اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

لوحة القادة

  1. eslam elmasre

    eslam elmasre

    الأعضاء


    • نقاط

      3

    • إجمالي الأنشطة

      4317


  2. se_ Elsyed

    se_ Elsyed

    الأعضاء


    • نقاط

      1

    • إجمالي الأنشطة

      25017


  3. Salwa

    Salwa

    الإشراف العام


    • نقاط

      1

    • إجمالي الأنشطة

      6268


  4. shahd

    shahd

    الأعضاء


    • نقاط

      1

    • إجمالي الأنشطة

      2952


المحتوى صاحب التقييم الأعلى

عرض المحتوى صاحب أعلى تقييم في 08/11/10 في جميع الأقسام

  1. بسم الله الرحمن الرحيم نشر هذا الكتاب الشيخ علي عبد الرازق عام 1925 اي منذ 85 عاما وهو اول كتاب لكاتب عربي في القرن العشرين يدعوا الي فصل الدين عن السياسه وقد احدث هذا الكتاب ضجة كبيره في زمن نشره لما يحتويه من حقائق صادمه ادت الي محاكمته من قبل كبار علماء الازهر الشريف في ذلك الحين ويقال ان السبب الحقيقي لتلك المحاكمه هو ان الملك فؤاد ملك مصر في ذلك الوقت كان يرغب في فرض نفسه خليفة للمسلمين بعد ضياعها علي يد كمال اتاتورك والان مع تلخيص لهذا الكتاب الخطير وارجوا من الاخوة الكرام الذين يودون مناقشة ذلك الفكر ان يتناقشوا مناقشة حوارية ولا داعي للقص واللصق وما اسهلهم لانني اعرف ان هناك ردودا مكتوبه علي صفحات المنتديات للرد علي هذا الكتاب لكن هذا لن يثري الحوار برجاء مرة اخري ان يكون الحوار حوارا بناء يعتمد علي الفكر لا النقل في البدايه تعرض الكاتب لحدود سلطات الخليفه ومن اين استمدها فهو يقوم مقام الرسول صلي الله عليه وسلم وقد كان صلي الله عليه وسلم في حياته يقوم علي امر ذلك الدين الذي تلقاه من جانب القدس الاعلي ويتولي تنفيذه والدفاع عنه سمي من خلف رسول الله خليفة وإمام خليفة الخليفة عندهم ينزل من امته منزلة الرسول صلي الله عليه وسلم من المؤمنين له عليهم الولاية العامة والطاعة التامة والسلطان الشامل وله حق القيام علي دينهم فيقيم فيهم حدوده وينفذ شرائعه وله بالاولي حق القيام علي شؤون دنياهم وله حق السمع والطاعة لان طاعة الائمة من طاعة الله وعصيانهم من عصيان الله فنصح الامام ولزوم طاعته فرض واجب ولا يتم ايمان الا به ولا يثبت اسلام الا عليه وليس للخليفة شريك في ولايته ولا لغيره ولايه علي المسلمين الا ولاية مستمدة من مقام الخليفة وبطريق الولايه عن الخليفة قد يظهر من تعريفهم للخلافة انهم يعتبرون الخليفة مقيدا في سلطانه بحدود الشرع لا يتخطاها وانه مطالب حتما بان يسلك بالمسلمين سبيلا واحد من السبل قد كان واجب عليهم اذ افاضوا علي الخليفه كل تلك القوة ورفعوه الي ذلك المقام ان يذكروا لنا مصدر تلك القوة التي زعموها للخليفة أني جاءته ومن الذي حباه بها وافاضها عليه لاحظ الكاتب ان القدماء علي الرغم من انهم تكلموا واستفاضوا في كافة مناحي العلوم الا انهم كانوا مقلين او قل ندر تكلمهم في السياسة وامور الحكم وقد ارجع الكاتب ذلك الي عدة امور وثوابت هي 1- الاصل في الخلافة عند المسلمين ان تكون راجعة الي اختيار أهل الحل والعقد الا ان الكاتب اهدر هذا السبب لان اختيارات اهل الحل والعقد لم تتحقق الا نادرا وبالتحديد حدث ذلك مع الخلفاء الثلاث الاول فقط اما من تبعهم من خلفاء فقد اعتلو سدة الحكم والخلافة بقوة وترهيب ليس الا 2- ان كل شيء يؤخذ بحد السيف يكون عزيزا علي النفس لا يهون التسامح فيه ولا التنازل عن شيء منه 3- اذا كان في هذه الدنيا شئ يدفع المرء الي الاستبداد والظلم ويسهل عليه العدوان والبغي فذلك هو مقام الخليفة وقد رأيت انه اشهي ما تتعلق به النفوس واهم ما تغار عليه وقد دلل الكاتب علي ذلك ببعض احداث تاريخيه مرتبطه بخلفاء وبسلطاتهم منها استباحة يزيد بن معاوية دم الحسين بن علي وكذلك استحلال عبد الملك بن مروان البيت الحرام وما اقرفه فيه وحصاره لعبد الله بن الزبير وقتله وتعليقه علي باب البلد الحرام تتخطفه الطير وما صار ابو العباس مؤسس الدولة العباسية سفاحا وما حارب الصالح نجم الدين ايوب اخاه العادل فخلعه ثم سجنه وما امتلأت الدولة المملوكيه والجركسية بالمؤامرات والاطاحة بالحكام وما كان كل ذلك الا من اثار حب الخلافة والغيرة عليها 4- الغيرة علي الملك تحمل الملك علي ان يصون عرشه من كل شيء قد يزلزل اركانه او ينقص من حرمته او يقلل من قدسيته لذلك كان طبيعيا ان يستحيل الملك وحشا سفاحا اذا ظفرت يداه بمن يحاول الخروج عن طاعته 5- انه ايضا لمن لطبيعي في الملك ان يكون عدوا لدودا لكل بحث ولو كان علميا يتخيل انه قد يمس قواعد ملكه او