اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

لوحة القادة

  1. masraweya

    masraweya

    الأعضاء


    • نقاط

      4

    • إجمالي الأنشطة

      1044


  2. nightmare

    nightmare

    الأعضاء


    • نقاط

      4

    • إجمالي الأنشطة

      862


  3. مغتربة

    مغتربة

    الأعضاء


    • نقاط

      4

    • إجمالي الأنشطة

      4417


  4. م تيمور المراغي

    • نقاط

      3

    • إجمالي الأنشطة

      10060


المحتوى صاحب التقييم الأعلى

عرض المحتوى صاحب أعلى تقييم في 10/15/10 في جميع الأقسام

  1. بعد عشرات الرسائل والمحاولات المضنية للحصول علي فرصة لكي تحظي بمقابلة شخصية، جاءت الفرصة أخيرا، وأصبحت اقرب من أي وقت مضي للحصول علي فرصة عمل، ولكن لأنها فرصتك الأولي فيجب أن تستعد لها جيداً، ولا تعطي المجال للصدفة لكي تحدد لك مستقبلاً، وإليك أشهر 10 أخطاء يقع فيها المتقدمين لوظيفتهم الأولي، وطرق تفادي هذه الأخطاء.. وهي خلاصة تجارب كثيرة نشرتها الكثير من المواقع الأجنبية. 1-الاستهتار بالمقابلة الشخصية: أول خطاء يمكن أن تقع فيه أن تعتبر أن المقابلة الشخصية تحصيل حاصل وأمر شكلي، وانك تم الموافقة عليك وما هي إلا مسألة وقت، حتى وان اجتزت كل المراحل السابقة بنجاح، حاذر من التهوين من هذه المقابلة، واستعد لها بصورة تامة، وإياك أن تبدأ في التفكير فيما ستفعله بأول مرتب قبل أن تبدأ العمل. 2-إهمال ملابسك: لا يوجد لديك عذر أن تهمل في ملابسك، حتى لو كان لقاء ودي، أو كان مديرك يرتدي"جينز" أو يجلس بملابس البحر، حتى لو كان نظام العمل يسمح بحرية الملابس، مظهرك عليه عامل مهم، ركز في أن تبدو في أفضل صورة لك، وارتدي الملابس التي تعرف أنها تظهر أنيق وتزيدك ثقة، ولا تغامر بملابس جديدة، وابتعد عن الملابس "الكاجوال " فهي تظهرك بشكل عادى، بينما تظهرك "بدلة" العمل الرسمية بشكل أكثر مهنية، فالبدلة هي الاختيار الأكثر ضماناً. 3- عدم فهم طبيعة العمل: حاول أن تذاكر يجد تفاصيل الوظيفة التي تقدمت لها، لان اغلب محاور النقاش في هذه المقابل ستكشف مدي قدرتك في أداء هذه الوظيفة بصورة جيدة، حيث يمكنك توضيح المميزات الموجودة فيك من خبرات وقدرات تتماشى مع احتياجات الشركة خلال النقاش بصورة طبيعية، فهنالك الكثير من المديرين الذين يبحثون عن إجابة سؤال واحد بكل وضوح.. لماذا أختارك أنت دون سواك؟. 4-إبراز الذات والغرور: التحدث عن نفسك بكثرة خلال المقابلة الشخصية واحدة من اكبر الأخطاء التي يمكن أن ترتكبها في حق نفسك، فهذا ليس الوقت المناسب للحديث عن "الأنا" وإظهار مدى عظمتك وقدرة شخصيتك الفذة، تحدث ببساطة عن ما تستطيع القيام به، وعن خبراتك العملية بصورة مجردة سواء في المدرسة أو في الشركات السابقة التي تدربت أو عملت بها، فهذا هو وقتك المناسب للتألق وليس للتفاخر. 5-الإفراط في الحديث: يجب الحذر من الحديث بشكل أكثر من اللازم أثناء المقابلة وبصورة متدافعة عن موضوعات شتى لا تربطها صلة قوية، واعلم أن المقابلة الشخصية تسير في اتجاهين أخذ ورد في الكلام، كما ينبغي عليك التستر على عصبيتك عن طريق الجلوس بهدوء، الاستماع بعناية، الإجابة على الأسئلة بهدوء، وإياك أن تبعث برسالة لمديرك انك لا تجيد الاستماع، وانك تتحدث أكثر من اللازم، فمن يكثر قوله يقل فعله. 6-التركيز على الماديات: المال عنصر رئيسي وهام، لن نختلف في ذلك، ولكن لا تتحدث عن المال في بداية المقابلة، وإنما سيأتي دور تلك النقطة مع ترتيب الحديث، ولا تتحدث عنه بالتفصيل ولا تبدأ في تفنيد مرتبك في ألاماكن السابقة والمميزات التي كنت تحصل عليها، نقطة الماديات اتركها لنهاية الحديث، واستمع لما سيقال لكن وإذا كان لديك استفسار أسأله ببساطة ولا تكون لحوحاً أو متلهفا فيما يخص الماديات. 7-الحديث السئ: حتى إن كنت تكره مديرك السابق أو تشعر انه تم معاملته بصورة غير عادلة في المكان الذي كنت تعمله، فالمقابلة الشخصية لا تصلح أن تكون مكاناً أو وقتاً مناسباً لطرح تلك المشكلة والخوض فيها، وفى حالة كونك طُردت من عملك السابق لا تذهب لإجراء أي مقابلة إلا بعد إعداد أسبابك المنطقية حول ما حدث وإيضاح إيجابياتك في الرد على الموقف، وتوقع سؤال حول أسباب تركك عملك السابق، اجب بصدق عن الأسباب ولكن بصورة مهذبة عن المكان السابق. 8-الفشل في النقاش: قد تكون سيرتك الذاتية على الورق مثيرة للإعجاب، ولكن مديريك سيقدر المرشح الذي يتمكن من المشاركة في حوار ذكي غير متكلف بسيط وهذا يظهر من إجاباته علي الأسئلة وطرحه لها، ، لذا يجب عليك إعداد مالا يقل عن 3 أو 4 نقاط أساسية آو أسئلة بصورة مسبقة من باب تبادل المعلومات مع محاورك، خاصة وان عدم وجود تلك الأسئلة لديك ربما تظهر أنك غير مستعد. 9-انعدام الحماس: تلك المقابلة هي فرصتك الأولى للعمل في هذه الشركة، وقد تكون الوحيدة لإبراز سماتك الشخصية لمديرك، فلا تتحدث عن الجو سيء والمرور المزدحم في شوارع الأسعار مرتفعة والكساد الذي يحدث في الأسواق، أظهر له انك متفاءل صحيح هناك مشكلات، ولكن الم توجد الشركات لكي تحل للناس مشاكلها وتلبى لهم متطلبات حياتهم، حاول أن تجد من رحم المشاكل فرصة وطاقة نور للعمل، اظهر حماسك للحصول على تلك الوظيفة، ولا تنسى شكر الشخص الذي قابلك في النهاية. 10- نسيان المتابعة: لا تنسى إرسال رسالة بخط يدك أو رسالة إلكترونية مهذبة تشكر فيها الشخص الذي قام بمقابلتك على وقته الذي أمضاه معك، وان سعيد بالحوار الذي دار بينكم وتعتز بمعرفته في كل الأحوال، ولا تلح في اتصالاتك ومتابعتك لكي تعرف الرد، مكالمة واحدة في غضون أسبوع من المقابلة ستكون مقبولة تماماً.
    3 نقاط
  2. أستاذ فسيولوجى كان يمكن أن تبين وجهة نظرك عن التطرف و التعصب بدون هذه القائمة من الأحداث الإرهابية ما سردت من حوادث كان سببها تفسير و فهم خاطىء للدين من بعض المسلمين المتطرفين لا يتعدوا الآلاف من مليارات و الموضوع اللى إحنا بصدده ليس عن الجرائم الإرهابية لا أعرف مدى إستعدادك لأن تتخلى عن تعصبك " الغير مؤذى فى نظرك " !! اللى ذكرته ما يتكلم عنه الأخوة هو أنه لا يكفى أن يحتوى الدين على آيات لا أحد يلتزم بها و أشاروا للمنتديات المسيحية المليئة بالسباب و الإساءة لأديان الآخر المسلم ..... و التى بالتأكيد تتعارض مع آيات الإنجيل لا أعرف مدى إمكانية أن تفيد و تستفيد هنا من الحوار رجاء القراءة بالمنتدى و الموضوع أكثر حتى تفهم قصدي
    2 نقاط
