لوحة القادة
المحتوى صاحب التقييم الأعلى
عرض المحتوى صاحب أعلى تقييم في 12/13/10 في جميع الأقسام
-
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أحب أعرفكم النهاردة علي نظام رياضي جميل مفيد وسهل الاستخدام للجميع للحفاظ علي اللياقة والصحة العامة وهو برنامج Walk At Home المشي في المنزل للمدربة Leslie Sansone "المشي هو أفضل دواء للانسان" أبقراط أولا مقالة عن فوائد المشي عموما: ثانيا برنامج Walk At Home المشي في المنزل للمدربة Leslie Sansone هو نظام من رياضة الايروبكس التي تعتمد علي خطوات من المشي سهلة ويستطيع أي شخص القيام بها تسمح لك لاختيار 1 ، 2 ، 3 ، 4 ، 5 ، أو أكثر ميلا من المشي ، لست مضطرا لمغادرة المنطقة أمام التلفزيون أو الكمبيوتر ! انها مريحة ، لأنه يمكنك المشي في أي وقت من اليوم! فبالتالي يمكنك المواظبة علي نظام لياقة بدنية دون الحاجة للذهاب إلي الجيم و المواظبة علي المشي بغض النظر عن توافر المكان والمناخ المناسب للمشي إلي جانب أن البرنامج يحتوي علي خطوات أخري تستخدم عضلات كثيرة من الجسم أكثر مما يستخدم الجسم خلال المشي العادي فبالتالي يحرق دهون أكثر ويعطي فوائد كثيرة أكثر من المشي العادي. الموقع الرسمي للبرنامج: http://www.walkathome.com/ يحتوي الموقع علي تعريف بالبرنامج وقصص نجاح للعديد من الأشخاص الذين نجحوا في التخلص من الوزن الزائد منهم من نجح في التخلص من 50كجم!! ويحتوي علي فيديو مجاني لميل واحد يستغرق 10 دقائق تقريبا كما يوجد علي اليوتيوب فيديوهات أخري الفيديو الأول واحد ميل ( 15 دقيقة) http://www.youtube.com/watch?v=ndVjwkaLGDk الفيديو الثاني الميل الثاني (15 دقيقة) http://www.youtube.com/watch?v=G8b4P57jNsQ&feature=fvw البرنامج ده غير حياتي وساعدني كتير ...ياريت الناس تتفرج عليه وتجربه عندي بعض الفيديوهات (1و2و3و4و5 أميال ) اللي ممكن تحميلها من الرابيدشاير لو حد عايز ياريت يكون قرارك في العام الجديد الحفاظ علي صحتك والتمتع بالحياة3 نقاط
-
السلام عليكم.. صراحة أنا مع رأي الفاضل أبومحمد في محاورات المصريين .. كن نفسك التي تريد والتي ترى أنها على منهج الإصلاح للبلد، وحسابك على الله دافع عن دعوتك بأدب ، لأن الأدب مفترض أنه ركن أصيل في دعوة أي أحد مهما كان منهجه ومشربه ربنا ينفع بينا جميعا، ويوفقنا لما يحب ويرضى3 نقاط
-
اللهم زد هذا البيت تكريما وتشريفا وتعظيما ,, وارزقنا وارزق اهله من الثمرات من امن منهم بالله واليوم الاخر ,,2 نقاط
-
الفراق ، حيث ستفارقه بنته ولن يرى وجهها كما اعتاد الفرحة ، تماما كفرحة يوم تخرجها. والقلق ، القلق عليها بعد أن تنتقل إلى الحياة الواقعية مع زوج لم يظهر كل ماعنده بعد.2 نقاط
-
لا أعرف لماذا لم أستطع ان أتخيل سبباً لهذه الدموع أوقع من ان يكون وراءها صعوبة الشعور بإنفصال الإبنه عن أبيها و بـُعدها النسبي عنه نعم قد تكون دموع الفرحه أحياناً .. لكن هذا لا يمنع أبداً أن يتخللها شئ من عدم تحمل فكرة أن تبتعد إبنة أبيها المدلـلَـه عن ناظريه هذا رأيي في الموضوع لكن لي تعليق على المقال الذي إقتبستيه يا أغابي لا أعتقد أبداً أن هناك فرق بين الأم و الأب في هذه الشاعر تجاه الأبناء عموماً فليس معنى أن الأم هي التي حملت و أرضعت و ربَّـت أنها أحق بالقرب من الأبناء عاطفياً خاصة البنات .. و كلنا يعرف أن غالباً الآباء يـُكــَـوِنون علاقه أفضل ببناتهم من علاقاتهم بأبنائم البنت حبيبة أبيها كما نقول و عليه فإن الدموع ليلة زفافها هي حق مكفول لكلا الوالدين:happy: إستوقفتني أيضاً هذه الجمله مبدئياً من غير المنطقي القول بأن الحزن نابع من السعاده ... و مؤكد أن صائغ هذه الجمله خانه التعبير قد تكون حقاً دموع الفرحه ... لكن إن تعددت الأسباب فلا يمكن للحزن أن يتواجد بينها اللهم إلا إذا تنامى الشعور بإستصعاب الإنفصال النسبي عن بيت الأب و وصوله إلى مرتبة الحزن و عندها ستتغلب تلك المشاعر على أي شئ آخر و يصبح من الصعب التفكير في السعاده بأنه حقق لها ما تتمنى **** ربنا يكتر أفراحك يا أغابي ... لكن بلا دموع :roseop: تحياتي أم كريم2 نقاط
-
و هم في طريقهم الي السيارة يقف مايوسف فجأة و يقول : - اما انا ماعنديش ذوق صحيح .. تيجوا عندي و ما قدملكوش حاجة سكوب : بعدين يا مايوسف .. بعدين - طب دقيقة واحدة عند الكشك اللي عالناصية افتحلكم ازازتين حاجة ساقعة سكوب : بعدين يا سيدي بعدين - طب نضرب طبقين كشري في السريع سي السيد : يا عمي بعدين .. يا حبيبي بعدين .. انجز بقي ابوس ايديك .. - ماهو ما ينفعش .. تقولوا عليا ايه .. طب خمسة عالقهوة كوباية شيح او كراوية او مغات سكوب : مغات ؟؟؟ بعدين يا مايوسف .. لما ربنا ينتع العملية دي بالسلامة .. - طب .. سي السيد مقاطعآ : يمين تلاتة لو ما دخلتش العربية دلوقتي لحلعب في وشك سيجا - طيب طيب .. هدوا نفسكم ... الواحد بيعمل بأصله ... و يركب في المقعد الخلفي .. بينما يركب سي السيد بجانبه و يهم سكوب بالقيادة .. مايوسف : ايه ده .. ما يصحش .. كده شكل سكوب السواق بتاعنا ... اتفضل قدام يا سي السيد سي السيد : سكوب سواقته زفت .. و كل مرة يضرب مقص بحس اني عايز استفرغ .. مالكش دعوة انت احنا واخدين علي كده .. مايوسف : لا لا لا ... انا مقدرش ابدآ اقعد ورا و الأستاذ سكوب يسوقلي سكوب : يمين تلاتة علي يمين سي السيد لو فتحت بقك تاني لحلبس بالعربية في اول شجرة قابلها .. - انتوا حرين ... بس ما حدش بعد كده ييجـ ... يفرمل سكوب السيارة بعد ان كان بدأ في التحرك بها ..