اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

لوحة القادة

  1. الدكتور ياسر

    الدكتور ياسر

    الأعضاء


    • نقاط

      5

    • إجمالي الأنشطة

      2404


  2. أبو محمد

    أبو محمد

    الإشراف العام


    • نقاط

      5

    • إجمالي الأنشطة

      18225


  3. أبو يمنى

    أبو يمنى

    الأعضاء


    • نقاط

      4

    • إجمالي الأنشطة

      1383


  4. مغتربة

    مغتربة

    الأعضاء


    • نقاط

      4

    • إجمالي الأنشطة

      4417


المحتوى صاحب التقييم الأعلى

عرض المحتوى صاحب أعلى تقييم في 10/15/11 في جميع الأقسام

  1. يا ريت إخواننا اللى عمالين يدافعوا عن عيسى يقرأوا تقرير أعلى مؤسسة دينية رسمية بمصر و حكمهم على من شكك فى صحيح البخارى أو طعن فى سنة النبى صلى الله عليه و سلم زى صاحبنا طبعا ما قال أكثر من مرة و كتب فى اكثر من مقال لقد وصفوه بالخبل أيوة زى ما قريتوا كدة الخبل و هذا نص كلامهم فندت لجنة بحوث السنة والسيرة التابعة لمجمع البحوث الإسلامية فى مذكرة، سلمتها للمحكمة، وحصلت «التحرير» على نسخة منها، ما جاء فى الدعوى «لا نعرف أين الخلل والشوائب التى يزعمها بعض المخبولين، ويطلبون من الأزهر وشيخه ومجمع البحوث الإسلامية أن ينقى صحيح البخارى منها؟»، جازمة بأن كتاب البخارى «هو أصح كتاب بعد كتاب الله عز وجل»، مضيفة أن «إثارة الشكوك والشبهات حوله، غرضها إثارة البلبلة والطعن فى الإسلام والسنة النبوية». و ده رابط المقال من جريدة ابراهيم عيسى نفسها و شهد شاهد من أهلها يا ريت الباشا لما راجع الخبر كدة بصفته رئيس التحرير يكون حس على دمه شوية و يبطل هجومه المخبول (بوصف علماء و أساتذة جامعة الأزهر ) ================================================================================= حازم صلاح ابواسماعيل يطيح يإبراهيم عيسي 10 دقائق لن تنساها http://www.youtube.com/watch?v=M8ZSmUH5TT8&feature=player_detailpage تفاصيل أكثر شاهد موقع الفيس بوك http://www.facebook.com/AboHammalat
    2 نقاط
  2. أمر محير فعلا .. نتكلم كثيرا في كل المجالات .. ومنا الطبيب و المهندس و المدرس ...... وإذا قلنا أن العالم أو الشيخ الفولانى قال كذا تبدأ حملات التشكيك ويبدأ معها الهجوم ... يكون الكلام منطقيا إذا خرج من العوام مثلنا فإذا نطق عالم به صار محرضا و مغرضا .. ومنعا لمزيد من الغموض دعونى اوضح أكثر .. فتح أحد الأفاضل موضوعا عن الشيخ محمد حسان يدعوا فيه إلى تفتيش المساجد والكنائس معا لكثرة الكلام عن وجود أسلحة و ذخيرة ببعض الأديرة و الكنائس مما يشكل خطورة بالغة على أمن البلاد و المواطنين .. الدعوة في حد ذاتها أراها منطقية ومقبولة فليس هناك تجنى على أحد .. فإذا ببعض الأفاضل يعترض و يتهمه بالتحريض على الفتنة !! لماذا أيها الفاضل ؟؟ لأنه عالم دين و لاينبغى أن يتحدث في تلك الأمور ..يل وطالبه فاضل آخر أن يتق الله و يجلس في بيته ؟؟ في الحقيقة لم أفتح هذا الموضوع للتحدث عن مكانة العلماء .. فقد تحدثت عن ذلك في موضوع سابق فلا داعى لتكراره ... ولكنى فتحته لطرح بعض التساؤلات التى تدور في عقلى الآن وأتمنى أن نتناقش فيا سويا ... هل من حقنا أن نفصل العالم عن مجتمعه ونطلب منه عدم الحديث إلا في الأمور الشرعية فحسب ؟؟ ما رأينا في العالم الذي يرى مشاكل وطنه و بني طنه يقتلون في الشوارع من حوله فيترك كل هذا و ينبري فقط للحديث عن فقه الحيض و النفاس و أحكام الختان و كراهة دخول الخلاء بالقدم اليمنى و غيرها ..؟؟ هل يمنع الشرع العالم من الإدلاء برأيه في شتى قضايا وطنه ؟؟ أليس هذا العالم مواطنا مصريا له الحق في التعبير كأى مواطن ؟؟ أم لأنه عالم فيجب أن يجلس في بيته فيشاهد الكوارث من حوله ويكتفي بالدعاء بهلاك الظالمين و نصرة المظلومين ؟؟ إذا كنا ننكر على العالم أن يتحث في أمر من أمور القانون أو السياسة بدعوى عدم تخصصه فيه فلم نعطي لأنفسنا هذا الحق ونتحدث نحن فى كل شيئ و نسلب هذا الحق منه؟ أرجو أن أستمع إلى آرائكم القيمة وأتمنى أن أرى كلاما موضوعيا آخر غير الإتهام بالتأسلم والتحريض وارتداء عباءة الدين و المتاجرة به .
    2 نقاط
  3. من يوم الاستفتاء ، وانا شايف محاولات لتأجيل الانتخابات .. ويمكن اكون مش باشوف كويس .. بس استأذنكم فى وضع بعض الخواطر أو تحليل متواضع لما "أعتقد" إنى شايفه باسأل نفسى : "من هم الذين تحوم حولهم الشبهات بأنهم يسعون إلى تأجيل الانتخابات" .. ولقيت نفسى بتجاوبنى بالآتى : 1) فلول الحزب الوطنى .. المتهم الأول أو الشماعة الكبرى 2) المجلس العسكرى بصفته طامع فى استمرار حكم العسكر 3) القوى الثورية المشتتة .. صاحبة أكبر نكتة فى التاريخ .. نكتة الائتلاف .. ما تزعلوش يا ثوار بس هى حقيقة لن أتكلم عن الفلول .. فأنا يمكننى وأنا من ضمن الهواة فى عالم السياسة كما يمكن لأى هاوى مبتدئ أن يلقى بكل الخطايا الموجودة على الساحة الآن على عاتقهم ويعلقها على شماعتهم المشبوه الثانى فى تهمة محاولة تأجيل الانتخابات (ده إذا اعترف البعض بأنها تهمة وليست شرفا) هو المجلس الأعلى للقوات المسلحة .. فالسلطة مغرية .. والخوف من فتح دفاتر الحساب على الأعوام الثلاثين مبرر له وجاهته .. ولكن يجب ألا ننسى – فى نفس الوقت – التهمة الأولى التى كان يـُرمى بها .. وهى أنه سعى إلى تعديلات دستورية تعجِّل بالانتخابات -فى مقابل رفض لهذه التعديلات وتفضيل سيناريو آخر بدعوى أن السيناريو الأول هو فى صالح تيار معين المشبوه الثالث هو القوى الثورية المشتتة .. وسأشرح الآن ما قصدته بأنها صاحبة أكبر نكتة فى التاريخ .. وهى نكتة الائتلاف .. المفروض أن معنى الائتلاف هو الاجتماع على هدف كبير تصغر أمامه جميع الأهداف الخاصة بكل عنصر من العناصر المؤتلفة .. النكتة هى : كم ائتلاف موجود الآن على الساحة .. يقال كذا وعشرين ويقال كذا وتلاثين .. وأنا أقول إن كل خمسة الآن وفيهم حد يعرف صحفى أو معد برامج يمكنهم تكوين ائتلاف ويبدأ الائتلاف فى إصدار بيانات فى الصحف ووسائل الاعلام .. نكتة لا تبعث حتى على الابتسام .. وأما المبرر الأول الذى ظهر من هذه القوى فور اسقاط النظام هو أن هذه القوى الثورية معظمها من الشباب الذى لم يكن مسيسا ، وهو بالتالى يحتاج إلى وقت للتجمع بعد أن أنجز الهدف الأسمى له وهو إسقاط النظام .. يحتاج وقتا ليسأل نفسه : ماذا نحن فاعلون بعد أن أسقطنا النظام .. المفروض أن "يحدد" الهدف ثم "يحدد" خطوات تنفيذ هذا الهدف "المحدد" ثم يضع جدولا زمنيا "محددا" لتنفيذ الخطوات "المحددة" .. يا ترى حصل ؟ وقامت هذه القوى الثورية بالمطالبة فى أكثر من مليونية بالدستور أولا .. بما يعنيه من اختلاف "محتم" حول "كيفية" اختيار الجمعية التأسيسية التى ستقوم بوضع الدستور وهل ستـُعطى هذه الجمعية سلطة التشريع فى المرحلة الانتقالية بدلا من وضع تلك السلطة فى يد المجلس العسكرى ، وما يستتبعه هذا من اختلافات تتكون من بعدها الائتلافات .. ثم يطرح مشروع الدستور على وسائل الإعلام لمناقشته مناقشة عامة ، وما يستتبعه ذلك من اختلافات تتكون من بعدها الائتلافات .. ثم يطرح الدستور للاستفتاء وبعد إقراره تناقش القوانين المكملة له (وأهمها قوانين الاحزاب وقوانين ممارسة الحياة السياسية وحقوق الترشح والانتخاب وخلافه) وما يستتبعه ذلك من اختلافات تتكون من بعدها الائتلافات .. وطالبت أيضا تلك القوى بتسليم البلاد إلى مجلس رئاسى مدنى وعودة الجيش إلى ثكناته .. واختلف الشارع السياسى فى "كيفية" اختيار هذا المجلس .. هل سيكون بالتعيين .. ممن سيتكون المجلس المعين ؟ .. ومن الذى سيعينه ؟ .. أم بالانتخاب ، وهل ستكون انتخابات كانتخابات البرلمان ؟ .. ومن سيكون له حق الترشح ؟ .. ثم إذا عاد الجيش إلى ثكناته فمن الذى سيحفظ الأمن وهذه القوى ترفض جهاز الشرطة وتريد أن تبدأ – من أول السطر - فى تكوين جهاز جديد ؟ كل هذا ومعه ما لم أذكره من مطالبات تطيل من الفترة اللازمة لبدء الانتخابات البرلمانية كانت مطالبات من القوى الثورية بدعوى أن هذا هو الترتيب المنطقى للأحداث حتى تستعد تلك القوى لخوض الانتخابات ثم فجأة وجدنا تلك القوى تطالب بالإسراع فى الانتخابات ووضع جدول زمنى لتسليم السلطة إلى المدنيين .. ولا أدرى إن كان معنى هذه المطالبات أن تلك القوى الثورية قد أنهت فترة الاستعداد لخوض الانتخابات ؟ .. تم فتح باب الترشيح وظهر إقبال محموم على الترشح "الفردى" على ثلث المقاعد وهو مسموح به للمستقلين ولأعضاء الأحزاب على حد سواء (مما يقضى على شبهة عدم الدستورية إذا اقتصر الترشح على قوائم الأحزاب فقط مما يحرم مواطنين غير حزبيين من ممارسة حقهم الدستورى) سأتابع الترشيحات ، وفى انتظار القوائم الحزبية لأرى كم من الشباب الذى لم يكن مسيسا قبل 25 يناير قد ترشح للانتخابات وأصبح الآن ماشاء الله فاهم سياسة .. هذا إذا تمت الانتخابات .. ولم نشاهد أحداثا أخرى مثل أحداث ماسبيرو والسفارتين والعباسية ومديريات الأمن بعد كل هذا التحليل أو فلنقل الخواطر .. ما زلت لا أدرى ما هو المطلوب الآن : الاسراع فى الانتخابات على الأقل لنزع سلطة التشريع من المجلس العسكرى ووضعها فى يد المجلس المنتخب أم تأجيل الانتخابات لمزيد من الاستعداد ، وحتى تأتلف الائتلافات ؟ فعلا .. لا أدرى ما هو المطلوب
    2 نقاط
  4. عنــــــدما تنمـــــو أظــافــــرنـــا.. نقــــــوم بقـــــص الأظــافـــر لا أصابعنـــــا وبـــالمثــــل: عندمـــا تـــزيد المشاكل ... يجب علينا قطع مشاكلنــا ..لا علاقاتنــــــا!!!
    2 نقاط
  5. يا أخى الحقيقة وضع اهل الدعوة من مشايخ و علماء مع بعض الناس عاملين زى قصة جحا وحمارة لو ماتكلموش فى السياسة ولا احوال البلد و شاغلين وعظ وارشاد صلى صوم وضوء حجاب ...الخ يقولوا عليهم دراويش و منفصلين عن مجتمعهم طيب اتكلموا فى السياسة و وجهوا وارشدوا و قالوا ارائهم يقولوا المتاجرون بالدين و لا سياسة فى الدين و لا دين فى السياسة و يا جماعة الاسلام ده حاجة حلوة متلوثوش بالاعيب السياسة فى ناس يا أخ ياسر عندهم ارتيكاريا من المشايخ او الدعاة تو ما يتكلم شيخ او داعية هو مهمته يتربصله علشان يطلع اللى مطلعش من كلامه زى كده مجلة رزاليوسف من اكتر الناس اللى شفت عندهم المرض ده لدرجة انى شفتلهم عدد حاطين على صورة الغلاف منظر الباعة الجائلين اللى عند مسجد الفتح برمسيس و اغلبهم ملتحين و منتقبات و راحت المجلة حاطالك عنوان تحت الصورة -المشروعات الصغيرة للارهابيين :P -
    2 نقاط
  6. لان الشيطان يكمن فى التفاصيل ولاننا دوله اعتادت تكديس القوانين فوق بعضها دون الاهتمام بتفعيلها فافضل ان اؤجل فرحتى بهذا القانون الذى طالما انتظرنا حتى نراه يطبق على ارض الواقع بشكل حقيقى هذا القانون من اكثر القوانين التى نحتاج تفعيلها بشده فى الوقت الراهن
    2 نقاط
  7. شرح حديث "احفظ الله يحفظك" د. أمين بن عبدالله الشقاوي الحمد لله، والصلاة والسلام على رسول الله، وأشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له، وأشهد أن محمدًا عبده ورسوله، وبعد: فروى الترمذي في سننه من حديث عبدالله بن عباس - رضي الله عنهما - قال: كنت خلف رسول الله - صلى الله عليه وسلم - يومًا، فقال: ((يا غلام، إني أعلِّمك كلمات: احفظ الله يحفظْك، احفظ الله تجدْه تجاهك، إذا سألتَ فاسأل الله، وإذا استعنتَ فاستعن بالله، واعلم أن الأمَّة لو اجتمعتْ على أن ينفعوك بشيء، لم ينفعوك إلا بشيء قد كتبه الله لك، ولو اجتمعوا على أن يضروك بشيء، لم يضروك إلا بشيء قد كتبه الله عليك، رُفعت الأقلام وجفَّت الصحف))[1]. هذا الحديث شرحه الحافظ ابنُ رجب الحنبليُّ في كتابه "جامع العلوم والحكم" شرحًا عظيمًا، ومما جاء في كلامه - رحمه الله -: "هذا الحديث تضمَّن وصايا عظيمةً، وقواعدَ كليةً من أهمِّ أمور الدين، حتى قال بعض العلماء: تدبرتُ هذا الحديث فأدهشني وكدت أطيش، فوا أسفا من الجهل بهذا الحديث وقلة التفهم لمعناه!". قوله: ((احفظ الله)): يعني احفظ حدودَه وحقوقه، وأوامره ونواهيَه، وحفظُ ذلك هو الوقوف عند أوامره بالامتثال، وعند نواهيه بالاجتناب، وعند حدوده فلا يتجاوز ما أمر به وأذن فيه إلى ما نهى عنه، فمن فعَلَ ذلك فهو من الحافظين لحدود الله، الذين مدَحهم الله في كتابه فقال: ﴿ هَذَا مَا تُوعَدُونَ لِكُلِّ أَوَّابٍ حَفِيظٍ ﴾ [ق: 32]، وفسر الحفيظ ها هنا بالحافظ لأوامر الله, وبالحافظ لذنوبه ليتوب منها، ومن أعظم ما يجب حفظُه من أوامر الله الصلاةُ، وكذلك الطهارة فإنها مفتاح الصلاة، وحفظ الإيمان, وحفظ الرأس، ويدخل فيه السمعُ والبصر واللسان، وحفظ البطن، ويدخل فيه عدمُ إدخال الحرام إليه من المآكل والمشارب. قوله: ((يحفظك)): يعني أن من حفِظ حدود الله وراعى حقوقه، حفظه الله؛ فإن الجزاء من جنس العمل، كما قال - تعالى -: ﴿ وَأَوْفُوا بِعَهْدِي أُوفِ بِعَهْدِكُمْ ﴾ [البقرة: 40]. وحفظ الله لعبده يدخل فيه نوعان: الأول: حفظه له في مصالح دنياه؛ كحفظه في بدنِه وولده، وأهله وماله، قال - تعالى -: ﴿ لَهُ مُعَقِّبَاتٌ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ يَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ ﴾ [الرعد: 11], قال ابن عباس - رضي الله عنهما -: هم الملائكة يحفظونه بأمر الله، فإذا جاء القدر خلوا عنه. روى الإمام أحمد في مسنده من حديث ابن عمر - رضي الله عنهما - قال: لم يكن رسول الله - صلى الله عليه وسلم - يدَع هؤلاء الدعواتِ حين يمسي وحين يصبح: ((اللهم إني أسألك العفوَ والعافية في الدنيا والآخرة، اللهم إني أسألك العفو والعافية في ديني ودنياي وأهلي ومالي، اللهم استُر عوْراتي وآمن روعاتي، واحفظني من بين يدي ومن خلفي، وعن يميني وعن شمالي، ومن فوقي، وأعوذ بك أن أغتال من تحتي))[2]. كان بعض العلماء قد جاوز مائة العام وهو متمتَّعٌ بقوَّته وعقله, فوثب يومًا وثبة شديدة، فعُوتب في ذلك، فقال: هذه جوارحُ حفظناها عن المعاصي في الصغر، فحفظها اللهُ علينا في الكِبَر، وقد يحفظ الله العبدَ بصلاحه بعد موته في ذريته، كما قال - تعالى -: ﴿ وَكَانَ أَبُوهُمَا صَالِحًا ﴾ [الكهف: 82]، فإنهما حُفظا بصلاح أبيهما. النوع الثاني من الحفظ - وهو أشرف النوعين -: حفظ الله العبدَ في دينه وإيمانه، فيحفظه في حياته من الشُّبهات المضلَّة، ومن