لوحة القادة
المحتوى صاحب التقييم الأعلى
عرض المحتوى صاحب أعلى تقييم في 10/26/11 في جميع الأقسام
-
بص يا عزيزي رؤوف الحوار والاختلاف بحد ذاته مش سبب اننا نكره المنتدى ... الاختلاف بالرأي خصوصاً بمسائل حساسة مثل العقيدة والسياسة هي اختلافات قائمة منذ عصور وازمان ساحقة .. ليس في هذا المتدى فقط .. بل في كل مكان .. في كل عصر .. في كل وقت تناقش فيه بحرية رأي تعتقد ان غيرك لابد ان تكون له مثل قناعتك يحصل الاختلاف والشد والجذب .. وهذا امر واقع .. مهما حاولنا .. هذه طبيعة الانسان .. ان ينتصر لفكره .. لقناعته مهما دعى انه ليس متعصب لرأي .. او منتصر لفئة بعد ان جربت النقاش في عدة منتديات .. صدقني لن تجد مثل هذا المنتدى في رقي الحوار .. تعبت وانا ابحث ولم اجد النقاشات الدينية - السياسية .. التي اراها هنا من فريقين .. فريق يسمي نفسه بالليبرالي .. وفريق اخر يسمي نفسه بالسلفي .. طيلة هذه الفترة التي تابعت فيها النقاشات .. لم اجد احد من الفريقين يتنازل عن افكاره .. او يسلم للاخر بانه محق في جزئية مختلف عليها ومن يدخل ينتصر لفريقه فقط .. ويحسب اخطاء خصومه بالفكر فقط .. ويتجاهل اخطاء فريقه وجدت من الجميع وليعذروني .. انه في حالة غياب الحجة .. يتم تغيير الموضوع .. او التركيز على نقطة غير جوهرية بالنقاش .. فيضخمها او يأتي بمثال اخر .. لا الوم احد على اي حال لو انتهج هذا النهج في الحوار .. فهذا هو الحوار .. وليست مناظرة مدروسة يتم فيها التركيز على نقطة معينة .. الحديث ذو شجون السؤال هنا .. هو احنا بنتحاور ليه ..؟ غالبا تجد كل فريق يعرف ان الفريق الاخر لن يتنازل عن اي من افكاره التي يعرفها سلفا .. كل ما في الامر ان الكل يحرص ان يجذب لفكره الباقين الذين لا يصرحون عن افكارهم .. والذين هم بمرحلة الحيرة .. يقرؤون لهذا وذاك .. و يشكلون وعيهم و حكمهم بناء على ما يقرؤوه هنا اقول للجميع .. كل من يقرؤون قد شكلوا قناعاتهم مسبقا .. لذا فكل واحد منهم هو كجندي الاحتياط .. قد انضم مسبقا لاحد الفريقين .. فلا اعتقد ان احد منهم قد تحول من السلفية لليبرالية على سبيل المثال .. او العكس .. لمجرد قراءات في المنتدى هي بالواقع قناعات مسبقة ... وحلبة للاسف ان غاب فيها سيد قام سيد احنا هنا نتحاور كنوع من الفضفضة ... كل واحد بيبرر قناعته وهو وفريقه بيعمل كدا ليه .. وكون قناعته ليه .. يعني لازم تبقى بخانة الفضفضة لا اكثر الحوار عمره ما هينتهي ... وطوال ما فيه حوار هيبقى فيه نوع من الشد والجذب .. ولن تخلو الحوارات منها وان حرصتم يبقى الحل ايه ..؟ الحل بكل بساطة يستمر الوضع على ما هوعليه ... تكلم يا سيدي بقناعاتك ودافع عنها .. وخلي غيرك يتكلم عن قناعته و يدافع عنها .. فقط نحرص انه ما بيكونش هنا سب او شتم .. ودا اللي ملاحظه في المنتدى لان لهجة الحوار هنا راقية فعلا بلا مجاملة والله ولأن قيود الرقابة هنا صارمة فعلا وحريصة على ان يكون المكان هنا صالون ثقافي تكلم يا سيد رؤوف .. ولا داعي لن تكره المكان .. لأنك لو جربت غيره ستعرف فعلا الفرق وهو فرق كبير جدا ما ينفع الناس يمكث في الارض واما الزبد فيذهب جفاء .. بس انت ما تبقاش على الواحدة طبق القاعدة الامريكية .. (انهم يقولون .. ماذا يقولون ؟ .. دعهم يقولون ) .. دي سنة كونية .. ومش هتتغير ابدا .. وموجودة بكل مكان بس اللي يفرق انها تكون زايدة عن حد في مكان.. وقليلة في مكان .. وبهذا المنتدى صدقني انها في حدودها الدنيا فعلا3 نقاط
-
لايوجد امر في القرءان والسنة للمتدين خصوصاً الامر للمسلمين والمؤمنين فان كنت تعتبر نفسك منهم فانت ملزم باحكام الاسلام مثل كل مسلم ان كنت لاتعتبر نفسك منهم فهذا شئ اخر ثانياً يجب ان تفرق بين الغضب لنفسك وهو الغضب المنهي عنه (لا تغضب) وبين الغضب لدين الله تعظيماً لحرمات الله من ان تستباح (وَمَنْ يُعَظِّمْ حُرُمَاتِ اللَّهِ فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ عِنْدَ رَبِّهِِ) (يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ جَاهِدِ الْكُفَّارَ وَالْمُنَافِقِينَ وَاغْلُظْ عَلَيْهِمْ وَمَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ) ممكن شخص من معدومي الغيره على الدين يعتبر غضب المسلم لدين الله هذه فرصتة لينصب لك فخ! انا عن نفسي لا اهتم لأنني اعامل الله ولا اعامل العبد وباب الغضب لدين الله موجود في كل كتب السلف الصالح من اهل السنة والجماعة ... لكن من يقرأ ؟ ثالثاً بالنسبة للحساسية من الكلمات ايضاً تختلف من شخص لاخر فمثلاً شخص جعلته تربيتة التى فيها دعه شخص مرهف اذا مر الهواء على خده قد يجرحة! وتتطورت معه واصبح شخصية لزجة عندما يتكلم او تراه لاتعرف هل هو مسلم ام كافر اهو رجل ام امرأه هؤلاء اصلاً مجرد مجالستهم والحديث معهم يفسد الدين3 نقاط
-
أعداء وكارهي الديموقراطية أصبح عندهم جرأة كبيرة الأن ويجاهرون بمطالبهم بلا أي خشية من العواقب ثورة مات وأصيب من أجلها الالاف المصرين وفي الأخير يريدون إرجاع عقارب الساعة الى الوراء وكان شيئا لم يكن2 نقاط
-
ظاهرة مؤسفة بحق ... كلما احتدم النقاش بين بعض الأفاضل يتهم أحدهما الآخر بتكفيره !!! صارت تلك الكلمة كقطعة اللبان في أفواهنا كما لو كانت بلا وزن ... الحق يقال لم أري زميلا أو زميلة يقول لزميله في أي مداخلة : يا كافر .. أو أنت كافر .. ومع ذلك تطفو تلك التهمة من حين لآخر بين بعض الأعضاء دون مبرر .. وفي الحقيقة لست أدري هل من يتهم زميله بتكفيره يعنى ذلك حقا ؟؟ أم تراه قد انقطعت حجته فلجأ لإخراس محاوره بتلك التهمة البشعة .. أم تراه يلفت الأنظار إلى محاوره لعله يقصيه بعقوبة أو إيقاف .. الواحد اتعقد بجد ّ!!!! يا سيدى الكريم .. حين أختلف معك في أمر يخص الحلال و الحرام أو أي أمر فقهى أو عقائدى آخر ما أفكر فيه هو أن أتهمك بالكفر .. هل تدرى لماذا ؟؟ لأن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال :(( من قال لأخيه يا كافر فقد باء بها أحدهما )) يعنى مالهاش حل وما فيهاش وسط .. بل يكون هدفي هو توضيح رأيي و إثبات خطأ رأيك ليس إلا و ليس لى شأن بعقيدتك او مستوى إيمانك فهذا بينك و بين ربك .. يا رييت بلاش حكاية التكفير دى كل شوية عشان الواحد اتخنق بجد !!2 نقاط
