لوحة القادة
المحتوى صاحب التقييم الأعلى
عرض المحتوى صاحب أعلى تقييم في 09/08/11 في جميع الأقسام
-
هى : ابنة احد اقاربى المقربين جدا كنت فى ريعان الشباب ، ايام كانت طفله صغيره ، وكنت احبها واغدق عليها واصطحبها معى اينما ذهبت كانت تشبهنى كثيرا حتى ان الكثير من الناس اعتقد انها ابنتى ، مرت الايام وباعدت بين كلينا الجغرافيا لكننا احتفظنا بنفس الحب والود كما لو ان الزمان لم يمر على كلينا ، هى تخرجت فى الجامعه والتحقت بعمل لائق بعد ان توفى والدها ، وانا مازلتُ اودهم وازاورهم لا للقرابه بقدر الصداقه والحميميه والعشره بيننا تزوج اخوتها جميعا حتى من يصغرها ، وبقت هى وحيده مع والدتها فى بيت العائله ، لم يتقدم احد لخطبتها مع العلم انها على خلق عالى ومتدينه لأقصى مدى / هادئة الطباع على قدر من الجمال / فقط هى سمراء البشره قليلا كنت أتألم من اجلها ، واتمنى ان توفق فى لم الشمل وابن الحلال ، فى عش يشارك كلاهما فى بنائه وبينهما الموده والرحمه فى المقابل كنت اعرف شاب مهذب هادئ الطباع ابن ناس خريج جامعه كان بلا عمل لسنوات طوال من تخرجه الشاب يقطن فى مدينه غرب النيل / والفتاة تقطن فى مدينه اخرى شرقه ؟! اليوم صباحا دق جرس هاتفى / وعلى الطرف الاخر كان اخوها الاكبر / عمو عاوزينك تشرفنا النهارده / حاضر مناسب امتى / طيب مش تسأل الاول ليه / هو لازم ليه اكيد وحشتكم / طبعا وحشتنا كتير لكن ؟؟ اليوم فى ناس جايين علشان يطلبم ايد كريمتنا / والله ألف ألف مبروك / والفرحه انستنى ان اسأل عن تفاصيل المهم حدث وان تأخرت فى عملى مجبرا ، فالكثير منه معطل ازاء بلطجتى فى الاستجمام وامداد اجازه العيد عدت الى بيتى وتحممت واستبدلت ملابسى / ثم ذهبت اليهم على وجه السرعه / وصلت متأخر والناس حضور مجتمعين وما إن دخلت عليهم حتى فوجئت بالشاب ووالده واخوته / وانا اعرفهم جميعا منذ اكثر من عشرين عاما رب الاسره رجل دمث الخلق متدين / كلما دخلت المسجد أراه / كذلك الشاب واخوته / رحبت بهم جميعا بعد ان عرفنى لهم اخيها الاكبر / عمى لقاء / وكانوا رغم معرفتهم بى / لم يكونوا يعرفون صله الرحم بيننا ثم بادرتهم بالسؤال / قريتم الفاتحه ولا لسه / رد اخوها واحنا نقدر طبعا مستنيين حضرتك ... طيب الناس دى انا اعرفها من عشرين سنه / ولا احسن ولا اكرم سلوكا وخلقا / نقرأ الفاتحه / وبعدها اخذت العريس الى عروسه / والبسها شبكتها وعلت الزغاريد حتى ملئت المكان بأكمله بالفرح والبهجه والسرور وتمت الخطبه وسط حديقه تلف جوانبها اشجار الياسمين / عقبال كل البنات / أمين أمين أمين ثم سألت العروس كيف تم التعارف بينكم / وانت فى الشرق وهو فى الغرب / اخبرتنى ان له اخت تزوجت حديثا فى الجوار وتعرفت اليها وهم يأدون صلاة التراويح فى المسجد المجاور / وكان لإعجاب اخته بها وشهادتها لها هو سبب تقدمه إليها وحيث ان اخوها قد عين فى احدى الشركات حديثا / فقد رشحتها له للزواج / وتمت الخطبه فى ليله بهيجه مفرحه سبحان الله / تمسكت هذا الفتاه بربها وتيقنت من مشيئته ورضت بما قضاه عليها ردحا من الزمن ليس بالقليل فأحتفظ الله لها بأحسن رزقها / شاب من اسره كريمه متدين على خلق عالى / فسبحان من يلم الشامى الى المغربى واخلص القول فى ان على فتياتنا التمسك بدينهن والرضى بالنصيب والإيمان بتصاريف القدر والثقه فى مقدرته .6 نقاط
-
أيه التوبيك المخنوق ده :blink: أنا من ساعة أستاذ viralmind ما شنق روحهفي توبيك مودك أيه وأنا مش متفائلة خالص طب جربتم تفتحوا الشبابيك تروحوا الجونينة أي أكسجين يجي ينقذكم كده ولا حاجة :unsure: طب أنا عندي اعتراف ليكم أنا مش مخنوقة ينفع أقعد معاكم في التوبيك المخنوق ده؟ ولا الدعوة قاصرة علي المخنوقين بصوا ياجماعة حل للخنقة بجميع أنواعها خدوا نفسيكم بعيد شوية عن الناس خد نفس عميق 3 مرات وطلعوه براحة وببطء شديد وأنتم بتقولوا الحمد لله وبعدين بقي بصوا علي الشمال وإقفلوا باب إمبارح خلاص مش موجود راح وانتهي وبعدين بصوا علي اليمين واقفلوا باب المستقبل وقولوا له إنت لسه مجيتش هأوجع دماغي بيك ليه ما يمكن ما تجيش وبعدين بصوا ما طرح ما أنتوا واقفين ....اللحظة اللي أنتم عايشينها دي ممكن تكون آخر لحظة في عمركم صدقوني لو بصتولها كده هتحبوها حتي لو فيها غسيل مواعيين :P أو فيها سلفيين أو ليبراليين المهم استمتعوا بيها من غير خنقة خالص جربوا الوصفة دي وحاولوا تسمعوا الدنيا ريشة في هوا http://www.youtube.com/watch?v=Xb_GnYvB6LM وكلمة أخيرة (مش أخيرة قوي عشان أنتم عارفين أنا رغاية) بالنسبة للأخ عمدة اللي مضايق من هجوم الناس عليه أو اقحام سيرة السلفيين أة الليبراليين افتكر دائما "رأيك في لا يدل علي ولن يدل علي بل يدل عليك " بالنسبة لبينكي المضايقة من المواعيين افتكري دائما إن المواعين علينا حق :P بالنسبة للأخ بكار اللي مضايق من تشتت الحوار متزعلش نفسك ولا تخنق نفسك أبدا لما الحوار يتشتت أضبط عدستك علي الناس اللي لسه مكملة حوار في صلب الموضوع وتجاهل تماما أي ضوضاء أي شئ تركز عليه يزيد وأوعي ترد علي ضوضاء لأنها هتزيد ركز علي اللي أنت عايزة بالنسبة للأستاذ viralmind منك لله ياشيخ كله من الست المخنوقة اللي أنت حطتها لنا في المحاورات bsh:) لكن سؤال خنقة حضرتك فكت ولا إيه؟ إحنا يهمنا سعادة حضرتك :wub: طيب أنا طولت عليكم وشكلكم اتخنقتوا مني :P فهأمشي بس مش قوي هأقعد علي الباب عشان أنا عاجبني التوبيك كان معكم أختكم اللي مش مخنوقة "الحمد لله" مراسلتكم من برنامج مفيش حاجة مستهالة4 نقاط