الشهوات المحرَّمة، ويحفظ عليه دينه عند موته، فيتوفاه على الإيمان، وفي الصحيحين من حديث أبي هريرة - رضي الله عنه - أن النبي - صلى الله عليه وسلم - قال: ((إذا أوى أحدُكم إلى فراشه، فليأخُذْ داخلةَ إزاره، فلينفض بها فراشه))، ثم قال في آخر الحديث: ((وليقل: سبحانك اللهم ربي، بكَ وضعتُ جنبي، وبك أرفعه، إن أمسكتَ نفسي فاغفر لها، وأن أرسلتَها فاحفظها بما تحفظ به عبادك الصالحين))[3]. قوله: ((احفظ الله تجده تجاهك))، وفي رواية: ((أمامك)): معناه: أن من حفظ حدود الله وراعى حقوقه، وجد الله معه في كل أحواله حيث توجَّه يَحُوطه وينصره، ويحفظه ويوفِّقه ويسدِّده، قال - تعالى -: ﴿ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذِينَ اتَّقَوْا وَالَّذِينَ هُمْ مُحْسِنُونَ ﴾ [النحل: 128], قال قتادة: "من يتَّقِ الله يكن معه، ومن يكن الله معه فمعه الفئةُ التي لا تغلب، والحارس الذي لا ينام، والهادي الذي لا مضل له". قوله: ((إذا سألتَ فاسأل الله، وإذا استعنت فاستعن بالله)): هذا منتزع من قوله - تعالى -: ﴿ إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ ﴾ [الفاتحة: 5]، فإن السؤال لله هو دعاؤه والرغبة إليه، والدعاء هو العبادة[4]. فتضمَّن هذا الكلامُ أن يُسأل الله - عز وجل - ولا يُسأل غيره, وأن يستعان بالله دون غيره، فأما السؤال فقد أمر الله بمسألته، قال - تعالى -: ﴿ وَاسْأَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ ﴾ [النساء: 32]، وفي النهي عن سؤال المخلوقين أحاديثُ كثيرةٌ صحيحة، وقد بايَع النبيُّ - صلى الله عليه وسلم - جماعة من أصحابه على أن لا يسألوا الناسَ شيئًا، منهم أبو بكر الصديق، وأبو ذر، وثوبان, وكان أحدهم يَسقط سوطُه أو خطام ناقته، فلا يسأل أحدًا أن يناوله إياه. قوله: ((واعلم أن الأمَّة لو اجتمعتْ على أن ينفعوك بشيءٍ، لم ينفعوك إلا بشيءٍ قد كتبه الله لك، ولو اجتمعوا على أن يضروك بشيء، لم يضروك إلا بشيءٍ قد كتبه الله عليك، رُفعت الأقلام وجفَّت الصحف)): وقد دلَّ على ذلك الكتاب والسنة، قال - تعالى -: ﴿ مَا أَصَابَ مِنْ مُصِيبَةٍ فِي الْأَرْضِ وَلا فِي أَنْفُسِكُمْ إِلَّا فِي كِتَابٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَبْرَأَهَا إِنَّ ذَلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرٌ ﴾ [الحديد: 22], وفي "صحيح مسلم" من حديث عبدالله بن عمر - رضي الله عنهما - أن النبي - صلى الله عليه وسلم - قال: ((كَتَبَ الله مقادير الخلائق قبل أن يخلق السمواتِ والأرضَ بخمسين ألف سنة، قال: وعرشه على الماء))[5]. وروى الترمذي في سننه من حديث جابر - رضي الله عنه - أن النبي - صلى الله عليه وسلم - قال: ((لا يؤمن عبدٌ حتى يؤمن بالقدر خيره وشره، حتى يعلم أن ما أصابه لم يكن لِيخطئَه، وأن ما أخطأه لم يكن لِيصيبَه))[6]. قال عبيدالله بن عتبة: وَاصْبِرْ عَلَى القَدَرِ المَحْتُومِ وَارْضَ بِهِ وَإِنْ أَتَاكَ بِمَا لاَ تَشْتَهِي القَدَرُ فَمَا صَفَا لاِمْرِئٍ عَيْشٌ يُسَرُّ بِهِ إِلاَّ سَيَتْبَعُ يَوْمًا صَفْوَهُ كَدَرُ ومدار جميع هذه الوصايا على هذا الأصل, وما ذُكر قبله وبعده فهو متفرِّع عليه وراجع إليه، فإن العبد إذا علِم أنه لن يصيبه إلا ما كتب الله له من خيرٍ وشر، ونفعٍ وضر، وأن اجتهاد الخلْق كلِّهم على خلاف المقدور غيرُ مفيد ألبتة، علم حينئذٍ أن الله وحده هو الضار النافع، المعطي المانع، فأوجب ذلك على العبد توحيدَ ربه - عز وجل - وإفراده بالطاعة، وحفْظ حدوده، فمن علِم أنه لا ينفع ولا يضر، ولا يعطي ولا يمنع غير الله، أوجب ذلك إفرادَه بالخوف والرجاء، والمحبة والسؤال، والتضرُّع والدعاء، وتقديم طاعته على طاعة الخلق جميعًا، وأنه يتَّقي سخطه ولو كان فيه سخط الخلق جميعًا، وإفراده بالاستعانة والسؤال له، وإخلاص الدعاء له في حال الشدَّة وحال الرخاء، بخلاف ما كان عليه المشركون من إخلاص الدعاء له عند الشدائد ونسيانه في الرخاء، ودعاء من يرجون نفعه من دونه، قال - تعالى -: ﴿ قُلْ أَفَرَأَيْتُمْ مَا تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ أَرَادَنِيَ اللَّهُ بِضُرٍّ هَلْ هُنَّ كَاشِفَاتُ ضُرِّهِ أَوْ أَرَادَنِي بِرَحْمَةٍ هَلْ هُنَّ مُمْسِكَاتُ رَحْمَتِهِ قُلْ حَسْبِيَ اللَّهُ عَلَيْهِ يَتَوَكَّلُ الْمُتَوَكِّلُونَ ﴾ [الزمر: 38]، وقال - تعالى -: ﴿ مَا يَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِنْ رَحْمَةٍ فَلا مُمْسِكَ لَهَا وَمَا يُمْسِكْ فَلا مُرْسِلَ لَهُ مِنْ بَعْدِهِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ ﴾ [فاطر: 2]. والحمد لله رب العالمين، وصلى الله وسلم على نبينا محمد، وعلى آله وصحبه أجمعين. -------------------------------------------------------------------------------- [1] ص 409، برقم 2516، وقال الترمذي: هذا حديث حسن صحيح. [2] ص 547، برقم 5074، وصححه الألباني - رحمه الله - في "صحيح سنن أبي داود" (3/248). [3] ص 1216، برقم 6320، وصحيح مسلم ص 1088، برقم 2714. [4] حديث في سنن أبي داود ص 177، برقم 1479، وانظر: "صحيح الجامع الصغير"، برقم 3407. [5] ص 1065، برقم 2653. [6] ص 357، برقم 2144، وصححه الألباني - رحمه الله - في "صحيح سنن الترمذي" (2/226). رابط الموضوع: http://www.alukah.net/Sharia/0/31639/#ixzz1aqD6UREg
    2 نقاط
  8. حقيقي مش فاهمة ليه الاستغراب من سرقة مدرعة ، احنا كلنا شفنا فيديو الجندي اللي كان واحد بيضربه بحجر جوة المدرعة ، وفيديو الجندي اللي طلع من المدرعة جري ومجموعة ناس وراه نزلوا فيه ضرب ، طب الجنود دول مش سابوا مدرعاتهم وجريوا ، ايه الصعوبة ان حد يسرق المدرعة لأ ده شيئ مش معقول ، لكن مين قال ان اللي سرق المدرعات ده مسيحي ، الاقرب للمعقول انه واحد بلطجي يا اما عايز يهرب علشان ما يتقبضش عليه سواء من الجيش او المتظاهرين ، يا اما عايز الناس تفتكر ان الجيش هو اللي بيدهسهم علشان يولع البلد زيادة ، طبعا البلطجي ده ولا يهمه ارواح الناس طب بالعقل كدة مش الاحتمال ده اقرب للمعقول من ان المجلس العسكري يكون امر العساكر بدهس الناس بالمدرعات ، يعني هو مش عارف من كل المظاهرات اللي قبل كدة ان كل حاجة بتتصور ، واللا هو عايز يجيب لنفسه فضيحة ويقلب الناس عليه اكتر ما هي مقلوبة خلقة، ما كان كفاية ضرب النار او اي طريقة تانية علشان ما يتمسكش عليه حاجة، طب هو الجيش لو كان ناوي يدهس الناس ما كان دهسهم من بداية الثورة ،و لو كان في اوامر بضرب المتظاهرين ما كان اولي يدوهم ذخيرة حقيقية علي الاقل ما كانش حد قدر يضربهم ولا يقرب لهم. علي فكرة عضو المجلس العسكري مش بس قال ان شوهد مدرعة بيركبها واحد مدني ، لكن قال برضه ان في احتمال ان احد الجنود يكون هو اللي ركب المدرعة ودهس ناس نتيجة حالة الهستيريا اللي حصلت له لما شاف زميله بيتضرب بالنار او مدرعته بتتحرق ، وطبعا ده احتمال برضه ، لكن تبقي حالة فردية ، مش ان ده امر جاي لهم . وبصراحة بقي كلنا متضايقين من المجلس العسكري ، لكن الحق ان دهس متظاهرين بمدرعات ده لا اتوقع ابدا انه يصدر منه ، يبقي الاحتمالين المقبولين ان بلطجية سرقوا المدرعات وده في اكتر من شاهد عليه زي عضو قناة الحرة وائتلاف 25 يناير ، او ان جندي في حالة هستريا عايز يهرب من القتل اوالضرب فدهس الناس وهو سايقها بالخطأ.
