لوحة القادة
المحتوى صاحب التقييم الأعلى
عرض المحتوى صاحب أعلى تقييم في 08/10/11 في جميع الأقسام
-
طيب يعني ايه فاشية الاول بس هل تعرفي معنى هذه الكلمة ( اكيد تعرفي ) لكن ليه وصفتيهم كده... همه كل ما في الامر يريدون دولة لا تهمش الدين...لانهم زهقوا من التجارب السابقة التي كانت تهمش الدين ، وخافوا ايضا من تسلط التيار العلماني...بعدما ركب بعضهم بعض الغرور...فكانوا عاوزين يقولوا احنا عاوزين نعمل اعتبار للدين ومش عاوزين علمانية..تهمش الدين - ادي الحكاية ...ليه بقى وصفتيهم فاشية وشكرا لك أكيد طبعا أعرف معنى الفاشية ولكن الواضح ان كثيرين لا يفهمونها وظنوا انها سبة !! لذلك عليهم تفسير شيئا هام لماذا من يصفون الديمقراطية بالكفر يتعلقون بها بكل قوة للوصول للحكم ثم الغائها هذا المصطلح السياسي يطلق على من يريد الوصول للحكم لتطبيق فكره على الاخرين وهو ما ينطبق بكل وضوح على التيار الاسلامي لذلك يجب ان ننتبه الى الفرق الكبير بين الدين والفاشية الدينية الدين اختيار حر للإنسان يتحمل مسئوليته امام الله .الفاشيون يفرضون بالقوة على الاخرين مفهومهم للدين3 نقاط
-
البنك الفيدرالي الامريكي أعلن ابقاء سعر الفائدة منخفضا لمدة سنتين مقبلين وحتى عام 2013 وكثير من الخبراء الاقتصادين أكدوا أنه لا خروج من هذه الازمة الامريكية والعالمية الاقتصادية إلا بتخفيض سعر الفائدة أكثر واكثر بل أن هناك اصواتا الان تؤكد انه يجب على أمريكا الانخفاض بسعر الفائدة حتى النسبة صفر واكدوا أن هذا هو الحل الوحيد لازمة العالم الاقتصادية مهما حاولت امريكا والدول الغربية تجاهل ذلك عندما اقرأ هذا الكلام اقول سبحان الله تعلمون لماذا ؟؟ لاننا الان يوما بعد يوما يزداد يقيننا بعظمة ديننا وان رسولنا الكريم لا ينطق عن الهوى فالاسلام حارب الربا بشدة وبشر من يايته بالفقر والخراب والعالم الان وما نسمعه عن التوجه لخفض الفائدة والوصل بها الى صفر فى المائة , يؤكد انهم يتوجهون لكتاب الله حتى ولو لم يتعمدوا ذلك , لان كتاب الله لم ولن ينصلح الكون إلا بالاخذ بما فيه2 نقاط
-
الامه لا تجتمع على خطأ البلطجي الممارس لمهام منصبه بحماس وكفائة من فرض سيطرة واتاوات واغتصاب ومش لاقي حكومه توقفه عند حده يبقى رجالة الحي او القريه يعملوا برجولتهم وياخدوا حقهم بايديهم لو فيه امن مستتب مش متفرغ للنشطاء وبس يبقى لينا كلام تاني انما دلوقتي في حالة الانهيار الامني ده لازم اللجان الشعبيه تقوم بدورها من ظبط وربط والا الله في سماه ماحد حيسلم من الاذى لا انا ولا انت ,,2 نقاط
-
لا يابشمهندس كده حتزيد اعداد المتسولين والشحاتين ذوى العاهات لكن تسليمهم واعادة تأهيلهم من جديد سلوكيا ونفسيا يعود بالنفع عليه وعلى المجتمع افضل المفسد بيكون وصل لمرحلة اللاعودة ,, جزاءه عند الله هو قطع اليد والارجل من خلاف لو كان تاهيله حيجيب نتيجه كان ربنا حكم بكده القصاص من مفسد واحد يحمي 1000 روح بريئة ويقضي ع الفساد في الارض2 نقاط
-
لعدم تبرير مقتل شخص واحد كان هذا الغضب!!!! الشعب المصري فعلا مسالم وهذا ما جعله يصمد للذل 30 عاما وكل خوفي ان يركن من جديد للسلم وهو يعلم علم اليقين ان هناك من يستغل ويركب ثورته ما اجمل ان يحمد الله ذلك الفقير الذي لا يجد ما ياكله على الافطار الا كسرة خبز مع جبن وما اقصى من سرق حقه من الطعام ومن سيسرق حقه مجددا2 نقاط
-
أهلًا بيك ياباشا هوضحلك حاجة أنا مقلتش أي مقومات من أصله والدقن مجرد وصف للشكل لا للمضمون ودي المشكلة الكبيرة عند الليبراليين مش قادرين يشوفوا أكتر من الدقن والجلباب ومش قادرين يقتنعوا إن الناس دي بتفكر كويس أوي ومنظمين نفسهم وكلمتهم سيف ومش بيهزروا شايف الإخوان ؟ دي إدارة ودا تنظيم مش الليبراليين مبهدلين كلهم ومش عارفين يجتمعوا على كلمة وحده ومش بتلمهم وتخليهم يتوحدوا إلا بس الإطاحة بالتيار الإسلامي وبعد كدا يبدأ التلاسن ويفرشوا الملايه لبعض lo:: دول هيمسكوا البلد ؟ والله لا يشرفني ! أنا ليبرالي صح بس الليبرالية دي مرنه جدًا كل إنسان يوظفها على طبيعته إنما السلفي دا له سمات معينة ثابتة و له كاتلوج واضح أنا آعرفه كويس أنا هرشح حازم صلاح عشان إنسان (حازم) و(أمين) و(مهذب) و (قيادي) وفوق دا كلوا ذكي ودماغة نظيفة مش بيخاف ولا بيجامل حد هوا دا إلي يشرفني ويمثلني أديه صوتي عشان يرفعلي راسي ولو فيه أفضل منه مش بدقن هرشحه مش الدقن هوا السر يعني إنتا بقى صوتك لمين ؟2 نقاط
-
على الرغم من كل مأخذنا على الكيان الاسرائيلي وايديه الملطخة بدماء المسلمين ولكن عندما تشاهد رد فعل دولتهم تجاه المظاهرات الضخمة لا تملك إلا احترام ديموقراطيتهم فرئيس الوزراء أمر بتشكيل فرق لكي يقوم بالاستماع الى مطالب المتظاهرين والبدء الفوري فى وضع الخطط لتحقيقها لم نجد فى الحكومة الاسرائيلية من يقول ان هناك مندسين ولم نجد احد فى الحكومة الاسرائيلية يقول أن هناك مؤامرة على الرغم من ان اسرائيل محاطة بالكارهين لها من كل جانب , ولكن على الرغم من ذلك لم يستخدموا شماعة المؤامرة , وبدأو العمل لتحقيق مطالب مواطنيهم لم نجد حتى قنبلة دخانية واحدة تم ضربها حتى الان على المتظاهرين2 نقاط
-
