اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

لوحة القادة

  1. أبوعمار

    أبوعمار

    الأعضاء


    • نقاط

      8

    • إجمالي الأنشطة

      640


  2. MohamedAli

    MohamedAli

    الأعضاء


    • نقاط

      6

    • إجمالي الأنشطة

      966


  3. Alshiekh

    Alshiekh

    الإشراف العام


    • نقاط

      4

    • إجمالي الأنشطة

      11775


  4. se_ Elsyed

    se_ Elsyed

    الأعضاء


    • نقاط

      4

    • إجمالي الأنشطة

      25017


المحتوى صاحب التقييم الأعلى

عرض المحتوى صاحب أعلى تقييم في 06/18/11 في جميع الأقسام

  1. طبعا المذيع اللي يوصل بالكاميرا والميكروفون للمناطق دي ويعرض معاناة الناس فيها ..... يبقى جزاه الله خيرا على الأقل أحسن من برامج التوك شو اللي لا بتودي ولا بتجيب بس هل أكون طماع لو حلمت إن دور المذيع يكون أكبر من كده؟؟؟؟؟؟؟؟ يعني ليه لأ ؟؟؟؟ لو المذيع أخد تسجيل الحلقة وراح للمسئول بنفسه وسجّل معاه وصوّر رد فعله وتعليقه فورا على الموضوع؟ ليه لأ؟ على الأقل يمكن يتكسف على دمه ويصدر أي قرار لحفظ ماء الوجه وكمان عشان الناس اللي تشوف الحلقة تلاقي حاجة تبرّد نارها.... بدل مانشوف الحلقة وضغطنا يعلى ...وإحباطنا يزيد.... ونتخنق أكتر وبعد شوية نمصمص شفايفنا ونقول الحمد لله ... احنا أحسن من غيرنا وتفضل البؤر دي تأوي البلطجية وتنتج كل يوم مجرمين ساخطين على المجتمع .... وممكن يكون عندهم حق وغير كده فيهم ناس يستاهلوا العيشة الكريمة..... حرام تمتهن انسانيته بالطريقة دي أفتكر إن اللي يجيب على التليفزيون الحلقات اللي تحزّن دي .... من غير مايطرح حلول ... ويوصل للمسئول يبقى ما أفادناش كتير لأن الكلام دي لا يخفى على أي مسئول ... بس المهم ايه اللي يجبره إنه يتحرك؟؟؟؟؟؟؟؟؟ فيه ناس تخاف ... ماتختشيش
    3 نقاط
  2. كلامك فيه اسئلة مشروعة لكن للاسف ننظر بعين واحدة فقط لو طبقنا كلامك علي العلمانية والليبرالية سنجد ماهو اسوء فان كانت العلمانية والليبرالية جيدة هكذا فلماذا قامت الايدولوجيات العلمانية بقتل بعضها البعض في حروب لاتنتهي فالحرب العالمية فقط قتل فيها 60 مليون انسان لاذنب لهم لماذا قامت الثورة الفرنسية الليبرالية بتقتيل الشعب عشرات السنين فيما يعرف بحكم الارهاب حيث كان الشخص يحمل علي الاكتاف نهاراً وتطير رقبتة علي المقصلة مساءً وفي مصر قبل الثورة كانت الاحزاب الليبرالية متحكمة في الوضع بشكل كامل ومع ذلك 95% من الشعب كان جاهل امي حافي القدمين ؟ انت تأتي لي بنماذج غير مستقرة مثل الصومال التي يقتل فيها الناس بعضهم حتي قبل ظهور اي حركة اسلامية وتحمل الامر للحركات الاسلامية وتنسي انه عندما فرضت المحاكم الاسلامية الاستقرار قامت امريكا بدفع اثيوبيا لاحتلال الصومال لتغرق في الفوضي الاولي ان تقول للجلاد وليس للضحية مافهمتة من كلامك ان المسلمين مختلفين لذلك فلانطبق الاسلام وهي حيله علمانية قديمه ان تقول الاسلام جيد ثم نبحث عن ذرائع لعدم تنفيذه وهذا الكلام اصبح لاينطلي علي احد نقول الازهر جميل ثم نقول لكن لن نرضي بحكمة الشريعة جميلة لكن لن ننفذها لاختلاف الاراء طيب نحن لانقول لك نفذ كلام السلفيين ولااخوان بل ماتقوله المؤسسة الدينية المتفقين جميعاً عليها وهي الازهر ( وإذ قالت طائفة منهم يا أهل يثرب لا مقام لكم فارجعوا ويستأذن فريق منهم النبي يقولون إن بيوتنا عورة وما هي بعورة إن يريدون إلا فرارا )
    2 نقاط
  3. الاخوه الافاضل ابو عمر ومحمد علي اذا كان تفسير ايات القران الكريم والاحاديث النبويه واضحه ولا يختلف عليها اثنان فلماذا توجد هناك جماعات اسلاميه متعدده مثل انصار السنه والجماعه الاسلاميه والتبليغ والدعوه والاخوان وغيرها ولماذا تفاتل المجاهدين الافغان بعد طرد الاتحاد السوفيتي ولماذا يتقاتل الان في الصومال جماعات كلها تنتمي للتيار الاسلامي مثل شباب المجاهدين وشباب المحاكم الاسلاميه ومن قرون سابقه خرجت الشيعه والخوارج وجماعات لا حصر لها كل ذلك سببه الاختلاف في التفسير اخوتي الافاضل انا متاكد انه اذا وصلت احدي فرق التيار الاسلامي للحكم في مصر فسيكون هناك حرب بين التيارات الاسلاميه وبعضها البعض وذلك للاختلاف في التفسير وماذا يطبق من قوانين وماذا يؤجل وهل ستستطيع حكومه التيار الايلامي التعامل مع دول العلم الكافره والملحده ام ستنعزل عن الدنيا اننا لن نكون مثل الصومال وافغانستان بل اسوا واخيرا ارجو ان تعطيني مثل لدوله اسلاميه تتمني ان تكون مصر مثلها ياسيدي بالرغم ان الحزب الحاكم في تركيا له مرجعيه اسلاميه لكنه لم يسعي لتطبيق الشريعه كما يراها السلفيين في مصر وهذا معناه كما اري ان نظام الحياه والحكم والعمل في الاسلام ليس قالب واحد يطبق في كل الدول بنفس التفاصيل ولكن يختلف علي حسب طبيعه البشر الذين يعيشون في هذا المكان فطريقه حياه البدو في الصحراء غير طريقه حياه المصرين غير الافارقه في الغابات غير الاوربيين وهكذا فكل دوله او منطقه تطبق الاسلام من منظورها وحسب ظروفها مع الاحتفاظ بالثوابت واختلاف التفاصيل ولذلك لا يجب ان يفرض علينا السلفيين رايهم بجه ان هذا هو الاسلام
    2 نقاط
  4. الصحفي هو الصحفي استاذ طارق هو كان يعمل رئيس تحرير الدستور بمرتب 75 الف جنية شهرياً ثم عمل في قناة ساويرس بمرتب 300 الف جنية شهرياً هذا لايعيبة فهذه مهنتة التي يحترفها ويكسب رزقة من خلالها المشكلة تأتي حين يعيش في دور المناضل الثوري ويصدق نفسة فهو في النهاية هذا عمله الذي ياخذ بسببه مرتبة فهو صحفي بدرجة معارض ديكوري لكن يظل صحفي ان لم يكن النظام راضي عنه فاعلم انه ماكان ليستطيع ان يكتب حرف واحد وتذكر جريدة الشعب التي ارادت لعب دور المعارض الحقيقي ماذا فعل بها النظام
    2 نقاط