  3. السلام عليكم المشكلة عندما يتوهم البعض أن تحقيق بعض المكاسب مهما كان بريقها على حساب جارك و زميلك هو أمر يستحق أن نخاطر من أجله بوطن بأكمله المشكلة عندما يعتقد البعض أنهم لم يخطئوا أطلاقا و "ليس لديهم متطرفون" المشكلة أن يظن البعض "ان من الافضل عدم الكلام في هذا الموضوع
    2 نقاط
  4. عاوزنا نرد نقولك ايه , نقولك نفس الكلام اللى بنقوله كل مره لدرجة انى زهقت منه, مفيش حاجة اسمها فيزة حرة , بتبقي على كفالة واحد وبيسيبك تشتغل براحتك وانت وحظك كمان ممكن يبقي محترم ويسيبك على راحتك وممكن يطلب منك مبلغ شهري وممكن يطلع ابن .... ؟ ويبلغك عنك هروب في حالة لو ما التزمتش بدفع المبلغ, فكده كده انت تحت رحمة واحد ما تعرفش ايه نظامه , ثم ان نقل الكفالة حاليا اصبح بعد عام اعتقد وممكن يطلب منك مبلغ كبير علشان ينقلك , فدي حظوظ وانت وحظك. وتأشيرة عامل عيوبها كثير منها عدم قدرتك على الاستقدام, ودي كفاية. ثم ان انت هتطلب راتب على اساس ايه , انت لا عندك خبرة ولا عندك شهادات في مجالك علشان تتشرط وتطلب راتب وتقبل بيه او ترفض , انت تحمد ربنا لو لقيت شغل وادك 1500 ريال يبقي فضل وعدل وكثير عليك. اعذرني في كلامى بس بجد انا بقيت بتخنق من المواضيع دي , ونصيحة خليك في بلدك روح اشتغل في اى شركة وفي مجالك (محاسب) حتى ولو ب 300 جنيه , والفيزا اللى هتدفع فيها شيء وشويات دي , وفر فلوسها وخدلك شهادة محترمة في مجالك زي CMA مثلاً , وانت لسه سنك صغير يعني مش هتفرق معاك سنتين تقف فيهم على رجلك. ساعتها هيكون معاك خبرة سنتين ثلاثة ومعاك شهادة او اثنين في مجالك , والوظايف المحترمة هيا اللى هتجري وراك وساعتها تقعد وتحط رجل على رجل كمان وتتشرط براحتك. ما تستعجلش وربنا يكتبلك الخير اينما كان, وانصحك كمان تقرأ المواضيع المثبته هتستفاد منها كثير وتفهم الحياة هنا ماشية ازاى. مع تحياتي
    2 نقاط
  5. الفيس بوك له وعليه على رأي أخي أيمن , له ان هناك حرية تعبير والاشتراك في مجموعات ثقافية وعلمية وشعرية والإطلاع على الآراء المختلفة والثقافات المتعددة للبشر وله ايضاً التواصل مع زملائك بعد سنين من الانقطاع في دوامة الحياة , ومشكلته الوحيدة عدم الخصوصية فبياناتك وصورك وصورأصدقائك وأصدقاء أصدقائك مشاع لكل من هب ودب وتطبيقات كثيرة ليس لها قيمة. وحتة الفيس بوك يع يع دي يا ozoozo يا أخوي فكرتني بالفيديو ده, جامد جداً http://www.youtube.com/watch?v=0eL8--zjvK8 مع تحياتي
    2 نقاط
  6. الفيس بوك له وعليه الكثير من الملاحظات عن نفسى عملت اكونت من عام او اكثر بس بصراحة اوقفته ( المصيبة انك ما تعرف تلغى الحساب نهائيا ) كل ما ادخل الاقى طلب للعبة الفلانية او طلب مش عارف ايه أو ايه والمصيبة حكاية ان عن طريق X تقدر توصل لY يعنى تعرف مين صاحب مين و هكذا كمان هناك كوارث فى اتفاقية الإستخدام وخرق الخصوصية اكتشفت ان كل شباب العائلة عندنا موجودين عليه وانى الجاهل الوحيد اللى مش بيدخل عليه منهم اللى مسمى نفسه بأسماء غريبة ومنهم اللى له اصدقاء يفوقوا عدد اصدقائى فى عشر سنوات بالمناسبة شركة جوجل لا تملك الفيس بوك بل تعتبره منافس لها بل واصدرت بعض المنتجات اللى بتحاول تسحب البساط من الفيس بوك مثلا google Buzz وجوجل me الفيس بوك سياسيا طبعا جاء الدور على الفيس بوك بعد ايقاف برنامج القاهرة اليوم وبلدنا بالمصرى وموضوع رسائل الSMS وغيره ..وموضوع حجب المدونات اللى حصل وكمان الدعاوى القضائية على بعض المدونين لنشر الأخبار بل وفصل البعض منهم لكونه مدون هناك اشاعات قوية ان شركة دوت لنك قدمت دراسة لبديل لموقع الفيس بوك ( طبعا بديل حكومى مقنن ) الإ ان الشركة نفت الموضوع ده مما يظهر ان الإشاعه انتشرت جدا الفيس بوك والمونات هى منصة المعارضة الحالية واعتقد حتى لو اتم اغلاقة سيكون هناك الف فيس بوك بديل لأن الشبكات الإجتماعية منتشرة جدا والللى عرف الطريق مش حيغلب فى وسيلة لموقع اخر اه بالمناسبة قام الفيس بوك بحذف بعض الحسابات مثل حساب جميلة اسماعيل وحساب جمال عيد بدون اى توضيحات المصدر الفيس بوك حذف الصور
    2 نقاط
  7. حكاية السنونو .. في يوم من الأيام ،عشق أحد طيور السنونو رجلاً. وقف ذات يوم عند شباكه وقال له : أنا أحبك كثيراً،فالرجاء فتح النافذة لأدخل ونعيش سوياً في هذا البيت. قال له الرجل : هذا غير ممكن لاأستطيع إدخالك ،ما أنت سوى طائر، فهل يعقل أن يحب طائرٌ إنساناً ؟! كرر السنونو على الرجل قائلاً : أرجوك إفتح النافذة لأدخل ونعيش سوياً . ثم نكون أصدقاءً فلا تشعر بالوحدة ،ونمضي العمر معاً. و كرر الرجل الجواب ذاته وللمرة الثالثة والأخيرة نادى السنونو على الرجل : أرجوك دعني أدخل،فقد بدأ موسم البرد،وكما تعلم أنني أعيش في الأماكن الحارة فقط !والا سوف أضطر للرحيل الى بلاد حارة. فلذلك أدخلني بيتك نعيش هنا،نأكل مع بعض،أقف على كتفك ألاعبك،فأنت مثلي هنا وحيداً وتحتاج الى من يمنحك الحب والحنان. قال له الرجل: أغرب عن وجهي الآن ، فأنا أريد أن أبقى وحيداً وطرد السنونو ! وعندما سمع السنونو هذا الجواب من الرجل طار وحلق عالياً ورحل بعيداً. وعندما ابتعد السنونو ، فكر الرجل في حاله وقال : كم أنا مغفل!لماذا لم أفتح النافذة وأدع السنونو يدخل ونعيش معاً! وندم ندماً كبيراً على فعلته هذه،ولكن هل ينفع الندم بعد الآن . وأصبح يقول في قرارة نفسه : على كل حال غداً يعود الدفء ويرجع السنونو .وأفتح له النافذة ونعيش معاً بسعادة وهناء. وفتح نافذته على مصراعيها وبدأ الإنتظار. وجاء موسم الصيف وبدأت أسراب السنونو تتوافد على البلاد،ولكن طائره لم يأت معهم ! واستمر بفتح نافذته طيلة موسم الصيف ولكن دون جدوى . طائره لم يكن معهم .. سأل عنه أسراب السنونو ،لكن لم يشاهده أحد . وفي النهاية قرر أن يستشير أحد العارفين بالطيور عن هذا الوضع ، وبعد أن شرح له الوضع، قال له العارف : إن عمر طيور السنونو ياصاحبي ستة أشهر فقط !
    1 نقطة
  8. يَا بَنِي آدَمَ قَدْ أَنزَلْنَا عَلَيْكُمْ لِبَاسًا يُوَارِي سَوْآتِكُمْ وَرِيشًا ۖ وَلِبَاسُ التَّقْوَىٰ ذَٰلِكَ خَيْرٌ ۚ ذَٰلِكَ مِنْ آيَاتِ اللَّـهِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ ﴿٢٦﴾ يَا بَنِي آدَمَ لَا يَفْتِنَنَّكُمُ الشَّيْطَانُ كَمَا أَخْرَجَ أَبَوَيْكُم مِّنَ الْجَنَّةِ يَنزِعُ عَنْهُمَا لِبَاسَهُمَا لِيُرِيَهُمَا سَوْآتِهِمَا ۗ إِنَّهُ يَرَاكُمْ هُوَ وَقَبِيلُهُ مِنْ حَيْثُ لَا تَرَوْنَهُمْ ۗ إِنَّا جَعَلْنَا الشَّيَاطِينَ أَوْلِيَاءَ لِلَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ ﴿٢٧﴾ سورة الاعراف ما أجمل أن يسترنا لباس التقوى ذنوبنا سوآتنا.. نسأل الله الستر و العافية اللهم أعنا على ذكرك و شكرك و حسن عبادتك
    1 نقطة
  9. الاستاذ عادل ابو زيد
