لوحة القادة
المحتوى صاحب التقييم الأعلى
عرض المحتوى صاحب أعلى تقييم في 10/24/11 في جميع الأقسام
-
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ااااااه يا بلدي .. احنا اسفين يا جماعة .. اسفين يا استاذ محمد .. اسفين يا عم زهيري (ليك وحشة و الله) .. اسفين يا مفتي .. اسفين يا مصر يا جماعة ابوس ايديكم كفاية بأة .. احنا كل يوم بناخد على قفانا أجمد من اليوم اللي قبله و يا سيدي معلش لو 70 الف مصري كانوا وحشين خليك انت حلو .. مصر كلها متدينة .. مسلمينها و مسيحينها .. لو السبعين الف دول وحشين في ملايين حلوين .. و الله بجد كفاية و خلونا نستثمر كل الوقت ده فيما ينفع ... يا أستاذ محمد انت راجل كبير و خبير في مجالك اي كان و اللي انا ما اعرفوش و وقتك اثمن من المواضيع دي يا فندم .. يا أخ محمد على .. يا زهيري يا كل الاخوة الزملاء .. و الله وقتنا أثمن من اللي بنعمله ده و مصر أغلى علينا من تقطيعها بالشكل المحزن ده ليل و نهار .. بأقول كلامي للكل و للسلفيين قبل الكل .. يا جماعة ما احنا كنا كويسين و بنتعلم و كانت أخلاقنا حلوة ايه اللي جرررررررررى بس لينا!!!! ملعونة الدنيا لو هو ده اللي خرجنا من المساجد علشانه .. ملعونة السياسة لو هتخلينا نسيب قرآنا و سنتنا و أخلاقنا و مساجدنا و نقعد نكاحر في ده و نخون في ده و نناطح في ده .. دعوا الخلق للخالق .. هي الدنيا دي بتاعت حد؟!!! بتتخانقوا عليها ليه سبحان الله .. دي لا تساوي عند الله جناح بعوضة .. و بعدين الملك لله يؤتيه من يشاء و ينزعه عمن يشاء .. كللللللللل دي آيات شايفينها بعنينا و لسة بنناطح في الله في ملكه .. اشي حسني و اشي قذافي و اشي بن علي و اشي صالح و الدور على بشار و كووووووول ده و لسة بنناطح !!!!! ده الواحد شايل شيل يا جدعان من مصر كلها و من المحاورات خاصة .. يا رب فك أسرنا من الدنيا و حرر قلوبنا و طهرها أوووووف5 نقاط
-
كلنا يحب الحوار الراقي الذي يتسم بالمنطقية و الدليل كما يلتزم باحترام الآخر وعدم تسفيه عقله و فكره.. وكلنا يكره الحوار البذيء المتطاول الجارح البعيد عن الأدب و أحترام الآخر .. أعتقد أن منتدانا له قواعد ثابته في كيفية التعامل مع من يخرجون عن الأدب و أخلاقيات الحديث .. و قد كفل لنا مشرفونا الأفاضل أن نتقدم بالشكوى فيمن يسيئون إلينا بالقول عن طريق خاصية التقرير أو مراسلة أحدهم على الخاص .. و تتدرج العقوبة التى توقع من جانب الإشراف على العضو المتجاوز من حذف مداخلات إلى الإنذار إلى الإيقاف ثم تنتهى إلى إنهاء عضوية .. هذا ما أعرفه .. في الحقيقة اكتشفت اليوم أسلوبا جديدا يتبعه البعض مع من يخالفوهم أو بمعنى أدق مع من يستشعرون فيهم قلة الأدب على حد قولهم .. وبدون ذكر أسماء لعدم الإحراج .. يفخر أحد زملاؤنا بأنه استطاع بفضل الله وتوفيقه أن يتسبب في إنهاء المئات من عضويات زملائه في المنتديات المختلفة .. حيث يؤكد أنه يعرف كل نقاط ضعفهم فيضغط عليها ويستدرجهم ليستخرج منهم المزيد و المزيد من التجاوزات فيضطر المشرفون إلى حذف عضوياتهم !!! وأنا أتسائل اليس من المفروض أننا جميعا هنا أخوة نتحاور فنتفق و نختلف ؟؟ لماذا لا نلجأ إلى الأساليب و القنوات المعروفة للشكوى بدلا من استدراج أخ و زميل لنا ليقع في المزيد من الخطأ؟؟ لا أعتقد أن من يتبع هذا الأسلوب ينظر إلى مخالفيه على أنهم اخوة له .. بل أحسبه يراهم أعداءا يجب استئصالهم !!!!!!!!4 نقاط
-
http://www.youtube.com/watch?v=5c8THg5E9xM هذه صورة للسيد مصطفى عبد الجليل وهو يُقبل يد أحد المصابين منذ عدة أيام ... وصورة أخرى وهو يسجد لله شكراً أمس وهو يُعلن تحرير ليبيا بالكامل وبالامس أستمعت إلى كلمة للسيد محمود جبريل رئيس المكتب التنفيذي للمجلس الأنتقالي وهو يُعلن إستقالته بكل ثقة ورضا نفس... ولما ناقشه المذيع عن سبب الإستقالة وهل هو خوفاً من المجهول القادم ؟ اجاب بإن القادم أفضل وأحسن .. لكنه وعد قطعه على نفسه وكذلك فعل كل أعضاء المجلس التنفيذي وعلى رأسهم مصطفى عبد الجليل .... فاجابة المذيع : ولكنكم خبرة سياسية وكفاءات كبيرة ؟ فقال له بكل ثقة : نحن سنُسلم الأمانة للشباب والنساء الذين قاموا بالثورة فهم اولى بحكم ليبيا وسنقوم بتقديم أي إستشارة لمن يريد فقط ... فقال له المذيع : وهل هناك من هو على الساحة ويستطيع ان يتحمل المسئولية ؟ فاجاب كل الخمسة مليون ليبي يستطيع فيهم اي شخص أن يتحمل المسئولية . -------------- يعني لا طلع حد قال بوء حمضان وإننا حمينا الثورة .. أو أننا ندير ولا نحكم .. او سنترك المسئولية بعد 6 شهور ثم فجأة حلت عليهم البركة ليكونوا اكثر من عامين .... ولا طلع حد سفه في شباب الثوار ولم يمنحهم ربع فرصة حتى ولا منصب كناس في هيئة ما ... للمرة الألف .... كلنا شاركنا في إرتكاب جريمة ترك الثورة لكي يحميها رجال مبارك وخريجي مدرستة وعفواً كبار السن الذين توقف تفكيرهم على الحلول التقليدية الروتينية العسكرية .. وكلنا شوفنا فضيحتين ورا بعض على طول ... فضحية المؤتمر الصحفي العالمي للسادة أعضاء المجلس العسكري .. ثم فضيحة لقاء برنامج العاشرة مساءً الذين دلا على ضحاله تفكير هؤلاء الذين يحكمون الان3 نقاط
-
هيثم عبد الحميد الأحد، 23 أكتوبر 2011 - 21:57 كثيرا ما كانت تتبادر إلى ذهنى تساؤلات عن الحملة الإعلامية الشرسة على السلفيين: هل المقصود حقاً المتشددون أم المنهج السلفى بشكل عام؟ هل التركيز على المغالين يفيد المجتمع؟ وإن صدقت النية، أليس التركيز على المعتدلين أفضل؟ هل هذا الموقف له علاقة بهوية مصر ومطلب الشريعة؟ وهل حاز الإخوان رضا الفضائيات؟ فى كم صحيفة وبرنامج "توك شو" قرأنا مقالاً أو سمعنا حواراً حول فتوى الشيخ محمد حسان بأنه لا يجوز هدم دور العبادة مهما كانت الأسباب، وأن دم المسيحى مثل دم المسلم حرام، وأنه لا يجوز شرعا هدم كنيسة؟ وفى المقابل كم شاهدنا فى مكلمات "التوك شو" حوارات عن شيخ متشدد يسير فى اتجاه خاطئ عن فهم خاطئ؟ وهل أبرزت الفضائيات مطالبة الشيخ عبد المقصود الناخبين بالتدقيق فى اختيار الناخبين، وأنه ليس لمجرد أن المرشح ملتح يتم انتخابه؟ أم أنها تبحث فقط عن كل ما يسيىء للمشايخ؟ أما إذا حاولنا سوق أمثلة عن سلسلة الأخبار المغلوطة والكاذبة عن السلفيين فلن يكفينا عشرات الصفحات. والحقيقة أن هذا الموقف ليس وليد اللحظة، فهذه التساؤلات هى نفسها التى نطرحها على من اعتبروا أنفسهم "نخبتنا ومثقفينا" منذ عشرات السنين، فكم رأينا فى أفلامنا شيخا غاضبا مكفهر الوجه يصرخ فى وجه أحدهم قائلا: "يا عدو الله"، وثانياً يأكل بنهم تشمئز منه الأبدان، وآخر فاسد يجلس فى المسجد يقيم الصلاة ويعبد الله ويأمر بالإحسان، وكم أبرزت المسلسلات الفتاة المحجبة "معقدة نفسيا" ارتدت الحجاب فى ظروف غير سوية.. وكم رأينا برنامجا من مكلمات "التوك شو" تحيط فيه مجموعة ممن يصفون أنفسهم بـ"النخبة والمثقفين" بشيخ لا حول له ولا قوة، وكلهم مجتمعون عليه "وفين يوجعك". مخطئ من يظن أن هذا الخطاب المقصود والموجه ـ فى رأيى ـ قاصر على السلفيين، ولكنه يشمل كل من يعتقد فى ضرورة تطبيق الشريعة أو من يرى أهمية الحفاظ على هوية مصر الإسلامية.. فالسلفيون متشددون لا يفهمون العصر، والإخوان مستغلون يخدعون الناس، وكم رأينا فى الصحف فى الفترة الأخيرة جملة "الفلول والإخوان" و"مختطفى الثورة الإسلاميين"، وكم رأينا ضيفا من الضيوف الدائمين على "التوك شو" وهو "بيشخط فينا" محذرا من خطورة الإسلاميين، وهذه المذيعة وهى "بتزعق" فى الشيخ، والآخر الذى يخاف على مصر مما يسميه "خلط الدين بالسياسة". ولأننا فى بلد يدين معظمه بالإسلام، يصعب أن تُنتقد أحكام الشريعة انتقادا مباشرا (بالمناسبة بينتقدوها دلوقتى)، لذا يلجأ بعضهم لعبارات "مصطنعة ومغلفة" غير واضحة المعالم. فبين مفردات خطاب من قبيل "تطبيقك أنت وليس الشريعة"، و"لا تتحدث باسم الإسلام"، "ويزعجنى صوت المؤذن وليس الأذان"، ومصطلحات أخرى من قبيل "التدين الشكلى"، و"التدين اللا عقلانى"، وبين تصنيف الإسلام وتقسيمه إلى "إسلام مصرى"، وإسلام هندى"، و"إسلام سعودى"ـ يجد الداعية أو الذى يعبر عن انتمائه للتيار الإسلامى، نفسه محاطا بعشرات الاتهامات قبل أن يتفوه بأى كلمة أو يعبر عن أى رأى، وكأن كل ملتح مستغل، وكل أذان مزعج، وكل مطالب بالشريعة غبى لا يفهم شيئاً، وكل المنتمين للتيار الإسلامى "يخدعون البسطاء"، وكأن ضيوف الفضائيات نفذوا إلى قلوب الناس ليحكموا على إيمانهم، وكأن إسلام المصريين الوسطى لا يكون إلا بارتداء العمامة الخضراء والتمايل فى الموالد، كما يرى الكثير من مثقفينا. لم يدر بخلد أحدهم أن الناس لا تعرف غير القريب منها ومن مشاكلها، ولا تصدق ضيفا "بيشخط فيهم" فى برنامج، ولا تعترف بالنضال عبر الاستديوهات، وأقول ـ بكل بساطة وبدون فلسفة ـ إن المواطن يشاهد فى "التوك شو" انتقادا عنيفا للشيخ "الفلانى" مثلاً، فيشاهد برنامجه فلا يجد إلا الدعوة للخلق الحسن وصلة الرحم والرزق الحلال، يجد السخرية فى الأفلام من الجلباب واللحية فينزل الشارع ليجدهم يحاولون الإصلاح بين الناس ويخالقون الناس بخلق حسن، يجد المثقف الفلانى يحذرهم من تشدد السلفيين، فيجدهم يحمون الكنائس، ويجمعون الصدقات ليوجهوها إلى الفقراء، نعم هناك من يسيىء للسلفيين وللتيار الإسلامى بتعنته أو بجهله، ولكن هم قلة يضخم منهم الإعلام، ويبقى المنهج بريئا من هؤلاء المسيئين، وتبقى كلمة أخيرة، إن الشعب يكوّن رؤيته من الواقع، وليس من الاستديوهات والفضائيات.2 نقاط
-
ما حدث ويحدث في تركيا من إكتساح حزب العدالة والتنمية وإنجازاته الملموسة ... وذلك بعد حكم وقمع ممنهج من أبناء اتاتورك لمدة عقود و اللي علمانيتهم كانت بتنص على إلغاء الدين تماماً من الحياة ... مش علمانية محترمة تحترم الدين لكن تدعو إلى دولة مدنية لا دينية أو عسكرية .. وده نفسه إتطبق بنفس المنهج في تونس ...وحرب على كل واحد يقول كلمة لا إله إلا الله ... كان معايا زملاء سعوديين بيدرسوا في لندن .. ومعهم زملاء توانسة ... وبيقولوا لي كنا نقوم نصلي الفجر في غرفنا ... وعادي الواحد بيولع نور الغرفة ... ودول يا عيني بيصلوا في الضلمة - في لندن خلوا بالكم - ولما أستغربوا وسالوهم إنتوا بتعلموا كده ليه ؟ قالوا لهم أحسن حد من زمايلنا يبلغ عننا .... ناهيك عن إشاعة الفجور والإنحلال .. لدرجة إن السينيمات هناك كانت بتعرض أفلام البورنو اللي المفروض الحاجات دي بتتهرب مثلاً وبتتداول سراً .. لأ دي عادي جداً بتتعرض في السينما ومع كل فيلم كيس فيشار عشان تتسلى ... ومع ذلك لم يستطع على مدار اكثر من 50 عاماً من حكم أبو رقيبه الفاجر اللي كان يحلل ويحرم على مزاج اللي جابوه ... ومن بعده زين الهاربين اللي أبدع ومشي على نهج أستاذه وأزاد ووضع لمساته السحرية على القمع والقتل والكبت .. كل هؤلاء لم يستطيعوا ان يغيروا تركيبة الشعب التونسي الأصيل أو يجعلوه ينسى دينه .. ومع أول إنتخابات ها نحن نتوقع ونرى إكتساح من الإسلاميين وليبيا وما أدراك ما ليبيا .. فالقذافي هو الأله الأوحد .. وكتابه - على لسان رجال دين للأسف وأستغفر الله العظيم - فالكتاب الأغبر هو بديل عن القران وهو الورد الذي يجب أن يقراه كل ليبي صباحا ومساءً أما عن الحركات الإسلامية في تونس او ليبيا فهي درب من الخيال وشيء غير موجود على الخريطة أساساً ومع ذلك رأينا أسود إسلامية تحارب لتطهير أرضها ولا تبالي بالموت أو بالألة العسكرية الغاشمة للقذافي المجنون .. ومع قلة خبرتهم فهل لم يخوضوا حرباً يوماً ما .. ولم يمسكوا سلاحاً ولا يعرفون كيفية إستخدامة .. وسبحان الله خرج مارد الحق من داخلهم وانتفضوا وطهروا أرضهم ... وهناك توقع أيضاً باكتساحهم لأي إنتخابات لكن .... الإنتخابات أو سدة الحكم ليست هي النهاية .. لكنها دائماً بداية فأياً كانت إنتماءات من يحكم سواء إسلامي أو غيره .. فلابد أن يعلم بانه بشر يُصيب ويُخطا .. وأن هناك في الحياة ما يُسمى معارضة .. ولا يوجد شيء إسمه ظل الله في الأرض ومن يحكم بإسم الله ولا يجب معارضتة ... وأن هناك شيء إسمه تداول للسُلطة ... لأن إساءة إستخدام الدين مع السلطة هو شيء من أخطر ما يكون ... اللهم وفق إخواننا في تونس وليبيا .... ووفق الحركات الإسلامية في مصر إلى ما فيه الخير والصلاح2 نقاط
-