-
اتخنقت من الانشقاق الموجود بين المصريين بعضهم البعض وباتخنق اكتر لما الاقية بين زملاء محترميين وعلى قدر عالى من التعليم كما هو موجود بالمنتدى هنا .3 نقاط
-
أؤيد النزول يوم 9/9 و الله بأيده بجد بكل ما فيا عشان نفسي احس بالأمان بأة خلاص لأمي و إخواتي و عيالي و مراتي بأيده مع الاعتصام الكامل و العصيان المدني و أقصى درجات التصعيد الشعبية لحد ما تنزاح الغمة بأة. زيي آلاف على فكرة .. الموضوع دلوقتي بقى مصري و بس ما عادش ينفع فيه ابريلي و اخواني و سلفي و قبطي و ليبرالي يا جماعة و الله كلنا بنغرق .. احلى كلمة سمعتها: 25 يناير لم تكن الا بروفة للثورة الحقيقية. الله المستعان3 نقاط
-
مرحبا ... اهلا بكم وسهلا انا وان كنت مسرور ممتلئ غبطه إلا ان سعادتى اكتملت بكل من الفاضلات والمحترمين ... الذين شرفونى وشاركونى فرحتى سواء بالدخول / او بمداخله شكرا لكم جميعا على هذا الاحساس الانسانى الاكثر من رائع ملأ المولى اوقاتكم كما حياتكم بالفرح والهناء واعمها بالسرور واعقب عليكم ما يبهج قلوبكم الجميله جمال ارواحكم الشفافه شكرا لاقلامكم النديه التى نضحت بما جادت به سريرتكم البيضاء النقيه بوسعى ان اهديكم عقدا من ازهار الياسمين ... التي تسيّج حديقة منزلهم اشجاره / لعل شذاه يملأ نفوسكم بهجةً كما عبق ليلتنا بالامس عبيره / عقبال كل البنات / أمين أمين أمين2 نقاط
-
2 نقاط
-
تحياتي أحب اقول لبنتنا الغالية لونا أبدعتِ غاليتي و بجد احنا اللي بنجيب لنفسنا الغم كله عيشوا الحياة انبشوا واحفروا و ابحثوا عن الحلو اللي فيها و اوعوا تفتكروا ان دول كلمتين وخلاص و باتكلم و انا ع البر و اني معنديش مشاكل انا بس ما باسمحلهاش تقهرني و على طول حاطاها في حجمها الطبيعي ربنا يسعد قلوبكم جميعا اتفضلوا2 نقاط
-
انا واعوذ بالله من كلمة انا متفائل ودايما مهما داقت الدنيا واتقفلت في وشي بكون موقن ان فيه اله كريم رحيم يرى ويقدر وحاطط امام عيني - لو علمتم الغيب لاخترتم الواقع - ان الله مع الصابرين تخيل لو متدايق وصبرت ربنا نفسه يكون معاك2 نقاط
-
دوافع (الخنقة) فى زمننا الحالي متعددة ولا معصوم منها إلا من رحم الله وأكثر دوافع الخنقة التي نراها فى زمننا الحالي هى انقلاب الموازين تشعر أن الحق أصبح باطل والباطل أصبح حق تشعر انه لم يعد هناك ثوابت أصبحت الغاية تبرر الوسيلة وأصبح هناك تمويع للخطأ لم تعد تستطيع تميز الخطأ من الصواب أصبح هناك متخصصون فى خلخلة أى ثوابت2 نقاط
-
واحدة حماتها جت عندها البيت فبتقوللها : هاتنورينا لحد امتى يا أم الغالى قالتلها : لحد ماتزهقوا مني . . ... . . . . . . قالتلها : طيب عالأقل اقعدي اشربى حاجة ـــــــــــــــــــ مع الاعتذار لكل الحموات الطيبات2 نقاط
-
أنا كنت معادية علي التحرير النهاردة وشفت عربيات أمن مركزي كتيرة لا أعتقد إنهم هيخلوا الميدان يوم الجمعة ومش هايسيبوا الناس تعمل مليونية عادية زي قبل كده ربنا يستر أغنية حلوة علي الليل والمزاج الثوري http://www.youtube.com/watch?v=3qQVoLI-PiY&feature=player_embedded2 نقاط
-
فى حياة كلآ منا شخص ما ... نعتبره قدوه ونكن له كل تقدير واعزاز ومحبه جميل ان نعبر عن تقديرنا لمن نالوا احترامنا فما قيمة ان اقدرك دون ان اظهر لك هذا وما قيمة ان احبك دون ان اشعرك بهذا او اقوله السيدات الزميلات الفاضلات / الساده الزملاء المحترمين هلا عبر كلآ منا عن تقديره واحترامه واعزازه او حبه للشخص الذى اضاف علامه موجبة الى حياته الشخصيه والعمليه كل الشكر لتفهمكم وتفضلكم على بالتفاعل مع الموضوع اشكر منكم سعة الصدر1 نقطة
-
1 نقطة
-
" انشر الحب أينما حللت .. انشره أولا في دارك .. قدمه لأطفالك .. لزوجك .. لزوجتك .. لجارك الذي يقطن بقربك .. احرص على أن يفارقك الناس أكثر سعادة و أفضل حالاً عن حين لقياك .. لتكن مثالاً يحتذى فيه في الإحسان .. لتكن عبد الله المحسن .. الكريم في بشاشة وجه .. الحنون في نظرات عينه .. المعروف بابتسامته .. الخلوق في تحيته .. المحسن في أفعاله و أقواله " الأم تيريزا أعرض عليكم اليوم قصص عن قوة الحب قرأتها هي من كتاب Chicken soup for the soul الترجمة ليست لي ولكن كل الشكر للمترجم الذي لا أعرفه http://www.youtube.com/watch?v=n2aQX9Vz3441 نقطة
-
وعزة الله يا طائر انا داخل لما قريت عنوان التوبيك اكتب تقديري لموهبتك الربانيه وشوفت بالصدفه كلماتك الرقيقه جزيل امتناني يا حبيبي وجمعنا الله واياكم في مستقر رحمته تاني انسان بقدر هو عبير عشان اتطوير الهائل في شخصيتها واسلوبها ربنا يحميها واسرتها الكريمه تالت واحد باشمهنس ياسر عشان لقيت اخيرا هدف لحياتي حعمله هو عارفه كويس bsh:)1 نقطة
-
السلام عليكم ورحمة الله.. الإخوة الكرام... بعد تنقيه الموضوع من المداخلات المخالفة والتى بلغ عددها (49) مداخلة ، وبعد التشاور مع الإخوة المشرفين حول هذا الموضوع ، تقرر عدم إعادة فتحه مرة أخرى لإستنفاذ الغرض منه وتحويل مساره إلى مشاحنات لن يجدى من ورائها أى نفع ،بل ستزيد من خلق روح العداء بين الإخوة الأفاضل . نعتذر لحضراتكم على عدم إعادة فتح الموضوع للنقاش مرة أخرى . مودتنا للجميع عن فريق الإشراف1 نقطة
-
1 نقطة
-
