لوحة القادة
المحتوى صاحب التقييم الأعلى
عرض المحتوى صاحب أعلى تقييم في 09/30/10 في جميع الأقسام
-
مش عارف أبدأ منين... سامحوني اني بانشغل عنكم، بس الدراسة و العمل و طفل متشرد في البيت، مخليني مش لاحق افتح الميل حتي... أما بعد أراك يا أستاذ عادل مهتما بشدة بسمعة الكنيسة المصرية، و أري ذلك أحد اسباب الخطأ، و احد أسباب سوء الفهم... يا سادة أنا كقبطي لم أنتخب رجال الاكليروس، و عندما أقيمهم لا يخطر ببالي بتاتا آراءهم السياسية... بفرض أن رجال المجمع المقدس بأكملهم فقدوا عقلهم ذات يوم... ما علاقة ذلك بالأقباط و رأي الأقباط و مشاكل الأقباط... ما علاقة نظرة الأنبا بيشوي أو غيره لأخوتي و أهلي و أصدقاءي بنظرتي أنا و رأيي أنا و صوتي أنا الانتخابي؟؟ متي انتخبت انا هذا الشخص أو طلبت منه التعبير عن رأيي؟ لماذا يخرج الآلاف للشوارع ليضربوا صورة البابا شنودة بالجزم، لأن أحد رجال الاكليروس قال رأيا شاذا؟؟ هل يفترض في البابا تعيين و ترقية الأساقفة بناء علي عمقهم الروحي و اخلاصهم في عملهم و بحوثهم، ام بناء علي أراءهم السياسية؟ لو عزل البابا كاهن بسبب رأي سياسي مهما كان صادما، لفقد مصداقيتة امام الكنيسة كلها... سمعة الكنيسة يا أستاذ عادل لا تهم الا في مجتمع بلا قانون... يتم حسم جرائمه بالجلسات العرفية... تماما مثل سمعة العائلة في الصعيد، التي يجب أن تحمي بالدم و القتل و الارهاب، و الا عجزت عن ردع الآخرين في غابة بلا قانون... اما في المجتمعات الآدمية، فالمجرم يعاقب بقانون عادل يطبق علي الجميع، و لا يهمه سمعة أحد... ها هو دكتور العوا يتقمس شخصية الفاسق "بلفظ القرآن" و يتقول علي الكنيسة مالا يملك عليه دليل، و ان ملك فلا يحق له التعميم و التنميط... و قد تم ابلاغ النائب العام... فلننتظر جميعا الجلسة العرفيه، حيث سيعتذر د. العوا أو الانبا بيشوي، و يستكمل كل منهما حياته العادية، و يطلق عليه المثقفون لقب "المعتدل" دون أي عقاب أو حبس... فنحن مجتمع بلا قانون العزيز شريف مان غاضب جدا من عدة مواضيع يمكن تلخيصها بأجمعها أن الدولة تضرب المتدينين من المسلمين بجزمة أكبر من التي تضرب بها الأقباط... و كأن الكنائس لو أغلقت مثل الجوامع أو أن الأقباط حبسوا مثل الملتحين فستكون تلك هي الجنة و العدل المطلوب... يا عزيزي أغضب من صاحب الجزمة، و ليس مني أنا... ها أنا أنتظر تطبيق القانون، باعدام من يتهم بحرق البيوت أو الكنائس، و بقتل كل من يدعو لقتل و حبس من يقوم بحبس من يغير ديانته و لو كانت الي الالحاد، و ليس لديانة اخري تشترك مع ديانتي في 90% من معتقداتها... انتظر ان يتم احترام دماء شهداءنا في كل حروب القرن الماضي بازالة أي مواد دينية من المناهج الحكومية... و سأظل منتظرا، اشارك بالعمل و ليس فقط بالكتابة... كل قدر استطاعته... لن أيأس أبدا و لن أشك في محبة أهلي و زملاء دراستي، مهما سمعت من ميكرفون الجامع المجاور، أو من شيوخ الأزهر أو الفضائيات... لأن كل هؤلاء أيضا اناس لم ينتخبهم أحد للحديث باسمه... أعتذر للخروج بالموضوع عن اهتمامات الرأي العام المصري من كاميليا و وفاء، و نانسي و هيفاء، مع غض النظر عن سبب الداء و البلاء و الغلاء...2 نقاط
-
السلام عليكم استاذ عمر...ـ انا لم اقصد بكلامى ان اشعل الموقف، و لكن اقصد ان الموضوع اكبر من اهانة يرفض صاحبها استدراكها... انها ثقافة.ـ لا اهاجم بطريارك الكرازة المرقصية برفضه تفسير كلامه على انه اعتذار، فهو حر فيما قال، على الاقل ليس هو من اخطأ لكى يعتذر، و انما على المُخطئ ان يُعلن عن اعتذاره...ـ اصل المشكلة هى التحريض الخفى داخل المساجد و الكنائس ضد كل الديانات الاخرى... هذة هى اصل المشكلة، رفض التعايش مع الآخر، او على اقصى تقدير "تمثيل" السماحة و التعايش...ـ كثير من المصريين لا يسالون اصلا عن ديانات بعضهم و انا واحد منهم، و هناك اشخاص لا تميزهم عن غيرهم فى اخلاقهم و تواضعهم و تصرفاتهم رغم اختلاف اديانهم... فالدين اخلاق فى الاساس و ليس خانة فى البطاقة او شعائر تُقام... قال رسول الله صلى الله عليه و سلم: "إنما بُعثتُ لأتمم مكارم الأخلاق. يجب على المصرى المسلم الحق ان يرفض و ينكر على اى شخص اهانة المسيحية او اليهودية او الاسلام لأنها من صميم ايمانه.... اركان الايمان هى الايمان بالله و ملائكته و "كتبه" و "رسله" و اليوم الآخر و القدر خيره و شره.... و المسيح رسول الله و موسى رسول الله، و نحن نرفض اى تجريح او اهانه لهما او لرسالتهما... حتى لو اختلفنا فى تعرفهم مع اخواننا المسيحين.... هذا موقفنا الطبيعى، و اى موقف آخر سيكون خارج آداب الاسلام...ـ ما استنكره هنا بمداخلتى السابقة هى خوض الانبا بيشوى فى ما لا يخصه و ما لا "يؤمن" به اصلا، ثم رفضه الاعتذار مرة امام البابا شنوده، مما اضطر البابا الى الظهور بنفسه فى التليفزيون، و مرة اخرى يرفض الاعتذار امام الصحافة، و كأن له الحق فيما قال!!ـ البابا شنوده بدورة لم يعتذر و انما اعلن عن "حزنه من مشاعر الغضب لدى المسلمين" !!! و كأنه من المفروض ان يستقبل المسلمون كلام الانبا بيشوى بمنتهى الحب و العقل المتفتح!ـ انا اقدر مشاعر "الحزن" هذة... و لكن هذا تأييد ضمنى لما قاله بيشوى، و ربما لم يقصد البابا شنوده هذا التلميح... عموماً الكلام منسوب لقناة الحياة و المصرى اليوم... و بقى ان نلتزم نحن بما قالته مؤسسة الازهر و ردها على كلام الانبا بيشوى، و بما قاله الاخوة المسيحين نفسهم من المطالبه بشلحه لإثارته الفتنه بين الطوائف المسيحية و حتى بين شركاء الوطن الواحد..ـ2 نقاط
-
