اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

لوحة القادة

  1. م تيمور المراغي

    • نقاط

      5

    • إجمالي الأنشطة

      10060


  2. fatfouta

    fatfouta

    الأعضاء


    • نقاط

      5

    • إجمالي الأنشطة

      8262


  3. Abu Reem

    Abu Reem

    الأعضاء


    • نقاط

      4

    • إجمالي الأنشطة

      2507


  4. التونسى

    التونسى

    الأعضاء


    • نقاط

      4

    • إجمالي الأنشطة

      3801


المحتوى صاحب التقييم الأعلى

عرض المحتوى صاحب أعلى تقييم في 04/29/11 في جميع الأقسام

  1. ماهو الشيخ الذي لا يهتم بشئون المواطنين الاجتماعية والسياسية والاقتصادية يقولون عليه شيخ تقليدي من بتوع الكلام عن الطهارة والحيض واهمية الجلباب القصير وكيفية الدخول الى الخلاء ، ويتم التهكم عليه ولو اتكلم فيما يهم الناس في وقتهم الراهن ولو تكلم عما يمس حياتهم من امور سياسية واقتصادية واجتماعية ، ايضا يتم التهكم عليه ، او كتابة مثل هذا التعليق الذي كتبته يا استاذ محمد لكن لو عاوز الحق هو الشيخ صفوت حجازي يتحدث الان في السياسة لان وضع مصر الان يتطلب التطرق الى هذه الامور ، والاهتمام بها ، وطبعا اذا ثار تساؤل في اذهانانا لماذا لم يكون هذا الحديث قبل الثورة فطبعا السبب معروف ، من كان يتكلم عن فساد النظام قبل الثورة كان يتعرض للاعتقال او الايقاف وطبعا ليس من المنطق تحدي النظام من شخص بمفرده اما الان وبعد انتفاض الشعب كله فمن الطبيعي ان يتطرق الشيخ لامور السياسية في هذه الفترة الحرجة حتى تقف الدولة على اقدامها وبعدها يعود للحديث عن جميع النواحي الدينية والاجتاعية ايضا لكن لو لم يتحدث في شئون البلد الان لكان تم انتقاضه ايضا ،، مش كده والا انا غلطان
    3 نقاط
  2. أسمعوا اسلوب كبير الاطباء الشرعيين الاخ الدكتور اللى اتشهر من ساعة اسفكسيا الخنق لو الحوار طويل عليكم مش مهم تكملوا للاخر هو من اول ماهيبتدى يتكلم هتحكموا علية دى ولا طريقة دكتور ولا طريقة مسئول كبير....لا بجد انا نفسيتى تعبت وبعدين بيقول انا ضميرى مستريح.....انا سمعته كله الصبح بصراحة حسيت باللى حاسس بيه يسرى فودة يا عينى مش عارف يرد عليه يقوله ايه شوفوا تلفيقه حتى فى جثث الشهداء....حسبى الله ونعم الوكيل http://www.youtube.com/watch?v=sr_Q2op-heI&feature=player_embedded
    2 نقاط
  3. بأضم صوتي لصوتك يا طارق... و أطالب بمعرفة مصير كاميليا و وفاء و التأكد من عدم التعرض لهم، كما أطالب الكاتدرائية بتوضيح الأمر و سبب التكتم عليه و عدم تقديمهم للاعلام للدفاع عن أنفسهم سواء كانوا مسيحيات أو مسلمات... و أطالب بمحاكمة المسئولين سواء كانوا اساقفه أو بطاركة علي هذا ، اللهم الا لو كان هذا السكوت بأمر من الجيش و المجلس العسكري... هذا الموضوع اخذ أكبر بكثير من حجمه، و نفقد فيه وقتا و جهدا اقتصادنا بحاجة لهم... من يغير دينه من أي اتجاه أو بأي اتجاه، يفعل ذلك لوجه الله و الله هو حاميه و مجازيه... و يجب علي ال"دوله" المصرية حمايته و ليس هذه الجماعة او تلك... نرجو من البطريركية الخروج للاعلام و نفض يدها من هذا الموضوع تماما، حياة مسيحي ليست أغلي من الوطن، و دم المسيحي هو بركة لا يجب أن نخشاها... معك يا طارق الي أن تظهر حقيقة الموضوع
    2 نقاط
  4. سيقوم السلفيون بهدم الاضرحة في القلوب بالعلم والعمل وتزكبة النفوس فيقوم المعظمون لها بهجرها وتركها اوسيقوم متبعوها بتخريبها و بهدمها كما فعل رسولنا صلى الله عليه وسلم هدم الاصنام في القلوب اولا
    2 نقاط
  5. والرد التقليدي على هذه الفتوى أن من بيده الهدم هو ولي الأمر رغم أنني لا أجد في الفتوى ما يشير مجرد إشارة لذلك لذلك زي ما قلت مطلوب أن تكون هناك مواقف واضحة حول القضايا التي تخيف الناس لا كلام للتسويق الإعلامي يتناقض مع ما يتم تداوله في الغرف المغلقة ومع التصرفات على الأرض أستغربت هذه المداخلة ، وأغرب ما فيها أنها من العضو الذي أحترم قلمه أولا : مقال فهمي هويدي ينتقد فيها الحملة ضد السلفيين ، فما الذي دعاك لأعتبار أنه مشارك في الحملة الإعلامية ضد السلفيين ثانيا : الفتوى التي ذكرت أخي الفاضل موجودة ومرسخة لدى التيار السلفي وليس هناك من ينكرها -بل هي صحيح الدين الإسلامي ولا داعي هنا لتناول تفاصيل المسألة من الناحية العلمية- . ولن تستطيع أن تأتيني بسلفي يقول بضد هذا الكلام في أي ظرف من باب ما أسميته "التسويق الإعلامي" أما إشارتك إلى أنه لا يوجد في الفتوى ما يدل على أنه تعني أن من يتولى الهدم هو ولي الأمر ؟؟ فأنا أسألك وهل هدم السلفيين قبر في أسوء الظروف التي مرت بها البلد ؟ هل هدموا قبر أو أعتدوا على أحد في أيام الثورة ، ولو حتى بحجة أن ولي الأمر تم إسقاط شرعيته ؟؟ هل أستغل التيار السلفي الحالة الأمنية المترهلة للبلد وهدم قبر ؟؟ لماذا لم يترك التيار السلفي الأهتمام بتدبير أمر إحتياجات الأسر للمواد التموينية والأمن في الإسكندرية وكفر الشيخ وغيرها في أيام الثورة وأهتم بهدم القبور الشركية والكنائس ؟؟ أنا أرجو أن ينتشر بيننا الخطاب المعتدل الذي لا ينتقص من قدر الأخر .. تماما كما فعل "بلال فضل" بالأمس في ندوة مكتبة الإسكندرية ، هذا الشخص الذي يجبرك على تقديره واحترامه حتى لو أختلفت معه فيديو بلال فضل في ندوة مكتبة الإسكندرية
    2 نقاط
  6. http://www.youtube.com/watch?v=tPeiCvWPz_s تضامنا مع احرار درعا درعا تحتاج الي غضبك الحرية بحاجة لصوتك جمعة الغضب وفاءا لدرعا موعدنا امام السفارة السورية بالدقي ,,
    2 نقاط
  7. عفوا استيضاح من الادارة الموقرة لماذا تم تثبيت موضوع في باب الحياة النيابية والديموقراطية يرفع فيه الكاتب قبعته تحية تقدير للبرادعي .. ؟ هل محاورات المصريين متحدثة باسم البرادعي وتثبت المواضيع التي ترفع القبعة له ؟ هل من الممكن ان يتم تثبيت موضوع يتم فيه رفع القبعة لاحد المشائخ ؟ هل محاورات المصريين .. تتحدث وتثبت مواضيع حركة التغيير .. ؟ لماذا لا نرى مواضيع مثبتة ترفع القبعة لمرشح من الاخوان مثلا .. او مرشح من اي حركة اخرى ..؟ مجرد تساؤلات .. :unsure:
    2 نقاط
