لوحة القادة
المحتوى صاحب التقييم الأعلى
عرض المحتوى صاحب أعلى تقييم في 12/10/10 في جميع الأقسام
-
هو الموضوع بقي ريحته طبيخ و تقليه كده ليه ... عالعموم كلوا و انبسطوا و زقططوا .. علشان لما حييجي الشاي و نحبس .. لينا كلنا قعدة مع بعض نتفق عن ميثاق شرف لما نتحاور في مواضيع مماثلة .. كل واحد يخش يكتب علي بلاطة و بالتحديد .. واحد .. اتنين .. تلاتة .... ايه اللي هو بينتظره... ( و ده غير اللي عاوزه بالعافية ) من محاوره .. و في الآخر حنحط كله في الخلاط و نطلع بكلمة شرف بيننا ... ماشي ؟؟؟4 نقاط
-
2 نقاط
-
بسم الله الرحمن الرحيم بعض الاخوة ينادون بالتخصص في امور الدين وهم اخوه كرام يحملون شهادات عاليه ويعرفون ان اهل العلوم وضعوا معايير لكي يفرقوا بين المتخصص وغير المتخصص مثلا انت طبيب ولو اتي اليك شخص وتكلم في الطب فستقول له ما هي مؤهلاتك الطبيه التي تسمح لك بان تتكلم في الطب سيقول لك انني لا احمل مؤهلات طبيه ولكن لدي اطلاع ضخم في الطب يسمح لي ان اتكلم في الطب ستقول له مباشرة انت لا نأخذ منك طب لانك لا تحمل شهادة طبيه تعطي لك رخصه لكي تتكلم في الطب هل لك ان تطبق هذا المبدأ في علوم الدين عندما يأتي الينا بعض الاخوة امثال الاعلامي محمد حسان او المهندس مصطفي العدوي او الدكتور احمد فريد ويتكلمون في الدين والدعوة وامور اكثر تعقيدا مثل تصدرهم للفتوي ففي هذه الحالة سنطالب هؤلاء الاخوه الكرام بمعرفة تخصصهم الذي يسمح لهم ان يتكلموا في الدين ثم يأتوننا بسيرة ذاتية مثل التي اتي بها بعض الاخوه للشيخ محمد حسان مثلا فماذا تتوقع من رجل اكاديمي سوي ان يقول له انهم لا يحصلون علي اي مؤهلات علميه تسمح لهم بان يتكلموا في الدين ولو كان الامر كذلك نقول لهم اما تخصص او لا تخصص لو تخصص اذا يلزمه شهادة علميه معترف بها من قبل الجهات العلميه المتخصصه ليس تخصص ستصبح الاحكام شخصيه وليست علميه انا اتفاعل مع حديث فلان يبقي فلان عندة علم فلان يقول كلام انا بؤمن به يبقي فلان متخصص وعندة علم ولو احببت اتكلم باستفاضه اقول ان الحكم علي كون هذا عالم او غير عالم في الماضي معاييرة تختلف عن معايير اليوم لان زمان كانت هناك ما تسمي الاجازات وهو ان يجيز الشيخ تلميذ من تلامذته بان يعقد جلسات وحلقات بعد ان يتوسم فيه العالم العلم وما يجعله يتكلم ويواجة اي مشكله تعرض عليه ولا يمكن ان يتكلم التلميذ مطلقا قبل ان يسمح له العالم بذلك هذا المعيار في زمننا هذا وهو زمن التخصص كما تقول ليس معيار معتمد ولكن هناك اجازات بشهادات مكتوبه تسمح لحامل هذا العلم ان يتكلم ويقول ويعقد حلقات وان يكون له مريدين هل هذا ما يحدث الان بالطبع لا بل نري كل من يحفظ كلمتين يتكلم ويحجر علي غيرة بل والادهي من ذلك ان نري منهم من يهاجم اصحاب الشهادات ويتهمهم بالجهل تارة وبمحاباة الحكومه تارة اخري وتشكيك في نزاهتهم وحياديتهم هذا من جهة ومن جهة اخري نريد ان نطرح سؤال هل يسري التخصص في الدين علي ما يسري في باقي التخصصات الفنيه اجابتي هي بالطبع لا وذلك للاسباب التالية 1- الدين الاسلامي ليس حكرا علي فئة معينه يحق لهم الاجتهاد فيه دون غيرهم لان الدين يخص جميع فئات البشر المؤمنين بذلك الدين ويحق لكل معتنقي الدين الاسلامي تدبر امور دينهم 2- العلوم الدينيه يتعارض تطورها مع التطور الطبيعي لعلوم الارض جميعا لاننا نعلم ان العلماء في اي تخصص تزداد معارفهم وخبراتهم عن العلماء السابقين مثلا العالم الذي صنع اول سيارة كانت خبرته اقل بكثير من العالم الذي صنع اخر سيارة لان العالم الذي صنع اخر سيارة تعلم كل خبرات الذين سبقوه ثم اضاف الي كل ذلك فكرتة الجديده التي جعلت اخر سيارة هي افضل السيارات علي الاطلاق اما علماء الدين كما تدعون نري ان التطور يسير الي الخلف لا الي الامام اي ان علماء الامس افضل بكثير من علماء اليوم وان الاضافات الحقيقية كانت في الماضي وليس اليوم اي ان الامور تمضي للانحدار وليس للنمو والارتقاء فهل هذا امر طبيعي ؟ لذلك نقول ان العلوم الدينيه لا تحكمها امور العلوم الاخري 3- ان الدين الاسلامي ليس به رجال دين او كهنوت لديهم اسرار دينيه او اسرار مقدسة مثل بعض الديانات الاخري وانت حينما تمنع احد من الكلام في الدين قد تعادل من يمنع الناس بان تتكلم في الدين من ديانات اخري هذا من اساسيات دينها واصولها ولكنك كمسلم لا يجوز لك ان تمنع احد من الكلام في الدين لان الدين ليس حكرا عليك انت فقط ولكنه لكل معتنقيه 4- ليس في طاقة البشر ان يتدارسوا هذه الاطنان من الكتب التي وصلت الينا من السابقين فهناك اطنان من كتب التاريخ وتحليلاته والحديث وشروحه والسيرة وشروحها والفقه وشروحه والقرأن وتفسيراته وكتب الاحكام والمعاملات والتشريع وضع تحتهم الاف من المجلدات ولا تقنعني ان عالم الدين راجع وقرأ مجرد قراءة عابرة دون تفهم او دراسه منه مجرد قراءة فقط لا تقنعني ان عالم الدين اطلع علي كل الكتب والمجلدات والمراجع التي تحتاج لثلاثة اعمار علي عمرة حتي يقرأها فقط دون تعقل منه او تفهم وطالما هو لم يطلع علي كل المكتوب في علومه فهو مثلة مثل غيره لم يؤتي من العلم الا قليل ومثله مثل العابد البسيط الذي يعبد ربه طوعا وكرها 5- ان اتخاذ علوم الدين وسيله للتكسب والتفرغ لدراسته لم يكن امرا متعارف عليه في الماضي وهناك روايات عن عمل الامام الاعظم ابو حنيفة النعمان بالتجارة وكان ينفق من ربح تجارته علي دراساته وفقهه وكذلك الصحابة الذين كانوا يعملون بجانب دراستهم للدين وهذا امر في غاية الاهمية كما تعلمون وامر مرتبط ارتباط مباشر بالحياديه فلو تخيلنا ان الحاكم والذي يصرف مرتب للمتفرغ للدين وقد ارتكب اثما ما فكيف يتسني للفقيه ان يعارض الحاكم الذي يعطية مرتبه وفي ذلك امور تتعلق بالحياة واكل العيش ونحن لا نقول ان هذا ما يحدث ولكن نقول انه قد يكون هذا نوع من انواع الضغوط علي المتفرغ لدراسة الدين 6- ان اهل الاختصاص انفسهم لم يفعّلوا هذا التخصص بعدم رعايتهم وتقنينهم لذلك الامر مثلا لا توجد لهم نقابة او جهة اداريه تمنع كل من لم ينتسب لتلك النقابة من ممارسة التخصص الديني مثلهم مثل باقي التخصصات الفنيه المختلفة مثل الاطباء والمهندسين والمحاسبين والمحاميين وغيرهم بل نري ان الغالبية العظمي من خطباء المنابر لا يحملون اي تخصص ديني يذكر اللهم الا اطلاعهم علي بعض الكتيبات وبعض الادعيه وبعض الايات والاحاديث والتي لا تمكنهم من نشر صحيح الدين بالشكل المطلوب 7- ان الامور الان اصبحت متشابكه واصبح المتخصصين في الدين بعيدين كل البعد عن المتغيرات الحضاريه في كافة التخصصات الاخري لذلك كان يجب ان يكون من الطبيعي تداخل تخصصات اخري لا يعرف الفقهاء عنها شيئا حتي تتعاون مع المتخصصين في الامور الدينيه لتقريب وجهات النظر بين الطرفين ووضع حلول عمليه للكثير من المشكلات التي يواجهها المتخصصين الدينيين في هذه الايام فمن الطبيعي ان يتدارس المتخصصون العلميون امور الدين لتقريب وجهات النظر وشرح الامور التي يفهمها المتخصصون الفنيون والتي يجهلها المتخصصين في امور الدين1 نقطة
