اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

لوحة القادة

  1. se_ Elsyed

    se_ Elsyed

    الأعضاء


    • نقاط

      4

    • إجمالي الأنشطة

      25017


  2. أشرف حليم

    أشرف حليم

    الأعضاء


    • نقاط

      4

    • إجمالي الأنشطة

      276


  3. جسار

    جسار

    الأعضاء


    • نقاط

      3

    • إجمالي الأنشطة

      363


  4. لماضة مصرية جدا

    • نقاط

      2

    • إجمالي الأنشطة

      5613


المحتوى صاحب التقييم الأعلى

عرض المحتوى صاحب أعلى تقييم في 10/07/10 في جميع الأقسام

  1. ذكرت فيما قبل أن النظام الحاكم فى مصر يسعى منذ ثلاثون عاما لوأد الحياة السياسية فى البلاد ، ليس فقط بأعتقال بعض النشطاء السياسيين وحملات القبض على أنصار الأخوان وقياداتهم وتدجين الأحزاب الرسمية وشراء ذمم رؤسائها وكوادرها المعروفة ، بل أن الواقع السياسى الذى فرضته الحكومات المتعاقبة أمر من ذلك كثيرا فدور الامن تعدى كل الحدود فمن التحريات وتحديد رؤساء الجامعات وعمداء الكليات ورؤساء الاقسام وقيادات الصحافة ورؤساء التحرير هذا عدا أن الملف الدينى ( الطائفى ) بأكمله من الناحيتين فى قبضة الأمن ويمكن تفعيله وتنشيطه أو اخماده فى أى وقت يراه الأمن حسبما تقتضى تطورات الموقف والأزمات وبالطبع لن نتحدث عن الصحف والمجلات والمطبوعات الحكومية فهذه تم تطهيرها منذ مدة طويلة ومثال مجلة روزاليوسف خير دليل واضح عندما أزاحوا عادل حمودة ومجموعة من الصحفيين وعينوا محمد عبد المنعم مستشار الرئيس للأعلام وكل مؤهلاته أنه كان مراسلا حربيا فى حرب 73 وعندما بدت الصورة قاتمة للغاية وأشتد السواد ظهرت جريدة الدستور وصاحبها عصام أسماعيل فهمى وكل ما نعرفه عنه أنه نجل وزير الخارجية السابق والذى عارض توقيع أتفاقية كامب ديفيد واعتذر بكل أدب ورحل فى هدوء ولم تستمر تلك الجريدة فتم أيقافها فترة من الوقت عقب نشرها صورا فاضحة عن رجل دين مسيحى وتحت الضغوط الدولية والأنتقادات الدولية سمح بتكوين القنوات التليفزيونية الخاصة وتنفس الناس الصعداء فأخيرا سوف يشاهدون منظرا مغايرا عن القنوات الحكومية ولكن النظام لم يكن ساذجا أو غافلا فلقد أوكل تلك المهمة لمجموعة من أقطابه فى مجال المال والاعمال مثل أحمد بهجت مالك قنوات دريم وباعترافه فى احد برامجه أنه يدين للنظام بكل ما وصل اليه : أحنا كلنا أنا وأبو العينين ومحمد فريد خميس كنا على قدنا أجدع واحد فينا ما كانش يحتكم على مليون جنيه لولا مساعدة الحكومة لينا والفضل كله يرجع للقيادة السياسية اللى أرتأت أن تساعدنا وأعطتنا التسهيلات والموافقات علشان نقدر نقف على رجلينا ... ومجموعة قنوات الحياة للدكتور السيد البدوى الوفدى والذى لمع نجمه بعد القضاء على نعمان جمعة -الذى ساهم هو و آخرون فى تمثيلية أنتخابات الرئاسة ويبدو أنه قد تمادى قليلا فى دوره وخرج عن النص الأصلى ولذا وجب التأديب والتهذيب - بعد معركة طاحنة حول أمتلاك مقر الحزب وتم الدفع بأباظة اللا ظه رئيسا للحزب بعد توريط جمعه فى مجموعة قضايا ولسبب ما أزيح وزير الزراعة وبهدوء بالغ وافقت اللجنة العليا للوفد !! على السيد البدوى الذى جاء محملا بثروة ضخمة كونها من صناعة الادوية والتوكيلات الطبية بعد أن كان لايمتلك سوى صيدلية واحدة فى ميدان السيد البدوى بطنطا وهذا ليس له سوى معنى واحد الا وهو أنه اصبح من أقطاب النظام الحاكم بعد أن فتحت له أبواب السعادة ليغترف منها ويستطيع أن يشترى أصواتا مؤيدة له فى الحزب وذلك للوصول الى القمة ، وحتى لم يترك مجال كرة القدم فلقد تعاقد مع بلدياته شوبير لتقديم برامجه الرياضية مقابل 2.5 مليون جنيه بالاضافة لنسبة فى الأعلانات والمكالمات التليفونية .. ونأتى لقناة المحور والذى يمتلكهاحسن راتب والذى يمتلك مجموعة كبيرة من المنشآت السياحية فى سيناء وله علاقات تجارية معروفة مع الصهاينة والذى أحضر معتز الدمرداش من قناة mbc ليقدم برنامجه فى المحور ومعه برنامج آخر سخيف يقدمه سيد على ومندوبة الرئاسة هناء السمرى واخيرا مجموعة أوربت بقيادة مجموعة مستثمرين مصريين فى لندن وينوب عنهم عماد أديب أخو عمر وقدموا برنامجا قويا يتسم بالمهارة المهنية والتألق والأبداع فى مجال التقديم والحوار ولكنه برنامج مقيد بأجندة سياسية من مجموعة المساهمين والذين لهم مصالح أستثمارية ضخمة داخل مصر ويعرفون دورهم جيدا ويقوموا بتصحيح الانحرافات وبعض التجاوزات الغير مقصودة بالطبع لابنهم المدلل عمر أديب والذى يتقاضى مبلغ بالملايين (بالدولار ) مقابل عقده وهو شخص يتسم بالذكاء الشديد والمرونة البالغة ويطبق كل أساليب علوم الاعلام الامريكية بحرفية شديدة ، ولكن البسطاء أنخدعوا بتلك الصورة الاعلامية البراقة وتصوروا أن المنقذ والرجل الجرئ قد ساقه القدر أخيرا ليقوم بدوره التاريخى فى أيقاد شرارة الثورة فى مصر !!! كل البرامج التليفزيونية والمطبوعات الصحفية فى مصر مراقبة بشدة ، ويتم توجيهها بواسطة أدارات أمنية تسمى أدارة الرأى العام أسست من أيام برنامج الحاجة آمال فهمى : على الناصية وفى البداية كانت تلك الأدارة مهتمة بمعرفة أتجاهات الراى العام وكتابة تقارير يومية تقدم للقيادة السياسية ولكن من بداية