-
هذا هو الرجل الشهم الشجاع رشيد نكاز الجزائري الأصل الذي وضع مليون يورو من ماله الخاص كرصيد بحيث يتم الدفع منها أي غرامة تضعها السلطات الفرنسية على كل فتاة مسلمة ترتدي النقاب ومنذ بدء تطبيق قانون منع غطاء الوجه بعث رشيد نكاز بخطابات إلى كافة مراكز الشرطة في فرنسا يتطوع فيها لدفع كل الغرامات التي يحررها أفراد الدوريات ضد النساء اللاتي يخالفن القانون وينزلن إلى الشوارع بنقابهن و قد صرح متوجها بكلامه للمنتقبات ( إرتدين النقاب وانا اسدد عنكن ) وهذه أحدى صور رشيد نكاز هذا الرجل الغيور الشهم وهو يسدد بنفسه عن أخواتنا المسلمات المنتقبات في مراكز الشرطة في فرنسا ويخرجهن مرفوعات الرأس رشيد نكاز الرجل .. الذي قال لا لفرنسا .. وقال بالفـــــم المليـــــــان لكل المسلمات في فرنسا ( أخرجي حرة وأذهبي حيث تشائين وانا سادفع الغرامة ) أستمع لشيخنا الحويني حفظه الله وهو يقول عنه انه رجل واحد هزم دولة بموقفه وشهامته وغيرته على أخواته المسلمات http://www.youtube.com/watch?v=--hnv6QJUQU2 نقاط
-
لايوجد امر في القرءان والسنة للمتدين خصوصاً الامر للمسلمين والمؤمنين فان كنت تعتبر نفسك منهم فانت ملزم باحكام الاسلام مثل كل مسلم ان كنت لاتعتبر نفسك منهم فهذا شئ اخر لا يا أ-زهيرى إن كان أ-محمد وضع تساؤول ارى ان قصده به الاستنكار و ليس الشك فليس معنى ذلك ان ترد بان لكم دينكم ولى دين او الحكم بان واحد منكما مسلم والاخر كافر يا أ-محمد على و يا أ-زهيرى متخلوش الشيطان يدخل بينكم للمرحلة دى انتما الاثنان مسلمان موحدان نعوذ بالله من الكفر و الردة2 نقاط
-
لايوجد امر في القرءان والسنة للمتدين خصوصاً الامر للمسلمين والمؤمنين فان كنت تعتبر نفسك منهم فانت ملزم باحكام الاسلام مثل كل مسلم ان كنت لاتعتبر نفسك منهم فهذا شئ اخر ثانياً يجب ان تفرق بين الغضب لنفسك وهو الغضب المنهي عنه (لا تغضب) وبين الغضب لدين الله تعظيماً لحرمات الله من ان تستباح (وَمَنْ يُعَظِّمْ حُرُمَاتِ اللَّهِ فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ عِنْدَ رَبِّهِِ) (يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ جَاهِدِ الْكُفَّارَ وَالْمُنَافِقِينَ وَاغْلُظْ عَلَيْهِمْ وَمَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ) ممكن شخص من معدومي الغيره على الدين يعتبر غضب المسلم لدين الله هذه فرصتة لينصب لك فخ! انا عن نفسي لا اهتم لأنني اعامل الله ولا اعامل العبد وباب الغضب لدين الله موجود في كل كتب السلف الصالح من اهل السنة والجماعة ... لكن من يقرأ ؟ ثالثاً بالنسبة للحساسية من الكلمات ايضاً تختلف من شخص لاخر فمثلاً شخص جعلته تربيتة التى فيها دعه شخص مرهف اذا مر الهواء على خده قد يجرحة! وتتطورت معه واصبح شخصية لزجة عندما يتكلم او تراه لاتعرف هل هو مسلم ام كافر اهو رجل ام امرأه هؤلاء اصلاً مجرد مجالستهم والحديث معهم يفسد الدين أعرف الخلق بدين الله هو الرسول صلي الله عليه و سلم و لم يعرف عنه أنه كان فظا غليظ القلب و لم يعرف عنه إساءة الأدب مع أى من الخلق فما بالك بمرهفي الحس و هذا عثمان رضي الله عنه يدخل على الرسول فيبادر بالإعتدال فى جلسته و عندما يسأل عليه الصلاة و السلام يقول هذا رجل تستحى منه الملائكة ... هل تراك تقول عنه مقالتك هذه سيدي الفاضل راجع نفسك - بينك و بين نفسك - و ذكرها بقول المولى عز و علا لرسوله الكريم " و لو كنت فظا غليظ القلب لإنفضوا من حولك" ... سيدي الفاضل ما أراه فيكم هو نوع من التعالي و التكبر على خلق الله و ما بلغتم عشر معشار أشرف خلق الله.2 نقاط
-
2 نقاط
-
أسماء محفوظ تزور متظاهري وول ستريت أثناء زيارتها لأمريكا http://www.youtube.com/watch?v=UXht_j7qkCE2 نقاط
-
إلى متى سيظل التعامل مع الشعب المصري و كأنه قاصر و يحتاج للوصاية ؟؟ لماذا لا نترك لهذا الشعب حريته في اختيار من يحكمه ؟؟ سئمنا من لغة الإستقرار التى ترددونها علينا منذ 50 عاما .. إن أراد طنطاوي أن يكون حكما لمصر فلينزل إلى التحرير و يطالب بشعب جديد ..2 نقاط
-
2 نقاط
-
أعلن من هنا هذا التحذير ... ظهرت بوادر كثيرة جداً لنجاح الثورة المضادة في ... في إحباط ثورة 25 يناير .. أعتقد أنه قد نجحت كل القوى الداعمة للثورة المضادة في جهودها في إحباط الثورة المصرية .. وإحباط المصريين .. وإشعارهم باليأس .. القوى التي تسمي نفسها قوى ثورة 25 يناير .. مشغولون عن الثورة بأمور أخرى .. يقولون أنها لخدمة الثورة .. ولكن مايحدث في مصر الآن من تشتت وانقسام بين القورى الوطنية باختلاف توجهاتهم ... منحت فرصة ذهبية لنجاح قوى الثورة المضادة .. وأن تكلل كل جهودهم بالنجاح ... الفوضى العارمة التي تعاني منها مصر اليوم ليست صدفة .. وليست نتاجاً طبيعياً للثورة .. ولا أي ثورة يعقبها مايحدث في مصر اليوم من فوضى عارمة في جميع المجالات .. ولم نرى أو نقرأ في تاريخ الكون .. أن القائمين على السلطة في أية بلد في أي وقت وأي عصر يسمحون بما يحدث اليوم ولم نسمع بأن القوى الوطنية في أي مكان ولا في أي زمان يتركون الساحة ليختلفون