اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

لوحة القادة

  1. hOuSsAm

    hOuSsAm

    الأعضاء


    • نقاط

      10

    • إجمالي الأنشطة

      1578


  2. shiko

    shiko

    الأعضاء


    • نقاط

      9

    • إجمالي الأنشطة

      2257


  3. Dreamwithme

    Dreamwithme

    الأعضاء


    • نقاط

      6

    • إجمالي الأنشطة

      2278


  4. أسد

    أسد

    الإشراف العام


    • نقاط

      5

    • إجمالي الأنشطة

      5345


المحتوى صاحب التقييم الأعلى

عرض المحتوى صاحب أعلى تقييم في 04/21/11 في جميع الأقسام

  1. اما آن الاوان لتطبيق حدود الله يعنى لو كان واحد قتل واحد ورقابته اتقطعت كانوا شوية البلطجية دول هيجراوا يعملوا اللى عملوه هما عارفين كويس ان القانون المصرى (الفرنسى) حباله طويلة وفى الحالة الشكل الدم مباح وراس براس يبقى طول محتا ماشين عالقانون الفاشل ده بحور الدم هتزيد قارنوا بين حوادث القتل فى مصر وفى السعودية لان فى السعودية فيه حد يقام وفيه فدية 300000 ريال تخيلوا كدة شوية الحرامية اللى فى سجن طرة اتعاقبوا بعقوبة السارق اللى تقطع يده ويطلعوا كلهم ايديهم مقطوعة - مش بردوا اى حد قبل ميسرق هيفكر مليون مرة فى ايده لكن التشريع الفرنسى بيقول اللى يتسرق او يستغل منصبه للسرقة يتسجن 3 سنين وتيجى ايه المدة دى فى عرف الثروات - اسرق مليون واتسجن 3 سنين ولا غربة ولا يحزنون والله لو اتطبقت حدود الله فى القتل والسرقة الجرايم دى هتقل جدا وكل واحد هيراجع نفسه قبل ميسرق او يقتل لكن فى ظل وجود التشريع الحالى كل يوم واحد هيقتل واحد وبعدين العيلة التانية ترد عليهم برد الاعتبار ونتحول لغابة كبيرة
    6 نقاط
  2. بصراحة شيخوخة ومرض وضياع وحسرة على الأولاد وأولاد الأولاد وضياع السلطة وربما المال وتهديد بالإعدام أو السجن في هذا السن كل هذا فكرت فيه وتألمت لما وصل إيه حال الرجل وحاولت أن أحدد وجهتي ورأيي بشأنه حاولت أن أكتب موضوعا في ذلك أو أكتب مشاركة لم أستطع ولكني في النهاية خلصت إلى أنه ليس من حقي أن أبدي رأيي في مصير مبارك بين العفو والرحمة والشقفة أو العقاب والقسوة والجزاء لأنني لم أكن أخا أو أبا لشهيد أو جريحا أو معتقلا أمضى زهرة شبابه بين جدران السجون أو .... أو ..... أو .... ألخ من له الحق في التنازل فليتنازل إن أراد أو يطلب القصاص إن أراد أيضا ومن ليس الحق فليترك الأمر لأصحاب الحقوق وفي النهاية الكل يريد العدل له أو عليه
    4 نقاط
  3. انا مش عارف ايه علاقة موضوع الانفلات الامنى ومستشفى المطرية بالسلفيين هو حد فيكوا شاف فى الفديو حد مربى دقنه وهل اى حد مربى دقنه ولابس جلابية يبقى سلفى ناس كتيرة منتمين للفكر السلفى ومش مربين دقنهم ولا بيلبسوا جلباب ونص اللى لابسين جلباب ومربين دقنهم مش سلفيين ------------------------------------------------------ بس التوبيك ده مش معمول عشان نهاجم او ندافع عن السلفيين انتوا ليه كل حاجة تحوروها وترموها عالسلفيين وتجيبوا قصص شاذة وحالات فردية وتعمموها عالجماعة وليه مش بتجيبوا قصص ناجحة كفاية بقى للاسف خطط الثورة المضادة بتتنفذ وبالملى وانتوا ادواتها والراجل جاى يتوب تقوله لاء الحياة صعبة ومفيش توبة عندنا فى الدين الا بشروط واختبارات قاسية هو انت ليه مفتكرتش قصة لراجل اللى قتل 99 نفس وكان عايز يتوب يعنى لو كان جالك كنت قولتله التوبة مش سهلة لازم ترجع تلف على عيلة ال 99 نفس وتتاسفلهم اقل مفيها يا عنبى كان خد رقابتك فى النص معاه ------------------------------------- يالا بقى غيروا عنوان التوبيك للكلام عالسلفيين وانهم السبب فى احداث المستشفى وبالتوفيق
    4 نقاط
  4. أنا أطالب بعدم القبض على مثل هؤلاء البلطجية والمجرمون أطالب بألا يتم القبض عليهم أبداً .. وأطالب بعدم محاكمتهم ... أطالب بإطلاق النار عليهم وهم في أماكنهم في الشوارع .. وإعدامهم فوراً وتخليص الناس من شرورهم ...
    4 نقاط
  5. http://www.youtube.com/watch?v=V9Hbk46Mhag&feature=player_embedded فيلم وثائقى عن الثورة المصرية .... إهداء إلى كل روح الشهداء..... فليكتب المؤرخين ..اصحاب الايادى البيضاء لماذا قامت ثورتنا ... وليعرف العالم نهاية الفرعون الاخير .....
    3 نقاط
  6. ...إلى الطالب محمد غانم .... القاطن فى المنوفية مركز تلا .... عادة انا لا اهتم بالرد على كلام حضرتك لانه غالبا ما بيبقى منقول ... حضرتك لما نقلت المقال اللى فوق ده مانقلتهوش تحت العنوان الصحيح .... وكمان نسيت تقول ان حضرتك موش انت اللى كاتب الكلمتين اللة فوق دول ..... لأنك الحقيقة ماتعرفش تجمع سطر واحد من اللى فوق ..... وجب عليك تكتب سطر من عندك تقول فيه المصدر ...أو تحط اسم صاحبه اللى هو طه محمود عبد الجليل وده المقال للى عاوز يطلع اكتر هل يوجد مانع قانونى من محاكمة الرئيس مبارك جنائياً ؟؟ اللى فوق ده استهلال لابد منه ليقف السادة المحترمين قارئى المنتدى على حقيقة الشخصيات التى تدافع عن مبارك وامثاله من الفراعين اما عن الشريعة ...فردى على الاستاذ طه محمود عبد الجليل .... لقد أوجب الاسلام على الحاكم أن يحكم بين الناس بالعدل إن الله يأمركم أن تؤدوا الأمانات إلى أهلها وإذا حكمتم بين الناس أن تحكموا بالعدل ((إن المقسطين عند الله على منابر من نور الذين يعدلون في حكمهم وأهليهم وما ولّوا)) ولكم في القصاص حياة يا أولي الألباب ده برضه من الشريعة ....... والله من وراء القصد