السلام عليكم مرت أكثر من ثمانية أشهر على تنحي رئيس النظام السابق وروؤس نظامه ، وانفرجت الأبواب للحرية يتنسمها الجميع. والآن وبعد مرور كل تلك الفترة وهانحن على أبواب إنتخابات برلمانية بغض النظر عن المآخذ التي أثيرت عن قوانينها وعن طريقة تنظيمها وإجرائاتها والضمانات من ألا يحدث بها مثل ماكان يحدث في كل الإنتخابات السابقة، يحق لنا أن نتسائل عن من هو المسئول ان تتم العملية بنظافة وشفافية بعيدا عن أي مؤثرات وهمية أو غير حقيقية على الناخب البسيط الذي لم يلعب سياسة على مدار أكثر من 60 عاما. كيف نثقف ونوعي الناخب البسيط بأهمية صحة إختياره وليس فقط المشاركة ، كيف نوعي الناخب البسيط بألا يكون إمعة يوافق على ماوافق عليه جاره او قريبه أو نسيبه لمجرد العصبية. على من تقع تلك المسئولية؟ اليست وسائل الإعلام مسئولة عن نشر تلك التوعية بشكل مباشر من خلال وسائل الإعلام المرئية والمسموعة والمقروءة؟ نريد أن يتعلم الناخب كيف يجهز سؤاله لمن يترشح وان يسأله عن سبب ترشحه ومالهدف من وراء ذلك، نريد من الناخب أن يزن وعود المرشح ويناقشه فيها ، وان يتعلم الا ينتخب مرشح لم يجلس اليهم ويتعرف عليهم وعلى مشاكلهم. نريد من الناخب أن يتعلم أن فعل الخير والدعوة الإسلامية ليست من مسوغات العمل السياسي ، نريده أن يتعلم أن المرشح الذي ينفق من ماله الخاص على الدعاية لنفسه لابد انه يخطط لاسترداد ماأنفقه مع الأرباح ، وأن اللحية ليست مقياسا على النجاح في العمل السياسي أو الإداري ، وأن الشيخ أو القسيس الورع التقي ليس بالضرورة سياسي مخضرم ، وأن رجل الأعمال الشريف الذي نجح في إدارة شركته أو شركاته ليس بالضرورة سيكون ناجحا تحت قبة البرلمان ، والعكس صحيح في كل الحالات. أنا أطالب كل القنوات التليفزيونية ومحطات الراديو أن يكون هدفها في هذه الفترة هو الوصول لجماهير الناخبين حتى لو أوقف مسلسلاتها وبرامجها الترفيهية وجعلت من الفترة السابقة على الإنتخابات هدفها التوعية والتثقيف بشكل مبسط يصل لعقول الناخبين ويحصنهم ضد التلاعب بهم وبعواطفهم ، تحصينهم ضد أي إغراءات مادية أو معنوية أو دينية . في هذه الفترة وفي هذه المرة على الأقل أجد أن على وسائل الإعلام مسئولية كبيرة نحو تعريف الناخبين بالقوى السياسية الموجودة على الساحة واتجاهاتها وأهدافها من خلال مقابلات مع ممثليها ومن خلال مناظرات يقوم بها متخصصون وليس صحفيون هواة أو لهم ميول سياسية لضيوفهم. نريد أن نرى ذلك يحدث أيضا على القنوات الإسلامية فهي احدى وسائل التثقيف الإعلامي التي يتابعها الكثير من المشاهدين. لعل دعوتي هذه تجد صدى عند المسئولين عن تلك القنوات ، وأقصد كل القنوات التي تبث للمشاهد المصري حتى تكون مصر في مكانها الصحيح الذي تستحقه بين شعوب المنطقة.2 نقاط
-
1 – شرب كأس من الزنجبيل يومياً يجعل رائحة جسمك عطره ليس فقط من أنفاسك بل جسمك ككل وخاصة عند التعرق .2 – شرب الشاي الأخضر يطيب رائحة الفم .3 – أكل الكرفس يومياً لمدة أسبوع يجعل رائحة الجسم مميزة .4 – شرب الماء بكثرة مفيد حيث يخرج الفضلات مع العرق ويطهر الجسم والبشرة (ولو وضع به ماء ورد سيكون أروع ) .5 – لتطهير الجسم من السموم ولرائحة فم عطره : في بداية كل شهر يؤخذ مشروب السنا مكي لمدة ثلاث أيام حيث يعمل على تطهير الجسم من السموم ( لكن نصيحة للبنات اللي فصيلة دمهم B و O و AB لا تستعمل السنا مكي وهذي معلومة أخذتها من كتاب اسمه " ريجيم فصيلة الدم " .6 – مزيج من عصير البرتقال وماء الورد والنعناع يعطر الإفرازات الأنثوية. 7 – أطعمة تجعل رائحة الجسم منفرة البصل - الثوم - البهارات - اللحوم - الحلبة - الأندومي - الفجل - الملفوف . من ايميلي :)2 نقاط
-
يا اخواننا صحيح... هل في أي حاجة في كلامي بتقول إني باحب الناس دول؟! أنا شايفهم عالم مقرفة ، سواء كان بمزاجهم أو مرضى حتى! ولا أحب أشوفهم ولا أعرفهم... كل الموضوع الحرية... أنا مؤمن إنهم زيهم زيي في الحقوق والواجبات ، والجانب ده ما يخصنيش ولا المفروض يؤثر على أي حقوق مدنية ليهم. دفاعي عنهم كبشر ومواطنين ، لا عن فكرهم ، ولا عن أسلوبهم في الحياة. مش شرط أكون شاذ عشان أقول الكلام ده... زي بالظبط الناس اللي بدأت الثورة في مصر ، لا كانوا فقراء ولا مسجّلين سوابق ، ومسحولين قبل كده مع أمن الدولة... دي ناس بتدافع عن حرية الغير... بس!2 نقاط
-
ليس هناك مشكلة أبدا أن نخطئ في تقدير أمرٍ ما المشكلة الحقيقية تكمن في الاصرار على الاستمرار في ذلك الخطأ!2 نقاط
-
السلام عليكم ورحمة الله أخ mzohairy في الحقيقة أخي الأول الذي رد بمثل هذا الرد الذي وضعته يستحق العقوبة وأتفق معك , ولكن من قال عن المسلمين أن ( اخلاقهم مش ولابد) يستحق العقوبة أيضا , فعندما يقول أحد أن المسلمين ( أخلاقهم مش ولابد) فهو يقول أن المسلمين ( قليلي الأدب ) وهذا لا يندرج تحت الرأي بأي حال من الأحوال بل هو تعدي وبالتأكيد صاحبه يقصد به الإساءة إذا دخل شخص غير مسلم ليتناقش في أمور عقائدية ويعرض حججه بطريقة مهذبة فهنا يكون الرد عليه بالأدلة سواء العقلية أو النقلية , والعكس صحيح عندما يتناقش مسلم فى امور عقائدية خاصة بالمسيحين2 نقاط
-
أعتقد ان الحل الأسلم هنا هو تجنب الحوار المباشر وعرض الفكرة دون الوقوع في الفخ جنبنا الله وإياكم الفخاخ وهدانا لما فيه الخير تحياتي الله يفتح عليكي مناقشة الفكره بدون التعرض لكاتب الفكره مناقشة المداخله بدون التعرض لصاحب المداخله واحد كتب مداخله بيقول فيها المسلمين اخلاقهم مش ولابد (مثلا) نفترض اتنين هيردوا الاول رد بالتالي: يا مسيحي يا نصراني يا كافر يا عدو الله انت اللي اخلاقك هباب........ده غالبا هياخد طرد في اي منتدى التاني رد بالتالي: التعميم شيئ ظالم و مداخلتك بها خطأ كبير لأن المسلمين كذا و كذا......ده بيرد رد في صميم الموضوع و لا يمكن حد ييجي جنبه ابدا بالإضافه الى انه نفى المداخله المردود عليها و اصبح القارئ على بينه لو الناس تعرف ترد و تفرق بين المداخله و شخص المداخل كانت الامور بقت ممتازه انما للأسف نادرا ما يحدث هذا من بعض القطاعات تحياتي2 نقاط
-
القضاء الإداري تحسم قضية صحيح البخاري ، ومجمع البحوث : أصحاب الدعاوي ( مخبولون ) نقلا عن جريدة التحرير : لجنة بحوث السنة والسيرة التابعة لمجمع البحوث الإسلامية فندت فى مذكرة، سلمتها للمحكمة، وحصلت «التحرير» على نسخة منها، ما جاء فى الدعوى «لا نعرف أين الخلل والشوائب التى يزعمها بعض المخبولين، ويطلبون من الأزهر وشيخه ومجمع البحوث الإسلامية أن ينقى صحيح البخارى منها؟»، جازمة بأن كتاب البخارى «هو أصح كتاب بعد كتاب الله عز وجل»، مضيفة أن((إثارة الشكوك والشبهات حوله، غرضها إثارة البلبلة والطعن فى الإسلام والسنة النبوية)) http://tahrirnews.com/%D8%A3%D8%AD%D8%AF%D8%A7%D8%AB-%D9%88%D9%88%D9%82%D8%A7%D8%A6%D8%B9/%D8%A7%D9%84%D9%82%D8%B6%D8%A7%D8%A1-%D8%A7%D9%84%D8%A5%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%8A-%D8%AA%D8%AD%D8%B3%D9%85-%D9%82%D8%B6%D9%8A%D8%A9-%D8%B5%D8%AD%D9%8A%D8%AD-%D8%A7%D9%84%D8%A8%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D9%8A/2 نقاط
