اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

لوحة القادة

  1. nightmare

    nightmare

    الأعضاء


    • نقاط

      4

    • إجمالي الأنشطة

      862


  2. لولا

    لولا

    الأعضاء


    • نقاط

      4

    • إجمالي الأنشطة

      4324


  3. masraweya

    masraweya

    الأعضاء


    • نقاط

      3

    • إجمالي الأنشطة

      1044


  4. خالد المسلم

    خالد المسلم

    الأعضاء


    • نقاط

      3

    • إجمالي الأنشطة

      506


المحتوى صاحب التقييم الأعلى

عرض المحتوى صاحب أعلى تقييم في 09/24/10 في جميع الأقسام

  1. بصراحة يا شريف مش هو بس اللى المفروض يتحاكم , اى حد بيدعوا للفتنة لابد أن يحاكم محاكمة علنية سواء مسلم او مسيحي , كمان الحكومة لابد أن تحاسب لانها كانت ومازالت تستخدم موضوع الفتنة الطائفية كسلاح وقت اللزوم لمحاولة صرف انظار الاعلام والناس عن بعض الجرائم التى تنتهكها مثل تزوير الانتخابات وخلافه , لكن الموضوع فلت منهم واصبح بالونة انتفخت وستنفجر في وجههم قريباً. ولابد ان نحيي هؤلاء الشباب ونقف معهم ونساندهم ليس ضد بيشوي وفقط ولكن ضد اى مثير للفتنة مسلم او مسيحي. آن الآوان ان ننسي كلمة "أنا مسلم" او "أنا مسيحي" , ونرفع جميعاً شعار "أنا مصري", هدفنا واحد ومصلحتنا واحدة. ودور علماء المسلمين كبير في هذا الوقت وفي هذه المرحلة وكذلك دور الكنيسة , توعية الناس والشباب بالأخص بخطورة هذا الموضوع ونشر ثقافة التراحم والمحبة شيء مهم وضروري حتى لا ننساق وراء هذه الفتنة التى لو انفجرت ستدمر كل شئ , واحنا مش ناقصين كفاية اللى البلد فيه.
    3 نقاط
  2. اغابى .. بالله عليك اخبرينى اى حرف قد يليق بعقد ياسمين تنثرينه محبة وصدقا هنا أشعرنى أصغر كثيرا جدا مما تمنحيه لى ودوما تاتى كلماتك لتلجمنى فلا تطول جناحاتى حروفا تخرجنى من هذا الحرج .. انا ايضا احبك .. صدقا عزيزتى كل ما هو صادق اغابى يملك طاقه سحريه ليصل بذات صدقه ودفئه وانا ممتنه حد السماء لهذا الدفء هنا بينكم ليتنى لا اغيب ليت الأشياء الحلوة فى حياتنا تظل دوما كما هى احيانا نعتلى عروشا احلامها متوعكه واحيانا نحتاج ان نيمم اشرعتنا نحو طرق نتلهف فيها ان نكون وحدنا تعرفين اغابى ليتنى ولدت تحت شجرة زيزفون وكان بجوارى نهر .. رباه .. ليت الحياة كريمة فى عطاياها معنا هكذا ! أظن روحى تتماوج كل حين جنونا ونبضات تنسكب حروفا احيانا تلك الحروف تجيد الإنسلال لخارجى ..قد تنسكب هنا او على ورقه اخرى وقد تظل بليده جدا غارقه فى لزوجه الحياة بلا صوت. احيانا اشعرنى اتعس النساء بروحى هذه.. روح تفرد جناحها تاره فتتعثر فى الهواااااء !! لكننى اعرف اننى محظوظه حتما عندما تعانقنى حروف تختلط بجنونى واحلامى وتتجلى عن هلوسات تهذى بها روح مشاغبه. الكتابه محاوله كما قال نزار قبانى لنكون نحن .. نحن وليس سوانا .. "حديث النفس للنفس في بلادنا مكروه، نحن لا نفهم المونولوج الداخلي وعتبره نوعاً من الغرور والنرجسية. أن يكون الإنسان شاعراً في الوطن العربي ليس معجزة، بل المعجزة ألا يكون. الشاعر موجود في شعره بشكل إلزامي وجبري. إمه محتجز ومعتقل داخل الشعر كما السمكة معتقلة في محيطها المائي، لا تملك إنسحاباً ولا خلاصاً. أريد أن أرسم وجهي بيدي، إذ لا أحد يستطيع أن يرسم وجهي أحسن مني. كنت أمارس على نفسي رقابة تصل إلى حد الوجع واتسائل: هل هذه الكلمات التي أرسمها على الورقة تضيف شيئاً إلى أهرامات الكلمات التي قالتها البشرية منذ أقدم العصور؟ وإذا كانت لا تضيف شيئاً ..ما جدواها، وما جدواي؟ أنا لم أكن أرفض الثريد لأنه ثريد..ولكنني أرفض أي طعام جاهز يحاول أن يصبح في حياتي عادة أو قدراً. -نزار قبانى- اغابى ابهجت قلبى وردتك ..رائحتها ودفء حضورك من القلب امتنانى لولا
    3 نقاط
  3. الظروف دي هتتهيئ لوحدها؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ و لا نستنى غزو أجنبي أو كارثة طبيعية؟؟؟ إحنا مش عايزين نتعب .. و معندناش استعداد ندفع الثمن الرسول صلى الله عليه و سلم غير الدنيا كلها ازاي؟؟؟؟ في يوم و ليلة؟؟؟؟ ولا بالعمل و الدعوة و الجهاد المستمر ربنا يهدينا جميعا و يعيننا و يصلح حالنا
    3 نقاط
  4. واحد مصرى يقول سافرت إلى السعوديه صغيرا منذ كنت فى الصف الثالث الإبتدائى مع الوالد يرحمه الله بدأنا فى الصف الأول الإعدادى دراسة اللغة الإنجليزية كان الطلبة السعوديون يعتبرون اللغة الإنجليزية شيئا شيطانيا لا يمكن فك طلاسم شره وسحره وكان يدعم ذلك بعض الفتاوى التى ترى بحرمة دراسة هذه اللغة بإعتبارها لغة الكفر تجاوزنا الصف الأول والثانى الإعدادى ومعظم الطلبة لا يعرفون نطق الحروف أساسا كان الأمر مختلفا بالنسبة لى ببساطه لأن والدى يُدرس اللغة الإنجليزية فى المعاهد العليا وهو خريج كلية الأداب قسم اللغة الإنجليزية عندما وصلنا إلى الصف الثالث الإعدادى تولى تدريسنا أستاذ سعودى نراه لأول مرة كان إسمه له وقع عجيب فقد كان إسمه الأستاذ (جربوع الجربوع) والجربوع عائلة سعوديه معروفة تخيلوا أستاذا للغة الإنجليزية إسمه (جربوع) المهم أن استاذنا كان عائدا