لوحة القادة
المحتوى صاحب التقييم الأعلى
عرض المحتوى صاحب أعلى تقييم في 11/14/10 في جميع الأقسام
-
ايه يا حماعة الساعة عدت 4:15 وماحدش قالنا دودو عمل ايه؟؟؟ انا اعصابي تعبت خلاص حد يطمنااااااااااااا ارجوووووووووووكم2 نقاط
-
اخى الفاضل ..سى السيد تعودنا عليك اخ له اراءه الساخره وتعهدنا فيك خفه دمك المحببه لنا جميعا ..لم نشعر يوما ان المنتدى يقيدنا او يحجمنا عما نريد ان نبوح به او نتناقش فيه او حتى ان نحلم به .. هو بيتنا الكبير كل من فيه عائله واحده ولكل عائله اب واخ اكبر لهم حق الاحترام والمشوره ولكن ليس لهم الحق فى فرض اراء او اهانه الغير من العائله وحاشى لله ان نهين او نهان ...... المقصود انه لاشك فى ان الاختلاف فى الرأى لا يفسد للود قضيه الاستاذ تامر انسان مهذب جدااااا ولم يتعدى حدوده اطلاقا ولم يصدر منه سوى انه عبر عن رايه واعتبره حق مكفول للجميع فى المنتدى والا كما قال ...ابتسمى انت تحت السيطره المصريه يا سى السيد يا غااااالى علينا كلنا ...خلونا نتنفس واتثبت او ما اتثبتش مش هاتفرق معانا اطلاااااااااقا اللى بيفرق معانا هو احساسنا ببعض وتخفيفنا لمشاكل بعض ومشاركتنا لابتسامه وفرح بعض اللى بيفرق معانا اننا بجد نحس ببعض تامر ...كل سنه وانت بخييير وعطاء سى السيد ...كل سنه وانت اخ اكبر لعيلتنا الجميله2 نقاط
-
(الرابعه )........... عندما يضيق بنا الحال و نتوهم ان الابواب غلقت فى وجوهنا عندما نشعر اننا كان الدنيا تستهدفنا بشكل خاص كانها تفرغت لنا و حسب عندما تتلاعب الظنون بافكارنا و الشياطيين بمعنوياتنا فتتضخم فى نظرنا كل السلبيات و توارى عنه كل الايجابيات حتى نشعر بانه لم تمر علينا فى حياتنا لحظه واحده جيده عندما نصل للقنوط تكون حاجتنا الى امل نرتكن عليه فيصيله و ليست دربا من الرفاهيه و لكنه اين هو و اين نجده نتلفت يمينا و يسارا نفتش فى كل لمحه و كل بارق و ان كاذب و لكننا بعد فتره نزهده و نبحث عن غيره لانه لم يهدأ روحنا القلقه و لم يوصلنا الى السكينه المنشودة يجب ان نذكر انفسنا لحظتها بان كل لحظه و ما تليها كل الاحتمالات مفتوحه لا احد يعلم ماذا تخبىء الثانيه القادمه و انه كما انقلب الحال فى لحظه فان عودته مره اخرى لا يحتاج ايضا لاكثر من ذات اللحظه فقد هم من قضوا من توقف عملهم و رزقهم من توقفت امكانيه التغير لمقدراتهم فقد طويت الصفحه و جف القلم هم فقط من يحق لهم ان يفقدوا الامل ان جاز القول كل نفس يتردد فى صدورنا كل لحظه تمر علينا و احنا مازلنا فى ركب الحياه هى اعظم مولد للامل و اعظم باعث له عندما تصرخ روحك اين الامل ذكرها حياتنا هى اعظم مانح للامل نملكه2 نقاط
-
(الاولى)...... روى أن ابليس كان اسمه في السماء الدنيا العابد وفى الثانية الزاهد وفى الثالث العارف وفى الرابعة الولىّ وفى الخامسة التقىّ وفى السادسة الخازن وفى السابعة عزازيل وفي اللوح المحفوظ ابليس وهو غافل عن عاقبة أمره كل لحظه تمر علينا فى الدنيا تكون كل الاحتمالات فيها مفتوحه اليقين و السراب وجههان لعمله واحده1 نقطة
-
1 نقطة
-
و يا ريت نستغل فرصة اننا في ايام مفترجه و يحاول كل واحد فينا فاكر شخص عزيز عليه انه يحاول يرجعه يكتب تاني في المنتدي عشان ترجع المحاورات افضل ممكا كانت و كل علم و انتم جميعا طيبين ابو كريم1 نقطة
-
طاش ما طاش بالسوداني http://www.youtube.com/watch?v=RNNrSimxOYo&NR=1 http://www.youtube.com/watch?v=LKUn51xTiZg&feature=related1 نقطة
-