يريح من تلقاءه ريح الخطر ولو كان بعيدا رجع الكاتب الي رأس الموضوع وهو اسس تنصيب الخليفه وهو لم يجد له دليلا واحدا في الكتاب او السنة الصحيحه سوي الاجماع الذي كان هذا نصه "أن الامة اجمعت علي نصب الامام فكان ذلك اجماعا دالا علي وجوبه " الا ان الكاتب اثبت بما لا يدع مجالا للشك ان هذا الاجماع هو اجماع مزعوم لان من اصول تنصيب الامام هو البيعه اي الحصول علي البيعة من جموع المسلمين وهذا الامر لم يحدث علي مر الازمنة منذ خلافة عثمان وحتي اخر خليفة من خلفاء بني عثمان كما ان هذا الاجماع المزعوم لم يتحقق علي ارض الواقع لان هناك اتجاهات فكريه من عموم المسلمين مثل المعتزلة والخوارج لم يتفقوا مع هذا الاجماع المزعوم ثم ينتقل الكاتب بعد ذلك الي اخر ادلتهم في وجوب الخلافة وهو انهم قالوا ان الخلافة تتوقف عليها اقامة الشعائر الدينيه وصلاح الرعية لكن اثبت الكاتب ان هذه الخلافة اصبحت خلافة نظريه منذ منتصف القرن الثالث الهجري وتقلصت حدودها الحقيقه والسلطويه علي مشارف بغداد وما حولها فقد اصبحت خرسان وما وراء النهر لابن سامان ولذريته من بعده وبلاد البحرين للقرامطه واليمن لابن طباطبا واصفهان وفارس لبني بويه والاهواز وواسط لمعز الدولة وحلب لسيف الدوله وومصر لاحمد بن طولون وان هذا الانسلاخ لم يدع الي عدم اقامة الشعائر الدينيه ولم تكن الشعائر الدينيه في حدود الدولة العباسية الحقيقية فقط بل كانت تقام ايضا في تلك البلدان التي انسلخت عن الدولة العباسية هذا ملخص الجزء الاول
    1 نقطة
  2. السلام عليكم كتاب هوك الاصدار الخامس 2010 كامل وملون وبدون شعارات واوضح نسخة حتى الان نسخة رائعة وواضحة وضوح الشمس فى عز الحر :lol: حمل وادعيلى Mediafire
    1 نقطة
  3. قرررب وشوف عايز شعرك يطول سوبر ماركت قملاية يلبي مطلبكم وداعا للصلع وداعا للشعر القصير اهلا بالشعر الغزير اهلا بالشعر الطويل .................. سمعت الخبر لأول مرة وكانت الصاعقة قمل يباع في الاسواق نعم!! قمل !! قمل ايوة قمــــــل ليه يعني ؟! قال ايه !! بيفتح المسامات ويطول الشعر لالا.. مش ممكن ّ!! دي اكيد اوشعااات؟! اممممممم مابدهاش يابت ياشهد جايز تلاقي حاجة وعلى راي المثل مافيش شعر من غير قمل فبحثت في دهاليز وحواري الأنترنت ده على اساس ان الموضوع مالوش اساس من الصحة ايه ده؟؟ دي الحكاية طلعت جد .. !! الـ 6 قملات بتتباع بـ 150 ريال سعودي ياحلاوة ياولاد 150 في ست قملات واحنا عندنا 150 بحوالي 6000 ريال يمني تقريبا طب ما استوردكام كيلو اكوم بيهم نفسي دي ثروة ياجدعان؟؟!! لكن في مشكلة في الموضوع ياترى القمل ده بلدي ولا مستورد وهل هناك فرق في التسعيرة؟؟ ماهو ده مشروع العمر يعني ادخل فيه وافشل؟؟ ما انا لازم اعرف راسي من... قملي ولا على ايه؟ استيراد ايه وتعب قلب ايه مصاريف شحن ومش عارف ايه ومشوار تاكسي لحاد المطار وياعالم القمل من دماغ مين؟ ولا يمكن يضحكوا عليا ويطلع القمل من دماغ قرد مثلاً؟؟! ماهو مش كل القمل زي بعضه ولا كل دماغ يتاخد قملة عشان كده قررت اني افتح اكبر سوبر ماركت قمل بلدي واسميه سوبر ماركت قملاية لأجود انواع القمل البلدي زورونا ........تهرشوا شعركم ملحوظة: اعلنت مصادر قملية موثوقه عن وصول القمل الهندي الى ارض اليمن ؟؟!! حيث خابت امالنا في بيع القمل البلدي .... هو يعني القملة في شعر ..... عجبه
    1 نقطة
  4. كل عام وانت بخير الموضوع ليس بهذه البساطة يا زميلة ليس قراءة بسرعة والاكتفاء بالخطوط العريضه ثم وضع الردود وقد قلت من قبل ان الكتاب رغم ان صفحاته قليلة الا انه يحتوي علي افكار صادمة بحق وحقيقي المحور الرئيسي في هذا البحث اري انه يتوقف علي الاجابة عن سؤاله الجوهري هل كان محمد صلي الله عليه وسلم نبيا ام كان ملكا ام كان الاثنين معا وبطريقة اخري هل كان محمد صلي الله عليه وسلم يسعي لملك او اقامة مملكة اسلاميه او دولة اسلاميه ام نشر سلطانه علي الارض ام كان هدفة نشر سلطانه الديني كرسول من عند الله عز وجل هذا هو محور القضيه والاجابة لم اجدها حتي في من تصدوا للرد عن هذا الكتاب اي اجابة واضحة
    1 نقطة
