لوحة القادة
المحتوى صاحب التقييم الأعلى
عرض المحتوى صاحب أعلى تقييم في 05/23/11 في جميع الأقسام
-
http://www.youtube.com/watch?v=OAtGsrEhiWQ لينك الفيس بوك http://www.facebook....337425 كان ده كان كان شعبى حبيبى..كان ده كان كان يوم تحت ايدى وكان ضحت بعمرى سوزان...توريث توريث توريث..توريثها للواد جمال وكان جمال..جمال اللى جابكم هنا ..تقولوا لاء فى الميدان..وقولتوا يرحل كمان و خربها اهو الولا ولا جمااااال...ياما اتحملته انا..عبيط ودمه تقيل...عالقلب زي الفيل قفا و رزيل اوى الولا وانا اللى بينكم انا...عايش زى الغراب...و جايبلكوا الخراب ولا شوفتوا يوم غير بالبلا واناااااا...ياما حَوشت انا..دولارات سبعين مليار...اخرتها طلعت حمار جابنى البوليس هنا انا لا اسف حايشفى جراح...ولا حا يجيب اللى راح ده الشعب هو اللي فاز...و دماغي جابت جاز دى حكايتى مع اللومان اللومان اللومان..حكايتى مع اللومااااان رسم لى الواد جمال...جنه تفوق الخيال .وقالي ححكم يا بابا . قولت لسوزى اللحقينى و عمللي فكر جديد و جاب بتاع الحديد ..وقالي اسرق يابابا...هبشت وغمضت عينى ومرت الايام وصحيت من الاحلام..مالقيتش غير لومان ..والبورش مستنينى وانا انا اللى بينكم هنا...مش عارف رايح فين..و رجليا الاتنين يمين جابنى البوليس هنا انا وانا ياما حوشت انا..بلايين يامين يعيش...و ذنوب ما تتمحيش لو فات مليون سنه انا لا اسف حايشفى جراح...ولا حا يجيب اللى راح و الشعب هو اللي فاز...و دماغي جابت جاز دى حكايتى مع اللومان اللومان6 نقاط
-
ما هو اللي مجنني اني نفسي اشوفك مرة في الميدان مش من ورا الكيبورد في التكييف وسايب الناس الغلابة تولع في مصر احمد ربك ان اركيتكت مش في الميدان ,,! صبح صبح ياعم الحج بوحه الصباح بيصبح على كل اليى فى الميدان التحرير اه مصطفى محمود لاء واليى راح راح ياعم الحج ________________________________________________________الجد بقى مش عاجبنى حالة التشكيك اليى شغاله اليومين دول 6 ابريل تشكك فى الاخوان والاخوان يشككوا فى سته ابريل وعم عبده البواب بيشك فيا انى شغال مخابرات علشان بلبس نضاره سوده والسلفيين بيشكوا فى المسيحين وكل واحد بيشك فى التانى وكل ده هيؤدى فى النهايه اليى خراب مصر زمان ايام النظام البائد عليه من الله ما يستحق كان فيه خلاف بين الاخوان والسلفيين بشكل غريب ودول يشتموا فى دول ودول يردوا على دول وكانت حاجه مقززه بجد على العموم على مستوى المكان اليى انا عايش فيه حاولت اصالح الناس ببعض علشان خاطر صوره المتدنين ولا الهوا وسبحان من جمعهم فى الاخر انا معرفش ايه اليى كان مفرقهم يعنى على العموم فيها ايه لما نجتمع دلوقتى فيها ايه لما نسيبنا من حالة التشكيك اليى هتؤدى الى خراب البلد نختلف مع بعض بس بدون تشكيك ولا تجريح يعنى انت عاوز تطلع فى ثوره اطلع ياعم انا شايف ان الموضوع مش محتاج ثوره عادى يعنى بلاش اتهمك انا ان انت عميل وبلاش تتهمنى انا ان انا بيدور على مصالحى طالما الهدف لكل مننا هو مصلحة مصر انت شايف طريق فيه مصلحة مصر امشى فيه وانا شايف طريق اخر من حقى امشى فيه ولكن بالشكل ده صدقونى لا انتوا هتعملوا حاجه ولا هما هيعملوا حاجه وفى الاخر هنلاقى ان الثوره يقوم بها الشجعان الابطال ويجنى ثمارها الجبناء تحياتى عنبو4 نقاط
-
فيه ملحوظة جانبية يمكن مكانها مش هنا. هي حاجة شايفها مش لطيفة أبدا، مالهاش علاقة ببقاء المجلس العسكري أو رحيله، ولا ليها علاقة قوي بأدائه، لكن يمكن ليها علاقة بثقافة أعضائه. بيانات المجلس الأعلى للقوات المسلحة (اللي بيحكم مصر دلوقتي كسلطة تنفيذية وتشريعية) معلنة على الصفحة "الرسمية" للمجلس على الـ Facebook . ايه ده؟ يعني ايه ده؟! افرض الفيسبوك قفل؟ افرض حصل فيه عطل؟ افرض أي حاجة. وبعدين هو فيه حاجة اسمها صفحة "رسمية" على الفيسبوك؟ فين الرسمية في كده؟! ده موقع تواصل اجتماعي غير رسمي بالمرة، يعني (كاجوال) جدًا. ده غير إن مقره مش مصر. وبعدين منين بتقول إنك جيش مستقل وإرادتك مستقلة ولا تقبل إملاءات من حد، وآجي أبص على بياناتك "الرسمية" ألاقيها معلنة حصريًا على الفيسبوك؟ ده الشركات مابتعملش كده. آجي أدور على البيانات دي على بوابة الحكومة المصرية مثلا، مالاقيش. أدور على موقع رئاسة مجلس الوزراء، مالاقيش. أدور على موقع وزارة الدفاع، مالاقيش. فيبدو أن دور الانترنت، والفيسبوك بالتحديد، في الثورة اتفهم غلط. فيه فرق بين أفراد بيتواصلوا بشكل غير رسمي لأغراض مختلفة، منها مثلا الإضراب أو الاعتصام أو الثورة، وبين كيان مؤسسي كبير، وكمان موجود في السلطة. لكن يبدو إننا لسه "دولة على ما تـُفرج"!4 نقاط
-
أرى ان المناقشة هنا هادئة وحريصة بالفعل على مصلحة مصر. وأحب أن أوجه كلمة للإخوة الأفاضل المتخوفين من تصعيد المطالب فى الميدان. اتفقتم على أن الكلمة للشعب, وأن التيارات الأخرى أقلية, إذن فالضمان الوحيد لعدم اختلاف المطالب فى الميدان هو النزول والمشاركة بكثافة والحرص على عدم تغيير المطالب التى تمت الدعوة للنزول بناء عليها. فليكن الهدف هو ترشيد المطالب بحيث لا تختلف عن المطالب التى يتفق عليها الشعب. وأنا كنت مع مطلب المجلس الرئاسى, ولكنى الآن تنازلت عنه لأنه ليس مطلب الأغلبية. وبالله عليكم, ياريت نتجنب اتهامات التخوين والعمالة والسعى لتخريب البلد وشق الصف فى هذا الوقت الصعب.3 نقاط
-