شكرا جدا لكل اللى بعت يشكرنى على الترجمة بس صدقونى الموضوع مش محتاج اى شكر بجد لانى معملتش حاجة قدام المجهود الجميل اللى انتوة بتعملوة وعلى العموم حاجة كويسة جدا ان الناس كلها تساعد بعضها.... ربنا يكون مع الميشن دة كلة ونسمع اخبار كويسة علطول يارب....1 نقطة
-
فيه حل احسن من كده احنا نكشف عن شعرنا وندعى عليهم ساعة الفجر :P:P:P:P:P:P معلش معظم الكلام ده حلول غير واقعية ولن تحدث طالما كل واحد من الشعب همه نفسه واولاده فقط يا سيدى الفاضل مصر بيطلع فيها مظاهرة وناس تقطع الطريق لما عايزين يزودوا راتبهم او عربية خبطت حد موتته فيقطعوا الطريق علشان يعملوا كوبرى او يعملوا مطب سواق يتقلب فى ترعة ويموت فيطلع اهله بالالاف على موقف عبود يكسروه لكن تقولى البلد تتسرق وولادها كلهم يموتوا بالالاف ولا تولع حد يتحرك ؟ 99% من الشعب هيقولك انا مالى انا عايز اربى العيال امس شفت فى التليفزيون حفل استقبال البطل الهمام محرر الاقصى اللواء تامر حسنى الوف وبيعيطوا ويقعوا وينداس عليهم كمان وفى نفس الوقت شفت استقبال الدكتور زويل او الدكتور البرادعى وتعرف انا باتكلم على ايه مش هيبقى فيه اى نتيجة الا بعد ان يطبق الحديث الشريف حب لاخيك ما تحب لنفسك وان الناس يكون عندها يقين ان الاعمار بيد الله ولن يصيبنت الا ماكتب لنا نيجى باه للحلول اللى حضرتك كتبتها : - تبهدلهم فى المحاكم ؟ وايه يعنى نخبط دماغنا فى الحيط لما ننفذ احكام محاكمنا الاول نشوف المحاكم اللى بره والتى ليس لها اى سلطة هنا - نسيب ليهم البلد طيب ما تسيبها وهو ده اقصى المراد علشان يبقوا اخدهوا بيضة مقشرة - عصيان مدنى ولا بياكل معاهم هتعمل ايه يعنى هيموتوا من الجوع ابد عندهم فلوس يجيبوا خدامين غيرنا واكل من بره بالطيارات الخاصة كمان1 نقطة
-
(الخامسه) .. ......... رغم ان الجميع يحثنا دوما على التقدم الى الامام الا اننا من حين لاخر نرى ان خطواتنا تراجعت بنا هناك من يرى ذلك انتكاس و هناك من يراه اتخاذا لوضعيه الاستعداد مثل العدائين فى سباق العدو يحتاج ان يرجع خطوة رجله للخلف لتمنحه طاقه الانطلاق الضروريه كل شيىء فى الحياه يمكن ان ينظر له بمنتهى السلبيه بنفس المقدار الذى يمكن النظر له ايضا بمنتهى الايجابيه1 نقطة
-
شكرا يا مينا على تعبك فى الترجمة وانا يا جماعة رايح بكرة الاسكندرية لحد يوم الخميس وهحاول اتابع الانترفيوهات من السنتر فلو حد يعرف تليفون حد او حد منكم عندة بكرة اواى يوم فى الاسبوع يبعتلى رقم موبايلة وهحاول ابعتلكم الاخبار من هناك ان شاء اللة ربنا مع الجميع . متنسوش السندوتشات علشان هعمل مجهود جبار1 نقطة
-
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ابننا البار...الساري سؤال بس واقف في زوري جنب اللوقمة اللي مش عارفة ابلعها....هو حضرتك المدرس كان بيقول لحضرتك كده...(وش حد فاتح بوقه ع الاخر) اصلي ركبت التلاتة علي بعض "ياض" "اصطبح...ع الصبح" "غووووور" يا الهي ده انت انت اتعاملت معاملة الواد بلية من المعلم الميكانيكي بتاعه باذن الله في ميزان حسناتك دولقتي تروق و تحلي....و ان شاء الله تقدر تقابل نماذج مصرية تساعدك انك تحط الآتة في الكسرولة....و مش هقولك معناها ايه....بس حضرتك استبشر خير ان شاء الله1 نقطة
-
أخي الفاضل بارك الله فيك لا ألومك مطلقا في حبك للشيخ الحويني و أخذ العلم عنه نحسبه على خير و لا نزكي على الله أحدا و لكنه بشر يخطئ و يصيب لا يضيرني أن تدافع عنه و هذا حقك و لكن أن يكون رب العزة على الجهة الأخرى فهذا لا و لن أقبله مطلقا لا نقاش و لا تفكير في النقاش أساسا حضرتك قلت مادام هناك معنى آخر للعبارة إذن الموضوع منهتي و حتى إن كنت حضرتك تجد غضاضة في الاعتراف بأن الشيخ جانبه الصواب في تحري المعاني الأخرى التي قد يجدها السامع لكلامه فعلى الأقل يا أخي لا تدافع عنه " والله أحق أن تخشاه " أرجو أني أوضحت ما أقصد جعلني الله و إياك ممن يسمعون القول فيتبعون أحسنه1 نقطة
