اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

لوحة القادة

  1. جويرية

    جويرية

    الأعضاء


    • نقاط

      9

    • إجمالي الأنشطة

      2628


  2. nightmare

    nightmare

    الأعضاء


    • نقاط

      8

    • إجمالي الأنشطة

      862


  3. MaYousof

    MaYousof

    الأعضاء


    • نقاط

      2

    • إجمالي الأنشطة

      1009


  4. الترجمـان

    الترجمـان

    الأعضاء


    • نقاط

      2

    • إجمالي الأنشطة

      619


المحتوى صاحب التقييم الأعلى

عرض المحتوى صاحب أعلى تقييم في 10/26/10 في جميع الأقسام

  1. يا ozoozo يا أخويا , حد الردة هو شرع الله تعالي, ومفسر تفسيراً صحيحاً وسليماً لكل ذي عقل وهذا التشريع لا نخجل منه بل هو الحق بعينه لأسباب كثيرة أولاً: أن من الواضح أن قتل المرتد لا يمكن أن يكون عقوبة على الفكر في ذاته وتركه للدين الإسلامي، بدليل أن غير المسلمين من اليهود والمسيحيين الأصليين قد كفل لهم الإسلام حرية العقيدة وحمايتها، من غير إكراه ولا تضييق. ويتعين حينئذ أن يكون هذا القتل عقوبة على الخيانة الكبرى والمكيدة الدينية التي قام بها المرتد حين أدعى الدخول في الإسلام زوراً وبهتاناً ثم أعلن خروجه منه قصداً للإساءة إليه، والطعن فيه، وانضم إلى صفوف أعدائه الماكرين الذين يحاربونه بجميع الوسائل، ومنها الدعاية أو ما اصطلح على تسميته في العصر الحاضر بالحرب النفسية والمعنوية. وهذا هو ما يقرره القرآن الكريم ويحكيه عن اليهود في صدر الدعوة الإسلامية، إذ كانوا يتخذون من إعلان الدخول في الإسلام، والانضمام ـ نفاقاً ـ إلى صفوفه، ثم المسارعة إلى الخروج منه، وسيلة للكيد والأضرار بالدعوة الإسلامية، ومحاولة لصد الناس عن الأيمان به، ولا خراج المسلمين منه ورجوعهم عنه. : وقالت طائفة من أهل الكتاب أمنوا بالذي أنزل على الذين أمنوا وجه النهار واكفروا آخره لعلهم يرجعون، ولا تؤمنوا إلا لمن تبع دينكم، قل أن الهدى هدى الله أن يؤتى أحد مثل ما أوتيتم أو يحاجوكم عند ربكم، قل أن الفضل بيد الله يؤتيه من يشاء والله واسع عليم) (سورة آل عمران/ 72-73). ويُروى في سبب النزول عن ابن عباس أن عبد الله بن الصيف وعدي بن زيد والحارث بن عوف، قال بعضهم لبعض: تعالوا نؤمن بما انزل على محمد وأصحابه غدوة، ونكفر به عشية، حتى نلبس عليهم دينهم، لعلهم يصنعون كما نصنع، فيرجعون عن دينهم فأنزل الله تعالى:( يا أهل الكتاب لم تلبسون الحق بالباطل وتكتمون الحق وأنتم تعلمون، وقالت طائفة من أهل الكتاب...) (سورة آل عمران/71-72). كما يُروى أن بعض أهل الكتاب قالوا: أعطوهم الرضا بدينهم أول النهار واكفروا آخره فأنه أجدر أن يصدقوكم ويعلموا أنكم قد رأيتم فيها ما تكرهون، وهو أجدر أن يرجعوا عن دينهم. ثم يُروى أن أحبار قرى عربية ـ وكانوا اثني عشر ـ قال بعضهم لبعض: ادخلوا في دين محمد أول النهار، وقولوا: نشهد أن محمداً صادق، فإذا كان آخر النهار فاكفروا وقولوا أنا رجعنا إلى علمائنا وأحبارنا فسألناهم فحدثونا أن محمداً كاذب وأنكم لستم على شيء، وقد رجعنا إلى ديننا، فهو أعجب إلينا من دينكم، لعلهم يشكون فيقولون: هؤلاء كانوا معنا أول النهار فما بالهم؟! بل أنهم فعلوا ذلك ولم يقفوا عند القول فقط، فقد روى ابن جرير أن بعض اليهود صلوا مع النبي صلاة الصبح وكفروا آخر النهار، مكراً منهم ليروا الناس أن قد بدت لهم منا الضلالة بعد أن كانوا قد اتبعوا. يقول الإمام محمد عبده: هذا النوع الذي تحكيه الآية من صد اليهود عن الإسلام مبني على قاعدة طبيعية في البشر، وهي أن من علامة الحق ألا يرجع عنه من يعرفه، وقد فقه هذا هرقل صاحب الروم، فكان مما سأل عنه أبا سفيان من شئون النبي ـ صلى الله عليه وسلم ـ عندما دعاه إلى الإسلام: هل يرجع عنه من دخل في دينه، فقال أبو سفيان: لا. وقد أرادت هذه الطائفة أن تغش الناس من هذه الناحية ليقولوا: لو لا أن ظهر لهؤلاء بطلان الإسلام لما رجعوا عنه، بعد أن دخلوا فيه، وأطلعوا على بواطنه وخوافيه إذ لا يعقل أن يترك الإنسان الحق بعد معرفته ويرغب عنه بعد الرغبة فيه بغير سبب فأن قيل: أن بعض الناس قد ارتدوا عن الإسلام بعد الدخول فيه رغبة لا حيلة ولا مكيدة كما كاد هؤلاء فماذا نقول في هؤلاء؟ والجواب عن هذا يرجع إلى قاعدة أخرى، وهي أن بعض الناس قد يدخل في الشيء رغبة فيه لاعتقاده أن فيه منفعة له، لا لاعتقاده أنه حق في نفسه، فأذا بدا له في ذلك ما لم يكن يحتسب وخاب ظنه في المنفعة فانه يترك ذلك الشيء. ثم يقول:ويظهر لي أن النبي ـ صلى الله عليه وسلم ـ ما أمر بقتل المرتد إلا لتخويف أولئك الذين كانوا يدبرون المكايد لإرجاع الناس عن الإسلام بالتشكيك فيه، لأن مثل هذه المكايد إذا لم يكن لها أثر في نفوس الأقوياء من الصحابة الذين عرفوا الحق ووصلوا فيه إلى عين اليقين، فأنها قد تخدع الضعفاء كالذين كانوا يعرفون بالمؤلفة قلوبهم، وبهذا يتفق الحديث الآمر بذلك مع الآيات النافية للإكراه في الدين والمنكرة له.. وقد أفتيت بذلك كما ظهر لي نعم لا يكاد يوجد مسلم حقيقي يرتد عن دينه بعد أن ذاق حلاوته وسمو مبادئه، سواء أكان إسلامه أصلياً أم طارئاً، واستقراء الحوادث قديماً وحديثاً يؤيد ذلك. ولا تثور قضايا الردة ـ في العصر الحاضر ـ إلا بالنسبة لصورة أخرى من صور الخداع والتحايل، ففي بعض البلاد الإسلامية لوحظ أن بعض الناس يعلنون إسلامهم، لدنيا يصيبونها، أو امرأة يتزوجونها، أو يطلقونها، فيعلن أحدهم الإسلام حتى يطلق زوجته التي لا يسمح له دينه بطلاقها، أو رغبة في الزواج بامرأة لا يسمح لها دينها بالزواج منه مع البقاء على دينه، أو جريا وراء ميراث، حيث يعتبر اختلاف الدين مانعاً من موانعه بين المسلمين وغيرهم. وهؤلاء يتخذون الأديان هزواً ولعباً إذ يستمرون على ولائهم لدينهم الأصلي، ثم يعلنون العودة إليه بمجرد تحقيق أغراضهم وشهواتهم، أو يأسهم من تحققها، آمنين من العقاب على هذا العبث والتحايل. ثانياً: أن قتل المرتد حينئذ، وهو عدو للدولة الإسلامية التي تستند إلى الرابطة الدينية الإسلامية بين أهلها، وتظل بلوائها أهل الأديان الأخرى الأصليين ـ لا يتعارض مع الحرية الدينية، كما أن المعاقبة على جريمة الخيانة الوطنية لا يتعارض مع الحرية المكفولة للمواطنين بمقتضى الدساتير، ففي الحرية التزام بالنظام العام الذي تقوم عليه الدولة وعدم الخروج عليه. ليس هذا الكارت فحسب وهناك كروت كثيرة يستخدمونها ولكنها ولله الحمد كلها مردود عليها , ومن يستخدم هذه الكروت ومن يترك المناقشة حول حرية العقيدة في دينه وكيفية تطبيقها ليهاجم الطرف الآخر ويطعن في دينه فهو شخص مفلس من وجهة نظري. مع تحياتي