  8. تابعنا وكلنا إحساس بالفخر والألم إستمرار إنتفاضة أهلنا في سوريا واليمن، فخر بشعب أعلن إنتفاضته علي جلاده من أجل إستعادة أرضة ووطن من حزب ظل منافقوه يفسدون في البلاد من نصف قرن، وألم لشهداء ضحوا بأرواحهم في سبيل حرية أهلهم و أوطانهم . تابعنا سقوط 120 شهيد في الجمعة العظيمة، التي هي حقا عظيمة بأهلها وشهدائها، وعظيمة بتضحياتها، وشبابها الذين خرجوا من كل مدينة في سوريا ينشدون التغيير وإسقاط نظام بشار الأسد الدموي. إن هؤلاء الشهداء سقطوا مع أول تطبيق لإلغاء حالة الطوارئ ي سوريا، وهو مايعني إن بشار الأسد لا يعرف غير لغة الدماء في حواره مع الشعب السوري ومطالبة، ويصر أن يوصف هذه المطالب الشعبية بالتدخلات الخارجية، بالرغم من إنها نابعه من أهلها في سوريا. نحن اليوم نقف صفا واحدا مع أهلنا في ميناء اللاذقية حتى حمص وحماة ودمشق وقرية اذرع الجنوبية ودرعا، نحلم معهم بيوم تشرق فيه شمس الحرية علي بلد شقيق في وطننا العربي. وتؤكد حركة شباب 6 ابريل علي تضامن كافة اعضاء الحركة خاصة وجموع شباب الثورة والشعب المصري عامة مع ثورة اشقائنا الاحرار في سوريا، ونعبر عن كامل دعمنا لإنتفاضتهم السلمية في سبيل تحقيق كافة مطالبهم المشروعة، ونحي فيهم نبذهم للطائفية البغيضة وحرصهم علي وحدة كامل التراب السوري بما في ذلك الجولان المحتل والذي لم يطلق لتحريره النظام السوري رصاصة واحدة منذ عشرات السنين مثلما يطلق الان الرصاص الحي علي صدور شعبه الاعزل. علي النظام السوري أن يفهم جيدا إن نهايته أصبحت أمر محتوم ومنتهي، فالشعوب عندما تريد الحياة لن توقفها زخات رصاص الأنظمة، وعلي بشار الأسد أن يستوعب ذلك جيدا ، ويخرج من السلطة فورا حقنا للدماء، ليترك المجال أمام الشعب السوري ليبني سوريا الجديدة. وفي نفس الوقت نواصل تضامننا ودعمنا الكامل لثورات الشعوب العربية في ليبيا واليمن. ورسالتنا دائما للانظمة المستبدة التي تتحكم في مقدرات بلادنا وتقمع ثورات شعوبها بتلك الافعال الدموية الاجرامية: انتهي امركم فارحلوا عنا. اما رسالتنا لكافة اشقائنا العرب الساعين الي الحرية والعيش في كرامة فهي: (لن ندخل القدس الا احرارا) اللجنة الاعلامية ,,
    1 نقطة
  9. عمرك حسيت..عمرك حسيت!!؟ عمرك حسيت .. إن الدنيا .. فــ عنيك .. بتهون وان حياتك .. ماسخه.. وبايخه ... وعديمة اللون عمرك حسيت ..إنك قربت .. تصير... مجــنـون وانك مطحون.. وكمان مسجون.. فى براح الكون عمرك حسيت .. عمرك حسيت!!؟ عمرك حسيت .. إنك عايز .. تصــرخ .. وتثــور زى البركان .. إللى بيغلى .. وخــلاص حيفــور عمرك حسيت .. إنك شمعه .. عـُمرها .. مهــدور بتموت ف مكانها ..لجل ما توهب غيرها .. النور عمرك حسيت .. عمرك حسيت!!؟ عمرك حسيت .. إنك حــاير.. بيـــن إتجاهـــين وانك ضليت السكه ..وتُهــت .. مع التايــهين عمرك حسيت .. إنك نِفســك.. تبقى بجناحين وتطـــير .. وتفارق دُنيِــتنا .. المليانه أنيـــــن عمرك حسيت .. عمرك حسيت!!؟ عمرك حسيت .. إنـك متغــرب .. بــين النـــاس وانك مش لاقى.. معنى جميل ..إسمه الإخلاص عمرك حسيت .. إنك فى الحب .. وقعت خلاص مع إنك .. حاطط على قلبك ..قــفــل .. وحراس عمرك حسيت .. عمرك حسيت!!؟ عمرك حسيت .. إن الكلمه .. فـ حَلقَك..مدبوحه والصرخه الساكنه.. فـ نظراتك..ساكته ومجروحه عمرك حسيت.. إن البركه.. فـ رِزقك.. مطروحه وبتدعى.. ودايما كده.. أبواب السما..مفـتوحه عمرك حسيت..عمرك حسيت!!؟ اتمنى أن تحوز قبولكم و .. التونسى
    1 نقطة
  10. قد لا نصدق ما يٌقال على شخص ما و نظل نعتقد ان هناك داخل كل انسان جزء نبيل و قد لا نلمح اليد الممتدة لتصفع حتى نسمع وقع الصفعة مدوية و رغم كل ذلك تبقى لذة القيام بالتجربة بأنفسنا لنعرف بأنفسنا أنه............... لذيذة هي اكتشافاتنا للحياة و التي نخوضها بأنفسنا و لا الندم و لا ألم الصدمة يمنعنا من مزيد من الاكتشافات علنا نجد بقايا من نبل في نفوس أخرى معذبة يااااااااه أنام قريرة العين جدا هذه الليلة و غدا يوم جديد و اكتشافات جديدة
    1 نقطة
  11. نداء لرجال الداخلية الشرفاء.....من فضلك أبوس أيدك أرجع ضابط
    1 نقطة
  12. دى اخر الاخبار وخصوصا للناس اللى بره طره للاسف حاسس ان كل مصر تحبست فى طره بس ما علينا دى اخر نشرة اخبار وفانا بها مندوبنا هناك ده شعار طره لاند دلوقتى في طره لاند ومن عالباب... العادلي يقابلك بالترحاب... وجوه تلاقي جرانة معاك... وعز برضه بيستناك وجيمي حبوب وكله ألاطة خلى بلدنا على البلاطة ------------------- طره لاند بيت مبارك الكبير... تعالى وزوره هناك كتير طره لاند: ليه تسرق مره لما ممكن تسرق مليووووووووووون مرة ----------------------------------------------------------------------------- جمال مبارك في حالة هيسترية، يمسك بالكلابشات ويلوح بها ويصيح: شقا عمري .. شقا عمري ضاع .. شقا عمري .. لأ ا ا ا اه زكريا عزمي: مش عيب ابن الرئيس مبارك مايعرفش أصول التخزين فتحي سرور: التخزين كان من اختصاص الشاذلي وأمن الدولة زكريا عزمي: في حد في الدنيا يحط شعب في صفيحة ويسيبه تلاتين سنة في مية مالحة جمال مبارك: والعمل يازكريا؟ زكريا: يعوض عليك ربنا و الملاحة الملاااحة -------------------------------------------------------------- حسنى عمل عيان و مرتضي أغمن عليه عشان ميروحوش السجن بعد اقتراب صدور قرار حبسها ، سوزان مبارك تصرخ : أنا حامل ------------------------------------------------------------------- كــل الـدول عـندهـم رئيـس سـابق ,,, واحنـا عندنـا رئيـس سـوابـق ---------------------------------------------------------------------- ليه بكار جدير بتولي منصب رئاسة الجمهوريه ؟ . . . . . . . 1 - من قلبه و روحه مصري : يعني هيحب مصر ويخاف عليها 2 - النيل جواه بيسري : و كدة هتتحل مشكلة مياه النيل لأن النيل جواه و محدش هيقدر ياخده 3 - كفه رقيق و صغير : و ده هيتعكس على الظباط في الاقسام و ايديهم هتبقى حنينة على قفانا 4- معزته رشيدة : شوفوا بيحب المعزة ازاى و بيخاف عليها هى صحيح بتضيع منه كل حلقة بس مخلص لها , تخيلوا بقى هيخاف على البلد اد ايه 5 - اصحابه كتير كتير اده و ادهم : يعني هيعرف يسيطر عليهم و يفهمهم و لو كان فيه فساد تامر أمين مش هيقدر يقول ان الناس اللي حواليه ضحكوا عليه 6 - محمد منير غنى له : و طبعا محمد منير عنده خبرة في الأغاني الوطنية و السياسية مش زى مثلا حمادة هلال ----------------------------------------------------------------------------------------- جيمي يغني في السجن ويقول . . . ...احلف بسماها وبترابها...ما حد حبسني الا شبابها . . . ثم رد حسحس وقال . . . . . . في كل شارع في بلادي الشعب بيشتم فيا و في ولادي . . النزلاء القدامى في طره لجيمي مامه زمانها جاية جاااية بعد شوية وإيديها فالكلابشات ----------------------------------------------------------- نظيف يطرح علي مبارك > مشروع الزنزانه الذكيه ------------------------------------------------------------------------------------ عاجل . . . . .......... . . . : مظاهرات و اعتصامات داخل سجن طرة للمطالبة برحيل مبارك و المساجين يهتفون: غوروا غوروا انت و هو ، ، ، انتوا ورانا بره و جو --------------------------------------------------------------------- حبيبي يااا فتحي ... يا حر زي الطيــــر تعالى لعمو حسني ... في السجن جنبه سرير ...السجن ده سجننا و الحبس من حقنـــا ايـــه اللي يمنع فتحي انه يعيش وسطنا --------------------------------------------------------------------- احلى اعلان لسجن طره اللى بقى كبيره هو هشام طلعت مصطفى بورتو طره .....زنزانه عالميه على ارض مصريه ------------------------------------------------------------- عاجل | مبارك : الأخوة والأخوات.. أبناء شعب مصر.. أنا اتحبست --------------------------------------------------------------------- عااااااااااجل : أنباء عن إستيلاء زكريا عزمي على خمس زنازين فى بورتو طرة على مساحه 90 متر في العنبر الخامس بتسهيلات من المغربى وفى حماية العادلى ------------------------------------------------------------------------------ سو يا سو مبارك حبسووه مبارك عايز محامى ومنين اجيبله محامى الكل قال قدامى دا حرامى امسكووه سو يا سو مبارك حبسوه وجمال وعلاء وياه وف طره راحو وراه.. وسوزان بتقول الآه اخص عليكو واتفوه سو ياسو مبارك حبسوه مبارك نفسه ف بدله ومنين اجيبله بدله دا ماعدتش حاجه فاضله وحق الشعب هنرجعـــــووه طبعا انا ناقل الموضوع