سلام من عند الله ورحمته وبركاته. احببت أن تشاركونى الرأى بأن الانسان هو الانسان فى اى مكان. وان المشاعر الانسانية لاتختلف باختلاف الأمكنة .. ولطالما عبر الانسان عن مطالبته بحريته المشروعة باللين حينا وبالاصوات العالية حينا آخر و...بالأغانى والأناشيد. وف الحقيقة كانت ولا زالت هذه الوسيلة من أفضل الوسائل وتعتبر صفارة تجميع للناس . اليكم نموذج من كل بلدعربى حدثت به ثورة منذ بداية هذا العام..الثورى ..عام 2011. لنأخذ ف الوقت الحالى من كل بلد....أغنية او نشيد. نبدأ بمصر.. http://www.youtube.com/watch?v=0jQDjyYpXzU والآن ...الى سوريا.. http://www.youtube.com/watch?v=c2r0qdnYVHg1 نقطة
-
لا شىء سيكون هنا غير مذكرات قد لا تهمكم كثيرا .. لأنها ببساطة عادية جدا أشياء تخصنى حوداث أفكار مواقف وعادات سوف أكتب عنها وكتابتى لن تكون خارقة للمعتاد ولن تحمل مفاجآت من أى نوع فأنا لا أجيد طقوس الأبجدية كثيرا وحياتى - كما أظن - حياة عادية جدا مثل حياة أى امرأة تعيش وتتعايش .. تخوض غمار الحياة بحلوها ومرها وتتذوق من الكأسين معا فلا تهتموا كثيرا .. كل ما أستطيع أن أعدكم به أننى سوف أنشر شراع البحث والتأمل لا أكثر كعادتى ..ومنذ كنت طفلة أنظر حولى وأرى ما فى داخلى أرتب المعانى وأعمق الألوان أجرى فى نهر الحياة أجرى .. كما كنت أجرى دائما ولا أزال أحن للرسو على مرفأ قادر .. يمكننى من الإحاطة بألوان كينونتى كلها مرفأ آمن .. من تلك المرافىء العالية والأصيلة التى عندما تصل إليها ترى الحقيقة وترى نفسك بوضوح وترى الدنيا كما تستحق أن تُرى مرفأ .. أقترب منه .. ألقى إليه بسفينتى أحاول أن ألتقط فوقه أنفاسى لأقف فى هذا المدار الذى طالما بحثت عنه فوق هذه الأرض التى لا تهتز تحت أقدامى أحاول .. أحاول كثيرا فإذا ما أخرجتنى الأقدار من مدارى ..وأرضى .. طوعا أو كرها لتلقينى على مرفأ آخر فى مدار آخر ..وأرض أخرى أعود راضية مرضية إلى نهر الحياة .. ليجرى بى الشراع من جديد فى أمواجها . . . . . هنا فقط ستكون روحى بينكم ستكون ذات ذاتى فى مدار .. تمنيت كثيرا أن أكون فيه وإليه هو وحده وحيدى ورفيقى ومرفئى الأصيل الأخير والنهائى أهدى .. كل ذكرياتى وحنينى وأنينى كل ما عشته وما زال ينتظرنى وأنتظره إليه .. أهدى روحى كل روحى ( مذكرات امرأة عادية جدا )1 نقطة
-
أنا عاوز أثبت الموضوع ده لحد إنتخابات مجلس الشعب القادمة عشان يبقى شاهد أمام الجميه لإن الموضوع أخطر مما نتخيل . الموضوع ظهرت بوادرة ولو بشكل بسيط ومُفزع الأن ومنها : 1- الجماعات المُسلحة المُجرمة في سينا واللي بتبرطع بمنتهى الحرية 2- اللي حصل في جرجا ومن التحقيقات الأولية أتضح إن الموضوع قديم ويرجع إلى إنتخابات 2010 حيث إن القريتين اللي دبحوا في بعض كان بينهما خلافات بسبب مرشحي مجلس الشعب .. وما صدقوا حدث خلاف بين سائق توك توك وأحد المارة .. وهاتك يا ضرب وحرق وشيء بشع عشان تخليص الحقوق القديمة 3- جميع أعضاء مجلس الشعب عن الحزب الوطني والمزورين والمجرمين واللي كتير منهم وراءه عصبية وقبلية ومعاهم فلوس لسه طلقاء وأحرار وعايشين .. المعركة دي هاتبقى بالنبسة لهم حياة أو موت وهايحاولوا بالحديد والنار إنهم يخوضوا معركتهم الاخيرة للدفاع عن بقاءهم وبالتالي .. لا أدري سر خنوع وميوعة المجلس العسكري الحاكم واللي ممكن يشرع تشاريع في ظل قانون الطواريء وتقضي بإعدام اي حد يشيل سلاح غير مرخص .. بدون نقاش وبدون جدال واحد يشيل مدفع ولا رشاش ولا جرانوف ولا هاون ودي منتشرة في قبائل وجماعات كتيرة جداً الأن ... كل ده ليه ؟ وفين الناس اللي حرس الحدود قبض عليهم وهما بيهربوا كمية اسلحة تكفي لتسليح جيش من ليبيا وإسرائيل ... أنا بأستغرب وبأضرب كف على كف والله .. لماذا لا يتم إعدام هؤلاء علانية أمام شاشات التليفزيون ؟ هو إيه اللي بيحصل بالظبط الأسلحة اللي إتسرقت من الأقسام .. إيه البسكوت والرحرحة دي اللي عليها وزارة الداخلية ... لماذا التهاون ده وليه السكوت المريب ده .. وليه الجبن اللي بيحصل ده وخلى الناس تدخل براحتها قسم شرطة جرجا تستولى على أكثر من 250 قطعة سلاح وتحرق القسم بمنتهى السهولة .. خلوا بالكم ... ده تاني يوم من الأشتباكات والجيش كان هناك قبلها بيوم بمدرعاته وما فيش عسكري ظهر في الفيديو اللي إنتشر على اليوتيوب وعلى الفضائيات نفس اللي حصل في العريش هو في إيه ؟ وبعد ده كله عاوزين نعمل إنتخابات مجلس شعب بعد أقل من 3 شهور ودعاية إنتخابية ومنافسة شرسة و و و بامارة إيه ؟1 نقطة
-
ما هو اتعرض فعلا لبابا و انا كتبت هنا من يومين ان بابا اتضرب في الشارع فعلا و ايده واجعاه جدا لانه كان لسا عامل فيها عملية ما فيش شهرين و انا باكتب الكلام دا بعد كل اللي حصل يا باشمهندس احنا عندنا اخطاء لازم نواجهها احنا نظامنا غلط في غلط و بالتالي بما ان المدخلات غلط لازم تكون دي المخرجات جرب كده حضرتك تجيب مجرم و تعمله برنامج اعادة تأهيل عامله كا بنى آدم واحترمه صدقني لازم غصب عنه هايبقى كويس دي فطرة ربنا بيقول و لقد كرمنا بنى آدم اديله انت كرامة و شوف هايبقى عامل ازاي1 نقطة
-