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته شوفي يا دريمي يا بنتي انا مبحبش الاغاني الوطنية خااااااالص قولي عليا جاسوس...قولي عليا قلة مندسة ...ان شاله تقولي عليا فلول بس ده طبع عندي من زمان...و صعب يعني اغيره علي كبر بس الاغنية اللي انفعلت بيها في الثورة كانت "انا بحبك يا بلادي" عشان الموسيقي الناعمة و صوت البيانو عشان الكلمات اللي بتكلم كل واحد فينا اللي عايش جوه مصرو اللي عايش براها عشان بحسها كلها علي بعض بتجاوب علي سؤال واحد ايه اللي خلاك تموت في الثورة ايه اللي خلاك تخرج ايه اللي خلاك تقف في وش كل مستحيل كنا منتخيلشي حتي في يوم انه يتغير ايه اللي خلي ام الشهيد متعيطش الاجابة كانت في الكوبلية "انا بحبك يا بلادي" عارفة لما تبقي في حيرة...جواكي لخبطة و ده اللي حصل وقت الثورة الناس تنزل...متنزلشي الناس تكمل في الميدان....متكملشي الناس تحاكم مبارك....متحاكمشي هتلاقي دايما الحيرة دي بتروح تماما لما تحطي السماعات علي ودانك و تغني باعلي ما فيكي انا بحبك يا بلادي هتحسي ان الغربة اللي كنتي حاساها جوه مصر مش براها خلاص راحت هتحسي انك في وسط غربتك براها قادرة تكملي.....لانك خلاص ايقنتي انها مسالة وقت مش اكتر....و بكرة راح ارجع عشان انا بحبك يا بلادي و ده اختياري من ناحية تانية حابة برضه احط اختيا تاني و متحمسة ليه اوي و هي كل اعمل استاذنا مزاهيري اللي طلعت في الثورة و واكبت كل حدث عارفة ليه عشانكل ما كنا نبقي متغاظين و مفروسين من حاجة نلاقيه بخفة دم و بحرفية اوي خلانا نضحك من كل قلوبنا و اخدنا معاه في عالم موسيقي مميز...و له طعم خاص بيه هو و بس لو علي مستوي مصر هختار......انا بحبك يا بلادي لو علي مستوي الانترنت و العالم الافتراضي هختار اعمال ....استاذنا مزاهيري و فريق عمله و دي وجهة نظري3 نقاط
-
ايه ياباشا قاعد حضرتك واباعمر تقسموا التركه لو ماخرجتوش يبقى مش هيكون ليكم ممثل فى المجلس الرئاسى انت حضرتك يا باشمهندس اركتشت خلاص لاغيت باقى الناس من دماغكم يعنى المجلس الرئاسى هيجلس مايسمى 6 ابريل ومايسمى ائتلاف الثوره مع الاخوان والنصارى وتختاروا مع نفسكم امال راى الناس فين طيب انا لا انتمى ليكم ولا الاخوان ولا النصارى وناس كتير مثلى يبقى مالناش رأى المصيبه انكم عايزين تنيموا الناس وتقسموا المجلس الرئاسى بس للاسف انتم مختلفين سواء ابريل واو ائتلاف الثوره او الاخوان وفى الاخر هتلفوا وتلفوا وترجعولنا احنا المواطنين العاديين علشان نحكم بينكم فى صناديق الانتخابات حتى لو اتفقتم واخترتم مجلس رئاسى دون الرجوع الينا يبقى بئس الديمقراطيه وطظ فيكم كلكم3 نقاط
-
يعنى مش قادرين تصبروا تلات شهور لحد ما مجلس الشعب ياتى و تبدا مصر تختار رئيس لها الناس اللى عمالة تولع فيها و عايزة فيها فتنة و ضغينة هترتاحوا لو الجيش مشى هترتاحوا لو مصر انهارت هترتاحوا و تحسوا طعم الحرية قوى لما مصر تبقى من غير حد يحكمها و الله اعلم ساعاتها مين اللى يحكمها كفاية بقى نبذ و كفاية بقى انكم تعملوا نفسكم بتحبوا مصر و انت بتموتوا فيها باساليبكم اللى هتودينا زراالشمس لو مشينا وراها الجيش عايزنة يعمل اية ؟؟ مش كفاية الهم اللى شايلة و هو اساس مش مدرب على دة مش كتر خيرة بيلم ورانا اذا كان على البطء او اى عيب اخر موجود ارحم بكتيرررررر قوى من االى ممكن يحصل من غيرة ياريت تفقوا وتحبوا مصر شوية و تصبروا تلات شهور3 نقاط
-
أنا بأعتبرها جريمة يشارك فيها الجميع .. ولا تقل بصراحة عما كان يفعله النظام الظالم ... النظام كان محتكر العمل السياسي وبيلعب بالبلد لعب وغرقنا في جهل سياسي طويل الأمد وإحنا .. المثقفين يعني شاركنا في ذلك بسلبيتنا .. والأنامالية .. خلاص .. أوك .. مش عاوزين نتكلم في الماضي وخلاص النظام راح في داهيه .. طب وبعدين ؟ مش إحنا إتفقنا إن النخبة المثقفة الشابة هي اللي أشعلت فتيل الثورة وتبعها الشعب كله ؟ طب فين دور النخبة دي بعد الثورة ؟ إنتوا فكركم إني شخصياً باكل من كلام " حوار وطني " .. وقاعات مؤتمرات مُكيفة ومياه معدنية وساندوتشات وكلام من ده ؟ لأ معليش .... أمبارح شوفت كام مشهد من اللي حصل في المؤتمر .... كلام فاضي وإمتداد لفيلم " من أجلك أنت " لإن ببساطة كل الموجودين معروف إتجاهاتهم الفكرية .. ومعروف إن هايحصل خلاف .. ومعروف إن فيهم فلول للحزب الوطني البائد والمحظور ... يبقى خلصت - أنا كل اللي باسعى إليه وأتمناه .. إننا جميعاً نتعاون في تبسيط المفاهيم السياسية التي تهم المواطن العادي المُهمش ... لإن هو ده اللي بيحسم نتيجة أي إنتخابات وهو ده أول واحد بيدفع ثمن اي قرارت خاطئة ... أو حتى للأسف " تضحيات " وهو ده القاعدة التي يتم عليها أي بناء يعني ماحدش يقول لي إن الهلومه اللي كانت حاضرةالمؤتمر أمبارح حد فيهم بيعاني من ظاهرة نقص السولار ... أو بيروح البيت يلاقي مراته مستنياه على بسطة السلم عشان تقول له إن أنبوبة البوتجاز فاضية .. وروح غيرها يا معلم ودوخ ودخت الأرملة أنا ها مش بأتهم حد بالتعالي أو الإنعزال في أبراج عاجية لكن أيها السادة كفانا الجلوس في قاعات المؤتمرات ... وهيا بنا ننزل الشارع لعمل لقاءات جماهيرية منظمة ... ونشرح فيها ببساطة يعني إيه : - حق سياسي - إنتخابات - إستفتاء - دستور يعني إيه مُرشح مجلس شعب ؟ يعني إيه إن عضو مجلس الشعب مش هو بتاع المياه والمجاري والوسايط والتوصيات اللي من الوزرا عشان يعين ولاد الحي بتاعه إزاي أختار عضو مجلس الشعب ومين اللي يستحق أعطيه صوتي - إزاي ما أنجرفش وراء شعارات دينية أو طائفية مُضللة من اشخاص أصحاب أهداف خبثة .. لإن الإنتخابات مالهاش دعوة بالتعاليم الدينية .. وما عنديش نصوص لا قرأن ولا سُنة ولا في الأنجيل بتقول لي إزاي أنتخب وإزاي أختار وإمتى أقول نعم وإمتى أقول لا - وإزاي أختار رئيس الجمهورية الأهم والأخطر من ذلك أيها السادة لابد أن نعترف إننا شعب " مُحدثين ثورة " دي مش شتيمة .. لكن وصف لحالتنا ... يعني إحنا ما عملناش ثورات شعبية قبل كده عشان يبقى عندي خطوات أمشي عليها بعد تحقيق الثورة عشان أوصل لهدفي ... حتى ما يطلق عليها ثورة 1952 .. قام بها العسكر . وبصراحة ريحونا على الاخر وعملوا كل حاجه من الالف إلى الياء وودونا في داهية ... وفرقوا تورتة الثورة عليهم وما سابوش للشعب فتفوتة واحده وبالتالي ثورة 25 يناير دي أول ثورة شعبية حقيقية في تاريخ مصر ... وأساساً ما حدش فينا سواء اللي خرجوا بنفسهم لميدان التحرير وفي كل مصر .. ولا أكثر المتفائلين .. كان يقدر يسميها ثورة قبل 25 يناير فكلمة ثورة تُطق بعد الأحداث مش قبلها يعني من السذاجة إني أقول : يالا يا رجالة إحنا عاوزين نعمل ثورة يوم 14 مايو