الاخ مسافر احييك دائما على لباقتك وثقافتك وسؤالى فعلا لماذا اهل الخليج بيعملوا كده معانا هو حضرتك ماقرأتش الاخ architect قال ايه على صاحب مكتبه ..مستنى الللبنانى علشان يشرحله المشروع ال هو بنفسه مصممه!!!!علشان يسمع "كيفك منيح..شو مهضوم "بدل ما يسمع من المصرى "ازيك ندخل بقى فى الشغل" هو حضرتك ما تعرفش ان الام الشاميه اذا انفصلت عن زوجها تترك اولادها مع الاب وهى تشوف حياتها بعيد ...ده عرف عندهم ..عادى يعنى الام تتخلى عن ولادها اما المصريه لتتنازل عن كل شىء علشان ولادها وعاده بتشيل الطين فى الاخر طبعا اتصدمت من رأيك لكن دى حريتك وطالما ده رأى سعودى مثقف يبقى ليه بنعتب على باقى الشعب الفيه مثقفين زيك وفيه كفيل ظالم ايضا!!! لكن يا سيدى الفاضل لو فرق الراتب معقول يبقى ماشى علشان لزوم الشو بتاع الشوام وبالرغم من كده هو من وجهه نظرى لا اقبله لكن يا سيدى الفاضل فالفرق فى الرواتب خرافى ...اعرف مهندس طرق طالع عينه فى جيزان وشايل المشروع بياخد 10 الاف ريال...رؤسائه فلسطينى و اخر سورى كل منهم بياخد 30 الف وهم لا يفقهون شيئا فعلا بلا تجنى عليهم ...يا سيدى ان كفاءه الشامى تقل فعلا عن نظيره المصرى انا عارفه دايما ان مناقشاتنا سويا بتبقى شديده قليلا ..فى مثل مصرى عندنا بيقول "كتر السلام يقل المعرفه" ده قصدك هههههههه بالرغم من اختلاف الاراء بيننا البعض ولكنك تتمتع بأحترام منى ومن اعضاء المنتدى الكرام يوجد اسأله كثيره عندى بخصوص وضع المصرى فى الخليج ونظره الكفيل ومعاملاته لكن ليس وقتها حاليا فأكيد لنا عوده وشكرا لسرعه الاجابه والتعاون والصدر الرحب فى الرد2 نقاط
-
شوف يا باشا ... تقوم فلسفة النظام القضائي أساسًا على الصراع بين طرفين يدّعِي كل منهما أنه صاحب الحق. فالمتهم بالقتل مثلاً يدّعِي أنه يستحق البراءة، والنيابة تدّعِِي الحق في إعدام المتهم. ويقدم كلا الطرفين للمحكمة كل ما يستطيع من حجج وأدلة وبراهين وقرائن تعضد موقفه وتضعف موقف خصمه. ودائمًا ينعقد أمل النظام القضائي على أن يتمخض عن هذا الصراع ظهور الحقيقة، تشرق ساطعة فوق أشلاء الأدلة. أما يقظة الضمائر وحسن النوايا والأخلاق والشهامة والنخوة ومساندة الحق وأصحابه ... الخ، فكلها أمور مستحبة لا شك، لكنها عمليًا أمور لا يُعَوّل عليها في النظام القضائي. فهو نظام لا يفترض حسن النوايا ولا يفترض سوء النوايا. هو يحاول العمل بكفاءة بصرف النظر عن النوايا والأخلاق، صلحت أم فسدت. النظام القضائي القائم على تلك الفلسفة نظام جيد، لكن عيوبه في رأيي: - ليست القوانين والدساتير منزهة عن الخطأ، فهي غير مثالية. لكن يزعم واضعوها أنها أفضل ما أمكن الوصول إليه رغم ما بها من ثغرات. وتلك القوانين غير المثالية تفتح الطريق للتلاعب وإبراء المذنب وإدانة البرئ بسبب مهارة وحرفية أحد طرفي النزاع رغم يقينه بأن الحق لخصمه. - لا يحدث دائمًا أن يكون طرفا النزاع على نفس الدرجة من الحرفية والمهارة بحيث تكون الحقيقة نتيجة هذا الصراع. والمحصلة ميل ميزان العدالة أحيانًا، أي ضياع الحقوق. - يفترض هذا النظام أن صراع الطرفين سينتج عنه الحقيقة في كل الأحوال. وفي رأيي، هذا افتراض ليس بالضرورة صحيحًا على طول الخط، حتى بافتراض نزاهة الطرفين. وفي كل الأحوال، عدل الآخرة هو العدل المطلق، وحسابها لا يترك صغيرًا مهما دق، ولا كبيرًا مهما عظم. ندعو الله عز وجل أن نُحاسَب حسابًا يسيرًا، وأن نؤتى كتبنا بأيماننا. أتمنى أن لا أكون خرجت عن الموضوع.2 نقاط
-
بلا أدنى شك إنها مصيبة, بل وحقا من البشاعة أن يتهم رجل في احترام ورجاحة عقل واعتدل الدكتور سليم العوا الكنيسة بتخزين السلاح على خلفية ما نشرته جريدة الشروق بتاريخ 16 أغسطس في حديثه على قناة الجزيرة الذي بثته بتاريخ 15 سبتمبر .. لكن المصيبة والبشاعة في اتهامه للكنيسة ليست في الاتهام نفسه والخلفية التي استند عليها .. بل في تقاعس رجل في شأنه من تبين صحة الأدلة التي يستند عليها قبل أن يوجه اتهامه لأي طرف وهو حقوقي متمرس ما كان له أن يقع في مثل ذا شرك .. خصوصا أن الجهات المسئولة عن التحقيق في الحادثة صرحت ببطلان الادعاء وذلك "قبل" تاريخ بث البرنامج على قناة الجزيرة .. أنا شخصيا مؤمن دون ريب إن الكنيسة لا تخزن ولاحتى كيس بومب في أي من منشآتها .. والسبب منطقي بحت .. فلو كانت الكنيسة تضع يدها على 12 قنبلة نووية و 8 طائرات إف 9000 ولك أن تسرد ما تشتهي من أسلحة ثقيلة كانت أم خفيفة .. بيولوجية كانت أم كيماوية .. دمار شامل كانت أم غير شامل .. ما هو السيناريو الواقعي الذي يمكن فيه للكنيسة - بأي سلاح لك أن تختاره - أن تقوم فيه باستعمال هذا السلاح؟ طبعا لو المتلقي لهذا التحليل كان إنسان خياله جامح ومن المعتقدين في وجود الأطباق الطائرة والأسود الجائعة والمؤمنين بنظرية مركز الكون والديناصور المنقرض يبقى امتلاك الكنيسة للأسلحة والمتفنجرات هتكون أمر غير قابل للمناقشة بالنسبة ليه .. وهو ده المصيبة الحقيقية .. إن أبناء الوطن ذوي المواهب الفذة في تصديق كل ما له أن يبرر تخلف أمّتهُم بما لا يلقي اللوم عليهم كعناصر لهذه الأمة هو أمر مباح مهما بلغت سطحيته .. شوف حضرتك قلت إيه: لكن مش بس أبناء الوطن ذوي المواهب الفذة هم كل همي .. بل ومؤسساتها أيضا هي مما أهتم كثيرا به .. والكنيسة بكل تأكيد مؤسسة من مؤسسات هذا الوطن .. ووضعها كمؤسسة دينية لا يعني أنها لا تقع في حدود وطني وداخل أراضيه .. ولها ما لغيرها من كل مؤسسات الوطن ذات الشأن من حقوق .. كما أن عليها ما على غيرها من كل مؤسسات الوطن ذات الشأن من واجبات تجاه وطنها .. وهذا ما تركني مؤخرا أتسائل بشكل جدي وحرج .. هل الكنيسة مدركة لذلك؟ هي بكل تأكيد كذلك .. لكن .. هذا ما تركني مع تساؤل أكثر جدية وأشد حرجا .. وهو .. هل الكنيسة مستعدة لذلك؟ هل هي مستعدة لممارسة دورها في حدود دولة "مدنية" وراغبة في دعوة كل أبناء وطننا لممارسة حقوقهم في "المواطنة"؟ وهل الكنيسة مستعدة للتعامل مع مؤسسات الدولة الأخرى على أنها مؤسسات "مدنية" وليست "دينية"؟ لوهلة انتابني شعور بالشك في ذلك الأمر .. وهو إن كان حقيقية فالخاسرون فيه كثير .. مسلمون .. ومسيحيون .. لكن الخاسر الأكبر عندها ستكون الكنيسة ذاتها كمؤسسة .. في هيئتها الحالية على أقل تقدير ..2 نقاط