  5. مساء الخير عليكو انا عاوز اقول لكل اللى مستنى المقابلة بتاعتة زى حالاتى كدا اهم حاجتين للمقابلة على الترتيب الاولى الورق ودا لازم يكون متظبط تمام بحيث يكون كلة مكمل بعضة ومافيش ورقة فى النص ممكن تخلى المستشار يتردد او يعمل حاجة تضر وتانى حاجة التأمينات الورقة دى مهمة جدا فوق ماتتصوروا ياجماعة لانهم اخدوا فكرة عن المصريين زى الفل فى ضرب شهادات الخبرة ياريت كل الناس تهتم بالحاجتين دول اما موضوع اللغة دا فهو شىء يأتى فى المرحلة التانية لانة لو الملف قوى ووالورق مظبوط والتامينات موجودة بيكون الموقف سهل شوية وحتى لو لغتك ضعيفة فبيعدى لانة عارف انك لما هاتوصل هناك هاتاخد الكورسات بتاعت كيبيك علشان تحسن المستوى وكمان لانهم بيدفعوا فلوس انا اخويا عمل كدا هو ومراتة هناك يعنى عاوز اقول هو فاهم كويس انك لالالازم هاتتعلم اللغة دى هناك علشان تعرف تعيش بدليل لما بيوافق على حد يشرحلة هايعمل اية فى الموضوع دا هناك ياجماعة صدقونى تظبيط الورق والتأمينات مهم جدا جدا لان بالحاجتين دول بتقفل علية اى سكة ممكن يضايقك بيها وبتخلى ادامة سكة تقييم اللغة وبس وبالتالى بتخلى فرص نجاحك اقوى ربنا يمد ايدة فى الاول والاخر ويعمل اللى فية الخير والصالح بس لازم احنا نتعب شوية ونعمل اللى علينا وبعد كدا نقولة اتصرف انت وشوفلنا الخير فين ربنا مع كل اللى داخلين يوفقهم ويوفقنا هانى
    2 نقاط
  6. بالرغم من اختلافي مع الأسلوب وهو أن نصطاد لبعضنا الأخطاء ونلتفت لحرب بعضنا البعض .. دون النظر إلى مستقبلنا فلازلنا نسير ونحن ننظر خلفنا إلا أنني كنت على قناعة تامة .. أن إبراهيم عيسى برغم ما كان عليه من حدة قلم .. ولسان فالت في بعض المناسبات إلا أنني كنت أرى أنه أحد الذين كانوا يعملون في مصر .. ومقبولون بوظيفة معارض سليط اللسان هذه كانت ولازالت قناعتي إبراهيم عيسى أصبح مليونيراً من المعارضة هو وغيره فالمعارضة في مصر كانت مهنة تجلب على من يمارسها الملايين .. إعلانات .. صحف .. رواتب مرتفعة في تلك الصحف .. مقالات تحسب قيمتها بعدد الكلامات ... الخ المعارضة في مصر في السنوات الأخيرة من عصر غير المأسوف عليه مبارك كانت مهنة مربحة جداً .. وكان نشاط مربح جداً رحم الله المعارضي المخلص الدكتور عبد الوهاب المسيري والذي رفض النظام المصري أن يحصل على حقه في العلاج .. فتبرع به أحد الأمراء السعوديين المشكلة الكبيرة .. إن فيه ناس بدأت تصدق نفسها
    2 نقاط
  7. طب أدي إنجي أهي بقى لها برنامج .. وكل شوية أحمد ماهر ناطط لنا في الشاشة وإنتي يا تيمون .. مش هانشوف لك حاجه ولو في سبيس تون حتى ؟ شكلك بقى وحش وسط الثورجية
    2 نقاط
  8. ليست الجبال التي أمامك هي التي تعيقك وتنهكك وإنما حبات الرمل في حذائك. لا تخف من اتخاذ خطوة واحدة كبيرة, لأنك لا تستطيع عبور هوّة بقفزتين صغيرتين هناك أناس ينشرون السعادة أينما ذهبوا, وآخرون ينشرونها متى ذهبوا...
    2 نقاط
  9. صافيناز كاظم لمن لايعرفها هي كاتبة صحفية وهي أم نوارة نجم تصف عبدالناصر بأنه كان سفاحا وتتهمه بأنه ارجع مصر سنين إلى الوراء.
    2 نقاط
  10. طالما كنا نعترض عن أحوال مصر والمصريين .. وكان عدد غير قليل من المعترضين يرون أن المشكلة في الحاكم .. أما المحكوم .. فهو لا حول له ولا قوة .. ولو انزاحت الغمة وزال الحاكم .. فسوف تتحسن الأوضاع لا محالة .. وسنبدأ طريق الصعود والبناء وكان البعض (وأنا منهم) كان يرى أن الحاكم في مصر مصيبة وحلت على رؤوس المصريين .. وبلاء كبير على مصر .. ولكن أيضاً هناك من المحكومين الكثيرون ممن لا يمكن تبرئتهم من سوء الأحوال في مصر .. وكان الفريق الأول يرد .. إن هذا بفعل يأسهم .. أو بفعل تردي أحوالهم .. ويتبارى الفريق في أن يجد ما يبررد بعض تلك الأفعال السلبية .. مرة بدافع الفقر .. ومرة بدافع القهر .. ومرة بدافع أن هذا مافعله النظام على مدار سنوات والحقيقة .. والتي قد يختلف معي البعض فيها .. أنني وبعد قيام الثورة .. فرحنا فرحاً شديداً .. وخلق في قلوبنا أمل جديد .. رائع .. ومع مرور الأيام .. أصابني إحباطاً شديداً أرى أن الفرق قد كثرت والاختلاف قد عم .. والتسيب طال كل شئ وظهر وجه قبيح جداً جداً في الوطن .. أرتفع الصوت أكثر .. وزاد العنف بشكل غريب .. وأصبح الكل يطالب بأي شئ .. ويعترض على أي شئ وضعف القانون الذي كنا نطالب بتطبيقه على الجميع .. فأصبح هناك تمييزاً من نوع آخر .. بعد أن كان القانون لا يطبق على الكبار .. أصبح اليوم يطبق على الكبار فقط .. وما يحدث في الشارع من إنفلات وهراء وتسيب وملعنة .. فهو أمر يمكن تبريره وتفهمه عند كثيرون !!!!!! أشعر بإحباط وخيبة أمل كبيرة .. منذ يومين كنت أتحدث عن خيبة أملي وإحباطي مع الأستاذ عادل أبو زيد .. ذكر لي مثال .. وقال لي إن ما يحدث الآن في مصر .. مثل ما حدث في فيلم الإرهاب والكباب تمرد الكثير .. وكان لكل منهم مطلب .. وعندما حاولوا أن يحددوا مطالبهم .. لم يتمكنوا .. ورسيت على وجبة كباب ... أخشى علينا جميعاً .. أن ينتهي الأمر بنا بأن نطالب بوجبة كباب ... بالفعل .. أشعر بخيبة أمل كبيرة .. واستياء أكبر .. أتمنى أن تكون مشاعري مخطئة
    1 نقطة
  11. الكاتب الصحفي المثير للجدل إبراهيم عيسى يطارد هذه الأيام بشكل عصبي لينكات تنتشر على "يوتيوب" تحمل شريطا مصورا لحوار له مع الإعلامي عمرو الليثي قبل الثورة يعلن فيها حبه واحترامه الكبير للرئيس مبارك وأنه لا يجد سببا واحدا يدعوه إلى كراهيته ، وكلام جميل من هذه النوعية ، نشطاء على الانترنتاضطروا إلى أن يعيدوا وضع الرابط الخاص بهذا اللقاء "التاريخي" أكثر من مرة ، بعدما لاحظوا عملية المطاردة المستمرة لمحو الرابط من على موقع اليوتيوب : http://www.youtube.com/watch?v=gYqra1pvyjU
    1 نقطة
  12. طبعا خفت تقطعوا بعض على مين يفتح موضوع تهنئة فدرءً للمشاكل قررت افتحه أنا ههههههههههه مصرية متغربة: كل سنة و أنتي طيبة يا مصرصر و عمر مديد مليء بالطاعات آمين مصرية متغربة: و انتي طيبة يا حبيبتي اتفضلوا متخافوش أنا لسه بعقلي أنا بس حبيت أقدم لحضراتكم رسالة أبدأ بيها سنة جديدة من عمري ما تستناش السعادة تخبط عليك اسعد نفسك انبسط قد ما تقدر حتى لو محدش دق بابك تقدر تبقى سعيد و سعادتك اللي حتسمحلها تتحرك جواك هي اللي حتجذب كل ما يسعدك و تلاقي حبايبك حواليك بدل ما تنتظر بادر مش مهم أبدا مين اللي يبدأ في حاجة انت عاوزها و واثق انها حتسعدك تحياتي لكم جميعا سعيدة حد السما اني في وسطيكم و كل سنة وحضراتكم بخير
    1 نقطة
  13. حاولوا تجميل صورتهم فقالوا قولتهم الشهيرة : إسمعوا منا .. ولا تسمعوا عنا وسمعنا منهم : سمعنا من الحوينى سمعنا من أبو الأشبال سمعنا من عبد المنعم شحاتة سمعنا من محمد حسين يعقوب سمعنا من صبحى صالح سمعنا من سعد الحسينى سمعنا من مرشدهم "ظز فى مصر" والقائمة طويلة سمعنا كلامهم .. سمعنا منهم .. فزادوا الطين بلة
