اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

لوحة القادة

  1. Dreamwithme

    Dreamwithme

    الأعضاء


    • نقاط

      5

    • إجمالي الأنشطة

      2278


  2. Om Zayd

    Om Zayd

    الأعضاء


    • نقاط

      4

    • إجمالي الأنشطة

      2507


  3. spain

    spain

    الأعضاء


    • نقاط

      3

    • إجمالي الأنشطة

      280


  4. Diab

    Diab

    الأعضاء


    • نقاط

      3

    • إجمالي الأنشطة

      2073


المحتوى صاحب التقييم الأعلى

عرض المحتوى صاحب أعلى تقييم في 06/09/11 في جميع الأقسام

  1. وهل يكفيه ذلك لقيادة دولة بحجم مصر؟ لا طبعا مين قال بس زي ما بيحبوا يقولوا في اللغة العربية حاشية كتاب يعني حاجة كويسة فيه علي فكرة الشيخ حازم رجل نقابي - هو محامي اصلا وكان عضو نقابة المحاميين - بإمتياز وله دور سياسي كمان ورثه من والده الشيخ صلاح الدور السياسي سياسيا: له بحث جامعي معد سنة 1986 لنيل درجة الماجستير في القانون الدستوري كان موضوعه "حق الشعوب في مقاومة الحكومات الجائرة بين الشريعة الإسلامية و القانون الدستوري" , كما خاض إنتخابات مجلسي الشعب عامي 1995 و 2005 و التي جرى في كل منهما تزوير الإنتخابات ضده لصالح شخصيات شهيرة في النظام و ذلك في واقعات ذات شهرة واسعة و تفاصيل متمايزة لدرجة أن نشرت الصحف الحكومية و وكالة الأنباء الرسمية و التلفزيون الحكومي المصري خبر فوزه و انتخابه ثم عدلت إلى النقيض في اليوم الثاني و حصل في كل منهما على حكم قضائي متميز رصد صورة التزوير الخاصة في كل منهما و قضى في كلتا المرتين بإثبات نجاحه بأغلبية كبيرة جدا من الأصوات ثم قاطع إنتخابات 2010 , كما اشتغل بأنواع النشاط السياسي الجماهيري بأنواعه منذ مرحلة الدراسة الثانوية ثم الجامعية و ما بعدها في عدد من القضايا الشهيرة مثل هضبة الأهرام و توصيل مياه النيل لإسرائيل و معاهدة السلام و إتفاقيتي كامب ديفيد و تعديلات قوانين الأحوال الشخصية و مقتل سليمان خاطر و علاء محي الدين و عبد الحارث مدني (متفرقة) و النشاط السياسي لإنهاء تجميد حزب الوفد و لدفع تجميد حزب العمل و أعقاب تزوير إنتخابات 1979 و مقاومة اللائحة ( الجديدة وقتها ) لاتحاد طلاب الجامعات و مصادرات جريدة الأحرار و غيرها ... إلخ كافة القضايا التي كانت , كما اشترك دون عضوية حزبية - مشاركة شاب صغير - في إعداد برنامج حزب الوفد و اللائحة التنظيمية لحزب الأحرار و ندوات أحزاب الأحرار و التجمع و الوفد و مؤتمراتها عبر شخصيات من قيادات هذه الأحزاب و تتابع باستمرار إهتمامه بالقضايا السياسية العامة إمتدادا لذلك, و تولى الإدارة الكاملة بكافة وجوهها لانتخابات مجلس الشعب في دائرة والده 1984 , 1987 و الخطابة في مؤتمراتها الانتخابية كما اشترك في إدارة المعركة الانتخابية لانتخابات أخرى سنة 2000 و بسبب نشاطه العام كان محلا ضمن الهجوم على معارضين لهجوم عليه بالتبعية في خطاب لرئيس الجمهورية و أحد وزراء الداخلية عام 1981 و عام 1988 , و دخل معارك متعددة بمخاطر كبيرة دفاعا عن عدد ممن يختلف معهم عقائديا و سياسيا في مواجهات متعددة , كما كان منذ تخرجه عضوا في جمعية الاقتصاد السياسي الشهيرة ناشطا. و قد حرص عبر عشرين سنة على التواجد في الولايات المتحدة في زيارة لعدة أسابيع أثناء جميع الإنتخابات الرئاسية الأمريكية ما عدا الأخيرة لمتابعتها تفصيلا عن قرب و متابعة المناظرات التي كانت تجري فيها بين المرشحين الرئاسيين. الدور النقابي نقابيا تولى منصب مقرر الفكر القانوني بنقابة المحامين لمصر, كما انتخب عضوا لمجلس النقابة سنة 2005 , و تولى أيضا منصب مقرر معهد المحاماة لمدة عامين, و على الرغم من أن فترة تسلمه لمهامه بالنقابة سنة 2005 هي الفترة التي صادفت حالة المنع الكامل من استخدام ميزانية النقابة و أموالها في أي مشروعات فإنه قد تمكن عبر ممارسة نوع من الإدارة الإقتصادية غير التقليدية من إنشاء عدد لافت من المشروعات الكبيرة المؤثرة في مجال لجنته بدون ميزانيات مرصودة على الإطلاق و إكمالها تماما حتى نهايتها و كانت كلها جديدة الأفكار و تنشأ لأول مرة في تاريخ نقابة المحامين (منها عملية إنشاء كاملة لأكثر من 300 مكتبة متكاملة على مستوى الجمهورية للإستعارة بكافة غرف المحامين و مشروع تقديم المشورة القانونية الكاملة للمحامين في قضاياهم من قِبل أعلى مستوى قانوني متخصص في مصر شفاهة و كتابة و عبر الإنترنت مجانا و بدء مشروع مجمعات مكاتب المحامين لجزء من الوقت بدون تكاليف - لم يكتمل لقصر المدة الزمنية بعد بدءه - و مشروع إصدارات أمهات المراجع القانونية الكبرى المتكاملة في كل فروع القانون للمحامين بتخفيض 75% كاملة من أثمانها بعقود خاصة ) فضلا عن الأعمال السياسية و الإسلامية بالنقابة و منها أحداث نادي القضاة و تعديلات قانون الصحافة و فلسطين و تزوير الانتخابات .. إلخ و كافة ما كان مثارا من قضايا سياسية , فضلا عن الأبعاد المتعددة لإدارة النقابة لمؤسسته (ماليا و إداريا و خدميا و مشروعات ) بوصفه عضو المجلس الأعلى للنقابة. و بشأن اشتغاله الدائم بدراسات سياسات الدولة بأنواعها: فقد بدأها منذ كان عمره 14 سنة بمناسبة عضوية والده في البرلمان وقتها و كان يشارك بصفة متواصلة في الاجتماعات التي كانت تنعقد بمنزله للمجموعة المتخصصة التي كانت تتولى الدراسة المفصلة و إعداد الرد على البرنامج السنوي للحكومة و مشروعات الخطة الاقتصادية و الموازنة السنوية و مشروعات القوانين و المعاهدات الدولية المعروضة للتصديق عليها و الاستجوابات و سائر الموضوعات السياسية و ذلك عبر 16 سنة تقريبا و حتى وفاة والده رحمه الله كما تطور ذلك إلى مشاركته في ذلك أيضا بجهود منتظمة مع بعض من رؤساء الهيئات البرلمانية البارزين لعدد من الأحزاب لعدة سنوات فتواصل هذا الميدان ثقافة مستمرة له لاقترانها بين بدء الوعي و تشكيل الشخصية ثم تنامي بعدها, كما أنه كان طيلة هذه السنوات أيضا يحضر شخصيا جلسات مجلس الشعب بمئات الساعات عبر شرفة الضيوف ( شرفة الصحافة حاليا) و كذلك اجتماعات لجان المجلس و يشهد نقاشاتها مرافقا لوالده و تفاعل بسبب ذلك مع عدد كبير جدا من الأقطاب البرلمانية عبر هذه السنوات و شهد قدراتهم و مناقاشاتهم, خاصة مع ضخامة