و يقفز علي الكرسي الخلفي خانقآ مايوسف بكلتا يديه بينما يتناول سي السيد كيس القماش يغطي به رأسه ثم يقيد يداه بالسكوتش .. يصرخ مايوسف بفزع : هو فيه ايه ؟؟؟ ايه ؟؟ بتعملوا كده ليه سي السيد : مش عايز اسمع حس لحد ما نوصل ... - طيب طيب ... اهدوا .. ده مش اسلوب ابدآ ... تمر فترة سكون تسمع فيها فقط انفاس مايوسف المتهدجة ... ثم يبتدأ في التمتمة : - اللهم اخسف بهم الأرض ... اللهم شل يدهم .. و اكتم السنتهم ... و سد آذانهم ... اللهم اجعل لهم في كل منعطف عسكري مرور يسحب رخصهم .. اللهم اصبهم باسهال مزمن .. ثم بامساك قاتل ... اللهم اصبهم بطفح جلدي و دمامل .. اللهم لا تجعلهم يجدوا اي اجزخانة مفتوحة ... اللهم ... سي السيد : انت بتدعي علي مين يا مايوسف - عاليهود يا خويا .. بدعي عاليهود ... ايه حتي الدعا حتمنعوه - طب ادعي في سرك .. ربنا يعدي اليوم ده علي خير .. ما تسرع شوية يا عم سكوب .. انت سايق عربية مش تريسيكل ... و أخيرآ يصلوا الي مركز المحاورات الرئيسي .. و يصطحبوه الي مدخل جانبي مؤدي الي ممر طويل علي جوانبه غرف المشرفين الخاصة ... حتي يصلوا الي غرفة سرية ملحقة بصالة الأجتماعات .. و يتركوه علي كرسي فيها و يخرجوا بحثا عن الأدفايزور و يخبراه بتواجد مايوسف .. فيتجه معهما الي الغرفة السرية متسائلآ : - هو عرف هو ليه هنا - لا يا Boss احنا بنسيب الموضوع ده دايمآ لحضرتك .. يرد سي السيد - طب عاملتوه كويس يا ولاد ... مش عايزينه يكش مننا من قبل ما يبتدي سكوب : طبعآ يا Boss ... معلوم .. ده احنا في السكة عزمناه علي سفن آب و كشري و و كباية كراوية مخصوص ... بالاضافة طبعآ للبنزين رايح جاي لبيته ... الأدفايزور : فاهم فاهم .. بلاش لف و دوران كتير .. ابقي املا اذن المصروفات و عدي علي مس موني بيني تصرفهملك .. و يدخلوا الغرفة حيث مازال صاحبنا بكيس القماش علي رأسه يلهج في الدعاء : - يا رب خد المشرفين ... يا رب خد المشرفات ... يا رب خد الأعضاء .. يا رب خد الزوار ... يا رب خـد اي حد يخش بالغلط عالمنتدي بتاعهم ... يارب خد الأدفا... في تلك اللحظة يزيح سي السيد الكيس من علي راسه و يقول لما يوسف : - أقدملك الأدفايزور يا كنج ... ينظر مايوسف الي الأدفايزور ساهمآ .. ثم يكمل دعائه : .... يزورررر ... خدهم يا رب الي جنة وسعها وسع السماء و الأرض ... الأدفايزور بغضب شديد : ايه اللي انتوا نيلتوه ده .. فكوه بسرعة .. فكوه يخرج سي السيد مطوة قرن غزال موديل 66 من جيبه و بحركة خاطفة يقطع السكوتش بمهارة لا يلمس بها شعرة من يد مايوسف لا يستطيع الأدفايزور ان يكبح جماح غضبه فيستمر في تقريعهم - ممكن افهم انتوا جايبينه كده ليه .. و من امتي بنستخدم اساليب الجستابو دي سكوب : هو مش حضرتك طلبت مننا اتخاذ الأجراءات السرية المعتادة الأدفايزور : ايوه .. يعني ماحدش يعرف انه حيبقي مشرف و ما حدش يعرف المكان بتاعنا مش تسحلوه بالشكل ده .. مايوسف : مشرف ... مشرف علي ايه ... هي فيه وظايف مشرف فاضية في كندا الأدفايزور : كندا ايه يا ابني .. الله يجازيك يا سي السيد انت و سكوربيون في يوم واحد .. بوظتولي مخ الجدع من قبل حتي ما يبتدي معانا ... مايوسف ناظرآ الي الأدفايزور : آآآه .. ايوه .. انا اعرف حضرتك .. حضرتك اللي بتطلع في نشرة الأخبار المحاورتية و دايمآ بتقول هذا استهلال لازم منه ... الأدفايزور : لابد منه مايوسف : نعم ؟؟ الأدفايزور : لابد منه يا ابني ... هذا استهلال لابد منه .. انتم جايبينلي واحد أطرش مايوسف : يا خبر ابيض ... استهلال لابد منه .. حضرتك الأدفايزور بتاع محاورات المصريين سي السيد : ده كان يوم اسود ... لسه وصلالك دلوقتي ؟؟ مايوسف : و انا مالي و مال الراس الكبيرة .. انا طول عمري ماشي في حالي في المحاورات يا باشا الأدفايزور : مافيش حد قال حاجة مختلفة يا استاذ مايوسف .. الحكاية و ما فيها اننا عايزينك معانا كمشرف ... مايوسف : مشرف ... انا ؟؟؟ و المواويل دي كلها .. و كندا .. و مقصات العربية .. و اكياس المخدات علشان تعينوني مشرف ... الأدفايزور : فلنضع جانبآ الأساليب اللي انا ما طلبتهاش .. لكن الخلاصة هي وظيفة مشرف .. ايه رأيك ؟؟ مايوسف : بصراحة حضرتك فاجئتني ... ممكن تديني فرصة أفكر .. الأدفايزور : قدامك 5 ثواني ... خلاص عدوا .. ايه رأيك مايوسف : و لو رفضت الأدفايزور : بصراحة حتبقي اول حالة رفض تحصل .. و بكده حنبقي في مشكلة .. لأنك خلاص عرفت المكان و شفت شكلي ... ثم يوجه حديثه لسي السيد : انت معاك ترخيص بالمطوة اللي معاك دي مايوسف : يا باشا انا مولود مشرف ... أمنية حياتي اني اكون مشرف ... والدتي كانت دايمآ بتدعيلي و تقول لي نفسي اشوفك كبير و مشرف قد الدنيا يا مايوسف يا ابني ... هو انا فديك الساعة اني اكون مشرف معاكم .. سي السيد : و لا ديك و لا فرخة .. يعني موافق .. مايوسف : طبعآ طبعآ ... سكوب : طب نفرا الفاتحة ...2 نقاط
-