    1 نقطة
  10. استاذى الفاضل تحياتى لك لا اعتقد وجودامكانيه للتلاقى بين استماع الكنيسه للنصيحه و بين احتمال زياده اللوم لها كما فهمت من تلميحك ما ننادى به هنا هو المشاركه فى حمل الهم العام وبلوره رؤيه اتحاديه بين جميع المصريين على فكره هذه الدعوه ليست محصوره فى القياده الرسميه للكنيسه بل اعتقد ان استخدامنا هنا لفظ الكنيسه كان اسقاطا على جميع المسيحيين المصريين من ابسط فرد فيهم الى اعلاه الدعوه هى للاندماج و هذه الدعوه اساسها ان نعمل جميعا معا تحت مظله واحده و هى مصريتنا لكن اختلاط الادوار ما بين الانتماء الوطنى و الانتماء الدينى هو ما يسبب التصادم اختلاط الدور الرسمى ما بين الارشاد الروحى و التصادم مع السياسه تريد ان تلعب سياسه هذا حقك و لكن بصفتك مصرى اولا و اخيرا محاوله خلق مناطق مشتركه بين ادوار من المفترض فيها الا تتلاقى بهذا الشكل يولد مناطق تشوش بدلا من وظوح للرؤيه هذا هو ما يولد مثل تلك الاتهامات التى تتحدث عنها و هذا كلام عام لا اقصد به فئه دون غيرها ما ندعو اليه ليس ان تعمل كل جماعه بمبدا ان احاول ان اكتسب لاعضائى اكبر قدر من رقعه الارض قبل اخى بل ان تعمل كل الجماعات معا فى سبيل حمايه قطعه الارض مشاااااااااااااااااااع بينهم لانها ارضهم جميعا اطيب التحايا أختى الكريمة ... تحية طيبة أولا ... انا لم اتحدث عن الكنيسة فقط وانما تحدثت عن الكنيسة والاقباط ، وهذا ما ورد فى ردى ثانيا... انا ذكرت انى سأرد فقط فى نقطة واحدة على الاخ صاحب المقال الاصلى وهى موضوع مشاركة الكنيسة والاقباط فى الحياة العامة ثالثا ... أنا لم أقصد ان سماع الكنيسة لنصيحة الكاتب سيزيد أللوم عليها ، وانما قصدت أن أعقد مقارنة بين رأيه الذى يقول ان الكنيسة والاقباط لا يشاركون فى الحياة العامة وبين الرأى الثانى للملايين فى مصر الذين يقولون العكس ويؤمنون به ويرمون الكنيسة والاقباط بالخيانة لأنهم يستقوون بالخارج ويخزنون الاسلحة، فكأنى أسأله أن الكنيسة والأقباط لو شاركوا المشاركة التى لا يراها هو فيهم حالياً فإلى أى حد سيصل ويتطور الرأى الثانى ؟؟؟ رابعا ... أنا لست معترضا على آرائكم جميعا ، فكلها آراء بناءة جدا ومرحب بها من كل عاقل ولست ضد المساركة فأنا معكم قلبا وقالبا ومستعد أن افعل أى شئ من أجل وطنى حتى ولو كان سفك دمى وأنا على يقين أنكم مثلى فى ذلك ولكن ... أنتِ يا أختى تتحدثين عن من تتوفر فيهم سمة الوسطية فى التعامل مع الاخر او من يمكن ان نطلق عليهم العقلاء إن صح التعبير ونسيتى فى الوقت ذاته ملايين ممن لو أقسمتى لهم بعرش الله وموطئ قدميه أن الكنيسة لا تخزن السلاح وانها لا تستقوى بالخارج وانها كنيسة وطنية جدا وان كاميليا لم تشهر اسلامها وان بعض شيوخ المساجد يؤججون الموقف ويشاركون فى ضرب صورة البابا بالاحذية دون ان يملكوا الدليل على الاتهامات الموجهة للكنيسة ، فلن يصدقوا حتى لو قدمتى لهم مئات الأدلة على ذلك . المشكلة يا أختى ليست فيك أو فى الأحباء اللذين تابعوا وردوا على هذا الموضوع وليست فى أمثالكم من ابناء الوطن الغيورين عليه وإنما المشكلة فى نموذج الجهل والجوع والمرض الذى أسلم رأسه لغيره يحشوا له فيها ما يشاء ، فهذا هو من يجب أن نخاطبه ولك خالص تحياتى وتقديرى
    1 نقطة
  11. موضوع ممتاز وجدته في مدونه DAWN Songsلكم يري ان في المناقشات اثراء للفكر وفتح ابواب جديده للثقافه السياسيه اعتقد ان الموضوع سيعجبكم من هو الرئيس؟ تعرف الشعوب التي انتزعت حريتها وحققت الديمقراطية تماما ما هي مهام رئيس الجمهورية وطبيعة عمله، وبالتالي ما هي المؤهلات المطلوب توافرها في شخص المرشح لهذا المنصب الرفيع، وفي غمار المعارك الكلامية الدائرة بين الأصدقاء من حملة ترشيح الدكتور البرادعي للرئاسة (ممن أحترمهم رغم الخلاف) وبين دعاة التوريث من حاشية السيد الوريث جمال مبارك (ممن أحتقرهم فضلا عن الخلاف)، ومثلهم رعاة التمديد لمبارك الأب (أقترح عليهم تسمية حملتهم مبارك كمان وكمان) وبين الأصدقاء الأقرب لتوجهي الشخصي من حملة قادرون لترشيح النائب حمدين صباحي، استوقفتني بعض التعليقات والكلمات التي تقال وتكتب هنا وهناك عن صفات الشخص المناسب كمرشح رئاسي، والتي تعكس عورا جوهريا في إدراك الجماهير لطبيعة عمل الرئيس وبالتالي مؤهلاته، والجماهير معذورة لأن تلك المعرفة في نظر النظام تعد من ضروب البلاسفيمي أو المعارف المحرمة في الأنظمة القمعية، ولنبدأ في التعليق على بعض تلك الأقوال المرسلة التي أطلقها الغرض حينا والجهل أحيانا ما لا يهمك في الرئيس * قال أسامة سرايا: الرئيس مبارك طيار ولديه سرعة رد فعل هايلة وهذه أحد سمات القيادة ... هي فعلا من أهم سمات القيادة .. قيادة السيارات .. وده على أساس إن مصر عربية نقل مقطورة هيسوقها وتفيده سرعة رد فعله في تجنب الحوادث، وطبعا ممكن يكتب على المقطورة "مصر دي مش ورث .. دي جاية بخلع الضرس" وكذلك "جمال أخو علاء" وهكذا .. شر البلية ما يضحك، لكنه ضحك كالبكا * قالوا: جمال ده متعلم كويس قوي وكان بياخد ستار في المدرسة .. طيب هايل، ممكن نجيب له شيكولاتة أو بلاي ستيشن مش ننتخبه رئيس * قالوا: يا عم خلينا في اللي نعرفه، أهو على الأقل شبع، لسة هنجيب حد تاني يسرقنا من أول وجديد .. رائع جدا منطق الولايا ده، كأننا بنتكلم عن مقاول حرامي هنسيبه يكمل المقاولة وأمرنا لله، مش عن حاضر ومستقبل بلد ومصير شعب * قالوا: مش مهم مين يمسك، أي حد إيده نضيفة ... والنزاهة لاشك شرط أولي لمن يشغل المنصب، لكن الاكتفاء بها ممكن لو كنا نتحدث عن شغالة أو دادة وليس رئيس جمهورية، ولو جاءنا غدا رئيس نزيه لكنه ليس حصيفا بما يكفي فسيبيع الفاسدون المتوغلون قصر الرئاسة وهو فيه ولن يستطيع لهم منعا * قالوا: واحنا في تلك الساعة لما يبقى الرئيس بتاعنا عالم ذرة .. كويس قوي، بس أولا البرادعي محامي ودبلوماسي مش عالم ذرة، ثانيا عالم الذرة سيكون في الأغلب رئيسا فاشلا، فالأكاديمي المميز يكون عادة أحادي الأفق والاهتمامات وهذا يتعارض مع مقومات القيادة السياسية * قالوا: حمدين هو الأحق، اعتقل 13 مرة بسبب مواقفه .. ولا شك أن النضال الوطني يضاعف مصداقية حمدين وله دلالته، لكنه بمفرده لا يجعله أحق من غيره لأن الرئاسة ليست مكافأة على النضال، وإلا كان أحمد فؤاد نجم أحق من حمدين * قال مصطفى الفقي: الرئيس يجب أن يحوز رضا أمريكا وإسرائيل .. ما شاء الله! ما رأيك يا دكتور في عزام عزام؟ أو أحد المصريين الحاملين للجنسية الصهيونية؟ * قالوا: جمال عنده خبرة علشان متربي في بيت الرئيس .. ممم .. ده حيث إن الريس بياخد شغل الرياسة يخلصه في البيت؟ والولاد يعملوا مراكب بالقرارات الجمهورية؟ ويشخبطوا ع الموازنة؟ في حديث لاحق نفصل المؤهلات التي يحتاجها منصب الرئاسة عموما في أي بلد، ثم نتطرف لما نراه ضروريا للرئيس المصري في المرحلة الراهنة، من باب التوعية السياسية طبعا وليس من باب التطبيق، لأن الدستور المعوج يجعل كل هذا الكلام غير قابل للتطبيق
