لوحة القادة
المحتوى صاحب التقييم الأعلى
عرض المحتوى صاحب أعلى تقييم في 08/25/11 في جميع الأقسام
-
لن أقول إن مدخل هذا الموضوع لم يعجبنى .. فسواء أعجبنى أو لم يعجبنى فهذا - فى الحقيقة – لايهم ولكنى أقول إن مدخل الموضوع قد آلمنى بشدة .. لا أستطيع أن أغبط ليبيا على حجم الدمار الذى حاق بها ويعلم الله كم ستحتاج من الوقت والجهد والمال لمحو آثاره لا أستطيع أن أغبط ليبيا على وقوفها على حافة هاوية التقسيم لا أستطيع أن أغبط ليبيا على أن من أسقط نظامها – فعلا – هو حلف الناتو والشعب الليبى فى انتظار الفاتورة لا أستطيع أن أغبط ليبيا على مخاطر أخرى يخاف منها حتى المتفائلون لا أستطيع أن أفكر فى جحود النعمة التى أنعم الله بها على شعب مصر بأن جنبه ما أصاب جيرانه .. وقد كان ذلك ممكنا .. وممكننا جدا لولا عناية الله .. إن الله يحب هذا الشعب .. شعب مصر أنا لا أتقوَّل على الله سبحانه وتعالى .. ولكنى أقرأ قرآنه وأفهم مما أقرأ ما يدل على هذا الحب لهذا الشعب .. نعرف – دون الحاجة إلى اقتباس آيات – أن الله قد أرسل الرسل إلى أقوامهم ليهديهم إلى طريق الحق .. ما عدا سيدنا محمد عليه الصلاة والسلام ، فهو مبعوث للعالمين .. أما سيدنا موسى فلم يرسله الله إلى قومه – شعب مصر – بل قال له : اذْهَبْ إِلَىٰ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَىٰ (طه : 24) اذْهَبْ إِلَىٰ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَىٰ (النازعات : 17) ألا يدل هذا على حب الله لهذا الشعب ورأفته به وإرادته – سبحانه – رفع الطغيان عن هذا الشعب ؟ .. هل من سبب آخر لأن يبعث الله رسوله إلى فرعون وليس إلى قومه ؟ قامت الثورة .. ووقف الشعب وإلى جانبه الجيش على أحد جانبى السور ........ فانظروا من كان على الجانب الآخر : مبارك وحاشيته الحرس الجمهورى (بقسم الولاء للرئيس وبأحدث تسليح وأعلى تدريب على قمع الثورات) الحزب الوطنى (بملايينه الثلاثة وبلطجية الحزب ) الأمن المركزى (مليون وربع بأحدث معدات القمع) رجال الأعمال (بملياراتهم) جهاز أمن الدولة (بمعلوماته واختراقاته) تخيلوا لو أن الله قد مكَّن الواقفين على الجانب الآخر من السور من التحالف ضد الشعب والجيش الغير مدرب على قمع الثورات تدريبا يضاهى تدريب أمن الدولة والأمن المركزى والحرس الجمهورى تخيلوا شكل المواجهة بين الواقفين على جانبى السور هل تخيلتم ؟ فاحمدوا الله .. ولا تغبطوا من لم يجنبهم الله شرا جنبنا إياه .. وَيَدْعُ الْإِنْسَانُ بِالشَّرِّ دُعَاءَهُ بِالْخَيْرِ ۖ وَكَانَ الْإِنْسَانُ عَجُولًا (الإسراء : 11)6 نقاط
-
ألف حمد الله علي السلامة اخى الفاضل الحمد لله انك بخير وكل حاجة بتتعوض وفداك اى شىء وحمدلله على السلامة مرة اخرى ودمت بحفظ الله . وتذكر الهمسة الاتية : إذا أتعبتك الدنيا فلا تحزن فإن الله يشتاق لسماع صوتك وأنت تدعوه لا تنتظر السعادة حتى تبتسم ولكن أبتسم حتى تكون سعيداً لماذا تدمن التفكير والله ولي التدبير ؟ لماذا القلق من المجهول وكل شيء عند الله معلوم ؟ لذلك أطمئن فأنت في عين الله الحفيظ وقل بقلبك ولسانك {فوضت أمري إلى الله} فإن الله بصير بالعباد وتذكر أن الرب رحيم كريم وإن مع العسر يسرا اللهم صلِ على محمد وآله وسلًم تسليماً كثيراَ3 نقاط
-
دخلت النقاش متأخرا وأتاح لي ذلك متابعته منذ البداية، وهو ما جعلني أستشعر وجود بعض "الحقائق الغائبة" أو "المفاتيح المفقودة" في نقاش إشكالي عن أمر إشكالي هو (الدولة الإسلامية).. عشان كده..ورغبة في التكثيف..فلن أرد على كل ما تراءي لي الرد عليه من أفكار متوزعة على مشاركات الأصدقاء الذين شاركوا في الموضوع قبلي، لكني سأحاول (لم) هذه الملاحظات إجمالا في النقاط التالية : أولا - ما هي الدولة؟ الدولة هي (أداة للحكم). مجموعة أو مجموعات من البشر تسكن رقعة جغرافية محددة ويلزمها حتما أن تجد أسلوبا لتنظيم وإدارة مواردها الاقتصادية وحماية حدودها وتقديم الدعم لأبنائها..إلخ الوظائف الأساسية المعروفة للدولة. إذن الدولة (أداة حكم) ولكم أن تتخيلوا معنى ودلالة وشكل الأداة، فكما تتكون الأداة (منشار أو فأس مثلا) من مجموعة من المواد الجامدة المعشقة والمسامير والتروس (والأجهزة الدقيقة لو أفترضنا أدوات تكنولوجية حديثة أكثر تعقيدا).. فكذلك هي الدولة سواء بسواء(أداة حكم) تتكون من مجموعة من النظم والسلطات والقوانين والتدرج الهرمي الوظيفي..إلخ. وشأن أي أداة فإن الدولة تطورت بدء من الأشكال البدائية الأولى التي أبتكرها الإنسان للحكم على الأرض حتى أرقى أشكال الدولة في عصرنا الراهن (الدولة الديموقراطية). إذن فالدولة شكل بشري للحكم كان بدائيا مليئا بالأخطاء ثم شق طريقه في الزمن عبر التجربة والخطأ نحو الارتقاء وقد مرت الدولة بعدة مراحل معروفة بدء من سلطة العائلة إلى سلطة القبيلة إلى سلطة الملك الإله إلى الدولة العسكرية والدينية..إلخ هذه الأشكال التي عرفها البشر على مدار تاريخهم من أداة الحكم = الدولة. وعلى ذلك فلا يصح وصف دولة (كأداة مجردة للحكم) بالإسلامية ولا بالمسيحية ولا باليهودية، فلا يوجد مثلا فأس إسلامي ولا منشار مسيحي ولا ساقية يهودية، وقد ثبت بالفعل على مدار التاريخ أن كل من قال : - دولة إسلامية خدع المسلمين (وأنظروا إلى حكم الفقهاء والحوزات في إيران الإسلامية – حكم أسرة آل سعود القبلي في السعودية الإسلامية – حكم البشير الاستبدادي في السودان الإسلامية – حكم طالبان المتشدد في أفغانستان الإسلامية) - وكل من قال دولة مسيحية فقد خدع المسيحيين (والحروب الصليبية لملوك الغرب المسيحيين المستبدين الذين حكموا شعوبهم بسلطات إلهية لا تزال مأساة ماثلة حتى اليوم في أذهان الغرب والشرق) - ومن قال دولة يهودية خدع اليهود (ودولة إسرائيل الصهيونية واحتلالها الاستيطاني هو نموذج تعاني منه الإنسانية لانزال) ثانيا – ما هو شكل الدولة في الإسلام؟ لقد ثبت قطعيا وبالدليل البرهاني من القرآن وصحيح السنة أنه لا يوجد نموذج معين للحكم يمكن وصفه بـ"الدولة الإسلامية". طبعا يمكننا أن نعتبر الدولة التي يعيش في ظلها أغلبية من المسلمين "دولة إسلامية". لكن المقصود أنه لا يوجد نظام أوشكل محدد للحكم هو النظام الإسلامي. وأحيل من يريد المطالعة المستفيضة لهذه القضية إلى واحد من أروع وأبقى الاجتهادات الإسلامية المعاصرة، أقصد كتاب : "الإسلام وأصول الحكم" للشيخ الجليل علي عبدالرازق. واختصارا، فلم تكن دولة الخلافة نظاما إسلاميا للحكم، بل كانت مجرد نظام للحكم أتخذه المسلمون ليديروا به شئون مجتمعهم والمجتمعات التي دخلت الإسلام وأصبحت تابعة مركزيا لدولة الخلافة. قامت دولة الخلافة على الملك العضوض، ومهما أفرطنا في ضرب أمثلة العدل والتقوى ورعاية الله وصون الرعية بين الخلفاء فستظل الأمثلة الاستبدادية الدموية موجودة على اتساع التاريخ الإسلامي بوفرة تدل على أن نظام الخلافة كان نموذجا للدولة يعتمد على سلطة الخليفة (خليفة الله/ظل الله على الأرض). ويصل الخليفة وقبيلته والقبائل المتحالفة معه إلى انتزاع الخلافة بالسيف ويحكم الناس بسلطة إلهية (معاذ الله) يدين لها الناس خوفا وتقية لا محبة وتأييدا. فإذا صلح الخليفة يكون ذلك من حظ الرعية، وإذا فسد يكون أيضا من سوء حظهم، ولا تملك الرعية أن تدلي برأي يخالف الخليفة أو يطعن في شرعيته، فقد كانت شرعيته إلهية (أستغفر الله)، ومن يدلي برأي يعارض وجود الخليفة أو يطعن في شرعيته يواجه بالتكفير والإخراج من الملة والسيف والقتل لا أقل من ذلك. وقطعا لم تكن (الرعية) تطمع أبدا في معاقبة (الراعي) لو أخطأ.. هل هذا هو النظام الإسلامي؟ قطعا لا..ومن يقول بغير ذلك فقد ظلم الإسلام ظلما عظيما ثالثا – هل كان الرسول قائد دولة؟ قطعا لم يكن الرسول قائد دولة، وذلك بنص القرآن والحديث الصحيح والسيرة النبوية، وهذا موضوع هام جدا لابد من القراءة فيه قراءة مدققة بعقل يقظ وضمير حي، لكني أكتفي للتدليل على أن الرسول لم يكن قائد دولة بحقيقة وجود 45 آية قرانية تؤكد ذلك، ومنها : "وما محمد إلا رسولا قد خلت من قبله الرسل" "ما كان محمد أبا أحد من رجالكم ولكن رسول الله وخاتم النبيين وكان الله بكل شيء عليما" "محمد رسول الله والذين معه أشداء على الكفار رحماء بينهم" إذن لم يكن الرسول قائد دولة، ولا زعيما، ولا رئيسا، ولا ملكا، ولا سياسيا..بنص القرآن بالفعل قاد الرسول دولة مع بدء استتباب الأمر للإسلام في الجزيرة ومارس مهاما قيادية في هذه الدولة، ولكن تولى الرسول – عليه الصلاة والسلام - لوظيفة قائد دولة (شأن تولي الرعي أو التجارة مثلا) لا يعني أن هذه الوظيفة جزء من الرسالة أو النبوة أو الوحي. ومن يقول أيضا بغير ذلك فعليه أن يفسر لنا 45 آية قرانية تؤكد كلها أن الرسول الكريم لم يكن إلا نبيا قد خلت من قبله الرسل يوحى إليه، ولم يكن – عليه الصلاة والسلام - لا قائدا ولا ملكا ولا زعيما ولا سياسيا ولا رأس دولة.. أكتفي بهذه الملحوظات التي حاولت بها أن أنصف الإسلام العظيم مما حاولت تيارات سياسية استبدادية وذات مصالح قبلية أو فئوية أو طبقية أو اجتماعية محددة أن تلصق به من أوزار وخطايا دولها..ليصبح ما أقترفت بأيديها من استبداد وظلم وفساد موصوما به الإسلام..والإسلام من أفعالهم ومصالحهم واستبدادهم براء.. وعذرا للإطالة3 نقاط
-
لست أدرى ما الذى دفعنى اليوم لأن أفتح خزانة ملابسى وأتطلع فيها على غير موعد ..ربما هى العادة النسائية الشهيرة ..وعادتى أنا الخاصة فى التنسيق والترتيب وحصر القديم والجديد عندما أنتوى الابتياع مثلا أو اختيار الأقمشة لتفصيلها حيث أننى من هواة هذا الأخير و بشدة .. لدرجة أننى عندما أقرر أن أتسوق فى الأقمشة ..أفعل.. لا من أجل مسايرة الموضة مثلا والظهور.. وإنما أكثر.. من أجل التفصيل بالذات .. كان التفصيل هو الهواية الأثيرة لجدتى ..وكانت تتقنه بمهارة حرفية عالية على الرغم من أنها كانت تتخذه كنوع من الواجبات التى يجب أن تجيدها المرأة المتزوجة للتوفير وتلبية متطلبات أسرتها من التفصيل والخياطة وغيرهما ..يعنى مثله مثل الطبخ والتنظيف والغسيل وسائر أعمال المنزل .. وأعتقد أن هذا الفكر الإقتصادى المحبوب كان هو السائد قديما بين النساء المتزوجات ربات البيوت أو الآنسات ..كانت المرأة تجيد كل شىء ولابد أن تفعل .. وكان التفصيل من أبجديات ادراتها لمنزلها ..هكذا كنت أرى جدتى تفعل وأمى ..وهكذا عرفت أنا الأخرى وأجدت .. غير أننى عندما توقفت أمام الخزانة لم أكن أبحث عن شىء معين ..ولا عن رغبة ملحة لأن أفصل قطعة ملابس جديدة .. وانما كنت أبحث عن ذاكرة ما مختبئة فى الملابس ..ذاكرة مدسوسة بين قطع الملابس وألوانها وزخارفها تعمل كشريط سينمائى سريع يقلب على ذكراى ذكريات ومواقف ..أحيانا نشتاق لملابس معينة كانت لها مشاهد لدينا ..مناسبة ما ..لقاء ما ..المهم أننى فعلت مدفوعة برغبة أنثوية فى التطلع لمقتنيات قد أضيف لها تنسيقا ما ..وهى بدورها قد تعود بى لإضافة حنونة مستعجلة ترجعنى لمعنى قديم جديد .. لا أعتقد أن عندى هوس الموضة وصرع الموديلات الذى أصبح منتشرا فى الطرقات بشكل محموم ..غير أننى أساير الموضة فعلا فيما يلائمنى وأحبه ..وأحمد الله كثيرا على أن الله عافانى مما ابتلى به غيرى فى مواسم الموضة حيث ترافق الكثير من النساء فى عروض الأزياء والديفيليهات الموسمية كآبة نسائية شهيرة حينما يتابعن خطوط الموضة بعناية ويعجزن فى نفس الوقت عن شراء تلك الملابس البراقة آخر موضة وعن تحقيق متطلباتهن المثيرة منها ..برغم أن التفصيل يوفر كل ذلك وبأقل التكاليف الممكنة ..!!2 نقاط
-
نتكلم بصراحة وواقعية في ظل عالم تحكمة قواعد واسس عالمية اتفق الجمبع على تطبيقها تحت اشراف هيئة اسمها هيئة الامم المتحدة الشريعة الاسلامية هي حاليا جزء اساسي في اغلب قوانين الدول الاسلامية الا حكم السارق بقطع يده والزاني برجمة وشارب الخمر بالجلد قطع يد السارق اصبح عديم الاثر بعد نجاح زرع الاعضاء البشرية ومعنى كدا ممكن واحد يسرق البلد كلها وتقطع يده ويذهب لبلد مثل اوكرانيا ويزرع ايد جديدة ومفيش مشكلة رجم الزاني طبقا للشريعة يجب احضار اربع شهود عدول يشهدون كل على حدا بانه راى الزاني في حالة تلبس لا يمر خيط بينه وبين الزانية عراى كاملا لا يستر جسدهم شئ واخذ اختلف احدهم شهادته عن الاخرين يجلدون على كذبهم للتشهبر بالزاني وهذا معى ذلك انه مستحيل تطبيق الشرع في هذه النقطة شارب الخمر نفس الشروط مع شم راحة الفم فكيف يطبق اذا القانون الوضعي سوف يكون اشد واقصى في تطبيقة على المخالفين وممكن اعتبارة احكام تعذيرية للشريعة الاسلامية طالما تغيرت الظروف يجب ان نعترف ان تطبيق الشريعة اختلف مع سيدنا ابراهيم ومع سيدنا موسى ومع سيدنا المسيح ومع سيدنا محمد طبقا لعصر نزول الرسالة نظام الخلافة انتهت فعليا مع زمن الخلافة الراشدة وبدأ الفتنة الاسلامية الكبرى وقتل سيدنا عثمان اما الخلافة العثمانية التي حكمت العالم باسم الدين فقط انتهى بها الحال باحتلال معظم العالم الاسلامي وسبب سقوطها ذكرته في موضوع خاص بها هنا http://www.egyptiantalks.org/invb/index.php?showtopic=9374&st=0&p=108557&fromsearch=1entry108557 اذا لمصر وضعها الحالى هو افضل وضع مع تنقيح القوانين بصفة دائمة لخدمة مصلحة شعبها وعلى المؤسسات الدينية تنشط لقوية النازع الديني الايجابي لبناء مصر بدون تخريب او عنف يؤدي للفتن الطائفية المدمرة2 نقاط
-