    2 نقاط
  9. ياريت الكل ينفذ الكلام ده لانه بجد مهم قوى الواحد بيشوف ناس حجة مره واتنين وتلاته واربعه وع ذلك كل سنه بتعمل شتى الطرق علشان تطلع تانى وتزاحم فى الناس وكأن ابواب الخير اقتصرت فقط فى الحج يا جماعه فيه ابواب كتير قوى اعتقد من وجهة نظرى انهم مية الف مره من الحج طالما اديت الفريضه يبقى نشوف غيرها فيه ملايين الشباب اليى مش لايقين يتزوج وفيه ملايين الارامل اليى عاوزين اعانات ليه مش نساعدهم وندى فرصه لغيرنا اليى محجش يطلع يحج وكلها ابواب خير فى رمضان الواحد يروح ياخد عمره ويصلى هناك القيام مره واحده فقط ويسيب فرصه للناس اليى جايه من خارج المملكه علشان تاخد فرصتها لكن الواحد بيشوف مناظر فى الحرم لا تليق اطلاقا بالاسلام للاسف الناس فاكره الدين بالكيلو وقاعده توزن ومش مهم بقى ناس تموت من الزحام ولا ناس تتفعص ولا اطفال تتوه فى الحرم عادى جدا مافيش مشاكل المهم انا اوزن طيب ياسيدى اوزن يقول صلى الله عليه وسلم من مشى في حاجة أخيه كان خيرا له من اعتكاف عشر سنين ومن اعتكف يوما ابتغاء وجه الله جعل الله بينه وبين النار ثلاث خنادق كل خندق أبعد مما بين الخافقين الراوي: عبدالله بن عباس المحدث: المنذري - المصدر: الترغيب والترهيب - الصفحة أو الرقم: 3/344 خلاصة حكم المحدث: [إسناده صحيح أو حسن أو ما قاربهما] تحياتى عنبو
    2 نقاط
  10. مايكل و كيرمينا فيه ايه يا عم هو علشان واحد قاله كلمتين هو مقتنع بيهم خلاص تمشى انت اعمل انك مش شايفة خالص وتذكر طوبى لكم اذا عيروكم و طردوكم و قالوا عليكم كل كلمه شريرة من اجلى كاذبين مش المسيح قال ان ده هيحصل يبقى انتى زعلان ليه ده تاكيد على ايمانك عارف هقولك حكايه عجبتنى جدا جدا عارف كيف تسبك الفضة الصانع يضع الفضة على النار و ينظر اليها حتى يرى صورته فيها فبكده تكون نقية كده ربنا بيعمل فينا لازم نمر بضيقات كالنار اللى حول الفضة لكى يرى صورتة فينا و بكده ننال الفردوس سيدى لا تحزن فانه قال انا اترككم كحملان وسط الوحوش لو ما حصلتش مذبحة ماسبيرو و امبابة و اطفيح يبقى فين الصليب اللى انت شايلة ؟ اسف على المداخلى المسيحية وسط هذا التوبك الخاص بالهجرة لانى احد المعترضين عليه تماما لكن مايكل و كيرمينا شخص عزيز لدى جدا
    2 نقاط
  11. زى ما قال السارى السعودية هى السبب والدليل موجود فى "جريدة الرياض السعودية" الرباط الخاص بي تصبح على خير يا استاذ جو .
    2 نقاط
  12. الاية التالية لهذه الاية (ولكي يكتمل المعنى) : (وَإِذَا سَمِعُواْ مَا أُنزِلَ إِلَى الرَّسُولِ تَرَى أَعْيُنَهُمْ تَفِيضُ مِنَ الدَّمْعِ مِمَّا عَرَفُواْ مِنَ الْحَقِّ يَقُولُونَ رَبَّنَا آمَنَّا فَاكْتُبْنَا مَعَ الشَّاهِدِينَ) 83
    2 نقاط
  13. أنا اللى حقيقى مبسوط جدا لأن مداخلة الذكريات - التى كنت أعتقد أنها تسعدنى أنا فقط - قد أسعدتك ، وتقبلها الأخ الفاضل "أوزوزو" والأخت الفاضلة "مصرية متغربة" بقبول حسن وعبرا عن ذلك بالتقييم الإيجابى للمداخلة كانت لى عمة أحببتها كثيرا .. وكانت تحج تقريبا كل سنتين .. فى السنوات التى لم تكن تحج فيها كانت تقود جلسات "التحنين" .. كان صوتها جميلا وأداؤها رائعا .. كانت "تحنن" والدموع تجرى على خديها .. أحببت جدا أن أستمع إليها وهى "تحنن" بأغنية أحمد عبد القادر "إمتى نعودلك يانبى" .. عارفة أحمد عبد القادر ؟ .. هو صاحب إحدى أشهر أغنيتين من أغانى رمضان .. أغنية "وحوى ياحوى .. رحت ياشعبان .. جيت يارمضان .. وحوينا الدار" .. الأخرى طبعا هى أغنية عبد المطلب "رمضان جانا وفرحنابه" .. كانت الأغنية تملأ البيت بشكل مستديم من خلال الجرامفون عندما يتوقف "التحنين" وتنصرف السيدات .. كانت كل سيدة تقول كوبليه والباقى يردوا عليها .. وكانت عمتى الله يرحمها هى من تبدأ دائما بمطلع الأغنية الذى يقول : إمتى نعـود لك يـانبى ونمتع الأنظـار والفرح يرجع يانبى والطبل والمزمار لو تحبى تسمعى .. اتفضلى : إمتى نعود لك يا نبي.mp3متى نعود لك يا نبي.mp3] فى إحدى مرات حجها ذهبت مع والدى يرحمه الله - الذى كان يصغرها سنا - لوداعها فى السويس حيث كان الحج أيامها بالباخرة .. وكذلك ذهبت لاستقبالها هناك .. كان السفر من الاسكندرية للقاهرة بالقطار ثم قطار آخر من القاهرة إلى السويس .. سعادة لا أستطيع وصفها وكان أحمد عبد القادر على حق .. فمن المنزل إلى محطة القطار ، زفة بالطبل والمزمار عند الذهاب .. وزفة مثلها من المحطة إلى البيت عند العودة عند العودة كانت نساء وفتيات العائلة ينتظرنها على السلم .. وهات يا زغاريد .. وأذكر أجمل أغنياتهن التى كانت تقول : ليلة بيضة وليلة نور وش الحاجة طبق بنور ثم يأخذنها إلى شقة الحريم ويكملوا أغانى .. أما الرجال فكان ينتظرهم المقرئ الذى يبدأ بالقرآن الكريم .. ثم قصائد المدح وأذكر ما كنا نرد به عليه فى مدحه وإن كنت لا أذكر ما كان يقول هو ، فقد كنت طفلا لا يستوعب القصائد .. فى إحدى القصائد كنا نرد : "ياسيد الكونين يا علم الهدى .. يامن لرب العالمين رسول" .. وفى قصيدة أخرى كنا نرد : "تركت الناس كلـَّهـُمو ورائى وجئت إليك" وكانت عمتى الله يرحمها بعد الليلة ما تخلص تبدأ تفتح الشنط .. وكل واحد ياخد هديته وكل واحدة تاخد هديتها .. ولا زلت أذكر هداياها إلى الآن .. ولكن كانت درة التاج "فى نظرى" هى قطعة قماش "شركسكين" زى بتاعة أخويا الكبير اللى كان فى كلية الحقوق وموصيها عليها .. دى بقى قماشة زى الحرير ولكنها سميكة شوية وكان اللون السائد منها هو الأبيض .. وفاكر لما رحنا أنا وهو نفصل الجاكتات .. دفع لى 2 جنيه وله 4 جنيه .. بس اللى كان مزعلنى هو أنه وصى الخياط يفصلهالى واسعة شوية :sad: .. جت على مقاسى بعد ما خلصت الاعدادية :) .. بس برضه كانت موضه .. وافتكر لما كنت ألبسها وأمسك الراكت "المضرب الخشب" وأقف قدام المراية وأقلد عبد الوهاب فى "عاشق الروح" :) كفاية كده النهاردة ونبقى نكمل بإذن الله
    2 نقاط
  14. الطبيب والمهندس والطيار وانا وانت وحتى ضابط الجيش عندما نتحدث عن خطر ما مثل وجود اسلحة في كنائس او عن امور سياسية اخرى فسوف يقتنع بكلامنا 10 اشخاص وقد يعتبرنا الباقي اننا نعطي الامور اكبر من حجمها اما اذا تحدث فيها عالم وشيخ جليل فسوف يقتنع بها 10 ملايين شخص ويتقدم 50 منهم لخدمة الدين والانتقام دون ان يرى احدهم شيئا بعينه وفي وضع وظروف مصر الحالية يجب على عالم الدين والمدرس والدكتور في الجامعة وكل من يخاطب الجموع ويتأثرون به أن يسعى الى اخماد الفتنة والى زرع روح الاخوة والمواطنة بين فئات الشعب حتى ولو قام بذلك لفترة محدودة ولحين تجاوز الازمة وحتى لو كان دون اقتناع منه شخصيا وفي نفس الوقت من يقوم بذكر وتكرار كلمات التفرقة في الوقت والظروف الحاليين فهو عدو للوطن ايا كان اسمه او صفته او علمه لذلك ارى ان كلمات عالم الدين محسوبة عليه بالمقارنة بأي شخص آخر تقبل تحياتي ورأيي المتواضع
    1 نقطة