    3 نقاط
  7. الموضوع ده كان بيستفزني من أيام الثورة إلي الآن كان دائما يتقال «ارحموا شيخوخة الراجل ومرضه وتاريخه» وكأن من قام بالثورة ومن تعاطف معها هو اللي لم يراعي شيخوخة ومرض وتاريخ مبارك وبعدين اتكعبلت النهاردة في مقالة عمر طاهر وحسيت أنه كتب بقلمه كل ما بداخلي من أحاسيس مقالة تستحق القراءة والتأمل.....اهداء خاص لكل المتعاطفين مع مبارك
    2 نقاط
  8. ضعيفة مقالة عمر طاهر. لأنه ممكن الرد عليها ببساطة يكون: يا سيدي خليكم أحسن من دول اللي كانوا حواليه. جمال وعزمي والعادلي وعز وسرور وصفوت وحشين، خليكم انتوا الكويسين يا سيدي. ردي المنطقي، إن قرار رحمته لازم يكون بإجماع 100% من المصريين. لو مصري واحد بس طالب بحقه ورفض الرحمة، يبقى لازم طلبه ده يتنفذ. لأن كل المصريين ليهم حقوق في محاسبة الرئيس السابق. لما يسامحوا كلهم بنسبة 100%، يبقى يترحم. لو واحد بس طلب القصاص والحكم العادل بلا رحمة، بقية المصريين ليس من حقهم فرض قرارهم بالرحمة.
    2 نقاط
  9. الفاضل Mohammad في هذه المشاركة كالعادة حشرت السلفية ولا أدري ما الداعي لهذا ، وأثبت حقائق لا أعلم عنها دليل غير الصحف الصفراء التي أربأ برجل في ثقافتك أن يعتمد أخبارها المشوهة ، فبرجاء أن تأتينا بحجج بينة للحقائق التالية التي وردت في مشاركتك : 1- المتطرفون والبلطجية من أتباع الجماعات السلفية. 2- ما يقوم به متطرفى الجماعات السلفية من توترات أمنية فى أماكن كثيرة وجرأة في مواجهة الأمن. 3- أتباع الجماعات السلفية مكانهم تلك العشوائيات والأماكن الشعبية التى تكثر بها نسبة الأمية والبلطجة والإجرام. تحياتي ..
    2 نقاط
  10. كلام جميل و كلام معقول مقدرش اقول حاجة عنه ببساطة تامة كل رجال الشرطة القدامي ملهمش حل غير اعدام شوية منهم في ميدان عام و افتكر اني قلت الكلام ده علي بتوع امن الدولة بعد عملية الاعدام دي هيشتغلوا زي الخيل ولا نفس يا معلم شوية البلطجية ملهمش حل غير حد الحرابة اه و الله مفيش حد هيفهم الخلق احسن من ربنا لو في كل حي اتنفذ حد الحرابة علي بلطجي واحد الباقي هيمشوا زي القطط و دلونا علي طريق التوبة ينوبكوا ثواب بمناسبة طاحون تعرف ان عرب الحصن حصل فيها مشكلة و مات واحد يا س س و رئيس مباحث الهنا راح للعائلة المقتول لها راجل و قال بالحرف احنا هنعمل مجلس صلح و احنا قاعدين يقوم ولد من عندكم و يقتل واحد م العائلة التانية و يبقي واحد لواحد و خالصين فما كان منهم الا ان طردوه طب بالذمة و الدين مش واحد زي ده المفروض يطبق عليه حد الحرابة هو كمان يا اخوانا الوقت وقت صقور مش وقت لعب و تجربة طب عندكو فكرة عن بورصة السلاح وصلت لغاية فين ف مصر حتة الطبنجة التعبانة اللي كانت بالفين ونص .. تلاتة بالكتير .. دلوقتي وصلت 15 الف جنيه ايوه الرقم صح خمسة عشر الف جنيه مصري لا غير و بدون طلقات اضافية ع الخزنة حتي حتتة الالي اللي مكانش حد بيرضي يشترية و يقول هجيب لنفسي مصيبة احطها ف الييت النهارده وصل اربعين الف جنية يا تري الاخوة الاقتصاديين يفسرولنا ده ب ايه غير زيادة مستوي الطلب الي حد فاق العشر اضعاف؟؟ الامن ف مصر مشكلة كبيييييييييرة ... حلها في شوية خطوات صغييييييرة و ياريت بقي نفتك م الجماعه بتوع الشوكة و السكينة و الصوت الناعم ... البلد عايزة رجالة متربية علي ايد رجالة مش مناظر متربية علي ايد البيبي سييتر
    2 نقاط
  11. لدى كتاب تيسير العلام (شرح عمدة الاحكام) تأليف عبد الله بن عبد الرحمن بن صالح آل بسام يحتوى فوق 400 حديث فى الفقه ان شاء حنزل كل يوم حديث او اتنين بفوائده حتى تعم الاستفادة نفعنا الله به واياكم وتقبل منا صالح الاعمال يتبع
    1 نقطة
  12. السلام عليكم فكرت اننا ناخد بايد بعض بجد و ربنا يهدينا و يجعله خالصا لوجهه الكريم ايه المانع ان كل فرد عمل حاجة استثمارية ينقلها هنا لعل احد اخوانك يستفيد فيكتب لك من الاجر ما لا يحصيه الا الله .. و اهو تدخل الجنة بلوشي كده يا عم.. ايه المانع ان لو حد عمل اي حوار و خسر فيه .. انه يحكيلنا فناخد بالنا ليه متنقلش اي تجربة شفتها و جابت نتيجة ليك او لغيرك عايزين حاجة حقيقية و ملموسة حاجة نحسها فعلا صدقني معلومة صغيرة اوي ممكن تفرق في عرق سنيين لغيرك ها .. مين يفتتح الموضوع
    1 نقطة