الساعة 5 العصر .. ما فيش كده في التاريخ ... لإن ببساطة شديدة ممكن التجمع ده يتم القضاء عليه أو القبض عليه أو أو أو .. فتبقى لا ثورة ولا يحزنون - وبالتالي .. نحن نحتاج إلى توعية إعلامية مكثفة .... وإلتحام بجموع الشعب البسطية في المدن والريف وفي الجامعات والمدارس .. عشان النخبة المثقفة توضح للناس يعني إيه ثورة وتقدم كبسولة بسيطة للغاية عن تاريخ ثورات شهيرة في العالم وكيف أنجزت أهدافها .. والاهم من ذلك " متى حققت أهدافها " على سبيل المثال الثورة الفرنسية سنة 1789 اللي بيُضرب بها المثل في التاريخ لإنها غيرت تاريخ أوروبا كلها .. وافرزت دستور تأخذ منه كثير من دساتير العالم وتستفيد من نصوصه حتى الأن لكن قليل اللي يعرف إن الثوار أنقلبوا على بعض ودبحوا بعض ومن هنا خرج مصطلح " الثورة تأكل أولادها " وظلت عملية تصفية الحسابات حوالي 10 سنين .. ويكفي أن نعلم إن ألة " المقصلة " تم إختراعها انذاك لتسهيل عملية الإعدام وتسريعها وللاسف اللي إخترعها طبيب فرنسي إسمه جوزيف جيوتين ... عملها عملواة هدية للثورة بل تفنن الثوار في عمليات القتل ولن أسرد هنا عمليات واساليب بشعة لإعدام ما يعرف باعداء الثورة اللي كانوا بالالاف ( التسمية الحالية هي فلول النظام ) وفين وفين بعد عدة سنوات استقرت الأمور وأبتدى البناء وكان من الثوار أن أنتقموا من الأغنياء لدرجة إنهم لم يكتفوا بإعدامهم بل هدموا منازلهم لمحو اي أثر لهم دي نبذة مختصرة عن أشهر ثورة في التاريخ --------- - نيجي لحالتنا إحنا حتى ثورة 1952 .. إتفقنا أو أختلفنا مع طريقة الأداء والإدارة بها ... اللي الناس نسيته بقى إن الأمور لم تستقر لمجلس قيادة الثورة إلا بعد العدوان الثلاثي على مصر يمكن بعدها بسنة .. 1957 يعني إحتاجنا 5 سنين عشان ناخد نفسنا ------------ عارف والله إن ناس كتيرة تعبانة لكن الناس هاتتعب اكتر لما تعيش في الوهم .. والجهل الوهم اللي بيصور لنا إننا في يوم وليلة هانلعب بالفلوس لعب والأمور هاترجع أحسن من الأول والجهل يتمثل هنا في حالة التخبط اللي بنعيش فيها .... وإن 3 شهور تقريباً على إسقطا النظام هي فترة طووووووووووووووووووووووويلة.... وتزهق وتجيب إحباط لا حول ولا قوة إلا بالله وتلاقي الواحد بيأثر على اللي حواليه ويسود الدنيا في وشهم طولت عليكم .. اخد نفسي ونرجع نندردش2 نقاط
-
لا طبعا المفروض فى انضباط فى اكل الحلويات عشان سكر الحمل لاقدر الله وافضل شئ كما اوصى رسول الله صلى الله عليه وسلم باكل البلح وده عن تجربة ودى مقالة عن البلح ارجو الاخذ بها أكدت دراسات طبيه ان البلح ينعش الجنين ويجعله ينشط 0 كماان البلح يحتوى على مواد وعناصر ذات تاْثير مهدىء ومخفف للالام ومنها مادة الاركومترين المسئوله عن تنشيط هرمونات السعاده والهدوء واضافت الابحاث الى ان هذه العناصر تنتقل من الام الحامل الى جنينهامن خلال الحبل السرى وبالتالى فان الطفل يولد بصحه نفسيه جيده ويتمتع بالهدوء والاستقرار طوال العمر اى انه يعد حمايه ضد الاكتئاب ويشير اساتذة الطب المصرى الى ان البلح يعد من الهرمونات الطبيعيه وله نفس تاْثير الادويه المهدئه كما انه مقوى للجسم وقد اثبتت الدراسات الحديثه انه مهدىء طبيعى للجنين داخل الرحم لانه يحسن الحاله المزاجيه للام ويقلل من افراز الهرمونات العصبيه من هرمون الادرينالين كما يشير البحث ايضا الى ان البلح مفيد للسيده بعد الولاده لانه ينشط افراز هرمون الاوكسيدرين الذى تفرزه الغده النخاميه وهذا الهرمون يمنع انقباض الرحم بعنف بعد الولاده فانه بالتالى يقلل من مخاطر التعرض للنزيف ويساعد على عودة الرحم الى مكانه الطبيعى2 نقاط
-
مع ضغوط الحياة الكتيرة والاخبار اللى مش ولابد اللى بنسمعها وتحرق الدم كل شوية واللى بتسبب رفع ضغط الدم لاقيت الموضوع ده مفيد لنا كلنا بس الاهم اننا نعمل به ومنضيعش اى فرصة ممكن نضحك فيها الضحك ده بمثابة عملية غسيل للروح والنفس قبل البدن ودلوقت اعرفوا فوائد الضحك الضحك هو أقوى علاج للنفس والجسم فالضحك هو أفضل مضاد للإجهاد والألم، وقد أثبتت الدراسات أنه ليس هناك شيء أكثر تأثيرا على عودة الجسم، والعقل إلى حالة التوازن أكثر من الضحك. كما أن اللجوء إلى الضحك يخفف من أعبائك ويلهمك التأمل، ويزيد من اتصالك بالآخرين، بل ويجعلك أفضل تركيزا، وانتباها فى عملك، وفى كثير من الأحيان، يعتبر الضحك مصدرا هائلا لتجاوز المشاكل، وتعزيزعلاقاتك بالآخرين، وكذلك دعم كل من الصحة الجسدية، والعاطفية. -الضحك مفيد جدا لصحتك: فهو يريح كل أعضاء الجسم، وقد يساعد فى التخفيف من التوتر النفسي، والإجهاد، تاركا كل عضلات الجسم فى استرخاء تام لمدة تصل إلى أكثر من 45 دقيقة. كما أنه يعزز من الجهاز المناعي، حيث يعمل على خفض هرمونات التوتر والإجهاد، ويزيد من خلايا الجهاز المناعي التى تعمل على مكافحة العدوى، وبالتالى تعزيز قدرتك على مقاومة المرض. ويؤدى الضحك إلى إفراز الإندروفين، وهى تلك المادة الكيميائية التى يفرزها الجسم مسببة الشعور بالراحة، والهدوء ولو لبعض الوقت، كما أنها تساعد أيضا فى تخفيف الآلام. وهو كذلك يحمي القلب، ويعمل على تحسن عمل الأوعية الدموية، ويزيد من تدفق الدم بها، مما قد يساعد على حمايتك من الأزمات القلبية وغيرها من مشاكل القلب والأوعية الدموية. وللضحك فوائد للصحة البدنية، والنفسية، والاجتماعية: أولا: فوائد الصحة البدنية: 1- يقوي من المناعة. 2- يقلل من هرمونات التوتر. 3- يخفف من الآلام. 4- يعمل على استرخاء العضلات. 5- يمنع أمراض القلب. ثانيا: فوائد الصحة النفسية: - يضفي على الحياة البهجة والسعادة. - يخفف من القلق والخوف. - يخفف من التوتر. - يحسن من الحالة المزاجية. - يعزز من القدرة على التكيف. ثالثا: الفوائد الاجتماعية: 1- يقوى من العلاقات الاجتماعية. 2- يجذب الآخرين إلينا. 3- يعزز من العمل الجماعي. 4- يقلل من الصراعات. 