ممكن سؤال معلش هو ممكن يكون غريب بس اسمعوني فيه و استحملوني الكل حكم ان البلطجي دا لازم تتقطع رقبته و ان دا الحل الوحيد له السؤال بقى هل الدولة جربت اي اصلاح للبلطجي دا و فشلت؟ هل السجن عندنا زي ما بيتقال تاديب و اصلاح و تهذيب؟ هل ادينا للناس دي فرصة انهم يبقوا كويسين و هما اصروا على جرايمهم انا بصراحة شايفة اننا بنطالب بقتلهم بطريقة ظالمة لما نبقى نطبق منهج و طريقة محترمة في اصلاحهم و نفشل ساعتها هابقى موافقة تتقطع رقبتهم و علنا في الميادين و تتعلق باب زويلة حد يقولي المسجون عندنا في مصر عنده ابسط حقوق الانسان اللي تحفظ كرامته عارفين كنت دايما باشوف في الافلام الله يعزكم جردل و هو دا التواليت في الحجز ما كنتش مصدقة او مش قادرة استوعب ان دا ممكن يكون حقيقي الا لما شوفت تقرير عن الحجز في قسم باب شرق و فعلا الجردل دا موجود يبقى ازاي عاوزين البلطجي يكون بنى آدم مش باطالب بان سجونا تبقى زي سجون النرويج اللي جابها احمد الشقيري في خواطر لا لا مش للدرجة دي بس على الاقل يكون السجن فعلا فيه كرامه فيه تهذيب للنفس فيه تدريب لمهن تنفع يعيش المسجون حياة محترمة عشان نفسه تتعود عليها و يبقى صعب يرجع لحاله الاول ما اعتقدش حد عاقل ممكن يفضل حياة الاجرام على الحياة اللي يكون فيها محترم وسط الناس الا الناس المرضى او غير سوي الفطرة اللي اسمعه عن السجون في السعودية مثلا ان المكان نضيف و طبعا تكييف عندهم شيوخ بتيجي تديهم دروس و تحفيظ قرآن المتجوز بيحق له انه ينفرد بمراته بنى آدم و لازم يعامل كا بنى آدم له حقوق و متهيألي نسبة الجريمة في السعودية قليلة ليه ما يكونش عندنا كده في مصر تطبيق الحد الادنى للكرامة الانسانية نفسي يكون الهدف من السجن اعادة تأهيل او ترويض اكتر منها عقاب ساعتها ممكن نقييم بقى مين اللي مالوش حل غير الموت1 نقطة
-
بمناسبة المظاهرات الشعبيه في العالم دلوقتي ولسه امريكا موعدها 19 سبتمبر على فكره وفي الطريق الصين كمان ,, المهم بالذمه حد فيكم سمع عن الدعوه لمليونية في اسرائيل لتاكيد هوية الدولة اليهودية ! او مليونية في انجلترا لتاكيد هوية الدولة المسيحية ! طب بلاش دي رد فعلكم ايه لو عرفتم ان فيه مجموعه من البريطانيين بتهتف و بيتقول " يا بلير انت الامير " او حاخام يهودي طلع يقول : ليبراليه يعني ايه يا يديعوت احرونوت ! ,, يعني امك تمشي مع قلسطيني " مثلا مافيش حد بيعرف بالماء بالماء غير عندنا هنا في مصر سلفي مصري ام الاجنبي ! خمسه فرفشه كده نستعيد مصيبة استخدام المنابر في الدعايات الانتخابيه والتي يجرمها القانون http://www.youtube.com/watch?v=r5JhW5sV4Cw1 نقطة
-
ايوه هي دي اراء كل التيار السلفي حتي لو نفي بعضهم فهم من داخلهم مؤمنون بها كلهم يعتبرون اسامه بن لادن مثلهم الاعلي ويدافعون عنه اذا كنت تعتبر شخص مثلك الاعلي فسوف تصبح مثله في اقرب فرصه احنا بنضحك علي نفسنا لما نؤؤل ان هناك معتدلين وهناك متتطرفين الفرق بين المعتدل والمتطرف داخل التيار السلفي هو علانيه القول و التنفيذ كانوا يعتبرون وجدي غنيم من المعتدلين خفيفي الظل اللي بينكت ويبتسم دائما لكن عندما جاء الوقت المناسب ظهر علي حقيقته وكلهم كذلك اصحوا باه واعرفوا انهم لو وصلوا للحكم سوف يلغون مجلس الشعب والشوري ويحل مكانهم شيوخهم الكبار فيما يسمي اصحاب الحل والعقد كما قال الشيخ حازم شومان واذا اختلفت معهم فسيقولون لك بكل بساطه نحن ننفذ الشريعه فهل انت مختلف مع شريعه الله شوفوا الخبر المنشور النهارده في المصري اليوم ان السلفين في سيناء اسسوا فعلا مجلس اهل الحل والعقد واسسوا ايضا قوه مسلحه من 5 الاف مسلح لحل الخلافات واداره سيناء في غياب الحكومه هذه هي البروفه المصغره لمستقبل مصر ان لم نستفيق1 نقطة
-
تفضلت على مضيفتى : بسؤالى الكتابه عن / السعاده ولقد كتَبتْ عنها آلاف الاقلام / بصنوف الالوان غير انى بما انفقته من عمر كثر / وكثيرٌ جدا سوف اخطها من سياق التجربه / وواقع الخبره وأُلخصها فى كلمتين اثنتين / لا ثالث لهما الثقه / والقناعه الثقه فى انفسنا / وَمواهب الله فينا والقناعه بما لدينا / وما وهب الرحمن لنا ونستطيع بناء آلاف الجمل / ونصوغ ملايين العبارات فى وصف السعاده / ونحنُ ندور فى فلك / كلمتين لن تبعد عنهما السعاده / لن تخرج / وستظل حبيستهما !! كدائما / جداً سرنى مرورى فى هذا الروض الشاذى كل الشكر / لاتاحه الفرصه والمساحه كريمة الفضل والفضيله / D r e a m1 نقطة
-
1 نقطة
-
اولاً الاسلام ليس فكر الاسلام دين ثانياً من مسئولية الحاكم في الاسلام هو السهر على تطبيق الاسلام وهذا ليس فرض فكر بل تطبيق شريعة الله ان كان التيار الاسلامي لايحسن تطبيق الدين من وجه نظرك فماذا يمنع التيار العلماني الليبرالي من ان يعلن انه سيحكم بالكتاب والسنة انا سأكون ليبرالي من الغد وساصوت لليبرالين لو ينون الحكم بالكتاب والسنة لكن الحقيقة ان الليبرالين - اغلبهم على الاقل - لايؤمنون بالشريعة ولايريدون تطبيقها وهذه الحقيقة التى يتهربون منها لن ادخل معك مجددا في نقاش ان لم تكتفي من التكفير لغيرك انا لااناقششك انا اناقش افكارك ثانياً تهرب رؤس الليبرالية في مصر من الشريعةهو امر معروف ولا واحد منهم يستطيع الاجابة بصراحة على السؤال البسيط لماذا لا تريدون الحكم بالشرع ؟ http://www.youtube.com/watch?v=InuqiX8kn3k&feature=related عمرو حمزاوي : هل فيه تعارض بين القوانين المصرية وبين مبادئ الشريعة الاسلامية ؟ شاورولي على قانون - عمرو أديب : ما بنقطعش يد السارق . - عمرو حمزاوي : احنا لا نتحدث عن أحكام الشريعة ، بنتكلم عن مبادئ الشريعة ، هل فيه تعارض بين القوانين المصرية الوضعية ومبادئ الشريعة الاسلامية ؟ - ثم تدخل الغزالي حرب في الحوار فقال في تعجب: يعني انت يا عمرو دلوقتي بتدعو الى قطع يد السارق ورجم الزاني والزانية مثلا ؟! - عمرو أديب : مش ده في أحكام الدين .. - الغزالي حرب : ما تقدرش تعمل كده في العصر الحديث .. - عمرو أديب : ليه ما تقدرش ؟ - الغزالي حرب : ما تقدرش تعمل كده .. هتنتهك حقوق الانسان .. - وهنا قال عمرو حمزاوي مؤيدا كلام الغزالي حرب : أه بالظبط . - ثم أكمل الغزالي قائلا : وهتبقى خارج المجتمع المدني كله . - عمرو أديب : هو مش الدين بتاعنا بيقولنا كده ؟ - الغزالي حرب : بني الاسلام على ايه ؟ شهادة أن لا اله الا الله والصلاة والصوم والزكاة والحج .. انت هتخلليهم ستة بقى ؟!هو ده الاسلام . - عمرو أديب : لأ .. فيه أحكام في الاسلام بعد كده . - الغزالي حرب : أيوة دي مالهاش علاقة بالدين الاسلامي .. دي حاجة تانية خالص .. أنا مسلم بحكم هذه القواعد .. هذه مسائل بتخضع للظروف وللوقت .. الرجل بلسانة قال بصراحة ان الشريعة لا علاقة لها بالدين الاسلامي وانه لايؤمن بها !1 نقطة
-
و ما هو نظام الشورى الذى وضعه لنا الخالق ما هى الياته اهى شورى جميع اطياف المجتمع ام شورى اهل الحل و العقد فقط المشكله ان تلك الكلمات البراقه قد تخدع الكثيرين دون الانتباه الى انها لا تعدوا اكثر من كلمات فضفاضه تستخدم كواجهه لاخفاء المارب التى سوف تستخدم فيها بعد ان يتمكن هذا الفصيل من الحكم ايات الشورى واضحه (فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنْتَ فَظّاً غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ) [ سورة آل عمران، الآية 159 ]. (وَالَّذِينَ اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمْ وَأَقَامُوا الصَّلاةَ وَأَمْرُهُمْ شُورَى بَيْنَهُمْ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ) [ سورة الشورى، الآية: 38 ]. (فَإِنْ أَرَادَا فِصَالاً عَنْ تَرَاضٍ مِنْهُمَا وَتَشَاوُرٍ فَلا جُنَاحَ عَلَيْهِمَا) هى تحديد اطر و ليس نموذج مفصل مفرض بمعنى ان الامر من الله به سعه فلما الاصرار الى زنقه الى زاويه ضيقه و هى تفسير هذا الفصيل لمعنى الشورى كلامه قمه التناقض ما بين انه يرفض الديموقراطيه و لكنه يقبل الشورى هو فسر الماء بعد الجهد بالماء ما الفرق الديموقراطيه تعنى النزول على راى الاغلبيه و الشورى ايضا تعنى ذلك غير انهم ممكن ان يستخدموا المعنى بتلاعب بعد ان يستتب لهم الامر بمعنى انهم يقصروها على اهل الحل و العقد كما يسمونهم و فى هذه الحاله سيعتبروهم اعضاء مجلسى الشعب و الشورى او احدهما باعتبارهم ضامنين انهم سيكونوا اغلبهم تبعهم و هذا على اعتبار ان الشعب هم من انتخبهم ليمثلهم و هذا و ان صح فى بعض الامور الا انه لا يصح فى الامور الجوهريه مثل اقرار او رفض الدستور و انتخاب رئيس الجمهوريه الديموقراطه هى اللفظه الحديثه للمعنى العام الذى اورده الله فى ايات الشورى و من يتشبث فى الفرق بينهم فهو الذى عليه البينه ان يبين لنا بالضبط ما هو النوذج الذى يعنيه بكلمه شورى و اين وضح لنا الله هذا النظام بشكل مباشر و بالتاكيد كلمه نظام لا تعنى اطر و لكن تعنى اليات محدده و شكل مرسوم لا يجب ان نحيد عنه كل هذا يجب ان نحدد موضعه فى القران و السنه بشكل لا يقبل الجدل قبل ان نقول ان هذا نظام وضعه الله لنا و بالتالى نعيب على من يريد غيره وليه دايما مفترضين الأسوأ في هدا الفصيل ؟؟؟ وليه عندكوا يقين انه بيستخدم الدين لكسب أصوات البسطاء حتي الوصول للحكم وان الكرسي هو أقصي امانيهم ؟؟ اطلعتوا علي الغيب ام شققتم صدورهم فبانت لكم نياتهم السيئه ؟؟ وليه ما تنادون به يجب ان يكون هو الأفضل ؟؟ أليس هدا هو الإقصاء للاخر المخالف ؟؟ ثم ان الشعب خلاص فاق وقام من النوم في العسل وأي واحد هيفكر ألف مره قبل ما يحاول يستغله أو يخدعه سواء باسم الدين او باسم المدنيه والليبراليه واللي يظلم الشعب يتحمل اللي يجراله وزي ما المصريين شالوا الجبروت اللي جثم علي انفاسهم 30 سنه يشيلوا غيره انتوا ليه مش عايزين اللي يقول انا هتقي ربنا في البلد وفي الناس ؟؟ هو احنا مش عايزين يبقي لنا في الطيب نصيب ليه ؟؟ حضرتك دا لا افتراض و لا تفتيش فى السرائر دا استقراء لما حدث و يحدث حولنا فى كل الدول التى سارت على نفس الخطوات التى نسير عليها الان و القاعده تقول انه اذا تشابهت البدايات تشابهت النهايات و المؤمن الكيس الفطن لا يجب ان يقع فى نفس الحفره التى وقع فيها غيره لمجرد انه معتقد انه اذكى من ان يقع فيها كذلك هى استقراء ايا لما حدث لدينا من تجربه مريره من نفس الكلام الخاص باعطاء الفرصه و التوهم بالقدره على كبح كباح من يخالف الطريق فى الوقت المناسب و قد دفع الرئيس السادات الثمن الفادح لغلطه عمره تلك و لكنه لم يدفع بمفرده بل دفعت مصر كلها لاعوام عديده ثمن نفس الفكره ليس بالضروره كما ننادى به يجب ان يكون الافضل و لا من الضروره ان يكون الاسوء لكن ما ندافع و نناضل من اجله ليس تهميش الاخر كما تفضلتى بل بالتاكد من اتاحه الفرصه لكل تيار على شرط تقبل الاخر اما التيارات التى تنضح بالاقصاء و الشده فكيف يجب ان نتهاون مع افكارها و نترك لها الساحه لتنشر افكار الاقصاء تلك بين الطبقات البسيطه من الناس اما موضوع ان الناس خلاص صحيت من النوم و عدش حد يخدعها باسم الدين فمعلش مش صح و ابسط