    6 نقاط
  2. طيب انا يا جماعة استحق حايزة عن اكتر حد خد تقييم بالسالب انا مش شايفة حد خالص واخد رقم سالب اكبر مني يعني جايزة تكون خارج المسابقة الرسمية علي هامش المهرجان
    3 نقاط
  3. بس فيه ملحوظة لا يوجد عالم دين مسلم بيسيب دينه ، لكن كتير من القساوسة بيتحولوا للأسلام يعني الناس اللي مش دارسين ، ممكن نقول ان فيه ظروف خلتهم يسيبوا دينهم لكن القساوسةاللي دارسين الدين المسيحي كويس بيسيبوا دينهم ليه حد يعرف أسم شيخ واحد مسلم ساب دينه ،
    2 نقاط
  4. ده بيجي من التربية اصلا ، انه اتعود يتحمل المسئولية هوه بيتربي لغاية سن الزواج مش متحمل مسئولية نفسه بعد الجواز كمان نقوله اتحمل كمان شخص تاني انت مسئول عنه الأب و الأم معذورين اكيد هما نفسهم يربوا ابنائهم ، زي ما هما اتربوا علي ان الأبناء بيساعدوا والديهم ، فبعد كدة مش صعب عليهم انهم يتحملوا اعباء اسرهم لكن الأم بتتحمل تنزل السوق و تشتري الخضار و ابنها قاعد تقولوه بس انت اقعد ذاكر ، الأب يحرم نفسه من ماله و يقول لأبنه خد الفلوس دي اتفسح بيها طبعا كله بسبب المدارس ر ده غير معاملتهم القاسية لأبن ‘ عشان المذاكرة كل ده بيخرج أشباه الرجال
    2 نقاط
  5. أحب أضيف رأي بس على الجملة دي يا أغابي ده مش مسمى .. ده دين .. هو الدين الاسلامي تشريعه كدة تحياتي مغلفة بوردتين :roseop: مكاوى شكرا يا مكاوى وانا مش عاوزة غير الجملة دى ممكن الفاضل الاستاذ محمد - صاحب الموضوع الاصلي - يعلق على الجملة دى او يدينى رايه فيها بصراحة ..؟؟ اغابي الأخ الفاضل "مكاوى" تستاهل كل الشكر والامتنان من الفاضلة "أغابى" .. وعليك انتظاره قريبا من "زكريا بطرس" تستحق الإعجاب والشكر والامتنان لأنك جعلت من أمر أبسط ما يقال فيه إنه "خلافى" دينا ندين به جميعا نحن المسلمين المتعطشين إلى سفك الدماء الفاضلة "أغابى" إذا كنت تريدين العلم والثقافة فاقرئى ولا تتصيدى لكى تعممى وإلا فمن حقى إطلاق العنان للتعليق على الفكر الذى يظهره هذا المقال عن "سر وخطيئة الملعقة البلاستيك" ولولا أننا اتفقنا على ألا نتكلم فى العقائد لكنت قد علقت ولأسهبت فى التعليق وأنا لا أكتب هذا تكرارا لمناقشات عن حد الردة ، وهى مناقشات ستجدين أن "المحاورات" عامرة بها .. ولقد سبق أن كتبت فى موضوع حد الردة ، وحاورت من يعتقدون (ولهم الحرية فى ذلك وحسابهم عند الله) أنه من الدين .. وهذا مثال مجدى علام مستنصر مصرى جديد .. يمكنك الدخول إلى الموضوع لتشكرى من تريدين ولتلعنى من تريدين
    2 نقاط
  6. السلام عليكم وتحياتي للجميع اشكرك استاذ محمد لفتح طاقة على هذا الموضوع الهام بعد أن بردت رؤوسنا من كم المهازل التي عانينا ومازلنا نعاني من تداعياتها وضاقت منها أحرفنا مؤخرا.. اعتقد ان حديثنا الرائج على اننا شعوب متدينة ولنا خصوصياتنا الثقافية المختلفه عن الثقافه الغربية يعطي لنا دلالة هامه على مدى الخلل والعوار الذي يتمتع به هذا التدين الذي ينعكس سلبا على ثقافتنا في كل نواحي الحياة ... ولا اعلم حقا متى سيأتي الوقت الذي ننتقد فيه انفسنا وأفكارنا دون ان نلقي الإتهامات على غيرنا الذي يتآمر علينا ويحاول تشويه صورتنا والنيل من خصوصيتنا وثقافتنا وهويتنا ... فإلا الآن لم أرى سوى تكبيرا وحمد لله على تحول نسيبة توني بلير إلى الإسلام وعلى تحول غيرها.. ولكننا لم نعطي تعليقا مفيدا عن ماهية تلك الثقافة التي سمحت بهذا التحول دون تظاهرات ودون مصادمات ... بالطبع لا يمكن ان ننكر توفر الآليات المنظمة والقوانين المتجانسه والشفافية التي تتمتع بها تلك الأنظمة والحكومات الغربية التي تدعم التعددية وحرية التعبير وهو ما لا تتمتع به انظمتنا المستبدة للأسف ... ولكن تبقى الأسئلة والأقواس مفتوحة ... هل نزلت علينا تلك الأنظمة الحاكمة سواء عندنا او في الغرب من السماء ...؟؟ هل يمكن الفصل بين البيئة (ثقافية/إجتماعية) لهؤلاء الحكام وبين بيئة (ثقافية/إجتماعية) الأفراد و المؤسسات التي تدعم حكمهم ...؟؟ ولنا عودة
    2 نقاط
  7. انت هتكذب أبوك الأنبا أغابيوس كمان ؟؟ هو انت اللى حق والا هو ؟؟ نصدق مين فيكم؟؟؟ ياريت تيجي على دي بس يا ابو عمر , احنا لو هنتكلم في الموضوع ده فأنا لدي المئات من النصوص الإنجلية التى تحرض على قتل الأطفال والنساء والشيوخ والرضع وشق بطون الحوامل, لاحظ أننى قلت من كتابهم المقدس, لكننا أكبر من هذا ولا نريد الخوض في العقائد, فنحن نرد على محاولة التطاول على ديننا وفقط. مع تحياتي
    1 نقطة
  8. انا معك أخي ozoozo فهي تحية واجبة لأنها هي المسيحية الوحيدة التى شاركت وردت ولكن كنا سنكون أكثر سعادة بمشاركتها وردودها لو كانت في صلب الموضوع وأساسه , كنا سنكون أكثر سعادة لو أن ردودها بصفتها مسيحية كانت تتركز في "حرية العقيدة" في المسيحية , كنا سنكون أكثر سعادة لو أن ردودها كانت تطرح تعاليم كتابهم المقدس وكيف ينادي أتباعه بحرية العقيدة , كنا سنكون أكثر سعادة لو انها حتي حاولت ابراز سلبيات تطبيق حرية العقيدة في مجتمعنا بدون التعرض للأديان , كنا سنكون أكثر سعادة لو أنها تناولت الفرق بين حرية العقيدة في بلاد الغرب وبين تطبيقها في بلادنا دون أيضاً التعرض للأديان كما فعلت أختنا "مغتربة" لكن أن تبدأ أول رد وأول مشاركة بالتطاول علي شريعة الله , والتطاول على ديننا , أن تكون ردودها خارج سياق الموضوع ومحاولة سحب الموضوع الى أهداف أخري غير الهدف الرئيسي له , أن تكون ردودها بها إهانة وتجريح ومحاولة نرفزة الطرف الآخر واستفزازه , أن تحتوي ردودها على حكاوي قهاوي وكلام مرسل بدون دلائل قطعية , فكلها ردود لا قيمة لها وكلها كأنها والعدم سواء بسواء. نحن نحترم ونقدر ونعتز كمسلمين بكل شخص متمسك بعقيدته مدافعاً عنها بدون التطاول والتجريح ومحاولة النيل من ديننا عن جهل وبدون علم. بعد قرأتى لرأيك هذا , أعتقد الآن انها نجحت في هدفها الذي حددته من البداية , وقوعنا في بعضنا وحذف اى موضوع يبين حرية العقيدة الإسلامية , حذف أى موضوع يبين سماحة الدين الإسلامي , تلوم عليها تسرعها ولا تلوم عليها تطاولها على دينك وتلوم علينا اننا دافعنا عنه , فعلاً نحن من يحتاج التأهيل حتى نستطيع المشاركة , نحتاج