لتوه من بعثة فى الولايات المتحدة لدراسة أحدث أساليب تعليم الإنجليزية دخل إلى الفصل قائلا Good Morning everybody رد عليه أربعة طلاب فقط من أصل 28 طالبا بينما فغر الباقون أفواههم دهشة حاول المسكين أن يستمر فى مخاطبة الفصل بالإنجليزية فلم تنقض خمس دقائق حتى صرخ بصوت كهزيم الرعد (وراكم ماتردون يا الثيران) فقال أحد الطلبة - وكان مشهودا له بشدة الغباء- (حنا ماندرى وش تجول) كانت هذه نقطة تحول فى فكر الأستاذ جربوع نحو تعليم الإنجليزية فقد أخذ على نفسه عهدا أن يعلم الطلبة بأسلوب جديد دخل الحصة التالية حاملا عصا تشبه عصى عساكر الأمن المركزى وبدأ بتعليم الحروف فطلب منا أن نذاكر الحروف السته والعشرين خلال إسبوع على أن يعقد لنا إختبارا بعد ذلك فى يوم الإختبار صاح ( A) كتب من شاء الله لهم ذلك الحرف الصعب فى أوراقهم ثم قال ( B) هنا خرجت عشرة أصوات فى نفس الوقت تسأل أم كرش ولا أم كرشين ؟ هكذا علمهم الأسبقون أن أم كرش P و أم كرشين B هنا أصيب الأستاذ جربوع بلوثة مفاجئة وأنهال بالعصا ضربا على رؤوس الجميع وهو يزعق بصوته الجهورى (والله لأدبغكم دبغ) بمعنى حيهرينا ضرب أصر الأستاذ جربوع على تعليمنا تصريف الأفعال فى اللغة الإنجليزية وكانت الطريقة أن يعطينا 10 أفعال وتصريفها فى حصة ويتم (التسميع) فى الحصة التالية وكانت الحصة التالية حصة تعذيب يشيب لهولها الولدان فقد كان الأستاذ جربوع يدخل إلى الفصل مندفعا دون أى مقدمه وعصاه مرفوعة لأقصى حد فوق رأسه ويصرخ فى أول طالب من اليمين ( Break) وهنا يصرخ الطالب مثل العساكر الذين يؤدوون التحية العسكرية ( Break Broke Broken ) فإن لم يقلها صرخ الأستاذ جربوع Haaaands فيفتح الطالب ذراعيه ويناولة الأستاذ ضربتين مهولتين يتركان يديه قاعا صفصفا لاترى فيهما عوجا ولا أمتا كان غالبية الطلبة يستعدون للحفلة (أقصد الحصة) ليس بالحفظ ولكن بفرك أيديهم بشده لتكون ساخنة إستعدادا للضرب لأنه من المستحيل ن يحفظوا كلمات لا يستطيعون قراءتها أصلا وكان لا ينجو من الضرب سوى 5 أو 6 طلاب فقط على أحسن تقدير فى صبيحة يوم لا ينسى دخل الأستاذ جربوع إلى الفصل وصرخ فى وجهى ( Speak) فقلت بأقصى قوتى Speak ..Spoke..Spoken فتركنى وتوجه للطالب التالى فما أن وقف حتى إرتعد وكاد أن يغمى عليه فصرخ فيه الأستاذ لمعرفة ما به إيش فيك ؟ فصاح الطالب بأقصى قوته إيشفيك إشفوك إشفوكن إحمر وجه الأستاذ جربوع وصمت للحظة مذهلة وخيل إلى أنه سينفجر ولكنه ألقى بالعصا وإستدار خارجا من الفصل ولم أشاهده أبدا بعد ذلك اليوم
    2 نقاط
  5. السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الفاضل احمد سيف اولا لامجال للمقارنه بما حدث مع رسول الله صلى الله عليه وسلم فما كانت الهجره للحبشه الا لما تعرض الصحابه الاوائل للاضطهاد والتعذيب الذى وصل لحد الموت بسبب الدين وفشلهم فى اقامه شعائرهم الدينيه فى مكه بلد الكفر فى ذلك الوقت فأمرهم الرسول بالهجره للحبشه واشمعنى الحبشه لان بها ملك عادل لا يظلم عنده احد وما حدث بالهجره للمدينه فنفس الشئ اصبحت مكه مكان لايصلح لا للعباده ولا ان تكون نواه لاقامه الدوله الوليده فكان لابد من البحث على من ينصر الرسول ويحميه حتى يؤدى رساله ربه فكانت المدينه ولم يهاجر الرسول الا لما بعث مصعب ابن عمير اولا فاسلم على يديه معظم سكان المدينه وعلى راسهم سعد ابن معاذ واسيد ابن حضير وغيرهم الخلاصه :كانت الهجره للحبشه هى هجره من بلد كفر لااستطيع عباده الله فيها واتعرض فيها لللاذى الى بلد كفر ايضا ولكن استطيع عباده الله فيها اما الهجره للمدينه فكانت من بلد كفر وهى مكه الى بلاد اسلام وهى المدينه لان معظم سكان المدينه اسلموا قبل وصول النبى صلى الله عليه وسلم وبل وكانت اول جمعه فى المدينه فى دار اسعدابن زراره قبل وصلو النبى صلى الله عليه وسلم أما مصر فالحمد لله بلد اسلام وبتقدر تروح تصلى من غير ماحد يحط فوق بطنك حجر وزنه اربعين كيلو وانت بتقول أحد أحد(رضى الله عن بلال ) ثانيا نبعد بالاولاد من (سلوكيات سيئة - تلوث - تعليم فاشل - جريمة - فقر ... الخ الخ الخ)ونربيهم فى مجتمع افضل... كلامك عشره على عشره هكلمك عن كندا اللى انا روحتها وعشت واشتغلت فيها وانا مقيم دائم فيها فعلا كندا اللى انا شفتها مش فيها حاجه من اللى انت قولتها بس انت مش كملت الجمله معلش نتكلم بصراحه لما تبقى قاعد فى الاتوبيس او السى ترين فى امان الله ومش عارف تبص قدامك لان فيه واحد وواحده قاعدين والعياذ بالله تسمى ده ايه وازاى تشرح لابنك او بنتك اللى بيحصل قدامهم وشايفينه لما تكون شغال فى مكان معاك طلبه جامعه لبنانيين وعرب ومحدش فيهم يعرف كلمه عربى دول الجيل اللى اتربى فى كندا تسمى ده ايه لما تلاقى واحد اسمه محمد وطالب فى كليه الهندسه وماسك ايده شاندويتش من ماكدونلز فى نهار رمضان وتكلمه بالانجليزى طبعا لانه مش يعرف كلمه عربى وتقوله ايه اللى انت بتعمله ده يضحك بمعنى كبر دماغك انت فى كندا ترد تقول ايه انا مش بقول ان كندا وحشه بالعكس ولانى انا نفسى مهاجر ولكن اللى يربى ولاده فى بيئه مفتوحه تماما زى كندا لازم تكون عينه فى وسط راسه والافضل بلاش يربيهم هناك او يفضل لحد ما الاولاد يوصلوا لسن معينه وبعد كده لاما يرجعوا وهوه معاهم لاما يرجعوا كلهم ماهما كانت سلبيات مصر فيه لسه عندنا عيب وحرام وميصحش واختشى يا وله هناك ميعرفوش الكلام ده بالمعنى الحرفى
