اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

لوحة القادة

  1. أبو محمد

    أبو محمد

    الإشراف العام


    • نقاط

      2

    • إجمالي الأنشطة

      18225


  2. Simba

    Simba

    الأعضاء


    • نقاط

      2

    • إجمالي الأنشطة

      3679


  3. engmido

    engmido

    الأعضاء


    • نقاط

      1

    • إجمالي الأنشطة

      1861


  4. Morial

    Morial

    الأعضاء


    • نقاط

      1

    • إجمالي الأنشطة

      742


المحتوى صاحب التقييم الأعلى

عرض المحتوى صاحب أعلى تقييم في 08/14/10 في جميع الأقسام

  1. رغم اني أعمل ممرض من سنة 1992 الا أني اشعر بان كتابة مثل هذا الموضوع يحتاج إلي من هو أكثر مني خبرة بصياغة وحبكة المواضيع والحق ما دفعني لكتابة الموضوع هو الاستفزاز في مسلسل زهرة وازواجها الخمسة حين ظهرت زهرة بشخص ممرضة لا تمانع ان يغازلها هذا وذاك ولا مانع من سرقة الادوية وبيعها ويعلم الله ما الذي يخفي المسلسل ايضا بداية من منكم لم يتعامل مع التمريض بشكل مباشر طوال حياته .. أجزم انه لا يوجد هنا من لم يحتك يوم بفئة التمريض فخرج راضيا او ساخطا . اعتقد ان التمريض في مصر كانت بدايته كارثية فلم يكن هناك من يقبل علي مدارس التمريض لذا كان القبول في مدارس التمريض لاقل مجموع بعد الاعدادية .. دبلوم فني مدته سنة ونصف... سنة ونصف تفتقد المهارات التدريبية واللغة وتطور الامر إلي دبلوم فني ثلاث سنوات ..ولما كانت وظائف التمريض مضمونة جدا وفرص السفر للخارج تهافت عليها الكثير وفي عهد التحاقي بها كان مجموعها ينافس مجموع الثانوية العامة بل وتجاوزها بكثير في السنوات الاخيرة .. والان اصبح مدارس التمريض خمس سنوات لتعادل الشهادة فوق المتوسطة غير كليات التمريض .. لتخرج فئة اخري ربما قريبا تتغير الخدمات التمريضية علي يديها لتقارب شكل ومفهوم التمريض العالمي رغم اني دبلوم كاي دبلوم الا ان الدراسة كانت ممتعة فالنظام لم يكن حصص وجرس الفسحة .. بكل كانت محاضرات وكان يحاضرنا فيها اطباء تتعاقد معهم وزراة الصحة غير ان الاسبوع ينفسم لمحاضرات نظري وعملي في المستشفي .. والكتب كانت شاملة جميع تخصصات الطب من الطب النفسي والباطنة وحتي علم الادوية والتشريح ... كانت كتب تخصصية بحق .. ما اعتب عليه هو انه لم يكن هناك اي اهتمام باللغة الانجليزية وبعد التخرج لا توجد اي دورات تدريبية غير ان كليات التمريض حينها اقتصرت علي البنات فقط وربما لا زالت انا حقا سعيد كوني ممرض لكن لم اكن سعيد بحال التمريض في مصر ولا المهارات الكثيرة التي حقا نفتقدها غير نقص الادوات في الكويت اكتشفت الفارق الرهيب بين التمريض المصري والتمريض هنا ... من كل النواحي ... التقدير والمزايا تفوق الكثير من العاملين هنا درجة التثقيف المستمرة والمحاضرات بل ان في كل مستشفي مسؤؤلين عن التعليم .. الانضباط والدقة .. صورة اتمني ان تكون موجودة في مصر قريبا ان شاء الله مرة اخري ان الممرضة ليست كما تجسدها غادة عبد الرازق لصة مرتزقة تهوي الغزل واخيرا اريد ان اسالكم ماهي المواقف التي تعاملت فيها التمرض من قبل ما رؤيتك للتمريض بشكل عام هل يوم كنت ساخطا عن اداء الممرض او الممرضة
    1 نقطة