الموضوعات السياسية و التحولات الكبيرة و مقارناتها السياسية العميقة التي كانت مثارة في هذه الفترة كالتحول من الاقتصاد الاشتراكي إلى اقتصاد الانفتاح و من سياسة المواجهة العربية الإسرائيلية إلى اتفاقات السلام كامب ديفيد و المعاهدة و من نظام الحزب الواحد إلى تعدد الأحزاب ثم ما طرح من تعديلات للدستور و القوانين المكملة له و قوانين الأحزاب و الصحافة و غيرها كثير جدا مما ترتب على هذه الحال ثم وفاة السادات و تولي مبارك و ما أعقبه من المؤتمر الاقتصادي التأسيسي لسياساته و كذلك المؤتمر الاجتماعي الذي أعده ثم تراجع عن عقده.. إلخ بكل ما صاحب ذلك من مناقشات و أبحاث و مقارنات و تفاصيل .. فضلا عن مشروعات القوانين الخاصة بدور الحضانة و الأحوال الشخصية و هيئة الأوقاف و خلافه. ثم خاض انتخابات مجلس الشعب بعد وفاة والده بنجاح كبير على نحو ما تقدم ذكره. علي فكرة الشيخ حازم عنده برنامج متكامل " سياسي اقتصادي علمي قابل للتطبيق " بيكتبه من أيام شبابه وكان بيعدل فيه طبقا لمتغيرات الأمور -سياسي محنك - دي صفحته ع الفيس بوك http://www.facebook.com/HazemSalahFB?sk=app_205685412791524&app_data=page-24
    3 نقاط
  2. الفيديو https://www.youtube.com/watch?v=rJHvZTZts9E&feature=player_embedded#at=2271 صفحته على الفيس https://www.facebook.com/HazemSalahFB?sk=wall تعريف سريع به سياسي مصري مستقل , - إسلامي- و رجل قانون و متحدث في الفكر الإسلامي و الشؤون السياسية و الإسلامية و العامة , و له دراسات دستورية و قانونية مستفيضة , كما أن له دراسات و أبحاث تخصصية وفيرة في ثلاثة علوم هي التربية و الإدارة و الاقتصاد لمدة 25 سنة فضلا عن العلوم الشرعية على نحو تخصصي كامل . و هو محام بارز, - بالنقض- صاحب مكتب معروف للمحاماة بوسط القاهرة ,له مرافعات في قضايا شهيرة منها أيضا العديد من القضايا السياسية الهامة فضلا عن تخصصه في قضايا النقض بصفة أخص و له مؤلف قانوني في أصول الدفاع في القضايا و طعون دستورية متعددة قضي بها . و نقابيا تولى منصب مقرر الفكر القانوني بنقابة المحامين لمصر, كما انتخب عضوا لمجلس النقابة سنة 2005 , و تولى أيضا منصب مقرر معهد المحاماة لمدة عامين, و على الرغم من أن فترة تسلمه لمهامه بالنقابة سنة 2005 هي الفترة التي صادفت حالة المنع الكامل من استخدام ميزانية النقابة و أموالها في أي مشروعات فإنه قد تمكن عبر ممارسة نوع من الإدارة الإقتصادية غير التقليدية من إنشاء عدد لافت من المشروعات الكبيرة المؤثرة في مجال لجنته بدون ميزانيات مرصودة على الإطلاق و إكمالها تماما حتى نهايتها و كانت كلها جديدة الأفكار و تنشأ لأول مرة في تاريخ نقابة المحامين (منها عملية إنشاء كاملة لأكثر من 300 مكتبة متكاملة على مستوى الجمهورية للإستعارة بكافة غرف المحامين و مشروع تقديم المشورة القانونية الكاملة للمحامين في قضاياهم من قِبل أعلى مستوى قانوني متخصص في مصر شفاهة و كتابة و عبر الإنترنت مجانا و بدء مشروع مجمعات مكاتب المحامين لجزء من الوقت بدون تكاليف - لم يكتمل لقصر المدة الزمنية بعد بدءه - و مشروع إصدارات أمهات المراجع القانونية الكبرى المتكاملة في كل فروع القانون للمحامين بتخفيض 75% كاملة من أثمانها بعقود خاصة ) فضلا عن الأعمال السياسية و الإسلامية بالنقابة و منها أحداث نادي القضاة و تعديلات قانون الصحافة و فلسطين و تزوير الانتخابات .. إلخ و كافة ما كان مثارا من قضايا سياسية , فضلا عن الأبعاد المتعددة لإدارة النقابة لمؤسسته (ماليا و إداريا و خدميا و مشروعات ) بوصفه عضو المجلس الأعلى للنقابة. سياسيا: له بحث جامعي معد سنة 1986 لنيل درجة الماجستير في القانون الدستوري كان موضوعه "حق الشعوب في مقاومة الحكومات الجائرة بين الشريعة الإسلامية و القانون الدستوري" , كما خاض إنتخابات مجلسي الشعب عامي 1995 و 2005 و التي جرى في كل منهما تزوير الإنتخابات ضده لصالح شخصيات شهيرة في النظام و ذلك في واقعات ذات شهرة واسعة و تفاصيل متمايزة لدرجة أن نشرت الصحف الحكومية و وكالة الأنباء الرسمية و التلفزيون الحكومي المصري خبر فوزه و انتخابه ثم عدلت إلى النقيض في اليوم الثاني و حصل في كل منهما على حكم قضائي متميز رصد صورة التزوير الخاصة في كل منهما و قضى في كلتا المرتين بإثبات نجاحه بأغلبية كبيرة جدا من الأصوات ثم قاطع إنتخابات 2010 , كما اشتغل بأنواع النشاط السياسي الجماهيري بأنواعه منذ مرحلة الدراسة الثانوية ثم الجامعية و ما بعدها في عدد من القضايا الشهيرة مثل هضبة الأهرام و توصيل مياه النيل لإسرائيل و معاهدة السلام و إتفاقيتي كامب ديفيد و تعديلات قوانين الأحوال الشخصية و مقتل سليمان خاطر و علاء محي الدين و عبد الحارث مدني (متفرقة) و النشاط السياسي لإنهاء تجميد حزب الوفد و لدفع تجميد حزب العمل و أعقاب تزوير إنتخابات 1979 و مقاومة اللائحة ( الجديدة وقتها ) لاتحاد طلاب الجامعات و مصادرات جريدة الأحرار و غيرها ... إلخ كافة القضايا التي كانت , كما اشترك دون عضوية حزبية - مشاركة شاب صغير - في إعداد برنامج حزب الوفد و اللائحة التنظيمية لحزب الأحرار و ندوات أحزاب الأحرار و التجمع و الوفد و مؤتمراتها عبر شخصيات من قيادات هذه الأحزاب و تتابع باستمرار إهتمامه بالقضايا السياسية العامة إمتدادا لذلك, و تولى الإدارة الكاملة بكافة وجوهها لانتخابات مجلس الشعب في دائرة والده 1984 , 1987 و الخطابة في مؤتمراتها الانتخابية كما اشترك في إدارة المعركة الانتخابية لانتخابات أخرى سنة 2000 و بسبب نشاطه العام كان محلا ضمن الهجوم على معارضين لهجوم عليه بالتبعية في خطاب لرئيس الجمهورية و أحد وزراء الداخلية عام 1981 و عام 1988 , و دخل معارك متعددة بمخاطر كبيرة دفاعا عن عدد ممن يختلف معهم عقائديا و سياسيا في مواجهات متعددة , كما كان منذ تخرجه عضوا في جمعية الاقتصاد السياسي الشهيرة ناشطا. و قد حرص عبر عشرين سنة على التواجد في الولايات المتحدة في زيارة لعدة أسابيع أثناء جميع الإنتخابات الرئاسية الأمريكية ما عدا الأخيرة لمتابعتها تفصيلا عن قرب و متابعة المناظرات التي كانت تجري فيها بين المرشحين الرئاسيين. لمزيد من التعريف على صفحته https://www.facebook.com/HazemSalahFB?sk=app_205685412791524