ويقسمون الأدورا ويوزعونها .. لتحدث مثل تلك الفوضى العارمة في مصر فبعد هزيمة الشرطة في 28 يناير 2011 واختفاء كل أفرادها في كل قطاعاتها .. بدأت الفوضى المخطط لها .. العارمة .. بداية من هروب آلاف المساجين المسجلين خطر .. ثم إطلاق سراح كل المعتقلين بتهم بلطجة ومخدرات بموجب ما كان يسمى بقانون الإرهاب تحت دعوى إيقاف العمل بقانون الإرهاب والإفراج عن المعتقلين .. ثم تسليم الحكومة لوزراء ورئيس وزراء في منتهى الضعف .. ثم سيطرة المجرمون والبلطجية على الدولة .. ثم تخاذل قوات الشرطة العائدة (لابسة طرح) عن مواجهتهم .. وتخاذل قوات الجيش أيضاً عن السيطرة على هذا الأمر يعني الجيش بجلالة قدره مش قادر يسيطر على لابلطجية والمجرمين .. يعني مصر علشان تيجي دولة معادية تحتلها مش محتاجة جيش ولا دبابات .. ولا طيارات ولا صواريخ ولا أي حاجة من دي .. كل اللي محتاجينه علشان يحتلوا مصر .. شوية حرامية وبلطجية ... ثم الإضرابات القاصمة للظهر في كل قطاعات الدولة .. حتى الشرطة .. وضباط لاشرطة .. أمناء الشرطة .. حتى العاملين المدنيين في قطاع الشرطة .. الأطباء .. المحامين .. القضاة .. المدرسين .. كل الناس عاملة إضراب .. والبلد لا تسير .. مصر تعود للخلف .. سنوات وسنوات .. إقرأوا أخبار اليوم فقط .. مظاهرات بأقسام الشرطة بالدقهلية.. وإحباط محاولة حرق مركز المنصورة "شرف" يكلف "العيسوى" بإنهاء أزمة أمناء الشرطة المعتصمين حملة تأييد "المشير" للرئاسة: فقدنا الثقة فى جميع المرشحين.. و"العسكرى" أكفأ للقيادة بالصور.. تفاصيل الهروب الكبير من أقسام الشرقية.. مصرع وإصابة 3 سجناء وهروب 2 حصيلة المواجهات الدامية بين الأمن والبلطجية.. و16 تشكيلا من الجيش والشرطة لصد هجوم الخارجين عن القانون "قضاة الاستقلال" يدعون لاتخاذ مواقف متعقلة فى "عمومية" الجمعة مسلحون يسرقون 157 ألف جنيه من سيارة رجل أعمال بالمحور أطباء وممرضو مستشفى بولاق بالوادى الجديد يضربون عن العمل تهديدات بالقتل واتهامات بالرشوة ومعارك جماهيرية في الدوري المصري البلطجية يحتلون «٦ أكتوبر» «جالوب»: ٣٨٪ من المصريين يشعرون بعدم الأمان أحباط هروب ٥١ متهماً من قسم حلوان .. والتحقق فى واقعة «سجن شبين» إحباط خطف أتوبيس بركابه فى البحر الأحمر كل ده النهارده بس ... ومن جريدتين فقط ... أحذر الجميع .... ستنجح الثورة المضادة .. وحنشوف أيام سوداء ... فين الناس .. فين الناس اللي كانت بتقول كلام زي الفل من كام شهر .. مصر هي هي .. ما اتغيرتش .. يعني مابقتش أحسن ولا حاجة ... الأحوال بقت زي الزفت للأسف الشديد نظارتي سوداء مظلمة .. ومش شايف قدامي غير عتمة1 نقطة
-
للاسف المنتدى تدنت فيه لغة الحوار فى الفترة الاخيرة فى بعض المواضيع وامتلات كل المواضيع بالتريقة والشد والجذب ده رد كتبته على احد المضوعات يبين حالة 90% من مواضيع المنتدى الان للأسف هل فيه حد بيواجه نفس الحالة ؟ انا لاحظت ان الكثير من الاسماء ذوى الاراء الجيدة والرؤية توقفوا عن الكتابة تقريبا يعنى ردود قليلة فقط فى اضيق الحدود زى اصتاذ عصام ابو الفتح وايمن وابو هنا عادل ابو عمر وغيرهم كثيرا انا شخصيا توقفت عن الرد والكتابة فى المواضيع السياسية واستريحت فى اخر مشاركة لى كتبت نختلف جميعا ( اقصد فقط المسلمين ) كما نشاء وفى اى موضوع الا ثوابت الدين والعقيدة حتى العبادات والتفسير وغيرها فاختلافنا فيها رحمة كما اخبرنا رسولنا وبصراحة قللت دخولى جدا للمنتدى بعد خروجنا فى كل المواضيع عن صلب الموضوع وانقلابه الى اتهامات متبادلة اجزم انه لا يوجد اى احد فى المنتدى يملك الحكم بتكفير اى عضو حتى لو كان مسيحى او غيره فكلنا نؤمن ونعبد ونعبد الله الذى لا اله الا هو طبعا مع بعض الاختلافات فى العقيدة فيه بعض الاخوة للاسف ردودودهم ومواضيعهم عبارة فقط هجوم وتغيير الحقائق حتى يفرض رايه ويظهر انه صائب رغم ان رايه لا هاياثر ولن يؤخذ به كمثال لانه ليس من اصحاب الحكم او السلطة يا سيدى هاجم الاخوان زى ما انت عايز هاجم ابو اسماعيل والعوا زى ما انت عايز حتى هاجم شيخ الازهر وشيخ محمد حسان ولكن فقط فقط لا تحرف وتفتى فى العقيدة العقيدة اساس ثابت غير قابل للنقاش ولا الافتاء الامر الاخر تناقشوا كما تشاءون ولكن باحترام فقط اعرض رايك ومن اراد ان يقتنع به فاليقتنع اما اذا لم يقتنع فهذا حقه فلا تحاول فرضه الامر الثالث ان ناس بتستفز ناس حتى يتم الايقاف وغيره اعتبروها لعبة شطرنج اذا كان فيه شخص يلعب بهذه اللعبة لاعبه اما ترد عليه بدون عصبية او انسحب من الحوار ولا تكمله الامر الرابع الا وهو اتهام بعض افراد الادارة لبعض الاراء بصراحة شخصيا لم اتعرض لاى موقف شخصى ولكن فعلا الاحظ وقوع بعض المشرفين فيما يقع بعه بعض الاعضاء العاديين من التحفز لرايهم فالاعضاء بالنقاط الحمراء والمشرفين بالانذار وغيره وانا اقول بعض وليس كل وعلى فكرة لا يحدث هذا للاسلاميين فقط كمثال ولكن حدث لمشاغب المنتدى الاول تيمور وهو اكثر من تعرض للايقافات على يد مشرف معين نحن بشر نخطأ احيانا ونتسرع احيانا فيجب ان نلتمس العذر للمشرفين ولكن يجب فقط بذل جهد اكبر لفصل الراى الشخصى عن مهمة الاشراف موضوع الاخوة الاقباط فقد اوصانا بهم رسولنا وهم يدافعون عن دينهم وعن قسيسيهم وهذا حقهم وفرض عليهم كما هو فرض علينا ان ندافع عن ديننا وشيوخنا اذا تعرض اى منهم لهجوم كمثال لذا المفروض انه لا مجادلة فى هذا الامر لان الاخ المسيحى كمثال لن يقتنع بكلام المسلم اذا تناقشنا فى اسباب الفتنة الطائفية فى احداث ماسبيو كمثال والعكس الصحيح طبعا افضل جل تنمية قدراتنا فى الحوار وتفهم لغة الاخر وهانصح الاخوة اللى دائما بيدافوا عن الاسلاميين فقط نفذوا امر الله لنبيه بقوله وجادلهم بالتى هى احسن ليه تتعصب واجبك بالنصح عملته سيبه منه لربنا وهاقول للاخوة اللى على الطرف الاخر فقط عند الحديث فى الدين لا يوجد فيه افتاءات مش معنى انك قريت كتاب او سمعت احد الشيوخ ذكر امرا يبقى تقتنع بيه وتاخده كشىء ثابت ابحث ودور واسال ذوى العلم عند المجادة ونصيحة اخيرة لا تبيع اخرتك بدنياك وبالسياسة لانها مش هاتنفعك يوم ما نقف امام رب العالمين1 نقطة