    1 نقطة
  14. أشكر حضرتك على اهتمامك بس دي أدلة نفي وليست إثبات كما هو موجود في رابط حضرتك تحياتي وشكرا
    1 نقطة
  15. حضرتك معاك إحصائية معتمدة بالكلام اللي بتؤكده ده ولا يعدوا تخمين وحماس ورؤية شخصية من حضرتك انت عارف انا بحبك يااسلام علي رغم الاختلاف لأني بحب اللي يسمع كلام يطالب بالدليل ولايصدق فوراً وقال شيخ الأزهر عقب إنتهاء اللقاء: «إن الجماعة لم تكن غائبة عن الأزهر فهى متواجدة داخل مؤسسة الأزهر بقوة، كما أن نصف أعضاء الجماعة أزهريون، وليس هناك أى حرب بين الأزهر والإخوان، وإنما الجو العام أتاح للناس أن يلتقوا، وواجب على العلماء أن يلتقوا ويتفقوا». http://www.almasry-alyoum.com/article2.aspx?ArticleID=295677&IssueID=2125
    1 نقطة
  16. ثمة اختلاف بين اللغويين في البسملة: أيهما أبلغ الرحمن، أم الرحيم؟ فمن اللغويين من قال أن الرحمن أبلغ لأنها سبقت الرحيم، ومنهم من قال أن رحيم أبلغ لأنها على وزن فعّال التي تفيد كثرة وقوع الحدث، وقبل الدخول في الفصل بين الفريقين نستعين بقليل من الفيزياء. السعة والشدة. تخيل معي دائرة الضوء التي تسلط على الممثلين على خشبة المسرح، يمكنّا وصف هذه الدائرة بطريقتين، الأولى: عن طريق وصف سعتها: فنقول أن دائرة الضوء واسعة، أو ضيقة، أو متوسطة السعة، أو أكثر تحديدًا نقول قطرها كذا وحدة طول، والطريقة الأخرى من خلال وصف شدة الإضاءة: فنقول خافتة، أو متوسطة أو شديدة الإضاءة، أو بشكل أدق، نقول شدة إضاءتها كذا شمعة. ومن الملاحظ إننا لا نستطيع الاستغناء عن إحدى الطريقتين في الوصف، لأن هناك هالات ضوء متسعة وذات إضاءة خافتة، وأخرى ذات إضاءة باهرة، وكذا هالات ضوء ضيقة إضاءتها قوية أو باهتة، وقس على ذلك القدرة، فمثلا القدرة الكهربية تحدد بواسطة حاصل ضرب الشدة في الإتساع أي الجهد (الفولت) في شدة التيار، فهناك بطاريات ذات فولطية منخفضة لكنها تعطي شدة تيار عظيمة كبطارية الدراجات البخارية، وهناك منابع قدرة تعطي فولطية عظيمة ولكنها تعطي شدة تيار منخفضة كدارة القدرة في شاشة التلفزيون، وعليه فلا نستطيع وصف الفولطية أو التيار بمفردهما للتعريف بقدرة الدارة الكهربية، فالأمر يتطلب وصف الأثنين معًا أي الشدة (الحدة، درجة التأثير) والسعة (نطاق التأثير). الرحمن الرحيم الرحمن صيغة مبالغة على وزن فعلان، أي ذو رحمة واسعة تشمل الكل الإنس والجن، الكبير والصغير، الرجل والمرأة، المؤمن والكافر، أي وصفٌ لسعة الرحمة، أي نطاق تأثير الرحمة، أما الرحيم فهي صيغة مبالغة على وزن فعيّل فهي تعني كثير الرحمة، يرحم مرة وأثنان وعشرة وألف وأكثر، أي دالة في الشدة، شدة الرحمة. إذن رحمة رب العالمين وصفت بما نَصف به القدرة في العلوم الطبيعة، السعة والشدة معًا، وهو أمر نادرًا ما تجد لغويًا يفطن إليه، بدلالة اختلافهم في أمرها، أيهما أبلغ، الرحمن أم الرحيم، فسبحان الله، أما جمال التعبير تجده في البدء بصيغة الرحمن أي بسعة الرحمة طمأنةً للسامع أنه داخل في الرحمة، أي أن نطاق رحمة رب العالمين نطاقًا واسعًا، ثم يتلوها طمأنة بكثرة مرات الرحمة، حتى لا يظن السامع أن نطاق الرحمة واسع ولكنه ضعيف التأثير، ولذا تبعت كلمةُ الرحمن كلمةَ الرحيم الدالة على شدة الرحمة أينما وجد المرحوم، أما إذا عكس الوضع أي بسم الله الرحيم الرحمن، لظن السامع أول أمره أنه غير داخل في نطاق الرحمة، أي أن رب العالمين له أفرادٌ خاصة أختصهم برحمته فكثيرٌ ما يرحمهم دون غيرهم، لأن كلمة الرحيم تعني الكثرة، وليس سعة الرحمة، فمثلا سماع أحد طلاب الصف الأول قول القائل: طلاب الصف الأول كلهم ناجحون، ونصفهم بتقدير ممتاز، خير من سماعه: طلاب الصف الأول نصفهم بتقدير ممتاز وكلهم ناجحون، فالتعبير الأول إجمال لحقيقة الموقف طمأنة للسامع ثم تفصيل وزيادة في الطمأنة، أي أن رب العالمين رحم السامع من سوء الظن بنفسه فبدأه بلفظ رحمن ليطمئنه أن نطاق الرحمة واسع، فسوف يكون السامع مشمولا فيها لاتساعها، ثم تلاها بكلمة رحيم زيادة في الطمأنة بأنه سوف يرحمه مرة واثنين وثلاث وإلى ما شاء ربنا رب العالمين. وننطلق إلى تعميم أكثر، فالعربية لغة العلم منذ أن أوجدها الله، وليس أدل على أنها لغة العلم أكثر من أن بها ألفاظ تفرق بين معاملي القدرة، أقصد الاتساع والشدة، أي نطاق التأثير ودرجة التأثير، فتعجز لغة مثل الإنجليزية في هذا الصدد، فيلجأ أصحابها إلى القص واللصق والدمج والحذف لتخليق كلمات تتماشي مع المفاهيم العلمية المتجددة يومًا بعد الآخر، فمثلاً، لا يمكنّا ان نقول بالإنجليزية الرحمن الرحيم إلا بأن نترجم كلمة الرحمن بكلمتي the wide-merciful أو كلمتي the all-merciful ونترجم كلمة الرحيم بكلمتي the ever-merciful. أما أن يأخذ العرب هذا الأمر في الحسبان، وهو أن ثمة نوعين من الصفات واحدة تختص بالشدة والأخرى تختص بالسعة، فهو أمر مآله أن أعلم من كان على الأرض هو عاد إرم ذات العماد، وهي أول العرب قاطبة، وقدر بيّنا هذا في كتابنا السابق: فرعون ومن قبله، ثورة فكرية في حل ألغاز البشرية، هذا الأمر قد يدركه من يبحث في الفرق بين معانى صيغ المبالغة الشهيرة مثل فعّال وتوأمها فعيّل، الدال على شدة الحدث أي أن تكرار الحدث كثير، وصيغة فعول وتوأمها فعلان الدالة على اتساع نطاق الحدث، فنقول في العربية فلان عطشان أي ذو عطش واسع الافق فقد يخيل لك لو أن أمامه نهر لشربه، لكن كلمة عطّاش أي أنه كثير العطش، أي نادرًا ما يكون ريان، بغض النظر عن درجة عطشه كل مرة، وكذا لو قلنا فلان أكول أي يأكل كثيرًا في المرة الواحدة، وليس من الضروري أن يأكل مرات كثيرة في اليوم الواحد، أما صيغة أكّال (عاميتها أَكِيل) فهي تعني كثر مرات الأكل وليس بالضروة أنه يأكل كثيرًا في كل مرة. وقس على ذلك الفرق بين حسّاب وحاسوب، فالفرق بين هاتين الصيغتين تمامًا كالفرق بين رحمن ورحيم، وهو ذاته الفرق بين الشدة الأفقية (الاتساع) والشدة الرأسية (الحدة). وقد يتبادر إلى ذهن القاريء، أن ذلك الأمر يتطلب خبرة لغوية من المستمع، فكم من العرب الآن يدرك الفرق بين صيغة المبالغة فعول، وفعلان، الدالة على سعة نطاق التأثير، وصيغة المبالغة