-
كلمات كتبها مجنون / \ / \ المـــرحــــوم إنسانٌ محظـوظ ينسى النـاس سيئـاتـه , وينسبون إليـه حسناتٍ كان مجرداً منها في حيـاتـه القبــــر المـأزق الـوحيد الذي لـم يتمكن أحـد , حتى الآن أن يخـرج منـه العــانس فتــاة كان الغـرور يـدفعها إلـى تـرديـد كـلمة (لا) الصـــــديق شخـصٌ لايفيـدك , ومـع ذلك تستمتع بـوجـوده التجـــربـة فـنٌّ يجعلك قـادراً على وقـف الكلمة , بعـد أن تصل إلى طـرف لسانك الــرجل المغـرور ديـك يظن أن الشمس لـم تشرق إلا لتسمع صـوتـه الإنسان مخلـوق يـولد باكيًا , ويعيش شاكيا , ويموت دون ان يبكى عليه الــدبلوماسي رجـل يستطيع أن يقطع رقبة خصمه , دون أن يستخــدم السكين الـزوج المحتــرم هـو الذي يذكر عيد ميلاد زوجتـه , ولكنه ينسى عمـــرها الحـب مـرض أخشى مايخشاه المصاب بـه أن يشفى منه العـاقـل إنسان لا يسعى إلى نيل السعادة , بل يسعى إلى تجنب الشقاء المتشائـم شخـص يخير بين شّـرين فيختـار الشـرين.؟ العـــام فتـره مكـونـه من ثلاثمائة وخمس وستين خيبـة أمـل السعـادة عطـر تنشره في الناس , دون أن يعلق بك قطرات منه التجـاعيد تـوقيع الزمـان على الـوجـوه ليثبت مـروره عـليها الفتـــاة ((إنسانٌ يصــرخ إذا رأى فــأراً , ويبتسم إذا رأى ذئبـا)) آدم الشخص الـوحيد الذي لـم يقلـد أحـدا الغــرور مُسكن يخفف آلام المغفـلين الــزمـن لــص ظــريف يسـرق شبابنــا خـاتـم الـزواج أغلى خـواتـم الـدنيا لأنـه يكلـف صاحبه أقساطا شهـريه طـوال الحياة البســـمة الــدافئة لغـــة اللطـــف العــالمية الفضـولــي إنسان يحـــدثك عن الآخــرين , ولا يريدهم ان يتحدثوك عنه الـــرجل العظيـم إنسان يحمل بين ضلـــوعـه قلب طفل الثقيـل إنسان يحـدثـك عـن نفسـه , او يريدك ان تتحدث , عنه اللبـق إنسان يحـدثـك عـن نفسـك الـرجل الشهم هـو الـذي يحمي المرأة الضعيفـة من كـل رجـل , إلا من نفسه العنــــاق حصار شخصين لايـريـدان الهــرب الـــدلال نفــط تسكبه المـرأة على نـار الـرجـل الاتيكيــــت صـوت لا تحـدثه وأنت تشـرب المـاء الجمـــال تـوقيـع الله على مخلــوقــاتـه الطيــــور مـوسيقى الطبيعـــة الأزهــــار أفكــــار تنبتهـا الأرض الحـــب الأنـانية في صـورة تضحيــة الضحكــــة أعظــم سلاح تكافــح بـه الحيــاة الصــــــدق كتـاب نـادر , لا يطبـع منه إلا نسخـه واحـدة فقــط الأمـــــل أحــلام البائسين الحب الخالـــد حـب المــرء , لذاته الغيـــرة مجهـر يكبــر الأشـياء الصغيــرة الـــــزواج الاقتنــاع بحـلاوة الحــرية داخل قفــص.؟ معهــد التجميل مـكان تحصل فيه المـرأة على اقنعه الــــــخ ... علامـة تستخـدم لجعـل الآخـرين يعتقـدون بـأنـك تعـرف أكثـر ممـا تعــرف الضميـــر صـوت كبير يصرخ في أذنـك ليـريـك كـم أنت صغيـر الشخص الصريــح هـو الذي يقـول كل ما يخطـر لـه , دون أن يفكـر فيه.؟ الـــرجل الناجــح هـو الذي يـرتكب أخطـاءة في وقـت لايـراه فيـه أحـد الـــــواجب هـو الشي الـذي نتـوقـع أن يـؤديـه نحـونـا الآخـرون الثنـــاء زهــرة زكيـه الشذى , حتى لـو كـانت صنـاعيـة النظـــام ، الفـوضـى أخطـــر كارثتين ا الموضوع مجهول المصدر. واجري عليه بعض الاضافات1 نقطة
-
الأخ الفاضل architect اسمح لي استاذي العزيز ان استخدم موضوعك هذا لتوجيه رجاء الي الجميع .... رجاء في هدنة قصيرة .. متي هدأت النفوس فيها فأنا علي ثقة تامة انكم ستنظرون عما يحدث من "مناوشات" علي انها مجرد سحابة صيف عابرة ... فلنفتح جميعآ مواضيع بدون اي اهداءات ... فهذا الأهداء ما هو في النهاية الا قفاز ارميه في وجه من يخالفني رأيآ واحدآ من حزمة اراء أخري نتفق فيها معآ .... و بدلآ من ان احاوره محاولآ ان أقنعه او يقنعني ... انسف تلك المحاولة من بدايتها خالقآ تحفز لا يجعل من يخالفني الرأي يستوعب ما اريد ان اقوله من اساسه .... بدون تلك الكلمة و التركيز فقط علي قلب الفكرة رد الفعل و التجاوب سيكون في اطارها ايضآ و بدون ادني شك ايجابي .... عجبآ زملائي الأعزاء ... نركب جميعآ نفس المركب ... و لا بلاش المثال ده .. لأن كل مجموعة مننا حتقول ما هو عمال يخرم في قاع المركب ده و حنغرق كلنا .... ننضم جميعنا الي لواء واحد له هدف مشترك ... فلنحاول ان نسير قليلآ كلنا إتجاه الآخر و نتلاقي في منتصف الطريق بدلآ من ابتعادنا و خلق ضغينة تبعدنا كلنا عن ما هو في مصلحتنا نحن ... جميعآ ... انا متـاكد بالفعل ان خامتنا الأصلية كمصريين حتكسب في النهاية .. و شوية الغشاوة دول اللي بيننا حيروحوا لحالهم ... مودتي و احترامي للجميع1 نقطة
-
لعبه حلوه لقيتها على حسب الوصف انها بتعرفك عمر عقلك الحقيقى و لو انى حسيت انها بتقيس اكتر مدى تركيزك المهم شرحها كالتالى أولاً راح تطلع شاشة باللغة اليابانية راح تلقى بالوسط كلمة start اضغط عليها وراح يطلع لك عد تنازلي من 3 لـ 1 وبعدين تطلع أرقام وبسرعه تختفي حاول تحفظها بسرعة وبعدين لما تطلع الدوائر الفاضية مكان الأرقام اللي شفتها وحفظتها.. اضغط على الدوائر بحيث تضغط الرقم الأصغر فالأكبر وانتظر بعد عشر محاولات بيطلع عمر عقلك الحقيقي ولاتنسى كل ما كان اصغر كل ما كان افضل هذا الرابط من هنا بس متنسوش كل واحد يقول لنا الرقم الى طلع له من اول مره لان بعد كدا بتكون واخد على الموضوع و بيكون اسهل عليك1 نقطة
-
طائر الليل الحزين ...اشكر مرور حضرتك جدا ..ده شىء اسعدنى مش فاهمه العباره المظلله بالاحمر قصدك ايه ؟؟؟؟وضح شويتين تلاته كده؟؟؟مين ال مجرب bsh:) bsh:) بالضبط؟؟؟ لوعرفتى مين اللى بيمسك عصاية الغليه. على طول هتعرفى مين اللى جرب.؟ الابتسامه ليه.. طيب ما احنا عارفين شغل حضرتك ( الله ) يكون فى عونه.؟1 نقطة
-
يموت ملايين الناس في العالم سنويا من جراء بعض الأمراض التي لها علاقة بالتوتر النفسي لكونه يؤثر بشكل كبير في تطور الأمراض القلبية والجلطات الدماغية وتفاقمها كما انه يساهم في التحريض على نشوء بعض الأمراض السرطانية. وتسود العديد من الأوهام والمغالطات بين الناس حول آثار التوتر النفسي لذلك تحاول الأوساط الطبية تبديدها عن طريق الإشارة إليها ووضع الأمور في نصابها لان استمرار هذه المغالطات يؤدي إلى إشكالات اكبر لدى بعض الناس، تعمق حالتهم المرضية بدلا من أن يتخلصوا منها1 نقطة