  13. السلام عليكم .. يسعدنى ان انقل اليكم مجموعة من مقالات للدكتور والمفكر الاسلامى محمد عمارة .. وهذة المقالات هى ردآ على من يهاجم الاسلام او تعريف بمباديء الاسلام او استرشاد لما هو الاسلام فى الحياة العامة للمسلم وسنبدآ بمقالة ترد على اتهام الفاتيكان للاسلام وعدم اعترافهم بان الاسلام دين سماوى رغم التحاور على ارض مسلمة وهذا يظهر كيف ان الهوة السحيقة ليس السبب فيها المسلميين ... ............................................ لماذا يتهجم 'البابا' على القرآن الكريم؟ د, محمد عمارة هل يليق بمن هو في مكانة الحبر الأعظم للفاتيكان أن يفتري على القرآن الكريم، فيصف آياته بأنها "تعليمات أوامر اللئام"؟!! يصنع ذلك مع القرآن الذي جاء مصدقًا لما سبقه من كل الكتب السماوية .. والذي جاء مؤمنًا بكل النبوات والرسالات { لا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ } (البقرة : 285).. والذي تحدث عن توراة موسى فقال إن فيها هدى ونورًا .. وعن إنجيل عيسى فقال إن فيه هدى ونورًا .. والذي جعل مريم سيدة نساء العالمين . . وآية من آيات الله وتحدث عن المسيح عليه السلام باعتباره آية من آيات الله .. عليه السلام يوم ولد ويوم يموت ويوم يبعث حيّا .. والذي اعترف بكل شرائع أهل الكتاب .. ودعاهم إلى كلمة سواء :{ قُلْ يَا أَهْلَ الكِتَابِ تَعَالَوْا إلَى كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وبَيْنَكُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إلاَّ اللَّهَ ولا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئاً ولا يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضاً أَرْبَاباً مِّن دُونِ اللَّهِ} (آل عمران : 64). ولم يحتكر ـ هذا القرآن الكريم ـ النجاة لأهل شريعة دون من سواهم .. وإنما فتح أبوابها لأهل التوحيد الخالص .. والإيمان بالغيب .. والعمل الصالح .. وفق أيّة شريعة سماوية صحيحة أتى بها واحد من رسل الله ـ عليهم السلام ـ {إنَّ الَذِينَ آمَنُوا والَّذِينَ هَادُوا والنَّصَارَى والصَّابِئِينَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ والْيَوْمِ الآخِرِ وعَمِلَ صَالِحاً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ ولا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ ولا هُمْ يَحْزَنُونَ} (البقرة :62) .. ذلك أن الله ـ الذي أوحى هذا القرآن ـ {إنَّا لا نُضِيعُ أَجْرَ مَنْ أَحْسَنَ عَمَلاً} (الكهف :30). فهل يليق بمنصف ـ مهما كان دينه أو كانت ثقافته ـ ينظر إلى القرآن نظرة موضوعية محايدة أن يصف هذا القرآن بأنه "تعليمات أوامر اللئام" ؟! .. كما صنع عظيم الفاتيكان؟!. * وإذا كان الحبر الأعظم للكاثوليكية ـ بنديكتوس السادس عشر ـ قد جهل التراث الشرقي والعربي والإسلامي الذي شهد للإعجاز القرآني ، وأعلن أنه كلمة الله التي أعجزت ـ ولا تزال تعجزـ البشر قاطبة عن أن يأتوا بشيء من مثله .. هذا التراث الذي حفظ التاريخ منه كلمات أئمة الفصاحة والبلاغة وأساطين صناعة البيان .. من مثل : ـ "أبو عبد شمس الوليد بن المغيرة بن عبد الله بن عمرو بن مخزوم" (95 ق هـ ـ 1 هـ / 530 ـ 622م) .. وهو من زعماء قريش .. وزنادقتها .. ومن قضاة العرب في الجاهلية .. والملقب "بالعدل" لأنه كان عدل قريش كلها .. والذي شهد للقرآن الكريم ـ رغم شركه ـ عندما سمع رسول الله صلى الله عليه وسلم يتلو ـ في المسجد ـ سورة غافر ، فقال : "والله لقد سمعت من محمد كلامًا آنفا ما هو من كلام الإنس ولا من كلام الجن .. والله ما هو بكاهن ، فقد رأينا الكهان فما هو بزمزمة الكاهن ولا سجعه. ووالله ما هو بمجنون ، فقد رأينا الجنون وعرفناه ، فما هو بخنقه ولا تخالجه ولا وسوسته. ووالله ما هو بشاعر، فقد عرفنا الشعر كله ، رجزه وهزجه وقريضه ومقبوضه ومبسوطه ، فما هو بشاعر. ووالله ما هو بساحر ، فقد رأينا السحار وسحرهم ، فما هو بنفثه ولا عقده . والله إن لقوله حلاوة ، وإن عليه لطلاوة ، وإن أصله لمغدق ، وإن فرعه لمثمر. وإنه يعلو ولا يعلى عليه .. وما أنتم ـ يا معشر قريش ـ بقائلين فيه من هذا شيئا إلا وأنا أعرف أنه باطل " . ـ وشهادة عتبة بن ربيعة بن عبد شمس أبو وليد ( 2 هـ / 624م) ـ وهو من سادة الشرك في قريش ومكة ـ للقرآن عندما سمعه من رسول الله صلى الله عليه وسلم فقال : " لقد سمعت قولا ، والله ما سمعت مثله قط. والله ما هو بالشعر، ولا بالسحر، ولا بالكهانة.. ووالله ليكونن لهذا الذي سمعت نبأ عظيم" . ـ وشهادة الدكتور طه حسين (1306 ـ 1393 هـ / 1889 ـ 1973م ) ـ وهو أحد أبرز البلغاء في القرن العشرين .. والذين جمعوا ثقافة الغرب إلى ثقافة الشرق ـ على تفرد القرآن وعلوه على الإبداع البشرى .. عندما قال : "لقد قلت في بعض أحاديثي عن نشأة النثر عند العرب : إن القرآن ليس شعرا ولا نثرا، وإنما هو قرآن ، له مذاهبه وأساليبه الخاصة في التعبير والتصوير والأداء. فيه من قيود الموسيقى ما يخيل إلى أصحاب السذاجة أنه شعر، وفيه من قيود القافية ما يخيل إليهم أنه سجع ، وفيه من الحرية والانطلاق والترسل ما يخيل إلى بعض أصحاب السذاجة الآخرين أنه نثر. ومن أجل هذا خُدع المشركون من قريش ، فقالوا : إنه شعر ، وكذبوا في ذلك تكذيبا شديدا. ومن أجل هذا خدع كذلك بعض المتتبعين لتاريخ النثر ، فظنوا أنه أول النثر العربي، وتكذبهم الحقائق الواقعة تكذيبا شديدا .. فلو قد حاول بعض الكتاب الثائرين ـ وقد حاول بعضهم ذلك ـ أن يأتوا ب&;;#1605;ثله لما استطاعوا إلا أن يأتوا بما يضحك ويثير السخرية" . هكذا شهد أساطين البلاغة والفصاحة والبيان للقرآن بالإعجاز .. وعلى مر التاريخ . * وإذا جاز لعظيم الفاتيكان أن يجهل هذه الشهادات الشرقية للقرآن الكريم بالتفرد والإعجاز .. أو أن يتجاهل الإعجاز الأكبر والأخلد للقرآن : إعجاز صناعة الإنسان السوي