    2 نقاط
  3. البت دي وحشتني انا صحيح بادخل علي فترات متقطعة بس ملاحظة غيابها وبشدة مفتقده كلامها محدش يعرف لماضة مصرية جدا راحت فيين
    2 نقاط
  4. مصطلح النخبه هو من المصطلحات التوصيفيه لامور معنويه او غير قابله للقياس المادى و هذه المصطلحات تعانى من مشكله اساسيه و هى انه بخلاف صعوبه تحديد التعريف الدقيق و الشامل الذى يغطى جميع جوانب المصطلح و اركانه تاتى الصعوبه الابلغ و هى الاتفاق على ماهيه الاشخاص الذين ينطبق عليهم المصطلح من عدمه لان هذا الحكم يخضع للتقيم البشرى الذى يتباين من شخص الى اخر تيعا لدرجه ثقافته و توسع مداركه و كذلك خلفيته الفكريه و سمات شخصيته ايضا و ارى من الظلم ان نضيع الفكره نفسها فى متاهات من نوعيه انه مصطلح فضفاض او انه لا معيارى او انه يخضع للحكم الشخصى فى تطبيقه لان ان استسلمنا لهذه المبررات من اجل نسف المصطلح من اساسه و التدليل على فساد استخدامه فى التصنيف سنقع فى خطىء جسيم لان نفس الفكره يمكن ان نستخدمها ايضا على ايا من المصطلحات التوصيفيه الاخرى التى نستخدمها بكثره لانهم يعانوا من نفس الخلل من امثال ( عالم دين , مثقف , تنويرى , متعصب ,تقدمى , حداثى ,مفكر , الى اخر القائمه ) اسقاط المصطلح بتعريفه على اشخاص معينه هو ركن الخلاف بين البشر و الذى لن يتفقوا فيه ابدا فمن اراه انا عالم قد يراه غيرى جاهل و من اراه مثقف يقسم اخر انه لا بفقه شيىء و هكذا و هذا ليس لعله فى تعريف المصطلح كما اسلفت و لكن لاختلاف حكمنا البشرى عند تطبيقه و بالتاكيد دوما نرى اناسا لا يختلف عليهم احد من شده انطباق تعريف المصطلح عليهم فهم يتمتعوا بسمات بارزه جدا تتوافق مع سمات و خصائص هذا المصطلح و هؤلاء يكون الاختلاف حولهم قليل و الاجماع اشد و العكس صحيح و العكس هم من يخلقون حاله التباين فى الحكم لعدم وضوح السمات عندهم بشكل كافى فيلجىء الشخص لمخزونه الشخصى فى التقدير و من هنا تنبع المشكله بالعوده للمصطلح محل البحث سنجد ان مصطلح النخبه يمكن ان يطلق بشكل تخصيصى فى كل مجال فهناك نخبه علميه و هناك نخبه اجتماعيه و نخبه سياسيه و نخبه ماليه و نخبه دينيه و مخبه فكريه و هكذا و فد يستمر التصنيف الى نطاقات اصغر بحيث انه يمكن التقسيم داخل الفئه الواحده الرئيسيه و قد ينتمى الفرد فى هذه الحاله لنخبه واحده تبعا لتخصصه او يجمع بين كذا نخبه لتعدد ادواره فى المجتمع فقد يكون من النخبه الفكريه و كذلك الماليه فى ان واحد دون ان يؤثر هذا على ذاك و هناك التوصيف العام بانه من نخبه المجتمع و هذا اذا جمع الشخص او حتى تفرد بالعمل فى الشان العام سواء كان هذا العمل يشكل تنظيرى او بشكل فعلى المهم ان تكون جزء كبير من طاقاته سواء الفكريه او الفعليه مخصصه لخدمه مجتمعه بشكل عام لا فئه دون غيرها و البحث عن حلول لمشكلاته و الاسهام فى التقدم و الرقى به و لانهم منغمسون اكثر من غيرهم فى احوال مجتمعم فهم ذوى رؤيه و اصحاب خطه للنهوض و لذلك نرى الناس تلتف حولهم استشادا و استتباعا ليس من منطلق القهر على ذلك او الاجبار و لكن عن قناعه ذاتيه ان هذا الشخص يملك من الفكر او الادوات ما يعد بغد افضل للمجتمع اذا اعين او شجع و منا للاسهاب ساذكر نقاط سريعه تعتبر ملخص للرد حول ما اثير حتى الان 1- النخبه كمطصلح تتعامل مع القدرات البشريه سواء الفكريه او الفعليه فى التاثير ايجابا فى حاله الوطن لذلك لا معنى ابدا للزج باليسوريه الماديه فى الموضوع فهى ليست شرطا و قد يحدث هذا الاقتران و قد لا يحدث و معظم اعلام الفكر و الثقافه و اجل نخبه مصر خلال القرن العشرين جاؤوا من خلفيه ماديه ضعيفه و لم يحول ذلك دون اعتبارهم من النخبه فقامات مثل العقاد الذى عمل بائع جرائد او طه حسين او انور السادات او عبدالناصر او طلعت حرب يعتبروا من النخبه المصريه خلال القرن العشرين رغم انهم لم يكونوا يمتلكوا المال اغلب فترات حياتهم و ان حدث و امتلكوه فكان هذا بعد تفوقهم فى تخصصاتهم اولا بمعنى ان تنخبهم هو الذى ادر عليهم المال و ليس العكس 2- عندما ناصل و نثبت انه لا يمكن الغاء دور النخبه فى المجتمع او محاوله الغاؤه لا يعنى هذا اننا ناصل فى ذات الوقت لفكره الطاعه العمياء او الانقياد طوعا او كرها لها بل بالعكس الانقياد يجب ان يكون نابع من قناعه ذاتيه بصحه ما تعتنقه تلك النخبه فكريا و ملائمته لتحقيق غد افضل للمجتمع و بالتالى التفافنا حول حلمهم و بالطبع شتان بين الفكرتين 3- كما ان المصطلح يعطى حامله امتيازات فانه يلقى عليه التزامات تفوق تلك الامتيازات بمراحل فهو مصطلح تكليف اكثر منه تشريف فالنخبه يقع عليها عبىء النهوض الفكرى و الثقافى و السياسى المجتمعى بكل شرائحه من اجهل جاهل الى اعظم مثقف فيهم فهم الذين يجب ان يوعوا الناس و يشرحوا لهم حقوقهم وواجباتهم و يرتقوا بهم فكريا و ثقافيا هم من يجب عليهم ان يصل الى الناس لا العكس و يجب ان ينزلوا الى ادنى مستوياتهم الفكريه ليخاطبوها و يرتقوا بها تدريجيا و اى تقاعس منهم فى القيام بهذا الدور يحسب عليهم و تعتبر نقيصه لا تغتفر فهو ليس باب للتعالى و لا التفاخر و لكن هو باب للعطاء و البذل 4- مره اخرى حتى لا نعود الى دائره لا تنتهى من الجدل حول من هم من النخبه الحكم يتباين من شخص لاخر فقط خذ سمات المصطلح و اسقطها على الاشخاص و سيترشح لك تلقائيا من تعتبرهم من نخبه القوم هناك اناس لن يختلف حولهم كثيرون و هناك من ستتباين حولهم الاراء بشده و هذا يحدث فى كل مصطلح توصيفى و ليس حركا على هذا المصطلح دون غيره و لا يكفى هذا كدليل على فساد المصطلح و محاوله اقصاؤه او عدم العمل به تحياتى
    2 نقاط
  5. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أولا جزاك الله خيرا كثيرا يا أستاذ ابراهيم علي مشاركتك في المقال طبعا المقال ضايقني وآلمني بصراحة بس في كلمة مؤثرة هي اللي حابه أعلق عليها فعلا الناس عندها حق إحنا دفعنا ثمن الثورة كامل لكن لم يتغير شئ لأن الثورة لم تكتمل الثورة شالت مبارك كشخص وشالت شوية وزراء وأشخاص لكن النظام موجود كما هو لم يتغير لسه وكيل الوزارة الغلس اللي يوقف المراكب السارية موجود وبيشتغل بنفس المنطق لسه عندنا وكيل وزارة الثقافة اللي بيشيل اسم الشهيد أحمد بسيوني من علي معرض مصر في البيانالي لسه عندنا مسئوليين التليفزيون اللي لسه موجودين وشغالين بنفس السياسة ونفس المنطق وبيخاوفوا الناس من الدمار اللي هيحصل لسه عندنا اعتصامات خطيرة لأسباب منطقية والحكومة برضه مطنشاها لازال إلي الآن المستشاريين في الوزارات بيتقاضوا مرتابتهم كل شهر بالآلاف والموظفين الصغار لا يتقاضوا غير مئات الجنيهات ومتأخر مش كل شهر العيب مش في الثورة العيب في إن اللي ماسك البلد أيا كان هومين بيحاول يحط البلد في ثلاجة لغاية الانتخابات بدون قرارت ثورية حقيقية ولا يبذل أي جهد للأصلاح الثوري في انتظار الرئيس القادم ليكون هو البطل المغوار المخلص للشعب من الآلام.