فعّال وفعيّل، الدالة على قوة درجة التأثير، فنقول أن صيغ المبالغة الدالة على السعة بها مد لغوي والمد هو استغراق الحرف الواحد لزمن أكثر من الزمن المعتاد له، فنقول للتوضيح: فعلااااااااااااااااان، وفعوووووووووووول، مما يوحي للسامع أن هذا المعنى ممدود أي ذا اتساع أكبر،وأنت عند المناداة لشخص يبعد عنك فتمد في صوتك لعله يصل إلى إذن من تنادي، أي أن زمن الحروف يأخذ أكثر من الزمن المعتاد ليتسع أفق (سعة) الصوت في التأثير. أما صيغ المبالغة الدالة على شدة (كثرة) وقوع الحدث فهي تحتوي على تضعيف (تشديد) للحرف والتضعيف يقتضي أن يكرر الحرف أكثر من مرة في ذات الزمن اللازم لخروجه لو كان بمفرده فنقول للتوضيح فعيييييل وفععععععال تسغرق نفس زمن فعيْل وفعْال بدون تضعيف، مما يوحي للقارئ بأن المعنى يقع كثيرًا أكثر من المعتاد في ذات الزمن، أي أن ثمة تناسق بين المعنى واللفظ، فلا حاجة للسامع بأن يكون خبيرًا لغويًّا حتى يدرك الفرق. والعربية بها مواضع كثيرة يتراكب ويتزامن فيها المعنى مع جرس اللفظ الموسيقي، فخذ مثلا قوله تعالى: (كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ وَإِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَمَنْ زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَأُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فَازَ وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلا مَتَاعُ الْغُرُورِ) آل عمران 185، تجد أن كلمة زحزح صعبة النطق واللفظ، وتوحي بالتردد والحيرة لإحتوائها على مقطع مكرر (زح) وكذلك الهروب من النار فالطريق إلى النار محفوف بالشهوات، ومن يترك الشهوات ليسير في طريق الجنة المحفوف بالمكاره يجد صعوبة في ذلك، بل إن القلب يتقلب بين هذه وتلك ذهابًا وإيابًا تمامًا مثل تردد مقطع زح في كلمة زحزح، وأيضًا تجد كلمة يسر أيسر وأسهل من نطق كلمة عسر، وكلمة أضطراب تجد أن ثمة اضطراب يحدث في فمك عند النطق بها لذا تضطر لأن تنطقها اطراب، بل إن كلمة أضطر هي الأخرى تجد فيها صعوبة في النطق بالضاد متبوعًا بالطاء فتضطر للنقط بها أطر. خلاصة القول أن اللغة العربية هي لغة العلم، وكثيرٌ من أبنائها من يجهل ذلك. أحمد عباس أحمد صاحب كتاب: فرعون ومن قبله ثورة فكرية في حل ألغاز البشرية http://www.egyptiantalks.org/invb/index.php?showtopic=122834&st=0&p=750140&hl=+ᅦ££ᅴ￉%20+ᅦ£ᅳ￑￈■￉%20+£ᅴ￉%20+ᅦ£ᅳ£ ̄%20+&fromsearch=1entry750140
    1 نقطة
  17. كلام غير صحيح إطلاقا و رد الشيخ فى محاضره كامله ..كامله يا محمد موجوده و يا ريت كنت تسمعها قبل هذا الرمى بالباطل . و ليتك لا تعتمد على كلام اليوم السابع و المصرى اليوم الكذابين لانك تسأل وحدك امام الله . السلام عليكم أستاذ / ابا عمر ياريت قبل اتهامي برمي الناس بالباطل ، ياريت تركز انت في الجزء الذي نتحدث عنه ، لانك لو اعطيت محاضرة في تحريم شرب الخمر وفي المنتصف قلت وكان بعض الصحابة يشربون الخمر ولم يتم معاقبة احدهم فقد اقررت بالسماح بشرب الخمر . اسمع المقطع والرد عليه وتفريغ كلامه وبلاش دفاع عمياني عن أخطاء شيوخ السلفية ، اللي يغلط لازم نقول له انت غلطان ، واللي قلته غلط واللي قلته يتسبب في فهم خاطئ عند الناس ، والشاب البسيط اللي كان عايز يقتل نجيب محفوظ عمل كده علشان كلمة او كلمات من بعض شيوخكم ، واللي قتل الخازندار علشان جملة قالها حسن البنا " من يخلصني من هذا الرجل " ثم تبرأ منها بعد ذلك معلالا قوله بأنه كان ينفث عن غضبه فقط ولم يكن يوجه احدا لإغتيال الخازندار. يا استاذ أبا عمر ، هناك مثل أقوله وأكرره ، المثل قيل في الماضي ايام الكثافة السكانية القليلة وانعدام وسائل الاتصال، المثل يقول " غلطة الجاهل بغلطة ، وغلطة العالم بألف " والآن ومع زيادة الكثافة السكانية وسهولة نقل المعلومات وحفظها واعادة نشرها، تصبح غلطة العالم بتريليون غلطة ، لذا يجب عليهم وعليكم أن تمسكوا السنتكم ، وتذكر حديث رسول الله إذ يقول" وهل يكب الناس على وجوههم في النار إلا حصائد السنتهم" . عندي هنا في أمريكا الليبرالية ، استضافت قناة فوكس نيوز محلل سياسي يعمل في محطة راديو ، سأله المذيع عدة أسئلة كان من ضمنها شعوره تجاه المسلمين، قال المحلل السياسي " إذا صعدت إلى الطائرة ووجدت عليها ركاب بملابس اسلامية ينتابي شعور بالقلق " بعد قليل من الوقت كانت محطة الراديو التي يعمل بها تبلغه بنبأ إقالته ، لانه أهان المسلمين وهو مايخرجه عن حياده كمحلل سياسي للمحطة ، واعتذر بعدها ولكن قرار الإقالة لم يتم الرجوع عنه. حدث هذا في بلد الليبرالية. http://www.youtube.com/watch?v=BOc5gTxL_8E
    1 نقطة
  18. وكم يأخذ شيوخ الفضائيات من مرتبات ؟ ام يعملون مجانا حبا في العمل الدعوي؟ راتب ابراهيم عيسى كان 40000 جنيه ولما المحلل السيد البدوى شحاته هو والنصاب رضا اداورد عملوا حركة الحواة وسرقوا الدستور ... ظهر البدوى وقال انه زود راتب ابراهيم الى 75000 جنيه لكن ابراهيم عيسى ترك له الجمل بما حمل يعنى انا عاوز افهم عيسى دا حاجه ولا الجاسوس بتاع اسرائيل بيضبط نفسه مع الإخوان ...علشان يشتروا 30.000 نسخة من الدستور وبيضبط نفسه مع ساويرس وبياخد 300000 جنيه شهريا من ساويرس الخايب الأهبل مش كان ضبط نفسه مع زعيم العصابة احسن واحسن بخصوص ال300000 بتاعه ساويرس فبعد البحث وجدت المصدر هو الأخ نبيل شرف الدين ويسعدنى ان اقول ونعم المصدر
    1 نقطة
  19. كلام غير صحيح إطلاقا و رد الشيخ فى محاضره كامله ..كامله يا محمد موجوده و يا ريت كنت تسمعها قبل هذا الرمى بالباطل . و ليتك لا تعتمد على كلام اليوم السابع و المصرى اليوم الكذابين لانك تسأل وحدك امام الله . كتبت ـ علياء ناصف على الوفد نفي الشيخ أبو إسحاق الحويني اليوم الجمعة ما تناقلته وسائل الإعلام منسوباً إليه عن أن حل الأزمة الاقتصادية التي تمر بها البلاد عقب ثورة 25 يناير، سيتم عبر غزو العالم واحتلال بلاد غير المسلمين، وعودة عصر الجواري والإماء! وقال الحويني- وهو من أكبر أقطاب السلفية في مصر- "إن ما تم تداوله اقتطع من محاضرة فقهية في شرح باب الجهاد وما يترتب عليه من الآثار الفقهية بصفة عامة، ومن غير المنطقي أن يقول مثل هذا القول الذي تم تداوله بهذا الشكل في مثل الظروف التي تمر بها مصر بدلاً من أن يحث على العمل والإنتاج. وأضاف:"إن ما تكلم به كان عن معلومة ليس إلا، ولم يتكلم مطلقًا عن تطبيق المعلومة أو يتعرض إلي مثل هذا التناول الذي أشيع عنه من أنه يدعو إلى تطبيق المعلومة واقعياً وفعلياً. وأعرب الشيخ الحويني عن أسفه من أن عرضه بات لقمة سائغة في أفواه الناس الذين انهالت شتائمهم وسبابهم عليه من جراء نشر مثل هذه الأكاذيب والافتراءات، واستشهد بالآيات القرآنية والأحاديث النبوية في بيان عقوبة مثل هذه الأفعال والذنوب. رد الشيخ الحويني على محمود سعد
