اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

Melhakim

الأعضاء
  • إجمالي الأنشطة

    193
  • تاريخ الانضمام

  • آخر نشاط

معلومات الصفحة الشخصية

  • النوع
    ذكر
  • المكان
    الحمد لله مصرى

الإنجازات الخاصة بـMelhakim

عضو جديد

عضو جديد (1/14)

5

الشعبية

  1. المـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــادة (150) لرئيس الجمهورية أن يدعو الناخبين للاستفتاء فى المسائل المهمة التى تتصل بمصالح الدولة العليا ونتيجة الاستفتاء ملزمة لجميع سلطات الدولة وللكافة فى جميع الأحوال !!!!!!!!!!!!!
  2. لا اخى الكريم تقدر تجدد الاقامة حتى لو الجواز منتهى ما فيها مشكلة عن تجربة المشكلة بس لو حابب تعمل خروج وعودة لازم الجواز يكون فية صلاحية جزاك لله خيرا على ردك انا فعلا هكون محتاج اعمل خروج وعودة بس إن شاءالله قبل انتهاء الجواز هل كده برضه هيكون فى مشكلة ؟ يعنى جواز السفر ينتهى 22/8 و إن شاء الله هكون مسافر 19/8 لالا انت اهم حاجة عندك ان جوازك يدخل الجوزات عشان تاخد خروج وعودة يكون فية صلاحية حتى لو فية اسبوع بس لازم برضة تسافر وهو فية صلاحية ولما تنزل مصر بتعمل واحد جديد بموجب جوزك المنتهى وبتاخد الجوزين معك عشان القديم بيكون علية التاشيرة ولما ترجع بسلامة تعمل نقل معلومات على الجواز الجديد واجازة سعيدة متشكر جدا وتسلم على ردك
  3. لا اخى الكريم تقدر تجدد الاقامة حتى لو الجواز منتهى ما فيها مشكلة عن تجربة المشكلة بس لو حابب تعمل خروج وعودة لازم الجواز يكون فية صلاحية جزاك لله خيرا على ردك انا فعلا هكون محتاج اعمل خروج وعودة بس إن شاءالله قبل انتهاء الجواز هل كده برضه هيكون فى مشكلة ؟ يعنى جواز السفر ينتهى 22/8 و إن شاء الله هكون مسافر 19/8
  4. السلام عليكم ورحمة الله جواز السفر هينتهى فى شهر 22/8/2012 واقامتى هتنتهى فى 16/9/2012 هل انتهاء جواز السفر ممكن يعمل مشكلة لو جددت الاقامة قبها بــ 3 شهور انا فى السعودية وشكرا
  5. لازم طلب الزيارة يتوثق من الغرفة التجارية وطلب وزارة الخارجية مش لازم يتوثق بعد ما تاخد الموافقة إن شاء الله من مكتب الاستقدام بس يا ريت تقولنا بعد ما تخلص إن شاء الله عملوا ايه معاك فى مكتب الاستقدام
  6. ممكن حد يفيدنى فى مستوصف او دكتورة بتعمل تقرير الحمل فى جدة بدون ما يكون فى حمل
  7. سبحان الله يعنى اللى كنا بنتفرج عليه امبارح طول الليل ووحرب الشوارع ورمى الطوب بين المتظاهرين و عساكر الامن المركزى كان كله فوتو شوب
  8. بيان عاجل بخصوص تشريح جثمان المواطن عصام عطا كُتب يوم 29 أكتوبر, 2011 بواسطة أطباء التحرير Tahrir Doctors تلقت إدارة جمعية أطباء التحرير طلبًا من بعض الناشطين نقلاً عن أهل المرحوم عصام عطا برغبتهم في حضور ممثلين عن الجمعية التشريح كمراقبين وللتأكد من جدية التشريح ومدى مصداقيته. انتقل وفد من أطباء التحرير مكون من د/ محمد ماجد صمدي عضو الجمعية، بمرافقة د/ أحمد صيام من شباب أطباء الثورة، وتمكنوا من حضور عملية التشريح بعد موافقة الأطباء الشرعيين المسئولين عن التشريح. عصر الجمعة 28 أكتوبر 2011م تم التشريح داخل مشرحة زينهم بواسطة ثلاثة من الأطباء الشرعيين وبحرفية عالية وبدقة شديدة، مع حرصهم الواضح على التعاون مع وفد الجمعية. كما حضر الجزء الأخير من عملية التشريح خال المتوفى نيابة عن أهل المتوفى. أ. بالكشف الظاهري على الجثه تبينت الحقائق التالية: - عدم وجود أية إصابات ظاهرية بإستثناء كدمة سطحية صغيرة في الجانب الأيمن من الصدر بقطر حوالي 1سم. - لاتوجد أي أثار لكدمات أو لخدوش حول الفم أو فتحة الشرج. ب. بتشريح