  15. الاستاذ / أبو محمد والأخ hOuSsAm نحن مازلنا يسيرنا دستور المخلوع فيما يخص صلاحيات الحاكم للدولة والتعديلات الاخيرة لم تتطرق لهذه النقطة لا بالزيادة ولا النقصان , وبالتالي الوضع القديم قائم للأسف لا أعتقد حدوث إختلافا جذريا عن الوضع القديم فى اسلوب عمل البرلمان , ومن الممكن ان يختلف في حالة إذا تضمن الدستور الجديد صلاحيات حقيقية له تضمن له الرقابة الفعالة والقوية على عمل الحاكم والحكومة فالبرلمان القادم لا أعتقد انه سيكون قادرا مثلا على إسقاط وطرح الثقة في حكومة عينها المجلس العسكري لن يكون قادرا أيضا على مساءلة المجلس العسكري ( بصفته حاكم للبلاد الأن ) كلامي لا يعني أن نؤجل الانتخابات مثلا ولكن كلامي حتى لا نبالغ فى التوقعات والأمال
    1 نقطة
  16. بالعكس..أنا لا أري انها مشكلة اطلاقا..مش هنتكلم بالأدلة دلوقتي..لكن طالما شيء في قلبي ولم يؤثر علي سلوكي..فليست مشكلة يعني أنا دلوقتي لما أعامل واحد يهودي أو نصراني وأحسن إليهم كما أمرني ديني..دي مالهاش علاقة بمعتقدي تجاهه..وهل هو في الجنة أو في النار..دي حاجة تخصني أنا طالما بعامله بالحسني يبقي خلاص..مفيش أي مشكلة..لكن لما اتجاوز في حقه و أظلمه..هنا تكون الوقفة..وليس بمجرد اعتقادي أنه في الجنة أو في النار
    1 نقطة
  17. بعد العام الهجري 1423 الموافق2003 ميلادي وبعد رجوع زوج اختي من الحج لهذا العام قال لي انه سيقدم اوراقي لشركة السياحة التي حج من خلالها لكني قلت له كيف انك تقدم اوراقي وانا لم اطلب منك ذلك قال لي انني رايت لك رؤية انت واختك اللي هي زوجته انك تطوف بالكعبة واعتبرت هذه علامة لكي تؤدي الحج العام القادم وبالتالي لم اخذ موافقتك وقدمت اسمك لهم تلقائيا قلت له لكني لا املك أي نقود من اجل الحج رد عليّ وقال انوي انت وانا متاكد انك هاتدبر الفلوس طالما نيتك خالصة لله المهم كان الحج بالنسبة لي حلم بعيد المنال وكنت اعتقد في داخلي ان الحج مكافاة عظيمة لي لا استحقها لانني حاولت اكثر من مرة من قبل وفشلت كل المحاولات السابقة لانها كانت تتعثر باسباب متعددة لذلك ترسب في داخلي هذا الاحساس المهم وحتى لا اطيل عليكم قمت وعلى مر شهور السنة كل ما تتوافر لدي أي نقود زائدة عن الاحتياج ان اوردها لشركة السياحة الى ان جاء وقت حاسم جدا وهو انه تم تخفيض عدد الحجاج لشركات السياحة وبالتالي كان لابد من تخفيض العدد قلت لنفسي الظاهر مش مكتوبلي زي كل مرة لكن جاءت لي مكالمة من صاحب الشركة يخبرني فيها بانني من الاسماء التي تم اختيارها هذا العام لانك لم تحج من قبل وكان هذا معيار مهم في الاختيار وعليك باكمال باقي المبلغ والاوراق طبعا ازددت سعادة لهذا الخبر والحمد لله دون ان ارتب كان الله قد دبر لي باقي المبلغ ولا ادري كيف تم هذا لكنها قدرة الله عندما يريد شيئا فلابد له وان يتحقق ظللت اكمل الاجراءات لكني كنت دائما اشعر بشعور خفي بانني لن احج ولن اشاهد الكعبة ولن اطوف بها ولن ولن كنت اشعر بان هذا كله لن يتحقق الى ان جاء موعد السفر وودعت زوجتي واولادي واهلي بالبكاء والدموع فانا اول مرة ابعد عنهم فترة طويلة بالنسبة لي وظل نفس الاحساس يراودني الى ان وصلت الى مكة وكنت بملابس الاحرام التي كنت ارتديها لاول مرة ولا اعرف كيف ارتديها الى ان جاء اخ جليل وهو بالمناسبة الشقيق الاكبر للشيخ ياسر برهامي وهو الدكتور جمال برهامي الذي شرح لي كيف ارتديها بطريقة عملية الى ان جاءت اللحظة الحاسمة وهي اتجاهي للطواف بالكعبة والتي كانت بالنسبة لي حلم صعب المنال وظللت افكر ماذا سافعل عندما اشاهد الكعبة وظلت تراودني ردود افعال كثيرة ها انا ذاهب الى الكعبة هل سأموت قبل ان اراها وانا في طريقي اليها إحساسي رهيب ولا استطيع وصفه بصراحة لكني استطيع ان اشرحه ببساطة شديدة وهي انني توضأت اكثر من ثلاث مرات وكل مرة ادخل دورة المياة واقضي حاجتي لعدم قدرتي علي التحمل وكانت تغلبني كمية مشاعر لا يمكن وصفها ضحك وعياط وقلق واتزان الى ان شاهدت الكعبة لاول مرة في حياتي ساعتها تاهت كل الدعوات والكلمات التي كنت احاور نفسي بها وما جهزته من كلمات واختلطت دموعي بضحكاتي ولا ادري ماذا قلت سوى قول اتذكره وهو الحمد لله علي ما انعمت به عليّ ثم اندمجت في مناسك العمرة في الطواف ثم السعي بعد ذلك وخرجت وقد انهكت قواى من الزحام الشديد ثم قصرت شعري وتحللت من احرامي ومكثت فترة حوالي عشرة ايام للعبادة والذكر بين الاقامة في المسجد الحرام ومراجعة حفظي من اجزاء كتاب الله والغريب في الامر انني لم اعد اتذكر اولادي واهلي وكان كل همي هو ان انهل من الصلاة في المسجد الحرام قدر المستطاع حتى ان الاحتياجات الاساسية من طعام وخلافه لم تكن تشغلني اما اختي فقد تركت لها المجال ان تتعبد بطريقتها فقد كانت شبه مقيمة في المسجد الحرام وكنت اراها في المساء بعد صلاة العشاء وممارسة هوايتي في التسوق ففي ساعات قليلة عرفت الشوارع الرئيسية في مكة وكنت امشي فيها كأنني من ابنائها وعرفت المولات الكبيرة والمحلات الاخنان بتاعة المدينة فهذه هوايتي منذ زمن بعيد ولم استطع التخلص منها حتى في مكة عندما انتويت الحج والعمرة كنت قد اتخذت قرارا حيويا وصعب بالنسبة لي وهي ان ابعد عن النقاش والجدال وان امارس شعائري في هدوء وسكينة دون الدخول في حوارات ونقاشات قد تفسد عليّ حجي واكظم غيظي وانفعالي السريع الحدوث لذلك انزويت جانبا وابتعدت عن أي نقاشات على الرغم من إثارتي العديد من المرات وكنت امنع نفسي قبل ان اخوض في نقاشات او حوارات قد تزيد غضبي وانفعالي بالفعل كان الحج لي ادب وترويض للنفس على الطاعة وتنفيذ الطاعات فلن يضمن لي احد ان احج مرة ثانية فكان يجب ان احافظ على سلامة حجتي من الجدال المنهي عنه في الحج بامر من عند الله فاثرت السلامة وحاولت قدر المستطاع ان اضع نفسي في موضع يجعلني انساق الي الجدال وكثير من المواقف تعديتها بسلام الى ان جاءت ليلة سبعة من ذي الحجة في هذه الليلة جمعنا مشرف الرحلة لامر هام وذلك بعد صلاة العشاء وبعد ان اجتمعنا وجدنا اخ فاضل جاء الينا وهو مصري مقيم في السعودية لإعطائنا محاضرة قوية عن الحج وظل يشرح لنا الاعمال التي سنقوم بها في خلال الايام القادمة واخذ الاخوة يسألونه عن تفاصيل دقيقة لكنه قال لنا جميعا ان الحج ممارسة وان الافضل ان تكون الممارسة خطوة خطوة وهو معنا لن يتركنا وسيكون معنا في كل خطواتنا القادمة بدلا من تعجل الامر والاسئلة التي ستكون الاجابة عنها اجابة عملية خلال الايام القادمة وقال انه سيرافقنا للحج كما حج رسول الله صلى الله عليه وسلم قدر المستطاع رغم وجود فتاوى كثيرة بالتيسير لكنه في إستطاعته ان يحج بنا كما حج رسول الله صلى الله عليه وسلم ثم جاء يوم ثمانية من ذي الحجة وهو ما يطلقون عليه يوم التروية
    1 نقطة
  18. يا رب يكون صح و المتطرفين يروحوا مكانهم الصحيح بس والله هيصعبوا عليا بجد لأنهم مضحوك عليهم و مغسول مخهم لسنوات لكن احيانا يكون البتر هو الحل لباقي الجسد و التالي من اجيال
    1 نقطة