1 نقطة
-
لا شيء في الدنيا خاطيء تمامًا حتى الساعة المتوقفة تكون صحيحة مرتين في اليوم ل "باولو كويلو "1 نقطة
-
إخلاء ميدان التحرير من قوات الشرطة إعتباراً من منتصف ليل اليوم الخميس الموافق 8/9 وحتى منتصف ليلة الجمعة الموافق 9/9/2011 #RNN #Egypt أعلنت وزارة الداخلية أنه إيماناً بحق التظاهر السلمى وحرية التعبير عن الرأى بإعتباره أحد مكتسبات ثورة 25 يناير .. وفى إطار الدعوة التى وجهتها بعض القوى والتيارات والإئتلافات بالتظاهر السلمى يوم 9/9 فإن وزارة الداخلية تؤكد على ما يلى:- ** إلتزاماً من وزارة الداخلية بحق التظاهر السلمى فسوف يتم إخلاء ميدان التحرير من قوات الشرطة إعتباراً من منتصف ليل اليوم الخميس الموافق 8/9 وحتى منتصف ليلة الجمعة الموافق 9/9/2011 . ** تهيب وزارة الداخلية بكافة القوى المشاركة وشباب الثورة الشرفاء عدم السماح بدخول أو إندساس أى عناصر تحاول إستغلال هذه التجمعات السلمية المشروعة للقيام بأية عمليات أو محاولات للخروج عن القانون أو إحداث فوضى أو شغب أو إعتداءات على أية ممتلكات عامة أو خاصة أو تعطيل حركة المرور ومصالح المواطنين . ** أن أجهزة وزارة الداخلية تمارس مسئوليتها فى حماية المنشآت والمواقع الشرطية بإعتبارها ملكاً للشعب ، وستقوم بالتصدى بكل حسم لكل محاولات التعدى عليها. ** أن أمن مصر مسئولية كل المصريين الشرفاء وتهيب وزارة الداخلية بكافة المشاركين الإلتزام بالقانون والحفاظ على المظهر الحضارى لمصرنا العزيزة وثورتها الغالية1 نقطة
-
1 نقطة
-
أنا التالتة بعد هند و دريمي الحمد لله مش مخنوقة أكيد قلقانة من اللي بيحصل في مصر بس إن شاء الله خير ..تفاءلوا بالخير تجدوه و حاتقمص شخصية عبير الشرقاوي و أقول للمخنوقين .. يا جماعة إنتوا اللي بتعملوا كدة في نفسكم .. إنتوا اللي بتفكروا بطريقة سلبية .. و طول ما بتفكروا بطريقة سلبية بتجذبوا إليكم الواقع السيء و دي مداخلة دريم النهاردة في موضوعها عن السعادة .. مداخلة جميلة تحياتي1 نقطة
-
إيماءة بسيطة كان مارك يسير في طريقه إلى المنزل عائدا من المدرسة ذات يوم... ولاحظ الولد الذي يسير أمامه وهو يتعثر وتسقط منه جميع الكتب التي كان يحملها وسترتان ومضرب كرة البيسبول وقفاز وشريط تسجيل صغير... فانحنى مارك ومال إلى الأرض ليساعد الولد على التقاط أشياءه المتناثرة.... ولأنهما يسيران في نفس الطريق, ساعد مارك الولد في حمل جزء من الحمل الذي يثقله وبينما كانا يسيران ... عرف مارك أن الولد يدعى بيل. وأنه يحب ألعاب الفيديو والبيسبول ومادة التاريخ...وأنه كانت لديه بعض المشاكل والصعوبات في مواد دراسية أخرى. ثم وصلا إلى منزل بيل أولا...ودعا بيل مارك إلى تناول مشروب ومشاهدة التلفاز معه قليلا, ومر وقت الظهيرة في سعادة مع قليل من الضحك والمشاركة في بعض الحديث, ثم عاد مارك إلى منزله. واستمر مارك وبيل في رؤية بعضهما البعض في المدرسة وتناولا الغداء معا مرة أو مرتين وتخرجا من المدرسة التي كانا يدرسان فيها والتحقا بنفس المدرسة العليا حيث كانا على اتصال طفيف ببعضهما البعض عبر سنوات الدراسة وأخيرا بعد انتظار طويل أتت السنة الأخيرة في المدرسة وقد تبقى ثلاثة أسابيع قبل التخرج فطلب بيل التحدث إلى مارك إذا كان ذلك ممكنا. وذكره بيل باليوم الذي التقيا فيه للمرة الأولى منذ عدة سنوات وسأله بيل :"هل تعلم لماذا كنت أحمل هذه الأشياء الكثيرة, وأنا عائد إلى منزلي في ذلك اليوم"؟؟...... "إنني كنت قد نظفت درجي لأنني لم أرد أن أترك فوضى ورائي لمن يخلفني ويستخدمه من المدرسة... وكنت قد احتفظت ببعض الحبوب المنومة الخاصة بأمي وكنت عائدا إلى المنزل لكي أنتحر... ولكن بعد أن قضينا بعض الوقت معا في الحديث والضحك أدركت أنني لو قتلت نفسي لكنت فقدت ذلك الوقت وتلك السنوات العديدة الجميلة التي تبعته, فكما ترى يا مارك عندما التقطت كتبي في ذلك اليوم فعلت ما هو أكثر من ذلك.....لقد أنقذت حياتي"1 نقطة
-
1 نقطة
-
حبيبتى مدام فولانة الف سلامة على حضرتك صحيح الدنيا ساعات بتفرض علينا ناس فى حياتنا مضطرة تتعاملى معاها لكن مش معنى كده اسيب الناس دى تنكد على او تخنقنى اعملى زى واتعاملى معاها بسعة صدر ومحبة لو مقدرتيش تتجاهليها او تتناسيها او حتى تمحيها من حياتك اما بالنسبة للظروف فهى الحمد لله مش دايمة لاحلو على طول ولا وحش على طول دا انا فاكرة لحضرتك فى توبيك كنت بتقولى الدنيا مرجيحة من تحت لفوق يبقى نركب المرجيحة عشان ننبسط لازم ندوق الوحش عشان نعرف طعم الحلو الحياة ابسط من اننا نعقدها ونكركبها فوق راسنا لحد مانقع بالحمل اللى شيلينه ربنا يحلى ايامك وتفرحى باولادك ويخرب بيت اللى يزعلك ياشيخة قولى آمين1 نقطة
-
التعساء دائما لديهم مايشكون منه او يعاتبون علية انتبه السر انهم يركزون على مايريدون اصلاحه, لاوقت لديهم للسعاده, لا وقت لديهم للشكر بالمقابل السعداء لديهم ذات المشاكل, لكنها لاتشغلهم بقدر ماتشغلهم الجماليات في حياتهم انتبه لهذا السر (التعيس يركز على مايتعسه), ويخلق المبررات ليتعس(تحسين,مواجهه, انتقام, اصلاح...) (السعيد لديه كل المشكلات, ولكنها لاتلفته!) بقدر مايلفته الحب والجمال والنعم1 نقطة
-
يارب تتجوز يا أستاذ بكار يارب كل من ليس له زوجة وكل من ليس لها زوج وكل اللي عايز يغيّر ويجدد ( احنا بس بنهدي النفوس يعني :closedeyes:) يارب كل دول يتجوزوا آمين آمين آمين1 نقطة
