اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

في حالات الوفاة


Recommended Posts

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

الأخوة الكرام

أنا آسف على الموضوع الكئيب! بس الأمر يستلزم الدراية بالشيء ..

لو توفي أحد المصريين في السعودية، ماهي الإجراءات المتبعة لتخليص جثة المتوفي و إرسالها لمصر و تخليص مستحقاته المالية لدى رب العمل، و في حالة ما إذا كان المتوفي على كفالة من يعمل معه؟ أو في حالة ما إذا كان يعمل عند جهة غير كفيله أو على تأشيرة زيارة؟ و التكلفة المتوقعة لكافة الإجراءات ؟ ما إلى ذلك من أمور؟

وهل يختلف الأمر مابين متوفين الحوادث، و الوفاة الطبيعية بالمنزل؟

أرجو الإفادة

لا أراكم الله مكروه في عزيز لديكم إن شاء الله

بارك الله فيكم

(يَوْمَ يَبْعَثُهُمُ اللَّهُ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُهُم بِمَا عَمِلُوا ۚ أَحْصَاهُ اللَّهُ وَنَسُوهُ ۚ وَاللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ) - المجادلة ٦

رابط هذا التعليق
شارك

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

الأخوة الكرام

أنا آسف على الموضوع الكئيب! بس الأمر يستلزم الدراية بالشيء ..

لو توفي أحد المصريين في السعودية، ماهي الإجراءات المتبعة لتخليص جثة المتوفي و إرسالها لمصر و تخليص مستحقاته المالية لدى رب العمل، و في حالة ما إذا كان المتوفي على كفالة من يعمل معه؟ أو في حالة ما إذا كان يعمل عند جهة غير كفيله أو على تأشيرة زيارة؟ و التكلفة المتوقعة لكافة الإجراءات ؟ ما إلى ذلك من أمور؟

وهل يختلف الأمر مابين متوفين الحوادث، و الوفاة الطبيعية بالمنزل؟

أرجو الإفادة

لا أراكم الله مكروه في عزيز لديكم إن شاء الله

بارك الله فيكم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخي الفاضل

تكليف المتوفي هي كالاتي

3000 تمن التحنيط والتبوت المبلغ ده بيندفع في المستشفي وبعد كدا حجز الطياره الخطوط السعوديه بي 4200 ريال مصر للطياران بي 2400 ريال غير تذكرة المرافق موت الحادث لقدر الله بيحتاج اوراق من الشرطه والمرور والطب الشرعي وبعد ما تخالص من المرور لو كان حادث بتخد من الشرطه بعض الخطابات 1 خطاب لجوازات المنطقه الا متوفي فيها لعمل خرج نهائي لجثمان 2 خطاب للمرور 3 خطاب جوازات المطار الا هيغادر منه 4 خطاب للشحن الجوي وخطاب لمكتب العمل ده بالنسبه الا هيسافر مصر

اما بالنسبه الا هيدفن هنا هو موافقه الفنصليه المصريه بتوكيل من اهله من مصر وموافقه الامارة وخطاب من الشرطه وكدا يدفن هنا

رابط هذا التعليق
شارك

الأستاذ خالد شحاته ..

أشكرك على المعلومات القيمة ..

بارك الله فيك

(يَوْمَ يَبْعَثُهُمُ اللَّهُ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُهُم بِمَا عَمِلُوا ۚ أَحْصَاهُ اللَّهُ وَنَسُوهُ ۚ وَاللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ) - المجادلة ٦

رابط هذا التعليق
شارك

طيب ومين احسن ان الواحد يندفن هنا ولايبعت يندفن في مصر ؟

يعني انا دلوقت لو مت اوصيهم يدفنوني هنا واستنى بقى على ماالتصاريح تطلع والموافقات تيجي واكون خللت ولا اطلب من دلوقت تحنيط واروح مصر متعلبه ومتظبطه بس من غير احشاء وشايلين الكبد والكلاوي والذي منه ؟

والله حاجه تحير بجد ..

انا بميل اني اندفن هنا لو مت توفيرا للنفقات والفرق الي كان هيندفع لي في تعبئة وتغليف يندفع لاي اسرة تكون فقيرة اوي اهو ينفعني في الآخره .. ولا ايه رايكم؟

بجد عاوزه اسمع الآراء .. تحب تندفن هنا ولا هناك وليه .. والاهم .. تفتكروا مين الافضل في الحالتين وليه برضه ؟

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق
شارك

طيب ومين احسن ان الواحد يندفن هنا ولايبعت يندفن في مصر ؟

يعني انا دلوقت لو مت اوصيهم يدفنوني هنا واستنى بقى على ماالتصاريح تطلع والموافقات تيجي واكون خللت ولا اطلب من دلوقت تحنيط واروح مصر متعلبه ومتظبطه بس من غير احشاء وشايلين الكبد والكلاوي والذي منه ؟

والله حاجه تحير بجد ..

انا بميل اني اندفن هنا لو مت توفيرا للنفقات والفرق الي كان هيندفع لي في تعبئة وتغليف يندفع لاي اسرة تكون فقيرة اوي اهو ينفعني في الآخره .. ولا ايه رايكم؟

بجد عاوزه اسمع الآراء .. تحب تندفن هنا ولا هناك وليه .. والاهم .. تفتكروا مين الافضل في الحالتين وليه برضه ؟

من قال الا بيموت هنا بينقص من جسمه شي

في ناس تميل الدفن في مصر وناس تميل الدفن هنا ولا لكن الارض ارض الله انما الا ظروفهم تعبانه ممكن يقدم بحث للسفاره ويطلب المتوفي يندفن في مصر والسفاره متحمله كل التكاليف بس بعد البحث ويتعرف ان مش يقدرو يرحلوه

رابط هذا التعليق
شارك

على حسب معلوماتي ان الشخص عشان ( يتحنط ) او يتجهز جثمانه للسفر لازم بتستخرج منه الاحشاء الداخليه عشان تتحمل الجثة فترة على مايوصل بلده ..