-
لايوجد مجال للشك فى رغبة الكثيرين فى امتلاك مصر لقوى نووية سواء سلمية او غير سلمية ليس رغبة فى حرب ولا عدوان ولكن لتحقيق التوازن فى المنطقة فليس منطقيا ان تمتلك جارتنا اسرائيل ترسانة نووية ورفضها المشاركة فى اتفاقية حظر الانتشار النووى حتى الان ونحن لانملك ماندرئ به خطر تهديدها لجيرانها العرب ونحن اولهم المشكلة ان يجد هذا التقرير صدى فى المحافل الدولية فى محاولة لنصبح عراق اخر فالعرب استبيحوا بعد ان تنازلوا عن كرامتهم وفرقتهم العداوات فاصبحوا لقمة سائغة لاسرائيل وامريكا وذلك بتهاون العرب فى التعامل مع قضايامصيرية خطيرة كاحتلال العراق وافغانستان ومايحدث للفلسطنيين ومايدور فى جنوب السودان مكتفين بدور المشاهد ظنا انه لن يحين الدور على باقى الدول العربية تباعا ولكن هل ماذكره البردعى يجعلنا نكتفى بالحلم دون النية فى بدء برنامج نووى مصرى حقيقى http://www.youtube.com/watch?v=fJSCLLfpPF4&feature=fvw1 نقطة
-
سؤال للاخ هارفي لم تذكر لنا تفاصيل مقابلة صديقك مع مسيو بول وظروف الفايل بتاعة وشكرا لك1 نقطة
-
الناس دي مش بتعمل حاجة non:: ، دي بتعمل حاجات :cry1: . قصدك مين؟ مهندسينا بإيدهم أيه ؟ عايز تسأل ليه المهندسين عندنا ما بيعملوش زيهم؟ طب ما الرد انت قولته بنفسك فوق أهو انهم بيقدروا البحث العلمي bk::) و بيعملوا التجارب دي (As a proof of concept) كإثبات لصحة و قابلية المبدأ للتنفيذ ، و بيصرفوا عليه حتى لو مش حيتنفذ في حياتهم، و بيرعوا المبدعين و بيحتضنوهم و بيقدروهم. علشان احنا نقدر نوصل لده لازم يتوجد عندنا هذا المبدأ مع بقية مستلزماته مثل إصلاح التعليم، و توفير معيشة كريمة للجميع يعني مش بس المبدعين يعيشوا و غيرهم يموت. أنا عايز حضرتك تثق في قدرتك و في قدراتنا الذهنية مقارنة بيهم. صح؟1 نقطة
-
1 نقطة
-
لان انا للاسف بيقت اعانى من وجع فى ايدى اليمين من كثره استخدام الماوس و لانى مبحبش استخدم حتى اللابتوب من غير ماوس عرفت ان الموضوع ممكن يبقى خطير لان الاوجاع دى بتنتج عن حاجه اسمها متلازمه النفق الرسغى و الى لو تطورت بيكون الحل تدخل جراحى زى ما شوفت مع ناس اعرفهم علشان كده انا جبت لكم شويه معلومات عن الموضوع ودى تمارين نسيطه لازم القيام بيها للى بيتعاملوا مع الكمبيوتر لفترات طويله يت ريت الى عنده اضافه عن الموضوع يشاركنا بيها لانه فعلا موضوع مهم و بيمس كتير منا1 نقطة
-
شوفي يا أغابي .. اللي يعذب أي حاجة فيها روح "مش بس بني آدم" أكيد عنده خلل و محتاج علاج اللي بيخرب و يشوه اي حاجة جميلة حتى لو جماد .. محتاج يتعالج دور المجتمع و الدول انها تحط قواعد و قوانين عادلة تنظم العلاقة بين الناس بحيث ما يبقاش حد تحت رحمة حد تاني1 نقطة
-
عارفة ان الأمن بيتدخل في كل حاجة في الجامعة عارفة ان اغلب رؤساء الجامعات و القيادات هدفهم يرضوا اللي جابوهم عارفة ان الكل مشغول بلقمة العيش عارفة ان اغلب انشطة خدمة المجتمع في الجامعة تلميع و مواسم عارفة ان النظام ليس له استراتيجية او هدف محدد للجامعات إلا السيطرة لكن هل النظام هو المسئول عن توحش الدروس الخصوصية في الجامعة؟ هل النظام هو المسئول عن انشغال الأساتذة عن دورهم الأساسي في تنمية المجتمع بجمع المال؟ الناس بما فيهم الأساتذة استكانوا لفكرة سيطرة الأمن و ان مفيش فايدة و حتى ما بيحاولوش مش لازم يكون التغيير اللي عايزين يعملوه شامل كامل .. ممكن تبدأ بحاجات صغيرة لو اتقوا الله في المحاضرات و خصصوا جزء للتواصل مع الطلبة و تغيير تفكيرهم لو أخلصوا و صدقت نيتهم الأساتذة اللي وقفوا امام بلطجة الحرس و الحكومة كان سهل جدا يقولوا مفيش فايدة .. ساعتها هل كان هيصدر قرار الإدارية العليا؟ هل كانت هتتفضح البلطجة؟ الأساتذة اللي بيحاولوا يخدموا المجتمع بقوافل طبية و جمعيات ليه ما قالوش مفيش فايدة؟ الأساتذة اللي بيعلموا الطلبة صح و بيرفضوا الدروس و "الاسترزاق" ليه ما قالوش مفيش فايدة؟ الخلاصة .. عارفة ان النظام عايز يتنسف من أساسه بكل العفن و الفساد اللي فيه و خانق مصر و مقزمها لكن مفيش فايدة لا يمكن تكون هي الحل تحياتي1 نقطة
-
اصعب اختلاف بين اللهجات هى ان اللهجات الشاميه عموما بتطلق على السيده عفوا لفظ ( مره ) ببساطه شديده للاسف كل مره اسمع حد منهم بيقولها فى الحوار يجى 10 مرات من غير ما يحس بذنب كده اقول فى عقل بالى تعالى بس مصر و قولها كده زى ما بتقولها عادى كده قدام واحده ست و شوف هيحصلك ايه هههههههه حاجه كمان قعدت مش فهماها مده و هى انهم بيقولوا نعيط على فلان يعنى ننادى عليه انا كل ما كنت اسمعها اسالهم ببراءه شديده نعيط عليه ليه هو حصله حاجه وحشه بعد الشر :P :P :P1 نقطة
-
سورة النحل آية رقم 8 {والخيل والبغال والحمير لتركبوها وزينة ويخلق ما لا تعلمون} سبحان الله ربنا سخر المخلوقات دي لخدمة الأنسان ده بيثبت اسطورة ترويض الحيوانات ، زي السيرك و الناس اللي بتحاول تروض الأسود ، وعايزة الأسد يبقي مطيع زي الحمار ، عيلة الحلو الأسود كلت منهم ناس كتير، وهما مصرين يستمروا في نفس العمل1 نقطة
-
شكرا يا مينا - يا ابن الملك يارب يخليك وتنجح لان انا ما كملتش مقابلة جوجو وكتر خيره برضوه لان الكمبيوتر عنده ما كنش فيه عربي نهاردة مين عليه الدور ربنا معاك يا دودو - ومسير القيود تتفك وتطير بال سي اس كيو الى كيوبيك1 نقطة
-
http://www.alarabiya.net/articles/2010/11/13/126023.html طالما تم نفي الموضوع يبقى كان فيه كلام !!!1 نقطة
-
1 نقطة
-
آمين وَلَا تَدْعُ مَعَ اللَّـهِ إِلَـٰهًا آخَرَ ۘ لَا إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ۚ كُلُّ شَيْءٍ هَالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ ۚ لَهُ الْحُكْمُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ ﴿88﴾ سورة القصص وَلَا تَدْعُ مَعَ اللَّـهِ إِلَـٰهًا آخَرَ ۘ لَا إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ۚ كُلُّ شَيْءٍ هَالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ ۚ لَهُ الْحُكْمُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُون في جمل قصيرة .. موجزة.. تأخذ بالقلب ..يؤكد سبحانه و تعالى على التوحيد يذكرنا أن الموت نهاية كل مخلوق أنه وحده له الحكم .. إذا أراد شيئا فإنما يقول له كن فيكون و "وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّـهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَن يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ ۗ وَمَن يَعْصِ اللَّـهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا مُّبِينًا ﴿36﴾ سورة الأحزاب و المرجع إليه .. حيث توفى كل نفس حسابها هل نعمل لهذا اليوم؟ هل نذكره؟ لماذا نتناساه و نتشاغل عنه؟ اللهم اجعلنا ممن تحب لقاءهم و يحبون لقاءك ممن تبيض وجوههم يوم تبيض وجوه و تسود وجوه1 نقطة
-