-
و هم في طريقهم الي السيارة يقف مايوسف فجأة و يقول : - اما انا ماعنديش ذوق صحيح .. تيجوا عندي و ما قدملكوش حاجة سكوب : بعدين يا مايوسف .. بعدين - طب دقيقة واحدة عند الكشك اللي عالناصية افتحلكم ازازتين حاجة ساقعة سكوب : بعدين يا سيدي بعدين - طب نضرب طبقين كشري في السريع سي السيد : يا عمي بعدين .. يا حبيبي بعدين .. انجز بقي ابوس ايديك .. - ماهو ما ينفعش .. تقولوا عليا ايه .. طب خمسة عالقهوة كوباية شيح او كراوية او مغات سكوب : مغات ؟؟؟ بعدين يا مايوسف .. لما ربنا ينتع العملية دي بالسلامة .. - طب .. سي السيد مقاطعآ : يمين تلاتة لو ما دخلتش العربية دلوقتي لحلعب في وشك سيجا - طيب طيب .. هدوا نفسكم ... الواحد بيعمل بأصله ... و يركب في المقعد الخلفي .. بينما يركب سي السيد بجانبه و يهم سكوب بالقيادة .. مايوسف : ايه ده .. ما يصحش .. كده شكل سكوب السواق بتاعنا ... اتفضل قدام يا سي السيد سي السيد : سكوب سواقته زفت .. و كل مرة يضرب مقص بحس اني عايز استفرغ .. مالكش دعوة انت احنا واخدين علي كده .. مايوسف : لا لا لا ... انا مقدرش ابدآ اقعد ورا و الأستاذ سكوب يسوقلي سكوب : يمين تلاتة علي يمين سي السيد لو فتحت بقك تاني لحلبس بالعربية في اول شجرة قابلها .. - انتوا حرين ... بس ما حدش بعد كده ييجـ ... يفرمل سكوب السيارة بعد ان كان بدأ في التحرك بها ..و يقفز علي الكرسي الخلفي خانقآ مايوسف بكلتا يديه بينما يتناول سي السيد كيس القماش يغطي به رأسه ثم يقيد يداه بالسكوتش .. يصرخ مايوسف بفزع : هو فيه ايه ؟؟؟ ايه ؟؟ بتعملوا كده ليه سي السيد : مش عايز اسمع حس لحد ما نوصل ... - طيب طيب ... اهدوا .. ده مش اسلوب ابدآ ... تمر فترة سكون تسمع فيها فقط انفاس مايوسف المتهدجة ... ثم يبتدأ في التمتمة : - اللهم اخسف بهم الأرض ... اللهم شل يدهم .. و اكتم السنتهم ... و سد آذانهم ... اللهم اجعل لهم في كل منعطف عسكري مرور يسحب رخصهم .. اللهم اصبهم باسهال مزمن .. ثم بامساك قاتل ... اللهم اصبهم بطفح جلدي و دمامل .. اللهم لا تجعلهم يجدوا اي اجزخانة مفتوحة ... اللهم ... سي السيد : انت بتدعي علي مين يا مايوسف - عاليهود يا خويا .. بدعي عاليهود ... ايه حتي الدعا حتمنعوه - طب ادعي في سرك .. ربنا يعدي اليوم ده علي خير .. ما تسرع شوية يا عم سكوب .. انت سايق عربية مش تريسيكل ... و أخيرآ يصلوا الي مركز المحاورات الرئيسي .. و يصطحبوه الي مدخل جانبي مؤدي الي ممر طويل علي جوانبه غرف المشرفين الخاصة ... حتي يصلوا الي غرفة سرية ملحقة بصالة الأجتماعات .. و يتركوه علي كرسي فيها و يخرجوا بحثا عن الأدفايزور و يخبراه بتواجد مايوسف .. فيتجه معهما الي الغرفة السرية متسائلآ : - هو عرف هو ليه هنا - لا يا Boss احنا بنسيب الموضوع ده دايمآ لحضرتك .. يرد سي السيد - طب عاملتوه كويس يا ولاد ... مش عايزينه يكش مننا من قبل ما يبتدي سكوب : طبعآ يا Boss ... معلوم .. ده احنا في السكة عزمناه علي سفن آب و كشري و و كباية كراوية مخصوص ... بالاضافة طبعآ للبنزين رايح جاي لبيته ... الأدفايزور : فاهم فاهم .. بلاش لف و دوران كتير .. ابقي املا اذن المصروفات و عدي علي مس موني بيني تصرفهملك .. و يدخلوا الغرفة حيث مازال صاحبنا بكيس القماش علي رأسه يلهج في الدعاء : - يا رب خد المشرفين ... يا رب خد المشرفات ... يا رب خد الأعضاء .. يا رب خد الزوار ... يا رب خـد اي حد يخش بالغلط عالمنتدي بتاعهم ... يارب خد الأدفا... في تلك اللحظة يزيح سي السيد الكيس من علي راسه و يقول لما يوسف : - أقدملك الأدفايزور يا كنج ... ينظر مايوسف الي الأدفايزور ساهمآ .. ثم يكمل دعائه : .... يزورررر ... خدهم يا رب الي جنة وسعها وسع السماء و الأرض ... الأدفايزور بغضب شديد : ايه اللي انتوا نيلتوه ده .. فكوه بسرعة .. فكوه يخرج سي السيد مطوة قرن غزال موديل 66 من جيبه و بحركة خاطفة يقطع السكوتش بمهارة لا يلمس بها شعرة من يد مايوسف لا يستطيع الأدفايزور ان يكبح جماح غضبه فيستمر في تقريعهم - ممكن افهم انتوا جايبينه كده ليه .. و من امتي بنستخدم اساليب الجستابو دي سكوب : هو مش حضرتك طلبت مننا اتخاذ الأجراءات السرية المعتادة الأدفايزور : ايوه .. يعني ماحدش يعرف انه حيبقي مشرف و ما حدش يعرف المكان بتاعنا مش تسحلوه بالشكل ده .. مايوسف : مشرف ... مشرف علي ايه ... هي فيه وظايف مشرف فاضية في كندا الأدفايزور : كندا ايه يا ابني .. الله يجازيك يا سي السيد انت و سكوربيون في يوم واحد .. بوظتولي مخ الجدع من قبل حتي ما يبتدي معانا ... مايوسف ناظرآ الي الأدفايزور : آآآه .. ايوه .. انا اعرف حضرتك .. حضرتك اللي بتطلع في نشرة الأخبار المحاورتية و دايمآ بتقول هذا استهلال لازم منه ... الأدفايزور : لابد منه مايوسف : نعم ؟؟ الأدفايزور : لابد منه يا ابني ... هذا استهلال لابد منه .. انتم جايبينلي واحد أطرش مايوسف : يا خبر ابيض ... استهلال لابد منه .. حضرتك الأدفايزور بتاع محاورات المصريين سي السيد : ده كان يوم اسود ... لسه وصلالك دلوقتي ؟؟ مايوسف : و انا مالي و مال الراس الكبيرة .. انا طول عمري ماشي في حالي في المحاورات يا باشا الأدفايزور : مافيش حد قال حاجة مختلفة يا استاذ مايوسف .. الحكاية و ما فيها اننا عايزينك معانا كمشرف ... مايوسف : مشرف ... انا ؟؟؟ و المواويل دي كلها .. و كندا .. و مقصات العربية .. و اكياس المخدات علشان تعينوني مشرف ... الأدفايزور : فلنضع جانبآ الأساليب اللي انا ما طلبتهاش .. لكن الخلاصة هي وظيفة مشرف .. ايه رأيك ؟؟ مايوسف : بصراحة حضرتك فاجئتني ... ممكن تديني فرصة أفكر .. الأدفايزور : قدامك 5 ثواني ... خلاص عدوا .. ايه رأيك مايوسف : و لو رفضت الأدفايزور : بصراحة حتبقي اول حالة رفض تحصل .. و بكده حنبقي في مشكلة .. لأنك خلاص عرفت المكان و شفت شكلي ... ثم يوجه حديثه لسي السيد : انت معاك ترخيص بالمطوة اللي معاك دي مايوسف : يا باشا انا مولود مشرف ... أمنية حياتي اني اكون مشرف ... والدتي كانت دايمآ بتدعيلي و تقول لي نفسي اشوفك كبير و مشرف قد الدنيا يا مايوسف يا ابني ... هو انا فديك الساعة اني اكون مشرف معاكم .. سي السيد : و لا ديك و لا فرخة .. يعني موافق .. مايوسف : طبعآ طبعآ ... سكوب : طب نفرا الفاتحة ...1 نقطة
-
1 نقطة
-
ابدأ أنا .. بسم الله 1- عدم الاساءة لعلماء الدين أيا كان فكرهم بداعى عدم وجود كهنوت فى الاسلام . 2- عدم الاساءة للسلفيين واتهامهم بالغباء وعدم استخدام العقل . 3- عدم التعرض للأحاديث النبوية الشريفة والطعن فيها . فاصل ونواصل..بأذن الله ممكن يا أستاذ كامل .. ترسل دعوة لاغابى عشان تقول طلبتها ... وأنا أكيد هلتزم بيها1 نقطة
