اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

لوحة القادة

  1. Mr MAGED

    Mr MAGED

    الأعضاء


    • نقاط

      5

    • إجمالي الأنشطة

      647


  2. president

    president

    الأعضاء


    • نقاط

      4

    • إجمالي الأنشطة

      334


  3. se_ Elsyed

    se_ Elsyed

    الأعضاء


    • نقاط

      3

    • إجمالي الأنشطة

      25017


  4. الترجمـان

    الترجمـان

    الأعضاء


    • نقاط

      3

    • إجمالي الأنشطة

      619


المحتوى صاحب التقييم الأعلى

عرض المحتوى صاحب أعلى تقييم في 09/27/10 في جميع الأقسام

  1. بعد كل تلك الأحداث الطائفية النتنة التي استمرت خلال الأسابيع الماضية .. وبعد ان تصدر المشهد مجموعة من "المثقفين ورجال الدين" الذين يدعون الفكر والتعقل والإعتدال وماهم سوى حافرين للقبور والجبانات.. وبعد ان خرجت علينا مؤسسة الأزهر ببيانها الطائفي بطبعه وصفته الرسمية .. وبعد ان نجحت الكنيسة في الخروج من المأزق الحقوقي والوطني الذ أحاط بها بتقديم الإعتذار .. بعد كل تلك المقدمات التي لا يمكن اغفالها او التغاضي عنها لم يعد بسهولة بمكان ان نتحدث عن مجتمع مظلوم ومقهور ويستحق ان يتملك زمام الأمور بنفسه وبصوته الإنتخابي او نتحدث عن دولة مؤسسات لاتفرق بين المواطنين على أساس عقدي او إثني ... إن الحقيقة التي يجب ان يعترف بها الجميع ان الخطاب السياسي الرسمي الذي يتغنى بالدولة المدنية ودولة المؤسسات قد فشل عمليا في الخروج من شرنقة الطائفية المجتمعيةالتي اطاحت بكل الشعارات التي يتشدق بها السياسيون والأفندية عن الدولة المدنية والمواطنة من آن لآخر.. والتي ثبت انها مخترقة من الوعي الجمعي الشعبي الذي لا يؤمن أغلبيته بها ولا يؤمن أساسا بكل الإجراءات الحازمة التي تترتب عليها .. فبدل من ان نأخذ بيد الشباب الصغير ونضعه على الطريق الصحيح الذي يشعر من خلاله انه مواطن شريك في هذا الوطن وشريك في وضع سياساته واستلهام مستقبله..تركناه لحافري القبور والجبانات لكي يملؤا رأسه بكلام فارغ وتضخيم غير عادي لمسائل الهوية والإنتماءات الثقافية التي تخرجه كل يوم من خانة الوطن بطبيعته العصرية التي تتعدد فيه الآراء والتوجهات..,لتلقيه في خانة الأحادية الفكرية والتعصب الأعمى للهوية الذي ينتج لنا كل يوم شباب ذي قطعية فكرية واحده,موجه دينيا , رافض للآخر ,هائم على وجهه في ملكوت ميتافيزيقي لا علاقة له بالوطن ولا بالمصائب التي تغتال وحدته ومصيره كل يوم.. كما اود ان اعتذر للساده والسيدات الزملاء في المنتدى على عدم مشاركتي لسعادتهم في تصالح المؤسسات الدينية في وطني .. فهو تصالح زائف ومعاق لن يصلح الشروخ التي أصابت الأمة المصرية ..واثبت من خلاله النظام الحاكم اننا شعب لم يرقى بعد للممارسة الديموقراطية وأن امامه أشواط طويلة قبل ان يطالب بحقوقه في وطنه...
    3 نقاط
  2. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ياليت من يطلقون شرارة الفتن يسارعون ايضا باطلاق بوادر اطفائها فى حديث للبابا شنودة فى برنامج مصر النهارة الذى اذيع اليوم اعرب فيه عن اسفه لما تفوه به بيشوى وقال بما معناه اننا جميعا ضيوف فى ارض الله كما قال اعتبرونا نحن الاقباط ضيوفا على المسلمين لانهم الاغلبية وقال انه على استعداد لاى ترضية للمسلمين لدرء الصدع وبوادر الفتنة الذى صنعه بيان بيشوى وقال ايضا انه لم يكن محقا فى الاستشهاد بايات القران وان هذا الحيث كان يعتبر داخل البيت وكان من الفروض الا يتعدى خارجه ولكن بعض الصحفيين اذاعوا ماجاء فى الحديث مما زاد من اشتعال الموقف بين الطرفين وفى نهاية حديثه كرر اسفه للمسلمين ياريت اللى يعرف يجيب الحلقة دى من النت وينزلها ربما بذلك يغلق ذلك الموضوع فى المحاورات برضا من الطرفين ماينفعش ننفخ فى النار ولما نلاقى اللى يطفيها نهرب ونقول ملناش دعوة اكرر تحيتى للبابا شنودة وكذلك للاخوة الاقباط الحيادين وللاخوة المسلمين جميعا فى المنتدى
    3 نقاط
  3. عنبو حبيبي .. ترجع بالسلامة ان شاء الله ... أجازة سعيدة يا رب بس معلهش بقي فاتتك رحلة بحرية مع الأخوة الأعداء ... وقفلت بأكلة مندي نمنا جنبها المهم .. ندخل في الجد بقي مش عارف ليه معظم اللي ردوا عليك ستات ... الرجالة خايفين الظاهر زي ما قال أخونا الكبير سي السيد .. والأهم من كده شوف الاسلام بيقول ايه وشوف ازاي الرسول عليه الصلاة والسلام كان بيعامل زوجاته وشوف سيدنا عمر لما زوجته رفعت صوتها عليه قال ايه هتلاقي قصص وأحداث واقعية كتير بتقول ان مافيش حاجة اسمها سي السيد فيه حاجة اسمها حب واحترام واحتواء علي قد ما هتحب زوجتك وتحترمها وتقدر تحتويها ... علي قد ما تلاقي سعادة وراحة بال وتأكد ان لكل فعل رد فعل ... وان مكنش رد الفعل ده هيتم قدامك ... تأكد انه هيتم من وراك وده أكيد شيء انت مش هتحبه ولا هترضي عنه انا عارف انك لسة مجربتش .. ومش هتعرف معني الكلام ده الوقتي بس عشان تحصد الخير لازم تزرع خير ... وعشان ترتاح في حياتك ان شاء الله لازم تمشي بوصية الرسول الكريم لما قال " فاظفر بذات الدين تربت يداك " تحياتي
    3 نقاط
  4. بيان التنحي بقلم: طارق عبد المعز لأ لأ ماحدش يفهمني غلط. انا لا رحت مكتب أمن الدولة ولا اتقرصت في وداني ولا جاني تهديد من جانب أي حد لا سمح الله. إنها الحقيقة العارية البلبوص التي أدركتها بعد سنوات التيه والضياع في بحر إبراهيم عيسى ووائل الإبراشي ومنى الشاذلي ومعتز الدمرداش ومحمود سعد. لقد انجلت الغشاوة من على بصيرتي وهاأنذا أعلن من منبري هنا من الرياض الحبيبة التي هاجرت إليها باختياري ورغبتي منذ ثلاث سنوات، أنني أتنحى تمامًا ونهائيًا عن الاهتمام بالشأن العام المصري ومتابعة ما يجري على لسان الفضائيات الخاصة والعامة وما تكتبه جرائد المعارضة والمستقلة ، وأن أعود إلى صفوف المصريين النابهين أجمع المال واعزل نفسي عن كل ما يدور حولي مثلي مثل أي مصري آخر مقيم في كومباوند مغلق في القطامية هايتس أو أكتوبر والشيخ زايد أو مدينتي والرحاب والقاهرة الجديدة. لقد اكتشفت أيها الإخوة أننا نحن المصريون المقيمون في الخارج بلهاء وقليلي الذكاء فبدلًا من أن نركز جهودنا في جمع المال والإكثار منه تحسبًا للأيام التي لا يعلم إلا الله كيف ستكون إذا عدنا إلى بلدنا للتقاعد قبل الحصول على باسبور كندي أو أسترالي أو نيوزلندي (لا قدر الله) ، بدلًا من ذلك نستغل أوقات الفراغ القليلة في الاهتمام بالشأن العام ورفع الضغط والسكر والكولسترول بالمناقشات العقيمة والبكاء على أحوال مصر واللي جرالها، بينما عندما زرت مصر في إجازتي الأخيرة وجدت المصريين على النقيض التام من ذلك كله، ولربما خضنا في مقال آخر عن سبب اهتمام المغتربين بالوطن أكثر من اللازم، لكن دعوني أصف لكم كيف كان شكل الثمانين مليون داخل الوطن. هل المصريين بيستعبطوا؟ هل المصريين كهنة وبيدّعوا الفقر؟ آه هما فعلا كهنة وبيستعبطوا لأن السيارات السيراتو ذات المائة ألف جنيه أصبحت السيارة الشعبية الأولى في مصر ويمكن أن تقول بملء فمك أنها أخذت مكان الفيات بأرقامها 128 و127 الهاتشباك. إذا وقفت في شارع الملك فيصل، وهو شارع عشوائي يلعن كل ساكن فيه الساعة التي جعلته يسكن بالقرب منه، إذا وقفت في ذلك الشارع دقيقة واحدة ستمر أمامك على الأقل عشر سيارات سيراتو ماشاء الله تبارك الله. سألت موظف محترم في سوبرماركت بنزينة شل هو أيه حكاية العربية السيراتو في مصر؟ قاللي كل العربيات دي قسط يابيه، سألته وياترى قسطها يعمل كام؟ قاللي: ألفين ألفين ونص، كبرت وهللت الله الله الله كل دول ماشاء الله مرتباتهم بتعدي الست آلاف جنيه وبيدفعوا القسط بسهولة كده قاللي: ده نصهم كمان موظفين في الحكومة ! ...إذن يبقى كلام أحمد عز وجمال مبارك صح، يبقى فعلًا فيه تنمية في البلد والناس اتزبطت. أمال الناس في مصربتصرخ ليه لما تلاقي كيلو اللحمة بستين جنيه؟ وما فيش بيت فيكي يا مصر دخلته مالقيتش فيه لحمة على السفرة!! التقسيط الآن ملأ بيوت المصريين بأرقي أثاث وأفخم ديكورات وأكسسورات وأحدث أجهزة منزلية والكترونية، وبالطبع ملأ شوارع المصريين بأحدث العربيات على الزيرو، حتى السياحة بقت بالتقسيط، وكل ما أتصل بواحد صاحبي عشان نتقابل اللي يقوللي معلهش مش فاضي أصلي طالع تركيا أعمل شوبنج الأسبوع الجاي، والثاني يقوللي أنا في ماليزيا مع المدام بنجدد شهر العسل، واللي يقوللي أصلي لسه راجع من اسبانيا وهلكان. أما اللي وقته (مش جيبه) مايسمحش يسافر بره بيأجر أسبوع في الساحل، بأعيد وأؤكد إني بأتكلم عن أصحابي ولاد الطبقة المتوسطة ، لأن طبقة موظفي الحكومة والقطاع العام "المعدمين" بيصيفوا في أسكندرية ومرسى مطروح. الصدمة الكبرى إن أم عزة اللي ساكنة فوق سطوح بيتنا بقالها ثلاث سنين كل سنة بتصيف في نيو جيرسي عند ابنها المقيم هناك بصورة غير شرعية من سبع سنوات ... وبتحكي للجيران إن لولا عزة وأخواتها الصغار لسه في المدارس كانت قعدت في أمريكا على طول!! بلاش العربيات والعفش والسفر، تعالى نتكلم عن الدروس الخصوصية، أصدقائي وقرايبي بيحلفوا أن أي أسرة لديها 3 أطفال في المدارس الحكومية لن يتكلفوا أقل من عشرة آلاف جنية في السنة دروس، تتضاعف 3 مرات لو إن أحد العيال في الثانوية العامة، ولو العيال في مدارس خاصة عادية تصل مصاريف المدارس مع الدروس لخمسين ألف جنية في السنة، ولو مدارس خاصة أجنبية لن تقل مصاريف الثلاث عيال مع دروسهم عن مائة ألف جنية في السنة، أما الدراسة الجامعية الخاصة والحكومية فحدث ولا حرج فالميزانية مفتوحة بدون سقف. الظريف إن جحافل العيال طوال السنة صيف شتاء رايحة جاية بين المدارس والدروس في سوق تعدى حجمه المليارات (إذا كان اللي بيدخلوا امتحان الثانوية العامة بس 15 مليون عيل !!!)، يا عالم ياهوه المليارات دي كلها بتيجي منين إذا كنتم فقراء؟! مافيش إجابة غير إن المصريين بيستعبطوا وكهنة وبيدّعوا الفقر. هل المصريين بيستعبطوا؟ هل المصريين كهنة وبيدّعوا الفقر؟ آه هما فعلا كهنة وبيستعبطوا لأن حسب الإحصائيات السعودية فإن أكبر عدد معتمرين في العالم كله يأتي من مصر (أكثر من ستمائة ألف معتمر في السنة) أكثر من دول تعدي مسلميها المائة مليون مثل إندونيسيا وماليزيا وباكستان والهند والصين، وهذا الشعب المؤمن المتدين هو اكبر مستهلك للحشيش في العالم وأكبر مستهلك للمخدرات المستوردة في الشرق الأوسط بحجم تجارة مليارات (أقل بقليل من حجم تجارة الدروس الخصوصية). هل المصريين بيستعبطوا؟ هل المصريين كهنة وبيدّعوا الفقر؟ آه هما فعلا كهنة وبيستعبطوا لأن الشباب اللي قاعد على القهاوي في الثلاث الطوابق ودي من المناطق الغارقة في العشوائية والعبث وكل الألفاظ اللي نفسك فيها، الشباب دول ما شاء الله تبارك الله لابسين جزم نايكي وساعات سواتش ونضارات شمس أوكسيدو أصلي مش مضروبة، وأنسى الموبايلات فآخر إحصائيات عدد الخطوط اللي نزلتها الثلاث شركات المشغلة في مصر تعني أن المتوسط لكل مصري فوق عمر ستة عشر سنة هو موبايلين!! ...أمال أيه حكايات الفقر والبؤس والإضرابات وقلة الأدب اللي قرفونا بيها دي؟ بصراحة كده ومن خلال احتكاكي بكل اللي قابلتهم في مصر من أقارب وأصدقاء ومعارف تيقنت وآمنت أن الناس كلها مزبطة حالها على كافة المستويات وبكافة الطرق سواء حلال أو حرام لأن الحلال والحرام أصبح مصطلح مطاطي في مصر كل واحد بيعمل قانون الحلال والحرام على راحته. وأصبح متوسط الدخل في مصر مقارب للدخل في الخليج ، والكلام ده مش اعتباطي والدليل موجود ، فإذا كانت أسعار الاحتياجات الأساسية من مأكل ومشرب وملبس ووقود في مصر أعلى (أؤكد مرة أخرى أعلى) من مستوى أسعارها في الخليج بينما مازال المصريين بيأكلوا ويشربوا ويلبسوا ويشتروا سيارات جديدة بل ويسيحوا في بلاد الله فلا بد وان الدخل في مصر مقارب للدخل في الخليج. أما الفقر فأنا ماشفتش فقراء وإذا كان فيه فقير في مصر فده بسبب غباؤه ليس إلا بدليل إني لما كنت بادور على مكان لركن عربيتي الحقيرة الآفيو في شارع القصر العيني عشان أقضي مصلحة شاور لي شاويش طيب وقاللي تعالى هنا وركنت صف تالت في شارع جانبي قريب من مجلس الشعب.المهم إني قضيت مصلحتي ورجعت لقيت فيه ورقة على زجاج العربية بما يفيد المخالفة مسكتها وبصيت للشاويش وقلتله بقى كده يا حضرة الصول؟! قاللي يا بيه أنا اللي حاططها وانت نازل،انت ماختش بالك ولا ايه؟ طب بص يابيه في الورقة هاتلاقيها مكتوبة بخط اليد مافيش فيها حاجة مطبوعة عشان بس لو عدى الونش ولا حاجة تبقى محمية بالمخالفة، انفجرت في نوبة ضحك هيستيري وقررت أعطيه عشرة جنيه مش عشان كان بيحمي عربيتي لأ عشان ذكاؤه في تزبيط حاله. إذا كان صاحب العربية الحقيرة اللي هو أنا بيديه عشرة جنيه أمال اللي راكب سيراتو ولا باسات ولا بي أم ولا مرسيدس هايديله كام؟ ألا يجمع هذا الشاويش بنهاية كل يوم ورقة بمائة جنيه على الأقل يعني ألفين ونص في الشهر غير مرتبه الكحيان يبقى يدفع قسط السيراتو ولا لأ؟ ....