اهديتني نجوم ووعودا حملتنى بين زراعيك وكسرت قيودا اراك حقا اتيا هنا اليوم ام انه سراب سيستمر عقودا سمعتك تنادى شهرزاد حبيبتى فما كنت هنا الا لاجلك تذكرت الليالى كم كانت جميلة تذكرت النجوم كم كانت قريبة قمت وبكيت وحكيت وحلمت ولم اجدك حبيبي الا فى الحلم ولم اجدك فسالت نفسي وقتلت وقتلت احقا ما زلت يا شهرزاد وحيدة حقا ما زلت وحيدة !!!1 نقطة
-
على الخبير وقعت ان شاء الله ,, اياك ,, عارف يعني ايه اياك !! ان تترك الراتب الثابت ,, مهما اطمانيت وضمنت و ادخرت ودرست وتاكدت ,, عاوز تغامر وتجرب مافيش مانع ,, لكن اترك على الدوام خط الرجعه والارض تحت قدميك وانت تغوص في الغيب ,, ويا سلام لوتقدر توفي بين الاثنين يعني راتب ثابت + مشاريع جانبيه السوق نام والدنيا وقفت نرجع لحضن الراتب الحميم الحبيب الدافيئ و لله الامر من قبل ومن بعد ,,1 نقطة
-
أختى ضحي , اختى om zayd فعلا الواحد لا بد أن تدمع عيناه حينما يري هذه المشاهد وجزانا الله وإياكم كل الخير وشكراً يا Om zayd على فيديو الطائر صاحب الصوت الجميل عالم البحار ملكوت سبحان مسيره المشهد الأول ( أخبوط يأكل سمكة قرش ) -- سبحان الله http://www.youtube.com/watch?v=j0pELTSxgdw المشهد الثاني ( سمكة تطلق النار وكأنها تحمل مسدساً بداخلها ) -- سبحان الله http://www.youtube.com/watch?v=Pi3XWoxYCKg مع تحياتي1 نقطة
-
حوار مع مواطن مواطن مصري # يقال إن 87%من الشعب المصرى ساخطون على الحكومة المصرية - ما تعليقك؟ - الـ13% الباقيين أكيد معاهم جنسيات أخرى. # لماذا يطلق المصريون على زوجاتهم لقب "الحكومة"؟ - لصعوبة تغييرها مهما تسببت فى كوارث. # أين يمكنك أن تلاحظ سوء نية المصريين؟ - عندما يغنون للطفل البريء بمنتهى الخبث قائلين.. "يا رب يا ربنا - تكبر وتبقى زينا". # تقرير: 60% من الرجال المصريين بـ"يشَخَّروا" وهم نائمون.. ما تعليقك؟ - الـ40% الباقيين بـ"يشخُروا" وهما صاحيين. # ما الفرق الأهم بين مصر وأمريكا؟ - الفرق الأهم إن عائد السياحة من الهرم المزيف الموجود فى لاس فيجاس مائة ضعف عائد السياحة من الهرم الحقيقى فى الجيزة. # بماذا ستجيب كمصرى عند سؤالك عن عمرك فيما أفنيته بعد عمر طويل؟ - أفنيته فى إشارة قصر النيل مستنيها تفتح، وفى صلاح سالم مستنيه يتحرك، وعلى كوبري أكتوبر مستنى لما رئيس الوزراء يروح بيته. # من المستفيد من الزحام الذى يسيطر على شوارع القاهرة؟ - شركات المحمول.. كله واقف فى الإشارة ماسك الموبايل بيخلص شغل أو بيعتذر عن التأخير أو بيسلى نفسه على الأقل، وبالتالى تعتبر الإدارة العامة للمرور هى المستفيد الثانى من مخالفات استخدام المحمول أثناء القيادة. # ما الفرق بين الزوجة المصرية والزوجة اللبنانية؟ - 40 كيلو جرام. # إمتى بتحس إن البلد حلوة؟ - ما بأحسش إن بلدنا حلوة غير لما داليدا بتقول: "حلوة يا بلدى"... بغض النظر إنها قالتها وانتحرت!!!1 نقطة
-
ليه بس بعد الشر عليك بس شفت الراجل بتاع كوبري ألأوباااااااااااااااااااا :happy:1 نقطة
-
سبحان الله .. نفس الآية نتأملها فنقف أمام معان مختلفة إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ كثيرا ما وقفت أمامها.. إذن الاقتداء به و اتباع سنته ممكن فهو بشر مثلنا صحيح أنها أتبعت ب "يُوحَى إِلَيَّ " لإثبات عصمته صلى الله عليه و سلم في تبليغه الدعوة و أنه لا ينطق عن الهوى لكنه بشر .. صلى الله عليه و سلم .. علينا أن نجتهد في اتباعه قال صلى الله عليه و سلم لا تطروني ، كما أطرت النصارى ابن مريم ، فإنما أنا عبده ، فقولوا : عبد الله ورسوله كانت هذه أفة متبعي الرسالات السابقة و الرسول صلى الله عليه و سلم كان أخشى ما يخشاه علينا الشرك الخفي لذا في هذه الآية أيضا التأكيد على الوحدانية إِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَداً التوحيد الحق هو مفتاح الجنة في الآية منهاج متكامل بشرط أن "يَرْجُوا لِقَاءَ رَبِّهِ هدانا الله و إياكم لما يحب و يرضى1 نقطة