5- يقوى من الروابط بين أشخاص المجموعة الواحدة. - الضحك والمرح يساعدك أن تكونى فى صحة عاطفية جيدة: وهذا لأن الضحك يجعلك فى صحة نفسية جيدة، كما أن الشعور الذى ينتابك أثناء الضحك يبقى معك حتى بعد الإنتهاء منه. ومن ناحية أخري فإنه يساعدك على أن تكوني إيجابية وأن تنظري للحياة بنظرة متفائلة خلال الأوقات الصعبة التى تمرين بها، فالضحك هو أكثر ما يكون راحة لنا من الحزن والألم، بل هو الذي يمنحك الشجاعة، والقوة لإيجاد مصادر جديدة للأمل، والتفاؤل. وفى أشد أوقاتك صعوبة فإن الضحك، أو حتى الابتسامة البسيطة يمكن أن تقطع شوطا طويلا نحو جعلك فى حالة أفضل. * العلاقة بين الضحك والصحة النفسية: - الضحك يمحو المشاعر المحزنة، فعندما تضحكين لا يمكنك الشعور بالحزن أوالغضب إطلاقا. - الضحك يساعدك على الإسترخاء ويمدك بالطاقة، حيث أنه يقلل من التوتر ويزيد من الطاقة، مما يتيح لكِ التركيز فى عملك وإنجاز المزيد منه. - الضحك قد يغير من نظرتك تجاه بعض الأشياء، مما يسمح لكِ أن ترين المواقف أكثر واقعية، وعلى ضوء أقل توترا، ومن ثم فإن المنظور الفكاهي قد يخلق بداخلك مساحة نفسية، يمكن أن تساعدك فى تجنب المشاعر السلبية. http://www.youtube.com/watch?v=LpDiuGclFhY2 نقاط
-
ال gmat ده ايس كريم جديد في منه انواع كتيره ielts و TOEFL بس احسن واحد ابو شوكلاطة من عند الحاج باسكنز ابو روبنز عموما الف مبروك وعقبال الاوستيك اللي بيكسب2 نقاط
-
الفاضل محمد عبدالعزيز الفاضلة هند علي الكلام ده طبيعي جدا ومتوقع من أئمة المساجد وبخاصة أن الليبراليين في مصر فشلوا إلى الآن في تقديم نموذج يليق بالمجتمع المصري على المستوى الديني والإجتماعي هذا يحتم على رجل الدين أن يرد الليبرالية إلى أصلها الذي وردت منه ويحاكمها، وكذلك الحال بالنسبة لسائر المسميات يعني حينما أرى أن نجم الليبرالية في مصر (د/عمرو حمزاوي) يصرح على أحد الفضائيات أنه يقبل بالزواج المدني "مسلمة تتزوج غير مسلم" هذا يبرر مخاوف رجل الدين المسلم من تمرير نموذج ليببرالي يحل الحرام، كالذي إستدعاه د/عمرو حمزاوي. أيضا من الأشياء التي ينبغي توضيحها ، أن وعي الشعب المصري أكبر بكثير من مجرد ناس تجلس في مكان يسلموا عقولهم لمن يحدثهم ، ولكن الأمر مادام يصير في الإطار الديني السليم بالدليل الشرعي فهذه أمانة يتعين على الجميع توضيحها تحياتي...2 نقاط
-
عارفين مين ده :unsure: ده أمل دنقل صاحب رائعة لا تصالح الله يرحمه لو شفته تفتكره م الفواعليه ماتقولش ابدا انه شاعر قصدي من الكلام ده ان كل واحد فينا ممكن بحكم ع التاني من شكله من لبسه زي الناس اللي اتريقت علي الشيخ حافظ سلامة عشان الطربوش ومشافوش تحت الملابس دي كهل بحيوية وعقل شاب معلش انا لا اتكلم عن الحمقي والمغفلين دول مكانهم كتب النوادر وعلي فكرة ده مش اقصاء ولا حجر ع الرأي ده حجمهم الطبيعي طالوت وجالوت نسبة 77 % نسبة 23 % كله واحد بيحاول يلبس رداء طالوت و بيظن ان الأخر هو جالوت ال 23 % هما هم 6 أبريل وشباب الأخوان مطالبهم مشروعة وأعلنوها طيب المشكلة فين المشكلة في اللي ماسك في رجليهم من المنتفعين زي ساويرس ورفعت السعيد و وووو عاوزين ايه عاوزين دستور جديد طيب وايه يعني لا دول بالمرة بيطالبوا بالغاء المادة التانية المادة التانية طيب 6 أبريل عاوزة كدة أظن لا طيب نعمل ايه في ولاد .............. اللي لازقين في رجلينا وبيسوؤا سمعتنا سؤال بلا اجابة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ال 77 % أخوان والسلفيين واغلب الشعب المصري اللي عاوز صحيح دستور جديد اللي يضمن انه ميلغيش المادة التانية يبقي مفيش حل غير دعم الاخوان لانه هو الوحيد اللي يضمن كدة طيب المطلب عادل برضه المشكلة فين المشكلة في فلول الحزب الوطني اللي بتتمسح في الاغلبية لانه ديدينها نسبة ال 23 % عاوزة تجنب الدين bsh:) مين قال ان احنا عاوزين نجنب الدين :blink: ماهو ساويرس معاكم اهوا من الناحية التانية نسبة ال 77 % مش عاوزة تبطل طريقتها اللي فاتت في استخدام اي طريقة للوصوب للحكم مين قال و الاخوان والحزب الوطني في مركب واحدة اهو وتفضل المشكلة والتخوين والحجة في الأتب اللي في ضهر كل نسبة نسبة ال 77 % " اتبها الحزب الوطني نسبة ال 23 % ساويرس والعلمانيين ويضيع الشعب المصري في النص والجيش مبسوط ومستربع ومأنتخ ونخلي السعودية تصرف علينا نفسي في حاجة نبطل النموذج الغربي في التخوين اللي كل همه هو احتلال بلاد العرب والمسلمين بحجج مختلفة نفسنا حد يقول ان احنا بنستخدم اجندات يابانية حتي بصوا اليابانيون يحولون ملاعب كرة السلة إلي صفوف دراسية لأستدراك ما فاتهم أثناء الزلزال وتسونامي نفسي نبقي زي الناس دي + الإسلام = bv:-2 نقاط
-
كان بإيديكم ان تجمعوا الشعب على كلمة واحدة لكن للأسف الكثير من قراراتكم بطيئة وان حدثت فى صالح الشعب فين اللواء اسماعيل بيه عثمان وحكايته مع بثينه كامل وقبلها فى 9 مارس و9 ابريل والسفارة وفين اللواء ممدوح شاهين اللى بيقول ان الاستفتاء كان على المجلس العسكرى بنسبة 77 % وفين الكدب بتاع ما حدث امام السفارة لم يكم هناك اطلاق نار وفين الحمار الوطنى اللى بيحصل اليوم وفين وفين ماحدث من تعذيب فى المتحف المصرى ولم نسمع عنه شيئا حتى الأن كلها قرارات ارتجالبة بطريقة مش معقولة طالما انتم فى موضوع القيادة يبقى لازم تتحملوا النقد2 نقاط
-