يبقى من حقي أصدق جمال وأحمد وعز ولا لأ يا شعب يا كهين ياللي بتستعبط.؟ ---------------------------------- بصراحه مقال رائع . روعته بالنسبالى انى كنت بادخل فى جدال عقيم مع ناس كتير منهم مغتربين وقله غير مغتربين كانو محسسنى ان الغالبيه العظمى من شعب مصر مش لاقيين ياكلوا وشحاتيين وهدومهم مقطعه ولما كنت بقولهم انتوا مابتنزلوش مصر وتشوفوا الناس عايشه ازاى يقولوا دى حالات شاذه انما معظم الناس فقراء وجعانين . أقولهم ياجماعه يعنى العربيات دى كلهااللى انتوا شايفنه اصحابها هم الفئه الشاذه يردوا بالفم المليان ايوه . للآسف احنا المصريين اختزلنا كل المصريين اللى مش مغتربين انهم فقراء وجعانين بس . مش عارف ليه برغم انناعندنا كل الطبقات زى اى بلد فى العالم . فى فقراء آه بس فيه طبقه متوسطه وفى طبقه غنيه . معلش انا عندى رأى صادم شويه . اوقات كتير بحس اننا بنهول من الفقر والجوع فى البلد وخاصه من - بعض وليس كل - المغتربين عشان كل واحد يحس انه أحسن من غيره وانه فى نعمه عن غيره وبالتالى يبقى مستريح نفسيا ان فيه ناس بتعانى وهوا عايش احسن منه وبيبقى عنده قناعه انه حاله ميه ميه ودا مبرر قوى للأستمرار فى الغربه . مع ان الموضوع مش محتاج اللفه دى كلها . انت لو مبسوط فى حياتك ومقتنع بيها مش محتاج تبرر لحد ومش محتاج تقلل من شعب كامل وتنعته بالفقر والجوع عشان تحس انك كويس وان اختيار الغربه بالنسبالك هو الحل الأمثل . المقال جاء على هواى عشان انا كنت متبنى نفس وجهة النظر اللى فيه . بس دا مايمنعش ان فى وجهات نظر مختلفه واكيد وجهات نظر تحترم. تحياتى
    2 نقاط
  5. في قديم الزمان .. حيث لم يكن على الأرض بشر بعد .. كانت الفضائل والرذائل تطوف العالم معاً .. وتشعر بالملل الشديد .. ذات يوم وكحل لمشكلة الملل المستعصية, إقترح الإبداع لعبة وأسماها الغميمة أحب الجميع الفكرة .. والكل بدأ يصرخ : أريد أنا ان أبدأ .. أريد انا أن أبدأ الجنون قال :- أنا من سيغمض عينيه ويبدأ العد .. وأنتم عليكم مباشرة الأختفاء ثم أنه اتكأ بمرفقيه على شجرة … وبدأ .. واحد , اثنين , ثلاثة وبدأت الفضائل والرذائل بالأختباء وجدت الرقه مكاناً لنفسها فوق القمر وأخفت الخيانة نفسها في كومة زبالة وذهب الولع بين الغيوم ومضى الشوق الى باطن الأرض الكذب قال بصوت عالٍ :- سأخفي نفسي تحت الحجارة ثم توجه لقعر البحيرة واستمر الجنون :- تسعة وسبعون , ثمانون , واحد وثمانون خلال ذلك أتمت كل الفضائل والرذائل تخفيها ماعدا الحب كعادته لم يكن صاحب قرار وبالتالي لم يقرر أين يختفي وهذا غير مفاجيء لأحد , فنحن نعلم كم هو صعب اخفاء الحب تابع الجنون :- خمسة وتسعون , ستة وتسعون , سبعة وتسعون وعندما وصل الجنون في تعداده الى :- المائة قفز الحب وسط أجمة من الورد واختفى بداخلها فتح الجنون عينيه وبدأ البحث صائحاً :- أنا آتٍ إليكم , أنا آتٍ إليكم كان الكسل أول من أنكشف لأنه لم يبذل أي جهد في إخفاء نفسه ثم ظهرت الرقّه المختفية في القمر وبعدها خرج الكذب من قاع البحيرة مقطوع النفس واشار الجنون على الشوق أن يرجع من باطن الأرض الجنون وجدهم جميعاً واحداً بعد الآخر ماعدا الحب كاد يصاب بالأحباط واليأس في بحثه عن الحب واقترب الحسد من الجنون , همس في أذنه قال :- الحب مختفياً بين شجيرة الورد إلتقط الجنون شوكة خشبية أشبه بالرمح وبدأ في طعن شجيرة الورد بشكل طائش ولم يتوقف الا عندما سمع صوت بكاء يمزق القلوب ظهر الحب من تحت شجيرة الورد وهو يحجب عينيه بيديه والدم يقطر من بين أصابعه صاح الجنون نادماً :- يا إلهي ماذا فعلت بيك ؟ لقد افقدتك بصرك ماذا أفعل كي أصلح غلطتي بعد أن أفقدتك البصر ؟ أجابه الحب :- لن تستطيع إعادة النظر لي , لكن لازال هناك ما تستطيع فعله لأجلي ( كن دليلي ) وهذا ماحصل من يومها يمضي الحب الأعمى يقوده الجنون منقول
    2 نقاط
  6. طب نتكلم جد ... ولا ناخدها هزار عشان الموضوع في باب الإبتسام ؟ أنا هاعتبره جد واتكلم معاك يا عنبو لإني مش شايف حد رد عليك لحد دلوقت ( إحنا جايين نهدي النفوس بس ) - بص يا عنبو .. الموضوع يتوقف على الشخص نفسه أو الزوج يعني ... هل هو محتاج شريكة للحياة وإنسانة لها نفس حقوقه وعليها نفس واجباته بل أكتر شوية عشان مراعاة البيت والأولاد والحاجات دي ... ولا محتاج كيس جوافه مالوش أي لازمه في البيت ؟ لو محتاج شريكة حياة .. اللي هو الإختيار الأولاني .. يبقى ما فيش حاجه إسمها سي السيد او سعيد مهران ... لكن في حاجه إسمها مركب ماشيه في الحياة ركابها الزوج والزوجة والأولاد .... لكن قائد المركب هو الزوج وهو اللي لازم يستشير زوجته وأولاده وفي الأخر يتخذ هو القرار ... وإتخاذ القرار مش ميزة ولا جبروت ولا سُلطة ... لأ ... دي مسئولية عشان لو حصل حاجه للمركب يبقى هو المسئول الأول والأخير وهو اللي يصلح نتيجة خطئه ... لو محتاج كيس جوافه بقى ... يبقى يدخل بقى على سي السيد والزعيق والكرباج وقلة القيمة .. زي ما ناس كتيرة بتعمل وتعامل الزوجة على إنها مجرد شيء موجود في البيت يطبخ ويغسل ويمسح ويربي العيال ... لإن العلاقة الزوجية يا عنبو ليست علاقة ندية .. مين يبقى اقوى من مين .. أو مين يبقى له الكلمة اللي تمشي حتى لو غلط ومين يتكلم بصوت منخفض قدام مين ... يعني بإختصار كل واحد لو عرف دوره وإن هناك رجل وهناك أمراة وكل واحد له دور في الحياة مرسوم ومعروف ... فالحياة بتسير بشكل محترم وبينعكس ده كله على تنشأة الأولاد أما لو تبدلت الأدوار ولقيت الست متسلطة وعاوزه الكلمة تبقى ليها وهي تبقى الراجل .. أو لقيت الراجل متسلط وينظر لزوجته على إنها تابعة له وليس لها رأي ولا دور .. أو لقيته العكس مهاود ومريح على الاخر ومسلم القيادة لزوجته ...فلازم تلاقي حاجه غلط في الصورة ومستحيل الأمور تمشي بالمنظر ده ...
    2 نقاط
  7. من الاخر كدا ان فتحت الموضوع دا علشان احط لكم كل اختبارات الشخصيه الى اخترعوها لغايه دلوقتى بحيث انك لازم هتترف على شخصيتك يعنى هتتعرف عليهاانا هحط كذا اختبار كلهم مهمين و كلهم بيكملوا بعض مش زى بعض يعنى كل اختبار بيتكلم من حته معينه لكن فى النهايه اتحداكم لو فى نهايه الموضوع معرفتوش توصلوا لتحليل شخصياتكم او شخصيات اى حد تطبقوه عليه و مع الممارسه هتوصلوا لانكم تعرفوا شخصيه الشخص بمجرد النظر و بنسبه كبيره من الصحه يالله على بركه الله نبدا بسم الله الرحمن الرحيم
    1 نقطة