-
السلام عليكم, شكرا للاخت اللي جابت لنا موضوع متميز زي دة وانا لي سؤال,,, يا تري وسط الغلا و التلوث و الانحدار اللي بنشوفة في حاجات كتير في مصر, اية معني ان يظهر ولد بالموهبة دي؟ يا تري احنا بنبالغ في تصوير المأساة في بلدنا ؟ ولا الولد تلقي رعاية خاصة ولا وراثة ولا اية بالظبط؟؟؟ ارجو المشاركة برايك1 نقطة
-
السلام عليكم, من شهرين رزقني اللة بمولودة و شاركني الفرحة اخواني و اخواتي بالمنتدي, و تكلمت عن اهمية الالتزام بهدي الاسلام في استقبال مولود جديد,, واقترحت إحدي الاخوات ان اضع موضوع بهذا العنوان, فالفضل للة ثم لها في هذا العمل. 1- على الاب الرفق بالأم اثناء و بعد حملها بوليدها وعليه أن يقدر و يحس بمدى معاناتها في الحمل و من ثم الولادة وأهوالها. 2 - إظهار الفرح بالوليد الجديد وشكر الله تعالى على هبته سواء كان المولود ذكرا أو أنثى وعدم السخط على قسمة المولى عز وجل. 3 - يسن الأذان في أذن الوليد اليمنى ليكون الأذان طاردا لأذى الشيطان عنه وطلبا للبركة بنداء التوحيد .. بأذن الله فعن رافع رضي الله عنه قال : رأيت رسول الله صلى الله عليه وسلم أذن في أذن الحسن بن علي حين ولدته فاطمة رواه داوود. 4 - تحنيك المولود أي تليين تمرة ووضع قليل منها على الإصبع وتحريكه في فم المولود بلطف ففي الصحيحين عن أبي موسى قال : ولد لي غلام فأتيت به النبي فسماه إبراهيم وحنكه بتمرة – وزاد البخاري – ودعا له بالبركة ودفعه إلي. 5 - تسمية المولود بأحسن الأسماء إما في اليوم السابع لحديث سمرة قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم ( كل غلام رهينة بعقيقته تذبح عنه يوم سابعه ويسمى ويحلق رأسه ) رواه احمد وإما في اليوم الأول لقول النبي صلى الله عليه وسلم (ولد لي الليلة غلام فسميته باسم أبي إبراهيم ) رواه مسلم. وتستحب التسمية بأسماء ذات معنى حسن و أحبها عبد الله وعبد الرحمن لقول الرسول صلى الله عليه وسلم (إن أحب أسمائكم إلى الله عز وجل عبد الله وعبد الرحمن ) رواه مسلم وقال ايضا فيما رواه احمد ( تسموا بأسماء الأنبياء ) ويحرم التسمية بآلاه غير الله عزوجل كعبد اللات وعبد الرسول وعبد الحسين وتكره الاسماء التي تحمل معاني الميوعة كناهد او دلال او رتاج او التي تحمل معنى ذميما كحرب وصعب أو التسمي بأسماء الملائكة كجبريل او اسرافيل وروى داوود أن عبدا لله بن عمر سمى بنته عاصية فغيره النبي الى جميلة. 6 - العقيقة - وهي سنة مؤكدة للحديث الذي اوردته سابقا بالفقرة - 5 - ووقتها كما في الحديث الذي رواه الطبراني ( تذبح العقيقة لسابع او لأربع عشرة أو لإحدى وعشرين) فتكون للغلام شاتين و للبنت شاة لقول الرسول صلى الله عليه وسلم (عن الغلام شاتان مكافئتان وعن الجارية شاة ) رواه احمد- ويستحب التصدق والإهداء منها. 7 - حلق راس المولود يوم السابع لقول الرسول صلى الله عليه وسلم لفاطمة حين ولدت الحسن ( احلقي رأسه وتصدقي بوزن شعره فضة على المساكين ) رواه احمد ويبدأ في الحلق بأيمن الرأس ثم الأيسر. 8 - ختان الذكور يوم السابع فهو من سنن الفطرة إضافة إلى ثبوت فائدته الصحية. " ربنا و هب لنا من أزواجنا و ذرياتنا قرة أعين و اجعلنا للمتقين إماما"1 نقطة
-
ما استطيع ان اعلق به ليس على الرئيس و لكن على اذيال الفنانين الذين هم احد اسباب بلاء المصريين هو قصيدة شعراء البلاط للرائع احمد مطر شعراء البلاط من بعد طول الضرب والحبس ، والفحص ، والتدقيق ، والجس ، والبحث في أمتعتي ، والبحث في جسمي، وفي نفسي ، لم يعثر الجند على قصيدتي، فغادروا من شدة اليأس ، لكن كلبا ماكرا أخبرهم بأنني أحمل أشعاري في ذاكرتي ، فأطلق الجند سراح جثتي وصادروا رأسي ، تقول لي والدتي : " يا ولدي ، إن شئت أن تنجو من النحس ، وأن تكون شاعرا محترم الحس ، سبح لرب العرش ، واقرأ آية الكرسي "1 نقطة
-
السلام عليكم بما انى زملكاوى فلقيت بالصدفة البحتة حاجة على اخواننا وحبايبنا الاهلوية وعرف اهم اغلبية زى الحزب الوطنى كده والبلد بتاعتهم واحنا ضيوف عليهم وربنا يعدى الموضوع دا على خير http://www.youtube.com/watch?v=o0ydd8jM5sI1 نقطة
-
رجاء من الافاضل المتحاورين هنا ان ( يتقوا الله ) في اعراض الناس .. يعني معتقدش ابدا ان من الشرع او حتى اللياقة اننا نتهم شعب كامل بالدياثة بل وربما ماهو اعظم عشان نثبت اننا بس الاكفاء واننا بس الي نستحق مايدفع لنا من رواتب .. كلمة حق اقولها وعلى قدر ماعشت في السعودية عمري في حياتي ماسمعت عن انحرافات اخلاقية في اوساط اللبنانيين غير على صفحات المحاورات.. انا مش هقول انهم حلوين على الاطلاق لكن هجزم ان مينفعش نقول بانهم وحشين برضه على الاطلاق .. التقطيع في لحوم الغير سهل .. بل ولذيذ .. لكن دي اعراض وميصحش ابدا نخوض فيها بالطريقة دي ونعمم على شعب كامل الانحلال او التكسب من وراء نسائه وممكن حد يسمع ويصدق الي بنقوله ويبقى ذنب الناس دي لو مظلومة في رقبتنا .. ممكن يجي حد يقولي احنا معممناش لكن انا كشخص ملوش في الموضوع ولم يسبق لي العمل مع لبنانيين ممكن جدا اميل لتصديق ماقيل وتبقى دي نظرتي لهم من هنا ورايح انهم ( كلهم كده ) .. وبالمناسبة .. قواعد محاورات المصريين تمنع التعرض لشعوب او بلاد بعينها فياريت لو مش هنخاف من ربنا ولا تفرق معانا مراعاة اصول اللياقة يبقى على الاقل نحترم قوانين المكان الي احنا فيه ..1 نقطة