    1 نقطة
  13. السلفيون بالعقل يناقشون المفتي فهل سيرد عليهم حوار هادئ مع فضيلة المفتي حول مقاله في جريدة "الواشنطن بوست الحمد لله، والصلاة والسلام على رسول الله، أما بعد: فقد فوجئتُ بخبر على موقع مفكرة الإسلام عنوانه: "مفتي مصر للواشنطن بوست: السلفيون وراء استهداف الكنائس والأضرحة!!". فقلت: لعل في الأمر لبْسًا، لعل مصدر الخبر غير موثوق، فعلتُ هذا تطبيقًا لمنهج الإسلام في التثبت مِن الأخبار؛ لئلا نتهم فضيلة المفتي بما هو منه بريء، فدخلتُ على موقع جريدة "الواشنطن بوست" فوجدت مقالة بتاريخ 18/4/2011 بعنوان: "Revolution، counter-revolution and new wave of radicalism in Egypt" By Ali Gomaa ترجمته: "الثورة والثورة المضادة، وموجة جديدة مِن التطرف في مصر" بقلم علي جمعة. وأقسم بالله العظيم.. لقد خطر ببالي أن الخبر نُسب إليه خطأً، وأن الموقع المذكور قد ظلم فضيلة المفتي حيث لم تَرِدْ إشارة إلى منصبه في صدر المقال، وليس كل مَن اسمه "علي جمعة" هو مفتي مصر، ولكني فوجئت في نهاية المقال بما يلي: Ali Gomaa is the Grand Mufti of Egypt وترجمته: "علي جمعة هو فضيلة مفتي مصر". فتأكدتُ أن المقال لفضيلة المفتي، إلا إذا أصدر بيانًا يكذّب فيه الصحيفة، ويتهمها فيه بتلفيق هذا المقال، وهذا ما نتمناه، ولكنه -للأسف- لم يحدث حتى الآن. ثم وجدتُ المقال مترجمًا على موقع صحيفة الأهرام المصرية بتاريخ: 19/4/2011 بعنوان: "الثورة والثورة المضادة وموجة الأصولية الجديدة في مصر" بقلم: د‏.‏"علي جمعة‏"، ولم أجده على صفحات نفس العدد المذكور، وإن كنت قد لاحظت أن موقع الأهرام ترجم كلمة المفتي في المقال: "who call themselves Salafis" بـ "السلفيين"، رغم أن معناها: "الذين يسمون أنفسهم بالسلفيين". وهذا المقال دفع عشرة محامين للتقدم ببلاغ إلى الدكتور المستشار "عبد المجيد محمود" النائب العام المصري، يطالبون فيه بالتحقيق مع الدكتور "على جمعة" مفتى الجمهورية، ويتهمونه بتحريض دولة أجنبية معادية، وهى أمريكا ضد مواطنين مصريين؛ مما يهدد السلام الاجتماعي والوحدة الوطنية، ويثير الفتن. وفيما يلي.. حوار هادئ مع فضيلة المفتي حول بعض ما سطره في هذا المقال: قال فضيلة المفتي: "من أبرز سمات الروح الثورية التي اجتاحت مصر خلال فترة الشهرين الأخيرين هي المشاركة غير المسبوقة في الحياة العامة لجميع فئات المجتمع المصري‏.‏ فجميع المواطنين من شتي الدوائر الاجتماعية‏،‏ ومن جميع مناطق البلاد، ومِن مختلف الثقافات أظهروا معًا إرادة علي التضحية من أجل مستقبلهم السياسي، وهذا في حد ذاته تطور مشجع وملهم في آن واحد". التعليق: هذا اعتراف مِن فضيلة المفتي بمشاركة وتضحيات السلفيين في الحياة العامة، فهم جزء مِن جزء مِن "جميع فئات المجتمع المصري"، وجزء مِن "جميع المواطنين". وأعتقد أنهم -كغيرهم- يستحقون ثناءه. قال فضيلة المفتي: "ولعل أكثر الظواهر إزعاجًا ـ علي الإطلاق ـ خلال الأسابيع القليلة الماضية هي العنف المتصاعد مِن بعض الأوساط المتطرفة ضد بعض الأماكن ذات الأهمية الدينية، ومنها: الكنائس والأضرحة، وتعد هذه الظاهرة تطورًا خطيرًا للغاية، وخاصة في ظل الحالة الهشة التي تعيشها بلادنا في هذا المنعطف التاريخي الدقيق". التعليق: مَن الذي قال: إن المتطرفين الذين سمَّاهم فضيلة المفتي في مقاله بعد ذلك "مَن يسمون أنفسهم بالسلفيين" -"who call themselves Salafis"- مَن الذي قال: إنهم الذين قاموا بالاعتداء على الكنائس والأضرحة؟! ما دليل فضيلة المفتي على هذا الاتهام؟ ألم يسمع المفتي أن التحقيقات قد أثبتت براءتهم من تلك الاتهامات؟! ألم يعلم فضيلة المفتي أن النصارى يتهمون وزير الداخلية السابق بتفجير كنيسة الإسكندرية، وأنهم قد أقاموا دعوى ضده أمام المحاكم؟! ألم يعلم فضيلة المفتي أن السلفيين هم الذين كانوا يحمون الكنائس في ظل الغياب الأمني؟! ألم يخطر ببال فضيلة المفتي أن السلفيين لو كانوا يريدون هدم جميع الأضرحة وجميع الكنائس؛ لفعلوا ذلك في أثناء الغياب الأمني؟! وكانوا سيجدون مَن يساعدهم، ولكن لم يمنعهم من أن يفعلوا ذلك إلا دينهم ومراعاتهم لفقه الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر، وتقديرهم للمصالح والمفاسد. لو كان فضيلة المفتي يعيش في واشنطن أو باريس أو حتى في وارسو؛ فقد يكون له بعض العذر، رغم أن تكنولوجيا الاتصالات الحديثة لم تُبْقِ لأحدٍ عذرًا في عدم التثبت مِن الأخبار أو تلفيق الاتهامات بلا دليل، فما بالك إن كان فضيلته يعيش في مصر، وأخبار تبرئة القضاء والشرطة للسلفيين مِن هدم الأضرحة، وحراستهم للكنائس يعلمها القاصي والداني. قال فضيلة المفتي: "وعلينا أن نحترس مِن هؤلاء بشدة، وأن نعمل على وقفهم؛ حماية لسلامة بلادنا ووحدتها السياسية والاجتماعية والدينية"! التعليق: مَن الذين يجب عليهم أن يحترسوا مِن هؤلاء بشدة؟! مَن الذين يجب أن يعملوا على "وقف السلفيين"؛ حمايةً لسلامة بلادنا ووحدتها السياسية والاجتماعية والدينية؟! الجواب: 1- إن كان فضيلته يقصد "المجلس العسكري" الذي يحكم البلاد؛ فكان على فضيلته أن يخاطبه مباشرةً مِن باب حرصه على مصلحة البلد، مع أن المجلس العسكري قد أثنى كثيرًا على السلفيين لتعاونهم معه -وما زالوا- في حفظ أمن البلاد. لدرجة أن المحلل السياسي الدكتور "عمار علي حسن" قال -حسب موقع الجزيرة نت في 21/4/2011-: "إن المجلس العسكري يأمل في استغلال السلفيين كقوة منظمة في المشهد الاجتماعي والسياسي؛ لضبط الشارع وعملية انتقال السلطة". 2- وإن كان يقصد الرأي العام المصري -الذي يتعاطف كثيرون منه مع السلفيين-؛ فكان الواجب على فضيلته أن ينشر هذا المقال في إحدى الصحف المصرية الناطقة بالعربية، والتي ذكر كثير منها أخبار تبرئة السلفيين واتهام غيرهم بتلك الجرائم، بدلاً مِن أن يلجأ إلى صحيفة أمريكية تؤثر على الرأي العام الأمريكي! "نحن يا فضيلة المفتي -ومعنا معظم المصريين- نرفض الوصاية الأمريكية". قال فضيلة المفتي: "إن من يُقـْدمون علي هذه الأفعال الشنيعة ما هم إلا وصوليون ومتطرفون لا علاقة لهم علي الإطلاق بتعاليم الإسلام العظيمة". التعليق: يصف فضيلة المفتي السلفيين بأنهم "وصوليون ومتطرفون لا علاقة لهم علي الإطلاق بتعاليم الإسلام العظيمة"! فهلا شققْتَ يا فضيلة المفتي.. عن قلوب هؤلاء الملايين حتى تتهمهم بهذه التهم الجزافية؟! في سلسلة مقالاته في "جريدة الأهرام المصرية" يتحدث فضيلة المفتي عن التعايش مع الآخر -أي الكفار مِن اليهود والنصارى وغيرهم-، وكنا ننتظر منه أن يعاملنا حتى بنفس الطريقة -ونحن مسلمون-! ألا يستحق السلفيون ما يستحقه اليهود والنصارى؟! أم أن السلفيين -عند فضيلة المفتي- غير مسلمين؟! وإن كان ذلك رأيه؛ فليأتنا بالدليل.. وهل وَصْفُهُ لهم بأنهم: "لا علاقة لهم علي الإطلاق بتعاليم الإسلام العظيم" يعني: تكفيرهم؟ نريد مِن صاحب الفضيلة توضيحًا. قال فضيلة المفتي: "وللأسف.. فمن يُقْدمون علي هذه الأفعال الهمجية ضد الشعب المصري ومؤسساته الثقافية، والدينية لا يهدفون ببساطة إلى إظهار مثالية الماضي، بل إلى عودة تامة إليه بكل تفاصيله وأدق خصائصه، ويشكل هذا الفكر الرجعي معضلة في حد ذاته، بل والأسوأ مِن هذا تصوير هذا الفكر على أنه مرجع يتعين علي جميع المسلمين التمسك به، أما مَن يرفضون هذا الفكر الرجعي فيعتبرونهم ضالين، ويشككون في عقيدتهم، وتتسبب هذه القوى في بث مشاعر الكراهية في المجتمع، وتعزل بعض شرائح المجتمع المسلم عن شرائحه الأخرى". التعليق: أين ذلك الواقع الذي يتحدث عنه فضيلة المفتي؟ في أي مدينة؟ وفي أي حي؟ ومَن هم هؤلاء الأشخاص؟! إن كان عنده أشخاص بتلك الصفات؛ فلْيُظهِرهُم لنا، أو حتى يبلغ عنهم الشرطة، ونحن سنساعده -إن شاء الله- في إصلاح هؤلاء المتطرفين. ونحن نطالب فضيلة المفتي بالموضوعية حيث إنه أستاذ جامعي، ولا بد أن تكون كل كلمة يكتبها مبنية على الدليل لا على الهوى، فالتهم الفضفاضة لأشخاص مجهولين ليست مِن البحث العلمي في شيء. وكان ينبغي على فضيلته أن ينزه لسانه وقلمه عن اتهام السلفيين -وهم قطاع عريض من المسلمين- اعترف هو في المقال بأنهم الأعلى صوتًا -بألفاظ كهذه-: 1- يهدفون إلي الرجوع للماضي بجميع تفاصيله، وأدق خصائصه. 2- الفكر الرجعي. 3- مَن يرفضون هذا الفكر الرجعي فيعتبرونهم ضالين، ويشككون في عقيدتهم. 4- وتتسبب هذه القوى في بث مشاعر الكراهية في المجتمع، وتعزل بعض شرائح المجتمع المسلم عن شرائحه الأخرى. ونقول لفضيلة المفتي: 1- إن السلفيين يهدفون إلي الرجوع إلى منهج الكتاب والسنة بفهم السلف الصالح، ولا يمنعهم ذلك مِن الأخذ بتطورات العصر الحديث ما دامت لا تتعارض مع هذا المنهج القويم. 2- إن الفكر الذي يحمله السلفيون ليس رجعيًّا كما يزعم فضيلة المفتي، بل هو منهج الرسول -صلى الله عليه وسلم-، والصحابة -رضي الله عنهم-، ومنهج الأئمة الأربعة وغيرهم مِن أئمة الدين عبر العصور، وهذا المنهج يؤمن به "كثير مِن أساتذة جامعة الأزهر"، وغيرها مِن الجامعات المصرية، وكثير مِن المثقفين المصريين مِن أطباء ومهندسين ومدرسين وغيرهم. وما أظن أن مقالة فضيلتكم في الصحيفة الأمريكية ستُثْنِي هؤلاء -إن شاء الله- عن التمسك بدينهم، وما أظن الجيوش الأمريكية أو جيوش الناتو ستفلح في ذلك -إن شاء الله-. 3- نحن لا نشكك في عقيدة المسلمين، بل نحملهم على ظاهرهم، أما فضيلتكم فقد اتهمتم السلفيين، بأنهم "لا علاقة لهم علي الإطلاق بتعاليم الإسلام العظيم"! هكذا.. "لا علاقة لهم على الإطلاق"، فمَن الذي يشكك في عقيدة المسلمين: نحن أم أنت، أم كما يقولون: "رمتني بدائها وانسلت"؟! 4- أما اتهامكم للسلفيين بأنهم يتسببون في بث مشاعر الكراهية في المجتمع، فهذا افتراء لا دليل عليه، بل هم دائمًا حريصون على التأليف بين المسلمين وجمع كلمتهم على الكتاب والسنة مع عدم التفريط في شيء من ثوابت الدين، ويعاملون غير المسلمين وفق تعاليم دينهم، فلا يظلمونهم ، وفي نفس الوقت لا يقرونهم على الكفر، ولا يسعون لإرضائهم على حساب دينهم. قال فضيلة المفتي: "وعندما يعجز هذا المنظور المثالي للمجتمع -الذي يروج له مَن يسمون أنفسهم بالسلفيين- عن التبلور؛ تتجه الأمور إلي مزيد مِن الأصولية الخطرة. إن حقيقة أن الماضي الذي يسبغون عليه المثالية الكاملة هو مجرد نتاج لخيالهم، ومِن ثمَّ فهو بعيد المنال (لا يمكن لأحد تحقيقه) يتحول إلى محرك للأصولية التي يغذيها شعورهم بالإحباط، وهو حتمًا ما يصلون إليه. والنتيجة الأخرى لهذا الوضع هو: الانعزالية التي تقصي المرء عن محيطه مِن إخوانه المواطنين المتدينين، وبالتالي مِن الإنسانية كلها. فهؤلاء السلفيون يصبحون جزءًا مِن المشكلة بالنسبة للعالم، وليس إخوانًا علي الصراط المستقيم (طريق الله)، وهذا الفكر الذييتبنونه لا مكان فيه للثقافة أو الحضارة ولا حتى لكرامة الإنسان، ويهدد هذا الانعزال بإشاعة روح مِن الشعور بالاضطهاد، ومنظور تجاه العالم تسوده نظريات المؤامرة، وتغيب عنه ـ تمامًا ـ قيم الإسلام العظيمة: كالحكمة والعقلانية". التعليق: يستمر فضيلة المفتي في التحذير مِن السلفيين، ويستعدي الأمريكان عليهم، ويستخدمهم كفزاعة للغرب؛ مثلما كما كان يفعل الرئيس المصري المخلوع "حسني مبارك"، فبهم -من وجهة نظر فضيلة المفتي- "تتجه الأمور إلى مزيد مِن الأصولية الخطرة "، ويتسببون في وجود "محرك للأصولية التي يغذيها شعورهم بالإحباط"، وهم "جزءٌ مِن المشكلة بالنسبة للعالم، وليسوا إخوانًا علي الصراط المستقيم"! وإن تعجب فعجبٌ تلك الاتهامات الباطلة التي يحزننا أن تصدر من مفتي الديار المصرية الذي يُنتظر منه أن يدافع عن المسلمين، لا أن يكيل لهم الاتهامات بلا دليل، تلك الاتهامات التي ما فتئ اليهود والصليبيون وأذنابهم في ديار الإسلام يتهمون بها دعاة الإسلام في كل مكان. وإن الماضي الذي يسبغ عليه السلفيون المثالية الكاملة ليس مجرد نتاج لخيالهم، بل هو منهج النبي -صلى الله عليه وآله وسلم-، وليس بعيد المنال، بل سيتحقق، فقد أخبرنا الصادق المصدوق -صلى الله عليه وآله وسلم- بأن الخلافة الراشدة ستعود على منهاج النبوة، فقد روى الإمام أحمد في مسنده عن حُذَيْفَةُ -رضي الله عنه- قال: قَالَ رَسُولُ اللهِ -صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وآله وَسَلَّمَ-: (تَكُونُ النُّبُوَّةُ فِيكُمْ مَا شَاءَ اللهُ أَنْ تَكُونَ، ثُمَّ يَرْفَعُهَا إِذَا شَاءَ أَنْ يَرْفَعَهَا، ثُمَّ تَكُونُ خِلافَةٌ عَلَى مِنْهَاجِ النُّبُوَّةِ، فَتَكُونُ مَا شَاءَ اللهُ أَنْ تَكُونَ، ثُمَّ يَرْفَعُهَا إِذَا شَاءَ اللهُ أَنْ يَرْفَعَهَا، ثُمَّ تَكُونُ مُلْكًا عَاضًّا، فَيَكُونُ مَا شَاءَ اللهُ أَنْ يَكُونَ، ثُمَّ يَرْفَعُهَا إِذَا شَاءَ أَنْ يَرْفَعَهَا، ثُمَّ تَكُونُ مُلْكًا جَبْرِيَّةً، فَتَكُونُ مَا شَاءَ اللهُ أَنْ تَكُونَ، ثُمَّ يَرْفَعُهَا إِذَا شَاءَ أَنْ يَرْفَعَهَا، ثُمَّ تَكُونُ خِلافَةً عَلَى مِنْهَاجِ النُبُوَّةٍ) ثُمَّ سَكَتَ. (رواه أحمد، وحسنه الألباني). أما حديث فضيلة المفتي عن انعزال السلفيين عن عموم الناس فأحسب أنه ليس له وجود إلا في مخيلة فضيلته، فالسلفيون -بفضل الله- موجودون بقوة داخل فئات المجتمع، وليس أدل على ذلك مِن تخوف العالمانيين مِن شعبيتهم الجارفة. ونسأل فضيلة المفتي عن قوله عن السلفيين: إنهم ليسوا "إخوانًا على الصراط المستقيم (طريق الله) "not fellow wayfarers on the path to