بس حتى لو الامكانيه الماديه موجوده هل من الحكمه اني انقل الجثمان لمصر ولا اصرف المبلغ ده على روحي انفع ؟

انا بسأل بجد مش بتريقه او بتحبيذ خيار على آخر .. فعلا تفتكروا الصح اوصي بايه لو مت هنا؟

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق
شارك

على حسب معلوماتي ان الشخص عشان ( يتحنط ) او يتجهز جثمانه للسفر لازم بتستخرج منه الاحشاء الداخليه عشان تتحمل الجثة فترة على مايوصل بلده ..

بس حتى لو الامكانيه الماديه موجوده هل من الحكمه اني انقل الجثمان لمصر ولا اصرف المبلغ ده على روحي انفع ؟

انا بسأل بجد مش بتريقه او بتحبيذ خيار على آخر .. فعلا تفتكروا الصح اوصي بايه لو مت هنا؟

الصح الدفن هنا احسن واريح للجميع لان الاجراءات الدفن هنا بتخالص في يومين والكل يرتاح بس طبعا الناس في مصر الا بيدوفي عندها في الخارج ديما تفكر انه بيرجع وانهم علي امل انه مش مات طول ما الجثمان بعيد دي النقطه الوحيده

رابط هذا التعليق
شارك

روى الإمام أحمد والنسائي وابن ماجه من عن عبد الله بن عمرو رضي الله عنهما قال : مات رجل بالمدينة ممن وُلِد بها ، فصلى عليه رسول الله صلى الله عليه وسلم ،

ثم قال : يا ليته مات بغير مولده

قالوا : ولم ذاك يا رسول الله ؟

قال : إن الرجل إذا مات بغير مولده قيس له من مولده إلى منقطع أثره في الجنة .

وهو يدلّ على أن نقل الميت من البلد الذي مات فيه إلى بلده الأصلي خلاف السُّـنّـة ثم إنه جناية على الميت .

كما أن الميت إذا أوصى بنقله إلى بلده الأصلي فإنه يَحْرِم نفسه هذا الأجر .إلا أن يكون مات في بلد كفر لا توجد فيه مقابر للمسلمين ، فإنه يُنقل إلى مقابر المسلمين . بل ان بعض أهل العلم قالوا: هو أفضل أن يدفن في بلاد الكفار، واستحب ذلك كثير من الصحابة كما في ترجمة أبي أيوب الأنصاري ، فإنه دفن على أسوار القسطنطينية ، وكان أبو أيوب شيخاً من الأنصار، وهو الذي أنزل الرسول صلى الله عليه وسلم ضيفاً عنده في المدينة ، وقد بلغ به الكبر عتياً وهو يجاهد في سبيل الله، فذهب فقاتل ومات رضي الله عنه وهو في الغزوة، وقال لـيزيد بن معاوية قبل أن يتوفى: اذهب بي إلى آخر ديار المسلمين واجعلني في حدود بلد الروم ليبعثني الله من بين قوم كفار، فهو شاهد له يوم القيامة أن يخرج من قبره وهو مؤمن بين أمة كافرة لا تعرف الله عز وجل.

يعنى لو واحد مغترب من مصر توفاه الله فى الكويت تحتسب مسافة الأرض من مصر"مكان المولد" للكويت" مكان الوفاة" وتضاف له فى الجنة. نفس الشىء لو مولود فى أسوان وتوفاة الله فى القاهرة يدفن فى القاهرة. حيث أن نقل المتوفى يحرمة ثواب عظيم وفى نفس الوقت لو تم استخدام الاموال المصروفة على نقل الجثة كصدقة جارية سيكون خير للمتوفى فى اخراه. والحى أولى بهذه الاموال من الميت.

والله تعالى أعلم .

رابط هذا التعليق
شارك

الاخ الفاضل .. امبراطورية الايمان ..

الأخت الكريمة .. ضحى ..

الميت ينقل من السعودية أو من أي بلد .. دون لمس جسده .. أو إخارج أي شيء منه .. التحنيك هو مادة الفورمالين لمنع التحلل لفترة معينة حتى وصوله لمقصده ..

أما مسألة أيهما أفضل .. فطبعاً ده بيرجع لرؤية أهل الميت .. يعني بعض الناس يفضل أن يدفن الشخص في مكان محدد فيه اهله السابقين من آباء و أجداد .. و البعض لا يرى غضاضة من الدفن في مكان الموت .. و هكذا ..

أخي الكريم .. امبراطورية الايمان ..

أشكرك على الاضافة القيمة .. بارك الله فيك

(يَوْمَ يَبْعَثُهُمُ اللَّهُ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُهُم بِمَا عَمِلُوا ۚ أَحْصَاهُ اللَّهُ وَنَسُوهُ ۚ وَاللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ) - المجادلة ٦

رابط هذا التعليق
شارك

(ولاتدرى نفس بأى ارض تموت) اخوان الاعزاء افضل شىء ان يدفن الشخص فى مكان موته من وجهة نظرى حتى لاتتجدد الاحزان حتى يصل الى اهله لانه اهله فى حالة حزن حتى يصل الحثمان ثم يجدد الاحزان عند الوصول والافضل ان يدفن هنا كما ان هنا طرق الدفن لاتوجد به بدع كما فى مصر وعلى ما اعتقد ان الموضوع ليس كئيب

اسكندارنى محب للاسكندرية

رابط هذا التعليق
شارك

خلاص هتكل على الله واندفن هنا :h!!!h:

اذكر مره تناقشت انا وزوجي فيما لو مت هندفن في مقابر العائله عندي ولا عنده .. هو مصر اني اندفن عندهم وانا مصره اندفن عند اهلي .. طبعا انتم قد تعتبروا الموضوع تافه او بدري الوحد يفكر فيه لكن فعلا لو فكرنا صح هنلاقي ان الامور دي لازم يكون معمول حسابها لان الموت بيجي فجأه ومبيكون في وقت الواحد يوصي بالمفيد ..