-
معلش يا ضحى بس مش عارفه ليه حاسه ان احنا بنتكلم فى حته و انتى فى حته تانيه خالص يا عزيزتى بالطبع انا لم افتح الموضوع للناقش هل ما فعلته الجامعه امر منطقى من حيث لوائحها و قوانينها ام لا و الا اكون اعبث فلسنا متخصصين فى القوانين الوظيفيه و لا وظيفتنا ان نتاكد ان كان القانون اخذ مجراه ام لا و هل انتظرت الفتره القانونيه و لا فصلته قبلها بيوم فيحق له المطالبه بهذا اليوم الموضوع للمناقشه بعيدا جدا عن تلك النظره الضيقه له الموضوع اولا للحتفاء باعالم مصرى تميز فى مجاله فبهر الاغراب و لا احد يدرى به فى بلده و ثانيا لتسليط الضوء حول الكيفيه التى تستنزف بها الكفاءات فى بلدنا و يتم تطفيش اذا جاز التعبير كل عبقرى فى مجاله فالاشاره الى فصل الجامعه له لم يكن فى سياق مناقشه سلامه الاجراء و لكن فى الاجراء فى حد ذاته عن سلاسل البيروقراطيه التى تقتل اى ابداع او موهبه او تميز فى مصر و التى تحولت مصر بفضلها الى طارده لنبغائها عن ما الذى جعله يترك بلده فى الاساس و يسافر رغم انه ما زال يرفض الحصول على جنسيه اى دوله اخرى و يظهر من سياق الحوار انه مازال مهتم بقضاياها ما الذى دفعه دفعا حثيثا للهروب بعبقريته الى من يقدرها بدلا من ان يدفنها و يهيل عليها الاهمال فتحت هذا الموضوع اعتراضا على الاجراء و ليس تنفيذ الاجراء فى حد ذاته على من شرعه و ليس من طبقه فى اى منطق يتم التعامل مع العلماء كما يعامل موظف الدرجه السابعه ان يساوى بين باحث حقيقى و مجرد استاذ فى الجامعه كل همه الدروس الخصوصيه و ان كتابه يتباع علشان يعرف يجيب طقم الانتريه الى عاجبه الجامعات مليئه باساتذه لكن من يمكن ان يطلق عليه لقب عالم يعد على الاصابع ليس لنقص كوادر بل لان معظمها طفش الى حيث يحترم علم الشخص و يقدر مجهوده و يتم معاملته بما يليق بعلمه و مجهوده لا حسب اللائحه الفلانيه و لا العلانيه لما لم يتم التعامل معه كاستاذ غير متفرغ جامعات العالم المحترمه هى التى تجرى وراء العلماء ليدرسوا فيها لانها تعلم اهميه ذلك لطلبتها و لسمعتها على حد السواء و نحن يكون عندنا شخص بهذه العبقريه و نتفنن فى تطفيشه جميع جامعات العالم المحترمه تقوم بذلك و تعرف كيف تقدر العالم بعيدا عن البيروقراطيه الخانقه التى ان تمكنت من العلم قتلته و لذلك لا عجب من خلو كل المراكز المتقدمه للجامعات الكبرى فى العالم من اى جامعه مصريه ما دام فكر عويجه افندى بتاع الشنكل فى فيلم ارض النفاق الى طبعا كلنا عارفين قصدته هو المسيطر فبالتاكيد ان الابداع و العلم لن يجدوا لهم متنفس عندنا و لك الله يا مصر1 نقطة
-
الست لم تخطئ لكنها غير أمينة في استكمال المعلومة. نعم مصر مليانة شغل في كل مكان ولكل الطوائف , بس بكام يا حاجة ؟؟؟؟؟؟ الشاب دلوقتى يوم ما يتمعظم هما من 400 الى 600 جنيه , انا بتكلم هنا على الشريحة العظمي من الشباب وليس الدكتور او المهندس. طب الشاب يعمل بيهم ايه دول , يدوبك يصرفهم مواصلات وفطار وشاي وقهوة , وكإنك يا أبو زيد ما غزيت, برضه قاعد مع والده في الشقة ووالده هو اللى بيأكله ويشربه (غداء وعشاء ) ولو احتاج لبس بياخد من والده برضه, يبقي يشتغل ليه ؟؟؟ انا بتكلم على واقع شفته بعينى , اخويا الأصغر مني لسه متخرج من سنتين وبعد ما شاف الجيش , لف مصر كلها على شغل ولقي شغل كثير بس كان أكثر راتب اتعرض عليه 400 جنيه, لدرجة انه راح مصنع يشتغل في شئون العاملين الراجل قاله مرتبك 300 قاله ازاى ياعم ده العامل بياخد 800 , قاله اه ده العامل :blink: , قاله خلاص اشتغل عامل , قاله ما ينفعش , فسابه ومشي. وانا بكلمه في التليفون بقوله يا ابنى كنت قبلت واخدت الخبرة وكده , قالى لأ , الوظايف دي مالهاش لازمة , اللى هجيبه مش هيكفينى مواصلات , انا هفتح مشروع يجيبلى اضعاف كده وانا قاعد لا بروح ولا باجي ولا حد يقولى اتاخرت ليه او يتمنظر على , وفعلا فتح سايبر نت وصيانة وشغال كويس ما شاء الله. طب الشاب اللى مفيش معاه فلوس ولا فيه حد يساعده يفتح مشروع يعيش بالمبلغ ده ازاى يا ستى. ويفتح بيت ازاى ويجهز نفسه من اين او بعد كام سنة ؟؟؟ يسرق والا يشتغل بلطجي ويبقي مجرم. الشاب دلوقتى علشان يدوبك يعرف يجيب مبلغ نقول عليه آدمي شوية ويحوش منه او لو متزوج يكفي مصاريف بيته منه لازم يشتغل ما لايقل عن 16 ساعة في اليوم, طب ده حرام والا حلال. وكفاية كده علشان انا بطنى وجعنى بجد. مع تحياتى1 نقطة
-
نقطة تانية يابو دياب في الكلمة العظيمة لشيخ الإسلام ابن تيمية رحمه الله: "إن الله يقيم الدولة العادلة وإن كانت كافرة ولا يقيم الدولة الظالمة وإن كانت مسلمة" هداية للأمة في مرحلة التيه الحالية، وتفسير لحالة الاستقرار التي ينعم بها الكفار في أوروبا وغيرها، وحالة الفوضى والفتن التي تعيشها أغلب بلاد المسلمين. و ليصدق قول نبينا الكريم صلى الله عليه وسلم: «إنما أهلك الذين قبلكم، أنهم كانوا إذا سرق فيهم الشريف تركوه، وإذا سرق فيهم الضعيف أقاموا عليه الحد» [رواه البخاري].1 نقطة
-
مشاركة متميزة بقدر ما أكن من احترام للفضل Diab .. وهو دون أي شك من قدامى أعضاء المنتدى اللي أثروه على مر السنين بالعديد من المداخلات القيمة التي لا يختلف عليها اثنان .. بقدر ما أنا بكل أسف على العكس من ذلك .. وشايف إن المشاركة دي سيئة .. بل وسيئة للغاية .. بالتضامن مع مداخلة "بلا نيلة" في هذا الموضوع والتي تحدث فيها عن قضاء مصر .. لا أرغب بكل صراحة في تكرار رأي قيل من قبل بخصوص رؤية أبناء وطننا للقضاء والمحامين .. وسأكتفي بالاشارة لهذا الرأي الموجود في مداخلات الفاضل president في هذا الموضوع: أخي الكريم مش عاوزك تزعل مني للأسف أنا شايف أن الإنحدار في مصر يبدأ من 1- التعليم 2- القضاء والثانية موضوعنا عارف ليه لأن في كلمة مشهورة العدل أساس الملك سهل قوي أنك تخرج متهم من قضية مخدرات وقتل بسهولة ليه بطلان إجراءات مكتوب في المحضر أن الضبط الساعة 9 والشهود بيقوله 9و دقيقتين براءة ليه يا عم بطلان إجراءات :blink: يا سلاااااااااااام وجيش الشهود ده فاكر فيلم الكيت كات لما نجاح الموجي كان عامل دور تاجر مخدرات واتقبض عليه لابس جلابية راح بدل هدومه مع واحد لابسة جينز وقميص داخل التخشيبة وكيل النيابة شاف كدة إداله براءة وغيره وغيره ده رأي الشخصي ولا ألزم به أحد حتي زوجتي خريجة كلية الحقوق1 نقطة