God": هل معنى ذلك عنده أنهم ليسوا بمسلمين، أي: أنه يكَفّرُهم؟! ">قال فضيلة المفتي: "وتكمن خطورة هذا الفكر الرجعي في أن مكوناته المختلفة تعوق أدني إمكان للتطور، وتعتبر أي تغيير بدعة منكرة تستوجب اللعنة، ويحول هذا دون العمل على مواجهة مشكلات العالم مِن خلال تطوير مؤسساتنا وأممنا بطريقة ايجابية تتسق مع قيمنا الإسلامية. ومِن المحزن أن هذا الخليط الخطر مِن الانعزالية والمثالية بوسعه أن يغذي ـ أيضًا ـ شعورًا زائفًا مِن الثقة بالنفس، بل والغطرسة. وإجمالاً يمكننا القول: إن هذه المكونات تشكل معًا فوضى روحية هي آفة التطرف، ولا يمكن مواجهتها دون قاعدة إسلامية صحيحة، ويتعين علينا مقاومة هذا الفكر على الدوام مِن أجل مستقبل بلدنا ومِن أجل ديننا، ولتحقيق هذا يجب علينا العودة إلى قيمنا الصحيحة ومؤسساتنا الراسخة". التعليق: "فكر رجعي مكوناته المختلفة تعوق أدنى إمكان للتطور، وتعتبر أي تغيير بدعة منكرة تستوجب اللعنة". مرة أخرى اتهام بلا دليل.. ! إن الإسلام الذي يدعو السلفيون جميع المسلمين إلى الالتزام به هو الإسلام النقي المصَفَّى مِن الشركيات والبدع والخرافات، وهو لا يعوق التطور أبدًا، ولكنه يقف حائط صَدٍّ ضد أي محاولة لتمييع الشخصية المسلمة، أو اختراقها بالدعاوى الخداعة. ونسأل فضيلة المفتي: مَن الذي قال مِن السلفيين: إن "أي تغيير بدعة منكرة تستوجب اللعنة"؟! وأين يسكن بالضبط؟! فهذا افتراء، لا دليل عليه. إن النبي -صلى الله عليه وسلم- قال: (كُلَّ بِدْعَةٍ ضَلالَةٌ) (رواه مسلم)، والمقصود بها: البدعة في الدين. فالابتداع على قسمين: 1- ابتداع في العادات: كابتداع المخترعات الحديثة، وهذا مباح في ذاته؛ ما دام لا يشتمل على محرم، أو يؤدي إلى محرم؛ لأن الأصل في العادات الإباحة. 2- ابتداع في الدين: وهذا مُحرَّم؛ لأن الأصل فيه التوقيف. يا فضيلة المفتي.. كنا ننتظر مِن فضيلتكم هذه الوثبة عندما مُنِعت الأخت "كاميليا شحاتة" مِن "إشهار إسلامها في الأزهر الشريف"، وحُبست مع غيرها مِن المسلمات المحتجزات خلف قضبان الأديرة. يا فضيلة المفتي.. كنا ننتظر مِن فضيلتكم هذه الوثبة نصرةً للمسلمين الذين سبَّ دينَهم "وزير المالية السابق" النصراني "يوسف بطرس غالي"، أو دفاعًا عن الدكتور "عمر عبد الرحمن" -المدرس بجامعة الأزهر- المحتجز ـ ظلمًا ـ في سجون أمريكا، أو دفاعًا عن المسلمين المحتجزين ـ ظلمًا ـ في سجون جوانتانامو. يا فضيلة المفتي.. كنا ننتظر مِن فضيلتكم هذه الوثبة نصرةً للمسلمين في: فلسطين، والعراق، وأفغانستان. يا فضيلة المفتي.. كنا ننتظر مِن فضيلتكم هذه الوثبة للتدخل لدى الحكومة؛ لمنع ما يحدث عند الأضرحة مِن دعاء للأموات، واستغاثة بغير الله، وذبح لغير الله -سبحانه وتعالى-. يا فضيلة المفتي.. كنا ننتظر مِن فضيلتكم هذه الوثبة للتدخل لدى الحكومة؛ لمنع ما يحدث في الموالد مِن: عري، وغناء، وخمر، وميسر، ونوم الرجال بجوار النساء في المساجد. يا فضيلة المفتي.. كنا ننتظر مِن فضيلتكم هذه الوثبة ضد نوادي الليونز الماسونية التي حذر منها علماء الأزهر، ولكنا وجدناك تحتفل بعيد ميلادك مع أعضاء الليونز: رجالهم ونسائهم يوم الأحد، في يوم 8 مارس 2009. يا فضيلة المفتي.. إن كنت تستعدي أمريكا على السلفيين؛ فإنا نذَكّرُك بقول عبد الله ابْنِ عَبَّاسٍ -رضي الله عنهما-: (حَسْبُنَا اللهُ وَنِعْمَ الوَكِيلُ) قَالَهَا إِبْرَاهِيمُ -عَلَيْهِ السَّلاَمُ- حِينَ أُلْقِيَ فِي النَّارِ، وَقَالَهَا مُحَمَّدٌ -صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وآله وَسَلَّمَ- حِينَ قَالُوا: (إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَانًا، وَقَالُوا: حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الوَكِيلُ) (صحيح البخاري).
    1 نقطة
  14. للأسف مداخلة حضرتك فيها كثير من الافتراضات عما أريده أنا و المشكلة التي تناولناها هنا ليست فرعا ,., بل في اصل العقيدة أكرر ما قلته في مداخلتي السابقة ما أريده أن يلتزم بشرع الله امام الله و ان تقوم الدولة بتطبيق شرع الله سبحانه و تعالى كما أمرنا و لنا الظاهر.. و الاحكام معروفة .. دون تفتيش في النوايا رأيي ان الاسلام شرع محكم يحكمنا في مناحي حياتنا كلها و أطمح الى دولة تطبق شرع الله بحق .. بوعي .. باخلاص و من حقي ان أدعو الى مثل هذه الدولة .. رغم علمي ان الطريق اليها طويل و يلزمه عمل شاق كي تكون دولة إسلام بحق .. لا أجبر عليها أحدا
    1 نقطة
  15. .. سمعت أبو العزايم ينفي ان تكون التجاوزات التي تحدث في الموالد و التوسل و التبرك من الصوفية بل وقال ان من يعتقد ان الاولياء بيدهم ضر او نفع فقد أشرك المشكلة في كثيرين -كما اسلفت حضرتك- يقدسون الاضرحة ثم يدعون ان هذا فهمهم للاسلام ما المعيار الذي يحدد الفهم الصحيح و هنا لا اتحدث في الفروع .. بل في أصل العقيدة و التوحيد و نصوصها في القرآن و السنة شديدة الوضوح يقيني ان شرع الله محكم .. و هو بالتأكيد أكثر إحكاما من قوانينا و ان الحلال بيّن و الحرام بيّن و ان الرسول صلى الله عليه و سلم بلغ الرسالم و أدى الامانة لو كان المسلمون غير مكلفين بالاخذ على يد المخالف ما وجدنا أوامر الله و نواهيه في القرآن تنص على عقوبات ينفذها البشر البشر لا يحاسبون البشر على ما يعتقدون لكن الله سبحانه و تعالى أمرنا أن نحاسب على ما يظهر من انحراف عما أمر الله به و نهى عنه
    1 نقطة
  16. ما قولنا نلغى الدورى ده خالص دلوقتى ونتجنب القرف اللى هييجلنا من وراه برضو صمموا انهم يكملوه....مش فاهمة لصالح مين يعنى!!!
    1 نقطة
  17. أنا مقصدش حضرتك اقصد الدفاع عن "حق" البعض في الشطط حكاية فهم كل فئة للاسلام بمزاجها هي المشكلة هل دي حرية و حق من الحقوق؟ مش لازم يبقى فيه ضوابط حتى لا يشط البعض؟ أم أن حق الشطط مكفول؟ إن كان حق الكفر مكفول فهل حق الشطط غير مكفول ...مع تحفظي على كلمة شطط لأنه كما أنك تعتبرين ما يقوم به هؤلاء شطط فهم ايضا يعتبرون فهمك للإسلام هوى وشطط وانحراف عن الحق ولديهم شيوخهم كما لديك شيوخك ... وكما لك الحق في فهم الإسلام (بمزاجك) فلهم الحق في فهم الإسلام (بمزاجهم) يقول تعالى في كتابه العزيز (وقل الحق من ربكم فمن شاء فليؤمن ومن شاء فليكفر) وأصدقك القول أن الذي أقرأه هنا يزيد مخاوفي أنا شخصيا من أننا متجهون الى دولة دينية رغم كل الطنين الذي أسمعه عن الدولة المدنية من جانب الإسلاميين وإذا كان ما تقولينه هو وجهة النظر المعتمدة لدى التيار الإسلامي فنحن إذا في مشكلة حقيقية
    1 نقطة
  18. من ساعة ما قريت كلمة الاضرحة المقدسة في مداخلة حضرتك الاولى و انا عايزة أسأل .. بس مش عايزة اغير مسار الموضوع مش اللي يرضى بالاسلام دينه .. لازم يرضى بحكمه و لاّ يفصل إسلام على هواه؟
    1 نقطة
  19. آخر كلام: زهرة سعيد اخت خالد سعيد - د. أيمن نور - د. فخري صالح وعلى الهاتف اخت فريد حشيش http://www.youtube.com/watch?v=me5Fb4RMjQs
    1 نقطة