  2. انا حضرتك منتظر الكشف الطبي و بسئل عن تكلفه الحيا كبدايه في فانكوفر من حيث سعر شقه بغرفه واحده و تكاليف الحياه عموما و مدي توافر فرص العمل الكاجوال كبدايه و نصيحه حضرتك ليه اني اروح على فانكوفر ولا تورنتو ,انا اعذب و هيكون معايا حوالي 5000 دولار يا ترى دول كفايه في فانكوفر ؟ و فرصه اني اجد شغلانه في البدايه كاجوال دي سهله هتاك ولا صعبه شكرا
    1 نقطة
  3. السلام عليكم عن أبي هريرة رضي الله عنه : أن النبي صلى الله عليه وسلم قال : إذا سمعتم صياح الديكة فاسألوا الله من فضله ، فإنها رأت ملكا ، وإذا سمعتم نهيق الحمار فتعوذوا بالله من الشيطان ، فإنه رأى شيطانا . رواه البخاري ( 3303 ) ، ومسلم ( 2729 ) . 216 - وعن جابر بن عبد الله رضي الله عنهما قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : إذا سمعتم نباح الكلاب ونهيق الحمر بالليل فتعوذوا بالله ، فإنهن يرين ما لا ترون . رواه أبو داود ( 5103 ) ، وأحمد ( 3 / 306 ) . لكن التفسير فيه الكثير من الخلط http://www.islamweb.net/ver2/fatwa/PrintFatwa.php?lang=A&Id=75731 الفتوى: الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه، أما بعـد: فما أوردت من أمور في هذا السؤال نجمل جوابها في النقاط التالية: النقطة الأولى: أن القرآن والسنة مصدرا هداية للبشرية، وليسا بمصدر للعلوم الطبيعية، وقد سبق لنا كلام جيد في هذا النحو في الفتوى رقم: 27999. النقطة الثانية: أن القرآن والسنة لم يخلوا من الإشارة إلى بعض مظاهر قدرة الله تعالى في هذا الكون، مما تضمن إعجازاً علمياً ثابتاً بما لا يدع مجالاً للشك، وتراجع ذلك في الفتوى المذكورة آنفاً، والفتوى رقم: 74391. النقطة الثالثة: أن الواجب الحذر من الكلام في هذا المجال -نعنى الإعجاز العلمي في القرآن والسنة- بمجرد الظنون والأوهام أو التكلف، لئلا يقع المسلم تحت طائلة القول على الله تعالى بغير علم، قال الله تعالى: وَلاَ تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْؤُولاً {الإسراء:36}، وتراجع في ذلك الفتوى رقم: 28373، والفتوى رقم: 59623. النقطة الرابعة: أن الأحاديث المذكورة بالسؤال منها ما هو صحيح، ومنها ما هو ضعيف أو موضوع، فحديث الدعاء عند سماع صوت الديكة رواه البخاري ومسلم، وحديث التعوذ عند سماع نهيق الحمير صحيح رواه الإمام أحمد في مسنده، وأبو داود في سننه، وتراجع في ذلك الفتوى رقم: 73993. وكذا حديث تخلل الشياطين للصفوف حديث صحيح رواه أحمد وأبو داود والنسائي، وحديث غسل الملائكة حمزة وحنظلة رضي الله عنهما حديث حسن رواه الطبراني في الكبير. وأما ما روى ابن عدي والبيهقي عن عائشة وابن عباس رضي الله عنهما أنهما قالا: كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يرى بالليل في الظلمة كما يرى بالنهار في الضوء. فقد ضعفه بعض العلماء وحكم عليه الشيخ الألباني بالوضع في كتابه (ضعيف الجامع الصغير). النقطة الخامسة: أن اجتماع الملائكة والشياطين في مكان واحد لا نعلم دليلاً ينفيه، بل قد ورد ما يشير إلى إمكانية اجتماعهما، وتراجع الفتوى رقم: 37370، والفتوى رقم: 16408.
    1 نقطة