-
هههههههـ فيه أولويات يا أستاذه عبيرة .. طبعاً نفسي أتجوز إمبارح قبل النهاردة ، لكن عندي أولويات لأني في مرحلة بناء دلوقتي .. الجواز هيعطلني كتير و هيقف حاجز قدامي لتحقيق ما تبقي من طموحاتي .. أنا إتخنقت من كل ما أحقق حاجة ، تطلع ليا أمنية جديدة .. أحققها تطلع غيرها .. جواز ياعني مبقاش ينفع أقدر أغامر و أخد قرارات منفرده أتحمل أنا لواحدي عواقبها .. إتخنقت من طريقة تفكيري دي .. إتخنقت من زنّ ماما علي وداني ، عايزين نفرح بيك .. :give_rose:1 نقطة
-
1 نقطة
-
أما بخصوص رجوعىإلى من لهم علم كاف باللغة العربية ، فقد فعلت والله ومنذ أربع سنوات وكتبت ذلك هنا وكررته لكل من يعترض على التعبير .. وستجد هذا فى مداخلتى رقم 38 من هذا الموضوع لكن نعمل إيه .. أجهزة الآرسال شغالة 100% .. أما أجهزة الاستقبال فمقفولة أو عطلانة أو مش موجودة :) هذا هو محور الخلاف يا سيدى لسنا بعلماء لغة عربية و بدون الرجوع للغة العربية مثلك - فانا اثق فى كلامك انالا نتكلم عن المعنى اللغوى الصرف الذى قد يكون فعلا لا يحمل اساءة او اهانة انا اتحدث عن انطباعى عندما اسمه اللفظ - كشخص عادى غير خبير فى اللغة العربية - و ما افهمة منة من اساءة و اهانة و اتهام بالنفاق و هو ما اعتقد ان البعض يفهمة بالكيفية التى افهمة بها و خصوصا ان معظم المشاركين ليسوا بخبراء اللغة العربية ارجو ان اكون قد اوضحت نقطة الاختلاف بالضبط ذى ما واحد يقوم با ستخدام احد الكلامات التى قد تحمل معنى سب او اساءة او تكفير و يبرر ذلك ان المعنى النحزى الصرف لا يحمل مثل هذة الاساءة شكرا و تحياتى1 نقطة
-
السلام عليكم ورحمة الله... تم حذف بعض المداخلات للفاضلة عبير الشرقاوى والفاضل engmido لخروجها عن سياق فكرة الموضوع الأصلية وتحويلها إلى شخصنة . الفاضل engmido ..نرجو أن تتذكر دائما أن اعضاء فريق الاشراف هم أيضا اعضاء فى المحاورات يحق لهم الكتابة والرد دون الاحتماء خلف درع الاشراف والذى لا يميز بين عضو ومشرف فى الكتابة..فالمشرف له ماللعضو وعليه ماعليه ...ولا نرى داعى للهجوم على رأى عضو قاده حظه العاثر أن يكون مشرف فى نفس الوقت ، واتهامه دائما بأنه يستغل موقعه الاشرافى فى الرد والكتابة والتهديد ....فهذه نقرة وتلك أخرى. خالص مودتى للجميع عن فريق الاشراف1 نقطة
-
أستاذ إبراهيم أنا لم أسمع أحد يدعو إلى دولة دينية إعلاميا أو على المستوى الشخصى من التيار الاسلامى و لو يوجد أعتقد أنه أخطأ التعبير فهو يريد شريعة الاسلام هى المطبقة و هى الحاكم لاى قرارات او قوانين و ليس حكم لرجال الدين(على فكرة برضة سمعت من احد الدعاه نفيه لكلمة رجال الدين فى الاسلام انما يوجد علماء دين) طيب الخلط ده جه منين؟ أعتقد أنه من التيارالعلماني أصحاب السيطرة الاعلامية التى تسيطر عليها عقدة عصور الظلام الاوربيه و التى فى العادة لا تريد سماع التيار الاسلامى و طرحه لقضية تطبيق المنهج الاسلامى و يصوروا الامر أن من يطالب بذلك هم مجموعة من المنتفعين الذين يتاجرون بالدين للوصول لاغراضهم الشخصية يتبعهم مجموعة من الجهلة المنغلقين فكريا و يريدون دولة على غرار نظام عصور الظلام الاوربية مع إضافة بعض التوابل مثل أنهم سيمنعون تعليم البنات و يقتلوا اللى مش مربى دقنه ...الى اخر هذه الخرافات . صدقنى لن تجد أحد من رموز و قيادات التيار الاسلامى يقول أنه يريد دولة دينية يكون فيها الحكم لرجال الدين و تكون قراراتهم مقدسة لا إعتراض عليها فنموذج عصور الظلام الاوربى لا يخصنا و نموذج إيران لا يمثلنا .1 نقطة
-
امك هى الشخص الوحيد الذى اذا نظرت اليها مبتسما قالت : . . . . ... . . . . . . . . والله انا مخلفه عاهات1 نقطة
-
1 نقطة
-
أحسنت يا دكتور زغلول النجار تعليق صغير منه ولكن يحوي درر مكن الحقائق أولا : لا يوجد فى الاسلام ما يسمى بالدولة الدينية , وان هذا الفهوم هو بدعة من الكنيسة فى العصور الوسطى وان الإسلام هو براء من هذه الفكرة تماما ثانيا: اتفاق الدكتور زعلول النجار مع كثير من العلماء الاخرين أن العلمانية لا تتفق مع الاسلام , وانه لا وجود لما يسمي بالعلماني المسلم حيث انه يرى ان العلمانية لها نبع وللاسلام نبع أخر يختلف عنه تماما وبالتالي لا يتفقان , ويمكنك أن تخرج من هذا الكلام بنتيجة خطيرة جدا ياليت من يدعي انه علماني مسلم بدون علم ان يفهمها . الملاحظ بوضوح أن غالبية العلماء الثقات مجمعين أن الدولة الدينية ليست من الاسلام , وفى ظل ذلك عجيب أن نرى بعض الاخوة ممن يدعون للدولة الدينية ومصرين على ذلك أيها الاخوة أنبئونا هل تريدون اتباع كلام العلماء أم اتباع الهوى ؟؟ عليكم بتحديد وجتهكم اذا اخترتم اتباع هواكم فلتتبعوه ولكن احذروا أن تلصقو ذلك بالدين الاسلامي حتى لا تسيئوا اليه . استاذ ابراهيم ,تحيه لحضرتك اعتقد - وده تصوري - انه لا يوجد عاقل يطالب بدوله دينيه علي غرار الدوله الدينيه التي ابتدعتها الكنيسه في العصور الوسطي فقط يريد الناس تطبيق الشريعه الاسلاميه , تطبيقا فعليا لانهم يأملون بتطبيقها في بداية عهد جديد بلا فساد , عهد يميزه العدل لكل المصريين بكل طوائفهم , مسلمين ومسيحيين , وهذا ما تضمنه الشريعه الاسلاميه إن طُبقت تطبيقا صحيحا حتي من كانوا في ميدان التحرير يوم جمعة الاراده الشعبيه والشريعه , حينما كانوا يهتفون : إسلاميه . . إسلاميه كانوا يعقبون هذا الهتاف ب : الشعب يريد تطبيق شرع الله , أي الشريعه الاسلاميه فلا يمكن ان يقصد أيا كان إقامة دوله دينيه ظالمه كتلك الدوله الكنسيه في العصور الوسطي , لتظلم الناس (أو حتي طائفه) باسم الدين الناس تعبت من الفساد والظلم دي رؤيتي الشخصيه تحياتي لحضرتك1 نقطة