-
فى إشكالية عند البعض بين تكفير الفعل و تكفير المعين يعنى ممكن شخص يعمل عمل كفر و هو مش كافر مثال واحد رمى المصحف على الارض وداس عليه - ده عمل لا شك فيه كفر و فاعلة يسأل أولا عن فعلته فربما يحسب المصحف أجندة مكتب أو ربما تاتيه لحظات غضب يفقد فيها التحكم بعقلة بحيث بعد هدوءة لا يعلم ماذا فعل فى هذه الحالة فهو ليس بكافر و على هذا فكثيرا من المشايخ او الزملاء لما يوضحوا فعل زميل او شخصية اخرى بأن فعلته كفر او شرك يأتى بعض الزملاء و يقولون على هذا الشخص تكفيرى و من ثم أصبحت هذه الكلمة من التهم المعلبة الجاهزة لاصحاب التيار الدينى , ممكن زميل يقول كلام عادى او تساؤولات و يجد زميل متربص ليفسر كلامة بأنه تكفيرى او يتهم الاخرين بالكفر لمعرفته بأنه من أصحاب التيار الدينى و مهما اوضح الزميل من رأيه و مهما أوضح من معرفته بشروط التكفير و موانعه فكأنه يؤذن فى مالطه إشكاليه ستظل طالما يوجد أناس يحبون اتباع الهوى و لا يريدون من يزعجهم أو يقيدهم بقواعد الدين1 نقطة
-
انا عن نفسي احب الرجل الشهم الذى عنده غيرة وحمية ولو كان اعدى اعدائي واكره الرجل اللزج الذى يبرع في اختراع الاعذار والتبريرات لأعداء الاسلام ولو كان اخى بارك الله في رشيد نكاز وبارك الله في ماله ورزقة خيراً منه1 نقطة
-
والله يا باشمهندس تامر لقد ارتجف بدنى طربا و تأثرا حين قرات هذا الخبر .. هكذا يكون الرجال .. وهكذا تكون الغيرة على دين الله .. هذا رجل رزقه الله مالا فسلطه على هلكته في الحق.. أسأل الله ان يجعل ما ينفق في ميزان حسناته ..1 نقطة
-
اعتقد ان هذه الاية ليس محلها هنا في هذا المنتدى فليس بيننا كافر او منافق لان سياسة المنتدى لا تسمح بسب الذات الالهية او الاديان السماوية او المقدسات ولا يستطيع أي واحد فينا ان يجزم ان فلانا منافق كما انك مطالب بان تبتعد عن الاماكن التي يكفر فيها بايات الله قال الله تعالى:" وقد نزَّل عليكم في الكتاب أن إذا سمعتم آيات الله يُكفر بها ويُستهزأ بها فلا تقعدوا معهم حتى يخوضوا في حديث غيره إنكم إذاً مثلهم إن الله جامع المنافقين والكافرين في جهنم جميعاً"[سورة النساء - 140] ، وقال تعالى:"وإذا رأيت الذين يخوضون في آياتنا فأعرض عنهم حتى يخوضوا في حديث غيره وإمَا يُنسينَّك الشيطان فلا تقعد بعد الذكرى مع القوم الظالمين"[سورة الأنعام - 68] ، وقال الله تعالى :" والذين لا يشهدون الزور وإذا مرَوا باللغو مرَوا كراماً"[سورة الفرقان - 72] فغضبتك هنا في هذا المكان ليس لها محل ولا داعي الا اذا دخلت هذا المكان وانت تعتقد انه كذلك لذلك تغضب وفي كل انت غير محق لانك مأمور بعدم مجالسة هؤلاء القوم اذا اتفقنا على ان هذا المكان لا يخاض فيه في دين الله تصبح في هذه الحالة غير محق في غضبتك اذا اعتقدت انه مكان يخاض فيه في دين الله فوجودك منهي عنه الاختيار لك1 نقطة
-
بيان حركه شباب 6 إبريل بشأن مشاركتها فى مظاهرات يوم 28 اكتوبر بعد التطورات الاخيرة التى شهدتها الساحه المصريه من تغيرات مقلقه وتثير الكثير من علامات الأستفهام ونظراً لإخفاق المجلس العسكري في حماية الثورة و إجهاضه المستمر لإنجازاتها في الفترة السايقة و المتمثِّل في: - إعلان تمديد قانون الطواريء رغم انتهائه بموجب استفتاء شهر مارس. - بقاء المجلس العسكري في الحُكم رغم وعده بتسليم السلطة في شهر سبتمبر الماضي. - إحالة المدنيين إلي محاكمات عسكرية مع إحالة رموز النظام السابق إلي محاكمات مدنية. - دهس وقتل وتعذيب المواطنين وعدم إجراء تحقيقات جديه فى ذلك. - تقاعس الشرطة عن عملها في الحفاظ علي سلامة و أرواح المواطنين. - ارتفاع الأسعار لتنفير الشعب من الثورة. - مشاركة أعضاء الحزب الوطني المنحل في انتخابات مجلس الشعب. و غيرها من الإخفاقات التي لا يسع المجال لحصرها، قررت الحركة الانضمام للقوي الثورية و الائتلافات السياسية في مظاهرات 28 أكتوبر القادم من أجل تصحيح مسار الثورة و إنقاذها من الفوضي العارمة التي تهدد بالرجوع مرة أخري بالبلاد لعهد ما قبل الثورة. و علي هذا تؤكد الحركة علي المطالب التالية: أولاً: أن يحدد المجلس العسكري جدولاً زمنياً سريعاً لتسليم السُلطة في أقرب وقت ممكن. ثانياً: تطبيق قانون العزل السياسي علي كل من شارك في إفساد الحياة السياسية في مصر. و تناشد الحركة جموع المواطنين بالمشاركة في هذا اليوم من أجل المحافظة علي مكتسبات الثورة و قطع أيدي العابثين بسلامة البلاد من أجل مصالحهم الشخصية1 نقطة
-
1 نقطة
-
ﻓﻲ ﺍﻭﻝ ﺻﻔﺤﺔ ﺑﺎﻟﺠـﻮﺍﺯ ﺍﻻﻣﺮﻳﻜﻲ !! ﻣﻜﺘـﻮﺏ : . . . ... ... . . ﺣﺎﻣﻞ ﻫﺬﻩ ﺍﻟﺠﻮﺍﺯ ﺗﺤﺖ ﺣﻤﺎﻳﺔ ﺍﻟﻮﻻﻳﺎﺕ ﺍﻟﻤﺘﺤﺪﻩ ﺍﻻﻣﺮﻳﻜﻴﻪ ﻓﻮﻕ ﺍﻱ ﺍﺭﺽ ﻭﺗﺤﺖ ﺍﻱ ﺳﻤﺎﺀ ﻭﻓﻲ ﺍﻟﺠﻮﺍﺯ ﺍﻟﻜﻨﺪﻱ : ﻧﺤﺮﻙ ﺍﺳﻄﻮﻟﻨﺎ ﻣﻦ ﺍﺟﻠﻚ . . . . . . . . وفي ﺍﻟﺠﻮﺍﺯ المصرى ﻋﻨﺪ ﻓﻘﺪﺍﻥ ﺍﻟﺠﻮﺍﺯ ﺗﺪﻓﻊ ﻏﺮﺍﻣﻪ ﻣﺎﻟﻴﻪ ولا يستبدل1 نقطة
-