  4. أولا .. رمضان كريم يا "جماعة" :) طبعا باين عليك باسين سين إنك كنت فى تجارة وعلشان كده رومانسى وحالم وحاجات حلوة كتير mc: .. إيه ياعمنا ؟ ماله وحيد .. الراجل له موقف معروف وبيعبر عنه .. ده عمل فنى .. مش بالضرورة يكون مطابق للواقع .. الفن ليس محاكاة للواقع بل اقتباس من الواقع ليعكس عليه الفنان رؤيته الخاصة .. وكون إن له رؤية خاصة فى "الجماعة" لا يعيبه إطلاقا .. العيب فينا احنا لما نعتبر الأعمال الفنية وخصوصا الدرامية منها عبارة عن حصص فى التاريخ .. يقعد المؤلف يقول واحنا نسمع ونقتنع بأن ما يقوله هو الحقيقة .. تماما كما يفعل إخوانا العرب ويقتنعون بأن كل امرأة مصرية لازم يكون عندها بدلة رقص بتخش بيها فى الشوار بتاعها .. هم بيشوفوا إن كل المصريين حشاشين وكل المصريات رقاصات .. لأنهم بيستمدوا ثقافتهم من الأفلام والمسلسلات كل واحد له رأى بيعبر عنه "فنيا" بطريقته .. يزود الملح والفلفل شوية .. يحط قرنفل .. أو ورق لورى .. أو فلفل هندى أو شطة سودانى .. المهم فى اللى بيستطعم .. إنت مش فاكر فيلم ميرامار تأليف نجيب محفوظ عن فترة حكم الاتحاد الاشتراكى ؟ .. بلاش نروح بعيد قوى كده .. إنت مش فاكر فيلم "اللعب مع الكبار" ؟ أهو ده مؤلفه هو وحيد حامد "بغباوته" .. بيبين إن فيه عصابة فى الحكومة .. حكومة الحزب الوطنى .. وبيبين إن فيه ظابط أمن دولة حليوة وحبوب بيحارب الفساد وبيظبط حتى عضو مجلس الشعب مهرب المخدرات (حسين فهمى) :hearts: .. وكمان فيه ظابط أمن دولة شرس ووشه سمح وكفه محنى وخده محنى (مصطفى متولى) mf( .. هو بنفسه وغباوته وحيد حامد .. وآخر مشهد فى الفيلم بيخلى الشعب وأمن الدولة يغنوا "إحنا كلنا .. نحب بعضنا" .. عادل إمام (الشعب) يصر على الحلم وكشف الفساد ، وحسين فهمى (أمن الدولة) بيحمى ضهره بالقوة ويدعمه فى محاربة ذلك المجهول الذى يقتل كل حالم رومانسى خريج تجارة
    1 نقطة
  5. كل عام وأنتم جميعا بخير .. وأخص بالذكر والشكر الأخ الفاضل "إسلام المصرى" على اختياره لهذا الموضوع المهم .. فهو موضوع دسم للغاية أرجو أن يستمر الحوار فيه بهذا المستوى الراقى ..كما أتمنى أن ننجح فى تجنب آفات الحوارات المعروفة وعلى رأسها الشخصنة "لإسلام وأصول الحكم" .. كتاب قرأته أكثر من مرة .. وقرأت ردودا كثيرة عليه ، (أغلبها منذ أن انفتح عالم الإنترنت أمامى) ، وكنت فى كل مرة أقرأه أو أقرأ عنه ، وأتخيل نفسى معاصرا للفترة التى صدر فيها ذلك الكتاب ، أغبط فيها ذلك العالم الأزهرى على صدقه وشجاعته .. فقد استنفر ضده – بهاتين الصفتين النبيلتين - أكبر سلطتين فى عصره .. سلطة القصر مدعوما بسلطة الاحتلال ، وسلطة مشايخ الأزهر الشريف .. صدر الكتاب عام 1925 .. متزامنا مع - أو فى أعقاب - سقوط الخلافة العثمانية .. صدر فى وقت شُحذت فيه همم القادة المسلمين (خصوصا العرب منهم) لوراثة دولة الخلافة .. وكان الملك فؤاد – يعضده الاحتلال البريطانى من جهة ومشايخ الأزهر من جهة أخرى – أقرب المرشحين الذين كانوا يمنون النفس ، ويرونها قاب قوسين أو أدنى من كرسى الخلافة .. وإذا بالكتاب يصدر محدثا دويا هائلا ، ونازلا كالصاعقة على من لا يتحمل الحقائق ، وصادما لمن لا يتقبل الواقع ، ومزلزلا لمن يعيش فى الأوهام ، ساكنا مستقرا فى عالم جميل من الأحلام ولقد صدرت دراسة جميلة وممتعة للدكتور محمد عمارة بعنوان : "الإسلام وأصول الحكم لعلى عبد الرازق – دراسة ووثائق" قال فى مقدمتها : ويقول : كان الكتاب فى وقته أقرب إلى المنشور الثورى ضد نظام الحكم الملكى منه إلى الدراسة