والمجتمع السوي عبر الزمان والمكان ـ فضلا عن الإعجاز بالإنباء بالغيب .. والإشارات للإعجاز العلمي .. إلخ .. إلخ ـ فهل يجوز لمثل عظيم الفاتيكان أن يجهل ما كتبه علماء غربيون ، بلغات غربية عن هذا القرآن الكريم ؟! . وهلا قرأ ـ قبل أن يصف القرآن بهذا الوصف الغريب والعجيب والمريب ـ ما كتبه عملاق الثقافة الإنجليزية الدكتور مونتجمرى وات ـ بعد رحلة مع القرآن والدراسات الإسلامية زادت على ثلث قرن ـ توّجها بحديثه عن القرآن ، الذي قال فيه : "إن القرآن ليس بأي حال من الأحوال كلام محمد، ولا هو نتاج تفكيره ، وإنما هو كلام الله وحده ، قصد به مخاطبة محمد ومعاصريه ، ومن هنا فإن محمدًا ليس أكثر من "رسول" اختاره الله لحمل هذه الرسالة ، إلى أهل مكة أولاً ، ثم لكل العرب ، ومن هنا فهو قرآن عربي مبين .. إنني أعتقد أن القرآن ، بمعنى من المعاني ، صادر عن الله ، وبالتالي فهو وحى .. إننا نؤمن بصدق محمد وإخلاصه ، عندما يقول : إن كلمات الله ليست نتيجة أي تفكير واع منه .. وربما كانت الملامح الأساسية للوحي يمكن اختصارها في العناصر الثلاثة الآتية : 1ـ أن الكلمات المنزلة على محمد كانت تحضر في عقله الواعي. 2ـ وأن تفكيره الشخصي لم يكن له دور في ذلك. 3ـ وأن يقينا جازما كان يتملك فؤاده أن هذه الكلمات هي من عند الله . لقد وجد محمد الكلمات ، أو المحتوى الشفهي حاضرًا في وعيه ، فلما تمت كتابته شكّل النص القرآني الذي بين أيدينا. وكان محمد واعيا تماما أنه لا دخل لتفكيره الواعي في هذه الرسالة القرآنية التي تصله. وبتعبير آخر فقد كان يعتقد أنه يمكنه أن يفصل بين هذه الرسالة القرآنية وبين تفكيره الواعي، الأمر الذي يعني أن القرآن لم يكن بأية حال من الأحوال نتاج تفكير محمد .. إنه لا ينبغي النظر إليه باعتباره نتاج عبقرية بشرية. وفى الحوار مع الإسلام ، يجب أن يتخلى المسيحيون عن فكرة أن محمدًا لم يتلق وحيا ، وعن الأفكار الشبيهة. وعندما تحدى محمد أعداءه بأن يأتوا بسورة من مثل السور التي أوحيت إليه ، كان من المفترض أنهم لن يستطيعوا مواجهة التحدي ؛ لأن السور التي تلاها محمد هي من عند الله ، وما كان لبشر أن يتحدى الله. وليس من قبيل الصدفة أيضًا أن كلمة (آية) تعنى علامة على القدرة الإلهية ، وتعنى أيضًا فقرة من الوحي. وإذا لم يكن محمد هو الذي رتب القرآن بناء على وحي نزل عليه ، فمن الصعب أن نتصور "زيد بن ثابت" (11 ق هـ ـ 45 هـ / 611 ـ 665م) أو أي مسلم آخر يقوم بهذا العمل .. ومن هنا فإن كثيرًا من السور قد اتخذت شكلها الذي هي عليه منذ أيام محمد صلى الله عليه وسلم نفسه .. والقرآن كان يُسَجَّل فور نزوله . ورغم كثرة القراءات للقرآن فإن أيا منها لم تؤد إلى جنوح معاني القرآن بحيث تجعلها بعيدة عن المعاني المفهومة من القراءات الأخرى ..إن القرآن يحظى بقبول واسع ، بصرف النظر عن لغته ؛ لأنه يتناول القضايا الإنسانية .. وإذا كان القرآن كلام الله وحده ، ورسالته إلى محمد ، فإن الكثيرين من المسيحيين لا يفترضون أن كلمات الله ـ في العهدين القديم والجديد ـ قد جلبها مصدر خارجي ممثل في ملك أو ملائكة يملونها على كُتاب الأناجيل ، وإنما يلقى في روع هؤلاء الكتاب أن ما يكتبونه إنما هو كلام الله حقا ، والأنبياء الوارد ذكرهم في العهد القديم يعلنون دون تردد "هكذا يقول الرب" .. ولذا فلابد أنهم كانوا يعتقدون أن ما ينطقون به من كلمات هو بمعني من المعاني كلمات الله حقا .. ولو احتفظ يهود العصر ومسيحيوه بيهوديتهم ومسيحيتهم في حالة نقاء لاعترفوا بالرسالة التي ألقاها الله إليهم عن طريق محمد ، تماما كما فعل ورقة بن نوفل (12 ق.هـ/ 611م) الذي أفادت الروايات أن استجابته كانت إيجابية لمحمد . وإن إشارة القرآن إلى تحريف لحق اليهودية والمسيحية ـ وبصورتهما الموجودة على أيامه ـ قول صحيح .." . تلك شهادة غربية للقرآن الكريم.. كتبها عَلَم من أعلام الثقافة الغربية.. بعد رحلة مع القرآن والدراسات الإسلامية زادت على ثلث قرن .. ومثلها كثير في دراسات العلماء الغربيين المنصفين للإسلام .. فلماذا غابت مثل هذه الشهادات عن ثقافة "أستاذ الفلسفة" وعظيم الفاتيكان الذي تجاوز كل حدود المعقول والمقبول عند وصف آيات القرآن الكريم بأنها "تعليمات أوامر اللئام"!!
    1 نقطة
  14. ربنا ينتقم منك يا مبارك انت وكل الحرامية وربنا ينتقم من أى حد عايز يحرق دمنا
    1 نقطة
  15. وقالت: ما تكسفش ما تكسفش دول زي أخواتك، والله يا بنات كان شقي شقاوة، هئ هئ لأ ولسة شقى .. مع نصف ضحكة اعرفها من أمي لما تمسك علي ذلة. شقي أوي هو باس زميلته من هنا وراحو بعتلي على طول بس بس بس .. طبعاً بس هنا ليست بس التوقف ولكنها بس الاستعطاف والرحمة .. زميلتي مين يا أمة .. أبوس ايديكي .. ولا بلاش أبوس ايديكي .. أقولك بلاش ابوس خالص .. بس و النبي ورحمة ستي وجدي مين زميلتي دي. قالتلي فاكر لما كنت بتروح الحضانة اللي في حارة اليهود وانت عندك اربع سنين وبوست البنت اللي جنبك في الفصل والمدرسة بعتت وقالتللي ابنك باس زميلته .. اربع سنين .. يا جماعة اربع سنين .. إحياة النبي اربع سنين .. اربع وسنين احمدك يارب .. اربع سنين يا امة وعملتيها غنوة وحدوتة .. ويا جرادل المية الساقعة انهمري .. ويا شلالات نياجرا أهدري .. بتقولك اربع سنين .. بحب الدنيا كلها .. الحمد لله كان عندي اربع سنين .. يعني عيل .. كنت عيل .. يعيش العيال وعمايل العيال .. بوستها لما كان عندي اربع سنين .. وبعدين تبت من بعدها وعملت عمرة .. وبطلت بوس خالص.. وكمان خليت أمي تبطل تحكي ذكريات عني بالطريقة دي .. وفكرتني باغنية: ياماما ستو احكلنا حكاية بس اوعي تطلع قصيرة .. والتي تنتهي بفعل فاضح من الجدة .. حين تأمر أحفادها بهذا الطلب الفاحش: طب حزموني وسدو الشيش واتفرجوا على رقص زمان آه يا ترللي يا يللي آه يا ترللي يا يللي يا عين