أن يتم تأهلينا بالسكوت وغض البصر عن محاولة النيل من ديننا بحجة الموضوعية وحرية الرأي والتعبير, نحتاج للتأهيل بان نغض الطرف عن محاولة التشكيك في عقيدتنا , إذا كنت أنت متقبل لهذا فأنا وغيري كثيرين لا يقبلونه وأى محاولة للنيل من عقيدتنا سيرد عليها وفوراً. إذا كنت تطالب الإدارة بحذف المشاركات الأربعة وتغيير اسم الموضوع , فأنا ألوم عليها تقصيرها من البداية في وضع حد للتطاول على الأديان , من يقول "هناك نماذج كثيرة من المسلمين الذين تحولوا للمسيحية قتلوا ودفنت أخبارهم مع جسسهم بحجة قتل المرتد" كان على الإدارة أن تطالب من قال هذا بالدلائل والنماذج التى بحوزته وتؤكد كلامه وإلا فيتعبر تطاول على الدين والمفترض عليهم حذفها من البداية حتى لا تثير مشاعر شخص مثلى وحتى لا يخرج الموضوع عن مساره من البداية مع تحياتي اتهامك لأغابي بأنها: 1. تبدأ أول رد وأول مشاركة بالتطاول علي شريعة الله , والتطاول على الدين الإسلامي 2. ردودها خارج سياق الموضوع ومحاولة سحب الموضوع الى أهداف أخري غير الهدف الرئيسي له 3. ردودها تحتوي على حكاوي قهاوي وكلام مرسل بدون دلائل قطعية , فكلها ردود لا قيمة لها وكلها كأنها والعدم سواء بسواء. 4. نجحت في هدفها الذي حددته من البداية , وقوعنا في بعضنا وحذف اى موضوع يبين حرية العقيدة الإسلامية , حذف أى موضوع يبين سماحة الدين الإسلامي اتهامك لي بأني: 1. ألوم عليها تسرعها ولا ألوم عليها تطاولها على ديني وألوم عليكم انكم دافعتم عنه أنا اعتبرها اتهامات خطيرة جدا من عضو في المنتدى لعضو آخر .. ولا يجب أبدا أن تمر مرور الكرام .. وعلى الادارة التحقق من صحتها واتخاذ اللازم تجاه هذه الاتهامات .. إما بالتحقق من ثبوتها على من تتهمهم بها أو التعامل معك على قذفك للآخر باتهمات باطلة .. الموضوع جد خطير والتهاون فيه مش في مصلحة المنتدى .. لازم يكون فيه ردع سواء لمن تتهمهم إن تمت إدانتهم بما تتهمهم به أو ليك كعضو يقوم بقذف الآخرين بالباطل .. بجد الموضوع جد خطير ولا يجب أبدا التغاضي عنه .. لازم يكون فيه كبير هنا .. لو سمحتم الكبير يتصرف ..
    1 نقطة
  9. يا صمويل انا قبضت البنت اللى على الشباك ورميتلها 10 دولار فى الدرج و رغم انى مقدم معاك فى نفس اليوم بس دخلت ان بروسس قبلك 17/10 واحشنى كتير
    1 نقطة
  10. بقلم د.خالد منتصر ٢٤/ ١٠/ ٢٠١٠ فى عظة الأربعاء الماضى سأل أحد الحضور فى الكنيسة البابا شنودة عن إمكانية استخدام الملاعق البلاستيكية بدلا من المعدنية فى طقس التناول المسيحى، بما يتيح استخدامها مرة واحدة وذلك للمساعدة على عدم نقل الأمراض، نتيجة تكرار استخدام الملعقة المعدنية من شخص لآخر، فرد البابا قائلاً: (هذا الكلام خطية كبيرة، أسرار الكنيسة تشفى من الأمراض، ولا يصح أن نقول إنها تنقلها)!!، وقد اندهشت من اعتبار استخدام الملعقة البلاستيكية انتهاكاً لأسرار الكنيسة، واندهشت أكثر من الإصرار على إقحام العقيدة والأسرار فى أى تفصيلة، ولو كانت ضمن تفاصيل فرضها التقدم العلمى الذى أهدى للناس، ومنهم الواقفون فى طابور التناول، فرصة سلوك أكثر أماناً من الناحية الصحية، فبدلاً من الإصرار على ملعقة خشبية أو فضية أو ذهبية واحدة للجميع من الممكن فعلاً أن تنقل الأمراض باللعاب، اقترح الرجل، الذى أعمل عقله للحظات وفكر تفكيراً مشروعاً وبسيطاً وغير مكلف، وهو استخدام ملعقة بلاستيكية مثلما نستخدم الحقن البلاستيكية لمرة واحدة، كل ما أجرم فيه الرجل هو أنه خرج من طابور السمع والطاعة والإذعان وانضم إلى طابور العقل والسؤال، فتم اتهامه بأنه فعل خطية وأذنب ذنباً رهيباً وأجرم جريمة نكراء بأنه فكر فى استخدام ملعقة بلاستيك!!! أخى الكريم دعنى أوضح لك استحالة استخدام ملعقة بلاستيك فى طقس التناول المسيحى ببساطة لأنه حرام جدا جدا وغير مقبول بالمرة ان شئ (اى شئ ) يلمس ما نستخدمه فى طقس التناول المسيحى وبعدها يلقى على الارض فتدوسه الاقدام حسب العقيدة المسيحية ‘ لذلك فالاجراءات المتبعة فى غسل الاوانى واللفائف المستخدمة فى الطقس وحفظها صارمة جدا ، ولم يقل البابا ان استخدام الملعقة البلاستيك يعتبر انتهاكا لأسرار الكنيسة وانما فقط لا يصح ذلك للاسباب سابقة الذكر أيضا لم يقل البابا ان هذا الكلام ( استخدام الملعقة فى حد ذاته ) خطية كبيرة ، وانما قال ان الخطية الكبيرة هى ان نعتبر احد اسرار الكنيسة قد يسبب الامراض ، فقط قال ، ولم يقم عليه الحد ... فقط للتوضيح أعلم ان مشاركتى ليست فى صلب الموضوع ولكنها نقطة واجبة الرد
    1 نقطة
  11. طب الإمام والمؤذن واقفين بره والا جوه , والخطيب اللى خطب الجمعة طلع على المنبر والا على سطح المسجد من فوق والا كان بيخطب من بلكونة احد العمارات . فيه ايه يا أغابي يا أختى , اللى بيتكلم عاقل واللى بيستمع مجنون والا ايه , انا لا اكذبك ولكنك مبالغة بقدر كبير جداً جداً. مع تحياتي اعتقد داه اسالهم فيه لانهم عندهم الف مبرر وعذر المسجد فاضي من المصليين - المسجد مش محتاج انك تشوفه غير بالعين المجردة يعنى واضح للرؤية ومن غير ميكرسكوب ولا حاجة صاحب المسجد قالى بنفسه انهم مصممين يقعدو بره المسجد - الموضوع عند فى عند - وكمان قالى لما المسجد بيفرش سجاجيد بره المسجد داه احتياطي لو فيه زحمة لكن هما قلبوا الموضوع - وبقت السجاجيد اللى جوة المسجد هى الاحتياطي - لا هى قصة ايمان ولا صلاه يا نايت افهم بقى امتى حتفهم المغزى من التصرف هو العند للناس اللى فى المنطقة لان المنطقة كلها مسيحيين او نقدر نسميها - حارة النصاري اغابي :roseop: عند ايه يا مدام بالذمة ده كلام يخش المخ يعنى انا عشان اعند معاكى واضايقك قوم ايه انا اقعد فى الحر والشمس والبرد والمطر والطين والتراب كوووووووووووووول ده عشان خاطر العند..وعند ليه هو حد هايمنع يصلى بره او جوة --- مشكلتك الازلية فى المنتدى الشعور بالاضطهاد بسبب وبدون وتفسير اى تصرف سواء كان بسوء نية او حتى بحسن نية..انه نية وحشة وعند ...... عموما شكراا ليكى يافندم
    1 نقطة
  12. السلام عليكم عثرت على هذا الموقع http://www.introductiontoislam.org/ يبدو مبسطا جدا ربنا يهدينا جميعا لما يحب و يرضى
    1 نقطة
  13. Index of Answers to Basic Questions about Islam أنا شايف إنه متوازن ومختصر وباب جيد للبدء في التعريف بالإسلام كعقيدة وتشريع ..
    1 نقطة