الأكاديمية .. كان ثورة ضد ما يحاك لتمكين الاحتلال البريطانى (عبر القصر ومشايخ الأزهر) .. كان الشيخ على عبد الرازق يكتب وهو يتوقع بل ويعرف ما سيجره عليه الكتاب من مواجهة قوى عظمى لم يجرؤ أحد قبله على تحديها .. لذلك لفت نظر الدكتور محمد عمارة فى دراسته أن الشيخ قد صدَّر كتابه بقوله : ويقول الدكتور معلقا على هذا التصدير للكتاب : ويستطرد الدكتور عمارة : الكتاب – إذن – هو كتاب صدر فى بحر متلاطم من الأحداث ، و "الترتيبات" وإعادة "الترتيبات" لتهيئة المناخ لإحكام السيطرة على شعوب المنطقة من خلال قوى الاحتلال البريطانى ، والعرش المصرى ، وتعبئة الشعور الدينى .. ذلك الشعور الذى كان فى حيرة بعد أن اختفى منصب خليفة المسلمين ، خاصة مع ظهور بعض الفتاوى التى توحى – بل تقطع – بأن صفة الإسلام قد زالت عن المجتمعات والشعوب الإسلامية بإلغاء "أتاتورك" لمنصب الخلافة العثمانية ، بل هم آثمون وسيظلون آثمين إلى أن يبايعوا خليفة آخر ، وأن آثار هذا الإثم وعواقبه ستحل عليهم فى الدنيا والآخرة ، وأن الأمة قد عادت – بسقوط الخلافة – أمة جاهلية .. وأن من مات منها "قبل تنصيب الخليفة" ، مات ميتة جاهلية أما فيما يختص بالحوار الدائر بين الأخت الفاضلة "ضحى" والأخ الفاضل "إسلام المصرى" .. فقد أعاد إلى ذاكرتى موضوعا قديما من مواضيع القراءة التى كانت مقررة علينا فى الثانوى بعنوان "عمر بن الخطاب مؤسس الدولة الإسلامية" .. ولم يسعدنى الحظ لأحضر تقرير "العبقريات" على المرحلة الثانوية .. ولكن قرأتها والحمد لله .. واستمتعت بأبحاث العقاد الأدبية والتاريخية ... وخلصت منها إلى أن نظام الدولة "الإسلامية" هو نظام مدنى .. إذ أنه لا القرآن الكريم ولا السنة النبوية الصحيحة قد أمرا به أو تدخلا فى وضعه وتنظيمه .. وخلصت إلى أن هناك خلط واضح (نراه فى المداخلات السابقة فى موضوعنا هذا) بين أن تكون هناك صورة من صور الرئاسة أو الزعامة أو القيادة وجميعها صور ضرورية ولازمة لكل مجتمع .. لا ينكرها إلا الفوضويون .. وبين أن تكون هناك دولة وأن يكون هناك نظاما لهذه الدولة ... كان محمد بن عبد الله صلى الله عليه وسلم رسولا ونبيا ورئيسا وزعيما وقائدا .. لا شك فى هذا ولا جدال .. ولكن بدأ تأسيس "الدولة" الإسلامية فى عهد أبى بكر رضى الله عنه ولكن لم يسعفه الأجل لإكمال الأساس .. وجاء الفاروق ليكمل هذا الأساس ويتركه لمن يريد أن يزيد فى البنيان يقول العقاد فى "عبقرية عمر" : آسف على الإطالة التى لم أكن أقصدها ، لولا ما رأيته ضروريا ولازما من الاقتباسات لتوضيح ما أردت أن أقوله.. وكل عام وأنتم بخير
    1 نقطة
  6. ده رقم الملف وعلي فكرة عنوان الرساله بيكون رقم الملف <BR style="mso-ignore: vglayout" clear=all>Subject: File B05 Date: Tue, 3 Aug 2010 11:19:48 +0300 From: re-cairo-im-enquiry@international.gc.ca To: Mr. Leonardo da vinci Dear Sir, We are pleased to inform you that your Medical Instructions are now ready. You will receive the medical envelop by DHL courier. Kindly note that you will be required to pay the courier fees to DHL upon receipt of the envelop. (Medical must be completed within 30 days from the date of this email). ** A visa officer requires the following