-
للأسف الموضوع الذي أحببت أن أضع فيه هذه المشاركة مغلق . في مشاركة سابقة لي كنت قد نقلت صورة مقال من صحيفة "صوت الأمة" بخصوص تصريحات منسوبة للمفتي : رابط المشاركة ولكن بعد ذلك عثرت على خبر على موقع "الجزيرة نت" يخالف مضمون الخبر الأول ، فرأيت نقله أيضاً للأمانة : مفتي مصر يندد باحتجاز قبطية أسلمت ندد مفتي مصر الدكتور على جمعة ضمنيا باحتجاز الكنيسة زوجة كاهن أعلنت إسلامها وأثار احتجاز الأمن لها وتسليمها للكنيسة غضب المسلمين والمنظمات الحقوقية. وحذر جمعة -في أول رد فعل يصدر من مؤسسة دينية رسمية في مصر بشأن الحادثة- من خطورة تفشي هذه الظاهرة التي وصفها بالغبية، مؤكدا أن مصر دولة إسلامية بنص الدستور وبغالبيتها الدينية. وتعود واقعة اختفاء كاميليا شحاتة (24 عاما) -وهي زوجة كاهن دير مواس بمحافظة المنيا بصعيد مصر- إلي يوليو/تموز الماضي حين خرجت في ظروف غامضة من بيت زوجها قبل أن تتمكن أجهزة الأمن المصرية من العثور عليها. وفي أواخر الشهر نفسه، سُلِّمت لأهلها الذين سلموها بدورهم إلى الكنيسة التي عمدت إلى احتجازها في أحد الأديرة، رافضة مطالبات عدة بالسماح للمختطفة بالظهور الإعلامي لتوضيح الحقيقة. وأكد الدكتور جمعة -على هامش سحور رمضاني أقامه المجلس المصري للشؤون الخارجية الليلة الماضية- أنه لا يجوز لأي جهة أن تحتجز إنسانا في مكان بعد إسلامه، لأن هذا الأمر "منافٍ لحقوق الإنسان وضد الإنسانية، ونكره أن يعم هذا في أرض مصر بهذه الصورة الغبية، وبهذه الطرق غير المشروعة". وقال المفتي إنه فيما يتعلق ببعض الأشخاص غير المسلمين الذين يعلنون إسلامهم، "فنحن نؤكد أننا نؤمن بحرية العقيدة فإذا أسلم شخص فلا يجوز لأحد أن يجبره على ترك الإسلام، وإذا أراد الشخص الذي دخل الإسلام العودة إلى ديانته الأولى فلا يجب أن يمنعه أحد أيضا، فحرية العقيدة مكفولة على الوجهين". وردا على سؤال بشأن ما تردد عن ممارسة الكنيسة ضغوطا على كامليا شحاتة لإجبارها على ترك الإسلام والعودة للمسيحية، قال مفتي مصر "إذا كانت هناك جهة تريد أن تجبر تلك السيدة على ذلك فنحن نعارضها لأن هذا أمر يتعارض مع حقوق الإنسان والحريات". واستنكر المفتي ما قيل عن قيام أجهزة أمن الدولة باعتقال المواطنة التي أعلنت إسلامها وتسليمها إلى الكنيسة، قائلا إن "القبض على هذه السيدة إن كان تم لأنها أعلنت إسلامها فهو أمر مرفوض ويتعارض مع الدستور وحقوق الإنسان والأديان السماوية". وأشار جمعة إلى ضرورة أن تتم مناقشة هذه القضية "بموضوعية وبدون إثارة"، مطالبا من سماهم عقلاء الأمة بمراجعة أنفسهم في هذا التوتر الذي وصفه بأنه مفتعل وليس له أساس. وأوضح أن مصر تعرف الليبرالية منذ عام 1852 وتُعنى بضرورة احترام حكم الأغلبية، قائلا "نحن دولة إسلامية بنص الدستور، ونحن ضد أي شيء يهدد الأمن والاستقرار في البلاد". رابط الجزيرة نت1 نقطة
-
فى الأسبوع الماضى اتصل بى صديقى الإعلامى الكبير يسرى فودة وطلب استضافتى فى برنامجه الشهير «آخر كلام» حتى أعلق على الحلقة التى أجراها اللواء العصار واللواء حجازى من المجلس العسكرى على قناة دريم. تحمست للفكرة وشاهدت ما قاله اللواءان، ومع احترامى البالغ لهما فإن كلامهما جاء مخيباً للآمال، لأنه انحصر فى مديح قرارات المجلس العسكرى وبيان أوجه الحكمة والعظمة فيها. فى اليوم التالى اتصل بى الأستاذ يسرى فودة ليؤكد على موعد الحلقة، وبينما أستعد للذهاب إلى الاستوديو اتصل بى من جديد ليخبرنى بأن الحلقة تم إلغاؤها ودعانى لمقابلته. ذهبت إليه فوجدته هادئاً مبتسماً كعادته ولما سألته عما حدث قال بهدوء: ــ «توجد ضغوط أدت إلى إلغاء الحلقة، أما أنا فقد قررت إيقاف البرنامج.. أنا لا أحتكم فى عملى إلا لضميرى ولن أقبل أبداً أن أعمل وفقاً لتعليمات أى جهة مهما كانت». فى حياتى قابلت أشخاصاً قليلين فى مثل شجاعة يسرى فودة واستقامته الأخلاقية. إن موقفه الرائع ضد ضغوط المجلس العسكرى يقدم نموذجاً للإعلامى الشريف الذى لا يتنازل عن مبادئه أبداً مهما كانت المكاسب أو التهديدات.. يبدو أن المجلس العسكرى صار يضيق بالنقد مهما كان جاداً ومخلصاً. لقد بدأت حملة شرسة شاملة ضد حرية التعبير فى مصر: قبل إلغاء حلقة يسرى فودة قامت الشرطة العسكرية باعتداءات عنيفة ضد قناة 25 يناير وقناة الحرة وقناة الجزيرة مباشر مصر، بالإضافة إلى حذف موضوعات صحفية بعينها من بعض الصحف لأنها لا تعجب المجلس العسكرى... نحن نحترم القوات المسلحة كمؤسسة وطنية نعتز بها جميعاً، لكن المجلس العسكرى يجمع سلطتى رئيس الجمهورية والبرلمان أثناء الفترة الانتقالية وبالتالى من حقنا بل من واجبنا أن ننتقد قراراته السياسية. حتى تتضح صورة ما يحدث فى مصر يجب أن نجيب عن الأسئلة التالية: أولاً: ما علاقة المجلس العسكرى بالثورة..؟ إن المجلس العسكرى لم يشترك فى الثورة ولم يدع إليها لكنه وجد نفسه أثناء الثورة فى لحظة تاريخية فاتخذ قراراً بعدم إطلاق النار على المتظاهرين. كان هذا القرار حكيماً ووطنياً مما أكسب المجلس العسكرى ثقة الثورة، وبالتالى ما إن تنحى مبارك عن الحكم حتى عاد ملايين المتظاهرين إلى بيوتهم وكلهم ثقة بأن المجلس العسكرى قد صار وكيل الثورة الذى سينفذ أهدافها جميعاً. المعروف أن الوكيل ليس من حقه أن يتصرف بعيداً عن إرادة موكله، لكن المجلس العسكرى تحول من وكيل للثورة إلى سلطة تفرض إرادتها على الثورة. النتيجة أن الثورة المصرية تعثرت وتعطلت. إن كل ما حدث فى أعقاب الثورة المصرية يعكس محاولات مستميتة من المجلس العسكرى من أجل مقاومة التغيير والمحافظة على نظام مبارك... أرادت الثورة دستوراً جديداً فرفض المجلس وقام باستفتاء على تعديلات محدودة فى دستور 71، ثم قام بإلغاء نتيجة الاستفتاء وأعلن دستوراً مؤقتاً احتفظ فيه بمجلس الشورى ونسبة 50% عمال وفلاحين، وقرر أن يكون النظام رئاسياً. أى أن المجلس العسكرى حدد شكل الدولة المقبل كما يريد دون استشارة المصريين وبعيداً عن إرادتهم. طالبت الثورة بحل المجالس المحلية وإغلاق الحزب الوطنى فرفض المجلس العسكرى وانتظر شهوراً طويلة حتى صدرت أحكام قضائية نهائية بالحل والإغلاق. استبقى المجلس العسكرى المسؤولين المنتمين إلى عصر مبارك فى كل مواقع