الامثله ما حدث فى الاستفتاء الاخير خير برهان على كيف يمكن التحكم فى البشر باستخدام الترهيب و التلقين و اعتقد ان فيديوهات غزوه الصناديق و تكبيرات النصر كانهم كانوا فى معركه حربيه و الاخطر فيديوهات لما الشيخ بتاعك يقولك على حاجه تبقى هى دى الصح يزدحم بها اليوتيوب و لا داعى لتكرارها اما موضوع اننا كما شلنا الجبروت نشيل غيره فمعلش هو تسطيح للامور لان الناس دى لا ينفع معها الوسائل التقليديه و لا تعترف بالصندوق الا حتى يوصلها لمبتغاها ثم بعد ذلك تنقلب عليه و انقلابها يكون عنيف و ابسط مثال مع فارق المذهب حتى لا ندخل فى جدل لا طائل منه ايران الدوله التى فرحت بالثوره الاسلاميه ثم ماذا جنت منها بعد ذلك و الاهم عندما ارادت التخلص منها ماذا حدث لهم الامور مع هؤلاء الناس ليست بتلك البساطه التى نضرب بها الاحروف على الكيبورد و مستقبل بلدنا اغلى لدينا من ان نجرب فيه و احنا فعلا مش عايين الى يقول لان احنا عايزين الى يعمل ما اسهل الكلام و لكن العبر بالافعال اما موضوع ملناش فى الطيب نصيب فمعلش خليها على جنب لان الى حضرتك تشوفيه طيب ممكن غيرك يشوفه اخبث الخبائث فكما قلنا العبره بمن يحترم الدوله لا من يستعملها1 نقطة
-
ياليتنا نلحق بالهنود فالهنود الذين ظللنا على مدار عقود نضرب بهم المثل فى الفطرية والبدائية , الان اصبحوا دولة متقدمة فى مجالات كثيرة1 نقطة
-
اتفق معاك سيدتي الفاضله وهذه النتيجه 1_ الخظا لا يولد وراءه الا الاخطاء . 2_ البلد فعلا كانت محكومه بالحكم العسكري السري1 نقطة
-
كلامك صحيح يا سيد أرك والبلطجى الذي يرهب الناس فى الشارع حكم عليه الشارع الحكيم بحد الحرابة وهو قطع الايد والارجل من خلافا ونحن لا نختلف على ذلك ولكن من هو المخول بتطبيق حد الحرابة ؟؟ بالتاكيد المخول بذلك هى سلطات الدولة وليس الاهالي , لأن تطبيق هذا الحد بيد الاهالي سيفتح الباب لمفسدة عظيمة فى مصر لا يعلم مداها إلا الله سبحانه وتعالى فسلطات الدولة قبل تطبيق هذا الحد ستقوم بالتحقيق والتدقيق فى الادلة , اما اذا تم ترك الامر للاهالي فتاكد أن هناك مظلومين كثر سيتم تطبيق الحد عليهم , وسيفتح الباب للاهواء الشخصية , فاى عصبة من الناس يكنون الكراهية لشخص ما بسبب خلافات مالية أو اجتماعية او ما شابه سيقومون بقتله والتنكيل به تطبيقا لحد الحرابة لانه بلطجى ( من وجهة نظرهم) .1 نقطة
-
المخابرات بتعتذر للنيابة العامه عن عدم توافر شرايط كاميرات الفيديو في التحرير من 25 ل 31 يناير عشان الشرايط تم التسجيل عليها اهم فترة تاريخية فى مصر اتسجل عليها ده على اساس اننا هنود و راكنين الفيل ع الناصية !1 نقطة
-
طبعا مشكلة كبيرة أن ينفذ الأهالي أحكام على البلطجية وطمس دور الدولة والقانون والمشكلة الأكبر أن نجد من يؤيد فعلهم ، لأن ببساطة لو تهاونا في هذا الأمر ممكن بكرة الناس تقتل في بعض بحجة أنهم بلطجية ولا مانع أيضا من قتل الشباب الثوار مثلا بحجة أنهم بلطجية ... وهلمّ جر لأن البلطجي بالتأكيد لا يحمل مهنة "بلطجي" في البطاقة ليتم فرزه من غيره1 نقطة
-
طيب يعني ايه فاشية الاول بس هل تعرفي معنى هذه الكلمة ( اكيد تعرفي ) لكن ليه وصفتيهم كده... همه كل ما في الامر يريدون دولة لا تهمش الدين...لانهم زهقوا من التجارب السابقة التي كانت تهمش الدين ، وخافوا ايضا من تسلط التيار العلماني...بعدما ركب بعضهم بعض الغرور...فكانوا عاوزين يقولوا احنا عاوزين نعمل اعتبار للدين ومش عاوزين علمانية..تهمش الدين - ادي الحكاية ...ليه بقى وصفتيهم فاشية وشكرا لك أكيد طبعا أعرف معنى الفاشية ولكن الواضح ان كثيرين لا يفهمونها وظنوا انها سبة !! لذلك عليهم تفسير شيئا هام لماذا من يصفون الديمقراطية بالكفر يتعلقون بها بكل قوة للوصول للحكم ثم الغائها لذلك يجب ان ننتبه الى الفرق الكبير بين الدين والفاشية الدينية الدين اختيار حر للإنسان يتحمل مسئوليته امام الله .الفاشيون يفرضون بالقوة على الاخرين مفهومهم للدين موضوع الديموقراطية انا تكلمت فيه واوضحت ان راي فرد او عدة افراد انه يرى الديموقراطية حرام ده شيء يخص الشخص الذي قال هذا وان هذا لا يعني ان التيار الاسلامي كله يراها هكذا - وللعلم من يقول هذا هو يرى ان هنا مبدئ الشورى بديلا للديموقراطية وهو المبدأ الذي يوجد في الشريعة الاسلامية...وبالتالي الاعتراض على الديموقراطية ووصفها بالكفر المقصود منه هنا هو تطبيق الديمقوراطية بالطريقة التي يتبعها الغرب وهي في النهاية تنحي القيم والمباديء جانبا - اما موضوع الفاشية فانت قمت بتعريفها على انها وطبعا ن السهل الحصول على تعريف المصطلح من النت واذا اعتبرت توصيفك للفاشية كما هو مقتبس من مداخلتك..واتفقنا ان هذا الوصف هو احد توصيفات الفاشية...وان التيارات الاسلامية فاشية لانها تريد الوصول للحكم لتطبق فكرها على الاخرين.. فهنا اوجه لك سؤالين - هل يعيب التيارات الاسلامية او من هو منتمي لها انه يريد ان يصل للحكم..؟ يعني هل الوصول للحكم حكرا على تيار دون اخر..؟ - ثانيا: اذا وصل اي تيار للحكم فطبيعي جدا ان يفرض افكاره ورؤيته وبالتالي يستطيع الشعب بعد فترة ان يحكم على نجاح هذا الفكر او فشله...فهل لو وصل اي تيار اخر للحكم غير التيار الاسلامي ألن يقوم بتطبيق فكره..فلماذا اذن بقتصر وصف التيار الاسلامي بالفاشية طالما كل من سيصل للحكم سيطبق افكاره؟؟؟1 نقطة