documents in order to continue processing your application: (X) You are required to pay the Right of Permanent Residence Fee in the amount of $490 or (EGP 2550). This fee is refundable in the event that you decide not to proceed to Canada to be granted permanent residence. Please note the method of payment attached. You are required to provide us with the above within 60 days from the date of this email. Subsection 16(1) of the Immigration and Refugee Protection Act, 2001 states that all questions pertaining to an immigration application must be answered truthfully and must provide relevant evidence and documents that the examining officer reasonably requires. Failure to provide the requested documentation within 60 days will result in your application being assessed on the basis of the documentation presently on file. Please be advised that, as the documentation requested in this email is relevant to the final assessment of your file, failure to provide it will likely result in the refusal of your application. Regards, Immigration Section PS: Please note that you have to submit either the Original receipt from Citibank or Original Cheque as evidence of payment of Right of Permanent Residence Fee.
    1 نقطة
  7. أنا شخصياً لا أؤمن بمثل تلك الخرافات والأساطير .. ببساطة شديدة ... الساحر اللي بيعمل أعمال ويخيط احجبة ومش عارف إيه ده .. لو هو قادر على التحكم في مصائر الناس وأقدارهم ويخلي ده يتجوز وده يتطلق ودي تكره جوزها ودي تحبه وده يُصاب بامراض وده يُشفى .. كان بقى عندنا مثلاً 100 او 1000 ساحر .. بيتحكموا في مصير الكون كله ويحركوه زي ما هما عاوزين .. ومن ضمن أهداف اللي بيشتغلوا في السحر الأسود ده إنهم يوقعوا الناس في بعضهم .. بل إنها احياناً بتصل إلى درجة القتل .. دي عمتك عامله لك عمل عشان ما تتجوزيش ... إلحق دي مرات خالك سحرت لك عشان ما تخلفيش ... فبتبقى ردود الأفعال طبعاً مجنونة في بعض الاحيان كما نقرا وبتصل إلى القتل .. ولاحظوا إن كل ساحر بدن أستثناء .. أو اللي بيدعوا إنهم بيفكوا الاعمال ... لو أستشرته في حاجه حتى لو كانت تهجيص .. أول حاجه بيقولها لك وإنت مغمض ومتوقعه على لسان الجميع : اللي عامل لك العمل واحد من أقرب الناس إليك .... ما طبعاً .. لازم يقول كده عشان يلعب بمشاعرك ويوقعك في قرايبك اللي بالتأكيد ممكن يكون في خلاف بينك وبين حد منهم زي ما بيحصل في الدنيا عادي يعني ... هذا ليس تكذيباً للرواية الشخصية للزميلة شيمو .. لكن قد يكون الموضوع في إتجاه تاني .. فلماذا يا جماعة نستبعد جانب المرض النفسي ؟... ولماذا نستبعد موضوع عدم الصلاة والبعد عن الله ؟.. معليش .. إبقوا أسألوا أي حد بيقول مسحور : إنت كنت بتصلي ؟ وشوفوا الرد بيكون إيه ؟ لأن مهما كان الإنسان ضعيف .... واللي ما بيقيش نفسه بالوضوء والصلاة وبيبعد عن ربنا .. فتوقع منه أي حاجه وتوقع إنه يكون ضعيف في منتهى الضعف ويتأثر بأي شوية هوا .. اما العلاج بالقرأن .... فهي سبوبة .... ولم نسمع في التاريخ كله عن معالجين بالقرآن أو وسطاء بين العبد وربه .. يعني القرآن يُنزل لكل الناس ... لكن في ناس معينه بقى تبقى هي اللي على إيدها الشفا وتقرأ للأخرين .. وكان الأنسان اللي بيدعي إنه مصاب بيبقى عاجز إنه يقرا بنفسه وبالتالي محتاج واسطه بينه وبين ربنا ... على فكره ده مش في الإسلام بس ... ده في المسيحية كمان .. متاجرة بالدين .. ودغدغه مشاعر البسطاء اللي للأسف جهلاء ... وبيثقوا في كل رجل دين ثقة عمياء بغض النظر عن علمه أو ممارساته ... وعيش وقلب رزقك يا عم الحاج شاهدت كذا كليب على اليوتيوب لقسيس مصري مشهور مش فاكر إسمه حلقاته بتذاع بكثافة على قناة الحياة المسيحية .. بيعمل جلسات دورية بالكنيسة .. وبعون الله في كل جلسة بيطرقع له ييجي 100 حالة نفسية على عصبية على جسدية بمجرد إنه بيبخ عليهم بفمه مياه مقروء عليها وهو بيقول " بسم الصليب " ما كانش حد غُلب .. وكنا نخليه يتعب شويه ويدرب كام واحد كمان .. ونقفل كل المستشفيات اللي في الدنيا والصيدليات وغرف العمليات ... والقسيس أو الشيخ ده يشتغل شيفتين في اليوم ويشفي له قد 1000 حاله يومياً .... وفي خلال سنة ما يبقاش في العالم كله مريض نفسي أو عصبي أو أي أمراض أخرى ... أظن يا جماعة الرسول كان على عهده تلك الخزعبلات برضوا من أشخاص بيقولوا إنهم مسحورين أو ما بيتجوزوش أو ما إلى ذلك .. واظن الرسول هو والصحابة كانوا أجدر الناس على إنهم يشفوا الناس بالقرآن ويعملوا جلسات تحضير الأرواح دي ؟ عمركو سمعتوا عن حالات زي دي في العهد الأول للإسلام ؟ ولا كترت الخزعبلات دي لما أتفرمنا جميعاً في مطحنة الدنيا وتركنا الدين والعلم وأتجهنا للخرافات والتعلق بقشاية السحر والأعمال ؟
    1 نقطة
  8. اولا كل سنة وانتم طيبين بحلول شهر رمضان المعظم - مبدئيا اتفق مع مدام هند على واحب ان اضيف ان التمريض كما هو متهم من الدرجة الاولى فهو مظلوم من الدرجة الثانية من وجهة نظر اخرى يجب ان نعطى الفرصة هنا فى مصر لكل المهن ويجب ان نغير مفهومنا عن بعض الوظائف التى يثار حولها الجدل التمريض عموما مهنة شريفة ومحترمة مادامت فى اطار المهنة وفنيات المهنة واخلاقيات المهنة بعيدا طبعا عن عدم الاهتمام بالمريض وبالامه ومشاكله ومتطلباتهفضلا عن عدم عمل اى شىء الا بالفلوس ( الشاى بتاعنا يابيه) وفتح مخك وانا عنيا ليك -------------- على جنب يجب ان نسأل انفسنا ما هى الاسباب التى ادت الى ذلك وهل هى كافية ام نحن كمصريين اعتدنا على التهليب وتقليب الرزق بشتى الطرق ملحوظة: لى ابنة عم بكالوريوس تمريض جامعة القاهرة دفعة 2004 وكانت تعمل فى المستشفيات الخاصة ولكنها الان بفضل الله معيدة فى الكلية وزميلتها بلدياتنا عملت لفترة قصيرة فى القصر العينى...ثم سافرت السعودية ومنها الى قطر والان مبسوطة جدااا وبتكسب كويس الحمد لله بس للاسف فيه مشكلة جانبية ملهاش علاقة بالموضوع ( انها لسه ما اجوزتش 34 سنة) وآسف للاطالة عليكم وكل عام وانتم بخير
    1 نقطة