    2 نقاط
  6. ماهي المعصية الل اكبر عند الله من الزنا..؟؟؟؟؟؟؟ سمعت في إذاعة القرآن شيء أصابنى... بالهرع و الخوف و الندم أول مرة اسمعه فقلت لازم اقولكم عليهوهي قصة حصلت في عهد موسى عليه السلام ، و القصة كالتالي أن إمرأة أتت إلى موسى عليه السلام تائبة وقالت له يا موسى أنا زنيت و قد حملت من الزنا و عندما أنجبت الطفل قتلته فقال لها موسى عليه السلام : ما هذا العمل العظيم الذي فعلتي ، أخرجي من هنا قبل أن ينزل الله علينا نار من السماء بسبب ما فعلتك فذهبت المرأة ، ثم أرسل الله عز وجل ملك من السماء إلى موسى عليه السلام يقول له: ماذا فعلت بالمرأة التائبة ، ((أما وجدت أفجر منها))؟؟؟؟فقال موسى و من أفجر منها ؟؟؟؟؟(((فقال : تارك الصلاة عامداً متعمداً ، عمله أعظم مما عملت هذه المرأة)))... جمع الصلوات قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:" من جمع صلاتين من غير عذر فقد أتى باباً من أبواب الكبائر"وقد روي عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه قال: " لا تتركن صلاة متعمداً. فإنه من ترك صلاة متعمداً برئت منه ذمة الله" تخيل.. ذمة الله برئت منه!! فلا رعاية ولا حماية ولا حراسة من الله عز وجل....ويقول الرسول صلى الله عليه وسلم في حديث الإسراء والمعراج: "ورأيت ليلة أسري بي أناساً من أمتي ترضخ رؤوسهم بالحجارة (أي تكسر بها) كلما رضخت عادت فقلت: من هؤلاء يا جبريل؟ فقال: هؤلاء الذين كانت رؤوسهم تتكاسل عن الصلاة"!! يقول الله تعالى: (فخلف من بعدهم خلف أضاعوا الصلاة واتبعوا الشهوات فسوف يلقون غيا) مريم: 59.يقول ابن عباس رضي الله عنه: ليس معنى أضاعوا الصلاة تركوها بالكلية.. ولكن كانوا يجمعونها فيؤخرون صلاة الظهر إلى صلاة العصر ويؤخرون صلاة المغرب إلى صلاة العشاء.. والغي: واد في جهنم تستعيذ منه النار لشدة حره!فهل يصر أحد بعد ذلك على جمع الصلوات !!اللهم اغفر لنا و ارحمنا و اعف عنا انك عفو غفور تحب العفو فاعفو عنا.
    1 نقطة
  7. وهل يكفيه ذلك لقيادة دولة بحجم مصر؟ بكل تأكيد لا ولم أقصد ذلك سبب ذكري هذا الأمر هو: أنني أردت أن أدخل أصحاب فكر معين للرد في هذا الموضوع وقد كان (والكلام صحيح وكان إنسانا عظيما ضحى بوقته ومشاغله من أجل هذه السيدة) لكن حضرتك لم تقل رأيك في ما قاله الشيخ وهل هو كما كان بقال عن الإسلاميين أنهم بلا فكر وبلا منهج وسلموا عقلهم للسلف وكل ماقيل وتعرفه
    1 نقطة
  8. و دي آخرة اللي يطمع :closedeyes: http://www.youtube.com/watch?v=P5_Msrdg3Hk
    1 نقطة
  9. و ما زلنا في سوريا الجولان : الجولان هي هضبة تقع في بلاد الشام بين نهر اليرموك من الجنوب وجبل الشيخ من الشمال. تقع الهضبة بكاملها ضمن حدود سورية، ولكن في حرب 1967 احتل الكيان الإسرائيلي ثلثي مساحتها.
    1 نقطة
  10. ما خلاص مش الموضوع في يد القضاء خليه يثبت ذلك بلاش اسلوب الاستعطاف ده
    1 نقطة
  11. الناس معاها حق فعلا الغلابة في مصر مااااااااااااااااا اكترهم لا ليهم في السياسة و لا مين يحكم و لا مين يمسك كل اللي يهمهم انهم يعيشوا مستورين و يأكلوا عيالهم و يعيشوا في امان فاكرة الست اللي استضافها عمر والليثي و بيقولها عاوزة ايه يا امي قالتله اعوز منك انت ليه يا ابني انا اطلب من ربنا ناس في منتهى الطيبة و الرضا بالقليل و الست دي كان معاشها حوالي 60 جنيه تقريبا من معاش السادات على ما اتذكر فا ما نقدرش نلوم عليهم اطلاقا في تبدل الحال دلوقتي و كمان ما نقدرش نلوم على حكومة شرف معلش ما حدش فينا مكانه و شايف اللي شايفه و شايل اللي شايله الواحد لو عنده 6 او 7 عيال و كل واحد فيهم له طلب و في نفس الوقت ممكن الواحد ياخد بعضه و ينزل من البيت من الزهق لكن تخيلوا الحكومة مسؤولة عن 85مليون شخص و كل واحد او فئة او مجموعة ليها طلبات و الراجل قال اكتر من مرة مطالبكم مشروعة بس انا ما اقدرش اعمل كل دا في نفس الوقت الراجل كده عاوز عمر على عمره دا غير انه مش ساكت يعني مش قاعد مأنتخ و مش شايف شغله عشان نقول مقصر الراجل عنده 50 الف جبهة و شغال فيها فا بدل ما نقعد نلومه ندعيله الله يقويه و يكون في عونه و طبعا ما نكتفيش بالدعاء و نقول في ايدينا ايه و معلش يا جماعة مش بس اللي في ايدينا انني ننزل نوعي الناس بالثورة و انها فترة و قت و كده و كل سنة و انتم طيبين معلش الكلام دا ما يأكلش عيش و لا يسد جوع هارجع اقول تاني فضلنا اكتر من 30 سنة متنحين و ساكتين و نقول هانعمل ايه ما فيش في ايدنا حاجه اقولكم دي سلبية و المفروض بما اننا دلوقتي حاسين بان البلد رجعت بتاعتنا تاني اننا نحاول بكل ما نملك نصلح فيها احنا و المجال حاليا مفتووووووووووووووووووح للكل مبادرة زي مبادرة المليار بتاعت صبحي حاجه زي الفل كتبت هنا انا رقم الحساب ممكن اسألكم سؤال محرج كام واحد اتحرك بعت على رقم الحساب دا المبلغ اللي يقدر عليه كتبت قبل كده رقم حساب المساعدات لمصر اللي هو نفس تاريخ الثورة كام واحد قطع من مرتبه و حط فيه فلوس غير الفلوس كام واح دهنا دلوقتي انتمى لحزب من الاحزاب كانت اقترحت عليا مرة اختنا مغتربة اننا في المحاورات هنا نعمل حزب مش شرط يكون سياسي لاننا اتجاهاتنا السياسية مختلفة لكن يكون حزب تنموي و دا هنا كلنا متفقين عليه ليه احنا ما ناخدش خطوة و نتكامل اللي في مصر مع اللي برة مصر و نحاول نعمل اي مجهود يعود على البلد بالنفع بدل الكلام و الانتقاد و بس معلش هاتكلم و اجري على الله بقى عشان انا فاض بيا اللي بيتكلم من غير ما يقدم شئ ملموس ينقطنا بسكاته احسن
    1 نقطة