  20. طبعا يظل من حقنا الشك في كل شيء حتى الان طالما تفاصيل تنحي مبارك عن الحكم امر يستمر التعتيم عليه - ولكن لابد ايضا الا نبالغ في الشكوك ، فهناك اشياء اخرى حدثت تجعلنا على الاقل نقلل من احتمالية ان ما حدث انقلاب عسكري يريد بنا شرا او يريد بنا حكما عسكريا جديدا - فطرح التعديلات الدستورية وحدوثها بديموقراطية كبيرة واحترام راي الشعب امر يجعلنا نقلل من الشك قليلا - مسالة عمل انتخابات مجلس الشعب بنفس الطريقة سيقلل من هذا الاحتمال - الانتخابات الرئاسية لو حدثت بنفس طريقة الاستفتاء على التعديلات ستجعلنا ايضا نقلل من هذا الاحتمال ، خاصة ان مسالة الاربع سنوات رئاسة القابلة للتجديد تجعل مسألة سيطرة الجيش على الحكم امر مستبعد وخاصة ان الشعب غالبا سيرفض انتخاب اي شخصة عسكرية او حتى مدنية ذات طابع سياسي معروف عنه انه مؤيد من الولايات المتحدة او من فلول النظام السابق واعضاء الحزب الوطني المنحل ، - اعتقد ان الجيش لو اراد السيطرة على البلد والقفز على الحكم كان لن يسمح بتنحي مبارك وكان سيلتف عن هذا الامر بطريقة او باخرى ، وايضا لم يكن سيسمح بسقوط احمد شفيق ، ، - على اي حال تظل الشكوك مطروحة ولكن قد يكون معاملة الرئيس السابق وزوجته وابنائه وعدم محاكمتهم بالطرق المعتادة هو كما ذكرت مرارا وتكرار من الامور التي تم الترتيب لها والاتفاق عليها قبل تنحي مبارك ، وهي المقابل الذي اعطي لمبارك لكي يتنحى عن الحكم دون مزيدا من اراقة الدماء لانه كان قادرا على العناد والتشبث بالحكم وحتما الجيش قد يكون تدخل كي لا تنهار البلد على من فيها...فايضا كما نشك ان المسالة قد يكون فيها انقلاب عسكري فلابد ان نضع احتمالات الاخلاص من قبل الجيش على الاقل كي لا تحدث مواجهات تؤدي بمصر الى مصير غير معلوم ،، فالجيش ليس فقط المشير طنطاوي ؟؟!!!!
    1 نقطة
  21. عمرك حسيت .. إن إيمانـك .. أشبه .. بالنور بيشع .. وينبع .. من قـلـبك .. وبيمـلا بحـــور عمرك حسيت ..إنـك راضــى .. وإنك مستــور وطموحك..ولا جاه ولا سُلطه..ولا مال وقصور عمرك حسيت .. عمرك حسيت!!!؟ يبدو أن قريحتى الشعريه.. مازلت ملئ.. ببعض الخواطر الزجليه(( التكميليه)).. فى نفس سياق الفكرة الرئيسيه .. ولكن يعود الفضل لكى أختى الفاضلة ((مصرية مغتربه)) فى كتابة المقطع المكتوب أعلاه .. بعد قراءتى لمداخلتك الفلسفية الجميله .. والتى داعبت فكرى.. وأثارت فى خيالى أبيات زجلية جديده.. فشكرا وعرفاناً ..على تواجدك وعلى وتفاعلك وتواصلك الادبى مع ما نظمت .. مما أثرى الطرح .. ورفع من قيمته مع خالص تحيتى التونسى
    1 نقطة
  22. ما الجديد - ليبراليين بيأييدوا ليبرالي - الاتنين عايزين مرحلة انتقالية ومجلس رئاسي .... الخ - 6 إبريل عايزين يغيروا السفراء والجيش وكمان الشعب لا جديد
    1 نقطة
  23. دائمأ يا استاذ محمد تصر ان تعلمنا هنا فى المحاورات بما أنك مشرف ان لا نخرج عن المواضيع ونحول مسارها فلماذا انت تفعل ما تنكرة على البعض ؟ هل اعجبك شيخ معتدل وهو يصف التيار السلفى بالخطر والارهابى ؟؟ ان كان اعجبك فهذا حقك ومن حقنا ان لايعجبنا انت اول من يعلم ان بعض السلفيين كانو عملاء لأمن الدولة وعليهم ضغوط ولهم اثناء التعذيب صور ربما تكون مذلة لهم ولا يقدرون على مخالفة اوامر امن الدولة ولهذا يطالعونا بكل ماهو غير صائب لتكملة الصورة السيئة لهم فى الاعلام خوفى من تسيد من يميلون اليهم فى اثناء الانتخابات القادمة اما ان نستعين بكل الجمل الفصيحة ونشهر اسلحتنا للهجوم على تيار بعينة ونترك من يريد ان نكون ضيوفآ فى بلدنا ونخرس السنتنا عن من يقول اننا سنتسلح للدفاع عن انفسنا فهذا مضحك ليس منك بل من كل من سمع وطنش من يخلص النوايا من تعذب وقهر ام من استفاد من 30 سنة وأخذ حقوق ليس من حقة من يخلص النوايا شيوخ ام من يضعون السم فى عقول كل شعبهم بانهم مضطهدين ليل نهار حتى لا تنسى من أستقوى بالخارج وقاوم وخرب من اجل اظهار قوتة كن محايدآ كما أنت ولا تسير مع تيار سيندم ونحن معة من محاربتة لكل ما هو دين ان مصر تحتاج الى الجميع رجل دين ايآ كانت ثقافتة ورجل علم ورجل شارع وعامل يجب علينا جمع الشمل وليس التشتيت من اجل مصلحة ضيقة لماذا يفتح هنا ملفات التيار الاسلامى ولاتفتح معها بالتساوى مكائد وظلم التيار المسيحى للأغليبة المسلمة ولماذا لا نتحرك لاظهار الحق كما يفعل فى الغرب هل الاقلية من حقها ان تطالب بالمساواة مع الاغلبية لو كانت دول العالم تفعل هكذا من حق ايآ منكم يطلب ذلك لكن نريد امثلة وكفى ظلم وتجنى كل من يتهم يجب ان يأتى ببرهان ذو ثقة وليس جريدة او مقطع يو تيوب نريد ان نقف لألتقاط الانفاس لان مصر لا تستحق منا تمزيقها اربآ كما يفعل ويريد من فى المهجر وغيرهم من عملاء امن الدولة للعلم لم ينتهى امن الدولة ولم يحل بل تم تعظيم دورة لانهاء ثورة شعب طيب اتمنى ان تكون اهاتى وصلت مصر اكبر من اي تيار مهما تعاظم اين كان العلمانيين واللبراليين فى عصر مبارك وما نفعهم لنا وهم معة سنترك الايام تجاوب على فسادهم وسرقتهم لدور وهمى كانو يتقلدونة ويا للأسف سقطت الاقنعة واليوم يريدون ان يلبسو قناع أخر وهو الفتنة وستحرقنا جميعأ
    1 نقطة
  24. لا غني للمجتمع عن رجل الأمن .. لا يمكن للشعب العادي أن يعيش حياة طبيعية بما تحتويه من .. عمل .. دراسة .. قضاء مصالح .. مجرد المشي في الشارع .. بدون عودة الأمن الكامل للمجتمع، و لا يمكن لعجلة التطور و مسيرة البناء أن تبدأ .. فضلاً عن أن تستمر .. إلا بوجود أمن كامل لا تخطئه العين .. و يكون رادع لكل أعداء الوطن الظاهرين من البلطجية و المجرمين، و رادع لأعداء الوطن المتخفيين الذين يتظاهرون برغبتهم في الحفاظ على حرية التعبير بينما مقصدهم هو هدم أي أمل في عودة الأمن و الاستقرار للوطن لأن هذا هو المناخ الذي يريدون أن يطبعوا به وجه مصر بحيث تظل في حالة من الضياع الأمني الذي يساعد مستقبلاً و حين تحين لحظة الانقضاض فيتم الإجهاز على هذا الوطن و هو في حالة من التفكك و الإنفلات الأمني. أما من يحبون هذا الوطن بصدق فلا شك يتمنون عودة الأمن إلى الشارع المصري .. و يعلمون أن هناك فساد قد لحق معظم أجهزة الوطن قبل الثورة .. و من ضمنها جهاز الشرطة .. و الأن يجب إزالة هذا الفساد و تطهير هذه الأجهزة .. جميـــــــــــعاً .. و بدون استثناء من هذا الفساد .. و لا يمكن أن يتصور استثناء جهاز منهم حيث جميعهم لبنات هامة في حياة الشعب و في تكامل أجزاء الوطن، الفرق الاساسي بين جهاز الشرطة و غيره من الأجهزة الأخرى أنه قد تم استغلال هذا الجهاز من قبل الحكام للسيطرة على الشعب .. و من هنا كانت الصعوبة في أن يندمج كغيره في المنظومة .. لكن من حيث المبدأ .. نحن نعترف أن جميع الأجهزة قد لحقها الفساد .. و من غير العدل تصنيف هذا الجهاز ضمن السلطة الحاكمة .. فهو ليس كذلك .. أي أنه لم يكن يوماً من زمرة الحكام بل هو جهاز من أجهزة الدولة التي لحقها الفساد كما لحق غيرها .. و لكنهم تجبروا بسبب حالة الفساد العام ثم بسبب السلطة التي كانت في ايديهم .. غير أنه لا يمكن تعميم ذلك على جميع ضباط الشرطة. و بوعي العاملين في هذه الاجهزة جميـــــــعها و إدراكهم للمسؤولية الجديدة الملقاة على عواتقهم بعد إزاحة الظلم .. يمكن عودة الجميع للإندماج معاً و للتعاون من أجل بناء الوطن .. الآمن .. المستقر .. الذي تسوده العدالة .. و تتسابق فيه كل الأجهزة لإثبات حسن النية و بذل الجهد الذي يجب أن يقابل بجزاء وافي لمن يعمل بجد .. و عقاب رادع لمن يتهاون في مهام وظيفته .. فلسنا في وقت يسمح بالتهاون .. أو يُتغاضى فيه عن الجدية في العمل .. فهذا الوقت يمثل حياة .. أو موت .. وطن.