-
1 نقطة
-
مع كل التقدير لمداخلتك لكن النظام الجديد أحسن من الـ Microsoft Table لأن النظام الجديد حيمكنك إنك تعمل كل النشاطات دي و أكتر "أون ذا جو" أثناء التجوال يعني ما نتاش مضطر للجلوس في مكانك على الترابيزة الإلكترونية دي، بل ممكن تستخدم أي مسطح قريب منك لعرض الصور، و ممكن تستخدم كف أيدك لو ما فيش قدامك اي مسطح، لا لا لا فرق شــــاسع، بالضبط زي الفرق بين ده phn: و دا mob:). و لاحظ التصفيق اللي في الفيديو من المشاهدين clp:: لما مقدمته أشارت إلى هذه النقطة في الدقيقة رقم 04:06. ممكن ميكروسوفت تطور نظامها و يبقى زي ده لكن ... ما تنساش المصدر المفتوح يعني متاح للجميع تطويره، و ما يترتب على ذلك من رخص سعره المتوقع ألا يزيد عن سعر الموبايل. مش زي ما طبعاً ميكروسوفت حتنزله مصدر مقفول عليها و على مبرمجينها mc: ، و ما حدش حيقدر يطلع على كود البرنامج إلا شركة ميكروسوفت علشان تبقى أسير لها n2&( . طبعاً النظام في مرحلة التطوير، و زي ما قالت الأستاذة أو الدكتورة اللي قدمت الفيديو إن أحد طلابها هو صاحب الفكرة وراءه، و أن النظام سيحتاج لبعض الوقت (هي قالت 10 سنين) للوصول به لمرحلة النضوج التي يمكن بعدها الاستفادة الحقيقية منه، يعني لو نزلت النسخة الأولى من كود البرنامج كمصدر مفتوح فالمتوقع أن تتلقفها ايدي المبرمجين في جميع أنحاء العالم ليدلي كا منهم بدلوه في تطويرها، و طبعاً دا حيسرع و حيحسن في مستواها بحيث تصل للنضوج للاستفادة العملية من النظام في زمن أقصر بكتير مقارنة لو شركة واحدة زي ميكروسوفت احتكرت الكود و منعت بقية المبرمجين في العالم على تنوع خبراتهم و سعة تجاربهم و اختلاف ظروفهم من المشاركة في التطوير و هي دي فائدة المصدر المفتوح. و تجربة Linus Torvalds في Linux خير شاهد. تقبل تقديري و احترامي :hi:.1 نقطة
-
انت بس اللى مش فاهم الشعار كويس يا ابو عمار انت بس علشان راجل طيب ففاكر ان الشعار دى للشعب لالالالا الشعار بيقول "علشان تطمن على مستقبل ولادك ......ياريس" يعنى الراجل عنده ولدين هيسبهم لمين يعنى احنا بقى شعب مش فالح غير فى مصمصه الشفايف ونحكى كتير ونتكلم كتير انما ساعه الجد...... بس فين هى ساعه الجد دى مفيش ساعه الجد اصلا علشان ساعتها نعمل حاجه ربنا يرحمنا برحمته1 نقطة
-
أستاذي الفاضل جدا خالد .. احترامي لحضرتك كبير .. وده لا يمنع اختلافي مع حضرتك في أحيان .. أنا لم أرد التعقيب في الموضوع ده تاني .. بس مدام تم رفعه من جديد يبقى شايف إن واجب عليَّ إني أقول ما سأقول .. أي نكته أو مزحة هدفها الإضحاك .. لكن لا إسفاف فيها ولا ابتذال ولا تعمد تضليل .. ولا ينطبق عليها تعريف الكذب اللي حضرتك بنفسك ذكرته .. فالنكته أو المزحة دي مش حرام في جنسها كنكتة أو مزحة .. وبالتالي .. نكتة مثل: مرة واحد جه يقعد على قهوة قعد على شاي .. مش حرام! لأنها ليست كذبا بالتعريف .. فليس فيها غرض خداع .. أي نكتة أو مزحة لو كانت رواية لاحداث لم تحدث في الحقيقة .. وهذه الرواية ليس فيها غرض الخداع .. مش حرام .. لا يمكن إني أقول النكتة حرام .. دعني اصيغ ما قلت أنا الآن .. حرام إني أقول إن النكتة حرام .. لكن الكذب على الناس بغرض إضحاكهم حرام .. ده أمر منتهي .. لو النكتة خرجت في تعريفها عن الكذب ولم تكن كذبا لأنه لم يكون فيها غرض الخداع ثم أصريت أنا على إلحاق