    1 نقطة
  12. استاذنا الفاضل الاستاذ طلعت هشام لايفوتنى ان اثنى على مداخلتك الهامة جدا والتى بدون شك تهم كل من لة عقل او قلب متعلق بمصر سواء كان مصريا او غير مصرى وسواء ان كان يعيش على ارض الكنانة ام خارجها لان مصر ليس وطن نعيش فية بل وطن يعيش فينا ولا ازيد عما ذكرة اخوانى الافاضل الاجلاء عن اهمية الموضوع لانة يتعلق بمستقبل لب العرب والمسلمين مهما اختلف تقديرنا لذلك ولكن الامر جدا خطير خطير من حيث اننا نبحث فى مواصفات ومعايير الشخص او الفرد الذى سيصبح رئيسا لهذة الدولة الكبيرة المؤثرة فى مصير بلاد اخرى ليتكرر النمط مرة اخرى اذا سردنا مواصفات الرئيس الحالى منذ اكثر من 25 عام سنجدة هو اكثر المطروحين على الساحة مثلما تتفضلت حضرتك ورتبت ترتيب تنازلى فقد كان وقتئذ الظابط حسنى مبارك ناريس الجمهورية هو الانسب من بين من هم على الساحة وقتها ولكن انظر فى مواصفاتة ظابط طيار بل ورئيس او قائد للقوات الجوية وانما اقصد بذلك اعلى قدرة وتركيز وعلم من بين اقرانة ولست بصدد ان اعدد مزاياة وقتها ولكن ماهى التاثيرات الايجابية على مصر نتيجة حكم زاد عن 25 عام ظل يحكم بمفردة التثيرات مهما كانت متغيرة الا ان المحصلة النهائية سلبية من وجهة نظرى وبالتالى فانا اقصد اننا لن نستطيع ان نجد انسان تكتمل فية كل الصفات بل الواجب علينا بقد اهتمامنا بصفات ونقومات قائد مصر القادم بقدر ما ان لانجعلة مثل سابقية بان لايكون الحكم لفرد او شخص واحد وانما لدولة او لؤسسات غير خاضعة للحاكم مثل الكونجرس مثلا فاذا جاء الرئيس الجديد فلن نرتعد ونحاف من مصير مجهول مثلما نحن فية الان ركزوا يااخوانا بقدر اهتمامكم على صفات من هو الرئيس نعم نركز ايضا على كيف يحكمنا هذا الرئيس
    1 نقطة
  13. http://www.al-araby.com/articles/1011/060528-1011-fct01.htm رسالة غاضبة من رئيس نادى قضاة الإسكندرية إلى الرئيس مبارك المستشار محمود الخضيرى: أحالونا للمحاكمة لأننا فضحنا التزوير تذكر وقوفك وحيداً بين يد الله أبعد عنك بطانة السوء التى تزين لك الظلم سارع إلى رد المظالم وإطلاق الحريات وإغلاق المعتقلات وجه المستشار محمود الخضيرى رئيس نادى قضاة الإسكندرية من خلال العربى كلمة للقضاة قال فيها: يا من أصبحتم المنارة التى يهتدى بها والمشاعل التى تضئ الطريق إلى الحرية والديمقراطية الحقة، لقد قلتم فصدقتم وعاهدتم فوفيتم وكافحتم فوضعتم الشعب على أول طريق النصر إن شاء الله بيقظته والتفافه حولكم. لقد أحالونا للتحقيق والمحاكمة لأننا فضحنا التزوير وطالبنا بمحاكمة المزورين ظنا منهم أن ذلك يخيفنا ويمنعنا من الحديث، فإذا بهم يرون منا صلابة لم تكن فى حسبانهم والتفافا من الشعب فاق كل توقعاتهم ونحن نقولها بكل إصرار وعزم إننا لن نسكت حتى يتحقق للقضاء استقلاله وللانتخابات نزاهتها وللشعب حريته مهما كلفنا ذلك من تضحيات نحن على استعداد لها فى سبيل حماية هذا الوطن الذى نعمنا طويلا بخيراته. يا سيادة رئيس الجمهورية كلنا يعلم أنك الوحيد صاحب القرار فى مصر والمسئول الأول أمام الله والشعب عن الظلم الذى يقع على الناس وأنا أذكرك بالوقوف وحيدا بين يد الله ترجو رحمته. يا سيادة رئيس الجمهورية إن كل برئ يقضى ساعة خلف أسوار المعتقلات له أسرة تحتاج إليه وأنت تعلم أن دعوة المظلوم ليس بينها وبين الله حجاب. يا سيادة رئيس الجمهورية أبعد عنك بطانة السوء التى تزين لك الظلم وتوهمك بأنها هى التى تحميك وهى غير قادرة حتى على حماية نفسها، واعلم أن الحماية الحقيقية هى فى حب الناس لك وأن حماية القلوب أقوى من حماية المدافع. ياسيادة رئيس الجمهورية لا يغرنك ما أنت فيه الآن من قوة وسلطان فكل ذلك إلى زوال، فسارع إلى رد المظالم وإطلاق الحريات وإغلاق المعتقلات التى يصور لك أعداء الحرية أنها تحميك وتحمى الوطن. وأعلم يا سيادة رئيس الجمهورية أن الخوف الذى لا يعرف طريقه إلى قلبك الآن لما تشاهده من حولك من مظاهر القوة التى تحيط بك سيملأ قلبك يوم القيامة وأنت ترى أصحاب المظالم يتعلقون بك يطلبون من العزيز الجبار أن يقتص لهم منك وأنت لا تدرى ما الله فاعل بك. إخوانى إن حريات المواطنين أمانة فى أعناقكم فاحرصوا على صيانتها وأقول لسيادة النائب العام الله الله فى حرية الشعب التى وضعها أمانة فى يدك فلا تضيعها وإن الله لا يتجاوز عن حقوق الناس حتى يتجاوزوا هم عنها. وأقول لرجل الشرطة تذكر وأنت تعتدى على المواطنين أباك وأمك وأخاك وأختك وانك لن تستطيع أن تحتج يوم القيامة بأنك تنفذ الأوامر لأنه لا طاعة لمخلوق فى معصية الخالق. هذه رسائل قصيرة ارسلها من باب التذكرة قبل فوات الآوان حتى لا يرتفع الطوفان فيغرق الأخضر واليابس لأن الإحساس بالظلم بدأ فى التنامى ولا نريد أن يتحول إلى نار تحرق الوطن الغالى.
    1 نقطة
  14. الموضع شائك وشيق فى نفس الوقت أردت أن أشارك برأيى كقبطى مصرى يعيش فى الكويت سأشارك فقط فى نقطة واحدة دون الخوض فى أى شئ آخر صاحب المقال ـ مع احترامى الكامل ـ ينتقد اسلوب الكنيسة المصرية فى اهتمامها بالامور الروحية فقط ويحث الكنيسة والاقباط على المشاركة فى الحياة العامة بكل أشكالها وهو رأى احييه عليه جدا ولكن ألم تسمعون يا أخوتى عن الأصوات التى تتهم الكنيسة بأنها دولة داخل الدولة وأنها تتدخل فى السياسة وتستقوى بالخارج ؟؟؟ فما بالكم لو اصغت الكنيسةالى هذه النصيحة ؟؟؟ وتحياتى للجميع
    1 نقطة
  15. واحد خليجي راح يحلق عند الحلاق وبعد ما خلص لقي نفسه اقرع مسك في الحلاق المصري و قال له شنو هذا اللي انت سويته الحلاق قال له مانا يابيه كل ماسالك ايه رايك تقولي و الله ما قصرت :)
    1 نقطة