  14. هدية منى ليكم بقى .. معشوقى الأول والأخير عبد الوهاب فى أغنية مفيش بعد كدة الأغنية هى ( فين طريقك فين ) .. كلمات حسين السيد .. الأغنية دى من اروع اغانى الخمسينات لعبد الوهاب .. وبالذات اسمعوا الكوبليه الأخير .. وازاى عبده بيعبر عن معنى الكلمات والحرقة اللى فيها بالمزيكا .. حاجة تخبل http://www.youtube.com/watch?v=6YwKWT7qd2g
    1 نقطة
  15. شكرا يا مغتربة مش مبشوف ان موضوع التقييم ده مشكلة ابدا التقييم السالب افضل من بعض الردود اللي فيها تجاوزات
    1 نقطة
  16. بس خلى بالك بدا العد التازلى يعنى شوية ونلاقيه اخضر ان شاء الله ونقولك مبروك مرتين ما انا برضو شايقة العدد بيقل و مستبشرة خير كدة ان شاء الله اسيب بدلة الأعدام الحمرا دي قريب
    1 نقطة
  17. آآآه يانا يا نفووووووووخي :lol: طب ممكن السؤال بالعكس مش لحضرتك بس هو سؤال افتراضي في العام 2010 لو الزوجة طلبت إنها تشتغل أو كانت بتشتغل قبل الجواز و الزوج (سي السيد) اللي هنفترض إنه موجود و أورجينال زي نتفق عليه كلنا و بعدين طلب منها بكل مودة و احترام إنها تقعد في البيت "ملكة" لإنه خايف عليها و شايفها جوهرة حياته اللي طلع بيها من الدنيا .. تفتكري ردها هيكون إيه ممكن بنسبة كام نتوقع إنها هتقول : هو انا لي كلمة بعد كلمتك يا سي السيد ... يا مهنيني smk:
    1 نقطة
  18. ايه ده هي المصايب تيجي كلها في يوم واحد بول مات يالا الاسف كان نفسي يتوقع مين اللي هيفوز في انتخابات مجلس الشعب عن المنطقة اللي انا ساكن فيها تاجر المخدرات مرشح الحزب الوطني ولا تاجر الاثار المستقل كمان مين رئيس مصر القادم حسني مبارك ولا محمد حسني مبارك ياخسارة بس ده هيدفن فين في البر ولا البحر
    1 نقطة
  19. السلام عليكم و رحمة الله و بركاته استاذتي الفاضلة هند....و الله كنت بردد نفس المثل...بس خفت احسن جدي و جدتي الله يرحمهم يتوجعوا في تربتهم استاذتي جويرية قالت كلمة جميلة جدا....التربية....و ربطتها بكلمة أوقع.."أشباه الرجال" اهو النموذجين اللي حضرتك بنختار منهم يا تانت قلب ابيض...هما نموذجين طبق الاصل من اشابه الرجال و هما الاتنين اصلا حاجة واحدة إذا كان الاول عنده ازدواجية في الشخصية و بيتحايل عليها بحياة سرية غير شرعية فالتاني برضه عنده نفس الازدواجية و بيتحايل عليها بمنطق مغلط جدا...و كونه انه بياخد راي زوجاته قبل ما يضيف علي القايمة رقم جديد...ده مش بيجعله نموذج مختلف كلاهما أشباه رجال لو هختار....يا تانت هختار "محمد" الشاب المكافح البسيط....اللي ابتدي يشتغل من سنة اولي كلية....عشان مش بس يوفر مصروفه....عشان يصرف كمان علي عيلته هختار "محمد".....عشان لما حب بنوتة في محطات الدنيا...مغرقهاش اغاني من نوعية حواجبك و شعرك و مش عارفة ايه قالها.....انا عايز ابني اسرة مسلمة معاكي تكون طريقي للجنة هختار" محمد".....عشان محمد مش راضي يتجوز غير لما يطمن علي اخواته البنات الاول....و لما حبيبة عمره بتضيع منه في سكة الانتظار.....عيلته و فرحة اخواته البنات بتيجي علي اي اعتبار تاني هختار "محمد"....عشان محمد.....شايل ولاد اخوه في المحنة اللي هزت كيانعيلة مصرية عادية جدا بتافح في الحياة....و شالها و متكلمش.....هو عارف ان هو لازم يعمل كده....و مش بس عمله تادية واجب....عمله بسخاء...و كان ربنا خلقه عشان يشيل هموم غيره هختار" محمد"....عشان محمد مش متطلب...اطلاقا...يعني مش عايزك النهاردة تبقي نانسي و بكرة تبقي عيشة الكيلاني....محمد فقط عايزك تبقي "انتي"....و دايما يقولك...."أنتي كفاية عليه و بتزيدي" هختار "محمد".....عشان محمد لما بيغير....بيتعصب...و يزعق...و يشوح بايده في الهوا.....و بعدين ياخدك علي جنب و يقولك...مش احنا اتفقنا علي كذا و كذا....ليه بقي طلعتي بره الاتفاق...."محمد"...طول الوقت بيحسسك انه احنا شركاء في حاجة ايه....عمره ما قالها هختار "محمد"....عشان محمد.....معندوش حياتين...و اكتر من وش....هو وش واحد بس....اللي كل الناس بتشوفه...و استحالة متحبوش هختار "محمد".....عشان محمد....بيوقك تعالي نصلي ركعتين مع بعض....و تعالي نقرا السورة دي مع بعض..و بكرة باذن الله هنصوم مع بعض محمد....دايما يقول...."احنا الاتنين بعض في بعض" هختار "محمد"....عشان محمد بيستحي......خلق الحياء اللي الرسول صلي الله عليهو سلم قال عنه انه شعبة من الايمان.....و بقينا ندور عليه بعدسة مكبرة في حياتنا هختار "محمد"....عشان هو محمد بس خلاص ع جنب بقي انا حطيت "محمد"....بين قوسين.... ممكن يكون شخصية حقيقية... و ممكن يكون اكتر من شخصية قابلناها كلنا....بس عينينا موقفتهش عندهم كتير و ممكن يكون النموذج اللي بيحتذي الرسول صلي الله عليه و سلم في حياته و ممكن يكون....محمد كل حد فينا شاف و قابل محمد كل حد فينا ممكن يرتبط ب"محمد" كل حد فينا عارف مين هو "محمد" و ربنا يسعدك يا "محمد"...منين ما تكون بس خلاص
    1 نقطة
  20. انا بعشق الاغنيه دى ..بس اسمعوها بروقان http://www.youtube.com/watch?v=QUsUQljgsGc
    1 نقطة
  21. سياسة البيض المسروق وجدول الضرب يُحكى أن أحد ملوك القرون الوسطى كان يحكم شعبا حرا كريما، وكان هذا الشعب رغم طيبته وبساطته وعلاقاته الطيبة لا يسكت على باطل أبدا، ولا يدع الملك أو أي وزير من وزرائه يظلمون أحدا منهم، فإذا ظُلم أحدهم وقفوا وقفة رجل واحد حتى يُرد الظلم عن أخيهم. أخذ الملك في حيرته يسأل وزراءه عن الحل.. وكيف له أن يحكم هذا البلد كما يريد، فخرج من وزرائه رجل داهية، أشار عليه باتباع سياسة يسميها سياسة البيض المسروق.. ما تلك السياسة؟ نادى في الناس أن الملك يريد من كل رب أسرة خمس بيضات من أي نوع.. فقام الناس بجمع البيض، والذهاب به إلى قصر الحاكم.. وبعد يومين نادى المنادي أن يذهب كل رجل لأخذ ما أعطاه من البيض.. فاستجاب الناس وذهب كل منهم لأخذ ما أعطاه... وهنا وقف الوزير والملك وحاشيتهم، وهم يتابعون الناس أثناء أخذ البيض.. ترى ما الذي وجدوه؟ وجدوا كل واحد تمتد يده ليأخذ البيضة الكبيرة!! والتي ربما لم يأتِ بها.. هنا وقف الوزير ليعلن للملك أنه الآن فقط يستطيع أن يفعل بهم ما أراد.. فقد أخذ الكثير منهم حاجة أخيه وأكل حراماً، ونظر كل منهم لما في يد الآخر، فلن يتجمعوا بعدها أبدا. من هنا لجأت بعض الحكومات لانتهاج نفس السياسة، تجويع الناس ليقوموا باللجوء إلى المال الحرام، ولو في أبسط صوَرِه، وجعلها طبقات، فينشأ الحقد والحسد بين الناس، وهو ما يجعلهم يستطيعون حكم شعوبهم. وعندما مرّ الزمن وقامت فئة واعية تبصر ما فعله الملك بشعبه أخذوا يثورون ويطالبون بحق الشعب في الحياة الطيبة، فلجأ الملك للوزير الذي أشار عليه بسياسة جدول الضرب.. فما هذه السياسة؟ أن يستخدم الملك العمليات الحسابية: الجمع والطرح والضرب والقسمة.. في تعامله مع هذه الفئة التي تطالب بحقوقها وحقوق الوطن.. كيف؟ أولا يبدأ بعملية الجمع.. فيجمع ما استطاع منهم حوله، بأن يتقلدوا المناصب، ويأخذوا الأموال والأوسمة، فينسوا القضية بعد أن يكسر الملك عيونهم بفضله عليهم. أما الفئة التي تظل على موقفها وبالضرورة هم قلة فيلجأ الملك للطرح.. فيطرحهم أرضا بتلفيق القضايا، واستخدام نقطة الضعف في كل واحد منهم، وبذلك يتوارون عن الأنظار إما خجلاً أو خلف غياهب السجون، شرط أن تكون كل القضايا بعيدة عن خلافهم مع الملك.. أي يكون التدبير محكماً ونظيفاً! أما من تبقّى وهم قلة القلة فإذا خرجوا يهتفون وينددون فالرأي أن يلجأ للعلامة الثالثة من العلامات الحسابية وهي الضرب.. فضربُهم وسحلُهم والتنكيلُ بهم في الطرقات سوف يخيف الباقين من تكرارها. وهنا تساءل الملك: - ترى ما الذي سيكون عليه حال الشعب؟ فضحك الوزير قائلا: - يا سيدي لم يتبقَ للشعب في معادلتنا سوى علامة واحدة هي القسمة. قال الملك: - وماذا تعني؟ فأجاب الوزير: - أعني أنه لن يكون أمامهم سوى أن يخضعوا، ويُفلسفوا عجزهم بقولهم: قسمتنا كده؟ ربنا على الظالم؟ يعني على جلالتك. وده أمر مؤجل ليوم القيامة!! وهنا ضحك الملك وضحك الوزير، وما زالت أصداء ضحكاتهما تملأ الآفاق، حين يقف أي شعب مكتوف الأيدي بعد أن كبّله الخوف، وطحنه البحث عن لقمة العيش وهو يهمس قائلا: قسمتنا كده.. ربنا على الظالم. (منقول من إيميلي ) هذه هي السياسة التي ينتهجها النظام الحاكم حيث جمع حوله المنافقين والأتباع والتى لم تتغير وجوههم من 30 عام مضت , وطرح اى معارض او مخالف للرأي في المعتقلات والسجون وما حدث لنعمان جمعة وأيمن نور وأعضاء جماعة الإخوان خير دليل , وضرب وسحل من يهتف أو يندد وما يحدث لشباب 6 ابريل والوطنية للتغيير خير مثال , ولم يتبقي للشعب المصري إلا كلمة "قسمتنا كده وحسبي الله ونعم الوكيل"md2: مع تحياتي
    1 نقطة
  22. الفاضل ابو محمد ممكن ارد بدل مكاوي المشكله ان حد الرده-سواء كان مختلف فيه او لا- وطبعا الجهاد تعتبر البعبع في اي مناقشه لانها امور تؤخذ علي علاتها ولا تفسر تفسيرا صحيحا فاصبح في اي حوار تطلع ورقه الرده والاسلام مافيهوش حريه عقيده والاسلام دين عنف فاللي ادامه ما يعرفش يرد الرد المناسب فابتدي الكارت ده يظهر في اي مناقشه يقوم الطرف التاني يرد ويقول لا رده ايه وكلام فاضي ايه ده الدين بتاعنا اسيور واخر حلاوه يعني الصبح ممكن تبقي مسلم وتصلي الظهر وعلي طول بعديها تبقي بوذي ولا حد يكلمك وبعدين بسرعه ترجع تاني مسلم عشان صلاه العصر ما تفوتكش وهكذا في ردي السابق انا لا اناظر حول حد الرده ولكن ما اردت قوله ان هذا الكارت لا يجب ان يخجل منه اي مسلم هذا هو ديننا ولا نخجل منه-حتي لو كان مسأله خلافيه نفاها البعض وايدها البعض- فمادام ايدها البعض فمن حقي ان ااخذ بارائهم ويصبح هذا جزءا من الدين لا اخجل منه
    1 نقطة
  23. يا جماعه انا انشغلت شويه لاقيت التوبيك بقى فى الصفحه التالته وبالتالى مش عارفه كلامى هايبقى مكرر ولا لاء؟ اينكان لازم اقول راى الخاص والشخصى جدا.. " عجبنى كلام رضوى وكلام ريهام " وحشتونى على فكره اووووى المهم ...موضوع ان سى السيد يقوم بدوره كامل هو سلاح ذو حدين من وجهه نظرى شلووووون؟؟ اقولكم يعنى لو افترضنا انه بقى السيد عبجواد وانا امينه مثلا فأنا لا ارضى بتاتا ان اكون جاريته وام ولاده فى البيت وعلى ان ابخره فى الطالعه والنازله ..فى حين انه غدنفر فى البيت ومع عشيقاته او ما شبههم شخصيه تانيه خاااالص ارفض ان اكون سله يرمى فيها بكل عقده وجبروته ومركبات نقصه ارفض ان اكون واجهه اجتماعيه فقط ..ام وزوجه ومديره منزل من الطراز الاول لكن لو تكلمنا بمنظور اخر لسى السيد العصرى او اللى تناولته حمال الاسيه فى موضوعها انه الراجل اللى يتحمل نفقات وتبعيات الست كامله بمعنى انه يستتها بالبلدى كده ..فانا اقول انه لو هو عمل كده هنلاقيها برده زهقت وقرفت وملت من ان كل شىء مجاب ..وان كل شىء هو المسئول عنه ..طب انا فين كيانى؟ فى شخصيتى ؟ احساسى بنفسى ؟ ده هايكون كلامها بعد وقت بسيط من حاله التستيت اللى طالبت بيها من شويه طب ايه الحل ؟؟ نقفل الشباك ولا نفتح الشباك؟؟؟؟ انا بقول نواربه احسن بمعنى خليه سى السيد وخلينى انا الست امينه هانم بس بشكل متطور ..امينه اللى تبخره وهو نازل ولما يرجع من شغله تحضر له الغدا وبعد الغدا نتناقش فى حاجه نحبها .. نحكى عن موضوع ما صادفته فى شغلى مثلا ..او قريته فى مجله ..ان شالله حتى افتعل موضوع يكون شيق له ويقربه منى اعتقد انه لما يلاقى اللى بيشوفه بره بقى جوه مش هايخرج للست ناديه لطفى تانى ..ولا لصحبه اياها "وبعدين لكل امينه سى السيد الخاص بها ..يعنى اللى يملى عين امينه مايملاش عين ناديه ؟؟"مين ناديه ومين امينه اساسا القصد ان الموضوع نسبى انا ممكن اكون امرأه عامله وربه منزل ولا مانع من خادمه تعيننى على الاعباء ان استطعت ولا مانع من مساعدته هو شخصيا فهذا لن ينقص من رجولته شىء بل ربما يزيدها عند زوجته حبا واحتراما كونى له جاريه يكن لك عبدا الموضوع كبيير وسى السيد موجود على فكره بس حاليا اسمه اونكل سيد ....كامل احترامى لجميع الاراء...اعتقد ان الموضوع لسه ما خلصش لنا عوده
    1 نقطة
  24. السلام عليكم ورحمه الله وبركاته لايوجد ما اضيفه لثراء هذا الموضوع بعد كل ما قاله الاخوه الافاضل (والاخوات برضه )ولكن لدى تحفظ بسيط اذا كنا نريد ان نناقش حريه العقيده بموضوعيه فالابد من وجود الطرف الاخر والا كانت مناقشه من طرف واحد وتعبر عن وجهه نظر واحده انا لا ارى على الطرف الاخر الا الفاضله أغابى أين الباقين اين باقى الاعضاء المسيحيين اين الراى الاخر اخشى ان تتحول المناقشه الى مناقشه اسلاميه اسلاميه كده ستصبح كمن يتكلم ليسمع نفسه هى دعوه لسماع الطرف الاخر وفى النهايه المحاورات اسمها محاورات المصريين
    1 نقطة
  25. الكلام ده لو حقيقي، يبقى اكيييد خيييال :D ده يبقى زبووون جاامد
    1 نقطة