تروى هذه القصه عن احد اشراف مكه القدماء كان حاضر البديهه ومولعا بالالغاز ودائما ما يمتحن من حوله ويضع جوائز لمن يصلون الى الحلول كان الشريف في احد ايام الشتاء البارده سائرا ومعه مجموعه من تجار البلد فصادف في طريقه ((سقا )) تناثر الماء على ملابسه فاشفق عليه وساله بطريقه غامضه (( ثلاثه وثلاثه وثلاثه الا يكفين عن ثلاثه ؟ )) وكان السقا لماحا فأجاب (( لا ..... ادين دينا وأوفي دينا وارمي في البحر )) فقال الشريف لا تبع برخيص فاجاب السقا لا توصي حريص فلما ذهب السقا قال الشريف لم حوله ما ذا فهمتم ؟ فأجابوه لا شيء فقال الشريف هذا السقا البائس يفهم وانتم في رغد العيش ولا تفهمون شيئا واعطاهم مهله ليجدوا الجواب وتوعدهم بالعقاب ان لم يجدوا الحل . فتفرقوا يبحثون عن السقا ليعطيهم الحل والشريف يعرف بانهم سيلجأون إلى السقا لذلك اوصاه الا يبيع رخيصا لانه يريد منفعته . وفعلا كان من يصل إلى السقا يشتري الحل منه بثمن مجز مشترطا عليه الا يخبر رفاقه . وهكذا كان الشريف سببا في مساعدة السقا الفقير من اموال التجار اما تفسير الكلام الغامض بين الشريف والسقا فإن سؤال الشريف (( ثلاثه وثلاثه وثلاثه الا تكفي عن ثلاثه )) يعني ما تقبضه من مال في ثلاثه اشهر الربيع وثلاثه اشهر الصيف وثلاثه اشهر الخريف الا تكفي عن ثلاثه اشهر الشتاء فترتاح ؟ وكان جواب السقا ادين دينا أي ادين ابنائي بما اقوم به من اجلهم لعلهم إذا كبروا يؤدون الدين أي يصرفوا علي واوفي دين أي ان عندي والدي كبير السن ارعاه واقوم بخدمته واصرف عليه جزاء بما قام به من اجلي وارمي في البحر ويقصد الزوجه وشبهها بالبحر ان طابت العشره تثني عليه وتذكر جميله واذا تغيرت العشره انكرت ما مضى وقالت لم ارى خيرا منك قط وعند قول الشريف لا تبع برخيص يخبره انهم سيأتون اليه لسؤاله عن المعنى ويأمره باستغلالهم في ما ينفعه منقول1 نقطة
-
مطالب صفحة ثورة الغضب الثانية 27مايو"انا محستش بالتغيير ونازل تاني ميدان التحرير":- 1 - تشكيل مجلس رئاسى مدنى ثورى لتنفيذ طلبات الثورة كاملة. 2 - تطهير الشرطة من قيادات الفساد واعادة الامن والامان لمصر. 3- تطهير القضاء والنيابات العامة ، لتطبيق العدل ويكون الضامن لتحقيق المطالب الثورية . 4- تطهير المحليات والمحافظين ، للتخلص من بقايا فساد النظام السابق. 5- تطهير الاعلام تطهير حقيقى ، فلا تقدم ولا حريات فى بلد اعلامه مسيطر عليه فاسدون. 6- الإفراج عن جميع المعتقلين السياسيين من يوم 25 يناير وما قبلها والافراج عن الضباط الاحرار، ضباط 9 ابريل. 7- محاكمة كل المفسدين وعلى رأسهم الرئيس المخلوع محمد حسنى مبارك. 8- استرجاع كل اموال الشعب المنهوبة ، وفى حالة عدم استرجاعها ستتحول المحاكمات الى محاكمات ثورية استثنائية لا رحمة فيها.1 نقطة
-
علمت «المصري اليوم» من مصادر مسؤوله بالجهاز القومي لتنظيم الاتصالات، أن الشركة المصرية للاتصالات تقدمت، الأحد، بإخطار رسمي تطلب فيه الموافقة على توحيد تعريفة المكالمات الأرضية داخل مصر بحيث يتم إلغاء تعريفة النداء الآلي لتصبح تعريفة الاتصال موحدة داخل مصر أسوة بشركات المحمول. وقال المصدر، الذي رفض الكشف عن اسمه، إن الجهاز بصدد دراسة الأمر للرد على طلب الشركة، مشيراً إلى صعوبة البت فيه بشكل متسرع، خاصة أنه ليس عرضاً ترويجياً سيرتبط بفترة زمنية محددة بل سيتحول إلى تعريفة دائمة. من جانبه قال المهندس محمد عبدالرحيم، الرئيس التنفيذي, العضو المنتدب للشركة المصرية للاتصالات، إن الشركة ستعمل خلال المرحلة المقبلة على مواكبة التطورات التي تشهدها المنافسة بين شركات المحمول والشركة المصرية للاتصالات عبر استراتيجية جديدة ومختلفة تستهدف استعادة الثقه بين العميل والشبكة الارضية. وأوضح لـ«المصري اليوم»، أن الشركة ستسعى خلال المرحلة المقبلة للمساواة بين تعريفة المكالمة المحلية ومكالمات النداء الآلي لتصبح ثلاثة قروش للدقيقة أسوة بشركات المحمول التي تقدم خدماتها دون أي اعتبارات للمسافة بين المرسل والمستقبل. وتعرضت المصرية للاتصالات، لهجوم عنيف في منتصف 2008 بعدما قامت بتحريك سعر الدقيقة المحلية داخل حدود المحافظة لتكون ثلاثة قروش بدلاً من قرشين للدقيقة, مع توحيد تعريفة الدقيقة الأولى «فتح المكالمة»، بالنسبة للمكالمات المحلية والنداء الآلي لتكون خمسة قروش بدلاً من 4 قروش، فيما تراوحت تعريفة الدقيقة للنداء الآلي ما بين 8 قروش و15 قرشاً إذا كانت المسافة تزيد على 60 كيلومترا. وقال عبدالرحيم، إن الشركة تفكر الآن في إجراء تعديلات أخرى على تعريفة المكالمات الدولية لكنها لم تستقر على التصور النهائي لها مثلما تم مع المكالمات المحلية. وأشار إلى أن المصرية للاتصالات لن تتخذ أي إجراء بشأن الاشتراك الشهري الذي يتذمر عملاء الشركة من سداده بواقع 12 جنيها شهرياً، غير أن الشركة بصدد منح العملاء دقائق مجانية إضافية لتعويضهم عن سداد الاشتراك، حيث إن 80% من عملاء الشركة يسددون الاشتراك الشهري فقط دون أي مكالمات إضافية، وإلغاء هذا الاشتراك سوف يضر بالشركة ضرراً بالغاً. وأكد عبدالرحيم، أن الشركة ستعمل خلال المرحلة المقبلة على تسوية كل الخلافات مع شركات المحمول عبر مفاوضات جادة بالتعاون مع الجهاز القومي لتنظيم الاتصالات لفتح صفحة جديدة في التعامل مع مشغلي خدمة المحمول في مصر. وتحتكر المصرية للاتصالات خطوط الهاتف الأرضي في مصر، بينما تواجه منافسة شرسة من شركات المحمول التي عمدت لتقديم عروض ترويجية أضرت بالمصرية للاتصالات، وأدت لانخفاض عدد مستخدمي الهاتف الأرضي، إذ تعد المصرية للاتصالات الشركة الوحيدة في العالم التي لا تمتلك ترخيصاً بتقديم خدمات المحمول بجانب الهاتف الثابت. وشهدت أسعار مكالمات المحمول فى مصر تحركات كثيرة منذ دخول خدمة المحمول رسمياً مطلع 1997 بمصر، حيث كانت تتجاوز جنيهين عند انطلاقها ثم انخفضت إلى جنيه ونصف ثم 75 قرشاً في 2003 إلى أن وصلت إلى 40 قرشاً ثم 19 قرشاً إلى أن تم تقديمها وفقاً لباقات وعروض تمنح العملاء دقائق مجانيه بحسب الاشتراك. في المقابل، فإن تعريفة المكالمة بين الهاتف الأرضي والمحمول كانت تتجاوز 60 قرشاً للدقيقة، وهو ما دفع الجهاز القومي لتنظيم الاتصالات لإلزام شركات المحمول في 2009 بألا يزيد سعر دقيقة المحمول للثابت عن ثمن دقيقة المحمول إلى أي شركة محمول أخرى على أن يقوم الجهاز بتحديد سعر إنهاء المكالمة «الترابط» على أي شبكة ثابتة أو محمولة1 نقطة
-
بعد ثورة 1952 عبد الناصر قام بتأميم ممتلكات للأ ثرياء و البشوات اللي تضخمت ثرواتهم من الاحتكار و لكونهم فقط من العائلة المالكة بعد ثورة 25 يناير هل اجراءات الكسب غير المشروع دي كافية ، اللي بيتحاسبوا ميزيدوش عن 20 و لا 30 حرامي وماذا عن الصف التاني و الثالت ، الحرامية الصغيرين اللي سرقوا يادوب 500 مليون 700 مليون مش كان التأميم افضل من الاجراءات الحالية ولا احنا مبقلناش شغلانة غير فلان خد 15 يوم علي ذمة التحقيق ، التحقيق اللي حيستمر لغاية ما يكونوا صرفوا اموالهم1 نقطة