  16. هذه مؤهلات الرئاسه او اهمها كار بالفارسية والكردية هو الصنعة، والكارخانة هي محل الصنعة أو الورشة، وكاريير الانجليزية مرتبطة بها، إذ تلتقي الفارسية مع الإنجليزية في الأصل الهندو-أوروبي القديم، أما الرئاسة فكلنا يعرفها حتى السأم والمقت، وقد تناولنا في النوت السابقة بعض ما يتداوله الناس من أقوال حول مرشحي الرئاسة في مصر، وهنا نعرض ما نراه أهم مقومات المرشح المناسب لمصر في ظروفها الراهنة، ونحن هنا لا نتحدث عن رئيس لأمريكا ستكون مهمته قيادة فريق عمل مؤهل وكوادر حزبية لديها الخبرات بالفعل في تنفيذ سياسة الحزب الذي رشحه، بل نتحدث عن رئيس سيضطلع بقيادة وطن في حالة انحطاط اقتصادي واجتماعي وشبه انفلات أمني وخواء سياسي، فضلا عن مؤسسات مهترئة ودستور به عور شرعي، وعليه يجب أن تكون لفترة ولايته الأولى أهداف مصيرية وخطة عمل واضحة، وكل هذا سيقتضي مرشحا استثنائيا مؤهلات الرئيس 1. الاقتصاد أخطر من أن يترك للاقتصاديين، هكذا قال أحد رؤساء الولايات المتحدة (أظنه روزفلت) وهو محق بالطبع، لهذا يتعين على رأس الدولة أن يكون ملما بالاقتصاد الدولي ومتابعا جيدا لتطوراته، ولديه بصورة عامة الحس الاقتصادي الذي يمكنه من نقد الخطط الاقتصادية التي يقترحها الوزراء والخبراء في إدارته 2. الممارسة السياسية في مصر بما يكفي، أو على أقل تقدير المتابعة اللصيقة للحياة السياسية فيها، حتى تكون لديه خبرة تعصمه من استخدامه بواسطة بعض القوى السياسية المصرية كما حدث مع الرئيس محمد نجيب قديما وكما حدث مع البرادعي أمس القريب، خدع الوفديون والإخوان الرئيس نجيب قديما وأوهموه أن الشعب والجماهير معه ثم تركوه في أزمة مارس عاريا، وخدع الإخوان البرادعي مؤخرا وأوهموه بتحالف انهار مع صفقتهم الانتخابية مع النظام 3. امتلاك رؤية للسياسة الدولية وعلاقات القوى وتحرك موازينها على المستوى الدولي والإقليمي، وبصفة خاصة لتحركات أربعة قوى على الساحة العالمية اليوم، اليمين الآنجلو-أمريكي المهيمن على منظومة العالم الجديد، ويسار الوسط السائد في الاتحاد الأوروبي ومحاولاته الدائمة لحفظ التوازن بعد غياب الاتحاد السوفيتي، قوى اليسار التحرري في أمريكا اللاتينية وأخيرا الصين الماوية والشرق الأقصى 4. امتلاك رؤية للسياسة الإقليمية وانعكاس الصراع العالمي عليها، بوجود كتل متحالفة مع اليمين العالمي ممثلة في السعودية والإمارات العربية والكويت وقطر، وقوى متحالفة مع اليسار التحرري ممثلة في إيران وسوريا 5. الإلمام الكامل بتاريخ مصر، فضلا عن الإلمام الوافي بتاريخ المنطقة والإحاطة المعقولة بتاريخ العالم الحديث والمعاصر 6. القدرة على تبني خطاب سياسي قيمي وأخلاقي يوازن ويحجم أثر أربعين عاما متصلة من الخطاب السياسي الانتهازي الذي أورث تدهورا عاما في منظومة القيم في المجتمع والسلوكيات على مستوى الشارع، وأن يمكنه تاريخه من عدم المزايدة عليه عند تبني هذا الخطاب القيمي 7. مدعوم بتيار شعبي معقول بخلفية أيديولوجية أو وطنية أو حتى فئوية توفر له غطاء سياسيا في حالة تطبيق السياسات الجريئة المطلوبة منه ليعود بالدولة للانحياز الواجب عليها مع المهمشين والفئات الأكثر حاجة لرعاية مصالحها الأساسية، نظرا لردود الفعل الحتمية من جانب رأس المال الانتهازي الذي سيحاول الالتفاف شعبيا على الرئيس حال تطبيق تلك السياسات 8. الموهبة الإدارية والملكات القيادية التي تمكنه من اختيار الإدارة التي ستعينه على تنفيذ برنامجه وإدارة تلك المجموعة على مستوى القمة بنجاح خلال فترة رئاسته تطبيق على المرشحين الشعبيين والغير شعبيين لو حاولنا تطبيق القائمة السابقة على المرشحين الشعبيين ممن يحول الدستور بمواده الحالية بينهم وبين الترشيح لوجدنا ما يلي * حمدين صباحي لديه قصور نوعي في النقاط 1، 3 و 8 من القائمة، أما الخبرة السياسية فهو أكثرهم خبرة وممارسة لواقع السياسة المصرية وفصائلها، وكذلك معارفه التاريخية مميزة، ومتابعته للسياسة الإقليمية ممتازة، وهو قادر على تبني خطاب قيمي ومميز فيه بالفعل، وكذلك يملك دعما في الشارع من التيارات الجماهيرية والنخب الناصرية فضلا عن دعم نوعي من تيارات اليسار الكامنة * محمد البرادعي لديه قصور نوعي في النقاط 1 ، 5 و7، والأهم قصور كلي في النقطة 2 من القائمة السابقة، وله في المقابل دراية واسعة بالسياسة الدولية وإلمام معقول بالسياسة الإقليمية، وهو قادر على تبني خطاب قيمي وتاريخه يمكنه من ذلك، ثم لديه الخبرات التنظيمية والإدارية على أرفع مستوى، فهو مدير ناجح بحكم تجربته المهنية ولو لم يكن زعيما * أيمن نور لديه قصور نوعي في النقاط 1، 4 وقصور كلي في النقاط 3، 5 و8 من نفس القائمة، ونور يأتي بعد حمدين مباشرة في الخبرة والممارسة السياسية لفترات معقولة، وهو قادر كذلك على تبني خطاب قيمي وقادر على اكتساب التعاطف الجماهيري بطريقة مختلفة عن طريقة حمدين والبرادعي ولكنها في النهاية ناجحة، وكذلك لديه دعم نوعي جماهيريا على الأقل من شباب الغد وكنتيجة لتجربته السابقة في 2005م لذلك أرتبهم بنفس الترتيب الوارد أعلاه، صباحي ثم البرادعي ثم نور، ويعيب هذا التطبيق أنه يعتمد على توسم ما لكل منهم من مواطن ضعف وقوة وفقا لتصريحاته ولقاءاته هنا وهناك، لذلك وارد جدا أن يكون التقييم مجحفا لأحدهم ومبالغا في استحسان الآخر، لكن في النظام الديمقراطي يقف المرشح لتعتوره الأسئلة من كل جانب، فتكشف ما به من ضعف وقوة، ويناظر غيره من المرشحين مناظرات ساخنة يحرص كل منهما فيها على كشف عور الآخر، ولا تكون الأسئلة على غرار سؤال مفيد فوزي لمبارك لو كان يدلل حفيده أم لا، لكل هذا لا أدعي موضوعية كاملة لتقييمي وترتيبي هذا لو طبقنا نفس النقاط على المرشحين المحتملين من جانب الحزب الوطني، والممهد لهما الوصول للحكم بالتمديد للأب أو التوريث للابن فسوف نجد ما يلي * مبارك الأب لديه بعد كل هذه السنوات قصور نوعي في النقاط 1و8، وقصور كلي في النقاط 3، 4، 5، 6 و7، وقد يقول قائل كيف لديه كل هذا القصور وقد حكم بالفعل لحوالي ثلاثين عاما؟ والرد ببساطة هو ما آلت إليه أوضاع مصر الراهنة * جمال مبارك لديه قصور نوعي في النقطة 1 وقصور كلي في النقاط 2، 3، 4، 5، 6، 7 و8 من القائمة، أو بمعنى أدق قصور كامل في المؤهلات اللازمة للرئاسة
    1 نقطة
  17. لا بجد انا خلاص صدقت و صدقت كمان ان المنتديات المسيحيه اياها الى مليانه سب لله و للرسول صلى الله عليه و سلم و الى كل الكلام الى فيها وصلات فى سب الاخر و معتقداته دى يمكن بتاعه هندوس و كمان اقباط المهجر و بذاءاتهم و كراهيتهم العلنيه لشوركاؤهم فى الوطن دا نوع من المحبه بس احنا الى مش واخدين بالنا فى ايه جميله قوى فى الكتاب المقدس لو الكل طبقها اكيد الحياه هتكون اجمل بتقول ايه بتقول لماذا تنظر القذى الذي في عين أخيك وأما الخشبة التي في عينك فلا تفطن لها؟ ... يا مرائي! أخرج أولا الخشبة من عينك وحينئذ تبصر جيدا أن تخرج القذى الذي في عين أخيك (لوقا 41:6-42)
    1 نقطة