تنتابني الغبطة الشديدة تجاه ليبيا وثورتها الأن بعد أن كانت احساسي تجاه ليبيا بالشفقة قبل ايام سابقة فعلى الرغم من حجم الدمار الشديد الذي حدث فى ليبيا وحجم القتلي ( الله يرحمهم ), والاعداد الكبيرة للاجئين ولكن ثوار ليبيا بدخولهم طرابلس أمس , وسيطرة المجلس الانتقالي على الحكم فى كل المدن الليبية تقريبا يكونوا بذلك قد قاموا بتطهير حقيقي وقوي ( وكنسوا كل القاذورات ) , ونستطيع القول أن ثورتهم قد نجحت نجاحا حقيقيا وتولت أمور الحكم فى البلاد , ولن يزعجهم ويعكر صفوهم ( لا فلول ولا أذناب نظام ) كما نرى فى مصر وتونس فما حدث فى مصر وتونس فى اعتقادي هو أنه تم الخضوع لرغبة الشعوب مبكرا وذلك بهدف الحفاظ على حد ادنى من النظام السابق والحيلولة دون انهياره بالكامل وحدوث تغير حقيقي ينتج عنه ان تتولى الثورة دفة الحكم فى البلاد ويوما عن يوم يزداد يقيني ان مصر يتم ادارتها بنفس طريقة ما قبل ثورة 25 يناير وترسخ اليقين عندي أكثر وأكثر عندما رأيت اسلوب ادارة الازمة الاخيرة مع اسرائيل , فلقد رأيت نفس طريقة مبارك التي تعتمد على امتصاص غضب الشعب دون اتخاذ قرارات حقيقية على الأرض مبروك لليبيا ثورتها المظفرة1 نقطة
-
ما الفرق بين المحاسب العادي والمحاسب الحاصل علي cma ؟ ودور كل منهم في الشركة ؟ سؤال : بس انا كان فية سؤال محيرنى يعنى المحاسب اللى بيبقى معاه cma بيشتغل فى إية بالظبط فى الشركة ؟؟؟ يعنى دورة بيبقى ايه؟؟ وعاوزين أمثلة عملية الله يكرمك ومين أحسن رئيس حسابات كفء أم محاسب حاصل على cma ؟ ولماذا؟؟ جواب : بسم الله والصلاه والسلام علي سيدنا محمد صلي الله عليه وسلم بص يا زعيم هنقولها في نقاط محددة ... - CMA ياعني محاسب إداري معتمد هتنقلك من مجال المحاسبة المالية الي مجال المحاسبة الإدارية - الفرق اية يا عمدة هقولك يا سيدي .. صلي ع الحبيب المصطفي ( المحاسبة الماليه تعتمد على بيانات تاريخيه ياعني هتعمل قيود وترحل قيود وميزان مراجعة وحسابات ختامية وغيرها من اللي بنقوم بيها كمحاسبين الأن المحاسبة الإداريه تعتمد على بيانات مخططه بيانات مقدره وبيانات فعلية ومقارنتها وتستخدم البيانات التاريخيه كإسترشاد ياعني بيانات موجوده فعليا ً قام بها المحاسب المالي قبل كدة وسيادتك بتاخدها وتقارنها بنتايج تانية وتتخذ قرار ) - المحاسبة الإداريه هي بمثابة نظام معلومات يخدم الإدارة بصفة أساسيه في إتخاذ قراراتها بل وترشيد تلك القرارات تقوم على خدمة أقسام المنشأه المختلفه . بعكس طبعا ً المحاسبة المالية دي بتخدم مستخدمين خارج الشركة بتاعتك تتعامل مع بنوك ومقرضين ووو زي اللي إحنا شغالينها حاليا ً .. هل انتة كمحاسب مالي تقدر تاخد قرار بالطبع لأ ؟؟ ودي بقا ميزة المحاسبة الإدارية - هتساعدك في الإختيار الصحيح ما بين البدائل ودراسة بعض القرارات مثل قرار التصنيع أو الشراء وقرار التأجير التمويلي أم الشراء بالقسط أم الشراء الكاش وكذلك قرارات إضافة طاقة جديده .. ودا طبعا ً مش هتلاقيه في شركات نونو او متوسطة فهتلاقي بالطبع ميزة تانية بالتبعية وهي إنها هتنقلك من شركة متوسطة الي شركات كبيرة .. وع فكرة الشركات الأجنبية والشركات الكبيرة سواء في مصر أو خارجها بتحتاج المحاسب اللي حاصل علي الزمالة لسبب بسيط جدا جدا لانها دراسة مهنية .. وليست أكاديمية ( بتاعت الكلية حشو كتب ) .. فحتي لو مش عندك خبرة ومع الزمالة بالطبع هتكون مؤهل مهنيا ً وهتوفر عليك 10 سنوات خبرة ( 10 سنوات دي من موقع IMA ) بالإضافة إلي زيادة المعرفة العلمية في مجالات متعددة (الإدارة والمحاسبة المالية ومحاسبة التكاليف والاقتصاد والتمويل، ... الخ) وهتحس بالفرق مع إجتيازك أول جزء وثقة أكبر تدفك إلي المزيد دي كانت مقدمة بسيطة عن المحاسبة المالية والإدارية ودور المحاسبة الإدارية في الشركات .. الراجل دلوقتي هيقول اية يا عماد بلاش لف ودوران أنا مفهمتش حاجة .. هقولة إنا الله مع الصابرين :lol: انتة كمحاسب إداري معتمد هتعمل اية في الشركة دورك اية ؟؟؟ إتخاذ قرار ما أو حتى مساعدة الإدارة في إتخاذ قرار ما مثل التوسع أو قرارات الشراء أو الصنع أو قرار إضافة طاقة جديده أو غلق أحد الأقسام ياعني قرارات إدارية .. جمع البيانات الماليه وغير الماليه تبويب تلك البيانات وتلخيصها إعداد التقارير الماليه التقديريه مثل قائمة الدخل المخططه أو التقديريه أو الميزانيه التقديريه وكذلك قائمة التدفقات النقدية المقدره إعداد القوائم الفتريه ياعني يا زعيم دي غير المحاسبة المالية خاااااااااااالص .. هتدرس إقتصادر إدارة تكاليف ... الخ أنته تسأل عن ما هو أفضل محاسب إداري CMA أم رئيس حسابات كفء ؟؟ أسيبك أنته تستنج النتيجة في رعاية وحفظ الله حقوق النشر محفوظة لمنتديات عرب ويب سوفت & منتدي محاورات المصريين ؛ للكاتب / Omda2006 - Emad Hamdy1 نقطة
-
أنا بتابع في حزن اللهجة التصعيدية و الإتهامات من بعض الليبراليين و العلمانيين و كثير من النشطاء ضد المملكة السعودية حاليا في مصر بعضهم لتحقيق انتصارات علي تيارات سياسية معينة عن طريق تخوينهم و بعضهم لتمكن نظرية المؤامرة من عقولهم و بينسوا إن علاقات الشعوب و المصالح الأقليمية المشتركة أكبر و أعلي من إنتصار لموقف أو تحقيق فرقعة صحفية و دي دولة و لا كانت بينا و بينها حروب و لا وقفت ضد مصالحنا مرة و لا حتي بينا ماتشات كورة !!!!! و بيكلموا عربي زينا يعني ، فهيقروا مقالاتكم و تويتاكم اللي كلها تلقيح و تخوين حتي لو كان حكم آل سعود ، مش الحكم الرشيد بالنسبة لك فأهل مكة أدري بشعابها و ربنا يرضي الجميع ما دام راضيين ______________________________________________________________________________ نحن والسعودية: لغة القلب لا لغة المصالح شارك اضغط للتكبير د. أيمن الجندي اطبع أضف تعليق ارسل 8/15/2011 11:57:00 am بقلم: د. أيمن الجندى صناعة الكراهية أسهل من صناعة الحب، والتخريب أسرع من البناء. يؤسفنى أن هناك حملة إعلامية مُنظمة على الشقيقة السعودية فى الآونة الأخيرة. ما إن أفتح جريدة أو أتابع برنامجا، حتى أجد الحديث قد تحول إلى المذهب السعودى والمال السعودى، وكأن السعودية هى عدوتنا لا إسرائيل! يؤسفنى أن بعض الإعلام المصرى - إلا من رحم ربك - يلعب منذ الثورة دورا مؤسفا غير مسؤول. وكأنهم لم يكفهم أنهم دمروا السياحة حين صوّروا مصر غابة تتصارع فيها الوحوش. وكأنهم لم يتعظوا من درس الجزائر، واللغة البذيئة التى أفسدوا بها علاقات يحتاج ترميمها إلى قرون. واليوم يعاودون الكرّة، وبسبب صراعهم مع التيارات السلفية، فإنهم لا يبالون أن يصيبوا المصالح العليا للوطن فى مقتل، ويفسدوا مشاعر الود والرحمة بين شعبين شقيقين. لا شىء فى العالم يعدل المودة بين الشعوب. والله حين امتنّ على عباده المؤمنين، فإنه لم يجد نعمة مثل تأليف القلوب. {وَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ لَوْ أَنْفَقْتَ مَا فِى الأَرْضِ جَمِيعاً مَا أَلَّفْتَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ وَلَكِنَّ اللَّهَ أَلَّفَ بَيْنَهُمْ}، وبدلا من أن يحمدوا الله عز وجل الذى ألف بين قلوبنا، فإنهم يفتحون للشيطان ألف طريق. أنا لن أتحدث بلغة المصالح رغم أنها مسموعة ومقروءة، ويتحدث بها العالم كله. ليس مهما أنه يعمل هناك أكثر من مليونى مصرى، تحتاج كل فرصة عمل إلى استثمارات بمئات