    2 نقاط
  6. إنشغل المثقفون و الإقتصاديون و السياسيون بالإجابة عن سؤال بسيط .. لماذا لا نقف فى زمرة الدول المتقدمة ... دول العالم الأول بدلا من الدول النامية أو كما يحلو للبعض تسميتها الدول النايمة. و يتوسع البعض فى السؤال لماذا تفتقد بلادنا الحرية و الديموقراطية .. إلخ و نجد هنا فى محاورات المصريين الكثير من المحاورات التى تبحث فى أحسن نظام للحكم و أحسن وسيلة لمحاربة الفساد و أسئلة عن كبفية تفعيل الديموقراطية و هناك من يقول لا لانريد ديموقراطية ....... و كل الإقتراحات تصب - تقريبا - فى أن هناك خطأ فى طريقة إدارة الدولة و أستطرد ... هناك خطأ على مستوى القمة بل ربما حتى عن مشاكل الكرة تقريبا كان الحديث أن هناك خطأ هناك بالقرب من القمة و إذا كان الحديث عن الحلول كلها تنصب فى إختراع قوانين جديدة أو تعديل القوانين القائمة. و لم يتكلم أحد عن أخطائنا نحن كشعب .. بما فينا الحكام لم يتكلم أحد أن المطلوب هو أن تتغير سلوكياتنا كلها و قيمنا كلها .... و قبل أن يصرخ أحدكم فى وجهى قائلا قيمنا هى الإسلام و لن تتغير ... أقول لك ليس الآن ياسيدى و طبعا هناك إستثناءات على المستوى الفردى. منذ شهور وصلتنى رسالة تحوى slide show تتكلم بإختصار شديد جدا عن أسباب تخلف الكثير من دول العالم الثالث ... سأضعها هنا بين يديكم و ليت أحدكم يقوم بترجمتها . الساعة الآن الثانية و النصف بعد منتصف الليل و أتصور أنها ستكون محورا لكثير من المناقشات بيننا. slide show showing how we differ from the First World و تسهيلا للأعضاء الأفاضل أعرضه فى صورة html
    1 نقطة
  7. أوقات لما ابقى معايا لوحدى ونجوم الليل فوانيس بتغمض وتفتّح وف صدر العتمة بتتمرجح اسرح وافلت منى زى السمكة ما تفلت من إيد الصياد أتقشر من جلدى زى البحر ما يخرج من بيضة وأجدف ناحية روحى وافتش فى الموج عن ريحة وطعم فى المطرة عن أبخرة الجسم ف الدخان عن ديل للنار والوهم فى الفجر عن طيف أو رسم فى الكيميا وف الحب عن معنى جديد للدم فى كلامى عن أجعص كلمة لجل أعلقها ف راس الصفحة زى الطعم وساعات ارجع للماضى أسأل عن (جينة) اجدادى والشكل المتورث لولادى عن أصل الإسم أقرا ف كف الدنيا بالمقلوب يمكن أوصل للمطلوب وابدأ أول خطوة ف آخر الحلم أركّب جناحات وأطير فوق حزنى المصلوب ع السورالفاصل بين الجهل وبين العلم أتعب لكن برضه بعالج بالخطوة بعد المسافات وارجع ألِم فلول الغنوة حكايات ألقى الكون قدامى منور فاتكور حوالين الارض وأفصّل من توبها خطوط للطول و لتوبتى أرص خطوط العرض وارتدّ صغير لكن ف نهاية العرض باتحيّر (هل لازم نفضل ف ظلام لجل الأحلام ما تنور ؟) واتصور لمّا ارجع تانى لجلدى ألقى مقاس الشبكة اتغير
    1 نقطة
  8. عارفة يالولا ؟؟ انا كتبت لك تلات مداخلات وكل مرة اكتب الكلام والغيه... مرة .. كتبت لك اغنية جميلة جداا تعبر عن ابنتى وصديقتى الصغيرة اللى دايما محتارة وقلبها الصافى تاعبها.. ومرة .. كتبت لك نفس كلامك ف التوقيع .. وقلت لك ياترى ياطيارة حاتفضلى لحد امتى محتارة ؟؟ ومرة .. كتبت اقولك ان كلامك هنا مش بس بتكتبيه من قلبك وقليل اللى بيحسوا فعلا بمعانى الكلمات الحقيقية اللى انتى تقصديها ...لالالالا ده انتى بتكتبيه وكأنك متقمصة شخصية تانية بتتصارع بصفة مستمرة ومنتظمة مع الشخصية العاقلة اللى وجهها بيقول امام الجميع ان كله تمام وآخر تمام .. ونسيوا ان آخر تمام...يعنى آخر نقطة ف آخر حاجة ممكن تكون تمام .. و.. بعض السمك فعلا ... لابد ان يعيش دائمااا ..تحت الماء ... والبعض الآخر ..يتنفس الهواء تحت الماء وفوق الماء وخارج الماء .. لكنى ....لغيت كل الكلام ولقيت نفسى بدون تفكير اقرر ان احتفل بعودة هذه الصفحة للتألق .. فقط... لاغير... هنا نتنفس كل النقاء ونتصافى مع انفسنا ونتصارح .. وتمرح الأرواح بكل شفافية فى اجواء تطير فيها ...لولا . ونحلق معها بين السماء والأرض .. ننتظر حتى تهدأ ريح تعبث بكل ما خططناه.. وينتصر الاحساس دائما.. ينتصر الاحساس الخالى من اى قيود.. :roseop:
    1 نقطة
  9. قد لا أقر بشكل شخصي تسمية دخول العثمانيين لمصر بـ"الفتح" العثماني لمصر .. لكن وعلى مايبدو لي فإن كثير منا هاهنا يبارك مسمى الغزو العثماني لمصر على اعتبره التعبير الأصوب لهذا الشأن, وعلى ما يترتب عليه من اعتبار السلطان سليم الأول من الغزاة الآثمين, واعتبار سقوط حكم المماليك الشراكسة على يد الغازي سليم الأول احتلالا أثيما انتزع مصر انتزاعا من يد حكامها الشرعيين لتنأى بعدها تحت نير الغزو العثماني الغاشم الذي ما أراد بمصر وبأهلها إلا شرا. فإذا كانت مباركة مسمى الغزو في هذا الشأن فيها أيا من الصواب .. فالشيء عندها بالشيء يذكر .. ولا أجد لي بدًا من واجبي في تذكير المصريين الأبرار بالغزو الأيوبي الكردي لمصر على يد الغازي صلاح الدين الأيوبي حتى نزع حكمها من يد الفاطميين لتبدأ بعدها حقبة الغزو الأيوبي