المجموعة الوزارية للشئون السياسية تقر لائحة قانون زراعة الأعضاء الإثنين، 13 ديسمبر 2010 - 13:34 عقدت المجموعة الوزارية للشئون السياسية والتشريعية اجتماعاً اليوم برئاسة الدكتور مفيد شهاب وزير الشئون القانونية والمجالس النيابية وبحضور الدكتور حاتم الجبلى، وزير الصحة، وعدد من الخبراء والمستشارين القانونيين. وصرح شهاب عقب الاجتماع أن المجموعة أقرت مشروع قرار رئيس مجلس الوزراء بإصدار اللائحة التنفيذية للقانون رقم 5 لسنه 201 بشأن تنظيم زرع الأعضاء البشرية التى أعدتها وزارة الصحة. وقد جاء بالأحكام العامة أنه لا يجوز إجراء عمليات زرع الأعضاء أو أجزاءها أو الأنسجة من جسم إنسانى حى أو من جسد إنسان ميت بقصد زرعه فى جسم إنسان آخر إلا طبقاً لأحكام القانون واللائحة. كما بينت اللائحة عمل اللجنة العليا لزرع الأعضاء البشرية التى يرأسها وزير الصحة ويعين أمانة فنية لها تتولى إدارة وتنظيم عمليات زرع الأعضاء وأجزائها وهى المنوط بها تحديد المنشآت الطبية التى يرخص لها بالزرع، كما أن لها سلطة الإشراف والرقابة على تلك المنشآت. كما أن اللائحة بينت الشروط والمواصفات الخاصة بمنشآت زرع الأعضاء من ناحية عدد الأسرة والرعاية المركزة، وحجرة العمليات، وغرفة الإقامة والتعقيم المركزى، ومكافحة العدوى، والمعمل وبنك الدم وقسم الأشعة التشخيصية، والسجلات والاشتراطات الخاصة بزرع بعض الأعضاء كالكلى والكبد والبنكرياس. هذا القانون خطوة على الطريق الصحيح وتغيير المسار بدل الالتفاف حول وسائل غير شرعية لعمليات زرع الاعضاء لكن الاهم وضع ضوابط وشروط تحكم هذ العملية وخاصة حالات التنازل عن الاعضاء ولمن يجوز التنازل له بمعنى صلة القرابة بين المتبرع والمتبرع له والا تتحول الى تجارة جديدة تحت ستار قانونى مقنع1 نقطة
-
و الان مع اللعبه المنتظره اللعبه التى تعتبر الاختبار الحقيقى و المحك الرئيسى و ........ هو ايه الكلام الكبير دا باختصار دى لعبه اكثر صعوبه من الاتنين الى فاتوا و لان الكدب حرام انا عن نفسى معرفتش احلها و غشيت حلها من النت بس انتوا اوعوا تغشوا الحل من النت يا جماعه علشان الغش حرام هههههههه الموضوع باختصار انك المفروض محبوس فى حجره محتاج تلاقى حاجات علشان تعرف تخرج منها الحاجات الى هتلاقيها هتستخدمها انك تلاقى الحاجات التانيه ( خلوا بالكم من النقطه دى ) محتاج انك تلاقى 3 مفاتيح و تستخدمهم علشان تكون اقتربت من الحل ملحوظه لو مليت او عايز تقفل اللعبه و ترجع لها تانى ممكن تخزن الحاجات الى لقيتها علشان مترجعش تدور عليها من اول و جديد بس اضغط سيف وقت ممتع و حظ وافر للجميع من هنا1 نقطة
-
الأخوة الكرام السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة قرأة فى جريدة الأهرام الجمعة السابقة ان مصر فى أيد أمينة ؟!! ياريت لو حد يعرف الست أمينة يقولها تعمل معروف و تسيب البلد للست عديلة يمكن عديلة تعرف تعدل الحال شوية1 نقطة
-
اختي الفاضلة / المهنــدسة ،، اولاً اشكرك جزيل الشكر على حسن الثناء على المملكة العربية السعودية وقيادتها واحب ان احيي فيك حب هذه البلاد التي تتشرف باقامتك بها كواحدة من اهل البيت لا ضيفة او عابرة .. ثانيا ادعو من الله ان يحفظ اخواننا في مصر ويلطف بهم و يجعل الامطار خيرا لهم ... اللهم حواليهم ولا عليهم .. اللهم اجعلها سقيا خيرا وبركة لا سقيا غرم ولا هدم والاسكندرية بالذات .. بلد عزيزة على قلبي جدا .. فهي اكثر مدينة زرتها في مصر .. ادعو الله بان ينجي اهلها من كل مكروه انه سميع مجيب اما عن المسؤولين في مصر .. فلا اعتقد ان من حقي التدخل .. لكن للاسف الشديد رأينا ما حدث في جدة العام الماضي ولا اعتقد اننا سنساه مدى الدهر كلنا بالهم شرق يا اختي :sad:1 نقطة
-
من روائع الطرب الخليجى وداعية عبدالكريم عبدالقادر http://www.youtube.com/watch?v=wgZVeVYnIh8 ونفس الأغنية بصوت الرائع راشد الماجد فى جلسة وناسة http://www.youtube.com/watch?v=va3sikqW-aY أتمنى تعجبكم هو ده الامتداد الحقيقى للفنانين الكبار ولا عزاء لتامر بيه حسنى تحياتى1 نقطة
-
مع انى واخدة قرار اعتصم انا كمان - لكن عن المشاركة فى الركن داه لكن مضطرة انى اشارك نهاردة استاذى الفاضل ريمون يعنى وبما انى مسيحية - عاوز تفهمنى ان اخونا العزيز ابا عمر مش عارف الفيديو داه وما شفهوش قبل كدا صدقنى كل المعلومات دى قديمة ومحفوظة - ومعروفة زى بالظبط مشاركات ابو عمر ما هى قديمة ومحفوظة - ومعروفة - مش عارفة ليه ابو عمر مصر على القص واللصق ما هو كدا بقينا نعيش جوة الملل احساس الملل بيقتلنى من تكرار المشاركات وبنفس الصيغة الا يوجد اى موضوع جديد يستحق المشاركة او طرح الراى ومحاولة ايجاد حلول بخلاف طرحك لمثل هذه المناقشات اعتقد ان ابو عمر راسم لنفسه اتجاه منذ تسجيله فى المنتدى لا يحيد عنه - برغم اختلاف الكثيرين معه وهو لا ينظر له الا من زاويه خاصة وباتجاه منحنى فى حين يعتقد انه مستقيم وانا قولتله قبل كدا يا ابااااعمر مشاركاتك التى تفوق ال1500 مشاركة - تسيء الى البابا شنودة وتثير حفيظة المسيحين الشرفاء اخوانك فى الوطن بس انت شكلك يا ابو عمر مش بتحب بلدك انا مش بشكك فى وطنيك لا سمح الله لكن اسلوبك مش اسلوب واحد بيتعامل مع شركاء وطنه من منطق الوطنية اطلاقا واللى بيحمله فى خانة الجنسية - مصريين - مش بتتعامل معاهم بمحبة عاوز تفهمنى بتعامل المسلم زى المسيحي استحالة شوف البلد والحالة اللى وصلتلها - لان الاصلاح يبدأ مننا اولا سيبك من موضوعاتك دى اللى بتكررها كتير - وحاول انك تفكر باسلوب جديد يا ابو عمر انا مستخسرة تحمسك الشديد لارائك فى اراء لا تجدى ولا تنفع بل تثير بها الشغب - ياريت تنظر الى اراء من حولك بمفهوم جديد اعتقد ان الدين الاسلامى يدعو الى المحبة وصفاء القلب تعلم صفاء القلب اولا والمحبة للاخرين - ثانيا - كلنا اخوة ورحمة الله واسعة اه ملحوظة ابو عمر انت فتشت فى اوراق المنتدى القديمة واخرجت لنا الموضوع مرة اخرى للنقاش ومرة اخرى الى الاثارة ومرة اخرى الى الاستفزاززززز ربنا يهديك يا ابا عمر1 نقطة