الألوف! ليس مهما أن وظائف الأطباء والمهندسين والأساتذة الجامعيين - ذات الرواتب العليا - تكاد تكون مقصورة على المصريين! حتى السياحة السعودية ليست مهمة! ولا الاستثمارات الاقتصادية الهائلة! المهم هو لغة القلب التى من الأَوْلى أن نُصغى إليها، العلاقة الأزلية الحميمة بحكم الجغرافيا والتاريخ. أنا أحب السعودى لأن بيننا نسبا وصهرا وتاريخاً عريقاً طويلاً. أحبه لأنه عربى، ولأنه مسلم، ولأنه يفهم لهجتى. وحين يريد أن (يتفسح) يأتى عندى، وحين أحج أو أعتمر أذهب إليه. ولأننى أيمم وجهى وقلبى إلى أرضه الطيبة خمس مرات كل يوم. أحبه لأن أولاده يتعلمون عندى، وحين يبحث ابنى عن عمل يذهب إليهم. لأنهم ساعدونا فى حرب أكتوبر ونحن ساعدناهم فى حرب الخليج. ولعلكم تذكرون أننى نشرت من قبل مقالين لصحفيين سعوديين يتغنيان بحب المحروسة، الأول للأستاذ «جميل فارسى» يُذكّر فيه الأجيال الجديدة، التى لم تشهد ريادة مصر وأفضالها فى كل المجالات. والثانى للأديب الجميل «محمد الرطيان» يعبر فيه عن فرحته بمصر الثورة! واختار له هذا العنوان المؤثر الذى يلمس القلب: «وعشان كده مصر يا ولاد حلوة الحلوات». واليوم آن الأوان لرد الجميل. حينما أذكر السعودية تتداعى إلى ذهنى الثياب البيضاء والبيوت البيضاء والمآذن البيضاء. أتذكر رائحة المساجد المُعطرة، والهواء المنعش المُكيّف، والقراءة الخاشعة. أتذكر القهوة «العربى» ورائحة الهيل ومذاق التمر الجميل. أتذكر الشوارع الفسيحة، والطرقات النظيفة، حسنة التنسيق. أتذكر أهل الخير ومآدب الرحمن ونهر عطاء يتدفق بلا حدود.1 نقطة
-
لغايه هنا و انتهى الخبر عن نفسى لما حصلت مشكلات الريان و السعد كنت صغيره جدا فبصراحه معنديش معلومات كافيه عن حقيقه الى حصل يعنى هل هما فعلا كانوا نصابين زى الحكومه ما قالت عليهم و لا الحكومه هى الى اضهطدتهم زى ما هما بيقولوا للنقاش حولين الموضوع و كمان عايزه اعرف رايكم حوالين تعتقدوا انهم هيرجعوا تانى زى الاول و الناس هتثق فيهم بعد كل الى حصل زمان و لا لا هو الى انا شيفاه من التعليقات على الخبر انه اه الناس كلها مرحبه جدا جدا بالخبر و كانها كانت فى انتظاره بس برضه خلينا نتناقش حوالين الموضوع1 نقطة
-
مقالة جميلة قرأتها للكاتب عمرو الشوبكي ينتقد فيها من يحملون الثورة السلبيات التي نراها حاليا من انفلات أمني ومن اتهامات وتخوين بين القوى السياسية وانعدم اسلوب الحوار والاختلاف البناء ويرى أنهم يتغافلون أن ذلك كله ناتج من التركة التي تركها مبارك لمصر والتي تختلف عن تركة العهد الملكي أو تركة عبد الناصر أو السادات حيث يرى ان تركة مبارك هى ( تركة دولة فاشلة ) والمقالة بعنوان ( تركة مبارك ) نقلا عن المصري اليوم :1 نقطة
-
يعنى ايه دولة إسلامية؟!! * يعني تستنجد إمرأة واحدة بالخليفة المعتصم اللي يبعد عنها أكتر من 2000 كيلو فيبعتلها جيش جرار عشان يحفظ كرامتها وميقلش وهوا إيه اللي وداها هناك * يعني التتار يهددوا العالم كله بالخراب والتدمير وتيجي إنت تنتصر عليهم وتنقذ العالم بجد مش زي ما بيجي في الأفلام الأمريكاني * يعني تكون اقوى وأكبر قوة في العالم وتمشي في كل حتة وإنت مرفوع الراس * يعني الخليفة هارون الرشيد يقول للسحابة أمطري حيث شئتي فسيأتيني خراجك * يعني الناس كلها تبات شبعانة ومرتاحة والخليفة بتاعهم عمر ابن عبد العزيز يبات جعان وتعبان * يعنى الناس كلها ابناءهم يلبسوا جديد وبنت الخليفه عمر تبكى لان لبسها قديم والخليفه ليس معه مال لياتى لها بلبس جديد * يعني يجيي التتار يقولو لشيخ الإسلام إبن تيمية هنفرج عن المسلمين بس فيقلهم أهل ذمتنا قبل أهل ملتنا * يعني سيدنا علي قاضي المدينة أيام سيدنا عمر يقدم إستقالته لإن الناس مفيش بينها وبين بعض مشاكل ومش محتاجين قاضي * يعني تيجي إمرأة مسيحية لصلاح الدين تقولوا إن زوجها أسير وإن هوا اللي بيصرف عليها فيفرج عنو ويديهم فلوس توصلهم بلدهم * يعني بعد تحرير القدس صلاح الدين وقواد الجيش يتبرعوا بالفلوس اللي يفدو بيها أسرى الجيش اللي كان بيحاربهم لإنهم فقراء * يعني يعدي واحد من بيت المال أيام سيدنا عمر بن عبد العزيز ينادي في الشوارع إذا حد محتاج فلوس ياكل أو يشرب أو يلبس أو حتى يتجوز ومحدش يرد عليه لإن الناس كل إحتياجتها عندها * يعني تكون الدولة الأكثر تقدما في العالم والإختراعات كلها تطلع من عندك * يعني تكون اللغة العربية هيا اللغة الأولى وتكون الأندلس هيا مهد العلم على الأرض * يعني ييجي واحد قبطي يشتكي الوالي بتاعه لعمر إبن الخطاب فيحكم عمر إن القبطي يضرب الوالي ويقتص منه * يعنى يختصم واحد من اهل الذمه مع امير المؤمنين سيدنا علي على درع فيذهبوا للقضاء ويحكم القاضى للذمي بالدرع لان حجته وبينته اقوى من امير المؤمنين * يعني يفتح الرسول صلى الله عليه وسلم مكة ويجي الناس اللي فضلوا يحاربوه ويؤذوه طول عمرهم فيقلهم إذهبوا فأنتم الطلقاء * يعني محمد الفاتح يبقى شاب في ال 17 من عمره يحكم أقوى قوة في العالم ويفتح القسطنطينية وهو عنده 22 سنة * يعني أسامة بن زيد يخرج على رأس جيش فيه كبار الصحابة وهوا عنده 17 سنة بس * يعني تكتشف الدورة الدموية من مئات السنين ويجي بعدها واحد غربي ينسب الإكتشاف لنفسه * يعني تكون معظم أدوات الجراحة المستخدمة حاليا إخترعها طبيب مسلم * يعني الدولة الإسلامية تكون الأقوى والأكبر في العالم ويجي حد يقلك دلوقتى مش عاوزين نخلط الدين بالسياسة!!!1 نقطة
-
كن من الذين يعطون قبل أن يأخذوا كن من الذين يتسامحون .. لا من الذين ينتقمون كن من الذين يَخدِمون أكثر مما يُخدمون هذه – يا ولدي – صفات « السيّد « الحقيقي محمد الرطيــــــان1 نقطة
-
اتفق 100 % مع الاخ عبد العزيز المسألة تتعلق بنتائج الثورة..وايضا بالتطهير الحادث - الان ليبيا ستواجه فقط...بعض المرتزقة الذين..اتوقع الا يصمودا كثيرا طالما الرأس الكبير..تراجعت..وهربت.. - الان الناتو هو الذي اخشى منه على ليبيا ..فإما الابتعاد عن الساحة بعد الاطمئنان على الاوضاع..او استغلال المرتزقة في افتعال بعض المقاومات والفوضى..والعمليات الارهابية..لاعطاء مبرر لاستمرار ليبيا تحت رحمة الناتو...هذا ما نخشاه...وهو المرجح حدوثه للاسف... - أما بالنسبة لمصر...فمازالت مصر..تحت حكم أعوان مبارك....حتى الان..1 نقطة
-
لمرحلة النص تشطيب هاحسبها ليك بالتقريب وياريت حد من الباشمهندسين اللى معانا يصحح اى رقم مش مظبوط انا مخلص مبانى من 8 شهور تقريبا - سقف وعمدان لدور 70000 الف - اساسات ل3 ادوار 80000 - تقفيل طوب للدور 12000 - حفر لو رملية النربة 10000 - محارة لكل البيت 150000 بالواجهة - حلوق وكهراء وسبكة اساسية 25000 يبقى الحساب كالتالى تفريبا 500000-600000 لنص التشطيب1 نقطة
-