  12. هو الحمد لله لم تكن هزيمة فى 56 لأن الحروب تحدث من أجل هدف استراتيجى و قد فشل هذا الهدف فلم يسقط نظام عبد الناصر ولم تحتل مصر و عادت قناة السويس بالفعل إلى أصحابها و ملاكها أما الأخوان فطبيعى جدا أن يشمتوا بنكسة 67 من كانت قضيته وانتمائه وهويته ومشروعه- طظ فى مصر -- من يقول يحكمنى أفغانى أو صومالى ليس بمستغربا أن يشمت فى مصر لماذا نستغرب من هؤلاء ؟؟؟
    1 نقطة
  13. ودي تجربة عمليه لهذا الفأر المسكين http://www.youtube.com/watch?v=M-m09fY4JuE&feature=player_detailpage
    1 نقطة
  14. ازاي الحجاب لم يوجد سابقا ، يعني مش ممكن كمان تكون جدته مش محجبة و مش ممكن ميكونش شاف ستات عواجيز مش لابسين حجاب وكمان معندوش تمييز ، يعني امه في السن ده 82 سنة اصلا مش فاضل مش شعرها حاجة ، و اهو الست تلبس الحجاب عشان تداري اعراض الصلع ، وكمان في السن ده ممكن تكون مش عارفة شعرها متسرح ولا لأ ، يعني الحجاب استر ليها و احسن ، لا حول ولا قوة الا بالله هوه عملها قضية عشان حتة القماش اللي امه حتحطها علي شعرها
    1 نقطة
  15. هذا هو معنى النخبة في لسان العرب فمن اختار هذه النخبة ؟ ومن انتخبها ؟ ومن جعلها نخبة ؟ ومن أذن لها أن تتحدث باسم الشعب وتعرض مطالبه التي هي مطالبها ؟ لا أحد اختارهم فكيف يكونون منتخبين وكيف يكونون نخبة كلمة النخبة انتزعت بلا انتخاب واستعملت على غير المسمى الأصلي لها وانتحلها الأدعياء وآن لغالبية الشعب المصري الآن أن ترفض هؤلاء المدعين الانقلابيين أصحاب الأراء الفاسدة والمنحرفة والمنفلتة وآن للشعب المصري أن ينتخب نخبته الحقيقة من العلماء المتخصصين في جميع فروع العلم والقادة والوجهاء والخبراء والباحثين ورجال الدين الثقات وأن ينحي هذه النخبة الباطلة المدعية أنا أدعو الآن بوضوح إلى الانقلاب عليهم وتنحيتهم والمطالبة بإبعادهم بطريقة سلمية وأن يقدموا للمحاكمة بتهمة الدعوة للانقلاب على الدولة
    1 نقطة
  16. أسيبكم مع الفيديو وأسمع تعليقات حضراتكم عليه. بس الله يخليكم بعيداً عن شخص المذيعة أو الضيف, خلونا فى الموضوع الله يكرمكم. http://www.youtube.com/watch?v=AHrVyLU3tb0&feature=player_embedded
    1 نقطة
  17. مستحيل على مر التاريخ تلاقي ثورة غيرت نظام عفن ضرب الفساد بجذورة به في يوم وليلة أيوه الناس عندها حق .. لكن السبب بسيط جداً وهو إن نفس الناس دي .. مع المثقفين .. مع الغلابة .. مع المهمشين .. كلنا كنا واقفين وبنشوف البلد وهي بتتنهب وسابونا على الحديدة تفتكروا لو حد إحتل بيتك ونهبه .. وفجاة فوقت وطردته .. إيه .. هاتلاقي الوضع زي ما هو ولا هاتتعب لحد ما ترجع كل حاجه زي ما كانت ؟ أنا عارف ان البسطاء مالهمش في السياسة قوي وإن أكل العيش هو همهم الأول ... لكن دورنا بقى إننا ننزل لهم ونفهمهم الحقيقة يعلم الله إني حتى وأنا بعيد باعمل كده .. مع أهلي وأصدقائي وكل معارفي في مصر ... عارف إن الكلام ما بياكلش عيش ... لكن على الاقل بأفهمهم يعني إي ثورة يا جماعة ده الواحد لو ماسك مقشة وبيكنس قاذورات بقى لها سنيييييييييييين .. فبالتأكيد هاييجي عليه غبار وهدومه ستتسخ ... لكن بتبقى النتائج مبهرة بمشيئة الله بعد إتمام التنظيف
    1 نقطة
  18. علمتني أمي الصبر :هاولع فيك بس بعد الضيوف ما يمشوا الترقب : طيب.. إستنى بس لما باباك يرجع البيت و أنت تشوف اللي هيحصلك الخيال :يبقى لما تقع ورقبتك تنكسر .. ماتجيش تعيط العدل :بكرة تكبر و تتجوز و تخلف عيال يطلعوا عينك بالظبط زي ما أنت بتطلع عيني ...الغموض :بكره لما تكبر و تبقي ادي كده هتفهم أنا عملت كده ليه التدين :إحنا لاقينيك علي باب الجامع علم الجينات :أنت نسخة من أبوك
    1 نقطة
  19. انا اللي شايفة ان الناس ليست راضية عن الوضع الحالى لكن في نفس الوقت لااحد تقريباً يحب مبارك وحتى من كانوا معه اثناء الثورة الان اكتشفوا سيئات النظام عموماً اغلب الشعب لايهمه نظام مبارك او نظام بعد الثورة اهم حاجة عنده العشا بتاع العيال!
    1 نقطة
  20. هو ده بالضبط ما نريد الوصول اليه ان حكم النخبة سيكون حكم رضوخ وذل للشعب فهؤلاء لاينظرون للشعب الا كما كان ينظر لهم مبارك علي انهم عامة ودهماء شكراً يابشمهندس انك وفرت علينا الكثير من الكلام!
    1 نقطة
  21. يا جماعة محتاج صلواتكم و دعواتكم كلكم انا يوم الاحد النترفيو بتاعى
    1 نقطة
  22. الحقونى ياجماعة الخير بعد ماجاني ايميل بالفايل نمبر جاني بعدها بيومين ايميل تانى اني المفروض ادفع الرسوم تاني عشان الشيك اللى بعتة منفعش عشان كدة عايزة ابعت المرة الثانية دى عن طريق الكرديت وبصراحة انا معرفش حاجة عن الطريقة دى انا بسمع عنها بس فرجاء المساعدة وياريت بالتفاصيل عشان انا برضو سمعت ان مش كل الكرديت بتمشى وبيعرفو يسحبو منها
    1 نقطة
  23. حينما يدور موضوع عن "النخبة" فلابد أولا من تحرير المصطلح ومعرفة من هم النخبة التي نعني ، حتى لا يتكلم كل شخص من منطلق غير الآخر.. فربما يعتقد أحد المشاركين أننا حينما ننتقد النخبة فإننا ننتقد الدكتور زويل مثلا ، أو الدكتور فاروق الباز ، فمن واجبه الأكيد أن ينبري للدفاع عنهم .. أنا عن نفسي أنتقد "النخبة" ، ولكني أقصد بالنخبة ممن هم ربائب العصر البائد .. على سبيل المثال تجد أحمد عبدالمعطي حجازي الشاعر العلماني المتطرف يتغزل في ثورة 25 يناير في مصر و يكتب في الإهرام في 16/2/2011 "هؤلاء الغزاة الطغاة قد هزمونا طوال هذا التاريخ المأساوي فقد هزمناهم في ميدان التحرير" بالرغم من أنه كان في لقاء مبارك مع المثقفين قبلها بشهرين 30/12/2010.. على الجانب الآخر فلا يختلف أحد على إحترام الشاعر فاروق جويدة ، حتى لو أختلفنا معه في الآراء ولكن نجله ونحترمه، لا يختلف أحد على إحترامنا للدكتور زويل في مجاله وعلمه الذي تخصص وبرع فيه .. وكذلك الدكتور فاروق الباز ومجدي يعقوب والدكتور نصر فريد واصل المفتي السابق.. هناك بلاشك من يجبرك على إحترامه وتوقيره والإستفادة منه فيتم تنصيبه شعبيا ليكون من النخبة فعلا ، وهناك على الجانب الآخر من يجعلك ترفض تسلقه على أكتاف الأمة ليجلس في برجه العاجي ويعتقد أنه نخبة .. تحياتي ...
    1 نقطة