الثمانينات تضخم دورها ولم تكتفى بمعرفة الاتجاهات فقط بل تخطى الامر الى توجيه الرى العام عن طريق الصحف والتليفزيون الحكومى بداية ثم تطور الامر عندما تم أدخال القطاع الخاص من رجال الاعمال صنائع النظام وأصبحت المهمة كبيرة للغاية من تلك الأدارات لمراقبة كل منابر الأعلام والهدف الرئيسى هو أستهداف دماغ وفكر المواطن البسيط ومحو أية كراهية للنظام أو شحن العقول فى أتجاهات تخوضها الدولة ضد خصومها مثل أيران وحماس وحزب الله والدور التركى والمعارضة المصرية وتعظيم دور النظام سواء داخليا عن طريق حله لكل المشاكل العويصة التى يلاقيها المواطن الغلبان والذى يسكن فى قلب الزعيم الملهم أو خارجيا عن طريق وضع صورة زائفة للنظام فى الخارج ومدى أحترام وتقدير لدور مصر فى حل مشاكل العالم كله ....
    3 نقاط
  2. الاخوة الأفاضل ,,,,تحياتي كما فهمت فالموضوع يشتمل على أمريين رئيسيين 1 - محاولة تحسيين سمعة الكنيسة (و إن تفرع عنه و لا يقل عنه أهمية فى رأييى تحسيين صورة البابا شنودة و إعادة بعض الإعتبارمما وجه له من إساءة و إن لن أتطرق إلى ذلك الآن 2 – موضوع مشاركة المسيحيين إن كان فى الحياة العامة و الإجتماعية عامة و من جهة أخرى هنا فى المحاورات أو فى أى منتديات جدية ( مشتركة) أخرى أولا" سمعة الكنيسة ...... الأمر الأساسى كما قرأت من المشاركات هو الأسلحة..... مفهوم و لكن الأسود ؟؟؟ غريب شوية ثم يأتى بعدهم أمر ثانيا" إختطاف أو حبس أو سجن المسلمات اللى كن مسيحيات .... و معلش هضيف من عندى موضوع ثالثا" القلاع الكنسية أو شكل الكنائس و الأديرة كثكنات محصنة (لذكره فى أحد المشاركات كتدليل أو على صدق الإتهامات السابقة) ...... ألأسلحة .... أو السلاح (معرفش ليه آلمنى هنا إن النهاردة لسة ما خلصش 6 أكتوبر) و إن كان المفروض البينة على من إدعى ( و هنا للمصادفة هو الدكتور العوا ) و إن إستحال أن يرسل أحد أو فرقة من عنده لتستبين الأمر لأن الكنائس و الأديرة قلاع محصنة كما يقول أو يقولون و ليس لأن هذا ليس من إختصاصه و هذا ليس تحاملا" منى على الدكتور , و إن كان لدى منه و عليه موقف سلبى من كام سنة هنا في المحاورات فشهادتى مجروحة و لكن لا أعتقد أن إجماع كتاب زى حمدى رزق و بلال فضل و وائل عبد الفتاح و نوارة نجم و نجلاء بدير و آخرين خارج و داخل هذا المنتدى ....... خاصة و من منهم لا يمكن إعتبارهم من ضمن التيار العلماني الهدام ....... فعذرا" لا يأتى أحد و يقول لأنه المعتدل و المستنير لذا وجب على الكنيسة أن تثبت عكس ما يقول..... و أرجو أن لا نقف و نختلف كثيرا" عند ما أعرف ها هنا من خلاف فى هذه النقطة حيث الموضوع المطروح هو تصالحى و تقريب لوجهات النظر و ليس لخلق خلاف .... أرجو ذلك و هنا لا يفوتنى قبل أن أسترسل الإدانة و بشدة على ماقاله أو أدين و أستنكر مواقف الأنبا بيشوى إتجاه المسلمين من قبل البروتستانت و أنى كأرئوذكسى لى تحفظات على منهج الأرثوذكس من جهة تطور الكنيسة الأرثوذكسية مع تنامى مظاهر الحريات و الديموقراطية حولها و أخاف أن تشبه بالديناصورات الغريبة و سط محيط يجب التطور من أجل من بداخلها قبل أن يكون من أجل هذا المحيط ....... على العموم و آسف للتشعب لفرعيات و لكنها للأسف متصلة بلأزمة الراهنة و سوف أحاول أن أوجز فيما بقى أولا" الأسلحة و بدون ألم أعتقد أن رد البابا فى موضوع الأسلحة كان منطقى أنه ...... لا و قاطعة...... لا يوجد أسلحة بتاتا" .... و على فكرة أن البابا لا يمكن أن يكذب و لما يحب يراوغ بيلاقى طريقة بالنسبة لأسئلة بعينها و على فكرة البابا و إن كان غير معصوم و لا أحد طبعا" معصوم و و هو له أخطاؤه ليس هنا مجالها لكنى أوكد أنه لا يمكن أن يكذب و أعتذر أنه لا مفر من التأكيد على ذلك إلا باإشارة إلى أنه مفيش تقية في المسيحية (و هنا الأمر للتأكيد و ليس إطلافا" حاشا للمقارنة و لا حتى كما يشاع عن الإخوان ا) ....عذرا" مرة أخرى و لو حد إعتبر موضوع الكذب ده غير منطقى و لا عقلانى فالبابا بارده دلل و رد بما معناه بأن للأمن العام الشرطة و المخابرات شايفيين شغلهم و أننا ككنيسة نخضع لهذه السلطات الشرطة و اجبها أنها تعرف دبة النملة و أنها معينة حراسات و مخبريين و لها عيون داخل الكنايس و الأديرة و إن هذه المنشآت أبوابها مفتوحة على مصراعيها حتى من قبل هذه الإتهامات و أن المخابرات المفروض أنها شايفة شغلها قبل ما الحاجات ده تخش البلد ( هنا كان الكلام على موضوع سفينة إبن و كيل المطرانية اللى إتضح أنها أصلا" مش سفينته و أن البضاعة إتطضح و طلع أنها بمب و ألعاب أطفال نارية من الصين و ليس من إسرائيل ) 2 – الأسود الرد ببساطة هى الأسود هتعرف تفرق بين مسيحى و مسلم هما يعنى هيطلقوها على الأحياء المسلمة و لا هيخطفوا ؟؟؟؟ المسلمين و يدخولها على الأسود ....... يعنى البوليس فين بارده ...... أمر خارج المنطق و العقل .... ولا أجد لا عقل و لا منطق و أنا بأحاول التفكير فى الرد و بعدين الأسود ده من النوع الأخرس اللى ما لهاش حس و لا صوت و كمان هيجيبولهم مروضين أسود و كمامات ؟؟؟؟؟؟ 