علم إسرائيل الرفراف .. أغلى من دم شهدائنا المُراق حقيقة عارية .. ندور حولها ونسعى .. جميل ومؤسف فى نفس الوقت ... أن تعرف قدرك .. وموقعك من الإعراب أتمنى أن يتغير موقفنا من إسرئيل .. لا أقول حرب البته ((وان كانت قادمة لا محاله)) .. بل رد الصاع ... صاع ((لا صاعين ولا ثلاثة والا ألف)).. وما هو بأمر صعب .. الدم بالدم1 نقطة
-
هو ليه الكيبورد هيدخل النار ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ انا بقا هقولكم الاجابة عشااااااااااااااااااااااان . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . عشان مفهوش غير زرار واحد اللى تاب ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه معلش بقا تعيشوا واتاخدوا غيرها1 نقطة
-
1 نقطة
-
اولا الماكينه نفسها او البادى نفسه بيركب عليه تلت قطه اساسيه اما الخلاط و حضرتك زى ما قلت عارفه او القطعه المتركبه عليه فى الصوره و دى تقريبا 90% من الشغل بيبقى فيها او الكبه القطعه المتركبه فى الصوره دى بيركب عليها سلاحين السلاح السكينه و دا لو حضرتك عايز تستخدمها فى تقطيع اى حاجه او السلاح التانى الى شبهه بس من غير سكينه و دا لو عايز تستخدمها لخلط مواد من غير تقطيع زى مثلا البيوريه او البشاميل او كدا و كمان ليها غطايين غطاء زى الى فى الصوره ليه فتحه منفذه لتحت و دا علشان تستخدمه فى اضافه سوائل اثناء الخفق زى مثلا لو بتعمل مايونيز او مثلا عايز تضيف بيضه على الخليط و هو بيتخفق من غير ما توقف الخفق الكبه هتلاقى ليها ماتور غير و بيجى معاها وعائين مقاسين مختلفين الطريقه بتاعه استخدامها انك بتحط التوابل الى عايز تطحنها فى وعاء منهم حسب الحجم و بعدين تربط عليه الماتور ( بالشقلوب ) و بعدين تركب الماتور على البادى الاساسى بحيث يكون الشكل كان الوعاء مقلوب على الماتور على البادى و بعدين فى غطاء لكل وعاء و فيه فتحات علشان لو حبيت متفضيش البهارات من الوعاء و تستخدمها على طول منها العلبه المدور الى جنب الخلاط فى الصوره دى لعصر الجزر و التقاح هايله جدا بس متعبه شويه علشان لازم تزق شويه بتقطع الجزر او التفاح و تحطهم من الفتحه و بعدين تزقهم بالاداه البلاستيك الطويله دى اول حاجه على الشمال دى عصاره البرتقال دى بقى تحفه كل يوم هتشرب عصير برتقال فريش الثلاث دوائر المعدن دول سنون مختلفه لتقطيع الخيار و البصل و الجزر للسلطه و كدا كل واحده فيهم بتدى شكل تقطيع مختلف القطعه الى زى المضرب الكهربائى هى فعلا مضرب كهربائى للكيكات و الحاجات الى بتحتاج ضرب بمضرب كهربائى و بتتركب على القطعه البيضه المدوره الى ورا سن السكينه فى الصوره مش عارفه نسيت حاجه و لا لا بس لو نسيت فكرنى و انا اقولك بالنسبه للمضرب اليدوى القطعه الى على اليمين دى للهرس فى شوربات بتحتاج هرس زى مثلا العدس و كدا فدى بتستخدم فى الهرس و الى على الشمال مضرب سلك عادى لكل الحاجات الى بيستخدم فيها مضرب السلك و اى استفسار انا فى الخدمه1 نقطة
-
معليش يا شباب توضيح بسيط الصناعة سكة و التجارة سكة تانية لان معظم الصناع بيدخلوا تحت بتد التجار بس مش كل التجار اصحاب صناعة و ان كانت التجارة في حد ذاتها صنعة1 نقطة
-
1 نقطة
-
آلاف الليبيين يبدأون الاستعداد لمغادرة مصر بعد انتصار الثورة بدأ آلاف الليبيين فى الإسكندرية والبحيرة ومطروح ، الذين عبروا عن مشاعر الفرح والسعادة لتمكن قوات الثوار من دخول العاصمة طرابلس والسيطرة علي مقر العقيد معمر القذافى بباب العزيزية الاستعداد للعودة إلى وطنهم لبدء مرحلة جديدة وصفوها بالأصعب لإعادة بناء ما أفسده النظام الليبى السابق ورفع علم الاستقلال علي وطن ثار على مدى أكثر من ستة أشهر ليحصل على حريته. وشهدت مكاتب السفريات الليبية المنتشرة بمحافظات الإسكندرية والبحيرة ومطروح كثافة شديدة بعد حالة من شبه التوقف طوال أشهر الثورة الليبية الماضية منذ انطلاقها فى فبراير الماضى لعودة نحو 90 ألف مواطن ليبى إلى وطنهم بعد سقوط نظام القذافى. وشارك فى الإقبال علي مكاتب السفريات المصريين الذين عادوا خلال أشهر الثورة وغيرهم ممن يسعون للسفر إلي ليبيا خاصة بعد التسهيلات التى أعلنها المجلس الانتقالى وتخفيض تكاليف الإقامة إلي 120 دينارا ليبيا بدلا من ألف وخمسمائة. يشار إلى أن عدد أبناء الجالية الليبية المقيمين بمحافظة الإسكندرية وحدها بلغ نحو 15ألف مواطن ليبى تختلف أنشطتهم ما بين التجارة والأعمال الأخرى ، كما شهدت المحافظة استضافة نحو خمسة آلاف أسرة ليبية على مدى الأشهر الماضية تختلف إنتماءاتهم السياسية ما بين مؤيد ومعارض لنظام القذافى أغلبهم من سكان المدن الشرقية الليبية. كانت العديد من الجمعيات الخيرية ومؤسسات المجتمع المدني بليبيا تنظم - خلال أشهر الثورة - عملية نقل المصابين نتيجة الاشتباكات إلى عدد من المستشفيات بالإسكندرية لعلاجهم على دفعات تضم العشرات ، لضمان توفير الخدمات الطبية، والانضمام إلى النازحين الليبيين فى المدن المصرية.1 نقطة
-
صباح الخير لكل الناس اللى هنا بصوا ياجماعة انا هاحاول اشرحلكم نظام الهجرة لكيبك باختصار وعلى اد ماقدر دا اخر كلام هاقولة وماعنديش اكتر منة يتقال وبكدا هاتبقى اخر مشاركة ليا معاكو نظام الهجرة جزئين ياجماعة الجزء الاول بيكون فى ارسال الملف وحساب الدرجات ودا بيتم بشكل صورى هناك بمعنى هما بيحسبوا الدرجات على الورق اللى مبعوت اللى هو مترجم للانجليزية وبناء علية بيدو الدرجات وبيحسبوا الحد الاقصى للدرجات اما عند موضوع اللغة والخبرة فبيتحسب كالاتى الللغة بيحسبوا على الستوى المكتوب وبيدوا درتة صوريا اما الخبرة فبيحسبوا على الشهادة اللى رايحة ومدتها على اعتبار انك هاتقدم تاميناتها فى الانترفيو او هاتعملها اضافة فيما بعد لملفك وبناء علية بعد حسبة الدرجات هناك لو درجاتك وصلت 57 بوينت بيتفتحلك ملف وبيبعتولك فايل نمبر على انة فية 6 بوينت فى الانتر فيو يعنى الحد الادنى للقبول 57 بالاضافة لل6 بوينت يبقى 63 وهو دا المطلوب دا اول جزء اما تانى جزء فهو الانتر فيو ودا بيتعمل لسببين الاول تقييم مستوى اللغة للمتقدم والتانى التاكد من اصول الورق اللى بيتقدم لطلب المقابلة موضوع اللغة بيتقيم بناء على رؤية المستشار وليس بناء على شهادة من الثقافى الفرنسى زى مالاغلبية فاهمة يعنى لو معاك شهادة بالمستوى ال 12 وهو قيمك 6 مش هايديلك غير درجة ال6 ودا حصل كتير قبل كدا مع ناس كانو جايبي شهادات اعلى من مستواياتهم الحقيقية ودا بيرجع لانة فى الثقافى الفرنسى بيركزو على الجراميير والكتابة اما النطق فدا بيكون فروق فردية وحسب قدرة الشخص فبنلاقى واحد جايب تامن مثلا لكن مش قادر يتكلم جملتين على بعض واللى بيدرس فى الثقافى الفرنسى بيشوف اكيد من دا كتير وبسبب النقطة دى حاليا فية خلاف كبير بين السفارة الكندية وبين الثقافى الفرنسى عاوزينهم يعملوا شهادات تكون مظبوطة ومستواها يدل على مستوى المتقدم يعنى يشدوا الامتحانات شوية اما موضوع الاوراق ودا اهم من اللغة على فكرة واقولكم لية اهم لان اللغة هو هناك عاملك كور مجانى والدولة بتدعمة علشان تحسين لغتك