  19. يا سلام 75 متر بـ 300 الف جنيه هو الاستاذ بتاع جمعيه ابني بيتك عايش في كوكب تاني ولا ايه ولا يمكن لم عدد كبير من القطع بسعر بخس في الخفاء وعايز يروج لهم خلاص ياعم إحنا مش اتلسعنا من الشربة قبل كده ده إحنا شربنا الشربة كلها يبقي إزاي بقي ماننفخش في الزبادي ، وبعدين لعبه قديمة أوي وبايخه لعبها قبل كده المغربي في بالم هيلز خد الارض ورفع سعر الارض في اكتوبر في القرعه إلي 1500 جنيه في المتر ووصل في السوق إلي 2200 جنيه علشان لما يعرض في بالم هيلز بـ 4000 جنيه يبقي طبيعي بس اتكشف خلاص ... خلاص بقي ياكلاي وبيكررها التجار في كل المدن الجديدة يلموا قطع وبعدها يبدأ بقي يقولك هايتبني جامعات وهايتبني نوادي واصل بيل جيتس جاي يعمل مدينة مايكروسوفت هنا واصل دي هاتبقي نيويورك الشرق ( طيب وهو ماله ماتعرفش )وتروح تلاقي الدولة مش قادرة تسفلت الشوارع اللي جنبها وتقعد سنة واتنين وثلاثة وخمسة والشوارع تراب طيب هاتتبني امتي ياعم الحاجات دي اصلا اذا كان مفيش مقدره للأسفلت نفسه وكل واحد عمال يدلع في المدينة والمكان اللي لم فيه أراضي علشان يرفع السعر بالكذب للأسف السوق فيه كميه قذارة محتاجة 200 كونتينر مواد نظافة علشان تنضفها نصيحه لكل مشتري لقطعة أرض إشتري بناء علي الواقع ولا تشتري سمك في ميه وقدر السعر بناء علي طبيعه المكان اللي تشوفها عينينك فقط وسد ودنك تماما ودور علي المساحه اللي تستاهل الفلوس وأوعي تصدق أي نصاب يحلي بضاعته في عنييك وأحترم الانسان الجاد والشركة الجادة أما بياعين الوهم سيبهم يشربوا اللي لموه .
    1 نقطة
  20. برافو يا باشمهندس عن نفسي المثل رقم 11 .. ما عرفتوش من غير مساعدة
    1 نقطة
  21. هو التوبيك ده اتردم عليه ليه؟؟؟ ( وش لماضة) خلاص ما فيش حد تعبروا له عن حبكم و تقديركم :blink: أقدم تقديري و اعزازي و حبي العميق لشخص قريب مني جدا و بأهديه الورد ده وبأقوله حقك عليا ما تزعلش أنت تعرف مكانتك جيدا عندي
    1 نقطة
  22. 1 نقطة
  23. معلش يا ريهام مش فاهمة تقصدي إيه بإن الشيخ حسان كده من المحرضين ؟؟ يعني كان ممكن أفهم ده لو كان الشيخ طالب بتفتيش الكنائس والأديرة فقط ، لكن هو كمان طالب بتفتيش المساجد فين التحريض هنا ؟؟ وبعدين فيه ناس ليها وزنها زي دكتور العوا أكدوا موضوع تخزين أسلحة بالكنائس والأديرة ، فمن الطبيعي التحقق من صحة الكلام ده بتفتيش كل دور العبادة للمسلمين والمسيحيين السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اهي الجملة اللي انا لونتها باللون الاحمر دي هي وجه اعتراضي و اجيبها كده علي بلاطة استاذتي نوران هو الشيخ حسان صفته القانونية ايه علشان يطالب بتفتيش مع كامل احترامي للشيخ و كامل احترامي للدكتور العوا اذا احنا بنتكلم عن دولة قانون و ده الحلم اللي بنحلم بيه و اعتقد الناس ماتت علشانه (عدالة حرية وكرامة) يبقي مينفعشي ان "الرموز" الدينية سواء مسلمة او مسيحية تتدخل في "إدارة" دولة صح و لا و نفس الكلام انا بقوله علي الرموز الدينية المسيحية راجل الدين ليه مكان و ادارة الدولة ليها مكان و شخصيا انا بشوف ان اي تصريح دلوقتي من اي رمز ديني برضه سواء مسلم او مسيحي هيشعلل الدنيا اكتر و عمر ما تصريحاتهم قبل كده حلت مشكلة...بالعكش بنهدا شوية و بعدين يرجع ابوك عند اخوك و تقع كارثة تانية الحل احنا قدام مشكلة قانونية....يبقي الحل قانوني و يطبق علي كلا الطرفين و اي تدخل لطرف يعد قانونا "غير معني" يعتبر تحريض في وقت الفتنة و كلامي يطبق علي الطرفين مسلم و مسيحي ده اللي قصدته هل كده واضح؟؟؟ فى الحقيقة ياأخت لماضة الكلام دة غير واضح و غير منطقي بالمرة .. كيف نعتبر النصيحة الموجهة من شيخ أو من من أي رجل دين أنه تحريض لمجرد أنه رجل دين وبصرف النظر عن منطق ما يقول ؟؟ إذا فهذا تكريس للفكرة التى اعترض عليها الشيخ نفسه بأن رجال الدين يجب أن يظلوا في دورات المياه يحدثون الناس عن آداب قضاء الحاجةّ!!! فأي منطق يؤيد هذا ؟؟؟ يا أختى الكريمة نحن نواجه أزمة طائفية طاحنة قد تعصف بالأخضر و اليابس و لاينفع في هذه الأزمة دفن الرؤوس في الرمال و اتباع سياسة الترضية التى يستمر مفعولها لفترة و جيزة ثم تنهار أمام أبسط اختبار... حينما ينتشر كلاما من أناس لهم احترامهم وفحوى هذا الكلام بأن هناك ما يشير إلى وجود أسلحة و ذخيرة ببعض الأديرة والكنائس .. أليس هذا كلاما خطيرا ؟؟ ألا يجدر بالأجهزة المعنية في الدولة أن تفتش عن صحة هذا الكلام من عدمه ؟؟ حين يخرج رجل علم مثل الشيخ حسان و يطالب بهذا التقصى .. بل ويطالب أيضا بتفتيش المساجد دفعا للفتنة و سدا للحجج و الإعتراضات .. هل يعد هذا تحريضا ؟؟!! عفوا يا أختى .. أنا أنظر إلى أهمية الكلام و مضمونه وهو أهم بكثير من أى شيء آخر.. و أنا أيضا أدعوا إلى ما دعا إليه الشيخ .. فهل أعد أنا أيضا من المحرضين لأنى لست من رجال القانون ؟؟!!!
    1 نقطة
  24. السلام عليكم و رحمة الله و بركاته متفقة مع حضرتك استاذي ابراهيم فاكر يا استاذ ابراهيم لما حضرتك عملت توبيك عن ارغام الحكومة انها تهتم بالنظافة و ساعتها اقترحت علي حضرتك ان محتاجين نرسخ "ثقافة الجمال" مش بس النظافة دلوقتي زاد يقيني ان احنا فعلا محتاجين حملة ل نضافة "القلوب" اللي بقت قادرة انها تتصيد كل تفصيل و تبني عليه سيناريو في منتهي القبح دلوقتي زاد يقيني ان المخطط مش بس اسماء و لا نوارة و لا اي مصري...لا دي منهج منظم الخطوات لتشويه كل حاجة حلوة في حياتنا...علشان نبقي جزء من عملية فوضي ...و ميكونشي عننا نافذة نور نبص من خلالها التشويه مش بس في الشخصيات اللي ممكن ببساطة تطلع و ترد و ترفع قضية سب و قذف لكن التشويه المتعمد يحدث في "قيمنا و مبادئنا" اللي اشتهرنا بيها كمصريين لما نبقي معروفين ان معندناش فرق بين مسلم و مسيحي و تفضل الاحداث و عمليات التشويه مستمرة لدرجة خلاص نبقي بنحسس علي بعض و قاعدين نفتكر و ندافع و نبرر...يبقي ده قمة التشويه لما نبقي من ضمن مبادئنا و قيمنا ان احنا مصريين و جدعان اوي...بس لما تيجي بقي علي حكاية خايبة للتمويل و امريكا و اسرائيل...يبقي الموضوع كأنه لبانة بس طعمها ماسخ و كل شوية حد بيندغ فيها شوية لما نبقي فخورين ان الشعب دوت قدر يقوم تاني و يقف علي رجليه تاني...لا و دي تيجي....يبقي لازم نفضل نهد فيه و نهد في معنوياته التشويه مقصود....و للاسف لسه الجرح اللي اتفتح من سقطة مبارك عمال يطلع كل اللي جواه و لسانا هنحاول نخيط علي نضافة بس محتاجين فعلا نضافة لل "قلوب" و دي وجهة نظري تحياتي أحييكي على مداخلتك يا أخت لماضة ما أريد قوله أنه : قد نفهم الدافع لقيام النظام الحاكم فى أي دولة بإثارة اللغط على عناصر المعارضة لكن الغير مفهوم إطلاقا هو ما نراه فى مصر حاليا من قيام بعض أفراد الشعب نفسه بالمشاركة في حملة تشويه عناصر معارضة تخرج للشارع من أجلهم هم وتخرج لتطالب بحقهم هم فى الحياه الكريمة ! فإذا كان المواطن غير قادر على الخروج للوقوف معهم فليس أقل من أن يكف أذاه عنهم ! وهذا النهج ينطبق عليه مثل شعبي شهير جدا ( لا بيرحم ولا يخلي ......... تنزل )
    1 نقطة
  25. بصراحة احترامي وتقديري ليك لانك قولت اللي انا ما كنتش عايز اقولة علشان الناس ما تفتكرنيش بحبطها شكرا ليك
    1 نقطة