أنا أقولك يا بترو: دى مشاركات لأعضاء أفاضل و هنقلها بالترتيب اللى يناسب حالتك: أولاً:طلب الباسبور و دفع مصاريف اللاندنج (Right for Permanent Residence fees): هايعتولك جواب أو إيميل يطلبوا فية الباسبور و يتبعتلهم من الـ DHL .الاول بتروح بنك سيتى بنك.. و بتقول لهم انك هتدفع الفلوس بتاعت اللاندنج.. المبلغ /490$ CAD3020 جنيه.. و ماتنساش تطبع الدوكمنت اللى كان فى الايميل اللى جالك من السفارة.. لان مكتوب فيه المبلغ و كمان رقم حساب السفارة. الراجل بيديك الوصل.. تقوم تصوره 4 نسخ.. و تطلع على دى اتش ال فى جاردن سيتى او المهندسين.تقول لهم انك عايز تبعت الباسبور للسفارة الكندية.. و هما عارفين العنوان.. و هيطلب منك الفايل نمبر. تديله الباسبور.. و تديله النسخة الاصلية من الوصل.. و كمان تحط 3 نسخ من الوصل.. و تخلى معاك النسخة الرابعة احتياطى.هما عارفين فى دى اتش ال الموضوع و عارفين عنوان السفارة. ثانياً: خطوات الميديكال: عند عمل الفحص الطبي أن تعلم أن الطبيب الفاحص راح يعمل ويسأل عن الآتي : 1. العمليات الجراحية التي أجريتومها أنت وجميع افراد عائلتك طوال حياتك ومتى؟ أو هل نمت في مستشفى لأي سبب من الأسباب ؟ وفي أي مستشفى ؟ والمكان؟ 2. الطبيب راح يسألك عن أي أعتلالات صحية مرت في حياتك وخاصة مايتعلق بامراض القلب والصدر ؟ وسيسأل عن الأمراض المزمنة / لاسمح الله / الضغط أو السكر وغيرها / وعن الأدوية التي تأخذونها بشكل دائمي ، وراح يطلب أسماء الأدوية والجرعات التي تأخذها ... 3. وأحياناً الطبيب يطلب منك وصفات الأطباء الي راجعتهم خلال السنوات الأخيرة أو أي تقارير طبية موجودة ، أذا كانت هناك مراجعات.. 4. بعدها يجري الطبيب كشف ومعاينة للصدر والبطن والظهر ومن ثم يجري فحص للأطراف بتحريكها الى الأعلى والأسفل والضغط عليها، و من ثم راح يقيس ضغط الدم . 5. قياس الوزن والطول لكل فرد . 6. بعدها يتم فحص النظر بواسطة مختص في العيادة . 7. سحب الدم للكبار / لأجراء فحص الدم / لمن أكثر من أثني عشر سنة .. 8. فحص ( البول ) للجميع حتى الأطفال والرضع.. 9. أشعة للصدر فقط للذين أعمارهم أكثر من أثني عشر سنة .. - ويجب اصطحاب معك الى الفحص : أوراق الفحص الطبي الخاص بكندا / جوازات السفر كل أفراد العائلة / وعدد من الصور الشخصية الحديثة - الطبيب الي يجري الفحص الطبي بيسأل على كل حاجة لصاحب الطلب وجميع أفراد عائلته و كل ما يتعلق بوضعه الصحي والأدوية الي بتاخذوها ومن ثم يجري الفحص الطبي السريري عليهم واحد واحد ، وثم يجري التحاليل بواسطة مختبرات متخصصة وراح يطلب أي تقارير طبية عن الحالة الصحية أذا كانت موجودة ... - أنا الي سمعتوا من الطبيب مدير مركز الفحص ، قال لي بالنص : إلي يفشل بالفحص بالغالب الي يعاني من أمراض التدرن / الصدر / بالدجة الأساس وأمراض الكبد الفايروسي الوبائي، ولو لاسمح الله طلع أي حد بالعائلة فيه أحد هذه الأمراض يجب أن يتعالج ويشفى منه مية بالمئة منها قبل الحصول على الموافقة الطبية وباقي الأمراض مش عارف شو وضعها عندهم بس ألي فهمتوا منه / أنهم يفضلوا الشخص الي يروح عندهم يكون مشافى ومعافى ، وهذا مهم جداً بالنسبة لكندا للحفاظ على مجتمعهم .. 10. كشف سريري للجميع. 11. تحليل بول للجميع ماعدا البيبي. 12. تحليل دم للزوج و الزوجه فقط. 13. اشعه على الصدر لكل من تخطى 10 سنوات. 14. بالإضافه للأسئله على التاريخ المرضي للجميع. - يقوم الطبيب بإرسال النتايج بالأرامكس (على حسابك طبعا) الى لندن في حالتنا و حسب المتبع تقوم الاداره الكنديه بطلب الباسبورات لوضع الفيزا عليها في خلال 10 الى 12 اسبوع. - بعد ان استملت خطاب الكشف الطبي عن طريق ارامكس لقيت جواه ورقة الكشف الطبي و مدبس فيها ظرف داخلي مغلق مكتوب في الجواب ان علي التوجه لاي طبيب من الموجودة اسمائهم في الورقة الثانية لعمل الكشف الطبي في خلال شهر من تاريخ كتابة الخطاب وانه يجب تسليم الظرف المرفق مغلقا كما هو الي الطبيب وان لا يتم فتحه الا بمعرفته وان الطبيب سوف يرسل نتائج الكشف و التحاليل الي مكتب لندن و الذي بدوره سيرسل النتيجة النهائية الي السفارة بالقاهرة . - كما ذكر الخطاب ان الطبيب غير مصرح له بذكر اي معلومات للمهاجر و ان لا يجب مراجعته في ذلك وبناء علي ما تقدم ذهبت لاحد الاطباء الموجودين و عملت الكشف الطبي و سوف اذكر التفاصيل لاحقا. - الجميل بقي انه كان مع خطاب الكشف الطبي خطاب اخر لطلب دفع رسوم الاقامة الدائمة حيث ذكر الخطاب ان تم وصول الملف الي مرحلة يتوقف فيها اصدار التاشيرة علي دفع رسوم الاقامة الدائمة وهي 490 دولا كندي " او 2790 جنيه في سيتي بنك " للمتقدم الرئيسي و زوجته و لاطافله الاكثر من 22 عام وتسليم الشيك البنكي و ثلاثة نسخ منه الي السفارة يوم الخميس من الساعة 10 الي 12 ظهرا. - اسماء الاطباء المعتمدين من السفارة و عناوينهم و ارقام تليفوناتهم موجودة علي الموقع وهم اربعة اطباء في القاهرة واثنين في الاسكندرية . - تكاليف الكشف الطبي لكل فرد اكبر من 11 عام تتكلف تقريبا 500 جنيه ( لانه يوجد اختلاف بسيط فيما بينهم ) - ذهبت لاحدهم بعد تحديد ميعاد معه بالتليفون وطلب مني احضار جواز السفر و صورتين شخصيتين و خطاب السفارة المغلق استقبلني السكرتير و اخذ مني الورق و فتح الظرف مع اني قلت له انه المفروض يتم فتحة عن طريق الطبيب وبعدين اعطاني فكرة عن ما سيحدث بالداخل و ما علي فعله بعد ذلك في التحيل و الاشعة دخلت للطبيب فكانت معاملته راقية وقال لي انه سيسالني في البداية اسئلة روتينية يسالها للجميع وهي اسئلة خاصة بالتاريخ المرضي لي يعني هل اصبت من قبل باي مشاكل في القلب او الصدر او الكلية او صبت بالسكر او فيروس الكبد ؟ هل قمت باي عمليات جراحية من قبل ؟ هل اتناول حاليا اي ادوية بصفة مستمرة ؟ هل اعاني من مشاكل في الظهر او المفاصل ؟ هل هذه اول مرة اقدم فيها للهجرة الي كندا ؟ بعد كده تم عمل كشف عادي جدا بالسماعة وتم قياس ضغط الدم و الطول و الوزن واخيرا تم قياس النظر علي اللوحة وبعدين خلاص شكرا و مع السلامة . - بعد كده ذهبت لمعمل التحاليل الطبية ومعي ظرف منه للمعمل وبعد رؤية جواز السفر تم اخذ عينة دم و عينة بول وخلاص مع السلامة واخير ذهبت لطبيب الاشعة وعملت اشعة اكس علي الصدر وبرضه مع ظرف من الطبيب و بعد ان تم رؤية الجواز" شد نفس عميييق و اكتمه ثواني و خلاص " وبس خلاص مع الف سلامة . - صلاحية جواب الميديكال شهر من تاريخ إرساله ليك سواء كان إيميل أو بريد عادى يعنى لازم تعمل الميديكال فى خلال شهر و ممكن تقعد سنة كحد أقصى بين الميديكال و إرسال الجوازات لطبع الفيزا. - عيادة صبرى غالى كويسة و نضيفة و سريعة و محترمين. وخلص الكشف الطبي ماتنساش تدعيلى\تصليلى أى حاجة يعنى عشان ربنا يكرمنى و أكت من البلد دى :)1 نقطة