-
في ناس في مصر بتشتغل بجد لمصلحة البلد مش موقفين الدنيا للمظاهرات و المطالب و المليونيات مجموعة شباب من المهندسين حاليا بيقوموا بتصميم لسيارة مصرية 100 % و حاليا على صفحتهم على الفيس بيعملوا استطلاع للارآء لو حد مهتم بالموضوع دا لينك البيج اهو مشروع السيارة المصرية1 نقطة
-
شكشوكة العسل اخيرااااا نجحت فى ال gmat مع انها كانت خايفة لكن ربنا يوفقها عشان هى امورة وجميلة وتعبت فى المذاكرة يارب دايما يا شكشوكة وعقبال الماجستير ياااااارب ونبقى نعملك حفلة كبيررررررة :clappingrose:1 نقطة
-
يجب للمرأه أربعة أشياء واجبه للمرأه .... الفضيله .... تسكن قلبها الحشمه .... تلمع على جبينها اللطف .... يتدفق على شفتيها العمل .... دائما بين يديها1 نقطة
-
الجمال أنواع فى المرأه .. هناك الجمال الذى يراه الرجل بعينيه وهو جمال سطحى وجمال يراه بقلبه .. وهو جمال عاطفى وجمال يراه بروحه .. وهو جمال أصيل وجمال لا وجود له إلا فى مخيلة صاحبته.. وهو جمال زائف1 نقطة
-
بريء من دم القتلة؟ i*: هو يمكن قصده "من دم المقتولين" مش القتلة.1 نقطة
-
الف مبرووك علي فكره ماتستهونوش بالاعداديه اليومين دول فعلا اصبح النجاح فيها صعب مش زي زمان هاه ناويه علي ثانوي تجاري ولا دبلوم معلمات انا من رأيي كفايه كده مافي الاخر البنت مسيرها لبيتها1 نقطة
-
http://www.youtube.com/watch?v=4y0jZRRinZM&feature=related الشاب ظريف جدا وقصته كلها ظرف وطرافة انتظر إشارة حسية من الله ليسلم ولم تصله الإشارة ولكن وصلته مفاجآت أخرى مثيرة شوفوا الفيديو لآخره وإيه تعليقكم عليه1 نقطة
-
هو الاستاذ محتاج تشجيع لقد توجت فنان الثورة فى محاوراتنا انا حاولت انا اعطيك اتنبن خضر مانفعش غير واحدة فقط ودى مش كفاية ولك منى كل تحية وتقدير1 نقطة
-
1 نقطة
-
فنان ياباشا انا اول مره اعرف ان حضرتك فنان من يمكن اسبوعين او اكتر لما حضرتك نزلت باغنيه جديده كنت اقرا فى المنتدى الزملاء ينادوك يالفنان المهم دخلت اليوتيوب وسمعت معظم اغانى حضرتك عجبتنى بس للاسف حضرتك ماسك ليه فى الحان زمان لازم تطور لان خلاص دخل المنتدى شباب عشرين سنه يمكن ماسمعوش اغنية حكايتى مع الزمان ليه مايكونشى اللحن( اليله دى سيبنى اقول وادب فيك واكسر رجولك واخزق عينيييك انت شعبى واملى اللى هاسرق قوتك واضحك علييك1 نقطة
-
مبرووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووك يا شيكو ياقمر :give_rose:1 نقطة
-
صح يا عنبو جزالك الله خير على كلامك ماهو الثورة تحتاج لرجُلين (رجُل يفهمها ورجُل يقوم بها) واحنا قومنا بيها لكن الظاهر ان احنا لسه مافهمناهاش قوى يعنى للاسف1 نقطة
-
نفسى الكلام ده يحصل يا سى السيد, ولكن كل يوم جمعة دمى بيتحرق وباحط نفسى مكان أى حد من خارج التيار الإسلامى ينزل الشارع. الشارع بيتشحن حالياً فى خطب الجمعة بإن الديمقراطية كفر, والليبرالية كفر, والعلمانية كفر, والاشتراكية كفر والبرلمانية كفر والدولة المدنية كفر, ويلا يا ناس نجرب الإسلام مرة!!! تتخيل دى؟!!! بعد 1400 سنة يتوجه لنا الدعوة دلوقتى إننا نجرب الإسلام مرة!!! حط نفسك مكان أى واحد من النخبة دول ونازل تشرح للناس فى الشارع يعنى إيه انتخابات ويعنى إيه ديمقراطية ويعنى إيه دولة مدنية أو برلمانية وإيه دور الأحزاب, بلاش ليبرالية أو علمانية عشان دول كفر صريح يا معلم وممكن تتاكل علقة محترمة. بصراحة زمان ماكنتش فاهم يعنى إيه تدخل الدين فى السياسة, وزى ماكانوا بيقولوا لنا, ماهو الدين لازم يدخل فى كل حاجة فى حياتنا. بس بعد كده فهمت, واللى بيحصل خلانى أتأكد من الفهم ده, لأن كده مفيش عدالة أبداً فى عرض أفكارك ورؤيتك فى الشارع. لأن واحد باسم الدين بيستخدم شعيرة دينية وبيقف على منبر رسول الله عشان ينشر منهجه وفكره السياسى ومايفرقش بينه وبين الإسلام كدين لجميع المسلمين بمختلف الانتماءات السياسية. وشوف بقى كام واحد ممكن يحضر مؤتمر سياسى فى الشارع وكام واحد بيحضر خطبة الجمعة. والكلام اللى بيقال فى وسائل الإعلام غير الكلام اللى بيقال فى خطب الجمعة. يعنى فى وسائل الإعلام تلاقى فى حوار حول مفهوم الدولة المدنية واتفاق على إن مطلبنا جميعاً دولة مدنية بس الاختلاف فى المرجعية, ولكن فى خطب الجمعة الدعوة بتكون صريحة لدولة دينية وإن الدولة المدنية ضد الدين الإسلامى. ياريت فعلاً يتم -على الأقل- منع استخدام خطب الجمعة للدعوة ﻷى حزب أو منهج سياسى, ﻷن ده مش عدل أبداً, والكل ينزل على أرضية واحدة فى الشارع.1 نقطة
-
شباب 6 ابريل حقائق مهمة مهندس تيمور الفيديو ده هديه لحضرتك انا مش عارف ليه احنا مبنعرفش نتكلم مع بعض ولا نقنع بعض. كلنا شايفيين ان احنا بس اللى صح والباقى كله غلط و مش بس كدا لا بنخون بعض وبنتهم بعض بالعماله. لو شايف ان الأخر مش صح حاول تقنعه حاول تفهمه لو مقتنع بالنزول أنزل و قول مطالبك ايه المشكلة؟ لو شايف النزول غلط متنزلش ايه المشكله؟ سؤال\ هيه ايه مصلحة امريكا أن مبارك يسيب الحكم؟ ده سؤال بجد. أنا عايز أفهم. المفروض أن مبارك كان أكبر حليف لهم فى الشرق الأوسط . دا على حد علمى ملحوظة: لو حد شاف الأستاذ tarek hassan يبلغه انى كتبت مشاركة جديدة علشان يحط النقطة الحمرا اللى بيهدينى بيها كل ما أكتب.1 نقطة
-
ما هو اللي مجنني اني نفسي اشوفك مرة في الميدان مش من ورا الكيبورد في التكييف وسايب الناس الغلابة تولع في مصر1 نقطة
-
استاذ كيروب اسف انى اقولك كده و حضرتك اكيد ما تعرفنيش خالص ( انا واحد من القدامى هنا ميشن 9/2010 ) نصيحه صغننه من اخ ده اذا سمحت لى بهذا الشرف التوبيك ده بيدخله الكثير من الاخوة المسلمين فياريت تكون الدعوات عامة ولا تقتصر لدين معين ( انت معايا ولا لا ) اسف لهذه المداخلة التى قد تكون زعلتك لكن ده حق الاخوة المسلمين ايضا على فكرة انا مسيحى علشان ما حدش يشتم ولا حاجة1 نقطة
-