  24. (3) رفعت رأسها الصغير و عيناها تنظران للأعلى تجاهي و تقف على أطراف أصابعها الصغيرة أكاد لا أراها و لكنها تمسك بثوبي و تردد بلغة بسيطة ماما أنزل على ركبتي لأكون على مستوى قريبا منها تدفع بجسدها الصغير و ترفع ذراعيها و بعينين آمرتين باستعطاف تنظر في عيني مباشرة مرددة مااااااما أجدني أحملها فورا دون نقاش و نظرة مختلطة تطل من قسمات وجهها لا أدري إن كانت زهو و انتصار أم سعادة امتنان أم كل ذلك معا و يأتي أخيها يتشبث بطرف ثوبي يريد أن يعانقني فأنزل على ركبتي مرة أخرى فتتململ الصغيرة و تخاف بشدة أن يكون ذلك إيذانا بمغادرتها لحضني و تصدر صوتا معلنا التذمر و يزداد قلق أخيها في تقلص أمله في معانقتي فيعلن تذمره في نفس اللحظة يا إلهي يا له من صراع سرحت للحظة خوف من فقدان الشيء و قلق من عدم الحصول عليه أليس هذا ما يحركنا ؟؟ نحتاج للأمان نحتاج أن نطمئن امسح على ظهر صغيرتي و أضمها مطمئنة أياها أنني لن أفلتها و اجذب ذراع أخيها بيدي الأخرى و أرفعه و أطبع قبلتين على خدودهما الغضة فتمتد أكفهم الصغيرة تمسح على كتفي بحنان و ينظران لبعضهما في فرح و تقهقه صغيرتي بضحكة طفولية عذبة بينما تعلو وجه أخيها ابتسامة ودهشة أن هذه الضحكة صدرت من هذا الكائن الصغير و سرعان ما يجذبان ذراعي لأفلتهما فأنزل على ركبتي مرة أخرى و ما أن يضعا أقدامهما الصغيرة على الأرض حتى ينطلقا ركضا و هما يضحكان ملأ قلبيهما أجذب المقعد و أجلس و أعود لكتابي و أكمل القراءة...
    1 نقطة
  25. مرة واحده بتكلم ابن عمها عالنت وعماله تغلس عليه بس هو بارد ومش بيرد عليها اخر مازهقت قالتله خد الكبيرة بقى انا ماشيه مع حسام صاح...بك بقالنا سنتين وبنتكلم كل يوم بالتلات ساعات وبنخرج كل اسبوع وبيجبلى هديه فى عيد ميلادى على طول فرد عليها وقالها خدى انتى بقى الاكبرمنها . . . . . . . . . . . . . . ابوكى قاعد جنبى
    1 نقطة
  26. مرة واحد ركب دش فوق السطح فعلشان ماحدش يقرب منه من السكان بنى حواليه كوخ وقفله وقال للسكان انا حاطط أسد في الكوخ ده فمحدش يقرب منه أحسنله ، السكان فضلوا خايفين يطلعوا السطح لحد مايوم الشجيع بتاعهم طلع وراح فاتح الكوخ راح نازل جري ووشه أصفر السكان قالولوه ايه شوفته ، قالهم لأ أنا شوفت الطبق اللي بياكل فيه بس
    1 نقطة
  27. على مايبدو ان معلوماتكم عن الاخوان هى من مسلسل الجماعة او من كتب الفكر اليبرالى والعلمانى من يريد ان يناقش فكر لابد ان يكون ملم بة او على الاقل ياتى لنا بالدلائل عن طريق طرف محايد مصارد المعرفة لا بد ان تكون من اصول منحازة او معتدلة ورغم هذا انا لست من الجماعة او متحزب لكنى اكرة تلفيق التهم بدون دليل محايد او ذو ثقة
    1 نقطة
  28. My link اول مرة اشارك في الموضوع ده لسميعة سومة مقطع باسمعه دلوقتي واللي بيحب يسمعها معايا
    1 نقطة
  29. امبارح كنت بتفرج على برنامج ابراهيم عيسى "فى الميدان" الذى يذاع على قناة التحرير و اتصل الاستاذ هانى والد الطفله هاله "14 سنه" روى القصه كلها.. و بما انى سمعتها بأذنى فأنا سأنقلها لكم بأمانه.. قال الاستاذ هانى ان بعد الثوره مباشره فى شهر يناير ...كان الحوار كله فى العالم يدور حول احداث مصر و بالطبع الكل يتحدث حتى الاطفال فى المدارس ...و فى حصه التربيه البدنيه بما انها حصه تعتبر كفسحه كانت الطالبات تتكلم عن الموضوع و قالت احداهن "كويتيه" للطالبه "هاله".."رئيسكم طلع حرامى و سارق شعبه و مخليكم جوعانيين" و ايدها الكلام طالبات اخريات ...فردت عليه "هاله""ارجوكن كفى ..رئيسنا كويس و احسن رئيس و بلدنا كويسه و احسن بلد"...فردت الطالبات"انتى مو عجبك ديرتنا و حاكمنا"..فردت "هاله"..لا بقه مش عاجبنى طبعا واضح انه كلام عيال...فما بمدرسه التربيه البدنيه الا انها فورا ذهبت للناظره و استدعوا البنت و بكت من هول الموقف ..فلم تتوقع هذا .. وتانى يوم على طول ..و فى احداث متسارعه جدا .حولت النظره المشكله الى الوزاره و على الفور اصدر قرار فصلها من كل مدارس الكويت و على ضوء ذلك قدم والدها بما يعرف بأسترحام و رفض ثم كتب شكوته فى جريده الوطن برساله الى وزير التعليم ..و لا حياة لمن تنادى فشلت جميع محاولاته و ذهب الى القنصليه و فوجىء بردهم ان القرار من الوزاره و الوزير بذاته و انه ما باليد حيله و القرار من فووووق!!!! و ما بوسعه هو جعلها تندخل امتحانات السفاره و من حوالى شهرين ..زار الدكتور عصام شرف الكويت ..فذهب الاستاذ هانى الي ندوته و قدم للسكرتيره الشكوى و لكن للاسف لاحياة ايضا لمن تنادى فنصحه ابو الطفل باسم..برفع دعوه قضائيه و كسبها الحمدلله و رجعت قبل انتهاء الامتحانات بيوم واحد ..مما سيتطلب منها الامتحان بالدور الثانى ... و اشاد والد الطفله بنزاهه القضاء الكويتى و الصحافه الكويتيه ..و لكن عاتب طبعا على القيادات العليا و قال انه مندهش جدا لانه يعيش فى الكويت منذ 20 عاما و هذه اول مره يرى مثل هذه المعامله ..فالمعروف عن الكويتين غير ذلك.. عقب ابراهيم عيسى على الموضوع انه مندهش من رد فعل المدرسه و بالتالى الشعب الكويتى و الحكومه الكويتيه التى من اول توليها مهامها و هى تأخذ طريق لا يرضى عنه الكثير ...و ذكر ان الشعب الكويتى مثقف و متفتح و واعى ...فأول مدرسه للبنات كانت هناك و اول تحرير للمرأه من القيود المتبعه فى الخليج كانت فى الكويت و شبه ما حدث بأنه وجه اخر لسياسه صدام ..فكانت من سياسته ...ان اذا اى شخص ورد فى ذهنه حتى اى كلمه عن الحاكم حتى لو كان طفل ...فليس عنده الا العين الحمرا فهل ستتحول الكويت الى صدام اخر؟؟؟ ده كان الحوار بكل امانه و تعليق المذيع اما تعليقى انا...انا عاوزه اعرف .هو ليه اى اجنبى سواء عربى او غربى ...لما بيجى مصر بنشيلو فوق راسنا ..و احنا لما بنروح بلادهم ...بيعتبرونا مواطنين درجه عشره.. محدش يقوللى غير كده...خالينا صادقين مع نفسنا ...مين مننا بيحس انه عايش فى بلده وسط اهله؟؟؟حتى لو حس بأمان ..بيحس بأمان وقتى... انا بقالى 4 سنين فى السعوديه ...لم اقابل مشاكل ...ولكن منذ حوالى شهر حدث لى موقفين ...جعلتنى افوق و احس ان مهما حاسينا بأمان فى اى بلد ...فهو احساس زائف اول موقف كان فى سوبر ماركت ...و كنا واقفين بنطلب من البائع البنجلاديشى "عطاره" و فى نفس الوقت طلب رجل سعودى منه طلب..فذهب البائع ليحضر لنا اغراضنا بما اننا كنا الاوائل ..ايوه بثوان قليله و لكن كنا الاوائل...و اذ بالمواطن السعودى يسب و يشتم البائع ويقول له "كيف انت تخلص المصرى قبلى ..