قالي كلمه مقنعه الى حد ما .. قال عشان انا هندفن فيها ـ بعد عمر طويل ان شاء الله ـ فنبقى في مكان واحد عشان عيالنا يطلعوا علينا مرة وحده .. محدش يتريق لان هو ده الواقع على فكره برضه .. الواحد لازم يبص لقدام ..

قعدت فكرت لقيت ان حكايه ( طلعه القرافه ) دي ملهاش مكان من الشرع وان الي عاوز يدعي لابوه وامه المتوفين بيدعي لهم في مكانهم مش محتاج يعني يروح يقف على راسهم ..

الغريب بقى والي زاد حيرتي اني لما تناقشت مع والدي في الحكايه دي وسألته تفتكر الست تندفن مع زوجها ولا مع ابوها وامها يعني انا اندفن في مقابر العائله ولا مقابر عائله زوجي .. والدي قال العائله طبعا .. واصر ..

بعدها اكتشفت اني لو اوصيت بدفني في مقابر عائله زوجي والدي هيزعل ولو اوصيت بالعكس زوجي هو الي هيزعل .. تخيلوا الحكايه دي على تفاهتها عملت ازمه شويه ..

حتى كان يوم ..

لقيت احد المشائخ المصريين وفي وحده بتسأله نفس السؤال .. بتقول انا ساكنه في القاهره وموصيه اولادي لما اموت يدفنوني في بلدي الاصلي في قريتنا .. الشيخ قالها غلط .. والسنه هي الاسراع بدفن الميت والسنه ايضا ان يدفن في اقرب مدفن ليه يعني ان الواحد يوصي بمكان معين للدفن فده مش كويس ..

هنا تنفست الصعداء وحليت النزاع قلت لهم انا بوصيكم ياجماعه لما اموت اندفن في اقرب حته لو مدافن اهل زوجي اقرب يبقى فيها ولو مدافن اهل والدي يبقى توكلوا على الله وحطوني هناك ..

وبيني وبينكم الحكايه مش فارقه الواحد يندفن فين بس المهم تكون مقابر مسلمين ويكون كل الي فيها باذن الله ناس بتصلي وعارفه ربنا وكله في الآخر تراب والمهم مابعد الموت مش الدفن ..

بس تعرفوا انا اموت هنا احسن لي واحل المشكلة ويبقى جات من عند ربنا وياسلام بقى لو مت في مكه ولا المدينه واتصلى علي هناك ولا اندفنت في البقيع واروح ازنق عليهم هناك ..

يااارب حسن الخاتمه ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق
شارك

خلاص هتكل على الله واندفن هنا :h!!!h:

اذكر مره تناقشت انا وزوجي فيما لو مت هندفن في مقابر العائله عندي ولا عنده .. هو مصر اني اندفن عندهم وانا مصره اندفن عند اهلي .. طبعا انتم قد تعتبروا الموضوع تافه او بدري الوحد يفكر فيه لكن فعلا لو فكرنا صح هنلاقي ان الامور دي لازم يكون معمول حسابها لان الموت بيجي فجأه ومبيكون في وقت الواحد يوصي بالمفيد ..

قالي كلمه مقنعه الى حد ما .. قال عشان انا هندفن فيها ـ بعد عمر طويل ان شاء الله ـ فنبقى في مكان واحد عشان عيالنا يطلعوا علينا مرة وحده .. محدش يتريق لان هو ده الواقع على فكره برضه .. الواحد لازم يبص لقدام ..

قعدت فكرت لقيت ان حكايه ( طلعه القرافه ) دي ملهاش مكان من الشرع وان الي عاوز يدعي لابوه وامه المتوفين بيدعي لهم في مكانهم مش محتاج يعني يروح يقف على راسهم ..

الغريب بقى والي زاد حيرتي اني لما تناقشت مع والدي في الحكايه دي وسألته تفتكر الست تندفن مع زوجها ولا مع ابوها وامها يعني انا اندفن في مقابر العائله ولا مقابر عائله زوجي .. والدي قال العائله طبعا .. واصر ..

بعدها اكتشفت اني لو اوصيت بدفني في مقابر عائله زوجي والدي هيزعل ولو اوصيت بالعكس زوجي هو الي هيزعل .. تخيلوا الحكايه دي على تفاهتها عملت ازمه شويه ..

حتى كان يوم ..

لقيت احد المشائخ المصريين وفي وحده بتسأله نفس السؤال .. بتقول انا ساكنه في القاهره وموصيه اولادي لما اموت يدفنوني في بلدي الاصلي في قريتنا .. الشيخ قالها غلط .. والسنه هي الاسراع بدفن الميت والسنه ايضا ان يدفن في اقرب مدفن ليه يعني ان الواحد يوصي بمكان معين للدفن فده مش كويس ..

هنا تنفست الصعداء وحليت النزاع قلت لهم انا بوصيكم ياجماعه لما اموت اندفن في اقرب حته لو مدافن اهل زوجي اقرب يبقى فيها ولو مدافن اهل والدي يبقى توكلوا على الله وحطوني هناك ..

وبيني وبينكم الحكايه مش فارقه الواحد يندفن فين بس المهم تكون مقابر مسلمين ويكون كل الي فيها باذن الله ناس بتصلي وعارفه ربنا وكله في الآخر تراب والمهم مابعد الموت مش الدفن ..

بس تعرفوا انا اموت هنا احسن لي واحل المشكلة ويبقى جات من عند ربنا وياسلام بقى لو مت في مكه ولا المدينه واتصلى علي هناك ولا اندفنت في البقيع واروح ازنق عليهم هناك ..

يااارب حسن الخاتمه ..