  8. أوَنُؤجَرُ ويأثمونَ؟ إليكم قصّة الإمامُ الحافظ التابعيُّ الجليلُ إبراهيمُ النخعيّ كانَ إبراهيمُ النخعيُّ رحمهُ اللهُ تعالى أعورَ العينِ ، وكانَ تلميذهُ سليمانُ بنُ مهرانٍ أعمشَ العينِ ضعيفَ البصرِ ، وقد روى عنهما ابنُ الجوزيّ في كتابهِ [المنتظم] أنهما سارا في أحدِ طرقاتِ الكوفةِ يريدانِ الجامعَ ، وبينما هما يسيرانِ في الطريقِ ، قالَ الإمامُ النخعيُّ : يا سليمان! هل لكَ أن تأخذَ طريقًا وآخذَ آخرَ؟ فإني أخشى إن مررنا سويًا بسفهائها ، لَيقولونَ أعورٌ ويقودُ أعمشَ ! فيغتابوننا فيأثمونَ. فقالَ الأعمشُ: يا أبا عمران ! وما عليك في أن نؤجرَ ويأثمونَ؟ فقال إبراهيم النخعي : يا سبحانَ اللهِ! بل نَسْلَمُ ويَسْلَمونُ خيرٌ من أن نؤجرَ ويأثمونَ. المنتظم في التاريخ 7/15 أيَّ نفوسٍ نقيةٍ هذهِ؟ ما أروع الحياة التي عاشاها هؤلاء ! وما أروع أن نعيش سويا كما عاش هؤلاء ! ما أروع النفوس التي لا تريدُ أن تَسْلَمَ بنفسها ، بل تَسْلَمُ ويَسْلَمُ غيرُها ، إنها نفوسٌ تغذَّتْ بمعينِ : قَالَ يَا لَيْتَ قَوْمِي يَعْلَمُونَ كنتُ أتساءلُ كثيرًا ، لو كانَ إبراهيمُ النخعيُّ يكتبُ بيننا ، هل تُراهُ كانَ يُعممُ كلامهُ ، ويُثيرُ الجدالَ ، وَيُوهِمُ الآخرينَ ، ويُورِّي في عباراتهِ ، ويطرحُ المُشكلَ بلا حلولٍ ؛ ليؤجَرَ ويأثَمَ غيرهُ ؟!! أم تُراهُ كانَ صريحًا ناصحًا ، وبعباراتهِ واضحًا ؟! وَرَضِيَ اللهُ عن عمرَ إذ كانَ يسألُ الرجلَ فيقولُ: كيف أنت؟ فإن حمدَ اللهَ ، قال عمرُ : ( هذا الذي أردتُ منكَ ). رواه البخاري في الأدب المفرد وصححه الألباني. تأمل معي ، إنهم يسوقونَ الناسَ سوقًا للخيرِ ؛ لينالوا الأجرَ ( هذا الذي أردتُ منكَ ) ، أردتك أن تحمدَ اللهَ فتؤجرَ. إنهُ يستنُّ بسنة حبيبهِ صلَّى اللهُ عليهِ وآلهِ وصحبه وسلَّمَ ، إذ ثبتَ عنهُ صلَّى اللهُ عليهِ وآلهِ وسلَّمَ مثلُ ذلكَ. فهل نتبع سنة حبيبنا صلَّى اللهُ عليهِ وآلهِ وسلَّمَ؟ أوَ ليسَ : نَسْلَمُ ويَسْلَمونَ ، خيرٌ من أن : نُؤجَرُ ويأثمونَ؟ { إِنَّ فِي ذلِكَ لَذِكْرَى لِمَن كَانَ لَهُ قـلبٌ أَوْ أَلقَى السَّمْعَ وَهُوَ شَهِيدٌ } (37) سورة ق منقول لذوي البصائر الحيّة
    1 نقطة
  9. ايوة حق انتفاع لكن بعد 25 سنة هل الجراش حالته ستسمح باستخدامه بعد كده انا شفت امام عينى نظام شبه ده شفت شركة بولندية من حوالى 20 سنة جائت الى مصنع كفر الدوار للغزل و النسيج و عملت مصنع للملابس الجاهزة بحيث الشركة تورد الاقمشة و الشركة البولندية المعدات و تاخذ الشركة الانتاج مجانا لمدة 3 سنوات بعدها يصير المكن ملكا لنا تفتكروا ايه حصل المكن بعد الانتاج الغزير المتواصل اصبح بعد 3 سنوات خردة و كترت اعطاله يعنى دولة اوربية متخلفة ضحكت علينا و خدت الاقمشة ببلاش تحياتى
    1 نقطة
  10. كتبت عن الطريقة دي في موضوع قبل هذا لكن لا أدري أين هو .. لكن بالمصادفة شوفتها أمس تكررت .. روحت أمبارح أشتري بعض الأغراض من السوبر ماركت .... وعلى الطريق العام ... رأيت سيارة تصطدم بأخرى من الخلف ... وينزل سائق السيارة الخلفية ليواسي صاحب السيارة المصدومة ... اللي بالتأكيد نزل يطمئن على سيارته وسابها دايرة ... فيقوم لص حقير كان بجانب سائق السيارة الخلفية بالتسلل وركوب السيارة المصدومة اثناء ما صاحبها بيشوف الخساير في الخلف .. ويفر بها هارباً .. ويهرب الأخر الممثل الذي تظاهر بإنه نزل يواسيه ... منتهى الخسة والندالة .. الغريب إنهم لا يسرقون السيارة لبيعها .. لكن عندهم مزاج إنهم يلهوا بها حتى يدمروها .. ثم يلقوها في أي منطقة .. وطبعاً لو تطوع أحد وطارد السيارات دي .. بيروح في ستين داهية لإن المطاردة ممنوعة قانونياً ... وكمان بيبقى إحتمال كبير يصدم حد تاني أو يدمر ممتلكات .. وبعد ما كان عاوز يعمل خير .. يلاقي نفسه في مصيبة أكبر ... والخطأ على المُطارِد حتى لو كان قاصد الخير
    1 نقطة
  11. أوجاع مقتبسة . . وجع (أول) جزء من النصّ مفقود...! (إلى صديقتي الغزيّة) مذ تلاقينا-مصادفة- على شفا حلم واحد وأنا أجاهد لأتناسى بديهية رحيلك الحتمي .. يصفعني الآن سؤال (شاحب) كقمر غزة... ماذا أصاب الحلم؟! كيف صارت (حاء) الحلم حريقا يلتهم أبجديات البقاء ..؟ من أعطى (اللام) حق التماهي مع (لاءات) أسلاكهم الشائكة...؟ من اغتصب (ميم) آخر الحلم واهداها للفظة ((ممنوع!)) الجاثمة كألف جندي على معبر المستحيل؟! في ذاكرة خائنة كاللغة..أفتش عن بقايا روح (تابت) من اقتراف خطيئة الحلم بعد أن امتلأت بكل أسباب الاغتراب ؛ وصارت موطئا لعلامات استفهام تحاصرها كألف أنشوطةاعدام!.... . . وجع (ثان) حقيقة علمية! من الأمنيات ماهو ناءٍ كالشمس... حقيقة وجودها تمنحنا أسباب الحياة ...وبلوغها لا يحمل لنا سوى حتمية الاحتراق! . . وجع (ثالث) عزف منفرد! كهمهمة عابثة بعد انقضاء لحن ملحميّ ..أتت هي بأحرف من مواساة..قالوا: أن تأتي متأخرا خير من ألا تأتي أبدا وقالت..: لن أكون محض همهمة أخرى سأصنع لحني! ومضت تعزف خارج الجوقة لقوم احترفوا الصمم! . . وجع (رابع) بعث! (سأصير يوما ما أريد!) من ركن (منسيّ) في ذاكرته العالقة بين الوجود والعدم.. انبثقت هذه الكلمات بغتة لتصاحب اندفاعه الحتمي نحو بقعة الضوء المتراقص بآخر الممر البارد يزداد يقينا وحكمة ..كلما ازدادت رقصة الضوء اقترابا يتساءل: أتراني قد بلغت مرافيء الحقيقة؟ ام أنها رقصة المذبوح الأخيرة لروح اعتادت التنقيب في وله عما يدمي حناياها..؟ عبثا ظل يفتّش في مجاهل الأبجدية عن معنى آخر للحياة لا (يدفع) ما تبقى من روحه إلى مصارعة طواحين الهواء ... كشرط للبقاء..! . . وجع (خامس) عاشقان! كعاصفة تولد من شذى قرنفلة منسيّة بين أوراق اصفرّت حنينا في دفتر ذكريات لم تُكتب بعد كقارورة عطر انسفحت عشقا ..لتحتضن دمع حبيبته الأبيّ كحلم مجنون الخطى..... مضى هو .. ليخط سطره الأول في حكايا العشق... مضى ... ليفرغ على فرْح حبيبته المسروق عمرا جديدا زغردت الحبيبة (الأرض) بألف قصيدة وسنبلة ..وانبثقت من عين الوطن دمعة.. تحمل صورة الشهيد بهية 9-9-2009
    1 نقطة
  12. ايه يا جماعه انا شايفه ناس بتحل فى السكرته و مش بتقولنا على النتيجه مينفعش كدا عايزين نعرف النتيجه علشان نكشف شخصياتهم بسهوله :P :P :P الحق استخبى دلوقتى لحسن حد يسالنى عن نتيجتى و المستور ينكشفن و يبان :blush2: :blush2:
    1 نقطة