تهمه الكذب بها لأني لا أجد خير في النكت يبقى أنا باسيء استخدام الأحكام .. احنا ممكن نتكلم إن النكت كسلوك ليس فيه كثير من الخير والبعد عنها تورعا شيء محمود ونحسب الله تعالى يرزقنا الخير على مثل هذا تورع .. لكن إني أقول إن قول النكتة هو كذب فده حرام .. لا يجوز .. لا يجوز إني أقول إن رواية احداث غير حقيقية دون غرض للخداع يعتبر كذب .. في النهاية .. الكذب للإضحاك حرام .. نحن لا نناقش هذا الحكم .. نحن نناقش شيء مختلف تماما .. تماما .. هل التحدث بالنكتة هو تحدث بالكذب؟ إذا كان نعم يبقى النكت حرام .. إذا كان لا يبقى النكت مش حرام في جنسها .. أنا أقول إن النكتة زي القصة القصيرة .. زي قصة لبا كثير مثلا .. رواية ممكن تكون لأحداث غير حقيقية والكل يعلم أنها غير حقيقية .. ولذا ليس بها غرض الخداع من التعريف للكذب .. فلا القصة القصيرة كذب .. ولا النكة كذب .. ومن رأيي إن حرام القول إن النكتة في جنسها هو حديث بالكذب .. ويأثم هو من يقول إن النكتة في جنسها هي حديث بالكذب! أخيرا .. الأدب واجب على المسلم .. والترفع عن الإسفاف فرض عليه .. والبعد عن الابتذال حق ملزم بتحريه .. وكل من يقوم برواية نكته تتعرض لقوم معينين أو فئة معينة من الناس أو فرد بعينه أو تخرج عن إطار الأدب وتصبح إسفافا وابتذلا فهي حرام .. خالص تحيتي لحضرتك وتقديري1 نقطة
-
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته رِجَالٌ لَّا تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَيْعٌ عَن ذِكْرِ اللَّـهِ وَإِقَامِ الصَّلَاةِ وَإِيتَاءِ الزَّكَاةِ ۙ يَخَافُونَ يَوْمًا تَتَقَلَّبُ فِيهِ الْقُلُوبُ وَالْأَبْصَارُ ﴿٣٧﴾ لِيَجْزِيَهُمُ اللَّـهُ أَحْسَنَ مَا عَمِلُوا وَيَزِيدَهُم مِّن فَضْلِهِ ۗ وَاللَّـهُ يَرْزُقُ مَن يَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ ﴿٣٨﴾ سورة النور لَّا تُلْهِيهِمْ .. استوقفتني .. هم ليسوا منقطعين عن الدنيا .. لكنها ليست في قلوبهم لذا لا تلهيهم .. يطلبون الرزق لكن لا يشغلهم عن الرزاق الكريم لماذا؟ .. يَخَافُونَ يَوْمًا تَتَقَلَّبُ فِيهِ الْقُلُوبُ وَالْأَبْصَارُ .. الآخرة و الحساب إذا لم نستعد لها .. فلماذا نستعد وَيَزِيدَهُم مِّن فَضْلِهِ .. سبحانك أنت الكريم .. الرحمن الرحيم .. نسألك من فضلك يا أكرم الأكرمين يا من ترزق من تشاء بغير حساب1 نقطة
-
السلام عليكم وَإِذَا أَنْعَمْنَا عَلَى الْإِنسَانِ أَعْرَضَ وَنَأَىٰ بِجَانِبِهِ ۖ وَإِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ كَانَ يَئُوسًا ﴿٨٣﴾ سورة الإسراء سبحان الله .. قارن هذا بحال المؤمن الذي إن أصابته سراء شكر و إن أصابته ضراء صبر .. فأمره كله له خير بل قارن هذا ب "فَإِذَا مَسَّ الْإِنسَانَ ضُرٌّ دَعَانَا ثُمَّ إِذَا خَوَّلْنَاهُ نِعْمَةً مِّنَّا قَالَ إِنَّمَا أُوتِيتُهُ عَلَىٰ عِلْمٍ " .. نسي ربه حال النعمة .. لكنه يفزع إليه عند الكرب أما هنا شغلته النعمة عن المنعم أحس باستغناء زائف و عزا هذه النعمة لاجتهاده و "حظه" و علمه كقارون و كصاحب الجنتين نسي من وهبه ما حصل به هذه النعم ووفقه إليها نسي نعما أخرى لا تعد و لا تحصى فلم يؤدِ حق النعمة .. لم يشكر .. بل أعرض و نأى بجانبه حتى اختيار الألفاظ ..نأى بجانبه.. منتهى البعد و التجافي وَإِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ كَانَ يَئُوسًا هنا أيضا نسي أن له ربا رحيما قادرا على كل شيء نسي أن له ربا يفزع إليه نسي أن له ربا يجيب المضطر إذا دعاه و يكشف السوء حتى الشدة لم ترده إلى الله .. أي إعراض هذا؟ ما أتعسه عبدا .. نسي أن له ربا1 نقطة