    1 نقطة
  20. الحب والكُره والمشاعر .. هي مصطلحات بعيده عن السياسة يا طارق يعني بالله عليك لو إنت نفسك إتسألت السؤال ده في برنامج في التليفزيون المصري وإن كان تليفزيون خاص .. كنت هاتقول بأكرهه عمى ؟ لكن شوف كل كتابات إبراهيم عيسى عن مبارك كانت عاملة إزاي ؟ وأعتقد إن الحاجات دي موثقة ومش ممكن يتلعب فيها وشوف إتحكم عليه بسنة سجن ليه لمجرد إنه نشر خبر سفر مبارك للعلاج بالمانيا ؟ ليس دفاعاً عن إبراهيم عيسى .. لكن بشكل عام في كل كتاباته كان بيفضح مبارك وعصره وعصابتة ... على الأقل الراجل لم يُفتي بعدم الخروج عليه اللي يعتبر كفر ... إذن فالحديث مبتور وكلمتين وخلاص لمدة 26 ثانية لا يسمنوا ولا يغنوا من جوع ...
    1 نقطة
  21. السلام عليكم.. موضوع العشوائيات فى منتهى الخطورة... و لازم يكون ليه ملف خاص.. و انهاء عصر العشوائيات فى مصر لازم يكون هدف قومى. طبعا لازم نفصل بين العشوائيات و المناطق الشعبية.. صحيح المناطق الشعبية تفتقد التخطيط.. و مليانة ناس فوق بعض.. بس عالاقل فيها خدمات زى الماية و الصرف الصحى و ما الى ذلك. طبعا نبدأ بالقاهرة الكبرى.. بخطة بسيطة جدا.. و على مدى 5 سنين.. هيتم انهاء العشوائيات.. بس المهم انها تكون هدف قومى. طيب ليه انا مركز على كلمة هدف قومى؟ لان الثورة منجحتش الا لما بقت هدف قومى و شعبى.. و نزل فيها مش اقل من 5 مليون.. و لان الشعب ده مش هيقوم الا بهدف قومى و شعبى.. و تحريك من الشباب.. هدف يحسوا انه ملكهم و بيحقق رغباتهم و طموحاتهم.. مش مجرد كلام فى الهوى.. ولا رسومات على ورق.. و مؤتمرات فاضية و ناس بتسقف عالفاضية و المليان. الخطة كالتالى: يتم تمديد القاهرة.. نبدأ نوسع فى القاهرة حبة حبة.. و ننقل برة ام الحتة الخنقة اللى احنا ماسكين فيها دى.. يعنى الحرامية كانوا عمالين ياخدوا الاراضى اللى حوالين القاهرة.. طيب ليه الاراضى دى متبقاش ملك للناس.. و تتملك بتمنها الفعلى.. يعنى الارض تتحسب عالناس ببلاش.. و الناس تتحمل فقط قيمة ادخال المرافق.. علشان ميبقاش فيه اعباء عالدولة.. و لو كام رجل اعمال يساهم.. يكون مشكورا.. و مفيش مشكلة نسمى الشوارع على اسمائهم كإهداء ليهم. النقطة التانية.. طيب مين اللى هيبنى المناطق الجديدة دى؟ شوف بقى احنا عندنا كام شاب عاطل فى المناطق العشوائية دى ذات نفسيتها.. طيب ايه المشكلة اننا نلم كل الشباب العاطلين فى المناطق العشوائية دى.. و ندخلهم فى برنامج الخدمة العامة.. و بكده هنبقى وفرنا عمالة.. و كمان انجزنا المشروع.. و كمان اوقفنا هذا الهدر البشع فى طاقات شبابنا... و طبعا يكون الشغل فى الخدمة العامة بمقابل يقدر يعيشهم.. و لكن بمبلغ اقل من اللى هيتدفع لعامل كنا هنجيبه من برة. ملخص الكلام.. حل الموضوع فى نقطتين: 1- انقل لى العشوائيات دى برة القاهرة.. على اراضى جديدة.. يكون سهل ربطها بالقاهرة... يعنى ماتحدفهمش قوى. 2- هات لى الشباب بتوع العشوائيات و دخلهم فى الخدمة العامة علشان يبنوا هما بنفسهم بيوتهم اللى هيعيشوا فيها. كيميا دى؟ :closedeyes:
    1 نقطة
  22. تعقيبا علي كلام الاخوة مصرية متغربة و ارشتكت - مين قال ان المرشحين من التيارات الدينية انهم هيحولوا مصر الي افغانستان ، والا سيعطي هذا الحق للبعض الاخر الى ان يقول ان التيار العلماني سيحول مصر الي تايلاند وسيبيح الشذوذ يعني ارى ان هذا كلام سطحي وفزاعة غير مقبولة - وايضا ارشتكت يقول لا اريد ان اسلم عقلي لمن يفسر الدين على هواه ويلزموني بتفسيرهم ، وهذا ايضا امر غريب ، واقول له والتيار الديني ايضا لماذا يسلم عقله ويضطر ان يلتزم بما سيفرضه علينا التيار العلماني ، ولماذا ارضى بواحد يفرض فكره الشاذ علي مثل نوال السعداوي او واحد مثل صفوت الشريف. والا صفوت الشريف كان عير محسوب علي التيار الليبرالي او العلماني وكان بيبيع سبح امام الحسين ومكانش بيفارق المسجد - وبعدين لو الاغلبية اختارت اي تيار معين فهذا هو الفيصل وليس رايي او رأيك ..... من ستاتي به وترضى به الاغلبية هو الذي سيكون حتى لو اختاروا ان احنا هنكون زي افغانستان اللي بستخدموها كفزاعة او حتى نكون السعودية ولو اختارت الاغلبية ان احنا نكون زي افسق دولة في العالم فهذا ايضا سيكون رأي الاغلبية وكل واحد ايمانه وتصرفاته هو مسئول عنها ومحدش هيجبر حد يلبس نقاب ومحدش هيلزم حد يمشي عريان او يسرق او يرتشي
    1 نقطة
  23. دا على حسب مين منهم ايدية ملوثة بدماء مصريين اكتر من التانى
    1 نقطة
  24. بسم الله الرحمن الرحيم الأخ الفاضل / مهندس حسام تحية طيبة و بعد ... يعاني السوق العقاري الآن من ركود شديد و صعوبة في عمليات تسويق الوحدات السكنية خاصة الفاخرة و بصراحة أنا بأخاف من تعثر هذه الشركات بصفة عامة في الوقت الحالي في عدم مقدرتها على إستكمال عملية البناء و الإلتزام بمواعيد التسليم المحددة في التعاقد نتيجة هذا الركود و كم من رسائل كثيرة وصلتني من بعض الأعضاء في المنتدى يعانون من مماطلة الشركات لهم في تسليم الوحدات السكنية الخاصة بهم لعدم مقدرة هذه الشركات من إستكمال البناء لعدم توافر السيولة المالية الناتج عن صعوبة التسويق ( لا أقصد شركة أملاك بالذات ) لذلك فأنا بصراحة بأفضل نظام دفع 50 % و الإستلام فوراً و تقسيط باقي المبلغ لأنها بتكون أكثر أمآن . عموماً لو حضرتك لم تقتنع بهذا الكلام فعليك بالآتي :- 1- التأكد من مستندات ملكية الأرض و أخذ صورة منها و من التوكيلات و التراخيص أيضاً . 2 - التأكد من مهلة البناء 3- يجب أن ينص التعاقد على أن المالك ملتزك بدفع باقي أقساط الأرض . 4- يجب أن يتضمن العقد موعد التسليم الإبتدائي و النهائي لكامل المبنى و غرامة تأخير عن كل يوم . 5- يجب أن يتضمن التعاقد مواصفات التسليم النهائية لمنع حدوث أي خلافات . 6- يجب عرض التعاقد على محامي من طرفك للمراجعة و إبداء الرأي فيه . 7- يجب تفويض مهندس مدنى من طرفك لمراقبة أعمال مراحل العزل . 8 - يجب عليك الحصول على نتائج إختبار عينات الخرسانة التي قاموا بصبها و عرضها على المهندس للتأكد من جودة الأعمال الخرسانية بالعمارة . 9- بالنسبة للخدمات فالمفروض أنها في حدود 20 % و لكن معظم الشركات في السوق بتتغالي في تحديد هذه النسبة . أخي الفاضل :- هذه نصائح عامة تنطبق على أي شركة ترغب في الشراء منها ولا أقصد بها شركة أملاك بالذات . خالص تحياتي و بنا يوفقك لما فيه الخير مهندس / أشرف محمد