-
كلمات رائعة من أب يرى إبنه يحث الخطى نحو سن الشباب و الرجولة و هو يستمهله ليستمتعا معا أكثر بطفولته .. ما سبق كان إستهلالا لابد منه أعرف أنى أكتب فى باب الأدب و لكنك لمست فكرة أو ربما كلمات أقولها لأصدقائى و معارفى و أدعوهم بضرورة الإستمتاع بفترة طفولة أبنائهم لأنهم سيفاجئون بأن أطفالهم إنتقلوا إلى مرحلة و مرحلة من السن و كلما مر الوقت كلما أصبحت أنت و أبنائك مشغولين بمسائل أخرى الدراسة و النجاح و المجموع و الكلية و البحث عن عمل و بنت الحلال ..... إلخ المسائل الحياتية إستمتع الآن بكل دقيقة مع طفلك. بالنسبة لى تزوج أولادى و كنت حريصا طول الوقت على الإستمتاع بهم و بالمرحلة التى هم فيها ...... و الآن أستمتع برعاية أبنائى لى .... أكاد أشعر بهم يأخذون دور الأب الحنون لأبيهم و أصدقك القول شعور جميل أن يهتم إبنك بكل شئ يخصك و يحتضنك و يقبلك ... تماما كما كنت تفعل معه ..... جميل أن يمد إبنك يده و يتأكد من أن ملابسك و ثيرة و تدفئك فى البرد تماما كما كنت كنت تفعل معه فى طفولته.1 نقطة
-
ظلام دامس يحيط بي ... انظر الي سقف حجرتي اراقب انعكاس أضواء مارة ... اري وجه أبي باسمآ .... و رويدآ رويدآ يختفي ليظهر وجه طفلي ... وجهه .. ما زال يحمل كل ملامح الطفولة .. مازال وجه طفل .. و لكنه لم يعد يلعب مثل الأطفال ... أصبح يشبهني ... في الملامح .. في الصوت ... يرتكب نفس أخطائي ... و لكنه يريد ان يرتكبها وحده ... يدخل في سباق مع الزمن .. يحرق ايام هذا الزمن كي يصبح مستقلآ بذاته .. بسرعة ... أسرع من خطواته ... و علي هذا المنوال .. من لحظة لأخري لن أتعجب اذا وجدته رحل بالفعل عني ... لم يعد يريد الأنتظار ... لم يعد يريد أن يلعب ... من سيساعده .. من سيحميه ... كم أتمني ان تبقي دائمآ طفلي الصغير كم أتمني ان تظل مثل خاطرة رائعة .. باسمة .. نقية .. لا تنتهي أبدآ ... كم أتمني ان لا تكبر ... أن لا تقول لي يومآ وداعآ .. مثلما قلتها انا بدوري يومآ ما ... كم اتمني ان تبقي دائمآ .. طفلي الصغير ... توقف ابني .. توقف عن محاكاة الكبار .. في حركاتهم و تصرفاتهم .. مازال يمكنك الأنتظار .. مازال أمامك رصيدآ من حب ... من اهتمام .. من حماية ... إبقي كما أنت ... إبقي قليلآ معي ... طفلي الصغير ...1 نقطة
-
رجل يجلس على كرسي حمام.. يظهر منه ظهره.. نصفه العالى عارى.. يرتدى فوق نصفه الاسفل.. سروال ممزق تتدلى جيوبه فارغه ممزقه..حافى القدمين..واضعا ساق على ساق.. دخان عقب سيجار يتعالى .. فى فضاءات غرفه فارغه.. إلا من وعاء للغسيل.. بجواره اطفال يجلسون على الارض.. بدون ملابس تقربا يصيح على زوجته.. تأتى الزوجه.. ملابسها ممزقه.. فوق رأسها إشارب يخرج منه شعر مجعد.. تهرش حشرات عاوز ايه يا جو.. Please يا شاكيرا.. ناولينى البايب الانفورا بتاعى.. مش عارف ايه اللى معكرلى مزاجى.؟ عن نفسي : انا فى التمام1 نقطة
-
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مرة كنت بشتري شوية حاجات وعجبتني فكرة سبت غسيل جديدة وجميلة خامته من الخوص ( اللي هو بيتعمل من النخل دة ) ومرشوش بدوكو الوان جميلة ........ وله ايد عبارة عن دبدوب لذيذ الفكرة سهلة جدا وجميلة ....... وهتفرحنا اكتر لما نعملها بايدينا عن نفسي بحب ارسم جداً علي الزجاج .......... واعمل منه اشكال زخرفية بتعجبني جدا واكتب عليه بالخط العربي بس للاسف الحاجات دي كنت بعملها ايام المدرسة ........... ونفسي ارجعلها تاني اقولكم فكرة مفرش انتريه تحفة عجبني انا واصحابي وقررنا نعلمه هوعبارة عن قماش اورجانزا ...... طبعاً بنقطعه علي حسب المقاس اللي احنا عايزينه ....... وبنشتري خرج النجف اللي بنطرز بيه وشوية ترتر صغير اوي لون واحد ( الالوان دي حسب اختياركم ) وبنرسم رسمه زخرفية عليه بالمارك - ممكن نستخدم صابونة ناشفة لو مافيش مارك - وبنبدأ نطرزه علي الرسمة مجدول او سمبل عادي والنتيجة خرافة ....... وكفاية اننا اللي عملناه بايدينا صحيح بياخد وقت كبير ......... بس بيفرحنا اوي كمان الطرح بتاعتنا السواريه بقينا نطرزها بنفسنا ......... يعني علي ادنا من وقت للتاني نظرا لضيق الوقت اخر مرة صاحبتي اشترت عباية بيت سيمبل اوي ,,,,,,,, واشتغلت عليها شغل تطريز بخرج النجف لوحده ............. النتيجة ...... عباية هايلة جداً وشكلها فوق الممتاز كل الحاجات دي ممكن نعملها ف البيت وبجد بنفرح بيها اوي1 نقطة
-
البوفيه مفتوح من امبارح .. بس بعد السهرة اللي عالفاضي .. قلبناه بوفيه مأكولات باردة و سلطات و بابات غنوجات ... و فاكهة و حلويات ... و عصاير ... و اللي ييجي متأخر .. أهلآ و سهلآ مش حنحتاج نسخن الأكل .. و بعدين دي بصلة المحب خروف .. و عليه في بوفيه بصل بحاله في الصالون اللي قاعد فيه فريد الأطرش بيعمل الزيطة و الزومبليطة ... شوفوا بقي .. صلوا عالنبي ... النقطة دي ثابتة في الفكر و من الطبيعي جدآ ان مافيش اي حد مننا حيغير رأيه فيها بسهولة الا اذا تعرض لموقف او لتجربة شخصية خلته يعيد ترتيب افكاره .. و عادة مع تقدم السن افكار كتيرة بتتغير .. لكن لحد ما السن يتقدم و احنا مش فاضيين ... لازم نعرف ان الأختلاف ده موجود و حيفضل دايمآ موجود .. لأنه قديم قدم الأديان نفسها .... كلها ... و عندكم المسيحيين و الحساسية اللي بتجيلهم .. و انا منهم علشان ما بقاش كذاب .. لما حد يتكلم باسلوب جاف عن البابا شنودة مثلآ ... اعتقد ده بيبين الوجه الآخر من العملة ... لكن النقطة المهمة اننا نختلف بمحبة من غير اتهامات قاسية سواء بالجهل او التنطع ... سواء بالتشدد او بالكفر .. من غير ما نوصل لخلافنا انه يبقي فعلآ عداوة .. و مجرد ما اشوف اسم فولان مثلآ علي مداخلة جوايا مابيبقاش فيه تحفز مسبق يخليني ادخل اقراها و انا ناوي اصلآ انني اسم بدنه في رد عليها .. و ادورله علي اي جزء من حرف ممكن يكون حاجة تتاخد عليه .. و آقوم داخل و فين يوجعك ... و اللي قصادي مش حيسكت ... و في الآخر حنطلع كلنا خسرانين ... قراية .. استوعاب ... رد هادي و الأهم اختلاف باحترام ... دي الوصفة ... و زي ما قال واحد صاحبي كان شغال بعد الضهر عمدة ... دي وصفة سهلة .. دي وصفة هايلة شوية بيكربوناتو بقي علشان الجبنة الفرنساوي أم كونكومبر دي بتاعت زهيري طبقت علي مراويحي ...1 نقطة
-