  9. كل سنة وحضرتك طيبة وبخير بالنسبة للكتير لسه الصورة غامقة وعليها غبار كتير بالنسبة فعلا للراتب لا يتناسب ابدا ابدا مع مجود الممرضة مش علشان الشغل كتير وبس او محتاج دقة قد ايه لكن علشان كم المسئولية اللي عليها ساعة الخطأ مفيش رحمة ولا تفاهم وحقيقي الاخطاء التمريضية ممكن تكون كارثة في اغلب الاحيان ولانها دايما بتكون في وش المدفع مع اهل المرضي ساعة المشاكل انا لية اصحاب كتير عملوا زيك ودرسوا الحقوق علشان الوجاهة الاجتماعية وحاولوا يقنعوني ادرس معاهم بس كنت دايما اقولهم انا مش محتاج يكون عندي شهادة علشان اقول معايا كذا والله اللي عايز يتقبلني علي كده اهلا وسهلا مش عايز خلاص والله مرة زمان حصلت مشكلة كده وواحد من العائلة من بعيد قال علي هو فاكر نفسه ايه ده تمرجي هههههههه عادي يعني اصحاب العقول في راحة
    1 نقطة
  10. اخي الفاضل سمبا اولا احييك علي جرأتك في مناقشة موضوع مخزي ذي ده وأقصد طبعا مخزي لنا كعرب مازلنا ذوي فكر قاصر عارف حضرتك التمريض في الغرب أد ايه له احترامه ووضعه ? واحدة صاحبتي وكانت دفعتي في الكلية سافرت انجلترا بعد ما اتخرجت وكانت بتراسلني وعايزة اقولك أني اتصدمت لما قارنت وضعها هناك بوضع التمريض الشاذ في مصر عارف ؟ أنا مشتغلتش في الحكومة يوم واحد بعد ما خلصت الامتياز عارف ليه ؟ لأن المقابل اللي هحصل عليه مش هيعوض لحظة معاناة نفسية واحدة هعيشها فأذا كنت اعيش في مجتمع لا يحترم مهنتي ولا يقدرني ويلقي بسنين طويلة تعبت فيها ودرست لجد ما اتخرجت تفتكر المجتمع ده يستحق مني اني اضيع معاه مجهودي واتعب عشانه ؟ لاء وفي الاخر بمرتب ملاليم يعني لا تقدير مادي ولا تقدير معنوي اقولك حاجة كمان بعد ما جالي جواب التنسيق بقبولي في كلية التمريض أهلي نفسهم كانوا اول حد قال تعليق مش تمام علشان كدة درست تاني ثانوية عامة ودخلت كلية اداب وكنت بدرس الكليتين في وقت واحد عارف كانت ايه وجهة نظري او الدافع اللي خلاني اعمل كده؟ كنت بقول كلية التمريض علشان اخرج من مصر لأني عارفة فرص التمريض بره شكلها ايه أما كلية الأداب فللوجاهة الاجتماعية صدقني المجتمع ونظرته الدونية هما السبب في الاذدواجية اللي انا عشتها دي ودايما النظرة الدونية دي مش بتيجي غير من ذوي الفكر الضيق وغير المثقفين علشان كده كل المستشفيات اللي اشتغلت فيها مش اي حد ممكن يقدر يتعالج فيها وبعدين انت زعلان ليه من هبابة البرك غادة عبد الرازق ماتتفرج علي تحف السينما المصرية القديمة فاتن حمامة وهند رستم وليلي فوزي وغيرهم كل اللي كانت مش لاقيه مأوي ولا ليها شغلة كانت تروح تمسح بلاط المستشفي كام يوم لحد ما يعلموها تدي حقن وبعد كده يرقوها وتبقي الست الحكيمة وللا اللي بتشتغل رقاصة وساكنة في منطقة شعبية ومش عايزة جيرانها يعرفوا حقيقة شغلها ماهي كانت برده بتشيع في الحي بتاعها انها ممرضه علشان يلتمسولها العذر لخروجها كل يوم بالليل هاااااا هقولك ايه ولا ايه بس يا سمبا محدش عارف اد ايه شغلنا صعب ومحتاج تركيز واعصاب ده كفاية دمار تغيير الشيفتات كل سنه وانت طيب يا سمبا وطالما انت راضي عن نفسك يبقي طبق المثل اللي بيقول القافلة تسير ومش عارفة ايه بتعمل ايه
    1 نقطة
  11. دا على اساس ان احنا ناس مكملتش تعليمها الاعدادى و مدرستش تركيب الطيف الكهروماغناطيسى طيب اهديك كل شيىء عنه من رابط ويكيبديا ويكيبيديا اظن بعد مراجعه الرابط وضحت الصورة و مش محتاجه شرح اكتر من كده
    -1 نقاط