    1 نقطة
  25. التيار الوحيد الذى يعرف تمامآ ان الثورة فى طريقها للضياع هم الاخوان كل التيارات الاخرى لا تعرف سوى التناحر والتهليل وطبخ المكائد كما تعلمو من النظام البائد ومما نذكرة للأخوان انهم اعلنو مباشرة بعد الثورة والتنحى المزعوم انهم لا يريدون اغلبية ولا ترشيح رئيس وهذا مؤشر على ما قد يحدث من الجيش من تفعيل دور عمرو موسى او أحمد شفيق وتزوير الأنتخابات اما انتخابات مجلسى الشعب والشورى فهى غالبآ ستكون بين من يرضى عنهم الجيش وبعض الاخوان وقليل ممن ينشأون احزاب شكلية لا قيمة لها اذآ نحن امام مشكلة كى تحل لابد من تجميع كل التيارات الوطنية فى اتحاد رغم اختلاف الهوى والهوية لأسقاط مؤامرة تحاك على الثورة وننسى ان هناك خلافات ايدلوجية مصنوعة لان شعب مصر بطبعة بيميل الى التدين وألا سنرجع الى عصر اشد قتامة من عصر مبارك مصر تحتاج الى من يديرها بحنكة وليس بعبط او تشرزم المكائد وسرقة الثورة على قدم وساق وما يحدث من الشرطة خير دليل وما يحدث بالاعلام كاف لنعلم اننا نترك حتى نصرخ اضربونا بس أحمونا وهو المطلوب وبعدها يتم رجوع كل السفاحيين والفاسدين وتنتهى ثورة شعب طيب
    1 نقطة
  26. الكلام ده أنا قلته من البداية يا استاذ رؤوف وأثار ضدي انتقادات كثيرة الجيش عندما تدخل فإنه فعل ذلك ليحمي نظام الحكم العسكري وشرعية انقلاب يوليو لا ليحمي ثورة الشعب في 25 يناير العسكر يحكمون مصر فعليا منذ انقلاب يوليو ولكنهم حفاظا على صورة الدولة المدنية غلفوا حكمهم بقشرة مدنية اسمها الحزب الوطني هذه القشرة فسدت وتعفنت و أصبحت عبئا على الجيش ولكنه حافظ عليها لأنها كانت أفضل المتاح له ولكن عندما سقطت القشرة تحت ضربات الثوار وسقطت شرعية الرئيس يوم جمعة الغضب نزل الجيش بدباباته ليسيطر على الوضع ويكسب مزيدا من الوقت الى أن يتمكن من بناء قشرة أخرى لحكمة تكون مقبولة شعبيا ودوليا ولكنها تحافظ على مصالحه المكتسبة والمتراكمة على مر السنين كل المعطيات على الأرض تقول ذلك ولكن البعض مازال يكابر إما عنادا أو خوفا
    1 نقطة
  27. ما علاقة هذا باستخدامهم وقائع إعلامية ثبتت براءتهم منها؟ ما علاقة هذا بمخاطبتهم الخارج؟ الفكر يواجه بالفكر ما دام لم يخرق القانون و المعركة في الداخل و ليست في الخارج
    1 نقطة
  28. الظاهر إن المفتي ووزير الأوقاف مش متابعين أو لا يقرأون أو ربما يقرأون ولا يفهمون لأنه قد جمدت قلوبهما على فكرة معينة موجهة ووجدوها فرصة للتنفيس والمفروض يكونا أكثر حكمة وبصيرة ببواطن الأمور وما وراء الأحداث قبل غيرهم عموما الحملة الغرض منها واضح على السلفيين وأكسبتهم الحملة تعاطفا كبيرا في الشارع المصري ورب ضارة نافعة وأنا على يقين أنه سيكون لهم الدور الأبرز في الانتخابات القادمة بإذن الله ولا يحيق المكر السيء إلا بأهله http://islammemo.cc/Tkarer/Tkareer/2011/04/08/120909.html
    1 نقطة
  29. بصراحه, ضربه معلم من مصر لما رئيس المخابرات المصريه الجديد زار سوريا من شهر كده مكنتش فاهم ايه اللى بيحصل دلوقتى كولوا انكشفن و بان شغل على ميه بيضا مبروك للاخوه فى فلسطين و انا عندى امل كبير ان عمليه السلام تتحرك فاسرائيل كانت متفرعنه و حاططه فى بطنها بطيخه صيفى دلوقتى قواعد اللعبه اتغيرت يا مسهل يا رب
    1 نقطة
  30. جـــلا جـــلا ... جـــلا جـــلا دى كارثه .. لأ .. دى مهزله ياريت تعـــود .. يا قــمر تــلا حياتنا .. من غيرك ..ضنـــــا ولا شوفنا من بعـــدك هَنــــــا وحالتنا.. صبــحت... بالبـــلا جـــلا جـــلا ... جـــلا جـــلا يا جماعه .. حلــــوا ..المسأله مهـــيش.. قـــضيه ..مُعضِــله ولا حتى... يعـــنى ..مشــكله لــما.. يعــــود... قــــمر تــــلا بـــدر الدُجى ..ريــــــم الفـــلا جـــلا جـــلا ... جـــلا جـــلا
    1 نقطة
  31. رد فعل الشباب علي تويتر - كمواطن عايز أفهم إزاى بتاريخه دا يبعتوه لمبارك وكطالب طب عايز أفهم ليه اصلا يبعتوا بتاع طب شرعى وكإنسان عايز افهم إيه البرود ده - كبييييير الأطباء الشرعيين في مصر يبقى ماجستير !! ليه يعني !؟ اللي أخدوا دكتوراة في الطب الشرعي انقرضوا !؟ - بعد ما اتصدمت في مدير المخابرات المصرية، جه كبير الأطباء الشرعيين يخلص عليا.. منك لله يا نبيل يا فاروق - خايف اقول اللي في قلبي يحشروا لفافه بين سناني - هو سباعى قاعد ليه حتقتلونا تانى ولا ايه - ولكم فى القصاص حياة .. السباعى لابد أن أن يموت بلفافة - التعذيب فى اقسام الشرطة سيظل موجود , المصيبة فى وجود شخصية كالسباعى على رأس المصلحة ..تقاريرة كلها فى صالح الجلادين مش الضحايا - السباعي طبيب شرعي خارق لقوانين الطبيعه...لا سحر ولا شعذوه...يحط ايده علي الجثه تنور ويعرف الجثه ماتت ازاي من غير ما يكشف ولا يتطلع علي محاضر - السباعى :- انا مفجر الثورة لولا تقريرى عن لفافة البانجو الثورة ما كانتشى حصلت ..انتوا المفروض تشكرونى - الشرطة تريد .. السباعي رئيس جمهورية - الخلاف على التقرير والتشريح لا يفسد للسباعي قضية - اخرتها لفة بانجو فى بق الثوار - يعنى إيه أول كبير أطباء معاه ماجستير؟!؟! أمال صغار الأطباء معاهم إيه ثانوية عامة قديمة؟ - سؤال الحلقة: ايه اكتر جملة استفزتك في حوار السباعي مع يسري فودة؟ - السباعى كان مبسوط وفخور وهو بيقول ان احتمال اختياره تم بناء على تقارير من المخابرات وامن الدولة مش فاهم ان ده شيء يدينه أكتر - أنا السباعي اللى يوجعني ما أعالجهوش .. اقطعه - ياااااعم سباعي إنت ماتنفعش طبيب شرعي إنت كبيرك طبيب عرفي - السباعى: دى مش غلطتنا دى غلطة كل واحد قافش فى لفافة البانجو ومصمم يبلعها - قريبا بكل غرز مصر .. بانجو السباعى بكتات مغلفة بجميع الأحجام و سهلة البلع - الكذب حصرى فى مصلحة الطب الشرعى - السباعى ..إسفكسيا و أحيانا ..إسفُكس - السباعى للجثة : ياللا اللفافة رايحة فييين ؟ يالا ..جوه ..يالا افتح بقه ..همممممم ..امبوووو - إكرام السباعى ..تشريحه - جثث مصر تنادى ..لا للسباعى وجدير بالذكر أن حلقة الأمس كانت قد أتت بناء على حلقة أذيعت أول أمس استضاف فيها فودة أحد المواطنين الذى تسلم جثة شخص آخر غير ابنه الذى اكتشف مؤخرا أنه مازال حيا يرزق، كما تضمنت الحلقة حوارا مع أحد محققى مصلحة الطب الشرعى فريد حشيش الذى وجه اتهامات بالإهمال والفساد للسباعى وطالب بتشكيل لجنة تقصي حقائق للتحقيق فى سلامة وقانونية الإجراءات المالية والإدارية والفنية بمصلحة الطب الشرعى لما وجهه من إدعاءات تتهم السباعى بالفساد والإهمال والانحياز للنظام السابق ومؤسساته الرسمية مثل الداخلية وجهاز أمن الدولة.