-
موضوع الزي او اللباس موضوع كبير جدا...و ليس بسيط او عابر (كما يظن بعضنا) ﻻنه نتاج و انعكاس عدة عوامل....دينية و ثقافية و اجتماعية و سياسية ...وموضوع خصب لعلماء التاريخ واﻻجتماع بل والسياسة.... وﻻبن خلدون في مقدمته كلام مهم و عظيم بهذا الشان .......... طبعا من اولى (اﻻنطباعات) لمسألة اتخاذ((زي اﻻخر)) ....التبعية فكوني البس زي اﻻخر هو اعتقادي(ولو في العقل الباطن او اللاوعي) ان ذلك اﻻخر هو اﻻفضل واﻻرقى واﻻجمل...واسهل ما يمكن ﻻن يكون مثله هو باللباس.... واللباس دليل على مدى السلطان السياسي او اﻻقتصادي و الثقافي ال...خ و حتى ﻻ يكون كلامي مرسلا ....ﻻضع امثلة-اتمنى ان انجح في توضيح المعنى من خلالها...... 1.تاريخيا ومنذ القدم حصل ان اجتاح الرومان بلاد اليونان...و حسب المنطق السطحي -ان تنتصر ثقافة الغالب على المغلوب لكن ما حدث هو تغلغل الثقافة اليونانية على الرومان -واللباس كان من ضمن تاثر الرومان به...اي ان الرومان كانوا ينظرون ﻻنفسهم انهم رغم انتصاراتهم فهم همج غير متحضرين ...... 2.ايام عز الدولة اﻻسلامية ...نجد ان سيدنا عمر بن الخطاب قد اوصى الجند الذاهب لفتح بلاد الفرس-اﻻ يتزيوا بزي العجم (هل هو ﻻمر ديني او اعتزاز قومي ام كليهما معا؟؟؟؟)...و نجد ان الشعوب غير العربية بدأت تتخذ اللباس العربي شعارا... 3.الدولة العباسية كانت حقبة مفصلية حيث ان فيها بعض الشبه بحالة الرومان مع اليونان...فالتاثير الفارسي بدا يطغى في كثر من جوانب العرب بدأ من الخلفاء ومن ضمن ذلك اللباس خصوصا النساء..و نحب ان نشير ان بعض او كثير ممن يمكن ان نطلق عليهم علماء الدين قد توسعوا في مفهم (من تشبه بقوم فهو منهم)بشمل اللباس و يكاد يكون مفهوم التشبه المذموم هو (اللباس) حتى في العصر الحديث وﻻ زلنا في السعودية -لحد اﻻن-قطاع كبير منا متمسك بكثير من هذه المفاهيم... 4.اذكر انني قرأت ان بعضا من مسلمي -افريقية الجنوبية-قد سالوا اﻻمام محمدعبده عن جواز لبس البرنيطة اﻻفرنجية!!!!! وان النقاش قد احتد في فترة من الفترات باتخاذ البرنيطة بدلا من الطربوش في مصر و كذلك اﻻمر في تركيا اذن علاقة الزي او اللباس بكل العناصر السابقة (يحمل كثيرا من الحقيقة) ولو رجعنا لموضوع topic نجد ان اعتراض البعض(وقد يكون من حقهم ذلك) على انتشار اللباس الخليجي بين المصريين ﻻن في (تسليم و خضوع)بكونهم اﻻرقى واﻻفضل ال....خ رغم ان اهل سيناء -وهم مصريون 100% و عرب 100% مثلهم واهل الخليج typical .....((وﻻ ابريء نفسي فانا في حياتي اليومية البس لبس الفرنجة ليلا و نهارا سرا و جهارا في كل وقت و حين لكنني اخجل ان البس لباسا باكستانيا او افغانيا على سبيل المثال)) 5.اﻻ يدل مثلا -الجنز -بدلة السموكن-الكرافت بغض النظر عن عصرية تلكم الملابس و جمالها-وانا شخصيا من مستخدميها-على ثقافة الغالب على المغلوب؟؟؟؟ ثقافيا و اقتصاديا 6.الحقيقة -من وجهة نظري-ان رحلة اللباس عبر التاريخ تثبت اﻻ لباس او زي اﻻ كان نتاج كل القافات والشعوب واﻻزمان1 نقطة
-
المجلس الانتقالي في ليبيا : فى يومين رجعوا مليار ونص مليار دولار وضعوا خطة زمنية لوضع الدستور والانتخابات وتسليم السلطة المجلس العسكرى فى 7 شهور عمل ايه ؟؟ 1- انفلات امنى وبلطجة 2- قوانين تجريم الاعتصام والتظاهر 3- رفع اسعار المواد الغذائية وبيعها لأسرائيل 4- احداث أزمات فى السولار والبنزين 5- الاصرار على ضخ الغاز لاسرائيل اكتر من مرة 6- أحتلال صينية ميدان التحرير 7- مقتل جنود مصر وضباطها من اسرائيل دون أن يتحرك مجلس العار 8- كشف عذرية للبنات 9- أهدار المال العام 200 مليون جنية فى أستفتاء لاغى نتيجتة بأعلان دستورى فاشل 10- ترقية الضباط اللى قتلوا شباب الثورة 11- تهريب أموال مبارك والعصابه خارج مصر 12- علاج مبارك على نفقه الدولة ومصابى الثورة متمرمطين ومش لاقين حد يعالجهم 13- ضرب أهالى الشهداء اكثر من مره فى اكثر من مكان من بلطجية الداخلية 14- القناصه اللى قتلوا أخواتنا محدش يعرف هما مين ولا شغالين تبع مين 15- امن الدولة زى ما هو وشغاال بس الاسم أتغير 16- قتل 6 من شباب 6 أبريل كلهم حوداث سيارات فى أقل من شهرين 17- وصف الثوار بالبلطجية ومحاولة تشويه الثورة وألصاقها بأسرائيل 18- وصف الثوار بالخونه والعملاء 19- اعتقال 13 الف شاب مصرى1 نقطة
-