لمصر. ومن قبلها غزو جوهر الصقلي لمصر وما ترتب عليه من احتلال الغزاة الفاطميين ذو الأصول البربرية لها وانتزاعها من يد حكامها الشرعيين آنذاك ذو الأصول الطاجيكية. ومن قبلها غزو الدولة العباسية لمصر على رأس جيش جرار أرسله الغازي العباسي المكتفي بالله لإسقاط حكم الطولنيين الأتراك وإعادة ضم مصر كولاية من ولايات الدولة الغازية. واستنادا على صواب تسمية دخول العثمانيين مصر بالغزو العثماني لمصر, أرى أن أي محاولة لردء شبهة غزو مصر عن العباسيين, الفاطميين, أو الأيوبين لن تبوء سوى الفشل الذريع! فأي مبرر قد يساق لذلك الغرض سيقابله مش أقل من 10 مبررات تقارعه كل على حدة في القوة لردء نفس الشبهة عن العثمانيين. واللي مش مصدق ممكن يجرب. وبذلك لا مناص من اعتبار الناصر صلاح الدين في مصاف الغزاة لمصر لمجرد مباركة مسمى الغزو لما قام به السلطان سليم الأول مع دولة المماليك. وعندها أتساءل, ما الداعي عند البعض من المثقفين المصريين لإفراد العثمانيين بشرف لقب غزاة مصر, أجد نفسي حائرا. هل لأسباب لا تعدو في كنهها غير تحيز ضد الدولة العثمانية بوجه أو بآخر وما يترتب عليها من رغبات لإظهارهم دون غيرهم كغزاة. ولو ده صحيح, هل يصح الكلام ده؟
    1 نقطة
  10. ماء وهواء ؟؟ رباه ليتنى بهذا الصفاء يا طائر الليل الحزين ! ليتنى !! هو قلب صغير تاره وكبير تاره يجيد الغناء والرقص تاره وينفر منه الحزن تاره.. وفى بعض لحظات جنونه يلملم اشيائه الصغيره المبعثره ويتوجه بها نحو هنا !! انا والليل .. ومجرد كلمات كن بخير يا عزيزى لولا
    1 نقطة
  11. للرفع والتقدير ... لأخونا الفاضل Scorpion
    1 نقطة
  12. اسمح لي يا فندم حضرتك أكيد عارف إن حرف التي مع الاتش بيدوا صوتين : ذ و ث الهنود بينطقوا ال (ذ) دي ديس this و ال (ث) ته تهانك يو thank you يعني لما يقول ثيرتي حيقولها تهيرتي و مش ديرتي تهانك يو :lol: بما انكم بقي اتكلمتوا على الإنجليزي الهندي , فخدوا النكتة الإنجليزية دي An Italian, French and Indian went for a job interview in England . They were told that they must compose a sentence in English with three main words: green, pink and yellow. The Italian was first: "I wake up in the morning. I see the yellow sun. I see the green grass and I hope it will be a pink day." The French was next: " I wake up in the morning, I eat a yellow banana, a green pepper and in the evening I watch the pink panther on TV Last was the Indian: "I wake up in the morning, I hear the phone "green green", I "pink" up the phone and I say "Yellow"
    1 نقطة
  13. مش مقتنع بالكلام ده !!! اللي أعرفه و درسته في كورسات الإدارة إن الإنسان منحل و غير ملتزم بطبعه و لازم يكون فيه ثواب و عقاب و من غير كورسات ،، الدين بيقول كده عشان كده المصريين لما بيسافروا بره بيكونوا أكتر الناس التزاما و الأجانب لما بيجوا مصر بيتبسطوا جدا بالفوضي ،،، الفكرة في النظام و تطبيقه مش في البشر وجهتي نظري الشخصية 10% ملتزمين بطبعهم و يمكن جيناتهم كده 10% فاسدين بطبعهم و يمكن جيناتهم كده 80% حسب النظام اللي هما فيه
    1 نقطة
  14. السلام عليكم ورحمه الله وبركاته لاينكر الا جاحد او جاهل الايادى البيضاء للخلافه العثمانيه على الاسلام فى فتره من فترات التاريخ وكانت جيوشها أكثر جيوش العالم عددًا وأحسنها تدريبًا وتسليحًا وتنظيمًا، فقد عبرت جيوش هذه الدولة الفتية البحر من الأناضول إلى جنوبي شرق ووسط أوروبا، وفتحت بلاد اليونان وبلغاريا ورومانيا ويوغسلافيا والمجر ورودس وكريت وقبرص وألبانيا حتى بلغت مشارف فيينا – عاصمة النمسا – وجنوبي إيطاليا؛ فكانت أول دولة إسلامية تصل إلى هذا العمق في الأرض الأوروبية. بل ان بعض سلاطين الدوله العثمانيه مدحهم الرسول صلى الله عليه وسلم ومدح جيشه اولم يمدح الرسول صلى الله عليه وسلم فاتح القسطنطينيه وجيشه وكان الذى فتحهها هو محمد الفاتح وكان فتح القسطنطينيه هو التعزيه الوحيده لسقوط الاندلس لانهما كان متقاربين فى الزمان وكيف ننسى موقف الخلافه العثمانيه من الاسطول البرتغالى فعندما حاولت قوات الأسطول البرتغالي (مرتين) أن تحتل جدة وتنفذ منها إلى الأماكن المقدسة في الجزيرة، وقفت في وجهها الأساطيل العثمانية، فارتدت على أعقابها خاسرة، بل إن القوات البحرية أغلقت مضيق عدن في وجه الأساطيل البرتغالية، فكان عليها أن تأتي بالشحنات التجارية وتفرغها في مضيق عدن، ويقوم الأسطول الإسلامي العثماني بتوصيلها إلى عدن والموانئ الإسلامية. وكيف ننسى وقوف السلطان عبد الحميد في وجه اليهود بقوة، ومنعهم من إقامة وطن قومي لهم في فلسطين. فيروى أنه بعد عقد مؤتمر بال بسويسرا 1336هـ/1897م والذي قرر اتخاذ فلسطين وطنًا قوميّا لليهود، ذهب (قره صو) إلى الخليفة عبد الحميد، وذكر له أن الحركة الصهيونية مستعدة أن تقدم قرضًا للدولة، قدره خمسون مليونًا من الجنيهات، وأن تقدم هدية لخزانة السلطان الخاصة قدرها خمسة ملايين من الجنيهات، نظير السماح لليهود بإقامة وطن قومي لليهود في فلسطين، فصرخ الخليفة