  26. لأ حصل ولو تفتكروا إن الشيخ فوزي قد ذاع صيتة في الثمانينات والتسعينيات في المسجد اللي موجود في منطقة غمره وكان له مريدين كُثر .. وامن الدول راح ملبسه قضية ظلم كالمعتاد وقالوا إنه بيخزن سلاح في المسجد إذن نحن لا نريد أي دويلات داخل الدولة ... لو في مسجد أو كنيسة أو دير موجود داخل مصر ... إذن من حق حكومة مصر وامن مصر أن يفتشوه بمنتهى الأدب وبمنتهى الإحترام وفي اطار قانوني بحت السلام عليكم إيه هو اللى حصل يا احمد..فهمنى الجمله دى تانى الشيخ المعنى هنا فوزى السعيد و كنت من مرتادى المسجد و خصوصا لصلاه الجمعه ثم فهمتش كلامك ..الرجل مدان ام لا و هل بافتراض ..جدلا .. انه كان بيخزن سلاح حسب التلفيقه هل ده مبرر لتخزين السلاح داخل الكنائس كما اشار بذلك الاتهام من قبل أستاذ القانون و المرشح المحتمل لرئاسه الجمهوريه أ.د محمد سليم العوا و حتى الان لم تتطوع الكنيسه بالرد بإحدى الطريقتين الحاسمتين إما بمقاضاه العوا على كلامه الكاذب و إما فتح الاديره للجميع و إثبات كذب الرجل و هذا ما لم يحدث حتى الان و بعدين يا جوو جو الاضطهاد اللى انت عايش و معيشنا فيه خلاص ..بح ..ما بقاش يؤثر الحقائق واضحه و الكل يعرفها الان و ثق تماما ان الدير الذى تكتب منه سيجئ يوما و يقع تحت طائله السلطه المصريه مثله مثل اى مرفق اخر ..واخد بالك .. و تلك ابجديات الدوله المدنيه و ساعتها يا حلو هاتضطر انك تكتب من داخل اى سايبر من ام 2 جنيه الساعه :P .تحياتى و خليك منصف شويه إقرا كلامي تاني يا ابو عمر أنا بأقول لك إن حجة تخزين الأسلحة كانت كذبة كذبتها أمن الدولة عشان تقضي على الشيخ فوزي وتسجنة ... وانا متأكد مليون المية إن ده ما حصلش .... اللي عاوز يقلب نظام الحكم او يخزن سلاح . مش هاييجي في مكان بيرتاده الالاف من المصلين ويخزن ويطلع ويوزع على عينك يا تاجر وبالتالي مسجد ... كنيسة .... إن شالله مسمط ... كل ده طالما على أرض مصر يبقى يخض للقانون وبدون إستثناء .. لكن هناك طرق مقبولة لتنفيذ القانون بكل أحترام وأدب وهناك طرق مرفوضة تنفر الناس من القانون كتلك التي اعتاد على إتباعها امن الدولة الغابر
    1 نقطة
  27. السلام عليكم ورحمة الله... أنا..أنا... المثل رقم (8): ممكن يكون " لسانك حصانك ان صنته صانك وان خنته خانك "... المثل رقم (10) إيد لوحدها ماتصقفش. المثل رقم (12).. عصفور فى اليد ولا عشرة على الشجرة :Laie: فاصل ونواصل... مقضياها لعب أنا اليومين دول :) صباحك نادى يالونا
    1 نقطة
  28. اذا الشعب يوما اراد الحياه : . . . . ... . . . . . . ...... . . . . . هيلاقيها على تردد 19585 نايل سات افقي
    1 نقطة
  29. ازيك يا عم جو و ويلكم باك .. على قد ما بأعزك و احترمك يا راجل يا طيب على قد ما زعلتني الحقيقة دي .. طب ليه الكدب يعني .. و بعدين أول ما شفت الصورة ظنيت الجريدة هي اللي كدابة و الله العظيم قلت الجريدة هي اللي واخدة الصورة من عندنا .. شفت انا سلفي ازاي و كذبت جررررريدة بحالها سعودية و صدقت انت .. و بعدين لما شفت تاريخ العدد تأكدلي إن الجريدة مش كذابة .. و إن للأسف إحنا اللي بنشتغل بعض .. كم فقدت من مصداقية يا جو عندي و أكيد عند غيري و أفقدت قضيتك معاك للأسف :(
    1 نقطة
  30. هزيمة الزمالك في عيون هؤلاء : حسن شحاته : لم اكن انتوى الفوز بالكاس العيسوى : معندناش نادى يسمى الزمالك أصلا الشعب : الاهلى و انبى ايد واحدة الاخوان : ساندنا مختار من دور الـ32 الليبراليين : صفقات بين مختار و اتحاد الكورة لتدريب المنتخب مستقبلا أنا اسف يا شحاتة : أجندات حمراء خلف فوز انبى 6 ابريل : يسقط يسقط حكم زاهر الجزيرة : 1000 شمروخ فى مدرجات الزمالك التلفزيون المصرى : فوز الترجى بمباراة الذهاب على الهلال المجلس الاعلى للقوات المسلحة: نهيب بجماهير الزمالك عدم الانسياق وراء فريقهم .. والله الموفق
    1 نقطة
  31. باب الهدى .............. الهدى : ماهدى الى البيت الحرام من الابل والبقر والغنم وغيرها ويراد بتقديمه الى البيت التوسعة والاحسان الى جيرانه وزائريه من الفقراء والمساكين وهو من افضل القرب عند الله تعالى لان الدقة والانفاق م افضل العبادات لاسيما اذا كان فى البلد الحرام وعلى المنقطعين لعبادة اله تعالى والمجاورين لبيته
    1 نقطة
  32. الى فراشة المنتدى : اللمضه جدا لوجودك / ألق / بريق / طعم بس مش نسكافيه
    1 نقطة
  33. ياريت كانت المشكلة سرقة الكهرباء والماء المشكلة خطيرة وامن قومي ومستوطنات تقتطع من ارض مصر تمهيداً لاقامة كيان والمشكلة ان نفس العقلاء الذين كانوا يحذرون الفلسطيننين من الذين يستولون ويشترون الاراضي موجودين ونفس السفهاء الذين يردون عليهم اصمتوا انتوا عايزين فتننه ايضاً موجودين! ونفس الاكاذيب والمسكنة هي هي ! وللاسف نحن نصدق كل من يدعى ان مضطهد انظر ماذا يقول اللواء اركان حرب/ احمد رجائي عطية من ابطال حرب الاستنزاف وحرف اكتوبر http://www.youtube.com/watch?v=HytvspyV16Y&feature=player_embedded
    1 نقطة
  34. اللى بيدور جوة الاديرة اخطر بكتير من فكرة وجود الاسلحة. الاديرة دى تمثل دولة داخل الدولة و مصدر دخل للدولة القبطية المصرية. الاديرة دى جواها مصانع و مزارع و عمالة بيتم توظيفها و بيتم تصدير منتجاتها لاوروبا و امريكا.. و كل هذا بدون اى حساب من الضرايب او اى رقابة ادارية من الدولة. احلى حاجة انهم بيبقوا كمان سارقين الكهربا.. يعنى حتى الكهربا مبيدفعوهاش. الموضوع خطير و محتاج اننا نبعد العواطف و نبدأ الحساب, و بدقة.
    1 نقطة
  35. فعلا دي اتقالت سنه1919 ولم يصرح بها البابا وبعدين ماعلاقه البابا بالاقباط المسيجيين فريق مصري المفروض ولائه للدوله رئيسهم ليس البابا كما المسلمين رئيسهم ليس شيخ الازهر
    1 نقطة
  36. فى اية يا مايكل يا راجل كبر دماغك احنا لو دقينا على كلام كل واحد مش هنخلص خلينا فى الهجرة يا راجل اللى بيحرقو الدم كتير اصل الجثث ال150 اللى اترمو فى النيل كانو وحشين ومش بيشربو اللبن بالليل علشان كدة قطعوهم ورموهم وبكدة نقدر نقول عليهم انهم يستهلو الذبح ارجع يا مايكل مش انت اللى مفروض تمشى خد دى
    1 نقطة
  37. كنت أفضل أن يكتفي البابا شنودة كممثل للاخوة الأقباط بتصريح ( الأقباط يرفضون أي تدخل أجنبي ) وكفى لكن إتباع ذلك بكلمة ( فليمت الأقباط وتحيا مصر ) ممكن ان تعطي إنطباعا كما لو كان الأخوة الأقباط يعانون بالفعل من ظلم وإضطهاد من المسلمين ولكنهم سيضحون من أجل مصر حتى ولو ماتوا جميعهم جراء هذا الاضطهاد في مقابل درء هذا التدخل
    1 نقطة