سعدت جدا بنجاح الدعوة ليوم 27 مايو ونجاحها فى حشد مئات الالاف من المصرين على مستوى المحافظات المصر ية وصحيح أنها ليست اول دعوة تنجح فى حشد الجماهير المصرية , ولكنها أكثر دعوة سعدت جدا بنجاحها : سعدت بنجاحها لأنها أثبتت ان الشعب المصرى مازال متوهجا وان جذوة الثورة لم تخبو بداخله , وانه عازم على تعهد مولوده الجديد بالرعاية والعناية حتى يشتد عوده . سعدت بنجاحها لأنها جاءت فى وقت كان يكال التهم الجزافية للداعين لها, وتم التشكيك فى نواياهم ورميهم بتهم من نوعية انهم يدبرون مؤامرة لدق اسفينا بين الشعب والجيش والحمد لله ثبت عدم صحة هذا الكلام نهائيا . أما أكبر ايجابية لنجاح هذا اليوم أنه وجه رسالة قيمة جدا لجماعة الاخوان المسلمين التى ساهمت طوال الاسبوع الماضى فى حملات التشكيك فى نوايا الداعين ليوم 27 مايو لا نلوم جماعة الاخوان المسلمين على عدم مشاركتها فهذا حقها ولكن نلومها على استخدام نظرية المؤمرات ورمى الداعين لهذا اليوم بتهم سيئة جدا بطريقة لا تختلف كثيرا عن نهج النظام البائد الذى كان يتهم اى معارضة بانها مدسوسة وانها ذات اجندات خارجية وكان جماعة الاخوان ينتقدون هذا النهج فى النظام السابق والان هم ياتون بمثله !!؟ نجاح يوم 27 مايو أثبت ان الشعب المصرى يستمع لعقله فقط ولن يجعل نفسه مرة أخرى أسيرا فى أيد حزب واحد او جماعة واحدة تتخيل انها أصبحت ( حزب الأغلبية الجديد ) , وتعتقد ان مشاركتها كفيلة بانجاح أى تظاهرة وان احجامها عن المشاركة كفيل بافشال اى فعاليات احتجاجية ولكن يوم 27 أثبت العكس تماما نقول أن يوم 27 مايو وضع البعض فى حجمهم الفعلى كجزء من المعارضة المصرية وليس الكل1 نقطة
-
واحد عنده مزرعة ارانب ، وجاره عنده مزرعة جزر ....كل يوم الارانب تروح تاكل الجزر ، فراح يشتكي صاحب مزرعه الارانب... فقالوا معلش مش هتحصل تانى ......، تانى يوم حصل نفس الموضوع ... ثالث يوم الراجل اتخنق ، راح مسك الارانب و كسر لهم اسنانهم..... اليوم اللى بعده ملقاش الجزر برضه ....فراح للارانب قال لهم عملتوا في الجزر ايه وسنانكم مكسره ؟؟؟؟؟ قالولوا عملناه عشيييييييييييييييييييير مرة وحدة بتقول لحبيبها اهلي مسافرين والبيت فاضي قالها اقرأي قرآن ومتخافيش اتنين مساطيل راكبين عربية خبطوا واحد فالسائق بيقول للى جنبه انزل شوفه مات ولا لسه قاله السكران التانى تعالى يمين شوية..أيوه.. شمال شوية.. أطلع لقدام... بس كده مات محشش اداه أبوه شريط ديني لقاه تاني يوم متحجب راجل بيقول لمراتة مش قولتلك يا ولية تصحينى الساعة 6 قالتله معلش ياحبيبى اصلى جيت اصحيك لقيتك نايم . بخيل وهو بيموت قعد يسال علي عياله.. فين محمد؟؟ قال محمد نعم يابا.. وفين محمود؟ رد محمود وهو بيعيط انا هنا يابا.. الاب: ايه ده؟ انتم الاتنين هنا وسايبين نور الصالة والع.:blink: واحد عنده مزرعة فراخ.. دخل المزرعة لقي كل فرخة بايضة بيضة واحدة بس.. مسك فرخة من رجليها ونتف ريشها وقطعها.. وقال للفراخ اللي مش هتجيب بكرة خمس بيضات هقطعها زي الفرخة دي.. تاني يوم لقي كل الفراخ بايضة خمس بيضات ماعدا فرخة بايضة تلات بيضات بس.. فقاللها ايه ده؟؟ قالت له استر عليا ده انا ديك راجل يشتكي لصاحبه يقوله الدنيا دلوقتي مالهاش امان ؟؟!!؟؟ سأله صاحبه لييييه .... قاله : تصدق امبارح رحت لجلبيه ابويه اسرق محفظته لقيت محفظتي في جيبه بلدياتنا عنده لدغة في حرف الشين فمثلا لما يقول شارع يقول ششششششششششارع فيوم راح يشتري شاورما فمشي من أول الشارع يقول ششششششششششششش لحد ما وصل المحل قال للراجل ششاورما قام قال الراجل: نعم عاوز ايه؟ قاله: ربنا ياخدك أديني واحد همبرجر1 نقطة
-
واحد بيقول لامه الراجل ده بيبوس اختى ليه قالت اصله هيتجوزها قالها امال بابا هيتجوز الخدامه امتى" واحد قال لابنه روح شو ف النتيجة ولو نجحت هذبح لك خروف... لما رجع قاله عملت ايه يا ابنى قاله الخروف اتكتبله عمر جديد.... زوجة ماشية فى عزاء جوزها وعمالة تصوت وتقول يا حبيبى يا جوزى .....واتنين رجاله ماشيين شايفنها، واحد بيقول للتانى ياسلام شايف الست دى بتحب جوزها قد ايه!! قاله ياراجل انت بتصدق الحاجات دى ، طب استنى هاوريك وراح ورا الست وقال.....ياجميل يا عسل أخ لو تقولى ساكن فين أتجوزك بعد الأربعين على طول ؟؟ ..الست ردت : يا حبيبى ياجوزى يالى مسكنى فى مساكن الروضة عمارة 37 تانى شقة على اليمين1 نقطة
-
اهلا اهلا اخي الغريب اسمحلي اقولك اخي بعد ما قولت عليا علماني بس بفر وانت عارف ان العلماني كافر وبعا طول ما انا علماني وبقر منها يبقى كافر يبقى اصلا مش ليا الحق اني اقولك اخي اولا زي ما وضحت في مداخلات قبل كده اني معرفش مبادئ العلمانية ولا الليبرالية بس اتناقشت مع حضرتك وغيرك وقلت افكاري قالولي لالا يبقى انت كده علماني قلتلهم لو افكاري زي افكارهم يبقى اوك وبعدين كفرتوا العلمانين وقلتوا انهم مش عاوز الدين في الدولة رديت وقلت لالا يا جماعة انا عاوز الدين بس انا مختلف على الافراد وبقيت بعد كده علماني بيهرب من العلمانية اللي حضرتك وغيرك اللي وصفتوني بيها من الاساس أخي الفاضل بكار مداخلتي أعلاه ليست موجهة لك ، ولكنها موجهة لمضمون الموضوع بشكل عام ولا أخفيك أني لم أقرأ الردود على الموضوع بالتفصيل بسبب ضيق الوقت كما أني لم أتشرف بسجالات مع معرّفك (الذي أحمل له تقديري وإحتراماتي) من قبل أضف إلى ذلك أني لا أكفر أحد سواء علماني أو غيره فهذا باب خطير لا يلج فيه إلا المتثبتين من أهل العلم الشرعي فلا تنجرف إلى إلقاء "قنابل الدخان" على من يخالفك في الرأي ، بقولك أنه "يكفرك" ظنا منك أن هذا "سيردعه" عن التحاور معك أعتذر عن إزعاجك ومضايقتك و"خنقتك" في موضوع بجد أنا اتخنقت تحياتي1 نقطة
-
كلام سليم تماما و انا بالنيابة عن خازم ابو اسماعيل اتقدن بكل معاني الاعتذار الي حموع المصريين اولسنا معشر المسلمين يسد ادنانا عن اقصانا يا باشمهندس ياسر حضرتك ضربت اللغة العربية تمام :protest: و كلمة اتقدن دي فكرتني بعبدالله مشرف في ونيس يا عم ما تصلح الكيبورد دا اخمن ان ياسر بيكتب من موبايل عشان كدة الحروف بتكون شبه بعض وزي ما تيجي ح مكان خ س مكان ش المهم ان المعنى بيوصل بنك روذ وإثلان النثرى يثتاهلوا علانة خضرة (نوجد يعنى) .. والباثنهندس ياثر يثتاهل علانة حمرا (سالد يعنى) أما أنت ياشيخ صلاح : لن أنسى لك هذا الموقف يا مولانا أبو محمد مشاهد معجب بمسلسل ونيس وكاتب سيناريو فاشل1 نقطة