3 – يمكن نقطة القلاع الكنسية أو شكل الكنائس و الأديرة كثكنات محصنة يعنى شوية منطقية و ردى المنطقى أنه هناك طمع أو القائمين على إدارة الكنيسة يعتقدوا بأن هناك أطماع فى أملاك الكنيسة و الأديرة لأسباب متطرفة من البعض أو لأسباب مالية من ناس طماعين مسلمين أو مسيحيين و خيفة أن يسطوا و يضعوا يدهم على قطعة و يطالبوا بقطع أخرى مجاورة و أنتوا سيد العارفين الدولة بتطبق القانون بشدة و بسرعة نافذة ده غير الفتنة الناتجة عن هذه الخلافات ...... يعنى و لأسباب كلها للإحتماء من المتطرفيين و لكن ليس إطلاقا" عشان تخبى سلاح و لا تربى أسود عذرا" على الإطالة و كمان على أننى كررت بعض الكلام اللى ممكن إتقال فى الإعلام (فقط فى نقطة الأسلحة ) و إن كان لسبب أنه قيل فى الإعلام على عجالة حيث اللى رددوا مؤمننين بعدم منطقية الإتهامات و إستحالة تصديقها أنا فقط حاولت أن أكون أكثر تفصيلا" فيما قالوه هم على عجالة أمر أخير أرجو أن أكون أفدت فى إجلاء الأمور و إن كنت لا أعتبر نفسى من الناس العاديين المقصودين بالنية و الفطرة السليمة من هذه الدعوة الكريمة ...... و إن كان عذرا" لى تحفظ على مسألة ...... أن يتكلموا عن كنائسهم و أديرتهم و ينقلوا صورة طبيعية عنها ...... مش عارف لكن هى دى قناعتى أنه لابد من ألف طريقة و طريقة لنفى هذه الإتهامات و لكن بطريقة أفضل من البوح و الحكى ..... و يمكن هحاول أبرر تحفظى بمنطقية و بتفصيل أكثر إن لزم الأمر ذلك و لكم جزيل الشكر
    3 نقاط
  3. بصراحة أنا كرهت الاغاني الوطنية من الشخصنة وأرتباطها بأشخاص وتمجيدهم وتألهييم من أول عبد الناصر لحد بتاع الضربة الخلفية ده لكن مازلت هناك أغاني تهز وجداني وكلها مرتبطة بمصر .. مصر البلد مش مبارك ولا ناصر ولا عبد السميع تعالوا نسمع شوية أغاني بمناسبة أكتوبر الأغنية دي لحد دلوقت بأبكي لما بأسمعها وأنا على الربابة بأغني http://www.youtube.com/watch?v=0ixRyKoEp-E&feature=related إيه الجمال ده ؟ بسم الله بسم الله الله اكبر بسم الله http://www.youtube.com/watch?v=298dY-38bsc&feature=related ونكمل
    2 نقاط
  4. سيدى الفاضل اشرف حليم قيمت مداخلتك تقييم ايجابى رغم اختلافى مع اجزاء وردت بها و لكن تقيمى كان عن تحاورك اخى الكريم و على قولك الحق فى موضوع تصريحات بيشوى دون ان تختار ان تكتمه كما فعل كثيريين جدا بشكل جعلنا نفكر ان كلامه يتمتع بالقبول فى اوساط المسيحيين فمنذ ان تلاحقت الاحداث منذره بالفتنه حتى اصبحنا على شفا الوقوع فيها بالفعل و انا اتعجبت اشد التعجب من ردود فعل المسيحين سواء الرسميه او حتى على المستوى العادى اتعجب لانى و احدثك بصدق وجدت تخبط فى التعامل مع الازمه و تشنج و تقوقع غريب على المستويين السابق ذكرهم اما هنا فكان الصمت المطبق الذى يمكن ان يفسر ضمنيا على الموافقه و الرضا عما قيل اللهم ان كان اضعف الايمان هو الاستنكار مع محاوله التبرير هذا ما زاد الاستنفار ان جاز القول و التحفز المشكله الحقيقيه فى نظرى انه لا يمكن اغلاق الجروح دون تطهيرها و الا نكون بنعبث و هذا التطهير على قدر ايلامه لكنه ضرورى هناك من يرى انه واد الفتنه فى المرحله الحاليه اهم حتى لو تطلب ذلك تمويه الامور و التقفيل على الامور باى شكل و لكن هذا لن يجدى و ستستمر الفتنه فى النفوس و بمراره اكبر و هى مراره الاحساس بالغبن عند ايا من الطرفين لكن الحوار يضع النقاط على الاحرف و يحدد اين هى حقوق كل طرف و اين واجباته مع الاخذ فى الاعتبار عدم البحث عن مبررات لاىا من الطرفين و على كل طرف عندما يثبت له عقليا و منطقيا انه اخطا الا يكابر فى الاعتراف فى ذلكو الا يستمر فى الدفاع عمن اخطا من جهته او يبحث عن مبررات له منهجيه الحل لاى مشكله هى ردها الى اصولها استاذ اشرف المشكله ليست فقط قضيه الاسلحه او بناء الاديره على شكل قلاع او حصون او ما الى ذلك المشكله اعمق كثيرا المشكله ان المسلمون اصبحوا يستشعروا بشكل مباشر ان الكنيسه المصريه الارثوذكسيه تحاول ان تفرض سيطرتها على الدوله كانها دوله داخل الدوله و انها اصبحت تلعب فى ملاعب السياسه متناسيه ان دورها يقتصر على الارشاد الدينى و الروحى لاتباعها فقط هل تستطيع ان تفسر لى حضرتك ما ذا يعنى انتحتجز نساء مصريات بغض النظر عن ديانتهم بواسطه الكنيسه هل اصبحت الكنيسه الان تحل محل وزاره الداخليه هل تستطيع ان تفسر ماذا يعنى ان يخرج البابا شنوده ليعلن على الملا انه لن يستجيب لاحكام القضاء الستم تطالبون معنا بالدوله المدنيه فلما عندما طالتكم تلك الصيغه المدنيه للدوله رفضتموها و طالبتم بتطبيق الشريعه الاسلاميه !!!!! ما ذا تعنى تصريحات بيشوى المستفزه لكل المسلمين و ما تلاها من معالجه للازمه جعلتها تستفحل اكثر بدلا من ان تحتوى هل تستطيع ان تفسر لى معنى انه كلما اختفت بنت مسيحيه تظاهرتم مدعيين انها اختطفت فاذا كانت دعاوى وجود اسود تربيهم الكنيسه غير منطقيه فاعتقد ايضا ان دعاوى الاختطاف و الاسلمه القصريه هى ايضا غير منطقه و لا يقبلها اى عقل و مع ذلك ما زلتم ترددونها كانها حقيقه لا تقبل النقاش هل تستطيع ان تفسر لى معنى ان يعلنالمطران اغاثون ان توقيعه على الاتفاق مع محافظ المنيا اثناء ازمه مطرانيه مغاغه بانه كان على سبيل التقدير والاحترام والحياء وليس من قبيل الالتزام ببنوده!!!!!!!