مشاء الله عليكي يا ضحي عملك حسابك في كل شي حتي الموت ربنا يحسن خاتمة الجميع بس الدفن هنا فعلا شرعي احسن من مصر الا بيحطوني في مكان واحد انما هنا كل واحد في قبره وخلاص

تم تعديل بواسطة خالد شحاته
رابط هذا التعليق
شارك

يا جماعة انا عايز اضييف

انا تعبت كام مرة تعب شديد فجاة واكتشفت انى جبان وخايف اقابل ربنا واستعرضت شريط حياتى كلة وخفت من الحساب جدا وياترى عملى ابيض والا اسود والا اية.............!!!!!!!! حاية اتدفن فين دى ما فكرتش فيها انا خفت من فكرة انى خلاص حاتحاسب فجاة وبدون مقدمات.

وطبعا بعد ما الازمة ترووح التزم شويية جدا وبعديين ترجع رييما...

ومشكلة الدفن فيين دى ان الاب والام وباقى الاهل بيرتاحوا لما يشوفوا الميت نارهم بتبرد وبع الاب والام محدش تانى لية لازمة والكلام دة لو المتوفى موجود معاهم لكن فكرة الانتظار يومين وتلاتة دى مؤلمة جدا وما لهاش لازمة

واللى لية نصيب يدفن ف البقيع هنا

وانا مع الراى ان الواحد يدفن بوصيتة وموضوع الوصية دة شى ضرورى جدا لاى فرد يوصى اهل بيتة بكل حاجة وهو عايش

عاشق النيل

رابط هذا التعليق
شارك

بالعكس يااخ عاشق النيل الموت ده حاجه متخوفش اطلاقا ..

في مقول جميلة جدا لسيد قطب عجبتني اوي لما قرأتها وهي : الموت ليس نهاية الرحلة وإنما هو مرحلة في الطريق, ومايناله الإنسان من شيء في هذه الأرض ليس نصيبه كله , إنما هو قسط من ذلك النصيب, ومايفوته هنا من الجزاء لايفوته هناك في عالم الغيب والشهاده ..

فعلا هذ هي الحقيقة الي لو ادركناها مش نخاف من الموت ابدا ..

انا مش مع الي بيقعدوا يخوفونا من الموت ويقولوا لنا اعملوا لانكم لو معملتوش هتروحوا هناك تنسلخو ويطلع عليكم البلا الازرق .. بالعكس ..

احنا المفروض بنعمل ونعبد ربنا عشان لما نروح هناك عنده يبقى ( لنا عين ) نقف قصاده ونقول عبيدك يارب .. فرحمتك يارب ..

في عالم الاخره خلاص كله هيكون واضح امامنا ( فكشفنا عنك غطائك فبصرك اليوم حديد ) هنقف قدام ربنا ومش هيبقى في شك ان هو ده الاله الحق الذي لا اله غيره ..

هنشوف الحقيقه وهنلاقي المؤمنين الي بيعبدوا الاله العظيم ده ساجدين له وهنسجد معاهم باذن الله لان احنا عايشين مؤمنين بيه وبندعوا الله اننا نموت واحنا بنشهد ان لا ال الا هو ..

انت بتعبد الاله الحق وعايش في دنيا فيها ماديات وفيها كبار كتير وفيها عظام .. لما تموت تروح لدنيا تانيه مفياش كبير ولا عظيم الا هو سبحانه وتعالى .. هتروح وانت من عبيده مش من عبيد حد تاني .. خايف بقى من ايه .. انت رايح للي خلقك وبيحبك رايح تقف امامه بلا ماديات وبلا شهوات وبلا اي عرض زائل .. دي حاجه تخوف ؟ ده اليوم الموعود ..

احنا بنخاف من الموت وبنزعل منه مش لانه يخوف او يزعل وانما لاننا بنخاف على نفسنا وبنزعل عليها لان بنفكر ياترى حالنا يبقى ازاي من غير الي بنحبهم دول مايكونوا حوالينا .. بنخاف من الموت لان انفسنا جبلت على حب الحياه .. لكن لما نفكر ان الي هيموت ده احنا وهنروح لمكان لا هنحتاج فيه لحد ولا هينفعنا فيه غير رحمه ربنا وقبوله لعملنا يبقى خلاص خايفين من ايه ؟ عشان بنحب الحياه ؟ طيب ماهو الموت هو رحله لحياه ابديه مستمره الى ماشاء الله ..

عن نفسي مش خايفه من الموت لاني شفته .. شفت جدتي الله يرحمها وهي بتموت ومعرفش ازاي واتتني الجرأه والشجاعه اني انظر في وجها لحظه خروج روحها .. مستحيل اقدر اوصف الروعه والجمال الي كانت عليه .. كانت بتتنفس ببطأ وبكل سلاسه مالت راسها للجنب .. نامت .. مستحيل تقول غير ان طفل او ملاك بريء نائم بكل النور والصفاء الي كان في وجهها .. حاجه سهلاااا لا بتخوف ولا بتخض وغير ماكنت متخيله تماما ..

اما بقى حكايه انك بتخاف شويه وترجع تنتكس تاني فاطمنك .. ربنا سبحانه وتعالى قال مش هيدخل النار من كان في قلبه مثقال ذره من ايمان .. يعني انت داخل الجنه داخل باذن الله . . وكل المطلوب منك بس تصلي على قدر ماتقدر عشان تعود نفسك على الوقوف امامه عز وجل .. مهي الوقفه دي مش سهله خلي بالك وسبحانه وتعالى له جلال مش اي حد يحتمل يقف امامه بكل عظمته وجلاله ده ..

ادخل عليه كل يوم خمس مرات واستشعر وقوفك امامه وابكي بين يديه وناجيه وانت ساجد بالتسبيح وبالاستمتاع لما تقول سبحان ( ربي ) الاعلى .. شوف اد ايه عظمه ان نكون من عبيد هذا الرب واد ايه رضاه عنا انه تفضل علينا بالالوهيه دي .. احنا بننتمي ليه ووقفتنا امامه كل يوم ماهي الا ( تمرين ) للموقف الكبير يوم لاينفع مال ولا بنون ..