  18. الموضوع ده تركني في حيرة من أمري .. ولخبط عندي مفاهيم كتير .. وأنا أساسا بتلخبط بسرعة .. يعني الحمد لله أنا مسلم .. وبالتبعية مؤمن بـ ( وَأَنَّ اللَّهَ لَيْسَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِيدِ ) وبـ ( وَمَا رَبُّكَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِيدِ ) .. وعلى يقين بـ ( إن المفلـس من أمتي من يأتي يوم القيامة بقيام و صيام وصـلاة وزكاة وحـج ويأتي وقد شتم هذا, وسفك دم هذا, وأكل مال هذا, ونال من عرض هذا ، فيؤخذ لهذا من حسـناته ولهذا من حسناته فإذا فنيت حسناته قبل أن يقضي ما عليه أخذ من سيئاتهم فطرحت عليه ثم طُرح في النار ) .. حيرتي ليست فيما أنا مؤمن به أو على يقين به .. لكن ردود الأعضاء في الموضوع ده خليتني مابقتش عارف: 1. هل لله تعالى - إن أراد وبعد اقتصاصه للمظلوم - أن يغفر لعبد ظالم مفلس كل السيئات التي حطت عليه وأن يقيه من أي عذاب في النار؟ أم 2. ليس لله تعالى أن يحكم في خلقه وليس له تعالى - حتى لو أراد وبعد اقتصاصه للمظلوم - أن يغفر لعبد ظالم مفلس لم يتب في الدنيا أو يبتلى فيها بلاء يُغفر به؟ الردود لخبطتني جامد دلوقتي لازم أرجع أذاكر توحيد الألوهية وتوحد الربوبية وتوحيد الأسماء والصفات تاني عشان بجد اتلخبطت خالص
    1 نقطة
  19. ما نفعله هنا .. حوارنا هذا.. أهم من أللف لقاء أمام الكاميرات أن نتصارح .. نوضح .. نتناقش بهدوء .. نعيد بناء الجسور التي تدمرها تصريحات مثل "أنتم ضيوف" لا يتم الاعتذار عنها حوارنا كمواطنين -مهما بدا أنه لا يمكن أن يكون له أثر- هو أجدى مانفعله فلا أحد يعرف التأثير الذي يمكن أن يحدثه فرد واحد تحياتي
    1 نقطة
  20. استكمل مع حضرتك عندما يستشعر المواطنون فى دوله معينه وهن السلطه الحاكمه لهم ينعكس ذلك على سلوكهم باتجاهات شتى فهناك من يطع فى تحقيق مكاسب و هناك من يحس بالقهر و هناك من يحلم بان يحل محل هذه السلطه الضعيفه هذا التضارب فى المصالح هو ما يفز كل هذا الاحتكاكات التى نراها ببساطه عندما لا يستشعر الكل بانهم ذو مصلحه واحده مشتركه بينهم لن تجدى اى وسائل لمعالجه الموقف هل يستطيع فريق كره قدم ان يكسب مباراه و كل فرد فيه يعمل لمصلحته هو لا لمصلحه فريقه ما ينقصنا فى مصر الان هو استشعار روح الفريق جميعا فى مركب واحده و جميعا لمصير واحد لكن هذا لن يتحقق الا بايدينا نحن و ارادتنا نحن و هو امر ليس بالهين و لا بالسهل لانه يتطلب من كل شخص التجرد و هو ما لا يقدر عليه الاغلب الان لان الخوف يثبط اى همه للمبادره المطلوب الان هو المواجهه مواجهه الذات و الاخرين مواجهه كل المواقف الخاطئه و الاقوال الخاطئه مواجهه المحرض قولا او فعلا ضد التجمع اتباع الحق حتى و ان كان مع الاخر و ليس مع مجموعتى رفض اى عمل او فعل يهدد الاندماج رفض الخوف و عندما نقدر على فعل ذلك عندما نتوحد فى جبهه واحده نستطيع عندها ان نواجهه معا اسباب شقائنا الرئيسيه المتمثله فى دكتاتوريه النخبه الحاكمه و فسادها هى و معاونيها
    1 نقطة
  21. استاذى الفاضل اشرف حليم عذرا لتاخرى فى الرد عليك و لكن لم يتسنى لى ذلك منذ وعدت قبل الان اسعدنى ردك الفاضل على و اسعدنى حقا ما استشعرته منه من رغبه حقيقيه فى تجاوز كل ما يفرق و التمسك بكل ما يجمع لا اريد ان اطيل الرد و ان اتكلف الاقتباس و التعليق و لكنى اجنح فى ردى هذا لان يكون عام على ما استشعرته من معانى فى احرف تعليقك مع اخذى فى الاعتبار ان استاذ ابو عمر كفانى مؤونه الرد فى بعض النقاط فرايت ان اتجاوزها تفاديا للوقوع فى فخ التكرار بشكل عام اعتقد انه من ردودى و ردود حضرتك يستطيع اى قارى محايد ان يضع يده على اساس العله ان نظر لهم و لكل ما ورد فى هذا الموضوع بعين المحايد اقول انه لو فعل ذلك فسيكتشف ان شكاوى كل جانب تكاد تكون تتطابق فقط مع عكس الوجهه جميع الشكاوى و الملاحظات سيرى انها نتجت كنتيجه حتميه لغياب الدوله الدوله بمعناها الواسع الذى يشمل قيم الحق و العدل و المواطنه و الحريه غياب كل هذا عن المجتمع ادى الى افراز نتائج نتنه جدا سواء على المستوى الاجتماعى او السلوكى او حتى التفكير عندما يمرض الاسد العجوز تسود الغابه الفوضوى و هذا هو ما يحدث لنا الان الفوضى فى اسوء معانيها الفوضى هى التى تجعل الناس تفكر فى وسائل للحمايه و قد يجده البعض فى الانعزال و قد يجده البعض فى الاندفاع و قد يجده البعض فى الاستقواء بالخارج الكل فى ظل الفوضى يميل للالتجاء لاقرانه الذين يشبهونه الذين يجمعه معهم مخاوف مشتركه اشخاص يتوسم فيهم ان اللجوء النفسى لهم يعطيه القوه و ان التعصب معهم افضل من التعصب من غيرهم هذا ينطبق على الكل بلا استثناء و هذا هو اخطر ما يمكن ان تواجه مصر الان لانه فى ظل الخوف تسود سلوكيات كثيره كوارثيه قد لا يكون الفرد معتاد عليها من قبل ابسطها شيوع فكره اخذ الحق بالقوه و باى وسيله مباحه و ذلك بدايه من الافراد و حتى تنسحب على كل تجمع او تحزب افرز له المجتمع لذلك كما قلت لك لابد من المواجهه و لكن المواجهه فى معناها الحقيقى تعنى مواجهه الذات قبل الاخرين تعنى ان اتحرر من خوفى الطبيعى فى سبيل ان امد يدى لاخى لا اريد الاطاله فى رد واحد فعذرا ساستكمل فى ردود قادمه تحياتى
    1 نقطة
  22. من ساعه ما موضوع التقييم دا حصل و فيه شد و جذب بين الاعضاء حواليه لكن الامور ماشيه لكن بصراحه انا النهارده شوفت اغرب حاجه ممكن ان حد يشوفها فى الموضوع دا اصل ان انت تدى تقيمات سالبه علشان انت متغاظ من عضو معين بتحصل :wub: :wub: او تديله التقييم علشان ترهبه من انه يتكلم فى مواضيع معينه بغير الطريقه الى على مزاجك يجوز smk: smk: لكن ان عضو فاضل يمسك موضوع معين من اوله لاخره يدى كل واحد اشترك فيه تقييم سلبى سواء المؤيديين او المعارضيين يعنى باختصاااااااااااار الكل لا الموافقين و لا الرافضين محدش نجى من مجزره التقييم بتاعه حضرته دا حتى العضو الافتراضى الى كل مهمته نقل الاخبار مسلمش من المجزرة الرهيبه دى wst:: wst:: wst:: لمجرد انه تجرا و نقل ( اليا )خبر من الاخ عايز يحظهر الحديث عنه وديا او اجباريا mfb: mfb: فلا معلش دا اسمه اساءه لاستخدام خاصيه ممنوحه للاعضاء لغير الهدف منها و انا بخاطب الاداره انها توضع حد للمهزله دى لانى اعتقد انه كانت فى حاله سابقه حظرت فيها الاداره الخاصيه دى عن عضو معين الخاصيه الهدف منها التعبير عن اعجابى او رفضى لوجه نظر الاخريين لكن لما اعتبرها سلاح ارهاب فكرى فاعتقد ان الامر يكون كده خرج عن السيطره و محتاج خطوه تنظيميه او تصحيحيه
    1 نقطة
  23. 1 نقطة
  24. واحب اقول لكل مستخدمى الفيس بوك لاتنحرف والجريمه لاتفيد وان عمك اخد منك عقد الشقه بوس ايدك شعر ودقن . وان فى 200 مليون عضو عالفيس بوك اخترقوا .
    1 نقطة