-
(الثالثه ) ........... حدث يوما ان سجن ظلما و حكم عليه بمده طويله احتار كيف له ان يجبر الايام على السير حتى اهتدى لاخطر مشروع يفيد البشريه كما اعتقد ان ذاك ان يكتب التاريخ كله منذ فجره و حتى عصره اجتهد كثيرا فى الكتابه و انفق سنون طوال فى الكتابه و التعديل و الترتيب حتى شارف على الانتهاء ثم ذات يوم وقع شجار عنيف فى السجن اسفر عن قتل سجين لزميل له اراد ان يدون الحدث كحاشيه على مشروعه و لانه لم يرى الحدث بعينه فقد سال ما الذى حدث و فى اقل من ساعه واحده تجمعت لديه عشر قصص مختلفه لما حدث يقسم صاحب كلا منها ان روايته هى الروايه الوحيده الحقيقيه و ما عاداها كذب محقق توقف برهه مع نفسه ثم جرى مسرعا على زنزانته و مزق كل الاوراق التى دون فيها عمله الاضخم و الاشق ثم قال كلمته الشهيره اذا لم استطع ان اصل للحقيقه فى حادثه واحده حدثت امامى فكيف لى لاعتقد اننى ادون التاريخ الحقيقى و منذ فجره انتهت القصه لكن بقيت العبره من له الحق ان يدون التاريخ و لمن و كيف لنا التاكد من كل ما سلم لنا على اساس انه حقيقه مطلقه1 نقطة
-
بس خلى بالك بدا العد التازلى يعنى شوية ونلاقيه اخضر ان شاء الله ونقولك مبروك مرتين ما انا برضو شايقة العدد بيقل و مستبشرة خير كدة ان شاء الله اسيب بدلة الأعدام الحمرا دي قريب الجملة دى ضحكتنى موت يا جويري الله يحظك دا انت عسل تستاهلى نقطة خضرا :l ol: :lol:1 نقطة
-
شكرا يا مغتربة مش مبشوف ان موضوع التقييم ده مشكلة ابدا التقييم السالب افضل من بعض الردود اللي فيها تجاوزات1 نقطة
-
بس خلى بالك بدا العد التازلى يعنى شوية ونلاقيه اخضر ان شاء الله ونقولك مبروك مرتين ما انا برضو شايقة العدد بيقل و مستبشرة خير كدة ان شاء الله اسيب بدلة الأعدام الحمرا دي قريب1 نقطة
-
لا انا عارفة انا محدش يسبقني في السالب انا لو اسفرت عن كل أرائي ، حاخد سالب الف بس ههههههههه فيه انذار محدش شايفه انا بس شايفاه خدته من يجي سنتين كدة ، هوه ده اللي مسكتني شوية1 نقطة
-
ههههههههههههههه ما انا برضو شايفة ان الادارة مفروض تاخد برأي ايات علي اعتبار انها اصغر الأعضاء سنا1 نقطة
-
طيب انا يا جماعة استحق حايزة عن اكتر حد خد تقييم بالسالب انا مش شايفة حد خالص واخد رقم سالب اكبر مني يعني جايزة تكون خارج المسابقة الرسمية علي هامش المهرجان1 نقطة
-
انت سبقتني بالنقطة المهمة دي اللي كنت حقولها فعلا خسارة البنزين اللي بتستهلكه الطيارات و كمان الطيران فيه تعرض للخطر و بعدين هوه ايه الفرق بين الجمل و الطيارة ، هوه الوقت فقط فممكن اصحاب العمل براعوا النقطة دي ، ويدوا الموظفين اسبوعين اجازة لوحدهم دول للمواصلات بس-1 نقاط
-
عوادم السيارات ضارة بالبيئة ، لكن المخلفات العضوية ممكن استخدامها في حاجات مفيدة-1 نقاط
-
السيارات بتستهلك بنزين كتير وده اهدار للطاقة وكمان البترول حيجيي يوم و يخلص ، البترول اتكون في باطن الأرض من ملايين السنين و البشر انقضوا علي الثروة دي و يخلصوها بدري فكان ليااقتراح ان هيئة النقل العام تستخدم الحمير و الحصنة كوسائل نقل وده تمهيدا لتعميم هذه التجربة وممكن يقتصر استخدام السيارات علي المطافي و الأسعاف عشان محتاجة سرعة ولو بحسبة بسيطة نحسب الطاقة اللي بيستخدمها الحمار في اليوم حنلاقيها مثلا بجنيه واحد برسيم ، اما السيارة ممكن تاخد في اليوم 100 جنيه بنزين كمان لو حسبنا برميل البترول مش بسعر البرميل العادي ، في ضوء ندرة هذا الخام ، حنلاقي السعر لا يقدر بثمن دي صورة قديمة و كان بتستخدم الدواب وسيلة مواصلات-2 نقاط