في حاشيته قائلا:من أدخل على هذا الخنزير. وطرده من بلاده، وأصدر أمرًا بمنع هجرة اليهود إلى فلسطين. فيه فترات مظلمه طبعااااااا وانا هنا لا ادافع عن الخلافه العثمانيه فى جميع فتراتها بل كانت هناك فترات ظلم وقهر للشعوب وكم عانت الشعوب من نير وظلم الوالى العثمانى القادم من الاستانه وكانت الارض ملك الباشا وكان الفلاحين يعملوا فيها بالسخره مقابل الفتات ونشات القوميه التركيه التى قامت القوميه العربيه على أثرها وكان نظره الخديوى للشعب انما انتم عبيد احساناتنا طبعا محدش يقبل هذا الكلام ولكن المطلوب ايضا الانصاف عندما نجد الموقف المشرف من الخلافه العثمانيه نقوله ونشهد به وعندما نجد الظلم نقف عليه ونندد به مش كل الخلافه العثمانيه سمن وعسل ولا كل الخلافه العثمانيه زفت وقطران فيه ده وفيه ده ولكن الثابت : انها كانت خلافه شرعيه اسلاميه لم يطعن احد من العلماء الثوابت فى شرعيتها ويكفي أن الخلافة العثمانية كانت رمزًا لوحدة المسلمين، وقوة تدافع عن المسلمين وقضاياهم وأراضيهم، بالإضافة إلى الفتوحات الإسلامية، وحرصهم على الإسلام وحبهم له، كيف لا، وقد قامت دولتهم على حب الإسلام بغرض الدفاع عنه. انا اسف انى خرجت عن الموضوع الاصلى هل كان الخلافه العثمانيه فتح او عزو ولكن جعلت هذه المداخله للتعريف بالخلافه العثمانيه واياديها البيضاء وطبعا ده مداخله مختصره جدا ملحوظه :انا عارف ان فيه ناس هتقوم مديانى تقييم سئ لان كل المداخلات مع ان الخلافه العثمانيه كانت وبالا على البلاد والعباد منها لله والحمد لله انها غارت ولكن أمانه الكلمه وان يكتب المرء الا ما يسره ان يلقاه بين يدى الله سبحانه وتعالى
    1 نقطة
  15. الانبا بيشوي يسكب الزيت على النار فى حوار صحفي على صفحات المصري اليوم وهذه الاسئلة والاجوبة كما وردت بالنص نقلا عن موقع المصري اليوم ■ بعد تكرار الاحتجاجات القبطية، خاصة بعد أزمة الزواج الثانى، طالب البعض برفع يد البابا والأساقفة عن الكنيسة ووضع الأديرة تحت رقابة الدولة.. كيف ترى هذه الدعوة؟ - ماذا يعنى رفع يد البابا والأساقفة عن الكنيسة؟ ألا يكفى أن الجزية فُرضت علينا وقت الفتح العربى، تريدون الآن أن تُصلّوا لنا وتقولوا «آبانا الذى» و«لنشكر صانع الخيرات»، وتقيموا الصلوات والقداسات؟ ■ المقصود أن تمارس الكنيسة واجباتها الدينية فقط وليس أى شىء آخر؟ " واضح جداً الاسلوب الاستنكاري فى اسلوب الصحفية من رد الانبا بيشوي " - هذا شىء عجيب، ومن يطالبون بذلك نسوا أن الأقباط أصل البلد، نحن نتعامل بمحبة مع ضيوف حلّوا علينا ونزلوا فى بلدنا واعتبرناهم إخواننا «كمان عايزين يحكموا كنايسنا»، أنا لا أرضى بأى شىء يسىء للمسلمين، ونحن كمسيحيين نصل إلى حد الاستشهاد إذا أراد أحد أن يمس رسالتنا المسيحية، وإذا قالوا لى إن المسلمين سيرعون شعبى بالكنيسة، فسأقول «اقتلونى أو ضعونى فى السجن حتى تصلوا لهذا الهدف». وبدا جدا ان الرجل لم يتفهم السؤال للمرة الثانية - على الاقل - فأعادت الصحفية السؤال للمرة الثالثة !!! ■ لم يتحدث أحد عن إشراف المسلمين.. الحديث يدور عن الدولة، وبعض العلمانيين الأقباط يطالبون بذلك أيضاً؟ - السادات حاول تطبيق هذا ولم ينجح، وارجعوا بالذاكرة لأحداث سبتمبر ٨١، أما العلمانيون فمن هم ومن الذى انتخبهم من الشعب القبطى؟ هؤلاء «نفر واحد ولامم حواليه ٥ أو ٦ أنفار فقط»، وعندما دخل انتخابات المجلس الملى فشل، وهو يمثل نفسه ولا يمثل ملايين الأقباط، وحتى البعض من أقباط المهجر الذين يطالبون بهذا هم ضد الكنيسة ولهم مشاكل معها. الموضوع طويل وتطرق لاشياء كثيرة ولكن هذه الاجوبة هي ما تهمني فى الموضوع http://www.almasry-alyoum.com/article2.aspx?ArticleID=269653&IssueID=1894
    1 نقطة
  16. مجموعة كتب الصحفي الكبير عبدالوهاب مطاوع تضم: أرجوك لا تفهمني . ازواج و زوجات او صراع الديك . إفتح قلبك . اقنعة الحب السبعة.. 30 قصة حب واقعية . العصافير الخرساء . اندهش يا صديقي . أهلا مع السلامة . خاتم فى إصبع القلب . دموع القلب . سائح في دنيا الله . (الكتاب ده لطيف) صديقى لا تأكل نفسك . صديقي ما اعظمك . صور من حياتهم . قدمت أعذارى . مكتوب على الجبين . نهر الحياه . هتاف المعذبين . 2shared http://www.nbanews.us/723853 hotfile http://www.nbanews.us/723856 ifile http://www.nbanews.us/723857 mediafire http://www.nbanews.us/723860 sharedup http://www.nbanews.us/723864 uloz.to http://www.nbanews.us/723865 usershare http://www.nbanews.us/723866 x7.to http://www.nbanews.us/723867 zshare http://www.nbanews.us/723868 قراءة ممتعة للجميع My Regards المصدر arab seed
    1 نقطة