متخافش .. ربنا رحيم اوي وبيفرح بتوبه العبد وبرجوعه ليه اكتر من فرحه العبد نفسه .. بابه دائما مفتوح ومساعي الكل ورضاه سهل ومش محتاج اكتر من انك تستغفر على قد ماتقدر وتعمل الي عليك عشان تكون جاهز لليوم الموعود ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق
شارك

خلاص هتكل على الله واندفن هنا :blink:

اذكر مره تناقشت انا وزوجي فيما لو مت هندفن في مقابر العائله عندي ولا عنده .. هو مصر اني اندفن عندهم وانا مصره اندفن عند اهلي .. طبعا انتم قد تعتبروا الموضوع تافه او بدري الوحد يفكر فيه لكن فعلا لو فكرنا صح هنلاقي ان الامور دي لازم يكون معمول حسابها لان الموت بيجي فجأه ومبيكون في وقت الواحد يوصي بالمفيد ..

قالي كلمه مقنعه الى حد ما .. قال عشان انا هندفن فيها ـ بعد عمر طويل ان شاء الله ـ فنبقى في مكان واحد عشان عيالنا يطلعوا علينا مرة وحده .. محدش يتريق لان هو ده الواقع على فكره برضه .. الواحد لازم يبص لقدام ..

قعدت فكرت لقيت ان حكايه ( طلعه القرافه ) دي ملهاش مكان من الشرع وان الي عاوز يدعي لابوه وامه المتوفين بيدعي لهم في مكانهم مش محتاج يعني يروح يقف على راسهم ..

الغريب بقى والي زاد حيرتي اني لما تناقشت مع والدي في الحكايه دي وسألته تفتكر الست تندفن مع زوجها ولا مع ابوها وامها يعني انا اندفن في مقابر العائله ولا مقابر عائله زوجي .. والدي قال العائله طبعا .. واصر ..

بعدها اكتشفت اني لو اوصيت بدفني في مقابر عائله زوجي والدي هيزعل ولو اوصيت بالعكس زوجي هو الي هيزعل .. تخيلوا الحكايه دي على تفاهتها عملت ازمه شويه ..

حتى كان يوم ..

لقيت احد المشائخ المصريين وفي وحده بتسأله نفس السؤال .. بتقول انا ساكنه في القاهره وموصيه اولادي لما اموت يدفنوني في بلدي الاصلي في قريتنا .. الشيخ قالها غلط .. والسنه هي الاسراع بدفن الميت والسنه ايضا ان يدفن في اقرب مدفن ليه يعني ان الواحد يوصي بمكان معين للدفن فده مش كويس ..

هنا تنفست الصعداء وحليت النزاع قلت لهم انا بوصيكم ياجماعه لما اموت اندفن في اقرب حته لو مدافن اهل زوجي اقرب يبقى فيها ولو مدافن اهل والدي يبقى توكلوا على الله وحطوني هناك ..

وبيني وبينكم الحكايه مش فارقه الواحد يندفن فين بس المهم تكون مقابر مسلمين ويكون كل الي فيها باذن الله ناس بتصلي وعارفه ربنا وكله في الآخر تراب والمهم مابعد الموت مش الدفن ..

بس تعرفوا انا اموت هنا احسن لي واحل المشكلة ويبقى جات من عند ربنا وياسلام بقى لو مت في مكه ولا المدينه واتصلى علي هناك ولا اندفنت في البقيع واروح ازنق عليهم هناك ..

يااارب حسن الخاتمه ..

مشاء الله عليكي يا ضحي عملك حسابك في كل شي حتي الموت ربنا يحسن خاتمة الجميع بس الدفن هنا فعلا شرعي احسن من مصر الا بيحطوني في مكان واحد انما هنا كل واحد في قبره وخلاص

بالنسبة للدفن في مصر، فعلاً خصوصاً في الوجه البحري و شمال مصر، يتم الدفن في الفساقي اللي بتشيل أكتر من ميت في مكان واحد، ده بالإضافة إلى انها مبنية و مرتفعة عن الأرض ..

أما بالنسبة لنا مثلاً في جنوب مصر و خصوصاُ أسوان، فالدفن لا يكون إلا على حسب الشريعة فيكون على شكل لحد ضيق ينام فيه الميت على جنبه الأيمن و رأسه في اتجاه القبلة، و فوقه على حافتي اللحد مجموعة من الأحجار الرملية لتحمي الجثة، ثم يهال عليه من التراب ما يوازي المتر أو أكثر، وطبعاً لكل ميت لحده.

(يَوْمَ يَبْعَثُهُمُ اللَّهُ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُهُم بِمَا عَمِلُوا ۚ أَحْصَاهُ اللَّهُ وَنَسُوهُ ۚ وَاللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ) - المجادلة ٦

رابط هذا التعليق
شارك

بالعكس يااخ عاشق النيل الموت ده حاجه متخوفش اطلاقا ..

في مقول جميلة جدا لسيد قطب عجبتني اوي لما قرأتها وهي : الموت ليس نهاية الرحلة وإنما هو مرحلة في الطريق, ومايناله الإنسان من شيء في هذه الأرض ليس نصيبه كله , إنما هو قسط من ذلك النصيب, ومايفوته هنا من الجزاء لايفوته هناك في عالم الغيب والشهاده ..

فعلا هذ هي الحقيقة الي لو ادركناها مش نخاف من الموت ابدا ..

انا مش مع الي بيقعدوا يخوفونا من الموت ويقولوا لنا اعملوا لانكم لو معملتوش هتروحوا هناك تنسلخو ويطلع عليكم البلا الازرق .. بالعكس ..

احنا المفروض بنعمل ونعبد ربنا عشان لما نروح هناك عنده يبقى ( لنا عين ) نقف قصاده ونقول عبيدك يارب .. فرحمتك يارب ..

في عالم الاخره خلاص كله هيكون واضح امامنا ( فكشفنا عنك غطائك فبصرك اليوم حديد ) هنقف قدام ربنا ومش هيبقى في شك ان هو ده الاله الحق الذي لا اله غيره ..