    1 نقطة
  16. .. بهذه الصيغة أمام خمسة من البنات العذارى .. وعن واحد بيثقوا فيه .. يا نهار اسود .. بوست زميلتك .. وبعتوا لأمك .. يا نهار مجازر واحنا اللي فاكرينك خضرة الشريفة .. بوست زميلتك وبعتوا لأمك .. واحنا اللي كل شوية رايح فين يا أستاذ أحمد، رايح أصلي .. جاي منين يا أستاذ أحمد .. كنت في الجامع.. بوست زميلتك وبعته لأمك .. دلوقتي بقى ورينا جمال خطوتك .. رايح فين يا كازانوفا .. رايح أجيب أومو ..جاي منين يا كازانوفا .. كنت باجيب اومو .. ليه يا كازانوفا .. علشان نطهر المؤسسة من أمثالك .. طبعا لم تستطع واحدة من البنات أن تنطق بأي كلمة مما سبق.. بس ده كان حالهم .. وواحدة منهم فضلت تبص علي من فوق لتحت ومن تحت لفوق لما اتحرقت في مكاني .. وتحول وجوههم من اللون الوردي المرحب بالست كوندانفيسة الى اللون الأصفر المخضوض، ومن اللون الأصفر إلى اللون الأسود المنتقم .. وأنا طبعا صرخت في أمي: انت بتقولي ايه يا حاجة .. زميلتي مين؟ يا نهار اسود!!
    1 نقطة
  17. وده كمان فيلم وثائقي بعد إذن شيكو http://www.youtube.com/watch?v=jteKS6XTpjk&feature=related
    1 نقطة
  18. :copied: عايزة كل راجل من رجال المنتدي يبصوا لصوابعه ويطمنا إيه الأخبار إذا كان الأمر كذلك وخوفا على الجنس اللطيف من الكعبلة ، فسوف أقرر أن أرتدى قناعا وقفازين
    1 نقطة
  19. مبروك لكل المصريين أن يأتي اليوم الذي نرى فيه كل من سولت له نفسه أن ينهب هذا البلد واثقا بأنه لن يحاسب أبدا على ما اقترفه في حق كل المصريين والله انا فيه واحد كان نفسي جدا جدا أشوفه مشرف معاهم ويمكن يكون أكتر واحد كنت أتمنى اقامته بالبورتو ذلك الوزير المتغطرس المستفز الذي يسب أهل بلده تحت قبة المجلس وغيره من أفعاله المستفزة الغااااااااالي اللي عمره ما كان غالي
    1 نقطة
  20. إذا لم أتذكر له إلا واقعة واحدة فقط فهي كافية لمحاكمته بعد استشهاد أكثر من ألف مواطن مصري شريف غرقاً في عبارة الموت وتذكرته هو وكامل أفراد أسرته في الأستاد يشاهد مباراة كرة القدم .. ويفرحون ويزقططون بالأهداف ولم يهتز لهذا المشهد المهيب .. موت أكثر من ألف مصري دفعة واحدة .. أكلتهم الأسماك .. وماتوا من البرد والرعب والحرق وغرقاً .. عندما أتذكر فقط هذا الحدث .. أشعر بأن الله هو المنتقم الجبار .. وعدله ينزل علينا ليقتص لنا جميعاً كمصريين .. من حاكم لم يكن يحبنا ولا يهتم بأمرنا .. وإذا كان يقول ذلك .. فهو كاذب .. وضال .. كم مرة في تاريخ الأمم يموت لها أكثر من ألف شهيد في يوم واحد .. ولم يعلن الحداد الرسمي في البلاد ... بل ولم يحقق ولم يسأل ولم يهتم .. لماذا لم تخرج فرق الإنقاذ مبكراً .. ولم يحاسب ولم يحاكم .. من كان مسئول عن الميناء وعن الإتصالات .. وعن تحرك فرق الإنقاذ هذا الرجل حكم مصر والمصريين .. وكان ظالماً .. وجباراً .. وهو الآن يحاكم لأي سبب كان .. ويواجه خاتمته المستحقة له في نهاية عمره اللهم نسألك حسن الخاتمة ..
    1 نقطة
  21. وحشتونى و هتوحشونى مسافره اخر الشهر طبعا مش مبسوطه لانى نازله مصر و مش عارفه هنرجع ولالا و اهلى كلهم هنا و اخواتى والوالد و الوالده يعنى عندى اكتئاب جامد جدا قلت اسلم قبل ما انشغل فى العفش و التجهيز للسفر بجد محتاجه دعواتكم لان الوضع صعب عليا لانه جه فجاه ولان مليش حد فى مصر حد محتاج حاجه من مصر ؟؟ دكتورة ياسو مش عارفه الاسم كده صح ولا غلط بخصوص السفر للكويت و الفرق بينه و بين الامارات الكويت ممكن تقولى عليها بين السعوديه و الامارات فى المصاريف و مستوى المعيشه يعنى الامارات غاليه فى الايجارات و مصاريفها المعيشيه كتير اما الكويت فمعقوله مستوى معيشى و مادى كويس يعنى تعيشى كويس و كمان تحوشى اما عن الشغل هنا فالخاص فترتين يعنى 4 ساعات و بريك و العصر 4 ساعات تانيين اما الحكومه فبيبقى فترة واحده على بعض و ممكن يبقى فى نبطشيات على حسب المؤهل يعنى مسجل ولا مسجل اول ولا اخصائى الاستشاريين هناغير مرغوب فيهم بمعنى تانى مش مطلوبين لان شغلهم بيقى اقل و مرتبهم عالى بالماجيستير ممكن توصلى بالمرتب 1500 دينار و ممكن اقل حسب المكان طبعا المصاريف بتبقى حسب عدد افراد الاسرة و اذا فى مدارس ولالا يارب اكون افدتك اه نسيت اقولك اسالى على المكان كويس قبل ما توقعى لان فى مستشفيات هنا خصوصا فى الخاص سمعتها مش حلوه فى التعامل مع الاطباء و كمان قبل ما تمضى اى عقد اسالى الجماعه هنا فى المحاورات و هما اكيد هيفيدوكى لان ممكن يبقى فى اى بند يضايقك فى المستقبل ربنا معاكى
    1 نقطة