علشان تتاقلم مع المجتمع الكيبيكى ودا امر مفروغ منة انك كشرق اوسطى لازم هايبقى فية فورق فى اللغة واللممارسة هاتظبطها لكن الورق اهم لان الورق مش هايتظبط هناك ولازم يتاكد منة هنا لو تلاحظو ودى حاجة مش بيلاحظها كتير انك اول مابتدخل اول حاجة بيطلبها الباسبورتات ودا مش بالصدفة لكن علشان يتاكد من السن اللى علية اعلى درجة فى الفايل وبعد كدا بيطلب شهادة التخرج لانها تانى اعلى درجة وبعدها على طول بيطلب شهادة الخبرة الاصل ومدعومة باتامينات ودى هاقف عندها شوية لان فيها كلام كتير بصوا ياجماعة شهادة الخبرة عليها 8 نقط دى لو 4 سنين ونظرا لان المصريين شاطرين فى ضرب الشهادات والتلاعب فى الورق هما حكموا الموضوع دا بالتامينات بمعنى انك ممكن تضرب شهادة خبرة لكن ماتعرفش تضرب تامينات لكن الدرجة ياجماعة بتتاخد على الشهادة فقط ونحط تحت الكلمة دى مليون خط لان التامينات وسيلة تدعمها مش بيتاخد عليها اى نقطة يعنى فية ناس بتقدم شهادة مثلا ب6 او 7 سنين لكن تامينات سنة او اتنين وبنلاقى ياخدو ال 8 بوينت طبعا دا بيرجع لشخصية المستشار ومدى تقبلة لموضوع التامينات فى مصر لكن نرجع ونقول التامينات اساس المقابلة بمعنى من غير تامينات الملف بيترفض بنسبة كبيرة جدا الا حالات معينة لكن الورقة نفسها بتاعت التامينات مش عليها اى نقط اضافية وانا قولت فى اكتر من مداخلة الحكاية دى التامينات اكتر من 70 % من المقابلة ودى اه حاجة لان 8 درجات لو فقدهم الشخص مستحيل يتعوضوا فى حاجة تانى ارجو ان يكون كلامى وصل واتفهم صح بعد موضوع الخبرة والتامينات تقريبا بيكون خلاص ابدى راية النهائي فى الملف سواء بالقبول او الرفض يعنى دول ال 3 نقط الرئيسية اللى بيدور عليها المستشار فى المقابلة من ناحية الورق طبعا لان السن بالاضافة للتعليم بالاضافة للخبرة دول ب 33 بوينت يعنى نص الملف حاجة اخرة عاوز اقولها المستشار قبل مابيدخل المقابلة بيبقى دارس كل ملف كويس جدا لانة بيستلمها قبل المقابلات بفترة كافية وبيبقى عرف كل ملف نسبة قبولة اد اية ومين هايترفض ومين هايتقبل ونقاط قوة وضعف كل ملف وهايتكلم فى اية ومش هايتكلم فى اية فى كل ملف يعنى زى القاضى لما بيدرس القضية ويبقى عارف حكمها هايبقى اية الا لو ظهرت حاجات جديدة فى المقابلة ممكن تحول الطريق سواء للقبول او الرفض يعنى ممكن ملفك يبقى مفتوح هناك على الاد لكن فى المقابلة بتقدملة ورق يقوية ويخليك تعدى مرتاح او ملفك زى الفل بس انت حبيت تعمل علية ناصح وتلف وتدور ودى حاجة لو حسوها يبقى خلصت وملفك هاتاخدة فى ايدك وانت وخارج لانهم بيكرهو الكدب واللف والدوران ودايما بنقول لو فية نقطة ضعف معينة فى ملفك اتكلم عنها بكل صراحة وحاول تقنعة بيها بدل ماتلف وتدور علية وتعمل ناصح احنا مش انصح من الناس دى وعلشان نصاحة وفكاكة الشعب المصرى هما بداو يضيقوا الموضوع دا وداو يحطولة قواعد واقوانين تحكمة وتصعبة اكتر علشان اللعب الكتير اللى بيتعمل وارجع اقول كل مستشار ولة ظروف ولة راي ومش كلة زى بعض لانهم بيسيبوا حاجات معينة لتقدير المستشار بتاع الهجرة ممكن يقتنع بميلفك وشخصيتك وانك هاتعمل حاجة هناك بس فية حاجة معينة ممكن تعطلك هو بيتغاضى عنها ويعدى وواحد تانى العكس تبقى كل الامور ماشية حلو بس هو متربس على حاجة معنة ومش عاوز يفهما احنا بنتمنى لكل الناس النجاح والتوفيق طبعا لكن بنقول الكلام دا علشان كل اللى بيدخل يبقى عارف كل حاجة ومايوقعش فى غلط واحد قبل كدا وقع فية ربنا يوفقكم كلكم ويححق لكم كل اللى بتحلموا بية انا كدا قولت كل المعلومات الى عندى واللى تخص الملف بتاع الهجرة ياريت اكون قدرت اوصل ملعومة للناس ممكن يستفيدوا بيها ومايتضروش انا اسف جدا للاطالة ياجماعة بس انا حبيت اشرح الموضوع كلة علشان دى هاتبقى اخر مداخلة ليا هنا ووقتى اوفرة لنفسى ولاى حد عاوز معلومة تفيدة وتكون صح لان معلوماتى متاكد منها جدا وبالتالى ماعنديش استعداد ادخل فى نقاشات جانبية مع ناس مش عارفة وملفة بنظام الهجرة اسف مرة تانى للاطالة وسامحونى ربنا يوفقكم ويكون معاكم صلولى كتير وربنا يكون معاكم هانى1 نقطة
-
طب و الله ما اتفاجئت حتى هو يعني كان متوقع إيه أكتر من كده ؟ مهو لما نقول للقاتل و النبي حقق و قول لنا انت غلطان و لا لأ .. هنتوقع إيه ؟ قالوا للقاتل حقق .. قال جالك الفرج شوف سبحان الله عرفوا ان من ضمنهم ناس متخفيين في زي الجيش المصري منغير حتى ما يقبضوا على ولا واحد منهم و لا يصيبوه يا سلااااااااااااام بس و الله الناس دي عملت الواجب و زياده من ناحيه أسقطوا أي خطأ عن جنودهم و من ناحيه تانيه علقوا الشماعه على رقاب مصريه كمان و كل ده علشان ميبقاش في مجند إسرائيلي تحت طائلة المساءله إنما لما كان الوضع قبل كده معكوس .. كانت بتبقى التحقيقات عندنا من أول يوم نتائجها مبهره إسرائيل تشاور بس و عندنا بقى إيه .. هاتوووه ... إسحلوووه .. إسجنوووه ... إهبلوووه ... إنتحروووه و خلاص جندي و راح حسبنا الله و نعم الوكيل و بعدين يعني ايه نهدد دلوقت بسحب السفير لو ماقدموش تحقيقات موضوعيه و نزيهه ؟ إذا كنا لما طالبنا بيها أول مره جت كده .. هل يعني هنطالب بإعادتها و يتغير الحال ؟ ولا دول بس كلمتين بيتقالوا إستباقاً لحالة الغضب اللي هتحصل في الشارع المصري ؟ طب و الله ده مش بعيده إسرائيل ترفع قضيه عالحكومه المصريه و تتهمها بالسب و القذف علشان قالوا ان تحقيقات اسرائيل غير موضوعيه و غير نزيهه دول ناس معندهمش دم و قادرين و يعملوها .. و بكره تقولوا أم كريم قالت حسبنا الله و نعم الوكيل1 نقطة
-
منقول اهداء لكل ابناء تلك المحافظه الجميله من حفكم ان تفتخروا بان هؤلاء الابطال من محافظتكم و بانكم من محافظه هؤلاء الابطال1 نقطة
-
مش عارف اقول ايه... ساعات بحمد ربنا انى ههاجر و اسيب البلد, لان بصراحة الواحد مرارته اتفقعت. انا مش مفقوع من التقرير الاسرائيلى ده.. انا مفقوع ان الخنوع وصل بينا للدرجة دى.. هو سحب السفير ده كيميا؟ اذا كان وفقا للاتفاقية اللى خايفين على احاسيسها, مش لازم يكون لينا سفير, و وجود بعثة دبلوماسية كافى.. ايه المشكلة بقى مش فاهم. بس بعد التقرير ده حتى سحب السفير مالوش اى قيمة.. احنا المفروض نضرب لهم السفارة بتاعتهم هنا, و نقول لهم معلش اصل كنا فاكرينه حرامى غسيل.1 نقطة
-