هنشوف الحقيقه وهنلاقي المؤمنين الي بيعبدوا الاله العظيم ده ساجدين له وهنسجد معاهم باذن الله لان احنا عايشين مؤمنين بيه وبندعوا الله اننا نموت واحنا بنشهد ان لا ال الا هو ..

انت بتعبد الاله الحق وعايش في دنيا فيها ماديات وفيها كبار كتير وفيها عظام .. لما تموت تروح لدنيا تانيه مفياش كبير ولا عظيم الا هو سبحانه وتعالى .. هتروح وانت من عبيده مش من عبيد حد تاني .. خايف بقى من ايه .. انت رايح للي خلقك وبيحبك رايح تقف امامه بلا ماديات وبلا شهوات وبلا اي عرض زائل .. دي حاجه تخوف ؟ ده اليوم الموعود ..

احنا بنخاف من الموت وبنزعل منه مش لانه يخوف او يزعل وانما لاننا بنخاف على نفسنا وبنزعل عليها لان بنفكر ياترى حالنا يبقى ازاي من غير الي بنحبهم دول مايكونوا حوالينا .. بنخاف من الموت لان انفسنا جبلت على حب الحياه .. لكن لما نفكر ان الي هيموت ده احنا وهنروح لمكان لا هنحتاج فيه لحد ولا هينفعنا فيه غير رحمه ربنا وقبوله لعملنا يبقى خلاص خايفين من ايه ؟ عشان بنحب الحياه ؟ طيب ماهو الموت هو رحله لحياه ابديه مستمره الى ماشاء الله ..

عن نفسي مش خايفه من الموت لاني شفته .. شفت جدتي الله يرحمها وهي بتموت ومعرفش ازاي واتتني الجرأه والشجاعه اني انظر في وجها لحظه خروج روحها .. مستحيل اقدر اوصف الروعه والجمال الي كانت عليه .. كانت بتتنفس ببطأ وبكل سلاسه مالت راسها للجنب .. نامت .. مستحيل تقول غير ان طفل او ملاك بريء نائم بكل النور والصفاء الي كان في وجهها .. حاجه سهلاااا لا بتخوف ولا بتخض وغير ماكنت متخيله تماما ..

اما بقى حكايه انك بتخاف شويه وترجع تنتكس تاني فاطمنك .. ربنا سبحانه وتعالى قال مش هيدخل النار من كان في قلبه مثقال ذره من ايمان .. يعني انت داخل الجنه داخل باذن الله . . وكل المطلوب منك بس تصلي على قدر ماتقدر عشان تعود نفسك على الوقوف امامه عز وجل .. مهي الوقفه دي مش سهله خلي بالك وسبحانه وتعالى له جلال مش اي حد يحتمل يقف امامه بكل عظمته وجلاله ده ..

ادخل عليه كل يوم خمس مرات واستشعر وقوفك امامه وابكي بين يديه وناجيه وانت ساجد بالتسبيح وبالاستمتاع لما تقول سبحان ( ربي ) الاعلى .. شوف اد ايه عظمه ان نكون من عبيد هذا الرب واد ايه رضاه عنا انه تفضل علينا بالالوهيه دي .. احنا بننتمي ليه ووقفتنا امامه كل يوم ماهي الا ( تمرين ) للموقف الكبير يوم لاينفع مال ولا بنون ..

متخافش .. ربنا رحيم اوي وبيفرح بتوبه العبد وبرجوعه ليه اكتر من فرحه العبد نفسه .. بابه دائما مفتوح ومساعي الكل ورضاه سهل ومش محتاج اكتر من انك تستغفر على قد ماتقدر وتعمل الي عليك عشان تكون جاهز لليوم الموعود ..

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

الأخت الكريمة .. ضحى ..

ربنا يثبت إيمانك .. و يتوفاكي و يتوفانا جميعاً على كلمة التوحيد، و يحسن خاتمتنا جميعاً ويختم أعمالنا بالباقيات الصالحات إن شاء الله ..

أنا بس حبيت أعلّق على جزئية إن الله رحيم أوي .. هو فعلاً رحيم أوي .. ويمسك لديه 99 جزء من الرحمة بعد أن نزل على الدنيا جزء واحداً منها ..

لكنه في نفس الوقت شديد العقاب، لايصُح أبداً أن يظن الإنسان إن عمله قد كفّى ووفّى .. فعمل الإنسان في الدنيا مهما زاد .. لا يوزاي نعمة كالبصر مثلاً .. ولو وزنت نعمة البصر بعمل الانسان طوال حياته لوزنته .. وخفت كفة الأعمال ..

لذا .. فإننا جمبعاً لن ندخل الجنة بأعمالنا .. ولكن برحمة الله علينا و بصدق نوايانا .. ثم تأتي الأعمال في المرتبة التالية .. أي إن لو انساناً فعل من الخيرات الكثير .. و الكثير .. ثم ختم الله أعماله بعمل أهل النار .. دخلها ويسبق عليه الكتاب ..كما في الحديث .. والعكس .. فإنساناً آخر يعمل عمل أهل النار طوال حياته .. ثم يتوفاه الله على عمل أهل الجنة .. فيدخلها .. و يسبق عليه الكتاب .. هذه هي الرحمة ..