  25. السلام عليكم واضح ان المذيعة وضيوفها نسيوا اهم حاجة فى عيوب الفيس بوك نسيوا ان من اهم عيوب الفيس بوك هو ان البرادعى يجيد استخدام الفيس بوك بينما المعلم الكبير لايعرف كيف يستخدمه وفى هذا عدم تكافؤ للفرص!!! تشاهدون تلميح لذلك فى بداية الجزء الثالث http://www.youtube.com/watch?v=OjD-6JBuN80&feature=related
    1 نقطة
  26. لولولولييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييي الف مليون مبروك عمرو دى دعواتى ههههههههههههههه اجابي يا جميله ربنا يفرحك كمان وكمااااااااااان الف مبروك اغابى وعقبال الجميع بس معلش محتاجة مساعدة س bv:- ريعة لانى بملى الابليكيشن وفى حاججات واقفة معايا بليز شوفى الاسئلة وردى عليها على توبيك الاستفسارات السريعة
    1 نقطة
  27. السنة اللي فاتت موقع مصريون في الكويت عمل يوم ترفيهي جميل في شاطئ العقيلة ورحنا حضرنا الحفلة وكان تجمع جميل جدا ايه رأيكم لو اتكرر اليوم ده السنة الحالية نتجمع كلنا هناك واعتقد ان التجمع هناك هيكون اسهل لمعظم فريق المحاورات وعموما انا عليا الفحم مين قال عليا اللحمة ومين الفراخ ومين هيجيب البيبسي والخبز ومين في الحريم هتعمل الطحينة والمكرونة؟؟؟؟ ومين هتعمل سندوتشات الجبنة للاطفال علشان يتصبروا بيها ؟ ومين هيجيب الشاي؟؟ على كل حال لو اتكرر اليوم ده ان شاء الله هكون اول المشاركين اذا كان ليا عمر يلا انا منتظركم هناك عنوان الموقع www.egkw.com
    1 نقطة
  28. بجد فرحانة أوي اننا بنتكلم و نحاول نفهم بعض أكثر عايزة أسأل عن حاجة سمعت عمي بيحكيها و انا صغيرة جيراننا كانوا مسيحيين و تقريبا كل واحد من قرايبنا كان مع واحد من ولادهم في الدراسة عمي كان مصاحب "لبيب" و دخلوا نفس الكلية و اشتغلوا في نفس المكان اليوم ده لقيته راجع غضبان جدا .. بيسألوه حصل إيه قال انه و هو عند لبيب لقى عنده "مطوية" بتتكلم عن وجوب كراهية المسلمين لأنهم "عذبوا المسيحيين" و عن قرب "استرداد مصر" من المسلمين ررد فعل لبيب كان الحرج من عمي و إنكار إيمانه بهذا الكلام لكنه يضطر لأخذها "حتى لا يضايقه أحد" .. طبعا أنا أصدق عمي .. لكنني أسأل عن مدى انتشار مثل هذه الدعوات و من الذي يدعمها؟؟؟ على فكرة .. جيراننا هؤلاء كانوا مثال الأدب و الذوق و أنا في تعاملي لا أشق عن صدور الناس .. أعاملهم بما يظهرون تساؤلي هذا مخاولة للفهم .. هل هناك "متطرفون " يجذبون شبابكم و يستفيدون من تغذية فكرة "الأقلية المضطهدة"؟ مرة ثانية .. سعيدة جدا بهذا الحوار الهادئ أسأل الله الهداية لما يحب و يرضى لنا جميعا
    1 نقطة
  29. يعني محدش وصفني يعني (وش واحدة بتتصعب و تمصمص شفايفها) طب يللا اكمل انا وصف الأعضاء كما يتراؤن في خيالي اغابي زي صورتها الرمزية طويلة او تميل للطول تميل للبياض و شعرها اسود و يتدلى على كتفيها مبتسمة هند علي تميل للنحافة متوسطة الطول لابسة حجاب أبيض قمحية أو افتح ملامحها حادة و واضحة مش شايفاها مبتسمة دايما على وشها مرارة ماما سلوى مش عارفة ليه بحس انها شكل عقيلة راتب لما كانت صغيرة ملامح جميلة جدا و لكنها تشع أمومة و دفء طويلة بيضاء و شعرها غامق قصيرلنهاية العنق دايما بشوف ايديها ايدين أم دايما مشغولة و بترتب حاجة بتلبس نظارة للقراءة أبو محمد شايفاه متوسط الجسم بكرش خفيف ( من أكل أم محمد) بس يميل للرشاقة و خفة الحركة دايما شايفاه شاب في فترة الستينات الميلادية ببنطلون و قميص بيج و شرز بني و في ايده دايما ملف او ورق و شعره على ورا زي صالح سليم بس ملامح أكثر مصرية
    1 نقطة
  30. لو الكلام ده مظبوط يبقى المزارعين اللى بيشتكوا دول متحملين جزء من المسئولية. لأنه باعترافهم المحلول يباع فى السوق السوداء, يعنى غير متوفر فى الأسواق العادية وغير مسموح بتداوله, يبقى طمعهم وجشعهم هو اللى خلاهم يستخدموه. وبالتالى فهم مشتركون فى الجريمة.
    1 نقطة
  31. مؤامرات ايه وبتاع ايه الطماطم في نقص في محصولها في كل الدنيا مش مصر بس وغليت في مناطق كتير مش مصر بس احنا اللي بنحب نلعب دور الطائر المسكين اللي كسروا جناحه
    1 نقطة
  32. انا سلمت الباسبور فى السفارة و دلوقت طلبوه منى فى الشغل اعمل ايه فى الورطة دى؟ اجيبه من السفارة ازاى انا مش عايز استقيل
    1 نقطة
  33. سؤال الأخ صاحب الموضوع لو اتعرفت علي بنت وطلعت مطلقة ، ها انسحب ولا أكمل في رأيي اكيد يكمل المقارنة بين البكر و المطلقة ده لما يكون مفيش صلة بينه و بين الأتنين يعني هوه بيختار عروسة ، و بيختار ايهما افضل لكن هوه بالفعل علي صلة بواحدة ، و فيه تفاهم بينهم يبقي يسبها ليه
    1 نقطة
  34. ( فَإِنَّهَا لاَ تَعْمَى الأَبْصَارُ وَلَكِنْ تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِي فِي آلصدور) الايه 46 سوره الحج
    -1 نقاط
  35. أَفَكُلَّمَا جَاءَكُمْ رَسُولٌ بِمَا لَا تَهْوَىٰ أَنفُسُكُمُ اسْتَكْبَرْتُمْ فَفَرِيقًا كَذَّبْتُمْ وَفَرِيقًا تَقْتُلُونَ ﴿٨٧﴾ وَقَالُوا قُلُوبُنَا غُلْفٌ ۚ بَل لَّعَنَهُمُ اللَّـهُ بِكُفْرِهِمْ فَقَلِيلًا مَّا يُؤْمِنُونَ ﴿٨٨﴾سورة البقرة
    -1 نقاط
  36. أعتقد إن الكلمة الواردة في النص هي מַחֲמַדִּים وليست מַחֲמַדִּ والفارق بين الكلمتين هي إن الكلمة الأولى هي صيغة الجمع للكلمة التانية .. ولأكون صادقا هنا فالكلمتين في واقع الأمر ممكن استخدامهم على إنهم إسم لشخص أو صفة له .. الكلمة الأولى تنطق محمديم .. وهي المذكورة في الآية محل النقاش .. وهي جمع لكلمة محمد .. ويقابلها في اللغة العربية كلمة محمدين (وليست محمدان) .. عموما .. قد يكون هذا الجزء من الكلمة هو ما أتى به رب العزة عن ذكر الرسول الكريم في التوراة .. لكن .. قد لا يكون كذلك أيضا .. فالقارئ لسفر نشيد الأناشيد .. وتحديدا للجزء الخامس فيه ليتدبر السياق الذي أتى فيه ذكر ذلك الإسم (أو ربما تلك الصفة) قد يساوره شكوك كثيرة في حقيقة أن "محمديم" المذكورة هناك كان المقصود بها النبي محمد عليه أفضل الصلاة والسلام .. بل وقد يساوره شك أن الآيات التي فيه (بما فيها من إيحاءات .. غير متحفظة) هي أساسا وحي منزل من عند الله .. الأمر الآن متروك للقارئ .. ليقرأ بنفسه السفر (من النص العبري الأصلي وليس النص المترجم سواء للإنجليزية أو العربية) ويحكم بعدها بعقله في مدى حقيقة أن كلمة "محمدين" أو "محمديم" التي أتت فيه هي ما أتى به رب العزة عن ذكر الرسول الكريم في التوراة ..
    -1 نقاط