اتفق مع ما وصل الفقيه الراحل شلتوت رحمه الله .. واشكرك استاذي الفاضل ابو محمد على إلقاء الضوء على بعض من افكاره والتي لم أحسن الإطلاع عليها من قبل ... واسمحلي أن اشارككم في بعض التساؤلات ... كيف يمكن الخروج من تلك النتيجة النظرية إلى تطبيق عملي يوقف نزيف الوقت والجهد في رحلة البحث عن الحقيقية التي تنفعنا وتمس حياتنا وقضايانا المعاصرة...؟؟ وكيف يمكن حماية نماذج من أصاحب التنظيرات والإجتهادات من العلماء والمتخصصون الذين أختلفوا مع منهج "السلطة الدينية" وتم نفيهم والتفريق بينهم وبين أهاليهم بل وتم إعدامهم بحكم المحكمة في بعض الدول بسبب تقديس أفهام البشر ...؟؟ كيف لنا ان نحاكم تلك الأفهام الإنسانية التي اصابها شرك التقديس حين تتعارض مع حياتنا وتصيبها في مقتل ...؟؟ وهل الآليات القائمة حاليا في مجتمعاتنا تسمح بتلك الإجتهادات بالحركة بشكل إيجابي وحر ويخضع لقوانين المنافسه النزيهة والعادلة ..؟؟1 نقطة
-
بعيدا عن السياسة حديثا من القلب .................................. مؤسسة محمد علاء مبارك تعلن عدم مشاركة رجال الأعمال فى تمويلها نظمت مؤسسة محمد علاء مبارك الخيرية التى أسسها علاء مبارك والسيدة قرينته لممارسة العمل الخيرى بعد وفاة نجلهما محمد، مع بداية العام الهجرى الجديد، احتفالية لتكريم حفظة القرآن الكريم على مستوى محافظات الجمهورية، فى أول نشاط للمؤسسة منذ إنشائها فى شهر رمضان الماضى. قال علاء مبارك، رئيس مجلس أمناء المؤسسة، لبرنامج مصر النهارده، إن المؤسسة بدأت ممارسة نشاطها رمضان الماضى، وتقوم على الجهد الذاتى دون أى تدخل من رجال الأعمال فى كافة الأنشطة الخيرية التى تقدم من قبل الجمعية، وسوف نقوم الفترة المقبلة بتعميمها فى كل المحافظات، حيث أصر الرئيس مبارك على أن يتم تعميمها على مستوى الجمهورية لخدمة أكبر عدد من المواطنين، كما أن وزارتى الأوقاف والصحة عليهما عبء كبير ونحن نحاول أن نقدم هذه الخدمات للتخفيف عنهما ونريد أن تكون المؤسسة لكل المصريين. وأكد أن العام المقبل سوف يكون هناك تواجد رسمى للجمعية على شبكة الإنترنت، عن طريق إنشاء موقع خاص بها لتعريف الناس بالأنشطة المختلفة لها ولنشر أخبار الجمعية. وأضافت هايدى راسخ، قرينة علاء مبارك، أن المؤسسة لا يقتصر دورها على الجانب الدينى فقط، بل انقسمت إلى ثلاثة جوانب، هى الدينى والاجتماعى والصحى، وتهتم المؤسسة بالأطفال من غير خريجى الأزهر من حفظة القران الكريم تحت سن 18 عاماً فى جميع المحافظات. وأضافت أن الجانب الصحى يتم بالتعاون مع وزارة الصحة، حيث يتم الآن تجديد وحدة الرعاية المركزية بمستشفى شبرا العام لتشمل 19 سريرا مجهزا بأحدث الأجهزة لخدمة أكبر عدد من الناس، بالإضافة إلى إنشاء غرفة عمليات جديدة وتطوير قسم النساء وتزويد المستشفى بالحضانات لرعاية أكبر عدد من الأطفال بالمنطقة. وأكدت أنها سوف تتفرغ للعمل الخيرى وإعطاء الوقت الذى كانت تعطيه لابنها، مشيرة إلى أن الجمعية لا تسعى إلى حفظ الأطفال للقرآن الكريم فقط بل العمل به وتدبر معانيه وفهمه جيدا. http://www.youtube.com/watch?v=PzBiFzsEJYo&feature=player_embedded1 نقطة
-
1 نقطة
-
تقول يا أبا عمر و ماذا نفعل يا ابو محمد فى الايات يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَعَدُوَّكُمْ أَوْلِيَاء تُلْقُونَ إِلَيْهِم بِالْمَوَدَّةِ وَقَدْ كَفَرُوا بِمَا جَاءكُم مِّنَ الْحَقِّ.. الممتحنه 1 قَدْ كَانَتْ لَكُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِي إِبْرَاهِيمَ وَالَّذِينَ مَعَهُ إِذْ قَالُوا لِقَوْمِهِمْ إِنَّا بُرَاء مِنكُمْ وَمِمَّا تَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ كَفَرْنَا بِكُمْ وَبَدَا بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةُ وَالْبَغْضَاء أَبَدًا حَتَّى تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَحْدَهُ .. الممتحنه 4ُ لا تَجِدُ قَوْمًا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ يُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَوْ كَانُوا آبَاءَهُمْ أَوْ أَبْنَاءَهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِيرَتَهُمْ ...المجادله22 وهذا نقل "بتصرف هذه المرة .. بتغيير ترتيب الآيات التى استشهد بها ونقلك إياها بالتشكيل" .. فقد نقلت - بتصرف - مما كتبه شيخك قذفا فى الشيخ شلتوت عليه رحمة الله تحت ما أسماه وعندى شبه يقين يا أبا عمر أنك لم تقرأ لا صفحة 44 ولا أى صفحة من كتاب الشيخ الراحل .. إنما هو النقل المقدس الذى جعلك تنقل أفكار شيخك دون تبصر أو روية مما جعلك تبدى رأيا فى شيخ فاضل لا تعرف عنه سوى ما كتبه الشيخ الخراشى ، ومما جعلك تنقد كتابا له (عميانى) ودون أن تقرأ ما جاء فى الكتاب سامحك الله .. أضعت وقتى فى قراءة "نقلك" .. وجعلتنى أهتم فى القراءة ظنا منى أنى أقرأ فكرك أنت لا نقلك المقدس عن شيخك ..1 نقطة
-
بصراحة الفيديو اللي عمله الساري ولماضة محاورات زمان اثر فية لما شفت اسامي ناس كانت اعضاء فعالة ودايما لها مشاركات وكلام موزون وخفة دم وحاجات كتير انا مش هاقول اسامي الاسامي اكتر من انها تتقال لكن من 2006 عاصرت اعضاء محترمين بمعني الكلمة لكنهم في النهاية راحو ويمكن ده يكون الحال في اغلب المنتديات ناس تروح وناس تيجي ففكرت ايه ممكن تكون الحلول المنطقية اللي تساعد علي عدم هجرة المحاورات دي افكار من وجهة نظري الخاصة بالطبع 1_ نيفر ايفر يكون حد عندك علي الماسنجر من المشرفين 2- لما تكتب موضوع تستفسر عن حاجة اوعا بتاتا تنتظر رد اشكيف من الزرق انت كده عملت اللي عليك وقولت مشكلتك وصدقني اغلب الرد انك تشيل ديسك توبك علي كتفك وتروح تصلحه وتشربلك سيجارة من بتوع شواشي الدرة علي ما يتصلح 3 - بلاش بقي تحط مواضيع من نوع الاخلاص والحب والوفاء والغرام للمحاورات وتعبر عن العشق الدفين جواك لان ببساطة بعد شويتين هتحس انك قولت كل حاجة عايز تقولها وشوية شوية هتلاقي نفسك بتبعد وزي ما قالت بنت الجيران وانا عندي17 سنة الحب افعال مش اقوال 4- علشان تحس بالفة بينك وبين الاعضاء اتعامل مع مواضيع بلاش تتعامل مع اشخاص وكن متأكد ان كل عضو له فلتات ابداعية في مواضيعه ومشاركته من الاحس بلاش تفوتك 5_ لو اتخنقت والدنيا ضاقت بيك تعال لنا ديوانية الكويت فاتحين 24 ساعة 6- لو اشكيف ازرق غير كلامك وكتب لك بدمه الاحمر ونوه وقالك ده تحذير من الادارة يبقي خلاص انتهي الامر بلاش تحاول توضح وتبرر وتعيد تاني نفس كلامك انت كده بقيت محطوط قدامهم علي الطاولة المستديرة في الغرفة المظلمة عايزينك تطلع لنا سليم من غير تقطيع دي افكاري وحبيت اعرف افكاركم1 نقطة
-