-
استاذة هند أولا احيكي على التوبيك :happy: ثانيا... في أي زمان بيبقى في عوامل تأثر على علاقة الناس ببعضها سواء بالحلو أو الوحش. يعني مثلا من الحاجات اللي تأثر بالسلب ان الوحده تخلف عشرميت واحد وتنشغل بيهم...لكن قصاد ده كان في عوامل حلوة زي مثلا البيت كان جمب البيت ! صاحبتي الروح بالروح ساكنة فوقيه. ولو كانت ساكنه بعييييييد في آخر الشارع ممكن اخطف رجلي وأروح ازورها...مفيش أي مشاكل. وكل طبقة حسب ظروفها ,في اللي تروح مشي وفي اللي تروح بالشوفير, و زمان كان اليوم طوييييل. الواحد يفطر الصبح ف ساعتين ويروح شغله أو المدرسة أو يعمل اللي وراه في البيتو و يلاقي نفسه روح وخلص اللي وراه ولسه فاضل كتير من اليوم. دلوقتي اليوم بيجري جري ومحدش بيلحق يعمل حاجة. وبعدين مش سهل واحد يفتكر واحد صاحبه فيقرر يرحلو..في حاجه اسمها الاشارات والزحمة ودوشة الشارع. ولو واحدة رايحة مشي في حاجة اسمها المعاكسات والرصف اللي ملهاش وصف..وبرده الشوارع اللي هتعديها. وبعدين لو واحنا قعدين دلوقتي الباب خبط وطلع حد مش شفناه من سنين أكيد طبعا هنرحب به بس جوانا هنقول ازاي جي كده بدون معاد ولا تليفون!! وكل ده أصلا وأنا بفترض ان كل الناس لسة برده قريبة من بعضهـا. لكن في الاصل الglobalization ماسبش حد. كل الناس انتشرت وصعب اللي كان قريب زمان يفضل قريب دلوقتي. كمان...الناس اولويتها اختلفت عن زمان بكتير. زمان موضوع أننا نسأل عن بعض كان من اهم الاصول وحاجه مقدسة. أي نعم دلوقتي مهم برده بس بقي في مليون حاجة اهم منه..ومين يلحق يعمل كل اللي يهمه وبرده يسأل عن معارفه و خصوصا ان اليوم اقصر. كل دي عوامل وحشه. والطبيعي ان في عوامل كويسه في المقابل. المفروض ان التكنولوجيا دي كانت تساعد ان رغم كل ده الناس لسة قريبة من بعضهـا ولو مش قادرين يقابلوا بعض face-to-face هيقدروا يفضلوا in touch خلال الموبايلات والانترنت. لكن لأ الناس اختارت انها تستخدم التكنولوجيا دي في الاولاويات الجديدة ومش عايزين يضيعوا وقت أو جهد أو فلوس أو أي حاجه في مجرد انهم يسألوا على بعض. موضوع ان الواحد ظروفه اتغيرت ا انشغل في الجواز أو غيره فمكالمة مدتها خمس دقايق (أو حته نص ساعة) بدل الوقت اللي بنقضيه قدام التليفزيون على فيلم أو اغنيه مش هيأثر كتير. من الاخر احنا في ايدينا نخلي علاقتنا ببعض زي زمان لكن احنا اللي اخترنا نخلي أصحابنا في آخر اللسته.1 نقطة
-
علي فكرة انا باتفق معاكي تماما انا شخصيا مكنتش باخد بالي من الموضوع ده غير لما قريته الوقتي ولحد الوقتي ماعرفش هو انا ازاي اعرف مين اداني تقييم المفروض ان كل واحد بيكتب رأيه بما يمليه عليه ضميره دون النظر لمسألة التقييم دي لأني مش معقول هاغير مبدأي واكتب رأي يخالف معتقداتي عشان يعجب القراء ويدوني تقييم كويس احسن ان الواحد ميركزش فيها خالص1 نقطة
-
هههههههههههههههههههههههههه لسه حاصله معايا انا شايف ان الخاصية دى غرضها السرى اثارة الاعضاء وزيادة التفاعل عشان المنتدى يشتغل أوعى حد يضرب عشان انا زملكاوى واللون الاحمر بيعصبنى :blink:1 نقطة
-
عائشة عبد الهادي في اليوم السابع بتقولك أن مصر مفيهاش بطالة وان الشاب اللي مسافر برة بيدلع ومش راضي يشتغل في مصر وفرحان بهلاهيل والله حاجة تفقع المرارة :D عزيزي دياب /بشكر حضرتك علي اضافة سعادة جديدة جمب السعادات القديمة .. و نهديها الي الجماعة اللي فوق و نقولهم الشعب هما الشعب الطحون اللي انتم مطمأنيين عليه و علي احواله مش طبقة الفنانيين اللي بياخدوا في المسلسل بالملايين و اللي وصل ايجار بعضهم زي غادة اللي متجوزة خمسة ل 12 مليووووووون .. و مزاااااااااااد عليها من المنتجينو لو قسمنا ال 12 مليون جنية علي 30 حلقة يطلع .. ايجارها في الحلقة الواحدة 400 الف جنية يعني لو قلنا الحلقة الواحدة 40 دقيقة يبقي الدقيقة تطلع ب 10000 جنية !!!فعلا ..الفنانيين هم ممثلون علي الشعب و من الشعب و عن الشعب و برده بفكركم بهلول هلال عيد الفن .. و كل عام و انتم بالصحة و السلامة و نعيش و نفتكر ان شاء الله1 نقطة
-
ياسيدي الفاضل احنا شعوب بدري اوي على ماتتعلم تقول رايها فضلا عن تعلمها تقبل الراي الآخر .. طبيعي جدا انك تلاقي ناس بتديلك تقييم بالسالب لمجرد انك سبق وعملت معاها كده .. وطبيعي برضه انك تلاقي ناس متابعه وجهة نظر معينة في مواضيع معينة وملهاش هم غير تقيمها سلبا حتى لو كان الكلام صح لمجرد انها مختلفة معاها .. كل ده مش مهم المهم انت شخصيا بتعمل ايه .. هل بتدي التقييم الايجابي لان الشخص فعلا قال كلام يستحق الكل يقراه او يلتفت اليه .. او لمجرد انك عاوز تقيم الشخص ده بغض النظر بقى هو قال ايه .. وهل بتدي السلبي لان الراي فعلا سلبي ويستحقه ولا لانك شايف صاحب الراي ده ميستاهلش ومش على مزاجك فطبيعي يكون ده رايك في كلامه ؟ واخيرا هل انت بتتجاهل ناس معينة ومتديهاش تقييمات ايجابية حتى لو كلامها ايجابي لمجرد انك مختلف مع الناس دي ولا فعلا بتيجي على نفسك وتقيم حد ايجابيا برغم انك مش متفق معاه كشخص بس مقتنع بالراي الي قاله ده تحديدا ؟ عن نفسي شايفه ان الريبيتيشن مش مهم في ذاته ولا مهم الناس التانية بتعمل معانا فيه ايه انما اهميته الوحيده انه بيكشف كل واحد فينا قدام نفسه .. هل احنا فعلا مثاليين زي مابتدل كتاباتنا وزي مابنظن في انفسنا ولا احنا برضه من نفس القطيع الي لسه بدري عليه على مايتعلم يقول الرأي ؟ كل واحد هو فقط القادر على اجابة السؤال بما يخصه ..1 نقطة