  37. أستاذتي العزيزة مغتربة .. والله عارف يا مغتربة .. وكلامك ده في حد ذاته هو اللي بيطرح السؤال اللي بيقول .. لما الإشارة "محل الخلاف" دي فيها احتمال إنها تكون مش هي المقصودة في أيات القرآن الكريم بذكر الرسول الكريم في التوراة والإنجيل .. ولا هي أقوى ما جاء في العهدين القديم الجديد مبشرة بالرسول الكريم .. هل من الصح عندها التعامل معها منفردة على إنها الدليل الصحيح الذي يبرهن صدق الدين الإسلامي؟ يا مغتربة أنا مش محتاج آخد الأربع حروف دول מחמד لأي مترجم محترم أو غير .. لإنهم ببساطة ميم حيت ميم داليت .. يعني ميم حاء ميم دال .. يعني أكيد فيه مواقع هتترجمه لـ Muhammad أو Mohammad .. تعالي بقى ناخد الحروف دي لمترجم مش محترم زي جوجل ترانسليت .. أخيرا .. تعالي بقى ناخد الكلمة الكاملة מחמדים .. ميم حيت ميم داليت يود ميم .. محمديم .. ندور على مترجم (محترم أو غير) .. ونشوف .. مافيش ترجمة خالص .. لأن المترجمات المحترمة والمش محترمة اللي على النت بتترجم من العبري اللحديث وليس العبري المكتوب به العهد القديم .. أصل المشكلة يا مغتربة إنك قطعتي بحقيقة إن الكلمة أتت في النص كإسم وليس هناك أي مبرر لاحتمال إنها تكون أتت كصفة ربما على الأقل لتساير النهج الذي كانت تسير عليه أيات الجزء الخامس من هذا السفر لذلك الشخص الموصوف .. وبه قطعتي إن الترجمة أصبحت دون أي خلاف زورا مخالفا لثوابت الترجمة بخصوص الأسماء .. يعني لو كان النص من بدايته يتحدث عن شخص ما .. وعمال يوصف فيه .. يوصف فيه .. يوصف فيه .. وبعدين جاء يختم الوصف ده فقال .. "إن في فمه لحلاوة; نعم, إنه جميل. هذا هو حبيبي, وهذا هو خليلي, يا بنات أورشليم" .. ممكن أعرف هتترجمي النص ده للانجليزي إزاي؟ ممكن تترجميه كالتلي "His mouth is sweetness; Yes, he is Jameel. This is my beloved, and this is my friend, O daughters of Jerusalem" أو ممكن تترجميه كالتلي "His mouth is sweetness; Yes, he is beautiful. This is my beloved, and this is my friend, O daughters of Jerusalem" هل أحكم على الترجمة التانية إنها ترجمة زور؟ رجاء لاحظي إن النص ده عمره حوالي 3000 سنة .. وزي ما كلمة "محمد" عند العرب مكانتش بتستخدم كإسم قد ماكانت بتستخدم كصفة قبل الإسلام .. حالها حال كلمة "جميل" في الزمن الحالي .. كانت "مُحمّد" عند العبرانيين أيضا مستخدمة في أغلبها كصفة معناها لطيف .. مُرَغّب .. مُشتهى .. إزاي ممكن تردي نصوص هذا السفر تحديدا لأصلها؟ إذا كان أهل هذا الكتاب أنفسهم منقسمين على أصل هذا السفر! وفيه خلاف بينهم فيما إذا كان نزل على سيدنا سليمان أم من أجله .. أم ربما عنه .. وخلاف عن الشخص الموصوف هل هو سليمان عليه السلام أم ربما إسرائيل (يعقوب) عليه السلام أم المسيح عيسى عليه السلام! ما هو السند القطعي عندها اللي ممكن للمسلمين بيه يردوا النسب الصحيح للموصوف في الآيات إلى الشخص المقصود حقيقة بيها؟ الكلمة بكل تأكيد واضحة .. لكن القول إن استقامة النص لا تأتي إلا بإعتبار هذه الكلمة أتت في النص لتشير لإسم هذا الشخص هو أمر مغلوط بكل تأكيد .. لأن الجملة بتستقيم بشكل جيد حتى مع استخدام الكلمة كصفة وليست كإسم .. أنا كنت قلت: فقط لأسلط الضوء على نقطة محددة وهي إن الموضوع خلافي .. وإن المواضيع الخلافية ممكن في أي لحظة تعمل backfire .. ونكون بانتصارنا لموضوع خلافي على خلاف حقيقته الخلافية ونصِر على إنه موضوع منتهي ولا تستقيم الامور إلا بالتفسير الذي نراه نحن فيه نكون بكده قمنا بفعل لا في مصلحة المسلمين ولا الإسلام .. لإن ساعتها إحنا المسلمين (وسيأخذ الإسلام عندها بذنبنا) سنكون من وقعنا في فخ الإصرار على التفسيرات القسرية الملتوية لقطع أمر الخلاف فيه أوضح ما يكون .. لك كل الشكر لتفاعلك الكريم
    -1 نقاط
  38. شكرا للأخ خالد المسلم معتقدش بقي شكرا دي محتاجة تقييم سلبي من اللى ماشي وراي ينقطني بتقيماته ( اهدي يا عم الحلو خايف ليجرالك حاجة )
    -1 نقاط
  39. هههههههههههههههههه ايه دا .. انا حاسس ان ابو لهب هو المسئول عن الخدم فى السعودية طيب ليه الاعتماد على شرق آسيا .. مع ان الست عائشة عبد الهادى كانت عاملة تخفيض هايل وصل الى خد واحدة والتانية عليها هدية mfb:
    -1 نقاط
  40. ده المفروض يعرفه اي حد بيشارك في المنتديات ، ان في حرية رأي ، و نعلق علي المشاركة مش علي صاحب المشاركة فيه ردود كتير سيئة و مش عايزة اعلق عليها لو مفيش حرس جامعي في كل البلاد ، ده يختلف في البلاد العربية اللي ليها عاداتها و تقاليدها وكمان الطلبة مناهجهم تافهة و محدودة ، يعني عندهم وقت فراغ كبير ممكن بأة كل يوم يبقي فيه مشاكل و خناقات و مظاهرات ، واي تفاههة من دي انا مش فاهمة القضاة مفهموش الكلام ده ازاي ، الناس دول مغيبين ولا ايه برضو عايزة اوضح موضوع ( علقة تفوت ولا حد يموت ) مثلا لو موظف اتأخر عن الشغل ، مديره زعق فيه وقاله انت مهمل او كسلان، ده مش أجراء رسمي ، وده غلط من المدير ، الأجراء الرسمي انه ياخد جزا 3 ايام طيب ايهما افضل ، اكيد الأول و هوه ده لصالح الموظف رغم انه مش قانوني نفس المثل ده الطالبات دول ، واضح ان انشطتهم في الجامعة تجاوزت المسموح به الرسمي بأة انهم يتفصلوا سنة من الدراسة اما الأمن يشدد عليهم شوية و يمنعهم من الدخول كام يوم حيرجعوا و يبقوا في حالهم و يلتفتوا لدراستهم
    -1 نقاط
  41. مش ملاحظين أنكم واخدين بالكم زيادة عن اللزوم من الأخوة المسيحيين و طريقة بناء الكنايس و ليه بقى مدورة و لا مربعة ؟ طيب وليه ؟ و عاملين كدة ليه ؟ طيب ليه مش مثلثة ؟ ينفع الكلام ده ؟ أزاى ماتبنوش الكنايس على شكل متوازى أضلاع أو متوازى مستطيلات ؟ انا ارشح متوازى مستطيلات ! now we are making votes : do you want to be parallelogram ? طيب ليه البابا قال ؟ و ليه مقالش ؟ و انا كمان عايز أقول و لما انا أقول يبقى محدش تانى يقول ! هو اللى قال الاول , لا العوا قال الاول ! سيب و انا سيب و خلينا كدة برافو عليكوا نتكلم و نقول و نشجب و نعتزر ثم نقول و نقول وقوم ايه ....... انا بقى منتظر من الأخوة اللى مزعلهم شكل الكنايس الموضوع القادم يكون ليه بتاكلوا كذ و كذا ؟ طيب ليه مابتكلوش الكبدة الضانى ؟ لا الكلام ده ماينفعش الكبدة الضانى مضرة بالصحة و فيها كوليسترول عالى يبقى انتوا كدةة بتدمروا صحتكم و انتوا مش عايشين لوحدكم لازم تحافظوا على الصحة المصرية انا اناشد المسيحين بالتوقف عن أكل الكبدة الضانى لانها مستوردة من البرازيل اللى اثبت تعاملها مع دولة بروناى اللى قام السلطان بمعاكسة بنت أخت موظف البريد بالموبايل .... كدة يبقى فيه تواطؤ ! ماتيجى نروح نشتغل أحسن ! توقعاتى أن يتم تدليت محاوراتى !
    -1 نقاط
  42. jتم حجب مشاركتين للفاضل abaomar (و كذا مشاركة أخرى تعقيبا على مشاركته) لأنهم خارج السياق و تمثل تشتيتا للموضوع ، ذكرت من قبل ضرورة أن يكون الحوار مركزا و فى صميم الموضوع الإدارة
    -1 نقاط
×
×
  • أضف...