    1 نقطة
  25. انا لقيت الجزء من حلقة بكرة احلي اللي فيها مداخلة يحي الجمل ، وفعلا واضح ان اليوم السابع حرف كلام يحي الجمل بخصوص الالتفاف علي نتيجة الاستفتاء ، وحتي لقاء عصام شرف مع الاحزاب - ده كان موجود علي بوابة الاهرام - فالجمل قال انه ما يعرفش عنه حاجة لكن احتمال يكون في لقاء علشان يناقشوا ورقة التوقيعات المقدمة من الاحزاب ، الجزء من الحلقة الخاص بموضوع الدستور اولا يبدأ من الدقيقة 15 ، ومداخلة يحي الجمل من الدقيقة 31 تقريبا http://www.youtube.com/watch?v=SpXOXq3lwwc
    1 نقطة
  26. غاليتي البداية تكون بالرغبة في التغيير ثم التخطيط للتخلص من السلبيات بخطط قصيرة المدى و متوسطة المدى و طويلة المدى ثم التفيذ ثم العزيمة و الصبر على العراقيل و التحديات التي تواجهنا أثناء التنفيذ و يجب أن نضع أهداف نقسمها كيف نصيغ الهدف؟ تريدين إنقاص وزنك مثلا هذا لم يصبح هدفا بعد هو أمنية أو رغبة عليكي أن تسألي نفسك لماذا أريد ذلك؟ قد يكون من أجل المظهر أو الصحة أو كليهما متى أريد ذلك؟ حددي فترة زمنية معقولة لتحديد الهدف ما هي المصادر التي تساعدني على تحقيق ما أريد؟ نظام غذائي+ رياضة ما هي التحديات التي تحول بيني و بين تحقيق هدفي؟ مثل :الكسل عدم الانتظام الاستسلام لإغراءات الطعام الاحباط كيف أضع الهدف في حيز التنفيذ؟ بعد الرغبة و وضع الأهداف لابد من التنفيذ و أمثل تنفيذ هو ما يتم على مراحل فاذا كنت تنتوين انقاص 20 كجم مثلا فلا تضعي خطة للتخلص من 20 كجم مرة واحدة فهذا ضار صحيا بالاضافة الى انه ان لم يحدث ذلك ستصابين بالاحباط مما سيجعلك تفقدين الامل و تلتهمي الطعام بغضب يزيد من وزنك أكثر مما كان عليه!! لابد أن يكون الهدف مستمرا و ذلك بأن أسأل نفسي ماذا بعد تحقيق الهدف؟ اجعلى لغذائك نظاما مستمرا لا ينتهي بفقدان الوزن الزائد و للحديث بقية...
    1 نقطة
  27. بداية الاية وَلا تَقْعُدُوا بِكُلِّ صِرَاطٍ تُوعِدُونَ وَتَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ الاية ( اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِهِ وَتَبْغُونَهَا عِوَجًا وَاذْكُرُوا إِذْ كُنْتُمْ قَلِيلا فَكَثَّرَكُمْ وَانْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُفْسِدِينَ ( 86 ) وَإِنْ كَانَ طَائِفَةٌ مِنْكُمْ آمَنُوا بِالَّذِي أُرْسِلْتُ بِهِ وَطَائِفَةٌ لَمْ يُؤْمِنُوا فَاصْبِرُوا حَتَّى يَحْكُمَ اللَّهُ بَيْنَنَا ) وَهُوَ خَيْرُ الْحَاكِمِينَ ( 87 ) سورة الاعراف المعلوم طبعا التنقيط والتشكيل وضع بمعرفة ابو الاسود الدؤلى بامر من على بن ابى طالب رضى الله عنه
    1 نقطة
  28. د/ معتز عبد الفتاح ، كان في برنامجه النهاردة علي قناة الجزيرة مباشر بيتكلم كلام مطابق لكلام مهندس / تيمور كان بيضرب مثال في العدل مثلا ،، بيقول طبعا الإسلام كان قمة العدل و المساواة و كان الخليفة بيقعد قدام قاضي القضاة زيه زي أقل غير مسلم حتي في الآمة و لكن مثلا لما سافر رفاعة الطهطاوي فرنسا وجد عندهم القضاء درجات و وجدهم مصريين علي كتابة قانون موحد و وجد عندهم نظام المحاماة لأن بما إنك مواطن عادي فأنتا هتحتاج واحد متخصص في القانون عشان يدافع عنك و يجيبلك حقوقك و دي كانت كلها مميزات عن نظام القضاء في الإسلام اللي كان الحكم فيه رغم عدله معتمد علي درجة واحدة فقط و القاضي كان بيحكم حسب مذهبه ، و طبعا بدون محامي و اللي برده يعتبر نظام قضاء متطور جدا و عادل لأقصي درجة بالنسبة لزمنه فذلك ليس نقصا في الإسلام و ليس إن الإسلام لا يشمل فريضة العدل و لكنها قيم إنسانية عامة مع تطور الحياة بيجدوا لها آليات أفضل فليس من الصواب ترك تلك الآليات لمجرد إنها ليست نبت للحضارة الإسلامية و بالمثل ضرب أمثلة لقيمة الشوري و قيمة المساواة ،،، الخ أنا اري إن المستقبل هيحمل لنا تيار إسلامي ليبرالي لأن الواقع إنهم مش متعارضين و لا متضادين
    1 نقطة
  29. لا حول ولا قوة إلا بالله فى عهد النظام السابق زحفت وانتشرت المناطق العشوائية فى مصر كما لم يحدث فى تاريخها , وذلك بسبب فساد المحليات والذى كانت رائحته تزكم الانوف ومع كل هذا الزحف العشوائى وتزايد نسبة الفقر فى الشعب المصرى لتصل الى 40% , كنا نرى الحكومة تعرض ارقام نمو اقتصادى ضخمة والناس كانت تزداد فقرا لان هذا النمو الاقتصادى كانت تستفيد به فئة محددة ومعروفة عموما كل الشكر للمذيع عمرو الليثى على عرضه هذه الحالات حتى لا يتم نسيانهم ولكن لى عتاب ولوم على نوعية اسئلته التى تزيد الألم والجرح بدلا من أن تخففه فهو يسال مثلا السيدة التى كانت تقول له أنها وبناتها الثلاثة وابنهم الشاب ينامون فى هذه الغرفة فيقول لها المذيع : وهل يصح أن ينام شاب فى عمر الثامنة عشر مع اخواته البنات فى غرفة واحدة ؟؟؟ طيب يا سيد عمرو وهل وجدت هذه السيدة غرفة أخرى وهى امتنعت عن الفصل بين البنات والشاب ؟؟؟
    1 نقطة
  30. عندما انزلت الرسالة على سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم ، رفضه الكفار والمشركون وحاربوه واتهموه بأشياء كثيرة، ليس لان ماجاءهم به غير مقنع أو به عوار، ولكن لأنهم رأوا انه لايستحق أن تأتيه هو دون غيره من اشرافهم وكبرائهم ، وقالوا كما جاء في القرآن: { وَقَالُوا لَوْلَا نُزِّلَ هَذَا الْقُرْآنُ عَلَى رَجُلٍ مِنَ الْقَرْيَتَيْنِ عَظِيمٍ } لاأقارن ولا يستطيع أحدا أن يضع أو يقارن منزلة الرسول بأي شخص آخر من البشر ، ولكنني أردت فقط أن أقول أن المعارضين للدكتور محمد البرادعي لايجدون في أقواله وأفكاره أي شيئ يوجه اليه اللوم فيه ، فقالوا " لو كان حد تاني غير البرادعي هو اللى قال الأفكار دي " ولا أجد أفضل قولا من قول الله عز وجل " فعسى أن تكرهوا شيئا ويجعل الله فيه خيرا كثيرا "