الدولة.. طالبت الثورة بالعزل السياسى لأعضاء الحزب الوطنى الذين أفسدوا الحياة السياسية فى مصر حتى لا يفسدوها من جديد، لكن المجلس العسكرى ظل يدرس الأمر ولم يفعل شيئاً حتى تمكن فلول نظام مبارك من الترشح لمجلس الشعب. ثانياً: هل حافظ المجلس العسكرى على كرامة المصريين..؟! لقد قامت هذه الثورة من أجل الكرامة. كنا نحلم بأن يعامل أبسط مواطن فى مصر كإنسان له حقوق وكرامة.. لقد طالبت الثورة بإلغاء جهاز أمن الدولة حيث تم تعذيب المصريين وإهدار كرامتهم على مدى عقود، لكن المجلس العسكرى أصر على الاحتفاظ بهذا الجهاز الرهيب بعد تغيير اسمه إلى جهاز الأمن الوطنى.. لا يحتاج المرء إلى ذكاء كبير ليدرك أن جهاز أمن الدولة يقف وراء معظم الأزمات التى تحدث فى مصر بدءاً من الفتن الطائفية وحتى البلطجة والانفلات الأمنى.. ضباط أمن الدولة ينتمون فكراً وعملاً إلى نظام مبارك وهم سيفعلون كل ما يستطيعونه من أجل منع التغيير الذى سيؤدى قطعاً إلى محاكمتهم على الجرائم الكثيرة التى ارتكبوها فى حق المصريين وهم يملكون أدوات التخريب كاملة: معلومات دقيقة وعملاء مندسون فى كل مكان وأموال وفيرة يحصلون عليها من فلول نظام مبارك. لم يكتف المجلس العسكرى بالإبقاء على أمن الدولة بل أضاف إليه جهازا قمعياً جديداً: الشرطة العسكرية... فى شهور قليلة ارتكب أفراد الشرطة العسكرية ضد المصريين جرائم بشعة لم يحاسبهم أحد عليها: ضرب المواطنين وتعذيبهم وصعقهم بالكهرباء وهتك أعراض بنات مصر وتصويرهن عاريات بدعوى إجراء كشف العذرية، وأخيراً دهس المتظاهرين بمدرعة عسكرية فى مذبحة ماسبيرو.. فى أعقاب كل واحدة من هذه الجرائم كان المجلس العسكرى يعلن عن فتح تحقيقات لم نعرف نتائجها أبداً.أليس من حقنا أن نطالب بجهة تحقيق محايدة فى مذبحة ماسبيرو التى راح ضحيتها 27 مواطناً مصرياً..؟! ثالثاً: هل يطبق المجلس العسكرى سياسة واحدة على الجميع..؟! منذ البداية اقترب المجلس العسكرى كثيراً من جماعات الإسلام السياسى، ومن ناحية أخرى ـ جرياً على عادتهم التاريخية ـ قدم الإخوان المسلمون مصالحهم الحزبية على أهداف الثورة: بعد أن كانوا يطالبون بدستور جديد قبلوا تعديلات المجلس العسكرى وانحازوا إلى كل ما يفعله وصاروا بمثابة الجناح السياسى له حتى إن جريدة «المصرى اليوم» نشرت منذ أيام أن الإخوان فى حملاتهم الانتخابية يقومون بتوزيع اللحوم المدعمة من ميزانية الجيش. هذه المعايير المزدوجة امتدت إلى إجراءات القانون.. لقد تمت محاكمة 12 ألف مدنى أمام المحاكم العسكرية وهم يقضون الآن أحكاماً بالحبس. إن محاكمة المدنيين أمام محاكم عسكرية انتهاك لحقوقهم الإنسانية والقانونية وللمعاهدات الدولية التى وقعت عليها مصر.. إن المجلس العسكرى يطبق المحاكمات العسكرية على مواطنين دون غيرهم. فالذين أحرقوا الكنائس وهدموا الأضرحة والذين قطعوا خط قطار الصعيد فى قنا لمدة أسبوعين ـ لم تقبض عليهم الشرطة العسكرية ولم تحقق معهم بالرغم من ظهورهم بالصوت والصورة فى فيديوهات كثيرة. فى الوقت نفسه كان الشاب على الحلبى، عضو حركة 6 أبريل، يرسم على الحائط ليدعو المواطنين إلى عدم انتخاب فلول نظام مبارك، فألقت الشرطة العسكرية القبض عليه وأحالته إلى النيابة العسكرية التى أمرت بحبسه فى السجن الحربى. تقدم الأستاذ جمال عيد المحامى وبعض زملائه إلى النائب العام ببلاغ ضد وزير الإعلام أسامة هيكل يتهمونه بالتحريض الطائفى ضد الأقباط فى التليفزيون الرسمى أثناء مذبحة ماسبيرو فإذا بالنائب العام يحيل البلاغ إلى القضاء العسكرى. هكذا يقرر المجلس العسكرى محاكمة المصريين عسكرياً أو مدنياً وفقاً لرغبته المطلقة. مثال آخر على المعايير المزدوجة: لقد قرر المجلس العسكرى مراقبة التمويل الأجنبى لمنظمات المجتمع المدنى، وهذه خطوة صحيحة وواجبة. من حق المصريين أن يعرفوا مصادر التمويل لكل الجماعات والأحزاب والمؤسسات فى مصر، لكننا نلاحظ أن المجلس العسكرى يراقب التمويل الخارجى من ناحية واحدة. إن الإخوان المسلمين وأعضاء الأحزاب السلفية ينفقون يومياً ملايين الجنيهات فى الدعاية الانتخابية.. أليس من حق الشعب المصرى أن يعرف من أين يأتى الإخوان والسلفيون بكل هذه الأموال..؟ هل اتخذ المجلس العسكرى أى إجراء لكشف مصادر تمويل الإخوان المسلمين والأحزاب السلفية..؟ لماذا لا يخضع المجلس العسكرى ميزانياتهم لرقابة الدولة..؟ هل يتمتعون بمكانة خاصة لدى المجلس العسكرى تمنعه من محاسبتهم..؟ رابعاً: ماذا فعل المجلس العسكرى من أجل اجتياز الأزمات..؟! مصر الآن تمر بأزمات عديدة بدءاً من الانفلات الأمنى وحتى الأزمة الاقتصادية وركود السياحة. معظم هذه الأزمات مفتعلة ينفذها المسؤولون المنتمون إلى النظام القديم الذين أبقاهم المجلس العسكرى فى مناصبهم.. المشكلة الكبرى تتمثل فى الانفلات الأمنى: آلاف البلطجية والمساجين الجنائيين الذين أطلقهم نظام مبارك يعيثون فساداً فى كل مكان. الشرطة المصرية غائبة لأن قادتها ينتمون إلى نظام مبارك ويتقاعسون عن حماية المصريين ليعاقبوهم على ثورتهم.. وزير الداخلية لا يستطيع السيطرة على وزارته. يكفى أنه أكد أن القناصة الذين قتلوا الشهداء لا ينتمون إلى جهاز الشرطة ثم خرجت وثائق تؤكد وجود قناصة الشرطة فى إدارات عديدة.. لماذا لم يقم المجلس العسكرى بإقالة وزير الداخلية وإعادة هيكلة جهاز الشرطة بطريقة تؤدى إلى الدفع بضباط شرفاء محترمين إلى المناصب القيادية حتى يتمكنوا من استعادة الأمن للمصريين..؟! لماذا لا تتدخل الشرطة العسكرية لحماية المصريين من اعتداءات البلطجية..؟! إن الشرطة العسكرية تتدخل بقوة فى حالتين اثنتين فقط: إما من أجل قمع الثوار، وإما من أجل إنقاذ أحد مسؤولى النظام السابق إذا حاصره المتظاهرون.. هل فعل المجلس العسكرى ما يجب عليه من أجل استعادة الأمن فى مصر؟! أظن الإجابة واضحة. لقد أدت سياسات المجلس العسكرى إلى إحباط المصريين وضاعفت من معاناتهم، كما أنها أعطت فرصة ذهبية لفلول نظام مبارك من أجل احتواء الثورة وتفريغها من طاقتها ومنعها من تحقيق أهدافها... إن الثورة المصرية تمر الآن بلحظة حرجة يحاول فيها نظام مبارك بمساعدة المجلس العسكرى أن يعيد إنتاج نفسه بشكل جديد. هناك توقعات جادة بأن تكون الأغلبية فى مجلس الشعب لأعضاء الحزب الوطنى.. لن نسمح أبداً بهذا المهزلة. لقد قدم الشعب المصرى ألف شهيد وألف مفقود (تم قتلهم غالباً ودفنهم فى أماكن مجهولة) و1400 إنسان فقدوا عيونهم إلى الأبد وعشرة آلاف مصاب.. بعد هذه التضحيات الجسيمة لن نقبل أبداً بأن يسيطر فلول النظام البائد على مجلس الشعب ويكتبوا بأنفسهم دستور الثورة التى قامت أساساً ضد فسادهم وظلمهم. ..إن دم الشهداء أمانة فى أعناقنا جميعاً لن نؤديها إلا إذا دافعنا عن الثورة حتى تحقق أهدافها وتبدأ مصر المستقبل بعيداً عن أشباح الماضى وفلول النظام الفاسد. «الديمقراطية هى الحل»1 نقطة