  13. ركز معايا ليه ابوتريكة بيلبس فانلة 22 ؟ عشان 21 ضيقة عليه طب ليه مبيلبسش 23 ؟ عشان فلافيو بيلبس 23 طب ايه هو الحيوان التعيس؟ القطة ليه؟ عشان ديما تخربش ومتكسبش طب ايه الحيوان اللي دايما مشغول؟ الخرتيت .. تيت .. تيت طب ايه الحيوان اللي بياكل ويشرب بديله؟ كل الحيوانات بتاكل وتشرب بدلها .. عمرك شفت حيوان ساب ديلو وراح ياكل؟ طب ايه اقدم حيوان؟ الحمار الوحشي .. عشان ابيض واسود طب ايه هو اجدد حيوان؟ القنفد .. ليه ؟ عشان بشوكه طب ليه التلاجة غبية؟ عشان بتحفظ الاكل .. مبتفهموش طبعا ده منقول. الرخامة دي مصدرها مش من عندي
    1 نقطة
  14. الليسننج فعلا مش سهل وعاوز تركيز وبعدين فى توبيك هنا مخصوص عشان الايلتس هتلاقى فيه كل المعلومات اللى عاوزها ونمادج للامتحان ولو محتاج حاجة بخصوص الايلتس انا فى الخدمة تحياتى أكرم,,
    1 نقطة
  15. العفو انت تأمر لما هاتجهز الاوراق ان شاء الله هاتتبعت على كندا وهاتحددلهم انك عاوز ملفك يكمل تبع مكتب القاهرة بص ياسيدى بخصوص الايلتس النتيجة بتتحدد حسب الدرجات ليها حسبه كده بس عموما الموديرات بيبدأ من 5.5 ماعدا الريدنج بيبدأ من 5 الموديرات بيديك درجتين من بتوع الهجرة اما الهاى كله بيبدأ من 6.5 ماعدا الليسننج بيبدأ من 7.5 الهاى بيديك 4 درجات من بتوع الهجرة اما موضوع تقدم مع اختك لو هما لسه هايقدموا جديد زيك يبقى لازم زوج اختك واختك لوحدهم وانت لوحدك او لو متزوج يبقى انت والمدام وبالتوفيق أكرم,,
    1 نقطة
  16. ايوة فعلا المقصود سنوات الدراسة من اول ابتدائي لو الورق بتاعك اترفض بسبب انهم استكفوا هايرجعلك الشيك تانى من غير مايصرفوه اما الايلتس الصلاحية بتاعته بالنسبة للهجرة سنة يعنى ممكن لما تنزل الليستة الجديدة فى شهر يونيو اللى جاى هايكون لسه الايلتس شغال معاك وتقدم بيه تانى تحياتى أكرم,,
    1 نقطة
  17. على فكرة لو سأل اى واحد منكم ترك مصر من اجل تجميع المال نفسة هو لما بينزل مصر بيتصرف ازاى او بيتفسح فين او بيحاول يكون من اهل اى موقع بيعيش فية مصريين هيعرف بسرعة ان مصر بها من الفقراء ما يدمى القلب بمعنى لما سعادتكم تنزلو فى فنادق او تعملو شوبنج فى احدى المولات الكبيرة بالعاصمة او المدن الجديدة اكيد هتلاقو ناس تعرفوها بس ماتعرفوش دخلها وانها ممكن تبيع اى شيء ؟ اي شيء من اجل التنعم بالمعيشة وما تزعلوش اوى من المصريين لانهم بيشتكو من الفقر ماحدش مد ايدو لحضراتكم يشحت بلاش تعالى واظهار الطبقية عيشو مع الناس اللى تحت وانتو تعرفو الفارق بين ما تسطرونة من كلمات وحكايات والواقع الدامى هناك لا زال شرفاء لا يأكلون الربا او يتعاملون بالغش وعلى قد ما قسم الله لهم ويتم اهانتهم من الجميع خارج وداخل ومعايرتهم بالفقر رغم ان الدنيا ليس لها ضمان فربما نتكلم عن غنى جمع مالة وعددة ونهايتة انة أفقرة الله واصبح معدومآ فلا تتباهو بما لديكم لان الله قادر على التغيير وانزلو الى الارض ولفو مصر او القاهرة لتعرفو ولتشاهدو ابناء الفقراء وهم يعملون فى الاسواق حمالين لبضائع الاغنياء ستجدونهم فى اسفل الدرك او السلم لكنكم ترون من يرتدى اجمل الملابس ويركب السيراتو او غيرها ولم تأخذكم اعينكم الى ما دون ذلك وهذا ليس عيبآ فيكم لكنها الحياة الانسانية الغنى يرى الناس جميعآ اغنياء لانة يرتاد اماكنهم ولا يشعر بالفقراء لانة لا يدوس احيائهم اعزائى الاغنياء من اموال الخارج ارجو لكم ان توفقو فى جمع الاموال واتمنى ان تكونو ميسورين الحال ويغنيكم الله ويهدى بالكم اما فى مصر والمصريين المقيمين داخلها من الفقراء ان يعينهم الله على ما يحسدهم على فقرهم وعدمهم ويساووهم بأغتيائها رزقنا الله واياكم الى الصواب والمكسب الحلال والبعد عن الربا والسفة لانها رحلة مهما جمعنا من متاعها فألى زوال رحم الله الجميع وعلى مصر السلام
    1 نقطة
  18. عارفه يا أ.هند الضباب اللى احنا عايشين فيه والقلق على مستقبل مصر فيما بعد مبارك لو حصل ليه حاجة . نفس القلق والضباب ده عندي في حالة لو الراجل المحترم ده حصل ليه حاجة , مش عارفين اللى جاى بعده هتكون الأوضاع عاملة ازاى معاه وايه سياسته وهل سيكون بنفس حكمة هذا الرجل وحنكته, والا بنفس غباء "بيشوي" وعدم تقديره للأمور. مع خالص تحياتى
    1 نقطة
  19. طب تصدقى وتؤمنى بالله الحاجات اللى حضرتك بتحكيها اتكررت مع ناس كتير واحنا منهم وبنفس التفاصيل . يعنى ننزل الأجازه نفاجأ بأن اصحابنا ولادهم فى مدارس انترناشونال وحاجزين فى مدينتى ومغيرين العربيه واسبوع الساحل ده شئ اساسى وغير كده الزوجه مبتشتغلش . طبعا ربنا يزيدهم ويباركلهم بس اللى ينرفز انك لو سألتيهم عن حالهم وحال البلد يقوللك زفت وهى دى عيشه والغلاء واللحمه ام 100 جنيه . ياعم طب مانت عايش وزى الفل يقوللك كلو اقساط . ياعنى مرتبه مغطى قسط العربيه وشقة مدينتى والمدارس وبردوا مش عاجب ؟ المرتبات فى مصر فعلا بقت مرتفعه جدا يعنى 1500 جنيه دا بقى مرتب مقبول بينما المعقول 3000 جنيه . وفى مرتبات من 15000 الى 20000 ولشباب فى اوائل التلاتينات بس هاقول لحضرتك على حاجه . الهدف من الموضوع مش تأمين مستقبل أولادنا والبعد عن مشاكل البلد . الهدف من الموضوع واللى هيجننى طالما ان الواحد عايش حياه كريمه جوه بلده .ليه مصمم ان يرثى حاله و ينعت البلد بأسوء الصفات وبيحسسنا ان الصومال بالنسبالنا هتبقى جنه . يارب الاقى اجابه تحياتى
    1 نقطة
  20. presidentاحييك على الموضوع جداااا انا كان نفسى من زمان افتح الموضوع ده ..الكلام ده حقيقى جداا..احنا بقالنا فى السعوديه 4 سنين اتغير فيهم حاجات كتير ..جدا جدا كل ما انزل اجازه الاقى اصحابى بيقضوا اجازاتهم فى شرم الشيخ او الغردقه وطابا او على الاقل الساحل اقعد اسأل نفسى ازاى و احسبها يمين و شمال واقول مش دى (اسم صاحبتى)بتشتغل كذا و جوزها بيشتغل كذا اومال جابوا الفلوس دى منين واقعدت انخور واسأل هنا هنا لغايه ماعرفت ان فعلا المرتبات عليت اوى ده انا بقعد احسبه لما انزل اقضى يومين فين وانقى الارخص لان الواحد متغرب و طالع عينه علشان يوفر عيشه كريمه لولاده ودول مترفهييييين اوى طيب ازاى؟؟؟؟...انتوا عارفين انا قبل ما اسافر كان راتبى 700 جنيه!!!!فعلا والله فوجئت دلوقت ان المهندس اول لما بيتخرج بياخد 2000 و ساعات 3000 واتصدمت لما عرفت ان جوز صحبتى مثلا مهندس معمارى برضه بياخد راتب 0الاف جنيه مع ان سنه 34 سنه فقط بس بينزل احيانا مواقع ...طيب تيجى ازاى و غيره محاسب راتبه 6الاف ...ايه الارقام دى يا راجل من امتى ...بس دى فعلا حقيقه طيب اخويا السنه الفاتت قبل ما يبقى ضابط متخصص قدم على وظيفه مدرس لغه فرنسيه فى مدرسه خاصه و كان مرتبه 1500 و بعد 3 شهور هيزيد طيب ازاى برضه ده لسه متخرج فى نفس السنه من امتى رواتب المدرسين متحسنه كده...