-
أنا آسف جدا أن يحدث جرح لشعور أخواننا المسلمين, ومستعدون لترضيتهم بأي طريقة... لا أدري ما هو الغير واضح في تلك الجملة ... و كيف لا تستطيع اعتبارها اعتذارآ ... و ما دخل شاوشيسكو او شيجيفارا ... و قواعد النحو و الصرف في لغة الضاد .. هو اعتذار لكل ذو عينين ( و رغبة صادقة في وأد الفتن ).. و اعتقد ان هذا رأي الغالبية العظمي سواء من المسلمين او المسيحيين .. علي اية حال اعتراضك هذا يا سيدي الفاضل أكثر من عادي و كان متوقع بصورة طبيعية ... بل كنت سأستغرب لو لم تدرجه .. و عليه الخطأ خطئي انا عندما ادرجت ردي عليك عالمآ مسبقآ ماذا سيكون تعقيبك .. و صدق عبدالله بن معاوية عندما قال وعين الرضا عن كل عيب كليلة .... ولكن عين السخط تبدي المساويا هي اللحمة بكام في السعودية ؟؟؟1 نقطة
-
السلام عليكم الاخوه الكرام جزاكم الله خيرا مقال ملئ بالمغالطات و الاستخفاف بعقل القارئ من كاتب معروف بتاريخه و حاضره الغير مشرف للاسف . اول القصيده افتئات و تزوير على المتظاهرين الذين و لاول مره منذ زمن تنوعت مشاربهم فلم يكونوا فقط ..سلفيين.. و فى ذلك إشاره خبيثه و تمييع للقضيه بحصرها فى اهتمام سلفى كما يدعى يستدعى بعد ذلك السرحان فى السلفيه و السلفيين و نسيان القضيه الاساسيه ..إسلام كاميليا نسى ..هيما .. صاحب برنامج ..حمرا ..ان هناك نشطاء لا علاقه لهم بسلفيه او مهلبيه تظاهروا ضد تجاوزات الكنيسه من جماعه 6 ابريل مثلا و دعمهم بعض الحقوقيين منهم العوا و المفكرين كمحمد عماره و هما ليسا سلفيين بل ان هناك علمانيين من ايدوا نفس الموقف بل ان هناك بعض المسيحيين الشرفاء من ايدوا نفس الموقف ..فلماذا الغمز و اللمز فى السلفيه كما يدعى ..هيما . ثم من قال ان الامن لا يستطيع ان يمد يدا على السلفيين كما يدعى ..بل ان السلفيين ..على حسب كلام هيما ..هم اكثر الفئات التى يستقوى عليها الامن و المعتقلات شاهده على ذلك و اتحداه و اتحدى اى احد اخر ان يذكر لى اسم معتقل سياسى مسيحى واحد ..واحد.. باستثناء الولد ابن الكاهن الذى كان يهرب متفجرات و تم ضبط السفينه فى بورسعيد فى رمضان الماضى وهو معتقل جنائى بسبب القضيه البسيطه المتعلقه بتهريب كمتفجرات يقال انها كانت مشاركه منه و ممن ورائه لاخوتهم المسلمين لعمل ..بمب.. العيد دعما للوحده الوطنيه . . ثم يواصل هيما استعباطه و خلط الاوراق بادعاء ان المتظاهرين ضد التوريث خارجون فى سبيل الله . و يا لها من نكته سمجه من ..هيما .. ذكرتنى ببيت شعر لاحدهم يصف ان من مات فداء للمحبوب يكون شهيدا .. -_- يعنى العلمانيين اصحاب المصالح و الليبراليين و الماركسيين و الملحدين و من على شاكلتهم و كل له اجندته الخاصه هؤلاء جميعا فى سبيل الله لمجرد انهم ضد التوريث ..حاجه تضحك و الله . ثم يتمادى هيما فى الكذب و البهتان بالافتئات على المتظاهرين المسلمين الذين حصرهم فى ..زاويه السلفيه قائلا ليتظاهر كي يلعن المواطن القبطي ويهتف ضد كنيسته المصرية كذب و بهتان و افتئات سيحاسبه الله عليه بلا شك لانه يعلم جيدا سبب خروج الناس و تظاهرهم و سلوك المسلمين الحقيقى الممتد لقرون طويله وجود المسيحيين انفسهم اليوم بهذا الشكل لابلغ رد على ترهاته . هيما و الذى خرج من قضيته الشهيره بعفو رئاسى مباشر و له مصالح قويه مع ساويرس بالاضافه الى خلفيته الماركسيه من ايام الاهالى و روزاليوسف ثم ميوله المتشيعه و التى ظهرت فى كتابات كثيره و برامج تليفزيونيه يمارس دور المحلل البشع بتمييع القضيه التى تشغل الرأى العام المصرى حاليا بنقل المشكله من تعدى رموز الكنيسه على حريه مواطنه اسلمت ثم بالتعدى على المسلمين جميعا ثم بعد ذلك على القرأن الكريم ..يتجاهل ابراهيم عيسى كل ذلك و ينقله الى منطقه اخرى الا و هى معركه التوريث و الفساد السياسى فى مصر و ذلك حديث اخر .1 نقطة
-
السلام عليكم الاخ الكريم ابو محمد اليك و للاخوه جميعا رابط للحوار للمذكور اعلاه من الصحيفه الرسميه الاهرام http://www.ahram.org.eg/302/2010/09/27/3/40909.aspx يا ريت لو لقيت فيه اى اشاره الى اعتذار كما تقول انت و صحفيه موقع محيط يكون لك جزيل الشكر . للاسف حديث طويل دبلوماسى يلتف حول المشكله لالهاء الرأى العام او قل تهدئته بعد تصاعد الغضب لدرجه غير مسبوقه ببيان الازهر و لا يقدم اعتذار واجب بشكل واضح و محدد يطيب خاطر شركاء الوطن و يتحدث فيه البابا كأنه متابع للشأن القبطى و ليس مسئولا عن كل ما يحدث بشكل واضح و محدد بحكم منصبه و كأن ما يفعله من هم دونه خارج عن إرادته ....و الانكى هذا الترحيب الغريب من الاعلام الذى يفترض بلاهه القارئ ..المسلم المصرى ..الذى اؤذى فى مشاعره و الذى من المفترض منه ان تغرورق عيونه بالدموع فرحا حال سماعه او قرأته الحديث الذى يخالف تماما مجريات الاحداث .. للاسف . رجاء اخى ابو محمد إذا كنا صادقين فعلا فى حب هذا الوطن و نخاف عليه مواجهه الامر بمصداقيه و دعنا من اسلوب العصى لانه لن يغير من الحقائق شيئا و صدقنى ان مبضع الجراح عندما يشق جسد المريض و يؤلمه انما يكون لمصلحته فى النهايه و الوقوف امام اساس المشكله و تحليلها بحق و صدق اول الخطوات الجاده و الصادقه لحلها و بشكل واضح لن يقلل من البابا شنوده و من دونه الاعتراف بالمسئوليه عن مشكله ما و حلها بل بالعكس ستعلو قيمته اكثر عند المسلمين الطيبين ..بطبيعتهم و تاريخهم الطويل .. و انا اولهم انما دفن الرؤوس فى الرمال و تجاهل اصل المشكله لن يؤدى الا الى نتيجه عكسيه و القادم اسواء ما لم يقف العقلاء ..العقلاء.. و يتكلموا كلمه الحق لوجه الله ..الذى سيقفون امامه يوم القيامه و يحاسبهم على ..اف.. فما بالك بما هو اكثر .1 نقطة