-
الحقيقة انا لا اعلم ما الفائدة من القول ان اقدم نسخة للبخاري بعد وفاتة ب 100 سنة لا اعتقد ان هذا يشكك في احاديث البخاري لاسباب منها مثلا رواية أبي زيد المروزي موجودة نسختها الاصلية ، والمروزي سمع الصحيح من الفربري سنة 318 ه، والفربري تلميذ البخاري وكان عنده النسخة الاصلية للبخاري ، وغالبا المروزي نسخ هذه النسخة من نسخة البخاري التي عند الفربري،لأنه ورد فعلا ان ابو اسحق المستملي نسخ نسخته منها ، فما هي احتمالية الاخطاء عندما تنسخ كتاب من الكتاب الاصلي ؟ اذا كنت تتكلم عن بعض الحروف او ترتيب الابواب او اي اخطاء بسيطة فأعتقد ان هذا لا حرج فيه ، اما ان تتكلم عن اخطاء جسيمة فلا اعتقد ذلك البخاري روي بأكثر من راوي يعني ليس الفربري وحده من نقل عنه ، ولكن اكثر من واحد مثل ابراهيم بن معقل النسفي والنسوي وغيرهم ،وهذا يعطيه قوة ، وحتي الراوي الواحد مثل الفربري روي عنه اكثر من واحد ،والبخاري نفسه يقال انه سمع منه 70 الف شخص فلو ان هذه الروايات عنه بها اخطاء كثيرة لرفضها اهل العلم في هذا الوقت ، ونحن نعلم ان معظم اهل العلم في ذلك الوقت اتفقوا علي كتابه ، وهناك فعلا من العلماء من له اقوال في بعض الاحاديث القليلة مثل الدار قطني وغيره . الخلاصة ان القول ان موضوع ان اقدم نسخة بعد وفاته ب 100 سنة لا يدحض في صحتها ، خاصة ان الارجح انها نسخت من النسخة الاصلية للبخاري ،ويقويها انها متواترة من اكثر من طريق ،حتي ان وجد بعض الاختلافات بين النسخ وهذا طبيعي فلم يقل احد ان صحة البخاري كصحة القران مثلا ، لكن الاختلافات هذه يفصل فيها اهل الحديث ومن لهم دراية بهذا العلم ، فبالتالي انا مثلا لا استطيع ان اشكك في حديث مثلا وازعم انه موضوع من غير علم ودراسة او سؤال اهل العلم، فماذا سيكون موقفي اذا كان هذا الحديث فعلا لرسول الله صلي الله عليه وسلم؟ الامر الثاني ما الذي يدعو اي مسلم للتشكيك في احد او بعض الاحاديث في الصحيح ؟ السبب الوحيد في نظري ان يكون التبس عند البعض بعض المشكلات في هذه الاحاديث مثلا مخالفتها لاية في القران او مخالفتها للعقل مثلا ،الحل الانسب في هذه الحالة عرض المشكلة علي العلماء فقد تكون هذه الاحاديث فعلا فيها خلاف او يمكن فيها التأويل اما ان وجد ان هذه الاحاديث صحيحة ولم نجد عندهم تفسير مقنع ، فلنترك الامر لله هو الوحيد الذي يعلم صحة هذا الحديث بالقطع عن الرسول ام لا ، ومن حسن الحظ ان اغلب الاحاديث التي قد تؤدي الي شبهات عند الناس لا ينبني عليها فعل ، بمعني افرض موضوع مثلا مثل يأجوج ومأجوج ، القرأن لم يفصل في ذكرهم فليس فيه خلاف عقلي وهذا من اعجاز القران ،اما الاحاديث ومنها الصحيح فقد فصلت في امرهم وبعض الناس يعتقد مخالفتها للعقل كمثال اين هم الان و الانسان وطئ كل الارض (للعلم انا شخصيا مقتنعة بوجودهم ولكن اذكر ذلك كمثال فقط )، ولكن هل ينبني علي هذا الحديث اي فعل ؟ لا . فلنترك اذن امره لله ان كان الرسول قاله فصدق وان كان لم يقله فلله العلم ، وحتي العلماء فرقوا بين انكار احد الاحاديث المتواترة وهي قليلة ، وبين الحديث الاحاد فانكار المتواتر كفر، اما انكار الحديث الاحاد بغير دليل فاختلفوا دي مثلا فتوي في اسلام ويب لمثل هذا الامر1 نقطة
-
تهمة الحب شرف لا أدعيه وكما قلت لك من قبل وشكلك ما أخدتش بالك الحب أفضل مليون مرة من الحقد والنار التي تملأ قلب البعض اللي إنت ... عارفهم كويس السلام عليكم يا احمد يا حبيبى كما تعلم و لو كنت لا تعلم فاعلم الان فى دين الاسلام كل شئ مرهون بالشرع حتى الحب و الكره و أى شئ أخر على هذا حبنا او كرهنا لغير مسلم منبعه التشريع الذى يؤكد لنا فى ايات كثيره من القرأن و السنه المطهره ان ولائنا كمسلمين و حبنا اساسا لله و رسوله و الاسلام و المسلمين و كرهنا لغير المسلم بسبب كفرهم بالله عز و جل و ليس لشخوصهم ..فهو كره لكفرهم و لا يمنعنا هذا من التعامل معهم بأدب و احترام و القسط و البر التى ..و يا للعجب ..امرنا بها الاسلام على هذا فانا احترم سكوربيون و اتعامل معه بكل أدب و انصاف رغم اختلافى معه فى العقيده تزيد انت عنه عندى فى الحب و الموده فى الله يا ;) سنسونتى و اتعجب من المسلم الذى يقرأ تلك الايات و لا ينخلع لها قلبه تخيل يا احمد السماوات تكاد تتفطر اى تتشقق و تتقطع بسبب قولهم هذا على الله عز و جل ثم الارض و الجبال كما رايت اولسنا كمسلمين اولى و أغير على جناب الله عز و جل فأى حب او موده بعد ذلك نوجهها لغير المسلم هذا شئ امرنا الله به و ليس ترفا نرفل فيه و اكرر للمره المليون الكره فى العقيده لن يمنعنا من الادب و الاحترام و العدل مع الغير . اما قصه الحقد و النار التى ذكرتها اعلاه و تعنينى او تعنى بعض المسلمين بها فهو اتهام لا دليل عندك عليه ارجو من الله ان يسامحك عليه..