فعلا ...وكمان واحد اعرفه عنده bmw س ده غنى ابا عن جد من زمان يعنى حاله موجوده من زمان كان بيزورنا فى البيت و قال اروح التوكيل الجنبكم اظبت حاجه فى العربيه و ارجع على طول ..خد فى المشوار ده 3ساعات ولما رجع بنقوله اتأخرت ليه قالنا كل ده واقف فى الطابور مستنى دورى العربيات الBMW كترت جدا فى البلد اصلها بقت بالقسط.. ظيب حتى لو قسط ماهو غالى بالافات فى الشهر طيب الناس راتبها كام؟؟؟؟ولا واحد قريبنا جوزى بيقولو ممكن اجيبك السعوديه بس علشان انت لسه متخرج هتيجى على 2500محاسب ..قالو ياعم ده بطلع ضعفهم من بيع كروت الموبايلات بس مع العلم انه معندوش محل ده واقف فى الشارع حضراتكم !!!!!!!!كل ده شوفناه من قرايبنا واصحابنا لما نزلنا اجازه و الواحد كاتم فى قلبه لدرجه انى بقول لجوزى ماتيجى ننزل لو جوز صحبتى جابلك شغل ب10الاف زيوه كده تبقا على رأى طلعت زكريا فى التجربه الدنيماركيه"خلاص جبرت قوضيت النهارده" الواحد فعلا كان بيقعد يتفرج على عمرو الليثى ويعيط يعيط ويصعب عليه الناس و يشيل همهم طيب مافى حيتان فى البلد اهو واكلينها والعه ما يشيله الهم معانا وسعلى بقه مكان جنبك يا president علشان هنضم انا كمان لصفوف المتفرجين واخلى بالى من عيالى بس أأمن لهم مستقبلهم الاول و بعدين نشوف
    1 نقطة
  21. وصفة مجربة و مضمونة 100% و ابقا ادعيلي http://www.youtube.com/watch?v=h5fautAGn6Q الحياة الزوجية السعيدة ليس فيها سي السيد و لا المرأة الحديدية الحياة الزوجية السعيدة تعتمد علي الاحترام و الاتفاق و الثقة كلما ألنت الطرف لزوجتك كلما كنت زوجا كريما طيبا عطوفا و سيبك من موضوع حلم انك تبقي سي السيد
    1 نقطة
  22. لا حيستقيل ولا يقال الكبير له حكمة بليغه وهى " ارمى ورا ظهرك " احنا بنشترى ردالة لمؤسساتنا و فين الوزير كمال الشاذلي .. رجل الحكومة الصادق الصدوق اللي كان مجرد ما حد يتكلم علي الحكومة يطلع يهبش فيه و فين الوزير سليمان اللي روقوه عموما لما الكلام بيكتر علي حد بيرميه و بيجيب واحد تاني في دور الاراجوز المساعد http://www.masrawy.com/News/Writers/KhaledBermawy/2010/september/19/Arajuz.aspx
    1 نقطة
  23. على فكره الهدف من الموضوع مش اننا نقول ان مافيش حد فى مصر فقير والناس كلها بتركب عربيات وبتاكل سيمون فيميه . ابدا الموضوع مش كده خالص . اكيد احنا مصريين وبنشوف الحالات دى بس المبالغه الشديده فى وصف الأوضاع وسوء الحال والفقر الشديد برغم مظاهر النعمه مش هنقول الثراء اللى موجوده هى اللى بتخلى واحد بيتساءل عن التضاد الفظيع ده . واحد صاحبى بيحيكلى مره هو ساكن فى القاهره فنزل مره الأرياف اللى بتتكلمى عليها عشان بيت العيله وكده . كل مايقعد مع حد بيسمع حكايات تشيب الراس والناس اللى عايشه ب 50 جنيه فى الشهر وكده . المهم كان فى محل حوواشى عندهم فى البلد وكان صاحبى مشتاق ياكل من عنده قعد اسبوع يروحله وكل مايروح زحمه موت ويتقاله استنى ساعتين المهم قرر يستنى ويشوف الزحمه دى ليه اكتشف ان اللى واقف مش بيطلب مثلا رغيف ولا اتنين لأ دا بيطلب 5 وعشره لأهل بيته وعرف ان سعرالرغيف ب 4 جنيه . الغريبه انه شاف اتنين من اللى كانوا بيحيكلوا على احوال البلد وكل واحد طالب كميه معتبره فبيقولهم مالحال زى الفل وبتتعشوا حوواشى امال فى ايه بس ؟ رد واحد وقاله ايوه الحال زى الزفت ومش لاقيين ناكل ومش لاقيين علاج وبيطلع عين اللى جابونا عشان الجنيه . بس برده الواحد لازم يشوف نفسه وينزه نفسه برده امال هيبقى قرف من كل حته . ياترى فهمتوا حاجه . على فكره واضح ان الموضوع بقى عدوى فعلا . اخويا المفروض انه خريج كلية تربيه يعنى مدرس المهم هوا واخد اجازه من التدريس وعنده مشروع تجارى شغال فيه وبيجيبلوا مكسب حلو ماشاء الله . اشترى عربيه جديده فكنت بهزر معاه وبقولوه ايوه ياعم على العربيات الجديده . لقيت وشه قلب وبيقولى مانت لو تعرف انا عايش ازاى والواحد بيطلع عينه فى المدرسه ازاى والقرف وهم ال 148 اساسى يعيشوا بنى آده دا مابيعيشوش قطه اساسا . قاطعته وقلتله هوا انت مش واخد اجازه من المدرسه يابنى ؟ قالى آه صحيح مدرسه ايه بس معلشى اصل انا اسستستمت على الكلمتين دول . تحياتى
    1 نقطة
  24. هذا موضوع قديم و لكنه يستحق مشاركة الجميع صحيح الموضوع من عنوانه يبدو عبارة عن نوع من التنظير و لكن بالغوص فيه نجده ينطبق تماما على محاورات المصريين و على آليات الحوار البناء بين مثقفى مصر. ما سبق كان إستهلالا لابد منه صاحب الموضوع الفاضل freefreer من رواد محاورات المصريين و قد إنتقل للحياة فى كندا من مدة طويلة. الروابط فى الموضوع قد لا تعمل لإختلاف البرمجيات و لكن يمكنك الوصول للموضوع بإستخدام showtopic بدلا من viewtopic و لكن رابط موضوع معين فى مجلة إيلاف الإليكترونية غير موجود. توصلت لهذا الموضوع من قائمة الموضوعات الشبيهه و الذى أفضل بتسميتها قائمة موضوعات مقترحة أو موصى بها للتصفح و المشاركة.
    1 نقطة
  25. http://www.canadavisa.com/canada-immigration-discussion-board/june-applicant-2010-t43317.1425.html#lastPost تابعى الموقع ده ياأغابى...أعتقد انه أكتر منتدى هيفيدك فحالتك...وهوه كله ناس على مستوى العالم مقدمين فشهر يونيو قبل القوانين الجديدة...وعلى حسب متابعتى ليه....لسه مفيش أى حد جاله أى رد...كل الملاحظ انهم بدأو فى العشر أيام الأخيرة من شهر أغسطس يسحبوا الفلوس بتاعتهم....ادخلى على المنتدى واتأكدى بنفسك....بالتوفيق ان شاء الله
    1 نقطة
  26. /quote] أنا حاولت أرسلك بس الرسائل مقفوله عندك المهم أنا سألت متقلقيش هما لسه بيبعتوا الفايل نمبر للناس في اول مايو بس زي ما مكتوب في الموقع انهم خلاص عملوا شيك علي كل اللي قبل 25 /6 يعني انتي منهم الصبر شويه يا أغابي الموضوع هيبان علي الشهر الجاي ان شاء الله وبعدين متقلقيش ان شاء الله لو سمعت اي اخبار هقولك علي طول بلاش قلق دموع دموع دموع خليها فرح ضحك ضحك ابتسام عمرو
    1 نقطة