ما معنى هذا الكلام هل تستطيع ان تفسر لى البذاءات التى يمتلىء بها الحديث عن الاسلام و سيدنا محمد صلى الله عليه و سلم فى اغلب المنتديات المسيحيح هل تستطيع ان تفسر لى بذاءات من يطلقون على انفسهم اقباط المهجر و الصمت الرهيب على افعالهم من قبل مسيحى الداخل هل تستطيع و هل تستطيع استطيع ان اضرب لك امثله تملا صفحات المحاورات كلها و حتى لا تتهمنى بعدم الحياديه فانا اعلم انه هناك تجاوزات من جانبنا ايضا لكننا لا نقرها و نعلن رفضنا لها بكل الوسائل و اعتقد ان المحاورات بها امثله كثيره على ما اقوله لك اما عندما ينعكس الوضع فان جل ما نراه من الاغلب هو الصمت المطبق او محاوله التبرير !!!! لما كل هذا الانعزال و الانغلاق الذى يتعامل به المسيحيين فى مص تجاه اغلب القضايا لما هذا التقوقع و البعد لما كلما نحوركم نكتشف ان معظم معلوماتكم عن الاسلام و الثقافه المستمده من الاسلام مغلوطه و غير صحيحه و رغم ذلك تتمسكون بها اشد التمسك و كلما حاولنا ان نصححها لكم تتوجسون الخيفه اكثر و تتمسكون بها اكثر و الت ابسط مثال فيها هى تلميحك عن موضوع التقيه و رغم انه ليس المجال لشرح معناها الا انه يكفى ان اقول لك انها ليست منهاج اهل السنه بل منهاج الشيعه فقط لما كل هذا الهجوم على حديث دكتور محمد العوا رغم اننى شخصيا لا ارى انه اخطا فيه فى شيىء بالعكس فهو شدد فيه اكثر من مره على اهميه نبذ الفتن و التمسك بالوحده الوطنيه هل لانه اتى على ذكر وجود الاسلحه فى الكنائس لكن لما لم يتسائل احد عن السبب فى رواج هذا الموضوع بالتاكيد ان السبب ان كل المسلمين يلاحظون التفرقه فى التعامل من قبل الدوله ما بين اماكن العباده الاسلاميه و المسيحيه و اؤكد لك ان كل هذا القصص و الاستفعهامات ستظل رائجه ما دامت هذه التفرقه موجوده هذه طبيعه بشريه لا يمكن التحكم فيها هذا هو ما يبنى الاسوار بين الناس هذا ما يجعل الناس تعتقد التربص و سوء النيه لقد بح الصوت فى المحاورات للدعوه للمشاركه و لكن انت ترى النتيجه لقد بدءت اعتقد ان المسيحيين فى مصر راق لهم دور المضطهد بشكل جعل من الصعب لاى حوار او دعوه ان تجعلهم يتخلوا عنه ارجو الا تاخذ كلامى هذا بمحمل الاتهامات او التربص فما هو و ربى يشهد على الا لنقل فضفضه او ايضاح للامر من كل زواياه ارجو ان تتقبله بصدر رحب و بتفهم لما وراء الاحرف القاصره فنحن اولا و اخيرا اولاد نفس البلد و نتشارك همومها و اطراحها و نتجاور و نتزامل فيها بشكل لا فصام له و هذا ليس بكلام انشا و لكنها الحقيقه الواقعه اعلم انى اطلت و لكن اتمنى ان اكون وفقت فى نقل وجهه نظرى كامله
    2 نقاط
  5. سؤال و عايز الكل يشارك فيه كلنا طبعا هجره كيبك في حذ ناوي يعمل لانذنج بره الكيبك و يستقر خارج الكيبك ؟ و لو الأجابه نعم ليه و كيف ؟ و لو الأجابه لا ليه برذه و ايه الموانع و شكرا
    2 نقاط
  6. الفلاحين بيغيروا الكتان بالكاكي و يغيرو الكاكي بتوب الدم و بيزرعوك يا قطن و يا السناكي و بيزرعوك يا قمح زرعة علم و بيدخلوكي يا حرب فحم الحريقة و بيزرعوكي يا مصر شمس الحقيقة و إنت ميدان الحرب سينا البداية إنت جنينة الصلب و النصر راية إنت البكا و الغلب إنت الرحاية إنت البارود و الحب و الحرب جاية غنوا التلامذة الصبح للحرية الفلاحين ضموا غيطان القمح رفعوا الرايات بالفجر متندية رفعوا السنابل بنادق عبوا البنادق بارود الرملة قادت حرايق و النار في دم الجنود و الحرب زي جناين الحرية مهرة و مالهاش حدود و الحرب لسة في أول السكة إتفجري يا مصر إتفجري بالحرب ينفلق النهار إتفجري بالحرب ضد الجوع و القهر ضد التتار و إتسلحي بالحرب للحرية و إتفتحي وردة بدم و نار إتجمعي من ألف صرخة و ضحكة و الحرب لسة في أول السكة زين العابدين فؤاد كتبها الشاعر يوم 8 اكتوبر عام 1973 و كان وقتها مقاتلا على الجبهة
    1 نقطة
  7. السلام عليكم بمناسبة انتصارنا في أكتوبر عايزة أسأل... ليه المصريين بعد ما يقوموا و يعملوا المستحيل (التصدي للصليبين, التتار, الفرنسيس, الانجليز و الصهاينة( بسهولة يسيبوا النصر يضيع منهم؟؟ يرجعوا لحياتهم و "ثكناتهم"؟ جيل أكتوبر بيحلفوا ان رمضان 1973 كان أحلى رمضان عدى عليهم.. ليه ما حاربوش عشان الروح دي تفضل؟؟؟ نعمل أييه عشان الشعب ميرجعش الثكنات تاني؟؟؟؟
    1 نقطة
  8. المطلــــــــــــــــــــــــــــــقة مسمى قد يخيف معظم الشباب لفظ نبذه المجتمع وقبل كل شي ظلمه ونظر الى المطلقة نظرة غير صالحة ادانه المجتمع دونما جريمة وحكم عليها من غير دليل لم جعلت المطلقة شخص مرفوض دون سبب؟؟ لم دفنت تلكم المسكينة وهي حية وكان حالها حال المؤدة!!! امراءة بترها المجتع كمرض خبيث وان لم يكن المجتمع ككل الفئة العظمى منه؟؟!! انت اياه الشاب اذا وجدت امراءة صالحة وحسنة الخلق لكنها"مطلقة"اشبه بالمنطقة المحظورة قف وقفة صدق مع نفسك هل ستتزوجها؟؟ وهل ستكون حياتك كنهر سائر تعترض طريقه الصخور فيلتف حولها وتمخر عبابه السفن فيتطامن لها؟؟ ام ستكون حياة حقيقية كل مافي الحياة من لذة وبؤس وشقاء والم؟؟!! واذا لايمكنك الارتباط بها ماهو سببك واتمنى ان يكون السبب مقنع تقتنع به انت قبل ان تقنعنا به..!!! الســــــــــــــــــــــــــــــــؤال موجه للشباب لكن رائي الفتيات مطلوب..
    1 نقطة