  17. عندما تنبهت الدول الكبرى لخطورة بعض الصناعات لشدة تلويثها للبيئة وتاثيرها السئ على صحة المواطنين فكت هياكل هذه الشركات لديها وبحثت لها عن بديل وطبعا البلاد النامية افضل بديل حكومات ديكتاتورية وشعوب خانعة يعنى كله تمام واكتر واحدة مين طبعا مصر فقاموا بانشاء اخطر صناعة على مستوى العالم ولايوجد مصانع لها الا فى ثلاث بلدان(مصر -الهند_جنوب افريقيا) وهذه الصناعة هى صناعة الاطارات بكل ماتحمله من اخطار وسرطانات وامراض لاحصر لها من كثرة مخلفات الناتجة من احتراق مشتقات ثقيلة من المطاط والبترول والكربون......... واقامة صناعات الكيماويات والاستيلاء على بعض شركات منها هنا مثل شركة مصر للكيماويات ولكن الكارثة الاكبر نهب شركات كانت من اعمدة الاقتصاد المصرى وعلى سبيل المثال لاالحصر: (حديد الدخيلة _اسمنت الاسكندرية_اسمنت العامرية) الاولى ابتلعها احمد عز ببلاش بعد عراقة عشرات السنوات والتى اقيمت بمنحة ومساعدة يابانية وكانت من اكبر شركات الحديد فى الشرق الاوسط والنتيجة فصل الاف العمال وتشريدهم وتسبب فى خراب الالاف البيوت اسمنت الاسكندرية التورتة التى تقاسمتها شركتين هما لافارج الفرنسية وتيتان اليونانية حصلوا عليها على طبق من فضة وفوقه الف بوسة عربون شراءها اقل من اصولها ومعارضها ومحاجرها وضحكوا على العمال وسرحوا الكثيرين واستولوا على الاسهم المستحقة للعمال وحين ثار العمال وتجمهروا جاء امن الدولة عشان البهوات يهود ثم لافارج دفعت قرشين لتيتان ووضعت يدها بالكامل على الشركة ومازالت حقوق العمال والقضية امام المحكمة وموت ياحمار اسمنت العامرية نفس الموال اشترتها شركة برتغالية وضحكوا بقرشين على العمال طبعا مش الحكومة مباركة والعمولات شغالة امال ايه يروح العمال فى ستين داهية حتى. وعلى فكرة الشركات دى بتحقق ربحية شركات البترول اللى الحكومة الموقرة فكرت تبيعها هى كمان وتراجعت فى اخر وقت والنتيجة ان عز احتكر الحديد رفض السماح بالاستيراد وحبس قانون منع الاحتكار فى ادراج مجلس الشعب موافقون موافقون........ والاجانب اتحكموا فى سوق الاسمنت واشتعلت الاسعار وبالتالى ترتبت اثار سيئة كبيرة اهمها الشلل الذى اصاب قطاع المقاولات وارتفاع اسعار الشقق لاسعار فلكية وتعطل الملايين من عمال هذا القطاع وفلس بعض الشركات لعدم وفائها بالتزاماتها والمقابل تدافع المليارات ارباح هذه الشركات الى الخارج اى خراب ودمار اكثر من ذلك و مازال هناك من يدافع عن الخصخصة ومن تولاها من السادة اللصوص
    1 نقطة
  18. اسمحلي .. انا رجعت عشان ابني.. مش عايزاه يبني بلد غيره و يسيب مصر تخرب كمان مرضالوش انه يا إما يعيش هناك من غير جذور و غريب ,, يا إما يندمج في مجتمع غريب و ربنا وحده هو اللي يعلم عقيدته هو و أولاده يجرالها إيه حنبلية انا أوي
    1 نقطة
  19. يعني أدخل الولد مدرسة إيه؟؟؟؟ أعلمه في البيت؟؟؟؟ محدش يقولي ارجعي انجلترا تاني تصدقوا بفكر جديا اعمل مدرسة -عايزاها فصل او اتنين لكل صف- أنقي التلامذة و اهاليهم كمان و اعلمهم فيها تاريخهم الحقيقي و دينهم بجد ,, ازاي يشتغلوا مع بعض مش ينافسوا بعض .. يقروا و يفكروا و ينقدوا و يبتكروا و الأهم ... ميخافوش غير من الله سبحانه و تعالى يمكن كدة أنا حنبلية أوي .. بس ده يشرفني
    1 نقطة
  20. جميل جدا !!!! طيب و بعدين نهرب من بلدنا و هنرجع امتي ؟ لحد امتي !!! لما يتصلح حالها لوحدها ؟
    1 نقطة
  21. وانا اؤيد كلامك يا فالكون - انا فعلا بالمس ان في المحافظات الاخرى الناس اقل جشعا و تكالبا على الدنيا انا كنت مرة في مدينة العاشر من رمضان (معظم اهلها من الشرقية و المنوفيه) و ركبت تاكسي مسافة كبيرة و اديت الرجل 5 جنيه باعتبار تقديري لمسافة مشابهة في القاهرة - فؤجئت بان السائق اعطالي 2 جنيه باق و لكني اصريت على اعطائه المبلغ كله و فوجئت اكثر انه اصر و تشبث بموقفه ان يأخذ الفلوس الملاحظة الاخرى لنفس المدينة انها مخططة بشكل ممتاز - مرور بيتبع من قبل الناس بشكل افضل كثيرا من القاهرة - ليست زحمة - مساحات خضراء كثيرة - و لفت نظري ان اعداد ناس كبيرة في صلاة الفجر-بالاضافة ان الناس و الجيران قلبها على بعض بحق و حقيقي و طبعا مدينة صناعية كالعاشر - يعني ان نسبة البطالة فيها قليلة لان غالبية قاطنيها من العمال و المهندسين هناك - اذن نسبة جرائم اقل بكثير - بالاضافة لخدمات جيدة - اسعار سلع مناسبة طبعا المدينة مش يوتوبيا و لكن بها حسنات تفضل القاهرة ببعيد القاهرة في اعتباري اصبحت كالغابة ينهش معظم الناس بعضهم على مصالحهم بالاضافة لعكس ما سبق - زحمة جدا - عدم تطبيق قوانين بشكل فعال - فساد - بطالة - اذن تجد الاتي حوادث كثيرة - تحرش جماعي - فساد ذمم - و هكذا هو الحقيقة مش موقف اقدر اعمم به و لكن تواتر الروايات عن نفس الموضوع يعطي لها قوة تصديق و الحقيقة انا كرهت العيشة في القاهرة وباسعى للبحث عن مكان افضل (اخلاقا) للمعيشة كالاسماعيلية - اسكندرية - العبور - العاشر - اكتوبر -..... ربنا يسر لنا و لكم الخير اينما كان
    1 نقطة