صحيح كأن بيدونا هدايا كل يوم بالأخبار دي ، بالظبط هوه نفس اسلوب مبارك لمما كان بيزلنا بدعم العيش1 نقطة
-
" الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوباً عِندَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالإِنجِيلِ "الاعراف 157 الموضوع يستحق المتابعة والمشاهدة والبحث http://www.youtube.com/watch?v=CQeUi9TPY5U&feature=player_embedded http://www.youtube.com/watch?v=tMnmXKfm67g&feature=fvw وهذا موقع الصفحة التي فيها اسم رسول الله وهذا احد مواقع الترجمة1 نقطة
-
خدوها نصيحه اللى يتخانق مع مراته يبقى زى اللى بيتخانق فى قطر درجه تالته بتاع زمان علشان كل الناس هتلطش فيك اوعى تزعل مراتك وتسيبها بايته زعلانه...لان فيه مقوله بتقول ان كل مصيبه بتصغر مع الوقت...لا الناس ديه ياجدع المصيبه بتتفاقم يوم عن يوم من الاخر المركب اللى فيها ريسين تغرق...والبيت لازم يكون ليه ريس واحد وغالبا هى الست اتخنقت من مراتك فيه العيال...امال احنا خلفنا ليه1 نقطة
-
انا مع الضغط والحشد للمطالب المشروعة زي الافراج عن المعتقلين وعدم محاكمة المدنيين عسكريا وتطهير التلفزيون بقي بجد لكن الجماعة الواهمين والحالمين بانقلاب عسكري عسكري من داخل المؤسسة نفسها دول يتحطوا في خانة العقول المغيبة دلوقتي المجلس العسكري وعد بانتخابات برلمانية في شهر 9 ورئاسية في شهر 12 حد عارف اي قيادة تانية ممكن تعمل في الشعب ايه اتمني ما يكونش فيه اي احتكاك مع القوات المسلحة يوم الجمعة علشان مش هينفع باي وضع خالص هما دول الامن المركزي هتلعبوا معاهم صلح1 نقطة
-
ياسيدي الرب ... يامن جعلت كلاماَ في فم موسي عندما وقف امام فرعون يامن جعلت الاخرس يتكلم والعاقر تترنم اعطه كلاما وافتح باب الكلام بالصلوات والطلبات التي ترفعها عنا كل حين السيدة العذراء مريم والامير العظيم جرجس والبار الانبا بولا أمــــــين1 نقطة
-
متفق مع حضرتك تمامًا. أرى أن المجلس العسكري، برغبته أو رغمًا عنه، تصدى لعمل سياسي. فلا مفر من تحمل النقد. إن كان المجلس العسكري ممثلاً حقيقيًا للشعب ومعبرًا عن إرادته، كنت أتوقع أن يبادر بفعل ما يريده الشعب. لكنه للأسف ينتهج منهج رد الفعل لا الفعل. ويا ليته يرد بأفعال. هو للأسف يرد هنا بأقوال لا تسمن ولا تغني من جوع. إن استمر المجلس العسكري يرد على الانتقادات ببيانات يحذر فيها ويندد وينذر، فلا قيمة لها طالما لم تعكسها أفعال ملموسة على الأرض. كنت أتمنى أن يكون الرد عمليًا فعليًا، لا نظريًا قوليًا. العبرة بالأفعال لا بالأقوال.1 نقطة
-
بيان متزن ،، هوا بيقول المجال مفتوح للجميع و متستجبوش لدعوي التحرش بالجيش ،، أنا طبعا مقتنع إن الغرب و ذيوله لن يسمحوا بدمقرطة مصر و لذلك تظهر بقوي دعاوي المجلس الرئاسي و تأجيل الإنتخابات و الدستور أولا ،، الشعب واعي و فاهم1 نقطة
-
بالتوفيق باذن اللة توصل بالف سلامة وترجع من الاسكندرية مرضى ومجبور الخاطر بس يا ريت تبقى تطمنا عليك اول باول1 نقطة
-
و قد يعدو الصمت أبدى حينما تمل الأذن صوت الأحرف و تتوه في الغيم النجوم و تختفي لم يبقى شيء قد يقال ضاع الكلام مع السجال ضاعت معاني... ضاعت أماني... و اتشح قلبي بالسواد حزنا على أمل انكسر من قهر أخ قد غدر من وهم حريةٍ لم يعدو إلا كلمات لأغنيةٍ غنّوها في حفلةِ سمر1 نقطة
-
واحدكان بيشرب بيبسي في مطعم وكان عايز يدخل الحمام وخايف حد يشرب من البيبسي فجاب ورقة وكتب عليها:انا تفيت في الببيسي ............ ........... . ........... ............. . .............. ............ وراح الحمام رجع لقى ورقة تانية جنب البيبسي مكتوب عليها:واناكمان .1 نقطة
-
واحد أعرفه كان بيعلق وبيقول: واضح إن مقابلة أسماء مع نائب وزير الدفاع الأمريكي جابت نتايجها بدري بدري ايه تعليقكم؟1 نقطة
-
إذن فهي دعوة لثورة 25 يناير جديدة ... من أجل إسقاط المجلس العسكري ورئيسة طنطاوي الذي تربى على يد مبارك .. والذي لن تكسب الثورة مع وجوده شيئا يبدو أن مقالة نبيل فاروق صحيحة ... الدائرة تدور دائما على من دفعها ... فليهنأ الجميع الآن الدعوة موجهة لإسقاط السلطة الشرعية الوحيدة الباقية في البلاد ... فيبدو أن الفوضى ليست بالقدر الذي يرضي البعض ... ويريدون لها أن تصل إلى المعدل الأقصى. إنني عن نفسي فقط ... حتى لا أقول أنني أمثل الشعب ... أطالب المجلس العسكري باعتقال أسماء محفوظ ... بتهمة تهديد سلامة وأمن البلاد1 نقطة
-
أولا جزاكم الله خيرا على التفصيل و أعتذر انني اختصرت المعلومة دون قصد فما فهمته انها كانت تحضر دروسا في المسجد و ان زوجها المسيحي وافق على التفريق لذا ظننت انها في نفس وضع من طلقها زوجها و لم يوثق الطلاق فتصبح اذا تزوجت بعد العدة في نظر القانون جمعت بين الازواج بينما هي امام الله لم تفعل أخيرا الأخت الفاضلة ، الست عبير هربت مع صديقها فى 15/9/2010 الى بنها ، ثم اشهرت اسلامها على انها " آنسة " وكان ذلك في 23/9/2010 ، الى ان علم أهلها بمكانها وأخذوها في شهر مارس 2011 يعني الكنيسة لم تخطفها وكانت حامل من الزوج المزعوم وولدت بنت وماتت ، قام بعدها اهلها بتسليمها للكنيسة بأنفسهم لتبدأ رحلتها من اسيوط لامبابة. هذا ماحكت بعضه هي بنفسها وماقاله المتحدث الرسمي باسم الجماعات السلفية عن موضوع وفاة بنتها من زوجها الجديد كنت أرجو ان تتمهل قبل إصدار الحكم فهي لا زالت قيد التحقيق و معلوماتنا من وسائل الإعلام و التهمة ليست سهلة1 نقطة
-