  9. 40 مليون 80 مليون حد يناويلنى حباية الضغط أم 50 مليون - قصدى أم 50 قرش ربنا يرحمنا برحمته، ويفوقلهم بطرس غالى عشان يحاسبهم على الضرائب
    1 نقطة
  10. السلام عليكم و رحمة الله و بركاته فريب اوي منطق تقفيصة العنب....و الاغرب ان احنا في الاخر بنتكلم ع النفسية....معترضة بشكل عنيف جدا جدا جدا جدا من هنا لحد بيتنا في الصعيد....علي كل كلمة جت في مداخلة حضرتك مذهولة من وجهة النظر...اللي بتفعص في البني آدمين مصدومة في المعيار بتاع سوق الفاكهة و احنا بنبني علاقة انسانية فيها مودة و رحمة متاكدة حد اليقين....انا بتكلم في وادي و الناس عايشة في وادي تاني.....يمكن انا اللي عايشة في واد غير ذي زرع؟؟؟ كنت عايزة اعبر عن وجهة نظري اني احط تقييم سالب لكني فضل اني احنا نسمع افكار بعض.....بس من غير التشبيهات الصادمة تحياتي استاذي ريهام
    1 نقطة
  11. اللهم اغفر لنا وارحمنا ........... اللهم اكفنا واصرف عنا شر ماقضيت اللهم اكفنا بحلالك عن حرامك واغننا بفضلك عمن سواك
    1 نقطة
  12. سيدتى الفاضلة ..... الأخت مغتربة أنا أيضا" قمت بإضافة تقييم إيجابي على ردك المحترم .... ليس من أجل رد الجميل !! فقط و لا عشان نبقى كمن أكلنا عيش و ملح و لكن لأمر أهم و هو الإعراب عن شكرى و إمتنانى من أجل مشاركتك وجهدك فى توجيه هذه الدعوة الكريمة (كما فهمت بجوار الجهد المشكور لل أ. عادل) و أخيرا" من أجل حرصك الشديد على إجلاء الغشاوة عن الغمة التى حدثت نتيجة الأخطاء المتبادلة ( اللى لازم الإعتراف أنها من جميع الأطراف ) و فى مقدتهم الحكومة سوف أوجز فى التعليق بشكل مبدئى على ما تفضلت به سيدتى من رد على أنى أعد بالرجوع للرد بشكل وافى على النقاط الهامة التى أوردتيها فى ردك ....... بسبب من ناحية لضيق الوقت المتاح لى حاليا" أثناء هذا الرد و من ناحية أخرى لإتاحة الفرصة للآخرين الأفاضل للتعقيب و إن كنت أشترك فى أن أتمنى أن يكون فى مقدمتهم محاورون مسيحيون آخرون عتابى فقط و الوحيد عليك ..... هو استحدامك مفردات توحى بأننا فريقان و هى فى رأيى قريبة من معنى إحنا و أنتم أو إحنا و هما ...... و آسف على عدم الإقتباس لفقرات من مداخلتك (حيث أن الكيبوورد اللى باستخدمه لا يسعفنى حاليا" لذلك) و لكن بالإكتفاء بذكر بعض هذه الكلمات : ( و اللى أقصدها كلمات مثل .... من جانبنا .... نعلن رفضنا .... تتمسكون ..... و كلما حاورناكم .... و معلوماتكم ) و أنى مع ذلك لا يفوتنى أن أقدر السياق العام المحمود لك من الحرص فى الدعوة الأساسية و اللى أكيد هى للتقريب و ليس التفريق و لكنى فقط وددت لو أن تكون هذه المفردات بشكل أقل حدة ..... و اللى يمكن أتفهم أنها كذلك نظرا" لما حدث و يحدث من أمور أتمنى أن تمر بسلام و لكى منى جزيل الإمتنان و الشكر
    1 نقطة
  13. قصيدة اخرى للابنودى _______________________ الله يجازيك يا عم عبد الناصر الليل ملليل والألم عاصر لسه اللي بيبيع أمته كسبان وكل يوم أطلع أنا الخاسر الله يجازيك يا عم عبد الناصر أما أنت خميت مصر دي خمة يوم ما ناديت بالعشق للأمة ورطتنا نعشق خريطة عبيطة وبشر ما نعرفهاش وبلاد ما بنزرهاش إلا فواعلية وبنايين وسواقيين وخدامين وطباخين بلاد أسافرها سعيد .. أرجع حزين حبيتها زي ما قلتلي … وأكتر عالأجنبي ما أستكترتش .. عليا تستكتر عالأجنبي ما تنأورتش .. عليا تتنأور تطمع في دمعي وفي تعاسة راتبي ملهم أنا .. وأعمل غبي --- و أدي الألم يا عم عبدالناصر .. زاحف وبيحاصر و أدي الجميع خاسر و أدي فجر أمتنا الجميل مغلوب و أدي إنتحار الأمة بالمقلوب وأنا غريب الدار لابسني توب العار ساكن في وطني بالإيجار قاعد انا عالجسر في القيالة من قلب اللهيب...من قلب اللهيب منشالة وقلبي ساقية حزن سيالة بغني معرف مغنى ولا عديد زي افتكار الميتين في العيد بعاني وحداني شياطيني لابساني والأمة قدامي مفرقاني يا رب يا رب ما تحببني في الناس الملاح تاني يا رب ماترجعني اعشق ضحكة اخواني يا رب كرهني في اوطاني --- ماأخيبك امة ما اتعسك امة لا عقل ولا همة لا مصدقة فعلك ولا تحفظي كلمة امة تدور وتلف تقيلة مش هتخف حماسية وحماسها كتيرة ساعة ويجف امة بتتخابط امة بتتعابط امة ومالهاش لا زابط ولا رابط ولا كبير عيلة ولا قرابة دم وفكرة وهمية ما تورث الا الهم ماتحل عني يا عم احنا ورثنا كلام احنا تاريخنا كلام علشان كده لما تقول على طول اقول وبكام؟ هو حب؟... دبرني تاريخ؟ ...فكرني طريق؟... نورني مصير؟ ...بصرني دة انا بقيت عربي من قبل ما القى اللي يمصرني انا انتمائي لأمتي ممسخرني محسوبة في الأحزان عليا في الفرح بتنكرني ياللي انتي لا امة ولا انتي ام في ام ماتعرفش ساعة الألم تضم قد ما ننورها هي مضلمة قد ما نعلمها مش متعلمة كل ليلة بايتة مظلومة وهي الظالمة --- اَخرة السكك الوعار مجد متلطخ بعار قد ما نحجمها تفلت من الإطار السلاح من صنع برة والكلام من صنع برة والماَكل والملابس والهوا البارد في بيتي صنع برة لا نسجت الهدمة ولا زرعت ولا اكتفيت شفتها جريت...اشتريت جلابيتي عمامتي سجادتي وحواديت الصغار والحلاوة حلوة مرة شغل برة --- ايه يهم؟ ان مت من اجل البشر ولا سبت الديب يصرخ واتغابيت او نسيتها او اتناسيت الشهادة مجانية والبطولات نفحات استعراضية والليل مليل والألم عاصر لسه اللي بيبيع أمته كسبان وكل يوم أطلع أنا الخاسر الله يجازيك يا عم عبد الناصر