  12. الي الاستاذ الجليل /سي السيد مع كل التقدير والاحترام لرأيك الشخصي الا ان السحر مذكور في القرآن ولا انت مش مقتنع بده... ده اولا وكمان انت عارف ان سيدنا محمد عليه الصلاة والسلام قد سحر من اليهود ... فهل كلامي غير صحيح ايضا انا كنت مثلك اعتقد انها خوزعبلات وتفاهات الا انني شاهدت امامي اختى وهي متحولة تماما الي شخص آخر يتحدث ويساوم الشيخ الذي كان يعالجنا ان يتركنا ويرحل ويهدده ،،، والله شاهدت هذا امام عيني ،،، وشاهدت كيف يؤثر فيهم قرأة القرآن انه ليس بالصرع كما تظنون انه عالم آخر عالم مليئ بالاسرار والغموض ولابد ان نؤمن بوجود الجان ،،، ربما بالفعل يحدث هذا الي الشخص قليل الايمان ولكن ايضا يحدث للشخص قريب من الله ، شقشقتي تحفظ القرآن كله ، وملتزمة في ملبسها ومظهرها وانا كذلك مثلها ولكن الشر في الدنيا كتير جدا والناس بتكره بعضها فعلا ،،، انا كمان عايزة اقولكم حاجة مهمة جدا وهي انا ناقشت الشيخ بها في قول الله عز وجل " ماهم بضارين به من أحد الا بإذن الله " فقال لي ان الله قدر لك هذا ولولا قدر الله ومشيئته بأن تصابين بتلك المكروه ما كنت أصبت وهذا ابتلاء من المولى عز وجل والحمد الله ان ربنا عفا عنا واصبحنا بكل خير ويسر ... انا معك ان السحرة دول ضعاف جدا ولولا انهم ضعاف ما كانوا لجؤا الي الجن لكي ينفذ طلبهم هذا ،، ولم يقدروا على شئ الا بإذن الله وانا ايضا في انتظار ردودكم
    -1 نقاط
  13. فعلا في كتير بيعملوا اعمال بالتفريق ولكن احب ان اوضح ان الايه الكريمة " ويتعلمون منه ما يفرق بين المرء وزوجه" تدل على ذلك ولكن ليس فقط بالنسبة للزوج والزوجه ولكن ممكن ان يكون الامر بين الاخ واخته بين الام وابنها وبين كل أثنين
    -1 نقاط
  14. ﴿ وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ أَبَى وَاسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ ﴾
    -2 نقاط
  15. هنا معجزه لنبينا محمد صلى الله عليه وسلم حديث الرسول الكريم صلى الله عليه وسلم الذي يقول فيه : (إذا سمعتم أصوات الديكة فسلوا الله من فضله فإنها رأت ملكا وإذا سمعتم نهيق الحمير فتعوذوا بالله من الشيطان فإنها رأت شيطانا). كم سمعنا هذا الحديث .. ولم نقف عنده؟؟ و لم نتوقع انه يحمل في طياته اكتشافا علميا أبهر العالم عند اكتشافه إن قدرة الجهاز البصري للإنسان محدودة ..وتختلف عن القدرة البصرية للحمير ..والتي بدورها تختلف في قدرتها عن القدرة البصرية للديكة .. وبالتالي فإن قدرة البصر لدى الإنسان محدود لا ترى ما تحت الأشعة الحمراء ولا ما فوق الأشعة البنفسجية .. لكن قدرة الديكة والحمير تتعدى ذلك .. والسؤال هنا ..كيف يرى الحمار والديك الجن والملائكة ؟ إن الحمير ترى الأشعة الحمراء والشيطان وهو من الجان خلق من نارأي من الأشعة تحت لحمراء ..لذلك ترى الحمير الجن ولا ترى الملائكة . أما الديكة فترى الأشعة البنفسجية والملائكة مخلوقة من نورأي من الأشعة البنفسجية ..لذلك تراها الديكة .. وهذا يفسر لنا لماذا تهرب الشياطين عند ذكر الله ...والسبب هو: إن الملائكة تحضر إلى المكان الذي يذكر فيه الله فتهرب الشياطين. لماذا تهرب الشياطين عند وجود الملائكة ؟الجواب لأن الشياطين تتضرر من رؤية نور الملائكة . بمعنى أخر ..إذا اجتمعت الأشعة الفوق بنفسجية والأشعة الحمراء في مكان واحد، فإن الأشعة الحمراء تتلاشى . من أخبر محمد بكل هذه المعلومات العلمية قبل 14 قرنا؟؟ لا نملك إلا أن نقول صدقت يا رسول الله وصدق الله العظيم 'ما خلقت هذا باطلا سبحانك فقنا عذاب النار
    -3 نقاط
×
×
  • أضف...