الجثة تبينت الحقائق التالية: - عدم وجود أي نوع من أنواع كسور الجمجمة أو نزيف بالمخ. - لا توجد أي نوع من الإصابات الداخلية بالوجه أو الرقبة أو الحلق أو الصدر. - بدتا الرئتان سليمتين، باستثناء بعض آثار التدخين القديمة. ج. بتشريح الجهاز الهضمي تبينت الحقائق التالية: - خلو المعدة والأمعاء والقولون والمستقيم من أي نوع من أنواع الإصابات على الجدر الخارجية لهذه الاعضاء قبل فتحها تشريحيا. - بفتح هذه الأعضاء تبين وجود آثار طعام مهضوم داخل المعدة، وفضلات متماسكة داخل القولون بدون أية آثار لمياه أو سوائل بكمية غير معتادة أو غير طبيعية داخل الجهاز الهضمي. د. بتشريح المعدة تبينت الحقائق التالية: - وجود احتقان شديد بالجدار الداخلي للمعدة بقطر حوالي 10 سم. - تبين وجود جسم غريب عبارة عن إصبعين منفصلين من قفازات طبية – جوانتي تست – من مادة اللاتكس المطاطة ومركبين بحيث يحتوي أحدهما الآخر فيما يشبه شكل الكبسولة، وعرض هذا الجسم 2 سم وطوله 5 سم. يوجد مزق صغير في هذا الجسم الكبسولي يخرج منه مادة حمراء اللون. هـ. بفتح هذا الجسم الكبسولي تبين وجود ما يلي داخله: 1- مادة بنية اللون تشبه في هيئتها مخدر الحشيش بطول حوالي 3 سم وعرض نصف سم. 2- أقراص حمراء اللون في حالة شبه سائلة، أمكن تحديد هيئة عدد يقارب من ستة إلى تسعة أقراص. - تم تحريز هذا الجسم الكبسولي والمكونات التي بداخله لتحليله بمعرفة الطب الشرعي. و. تم أخذ عينات من الطحال والكبد والكليتين للفحص المعملي لعمل الاختبارات اللازمة عليها. هذا بيان أطباء التحرير للرأي العام المصري، وما أملاه علينا ضميرنا المهني والطبي، وقيامًا منا بالواجب والأمانة التي القيت على عاتقنا من قبل المجتمع ومن نشطاء الثورة ومن أهل المتوفى، قررنا ووثقنا ما رأيناه بدقة شديدة، وأمانة علمية كاملة، ودون أي اعتبار لأية مؤثرات أخرى. السبت 29 أكتوبر 2011م – 12.30 ص المصدر
  9. حدث العقل بما بعقل اول مرة اسمع فى حياتى ان فى قناة او شيخ او امام زاوية حتى ممكن يتطاول على سيدنا عيسى او السيدة مريم عليهم السلام السيدة مريم اللى فى سورة بإسمها فى القرأن هل ممكن يطلع عيل صغير مش شيخ او امام مسجد يقول الكلام اللى مكتوب فوق عليها؟؟؟
  10. لا مش مسئول لما يكون عمل فردى من عسكرى فقد اعصابه او حصله خلل فى عقله اوحصل ليه اى حاجه تخليه يطلع بالمدرعة بالسرعة العالية اللى شوفناه بيها يبقى وزير الدفاع مالوش علاقة بالموضوع لأن فى الاول والاخر اللى حصل ده عبارة عن عمل فردى و إلا كان من باب اولى الباب شنودة يتخلى عن منصبه هو كمان لما الشباب المسيحى ولع فى عربيات ومدرعات الجيش واعتدى على العساكر والظباط حضرتك وبحكم ضميرك ردك محايد انت شايف ان تحرك اكثر من مدرعة ودهس الناس دا شىء عادى ولا مش مشكلة لانهم اقباط حضرتك لو دخلت جيش حتعرف انك مينفعش تتصرف بدون اوامر والا تتعرض للمحاكمة كان فيه مرة مصرى مجند اسمه ايمن حسن على الحدود مع اسرائيل اخذ سلاحه وعبر وقتل عدد من الاسرائليين والجيش حاكمه ولما خرج ملقاش حد يشغله وكان شغال سباك http://www.google.com.eg/url?sa=t&source=web&cd=3&ved=0CDAQFjAC&url=http%3A%2F%2F4flying.com%2Fshowthread.php%3Ft%3D70976&ei=r8CUTuKMEuT54QTynZD-Bw&usg=AFQjCNHVVTJDxNNR2w5-68cBe10Qy9RSMg ولا الاسرائيلى دمه اغلى من المصرى فى مصر لا طبعا عمر ما كان دهس الناس كان عادى نفس الكلام عمر ما كان الاعتداء على افراد الجيش عادى انامقتنع ان المتظاهرين غلطانين وهما اللى احتكوا بالجيش بس ده طبعامش مبرر لدهسهم وسحلهم بالبشاعة دى كل طلبى ان يكون فى موضوعية فى الحكم على الاحداث اللى بتحصل ومحملش طرف واحد المسئولية لمجردانى مختلف معاه زى ما فى فيديوهات دهس برضه فى فيديوهات ضرب عساكر بحجارة واشعال نار فى مدرعات وعربيات واتوبيسات هل عشان 10 20 واحد عملوا كده يبقى اقول لازم البابا شنوده يتخلى عن منصبه واحمله المسئولية اكيد لا اتمنى تكون فهمت وجهة نظرى