  38. هنوصل للمرحلة دي بإذن الله لما يكون هناك عدل يشعر به الجميع ويكون فيه ديمقراطية وحرية رأي ويكون كل واحد في حاله يؤدي دوره ... يعني المواطن ... يبقى مواطن له شغله وبس ... ومالوش دعوه اللي جنبه ده مسيحي ولا ده مُسلم .. في كنيسة بتتبني أو جامع بيتبني ..... أنا مالي !!! أخلص مشاكلي الأول وبعدين وأنا فاضي أبقى افكر في أي حاجه ماليش دخل فيها المسئولين ... يراعوا ربنا ويحلوا كل مشكلة حل عادل وناجز بدون تحيز الشرطة ..... تحس إنها بتخدم الشعب بحق وحقيق وتحترمه مستحيل نتقدم وإحنا فينا النعرات الكدابة دي .. ده مسلم وده مسيحي وده مش عارف إيه ..... وأديكي إنتي يا ريهام شايفة الغربة الناس عامله فيها إزاي .... المكتب او الشركة الواحدة فيها كوكتيل أديان مسلم على مسيحي على هندوسي على بوذي على مش عارف مين ... وأنا مالي .. انا أتعامل معهم كبني ادمين مثلي تماماً ... اما دينهم فبينهم وبين ربهم ... وما بالي لو إني أُفضل شخص مسلم زميلي وهو يكون في الأساس منافق وملحد من داخله ؟ على فكرة .. حكاية الماريناب تيبيكل مثل ما حدث في كنيسة عين شمس مرتين .. مره في عهد المخلوع .... ومره اهي من كام شهر بعد الثورة ...ونقلت لكم الحقائق من قلب الحدث وعلى لسان للأسف ناس إشتركوا في حرق الكنيسة ... مبنى مش مرخص له يبقى كنيسة ... القساوسة إتبعوا سياسة الامر الواقع ولوي الدراع وحولوه لكنيسة وبقوا يقيموا فيه الصلوات .... فجأة اللي له واللي مالوش في الموضوع طلع له صوت .. وبعيداً عن سلطة الدولة .. الناس قالوا ناخد حقنا بإيدينا وراحوا حرقوها .... الغريب بقى ... طالما الحمقه والنحررة والرجولة دي عند ناس كتير ما شاء الله .. ليه ما بنشوفها في المخالفات المتلتلة اللي حوالينا ؟ ليه ما بنشوفهاش في الزبالة اللي بتترمي في وشنا كل ساعة ؟ ليه ما بنشوفهاش في منظر دلوقت راجل اعمال أول أمبارح يتخطف عيني عينك في محافظ الشرقية من وسط أهله ويطلبوا فيه فدية ولما اهله يبلغوا الشرطة يلاقوه مدبوح النهاردة ومعاه رسالة " خلي الشرطة تنفعكم " .. وليه بنشوف كل البلاوي حوالينا وبنقول " يا عم خلينا في حالنا عشان نربي العيال " ----------- الكل اخطأ في مثل هذه المشاكل .. لكن هناك خطأ بيفرق وزي ما بنقول " بفوره " فلما أُخطا أنا في بناء مخالف .... غير لما أُخطا وأحرق مكان او أقتل حد عشان مخالف وأنا اعمل نفسي الواد الشجيع الغيور وأطبقق القانون وأخد حقي بإيدي ....
    1 نقطة
  39. ما هو ده إسمه إتهام باطل ... لإن أي واحد ممكن يتهمك إنتي شخصياً نفس الإتهام وإذا كان معاكي دليل فالأقسام مفتوحة 24 ساعة ممكن تروحي تعملي محضر وتخربي بيوتهم أما الكلام المرسل والتلقيح .. فما يصحش انا بتكلم بناء علي ما سمعته http://www.youtube.com/watch?v=ESXCiyR6h8I&feature=player_embedded اما موضوع ان اجيب الدليل بنفسي ، فكدة كلنا مفروض منكتبش خالص في المنتدي ، اظن كلنا ناقلين للخبر و مفيش حد بيملك تصوير صوت و صورة للكلام اللي بيقولوه و بعدين ما هو الجواب باين من عنوانه لما امريكا الشيطان الاكبر يهتموا بالاولاد الصغيرين دول و يستقبلوهم في الكونجرس و يدوهم جوايز يبقي ايه ، اكيد الشيطان الكبير بيهتم بالشياطين الصغيرين
    1 نقطة
  40. من أروع و أرق ما خطته يداك يا لها من مشاعر غاية في الرقة و العذوبة تبدو صادقة جدا ما أروع هذا التشبيه أشكرك على هذا المشهد الرائع
    1 نقطة
  41. حبا لمصر ووفاء لهذا البلد و تقديرا لما نمر به من الم و حزن و ارتباك ارجو ان نتوقف عن هذة المساجلات التى توغر صدورنا مسلمين و مسيحيين دعونا نعبر الازمه و ندعو الله ان يهدينا الى الطريق القويم و يجمع شملنا
    1 نقطة
  42. لا والله لم اقصد شئ وللتأكيد اقول لك السلام عليكم بالنسبة للمحكمة نعم ادانت المحكمة الانبا شنودة باقصى العبارات وهذا كلام المحكمة بالنص في حق الانبا شنودة وتثبت فيه انه من قام باشعال الفتنة في وقتها وهذا نص الحكم الكامل
    1 نقطة
  43. الى س من الاعضاء الافاضل انا راجل وحش بعمل حجات غلط كتير / ممكن تتخيلها ويمكن لا لكن فى العقيده ما بسوفش اؤمن بالله وملائكته وكتبه ورسله ولا افرق بين احدٍ من رسله لا اخلص فى الطاعه وبتفتنى فروض كتير / واطمح فى رحمته تعالى وربما يغفرُ لى اننى / قد عشتُ عمرى لم ولن اشرك فى وحدته بس حابب اقول لحضرتك : ( إذا اختلفتم فى شئ فردوه الى الله ورسوله ) ( تركت فيكم ما إن تمسكتم به لن تضلوا بعدي ابدا / كتاب الله وسنتى ) فقط افتح المصحف وراجع القرآن ؟ / وانا متيقن من ان قلبك سوف يطمئن.
    1 نقطة
  44. كل يغني ليلاه و حبيبك يبلعلك الزلط و عدوك يتمنالك الغلط لدرجة انه يخلي الأعزل هو القاتل و المسلح هو المقتول
    1 نقطة
  45. بسم الله الرحمن الرحيم الأخوة الأفاضل لا داعي لمثل هذا الكلام فأنا هنا من أجل مساعدة الجميع ، ووالله لن أتهاون ولو لحظة واحدة أن أتأخر عن آداء أمر ما أحس فيه أنه قد ينفع أحد في المنتدى طالما كان في إستطاعتي عمله . فدائماً أتذكر قول رسول الله صلى الله عليه وسلم: ( من مشى في حاجة أخيه المسلم كتب الله له بكل خطوة سبعين حسنة وكفر عنه سبعين سيئة، فإن قضيت حاجته على يديه خرج من ذنوبه كيوم ولدته أمه، فإن مات في خلال ذلك دخل الجنة بغير حساب ) فهل بعد هذا الكلام الشريف ممكن أن أتأخر عن أحد يطلب المساعدة ؟ أشرف
    1 نقطة
  46. لا ... وحقِ النور فى عينيكِ لم تقتل رياح العمرِ اعشابى ولم تهزأ بيا الغاياتُ رغُم جواديا الكابى لِأنكِ انتِ شيئٌ ما أُحس به فأعبده وان الطفلَ فى الاعماق برغم جراح ِشكوايا أُدغدغه / اُهدهِدهُ والعق ناره الجوعى اعانقهُ / واكمده لِأنكِ ... كالنيران تلتهمين اعصابى وكالإعصار تقتحمين ابوابى وكالنظراتِ تفترشين اهدابى لإنكِ انتِ شيئٌ ما كالإحساس مجدولٌ فى اعماقِ اوراقى اعودُ إليكِ يا ظلآ ألوذ به ،، وأنفِضُ فيه عن جسدى ارهاقى وانشدُ فيه فجرا لعمريا الباقى اعودُ إليكِ ياشمساً اعودُ إليكِ ياقمراً اعودُ إليكِ ياقدراً يشكلُ لون احداقى وتأبى عيوننا الخضراء ان تجفو الرياحينا وإن مالت بنا الايام غرقى نمدُ إليكِ ايدينا ونلمحُ فى عيونكِ الزرقا شيئا ما ينادينا ويهتفُ فى قرار النفس شئٌ ما فى جوانحنا ... شئٌ ما نحسُ به ... تقلصَ فى ملامِحنا وتسكنُ فى جوانحِ قلبى امنيه ... ؟! تسوقُ الحب ،، فى كلِماتِ اغنيه
    1 نقطة
  47. ما دام بقى بنتكلم عن اهازيج الحج فدول بقى حبه اويهات سيناوى رايحه وين ياحجه يا ام الشال قطيفه رايحه أزور النبى ومكه الشريفه هاى هوووى باب السما منوره وضاويه ضو الشمعه يابخت من زارك يانبى وادى فروض الجمعه * * * رايحه وين ياحجه فى وسط البحورٍ رايحه أزور النبى وأزمزم شعورى
    1 نقطة
  48. قرات فى كتاب كتبه ضابط من ضباط الحمله الفرنسيه على مصر بيصف فيه مجمل تجربته الناتجه عن اشتراكه فى الحمله عندما كان يصف عادات المصريين ذكر عاده على قوله انها كانت منتشره بشكل كبير جدا فى مصر و هى اعتياد كل من يسافر للحج او العمره عند الرجوع على فقأ عينه بحجه ان عينه لن تكتحل بعد ذلك باى رؤيه افضل من رؤيه الكعبه و قبر الرسول صلى الله عليه و سلم نقلت الكلام على عهده الراوى و لكن ان صح فاحمد الله على اندثار تلك العاده الكريهه فنعم ياخذنا الشوق للزيارة و لكن التطرف فى كل شيىء مرفوض حتى فى المشاعر المغالاه فى اظهار التاثر او الشوق اراها دائما تاتى بنتائج عكسيه
    1 نقطة
  49. محبوتى انتى .. آه .. يا رمز الوطن يا أغلى من كل كلمات الشجن يامصرنا .. يا نبضة فى قلب الزمن حتى الرحيل .. لم يُنسِنى معنى السكن حتى الفراق .. ولو ان قلبى فى معتقلاتك سُجِن مصر يا رمز الخلود كأنما ... بكى يكتمل .. رمز التحدى للمِحَن مع تحياتى جمال - فجر مصر
    1 نقطة
×
×
  • أضف...