  22. الفاضل التونسي..و الفاضلة شيكو... لقد قلتما ما يكفي..وكلامي ليس له قيمة بعد مداخلتكما القيمة.. أما بخصوص سؤال أستاذ التونسي..عن ما إذا كان القاضي يملك حق العفو والصفح...أنا أعلم أنك تسأله استنكارا..و ليس استفسارا..و لكن لكي لا يلتبس الأمر علي أحد..إليك الحديث التالي..و هو في سنن بن ماجة أظن أن الكلمات المظللة بالأحمر..تجيب عن السؤال..و تقضي علي أي دعوة صفح أو عفو عن من أجرم في حق نفسه وشعبه ووطنه.. و المقطع الأخير من الحديث..من أول جملة.."لأنه يقول" هذه زيادة.. من شرح ابن باز رحمه الله
    1 نقطة
  23. بعد التفكير اكتشفت انى لا احمل اى مشاعر لا سلبية ولا ايجابية لحسنى مبارك وأهله واعوانه - فى الفترة دى - يعنى لا يستحق لا هو ولا غيره ان اضيع من وقتى ثانية للتفكير فيه حسنى مبارك مجرم ويستاهل العقاب الذى يقرره القانون ارى ان هناك ماهو اهم منه الأن انها مصر كلها يجب ان نفكر فى مصر كيف نبنيها ونعيد المجد اليها
    1 نقطة
  24. المهندس باقي زكي يوسف ربما لايعرفه الغالبية من المصريين ، وكيف يذكرونه وقد توارى اسمه فى الظل لاربعة عقود كيف يذكرونه ولم يعرفوا عن حرب أكتوبر سوى بطل الضربة الجوية السوبرمان أو الرجل الباتمان كيف يذكرونه وقد انحصرت اسماء الابطال فى السادات او خصمه سعد الدين الشاذلى وتاه اسم وزير الحربية فى زحام تلك الخصومات أحدثكم عن بطل الفكرة ، أو فكرة البطل اللواء مهندس باقي زكي يوسف صاحب " فكرة " مضخات مياه حرب أكتوبر 1973 ، الرجل الذه هداه الله إلى فكرة كانت أحد أهم عوامل نجاح عبور قواتنا إلى داخل سيناء بأقل خسائر بشرية ولتمكن المصريين من فتح اول ثغرة فى ساتر ترابي يبلغ ارتفاعه 20 مترا على قاعدة عرضها تراوح بين 8 أمتار الى 200 متر. اليكم أول حديث مع البطل اللواء مهندس باقي زكي يوسف ، ولعل اخوة لنا يعفونه وأهله من " الجــــزية " نظير ما قدمه لمصر ولاخوانه المسلمين http://www.youtube.com/watch?v=Es_ynDVwVG4
    1 نقطة
  25. والله ياريت ماتنسوش المحطة دى فى الإزالة ماكنتش باحب أنزل فيها
    1 نقطة
  26. السلام عليكم الاخوه الكرام جزاكم الله خيرا اخى طارق شكرا على الموضوع الجميل و الذى يجئ فى وقت مهم تضافرت فيه جهود الكثيرين للنيل من الاسلام ممثلا فى السلفيه و لكن بائت الجهود بالفشل الذريع تمثلت فى 78 % نعم و انقلب فيه السحر على الساحر و اصبح اليوم رموز المنهج السلفى ملئ العين و البصر و اليوم يتحرك محمد عبد المقصود و نشأت و فوزى السعيد و حسان و غيرهم من الافاضل بين المساجد و القنوات معوضين سنين طويله من الكبت و الحبس و التقييد على توصيل الدعوه و العلم الى الناس الذين يعيشون مرحله غير مسبوقه تهاوت فيها دعاوى و نظريات الباطل ظلت سنين طويله محميه من النظام البائد الباطش شاء الله عز و جل ان تنهار فى لحظات كبيت من كرتون لم يتحمل هبه ريح . . اولا اؤكد على ان الكلام و النقد للفكره و ليس لمعتنقها تجنيبا لوساوس الشيطان بيننا و بين إخواننا . سؤالك يا طارق واضح و جلى بالنسبه لى و قد فهمته شخصيا بالليبراليه فى مواجهه الاسلام على إعتبار ان السلفيه كمنهج ما هى إلا الاسلام على حقيقته لانه لا يُتصَوَر ان هناك إسلام غير إسلام ابو بكر و عمر و من تلاهم على المنهج القويم منهج الصراط المستقيم الموجود فى القرأن و السنه الصحيحه . اقول كيف ذاك ؟ و بدون تنظير و مجالس صالونات الليبراليه و كما ذكر الاخوه الاعزاء و موجود فى الموسوعات الاسلام لا يعرف ذلك التحرر المذكور اعلاه و الذى نرى أثاره جليا فى العالم الغربى اليوم و المجال أضيق من ذكر مدى ما وصل إليه الغرب فى ظل الليبراليه المزعومه من إنهيار فى جميع المجالات إقتصاديه و إجتماعيه و الاسواء و الانكى من كل ذلك المنظومه الدينيه و التى هى الرأس بالنسبه لنا كمسلمين لو تدبر الجميع بصدق و تجرد ما قدمه الاسلام للانسان من نظام يتعامل بفهم شديد و معرفه تامه به ما فكر أحد ..فضلا ان ينتمى للاسلام .. مجرد التفكير فى النظر فى فلسفات او افكار أخرى مفهوم الحريه ..المسئوله.. هو الذى وضعه الاسلام للانسان بدء من حتى الدخول فى الدين انت حر فى ان تدخل او لا تدخل فى الدين و لا إكراه عليك فى ذلك بالله هل تعلمون ماذا فعلت اليهوديه و المسيحيه مع الاخر فى موضوع التهويد و التنصير انت حر فى أكل ما يحلو لك و فقط ممنوع عليك اشياء قليله جدا كالخنزير و الميته و فى حاله الاضطرار مسموح و كذلك العمل و الزواج و كل مجالات الحياه موضوع لك إطار يتفهمك و يتعامل مع مكوناتك البشريه تتحرك داخله بحريه تستقيم حياتك عليه فينعكس ذلك على المجتمع ككل يتطور الى ان يكون المجتمع المسلم هو القائد و الرائد و هذا بالفعل ما حدث و التاريخ هو الفيصل و الحكم . الاسلام لا يعرف انت حر ما لم تضر هل ان انت حر ان تزنى بإمراءه و شرب الخمر دون ان يلاحظك او يراك احد و لم تضر غيرك ..قطعا لا انت حر فى إطار الشرع الإسلامى فقط عدا ذلك لا حريه . . zika الزميل إما انك لا تعرف ما هو التطرف او من هم الاسلاميين كما قلت بل اؤكد لك ان دى فرصه جيده برضو ان النس تعرف حقيقه و مكانه و حجم الطرف الاخر الذى ظل سنين طويله يتربص بالاسلام و اتباعه سمهم ما شئت سلفيين.. جهاديين ... و الهجمه الاعلاميه الشرسه التى زادت بعد الاستفتاء اظهرت مدى ضعفهم و باطلهم و حجمهم فى الشارع و الحمدلله . للحديث بقيه بإذن الله