  5. كنت اتمنى لو انك طرحت موضوعك في توقيت آخر غير بداية رمضان الي بيصعب علي متابعه مواضيع مطولة فيه .. لهذا السبب بعتذر لو اني بكتب رد وانا لم اقرأ كلامك كاملا وانما ( خطوطه العريضه ) فقط .. مع احترامي الكامل لكل من يتبنى فكرة فصل الدين عن الدولة فانا مش معاهم وان كنت برضه بكل اسف مش معى الي بينادي بدولة دينية على طريقة النماذج الموجوده حاليا في الساحه .. وقبل ماحد يتلخبط اشرح لكم ببساطه مقصدي .. الاصل في الحكم ان يكون بشرع ربنا مفيش حاجه اصلا اسمها الهيمنة لدولة او جماعه او اتجاه سياسي .. الاصل من نشأة الخلق ان في ناس كويسه بتمشي على كلام خالقها وناس تانيه بتعصيه وان الغلبة والملكوت يفترض انها تكون للناس الكويسه الي هم اصلا موجودين للاستخلاف في الارض .. ربنا سبحانه قال في كتابه العزيز وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَى لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا يَعْبُدُونَنِي لا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئًا وَمَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ (55) النور كما يقول في التوراة والانجيل محذرا من لا يعمل بشرعه سبحانه (( 43لِذَلِكَ أَقُولُ لَكُمْ: إِنَّ مَلَكُوتَ اللَّهِ يُنْزَعُ مِنْكُمْ وَيُعْطَى لِأُمَّةٍ تَعْمَلُ أَثْمَارَهُ)) الاصل ان الاديان واحده وان من يعمل بشرع الله ويلتزم منهجه يكن له الغلبه ويكن له الحكم والملكوت والي مش هيضيعوا منه غير لو ضيع العمل والحكم بشرع الله .. المنهج ده مش عندنا احنا بس كمسلمين وانما عند كل الاديان واكبر دليل على كده ان النبي سليمان عليه السلام اسمه عند اليهود ( الملك سليمان ) هو عندهم ملك وحاكم باكثر من كونه نبي او رسول.. الاصل ان الناس كانت على شرع ربنا الي عرفه لهم آدم .. لما غووا عنه ارسل لهم نوح يذكرهم ولما هلك من هلك في الطوفان بدأ الناجين حول نوح في اقامه دولتهم كعشيرة مسلمه لله وحكموا العالم سنين لغايه ماتفرقوا كل واحد في مكان ونسي شرع الله بالتدريج فرجع احياه تاني بارسال رسل تانيين وهكذا .. وصلنا لموسى الي جمع حوله بني اسرائيل عشان يبقوا شوكه قوية تكون لبنة لامه تحكم العالم .. لما غوى بني اسرائيل وانصرفوا عن شرع ربنا نزع الله منهم الملك وانزله في العرب برضه لنفس السبب .. عشان نجتمع حول الرسول ونكون شوكة قوية تبقى نواه لأمه تقود العالم كما كانت سابقاتها من الامم الي عمر ماحد فيهم كان قائد الا لما كان حاكم بشرع الله .. المناداه بدولة اسلامية اذا مش بدعه من عندنا وانما هو اصل الاشياء وماعداها هو الشذوذ .. وعليه فتجربة اسرائيل كدولة دينية هي تجربة منطقية جدا فهي مجرد احياء للاصل الي بيصر البعض منا على محاولة نسيانه .. اذا مبدأ الدولة الدينية في حد ذاته مقبول بل وهو طبيعه الاشياء .. اما تطبيقه فهو الي محتاج اعاده نظر .. فالدولة الدينية مش دولة قائمه على نبذ اتباع الاديان الاخرى او الاقتصاص من حقوقهم وانما هي قائمه على الحكم بشرع الله في المقام الاول واعطاء كل ذي حق حقه كما أمر الله بدون محاباة او تمميز .. الدولة الدينية يفترض ان يكون بها دعوة للدين ويفترض ان يكون بها جهاد وبالتالي فهي خطر على ماجاورها من الدول وليس الافراد الي مش هيضرهم لو غيروا دينهم للدين الي يقتنعوا بكونه الاصح .. مجرد التلويح بشعار الدين كافي جدا لضمان الحشود من الاتباع وعليه تكمن الخطورة فيما لو لم تخلص النوايا او كان الدين مجرد وسيلة للوصول لغايات اخرى بخلاف ( دولة ) تحكم شرع الله .. بقيت نقطه اخيرة يمكن مش في صلب الموضوع ولكن اسمحوا لي اتطرق اليها فهي لطالما اثارت انتباهي .. ليه البعض ـ ولا اقصد اللمز ولكن هي ملاحظة تجول في خاطري من وقت للتاني ـ ليه نفس الناس الي بتشكك في الاحاديث النبوية وبتطالب ( بتنقية التراث الديني ) من جل مافيه على اعتبار ان التحريف طاله والتبديل .. هم نفسهم الي بيستشهدوا بكتب التاريخ وبيعتبروا ماروي عن الخلفاء المسلمين حقائق ثابته لا تحتمل التشكيك او النقد وان وصولهم للسلطه كان بالحيلة او الغصب وان عصورهم كانت عصور قهر واستبداد .. ليه الناس بتتجاهل حقيقة استمرار الحكم الاسلامي لمئات السنين والي كانت فيه الدولة المسلميه ( امبراطورية ) بكل ماتعنيه الكلمه من معنى والي مكانش ممكن ابدا توصل للمكانه دي لو فعلا الناس دي مكانتش كويسه .. ليه بيتجاهلوا بيديهية ان التاريخ يكتبه المنتصر وبيديهية امكانية تشويه وتبديل حقيقة ماتركه هؤلاء ويصروا على ان عصورهم كانت كما قيل .. مش عارفه ليه البعض ينتهج الطريقة دي في التفكير او بمعنى ادق ياريت لو تقنعوني ازاي ممكن اصدق ان ده فعلا الي حصل وان عصورنا الذهبية لم تكن سوى عصور للظلام ..
    1 نقطة