دى بلدى و انا هخليك تمشى على بلدك" اما الموقف الاخر كنا بالسياره فى الشارع و زوجى عن طريق الخطأ كسر قلبلا على شاب و لم يحدث شىء الحمدلله ..و لكن وجدنا الشاب ..يقول نفس الكلمه .يا مصرى ...و يسب و كانت خناقه"...بيقولوا يا مصرى زى ما تكون شتيمه و استهزاء...اكيد كتير قابل حاجه زى كده او اتحكاله.. هو احنا لما بيجيلنا كويتى او قطرى او او ..فاكرين الشاب القطرى اعتقد ال دهس بعربيته حواله 15 على الطريق الدائرى...هو حد قاله يا قطرى يا ابن كذا و كذا....زى ما بيعملوا معانا ارجوكم محدش يقولى ان ده مش بيحصل ...انا بقالى اربع سنين ما شوفتش مواقف ليا انا شخصيا الا الموقفين دول ..لكن بصراحه سمعت كتيييير اوى ...و مين منننا ما اسمعش و شاف اكتر منى... احساسنا بألامان بقى احساس زائف؟؟؟!!! ياريت قبل ما حد يزعل من كلامى يسأل نفسه الاسئله دى ...لو كنت مصرى/مصريه ...راجع فى خيالك احداث كتير حصلت لاناس كتير و ظلمهم و اعتبارهم مواطنين درجه عشره و اتظلموا و اترحلوا بالهدوم ال عليهم....و اذا كنت مش مصرى/مصريه..اسأل نفسك هو انتوا و انت شخصيا بتقابل المصريين يلأبتسامه و بتبقى عاوز تشيلهم من على الارض زى ما احنا بنعملك فى مصر و بنقابلك بأبتسامه عريضه و حب حقيقى ده مش هجوم اطلاقا والله ..دى اسئله موجوده جوانا كلنا و احساس موجود ...ان الامان جوانا بره مصر هو زائف ...لكن اى اجنبى فى مصر عايش ..بيحس انه فى امان ووسط اهله بجد و الكل بيبقى فاتح له بيته و بنعتبره اكثر من اخ
    1 نقطة
  30. و ما زلنا في سوريا الكفرون تقع الكفرون تقريباً في منتصف الساحل السوري وتتميز بجمالها الشديد الذي يلفت الأنظار، وهذه مجموعة من الصور توضح مدى جمالها:
    1 نقطة
  31. تابع سوريا منطقة كسب : واحدة من أهم وأجمل المصايف في سوريا. تقع كسب بين الغابات على الجبل الأقرع فوق سطح البحر، وتطل على البحر الأبيض المتوسط . وتتميز بسلسلة من الجبال والينابيع التي تنساب بين ثنايا الغابات والخضرة التي تغطي كسب والمناطق المحيطة بها.
    1 نقطة
  32. هو ده أساس الموضوع يا هند و اسمحي لي أقول لك لن يحترمنا الآخرون ما لم نحترم أنفسنا و الخارجية رغم دورها الكبير في ما يحدث فليست هي المسئولة الوحيدة نحن سمحنا للخارجية بعدم احترامنا كل ما نريده في الدنيا ينبع من رغباتنا الداخلية و ما نحصل عليه فعلا هو صورة لما بداخلنا و مؤكد أن من ينال الاحترام هو شخص يحترم نفسه في داخله و من ينال النظرة الدونية فهو المسئول عنها لأنها ليست إلا انعكاس لنظرته الداخلية إلى نفسه لقد اعتنقنا جلد الذات من عقود طويلة فيجب أن نلوم أنفسنا و لا نلوم الآخرين فلنعلي قيمتنا في أنفسنا مؤكد سنرى ذلك في تعامل الآخرين معنا المثل القائل اللي يقول لمراته يا عورة يلعبوا بيها الكورة مثل مفرط في السلبية فهي تلوم زوجها أنه قال لها يا عورة فلتلوم نفسها فربما هي من تضخم ذلك بداخلها حتى خرج إلى زوجها و دفعه دفعا لترديده و ربما بسبب صبرها على سوء خلقه بالبقاء معه بعد إهانتها و أعطيك مثلا أوقع قالوا يا فرعون ايه فرعنك قال ما لاقتش حد يلمني نحن من نصنع الفرعون و نألهه و نمرمغ رؤؤسنا تحت قدميه ثم نشتكي ظلمه!!!! التغيير ينبع من الداخل عندما يشعر المواطن المصري بقيمته ستحترمه الداخلية والخارجية و دول الخليج و دول العالم كله نحن من نعطي أنفسنا قيمتها و ليس الآخرون
    1 نقطة
  33. اسمح لي بتعليق بسيط علي كلامك دائما اجدك تحشر موضوع عدم الخروج على الحاكم في معظم ردودك عندما يتعلق الامر بحديث من السلفيين او الاخوان أو المتأسلمين ولا اعرف ما علاقة هذا الموضوع بعدم الخروج علي الحاكم ،،، لكن ما علينا دعني بس اسألك - من هم المتأسلمون او النخبة المتأسلمة وكم هي نسبتها من عموم المصريين او حتى ما هي نسبتهم الي نسبة السلفيين او الاخوان ككل حتى نعرف هل هم قلة ام كثرة؟؟ - ثاني سؤال هل هناك من قام بتأليه حسني مبارك سواء قبل او اثناء الثورة ؟؟ وياريت تذكر لنا امثلة وادلة من واقعنا الحالي ممن قام بتأليه مبارك ومن هو او من هم واين ذكروا ذلك؟؟؟ - ثالث سؤال ... هل عدم الخروج على الحاكم هي مسألة مبتدعة أم لها اصل في الدين والفقه الاسلامي وهل تنكر أن هناك احاديث كثيرة عن هذه المسألة ام انها من تأليف النخبة المتأسلمة؟ - واذا كانت الاحاديث الواردة عن عدم الخروج على الحاكم موجودة بالفعل وليست من تأليف النخبة المتأسلمة ... فهل اذا وجدت من يؤيد هذه المسألة وهي عدم الخروج علي الحاكم ولو كان جائرا فهل اذا ذكر رأيه بتأييده عدم الخروج علي الحاكم فهل يكون الاختلاف معه هو السخرية منه واتهامه بانه يقبض من الحاكم ليقول ذلك او انه متأسلم أو أو. ... من مثل هذه الاوصاف... اليس من الاجدر مناقشة رأيه دون استخفاف - ثم دعني اقول لك شئ مهم قد يكون غائب عنك وعنا جميعا وقد يدهشك وقد يدهشنا جميعا فمسألة عدم الخروج علي الحاكم لها منطق ووجاهة ليس من السهل تجاهلها،، لأن هذا الخروج علي الحام لو تم بطريقة تستخدم العنف فقد تكون مساؤها اكبر بكثير من فوائدها وقد تكون له نتائج علي المدى الطويل لا يمكن الفكاك من تبعاتها فمن ادرانا اننا نجحنا بعد هذه الثورة فمازلنا لا نعرف اذا كان ما حدث هو خير لنا أم شر قد نكون نستحقه نظرا للفساد الذي اصاب الكثير منا دون ان ندري ،،، فهناك احتمالان مهمان لابد ان ننتبه لهم:- 1- ألا يخشى البعض أن تكون من تبعات هذه الثورة ان يأتي حاكم ونظام حكم متطرف بعيد عن وسطية الدين وبالتالي تتحول الحياة الى تكفير وعنف وجحيم لا يطاق وعندها نقول فعلا ان خروجنا علي الحاكم كان مصيبة 2- ألا يخشى البعض الاخر من حاكم ونظام حكم علماني او ليبرالي ينحي الدين تماما او ينتهج الفساد ويمنح الامتيازات لاصحاب رأس المال وتتغلب المصالح وتتوزع على اصحاب النفوذ ويصبح هناك فئتين هما فئة الاسياد وهم اصحاب النخبة وعبيد وهم العامة والفقراء واصحاب اللحى ، وتغرق مصر في الفساد والانحلال ، وعندها ايضا قد نقول في انفسنا، ياريتنا ماخرجنا علي الحاكم الظالم فقد حدث لنا ما هو اسوأ -ثم ألم يخرج الاسلامبولي وعبود الزمر علي الحاكم والجميع هنا في المنتدى انتقدوا فعلته ؟؟ فلماذا كان الاعتراض لذا عليه وهو يعتبر خرج على الحاكم الظالم رغم انه خرج هو وجموعته فقط نعرضين انفسهم للقتل دون ان يعرضوا باقي الشعب لهذا الامر!!! فماذا تتوقع ان يكون رأي عبود الزمر الان ؟؟؟!! فالان بعد 30 سنة من عصر مبارك قال لو كنا نعرف أن القادم أسوأ بهذه الدرجة ما كنا فعلنا ذلك - اذن مسألة الخروج على الحاكم مسألة لها اصل في ديننا الاسلامي وليست سبه تتهم بها الاسلاميين وليس المتأسلمين كما تذكر دائما وهي مسألة شائكة ولها شروط ولها مبرراتها الكةيرة التي لا يجب اغفالها ، ولو نظرت لما يخدث في سوريا واليمن وليبيا ، ستعرف ان المسألة لها اهميتها لما لها من نتائج قد تكون كارثية لذا لا يجب ان نسخر منها او ننكرها على المنادين بها لذا ارجو اذا اردت ان ترد علي مداخلتي الا تنسى الاجابة على اسئلتي التي وجهتها لك في بداية مداخلتي وشكرا،،،،