    1 نقطة
  31. المقارن بين البرادعى المرشح للرئاسه وبين شيخ يلقى خطبه هى مقارنه ظالمه المقارنه تكون بين البرادعى والشيخ حازم صلاح الثانى رجل واضح وصريح والاول يخدع الناس ثم انتم ايه مزعلكم ان الناس تستخدم الاسلام فى الدعايه لمرشحيهم مصر دوله مسلمه واليبراليين مسلمين ايه المانع انكم تستخدموا الاسلام فى دعايتكم الانتخابيه هو الاسلام والعياذ بالله حاجه عيب وبتتكسفوا منها من الاخر انتم ايها العملنيين ملكتم الاعلام المرأى والمسموع والانترنت والمال ونحن بفضل الله نملك منابر المساجد
    1 نقطة
  32. الاسلام فيه سياسة ولاننكر ذلك ونفتخر به ومن حق الشيخ عندما يري علمانياً ان ينصح المسلمين بعدم انتخابة لأن المسلم لايكون علمانياً ابداً مهما قال فالعلماني يعترف لله بانه الخالق لكن يدعي لنفسة حق الحكم والتشريع وهذا قصد الشيخ من كلمه ( منكرا لوحدانية الخالق )
    1 نقطة
  33. هو قالها بصراحة انتخبوا سلفيا وهل حكم على جميع المرشحين انهم غير مسلمين لكي لا ننتخبهم السؤال الم يتخذ الدين هنا للتأثيروالتعبئة اين اذن الديمقراطية التى طالب بها الثوار ثم يدعون بعد ذلك اننا من لا يطبقها ويقولون لما الدستور اولا!!!
    1 نقطة
  34. لايوجد شخص فاشل ولكن يوجد شخص بدأ من القاع وفضل البقاء فيه
    1 نقطة
  35. * خير الناس من فك كفه وكف فكه، وشر الناس من كف كفه ، وفك فكه. * ليس الفخـر في أن تقهر قـوياً ، بل أن تنصـف ضـعيـفاً
    1 نقطة
  36. الله يكرمك يا قمر على الدعوات الحلوة دي ربنا يجعل لك نصيب منها آمين اما فيما يتعلق بموضوع السن احم احم المسألة لا تحتاج إلى شجاعة تحتاج إلى رضا عن الذات و حب للحياة و ايه يعني لما ابقى 50 و 70 كمان؟؟؟ حأبقى عجوزة يعني؟؟ العجز ده بيبتدي جوانا قبل ما يظهر على وشوشنا تعرفي يا ذهبية مامتي لحد سن 63 مكانش في وشها أي تجاعيد و كان وشها منور زي البدر و اللي يشوفها يقول أختي كنا بنلبس زي بعض لما بابا اتوفى و بعد مرور سنة واحدة وشها كرمش و تقولي عندها 90 سنة عشان هي اللي اختارت كده هي حست ان حياتها خلاص مبقلهاش قيمة بعد رحيل بابا فلما عجزّت من جواها ظهر عليها من برة لما الحياة بتموت جوانا بنعجّز حتى لو كان العمر في البطاقة تحت العشرين احنا ليه فاكرين ان التقدم في العمر مشكلة؟ التقدم في العمر يعني زيادة خبرات و مهارات العقل بيفتح أكتر و قدرتنا على مواجهة تحديات الحياة كمان بتكبر ليه بنخاف نكبر؟؟؟ دي مجرد برمجة فلنتخلص منها و لنسمتع بالحياة و لنحمد الله تعالى على نعمة الحياة بكل ما تحتويه كل يوم جديد ... أمل جديد
    1 نقطة
  37. http://www.youtube.com/watch?v=MRt4lEXkDJs&feature=player_embedded
    1 نقطة
  38. أنا عن نفسي مش باحسبها يا حسام بس الأفضل الواحد يشترك في باقة ويريح دماغه انا مشترك في باقة 500 ميجا في الشهر .. على ما أتذكر رسومها 20 أو 30 ريال وبأستخدم السكاي في الأتصال التليفوني عن طريق شراء رصيد بـ 10 دولار كل فترة - انا أسف إني قولت لك كلمة دولار في وسط الكلام - smk: smk: smk: اما الراديو .. فحدث ولا حرج ... أنا كل يوم بأبقى عاوز أبوس شاشة الأيفون اللي بتخليني أستمتع بسماع الإذاعات المصرية كلها بمنتهى النقاء ... هاقول لك على موقف يهلك من الضحك ... كنت لسه عارف موضوع الأذاعة المصرية من أخويا زُهيري .. وأول يوم أشغل فيه الراديو وأنا في العربية كان يوم 25 يناير .. أه والله ... وكان برنامج أبله فضيلة .. وكان بمناسبة عيد الشرطة بتحكي قصة " العسكري الأزرق " حيث إن كان في محل لعب أطفال ... وكان المحل ما يخلص شغل بالليل اللعب تتحرك وتعمل حركات .. وكان من ضمن اللعب قرصان شرير - تقريباً كان إسمه مبارك - وكان بيبلطج على بقية اللعب ويقلبهم .. لكن العسكري الأزرق وقف لهم وظبطه وقدر إنه يخلعه ويوديه إلى قاع الجحيم - شرم الشيخ يعني - وفي اخر الحدوتة سمعت أغنية " يا عسكري يا أبو بندقية .. يا زينة الأُمة العربية إنت قوي جباررررررررررررررررر .. ولا تهاب النارررررررررررررررررررر ... وكدهوت "
    1 نقطة
  39. **اللهم أنت أحق من ذكر ,وأحق من عبد , وانصر من ابتغى , و ارأف من ملك , و أجود من سئل , و أوسع من أعطى , أنت الملك لا شريك لك , والفرد لا تهلك , كل شيء هالك ألا وجهك , لن تطاع ألا بأذنك , ولن تعصى ألا بعلمك , تطاع فتشكر , وتعصى فتغفر , اقرب شهيد , وأدنى حفيظ , حولت دون الثغور , و أخذت بالنواصي , وكتبت الآثار , ونسخت الآجال ,القلوب لك مفضية ,والسر عندك علانية , الحلال ما أحللت , والحرام ما حرمت , والدين ما شرعت والأمر ما قضيت , الخلق خلقك , والعبد عبدك , أنت الله الرءوف الرحيم أسألك بنور وجهك الذي أشرقت له السماوات والأرض , كل حق هو لك , وبحق السائلين عليك أن تقبلني العشية وان تجيرني من النار برحمتك***
    1 نقطة
  40. السلام عليكم و رحمة الله و بركاته مستغربة مني مني مني أنا مش ملاك ليا طاقة و ليا حدود و ليا قدرة تحمل و لما اعجز ليه بقاوح ليه بعافر طب هي خسرانة بقاوح ليه مستغربة مني اني افتكرت اني "سوبر" ومن و طلعت انا...مش ملاك مجرد بشر...هيموت و هيبقي تراب...تاخده في ايدك و تطيره لابعد مكان في الهوا زعللانة ممكن غضبانة ممكن تعبت ممكن جدا لكن مستغربة....اني مدتش نفسي فرصة آخد نفسي....و اقعد علي جنب...من غير معافرة لاني فعلا مش ملاك انا بس بشر
    1 نقطة