    1 نقطة
  14. السلام عليكم و رحمة الله و بركاته استاذي الفاضل طب لو البنت البنوتة اتقدم لها مطلق مثلا.....ايه راي حضرتك....ينفع و لا برضه هياخد التصنيف المصري جدا جدا بتاع "الساكند هاند" نفسي اعرف مين اللي اخترع المصطلحات دي....و حط البني آدمين في قوالب....و ابتدي يصنف كل البشر...كلهم....اختزل كل تجاربهم في شوية مصطلحات ما اقدرشي اوصفها غير انها تنتمي لقاموس التعاسة هكلم حضرتك عن علاقة انسانية بتبتدي بين اتنين....كلاهما من خلفيات مختلفة....كل علاقة انسانية ليها تحدياتها....بس لما بتبقي معطيات العلاقة فيها حاجة مخالفة شوية عن العرف و عن القالب اللي اتعودنا نتحرك جواه.....بنفضل حيرانين...و خايفين من تحديات اي علاقة.... لما البنت بتبقي اكبر- اغني- اكثر تعليما(اوي اي صفة تفضيل حطوها من عندكم) من الولد.... لما الولد او البنت بيرتبط بشريك عنده تجربة زواج سابقة..... لما الولد او البنت من جنسيات مختلفة... سلسلة طويلة من التحديات لو حضرتك بتحب تمشي جوه الصندوق....و ده مش عيب ع فكرة و لا تريقة....ده بس تكون فاهم نفسك كويس و عارف انت تقدر تعمل ايه و متقدرشي تتحمل ايه.....يبقي بتختار العلاقة الامنة....يعني العلاقة اللي تحقق اكبر قدر ممكن من راحة الدمااااااااااااغ و بتعفيك من اي مقاوحة او اي صدام بس برضه خليني انبه حضرتك موضوع تجربة سابقة للشريك مش بيبان فجأة مثلا.....يعني مش بعد ما تكون عرفت الشخصية ...تفاجا انه مثلا مطلق....انت من البداية تبقي معلق يافطة كده و حاطط فيها ملامح الصندوق اللي انت بتتحرك جواه.....عايز واحدة بنت بنوت....عايز واحدة بيضاء البشرة...عايز واحدة ست بيت....و بقيت ملامح الصندوق....قصدي ملامح الزوجة اللي بترتاح او فاكر انك هترتاح معاها ع الناحية التانية بقي لو حضرتك برضه فاهم نفسك...و عارف انك لقيت راحة بالك و سعادتك مع البني آدماية دي اللي عندها تجربة زواج سابقة.....يبقي ده قرار حضرتك مش حد تاني بلاش حد يقولي مجتمعي.....و بلاش نعملها بالونة مجتمع بتفرقع في وشنا احنا بس و محدش هيحلنا مشاكلنا لما اتجوز....مطلق....او لما تتجوز مطلقة....دي مش قضية مجتمعية استاذي... دي قضية مصيرية تتعلق بشخصين فقط انا و زوجي مش معني كده اني بضرب بعرض الحائط مجتمعي اللي بعيش فيه لكن انا برفض العرف المجتمعي اللي بيبقي اقوي من مفهومي عن الحلال و الحرام و برفض ان حد يحاسبني علي صفحة انتهت من حياة شخصين وصلوا في نقطة ما في طريقهم مع بعض انهم مش هيكملوا و قرروا هما الاتنين يقلبوا الصفحة برفض ان الناس اللي بتعيش بره بيوتنا و بتيجي تتصور معانا في الافراح...و بنفضل نسال نفسنا...مين دول....برفض اني احشرهم في كل صفحة في حياتي ليه احرم نفسي من سعادة....واخداها بعقلي و قلبي و مستخيرة ربي قبل كل شيء عشان خاطر ناس بنركب مع بعض الاتوبيس الصبح...مش اكتر لو حضرتك هتتكلم عن مجتمعي...بمعني اسرتي ااقدر اقول لحضرتك...مهما الاهل بيعترضوا و بيعلنوا الويل و الثبور و عظائم الامور....في النهاية بيوافقوا....مش لوي دراع...هم اكرم عندي من اني احطهم في هذا الموقف....لكن ببساطة لانهم بيدوروا علي سعادابنهم او بنتهم....و اللي بدوره لازم يقنعهم بان ده طريق سعادته لكن لو هو اصلا متردد...و هيرمي الليلة ع المجتمع يبقي من حق المجتمع مليون الف مرة يركبه و يقوله لا يا ابني...و لا يا بنتي انتي تستاهلي سيد سيده طب هو كل رجال الدنيا بالنسبة لي.... و هي من النساء تكفيني جدا و تفيض ايه مشكلتكم بقي؟؟؟ المشكلة ببساطة....ان صاحب المشكلة(اي حد في هذا الموقف و معلق استمراره في الارتباط بالحكاية دي)....عنده مشكلة....و مش عارف ان عنده مشكلة التردد جاي من جوه البني آدم....و اللي حواليه بيلعبوا ع التردد ده.....يا صاب و سمع الكلام......يا كمل و هو كمان عرف هو عايز ايه بالظبط في كلا الحالتين مترفضشي بني ادم او بني ادماية عشان صفحة اتقطعت....و حتي لو رفضته....اعتذر و ارحل في صمت....لكن مافيش داعي تنكأ جراح قد تؤلم البعض كثيرا سؤال علي الهامش: لواخت اي حد فينا....وردة بتتفتح قدام عينيك....فرحة بترويها باحساس ابوتك و اخويتك ليها في نفس الوقت....كان قدرها انها تمر بالتجربة دي....يا تري هتفكر ازاي؟؟؟؟ ع جنب بقي انتو تعرفوا ان من الرجال بيتمنوا....بيحملوا.....بيعدوا النجوم......اه و ربنا....عشان يتجوزوا سيدة مطلقة....(ده في موريتانيا ع فكرة) سبحان الله....مجتمع قبلي...و تحكمه اعراف القبيلة في كل شيء و من اهمها ان المراة التي سبق لها الزواج هي المرغوبة لانه امر هام جدا للقبائل ان تتالف فيما بينها دي وجهة نظري الشخصية....و دي صفحة حياتي...الي بحب اكتبها بحروف ابجديتي أنا مش حروف حد تاني السعادة لما تخبط بابك....استخير......و افتح الباب ع الاخر بس خلاص
    1 نقطة
  15. صباح جديد عليكم جميعاً , اسيبكم مع أروع القصائد السياسية. قصيدة ( أمي ملهاش في السياسة ) -- عمرو إسماعيل http://www.youtube.com/watch?v=vAw0C1FGSp8 مع تحياتي
    1 نقطة
  16. http://www.youtube.com/watch?v=Lwq6Fb-g7po&feature=related من اجمل لقاءات السادات واقواها ... ... الراجل ده كان معجزة ....فعلا