أخى الحبيب ابن مصر عدت والعود أحمد يا أحمد .. أتارى "المحاورات" مستنيرة قصدى منورة .. شد حيلك يابطل وخلينا نكمل موضوع القنبلة الموقوتة .. أكيد لسه فاكر موضوع "الطبقة المتوسطة" أرى أن مداخلتك هذه وأجزاء كبيرة من حواراتك مع الفاضل "إسلام المصرى" تدور "تقريبا" فى فلك واحد وهو فلك التخصص .. كما جرت مقارنات بين كتب الطب والهندسة من جهة وكتب علوم الدين من جهة أخرى .. وقيس هذا على ذاك .. وأنا أعتبره قياسا مع الفارق ياسيدى الفاضل .. أنظر إلى شاب عادى وهو يطالع فاترينة أحد المكتبات (ده لو لاقيت ) ، شاب لا هو متخصص فى أى علم من علوم الدين ولا فى أى فرع من فروع الهندسة أو الطب أو الفيزياء .. وافترض أن أمامه كتابين أحدهما عن الأحاديث النبوية والآخر عن ال Quantum Theory .. تفتكر حييجى فى باله يقتنى أيهما ؟ ياسيدى الفاضل لم تتنزل الرسالة للعلماء وحدهم (مع احترامنا لهم) ، ولم يعطهم المولى عز وجل توكيلا عاما أو خاصا لشرح رسالته لباقى البشر .. وذلك لسبب بسيط : لأن وقت نزولها لم تكن هناك علوم دين لكى يكون لها علماء .. فلم يكن هناك مثلا علم اسمه علم الجرح والتعديل لتحقيق رواة الأحاديث .. ولم يكن هناك كتب صحاح ولا مسانيد ولا غيرها .. فأنت تعلم متى ظهرت الكتب ومتى نشأ ما حولها من علوم وهناك سبب آخر ستستدل عليه لو لاحظت أن هناك آية من القرآن الكريم تكررت بحذافيرها أربع مرات فى سورة واحدة هى سورة القمر .. الآية هى : وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ هى الآية الكريمة رقم 17 وهى نفسها رقم 22 وهى نفسها رقم 32 وهى نفسها رقم 40 .. ولو شئت لأتيت لك بالعديد من الآيات التى تبين أن الرسالة قد أنزلت على الناس "كافة" .. بماذا تستدل على هذا .. أنا بالقطع لا أظنك ممن يؤمنون بالشئ ونقيضه كما نرى من حولنا كل يوم وفى كل مكان .. لا أظنك تؤمن بأن الله قد أنزل الرسالة للناس "كافة" وفى نفس الوقت تؤمن بأنه أنزلها بصورة لا يفهمها الناس "كافة" (دع جانبا من حرمهم الله - لحكمته - من نعمة العقل) أنا أؤمن بأن من خلقه الله سوى العقل ، سوى الطوية ، سوى الفطرة هو إنسان قادر - بإذن الله - على فهم رسالته التى اصطفى أشرف الخلق لتبليغها الرسالة أنزلت للناس "كافة" البسطاء منهم والعلماء ، من شاء الله لهم الهداية ومن شاء لهم الضلال .. من يتدبرون ومن يراؤون .. لكل أولى الألباب الذين يفقهون ويتذكرون ويعقلون تحياتى لك يابن مصر وألف حمد لله على السلامة1 نقطة
-
تذكرت موضوعا لأخينا الفاضل "حشيش" .. كان قد كتبه فى موقع "المطاريد" منذ عامين .. كان موضوعا جعل احترامى لأخينا الفاضل "حشيش" وإعجابى به يزيدان لموضوعيته التى لاتخفى على أى قارئ منصف ، يقرأ لمن نزل إلى ساحة التنافس الشريف سأضع نافذة للموضوع بما فيه تعليقات من يمدحون ومن يذمون فى "محاورات المصريين" عنوان الموضوع هو : برافو "محاورات المصريين"1 نقطة
-
الدين ليس مهنه فهم الدين ليس احتكار لانه سهل وبسيط هل هناك أبسط من الاثم ما حاك في صدرك وخشيت ان يطلع عليه الناس تخيل ان كل مايندرج تحت هذه الحاله الشعورية هو حرام ولاتحتاج ان تستفتي فيه علماء السلف والخلف الاشكاليه دوما بلا لف أو دوران أو مواربه الخصها في لدينا فريقان فريق يرى الالتزام بفهم السلف للنص وفريق يرى ان فهم السلف غير ملزم ويكفينا فهم الخلف اين الاشكاليه الاشكاليه تقع عندما يستجد لنا فريق آخر يقول لا يلزمني فهم السلف ولا فهم الخلف المهم ما افهمه انا واقتنع به انا ويدخل دماغي وعقلي انا وسلامتكم وسنظل نلف وندور في حلقه مفرغة لانه لايوجد قاعدة للحوار نعود اليها فعندما نقول ان الدين يتسع لكل شيء لان ربنا قال مافرطنا في الكتاب من شيء سنجد عباره وكأنها اكلشيه : واين تجد تنظيم المرور في القرآن وعندما نقول ان المقصود ان نستظل بفهم وسطي مستقيم للآية والحديث والنص ستسمع في المقابل من يقول: ومن هو الذي يعلو ويحكم ويهيمن فهمي ام فهمك انت وفي النهاية سنصل الى نتيجه مفادها ارجوكم نحو الدين جانبا لتحافظا على وضاءته وقدسيته واتركوا الناس تفهم وتطبق ما ترتاح اليه عقولها وانا في الاخير ارجو ان يرتاح الفريقان لقد وصلنا بجداره في مصرنا المحروسة الى الحضيض في كل شيء ونجح فريق جهنمي في بعث الحياة من جديد في الاتحاد الاشتراكي ليدور الزمان دورته الاولى صدقاً اجد من غير المعقول ان ننغمس في حديث نظري بحت ونترك الشارع والمدرسة والمصنع والنادي وحياتنا كلها يغتصبها ويحكمها بلطجية حزب متسلط على رقاب الجميع شكر لسعة صدور الجميع1 نقطة
-
40 عالماً مصرياً يراجعون تقارير الموقع النووى بالضبعة حصل فريق من 40 عالماً مصرياً بمركز الأمان النووى على رخصة مراجع للمواقع النووية، بعد أن انتهوا من برنامج تدريبى عقده مركز الأمان النووى الكورى بالقاهرة بدأ فى السابع من نوفمبر الماضى وانتهى أمس، الأربعاء، وذلك فى إطار اتفاقية بين مركز الأمان النووى المصرى ونظيره الكورى تمتد حتى عام 2012. من جانبه قال الدكتور "محمد إبراهيم"، رئيس مركز الأمان النووى أن العلماء الـ40 سوف يحصلون على تدريب مماثل فى كوريا الجنوبية، حيث يتدربون عمليا فى محطة كورية، على أن يشاركوا فى منح إذن إنشاء الموقع النووى الأول بالضبعة عام 2013. وكشف رئيس المركز عن اتجاهه للتفاوض مع رئيس مركز الأمان الكورى فى يناير المقبل من أجل زيادة أعداد المتدربين على أن يتحمل الجانب الكورى تكاليف الدورة التدريبى بالكامل. على الرغم انها تلك الخطوة تأخرت كثيرا الا انها بادرة امل لتحقيق حلم مازال يراود الالاف ان لم يكن ملايين المصريين لاقامة برنامج نووى مصرى خاص بالمصريين بكفاءة وخبرة مصرية1 نقطة
-
استاذى الفاضل يبدو اننى لم استطيع أن أوضح لك بشكل قاطع ما أريد.. وحتى لا يلتبس الامر وحتى لا يفهم كلامى على انه تأييد لرأىضد رأى.. سيدى الفاضل قبل أن نسترسل فى هذا الحوار الممتع.. لابد ان نضع اهميه كل أمر فى نصابها فان كان ممارسه الهندسه كما تفضلت تحتاج الى تصريح.. فهل ممارسه الدين أقل من بناء عماره؟؟بناء فرد أم بناء منزل أم بناء امه.. لك ان تعترض ورايك ليس ملزما كما أن الاراء وأكرر الاراء التى لا توافق هواك او معتنفك ليست ملزمه ولكن فى أمور التشريع.. هناك خط فاصل بين العباده والعقيده.. سيدى الفاضل.. برأيك هذا يصبح راى الشيخ الجليل الذى تحترمه وتثمنه هوم مجرد رأى وليس له أى اهميه لانه هنا لو اتبعنا نفس مبدأك فى القياس أصبح رأى العلامه شلتوت هو مثل رأيك تماما أى انه فى نفس قوته ولا تفضيل لرأيه على الاطلاق.. بل مجرد رأى من شخص الشيخ شلتوت.. كما يتساوى فى القوه كرايك تماما.. فما الفارق بين رأيك ورأيه؟؟ ومثالا بسيطا على ذلك.. سأسالك أخى العزيز سؤالا.. وتعدنى الا تلجأ للمتخصصين فى اجابته .... تعلم بالطبع من هو الصحابى .. حسان ابن ثبات.. شاعر الرسول عليه الصلاه والسلام... روى أحاديث.... ولكن....... كان ممن عزروا فى حادث الافك... فى حياه رسول الله.. فهل اسقط كل احاديثه لانه خاض فى الافك؟؟ أم ننقل عنه بعد توبته؟؟ أم نقبل ما قاله قبل الافك؟؟ ام نسقط كل كلامه؟؟؟؟؟ وسؤالى ليس للفتنه ولكنه باب من ابواب المتخصصين.... يا سيدى العلوم الدينيه اخطر مما تتصور.. فبها تقوم أمم.. وتنهار أخرى... ويزرع أرهاب.. ويحارب أرهاب... ويرتقى العلم وينتشر الجهل...وتنصر المبادىء.. وتقتل الافكار... وتبنى أجيال.. وتهدم أخرى.. سيدى.. الفهم الصحيح ليس حكرا على عالم بعينه.. كما أن الفهم الخاطىء ليس حكرا على شخص عامى بعينه.. و علم ككل العلوم ان اهملته وتركته لكل رأى وهوى.. ضل من اتبعه.. وهدم ما بناه.. وان حققته باسسه.. واعطيته لمن يستحقه رقى بالروح التى هى اغلى ما على الارض.. لذا لا يصح ان نستخف به.. او بحامله. وليس مقبولا ان نقدس مدعيه... رجو ان اكون قد اوضحت في الحقيقة هو حوار ممتع بالفعل ولم يسبق لي شرف مناقشتك من قبل وهذه فرصة بالغة السرور ان تتيح لي فرصة محاورة رجل في هذا العقل وهذه الحكمة فالشرف لي قبل كل شيء بالنسبة لحسان بن ثابت او غيره من الصحابة ليس لدي اي مانع مطلقا ان نأخذ منه روايات طالما هي روايات متفقة مع كتاب الله ولا تتعارض معه سواء بصورة مباشرة او غير مباشرة وهذا شيء بديهي بالطبع وهو ان الاثنان من نفس النبع فمن الطبيعي ان يتفقا ولا يختلفان مطلقا وهذا هو قول العقلاء اما بالنسبة لممارسة الدين ومحاولتك تشبيه الدين وكأنه صنعه او مهنه فانا اختلف معك في ذلك لان الدين لو اصبح مهنة لتحول الي تجارة وربح وخسارة وهذا شيء مختلف عن الدين فدين الله لنا جميعا وكل المجتهدين الفوا كتبهم لنا لا لكي يتداول في الغرف المغلقة ولكن لكافة المسلمين يتداولونه ويتناقشون فيه ومن يختلف معهم يؤلف كتاب جديد يعرض فيه وجهة نظره وبذلك تسير الروح والحياة في الدين وليس تلك الرتابة من محاولة تأصيل كل شيء في حياتنا بما يتنافي مع الطبيعة البشرية وما يتنافي مع المتغيرات الزمانية والمكانية كل ذلك يجب ان يوضع في الاعتبار وفقه الصحراء يختلف عن فقه الحضر وفقه القرن الثاني الهجري يختلف عن فقه القرن الثامن الهجري هذه هي الحياة وهذا ما يتفق مع الفطرة الانسانية والحق تبارك وتعالي يعلم كل هذا لذلك تجد في القرأن ايات محكمات وهناك ايات متشابهات تختلف تفسيراتها مع تغير الزمان والمكان والبيئة وهلم جرة وبالطبع لا ننكر اي اجتهاد لاي مجتهد ولدينا قناعة ان المجتهد المخطيء له اجر والمجتهد المصيب له اجران ولو اتفق رأيي مع رأي الشيخ شلتوت فهذا لن يقلل من قدرة ولن يزيد من قدري لاننا متساويات في كل شيء امام الله ولا يفرق بيني وبينه سوي التقوي وهذا امر سيحدده المولي عز وجل يوم القيامة وهو بالفعل رأي اعجبني للشيخ شلتوت ورأيت انه يتفق مع فكري ولا نزكي علي الله احد لذلك اثنيت عليه ويعد رأيه رأي مردود عليه اذا وجد رأي مخالف له اقوي منه حجه ومنطق لا نقدس الاشخاص ولكن نحترمهم فقط لا غير ونقبل منهم ما نراه يتفق مع صحيح الدين ولا نزكي علي الله احد من حق الجميع ان يقول ومن حق الجميع ان يسمع ومن حق الجميع ان يختار تحياتي1 نقطة
-
وبالمناسبة الثوم والبصل المجفف طعمهم مختلف كتير عن الطازج وبيعطوا مذاق غريب هو ذاته الموجود في اكل المطاعم وبيميزه عن البيتي .. تقدروا تقولوا عليهم كده احد المكونات السرية في شغل المحترفين .. جربوه في البيتزا والكفته وماشابه وكمان هو نفسه المستخدم في نكهات الشيبسي بيوضع بعد طحنه على البطاطس بعد قليها مباشرة . عن نفسي بشتريه مجفف جاهز من فتح الله ماركت بس اظن الطريقة دي هتعطي نفس النتيجه . .1 نقطة
-
كنت قد كتبت هذه الكلمات عند مجزره جنين والان عدلت كلمتان فيها فقط لتدل بمنتهى الاسى عما نحن فيه الان.. محاوله ضعيفه من شخصى الضعيف للتعبير... وشكرا ابن مصر الله اكبر يا عرب ما لى اراكم خائفين القدس تصرخ يا عرب ولبنان ادماه الانين انى أقولها لكم هبوا لنصره دينكم الويل لو لم نتحد صفا فى وجه الغاصبين سطرت دناءة العدا بالدم عهدا فى جنين لو لم تكونوا هكذا ما قتلوا نسوه فلسطين يا ويلتاه على العرب هل امسى ماضينا كذب ايوبنا وجيوشه بالقبر هبوا ناصرين لبنان ايها العرب لا ترجوا منكم ناصحين رجالها ونسائها سطروا ايات الصامدين بالسيف او بالحجر حتما ويوما ننتصر كفوا عن بكائكم لا تلعبوا دور الحزين والله لو تتوحدوا وعن الصغائر تترفعوا وتنصرن دينكم وتطلقوا عنناكم لتنصرن بوعده والله خير الناصرين وختاما انقلها لكم غضب الشهيد بفعلكم لو لم تقولوا كلمة وتتوحدوا مرة اخشى على الاقصى غدا من هيكل الإثم اللعين الهى قد أبلغتهم ونصحتهم وأخبرتهم لو لم يروا نصيحتي ويسمعوا شهادتي انى برئ منهم وانصر يا رب الصابرين وانصر يا رب الصابرين وانصر يا رب الصابرين1 نقطة
-
بدى لي من تعقيب حضرتك ان صاحبك ( قرف ) خلاص من شغله في مصر وبيحاول يوجد اي بديل للخلاص منه واقرب حاجه توافرت اليه هي فرصة السعودية .. اعتقد والله اعلم لو العمل مع الصديق السعودي فيه مميزات كافية مكانش صديقك تردد لحظه في ترك شغله في مصر واللحاق بيه وانما المحرك الاساسي والدافع للسفر هو ظروف العمل في مصر الي صاحبك بيحس انها اصبحت لا تحتمل .. عموما بشكل شخصي جدا بشوف ان الشغل في مصر افضل كتير من السعودية لان هو الاساس وهو المستقبل بينما السعودية مهما طالت مدتها هي مرحلة مؤقته ولازم هيرجع مصر في النهاية وساعتها هيضطر يعمل مشروع في الظروف الاقتصادية الصعبه او انه يبحث من اول وجديد على وظيفة في الظروف الي هتصبح له اكثر صعوبه .. على كل حال اهم من كل ماذكرته هو الاستخاره وباذن الله لو استخار اكيد هيتوصل لحل يرضيه ويطمئن له قلبه ..1 نقطة
-
1 نقطة
-
1 نقطة
-
خذ من الناس ماظهر .. ودع الأمر الذي استتر .. واشتغل في عيب نفسك عن عيوب البشر .. رب امرٍ أنت كبرته .. ولو أنت صغرته لصغر1 نقطة
-
1 نقطة
-
أسعدني الحظ والتقيت بالوالدة بيجه كم هو جميل أن تعيش في منزل تحكمه الجده .. أو هكذا تريد ... لأن هذا المنزل الذي تكون فيه الجده تأمر وتريد أن تطاع .. يكون ملئ وعامر بالحب .. الذي لا يعرف هذا الجيل غيره دعواتي لها بدوام الصحة والعافية وطول العمر1 نقطة
-
إن الخيل إذا شارفت نهاية المضمار بذلت قصارى جهدها .. لتفوز بالسباق .. فلا تكن الخيل أفطن منك .. ! فإنما الأعمال بالخواتيم ..1 نقطة
-