و إذا كنت تعتقد ان تناولى للشأن المسيحى من جانب تطاولهم و اجترائهم على الاسلام والقانون و حق الوطن من باب الحقد فأنت مخطئ فى هذا تحياتى و كل عام و انت بخير يعني لو انا كمسلم متجوز واحده مسيحيه المفروض ايه بقي كل ماتسألني انت بتحبني اقولها لا عشان انتي كافره وربنا امرنا بكره الكفار لا اظن ابدا ان الاسلام يأمرنا بالكره لي اصدقاء مسيحيين احبهم اكثر من بعض المسلمين وهل يجب عليا ان احب بشار والقذافي لانهم مسلمين واكره سكوربيون مثلا لمجرد انه مسيحي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ المسلم منهى عن الحقد و الغل .. كما أن الحب و الكره في الإسلام يجب أن يكون لله .. فالحب يكون في الله و الكره يكون أيضا لله .. فأنا إن أحببت فلانا لما يظهر لى من ورعه و تقواه يكون هذا الحب لله وهو من أفضل درجات القرب إلى الله و الله سبحانه ينادى يوم القيامة : أين المتحابين بجلالي اليوم أظلهم في ظلى يوم لا ظل إلا ظلي .. أما البغض في الله .. فأنا أبغض صنيع من يكفر بالله أو يعصيه و لا أبغض شخصه بل أقسط إليه و أبره كما أمرنى الله (( لا ينهاكم الله عن الذين لم يقاتلوكم في الدين و لم يخرجوكم من دياركم أن تبروهم وتقسطوا إليهم إن الله يحب المقسطين )).. و هذا يدخل في باب إنكار المنكر بالقلب .. أرجو ان يكون في هذا ردا كافيا .. والرجاء عدم ذكر أسماء لبعض زملائنا حرصا على شعورهم و عدم إثارة حفيظتهم. تحياتى1 نقطة
-
كلمات لم استطع تصنيفها حقا فهي تركيبة غريبة من استجداء بكبرياء! و احتياج مشروط بالقدرة على الاحتواء هي مزيج محيّر جدا لكني اعتقد انها تجذب أي رجل بشرط أن يكون محتاجا إلى امرأة قوية تعرف جيدا متى تقترب و متى تبتعد متى تتدله و تتذلل و متى تُبدي كبرياءا انثويا مرغوبا تلك المرأة حقا جديرة بالحب اوافقك انها تركيبه تقوم على التضاد و هى من الاختلاف انها فعلا تجذب لها الرجل و لكن لياخذ لا ليعطى ليمتص وقود روحها ليتركها بعد ذلك خاويه فهو لا يمكن ان ينسى و لو للحظه عقده الشرقيه المتاصله فى اللاوعى و لكن يستطيع بدهاء ان يحيدها حتى ينال مبتغاه النفسى دون ان يتنازل عنها هذه التركيبه و كما قيل لى قديما هى نعمه لكل من يجاورها الا صاحبتها فهى الوحيده التى تذوق شقائها الابدى1 نقطة
-
تهمة الحب شرف لا أدعيه وكما قلت لك من قبل وشكلك ما أخدتش بالك الحب أفضل مليون مرة من الحقد والنار التي تملأ قلب البعض اللي إنت ... عارفهم كويس السلام عليكم يا احمد يا حبيبى كما تعلم و لو كنت لا تعلم فاعلم الان فى دين الاسلام كل شئ مرهون بالشرع حتى الحب و الكره و أى شئ أخر على هذا حبنا او كرهنا لغير مسلم منبعه التشريع الذى يؤكد لنا فى ايات كثيره من القرأن و السنه المطهره ان ولائنا كمسلمين و حبنا اساسا لله و رسوله و الاسلام و المسلمين و كرهنا لغير المسلم بسبب كفرهم بالله عز و جل و ليس لشخوصهم ..فهو كره لكفرهم و لا يمنعنا هذا من التعامل معهم بأدب و احترام و القسط و البر التى ..و يا للعجب ..امرنا بها الاسلام على هذا فانا احترم سكوربيون و اتعامل معه بكل أدب و انصاف رغم اختلافى معه فى العقيده تزيد انت عنه عندى فى الحب و الموده فى الله يا ;) سنسونتى و اتعجب من المسلم الذى يقرأ تلك الايات و لا ينخلع لها قلبه تخيل يا احمد السماوات تكاد تتفطر اى تتشقق و تتقطع بسبب قولهم هذا على الله عز و جل ثم الارض و الجبال كما رايت اولسنا كمسلمين اولى و أغير على جناب الله عز و جل فأى حب او موده بعد ذلك نوجهها لغير المسلم هذا شئ امرنا الله به و ليس ترفا نرفل فيه و اكرر للمره المليون الكره فى العقيده لن يمنعنا من الادب و الاحترام و العدل مع الغير . اما قصه الحقد و النار التى ذكرتها اعلاه و تعنينى او تعنى بعض المسلمين بها فهو اتهام لا دليل عندك عليه ارجو من الله ان يسامحك عليه..و إذا كنت تعتقد ان تناولى للشأن المسيحى من جانب تطاولهم و اجترائهم على الاسلام والقانون و حق الوطن من باب الحقد فأنت مخطئ فى هذا تحياتى و كل عام و انت بخير1 نقطة
-
وانى لتواق الى الدفء فى قلبكِ وانى لأشتاق الى الحنان فى حبكِ وانى لزهاق والأمان فى وصالكِ وقربكِ وانى لغساق والصباحات كلها عندكِ سيدتى : حضوركِ الزاهى صباح جديد مفعم بشذى إشراقة1 نقطة
-
نبضات ثائرة تبا لك عقلى دائم ما تؤرجحنى بين الاحتمالات تلاشينى فى طيات السؤال تضرب بينى و بين السبيل حدود تجعل نور الحقيقة فى عينى خيالات اصائم انت عن السكينه ام اغواك القلق و راقتك الانفعالات اعتدت ان تعصر املى لتسقى به غرورك ان تترك الحيره لتنهش فى وجودك لو اقدر ان ادفن صوتك ان العنك و ابارك الحكمه لو اعرف لى طريقا لا تزرع نفسك فيه لو اعرف لى كفا طالعك غير مطبوع عليه لو اعرف لى اغنيه بحروف لم تعهدها لهاجرت اليهم و اعتزلتك و لكنه قدرى ان ادمى يدى باشواك زيفتها لى ان اسكن خوفا شيدته فى ان اظل عمرى كله حائره ثائره و احس بكثير من البرد البرد تمت1 نقطة
-
قررت شركات المحمول التلاتة فى مصر تغيير الرسائل على النحو التالى . . . . ... ....... 1 ) في حالة تولي الاخوان الحكم: كلمني جزاك الله كل خير اشحنلي بالله عليك الهاتف المطلوب ربما يكون مغلقا والله اعلم 2) وفي حالة تولي الاقباط الحكم: كلمني نشكر الرب اشحنلي الله محبة الهاتف المطلوب صدقني مغلق 3 ) و في حالة تولي البلطجية الحكم: كلمني وحياة امك اشحنلي احسن اغزك المخروب اللى بتتصل بيه مقفول يا طعم يا نايتى1 نقطة
-
تطور كلمـــــــــــه ( قـــــوم ذاكـــــــر ) . . . . ... الفراعنة يا ابنى قوم من قدام المسلة و بطل لعب قوم افتح حجر رشيد ذاكر 1919 قوم يا احمد افندى من الشرفة و استذكر شوية اختبار البكلوريا قرب 2000 قوم سيب البلاي ستاشن ده هو زيدان هيجى يمتحن مكانك 2011 قوم يا ابنى من على الفيس بوك و روح ذاكر 3027 يا ابنى قوم ذاكر وسيب (السنتريسيون) اللى كل شوية تسافر بيه القمر علشان تعاكس البنات ، طب انا هاكلم المدرسة تنقلك لجنة كوكب زحل1 نقطة