    1 نقطة
  17. امممممممممممممممممم رايحين شايلين في إيدنا سلاح http://www.youtube.com/watch?v=g8O58VFq9G4&feature=related
    1 نقطة
  18. الموضوع كلة تمثيل والمخرج لهذة المسرحية يستحق اكبر جايزة على مستوى العالم وهتشوفوا هشام باشا طلعت بكرة وهو خارج من السجن اما براءة او لانتهاء مدة العقوبة هتقولوا ازاى الكلام دة هقولكم الدفاع بتاع طلعت باشا وهو على اعلى مستوى طبعا وكلام الدفاع لهذة القضية مسموع لان المؤلف اتفق مع المخرج على كدة الدفاع هيطلب محاكمة هشام بقانون الامارات لانة فى صالح المتهم والقانون بيقول هناك انة اذا وافق ولى الدم ( ورثة المليونيرة سوزان ) على استلام الدية فان القانون يحكم بحبس المتهم من 2 الى 3 سنوات وهى المدة التى قضاها الباشا فى الفور سيزو اقصد السجن سيزون وكدة هيطلع برة وتسدل الستار وتتهافت القنوات الفاضية على ملىء برامجها بعمل مقابلات مع النبى حارسة وضمة الامر الاخر من طرق الدفاع هو ان اسرة المغدورة والغير ماسوف على شبابها انهم اعترفوا رسميا انهم متنازلون حاليا ومستقبلا عن اتهام طلعت بية باشا بالتحريض على القتل وانة بعيد كل البعد عن هذا الموضوع وان الصور الى تم اخذها عن طريق الكاميرات لحضرة الظابط السكرى هى صور مشوشة وغير مطابقة او غير واضحة او لم تحدد بالضبط انة السكرى واسرة المغدورة كما اكتشفت من هو الجانى الحقيقى وعارفاة وبالتالى الاستاذ هشام بية باشا سوف يكون بريئا شوفتوا القانون فى بلدنا قانون ولايهمة لاكبير ولا صغير وسلمولى على القانون لما تشوفوة
    1 نقطة
  19. مولانا السيد البدوي بيقول لك مستعد أروح لأبراهيم عيسى البيت وأراضيه .. ههههههههههه يجيب له شوكولاته وبونبون يعني جلال عامر كتب كلمتين النهاردة في المصري اليوم ... مالهمش حل
    1 نقطة
  20. بلا أدنى شك إنها مصيبة, بل وحقا من البشاعة أن يتهم رجل في احترام ورجاحة عقل واعتدل الدكتور سليم العوا الكنيسة بتخزين السلاح على خلفية ما نشرته جريدة الشروق بتاريخ 16 أغسطس في حديثه على قناة الجزيرة الذي بثته بتاريخ 15 سبتمبر .. لكن المصيبة والبشاعة في اتهامه للكنيسة ليست في الاتهام نفسه والخلفية التي استند عليها .. بل في تقاعس رجل في شأنه من تبين صحة الأدلة التي يستند عليها قبل أن يوجه اتهامه لأي طرف وهو حقوقي متمرس ما كان له أن يقع في مثل ذا شرك .. خصوصا أن الجهات المسئولة عن التحقيق في الحادثة صرحت ببطلان الادعاء وذلك "قبل" تاريخ بث البرنامج على قناة الجزيرة .. أنا شخصيا مؤمن دون ريب إن الكنيسة لا تخزن ولاحتى كيس بومب في أي من منشآتها .. والسبب منطقي بحت .. فلو كانت الكنيسة تضع يدها على 12 قنبلة نووية و 8 طائرات إف 9000 ولك أن تسرد ما تشتهي من أسلحة ثقيلة كانت أم خفيفة .. بيولوجية كانت أم كيماوية .. دمار شامل كانت أم غير شامل .. ما هو السيناريو الواقعي الذي يمكن فيه للكنيسة - بأي سلاح لك أن تختاره - أن تقوم فيه باستعمال هذا السلاح؟ طبعا لو المتلقي لهذا التحليل كان إنسان خياله جامح ومن المعتقدين في وجود الأطباق الطائرة والأسود الجائعة والمؤمنين بنظرية مركز الكون والديناصور المنقرض يبقى امتلاك الكنيسة للأسلحة والمتفنجرات هتكون أمر غير قابل للمناقشة بالنسبة ليه .. وهو ده المصيبة الحقيقية .. إن أبناء الوطن ذوي المواهب الفذة في تصديق كل ما له أن يبرر تخلف أمّتهُم بما لا يلقي اللوم عليهم كعناصر لهذه الأمة هو أمر مباح مهما بلغت سطحيته .. شوف حضرتك قلت إيه: لكن مش بس أبناء الوطن ذوي المواهب الفذة هم كل همي .. بل ومؤسساتها أيضا هي مما أهتم كثيرا به .. والكنيسة بكل تأكيد مؤسسة من مؤسسات هذا الوطن .. ووضعها كمؤسسة دينية لا يعني أنها لا تقع في حدود وطني وداخل أراضيه .. ولها ما لغيرها من كل مؤسسات الوطن ذات الشأن من حقوق .. كما أن عليها ما على غيرها من كل مؤسسات الوطن ذات الشأن من واجبات تجاه وطنها .. وهذا ما تركني مؤخرا أتسائل بشكل جدي وحرج .. هل الكنيسة مدركة لذلك؟ هي بكل تأكيد كذلك .. لكن .. هذا ما تركني مع تساؤل أكثر جدية وأشد حرجا .. وهو .. هل الكنيسة مستعدة لذلك؟ هل هي مستعدة لممارسة دورها في حدود دولة "مدنية" وراغبة في دعوة كل أبناء وطننا لممارسة حقوقهم في "المواطنة"؟ وهل الكنيسة مستعدة للتعامل مع مؤسسات الدولة الأخرى على أنها مؤسسات "مدنية" وليست "دينية"؟ لوهلة انتابني شعور بالشك في ذلك الأمر .. وهو إن كان حقيقية فالخاسرون فيه كثير .. مسلمون .. ومسيحيون .. لكن الخاسر الأكبر عندها ستكون الكنيسة ذاتها كمؤسسة .. في هيئتها الحالية على أقل تقدير ..
    1 نقطة