-
والله قالي حواله وصوره من الشهاده المؤقته ولازم تكون موجهه لمكان معين1 نقطة
-
يعنى اية شهادة موجهة دى؟ انا عن نفسى اول مرة اسمعها انا ملت شهادتى وشهادة مراتى ماحصلش انهم طلبو حاجة زى كدا ياعم بيشتغلوك تلاقيهم كانو عاوزينك تفتح مخك معاهم انما شهادة ثانوية عامة وموجهة ؟ ههههههههههههههه جديدة دى1 نقطة
-
إذا نظرت جيدا حولك سوف تجد ان التحدى الحقيقى فى الحياة هو ان تغير نفسك وتصبح الشخص الذى تريد ان تكونه وتستغل طاقاتك الكامنه وتعيش حياه اسعد. د/ ابراهيم الفقي1 نقطة
-
يا كريم يا عبدووووووو :wavinghappy: يارب تنجح يارب تنجح يارب تنجح يارب تنجح يارب تنجح1 نقطة
-
نحن هنا بردو اخيرا ياشباب وبعد عناء دام من انهارده الصبح حتى وقتنا هذا رفعت راسكم عشان السيدات ميقولوش معسكر بمبى ومعسكر فحلوقى اى خدمه ....فين المكافأه انا عاوز 50 نقطه خضرا ومش هاقبل باقل من كده ها الباقى فين؟؟1 نقطة
-
طيب يا ابو عمر وانا عارف انك راجل بجد وحقاني استحلفك بالله لو انعكس الوضع ودول كانوا اخوانك وجيرانك وعلى نفس قناعاتك الذهنيه كان حيبقى ده ردك ؟؟1 نقطة
-
اكيد لماضة بتحضر مهرجان فيلمها الاخير مع المخرج سارى شاهين اما نايت ماير على انفاس الشيشه فى احدى مقاهى جده المفروض انى اقنعته بالعوده للمحاورات bsh:) بس شكل الشيشه كانت مضروبه لانه من يوميها ولاحس ولاخبر1 نقطة
-
لماضه بخير و الحمد لله لسه مكلماها امبارح هى بس يمكن مشغوليات الحياه تلاقيها وخداها مننا عودى يا هاميس قصدى يا لماضيس الى صفوف المحاورات علشان حضورك فعلا مميز و مختلف :give_rose:1 نقطة
-
1 نقطة
-
هي التكنولوجيا حلوة ولا وحشة ؟؟ سؤالي طبعا ليس بالكلية، ولكن أنا أسأل أحاسيسك التي ؟؟؟؟ مع التكنولوجيا ؟ ترى هل هي زادت أم ماتت تذكرت هذا السؤال بعد مطالعتي بين حين لآخر موضوع الفاضل الذي نفتقده "جوو" عن (جيل الموكوسين) وأيام اللعب الحي بعد العصر علشان الشمس، وليس البلايستيشن تذكرت هذا السؤال وأنا أطالع موضوع الفاضل "مهيب" (قبل اختراع الموبايل و الدش و الويندوز 95.. حين كانت الدنيا أجمل) وأتذكره أيضا وأنا أطالع مقولة الفاضل عادل أبو زيد (promote the IT as a tool to improve quality of life) التكنولوجيا زي ما هي خلت أمي تستطيع الغسيل في فترة تتراوح بين 10-15 دقيقة لتكون الملابس داخل الدولاب ، أيضا سلبت منها العافية والصحة والبركة وشوية معاني تانيين.. في هذا الموضوع لا أريد أن أضع التكنولوجيا في قفص أتهام لأوجه لها تهم ولكني ألوم زمني الذي جعلني أتهم التكنولوجيا حينما أتحسس عقلي وعافيتي.. تحياتي1 نقطة
-
لما تقدر تعمل شىء ومتعملوش احسن لما متبقاش قادر تعمله اصلاً لو زهقان من التكنولوجيا ممكن بسهوله جداً تستغنى عنها لمدة يوم او يومين وترجع تانى تستعملها لكن لو التكنولوجيا اساسا مش موجوده هتبقى مشكله مهو لولا حاجة الانسان لها مكنش فكر فى اختراعها فكر كده تعيش لك كذا يوم بدون تكنولوجيا وعيش حياتك بطبيعتك زور الناس امشى فى الشارع اعمل اى حاجه انت حاسس ان التكنولوجيا اخدتها منك ده الحل من وجهة نظرى تحياتى عنبو1 نقطة
-
يشيل منى ويحط على اللى فى بالى ... الورقة معايا فى الشفرىة بتاعة الخزنة اللى فى الدرج ... بس موش عاوزة تفتح انا زهقت ...1 نقطة
-
انا بحب السهر او مجبر علي اني احب السهر لاني اتعودت عليه من صغري من ايام كنت بسهر طول ليلة العيد وافتكر اني السهر ده هو اللي خلاني ادمنت التدخين من سن 13 او 14 سنة كنت بسهر في شقة فاضية تحت في البيت واحتفل بالسهر واجيب علبة سجاير بحالها فاشل من يومي :closedeyes: بس دلوقتي لو حبيت انام بدري مفيش مشكلة بس الغرفة تبقي نضيفة ومترتبة ومعطرة هي والسرير والفرش واقفل اي مؤثرات خارجية زي الكمبيوتر والموبايل وبشبك اصابع ايدي الاتنين علي صدري تقريبا بشدة شوية واسرح في اي حاجة لحد ما احس بتراخي في صوابعي وانا ورزقي بقي يا احلم بكابوس يا احلم بحاجات كويسة1 نقطة
-
فعلا مقال رائع أحيي الكاتب المتمكن وأحييك على نقلك للمقال القيّم1 نقطة
-
بعض الأناشيد والابتهالات تبهرنا وتؤثر فينا الاستراحة هنا لأي نشيد أو ابتهال نحب مشاركته مع أعضاء المنتدى أنا هأبدأ أنشودة أغيب وذو اللطائف لا يغيب" لمشاري العفاسي http://www.youtube.com/watch?v=Z1TOca89FoM بحب الأنشودة دي فعلا وكمان لقيته بصوت سيد النقشبندي http://www.youtube.com/watch?v=ap60uH1oTQM إن شاء الله تعجبكم1 نقطة
-