عليك ان تقرأ المداخلات جيدا وبعد ذلك قوم بتحليلها كما تشاء لم يمس الاسلام هنا بكلمة واحدة بل الجميع اتفق على ضرورة اسلامية الدولة ولكن بدون سلطة استبدادية باسم الدين خاصة ان الحكم باسم الدين حكم مطلق غير قابل للتقض او التعارض ويفترض على من يحكم باسم الدين ان لا يخطأ وهذا ليس من طبيعة البشر ومصر دولة اسلامية بحكم غالبية سكانها وايضا محافظة ومتدينة بحكم ثقافتها واعنى هنا المسيحيين والمسلمين سواء فما هي المشكلة ؟ لما هى مسلمة ومتدينة خايف من أية ومين يقدر يمشى حاجة عليك غصب عنك وهل حكمت على ما بالنوايا ام هى مجرد تكهنات ولية لغتك حادة ويعنى اية انك تعنى المسلمين والمسيحيين هل هناك من تداخل مسيحى بالتوبك فلماذا نوصى انفسنا عليهم هم اولى بالرد اذا رآو او تراء لهم ان ما يتم النقاش علية خطر عليهم لماذا نقف امام التغيير ونقيم الحكم قبل ان نرى تبعاتة رغم ان مصر اهلها كما تقول اهل دين اسمحلى ان اقول لك وللكثيرين هنا لو هناك من كفر باللة ومن ثم تراجع وأختار الصواب والاسلام ثانيآ فهل نقبلة بيننا ام نشك فى نواياة لو قسنا هذا على كل الافكار بدون تقييد ربما نرتاح من الشك لان النوايا فى علم الغيب والمغير هو الله وأهل السلف كما تعرف كانو منبوذين من النظام وما قبلة من نضم فاشية وعندما فتحت الابواب لهم يحاولون المشى وربما الجرى فى النور بعد الثورة فلنتركهم ونحكم عليهم اثناء ممارسة الحياة النيابية وأن سقطو فالجميع سيلفظهم اما ان نحاكمهم فهذا اولى ان يحاكم الجميع سلفى وسنى وعلمانى وليبرالى وصوفى فالجميع اما كانو فى الخفاء او منافقين او استغلالين او حمقى فقبل اطلاق الاحكام على الناس يجب ان نتوخى الحظر لاننا نحكم على غيبيات وذمم ونوايا .. ياريت مايكونش ردى عليك جانبة الصواب لانى ارى فى مداخلاتك كثير من الصواب ولن اقول كما قولت انت كل سنة وانت طيب1 نقطة
-
1 نقطة
-
استاذ طائر اولا حمد لله على سلامه حضرتك ثانيا الحمد لله انها جت فى المال و مجتش فى الصحه و دا الاهم احب اذكر حضرتك بحديث الرسول صلى الله عليه و سلم الجميل عن أبي هريرة -رضي الله عنه- أن النبي -صلى الله عليه وسلم- قال: "ما يصيب المسلم من نصب ولا وصب ولا هم ولا حزن ولا أذى، حتى الشوكة يُشاكها إلا كفر الله بها من خطاياه" عن صهيب بن سنان أن النبي -صلى الله عليه وسلم- قال: "عجباً لأمر المؤمن إن أمره كله خير وليس ذلك لأحد إلا المؤمن إن أصابته سراء شكر فكان خيراً له، وإن أصابته ضراء صبر فكان خيراً له و بمقوله سيدنا عمر بن الخطاب روي عن عمر بن الخطاب (رضي الله عنه) قال: ما أصابتني مصيبة الا وجدت فيها ثلاث نعم: الأولى، انها لم تكن ديني، والثانية، انها لم تكن أعظم مما كانت. والثالثة، أن الله يجازي عليها الجزاء الكبير، ثم تلا قوله تعال: " أولئك عليهم صلوات من ربهم ورحمة وأولئك هم المهتدون" تفكر فى الاحاديث و باذن الله سترى ان نفسك هدات و تعزت1 نقطة
-
1 نقطة
-
السؤال هل الثورة في حد ذاتها غاية ؟؟؟ أم وسيلة ؟؟ بمعني آخر بلدان كثيرة قامت بها ثورات ناجحة جدا و لم تؤثر في ظروف البلد إطلاقا و العكس صحيح ، هل قامت في تركيا ثورة ؟ هل قامت في ماليزيا ثورة ؟ هل قامت في البرازيل ثورة ؟ يعني يا فرحتي بثورة علي الطريقة الكلاسيكية و انتصرت و طهرت تماما أعدائها وحققت أهدافها الإنتقامية كمثال ثورة 1952 ، و لم تحقق علي الصعيد الوطني نصر حقيقي أعتقد إن كلمة ثورة يستغلها البعض بطريقة سيئة ، لتصبح في حد ذاتها هدف لازم نتعامل مع الثورة دائما فقط علي أنها وسيلة1 نقطة
-
قد نضيق ذرعا بكل ما بين أيدينا و لا نعد نرغبه و لا نريد منه شيئا بكل ما يشمل من عطايا و مزايا مقابل رغبتنا في شيء واحد فقط و للعجب فقد يكون ذلك الشيء في كثير من الأحيان لا يستحق كل هذا العناء!!!! و قد يكون يستحق و بشدة لا أحد يمكنه تقييم ذلك سوى الشخص نفسه إنها النفس البشرية الغريبة جدا جدا جدا في تحديدها لأولوياتها من احتياجاتها1 نقطة
-
عمري ماقعلت الحزام لكن حصلت معايا حاجة غريبة كل مرة ادخل السعودية ياخدوني تحري لان اسمي شبيه باسم واحد تاني مطلوب عندهم لما رجعت مصر لقيت ضابط الجوازات بيبص لي من فوق لتحت ومش زوجتي وعيالي وبعدين قال لي استنى شويه .. وبعد دقيقتين ختم الجواز انا قلت اسأله . ليك قرايب ف السعودية .. وبعدين قلت بلاش لحسن ميفهمش النكته و ينكد عليا لكن افكس موقف حصل فعلا إني كنت مسافر بعد احداث سبتمبر لاول مرة في حياتي الى اتجه غربا الى كندا بمفردي زوجتي تولت ترتيب الشنطة و بعد السلامات والدموع والابتسامات وصلت المطار بمفردي لاني لا احب التوصيلات وافضل السلام ف البيت وكل واحد يعيط براحته رحت المطار ودخلت ع الجهاز لقيت الضابط بيقول لي مين رتب لك شنطتك دي قلت له انا قال لي ممكن نفتحها فتحت الشنطة فعلا بكل هدوء لقيت على وش الهدوم سكينة مطبخ كبيرة تخيلوا وشي جاب الوان الطيف ومبقتش عارف اضحك والا اعيط قلت له يا باشا انا مراتي هي اللي رتبت الشنطة وهتلاقوا بصماتها ع السكينة وتقدر تعتبرني طلقتها خلاص قعد يضحك وقال طبعا انت عارف انه مستحيل تطلع بيها ع الطياره قلت له بالنسبة لمراتي مستحيل اسمح لها تخرج من اوضتها بعد اللي عملته لكن لو تقصد السكينة .. تقدر تعتبرها سوفينير1 نقطة
-
المآء وَ الهوآء أرخصَ الاشيآء على هذآ آلكوكبَ , و أغلاهآ ايضَاً فكروَا بَـــــ أنفسكمَ , و تلفتو حولكمَ .. ستكتشفونَ أن لديكمَ آلكثير من الأشياءَ الثمينَه التي تظنونَ أنهآ رخيصة ؛ و لكنهآ غآليه جداً ؛ مشكلتنآ أننآ لَا ننتبه - ولا نحتفي - بَـــــ الأشياء التي بين آيدينآ ! لأننآ مشغولونَ بَ الاشياء , التي بين أيدي الآخرين لــ محمد الرطيان1 نقطة
-
اهلا بك ...........مرة اخرى يبدوا انك لا تعرف كثيرا من تاريخك المصري فضلا عن التاريخ السعودي او العربي او الانساني عموما............. لو عدنا الى التاريخ المصري القريب (حتى اوائل الاربعينات) لوجدنا ان النساء كن يلبسن حجابا و نقابا ((اشد واكبر من الذي تلبسه المرأة السعودية الان)) و كان غالب الرجال ملتحين (و حتى العالم الغربي و الشرقي و نظرة لصور قاليليو و دارون و فرويد و ابراهام لنكولن تجد الجواب ان لم تملأ عينيك طريقة الشعب العودي في الحياه....... ولو رجعت لرسومات البرديات القديمة المصرية لوجدت ان لباس رجالهم اشبه بلباس اهل السعودية و اليمن و الهند في كثير من تفاصيلها مما يثبت تقارب الاصل البشري كلما رجعنا تاريخيا الى الوراء ....اما تربية الغنم فهي افضل تربية البقر عدا انها كانت مهنة ((جميع الانبياء عيهم صلوات الله و سلامه))...ثم من قال ان مصر القديمة لم تعرف رعى العنم ومن رعاة الغنم من حكم واسس اسرة مصرية قديمة....و ضلال البعض بعبادة (ايبس الكبش)...اما بناء الاهرامات وان كانت ولا تزال معجزة معمارية-بالنسبة لنا والى الابد الا انها ليست كذلك لمعاصريهم.....فلم تمنعهم من الوقوع تحت حكم الاخرين مئات والاف السنين ولم يكن بناة الاهرام بمستوى قوة(من نحت من الجبال بيوتا)...لكن لا كرامة لهم بعد كفرهم بالله.............اما مسك السواك(فحقيقة لا اعرف كيف لي ان ارد) فمنذ متى كانت النظافة مما يعاب عليه المرء و هل كان بناة الاهرام يغسلون اسنانهم بمعجون سقنال تو..!!!!!!!!!!!!!..................1 نقطة
-