-
معاك يا ريس فى كل كلمة قلتها بصراحة وأزيد على ذلك حريتي فى التعبير عن عدم قبولي لإعتذار أيا من كان بعد إسائته لمعتقداتي1 نقطة
-
محمد الرساله و الرسول هذا هو اسم الكتاب الذى الفه دكتور نظمى لوقا دكتور الفلسفه عن سيدنا محمد صلى الله عليه و سلم عندما اراد ان ينسج رقعه ضوء حانيه تبدد و لو القليل من طبقات الظلام المتراكمه على علاقه اصحاب الديانتين المتجاورتين الاسلام و المسيحيه عندما اراد ان يذكرهم بان الحياه مشتركه و الفضائل مشتركه و بقليل من التجرد الحلم يمكن ايصبح ممكنا كتب كتابه هذا عن سيدنا محمد ليعبر فيه عن وجهه نظره الشخصيه المتجرده فى نبى دين اخر مترجما لسيرته متفاعلا معا دون ان يترك فرصه لرواسب الاختلاف ان تؤثر فى هذا التامل الجميل لحياته و رسالته حتى و ان كان على طرف النقيض منه اراد ان يعبر عن اعجابه بشخصيه و برساله حتى و ان كان غير مؤمن بها و لا يريد الايمان بها فقط يضع النقاط فوق السطور و يترك النهايات مفتوحد اعتقد انها رساله للتجاوز و جسرا يمده بين المختلفين و لكنه للاسف لم يستطيع ان يوصل حقيقه غرضه و مقصده لكلا المعسكرين فما ان صدر الكتاب حتى ثار عليه المسيحيون فكيف يؤلف كتاب بهذا العمق و التسامح عن نبى لا يعترفون به ووصل الامر الى حد حرمانه و احتيار زوجته عند وفاته فى ان تجد كنيسه تقبل ان تصلى عليه و انتهى الامر بدفنه دون صلاه و على الطرف الاخر ثار عليه المسلمون ايضا لانه لم يعلن اسلامه و اكتفى بما قال و بما الزم نفسه و هكذا و بدلا من ان يربح التقريب بين الطرفين خسر كلاهما و ياليت كل طرف تركه حيث اراد و استلموا منه ما اراد ان يوصل دون زياده او نقصان لكنى و فى ظل الظروف التى نمر بها حاليا و فى ظل ان العلاقه الان اصبحت فى احرج نقطه فى تاريخها كله فانا اضع لكمالكتاب كاملا كمحاوله لاحياء محاولته النبيله فى التذكير فى كيفيه الاختلاف دون انتقاص و دون ان يحول اختلافى مع الاخر فى ان اعترف له بماثره ان وجدت و ان انصفه و كتحفيز لنا بان نعى ان كلا الطرفين يحتاج الان الى الالتصاق بالحكماء بدلا عن الجهلاء فهم سفينه النجاه الحقيقيه فى هذا الوقت المضطرب اتمنى ان يظل النظر فى موضوعى هذا داخل هذه الدعوه فقط دون ان يتعداها تحياتى هذا هو الرابط1 نقطة
-
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته الموضوع تصاعد على فكره بشكل كبير وكذا موضوع جم مع بعص من حادثه كاميليا شحاته الى مظاهرات مسجد النور الى تصريحات الانبأ بيشوى انا خايف اننا كده بنشعل فتيل فتنه ...يا اخوانا اكبر نعمه انعم بيها علينا ربنا هيه نعمه الامن والسلام وعلى رأى الاستاذ بلال فضل نشوف اللى بيحصل فى لبنان وباكستان والعراق ناس اذا خرجت من بيتها لاتأمن الرجوع ليه تانى ... ماذا يامرنا الاسلام فى زمان الفتن او قرب وقوع الفتنه : قال رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم " إنها ستكون فتن ، ألا ثم تكون ( فتن ) ، ( ألا ثم تكن فتن ) ، القاعد فيها خير من الماشي ، والماشي فيها خير من الساعي إليها ، ألا فإذا نزلت - أو وقعت - فمن كان له إبل فليلحق بإبله ، ومن كانت له غنم فليلحق بغنمه ، ومن كانت له أرض فليلحق بأرضه " قال : فقال رجل : يا رسول الله ، أرأيت من لم يكن له إبل ولا غنم ولا أرض . قال " يعمد إلى سيفه فيدق على حده بحجر ثم لينج إن استطاع النجاء ، اللهم هل بلغت ، اللهم هل بلغت ، اللهم هل بلغت " قال : فقال رجل : يا رسول الله ، أرأيت إن أكرهت حتى ينطلق بي إلى أحد الصفين - أو إحدى الفئتين - فضربني رجل بسيفه ، أو يجيء سهم فيقتلني . قال "يبوء بإثمه ، وإثمك ، ويكون من أصحاب النار" شوف كلام الرسول صلى الله عليه وسلم القاعد فيها خير من الساعى ...وانا اخترت انى اكون القاعد وان اعمد الى حجر فاكسر عليه سيفى وان اكف لسانى تصريح قاله الانبأ بيشوى واترد عليه حتى ان الافاضل المسيحيين ردوا وقالوا انه اخطأ فى التصريح ده خلاص خلص الموضوع لاداعى للكلام اكثر من ذلك اللهم ادم علينا امن اوطاننا ومتعنا فيها بنعمه الامن والامان1 نقطة
-
استاذنا الفاضل سكوربيون شكرا لتعليقكم المعتدل والذى ينم عن شخصية متفتحة واسمح لى ببعض التعليقات البابا لم يحدد مكان معين ولكنه طلب مكان للصلاة فمن اين جاءت مكه اما بالنسبة للزميل الفاضل القائل الافضل الا نذهب الي السعودية ليس هذا حلا عمليا سيدى ولكن لو سيادتكم كتبتم فى باب الهجرة الى كندا مثلا الافضل حفاظا على مشاعركم لا تذهبوا الى كندا لانهم قرروا غلق المساجد وهذا لن يحدث لان اساس الحياة هي احترام ومحبة الاخر واعطائه ابسط حقوقه فى مكان للعبادة ماذا سيكون رد فعل الاعضاء الافاضل اللى اختشوا ماتوا!!!! الفاضل دياب واللى يقول يلعبوا.........ايه راي سيادتكم فى اسلوب الحوار اخيرا استاذنا الفاضل ارجو من سيادتكم حذف الموضوع ان لم يلتزم الاعضاء بمستوى الحوار الراقى المميز لمحاورات المصريين وشكرا لسيادتكم مكه تم طلبها من الفاتيكان ورد عليهم د. محمد سليم العوا بان المسلمين لم يطلبوا بناء كنيسه في قلب الفاتيكان وبالنسبه لكندا لو رفضت حكومه مدينه ما بناء مسجد للمسلمين فدي قوانين يجب احترامها واذا احس فرد من المسلمين هناك بايذاء لمشاعره لعدم وجود مسجد فممكن يترك البلده لمكان به مسجد او يصلي في منزله ويحترم القوانين المنظمه للبلد التي يعيش فيها واظن ان احترام القوانين واجب والا اصبحت فوضي وبعدين السعوديه مساحتها اربع اضعاف مساحه مصر والسبع الاف دول مش في مدينه واحده لذلك فكل مدينه بها 100 او 50 قبطي يبقي لازم يتبنلهم كنيسه؟ وكمان الخمسين نفر دول مش مقيمين اقامه دائمه انما مرتيطين بعقود عمل مهما طالت مدتها فمصيرهم العوده لبلادهم1 نقطة