صراحة ماصدر من هذا الشخص كاتب المقال مبالغ فيه جدا انا مش من انصار الحكومة لكن من الواضح الصورة دى قديمة قبل اهتمام المحافظة بميدان الشهداء بمحطة مصر وكثير من احياء الاسكندرية والميدان ده بالذات يرتاده الالاف يوميا من ابناء الاسكندرية والزوار من خارج المدينة وبعدين فيه اكبر اسواق الاسكندرية سوق ( راتب ) وطبيعى تلاقى عشرات الفلاحات من البلاد المجاورة يبيعون الطيور والجبن وغيره واللحوم مش فى الشوارع كما ادعى لكن لها محلات ولكنه سوق فالطبع يجاوره بائع الفاكهة والخضار والصورة انظف بكتير عن الاول والازالة متواجدة بصورة مستمرة وبعدين موضوع الزبالة اقل شارع فى حارة بياخد حقه من عمال شركات الزبالة وعليهم مرااقبة واشراف مستمر فمن غير المعقول ميدان حيوى زى ده وواجهة للمحافظة حيلاقى اهمال بالصورة دى لكن هو فى ناس ماتحبش تشوف الا الوحش ومنطلق كلامه حرقته انه مش لاقى شيشة فى القهاوى البلدى خصوصا ميدان محطة مصر يعنى منطقى المحافظة مش حتاخد بالها الا من الشيشة اللى مدارية فى القهاوى موجودة وتسيب الزبالة والاهمال عينى عينك للرايح واللى جاى وللعلم فى محلات كبيرة ولها سمعتها على الكورنيش اتقفلت لمخلفاتها قرار منع الحظر واتعلق ورقة بكده على ابوابها1 نقطة
-
ربما تكمن مشكلة الحضارة (((والتكنولوجيا))) عبر تاريخ الانسان .....اننا في الغالب (نظن) ان السعادة والراحة تكمن في الرفاهية والمتع والملذات والتنوع الشديد فيها وهذا ما تقدمه التكنولوجيا ............والواقع ان طوفان المتع والملذات والرفاهية لانهائي و لن ينتهي وان و عملية التمتع والتلذذ بل وحتى الاسترخاء نفسها تحتاج للقيام بجهد عضلي وعصبي وعقلي كبير...................... اضافة ان التكنلوجيا هي تفعيل للجانب المادي عادة (و لا ضير في ذلك ولا ملامة) لكن ننسى في زحمة ذلك الجانب الروحي (اي الديني) اي اننا للاسف (ننسى زيادة علاقتنا بالخالق ) حتى ينطبق علينا قوله((نسوا الله فانسهم انفسهم)) بل حتى ان الانسان اصبح اكثر انانية واصبح اصحاب رؤس الاموال يدفعون الناس للنمط الاستهلاكي واصبح تقييم الناس لبعضها بما يمتلكون وليس بما (يملكون)....وصدق الله اذ يقول (((و العصر ان الانسن لفي خسر)))1 نقطة
-
شوية تراث شعبي ميتي اشوفك يا جلبي مبسوط .. حبيبي في جرجا جرجا وانا بلدي اسيوط http://www.youtube.com/watch?v=Wgeo0s4EC2Y&feature=related1 نقطة
-
http://www.youtube.com/watch?v=fNm_Lw9QzcU&feature=player_embedded#!1 نقطة
-
دي نتيجتي محاور مقتدر تحتاج إلى مراجعة أقرب كبابجي و3 زوجات علشان تكمل نص دينك :closedeyes:1 نقطة
-
أركيتيكت في انتظارك مش هتهرب من الاختبار....المكان كله محاصر أستاذ اسلام وأستاذ engmido و أستاذ أكرم أتمني أن يكون الاختبار عجبكم أفضل نتيجة هي ياريت بعد ما تطلع النتيجة كل واحد يرجع مرة تانية يقرأ الأسئلة أكيد في أسئلة هيحس هو لوحده أنه محتاج يراجع نفسه فيها ويراجع طريقته.1 نقطة
-
ياريت يا سيد سكوربيون تحدد النقاط اللى تم الاتفاق عليها حتى الان وأيضا النقاط التى مازلنا ننقاشها ,,, وياريت حضرتك تحذف المداخلات اللى ملهاش علاقة بالموضوع ,, شكرا مقدما1 نقطة
-
1 نقطة
-
طيب يا استاذ اسلام , يعنى خالد شتم وماهر رد عليه حضرتك تشتم خالد ليه !!! ممكن نقفل الموضوع دا بقا ,,,, ونرجع للموضوع الاصلى1 نقطة
-
1 نقطة
-
السلام عليكم الاخوه الكرام جزاكم الله خيرا تحيه لكم جميعا شكرا جزيلا للزميل سكوربيون على دعوته الكريمه وواثق جدا فى نيته الطيبه و لكن كلام كالذى كتبه زهيرى يمنعنى ادبيا من الانضمام لتلك الدعوه مع التأكيد على الاحترام الشديد للكل و عدم الخروج كما تعودت و تربيت على اصول الادب و الاحترام للجميع مع اختلاف المشارب و أقول لاخى زهيرى عندما تصديت أناللكلام عن تجاوزات حدثت لها ما يدعمها من الواقع المشاهد و المسجل و لها توثيق موجود لمن أراد ...لم يكن ذلك إساءه يقبلها السلفيون عندما يكون الكلام عن مشاكل و مظاهرات و اعتقال و خط إساءه مستمر فى مسرحيه او حديث صحفى او محاضره ملقاه امام العامه او جريده تصدر عن الكنيسه و أشياء اخرى تكلم عنها من هم اعلم و اكبر و اعلى شأنا منى و كل هذا معروف و موثق كل ذلك لم يكن تأليفا او تخيلا او كما قلت يا زهيرى لم تكن كذلك يا زهيرى بل كانت حكم محكمه و كانت مقالات و اقوال ناس مشهود لهم بالعداله كانت من الشيخ الغزالى رحمه الله و من العوا و من محمد عماره و من مسيحيين ايضا فلماذا هذا التحامل يا زهيرى قل كلمه الحق التى ستقابل بها ربك ثم يا حبيبى الذى وصف المسيحيه الحاليه بالتحريف يا زهيرى ...القرأن .. القرأن و السنه يا زهيرى هل هذه مفاجأه لك ..سامحنى ان كنت فاجأتك هل اتنازل عن قل هو الله احد حتى لا يغضب اخوتى المسيحيين انا لا اطلب منهم التنازل عن الاب و الابن و الروح القدس اله واحد ليظل كل من على اعتقاده و لنحترم عقائد الاخر ...و لنتعايش لنتعايش يا زهيرى ..هذا ما نطلبه ليقتنع المسيحى بما يشاء ..هذه عقيدتنا وواجب علينا حمايه حريته و دونها ارواحنا . هذا هو الاسلام يا زهيرى الدين الرسمى حسب الدستور المصرى و المصدر الرئيسى للتشريع الدين الذى احتوى كافه المصريين 14 قرنا بشكل غير مسبوق فى التاريخ كله اما التمييع و المجامله فلا يصح و لن يصح ان اضع الاسلام على قاعده واحده مع البهائيه و البهائميه بحجه انها اديان ارضيه تحت اى ظرف . . تحياتى للجميع و لكم كل التقدير و شكر مكرر للزميل سكوربيون على دعوته1 نقطة
-
1 نقطة
-
شوفوا يا ستات يا غلابه فى الهند بيعملوا ايه والكارثه الاكبر اقرأوها بعد كده....واضحكوا يا حراام سد يابابا سد1 نقطة
-