-
و ما هو نظام الشورى الذى وضعه لنا الخالق ما هى الياته اهى شورى جميع اطياف المجتمع ام شورى اهل الحل و العقد فقط المشكله ان تلك الكلمات البراقه قد تخدع الكثيرين دون الانتباه الى انها لا تعدوا اكثر من كلمات فضفاضه تستخدم كواجهه لاخفاء المارب التى سوف تستخدم فيها بعد ان يتمكن هذا الفصيل من الحكم ايات الشورى واضحه (فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنْتَ فَظّاً غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ) [ سورة آل عمران، الآية 159 ]. (وَالَّذِينَ اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمْ وَأَقَامُوا الصَّلاةَ وَأَمْرُهُمْ شُورَى بَيْنَهُمْ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ) [ سورة الشورى، الآية: 38 ]. (فَإِنْ أَرَادَا فِصَالاً عَنْ تَرَاضٍ مِنْهُمَا وَتَشَاوُرٍ فَلا جُنَاحَ عَلَيْهِمَا) هى تحديد اطر و ليس نموذج مفصل مفرض بمعنى ان الامر من الله به سعه فلما الاصرار الى زنقه الى زاويه ضيقه و هى تفسير هذا الفصيل لمعنى الشورى كلامه قمه التناقض ما بين انه يرفض الديموقراطيه و لكنه يقبل الشورى هو فسر الماء بعد الجهد بالماء ما الفرق الديموقراطيه تعنى النزول على راى الاغلبيه و الشورى ايضا تعنى ذلك غير انهم ممكن ان يستخدموا المعنى بتلاعب بعد ان يستتب لهم الامر بمعنى انهم يقصروها على اهل الحل و العقد كما يسمونهم و فى هذه الحاله سيعتبروهم اعضاء مجلسى الشعب و الشورى او احدهما باعتبارهم ضامنين انهم سيكونوا اغلبهم تبعهم و هذا على اعتبار ان الشعب هم من انتخبهم ليمثلهم و هذا و ان صح فى بعض الامور الا انه لا يصح فى الامور الجوهريه مثل اقرار او رفض الدستور و انتخاب رئيس الجمهوريه الديموقراطه هى اللفظه الحديثه للمعنى العام الذى اورده الله فى ايات الشورى و من يتشبث فى الفرق بينهم فهو الذى عليه البينه ان يبين لنا بالضبط ما هو النوذج الذى يعنيه بكلمه شورى و اين وضح لنا الله هذا النظام بشكل مباشر و بالتاكيد كلمه نظام لا تعنى اطر و لكن تعنى اليات محدده و شكل مرسوم لا يجب ان نحيد عنه كل هذا يجب ان نحدد موضعه فى القران و السنه بشكل لا يقبل الجدل قبل ان نقول ان هذا نظام وضعه الله لنا و بالتالى نعيب على من يريد غيره وليه دايما مفترضين الأسوأ في هدا الفصيل ؟؟؟ وليه عندكوا يقين انه بيستخدم الدين لكسب أصوات البسطاء حتي الوصول للحكم وان الكرسي هو أقصي امانيهم ؟؟ اطلعتوا علي الغيب ام شققتم صدورهم فبانت لكم نياتهم السيئه ؟؟ وليه ما تنادون به يجب ان يكون هو الأفضل ؟؟ أليس هدا هو الإقصاء للاخر المخالف ؟؟ ثم ان الشعب خلاص فاق وقام من النوم في العسل وأي واحد هيفكر ألف مره قبل ما يحاول يستغله أو يخدعه سواء باسم الدين او باسم المدنيه والليبراليه واللي يظلم الشعب يتحمل اللي يجراله وزي ما المصريين شالوا الجبروت اللي جثم علي انفاسهم 30 سنه يشيلوا غيره انتوا ليه مش عايزين اللي يقول انا هتقي ربنا في البلد وفي الناس ؟؟ هو احنا مش عايزين يبقي لنا في الطيب نصيب ليه ؟؟1 نقطة
-
و ما هو نظام الشورى الذى وضعه لنا الخالق ما هى الياته اهى شورى جميع اطياف المجتمع ام شورى اهل الحل و العقد فقط المشكله ان تلك الكلمات البراقه قد تخدع الكثيرين دون الانتباه الى انها لا تعدوا اكثر من كلمات فضفاضه تستخدم كواجهه لاخفاء المارب التى سوف تستخدم فيها بعد ان يتمكن هذا الفصيل من الحكم ايات الشورى واضحه (فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنْتَ فَظّاً غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ) [ سورة آل عمران، الآية 159 ]. (وَالَّذِينَ اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمْ وَأَقَامُوا الصَّلاةَ وَأَمْرُهُمْ شُورَى بَيْنَهُمْ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ) [ سورة الشورى، الآية: 38 ]. (فَإِنْ أَرَادَا فِصَالاً عَنْ تَرَاضٍ مِنْهُمَا وَتَشَاوُرٍ فَلا جُنَاحَ عَلَيْهِمَا) هى تحديد اطر و ليس نموذج مفصل مفرض بمعنى ان الامر من الله به سعه فلما الاصرار الى زنقه الى زاويه ضيقه و هى تفسير هذا الفصيل لمعنى الشورى كلامه قمه التناقض ما بين انه يرفض الديموقراطيه و لكنه يقبل الشورى هو فسر الماء بعد الجهد بالماء ما الفرق الديموقراطيه تعنى النزول على راى الاغلبيه و الشورى ايضا تعنى ذلك غير انهم ممكن ان يستخدموا المعنى بتلاعب بعد ان يستتب لهم الامر بمعنى انهم يقصروها على اهل الحل و العقد كما يسمونهم و فى هذه الحاله سيعتبروهم اعضاء مجلسى الشعب و الشورى او احدهما باعتبارهم ضامنين انهم سيكونوا اغلبهم تبعهم و هذا على اعتبار ان الشعب هم من انتخبهم ليمثلهم و هذا و ان صح فى بعض الامور الا انه لا يصح فى الامور الجوهريه مثل اقرار او رفض الدستور و انتخاب رئيس الجمهوريه الديموقراطه هى اللفظه الحديثه للمعنى العام الذى اورده الله فى ايات الشورى و من يتشبث فى الفرق بينهم فهو الذى عليه البينه ان يبين لنا بالضبط ما هو النوذج الذى يعنيه بكلمه شورى و اين وضح لنا الله هذا النظام بشكل مباشر و بالتاكيد كلمه نظام لا تعنى اطر و لكن تعنى اليات محدده و شكل مرسوم لا يجب ان نحيد عنه كل هذا يجب ان نحدد موضعه فى القران و السنه بشكل لا يقبل الجدل قبل ان نقول ان هذا نظام وضعه الله لنا و بالتالى نعيب على من يريد غيره1 نقطة