    1 نقطة
  32. أولا .. جزاكم الله خيرا كنت بشوف الصورة دي كثير -بالذات و انا في انجلترا- و معرفش صاحبتها و قصتها آمين مصرية متغربة حبيبتي تخيلي عمري ما حسيت في وشها بالكآبة دايما بشوف فيه تحدي .. و يمكن شوية لوم للعالم نظرتها كاشفة جدا بحسها بتكلمني .. بتقولي هتتسئلوا عنا بحسها بتديني طاقة مسكتش على الظلم حتى صورتها الجديدة و هي شايلة بنتها .. بحس فيها شبح ابتسامة لازلت حية .. عدت الى بلدي .. رزقني الله اطفالا الحمد لله
    1 نقطة
  33. الاخت المبدعه ((لماضه)) ...حين يمتطى قلمك ..صهوة خيالك .. ويركض جامحا .. فى مروج المشاعر .. و وديان الاحاسيس .. من ذا الذى ..يستطيع ملاحقتك .. او حتى مجاراتك ..فيما تكتبينه !!؟ ... وقد جعلتينى ..ألهث .. وراء ((مُهرةافكارك)) .. والتى(( ما شاء الله )) تنطلق دائما ..فى إنسيابية و إسهاب .. محاولا بلوغها .. لأوفيها حقها.. من التعليق والتقدير.. أشكرك على تواجدك ..وعلى إثراءك للطرح ..وعلى تعليقاتك المميزه دوما ..ليس هنا فقط .. ولكن.. فى كل موضع ..تطئينه ...بكلماتك الرشيقه مع خالص تحيتى التونسى
    1 نقطة
  34. عمرك حسيت إن الكون مليان بالنور و إن الرزق واسع وسع البحور مستني نمد ايدينا و نطلب و يقولك طول ما ربك موجود مش راح تغلب عمرك حسيت ان الدنيا مليانة سعادة زي البحر... كل ما تاخد منه تلقاه فزيادة عمرك حسيت إن ربك بيحبك بيبعت لك رسايل بتقولك يا ابن آدم ياللي للغم و الهم شايل محدش في الكون ده ليه عليك جمايل كله من فضل ربك و غيره كله زايل
    1 نقطة
  35. سالخير عليكم بالكندي من أرض المخمخة والمزاج العنب الكنداوي... في أقصي الغرب الألبرتاوي ، و وسط الغابات الكندية وأحب أطمنكم جميعاً إن المزاج العنب مستمر ، وهيستمر ، ويستمر ، ويستمر .... قولوا ان شا الله :blush2: بافكر أكتب للواد أحمد مراد هاند أوفر بجد من البراريم الكنداوية jmb-) ولنا عودة إن شاء اللهtth:
    1 نقطة
  36. بصوا بقى... أنا بصراحة مش ملاحق أخلّص لكم النظام الطبي في كندا... مشّوا نفسكو بالحتة دي ، على ما أبقى أخلص الباقي... ولما أرجع بس هابقى أقعد كده وأروّق ، ونشوف إيه حكاية التوبيك بتاعنا ده! ع الماشي كده... هاتكلم عن الجرايد اللي شفتها في كندا. وعندك ف الشوارع بأه أكشاك الجرايد. مش زي الأكشاك اللي هنا (زي عم حسني بتاع الجرايد في ميت غمر ) ، ولاَّ الواد أحمد اللي كانت مامتُه هيه اللي بتبيع الجرايد والمجلاَّت أُدَّام النفق (وما زالت حتى لحظة كتابة هذه السطور ، وهوه معاها)، وكان معانا الواد في المدرسة في إعدادي ، وكنت باحقد عليه مووت ؛ كل يوم نلائيه جايب رُزمة مجلات ؛ إشي ميكي وسوبر ميكي وميكي جيب وماجد وسمير وسعد وتان تان والحاجات دي كلها ، وببلاش طبعاً! كل يوم يابو حميد ؛ لما اتعقدت ف عيشتي ، وكنت باتمنى بابا يكون بياع جرايد كان زماننا اتنغنغنا! هنا بقى الجرايد موجودة في سناديئ ف الشارع ، غالباً عند كل ناصية أو محطة أتوبيس (تأريباً كل 200 – 300 متر) ، تحط انتا الدولار ف البوكس ، وتلف الدراع يتفتح لك البوكس ، تاخد لك نسخة ، وتئفله. طبعاً إنتا راجل محترم ومش نصاب ولا أونطجي عشان تاخد لك نسختين! أمثلة للجرايد دي تورونتو ستار ، تورونتو صَن و جلوب آند ميل. والأخيرة دي هند جالها أوفَر شغل فيها ، ورحت معاها هناك ، الإنترفيو في مقر الشركة (بالقرب من يانج مع كِنج) ، وكان المفروض إنها هتمسك متابعة العملاء اللي عاملين اشتراكات ، وتشوف مدى رضاءهم عن الخدمة ! وكان المفروض إنها پارت تايم الشُغلانة دي. مش فاكر هيه ليه كبّرِت دماغها عنها بصراحة! يمكن الفلوس بتاعتها مش كويّسة ، أو توقيت الشغل ماكانش مناسب. وفيه برضه جرايد من أبو بلاش ؛ منها مثلاً مترو ، ناو ، 24 (الجورنال إسمه كده 24)! ودي موجوده برضه في سناديئ زي التانية بالظبط ، بس من غير قفل ، تفتحها ، وتاخد منها اللي انتا عاوزه ، وتقفلها تاني. ومترو دي جريدة يومية – آه والله – وكنت دايماً آجيبها كل ما آجي أخرج أركب أي مواصلة توديني في أي حتة ، عشان بس أقضي الوأت ف المواصلات ، في حاجة واحدة ... السودوكو :closedeyes: إدمااان يا مُعلّم! بس بخلاف كده ، بيكون فيها مقالات لذيذة أوي بجد ، لدرجة إني وهند كنا مستغربين من اللي بيشتروا الجرايد أم فلوس لما أبو بلاش بالجمال والحلاوة دي! والفروق بين الجرايد من أبو بلاش ، والجرايد من أبو دولارات : يمكن المحتوى ؛ الإعلانات كتير حبتين على أبو بلاش طبعاً. وجودة الطباعة ؛ أبو بلاش ، تلائي الحبر بتاعها بيطلع في إيدك (زي جرايدنا القومية مسلاً). وجودة التغليف والإخراج ؛ جودة ورق أبو دولارات ، والورق بتاعها متدبس مش سايب من بعضه (زي برضه حال الجرايد ف السعودية – ورقها Glossy – وملزوء بالصمغ) بعكس الحال في جرايدنا القومية برضه! إيسكوت ، مش شفت من ضمن الإعلانات ف الجرايد من أبو بلاش دي إعلانات عن إيه؟ تخيل ... بيتشيز! يعني تكلم واحدة على نمرة كزا ، والدقيقة بكزا ، وهتهيّصك! وصور بأه وعيشة! وبرضه السادة الشواذ ، مالهومش نِفس يعني؟ وفيه برضه إعلانات توظيف ؛ يعني مثلاً واحدة شايفة في نفسها الموهبة ، تأدّم ورأها ف الحتة الفلانية ، واحنا نعملَّها اختبار! وفيه مطبوعات مجانية أسبوعية للوظايف ، والعقارات ، والسيارات ، والتعليم ، والصحة ، ... إلخ. وكلّه ببلاش يا ريّس ، وف الشارع! ومن ضمن اللي أريتُه مره في مترو (الجورنال) مقال بيئول CN Tower, the Highest… No More! ، وكان الكنديين بيتحسروا على البرج بتاعهم! فبعد ما كان أعلى Watch building ف العالم ، راحت عليه لما بلدية دبي أعلنت عن بناء "برج دبي" ، واللي هيعدي الـــ 800 متر ارتفاع! ودي الصورة اللي كانو ناشرينها ف المقال. وفيه شوية مواقع بتحكي عنه ع النت زي ده ، وده ، وده! وصفحة مخصوصة عن الأبراج الموجودة في دبي لوحدها! وبالمرة في وسط الهيصة ، تلائي دُبي ناوية تعلّي عن برج دبي كمان! واشمعنى دبي؟ تقوم الكويت والبحرين يخشّوا وسط الهيصة! وفيه مقارنة دمها خفيف عن أعلى مباني على مستوى العالم ع الويكيپيديا كان نفسي ألائي أي منظر لبرج الجزيرة بتاعنا ، وأحد علامات شموخ الإنسان المصري! لكن إتضحلي إننا فضلنا شامخين بالهرم بتاعنا من 2600 ق.م. حتى 1300 ق.م. ومن ساعتها يا ريس ... ضربنا غطس ، وما طلعناش... لغايت دلوقتي!
    1 نقطة
  37. خلال اسفاري الكثيرة كنت دائما اهتم بالعبارات المكتوبة على سيارات النقل وهذه مجموعة من العبارات التي رأيتها تتميز بالمرح وخفة الدم سوقو بالراحة يا بهايم علشان السواق نايم تعمل حسابي اقدرك تهزر معايا اعورك الحلوة لما تدلع تخلي الاسفلت يولع ما تبحلقش كدا يا لوح دي جت بطلوع الروح ما تبصشي كدا ياعبيط الحلوة دي بالتقسيط سولار في التنك ولا دولار في البنك حلوة ومتلمعة وعلى السكة متشخلعة عدي واجري على اخرك وعند كمين الرادار هاقبلك التنك وعمرناه والماتور ودورناه واللي بيجري على رزقه ربك ما بينساه
    1 نقطة
×
×
  • أضف...