طيب يا اخى scorpion انا كمان هاجى بس حضرتك ما قولتش ممنوع اصطحاب الاطفال و لا ايه؟؟؟يعنى اسيب ليلى و ملك ولا اجيبهوم معايا؟؟؟ طيب فى فقره الساحر ...بس علشان العيال تنبسط.. على العموم انا هسيبهوم نايمين وهاجى شكله كلام كبير ... دعوه مقبوله اخى scorpion و هذا ما كنت اتوقعه حقيقى منك ..جزاك الله خيرا .. فعلا يوجد اختلاف بيننا كأعضاء فى الاراء و المعتقدات و لكن عسى ان يكون دائما هذا الاختلاف لا يفسد لمحبتنا و انتمائنا "للمحاورات" قضيه ...فألاختلاف من قوانين الطبيعه ولا نقدر تداركه و الموده و الحب والرحمه نعم من الله عز وجل لتقربنا وتستمر الحياه.. اتمنى مع بدايه عام هجرى و ميلادى جديدين ومع عيد ميلاد المحاورات ان يجمعنا و لا يفرقنا ابدا وان نلتقى فى منتصف الطريق محاولين كل منا ان يزول المعوقات والمعرقلات التى تحول بينه وبين الاخر وكل عام ونحن جميعا بألف صحه وسعاده.1 نقطة
-
بالفعل الجهل ليس له دين و لكن هناك فرق بين أن يرفض علماء الدين هذا الجهل و يكذبوه و بين أن يروجوا له و يؤيدوه و أظن أن الفرق كبير جداً يا أستاذ سي السيد هذا هو الفرق بين رجل دين يجد في الشائعات ضالته التي يتخيل انها تؤيد دينه فيؤيدها و يرفعها لمرتبة المعجزات و بين رجل الدين الذي يعلم أن دينه ليس بحاجه إلى معجزات مكذوبه لتؤيده أو لتثبته في عقول الناس فينكرها و يترفع عنها و يربأ بالناس و بدينه عنها1 نقطة
-
قـالَتْ كَحَلتَ الجُفونَ بِالوَسنِ قُـلتُ اِرتِـقاباً لَطيفِكِ الحَسنِ قـالَتْ تَـسَلَّيتَ بَـعدَ فُرقَتِنا فَقُلتُ عَن مَسكَني وَعَن سَكَني قـالَتْ تَـشاغَلتَ عَن مَحَبَّتِنا قُـلتُ بِـفَرطِ البُكاءِ وَالحَزَنِ قـالَت تَـناسَيتَ قُلتُ عافِيَتي قالَت تَناءَيتَ قُلتُ عَن وَطَني قالَت تَخَلَّيتَ قُلتُ عَن جِلدي قـالَت تَغَيَّرتَ قُلتُ في بَدَني قالَت تَخَصَّصتَ دونَ صُحبَتِنا فَـقُلتُ بِـالغَبنِ فيكَ وَالغَبَنِ قالَت أَذَعتَ الأَسرارَ قُلتُ لَها صَـيَّرَ سِـرّي هَواكِ كَالعَلَنِ قالَت سَرَرتَ الأَعداءَ قُلتُ لَها ذَلِـكَ شَيءٌ لَو شِئتَ لَم يَكُنِ قـالَت فَـماذا تَرومُ قُلتُ لَها سـاعَةَ سَعدٍ بِالوَصلِ تُسعِدُني قالت : فعين الرقيب تنظرنا قلت : فإني للعين لم أبن أنحلتني بالصدود منك ، فلو ترصدتني المنون لم ترني هرجعلك يا هاني بداية مش حجيب سيرة مقامات عشان ماحدش يقع مني و اهو كل واحد عارف مقامه :closedeyes: قصيدة قالت دي عايزكوا تحطوا نفسكم مكان الملحن و هو بيقرا الكلام علشان يلحنه والله يا اخواني كلام صعب قوي للتلحين قالت قلت قالت قلت قالت قلت يعني كلام رزل تلحينيا جدا و مع ذلك و عندما تستمع للحن تجده سهل رشيق متناغم بسيط السهل الممتنع طبعا ظهر تأثر فكر عبد الوهاب الموسيقي بالموسيقى الغربيه و خصوصا قبل جملة قالت سررت الأعداء من حيث سرعة اللحن و القفزات النغمية المتباعده نسبيا و لكنه يرتد سريعا لأصله الشرقي و يبدأ بالتطريب مرة أخرى في نفس المقطع ياريت اللي عنده اللينك بتاعها يجيبه من فضلكم شكرا1 نقطة
-
عمل ايه عمنا عبد الوهاب بقى؟ بصراحه عبد الوهاب كان اناني في فيلميه الثاني دموع الحب امام المطربة نجاة علي و فيلمه الثالث يحيا الحب امام ليلى مراد و خصوصا في الأغاني المشتركة فقد كان يعطي نفسه الطبقات الأعلى و الأقوى و الأطرب و هو ما تلافاه حقيقة مع اسمهان بعد ان فطن الى ان بروزة الصوتين معا سيعمل على تخليد العمل و بالرغم من ان القصيدة تدور احداثها في الصحراء الا ان اللحن لا يخلوا من الموسيقى الحديثه الاوركسترالية زي حتة بالروح ليلى قضت لي حاجة و ده سر تميز عبد الوهاب في الواقع فهو غير نمطي ابدا و لا يمكنك التنبوء باللحن القادم فهو من لحن للست ام كلثوم جملة : انت خلتني اعيش الحب وياك الف حب من مقام الصبا الحزين رغم عدم حزن الكلمات و هو تصرف جريئ يدل على انه يتصرف طبقا لإحساسه و ليس طبقا لأمور موروثه حقيقة عبد الوهاب عمل الكثير من الأمور التي لم تكن موجوده قبل ذلك في الموسيقى العربية في هذا اللحن خلونا نستمع مع بعض http://www.youtube.com/watch?v=WKKuqEj3OTY1 نقطة
-
مصادقة الاهل للمراهق لازم تبتدى من وهو طفل صغير وتتدرج بعد كده العلاقة فى الزيادة وليس العكس يعنى ماينفعش اسيبه وهو صغير تايه وادور عليه وهو كبير اقومه حتى ولو باللين مش حيستجيب لان الاساس ضعيف وشغلت المساحة دى باصدقاءه على حسب بقى و كذلك هواياته وعلاقاته بعيد عن عيون الاهل اهم شئ التواصل بين الوالدين او احدهم على الاقل مع الابناء وخصوصا فى هذه السن الخطر اللى بتحتاج متابعة وتوعية وثقة ان يسالك من غير متعمل مهرجانات لان من وجهة نظرك ده عيب ومايصحش تتكلم فيه طيب يسال مين صاحبه او صاحبتها اللى فى نفس سنه ومعلوماته وخبرته وممكن يضره اكتر ماينفعه لازم نربى نفسنا مع اولادنا من جديد ومتطلبات وقتهم اللى اختلف كتير عن زمنا ورباية اهلنا لينا الفكر اختلف وكذلك الطباع والاخلاق رتم الحياة ذات نفسها اختلف فلازم نتتطور احنا كمان ومنقفش محلك سر1 نقطة
-