  26. كلام مغتربة مضبوط يا أغابي الناس دي عايشة و محدش قتلهم و أضيف اليهم ابن الناشط الكبير في حماس السيد حسن يوسف و في كتير من العرب المبتعثين بيتحولوا للمسيحية غضب اهاليهم عليهم دي راجعة للعقلية الشرقية زي ما قالت مغتربة و ده كمان عندكم لما حد بيدخل في الاسلام في الغرب ده عادي و حرية شخصية يعني انا ليا زميلات امريكيات هنا مسلمات و اهاليهم لسه على دينهم و الامور ماشية عادي جدا و بيزوروهم و يودوهم و يبروهم هي صعبة علينا احنا لاننا شعوب عاطفية بنفرح لما حد يدخل في ديننا اللي احنا مؤمنين بيه و نزعل لما حد مننا يسيب الدين بتاعنا و خلليني اكون أكثر صراحة ليا صاحبات مسيحيات كتير بنتعامل مع بعض و نهزر و نضحك بس بابقى عارفة و متأكدة ان من حبهم ليا بيبقى نفسهم من أعماق قلوبهم انا ربنا يهديني لدينهم زي بالضبط ما انا من أعماق قلبي برضه بيبقى نفسي ربنا يهديهم لديني انا باتوقف عند نقطة الاماني القلبية و ما بحبش ادخل مناظرات بين الاديان لأني طبعا غير مؤهلة لكده تعرفي مرة شفت برنامج لبناني في اتنين قساوسة بيحاورهم مذيع خليجي زي مناظرة واحد فيهم قعد يتكلم عن المحبة و ان ربنا بيقبل الكل و لما المذيع قال له يعني احنا كمسلمين ربنا حيدخلنا الجنة من مفهومك الرجل كان محرج و مش عايز يزعل حد القس التاني تكلم بصراحة و جابها على بلاطة و قال لن يدخل الجنة الا من يؤمن بالوهية المسيح اضحكك بقى حارس العمارة بتاعتنا في بيت بابا الله يرحمه مسيحي و هو عائلته موجودين في العمارة مرة و انا صغيرة سمعتها و كانت متضايقة من ولادها و عمالة تزعق لهم و تقول لهم يعني أسلم ..يعني أسلم و قتها عرفت ان المسحيين بيعتبرونا كفار على فكرة كفار مهياش شتيمة و لا انتقاص من حد يكفر عكس يؤمن انتم تكفرون بعقيدتنا اي لا تؤمنون و نحن نكفر بعقيدتكم (تأليه المسيح عليه الصلاة و السلام) اي لا نؤمن بها و اللي بيحبونا منكم بيتمنوا ان احنا نبقى منهم عشان ندخل الجنة سوا زي ما احنا برضه بنحس و اكيد مش حننكر فرحتنا و سعادتنا لما حد بيدخل في الدين بتاعنا الموضوع عواطف جياشة و محبة زيادة زي الأب اللي نفسه و منى عينه ابنه يبقى دكتور و المعاناة اللي بتحصل للابن اذا كان مش ده اتجاهه و يبقى الاب زعلان جدا لو ابنه اختار حاجة تانية لانه شايف ان اللي هو اختاره لابنه هو الصح و اد ايه الاب ده بيفرح لما ابنه يبقى دكتور و الفرحة دي مش عيب و لا فيها عداء ليكم يا أغابي و مهياش واحدة بواحدة ادخلي على صفحة ربى قعوار اللي رجعت للمسيحية و شوفي الفرحة الكبيرة و التبريكات و عددها من المسيحين و فرحتهم الشديدة بها انتي عارفة مش عارفة مرة قريت فين في واحد مسيحي كان بيقول ليه انت كمسلم من حقك تدعو للاسلام و انا مش من حقي أبشر انتي عايزة رأيي و ماله لما تبشروا و ماله لما يبقى في حملات تنصير و تبقى منافسة شريفة كل واحد يدفعه ايمانه بعقيدته لجذب الآخرين ليها بس هل ده في مجتمعاتنا حيبقى مقبول؟؟؟ تخيلي كده ولادك ربنا يخليهملك قالوا احنا عايزين نبقى مسلمين زي طنط مصرية هل حتقبلي ده؟ و الا حصل نفس الشيء مع ولادي و قالوا عايزين نبقى زي طنط أغابي تفتكري حبيقى في بيننا ود بعدها؟؟؟ و هل ممكن نتزاور عادي و يبقى كل واحد على الدين اللي اختاره لنفسه و ده ما يؤثرش على صداقتنا؟؟؟ هل ساعتها انا و الا انتي حنقول دي حرية شخصية ؟؟ اسألي نفسك و ما تجاوبيش هنا و انا كمان مش حأجاوب لان اكيد اجابتنا واحدة دايما بتطالبي بالصراحة يا أغابي الصراحة حلوة اه بس احيانا بتبقى كارثة لا تحتمل خصوصا لما تمسنا من الداخل و تكشف لنا ابعاد من شخصياتنا مستخبية جوة و قتها بنقفل عليها تاني بسرعة و نحمد ربنا انها مستخبية عشان نعرف نعيش و الحياة تستمر و الحل لكم دينكم و لي دين :roseop:
    1 نقطة
  27. مصدقاكي في انه غالبا حافظها حفظ بدون روح الايمان زي ماحسيتي .. ومصدقاكي ان ممكن جدا يكون دافعه الوحيد للقيام بالمهمة دي هو المكافأة الي هيحصل عليها .. كل دي مش قضية.. تعرفي فين المشكلة الحقيقية .. لو ان الدين الي الراجل ده جاي يدعوكي انتي او غيرك له هو الدين الحق وهو ده الي هتتسألي عنه يوم القيامه ليه متبعتيهوش .. هتبقى مصيبة سوده ساعتها لان مش هيكون لاي من الي زارهم هذا ( المستأجر ) عذر في انه مكانش يعرف او مبلغتهوش الدعوة .. حاجه كده بيسموها (( اقامة الحجة )) .. ممكن يكون موقف عابر في حياة كل واحد فينا سخر فيه او استهزأ وممكن ميكونش الواحد ده على الصواب ويكون كل ده رساله جايه له من ربنا بتقوله اعمل عقلك وهذا الصراط المستقيم .. ايا كان الدين الحق الي ارتضاه خالق الكون فمش منطقي انه هيحاسب اي واحد مسمعش بيه ابدا .. مهو سبحانه بيقول وماكنا بمعذبين حتى نبعث رسولا .. الله اعلم الرسول الي جاء لكل واحد فينا كان شكله ايه والله اعلم سمعنا له ساعتها ولا كانت الاصابع اسبق الى الاذان .. عن نفسي وفي ظروف مماثلة لا اسأل ابدا عن نوايا حامل الرسالة ولكن افكر في اجابة السؤال الاهم.. هي دي رسالة الحق ولا لأه .. =================== الفاضل محمد .. انا وبشكل شخصي جدا بالتأكيد مع حرية العقيده لاي كان .. كل واحد يختار الي هو عاوزه طالما هو لوحده هيتحمل تبعات اختياره .. بس في نفس الوقت لا انزعج من الاخبار الي بسمعها من وقت للتاني عن اختفاء فلان او فلانه وقتلها لاسلامها ولا عن حد الرده المطبق في الاسلام على من يخرج منه .. عارف ليه ؟ ببساطه لاننا جايين الدنيا دي عشان تكون بوابة عبورنا للجنة.. لو اني على دين خاطيء واكتشفت فجأه ذلك وقررت تغييره ودفعت حياتي ثمنا لقراري ده .. ايه المشكلة ؟ طيب ماهو ده عز الطلب .. هو انا مش بغير ديني عشان ارضي الي خلقني .. ايه المشكلة لما اموت شهيده في سبيل ذلك وابعث يوم القيامه بقوله يارب انا مت عشانك .. هعمل بالدنيا ايه اذا كنت خلاص ضمنت الجنة ؟ مسيحي اقتنع ان الاسلام هو الدين الحق وانقتل عشان كده يابخته وعقبال من يتمناها.. مات شهيد .. مسلم اقتنع ان الاسلام مش هو الدين الحق وخرج منه وراح عبد الي هو عاوز يعبده .. خلاص هنياله خرج من الدنيا مرتاح وراح يقابل اختياره .. المسألة بسيطه لو حطينا في اعتبارنا الاجزء الاهم من حياتنا .. مابعد الموت.. ربنا يهدينا جميعا للحق ويثبتنا عليه ..
    1 نقطة