حدثنا ‏ ‏أبو بكر بن أبي شيبة ‏ ‏حدثنا ‏ ‏أبو معاوية ‏ ‏ووكيع ‏ ‏و حدثنا ‏ ‏محمد بن عبد الله بن نمير الهمداني ‏ ‏واللفظ له ‏ ‏حدثنا ‏ ‏أبي ‏ ‏وأبو معاوية ‏ ‏ووكيع ‏ ‏قالوا حدثنا ‏ ‏الأعمش ‏ ‏عن ‏ ‏زيد بن وهب ‏ ‏عن ‏ ‏عبد الله ‏ ‏قال ‏

‏حدثنا رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏وهو الصادق المصدوق ‏ ‏إن أحدكم يجمع خلقه في بطن أمه أربعين يوما ثم يكون في ذلك ‏ ‏علقة ‏ ‏مثل ذلك ثم يكون في ذلك ‏ ‏مضغة ‏ ‏مثل ذلك ثم يرسل الملك فينفخ فيه الروح ويؤمر بأربع كلمات بكتب رزقه وأجله وعمله وشقي أو سعيد فوالذي لا إله غيره إن أحدكم ليعمل بعمل أهل الجنة حتى ما يكون بينه وبينها إلا ذراع فيسبق عليه ‏ ‏الكتاب ‏ ‏فيعمل بعمل أهل النار فيدخلها وإن أحدكم ليعمل بعمل أهل النار حتى ما يكون بينه وبينها إلا ذراع فيسبق عليه ‏ ‏الكتاب ‏ ‏فيعمل بعمل أهل الجنة فيدخلها

صحيح مسلم

وفي الآية .. بسم الله الرحمن الرحيم

من يُصْرَفْ عَنْهُ يَوْمَئِذٍ فَقَدْ رَحِمَهُ وَذَلِكَ الْفَوْزُ الْمُبِينُ

صدق الله العظيم ..

الأنعام - 16

" من يصرف عنه " أي العذاب " يومئذ فقد رحمه " يعني فقد رحمه الله " وذلك هو الفوز المبين " كقوله " فمن زحزح عن النار وأدخل الجنة فقد فاز " والفوز حصول الربح ونفي الخسارة . - تفسير ابن كثير

وفي صحيح البخاري

حدثنا ‏ ‏أبو اليمان ‏ ‏أخبرنا ‏ ‏شعيب ‏ ‏عن ‏ ‏الزهري ‏ ‏أخبرني ‏ ‏سعيد ‏ ‏وعطاء بن يزيد ‏ ‏أن ‏ ‏أبا هريرة ‏ ‏أخبرهما عن النبي ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏و حدثني ‏ ‏محمود ‏ ‏حدثنا ‏ ‏عبد الرزاق ‏ ‏أخبرنا ‏ ‏معمر ‏ ‏عن ‏ ‏الزهري ‏ ‏عن ‏ ‏عطاء بن يزيد الليثي ‏ ‏عن ‏ ‏أبي هريرة ‏ ‏قال ‏‏قال أناس يا رسول الله هل نرى ربنا يوم القيامة فقال ‏ ‏هل ‏ ‏تضارون ‏ ‏في الشمس ليس دونها سحاب قالوا لا يا رسول الله قال هل ‏ ‏تضارون ‏ ‏في القمر ليلة البدر ليس دونه سحاب قالوا لا يا رسول الله قال فإنكم ترونه يوم القيامة كذلك يجمع الله الناس فيقول من كان يعبد شيئا فليتبعه فيتبع من كان يعبد الشمس ويتبع من كان يعبد القمر ويتبع من كان يعبد ‏ ‏الطواغيت ‏ ‏وتبقى هذه الأمة فيها منافقوها فيأتيهم الله في غير الصورة التي يعرفون فيقول أنا ربكم فيقولون نعوذ بالله منك هذا مكاننا حتى يأتينا ربنا فإذا أتانا ربنا عرفناه فيأتيهم الله في الصورة التي يعرفون فيقول أنا ربكم فيقولون أنت ربنا فيتبعونه ويضرب جسر جهنم قال رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏فأكون أول من يجيز ودعاء الرسل يومئذ اللهم سلم سلم وبه كلاليب مثل ‏ ‏شوك السعدان ‏ ‏أما رأيتم شوك السعدان قالوا بلى يا رسول الله قال فإنها مثل شوك السعدان غير أنها لا يعلم قدر عظمها إلا الله فتخطف الناس بأعمالهم منهم الموبق بعمله ومنهم ‏ ‏المخردل ‏ ‏ثم ينجو حتى إذا فرغ الله من القضاء بين عباده وأراد أن يخرج من النار من أراد أن يخرج ممن كان يشهد أن لا إله إلا الله أمر الملائكة أن يخرجوهم فيعرفونهم بعلامة آثار السجود وحرم الله على النار أن تأكل من ابن ‏ ‏آدم ‏ ‏أثر السجود فيخرجونهم قد ‏ ‏امتحشوا ‏ ‏فيصب عليهم ماء يقال له ماء الحياة فينبتون نبات الحبة في حميل السيل ويبقى رجل منهم مقبل بوجهه على النار فيقول يا رب قد قشبني ريحها وأحرقني ‏ ‏ذكاؤها ‏ ‏فاصرف وجهي عن النار فلا يزال يدعو الله فيقول لعلك إن أعطيتك أن تسألني غيره فيقول لا وعزتك لا أسألك غيره فيصرف وجهه عن النار ثم يقول بعد ذلك يا رب قربني إلى باب الجنة فيقول أليس قد زعمت أن لا تسألني غيره ويلك ابن ‏ ‏آدم ‏ ‏ما أغدرك فلا يزال يدعو فيقول لعلي إن أعطيتك ذلك تسألني غيره فيقول لا وعزتك لا أسألك غيره فيعطي الله من عهود ومواثيق أن لا يسأله غيره فيقربه إلى باب الجنة فإذا رأى ما فيها سكت ما شاء الله أن يسكت ثم يقول رب أدخلني الجنة ثم يقول أوليس قد زعمت أن لا تسألني غيره ويلك يا ابن ‏ ‏آدم ‏ ‏ما أغدرك فيقول يا رب لا تجعلني أشقى خلقك فلا يزال يدعو حتى يضحك فإذا ضحك منه أذن له بالدخول فيها فإذا دخل فيها قيل له تمن من كذا فيتمنى ثم يقال له تمن من كذا فيتمنى حتى تنقطع به الأماني فيقول له هذا لك ومثله معه ‏.