سيدى الفاضل حقيقه الامر هى اننى لم استطيع تفسير مغزى السؤال ربما لانك اشرت الى انه سيكون لك عوده ربما لشرح فكرتك باستفاضه او ربما لاننى لم يدر فى خلدى قبل ذلك اننا من الممكن ان يكون علينا واجبات معينه او معامله معينه تجاه علماء الدين خاصه بهم تحيدا بمعزل عن كل الاوامر و التشريعات التى حددها لنا الاسلام فى معامله المسلمين بشكل عام او حتى البشر لو وسعنا دائرى التحرى فاذا قلت مثلا احترامهم او توقيرهم او الاستفاده بعلمهم او الدعاء لهم بالتوفيق او ........... فلا اجدنى ذكرت اشياء مخصصه لهم بل هى اشياء عامه ملزومون بها دينيا تجاه الاخرون ايا كان تخصصهم سواء العلم الدينى او غيره من العلوم الانسانيه او الطبيعيه لكن و حتى تضع مداخلتك التى اشرت اليها و التى ربما توضح قصدك من السؤال فانا ساحاول ان اجيب حضرتك بلا استفاضه و فى اطار ما استفسرت عنه فانت تسال عن رؤيتنا لهم و عن نفسى اجيبك ان رؤيتى لهم انهم ناس اجلاء افنوا الكثير من عمرهم فى دراسه دين الله و خدمته نحسبهم على خير و لا نزكى على الله احدا معاملتنا لهم هى نفس المعامله التى اومرنا بها تجاه باقى البشر لا اختلاف فيها اما واجبتنا نحوهم فحقيقه الامر لم افهم السؤال الا انه ايضا ينسحب عليه نفس الاجابه السابقه و هى نفس واجباتنا تجاه الاخرون لكن كل هذا يندرج تحت اطار واحد فقط و هو انهم فى الاخير بشر بشر بلا قداسه و عرضه لان يصيبون و يخطيئون كلامهم غير مقدس و فكرهم ليس الطريق الاوحد هم لهم اجتهادهم الذى يشكرون عليه لكن دون وصايه او اجبار على الاتباع اذا كان غير صائب نختلف معهم مع مراعاه اداب الاختلاف لكن ايضا لا نتبعهم الاتباع الاعمى بحيث اذا قالوا و لا الضالين نقول امين لا نتتبع ذلاتهم و لكن فى نفس الوقت لا ننفيها اذا حدثت او نهونها بل نضع كل شيىء فى حكمه الصحيح لم افهم عباره الخير المنتظر لانى اعتقد ان الخير المنتظر يجب ان نبدا نحن بتحقيقه على الارض بدلا من ان ننظر ذاك الفارس الشجاع الذى سياتى به لنا فالخير لا يؤتى به فهو موجود على الدوام و ربنا الهم كل نفس فجورها و تقواها كما اخبرنا اذن لما الاتكال على انتظار الغير الذى سياتى لنا بالخير فلنفجره نحن من داخلنا فلنعيشه و نطبقه بدلا من ان نمنى انفسنا به اوقات الفتن لم و لن تنتهى من على الارض حتى قدوم الساعه و قد كانت اولها هى نزول ادم نفسه و حواء الارض ليكدوا و يشقوا فيها و يختبروا لذلك كل يوم هو فتنه من الله للانسان ليرى ان كان سيعمل خير او شر سينفذ الوصايا او سيميل لزخرفها كل طلعه شمس هى فتنه و هى فى ذات الوقت طاقه امل للانسان انه مازال هناك فرصه للتوبه و المراجعه كل يوم هو نافذه اختبار و نافذه امل فى ذات الوقت و هذا من عين رحمه الله قد تزيد الفتن فى اوقات عن غيرها لكن لا ننسى ايضا ان الامل مازال موجود اما عن تنفيذ فتواهم فى وقت الفتن فبالتاكيد ان كانت هذه الفتوى هى فعلا اداه الخروج من تلك الفتنه و ليس الانغماس الاشد فيها او فى غيرها ان كانت حقا نابعه من الدين الصحيح القويم بمقاصده و جوهره و لا تتعارض مع روحه و فطرته ان كانت حقا يراد بها اصلاحا و ليس تسيسا و لا توجيها لا تصيدا فهى لن تحتاج الى استفتاء حول الالتزام بها من عدمه اجبت على عواهن ما سردت و لم ادخل فى التفصيلات فلم اطالبك بتعريف عالم الدين او الفتوى او كل المصطلحات التى ذكرت لانه و ببساطه يكمن بها لب الاختلاف و ليست الاجوبه دعنا نعرف اولا من هو عالم الدين الحق و ما هى الفتوى الحقه و ساعتها لن تجد ان احد اختلف عليهم فالاختلاف ليس عليهم بل فى تصنيفهم و ارجو الا نطلق تصنيفات عامه مثل كل من يقول قال الله و قال الرسول لانه هناك من يقول قال الله لا تقربوا الصلاه و يصمت و هناك من يكملها و هذا يقول قال الله و هذا يقول قال الله صعوبه التوصيف اصعب من ان تحسم بمثل هذه التعريفات الفضفاضه التى يعتقد مطلقوها انهاكافيه1 نقطة
-
اسمعني يا اباعمر مرت علي معرفتنا الحوارية سنوات عدة .. كانت دائمآ مغلفة باحترام متبادل حتي و لو لم تتلاقي افكارنا مرة واحدة ... كنت أعتب عليك دائمآ ما اسميته طريقك الذي يذهب دائمآ في اتجاه واحد .. بينما الطرق المفيدة يجب ان تكون ذات اتجاهين ... وصفتني مجاملآ بالحيادي و اشكرك علي هذا الوصف .. و اجزم انني بالفعل اقوم بكل جهدي حتي اظل متمتعآ بتلك الصفة ... فهل سألت نفسك مرة لماذا مؤخرآ لم أعد استطيع التمسك بتلك الحيادية معك انت فقط دون اي زميل آخر اختلف معه في الرأي أو في النظر الي مشكلة ما ... هل سألت نفسك لماذا أصبحت ردودي معك جافة و شعوري ان الحوار مع حضرتك هو مثل الحرث في البحر ... لم انكر ابدآ اي اخطاء قامت بها جماعتي بحسن او سؤ نية .. هاجمت تلك الأخطاء دائمآ سواء اجتماعيآ او سياسيآ .. و لكن حضرتك لم تفعل هذا مرة واحدة حتي و لو ذرآ للرماد علي العيون .. ادعوك فقط لقراء موضوع ترميم جدار الوحدة الوطنية الذي "أفسدته" حضرتك .. و أكرر أفسدته في بحثك المستميت لطرح كل الأخطاء علي كاهل قداسة البابا شنودة فقط ... لم تفلح جميع دعواتي لحضرتك بأن تنظر للأمر نظرة شمولية و لكنها ذهبت جميعها ادراج الرياح من خلال نظرتك الأحادية الوحيدة حول البابا شنودة .. و من بعده العلمانية .. اصبحت رسالتك واضحة تمامآ و لا تخرج عن مهاجمة اي شيء يخص البابا شنودة و الكنيسة الأرثوزكسية من خلاله او العلمانية ... و من هنا ايقنت تمامآ انه من العبث مناقشتك ... حتي اجبرتني بالفعل ان اكتب لك مداخلة بهذا المعني : فماذا كان ردك .. بخلاف الرد المباشر علي تلك المداخلة و التي وصفتني فيها بالطبل الأجوف .. جاء ردك في موضوع آخر قائلآ : هل تقرأ ما كتبته هنا .. لم تقر بايآ من تلك الحوادث او حتي جزءآ منها و التي لم اعممها و جعلتها قاصرة فقط علي فئة قليلة و