السلام عليك اخى الحبيب محمد يجب التفريق بين ما هو سلوك شخصى و بين ما هو عقيده من اساسيات الدين..بمعنى المسلمون يقولون قل هو الله احد و تلك عقيدتهم عندئذ لن تكون قدحا او سبا للمسيحيين انصار التثليث المسلمون يعتقدون فى ..لَقَدْ كَفَرَ الَّذِينَ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ ثَالِثُ ثَلاثَةٍ .. عندئذ لن تكون قدحا للمسيحيين الذين يعتقدون ايضا بكفر المسلمين بل ينكرون عليهم نبيهم و قرأنهم فكيف يكون هناك تمميزا كما تفضلت تحريم العلاقات الاجتماعيه كما تفضلت ليست ..فتاوى سلفيه ..و إنما هى دين محمد صلى الله عليه و سلم و فى كل الملل و الاديان ضوابط خاصه بها فلماذا القدح فى الاسلام فقط الحركات الجهاديه و الاستهداف ..كلام عام مرسل مجمل يراد به تشويه الكل و الدليل انه يا محمد اثناء احداث الثوره لم يكن هناك أمن و لم تحدث حادثه إعتداء واااااااااااحده على المسيحيين او دورهم بل إن السلفيين الوحشين يا محمد هم الذين حموها و بشهاده الشهود و من الكنيسه نفسها ..فما رأيك التمييز ضد المسيحيين فى الوظائف كان صنيعه نظام مبارك الليبرالى الديمقراطى و كان يشمل ايضا السلفيين تحديدا مع الاخوان و كانت الافضليه للولاء للنظام ...يا محمد التضخيم ضد المتحولين عن دينهم كان من الكنيسه يا محمد بما فعلته من حبس و تعذيب و قتل بدون وجه حق اللهم حق البلطجه و فرض العقيده بالقوه اما خيبه الدوله فاوافقك عليها لانها اعطت الفرصه لمتطرفى الكنيسه بإيصالنا الى ما نحن فيه اليوم بعد قرون عاش المسيحيين فى كنف و حمايه و رعايه المسلمين و باعوا و تاجروا و امتلكوا و عاشوا مثل اى فرد مصرى مسلم بدون تمييز و انظر الى قائمه مليارديرات العالم كم مصرى مسيحى فيها بل انظر الى حجم التجاره فى اى قطاع و اذهب الى الازهر و الغوريه و الموسكى و انظر حجم الاعمال المملوكه لمسيحيين ..فاين التمييز يا رجل .. قليلا من العدل يا محمد و انظر الى افعال شنوده و من معه1 نقطة
-
اولا - شهاده السيد عمر سليمان شهاده مجروحه لسببين الاول انه رئيس المخابرات لفتره طويله و من قبلها صديق مقرب من مبارك و يعتبر كاتم اسرار مبارك بخصوص علاقاته الخارجيه المشبوهه باسرائيل و الولايات المتحده - و لا اقصدالتي تدخل في نطاق العلاقات الدبلوماسيه بين الدول و لا اتفاقيه كامب ديفيد التي اعتقد انك تعلمها جيدا في دراستك بكليتك بل اقصد ( العلاقات الشخصيه الانتفاعيه و المصلحيه و الانبطاحيه ) التي جعلت من بلادنا قطعه قماش يلمع بها زعماء اسرائيل اسلحتهم بعد ضرب اخواتنا في غزه و افقدتنا هيبتنا و دورنا و مصداقيتنا بين دول العالم 0 السبب الثاني انه صاحب مصلحه لانه في ذلك الوقت كان مفوض باداره الدوله جنبا الي جانب مع مبارك بصفته نائبه الذي تفضل و عينه بعد 30 سنه حكم بلا نائب و هذا ايضا يقودنا للسبب الاول ان العلاقه بينهما اكثر من مجرد رئيس بمرئوس انها يا سيدي الثقه الكامله 0 ثانيا - السيد سليمان لم ينفي نفيا قاطعا ان مبارك اعطي اوامر بضرب المتظاهرين علي حد ما نشرته سيادتك بل قال بما نصه انه لم يحضر كافه الاجتماعات التي كانت تنعقد في ذلك الحين و قد يكون مبارك امر بضربهم في وقت لم يكن سليمان حاضرا - و قد ترد علي كمحام خصم يدافع عن مبارك دفاع مستميت فتقول ان الشك يفسر لمصلحه المتهم - فارد عليك قائله ان ضرب المتظاهرين قرينه قائمه و حقيقه واقعه و امر لا جدال فيه ترتب عليه وفاه و استشهاد زهره شباب اعزل - و كلمه العادلي امام كلمه سليمان و للقاضي حق ترجيح واحده عن الاخري لكن بالنظر الي ما حدث بالفعل فماكلن العادلي يجرؤ لاعطاء امر كهذا الا بعد تلقي توجيهات ممن هو اعلي منه و هو السيد مبارك او عمر سليمان بالنظر الي انه كان هو نائب الرئيس في ذلك الوقت و اخيرا اخي الفاضل طالما قرات موضوعاتك التي لم ارد عليها لاني وجدت فيها نموذج حي للمحامي الذي لا يعرف ان المحاماه ليست دفاع عن موكل تحبه او ترتاح اليهاو حتي تتقاضي منه اجر فالمحامي (المدافع) يجب ان يجنب مشاعره و يوقظ ضميره لان كل مجرم لا يلقي عقابا بسبب شطارته و فهلوته و اسلوبه في قلب الحقائق سيحاسب عليه حسابا شديدا الله هو العدل فاعدل يا اخي حين تتكلم و بالمناسبه انا محاميه ( فخوره باعتزالي مهنه لم استطع فيها ان اقبل ان اقف موقف التاجر الذي بيبع و يشتري و يلوي القوانين و الحقائق لينتفع بها النصابون و الاقاقون ) وتحياتي للجميع1 نقطة
-
قبل الرد على حضرتك اود ان الفت النظر الى ان هذا النص محل الخلاف ليس هو الاشاره الوحيده على سيدنا محمد صلى الله عليه و سلم فى العهدين القديم و الجديد سواء تصريحا او وصفا و لا اقوها ايضا فهناك الكثير جدا من الاشارات الاخرى و التى لا تطال سيدنا محمد فقط بل ايضا مكه المكرمه ووصف للمسلمين انفسهم لكن هذا ليس وقته و لا مناسبته للحديث عن كل هذه البشارات و دعنى اقول لك اخى الكريم انك اصبت عندما اشرت الى ان الكلمه الاولى جمع للثانيه و لكنك اخطات السبب فالعبريه و العربيه شقائق ينحدروا الاثنان من نفس الاصل السامى و عليه فانهم يشتركون فى كثير من الخصائص و من ضمن هذه الخصائص استخدام الجمع للدلاله على التعظيم فالكلمه فى صيغه الجمع تعظيما لاسم الشخص و يكفى ان تاخذ الكلمه لاى موقع ترجمه محترم على النت و تدخلها فيه لترى انه سيتم ترجمتها الى كلمه محمد كما تكتب بالانجليزيه اصل المشكله هو ترجمه الاسم و هو امر غير جائز و الا لاستساغت فتاه اسمها امل فى مصر ان تنادى hope عندما تذهب الى امريكا مثلا الاسماء لا تترجم هذا ثابت و النص من بدايته يوضح بجلاء انه يتحدث عن شخص ما بدليل ان عباره كله مشتهيات التى يترجم لها الاسم زورا تختلف تمام الاختلاف فى الهجاء فى باقى الكتاب المقدس عن تلك الموجوده فى هذا الاصحاح فلماذا الاصرار على تسويتهما فى الترجمه رغم الاختلاف التام فى النطق و الكتابه ؟؟؟ اما بخصوص سفر نشيد الانشاد و الذى اعلم ما الذى ترمى اليه بحديثك عن الفاظه فنحن لسنا مطالبون بان نصدقه باكمله او نتركه باكمله فلا يمكن عند نقد النصوص ان نطبق قاعده take it or leave it لكن الصحيح هو محاوله رد النصوص الى اصولها مما يستتبعه ذلك من رفض لبعضها و قبول للبعض الاخر على طول رحله الاعاده و بالتالى ليست هناك مشكله ان يرفض نص باكمله ما عدا ايه او اثنين و العكس صحيح الاسم واضح و معنى الجمله لا يستقيم الا به و هى ليست البشاره الوحيده و لا الاقوى بل هى تدخل فى المجمل لكن للاسف هناك من يفضل الاخذ بالتفسيرات القسريه و الملتويه للاشياء عن الواضحه و المستقيمه لها متناسيا ان اقصر طريق بين نقطتين هو الخط المستقيم تحياتى1 نقطة