-
yabne enta btshbh aieh b aieh , thanyan maynf3sh tedaf3 3an 7oryah fe zanb mn al kba2er sbah al foul y3ne , law dah yeb2a ta7'louf w rag3ya ana rag3yaaaaaaaaaaaah w mout7'lfa kman bs maynf3sh adaf3 3an 7aga bthz 3arsh al r7man w 2al aieh 7orya tb shellah ya 7orya1 نقطة
-
د. فاروق... بغض النظر عن إن موضوع إن الشذوذ ده مالوش إثبات قطعي لا في الطب ولا في علم النفس ، وما زالت الآراء فيها مختلفة فيها... بفرض إن الناس دي اختارت ده كأسلوب حياة... مش محتاجين مبرر لده. الحرية يا دكتورنا اللي ما اتربيناش عليها ولا حاسّين بقيمتها ، إحنا ليه دايماً عاوزين اللي يفرض علينا القواعد سواء صح أو غلط؟! ليه ما نبقاش أحرار نعمل الصح ونعمل الغلط؟ أنا مقدّر جداً اللايف ستايل الكندي اللي مفيش رقيب عليك ، قيمك الخاصة هيّه اللي بتحكم كل حاجة. أنا شايفها إعلاء لقيمة الفرد ، بخلاف الحكومات اللي بتعامل الفرد كقاصر لازم تجبره على كل حاجة بحجة الأخلاق والدين والعيب والحرام! لو الناس دول حصل انتخابات لتأييدهم ، أنا هاصوّت في صالحهم بكل صراحة. كل واحد حر ، اللي عاوز يشرب خمور ، هوه حر ، واللي مش عاوز هوّه حر برضه. اللي عاوز يتجوز واحد صاحبه هوه حر ، واللي عاوز يتجوز صاحبته هوه حر برضه. اللي عاوز ياكل خنزير هوه حر ، واللي عاوز يبقى نباتي هوه حر برضه. اللي عاوز يغير دينه أو يكون ملحد هوه حر ، واللي عاوز يصلي الخمس صلوات وقيام الليل في الجامع هوه حر. اللي عاوزة تلبس مايوه هيه حرة ، واللي عاوزة تلبس خمار هيه حرة برضه. أرجع تاني أفكّرك يا دكترة إن الحوار معاهم مش هيفيد في النقطة دي. ما زلت بتجمّع أدلّة عشان تقنع الكنديين إنهم غلط؟! الشواذ ما بيجاهروش بشذوذهم في كندا بالمناسبة ، غير يمكن في مناطق معينة في تشيرش ستريت في داون تاون تورونتو ، بتشوفهم واقفين بس قدام نوادي خاصة بيهم ، بيشربوا سجاير مثلاً... خلاف كده ، النوادي بتاعتهم دي همه أحرار يعملوا اللي عاوزينه فيها بعيد عننا. المجتمع الكندي ما بيحترمش المنظر ده ، ولا بيحبه... بس ده مالوش علاقة باقتناعهم بحريتهم يعملوا اللي همه عاوزينه. وحتى لو نجحت وأقنعتهم إنهم عاملينه بمزاجهم ، وهمّه اللي بيحبوا ده... مش هيغيّر من رأيهم حاجة! أدهم الشرقاوي... إنتا يا عزيزي بتتكلم في قلب الموضوع ، وأحييك على فكرك ده بجد. ده أساس الفكر والثقافة الكندية. مبدأ التعايش السلمي والتناغم بين مختلف الطباع والثقافات والعادات والأديان واللغات... تقبّل الآخر. وده اللي بنفتقده فعلاً بكل أسف! تحياتى و تقديرى للوحيد اللى فاهمنى فى المنتدى دة الدكتور التهامى :) و الله يا دكتور ده اللى أقصده فعلاً . أنا ولا يهمى المثليين ولا غيرهم أنا بس مؤمن بالمساواه فى الحريات مش خيار و فقوس زى ما حكوماتنا كانت بتعمل معانا مش عشان أنا هربت من بلدى من القمع و الإهانة على يد الأجهزة الأمنية لبلد العلمانية و الحريات و الأفكار أروح هناك بردو أمارس مع بعض الفئات المختلفه عنى نفس العنصرية و الإقصائية و القمع اللى أنا هربان منه أصلاً و كان بيتمارس ضدى. و دة مثل ملوش علاقة بالموضوع بس بيعكس مدى العنصرية و القمعية اللى متأصله فى فكرنا كمصريين: نفس الكلام إتقال على المسيحيين لما إتدهسوا عند ماسبيرو تخيلوا إن فى ناس قبلت دة و قالوا عادى أصلهم مش مسلمين و عادى أصلهم إحتكوا بالجيش و عادى أصلهم مش عارف كفره و أى كلام لا ينم إلا عن إن اللى بيقول كده كيال بمكيالين المسلمين مايتداسوش و المسيحيين عادى يتاسوا - المبدأ مرفوض يا جماعة على أى إنسان فيه الروح و هى دى المساواه و العدل بين الناس اللى ربنا قال عليهم. القمع بقى متأصل فى فكرنا, هربنا منه فى بلادنا جايين بيه فى بلاد الحريات, أيوة جايين بيه, جايين نفرض فكرنا و عقيدتنا و آرائنا على إنها شىء مسلم بيه و الصواب المطلق الذى لا يقبل النقاش ولا الجدال و بيقفل باب التفكير حتى, لازم نتواصل مع الناس مهما كان إختلافهم عننا و كونهم بيعملوا شىء ضد مبادئى هذا لن يضرنى و لن يفيدنى فى شىء, الله أعطانى الحرية و أعطاه نفس الحرية..من أنا عشان اقول أصل دة حلو و دة مر و دة لازم يتمنع و دة يتساب؟ مش كده يا جماعة, الكراهية و الإحتقار عمرهم ما حلوا مشكله و هم فئه minority من المجتمع و موجودين شئنا أم أبينا. كلنا إنسان بغض النظر عن إختلافاتنا الفكرية و توجهاتنا بس لازم نلاقى أرض common ما بينا نتقابل فيها عشان نعرف نعيش و نبنى مستقبل أفضل لأولادنا و اللى نفسه فى أى حاجة يعملها و محدش همنعه طالما فى حدود القانون و عدم إيذاء الغير. تحياتى.1 نقطة
-
د. فاروق... بغض النظر عن إن موضوع إن الشذوذ ده مالوش إثبات قطعي لا في الطب ولا في علم النفس ، وما زالت الآراء فيها مختلفة فيها... بفرض إن الناس دي اختارت ده كأسلوب حياة... مش محتاجين مبرر لده. الحرية يا دكتورنا اللي ما اتربيناش عليها ولا حاسّين بقيمتها ، إحنا ليه دايماً عاوزين اللي يفرض علينا القواعد سواء صح أو غلط؟! ليه ما نبقاش أحرار نعمل الصح ونعمل الغلط؟ أنا مقدّر جداً اللايف ستايل الكندي اللي مفيش رقيب عليك ، قيمك الخاصة هيّه اللي بتحكم كل حاجة. أنا شايفها إعلاء لقيمة الفرد ، بخلاف الحكومات اللي بتعامل الفرد كقاصر لازم تجبره على كل حاجة بحجة الأخلاق والدين والعيب والحرام! لو الناس دول حصل انتخابات لتأييدهم ، أنا هاصوّت في صالحهم بكل صراحة. كل واحد حر ، اللي عاوز يشرب خمور ، هوه حر ، واللي مش عاوز هوّه حر برضه. اللي عاوز يتجوز واحد صاحبه هوه حر ، واللي عاوز يتجوز صاحبته هوه حر برضه. اللي عاوز ياكل خنزير هوه حر ، واللي عاوز يبقى نباتي هوه حر برضه. اللي عاوز يغير دينه أو يكون ملحد هوه حر ، واللي عاوز يصلي الخمس صلوات وقيام الليل في الجامع هوه حر. اللي عاوزة تلبس مايوه هيه حرة ، واللي عاوزة تلبس خمار هيه حرة برضه. أرجع تاني أفكّرك يا دكترة إن الحوار معاهم مش هيفيد في النقطة دي. ما زلت بتجمّع أدلّة عشان تقنع الكنديين إنهم غلط؟! الشواذ ما بيجاهروش بشذوذهم في كندا بالمناسبة ، غير يمكن في مناطق معينة في تشيرش ستريت في داون تاون تورونتو ، بتشوفهم واقفين بس قدام نوادي خاصة بيهم ، بيشربوا سجاير مثلاً... خلاف كده ، النوادي بتاعتهم دي همه أحرار يعملوا اللي عاوزينه فيها بعيد عننا. المجتمع الكندي ما بيحترمش المنظر ده ، ولا بيحبه... بس ده مالوش علاقة باقتناعهم بحريتهم يعملوا اللي همه عاوزينه. وحتى لو نجحت وأقنعتهم إنهم عاملينه بمزاجهم ، وهمّه اللي بيحبوا ده... مش هيغيّر من رأيهم حاجة! أدهم الشرقاوي... إنتا يا عزيزي بتتكلم في قلب الموضوع ، وأحييك على فكرك ده بجد. ده أساس الفكر والثقافة الكندية. مبدأ التعايش السلمي والتناغم بين مختلف الطباع والثقافات والعادات والأديان واللغات... تقبّل الآخر. وده اللي بنفتقده فعلاً بكل أسف!1 نقطة