    1 نقطة
  27. 1 نقطة
  28. خبر جميل ورائع ولكن هل القضاء المصرى حر كما صور لنا اعلام الرئيس المخلوع ام انه مسيس انا ارى انه مسيس (من سياسه..تسييس) وماحدش يزعل لان كل الناس اللى فى السجن الان قدمت ضدهم بلاغات فى نظام الرئيس المخلوع ولم يحقق النائب العام فى اى بلاغ الا الان فهل فعلا القضاء حر...اتمنى ذلك
    1 نقطة
  29. هو أنا هأفضل لغاية أمتي طفلة صغيرة؟!!! نفسي أكبر
    1 نقطة
  30. مبروووووووووووووك شكرا لأستاذ أيمن ولفتفوتة علي نقل الخبر .... ياريت يكون في قانون يمنع قيام الرئيس بوضع اسمه علي ممتلكات الدولة أو جوائز الدولة لمنع تكرار هذا مستقبلا نقطة ع جنب بالرغم من أني كنت من أنصار السرعة في اتخاذ القرارات وكان نفسي إن المجلس العسكري يأخد قرار مثل هذا بسرعة لكن الآن أشعر بمذاق مختلف بالحكم القضائي ....أشعر إن القرار عادل وإن الحق حقي وإني فعلا لم أظلم أحد ولم أكن أنتقم عندما رغبت في إزالة الاسم
    1 نقطة
  31. ...على فكرة موش يحيى الجمل وحده .... انا كمان بحط علامة استفهام كبيرة على سيد مشعل .... سيد مشعل هتلر النظام لقديم ....واحد جنود النظام القديم وخطوط الخلفية التى لا يعرف عنها الكثيرون ....ولكنها ذات مفعول ثلاثى القوة ....
    1 نقطة
  32. ردي على السؤال سيؤكد موافقتي على صيغته لأنه ليس من الأسئلة التي يمكننا الإجابة عليه بنعم أو لا ربما لو كان هل البشر عايشين حياة مؤلمة؟ كنت أجبت ولكن الاسئلة التي تتناول البشر لا يمكننا إيجاد إجابة محددة حيث الاجابة تتنوع بتنوع البشر اللانهائي و حيث أنني أملك أن أجيب عن نفسي وحسب فسأجيب أن الحياة الطيبة متاحة لكل البشر من منطلق العدل الإلهي و لكن البشر هم من يتيهون عنها ربما بإراداتهم ربما رغما عنهم ربما جهلا منهم ربما... ربما كلٌ يملك أسبابه الخاصة الكثيرون يضيعون حياتهم في رحلة البحث عن السعادة و هي بجانبهم!!! الحياة حلم كبير و قليل من يدرك أن بإمكاننا التحكم بأحلامنا و توجيهها كما نريد الكون به وفرة من كل شيء و النظرية الاقتصادية الحاجات متعددة والموارد محدودة اخترعها فاحشي الثراء لإقناع البسطاء بأنه ليس بالإمكان أبدع مما كان كذبة كبرى حتى يرضى الفقير بفقره و السقيم بعلته و الجاهل بجهله و الحقيقة أن كل شيء متاح و كل ما يخطر على بالنا متاح وقريب يمكنك تخيل أن ما تتمناه يدور في أفلاك قريبة منك جدا كل ما عليك فقط أن تطلبه من خالقه ليأتي إليك كم منا يدرك ذلك؟ و كم منا يصدق ذلك بعد أن يدركه؟ و كم منا يطلب بالفعل؟ السعادة قريبة جدا و نحن من نبعدها عن أنفسنا بالاعتقاد أنها غير موجودة أو غير متاحة أو أنها ليست لنا
    1 نقطة
  33. ولان لكل زمن رجاله ..ولكل فترة متطلباتها .. فمصر محتاجه الان ..و لمنع فوضى عارمه متوقعه ((تغلى تحت الرماد)) ..واحد اشبه فى حزمه وقسوته ودمويته ب ((ابو الحجاج الثقفى))ولو لفترة شهر واحد .. للتعامل مع البلطجيه شديدى الاجرام طبعا .. ليس الا .. مش عايزينه غير انه ينفذ عمليه واحده او اتنين فى كل محافظه .. يحصد فيها رؤوس البلطجيه العفنه .. التى أينعت وحان قطافها ..عبر فرقه خاصه .. بملابس خاصه .. نسميها مثلا فرقة ((تطهير)) .. يكون لها جناح مخابراتى على اعلى مستوى .. يحدد اسماء واماكن البلطجيه شديدى الاجرام .. ويعرف انسب وقت للهجوم عليهم((الوقت اللى يكون اكبر قدر منهم متجمع فى مكان واحد)) وحصد ارواحهم حصدا صفته بقى رئيس وزرا .. وزير داخليه .. رئيس مخابرات .. لواء اركان حرب .. مش مهم لقبه .. المهم يكون ((ابو حجاج الثقفى)) اصدار 2011 .. غير كده .. مفيش فايده .. ومفيش حل تانى ((سريع وجذرى)) لتطهير البلد من هذا البلاء المسمى بلطجه ... الا بالتصفيه الجسديه
    1 نقطة
  34. أستاذ العطار أشكر مرورك الكريم هنودة هانم يا حبيبتي ليه بتعيطي بس و كمان عايزة تروحي له :blink: أحلى حاجة في كلامك هو إننا ندعيلهم لعلنا نكون ممن اعتبرهم رب العالمين ولد صالح يدعو له لو رحنا لهم دلوقت أمال مين حيدعيلهم روقّي يا قمر الحياة رحلة لازم نقوم بيها قبل ما نقابل وجه رب كريم كلنا رايحين له بس قاعدين بنجهز في الشنط و نعد العدة و نحضر الزادة والزوادة
    1 نقطة
  35. فى رأيى أن القسوة والمزايدة فى كراهية رجال الأمن والشرطة عموما والتحريض على هذه الكراهية ، أمر فى منتهى الخطورة .. من السهل أن نوغر الصدور - إلى حد الانفجار - ضد هذا الجهاز ، فمخازيه وممارساته المرفوضة أكثر من أن تعد أو تحصى .. ولكن إذا استمرت هذه القسوة وتلك المزايدة فمن الممكن أن نخلق جيشا من القتلة المحترفين على غرار "السكرى" شريك ومنفذ جريمة "هشام طلعت مصطفى"
    1 نقطة
  36. كنا نبحث عن إمامٍ عادل قآمْ طِلِعْلِنا عادل إمام. الشيخ عبد الحميد كشك
    1 نقطة