  6. أنا عارف إن دي مش مشكلتي لوحدي وإنها مشكلة جيل بحاله :) وهي سيف الحياء والعشم الزائد من الأخرين .. خصوصاً لو أقرب الأقربين ... وعشان إنت مؤدب ومش بجح وعينك قوية ... يبقى أضمن يا معلم إنك هاتاخد على قفاك للصبح .. ولما تتكلم وتقول أي حرام كفايه جتتي أتهرت .... تتلام ويتزعل منك ... أختي مدام ذهبية فين ؟ :lol: .. أصلها كتبت نفس الموضوع عن نفس المشكلة بس كانت جزئية واحده بتاعت الشقة اللي في بيت العيلة واللي متدبسة فيها ومش عارف تتصرف إزاي ؟ .. أنا لسه أصلي متخانق مع أختي الصغيرة في التليفون دلوقت وأنفعلت عليها مع إنها مالهاش ذنب ... وذنبها الوحيد إن ربنا ميسر لها الرزق وعايشه عيشه مرتاحه .. عشان كده أنا وهي بقينا حزب المغضوب عليهم في العيلة .. واللي المفروض نضحي على طول الخط .. واللي المفروض نتغاضى عن حقنا وينتزع منا إنتزاعاً .... لإننا على حسب رأيهم " مش محتاجين " على سبيل المثال لا الحصر .... - مِلكي مش عارف أتصرف فيه ... عندي شقتين مقفولين في بيت العيلة موضبهم توضيب محترم ومش عايش فيهم .. وعلى الأقل الشقة الكبيرة بالذات ممكن تجيب لي 1000 ج شهرياً إيجار جديد .. ومع ذلك مش عارف أأجرها عشان أخويا عاوز يفتحها على شقته دوبلكس .. يعني يخرمها ويضمها على شقته .. ويا أخويا بحق ربنا .. ولو طلبتها في أي وقت خدها ... ههههههههههههه .... عند أم مشمش إن شاء الله .. لكن تجيب لنا مستأجر من بره لأ والف لأ ... ملحوظه : " عندنا شقتين في البيت متأجرين لأغراب " .... ده على هامش المؤتمر يعني ... - عندي كمان شقة في الدور الأرضي وكل أخواتي عارفين كده لان كان فيها مستأجر زمان وأخواتي قالوا لي شوف هو عاوز كام وأدفع وله تبقى شقتك عشان إنت اللي خلصتها ... وبالفعل دفعت له وخرج ووضبت الشقة من الالف إلى الياء لأن الساكن كان قافلها وبقت خرابه والدهان وقع والبلاط قدم وكانت حالتها زبالة ... فقولت أركنها وممكن أعمل فيها مشروع مشغل أو أي حاجه تشغل الناس وتساعدهم بس لما أفضى لها ... الكلام ده يمكن من 5 سنوات .. أُفاجأ إن أخويا جاب العمال اللي شغالين عنده في المحلات بتاعته وسكنهم فيها بإيجار بيدفعوه له لأنهم لو سكنوا بره هايدفعوا طبعاً .... وطظ فيه أنا ... وكتاب الله من غير ما يستأذني حتى .. - حتى حدود ربنا أستغفر الله العظيم بيتم الإعتداء عليها ..... أُمي الغالية أخدت ورثها من سنة والكل أتفرق علي الجميع بما يرضي الله وأكثر ... إلا أولاد البطه السودا اللي هما انا واختي بحجة إننا " مش محتاجين " .... طب سوري والبنات اللي متجوزين وكل واحده عندها ضرفه في البيت بيصرف عليها وما شاء الله مش محتاجين هما كمان وربنا يزيدهم وعندهم ما يكفيهم وزيادة .... إيه ؟ نصرف على رجاله كمان المفروض دورهم في الحياة إنهم يصرفوا على بيوتهم وإلا ما كانوش إتجوزوا من أساسه وأنا اساساً عارف ظروفهم وإنهم بالفعل مش محتاجين ؟ - إخواتي الصبيان الاتنين ... كل شويه فلوس سلف يا سين سين وأقسم بالله هاترجع لك في أقرب فرصة عشان في سبوبة قدامي بأخلص فيها وفيها مكسب حلو وأول ما تتم .. فلوسك هاترجع لك وفوقيها بوسه .. حاضر من عيني يا معلم أتفضل .... وتروح الأيام وتيجي الأيام والسبوبة تخلص وأعرف المكسب ورأس المال كام ويدخلوا في سبابيب تانيه .. وأنا أساساً مش شريك وعارف كده ولي الفلوس السلف بس ..... وووووووووووووووووتعيش إنت يا حاج ... فلوس إيه هو أنت محتاج ؟ مانت شغال بره والأشيه معدن معاك ؟... - زتونة الموضوع بقى ... أنا شريك 50 % بالظبط في أول صالون حلاقة أخويا فتحه وماشي زي الفل وأنا شايف كل حاجه وعارف كل حاجه .. والكلام ده من 13 سنة .... هههههههههههه حتى الأن بأخد بفلوسي حلاقه .. بانزل أحلق شعر ودقن كل سنة مره... بنصيبي هههههههه وما أخدتش ولا مليم حتى الان ... وأسمع من بره إن نصيبي من الدخل بيروح مصاريف لوالدتي .. مع إن مبدأ الأزدواج الضريبي ممنوع دولياً .. يعني مانا بابعت مصاريف للوالده من غير ما حد يتكلم وهي مش محتاجه والحمد لله عشان معاش الوالد وإيجار الشقتين اللي في البيت اللي بيكفوها وزيادة ... لكن الظاهر إني لازم أشيل الليلة لوحدي .... ولما تعرف إن حد بيستلف منك أساساً مش عشان محتاج .. لكن عشان يعمل مصلحة ويعلي ويكبر ويسمن .... مش حاجه تقهر دي ؟ ... طب أنا مالي أهلي ؟ طب يا سيدي ربنا يكرمك .. طب هات حقي بقى ؟ يييييييييييييه .. هو أنت محتاج ؟ وعشان حد ييجي يحرجك ويكون قريبك - مش اخويا بصراحه - يقول لك : حاضر حاضر ... طب أكتب لك وصل أمانة بفلوسك عشان تضمن حقك وتطمن إني هارجع الفلوس وماحدش ضامن الحياه من الموت ؟ ومع إن ده حق ربنا ... ومعروف إن أطول أيه في القرآن وكلها تفاصيل هي أية الدين - القرض يعني - وربنا قال ورهان مقبوضة .. او كتابة القرض ده ويكون في شهود كمان على الكتابة دي ... ومع ذلك الواحد بيُغلب العاطفة على الأشياء الرسمية .. وبيقول كله عند ربنا ... يعني سيادتك لو ما رجعتش الفلوس في الميعاد المتفق عليه - وده الطبيعي على فكره - هارفع عليك قضية وأسجنك .... وأيتم عيالك اللي أنا أبقى خالهم او عمهم أو قريب بشكل عام من الدرجة الأولى ؟ وبرضوا طالما بتسكت وبتفوت .. ماحدش بيقابل ده بالمعروف والأحسان ويقول كتر خيره .. لأ يطنش ويقول بركه يا جامع إنه ما طلبهمش ونام يا عم عن حق الناس .... على الجانب الأخر والله إتعاملت مع زملاء وأصدقاء دراسة .. والله العظيم زي السيف .. وأبقى عارف ظروفه وأعذره وأقوله أبداً مش هاخد حاجه إلا لما الظروف تتحسن أبقى ردهم ومنهم واحد من 4 شهور خلاني راجع من رحلة عمل قصيرة في مصر وقال لي هاقابلك في المطار عشان أبعت فلوس لواحد صاحبي في السعودية محتاجهم قوي ... ولقيته جاي جري وبيديني ظرف مقفول .. وقال لي معليش عشان مستعجل هابعت لك التفاصيل في إس أم أس لما توصل وأقول لك تقابل الشخص ده إزاي .. ووصلت بالفعل وأستنى إنه يبعت . ما فيش ... روحت متصل بيه .. يقوم قايل لي " دي فلوسك اللي كنت واخدهم منك وكتر ألف خيرك وأنا ما رضيتش أقول لك كده في مصر لأني كنت عارف ردك هايكون إيه " . معليش صدعت دماغكم لكن والله العظيم دمي فاير النهاردة وعاوز اضرب أي حد ... وأنا عارف إن الموضوع ده هايتحول إلى حائط مبكى . عشان كده كل واحد هاييجي يبكي ويعرض مشكلته هنا .. هاخد منه 50 يورو .. آه إشمعنى أنا ابقى الحيطه المايلة وكل الناس بتستغلني ؟
    1 نقطة
  7. الحمد لله الذي بلغنا رمضان اللهم أعنا فيه علي طاعتك علي الوجه الذي تحبه و ترضاه منا اللهم اجعلنا نراك في كل شيء و في كل وقت الحمد لله
    1 نقطة
  8. في هذا الباب يتساءل الكاتب هل كان رسول الله صلي الله عليه وسلم صاحب دوله بما تحتويه تلك الدولة من كيانات اداريه من نظام للقضاء ونظام للجبايه ونظام الولاة علي المناطق التي غزاها رسول الله صلي الله عليه وسلم او بطريقة اخري هل كان رسول الله صلي الله عليه وسلم يسعي لاقامة دولة او ملكا ام كان رسولا نبيا مبلغ رسالة من عند الخالق عز وجل ومن خلال هذا البحث اثبت الكاتب ان الرسول الكريم صلي الله عليه وسلم لم يكن ليسعي لاقامة دوله بما تحتويه من كيانات اداريه فالمعلومات الواردة بشأن القضاء ومن ولاهم تلك المهمة هي معلومات ضعيفة لا ترقي للاعتماد عليها كدليل علي قيام الرسول صلي الله عليه وسلم بوضع نظام قضائي كما اثبت الكاتب ان السابقين اهتموا اهتمام شديد بترجمة ولاة الخلفاء في الامصار التي كانت تحت ولايتهم الا انهم في ذات الوقت كان اهتمامهم ضئيل بالولاة التي ولاهم رسول الله علي البلاد التي فتحوها واستتب الامر لهم فيها واثبت الكاتب ايضا ان الرسول لم يكن يسعي لنشر الدين بالسيف مثله مثل غيره من رسل الله عليهم صلوات الله اجمعين ولكن هناك ايات تحثه علي نشر الدين بالحكمة والموعظة الحسنة والدعوي الاختيارية لا الاجبارية علي اعتناق دين الاسلام لذلك لم يقم رسول الله صلي الله عليه وسلم بوضع نظام للحكم لكنه وضع نظام للاسلام من وحي الخالق عز وجل ننتقل الان الي الباب الثالث من كتاب الاسلام وأصول الحكم وهو اهم ما في هذا الكتاب حيث ينتقل الكاتب الي اهم جزئية من كتابه وهي ان الاسلام دين وليس دولة وان محمد صلي الله عليه وسلم لم يكن يسعي لملك ولا لدولة لكنه كان يسعي الي تبليغ رسالة ربه ولا يمنع ذلك من كونه زعيما دينيا فهناك تباين واضح بين الزعامة السياسية والزعامة الدينيه وان زعامته صلي الله عليه وسلم كانت تعادل زعامة موسي في قومه فلم يكن موسي ايضا يسعي لملك ولكنه كان كأخوانه من الرسل يسعي لتبليغ رسالة ربه وفي ذلك يتساوي الرسل وقد دلل الكاتب كما قلنا من قبل علي ان الرسول محمد صلي الله عليه وسلم لم يكن له دولة بما تحتويه الدولة من مؤسسات اداريه كولاة للبلاد وكنظام قضائي متكامل وان دلائله في ذلك هي كتب السابقين التي استفاضت في شرح تاريخ الملوك ونوابهم وولاتهم وولاة عهدهم الا انهم في ذات الوقت كان الاثر ضعيفا في ما احتوته فتره رساله محمد صلي الله عليه وسلم من شؤون الحكم والدواوين ويري الكاتب ان الزام الملك بالرسول صلي الله عليه وسلم هو امر مشين للرسالة بل يري ان الرسالة امر اعظم من الملك لان الملك يزول لكن صاحب الرسالة لا يموت برسالته التي بلغها عن المولي عز وجل لان الملك قد يخضع رعاياه بالسيف اما الرسالة فهي تخاطب القلوب والالباب ويرجع الكاتب مرة ثانيه ويطرح السؤال المحوري في كتابه هذا وهو هل كان الرسول صلي الله عليه وسلم له صفة اخري غير صفة الرسالة او بصيغة اخري هل كان الرسول صلي الله عليه وسلم ملكا ؟ وقد حدد الملك تحديدا دقيقا بأنه الحاكم علي امة ذات وحدة سياسية ومدنيه لا يشك الكاتب في ان الرسول صلي الله عليه وسلم دعا الي الوحدة الدينيه واتمها بالفعل قبل وفاته وانه كان علي رأس هذه الوحدة الدينيه إمامها الاوحد ومدبرها الفذ وسيدها الذي لا يراجع له امرا ولا يخالف له قول وفي سبيل هذه الوحدة الدينيه ناضل بلسانه وسنانه وجاءه نصر الله والفتح وايدته ملائكة الله وقوته حتي بلّغ رسالته وادي امانته وكان له علي امته ما لم يكن لملك قبله ولا بعده ثم يقدم الكاتب ادلته علي ان الرسول صلي الله عليه وسلم كان مكلف بتبليغ رسالة الله دون اي مظاهر سياسيه وعلي ان عمله السماوي لم يتجاوز حدود البلاغ المجرد من كل معاني السلطان (مَّنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللّهَ وَمَن تَوَلَّى فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظاً) (النساء : 80 ) (وَكَذَّبَ بِهِ قَوْمُكَ وَهُوَ الْحَقُّ قُل لَّسْتُ عَلَيْكُم بِوَكِيلٍ) (الأنعام : 66 ) (فَإِنْ أَعْرَضُوا فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظاً إِنْ عَلَيْكَ إِلَّا الْبَلَاغُ .........ٌ) (الشورى : 48 ) (وَلَوْ شَاء رَبُّكَ لآمَنَ مَن فِي الأَرْضِ كُلُّهُمْ جَمِيعاً أَفَأَنتَ تُكْرِهُ النَّاسَ حَتَّى يَكُونُواْ مُؤْمِنِينَ) (يونس : 99 ) (نَحْنُ أَعْلَمُ بِمَا يَقُولُونَ وَمَا أَنتَ عَلَيْهِم بِجَبَّارٍ فَذَكِّرْ بِالْقُرْآنِ مَن يَخَافُ وَعِيدِ) (قـ : 45 ) (لَّسْتَ عَلَيْهِم بِمُصَيْطِرٍ) (الغاشية : 22 ) ومن لم يكن حفيظا او مسيطرا او وكيلا ليس بملك لان من لوازم الملك السيطرة التامة والجبروت والقرأن كان صريحا في ان محمد صلي الله عليه وسلم لم يكن له من الحق علي امته غير حق الرسالة ولو كان صلي الله عليه وسلم ملكا لكان له حق الملك ولاوضحه المولي عز وجل في كتابه لكن هذا لم يحدث (فَلَعَلَّكَ تَارِكٌ بَعْضَ مَا يُوحَى إِلَيْكَ وَضَآئِقٌ بِهِ صَدْرُكَ أَن يَقُولُواْ لَوْلاَ أُنزِلَ عَلَيْهِ كَنزٌ أَوْ جَاء مَعَهُ مَلَكٌ إِنَّمَا أَنتَ نَذِيرٌ وَاللّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ وَكِيلٌ) (هود : 12 ) وبناء علي ما سبق وضح الكاتب ان شؤون الحكم هو امر دنيوي او غرض من الاغراض الدنيويه التي خلّي الله سبحانه وتعالي بينها وبين عقولهم وترك الناس احرارا في تدبيرها علي ما تهديهم اليها عقولهم وعلومهم ومصالحهم ونزعاتهم حكمة لله في ذلك بالغة ليبقي الناس مختلفين (وَلَوْ شَاء رَبُّكَ لَجَعَلَ النَّاسَ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلاَ يَزَالُونَ مُخْتَلِفِينَ) (هود : 118 ) وليبقي بين الناس ذلك التدافع الذي اراده الله ليتم العمران (....... وَلَوْلاَ دَفْعُ اللّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَّفَسَدَتِ الأَرْضُ وَلَـكِنَّ اللّهَ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْعَالَمِينَ) (البقرة : 251 ) في الجزء الاخير من كتاب الإسلام وأصول الحكم يتعرض الكاتب للخلافة والاسلام في التاريخ وقد بدء بتوضيح مظاهر الدولة في عهد الرسول صلي الله عليه وسلم والتي لم ترق لكونها دولة بالمفهوم السياسي قدر ما هي كانت تجمعات عربية استطاع الرسول صلي الله عليه وسلم بسمو رسالته ان يوحد صفوفهم ويؤلف قلوبهم نظر لكونه يتمتع بزعامة دينيه وليس بزعامة سياسيه فقد انصاع له العرب ودخلوا في دين الله افواجا ونظر لسمو ما اتي به محمد عليه السلام وفي ظل وجوده بينهم فقد اثر تأثيرا مباشرا عليهم وجعل تعصبهم القبلي في درجة اقل اهميه من الاقتناع بالدين الجديد اي استطاع الرسول صلي الله عليه وسلم من ان يوحد صفوفهم ليس لانه زعيم سياسي ولكن لانه زعيم ديني لا ينفي ذلك وجود تباين وقد شبههم الكاتب بدول كثيرة التباين لكنهم تم توحيدهم تحت راية دين واحد دلل الكاتب علي ذلك التباين بانه لم يكد صلي الله عليه وسلم ان يلحق بالرفيق الاعلي حتي اخذت تبدوا جلية واضحة اسباب ذلك التباين بين امم العرب وعادت كل امة منهم تشعر بشخصيتها المتميزة واوشكت ان تنتقض تلك الوحدة العربية التي تمت في حياة الرسول عليه الصلاة والسلام وارتد أكثر العرب يؤكد الكاتب ان زعامة محمد صلي الله عليه وسلم في العرب كانت زعامة دينيه وليست زعامة سياسيه وكان خضوعهم له خضوع عقيدة وايمان لا خضوع حكومة او سلطان فإذا ما لحق عليه السلام بالرفيق الاعلي لم يكن لاحد ان يقوم مقامه الديني ولا ان يرث الرسالة لانه خاتم النبيين وقد لحق صلي الله عليه وسلم بالرفيق الاعلي دون ان يسمي خليفته بل لم يشر طوال مدة رسالته الي شيء يسمي دولة اسلاميه او دولة عربية والدين قبل وفاة الرسول صلي الله عليه وسلم قد اكتمل فلو كانت الخلافة من الاسلام ما تركها رسول