-
لا يابشمهندس كده حتزيد اعداد المتسولين والشحاتين ذوى العاهات لكن تسليمهم واعادة تأهيلهم من جديد سلوكيا ونفسيا يعود بالنفع عليه وعلى المجتمع افضل1 نقطة
-
1 نقطة
-
الحلقة التاسعة السجن في النرويج ....اتفرج يا سلام http://www.youtube.com/watch?v=5J6OdWrliek1 نقطة
-
خاصية التقييم فوجئت انها اختفت من عندي وانا متأكد انني لم اسئ استخدامها لذلك عندى اقتراح ان تكون هناك قوانيين تحدد معنى (اساءة الاستخدام) لأنها كلمه مطاطه جداً - تشبة قوانين حسني مبارك - التى تضيق وتتسع حسب الهوى الشخصي1 نقطة
-
ربنا يخليك يا رحاله وشكرا على دعواتك الجميله ويا رب يتقبل منك ان شاء الله بس على فكره هما مطلبوش منى حاجه لسه ولا قالوا لى ايه سبب التأخير بالرغم انى بعتلهم اكتر من ايميل وقلت لهم ان كل اللى مقدمين معايا فى نفس اليوم جالهم الميديكال الا انا وكمان ناس كتير بعدى وسألتهم عن سبب التأخير فردوا الرد الدائم ان معالجة الملف بتاخد من سنه لسنه ونصف وبس لكن احدى اخواتى الاعزاء لفتت نظرى لان الفيش ممكن يكون السبب لانى كان لازم اقدمه من الاول علشان كده فكرنا اننا نعمله ونبعته ويا رب نقدر نعمله بسرعه ويبعتوا الميديكال احسن خلاص المدارس قربت ولو مجاش الميديكال خلال الشهر ده هنضظر ندفع مصاريف المدرسه للاولاد وما ادراك ما مصاريف المدرسه ولازم كمان نشتري لبس جديد للمدرسهوشنط ومستلزمات الدراسه اياها لاننا كنا مظبطين اننا هنمشى الشهرين الجايين دول لو الدنيا مشيت تمام لكن قدر الله وما شاء فعل والحمد لله على كل شئ إن شاء الله يا مدام تسنيم يكون التأخير ده كله خير و إني أظن بالله أن ربنا هاييسرلك الميديكال قبل ما تفكري تعملي الفيش السعودي و ماتنسيش أنك بنيتي رأيك في تأخير الميديكال علي ظن من أحدي الصديقات إنه ربما يكون الفيش و أخونا المتنبي قال كلمة في الجون و هي إنه لو فيه ورقة ناقصة كانوا قالولك مش هايسيبوا الملف كده متعلق علي ورقة ناقصة , يعني لو ورقة ناقصة كانوا هايتكسفوا يطلبوها منك مثلاً يعني عاوزك بس تظني بالله ظن خير و إن إن شاء الله الميديكال يجي قريب جداً و كل اللي يعمله ربنا كويس و إحنا دايماً مسلمين أمرنا لله هو يختار لنا الصالح و ييسر لنا أمورنا للأفضل دايماً تمنياتي و دعواتي لكي بتيسير الحال وفك الكرب يااااااااارب1 نقطة
-
ألف مبروك يا رحاله وربنا يتمها لك على خير ان شاء الله كان نفسي اقولهالك فى ظروف أحسن من كده بالنسبه لى الحمد لله على كل حال بس كنت عاوزه أسال انا جوزى سافر السعوديه من 13 سنه وقعد فيها سنتين وعندى شك انهم ممكن يكونوا مأجلين الموضوع علشان كده وخاصة اننا مش مقدمين فيش سعودى بس احنا كنا باعتين عقد العمل وصورة فيزا الدخول والخروج فيا ترى حد يعرف ممكن نطلع الفيش ده ازاى فى اسرع وقت علشان نبعته الله يكون في عونك يا مدام تسنيم و الله أنا مش عارف السفارة الكندية إزاي يكون عندهم عقل و يطلبوا فيش و تشبيه من دولة تركناها من 13 سنة , أعتقد إن ده جنون منهم و المفروض أنهم هما اللي يخاطبوا سفارتهم في السعودية و يطلبوا يتحروا عن مقدم الطلب لكن هانقول إيه بقه , الناس دي واضح أنهم روتينيين زيادة عن اللزوم لدرجة تفقع , لكن الغريبة إن د أبو سمرة زمان كان قال إن الواحد لو أثبت أنه ترك البلد الأجنبي دي من فترة وماعدشي متواجد بها بيعفوه من الفيش بتاعها , مش عارف مدي صحة الكلام ده بصراحة , لكن اللي أنا فاكره إن الأخت موريال (منال شوقي ) كانت عملت مداخلة عن الموضوع ده و قالت عن عنوان علي الكورنيش بعد وزارة الخارجية بيتعمل فيه الفيش السعودي , هو شكله بياخد وقت لكن في النهاية أهي طريقة و كمان أخونا المتنبي ( envoyeur ) ربنا يبارك فيه دلنا علي طريقة تانية كمان , و أعتقد لو الواحد عمل زيارة للسفارة السعودية اللي في جاردن سيتي و سألهم أعمل إيه علشان أخد فيش من عندكم فأكيد هايدلونا , أنا لما عملته هنا من السعودية طلبت مني الأدلة الجنائية السعودية خطاب رسمي من السفارة الكندية و موثق من الخارجية و بالفعل خاطبت السفارة و أدوني الخطاب و وثقته و عملت الفيش , فهل لو طلبنا خطاب من السفارة الكندية بالقاهرة موجهة للسفارة السعودية بالرغبة في فيش لزوج حضرتك ممكن يمشي الحال ؟ أعتقد السؤال ده ممكن تجاوب عليه السفارة السعودية , يبقي نرجع لنفس النقطة إن الحل يبدأ من مشوار للسفارة السعودية و نسألهم عن الطريقة و بس كده ربنا يكرمكوا و يفك كربكم ياااااارب عن قريب إن شاء الله تحياتي و دعواتي لكي و لأسرتك الف شكر ليك يا رحالة على المعلومات الجميلة دي المبنى اللي على الكورنيش ده مكتب الرعايا السعوديين و ده اتلغى دلوقتي التصديق المطلوب منه و كان ب 50 جنيه الورقة بس اتلغى دلوقتي بالنسبة للسفارة السعودية رحتلهم ما وصلتش لاي حاجة خاااااااااااااالص ممكن مدام تسنيم تحاول تجرب لو هيا في القاهرة مش حتخسر حاجة انا عارف حتة انك تعفى فعلا من حكاية الفيش السعودي دي بس انا بعمله زيادة توكيد يعني بس مدام تسنيم بلاش تجيبي سيرة الفيش السعودي خااالص في خطاباتك مع السفارة الكندية دلوقتي يمكن تعدي و ما تفتحيش على نفسك موضوع تاني ما لوش لازمة اساليهم بس هل فيه ورق تاني ناقص ولا لأ؟؟ و خلي بالك لو كان فيه ورق ناقص كانوا بعتولك بيه خطاب او ايميل ما تقلقيش هوا بس حسب ما الورق بيقع في ايد الموظف فيه موظفين سراع و فيه موظفين بطاء و كمان خلي بالك السناجل غير الاسر لان الاسر بياخد كذا فيزة بينما السناجل هيا فيزة واحدة بس و الموضوع ده بيرتبط و بيتأثر بعدد التأشيرات المحددة لكيبيك من كندا السنة دي تحياتي :WelEgTks:1 نقطة