ليست علي عموم المصريين المسلمين بمصر .. و لكنك و بالرغم من وجودها فعليآ أكتفيت بالقاء الحمل كله علي "اقباط المهجر" و مبالغاتهم ... لم يكن من الصعب ابدآ العثور علي امثلة لعدم حيادك ... فهي موجودة دائمآ في اي مداخلة تخطها حضرتك في هذا السياق ... و هي و ان كانت ليست مباشرة و انا اعترف بذلك و اشهد لك بالذكاء في صياغتها .. و لكنها ظاهرة لكل ذي عينين بين السطور .. تكاد تلمسها بالفعل .. كما انني ما زلت مثلآ في انتظار رد موضوعي منك و انت من تطلب مني الموضوعية ... ردآ موضوعيآ مباشرآ علي سؤالي الذي مازال في انتظار اجابة : تلك كانت أمثلة بسيطة جدآ .. و اقربها الي الذاكرة .. و لكن هناك مثيلاتها أكثر و اكثر .. يكفي كتابة كلمة البابا شنودة شنودة او نظير جيد مثلما يحلو للبعض ان ينادوه او الكنيسة المصرية في خاصية البحث هنا و ستدهش من كم المداخلات التي اقترنت باسمك ... فهل تراني بالغت ؟؟1 نقطة
-
اولا بارك الله فيك و جزاك الله خير على الدعاء ثانيا لا باعترض على القناة و لا على الشيخ انا باعترض على الجملة اللي المفروض اتقالت على الملأ في قناة فضائية لعامة الناس اللي 90% منهم ميعرفوش علم الكلام و بعدين الجملة واضحة هذا كلام لم يخلق الله له أهل قط ما ينفعش نفلسفها و نحاول نفهم وراها ايه ما ينفعش أساسا يبقى واحد من تفسيراتها فيه اجتراء و سوء أدب مع الخالق!!! ده انا اعتبرته كذب فورا و افتراء كمان اللي قاله عشان يسخر من الرجل لأنه بالطبع ربنا قال " فوق كل ذي علم عليم" و أكيد ربنا خلق ناس بتخطئ في الكلام يافندم حتى لو كانوا من أهل العلم و الجهابذة ثم إن قوله "قط" يجزم بقطعية الكلام و ما خلاش في اي احتمال وارد على وجود أهل لهذا الكلام و لازم اللي قال الكلام ده يكون حاطط احتمال ان ده ممكن يتفهم من كلامه و الا كان أحسن له عدم قوله كيف يغامر ان ممكن حد يفهم كده؟؟ و خصوصا انه بيسخر من واحد بيعتبره جاهل يعني مبيكلمش عالم من علماء الكلام!! و أخشى ان يكون للشيخ ذنبا أيضا أن يحدّث العامة بهذا الكلام مما لا ينبغي لهم سماعه حيث لا علم لهم بعلم الكلام لا القائل أحسن بذلك القول لجاهل و لا الناقل أحسن بنقل ذلك للعامة و في عصرنا الذي يعج بالجهلاء بألف باء اللغة أنا وافقت حضرتك على ان الكذب و فحش القول و السخرية من الناس الموجودة في النكت لا تليق بالمؤمن و ليست من مكارم الأخلاق انما كلام زي ده يتقال بالبساطة دي و للعامة و من شيخ على فضائية العالم كله بيشوفها ده اللي مش موافقة عليه مش معنى ان الكلام اتقال من أحد السلف يبقى ناخده كده على علاته و من غير من نفهم و لا نناقش و نقول سمعنا و أطعنا!!!! سمعنا و أطعنا تقال لله عز وجل و ما أنزله على رسوله الكريم صلوات الله و سلامه عليه فقط فقط فقط أنا فعلا فعلا غاضبة لله تعالى يا أخي أن يتم اقحامه جلا وعلا في عبارة مفتراة للسخرية من أحد خلقه تحياتي1 نقطة
-
أستاذي الفاضل جدا خالد .. احترامي لحضرتك كبير .. وده لا يمنع اختلافي مع حضرتك في أحيان .. أنا لم أرد التعقيب في الموضوع ده تاني .. بس مدام تم رفعه من جديد يبقى شايف إن واجب عليَّ إني أقول ما سأقول .. أي نكته أو مزحة هدفها الإضحاك .. لكن لا إسفاف فيها ولا ابتذال ولا تعمد تضليل .. ولا ينطبق عليها تعريف الكذب اللي حضرتك بنفسك ذكرته .. فالنكته أو المزحة دي مش حرام في جنسها كنكتة أو مزحة .. وبالتالي .. نكتة مثل: مرة واحد جه يقعد على قهوة قعد على شاي .. مش حرام! لأنها ليست كذبا بالتعريف .. فليس فيها غرض خداع .. أي نكتة أو مزحة لو كانت رواية لاحداث لم تحدث في الحقيقة .. وهذه الرواية ليس فيها غرض الخداع .. مش حرام .. لا يمكن إني أقول النكتة حرام .. دعني اصيغ ما قلت أنا الآن .. حرام إني أقول إن النكتة حرام .. لكن الكذب على الناس بغرض إضحاكهم حرام .. ده أمر منتهي .. لو النكتة خرجت في تعريفها عن الكذب ولم تكن كذبا لأنه لم يكون فيها غرض الخداع ثم أصريت أنا على إلحاق تهمه الكذب بها لأني لا أجد خير في النكت يبقى أنا باسيء استخدام الأحكام .. احنا ممكن نتكلم إن النكت كسلوك ليس فيه كثير من الخير والبعد عنها تورعا شيء محمود ونحسب الله تعالى يرزقنا الخير على مثل هذا تورع .. لكن إني أقول إن قول النكتة هو كذب فده حرام .. لا يجوز .. لا يجوز إني أقول إن رواية احداث غير حقيقية دون غرض للخداع يعتبر كذب .. في النهاية .. الكذب للإضحاك حرام .. نحن لا نناقش هذا الحكم .. نحن نناقش شيء مختلف تماما .. تماما .. هل التحدث بالنكتة هو تحدث بالكذب؟ إذا كان نعم يبقى النكت حرام .. إذا كان لا يبقى النكت مش حرام في جنسها .. أنا أقول إن النكتة زي القصة القصيرة .. زي قصة لبا كثير مثلا .. رواية ممكن تكون لأحداث غير حقيقية والكل يعلم أنها غير حقيقية .. ولذا ليس بها غرض الخداع من التعريف للكذب .. فلا القصة القصيرة كذب .. ولا النكة كذب .. ومن رأيي إن حرام القول إن النكتة في جنسها هو حديث بالكذب .. ويأثم هو من يقول إن النكتة في جنسها هي حديث بالكذب! أخيرا .. الأدب واجب على المسلم .. والترفع عن الإسفاف فرض عليه .. والبعد عن الابتذال حق ملزم بتحريه .. وكل من يقوم برواية نكته تتعرض لقوم معينين أو فئة معينة من الناس أو فرد بعينه أو تخرج عن إطار الأدب وتصبح إسفافا وابتذلا فهي حرام .. خالص تحيتي لحضرتك وتقديري1 نقطة