الله دون ان يوضح مفهومها واحكامها وهذا شيء لا يقبله اي مسلم الذي يقر بان الدين اكتمل فكيف إن كان من عمله ان ينشئ دولة ان يترك امر تلك الدولة مبهما علي المسلمين ليرجعوا من بعده سريعا حياري يضرب بعضهم رقاب بعض وكيف لا يتعرض لامر من يقوم بامور الدولة من بعده وهذا امر اول ما ينبغي ان يتعرض له بناة الدول قديما وحديثا وقد خلص الكاتب الي ان زعامة الرسول الدينيه لا تورث وان من سيأتي من بعده لا يمكن ان يخلفه في زعامته الدينيه والتي كانت تتصف بالاتصال بالسماء وتوضيح الاحكام والتشريعات اي ان من سيأتي من بعده له زعامة تختلف عن زعامة الرسول صلي الله عليه وسلم في قومه اي زعامة سياسيه وليس زعامة دينيه اي زعامة الحكومة والسلطان تلك الزعامة التي تختلف عن زعامة رسول الله صلي الله عليه وسلم هي زعامة سياسيه الغرض منها انشاء دولة وملك كأي دولة ناهضه فتية لتأخذ حقها في الوجود وتأخذ دورها بين دول العالم لذلك كانوا بعد وفاة الرسول صلي الله عليه وسلم يتشاورون في أمر مملكة تقام ودولة تشاد وحكومة تنشأ لذلك جري علي السنتهم ولاول مرة منذ بداية الدعوة ذكر الإمارة والأمراء والوزارة والوزراء وتذاكروا القوة والسيف والعز والثروة والعدد والمنعة وما كان كل ذلك الا خوضا في الملك وقيام دولة وإذا أنت رأيت كيف تمت البيعة لابي بكر تبين لك انها كانت بيعة سياسية عليها كل طوابع الدولة وكيف تنافس المهاجرين والانصار وكبار الصحابة حتي تمت البيعة لابي بكر فكان اول ملك في الاسلام كانت دولة عربية قامت علي اساس دعوة دينية كان شعارها حماية تلك الدعوة ولعلها كانت في الواقع ذات اثر كبير في امر تلك الدعوة وكان لها تأثير في تحول الاسلام وتطورة ولكنها علي ذلك لا تخرج عن ان تكون دولة عربية أيدت سلطان العرب وروجت مصالح العرب ومكنت لهم في اقطار الارض فاستعمروها إستعمارا واستغلوا خيرها استغلالا شأن الامم القوية التي تتمكن من الفتح والاستعمار رأي الصحابة ان امر الخلافة هو امر دنيوي لذلك لم يجدوا حرجا من الخروج عليها مثل ما فعل سعد بن عبادة الذي لم يبايع ابو بكر الصديق الذي لم يزعم في وقت من الاوقات ان زعامتة هي زعامة دينيه وان الخروج عليها هو خروج علي الدين يري الكاتب ان الخلافة لا علاقة لها بالدين لكن تنصب علاقتها بالسياسه وان الخلفاء استهواهم هذا اللقب وإقرانه بالدين لاسباب تتصل بطاعة الرعية لهم وعدم الخروج عليهم وهي لا تمت للاسلام بصلة ونختم بهذه الفقرة الرائعة يقول الكاتب (تلك جناية الملوك وإستبدادهم بالمسلمين أضلوهم عن الهدي وعموا عليهم وجوه الحق وحجبوا عنهم مسالك النور باسم الدين وباسم الدين ايضا أستبدوا بهم وأذلوهم وحرموا عليهم النظر في علوم السياسة وباسم الدين خدعوهم و ضيقوا علي عقولهم فصاروا لا يرون لهم وراء ذلك الدين مرجعا حتي في مسائل الإدارة الصرفة والسياسة الخالصة ) (كل ذلك انتهي بموت قوي البحث ونشاط الفكر بين المسلمين فاصيبوا بشلل في التفكير السياسي والنظر في كل ما يتصل بأمر الخلافة والخلفاء ) (والحق ان الاسلام بريء من تلك الخلافة التي يتعارفها المسلمون وبريء من كل ما هيأوا حولها من رغبة ورهبة ومن عز وقوة والخلافة ليس في شيء من الخطط الدينية وانما تلك كلها خطط سياسية صرفة لا شأن للدين بها فهو لم يعرفها ولم ينكرها ولا امر بها ولا نهي عنها إنما تركها لنا لنرجع فيها الي احكام العقل وتجارب الامم وقواعد السياسة ) انتهي
    1 نقطة
  9. الموضوع مش مساله مين مسافر و لا مين قاعد فى البلد المساله مين بيعرف يفرض ارادته تقول ايه فى بيت ملك من ثلاث شقق مشترك فيه جميع الورثه و البيت خالى الا من شقه واحد تسكنها قريبه من دائره المحارم و اختها ساكنه برضه فى شقه جنب نفس البيت مفيش خطوه على رجلك و برضه عايشه لوحدها طيب يا ستى يالى فى البيت اسكنى وع اختك و نسوا بعض و سيبى البيت علشان نعرف نبيعه و هو مصلحه ليكى برضه لانك شريكه فى الميراث يكون الرد لا لا يمكن اسيب بيتى طيب بلاش تسبيه الشقتين الفاضيين هنوضبهم و نسكنهم نستفيد بايجارهم ولا بيعهم لا انا ست وحدانيه و مقبلش حد غريب يدخل عليا البيت طيب نشترى نصيبك و تطلعى لا انا عامله عقد ايجار بجنيه و نص يتيح ليا تملك الشقه مدى الحياه و يكون فى علمكن الشقه من بعدى لبنتى ( بتها المتجوزة و عايشه مع زوجها فى ميسره اللهم لا حسد و استحاله تنقل من شقتها الفخمه للشقه المتواضعه دى ) و النتيجه يبقى الحال على ما هو عليه و التضرر يضرب راسه فى اتخن حيطه رغم ان البيت فى مكان مميز و ارضه ممكن تتباع بمبلغ محترم و النتيجه ان البيت عامل زى البيت الوقف بقاله اكتر من عشر سنين و اصبح