  41. أستاذة : نور العين أنت حضرتك متأكدة من المعلومات الخطيرة دي فعلا السعودية فاتحة بنوكها لمبارك وللسلفيين وياترى أختنا مصرية متغربة عندها فكرة عن المعلومات الخطيرة دي والتمويل الخارجي العربي من ناحية إن الخطاب موجه لها ومن ناحية إنها تقريبا مقيمة في السعودية ( على حد علمي ) عظيم جدا إن حضرتك مش هتتنازلي عن إسلامك دا شيء طيب أن يتمسك الإنسان بإسلامه أو بدينه عامة لكن من يريد أن يفصلنا عن إسلامنا يا ريت حضرتك توضحي كلامك لأن ما ذكرتيه من معلومات مهمه تستحق المناقشة والتحاور بشأنها تحياتي أستاذ طارق لو لم أكن أعرف أسلوب حضرتك لأعتبرتك تهاجمني ليس لي الحق في التحدث عن التمويل من عدمه و لا يهمني من يموّل من و لماذا؟ لما جيراني يدوا ولادي شيكولاتة و انا مش موافقة مش حأعاتب جيراني بالعكس حأشكرهم لكن لما أدخل شقتي حأعاتب ولادي عشان قبلوا الشيكولاتة ما أعرفه حقا أن سلفية السعودية لا يعترفون بسلفية مصر و لا يعترفون إلا بمشايخهم و هيئة كبار العلماء لديهم و قد سبق و ناقشت في مواضيع أخرى الاختلافات بين طبيعة الشعبين و ان لكل منا فتاوى تناسبه و ليست بالضرورة صالحة للآخر و ما أعرفه أيضا أن سلفية مصر لا يعترفون بالإخوان المسلمين و العكس بالعكس و كلاهما لا يعترفان بالأزهر الشريف و الأزهريين و سيبكم من الكلام الرسمي التيارات الثلاثة موجودة في عائلتي و أعرف ما أقول و ما يحدث الآن ليس إلا تطبيقا للمثل أنا و أخويا على ابن عمي و أنا و ابن عمي ع الغريب ما يقوله الإخوة هنا درسته في السعودية و دماغي كانت مليانة بالهجوم على مصطلحات الليبرالية و العلمانية والديموقراطية قبل أن أعرف حتى معناها!! و لم يخلو درس و لا محاضرة و لا ندوة حضرتها هنا أثناء سنوات الدراسة من القصة المعروفة لهدى شعراوي و صفية زغلول و سعد زغلول اللي خلع غطاء وجهها أمام تصفيق الحاضرين!!! يا جماعة والله بجد تعبت مصر لازالت مريضة و راقدة و احنا بنقسم الميراث!! لا أريد حكم التيار الديني و لن انتخب أي شخصية دينية مع احترامي للجميع مش لأني ليبرالية و علمانية ( التهم الجاهزة) و مش لأني بأكره الدين و لو أن محدش له عندي حاجة عشان أؤكد ذلك بس لو التيار الديني الإخواني حكم أول ناس حيفتك بيهم همة الأزهريين لأنه عدو مشترك للإخوان و السلفية و بعدين حيجي دور السلفية و حيدفعوا جزاء سنمار الإخوان حطوا ايديهم في ايدين المسيحيين في ميدان التحرير و نسيوا بعد كده انهم كانوا عاملين حواليهم كاردون بيحموهم و همة بيصلوا كل ده اتنسى و بقوا المسيحيين أعداء!! و ده حيحصل كمان مع السلفية بعد اما يساعدوهم في الوصول للحكم المستقبل بهذا السيناريو حقا شديد الظلام اللهم احفظ مصرنا الغالية من كل سوء آمين
    0 نقاط
  42. برافو المجلس العسكري ,, تربية مبارك بصحيح ,, نشر الاحباط و الخوف والرغبة في الموت في قلوب البشر ,, وخلي الشعب الاصيل ينقلب على ولاده الثوار عاوز يا كلهم ,,!! بس على مين يا جميل :happy: تحب نقولها تاني ! حاضر ,, سينبت مكان الفذ منا ,, الف فذ ! :egyflag:
    -1 نقاط
  43. الديب: " مبارك أكد لي بأنه أول من أمن بالثورة، وأول من استجاب لمطالبها قال فريد الديب محامى الرئيس السابق محمد حسني مبارك إن حالة مبارك الصحية متردية للغاية، ويدخل من وقت الى آخر في غيبوبة حتى أنه لا يقوى على دخول الحمام بسبب معاناته من وهن في العضلات، لدرجة أن الأطباء عندما أرادوا اجراء أشعة له عجزوا عن حمله من الطابق الثاني الذي يقيم فيه إلى الطابق الأول وحضروا جهاز الأشعة إلى غرفته. وعن حالة مبارك النفسية قال الديب: "انها بالغة السوء فهو حزين جدا بسبب الاتهامات الموجهة إليه، وألمه أكثر تقديمه للمحكمة الجنائية رغم أن الاتهام في حد ذاته لا يعني الإدانة, لكنه لم يكن يحب أن يتعرض لهذا الموقف، خصوصا أنه يرى نفسه ولأسباب عنده بأنه لم يفعل شيئا، وأن ما يوجه اليه افتراءات". وأشار الديب إلى أن مبارك يبكر كثيراً متأثرا من إحدى التهم خصوصا انه لم يدافع عن نفسه بكلام كثير، حيث امسك عن ذكر أمور كثيرة لاعتبارات يراها هو أنها ستضر بالأمن القومي - بحسب وصف الديب - فهو كرئيس جمهورية سابق يعلم الكثير بما يتصل بالأمن القومي وأمن القوات المسلحة بما يمكن أن يدعم موقفه، ولكنه فضل أن يحافظ على هذه الأسرار من أن يدافع عن نفسه بافشائها، وهذا القهر هو الذي أبكاه، كما أنه يبكي كثيرا كلما تذكر حفيده محمد الذي توفي مبكرا. وحول ثروة مبارك نفى الديب في حوار له بصحيفة "السياسية الكويتية" أن تكون الأرقام التي تنشر أرقاماً صحيحة، مؤكداً أن ثروة الرئيس السابق الحقيقية هي 6 ملايين جنيه مصرى و"كسور"، وأن هذه الثروة يحتفظ بها فى حسابه بالبنك الأهلي المصري فرع مصر الجديدة.. وهى مجموع مدخراته على مدى 62 عاما منذ ان تخرج فى الكلية الجوية عام 1949. وأضاف محامي الرئيس السابق أن ما يقال حول أرصدة لمبارك في سويسرا لا يتعدى كونه "شائعات"، قائلاً: "أتحدى من يثبت أن الحكومة السويسرية اصدرت أي تصريح يؤكد وجود أموال لمبارك لديها, وما يقولونه يتعلق بمن كان لهم صلة بنظام الحكم من وزراء سابقين ورجال أعمال، كانت لهم صلة بالنظام والحزب الوطني، ولكن ليس هؤلاء حسني مبارك، وكل واحد مسؤول عن أفعاله". وعن الموقف القانوني لمبارك خاصة بعدما نشر عن اعتراف حبيب العادلي وزير الداخلية السابق وعمر سليمان مدير المخابرات السابق، عن علم مبارك بقتل المتظاهرين، قال المحامي فريد الديب: "أنا حضرت التحقيق مع حبيب العادلي باعتباري محاميه ولم يقل هذا الكلام, بل قال العكس وهو أن توجيهات الرئيس كانت عدم استعمال السلاح, وكذلك لم يقل عمر سليمان ذلك وكلها افتراءات, وفي هذا الشأن فان التهمة الموجهة الى مبارك والعادلي هي الاتفاق على استخدام السلاح في قتل المتظاهرين, وليس التحريض وهي تهمة سنرد عليها في المحكمة". وحول فرصة مبارك في البراءة أو الإدانة أشار الديب إلى أن "البراءة أو الإدانة ليست لها نسبة يمكن الجزم بهما, لكنني أسعى بكل جهدي الى إزالة التراب الذي أهيل على سمعة الرئيس السابق وعائلته, وأراها مسؤولية كبيرة, أما الحكم فكما سيريده الله سيكون". وأضاف الديب: " مبارك أكد لي بأنه أول من أمن بالثورة، وأول من استجاب لمطالبها، وحقق للثوار جميع المطالب التي وصفها بالمشروعة، عندما أعلن على الملأ عدم ترشحه هو وابنه، وتعيينه نائبا له، وتغيير الحكومة، وتشكيله لجنة لتقصي الحقائق، وتعليقه عضوية مجلسي الشعب والشورى، وتأكيده على أن حكم محكمة النقض سيتم الآخذ به، بل استجاب أيضا لهم عندما طالبوه بالرحيل فترك السلطة، كما قال لي إنه لو كان يخاف من شيء يدينه لرحل عن مصر نهائيا، ولكنه يحب بلده التي عاش وسيموت فيها، رغم أن هناك عروضا جاءته من دول عربية للانتقال إليها، كذلك أبلغني بما أصابه من ألم كبير لمن سقط من القتلى وأنه في أول خطبة له قدم التعزية لأهاليهم وأعرب عن إصابة قلبه بالوجع لفقدهم". المصدر http://www.akherakhbar.info/article.asp?id=4805
    -1 نقاط
×
×
  • أضف...