لؤلؤة .. أحبك أحبك لا كهذا الحب الذى يتهجى حروفه فى رواية تبدأ وتنتهى فى جزئين من رجل وامرأة ولا كالحب الذى يؤلفه الكتاب والشعراء حين يجمعون كل المعانى فى كلمة أو يرسلون كل الكلام فى معنى ولا كالحب الذى يباع ويشترى فتأخذ منه بالمقايضة أكثر مما تأخذ منه بالقلب ولا حتى كالحب الذى تعبر عنه كلماتى هنا فأنا أحبك يا حبيبى حب ولا كالحب نفسه لا كالحب الذى يعرفه الناس و الذى مرت عليه أزمنة أرضية متوالية فجعلته معادا ومحفوظا ومستهلكا يبدأ بطقوس شاعرية وينتهى نهايةاجرائية حسابية أحبك لا كالحب الذى يجيئه العشاق مبهورين ..ثملين وهم فى اشراقة ونور فيعيدهم فى لحظة واحدة عنه وهم فى سواد وظلمة فأنا أحبك حب .. لا يعرف له بداية ولا نهاية حب لا يعترف بمحطات الوصول والإنطلاق والسكوت والصخب لا بلحظات الضعف والعتاب والإنكسار لا بفورة مشاعر تهيج وتخمد لا بالمرض ولا حتى بالموت .. فحبى لك لا يرى بالألوان الوقتية التى تبهت بالزمن وعواديه ولا يتأثر بالمظاهر الشكلية والأحكام العرفية حبى لك لا يعرف التقلبات المناخية الأرضية حبى لك تخلق فى قلبى عندما خلق الله الأرض ونفخ فى أحيائها من روحه واختصنى الله من بين كائناتها بالجزء الأكبر من هذا النور الإلهى ليشكلك به داخلى الحبيب الأوحد الخالق والخالد أحبك أنا أحبك .. حب لا يصدقه عقل ولا تسعه قلوب الناس جميعها اذا ما عبئتها بحبى آه حبى .. الذى لا يصدقه الناس ولا يستوعبونه ولا يخطر حتى ببالهم أنه موجود فوق سطح الأرض أحبك ولم أعرف الحب سوى لأننى أردت أن أحسك وأعرفك وأتخيلك فكل ما أريد أن أحسه وأعرفه وأتخيله فى هذه الحياة علمنى حبك اكتشافه أحبك لأننى لا أريد أن أوجد سوى فيك وأن لا أبقى سوى فيك وأن لا أضم نفسى لنفسا سوى لنفسك أنت أحبك لأننى لا ألمس حقيقة ولا عقيدة ولا معنى سوى عندما ألمس قلبك .. قلبك أنت أحبك وحدك أحبك كون أحبك سطوع أحبك صلاة أحبك رسائل إلهية حطت على هذه الأرض وأدارت الحياة أحبك مركز لدقاتى ونبضاتى ومحرك هادر لأنفاسى وحياتى أحبك حواء الأزلية المحظوظة التى جاء موضعها فى لحظة التكوين إلى جانبك لترافقك فى الجنة مع الملائكة ثم تعيش معك على سطح الأرض فى كنفك المسحور لتكّون أنت وهى عالم كامل يسبح فى فلك الله ويذرى كائنات تخرج من يد الله ومن نور الله ومن حب الله لكائناته ومن حب الكائنات لخالقها أحبك أنت أنت يا حبيبى كما أنت أنت يا حبيبى أحبك http://www.youtube.com/watch?v=yCWWacOXfA81 نقطة
-
pourquoi tous cela mes amis? soyez gentils l un avec l autre pourquoi defendez vous comme votre croyance ? je me demande une bataille a rien de raisons je vous oblige messieur hani de dire desole a vous l un et l autre apres dire desole a nous tous dans cette forum Kerob0 نقاط
-
تأمينات أربع سنين هتديلك 8 نقاط أما تأمينات سنتين هتديلك 6 نقاط والمهم في الملف هو اجمالي النقط بتاعتك اللي توصلك للحد الادني اللي يدخلك كيبيك يعني ممكن النقطتين دول يتعوضو في مكان تاني مفيش مشكلة Monsieur Hani مساء الخير مسيو هانى مع احترامى الشديد لكلام حضرتك لكن التامينات ماعليهاش اى نقط اللى علية نقط شهادة الخبرة دى عليها 8 بوينت انماالتامينات لا انما اهيمتها فى انها بتدعم شهادة الخبرة والدليل ان فية ناس مش بيكون معاها تامينات وبتتقبل ودا حصل الميشن اللى فات ودليل تانى انك لما بتبعت الملف ممكن مايكونش فية شهادة تامينات وبيتفتح ودا حصل معايا انا شخصيا ياريت حضرتك قبل ماتقول معلومة تتاكد منها لسبب المعلومة هنا اما تفيد او تضر ممكن تتكل ناس عليها وفى الاخر تكون مش مظبطة او فعلا تبقى مظبوطة وتفيد حضرتك شهادة التامينات وللمرة التانية مالهاش اى نقط ودى معلومة للكل اهميتها فى انها بتاكد انك بتعمل فى نفس المجال اللى مكتوب فى شهادة الخبرة كمان فية ناس بتجيب شهادة تامينات بفترة غير اللى مكتوبة فى الشهادة سواء كانت اقل او اكبر معلش انا اسف جدا لو كان كلامى ضايقك لكن الامانة فى المعلومة هنا بتفرق وزى ماحضرتك بتحب تاخد معلومة تبقى صح مية فى المية لازم برضو تدى معلومة صح مية فى المية الموضوع دا مستقبل ناس كتير هنا وموضوع التامينات بالذات دا اكبر واتقل حاجة نتكلم فيها لانة 70 فى المية من الملف وقوتة فلازم تكون المعلومة صح قبل مانقولها اسف جدا للاطالة وربنا يوفقك وانا تحت امرك فى اى حاجة اخوك هانى الاستاذ العزيز هانى انا اسفة انا اختلف معاك فى الموضوع دة انا معاية ال سي اس كيو وبعد محاولتين وعندى خبرة معقولة فى الموضوع دة لازم دلوقتى شهادة تامينات انا فى الانترفيوا رفضت المستشارة تماما النظر لشهادة الخبرة واعطت الدرجات فقط على التامينات رغم ان شهادة الخبرة سليمة قالت لى مليش دعوة غير بالتامينات ودة طبعا لانهم اكتشفوا ان اسهل حاجة شهادة خبرة غير سليمة من اى مكان وكمان بالمدة الى انت عاوزها طبعا اتفق معك تماما الى يدى معلومة لازم يكون متاكد ولكن بعض الموضيع ليست ثوابت حسب مزاج المستشار يبقى الى عندة معلومة موثقة يكتبها غير ذلك بلاش لانها ممكن تكون اشعة وتضر وطبعا اتفق معك فى ذلك تمام ويا جماعة الى عندة معلومة اكيدة فى الموضوع دة يشاركنا وشكرا وهل انا قولت انها مش مهمة؟ لو رجعتى لكلامى انا قايل انها مهمة واهميتها اكتر من 70 فى المية من المقابلة لكن اللى بقولة وباكد علية ان التامينات ماعليهاش ولا نقطة ودليل قاطع ان فى ليستة الدرجات مش مذكورة لكن المذكور شهادة الخبرة 44 سنين ب 8 بوينت التامينات سند ودعم لشهادة الخبرة ومستشارين كتير بيعدو من غيرها لو متاكدين ان باقى الورق سليم ومتاكد من صدق اللى ادامة مش معنى ان مستشارة او اتنين رفضوا بسببها يبقى عليها درجات الميشن اللى فات فية ناس عدت من غيرها خالص هل المستشار دا مش فاهم علشان يعمل كدا؟ انا مش فاكر اسم الشخص اللى عدى من غيرها لكن لو رجعتى حضرتك فى مشاركات الميشن اللى فات هاتعرفى انا بقول اية التمينات يافندم ماعيهاش ولا بوينت ولو فية دليل عند حضرتك غير اللى قولتهم ياريت تفيدينا كلامى انا متاكد منة جدا جدا ارجعى لليستة الدرجات وهاتعرفى انا بقول اية برجع واقول فى الاخر ياريت قبل ماندى معلومة نتاكد منها علشان اخواتنا اللى هنا وياريت اللى يتكلم يبقى فاهم كويس وعندة دليل واضح علشان دا مستقبل ناس زى ماقولت وموضوع التامينات دا موضوع شائك جدا ومهم وياريت نتحرى الدقة فية شكرا جدا هانى-1 نقاط
-
أنا حزين جدا لتصرفات بعض العيال الصغار اللي عاوزين يسافروا دون عقود دون مواثيق تحفظ حقوقهم فمن يسافر على هذا الطريق يتحمل عواقب حماقته يعني اليوم اليوم الثلاثاء 23-9-1432 التقيت بواحد مصري واصل اليوم على فيزة مهندس تعرفوا ايه بيقولي بداية سألته عن مرتبه اللي تعاقد عليه رد علي باقي والله ماتفقت معاهم على حاقه هوه انا دلوقتي واصل طب يابهيمه انت لو حصل لك حاقه مين الجهة اللي بتوقف معك حتى القنصلية المصرية حيرموك بالزباله لانك ماتحملش وثيقة بينك وبين الشركة لو يعطوك ريال واحد بالشهر تسكت وماتتكلمش حرف واحد يابهيمه اصلا البهايم تعرف حقوقها واجباتها-3 نقاط