  28. السلام عليكم و رحمة الله و بركاته يا كزوفي.....يا كزوفي.....(وش سوكيننة و هي بتقول لعبد عال يجي يقعد فريحها) شوف ياا ستاذي سين فين عين....انت عارف انا طول عمري بحلم ابقي تباع علي عربية ميكروباص....و في مرحلة متطورة من الهذيان حلمت بقي اني ابقي اول منولوجستاية في مصر....ايون بوبيون منقط فوشيا في اخضر علي زوكتة فسكوز.....و جزمة فطوطة....بس زي ما حضرتك برضه عارف احنا صعايدة بقي....و كان ممكن انطخ فيها بالنار الحقيقة من موقعي هذا...من أمام شاندوشت الفول ابو طحينة....احب اشكر حضرتك من معاميع....قصدي معاميق قلبي و ربنا يحلي ايامك دايما ع جنب بقي انا مش هقدر اطلع ع المسرح و احيي الجامهور....انا طلعت ع المسرح مرتين. في حياتي و كانوا ماساة ..الاولانية في حفلة التخرج....و كانوا جايبين اللواء بكري بتاع امن الجامعة يسلمنا الشهايد....و انا انطسيت في دماغي و خليتهم يصوروني....و بقت الصورة حديث العيلة و الجيران....اصل شكلي كان عامل زي اللي طلعت براءة و بتزغرط علي باب السجن المرة التانية...برضه كانت حفلة تخرج....و قووووووم ايه و انا طالعة بتحنجل...(من الفعل حنجل فهو بيمشي عبيط)....راح الكعب انكسر....عارف بقي حضرتك لما تبقي قدام حوال 500 نفر و من بينهم سمو الشيخ مش عارفة مين حفظه الله....و بعدين تمشي مشية سناء يونس و هي بتغني اني خضرة في مسرحية هالة حبيبتي.....ايييييييييييييييييييييييييه ايام انا بقول تبعتولي.....الطبق...(مش برضك الوسام ده طبق و لا ايه؟؟؟) علي اي عربية كشري...هتلاقوني واقفة جنب الجردل بتاع المية سؤال هو البوفيه فين مش تكريم و كده يعني....(وش واحد ست بتضرب ايديها في الشنطة و هتطلع كيس بلاستيك اسود) يحلي ايام حضرتك يا رب فوتك بكل الحلا اتفضل الحتة دي.... ...انا لو من حضرتك الفها سوليفان....و اعمل بيها بونط رومانسية مع المودام اي خدمة.... :lol: كان معكم لماضة عضو الجمعية الدولية للهذيان و خبير اقليمي في الهس هس mfb:
    1 نقطة
  29. لا داعي للجدل والإختلاف حول شيء خيالي أولاً : لم تصدق أي تكهنات عن تغييرات محتملة في عهد مبارك ... ولا مره وشيء أشبه بالمستحيل ... يعني بقى لنا حوالي 4 سنوات في موال "تغيير وزاري موسع " .. " بيقول لك يا سيدي في خلاف حاد بين جمال ونظيف وبيشدوا في شعر بعض " ... " مبارك زهق من فاروق حسني وهايخلعه " " مبارك هايقعد في البيت ويعين إبنه " " مبارك هايعين نائب " وأديكو شاهدين على حبايبنا .... ببساطة لأن الجمود والتحجر هو سمة عصر مبارك ... جمود في كل حاجه .. أو على رأي الواد هشام الجخ ... نطاعه ... كل حاجه ريحتها نطاعه .... ثانياً : عُمر سليمان موظف عالدرجة التالتة زيه زي أي موظف ... لا يستطيع أن يفعل شيء من دماغه وليس لديه أجندة خاصة ... والله العظيم يوسف والي ده كان أستاذ ورئيس قسم .. رمى الكلمة وأختفى من بعدها .. فلأول مره في تاريخ مصر يقول مسئول سياسي رفيع صراحةً " كلنا موظفين أو سكرتارية عند الريس وبننفذ أوامره " مش بأقول لكم أستاذذذذذذذذذذذذذذذذذ ... أوعى بقى حد يقول لي مبيدات مسرطنة أو بطاطس مضروبة أو لحمة كلاب .... منه له .. جي رايح منه له وبأوامر مباشرة منه .. ومش بعيد نلاقي بكره مستندات عن عصر مبارك على موقع ويكليكس ونتفضح فضيحة اللحمه اللي ما بقتش في السوق .... ثالثاً : الحزم والقوة والصرامة والحركات دي .. طب ما هي موجوده عند مأمور قسم الوايلي اللي عندنا ... إيه يبقى ينفع هو كمان رئيس جمهورية ؟ وأخيراً وليس أخراً ... الراجل عمل في مصر اللي ما عملهوش الإحتلال .... تمييع الحياة السياسية والقضاء عليها تماماً ..... خلى الاحزاب أطرى من طراطير الطراوة ولبسهم طُرح ..... خلق مشاكل إقتصادية سيظل تأثيرها لسنوات عديدة بعد ما يتوكل ..... يكفي أن في عهده الطماطم وصلت 11 ج ... دي لوحدها كفايه .. مش هاتكمل عن اللحمه أو الغاز أو حتى الحاجه اللي كانت بتعدل مزاجنا وهي ؟ زهرة الخشخاش " .. حتى دي سرقوها ... حتى الشركات والمصانع كله أتباع وما سابش للورثة ولو ورشة خراطة حتى نسترزق منها .... بالمناسبة ::: لأول مره هاصدق أي حد ييجي رئيس بعد مبارك لو قال " أنا أستلمت البلد تحت الصفر " دي حقيقة .... الراجل هايلاقي الخزينة فاضية ومش هانلاقي ناكل .... تعرفوا إن أمبارح تقرير حكومي بيحذر من تزايد الدين الحكومي الداخلي إلى " تريليون جنيه " لولووووووووووووووووووووووووووووووووولي ...... يعني كل واحد معاه قرشين يتبت عليهم لان هدومنا هاتتباع من بكره عشان الحكومة هاتفلس على إيد مبارك الدين الحكومي يا جماعة يعني ديون شركات حكومية للبنوك .. ديون مصانع حكومية لشركة الكهربا للضرايب . كده يعني لا امل لنا إلا في حدوث مفاجأة لم تكن متوقعه .... واللي فيها ربنا ما بتغلبش ويا بخت من بات مظلوم ولا باتش ظالم . بقلم : أختكم الحاجه سعديه
    1 نقطة
  30. مش فاهمة انت عاوزة الباب يترتب ازاى - هما عموما الموضوعات اللى شغالة اب ديت - حاليا توبيك -المنتظرين مقابلات كيبك - وتوبيك اللى ناجحين فى مقابلات كيبك ومقدمين فيدرال وتوبيك التقديم ما بعد 25 يونية اعتقد دول اكتر توبيكس شغال الضغط عليهم مع ان الفترة السابقة كان توبيك - كيف تقدم الهجرة لكيبك وفيدرال بدون محامى دلوقتى هل انت عاوز تطلب تنظيم الباب كله لكندا ولا عاوز دعوة لعودة الاعضاء القدام للرجوع مرة اخرى للمنتدى زى نصار وتوهامى واحمد سيف وقناوى ودعاء وسوسورانى وايهاب سالم وزوهيري او تعمل لبعض الموضوعات ريفريش ولا عاوز تلغى بعض المشاركات اللى بتشتت سير الاحداث فى اى توبيك اى المشاركات اللى هى مش مفيدة ولا عاوز نرجع ببعض الموضوعات المحبوبة - زى موضوع سوسو رانى او موضوع كندا التى رايتها لدكتور تهامي على فكرة الموضوع مش بسيط يا روك داه عاوز شغل ومجهود جامد اوى اوى ؟؟؟ والبركة فى الشباب الجديد اللى موجودين يساعدونا اغابي :roseop:
    1 نقطة