-
الاقباط اللي في السعوديه المقيمين والذين يعملون هناك من الممكن للحفاظ علي مشاعرهم استبدالهم بمسلمين والاقباط اللي يجيلهم شغل في السعوديه يرفضوه حفاظا علي مشاعرهم معادله بسيطه جدا:)1 نقطة
-
انا لى نظرة مختلفة شوية فى موضوع السن الامثل للزواج وايضا التأمين المادى لضمان زواج الابناء الزواج من وجهة نظرى غير مرتبط بسن محدد بالرغم انى افضل انه لايقل عمر الشاب عن 27 سنه والبنت 22 احد جيرانى فى العمارة التى اسكن فيها فى الرياض صينى الجنسية وهو رجل عجوز بينما انا لا اتجاوز 28 سنة المهم هذا الرجل عاش معظم حياتة فى السعودية ولاحظت ان اولادة وبناتة وعددهم 5 يمتهنوا جميعا مهن طبية ويعملون فى افضل مستشفيات الرياض زى التخصصى والحرس والملك فهد وفى احد المرات حكالى عن نفسة من 15 سنة وقال كان معى فى تلك الفترة مليون ريال تقريبا مع السكن والسيارة الى اخرة ففكرت بأن اعمل مشروع او اشترى عقارات أوامن بها مستقبل اولادى وكانت هناك اقتراحات كثيرة منها اقامة مشروع او عقار او اضع لكل واحد منهم مبلغ معين فى البنك او شىء جمع اولادة وكانو فى مراحل مختلفة من التعليم لكن معظمهم كان فى الثانوية العامة واخر المتوسط وسألهم ايه رأيكم كل واحد فيكم له معايا 200 الف ريال بالنسبة للولد تحب انك تاخدهم وتجوز بيهم او تشترى بيت وانتوا يابنات تحبو اضعهم لكم فى البنوك ولا نجهزكم بيها فى جوازكم رد الاولاد جميعا وقالو لا احنا عاوزين نتعلم تعليم جيد بالخارج ولما نرجع نمسك وظائف محترمة هنا بالخليج منها نقدر نعمل كل اللى نبغاة وبالفعل الولد اخد 200 الف بعد ان انتهى من البكالوريوس بالسعودية وطار على اليابان اخذ ماجستير فى الاشعة ورجع اشتغل براتب محترم ودرس بالجامعه الاربع بنات لأن ليس لهم تعليم جامعى بالمملكة سافرو على بلد عربية درسو بكالوريوس وبعدها على بريطانيا لتكملة درسات عليا او دبلومة او ماستر ورجعو بعدها على الخليج مسكو وظائف بأعلى الرواتب ومنها جهزو انفسهم وتزوجن كلهم بزواجات محترمة عفوا طولت عليكم بس اكيد انتم فهمتهم انا عايز اقول ايه ليس بالشرط انى اوامن لأبنى ان شاء الله يعنى بأعتبار ماسيكون الضمان المادى للزواج والشقة وخلافة لكن المهم انى اربية جيدا اعلمة كويس اختار له مجال ينفعه فى مستقبلة وليس هناك مانع انى أسس له النواه اللى يبنى بيها مستقبلة لذاخلاصة القول على رأى المثل الصينى لا تعطى ابنك سمكة يأكلها ولكن علمه كيف يصطادها او حول ذالك المعنى1 نقطة
-
والله لو ح يدوني مليون دينار مستحييييييييييييييييييييييييييييييييل-1 نقاط
-
سيدتي الفاضلة maramero ... علمتني التجارب ان هدؤ الفكر ... و عدم الأستسلام لأي استفزاز هو افضل اسلوب للحوار .. للوصول دائمآ الي مناخ حواري صحيح ... أول شيء .. بالرغم من اني اتفهم تمامآ الأنطباع الذي تركته بعض السطور علي مشاعرك و هو نفس الأنطباع الذي وصل الي .. و لكن لننظر للأمور من هذه الزاوية ... لن نستطيع ابدآ مقارنة اجواء السعودية بأجواء كندا .. و لا حتي مصر ... ما يحكم السعودية هي شريعة يعلم الجميع أصولها و ابعادها و احكامها ... فلا يجب ان ينكر عليهم أحدآ طريقة حكمهم في بلادهم .. مثلما لا نسمح لأحد ان يتدخل في احكامنا .. مثلما في كندا او في اوربا عدم الموافقة علي عمل المثل هو ضد الديموقراطية التي تحكمهم بما تحتوي علي حقوق الأنسان و حرية العبادة و الأعتقاد ... لا أعتقد مثلآ انه في يوم من الأيام سيكون هناك جامع او معبد يهودي في الفاتيكان .. فبخلاف انه لا يوجد بها مسلمين مقيمين علي الأطلاق .. بل هي ليست دولة بالمعني المفهوم ... و لكن بها ما يشبه القنصليات او القائمين بالأعمال .. و داخل تلك الأماكن اذا كانت تنتمي الي دولة مسلمة هناك مكان او مصلي يستطيعون القيام بشعائرهم بدون اي مضايقات ... فاذا كان الأمر كذلك في السعودية .. فالحال من بعضه ... في رأيك .. حتي تلك اللحظة أين يصلون المسيحيين العاملين بالسعودية .. بل اين يصلون الجنود الأمريكيين ضيوف المملكة ... فما الذي جد حتي يتم طلب مماثل هوني علي نفسك يا عزيزتي ... الموضوع يثير نقطة هامة بالفعل و لا يوجد به "حتي الآن" ما يستوجب اي تعديل او حذف ... أذكرك فقط ان في المسيحية القلب هو الأهم و ليست القشور..-1 نقاط
-
البابا شنودة يتراجع عن "اعتذاره" المزعوم يا سادة فى برنامج الحياة اليوم:ـ نص الخبر يا ليت احداً يسمعنى نغمتين فتنة طائفيه مصحوبة بتآلفات لحنيه من مقام "كيلو اللحمة بكام"...ـ اذا لم تُعالج مشكلة العصبية الدينية لكل فريق على حدا، و الكف عن مهاجمة الآخر... و اذا لم يكف الناس عن "تكميم افواه" بعضهم البعض لأن الكلام "مابيعجبش" فلتذهب مصر حيث تذهب... فنحن السبب فى ذلك.ـ-1 نقاط
-
السلام عليكم الاخ الكريم وليد جزاك الله خيرا اليك و للاخوه الكرام الرابط للمشاهده http://www8.mashy.com/view_video/7a49d86e1988323c02e5/%D9%84%D9%82%D8%A7%D8%A1-%D8%AE%D8%A7%D8%B5-%D9%85%D8%B9-%D8%A7%D9%84%D8%A8%D8%A7%D8%A8%D8%A7-%D8%B4%D9%86%D9%88%D8%AF%D9%87-%D9%81%D9%8A-%D9%82%D9%86%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D9%84%D8%AD%D9%8A%D8%A7%D9%87-1-%D9%85%D9%86-4 . بصراحه اشعر بالاشفاق الشديد على كل من اسرع باشهار الحديث الاول قائلا ان البابا اعتذر و مدبجا الجمل فى سماحه البابا و رقه قلبه و حبه للمصريين المسلمين .... ما هو حالهم الان ..و اى خجل يحسون به ..بل و ما هو شعورهم تجاه البابا يعد كشفهم ........ ؟؟؟-1 نقاط