  11. لا مش مسئول لما يكون عمل فردى من عسكرى فقد اعصابه او حصله خلل فى عقله اوحصل ليه اى حاجه تخليه يطلع بالمدرعة بالسرعة العالية اللى شوفناه بيها يبقى وزير الدفاع مالوش علاقة بالموضوع لأن فى الاول والاخر اللى حصل ده عبارة عن عمل فردى و إلا كان من باب اولى الباب شنودة يتخلى عن منصبه هو كمان لما الشباب المسيحى ولع فى عربيات ومدرعات الجيش واعتدى على العساكر والظباط
  12. نسبة كبيرة من الشغب المصرى فيه كمية تناقض غريبة بعض من اصحاب الاراء هنا كانوا اول ناس بيطالبوا بإعدام البلطجية فى ميدان عام ومحاكمتهم عسكريا ما بالك بتجار سلاح هما السبب فى الكوارث اللى البلد بتشوفها دلوقتى
  13. العربيات دى موجودة من زمان من ايام العادلى بس اختفت فترة وظهرت تانى دلوقتى
  14. للاسف اللى ماشى دلوقتى ان طالما حطيت كلمة حق الشهداء فى جملة مفيدة يبقى من حقك تعمل اى حاجه من حقك تسب الدين وممكن تقطع طرق وممكن تمشى تحرق وتولع فى الشوارع لو الدفاع عن دماء الناس الابرياء اللى ماتت هيكون بسب الدين يبقى الدم ده مالوش لازمة تفسير ابن كثير (( لا يحب الله الجهر بالسوء من القول إلا من ظلم وكان الله سميعا عليما ( 148 ) إن تبدوا خيرا أو تخفوه أو تعفوا عن سوء فإن الله كان عفوا قديرا ( 149 ) ) قال [ علي ] بن أبي طلحة عن ابن عباس : ( لا يحب الله الجهر بالسوء من القول ) يقول : لا يحب الله أن يدعو أحد على أحد ، إلا أن يكون مظلوما ، فإنه قد أرخص له أن يدعو على من ظلمه ، وذلك قوله : ( إلا من ظلم ) وإن صبر فهو خير له . وقال أبو داود : حدثنا عبيد الله بن معاذ ، حدثنا أبي ، حدثنا سفيان ، عن حبيب ، عن عطاء ، عن عائشة قالت : سرق لها شيء ، فجعلت تدعو عليه ، فقال النبي صلى الله عليه وسلم " لا تسبخي عنه " . [ ص: 444 ] وقال الحسن البصري : لا يدع عليه ، وليقل : اللهم أعني عليه ، واستخرج حقي منه . وفي رواية عنه قال : قد أرخص له أن يدعو على من ظلمه من غير أن يعتدي عليه . وقال عبد الكريم بن مالك الجزري في هذه الآية : هو الرجل يشتمك فتشتمه ، ولكن إن افترى عليك فلا تفتر عليه ; لقوله : ( ولمن انتصر بعد ظلمه فأولئك ما عليهم من سبيل ) [ الشورى : 41 ] . وقال أبو داود : حدثنا القعنبي ، حدثنا عبد العزيز بن محمد ، عن العلاء ، عن أبيه ، عن أبي هريرة ; أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : " المستبان ما قالا فعلى البادئ منهما ، ما لم يعتد المظلوم " . وقال عبد الرزاق : أنبأنا المثنى بن الصباح ، عن مجاهد في قوله : ( لا يحب الله الجهر بالسوء من القول إلا من ظلم ) قال : ضاف رجل رجلا فلم يؤد إليه حق ضيافته ، فلما خرج أخبر الناس ، فقال : " ضفت فلانا فلم يؤد إلي حق ضيافتي " . فذلك الجهر بالسوء من القول إلا من ظلم ، حين لم يؤد الآخر إليه حق ضيافته . وقال محمد بن إسحاق ، عن ابن أبي نجيح ، عن مجاهد : ( لا يحب الله الجهر بالسوء من القول إلا من ظلم ) قال : قال هو الرجل ينزل بالرجل فلا يحسن ضيافته ، فيخرج فيقول : " أساء ضيافتي ، ولم يحسن " . وفي رواية هو الضيف المحول رحله ، فإنه يجهر لصاحبه بالسوء من القول)) وده تفسير الطبرى تفسير الطبرى يا ريت ترجع للتفاسير وتقولنا ازاى الموقف اللى حصل فى العباسية ينطبق عليه الاية الكريمة
×
×
  • أضف...