  21. انا لى نظرة مختلفة شوية فى موضوع السن الامثل للزواج وايضا التأمين المادى لضمان زواج الابناء الزواج من وجهة نظرى غير مرتبط بسن محدد بالرغم انى افضل انه لايقل عمر الشاب عن 27 سنه والبنت 22 احد جيرانى فى العمارة التى اسكن فيها فى الرياض صينى الجنسية وهو رجل عجوز بينما انا لا اتجاوز 28 سنة المهم هذا الرجل عاش معظم حياتة فى السعودية ولاحظت ان اولادة وبناتة وعددهم 5 يمتهنوا جميعا مهن طبية ويعملون فى افضل مستشفيات الرياض زى التخصصى والحرس والملك فهد وفى احد المرات حكالى عن نفسة من 15 سنة وقال كان معى فى تلك الفترة مليون ريال تقريبا مع السكن والسيارة الى اخرة ففكرت بأن اعمل مشروع او اشترى عقارات أوامن بها مستقبل اولادى وكانت هناك اقتراحات كثيرة منها اقامة مشروع او عقار او اضع لكل واحد منهم مبلغ معين فى البنك او شىء جمع اولادة وكانو فى مراحل مختلفة من التعليم لكن معظمهم كان فى الثانوية العامة واخر المتوسط وسألهم ايه رأيكم كل واحد فيكم له معايا 200 الف ريال بالنسبة للولد تحب انك تاخدهم وتجوز بيهم او تشترى بيت وانتوا يابنات تحبو اضعهم لكم فى البنوك ولا نجهزكم بيها فى جوازكم رد الاولاد جميعا وقالو لا احنا عاوزين نتعلم تعليم جيد بالخارج ولما نرجع نمسك وظائف محترمة هنا بالخليج منها نقدر نعمل كل اللى نبغاة وبالفعل الولد اخد 200 الف بعد ان انتهى من البكالوريوس بالسعودية وطار على اليابان اخذ ماجستير فى الاشعة ورجع اشتغل براتب محترم ودرس بالجامعه الاربع بنات لأن ليس لهم تعليم جامعى بالمملكة سافرو على بلد عربية درسو بكالوريوس وبعدها على بريطانيا لتكملة درسات عليا او دبلومة او ماستر ورجعو بعدها على الخليج مسكو وظائف بأعلى الرواتب ومنها جهزو انفسهم وتزوجن كلهم بزواجات محترمة عفوا طولت عليكم بس اكيد انتم فهمتهم انا عايز اقول ايه ليس بالشرط انى اوامن لأبنى ان شاء الله يعنى بأعتبار ماسيكون الضمان المادى للزواج والشقة وخلافة لكن المهم انى اربية جيدا اعلمة كويس اختار له مجال ينفعه فى مستقبلة وليس هناك مانع انى أسس له النواه اللى يبنى بيها مستقبلة لذاخلاصة القول على رأى المثل الصينى لا تعطى ابنك سمكة يأكلها ولكن علمه كيف يصطادها او حول ذالك المعنى
    1 نقطة
  22. كما وعدت سابقا ، يستدعى الوعى القومى ، ضرورة التطرق الى أسلحة ومعدات العدوان الأنجلوفرنسى على بورسعيد ... ماذا كانت أسلحتهم .... ومعداتهم ... ودباباتهم ... وسفنهم ... وطائراتهم ... "ومواصفاتهم" ....؟؟؟ وماذا كانت أسلحتنا ... خلال العدوان وخلال المقاومة السرية .. "ومواصفاتهم" ....؟؟؟ بهذه الطريقة، سنتمكن من تـــــفـــــــهــــــــم معنى ، وما أداه أبطال مقاومة العدوان ... منذ الغزو ...حتى جلائهم ... الهدف الأكبر من سلسلة هذه المعلومات ... معرفة أن " الأيمان بالله سبحانه وتعالى ... وبالوطن ... والأخلاص والثبات على المبدأ ... والشجاعة والجرأة وعدم الخوف سيوف يقهرون كل من يجرأ على مساس أرض الوطن ... أهم من ذلك ، أن الشعب .. الجنود ... الشرطة ... الطلبة ... الفدائيين ... الشباب والشابات ... "وقد رأيت بعينى شابات يمسكن باليندقية ، ويهرولون ناحية مطار الجميل وفيما ناحية الشاطىء ، ززز بل وقف بعضهن فى كمائن خلف البواكى ... للدفاع عن الوطن ... وللآسف ، لم يكن فى يدى كاميرا وقتها ... ولم يكن مصطفى شردى بجانبى ... حقا كان عددهن قليلا ... ولكن ... لا تنسون أن عدد أفراد مجموعات المقاومة السرية الشعبية المقاتلة "المقاتلين الفعليين" لم يزد على خمسون فردا .... قادة وأفراد ... !!!!!!!!!!!! يحى الشاعر أســـلحة العدوان والعدو .... (الأنزال البرمائى المباشر) ... الفصل الأول !!! علاوة على ذلك ، فقد استعمل البريطانيون والفرنسيون ، حاملة الجنود البرمائية المدرعت بافالو ... LVT 4a وهى صناعة أمريكية ، منذ أيام الحرب العالمية الثانية ... مكشوفة ... ويجب ملاحظة حرف " H " الذى اتخذ شعارا فى البداية للحملة إختصارا لكلمة "HAMILCAR هاميلكار" القائد القرطاجى الشجاع ، وليس كما يدعى البعض "أختصار كلمة " HUSARDS " ووجد البريطانيون ، مشكلة الفرنسيين فى نطق حرف " H " اذا كانوا ينطقوها " A " اذ اصبح اسم الحملة للفرنسيين لكلمة "AAMILCAR اميلكار" وبدأول فعلا يرسمون حرف " A "على معداتهم ، وهم فوق سفنهم فى طريقهم بورسعيد وبورفؤاد ... أنتبه البريطانيون لهذا الخطأ ... وأوقفوا رسم المعدات الفرنسية بحرف A وكان الوقت قصيرا لأختيار إسم آخر وحرف آخر للحملة ، واستبقوا حرف " H " ولذلك ، عندما يجد القارىء صورة أى معدات وعليها هذا الحرف ... فلابد له أن يعرف بأنها صورة من العدوان الأنجلوفرنسى على بورسعيد وبورفؤاد ... ولينزلها ويحتفظ بها ويتفضل بأرسالها ايضا الى بورسعيد أون لاين ... أذ ستظهر خلال الشهور القادمة صورا فى الأنترنت والكتب والجرائد والتلفزيون ، ما زالت مجهولة لكل العالم حتى الآن وأستعمل الفرنسيون الطراز المثبت عليع مدفع "بوفرز" مضاد للدبابات ... "هناك طرازات عديدة من شركة بوفرز ... مضاد للطائرات ... مشهور .. مضاد للدبابات لن يحصل على تلك الشهرة ولم يأخذ مكانه فى جيوش العالم بالشكل الذى حصلت عليه مدافع بوفرز المضادة للطائرات " ... بينما أستعمل البريطانيون البافالوا وركبوا عليه مدافع رشاشة فقط ... كما تبين الصور
    1 نقطة
  23. لما يكون معاك عشره جنيه وفي كيلو عنب مفعص بعشره جنيه وكيلو عنب لسه بنضارته وعليه لسه تغليفه وبعشره جنيه برضه تجيب ايه smk: الزواج من المطلقه يكون في حاله ان الرجل معيوب هو كمان ومطلق مثلا وعنده طفل وليس مطلق فقط لان نفسيه المرأه تتحمل ان يكون زوجها متزوج عليها وهي في عصمته وليس ان يكون مطلق فقط اما نفسيه الرجل فلا تتحمل ان يكون لزوجته شريك سابق وان تحملته يكون اكثر صعوبه من الزوجه
    -1 نقاط
×
×
  • أضف...