  31. رغم انك صرحتى انك متخوفه من رده الفعل فىانه لا يعجب الرجال الا اننى انثى و رغم ذلك اختلف معك فى كل ما طرحت بدايه بنموذج سى السيد الذى تحنى لرجوعه رغم اننى اشعر انك غير محدده لابعاده بدقه فتيمه سى السيد الذى اخترعها نجيب محفوظ كانت ليعبر بها عن ازدواجيه الرجل كما يراها فى المجتمه الرجل الذى يحق له كل شيىء دون مسائله او محاسبه الامر الناهى المتمتع بسلطات لا نهائيه على المراه حتى لو ادى هذا الى هضم حقوقها الذى يحرم على غيره ما يقبله على نفسه نموذك لا اعتقد باى حال من الاحوال انه من الممكن ان يكون له معجبين من الرجال حتى المصفين ليكون له معجبين من النساء بل و يحنون الى ايامه هذا النموذك الذى تحنى اليه دون حتى ان تحددى لنا ابعاد شخصيته بدقه حتى نستطيع ان نتحاور بشانها بنيتيها على رؤى شخصيه لك من مشاهدات واقعيه قمت بتحليلها بطريقتك الخاصه فاوصلت الى نتيجه معينه من المفترض بها ان تكون ايضا خاصه و لكنك تريدين تعميمها و هو مالا اراه يستقيم حضرتك تقولى انك من المنادين لعوده المراه الى قواعدها كما وصفت ثم تقولين انك انت بنفسك لا تقومين بهذا الا ترين ان هذا تناقض ثم ترمين بعبء الامر كله على فرضيه افترضيها ثم تعاملت معها على انها امر مفروغ منها و من قال لك ان خروج المراه من عدمه لم يستفاد منه الا االنميه و السيئه و التفاهات لما اختزال تجربتها فى مجرد النميمه هل هذا حقا ما ترينه كل اسهامتها و انجازاتها على المستوى العالمى لا تستطيعى ان ترى منها الا النميمه على حد وصفك من تريد ان تجلس فى بيتها فلا شان لنا بها هى حره فى افكارها و معتقداها و كل شخص ادرى بقدراته لكن البخس من شان اخريات اثروا الدنيا باسهاماتهن و علمهن و فكرهن لا يتسق ابدا الرجال الحقيقيون موجودن و لله الحمد انهم ليسوا على شاكله سى اسيد بل هم رجال بحق يعرفون ما لهم و ما عليهم و لانه رجل بحق فانه يعلم ان المراه هى شريكه حياته و ليست تابع له و ان انصافها لا يعنى انه انثنى بل يعنى انه رجل بحق الزمن الجميل لا يعود بالتباكى عليه و لا بالقاء المسئوليات على الاطراف الاخرى الازمنه دائما و ابدا جميله فقط ان تصرفنا نحن فى خاصتنا بالشكل الامثل معطين القدوة لغيرنا بدلا من طلبنا نحن منهم و قديما قيلا اكمل تكمل الدنيا باسرها اطيب التحايا
    1 نقطة
  32. انا بحب الاغنية دى وباهديها لتوبيك السميعة وللناس السميعة شادية - وقالى كلام http://www.youtube.com/watch?v=FZwg3bmLl6U اغابي
    1 نقطة
  33. اللي أختشوا ماتو صحيح تفتكروا ممكن يجي اليوم اللي هتلاقوا فيه الصليب متعلق كدة جنب الكعبة الله يرحم السادات كان لما يتعوج يروح موضبه فيرد و يروح يقوله أحنا أسفين يا صلاااااااااااح
    1 نقطة
  34. طب مش تنادوني :D فعليا الكوسة فعلا بتبوظ بسرعة "بتسود" و تدبل وللحفاظ عليها اطول مدة = 24 ساعا لازم حاجا من اتنين يا اما وضعها كما هي في صندوقها (كلهم فوق بعض) وفي مككان مغلق ومظلم او توضع في التلاجا وفي الحالة دي لو طلعت برا هاتدبل في اقل من 4 ساعات دا من خبرتي ايام محل الخضار صندوق الكوسةيكون دايما مليان على اخره كوسة وملفوف ككله بورق كرتون عشان ماتدبلش مسافة السكة
    1 نقطة
  35. انت بتقول فى مشاركة من المشاركات ان شوف يا شريف احنا اولا بنتكلم بالراحة بلاش حدة العصبية اللى فى صوتك دى احنا بنحاول نساعد بعض ونحل مشكلة بدون الحدة فى الحوار – كدا كدا فى النهاية كلنا فى ورطة وفى خندق واحد خليك حقانى يا شريف ما تدافعش وخلاص بدون ما تقرا وتفهم انت انسان مثقف ومتعلم - لازم تكون منارة لناس كتير جاهلين وعلى راى استاذ عادل اللى قتل فرج فودة كان فررجى واللى حاول يقتل نجيب محفوظ كان سماك يعنى عمرهم ما قروا مقالة واحدة لاى واحد منهم هو جهل لا اكثر ولا اقل - لازم السلبيات اللى فى مجتمعنا تتغير لازم بايدنا احنا المثقفين وكل كلمة يا شريف انت حتكتبها هنا حيقراها مئات الناس تعالى بقى يا شريف شوف بالنسبة لانكم بتصلوا بره المسجد انا مش بكدبك – لكن برضوه يا شريف ما اقدرش اكذب عنيا انا فى شقتى اللى فى مصر عندى شباك المطبخ وشباك الاوضة اللى على المنور بتكشف المسجد من جوة كله بالكامل من زاويا الفتحات والايات المفرغة اللى حوالين الجامع داير ما يدور ما شفتش مرة واحدة فى صلاه الجمعة طفل ابن يومين بيصلى جوة المسجد- فاهم يعنى ايه – يعنى علامة اسنفهام ... تصدق يا شريف ان المصليين بره المسجد كلهم فرشين فى الشارع اللى مش نضيف وكمان المسجد من جوة سجاجيد موكيت لونها اخضر ونضيفة ومراوح والصوت ممتاز – ليه يقفوا يصلوا فى الشارع تحت الشمس – هو ذنب عليهم ؟؟ على فكرة المسجد واسع جدا جدا – لكن ما تلاقيش واحد جواه بيصلى هل انت لما بتقول فى رمضان صليت بره المسجد فى الشتا – دخلت وما لقتش مكان جوة المسجد ولا لما لاقيت الناس ز حمة بره اتوقعت ان مفيش مكان ؟ انا ليه باسال فى النقطة دى مع انى مسيحية ومش فارقة معايا - حاقولك – ليه .. . المشكلة مش انهم واقفين فى الشارع الزحمة وسدين المدخل الشارع كله - ولا المشكلة انهم واقفين تحت الشمس لكن كمان يوصل الحال انهم يفرشو جوة مدخل العمارة بتاعتنا - انا فوجئت بالمنظر ومتزقين جنب مواسير الموتورات بتاعة المية – ايه التذنيبة دى اللى هما فيها – ليه يعنى العذاب داه ليه انا باسال بس ؟؟ . العمارة كجيران احنا 7 ادوار وكل دور 3 شقق ما عدا الدور الارضي محلات كله - يعنى 21 شقة عائلات فى العمارة وكلهم مسيحيين – مفيش حد اشتكى وعادى وقت صلاه الجمعة – محدش بينزل من العمارة علشان خاطرهم – لكن اخر موقف حصل – ان الناس قررو يقدمو شكوى لمجلس المدينة بعد ما اتكلمنا مع صاحب المسجد ومراته وهما ناس محترمين جدا وهو قال انه حاول ينبه كتير على المصليين انهم يلتزموا بالصلاه جوة المسجد وهما مش بيسمعو الكلام برغم ان ربنا ادانا مسجد واسع ويساع الكل . وصل الحال ان الست اللى ساكنة بالدور اللى فوق – ابنها عمره 9 سنين وعنده السكر – الولد دخل الحمام كان دايخ هوب - اتزحلق دماغه خبطت فى بانيو الحمام ونزف كتير جدا والكلام داه فى وقت صلاه الجمعة والست تصرخ ونزلت شايله ابنها مع الناس اللى فى العمارة يلاحقوه على المستشفى فاصل
    -1 نقاط
  36. طب الإمام والمؤذن واقفين بره والا جوه , والخطيب اللى خطب الجمعة طلع على المنبر والا على سطح المسجد من فوق والا كان بيخطب من بلكونة احد العمارات . فيه ايه يا أغابي يا أختى , اللى بيتكلم عاقل واللى بيستمع مجنون والا ايه , انا لا اكذبك ولكنك مبالغة بقدر كبير جداً جداً. مع تحياتي اعتقد داه اسالهم فيه لانهم عندهم الف مبرر وعذر المسجد فاضي من المصليين - المسجد مش محتاج انك تشوفه غير بالعين المجردة يعنى واضح للرؤية ومن غير ميكرسكوب ولا حاجة صاحب المسجد قالى بنفسه انهم مصممين يقعدو بره المسجد - الموضوع عند فى عند - وكمان قالى لما المسجد بيفرش سجاجيد بره المسجد داه احتياطي لو فيه زحمة لكن هما قلبوا الموضوع - وبقت السجاجيد اللى جوة المسجد هى الاحتياطي - لا هى قصة ايمان ولا صلاه يا نايت افهم بقى امتى حتفهم المغزى من التصرف هو العند للناس اللى فى المنطقة لان المنطقة كلها مسيحيين او نقدر نسميها - حارة النصاري اغابي :roseop:
    -1 نقاط
×
×
  • أضف...