-
والله يا اخي الحبيب انا خايف اقول ان احنا نفسنا قصير وان احنا خفنا من المواجهة واثرنا السلامة بمجرد اعلان التنحي ، وايضا خايف اقول زي ما ام سلمى لمحت ان يمكن التوانسة طلعوا اشطر منا واكثر اخلاصا - لكن علشان برده نكون منصفين فانا عاوز اقول حاجة مهمة ، وضع تونس وليبيا وكل البلاد العربية كان افضل من وضع مصر بكثير رغم القمع والفساد فالقمع والفساد في كل الدول الاخرى كان وصل للركب فقط وكان استئصاله ومعالجته افضل مما حدث في مصر اما القمع والفساد في مصر فلم يكن للركب بل وصل للرقبة والدماغ مما افسد امور كثيرة صراحة من الصعب جدا اصلاحها او علاجها فمبارك وصل بالفساد في مصر للرقبة والدماغ بطريقة مبهرة تماما فجعل مصر كمن اصيب بتلف في الدماغ فتأثرت اعضاء جسمه واصبحت غير قادرة على العمل ،، فبتلف الدماغ يتلف معظم اعضاء الجسم ، ويصعب جدا علاجها وهذا ما اوصلنا اليه مبارك ونظامه علي عكس الانظمة الاخرى التي لم يصل فيها الفساد والتلف الي هذه الدرجة فلذلك قد يكون الشفاء بالنسبة لهم اسرع واسهل لانهم لحقو الفساد عند الركب ولم يتركوه مثلنا حتى وصل الى الدماغ1 نقطة
-
متأكد؟؟؟ انا اختلف معك ولو قليلااا...انا بنفسى حدث معى او على الاقل شعرت بهذا التفريق عموما فريق الاشراف كله ليس الا بشرااا يخطىء ...عموما ربنا يسامح الجميع متأكد مليون الميه والحمد لله وما تشعر به يفرق عما نقوم به ويُرضي ضمائرنا .. ورضا الناس غاية لا تُدرك ---------------- ولم ولن يحدث يا محمد1 نقطة
-
للاسف تونس فعلا افضل مننا ، علي الاقل من شهر ابريل اللي فات وهما حلوا الحزب الحاكم ومنعوه هو و كل اللي كان في البرلمان من دخول اي انتخابات لعشر سنين تقريبا ، مش زي حالاتنا قاعدين نستني قانون العزل ولو حتي صدر حلني بقي عبال ما نثبت اي تهمه علي حد فيهم واهم داخلين الانتخابات فردي وقوائم عيني عينك ويا عالم ناويين لنا علي ايه1 نقطة
-
بس خلاص هيخلوا اللجنة دي تشكل الحكومة و كمان تختار منها رئيس مؤقت فاضل ايه و تبقي برلمان ؟؟ ناس ماشية صح أووي ربنا يباركلهم و يتممها لهم علي خير1 نقطة
-
1 نقطة
-
السلام عليكم سقطه إيه و جدال إيه وواضحه إيه انت نقلا عن اسلام ادعيتما ان الشيخ قال انه خليفه الالبانى و هذا ما لم يحدث و اكدته انت بنقلك من موقع الحوينى نفسه فلماذا الاصرار عليها الست انت الناقل هذا ما ذكرته انت اعلاه و بينت لك معنى الكلام الواضح عدم ذكر كلمه الخلافه او الاستخلاف او اى من معانيها فضلا عن اشخاص اخرين اشار اليهم الالبانى غير الحوينى فلا تؤاخذنى التدليس هو ما تحاوله انت و من نقل الكلام المبتور اعلاه و السيره الذاتيه للشيخ واضحه و يرد عليه فيها اهل العلم من الازهر مثلا متخصصى علم الحديث اللذين يشاهدون الرجل و منذ سنين يتناول فيه علم الحديث فى المسجد او الفضائيات و اظن لو انه غير مؤهل او يقول كذبا لتصدى له رجال الازهر المتخصصين و هذا ما لم يحدث يا ارش و قطعا لن نسيئ الظن بهؤلاء فندعى انهم إما جهلاء لا يعلمون او جبناء يخافون منه مثلا . . السؤال هو لماذا هذه الضجه على وقفه الاخوان المحبين للشيخ هل هى غضبه لصالح المفتى الذى يهاجمه طوب الارض و منذ زمن لمواقفه المخزيه منذ ...هابى بيرث داى تو يو مفتى .. برعايه الليونز و سمير صبري ..مرورا ببشارته بالجنه لمبارك و عائلته .. وصولا لفتاواه التى اختلفت 180 درجه قبل و بعد الكرسي ام معاداه مستمره للسلفيه ممثله هذه المره فى الحوينى الذى الهب ظهور القرأنيين منكرى السنه و الصوفيه بسياط شروح السنه الصحيحه و من قبله كل الرموز تقريبا واحد بعد الاخر خصوصا و اننا نقترب و بشده من الانتخابات التى سيعرف فيها كل فصيل حجمه الحقيقى و تأثيره فى الشارع و من سيدخل البرلمان ليقرر مصير البلد و دستوره و رئيسه و من سيعود الى صالونه الوثير ليَنظِر و يعيش مع اوهامه و الشيشه :P .1 نقطة
-
وعليكم السلام , أنا آخر مره كنت فى مصر كان فى عيد الفطر ولقيت واحد من بتوع الجمارك فى وشى وانا مسافر, سبحان الله سألته هو جمرك الشاشة إل سى دى 40 بوصه كام فأجابنى دون أى تردد 1800جنيه, لكن بالنسبة للشحن من الباب للباب مش عارف التكلفه هاتكون كام1 نقطة
-
الى المغيبيين من حقك ان ترضى بعبوديتك و لكن دعنى أحلم بحريتى من حقك أن تعيش فى ذل ارتضيته ولكن دعنى أدافع عن عز أنشده من حقك أن تتخذ من الرحيل و الهجرة خلاصا لكن دعنى أدافع من أجل وطن اتخذته من حقك أن تعيش فى ظلمة الليل و لكن دعنى أحلم بنور الفجر .. نور الحرية1 نقطة
-
1 نقطة
-
1 نقطة
-
أرجو من كل المشككين في صحيح البخاري بعد قرار لجنة بحوث السنة والسيرة التابعة لمجمع البحوث الإسلامية أن يحترموا قرار أهل الإختصاص ولا يثيروا مثل هذه المواضيع مرة أخري شكرا1 نقطة
-
سؤال بعيد قريب شويتين مش دي قضية أمام المحاكم .... ويعنى تظاهر السلفين لمؤازرة الشيخ الحويني وتظاهر الصوفية لمؤازرة المفتي معناها ... ان كل الناس دي مفيش عندها اي قناعة بعدالة القضاء حتى في مسألة هايفه زي دي ... طيب إزاي حنوافق على أحكام القضاء في قضايا أخطر زي قتل المتظاهرين أو الفساد وغيره طيب مش كل دول بيقولوا على نفسهم مسلمين وكل طائفة شادة الرحال لمؤازرة شيخها ... طيب هل حد حاول الإصلاح ولو لأ يبقى كده معناها عدم الإعتراف بإن الأية هنا تنطبق ... وأن طائفتين من المسلمين إختلفوا ... ويبقى كده فيه مسلمين ومسلمين على مستوى الشيوخ وعلى مستوى الشارع وبعدين كده مش حنخلص لما كل واحد يطلع كل شوية من فتحة بحاجة ويتلم عليه الوف يوسعوا الفتحة لحد ما تبقى زي البير اللى يبلع كل المجهود اللى الناس بتعمله علشان توجيه دفة البلد للأمام بصراحة كده كتير كتير ما نشوف تونس 90% حجم اللى حضروا الإنتخابات ولا سمعنا عندهم لا اخوان وال سلفيين ولا سفارة ولا علم واهى الدنيا ماشية كويسة1 نقطة