  22. استاذي الفاضل عادل ابو زيد شكرا لك لاثراء المنتدى بالموضوعات الهادفة انا لاحظت ان الموضوع مطروح منذ ستة سنوات – و تبعها خمسة عشر رداً و اكثر من الفين و نصف الف مشاهدةً في خلال تلك السنوات الست... الموضوع مهم و يصب في صميم حياتنا كمصريين... و انا لي مشاهدات متعلقة و احب ان ادلو بدلوي الفقير في هذا الموضوع بداية انا من المفعمين بالامل في شبابنا– فخلال السنوات الاخيرة انكب شبابنا على دورات تنمية الذات باعداد مهولة لم ارها هنا في الغرب مطلقا وهذه في حد ذاتها برقة امل ساطعة... ما اسوقه الان مختلف عما يعتقده كثيرون منا وهي مقارنة مصغرة بين مجتمعين انا عشت خلالهم وهما المجتمع المصري و الانجليزي اولاً صفات الشعوب موضوع متعدد الجوانب و لا يمكن حصره في اطروحة صغيرة و لكن ممكن نقسم الموضوع الذي اشرت اليه الى نقاط - سمات شخصية لافراد وتحدث من خلال (تربية – تعليم – مشاركة شعبية) - سمات نظامية لحكومات وتكون عن طريق (مراقبة - قوانين رادعة – تطبيق تلك القوانين) اذن الموضوع لا نستطيع النظر اليه فقط من خلال سلوكيات الافراد فهي منظومة متكاملة مرتبطة ببعضها فعندما يكون هناك نظام تربية اخلاقي يتعلمه الناس من خلال المؤسسات التربوية المختلفة في المجتمع و يكون افراد هذا المجتمع ايجابيين للتحسن و تكون الحكومة مراقبة لتصرفات الناس و تضع قوانين رادعة للمخالفة و بشرط تطبيق فعلي لتلك القوانين – اذاً الناتج هو مجتمع تنخفض فيه نسبة السلوكيات السلبية ودعنا نعقد مقارنة مع المجتمع الانجليزي و الذي انت تزور بلاده من حين لاخر كما ذكرت و انا لي بهم خبرة اكثر من ثلاث سنوات معيشةً متداخلة في كل تفاصيل الحياة النظافة: في لندن مثلا اذا كنت تمشي مع كلبك و تبرز هذا الكلب (اعزك الله) في الشارع فعليك ان تنظف مكان تبرز كلبك باستخدام كيس (في الغالب تحمله معك طالما تمشي مع الكلب) و اذا لم تفعل فغرامتك 50 جنيها استرليني (مبلغ صغير يمكن دفعه من غالب الشعب الانجليزي) و انا كلما بمروري بشوارع مختلفة في لندن وجدت براز كلاب كثيرة على الارصفة و لكن في المدينة التي اقطن فيها لسنوات و هي من اجمل مدن انجلترا و اكثرها نظافة – الغرامة هي 1000 جنيه استرليني (وهو مبلغ ضخم للغاية بالنسبة للشعب هنا) اذا شوهدت لم تنظف مكان كلبك و انا لاكثر من ثلاث سنوات لم ارى مطلقا براز كلب على الارصفة لان الكاميرات تراقب كل شيئ في المدينة فالناس على حسب القانون و تطبيقه – ففي مكان ليس به قانون رادع تنتشر السلوكيات السلبية و اذا وجد القانون و العقوبة الرادعة تختفي وهكذا الانضباط: انا فؤجئت بعد فترة من التعامل مع الانجليز ان شبابهم الشباب ليس له قدوة - غير منضبط و اهوج (بالعامية مدلع) كافراد و لكن كنظام يفرض عليهم خدمات منظمة لذلك عندما يأتي زائر من الخارج يعجب ايما اعجاب بمواعيد القطارات و المواصلات وغيره من الخدمات العامة.... – مهمل في لبسه و هندامه بشكل مقزز. أغلب الشباب لا يتم تعليمه الجامعي بل يكتفي بالمرحلة الثانوية و يحاول الحصول على عمل للاستقلال عن اهله باسرع وقت... وصولي بشكل كبير يحاول الحصول على اعلى مرتب باقل مجهود.... هاضربلك مثال هنا – ان اغلب خريجين الهندسة (مجال تخصصي) يعملون في البنوك و الشركات المالية لان المرتب اعلى للضعف... قرأت في الجارديان مرة ان اصحاب الشركات الخاصة يفضلون الاجانب عن الانجليز لانهم يعطون اداءا افضل من اصحاب البلد و قد قالها لي احد اصحاب الاعمال هنا شخصيا ولعدم التعميم هناك اناسٌ يخططون لحياتهم الشخصية بشكل افضل.... في العمل معي يجلس اغلب الشباب الانجليزي في تضييع وقته بالحواديت و التشات مع الاخرين او الفرجة على النت على الكومبيوتر. وهم لا يعملون الا اذا كان صاحب العمل بصير و يتابع موظفيه اولا باول. اللي انا عاوز اقوله ان الناس بطبيعتها متفلته في النظام و اذا لم تقوم الحكومة بدورها ستكثر الفوضى كما هو حاصل في مصر-مبارك الان نيجي لمصر – انا عشت فيها قرابة ثلاثة عقود (يعني لست باجنبي) – انا لاحظت ان الافراد مختلفون على حسب طبيعة حياتهم وقبل كل هذا فالاشخاص مختلفون لحد كبير – فمثلا من اعرف كثيراً من المتفوقين في مجالهم – نادرا ما تراهم غير منضبطين في مواعيدهم او اخلاقهم.... بينما هناك اخرين يرفعون ضغط دمك لعدم اكتراثهم باي شيئ في الدنيا ولكن هؤلاء يتحركون على حسب النظام الواقع عليهم و انا لاحظت ذلك في كل من القطاع العام و الخاص الذان عملت بهما لفترات ليست بالقصيرة ان على حسب النظام الموضوع تكون السلوكيات الغالبة. فمثلا كثيرا ما أرى شخصا دائم التأخر وعدم الاكتراث في العمل الحكومي الذي يعمل به و بينما عندما يعمل في شركة قطاع خاص يتغير الوضع بالكلية بل انك تجده يترقى لمنصب كبير لاداءه العالي و انت اذا نظرت للعاملين في الشركات المتعددة الجنسيات في مصر تجد ان يسودهم روح تعاون عالية لا تتخيل انك تشاهد هذا في مصر ... ولكن اذا نظرت الى النظام عندهم انه يفرض عليك التعاون مع زملائك حتى لو كان بينكم خصومة حتى يتم العمل على اكمل وجه و اذا لم تفعل توقع عليك عقوبات لتأخير العمل – تتفهم تلك النظرة و هكذا.. بينما اذا ذهبت في القطاع العام تجد دق الاسافين بين الادارات المختلفة و الافراد و عدم العمل الجماعي لان ليس هناك هدف من المؤسسة في الاساس اللهم الا القليل و للتلخيص الغرب عنده سلوكيات التقدم نابعة من الخارج (مجتمع – حكومة – خدمات – قوانين -...) وليس من داخله لعدم وجود وازع ديني (ليس الكل و لكن الغالب عليهم) اما نحن فعندنا وازع اخلاقي و ديني داخلي (غير مفعل عند الكثير للاسف) بالاضافة عندنا نظام خارجي مهلهل تعفن لغياب الحكومة و انشغالها (بما هو اهم – توريث – محافظة على كراسي – الخ) فلذلك تجد عندنا الظاهر على السطح – تفاهة – عدم اكتراث – محسوبية – فساد – رعونة - حوادث طرق فظيعة – تحرش جماعي بالنساء - ...... وهي مجموعة سلبيات حتما تتواجد في اي مجتمع به حكومة قمعية فاسدة بغض النظر عن لونه – شكله – ديانته – تاريخه قد يكون كلامك صحيحا اننا نتقهقر و انا اضيف كنظام نعم يتقهقر سريعا الى سقوطه ان شاء الله ولكن كلما نظرت الى شبابنا الواعي اجد على العكس انه يريد التقدم للامام من خلال تطوير ذاته و الحصول على ما يكفل له عيش كريم بل و الثورة على النظام الفاشي الذي يدفعهم للوراء على عكس ارادتهم و تحليلي للمشهد المصري في هذا الموضوع ان النظام العفن اصابه الترهل و يحاول ان يتشبث باي قشة تمنعه من الغرق في بحر الظلمات الذي حفره بنفسه على مدار عقود اما المصريون الحقيقيون و(المسلمون بمختلف توجهاتهم على وجه الخصوص) يحاولون جهد استطاعتهم تحديد البوصلة الصحيحة لهم للامام من خلال نظام داخلي ذاتي للعمل الايجابي – صحيح انهم يقعون و يتعثرون كثيرا و لكن هذا لا يمنعهم ابدا من اعادة تحديد البوصلة مجددا و السير وهذا ما رأيته بأمانة في مصر..... و هذا طبيعة اي نظام او امة تقوم من كبوتها بعد طول تعثر ايضا رأيت في مصر شبابنا المثقف ( أعني الذي يقرأ بشكل بناء) وهم كثيرون اكثر تفتحا و اوسع فكرا و ثقافة ممن قابلت من الفهلوية في الغرب او حتى العرب و المسلمين الذين يعيشون في الغرب و الذين تشربوا ببعض الصفات السلبية التي انتشرت في مجتمعاتهم.... مثل عدم الاكتراث بتاريخهم او ادبهم (الا المتخصصين منهم) فالمطلوب منا الان هو الصبر و كل ما علينا فعله ان علينا بانفسنا و بمن حولنا نسعى لتطويرهم النصح لهم بعكس تلك الخصال السلبية و الله الموفق
    1 نقطة
  23. عادي جدا . . لما رجعت مصر بشكل نهائي اكتشفت ـ أو لنقل انتبهت ـ لعدة خصائص في الشعب المصري الاصيل بفكر انزلها في كتاب مستقل .. احد اهم هذه الخصائص على الاطلاق ان المصريين ـ القاطنين في مصر المحروسة ـ اجمالا بقوا عايشين ( في قهوة كبيرة ) .. تروح تقضي مصلحه في اي جهة حكومية كانت او خاصة .. المشهد المألوف اثنين ثلاثه موظفين قاعدين حوالين مكتب او طاولة وبيتجاذبوا اطراف الحديث .. تسألهم عن المعاملة الخاصة بيك يقولك مع فلان الموظف او المدير او وت ايفر الي هيكون حظك يخلص لك معاملتك ولازم بطبيعه الحال اما انه مش موجود او موجود بس لازم امضة او توقيع من حد تاني هو الي مش موجود .. هتقولهم طيب هيجي امتى تلاقي كرسي بينسحب ويقولك اتفضل اتفضل ارتاح شويه على وصول .. وعلى وصول دي ممكن تكون ساعه اثنين ثلاثه وممكن ميجيش من اساسه عادي جدا .. مهو احنا قاعدين على قهوة عادي وانت يعني وراك ايه ؟ اهو الدردشة احسن من المرواح .. نفس الشيء هتلاقيه بيحصل لاي حد بيروح شغل او حتى عنده دكان او اي مصدر دخل .. هتلاقي مواعيده الهامه ولقاءاته كلها بيعملها في محل عمله مش سكنه .. عدي على النهرده في الشغل او في المحل ... وبرضه هو الكرسي هينسحب والسجاير هينعزم بيها والاثنين هيتجاذبوا اطراف الحديث اثناء مراقبة الرايح والجاي .. ونتيجه لاننا كلنا قاعدين على القهوة فطبيعي جدا ان لما يكون في عمل ( مهم ) محتاج مجهود او تركيز اننا نأجله او نتخلص منه خالص لان كتر الراحة بتصعب التعب تعبين .. وزي ماهو مستحيل حد على قهوة يعمل حاجه عليها القيمه او لها لازمه فكذلك توقع من اي حد بيؤدي اي مهمه طول ماهو معتاد على سلوك القهوجية .. طبيعي جدا في مصر لو رايح تخلص ورق او تكشف عند دكتور او غيرها من الامور الي تتعلق بالمواعيد انك تفرغ نفسك ليوم كامل لهذا المشوار تحديدا ومش بس كده ده انت تعمل حسابك ان محتمل جدا هيتكرر الامر يومين تلاته كمان لغايه ماتقضي الي مفروض يتعمل في ربع ساعه لو اننا كنا زي خلق الله قاعدين في مصالح مش على قهاوي .. زمان كنت زيك كده بيضيق خلقي من الانتظار وبتضايق لو لم انجز المطلوب في الوقت المناسب لكن بعد مااكتشفت حقيقة الاشياء بقيت رايحه من البدايه ومتوقعه هنتظر قد ايه على وقت التقريب وبحاول قدر الامكان اثناء انتظاري الاستمتاع بالروح الودوده الي بتكون مابين رواد القهوة حوالي بينهم وبين بعض حتى لو مكانش في سابق معرفة !!
    1 نقطة
  24. يا جماعه انتوا حارقين دمكم على ايه ... الناس اللي عايشه في مصر معظمهم اتأقلم على النظام ده وبيعتبره الصح وغير كده غلط وميت غلط. وهتلاقي ناس عماله تقرأ الموضوع ده وبتقول في بالها المصريين اللي في الخليج دول شكلهم اتجننوا ولا حصلهم غسيل مخ. ايه الحاجات الغريبه اللي بيتكلموا فيها دي ... لكن مسيرهم هيرجعوا مصر وينسوا النظام والكلام الفاضي اللي اتعلموه في الخليج ويعشوا زي البشر الطبيعيين. الخلاصه اللي وصلت لها من بدري يا جماعه هي إن اللي تجيله فرصه يخرج من مصر سواء لعمل أو هجرة ويعيش ويربي عياله في مجتمع محترم يبقى بيجرم في حق نفسه وعياله لو رفض. الأمل لإصلاح أحوال البلد هو في المصريين الذي تربوا على قيم تختلف عن السائدة في مصر حاليا وهؤلاء قلة قليلة في مصر والأغلبية خارجها. أما الأصناف اللي بتحكوا عنها فانا رامي طوبتها من زمان.
    -1 نقاط
×
×
  • أضف...