-
ويا ترى هايسلمكم الميدان إيجار جديد ولا مفروش ؟ قصدي يعني لما تنزلوا الميدان وترفعوا شعار .. أو غيركم يرفع شعار ثورة الغضب على العسكر .... المفروض العسكر يقولوا لكم " أتفضلوا أغضبوا يا رجالة .. بس بالراحة والنبي أحسن يطق لكم عرق " ما يحدث من دعوات على الإنترنت للإنقلاب على العسكر أو الغضب من العسكر أو الهبل ده ... كل ده يؤدي بالبلد إلى حالة فوضى وأنفلات زيادة ودخول في نفق مظلم أنا أنتقد العسكر أو أياً من كان يجلس على الكرسي ... لكنه إنتقاد موضوعي ولمصلحة البلد ... إنما مثل تلك الدعوات لا تمت للنقد بصلة .. أنا ضد إني أنقلاب على العسكر أو أهاجم العسكر في هذه المرحلة الحرجة ... أنا كنت من المؤيدين لمليونية 8 يوليو .. والحمد لله رسالتها وصلت وحصلت تغييرات قد لا نكون راضين عنها تماماً لكن ما لا يؤخذ كله .. لا يُترك كله وبالتالي على الجميع التحلي بالصبر الحذر إلى اقصى درجة وذلك لمصلحة مصر ..1 نقطة
-
معروف عن الطائفة النصيرية العلوية حقدها على أهل السنة ومذبحة حماة في عهد الابن هي تكرار لمذبحة حماة في عهد الهالك الاب وكلمات هذا الافاك هي كفر بواح يستوجب قتاله من كل قادر عليه استوعب كيف تتهاون الدول الاوربيةفي الصغط على نظام القاتل بشار من أجل عيون البترول في ظل ازمة مالية خانقة واستوعب ان يكف حسن نصر الله عن الصياح من اجل عيون حليفه بعدما سهل له مد التشيع حتى اروقة دمشق نفسها لكني لا استوعب ان يقف نظام مصر بعد الثورة موقف المتفرج من مذابح يومية في بلد شقيق يهمنا جميعا حقن دماء شعبه الطاهر من جلاديه التفسير انه من يحكم في مصر طولا وعرضا لا يعترف بثورتنا ولا يتبنى فكرها وقيمها والاغرب من كل ماسبق موقف التيارات الدينية في بلدنا والتي ناحت في مليون سرادق ومليونية خوفا على دين الاسلام كما زعمت بالباطل وموقف التيارات العلمانية والتيارات الهزلية جميعا والتي ركضت نحو اقتسام مصر وتوزيع ميراثها على عين حياة شعبها وماخافوا على دين ولا على مصر .. بل خافوا على فوات مغنم هو كسراب بقيعه يحسبه الجهال ماء بيد المجلس العسكري ولو صدقوا في زعمهم لرأينا منهم عشرات المواقف المتشددة لنصرة اخواننا في سوريا والله المستعان1 نقطة
-
أضخـم الأبـواب مفـاتيحها صغيـرة ، فـلا تعجـزك ضخـامة "الأمــنيـات" ، فربمـا ، دعـوة واحـدة تــرفعهــا إلـى الله ، تجلـب لـك '' المستحيـل '' فقــط قــل يــا رب1 نقطة
-
تعليق أعجبني جدا من علي الفايسبوك: أيه هى قمة البجاحه . . . . .... . . . , . انك تعمل مظاهرات فى بلد محتلها وارض مش ارضك وتهتف حريه عداله اجتماعيه1 نقطة
-
فهد يهاجم 6 حراس هنود وقعت حادثة مثيرة فى قرية "براكاش ناجار" الواقعة فى ولاية أسام الهندية، عندما هاجم فهد ستة حراس للغابات فى هذه القرية التى تحيط بها الحدائق الوطنية التى يقبع فيها الفهد. وتجمهر عدد كبير من المواطنين لمشاهدة تلك اللحظات المرعبة التى عاناها الحراس الستة، كما ذكرت صحيفة "الديلى ميل"، وهرب الفهد منهم ولكن تم اصطياده بعد ذلك عبر إدارة الحدائق الرسمية.1 نقطة
-
بسم الله الرحمن الرحيم الأخوة الكرام / أعضاء المنتدى تحية طيبة وبعد ... أكد خالد محمد - مدير الإدارة التنفيذية لمجموعة ( الشعراوي جروب ) أن الشركة تشارك بالمعرض بعدة مشروعات منها ( جنوا هايتس ) بالكيلو 77 الساحل الشمالي بأسعار تبدأ من 80 ألف جنيه و مساحات 50 م2 و طريقة السداد دفع 7 آلاف جنيه مقدم و الباقي على 48 شهر بدون فوائد و سيتم تسليم وحدات المشروع عام 2014 مضيفاً أن هناك وحدات كاملة التشطيبات و أخرى نصف تشطيب و المشروع يضم ملاعب جولف و نوادي فروسية و حمامات سباحة و مساحات خضراء واسعة . و أشار أن الشركة ستشارك بمشروع بورتو بالكيلو 83 الساحل الشمالي أمام قرية بدر بمساحات تبدأ من 50 م2 و أسعار تبدأ من 80 ألف جنيه و يتم دفع 30 ألف مقدم و الباقي على 20 شهر بدون فوائد ويتم تسليم الوحدات تشطيب أو نصف تشطيب حسب رغبة العميل مضيفاً أنه سيتم تسليم المشروع بعد عام و يضم بحيرات صناعية وسط المشروع تم توصيلها بحمامات السباحة بالإضافة إلى وجود مساحات خضراء و أشار محمد إلى أن الشركة تقدم عروضاً قوية و خصومات عالية على الوحدات المتبقية بمشروعي جنوا عمارات بالكيلو 77 بجوار فندق عايدة بالساحل الشمالي و مشروع جنوا فيلات 0 خالص تحياتي مهندس / أشرف محمد1 نقطة
-
احسن حاجة نعمل الخاصية بتاعة الفيس بوك لايك او ديسلايك أو نعمل بتاعة مصراوي لو عضو خد عدد معين من التقيمات السالبة يتم منعه من المشاركة اسبوع مثلا وتتصاعد حتي الوقف النهائي وبكدة يبقي ضمير المحاورات هو الحاكم مع الأخذ في الأعتبار الأعضاء اللي هاريين مخالفينهم تقيمات سالبة ورفع الخاصية عنهم1 نقطة
-
ولو اننى كنت مع تلقين بعض الفاشية درسا حتى لا يظنوا انفسهم غالبية ويتحكموا بامور الناس ولكنى احيي الصوفيين على اتخاذ هذا القرار لقد تعالوا عن السياسة بكل نبل وشرف وهذا درسا اكبر للفاشية لو يفهمون0 نقاط