المشهد : عنبر النوم الرجالي الملحق بمبني المشرفين خارج المحاورات .. الأشخاص : سي السيد يغط في نومآ عميقآ مصدرآ مقطوعة موسيقية تماثل السيمفونية السابعة لبيتهوفن و لكن يغلب عليها النشاز كونها تصدر من نخاشيشه مباشرة .. سكوب علي السرير الآخر ينظر اليه بغضب مشوب بالقلق ... و هو يقرقض ضوافره .. يستمر هذا الموقف لعدة دقائق حتي يعقد سكوب العزم و يتجه الي سي السيد .... - سي السيد لا رد - سي السيد ... سي السيد ... سي الســــــــــــــــــــيد يرد عليه باصوات مبهمة لا معني لها ثم ينقلب الي الجهة الأخري - انت يا بني آدم انت ... ( يقولها سكوب صائحآ بغل) - يا دي النيلة .. يادي النيلة .. فيه ايه يا سي زفت .. مش حنعرف ننام في يومنا ... - انا مش عارف جايلك نوم ازاي ... يا برودك يا اخي - و ما نامش ليه يا خويا .. واحد مطبق نباطشيتين .. و فاتحلي 6 موضوعات .. و رادد علي 18 موضوع تانيين .. و مفور 4 عقود بالكفيل بهم .. ايه المفروض اعمله بعد كده - نشوفلنا حل في المصيبة اللي حتحل علينا - مصيبة ايه بس يا سكوب - انت مش واخد بالك يا سي السيد ... مجموعتنا ابتدت تختل الموازين فيها ... - مخاليل .. مخاليل ايه اللي بتتوزن ؟؟؟ - ما تصحي يا جدع .. حد جاب سيرة مخاليل .. بقول لك تختل الموازين - الصبر يا رب .. واحدة واحدة يا سكوب و اشرح لأخوك بالراحة عايز تقول ايه .. حاكم لما العرق الطلياني بيمسكك بيبقي يوم اغبر انا عارف ... - يا احمد المشرفين نقصوا و لما الأدفايزور اختار .. اختار واحدة ست - طب فين المشكلة .. ما ده مكان فاضي من ساعة ما لولا جالها عقد في موريتانيا و قدمت استقالتها .. مش شايف فين المشكلة ... - دي ايه الحلاوة دي ... امال التلاته اللي مشيوا برضه احمد محمود و عصام و احمد سيف مافيش حد جه مكانهم ليه - قصدك ايه يا غراب البين انت - احسبها انت .. احنا كام مشرف .. حتلاقيهم صفصفوا علي التعادل - تعادل ايه يا افندينا .. احنا 6 دكورره ... و 3 ستات - ده اللي عالورق و اللي الأدفايزور بيدفع عليه الضرايب .. لكن لو بصيتلها حتلاقي ان شريف بره اللعبة لأنه لابد في باب الأعلام ما بيطلعش منه ...أسد مشغول لشوشته بقاله فترة ... يبقي مافيش غير ابو محمد و محمد و انت ... - و جناب سعادتك مش دكر برضه و لا كانوا مدييني معلومة غلط ... - لأ انا قبطي معفي من الضرايب ... بس دكر غصب عن عين التخين - و بعدين بقـــــــــي ... يعني ايه ... بعد السنين دي كلها حييجوا شوية فكيهات يقلبونا.. ده انا كنت اسور قتيل و لا ده ( يشاور علي شنبه ) ما يكونش علي راجل - و لا قتيل و لا حاجة .. احنا ندرسها بالعقل و نكلم بتوع النقابة يطالبوا الأدفايزور بسد الأماكن الفاضية بأمارة النباطشيات الدوبل اللي عمالين نطبقها دي .. - و ندخل النقابة ليه في حاجة ممكن نحلها .. احنا من الفجر نطلع للأدفايوزر و نكلمه علي بلاطة .. احنا طول عمرنا رجالته و حيسمعنا ... - ماشي .. بس حنكلمه علي مين .. يعني مين اللي حنرشحله اسمه لو سألنا - تصدق ما فكرتش في الحكاية دي .. طب بقوللك ايه ما تكلم ابو محمد و محمد ناخد رأيهم برضه ... - يا عم مكالمة محمد بتكلف شيء و شويات ده في امريكا .. احنا ناخد رأي ابو محمد و نوفر ... - ماشي ... اتصل بيه ... - الو .. الو ... ابو محمد - ايوه يا سكوب ازيك ... خير .. - كنا عايزين رأيك في مشرف جديد معانا - ايه رأيك في مغتربة و لا زهرة الجبل .... - يا دي النيلة .. مشرف يا ابو محمد مشرف ... راجل يعني - مش سامعك يا سكوب بتقول ايه ... - مشرف راجل يا ابو محمد ... - دقيقة واحدة يا سكوب اصل عقبال عندك مرات ابني حامل .. يترك ابو محمد السماعة و يحادث أم محمد متسائلآ : - بتتوحم علي ايه ؟؟ - يوستفندي يا ابو محمد .. يوستفندي ... - و انا اجيبلها يوستفندي منين دلوقتي .. و يسرح .. بينما سكوب يصيح في التليفون : - الو ... الو... ابو محمد ... الو ينتبه قليلآ ابو محمد و يرد شاردآ علي التليفون : - ايوه - قلت ايه يا ابو محمد - يوستفندي ... يوستفندي ... - هو ايه اللي يوستفندي .. الووووو ... ابو محمد ... الوووووو ينقطع الخط سي السيد : قالك ايه - يوستفندي - يوستفندي ايه بس يا سكوب - آه والله سمعتها كده .. يوستفندي ... الخط كان مشوش و مش واضح قوي - يكونش قصده يوسف افندي .. ما انا بيقوللي يا سي السيد افندي .. و انت سكوب افندي .. يبقي اكيد قصده يوسف افندي - هو احنا عندنا في المحاورات عضو بالأسم ده تفكير قليلآ ... ثم يخبط سي السيد يده علي ظهر سكوب بقوة تدفعه الي السقوط علي الأرض .. - ما يوووووووووسف - تصدق عندك حق ... هو مافيش غيره ... بكره و احنا بنرشحه للأدفايزور نبقي نقول انه اختيار ابو محمد .. الراجل بيحيه و ما بيكسرلوهوش كلمة ابدآ ... - عالبركة ... تصبح علي خير - و انت من أهله موسيقي تصويرية لعزف ثنائي من نخاشيش الريس متقال شخصيآ و لكن بدون ربابة ...1 نقطة
-
تشكر على رفع الموضوع يا scoropion لكن الرفع لوحده ليس كافياً يا سيدي اما ان تتخذ الإدارة موقف جاد في تلك الموضوعات ولا تكيل بمكيالين ( أقصد هنا عندما قام الأخ الفاضل أ.شريف مان بفتح موضوع كانت فيه بعض الإساءات لليبرالين قامت الإدارة بحذف موضوعه بعد اقل من ساعة فقط وايقافه لمدة اسبوع ) بينما الطعن على السنة والإمام البخاري يترك بدعوي حرية الفكر , سبحان الله ولا حول ولا قوة الا بالله فلتحدد الإدارة موقفها لنحدد نحن ايضاً موقفنا , انا شخصياً قررت ان اكون من اليوم مجرد قاريء وزائر فقط للمنتدي ولست مشاركاً الى ان تحذف تلك الموضوعات , وستكون مشاركتي هذه اخر مشاركة الى ان تحذف تلك الموضوعات. لسبب بسيط اننى خائف على نفسي ان يقع على قول المولي عز وجل في كتابه الكريم "وَإِذَا رَأَيْتَ الَّذِينَ يَخُوضُونَ فِي آيَاتِنَا فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ حَتَّى يَخُوضُوا فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ وَإِمَّا يُنْسِيَنَّكَ الشَّيْطَانُ فَلَا تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّكْرَى مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ" وقول المولي عز وجل "وَالَّذِينَ لَا يَشْهَدُونَ الزُّورَ وَإِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِرَامًا" متابع لموقف الإدارة وانا في صفوف القراء, تحياتي للجميع. مع تحياتي1 نقطة
-
نعم بمثل هذه الفتاوي يتم السيطرة علي عقول العامه لضمان كراسي الحكم.... كما تم تحريم المظاهرات والتركيز علي الأحاديث التي تدعوا إلي طاعه ولاة الأمور...متغافلين انه شرط اساسي لولي الأمر أن يطيع الله والرسول.. الغريب أن الجميع وافق دون أي أعتراض...طبعا خوفا من وصمهم بالكفر...1 نقطة
-
-1 نقاط