-
اخويا قدملى امبارح وانا مقيم بالخارج وعملت توكيل لاخويا بس على فكرة موظف البنك مطلبوش منة لانى اعتقد هما عاوزين الناس كلها تدفع ال 10000 جنية دة فى مصلحة للبنك السلام عليكم فرحتني جدا بالخبر ده لأني مقيم بالخارج ولم اعمل توكيل فكويس انه مش ضروري ولكن عايز اسألك هل طلب شهادة التأمين دي ولأ صورة البطاقة وشهادة الميلاد كفاية وشكرا اذا كنت من المقيمين و معاك رقم قومى فهذا يكفى اما ان كنت مقيم و ليس معك رقم قومى يثبت توزيعك الجغرافى فممكن تقدم بشهاده الميلاد ان كنت من مواليد المحافظات المذكوره اما ان كنت غير مقيم و غير مثبت فى الرقم القومى او ان كنت من غير المواليد فامامك حل اخير و هو ان كنت تعمل فى احدى هذه المحافظات و شركتك مأمنه عليك فتقدر برقمك ان تستخرج شهاده تأمينات اجتماعيه من مكتب التامينات التابع لشركتك اما ان كنت غير اى من المذكورين فعليك الانتظار لحين دخول محافظتم القرعه القادمه فهناك 1000000 قطعه ( مائه الف ) سوف تطرح العام الجديد اول يناير و هكذا حتى اخر 2012 اما لو انت خارج الدوله فهم فرصه اول السنه ايضا تابع الاهرام بتاريخ أمس فهناك تصريحات من البرادعى عن هذا الكلام1 نقطة
-
1 نقطة
-
«الإسكان» تطرح 2000 قطعة أرض فى «أكتوبر» نهاية 2011 كشفت مصادر مسؤولة فى هيئة المجتمعات العمرانية الجديدة عن طرح 2000 قطعة أرض للبيع بمدينة 6 أكتوبر نهاية العام الجارى، فيما أعدت الهيئة جداول زمنية تحدد أراضى الإسكان العائلى التى ستطرحها بنظام القرعة العلنية، خلال العامين الحالى والمقبل، والمقدرة بـ100 ألف قطعة تقريبا، تتضمن القطع «التقريبية» التى سيتم طرحها خلال هذه الفترة، مع تثبيت السعر حتى 690 جنيها للقطع بمساحة 276 مترا، فى المدن الكبرى مثل 6 أكتوبر والقاهرة الجديدة بالتجمع الخامس. قالت المصادر - التى رفضت ذكر اسمها - لـ«المصرى اليوم» أن الأسعار ستتراوح بين 380 و690 جنيها للمتر، كما فى القرعة الحالية.1 نقطة
-
أخي الفاضل الدكتور ياسر هذه الحقيقة توصلت إليها منذ زمن ، وربما وصلتك في وقت مناسب لتاريخ إلتحاقك بالمنتدى (كأحد نوافذ عالم الأنترنت للتواصل مع من حولك ومع أفكار غير أفكارك) نعم هناك من ينصب الفخاخ ، وهناك من يحمل بين طياته نية إسقاطك وتصغيرك هذه شخصيته وهذه نيته بغض النظر عن إيديولوجيته وأنت نفسك تحمل بين طياتك نيات وأهداف من المشاركة هنا أو في غيره من المنتديات نصيحتي لك وللجميع .. "كن أنت نفسك" بمعنى أنك تعلم مرادك من المشاركة هنا أو في أي مكان آخر ولا تلتفت لأحد غايته إسقاطك ، ويحمل في نفسه هم المنافسة. تأدب بآدابك ، ولا تلتفت لآداب غيرك أنت هنا معبر عن نفسك التي بين جنبيك والتي سيحاسبك الله عنها، فلا تحسب نفسك على أحد .. فقط لا غير فأعلم ما تريد واسعى إليه وليس ما يريده الأخرون منك ، فلكل واحد مراده ونصيحة أخرى أزيدك بها (وقد أهدهاني أحد الأعضاء هنا) "إنشغل بالعمل ، فالواقع أهم" تحياتي ...1 نقطة
-
عرض فعلا مبهر بكل ما تحمله الكلمه من معانى لكن اعذرونى هو لينك مش مباشر لانه من الفيس بوك لكن لازم شوفوه لانه بجد يستحق من هنا :give_rose:1 نقطة
-
1 نقطة
-
فكرتنى ببعض الزملاء اللى كانو معانا هنا من فترة وتركو المنتدى وتركو فراغ ايضا "على الاقل بالنسبة لى" واخرهم الفاضل طارق حسن ... فرغم اننى كنت فى بعض الاحيان اختلف معه الا انه كان من الزملاء المحترمين والذين لم يجدو انصافا "من وجهة نظرى " مساءك سعيد يا فندم .1 نقطة
-
في الحقيقة يا أستاذ تامر لى تعليقات على هذا الخبر : أولا : أحييك على تصويب الخطأ السابق المنسوب إلى الشيخ علي جمعة فالأهم من الخطأ هو الإعتراف به و تصويبه. ثانيا: هذا دليل واضح أنه ليس كل ما يكتب صحيح و ليس كل ما يكتب صالح للنقل . خاصة إذا كان هذا الكلام في حق عالم من علماء المسلمين . ثالثا: التعصب الدائر حاليا في المنتدى وانقسامنا إلى فريقين أحدهما مع المفتى و الآخر مع الشيخ الجليل أبو إسحق الحوينى أراه عين الفتنة و عين الخطا و الصواب في رأيي أن نترك كل واحد منهما ليرد عن نفسه .. فليس بالسباب و الغيبة في أيهما ننصر عالمنا بل ما نفعله هو تثقيل ميزان سيئاتنا بما قد ننقله من أكاذيب تنسب إليهما بل من سباب يخرج منا في حق أحدهما . رابعا : (( ما يلفظ من قول إلا لديه رقيب عتيد)) (( إن العبد ليتكلم بالكلمة لا يلقي لها بالا يهوي بها في النار سبعين خريفا )) فالحذر الحذر1 نقطة
-
شكرا يا أستاذ تامر على هذا الموضوع الجميل الذي يظهر عزة الإسلام و يزرع الهيبة في قلوب أعدائه .. هؤلاء هم مصابيح الأمة وقلوبها النابضة و لا عزاء للحاقدين.1 نقطة
-
طفلين كانوا نايمين جنب بعض . . الولد بيسأل البنت: إنت بنت ولا ولد؟ قالت : مش عارفة قالها : خليني انزل تحت اشوف نزل الولد تحت البطانية وطلع قالها : إنتي بنوتة ! قالت : عرفت ازاي بقي؟ قالها . . . . . . . . . . . لابسه شراب بمبي !1 نقطة
-
1 نقطة
-
فى مصر وكتير من الدول الاسلاميه .. العادات والتقاليد هى المتحكمه فى امور وتفصيلات الزواج.. حتى لو تعارضت مع الدين انا عن نفسى اقبل بنتى او اختى يتجوزا واحد من غير ما يجيب حتى الدبلتين .. لكن شرط اساسى لا تنازل عنه .. هو انه يكون يقدر يعيشها عيشه كريمه .. يعنى يوفر لها سكن خاص بها ويكون بيشتغل شغل مضمون ومرتبه مناسب للصرف على اختى او بنتى غير كده بقى من التفاصيل بتاعة الزواج الممله مش مهمه عندى خالص على فكره كمان انا مقبلش اتجوز واحده وانا معنديش استطاعة للصرف عليها .. حتى لو هى وافقت على كده .. وحتى لو بموت فى دباديبها .. لان بعد حلاوة السكره . حتيجى مرارة الفكره1 نقطة
-
1 نقطة
-
فى أخر الاخبار اليوم بتاريخ 25/06/2011 قرأت خبرا على موقع الجزيرة نت الاخبارى عنوانه هو : (( مصر تؤجل خططا لقروض دولية )) الحمد لله على هذا القرار الصائب والذى كان غالبية خبراء مصر ينادون به ولنترك اتخاذ قرار استراتيجى ( كطلب قروض دولية ) للحكومة المنتخة القادمة لكى تقرر ما تراه مناسبا ونشكر المجلس العسكرى وحكومة الدكتور شرف على هذا القرار1 نقطة