  37. عارفين الناس لسه بتتظاهر في الشوارع ليه لإنهم مش لاقيين وسيلة يعبروا بيها عن مطالبهم غير التظاهر بعد تعيين الحكومة الجديدة توقع الناس أن تكون أكثر استجابة لللمطالب من سابقتها واستبشروا خيرا بها لكن الأيام اثبتت أن نفس العقلية القديمة لازالت تحكم ... سيبهم يتكلموا زي ما هما عايزين واحنا نعمل اللي احنا عايزينه ولسه ماشيين بنفس منهجية القرارات المطبوخة في الغرف المغلقة والتعيينات المثيرة للجدل والتي أشم فيها رائحة يحيى الجمل مستشار السوء الذي اثبت أنه ليس اقل عنجهية وصلفا من مبارك وشفيق وأشباههما
    1 نقطة
  38. مساء الخير أو صباح الخير مش مهم يا جماعة في جروب اسمه DVD4arab في توبك مخصوص للفرنساوى حلو قوى اللينك ده مباشر للتوبك الفرنساوي اللي مش عامل اشتراك في المنتدي ده يعمل وحاتستفيدوا قويييييييييى http://dvd4arab.maktoob.com/forumdisplay.php?f=743 :clappingrose:
    1 نقطة
  39. انا راى ان مشاكل الاسره و الطفل لن تحلها القوانين ابدا ابدا لا قانون الرؤية ولا قانون الاستضافه فى قانون الاسر مافيش ضمانات لان مافيش ثقه اصلا الست بتستغل الرويه عشان الزوج مابيصرفش و الاستضافه ممكن تستغل لخطف الطفل ازمة الثقه مابيخلهاش قوانين الازهر اولى بيه انه يعمل مجلس فقهاء يعرض عليه المشكله و يقدم فتواه بعيد عن المحاكم
    1 نقطة
  40. هو إعادة النظر بقت جريمة سيادتك رافضة إعادة النظر طيب ما يصدروا قانون يمنع إعادة النظر أو حتى النظر وخاصة إذا كانا من المفتي وشيخ الأزهر والمفروض أن لهما الكلمة العليا في هذا الشأن لا المخربون في الأسرة والطفل واين كانت كلمة المفتى العليا و شيخ الازهر لما كانت سوزان موجودة بعد ما رحلت افتكروا اعادة النظر و ياترى وقتها مكنوش قادرين يتكلموا لية مفتى الديار و شيخ الازهر ليس لهم اى كلمة عليا لان الكلمة العليا لله و رسولة بيتهايلى كان اجدر بيهم لما وقتها شافوا ان الكلام دة مخالف للشرع او فية اى شبهة كانوا تحدثوا وقتها فاساكت عن الحق شيطان اخرس دة مش قانون اقتصادى او سياسى يتغير بالظروف الاجتماعية او السياسية دى قوانين مستمدة من شريعتنا الاسلامية التى لا تتغير بتغير الزمن و المكان و الوقت و الاشخاص
    1 نقطة
  41. أول هدية طبعا حياتي هدية الخالق عز وجل منحني الحياة و خلق لي روح و جسد عندما انظر إلى المرأة أحمد الله تعالى على دقة صنعته في خلقتي {لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ }التين4 من رأسي إلى أخمص قدمي أرى دقة صنعة الخالق المتمثلة في جسدي و كل شيء مصنوع له وظيفة أو أكثر فالعين لنرى والأذن لنسمع و الأنف لتشم و اللسان ليتذوق و يتحدث جفون وأهداب لتحفظ العين شفتان لتحفظان الأسنان أسنان تقطع و تمزق و تطحن و تمضغ الطعام ( الوقود) أجهزة متناهية الدقة تعمل ذاتيا و نحن مشغولون عنها أو حى نائمون قلب يدق بلا انقطاع ( المحرك) و دون تدخل منا رئتان تفلتران الهواء فتأخذ ما ينفع و تطرد ما يضر معدة و أمعاء تحول الطعام إلى وقود للمحرك مخازن استراتيجية أجهزة تصريف دقيقة عظام تكون الهيكل و لحم يكسوها ليحافظ عليها من الكسر و جلد يغلف ذلك فيه نهايات عصبية للاحساس بالحرارة والبرودة و الألم فنتنبه و نسرع بالترطيب أو التدفئة أم البحث عن العلة المسببة للألم بشرة و شعر و أظافر للحماية و أيضا جمال خلقة سبحان الله! ما هذه الهدايا العظيمة و كل هدية منهم لا تُعد و لا تُحصى عندما تسمع صوت المنبه الذي أيقظك احمد ربك على نعمة السمع إلى كل من يفتح عينيه في الصباح فيرى الغرفة من حوله تذكر أن الله تعالى عافاك أن تكون كفيفا لا تبصر إذا أخذت نفسا عميقا فاحمد الله تعالى أنك حي تُرزق و إذا قمت على رجليك و مشيت احمد الله تعالى أنه عافاك أن تكون مشلولا عاجزا عن الحركة و عندما تتحرك إلى مرآة الحمام لتغسل وجهك و تتوضأ ابتسم لوجهك و لا تغتم و لا تهتم و لا تحزن و اشكر نعمة الخالق في خلقتك اشكره على جسدك حتى وإن كنت تراه غير مثالي ثم أشكر جسدك على تحمله لك مهما اسأت استخدامه و ادعو بامتنان اللهم كما حسنت خلقي حسّن خُلُقي آمين
    1 نقطة
  42. طلبنا ترك الذنوب فوجدناه بصلاة الضحى .. وطلبنا ضياء القبور فوجدناه في قراءة القرآن .. وطلبنا عبور الصراط فوجدناه في الصوم والصدقة .. وطلبنا ظل العرش فوجدناه في محبة الصالحين .. الشافعي
    1 نقطة
  43. الحل المنطقي من وجهة نظري هو أن يكون اختيار المحافظ بالانتخاب ... وإذا لم تكن الظروف مهيئة لانتخابات في الوقت الحالي فليس اقل من أن يجلس من بيده القرار مع الوجهاء والحكماء في كل محافظة قبل أن يختار ليستمع الى وجهة نظرهم ... أما أسلوب القرارات الفوقية التي تطبخ في غرف مغلقة وتفرض على الشعب فقد انتهى أوانه.
    1 نقطة
  44. خاطب في الرجل عقله , و في المرأة قلبها , و في الأحمق أذنه
    1 نقطة
  45. للمصريين فقط على مداخل مطار القاهرة الجوى
    1 نقطة
  46. والله واحلوت اوى كدة يسمع منك ربنا على الاقل ربنا يرحمنا من الاشكال دى بس هو ساعات بحس ان سنك اكبر من قدراتك العقلية كتير يلا هش بقى من هنا طير انت هش بقى ......
    1 نقطة
  47. ايه ده ...... هو الناس راحت و مارجعتش تانى ولا ايه ؟؟؟!!!! انتوا فين يارداله .....!!!؟؟؟
    1 نقطة
  48. رنت هذه الجمله في اذني اليوم من لم يقبل علي الله بلطائف الاشارات.... سيق اليه بسلاسل الامتحانات اللهم اجعلنا ممن يأتيك طوعا ولا تجعلنا ممن يأتون بعد الإبتلاء
    1 نقطة
×
×
  • أضف...