منفعه خاصه لها و تبقى حاير ما بين قطيعه رحم و ما بين اخذ حقك تقول ايه فى قريب يستحل مالك مش مره و لا اتنين لا اكتر و من غير ما تعرف بالبدى بيسرقك جهارا نهارا و لما تكلم اخوه الاكبر يقولك انا عارف و حقوكم عندى و سلام على كده و برضه يا قطيعه رحم يا تاخد حقك تقول ايه فى اخوات متغربين ربنا يعلم اد ايه بيتعبوا فى القرش و كل ما ينزلوا يلاقوا دفاتر الحسابات الى ماسكها ليهم اخوهم الاكبر على كل قرش بيتصرف على امهم او حتى اى تجديد يقرروا يعملوا من غير ما يقولولهم فى البيت ( يعنى مش مصاريف ضروريه ) و هما بس الى يتحملوا كل المصاريف دى بما انهم طبعا هما بس المتغربين و تدور السنين و تموت الام و يرجع المتغربين و يعيشوا يدوبك على القد مستورين قدام الناس و بس و اخوهم الاكبر دا الى كان بينتظرهم بلسته المطالبات الى عمره ما اتغرب يوم واحد و بيشتغل وضيفه حكوميه عنده بدل الشقه تلاته و بدل الارض اتنين كفايه كدا و لا ايه بس انا عندى و الله سؤال بجد ليه دايما الطرف المنهوب و المقور هو دايما الى بيراعى صله الرحم ليه الطرف الى قدامه و لا كان فى باله و ليه دايما ناس بتدفعك انك لازم تختار واحد من اتنين مالهومش تالت يا حقك يا صله رحمك يالله الحمد لله على كل حال
    1 نقطة
  10. في موضوعي هذا عندما أطلب الرحمة بالمغتربين أطلبها ليس من غرباء عن المغتربين و لكن أطلبها من أهالي المغتربين أنفسهم فبعض أهالي المغتربين يفرقون بقسوة في التعامل بين المغترب و خصوصاً من يعمل بدول الخليخ و بين أخوتهم المقيمين بمصر و ذلك فقط لكون هذا المغترب يقبض راتبه بالدينار أو الريال و ينسون أن هذا الابن قد سافر سعياً للرزق و تغرب عن بلده و أهله و أصحابه و كل هذا ضريبة يدفعها من صحته و عمره من أجل أن يؤمن مستقبله و مستقبل أبنائه. و الأمثلة الحية علي ذلك كثيرة و نسمع الكثير عن هذه التفرقة بين الأبناء و كلها حكايات مؤلمة و فيها الكثير من الظلم و من هذه الحكايات صديق لي كان له شقه في منزل أسرته و بعد سنوات طويله من الغربة أستطاع أن يشتري شقه في مكان أخر فقام أهل صديقي هذا بالضغط عليه لكي يتنازل عن شقته في منزل أسرته لأخوه المتزوج في نفس البيت بحجة أن الشقه لا تكفية هو و أولاده و أنها لم تعد تلزمه الأن فأين العدل في هذا و أين حقوق أبناء هذا المغترب. مثال أخر لصديق منحه والده قبل أن يفكر في السفر مبلغاً من المال و منح أخوه نفس المبلغ فقام صديقي هذا بعمل مشروع أدخل له ربح جيد و الحمد لله و قام أخوه بعمل مشروع خسر فيه كل ماله و أشتري صديقي بأصل المبلغ و أرباحه شقه و قطعة أرض للإستثمار و ذلك منذ فتره طويله و كانت الأسعار بالطبع غير الأن و بعد ذلك سافر صديقي للخليج و مع مرور الوقت قام أخو صديقي بالعيد من المشاريع التي فشلت جميعها . و بعد فتره طويله من الزمن أرسل والد صديقي يطلب منه عمل توكيل عام له و بناء علي رغبة والده قام بعمل توكيل عام له فقام الوالد ببيع الشقه و قطعة الأرض لعمل مشروع للعائلة و لا يعرف صديقي هذا حتي الأن إن كان هذا المشروع سينجح أم سيُكتب له الفشل كسابقه. أما أنا فقد طلب مني أخي مبلغ من المال منذ فتره طويله لشراء محل يديره هو علي أن يكون شراكة بيني و بينه و بالفعل أرسلت له المبلغ و قام بشراء المحل و كتبه بأسمه منفرداً بالرغم من أنه لم يدفع في ثمنه مليم واحد و قام بأدارته لمدة تزيد عن عشر سنوات و لم أكن أنوي أن أطلب منه هذا المحل أبداً و لكني وجدت أن معاملته لي قد تغيرت و بدء في التدقيق معي علي أمور تافهه بالرغم من أن ثمن هذا المحل الأن يزيد عن ربع مليون جنيه و بالرغم من أنني لم أطلب منه أي مبالغ من مكسب هذا المحل . و الأن و بعد أن أختلفت معه طلبت منه أن ينقل ملكية هذا المحل لي لأنه من حق أبنائي و لكنه بالطبع رفض . و عندما قمت بطلب الوساطه من أفراد عائلتي وجدتهم كلهم علي رأي واحد أن المحل من حقك و لكن أتركه لأخوك لأنه مصدر رزقه . فقلت لهم أنني لم أطلب منه شيء الأن و سيبقي مصدر رزقه هو و أبنائه و لكن هذا المحل بعد عمر طويل له أن شاء الله من حق أبنائي و أنني سأتركه له و لن أطالبه بأي شيء و لكن كل محاولاتي باءت بالفشل و ذلك لمجرد أنني في الخليج و أخي في مصر . لقد قدمت ثلاثة أمثلة من واقع الحياة و انا أعرف أن هناك الكثير فهل ميزان العدل يختل بين الأخوه لمجرد أن أحدهم في الخليج و الآخر في مصر ؟؟؟ و من يُخل بميزان العدل هذا ؟؟ للأسف الأهل. أأسف بشده علي الإطاله و لكن قلت أفضفض معاكم و أأسف أيضاً إن كان كلامي هذا قد ألم البعض الذين تعرضوا لظلم مماثل تقبلوا تحياتي أبو كريم
    1 نقطة
×
×
  • أضف...