    1 نقطة
  34. انا مش من متابعين الشيخ خالص ممكن اكون شوفتله مرة برنامج او حلقة من فترة لما سمعته في الحوار دا مع عمرو افندي اديب عجبني حاجات كتير الرجل حازم في كلامه و كأنه له فعلا نصيب من اسمه واضح جدا ما بيتبعش نظام لا اللف و لا الدوران و لا مسك العصاية من النص صريح و قال اللي هو عاوزه و ما سابش البهوات يجروه لحاجات تشتته عنده رؤية فعلا و دا هايبان اكتر في برنامجه الانتخابي احرجهم اكتر من مرة لما قالهم هو دا اللي بتسألوا في مرشح الرئاسة انا باكلمك عن نهضة اقتصادية و رؤية و انتوا بتسألوني عن سياحة الشواطئ ليا تعليق صغير و نفسي حد يجاوبني هو مش احنا مسلمين و مسيحين متدينين؟ ليه نبعد عننا الحلال و الحرام يعني ليه لما يقول انا عاوز اطيق الحلال و الحرام قام عمرو افندي قاله دا ابتزاز؟ ما فهمتش هو مش كل واحد فينا كافراد بيتحرى في حياته و اكله و شربه و لبسه و افعاله الحلال و الحرام؟ ليه لما يكون المجتمع ماشي على الحلال و الحرام نقوله دا ابتزاز يا مولانا اه و ايه كلمة مولانا اللي بيستهبل عمرو دي و يقولها هل احنا لينا مولى غير الله سبحانه و تعالى
    1 نقطة
  35. هناك امر لزم التنوية عليه وهو ان النخبة السياسية والاعلامية لاتساوي كل المثقفين مثالاً الشاعر الفاجومي احمد فؤاد نجم فالرجل عاش حياتة مدافعاً عن القومية واليسارية والاشتراكية مهاجماً الرأسمالين واستغلاله للشعب وكان كثيراً مايقابل الديكتاتورين القوميين العرب من امثال القذافي وبشار الاسد ويدافع عنهم ويرتع في خيرهم لكن بزوال موجة القومية والاشتراكية وجفاف بحر الدولارات النفطية اتجة لساويرس واصبح من مؤسسين حزب ساويرس الذي يناقض توجهاتة تماماً فالحزب رأسمالي يؤمن بالمصرية وليس القومية فالمسأله هنا لمناقشة الارتزاق السياسي وركوب اي موجة الذي تربت عليه هذه الطغمة الفاسدة المسماة "نخبة" هؤلاء لامشكلة عندهم في بيع مصر لمن يدفع!
    1 نقطة
  36. الاعتراض ليس على وجود نخبة او كريمة للمجتمع بل على تصرفهم و احيانا كثير انفصالهم عن الناس و تعاليهم عليهم "أنا ضد التعالي.. حتى لو عن علم".. عجبني الشعار ده من اون تي في النخبة لازم تبقى فاهمة الناس و ليس ظاهرة إعلامية تحتاج ان يكون لها جذور في المجتمع حتى تستطيع ان تنهض به و تقوزم بدورها كقاطرة للتطور
    1 نقطة
  37. بالفيديو..السلفيون يوفرون رغيف الخبز للفقراء تناقل عدد من مستخدمى مواقع التواصل الاجتماعي على الانترنت "فيديو" يظهر عدد من شباب الدعوة السلفية بمنطقة الهرم، قام بتوفير رغيف الخبز للأهالي بخمسة قروش فقط ، وهو ما أثار حالة كبيرة من الفرح لدى سكان المنطقة. اقرأ المقال الأصلي علي بوابة الوفد الاليكترونية http://www.youtube.com/watch?v=HqUyt__OSTU&feature=player_embedded
    1 نقطة
  38. الظاهر ان فكرة العرب عن المصريين لن تتغير ابدا لاقبل الثورة ولا بعد الثورة ولا حتى بعد مليون سنة نفس نظرة الاستعلاء ومنطق ان المصريين مجرد شحاتين محتاجين لفلوسهم رغم ان تعليم ولادهم ونهضة بلادهم كان للمصريين فضل كبير فيه من عشرات السنين وخصوصا دول الخليج انا صحيح ماسفرتش الخليج لكن ماسمعته من اصدقائى عن تعاملات الخلجيين بوجه عام فيه استهجان لنا من يومين بس تكلمت مع احدى الليبيات الهاربين من جحيم القذافى للاسكندرية دار الحديث عن مصر وليبيا فوجئت بها بتقولى مصر غير ليبيا مصر فقيرة مافيها موارد لكن ليبيا البترول فيها زى المية عندكم بمعنى احمدوا ربنا ان مبارك كان عارف يعيشكم لكن القذافى ناهب ليبيا وشعبها ولااعول على مايحدث للمصريين فى الخارج الا لسياسة الاستجداء اللى كان متبعها مبارك واسلوب تعامل خارجيتنا وسفارتنا مع مشاكل المصريين اللى اهدرت كتير من حقوقهم وكرامتهم بالتجاهل والسلبية بعد حالتين الطرد لاطفال عبرت عن رايها ببراءة وعفوية لااستبعد ان يكون العقاب فى المرحلة الجاية هو ترحيلهم مع اسرهم بعد تحميل اهاليهم مسئولية افكار اولادهم ! اعتقد المصريين الجالية الوحيدة اللى بتتعامل بالاسلوب ده فى الدول العربية عامة والخليج خاصة والخارجية لاحياة لمن تنادى لان اقل جالية فليبنى او حتى بنجلاديشى له كرامة هناك على الاقل عند سفراءهم ووزراء خارجتيهم اللى مش بيسمحوا حاجة من دى تحصل فى مثل شعبى بيقول لما جوزها يقولها ياعورة الناس تلعب بيها الكورة لما الخارجية والسفارات المصرية تحترم المواطن المصرى الاول وتقدره نبقى نلوم على الدول دى بتعمل معانا كده ليه
    1 نقطة
  39. الانسان ده بيعمل ايه ... http://www.youtube.com/watch?v=Jzr3hMP7iVQ
    1 نقطة
  40. لو مشيت الأرض شبر شبر لو ركبت الأنهار نهر نهر لو سبحت البحار بحر بحر بحثاً عن حد مثلك . .... . . . . . . . . . . . . . . . . . . أكيد هلاقي بس انا مكسل
    1 نقطة
  41. قام الفنان الإيطالي ( جوانات ) بعمل لوحات غاية في الجمال خلط فيها بين ثلاثة اشياء : التصوير الفوتوغرافي + الرسم باليد + إدخال مؤثرات بالكمبيوتر فتنظر للصوره ولا تدري هل هي مرسومه ... ام طبيعيه .. ام هى فوتوشوب وقد قام بعرض إنتاجه فى معرض بإيطاليا .. وكانت عبارة عن لوحاته التي صورها بنفسه في رحلته سنة 2008 الى مصر . :copied:
    1 نقطة
  42. http://www.youtube.com/watch?v=XW4QYBgj4XA&feature=player_detailpage
    1 نقطة
  43. يارب احفظ بلدنا من كل سوء
    1 نقطة
  44. جمعة خير و بركة يا رب
    1 نقطة
  45. طفل يتحدى زعماء امريكا... http://www.youtube.com/watch?v=stphZFyFpGg&feature=player_embedded
    1 نقطة
×
×
  • أضف...