‏قال ‏ ‏أبو هريرة ‏ ‏وذلك الرجل آخر أهل الجنة دخولا ‏ ‏قال ‏ ‏عطاء ‏ ‏وأبو سعيد الخدري ‏ ‏جالس مع ‏ ‏أبي هريرة ‏ ‏لا يغير عليه شيئا من حديثه حتى انتهى إلى قوله هذا لك ومثله معه ‏ ‏قال ‏ ‏أبو سعيد ‏ ‏سمعت رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏يقول هذا لك وعشرة أمثاله ‏ ‏قال ‏ ‏أبو هريرة ‏ ‏حفظت مثله معه ‏

ومن الحديث السابق، نرى إن ممن دخلوا النار، مسلمين و موحدين، ستعرفهم الملائكة بأثر السجود على جباههم، مسلمون موحدون مصلون، وفي جباههم آثار السجود، ومع ذلك هم في النار، ومن علامات السجود ستعرفهم الملائكة من بين أهل النار لتخرج من أراد الله له أن يخرج منها ..

وهذا فقط لنعرف إن الجنة تحتاج لما هو أكثر من الصلاة و التوحيد .. بل إنها تحتاج إلى العمل الصالح .. و التوبة المستمرة .. و الإيمان القوي .. و الصبر .. و الزكاة .. و الكثير و الكثير .. وليس فقد مجرد الصلاة للتعود على السجود لله .. بل إن الصلاة كما في الحديث السابق لم تشفع للعبد من دخول النار ..

اللهم أدخلنا الجنة برحمتك .. اللهم أدخلنا الجنة برحمتك .. اللهم أدخلنا الجنة برحتمك ..

اللهم آمين .. اللهم آمين

(يَوْمَ يَبْعَثُهُمُ اللَّهُ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُهُم بِمَا عَمِلُوا ۚ أَحْصَاهُ اللَّهُ وَنَسُوهُ ۚ وَاللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ) - المجادلة ٦

رابط هذا التعليق
شارك

السلام عليكم ورحمة الله وبركانه

جزاك الله كل خير على هذه التذكرة والعظة وربنا يجعله فى ميزان حسناتك

وان يثبتك الله على طاعته

ورغم فتح الموضوع بموضوع شيق ولم يفتح من قبل ولكن سار فى مسار اكثر جدية والتشويق الى لقاء الله

وكل يعمل حتى يحب ان يلقاه الله بعمله الذى يحب ان يلقاه الله به

اللهم احسن ختامنا وامتنا على قول لا اله الا الله وادخلنا الجنه برحمتك وعفوك عنا

اللهم ثبتنا فى هذه الايام المباركة التى هى تاهيل وتجهيز لعبادة الله المفرضة التى وان كان رسول الله صلى الله عليه وسلم كان يتعبد ويصوم فيها اكثر وهذا الشهر الفضيل شعبان شهر ترفع فيه الاعمال - كثرة صيامه - صلى الله عليه وسلم - في شعبان:

عن عائشة -رضي الله عنها- قالت: (كان رسول الله -صلى الله عليه وسلم- يصوم حتى نقول لا يفطر، ويفطر حتى نقول لا يصوم، وما رأيتُ رسول الله -صلى الله عليه وسلم- استكمل صيام شهر إلا رمضان، وما رأيته أكثر صيامًا منه في شعبان

وادعو من الله ان يثبتنا وان يلحقنا بالصالحين وان يحسن خواتيم اعمالنا وفى هذه الايام المباركة ان نكثر من الاذكار والتوبة الى الله وكان رسول الله يصومه وكان يحب ان يرفع عمله وهو صائم ..........

الله بارك لنا فى رجب وشعبان وبلغنا رمضان وان يستمر العمل الصالح والتوبة والاستغفار طوال العام الى ان يرث الله الارض ومن عليها ............ وان يحسن خاتمتنا ويدخلنا الجنه برحمته وعفوه وكرمه

اللهم ارزقنى الموت وان ادفن فى البقيع بجوار المصطفى صلى الله عليه وسلم وجزاكم الله خير على الموضوع

get-4-2008-puntf9jy.gif

رابط هذا التعليق
شارك

بارك الله فيك أخونا الفاضل .. أبو زمزم ..

اللهم تقبل منا و منكم صالح الأعمال ..

و كل عام و المسلمين جميعاً بخير

(يَوْمَ يَبْعَثُهُمُ اللَّهُ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُهُم بِمَا عَمِلُوا ۚ أَحْصَاهُ اللَّهُ وَنَسُوهُ ۚ وَاللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ) - المجادلة ٦

رابط هذا التعليق
شارك

بارك الله فيك أخونا الفاضل .. أبو زمزم ..

اللهم تقبل منا و منكم صالح الأعمال ..

و كل عام و المسلمين جميعاً بخير

كل عام وانتم الى الله أ قرب وعلى طاعته ادوم

ماراى حضرتك فى موضوعك الذى ابتدى بالحزن والكئابة الذى لم يكن كئيب اصلا فهو موضوع يستحق التفكير والتذكير كل وقت لان الموت مفاجاءة ياتى بغير حساب ولكن من ينجو منه من استعد له ......................

ملحوظة

الا تعلم ان الحياة عندما تذكرنا بها الموت مثلا فى موضوعنا هذا قد وجدنا فيه الفرح والسرور عندما باركنا بعضنا البعض بمناسبة شهر العبادات

بمعنى اخر ان الحزن والهم والغم عندما ياتيه ويضاف عليه التوبة والاستغفار والتذكرة والاستعداد لملاقات الله انتجت لنا بابا لتفريج الهم والغم وادخل علينا الفرح والسرور وتهانى بعضنا البعض والتوسعة فى الرزق ويبارك لنا فى ذرياتنا

كذلك من استعد للموت ( الموضوع الكئيب ) بالعمل الصالح والعبادات وغيرها التى لاحصر لها .....................................

فتكون اول منازله فى الاخرة( وهو القبر ) روضة من رياض الجنه

واما من كان فى غفلته وظل فى كئابته واعماله السيئة فهى حفرة من حفر النار عفانا الله واياكم

اللهم ادخل علينا السعادة والسرور وان نخشع لك وان تحسن نوايانا واكفنا شرور انفسنا

رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
×
×
  • أضف...