  27. و اونكل س س انا راجل مش متجوز و الكلام ده هيأثر فى نفسيتى ارجوزك بلاش wst:: هنا بقى انا بشكر الاخت ضحى على سؤالها لأنها بسؤالها جاوبت على كلام حضرتك هنا.... ايام العصور الوسطى كان بديل الشرعية الدولية هو العرف السائد....لم يكن هناك اى قانون او شرع يمنع الحرب بين الدول و الممالك، بإستثناء قانون واحد ... و هو "ذريعة الحرب" فإن لم يكن هناك ذريعة للحرب او كما يقولون فى الغرب casus لن يستطيع الملك او السطان اقناع اللوردات و الفرسان و بالتالى الجنود بالذهاب للحرب...ـ قانون بسيط كان ايام العصور الوسطى، و بما ان الدولة بمفهومها الحديث لم تكن ايام العصر العثمانى، إذ كان هناك لا مركزية فى الحكم decentralization فكان اللورد يرفض اوامر الملك بالحرب اذا لم تتوفر الذريعة .. بل و ربما ينقلب على الملك ايضاً او ينفرد بالحكم، او حتى يكون مملكة خاصة به من مقاطعته..ـ و اجابتى على سؤال حضرتك هو بالطبع لا اقبل ان اضم لا السعودية و لا السودان بالحرب، بل ينضموا سلميا فى بلد اسلامى واحد و كبير، و هذا حلم الاتحاد الذى تعيشه كل شعوب العالم...ـ و لكن على الجانب الاخر ، العصور الوسطى لم تكن تعترف بهذة المواثيق و الشرائع الدولية، و كان هناك قانون واحد، هو القوة، و ذريعة للحرب... لأن الارض كانت تعتبر ملك الحاكم يفعل بها ما يشاء، تماماً مثل منزلك الخاص، تنقل فيه اشيائك بمنتهى الحرية...هكذا كانت البلاد قديماً.. ملك السلطان يفعل بها ما يريد، و عندما يقرر السلطان ضم املاك جديدة الى املاكه فهو تماما يفعل مثلما يفعل سكان بعض الاحياء من ضم لأراضى فضاء بجانب مبنى السكن لبناء غرفة جديدة ملحقة بشقتهم الاصلية...ـ يعنى فعل طبيعى و لم يكن مستغرباً فى العصور الوسطى ان يوسع سلطان او ملك املاكه و اراضيه على حساب ممالك ضعفت و تفتتت كلام حضرتك ده تأكيد لما قلته :closedeyes: لأن الغزو لا يعنى ابداً بأن أاتى بمن انتصرت عليه ليحكم فى الناس بإسمى الجديد، لأنه طبعا سيثير الناس ضدى و ينقلب الشعب على الحاكم الجديد...ـ و لكن ما فعله العثمانيين بالضبط هو استبدال الحاكم بآخر و نزع لقب الخليفة لصالح السلطان العثمانى، و بالطبع كانت مصر هى سلة الغذاء و مصدر الزراعة الرئيس فى جنوب الدولة العثمانية...ـ فى نقطة هامة اخرى، و هى ان الدولة العثمانية لم تكن ابداً دولة بحث علمى و لا تقدم تكنولوجى، بل كانت دولة حرب و جهاد فى كل الاتجاهات، فهى جاهدت الروس فى الشمال و دافعت عن التتار و الخانات الشمالية ضد وحشية الروس، و من الشرق دافعوا عن العقيدة السنية ضد الشيعة و دولهم الخبيثة مثل دولة الحشاشين و الدولة الصفوية و دولة تيمورلنك المغولية، و من الغرب دافعوا عن حدود الاسلام ضد اوربا جمعاء، بل و فتحوا بولندا و بروسيا و المجر و صربيا و البوسنة و كرواتيا و البانيا و اليونان و موريا و بلغاريا و حتى فينيا العاصمة النمساوية حاصرها العثمانيين مرتين خلال تاريخهم الحافل بالحروب.. و من الجنوب صدوا هجمات الاسبان على ليبيا و اجلوهم عن الجزائر و تونس و المغرب و ساعدوا المسلمين فى الاندلس الفقيده من الهروب من حملات التطهير التى تعرضوا لها، كما انهم صدوا هجمات البرتغاليين عن اليمن و السعودية و الهند و اندونيسيا فى اقصى شرق اسياـ انا لا ادافع عن تأخر مصر حضارياً ايام العصر العثمانى، و لكنى ارجع ما حدث الى تأخر العالم الاسلامى كله بسبب الجشع و الطمع الغربى فى احتلال بلاد الشرق و النيل من خيراته، بل و اعتبار الرجل الابيض احق بالحياة و بالحكم من سكان البلاد الاصلية... فكيف بالله عليك تستطيع انت ان تقرأ فى كتاب مثلاً بينما هناك من يدق عليك باب شقتك بعنف يريد ان يدخل عليك ليقتل كل اهل بيتك و يسرق شقتك بالكامل؟؟؟ ارجعك لجملة قالها الفاتح الاسبانى ماجلان عندما ذهب الى حاكم الفلبين المسلم يريد اخضاع بلاده بالمفاوضات بعدما فشل عسكرياً... و هذا مثال قوى لقانون العصور الوسطى الذى اقصده:ـ "اننى باسم المسيح اطلب منك التسليم... و نحن العرق الابيض اصحاب الحضارة أولى منكم بحكم هذة البلاد"... فما كان رد "لابولابو" الحاكم المسلم الا ان قال:ـ "إن الدين لله... و إن الإله الذى أعبده هو إله جميع البشر على اختلاف الوانهم".. المصدر: موسوعة التاريخ الاسلامى: اصدار مؤسة اقرأ
    1 نقطة
  28. بصراحة يا شريف مش هو بس اللى المفروض يتحاكم , اى حد بيدعوا للفتنة لابد أن يحاكم محاكمة علنية سواء مسلم او مسيحي , كمان الحكومة لابد أن تحاسب لانها كانت ومازالت تستخدم موضوع الفتنة الطائفية كسلاح وقت اللزوم لمحاولة صرف انظار الاعلام والناس عن بعض الجرائم التى تنتهكها مثل تزوير الانتخابات وخلافه , لكن الموضوع فلت منهم واصبح بالونة انتفخت وستنفجر في وجههم قريباً. ولابد ان نحيي هؤلاء الشباب ونقف معهم ونساندهم ليس ضد بيشوي وفقط ولكن ضد اى مثير للفتنة مسلم او مسيحي. آن الآوان ان ننسي كلمة "أنا مسلم" او "أنا مسيحي" , ونرفع جميعاً شعار "أنا مصري", هدفنا واحد ومصلحتنا واحدة. ودور علماء المسلمين كبير في هذا الوقت وفي هذه المرحلة وكذلك دور الكنيسة , توعية الناس والشباب بالأخص بخطورة هذا الموضوع ونشر ثقافة التراحم والمحبة شيء مهم وضروري حتى لا ننساق وراء هذه الفتنة التى لو انفجرت ستدمر كل شئ , واحنا مش ناقصين كفاية اللى البلد فيه.
    1 نقطة
  29. بمناسبة الزوغان , حصلنا موقف جامد لن أنساه أبداً في الثانوية , كنا شلة من 5 افراد وكنا معلمين الفصل من الآخر احنا اللى بناخد الغياب وبنجيب التغذية ونوزع نصها وناخد نصها وكده . وكنا متعودين تقريباً كل يوم نزوغ من الحصة الثالثة وننط من على السور ونروح نسرح لحد الحصة السادسة ونرجع تانى. حصلت مرة حادثة لعادل صاحبنا وربنا ستر والموضوع خلص على ان رجله اليمين اتكسرت وتم تجبيسها بالكامل, وبما اننا اصحابه كنا طبعا بنروح ناخده من البيت للمدرسة ونرجعه تانى ومعاه في كل مكان حتى في الحمام. وفي اول يوم لرجوعه المدرسة وهو لسه متجبس جينا في الحصة الثالثة ورايحين نزوغ كالعادة , لقينا صاحبنا مصمم انه هيجي يزوغ معانا , واحنا نحاول نقنعه انه مش هينفع ينط السور, وهو راسه والف سيف انه هييجي يعني هييجي, خدناه ونزلنا على تحت واتفقنا ان فيه اثنين ينطوا ويقفوا بره المدرسة وواحد يطلع يقعد على السور والرابع يحاول يشيله على كتفه واللى قاعد على السور ياخده منه وبعد كده اللى واقف تحت يطلع يقعد على السور ويحاولوا الاثنين ينزلوه والاثنين اللى تحت يسندوه منهم. المهم الخطة بدأت واثنين نطوا وبقوا بره المدرسه وانا طلعت على السور وصاحبنا الرابع شاله على كتفه وطلعه وانا سندته لحد ما قعد على السور وصاحبنا اللى شاله طلع على السور معايا علشان ننزله بقي للاثنيين اللى واقفين تحت .واحنا الثلاثة قاعدين على السور ويادوبك خرجنا رجله الشمال بره المدرسة الا وجاءت الصدمة الكبري , لقينا الناظر فوق دماغنا وبصوت هز المدرسة كلها لقيناه بيقول "اقف يا ؟؟؟ يا ابن ؟؟؟ انتا وهو اقف ياد " . وبحركة لا إرادية نطينا انا وصاحبي على بره , وسبنا صاحبنا اللى متجبس قاعد على السور وهو رجل بره ورجل جوه.وبدأ صاحبنا يصرخ فينا انتا يا ندل انتا وهو اعمل ايه انا دلوقتى , وسامعين طبعا الناظر من بره وهو عمال يبستف فيه , ويقوله انتا ربنا هيعمل فيك ايه اكثر من كده علشان تتهد , واحنا من بره ميتيين من الضحك ومش عارفين نعمله ايه "ما باليد حيلة":lol: الناظر جاب الفراشين ونزلوه من على السور , وما نعرفش طبعا ايه اللى حصل بعد كده , طبعا ما ارجعناش المدرسة تانى في اليوم ده بس استتناه بره علشان نوصله . وهو خارج من الباب رحنا عليه , وفي صوت واحد ايه يا عادل , عمل معاك ايه , قال مفيش ادانى اسبوع فصل , بنقوله معلش ما تزعلش مش مشكلة وعلشان تريح برضه , رد عادل بكل براءة وقال انتوا اللى ما تزعلوش اتفضلوا جوبات فصلكوا انتوا كمان , بنقوله يا ندل اعترفت علينا . قال امال اقوله طلعت السور ازاى ومين اللى طلعنى.:lol:
    1 نقطة
  30. مش المفروض يكون معاك CSQ ؟ في الوضع الاقتصادي ده كيبيك اختيار ممتاز
    1 نقطة
  31. معاك يا ريس فى كل كلمة قلتها بصراحة وأزيد على ذلك حريتي فى التعبير عن عدم قبولي لإعتذار أيا من كان بعد إسائته لمعتقداتي
    0 نقاط
  32. السلام عليكم الاخ الكريم ابو محمد اليك و للاخوه جميعا رابط للحوار للمذكور اعلاه من الصحيفه الرسميه الاهرام http://www.ahram.org.eg/302/2010/09/27/3/40909.aspx يا ريت لو لقيت فيه اى اشاره الى اعتذار كما تقول انت و صحفيه موقع محيط يكون لك جزيل الشكر . للاسف حديث طويل دبلوماسى يلتف حول المشكله لالهاء الرأى العام او قل تهدئته بعد تصاعد الغضب لدرجه غير مسبوقه ببيان الازهر و لا يقدم اعتذار واجب بشكل واضح و محدد يطيب خاطر شركاء الوطن و يتحدث فيه البابا كأنه متابع للشأن القبطى و ليس مسئولا عن كل ما يحدث بشكل واضح و محدد بحكم منصبه و كأن ما يفعله من هم دونه خارج عن إرادته ....و الانكى هذا الترحيب الغريب من الاعلام الذى يفترض بلاهه القارئ ..المسلم المصرى ..الذى اؤذى فى مشاعره و الذى من المفترض منه ان تغرورق عيونه بالدموع فرحا حال سماعه او قرأته الحديث الذى يخالف تماما مجريات الاحداث .. للاسف . رجاء اخى ابو محمد إذا كنا صادقين فعلا فى حب هذا الوطن و نخاف عليه مواجهه الامر بمصداقيه و دعنا من اسلوب العصى لانه لن يغير من الحقائق شيئا و صدقنى ان مبضع الجراح عندما يشق جسد المريض و يؤلمه انما يكون لمصلحته فى النهايه و الوقوف امام اساس المشكله و تحليلها بحق و صدق اول الخطوات الجاده و الصادقه لحلها و بشكل واضح لن يقلل من البابا شنوده و من دونه الاعتراف بالمسئوليه عن مشكله ما و حلها بل بالعكس ستعلو قيمته اكثر عند المسلمين الطيبين ..بطبيعتهم و تاريخهم الطويل .. و انا اولهم انما دفن الرؤوس فى الرمال و تجاهل اصل المشكله لن يؤدى الا الى نتيجه عكسيه و القادم اسواء ما لم يقف العقلاء ..العقلاء.. و يتكلموا كلمه الحق لوجه الله ..الذى سيقفون امامه يوم القيامه و يحاسبهم على ..اف.. فما بالك بما هو اكثر .
    -1 نقاط
  33. يا أيها البابا شنودة السلام علي من أتبع الهدي لا أحنا بنعتبركم ضيوف ولا أحنا كمان ضيوف المسلمين يعاملوا المسيحيين في مصر بالحسني ويتقوا الله فيهم هو ده الإسلام ومنعرفش نعمل غير كدة لكم ما لنا وعليكم ما علينا من الوثيقة العمرية فيما يلي نص العهدة الذي كتبها الخليفة عمر بن الخطاب رضي الله عنه واعطى فيها الامان لسكان مدينة القدس من النصارى: بسم الله الرحمن الرحيم: هذا ما أعطى عبد الله عمر أمير المؤمنين أهل ايلياء من الأمان. أعطاهم أماناً لأنفسهم وأموالهم ولكنائسهم وصلبانهم وسقيمها وبريئها وسائر ملتها، أنّه لا تسكن كنائسهم ولا تهدم ولا يُنقص منها ولا من حيِّزها ولا من صليبهم ولا من شيء من أموالهم ولا يُكرههم على دينهم، ولا يضار أحد منهم، ولا يسكن بإيلياء معهم أحدٌ من اليهود. وعلى أهل إيلياء أن يعطوا الجزية كما يُعطي أهل المدائن، وعليهم أن يُخرجوا منها الروم واللصوص، فمن خرج منهم فهو آمن على نفسه وماله حتى يبلغوا مأمنهم، ومن أقام منهم فهو آمن وعليه مثل ما على أهل إيلياء من الجزية، ومن أحبّ من أهل إيلياء أن يسير بنفسه وماله من الروم ويخلي بيعهم وصلبهم فإنّهم آمنون على أنفسهم وعلى بيعهم وصلبهم حتى يبلغوا مأمنهم، ومن كان بها من أهل الأرض فمن شاء منهم قعد وعليه مثل ما على أهل ايلياء من الجزية، ومن شاء سار مع الروم، ومن شاء رجع الى أهله فإنّه لا يؤخذ منهم شيء حتى يُحصد حصادهم.وكل ما في هذا الكتاب عهد الله وذمّة رسوله وذمّة الخلفاء وذمّة المؤمنين إذا أعطوا الذي عليهم من الجزية. شهد على ذلك: خالد بن الوليد، وعمرو بن العاص، وعبد الرحمن بن عوف، ومعاوية بن أبي سفيان، وكتب وحضر سنة خمس عشرة
    -1 نقاط
  34. أخشى ما اخشاه ان يكون ما يقوله المدعو بيشوى مخطط للتعتيم على موضوع كاميليا وتوابعه والمظاهرات المتتابعة على ******** البابا شنودة والكنيسة وشد الانظار الى موضوع اخر ....شأن ما يحدث فى مصر الان....************ واعتقد هذا هو الاقرب للحقيقة...لاسيما ان البابا شنودة بدت له تصريحات تعترض على موضوع القران -------- كلمة اخيرة اللى بيته من زجاج ..ما يحدفش الناس بالطوب (فويل للذين يكتبون الكتاب بأيديهم ثم يقولون هذا من عند الله ليشتروا به ثمناً قليلاً فويل لهم مما كتبت أيديهم وويل لهم مما يكسبون “79″ سورة البقرة)
    -2 نقاط
  35. الفكر لايواجه الا بالفكر لايزعجنى تشكيك هذا الجاهل بايه من القرأن الكريم لانه يشك فى القران كله ولانه قال الكلام فى مؤتمر كنسى والمزعج هو وصول الشك لدى فئه ولو قليله جده من المسلمين بكلام هذا المخبول وعليه كان على تليفزيون الدوله المسلمه فى دستورها المسيحيه فى واقعها ان ينوه ان شيخ الازهر وهو سوف يلقى محاضره عن القران الكريم ويتم التنويه لها قبل الحلقه باسبوع ويقوم الشيخ بالرد على هذا الجاهل وهذا الرد يكون لتثبيت عقيدة المسلم وليس دخولا فى حوار او جدال ثانيا: موضوع ان المسلمون ضيوف...اذا كنا نحن المسلون لانملك من الؤرخين من يرد على هذا الجاهل فله الحق ان يقول مايقول...وعليه كام لابد من تليفزيون الدوله المسلمه فى دستورها المسيحيه فى واقعها ان يستدعى احد المؤرخين للرد النهايه: القضيه ليست غلطة لسان من بيشوى او غيره...انه فكر ومنهج للقائمين على الكنيسه ولايام سوف تثبت ذلك تحياتى للجميع
    -2 نقاط
×
×
  • أضف...