-
شكرا على الموضوع الجميل يا اخت لماضة أعتقد أن الزي المصري سواء الرجالي او النسائي موجود ولا شك ولكن للأسف دأب بعض المثقفون المصرين خلال الخمسون سنة الاخيرة على تشويه هذا الزي والتسفيه منه فى بعض الأعمال الفنية فبدأت الاجيال الصاعدة جيلا وراء جيل تنفر منه , مما ادى لإندثاره مع مرور الوقت وأعطانا الشعور بعدم وجود هذا الزي مثلا الخليجين يرتدون فوق الرأس ما يسموه ( العقال ) وورثوه عن اجدادهم , وتمسكوا به لانهم يرون فيه ايحاء بعزة النفس مرتديه كما لو كان تاجا فوق الرأس وبهذا المفهوم تمسكت به اجيالهم جيلا وراء جيل حتى انك ترى في مسلسلاتهم ان الطفل أو المراهق يريد أن يرتديه تيمنا بالكبار, أما عندنا فاجدادنا كانوا يرتدون فوق رؤوسهم ما يسمى ( بالعمامة ) فجعلنا نحن من العمامة وسيلة للإستهزاء من الاخر وكناية عن قلة فهمه وسذاجته مثل مقولة ( لبسوني العمة ) وذلك لان بعض الاعمال كانت تظهر من يلبس العمامة انه شخص على فطرته وبطىء الفهم كذلك الجلابية الرجالي الصعيدية بدات فى الإندثار وذلك بسبب نفور الأجيال الصاعدة منها لأن من يلبسها فذلك يعني أنه ( واحد جاي من الجرن ) كما تم غرس ذلك المنظور فى عقول الاجيال الصاعدة بسبب الأعمال السينمائية فهرعوا الى الملابس الغربية والعربية الاخرى لكي ينفي عن نفسه صفة ( انه جاي من الجرن ) ويثبت أنه ( واد روش طحن ومش دقة قديمة ) وقيسي على ذلك كثير من زينا الشعبي , والامر كما لو كان شىء مخطط لطمس هوية المصري وإعتزازه بنفسه هذا رأي تحية لك أخت لماضة1 نقطة
-
موضوع رائع يا ريهام كالعادة يعني :closedeyes: تعرفي السؤال ده كنت دايما باسأله لبابا الله يرحمه احنا ايه الزي بتاعنا؟؟ في مرحلة المراهقة و محاولة تحديد الذات و البحث عن هوية ونظرا لنشأتي في مجتمع غير بلدي كنت دايما أشوف الكل متميز بأزياء و تفاصيل معينة كده في بيوتهم و حياتهم اليومية و احنا لأ!!! وده اللي خللاني اتأثر جدا بالهنود اللي محتفظين بهويتهم جدا ده اقتباس يتعلق بكلامنا كنت كتبته في موضوع ماذا تعرف عن الموسيقى الهندية الخلاصة أن مصر فريدة و ملهاش زي عشان كده لا يمكن حصرنا في زي معين أو تفاصيل حياتية معينة اذا كنا ممكن نصنف الدول لأبراج فأنا أعتقد إن مصر برج الجوزاء متعددة الشخصيات و الثقافات بس تصبغهم بطابعها هي فيها فوضى كبيرة لكن فوضى خلّاقة مزاجية جدا ويوم فوق و يوم تحت توحي بإنها ضعيفة لكن اللي يقرب منها تقرقشه برجي و أنا عارفاه بقى يا جماعة :closedeyes: مش عارفة اذا كده بعدت عن هدف موضوعك بس هو ده مفهومي عن عدم وجود زي قومي زي بقية الدول ببساطة لأننا مختلفون smk:1 نقطة
-
اعذر الناس يا أخ دنجل فكل ذلك ناتج عن إنعدام الثقة فى أى نظام حكم , وإنعدام الثقة هذا تسبب فيه النظام البائد الذي ظل على مدار ثلاثون عاما يعد ولا يفي بوعوده ويخدع المواطن المصري بارقام وتقارير كاذبة عن حالة الإقتصاد وعن نسبة النمو ومع ذلك كان الشعب المصري ينخفض مستواه المعيشي عاما بعد أخر , فأصبح هذا المواطن المصري نتيجة لذلك يشكك فى كل شىء ولا يثق فى الحكومة ابدا وهذه حالة عارضة ستاخذ وقتها وستبدأ فى الخفوت تدريجيا حتى تختفي تماما وذلك عندما تاتي حكومة وطنية يشعر المواطن انها تعمل فعلا لصالحه وانها تضحع مصلحة مصر فوق أى إعتبار عندها وعندها فقط سيطمئن قلب المواطن فيبدا فى تفويض الامر لحكومته وينصرف هو لاداء أعماله1 نقطة
-
ادعوا الله على كل من يدافع عن مبارك و زمرته بشكل مباشر ام غير مباشر ان يذيقه ويلات الالم التي تشعر بها كل ام استشهد ابنها في هذه الثوره هذا اولا ثانيا لا اعتقد انهم بهذا الغباء لتكون الاحكام بتبرئة الجميع اعتقد مبارك حياخدله حكم مش كبير لكنه كافي لأن يموت خلال هذه المده و في المستشفى اعتقد ايضا ان العادلي و عز سيكون لهم النصيب الاوفر في الاحكام القاسيه جمال حيطسوه حكم مش قليل ومش كبير و علاء كام سنه قليلين كده توقعاتي ليس الا و ربنا ياخد بتوع اسفين يا ريس و من والاهم1 نقطة
-
هذه المسألة قانونية .. ولو أن هناك نصا في القانون يتيح توقيع عقوبة على من يغير أقواله أمام النيابة في المحكمة ( ما دمنا قد تأكدنا أنه لم يدل بها تحت ضغط أو إكراه ).. فأنا أول من سيطالب بتوقيع هذه العقوبة عليهم .. هل تعلمين لماذا ؟؟ لأنهم كما تسببوا في خيبة أمل أهالي الضحايا تسببوا أيضا على الجانب الآخر في حبس المتهمين احتياطيا على ذمة القضية مدة طويلة من الزمن.. فلولا شهادتهم أمام النيابة لما كانت هناك قضية ولما كان هناك حبس احتياطي. ولي تعقيب على بعض كلامك عزيزتي... تقولين ردا على الاستاذ عبد المطلب. ثم تقولين ردا على الأخت / لماضة لدي قناعة تامة الآن أن من يريد أن يحدث تغييرا بمصر فعليه أن يقيم بها لا أن يقيم بعيدا ينظر ويحلل ويخطط للصورة التي يريدها لمصر بدون أن يدفع ثمن هذه الصورة.. عندما يخاف المرء على نفسه أو على ابنته من المشي ليلا أو حتى نهارا .. حينها يحق له أن يطالب بالصورة التي يريدها لمصر. سأبدأ ردي عليك من حيث إنتهيت أنت أولاً ثم أكمل كلامي لا أعرف و الله من ذا الذي نصبك حاكماً لتحكم من لديه الحق في أن يرغب بتغيير إيجابي في مصر و من لا يستحق أن ينعم بحقه في هذه الرغبه و من أنت حتى تزايد على وطنيتي أو تخبرني أين عليَّ أن أقيم حتى أتمتع بحقي في المواطنه و متى لا يجب أن أتكلم ؟ و من أين لك أن تعرف أنه ليس من بين المغتربين من يعرف قيمة كل ذرة تراب على أرض مصر أكثر بكثير من غيره ؟؟؟ و لا أعرف و الله كيف تتكلم بهذا الأسلوب و أنت كل كلامك ليس إلا للدفاع عن مبارك و العدلي و الشرطه و حسب ؟؟ و هل تظن أن من هم بخارج مصر لا يحملون هموم من يخافون على بناتهم من المشي ليلاً في شوارعها ؟ و كيف لم تسأل نفسك قبل أن تكتب هذه العباره عن سبب خوف هؤلاء اليوم على بناتهم ؟ أم تراك لا تعرف أنه بسبب بعض أفراد الشرطه التي أطلقت سراح المساجين و البلطجيه من السجون ليعيثوا فساداً في الأرض .. هؤلاء اللذين لا تمل من الدفاع عنهم ألم يؤرقك خوفهم على بناتهم و أنت تدافع عن من تسبب في ترويعهم ؟ أم أنك لا خبر عندك بالفيديوهات التي لا عدد لها و المنشوره على النت و اليوتيوب و مسجل عليها وجوه بعينها و هي تطلق سراحهم و تقول لهم إخرجوا يا أبطال و كل واحد على بيته ؟ ألم تكن مصر في حسبانك وقتها ؟ أم أن الشرطه و مبارك و العدلي كفتهم ترجح أمام مصر على ميزان حضرتك ؟ و هل مثل هذا الميزان يصح لأن يفرق بين من يستحق أن يحلم بمصر أفضل و من لا يستحق هذا الحلم ؟ أنا لست بحاجه للدفاع عن حقي في مصر و لست بحاجه لتوضيح حقي في الرغبه بإصلاحها لحضرتك و لا لغيرك لأنه أمر لا جدال عليه لكن لأنك دخلت منطقه غلط في الكلام وجب الرد .. و لو من باب التنفيث عن الغضب الذي أصابني من كلامك مصر يا حضرة العضو الفاضل هي أرضي و بيتي و أهلي و إخواتي إللي فيها و أمي و أبويا و جيراني و شارعنا و مدارس اتعلمت فيها و جامعه إتخرجت منها و وجوه لا أنساها و ماضي عشته و حاضر أعيشه و مستقبل لن يكون إلا بي و بغيري من المغتربين عنها جمباً إلى جمب مع مواطنيها في الداخل متساويين في الحقوق و الواجبات كل هذا و أكثر يعطيني الحق في الحلم و التخطيط و الرغبه في أن أراها أفضل بقعه على الأرض رغماً عن أنوف من يكرهون لها الخير ... سواء أعجبك هذا أو لم يعجبك و سواء وافق هوى قناعتك التامه أو لم يوافق هواها و بالمناسبه عندما أتكلم في أي مداخله موجهة كلامي لحضرتك أو لأي عضو آخر من الأعضاء الأفاضل هنا بالمنتدى أستخدم عبارة الأخ الفاضل أو الأخ الكريم فقط فمن فضلك أرجو أن تلتزم معي بنفس الطريقه عندما تكلمني .. إسمي هنا زهرة الجبل أو أم كريم و فقط بدون (( عزيزتي )) هذه التي تسبق إسمي بها هذا هو إطار التعامل الذي أضع نفسي به هنا مع الجميع .. و جميع الإخوه الأفاضل هنا مشكورين يلتزمون بهذا .. فأرجو منك - إن كانت هناك مرات قادمه - ألا تخرج عن هذا الإطار1 نقطة
-
هو انا بس اللي ملان وقرفان وزهقان وطهقان ومخنوق من حاجة اسمها فرنساوي1 نقطة
-
أنا لا أتخوف من أن يحكم احد مرشحى التيار الاسلامى مصر .. بشرط إنه يكون متفوق من الناحية السياسية على باقى المرشحين ((متكونش مؤهلاته فقط القرأن الكريم والسنة المشرفة(وان كان يستحسن ذلك) . واللحية والجلباب .. مع وافر التوقير والاجلال)) .. انا عايزه كما هو متفوق فى العلوم الدينيه .. يكون متفوق ايضا فى بعض من العلوم الدنيويه ((خصوصا علوم النظم السياسيه والاقتصاديه ..والقوانين الدوليه . والعلوم العسكريه واتقانه ل اللغة الانجليزيه)) طيب يعنى ايه يبقى سياسى .. يعنى يراعى ظروف البلد ومُعطياتها .. ويتفهم جيدا ان السياسات التى يتم تطبيقها بنجاح فى افغانستان والسعوديه والسودان وايران .. ليس بالضرورة نجاحها حال تطبيقها فى مصر ...يعنى يبقى ((فاهم مش حافظ )) الدين الاسلامى .. عشان يجتهد ويطبق روحه .. مينفعش يقول للنساء ((قرن فى بيوتكن)) وملايين النساء فى مصر فاتحين بيوت .. وبيصرفوا على أسر وبيعولوا بمفردهم اطفالهم .. والله وفر لهن كرجل سياسى اقتصادى مخضرم معاش شهرى كافى .. وساعتها ممكن يكون فى كلام تانى والنساء ساعتها ح ((يقرن فى بيوتهن)) اوتوماتيكلى بدون اجبار.. مين يعنى من النسوة بتحب الشقى ((طبعا يستثنى من ذلك الاعمال التى لا يصلح لها الا النساء كالتمريض والتعليم وخلافه)) مينفعش تدعو لتطبيق حد السرقه او الزنا بين يوم وليله ((ولنا فى عمر بن الخطاب المثل والقدوه)) .. بدون ما توفر ((بسياساتك وادارتك الفعاله اقتصاديا)) مصادر الرزق التى تمنع السارق من السرقه ..وتيسر الزواج.. لتعف الزانى من الزنا .. مينفعش تتجاهل وجود 6 الى 10 مليون قبطى .. خصوصا فى ظل الاحتقان الطائفى الموجود .. فعليك ان تتعامل معهم بحنو حقيقى .. واحتواء صادق وأمين .. كما أمرنا.. وحثنا ديننا الحنيف .. وتوفر لهم فرصة المشاركة فى الحياة السياسيه .. بلا تحفظات او تضييق للخناق .. وبدون ان تعتبرهم مواطنين من الدرجة الثانيه طبعا ولى الامر اللى هو رئيس البلاد لازم وحتما يكون مسلم((وده حيحصل بشكل بديهى نظرا لاغلبية المسلمين فى مصر)) ... اللى بعد كده من مناصب زى رئيس الحكومه والوزراء مش فارقه معايا بشكل شخصى . مسلم قبطى يهودى او حتى ميكونش مصرى اصلا .. المهم الاختيار مفروض يكون قائم على (((((الاخلاص))))) للوطن .. و(((((الكفاءه السياسيه والعلميه)))))1 نقطة