-
حوار بين اتنين ميتين ----------------------- الاولي : انتي موتي ازاي ؟؟ الثانية: انا مت متجمدة الاولي : ياااه. متجمدة؟؟...اكيد اتعذبتي كتييير الثانية: لا ابدا...هو بس حسييت شوية في الاول ببرد وابتدي يزيد حبة حبة وبعد كده محسيتش بحاجة .. الثانية: و انتي ما قولتليش ...موتي ازاي ؟؟ الاولي: مت بالسكتة القلبية الثانية: ودي جتلك ازاي الاولي: كنت شاكة ان جوزي بيخوني... فقلتله انا رايحة عند ماما وهارجع اخر النهار وبعد ساعة بالظبط كنت كابسه عليه في البيت .. لقيته قاعد هاااادي وبيتفرج علي التليفزيون ومش معاه حد قمت دخلت دورت في كل اوض الشقة وتحت السرير وفي الدولاب قلت يمكن مخبيها هنا ولا هنا ...مالقتش حاجة يختي ... قمت اتغظت اووي وفضلت اهري وامكت في نفسي عشان ظلمته لحد اما جتلي السكتة القلبية الثانية: يعني انتي لو كنتي لقيتي واحده عنده كنتي فضلتي عايشه؟ الاولي: ااااااااااااه طبـــعا الثانية: ياريتك كنتي دورتي في الديب فريزر ... كان زمانا احنا الاتنين دلوقتي عايشين :closedeyes:1 نقطة
-
الظاهر التوبيك اتحسد حصل خير يا جماعة. على العموم هو موضوع مهم فعلا بس النقاش دخل شارع غلط. مش قضية خوشو أول يوتيرن. دلوقتي الكل متفق إن مشعايز اولاده يطلع كده ؟ خلاص النقاش يبدأ إزاي ينفع اولادكو يعيشو مرتاحين ويستفيدوا وينسجموا في كندا وفي نفس الوقت يتربوا على مبادئنا بدون انعزال أو تصادم مع المجتمع. خلو الكلام كله على التربية والمواقف والكلام. ملوش دخل احنا شايفنها حريات أو لأ لأن مش هنقول لأطفال دي حريات وكل واحد براحته ونرجع نقولهم لا انتو ممنوع. يمكن لما يكبروا شوية وتبقى المبادئ بتاعتنا دي خلاص اتزرعت فيهم يبتدي النقاش في الحريات فين.1 نقطة
-
اللي يبدأ بالشتيمة غلط اللي يرد عليه بالشتيمة غلط في حال الشتيمة الأولى في نفس مستوى الشتيمة التانيه غلط. في حال الشتيمة التانية اكبر من الأولى غلط في حال الشتيمة الأولى اكبر من التانية غلط كل اللي بيشتم غلطان سواء كان بدأ أو رد مفيش ظروف تسمح لشتيمة سطحية مفيش ظروف تسمح لشتيمة عميقة مفيش ظروف تسمح لشتيمة على شرط تكون بره الدين. مفيش ظروف تسمح لشتيمه على شرط تكون جوه الدين. لو حد شايف في شتيمة غلطها اكبر من غيرها مينفعش نقول أنا غلطي اصغر من غلطك يبقى الغلط عليك لما مسلم يشتم غلط لما مسيحي يشتم غلط لما يهودي يشتم غلط لما ملحد يشتم غلط لما مسلم أو مسيحي أو يهودي أو ملحد يشتم مسلم أو مسيحي أو يهودي أو ملحد غلط اللي يشتم غلطان و مفيش مبرر لا سياق الكلام ولا غيره. الشتيمة غلط1 نقطة
-
تحياتي ليكي يا دكتور وكل التقدير والواحد بيشعر بتواضع لما يكلم ناس خدومه ومحترمه زي حضرتك انا متابع جيد لحضرتك وربنا يكتبلك الخير بكل كلمه كتبتيها انا عن نفسي اثرت التوقف عن الكلام في الموضوع لثلاث اسباب اولا ...مفيش رد في دماغي منظم غير اني اقول لواحد من البعدا دول غير انه حرام وطبعا حضرتك عارفه انه مش هينفع معاهم الاسلوب ده انك تقولي حرام سواء في الاسلام او المسيحيه ولام اسلوب تاني انا لسه مش عارف ابلوره لاسلوب حواري مقنع بصوره علميه ثانيا .. اموضوع لقيته ممكن يقلب نكد لمجرد اختلاف الاراء .. فالصمت افضل هنا وخاصه ان كل منهم القي بدلوه في الامر ثالثا .... احترما للدكتور تهامي .. اللي غيرنا مسار موضوعه بمقالات مطوله طرحها كل منا لذلك انا يهمني تكوني معايا في اول نقطه .. هل حضرتك وصلتي لاسلوب حديث مع الناس ديه يقنعهم من غير حديث في الدين ..لاني حاولت مع ناس منهم وعندهم جدال غريب ولازم تكوني جاهزه ومرتبه الافكار حتي لا تخسري الحوار خاصه ان هذا الحوار ممكن يكون لا يقبل ان تخسريه و كارثه لويجي عن طريق اح اولادنا بعد انا تحدث مع احد زملاؤه وانا افضل لو هنضايف الدكتور تهامي حضرتك تعملي موضوع نكمل كلامنا وعلي فكره كلنا مجتمعين انه غلط ولكن الاختلاف في كيفيه التعامل والنظره لهم تحياتي يا دكتورتنا1 نقطة
-
لا تخافا يا ابنتيّ لا تخافا أحق لهذا الجبان أن يخافا لا تخافا لن نُذبح كالخرافِ لن يخذلنا ربُ الضعافِ لا تخافا فمن معه الله أبدا لا يخافَ لا تصرخا فالجبان يروقه من ضحيته الصراخا يحتمي ببارودة من طلقات صدورنا يخشانا يرتجف...يرعبه صمودنا لا تخافا و امسكن بثوبي و قفن بإصرار و عنادِ لا تخافا فرصاصه مهما بلغ لن يفرّق تلك الأيادي لا تخشيا شيئا لن نموت قبل الأوانِ فإن عشنا عشنا بالكرامةِ ولو حان الأجلُ فُزنا بالجنانِ1 نقطة
-
بجد ...بجد يعنى ...حاجة تسد النفس... هو سعد زغلول قالها كلمة حكمة ...ما فيش فايدة.... يعنى الحاجة الوحيدة اللى الكل اتفقوا عليها....ان احنا ما نتكلمش فى الموضوع ...عشان ده عيب و حرام...حلو جدا و بعدين؟؟؟؟؟؟ هل لما نخبى راسنا فى الرمل زى النعام و نقول اصل ده حرام و المفروض نعرفهم غلطهم... الناس دى مثلا هتختفى من حياتنا..هتنقشع من المجتمع؟؟؟ خلونى اوضح حاجة بسيطة قبل ما دش الأتهامات و لستة الشتايم يتجهزوا ...هدف دكتور تهامى لما كتب الجزء ده ان احنا نتناقش فى الموضوع...ردود الفعل...تعاملنا مع اولادنا عشان نفهمهم...نعمل برين ستورمينج يمكن نفيد بعض و نفيد الناس اللى لسه جاية...نقدر نطلع بصيغة ازاى نخلى ولادنا متربيين صح مش ايزوليتد فى المجتمع و نربى نفسنا معاهم... لما كلكم استريحتم ووقفتم النقاش...خلاص كدة...الموضوع اتحل.. هل بنتى مش هتروح المدرسة تلاقى صبيان معاها فى الفصل؟؟ هل انا مش هاتعامل مع المرضى الشاذين...لو واحد جابلى روشتة..هاقوله آسفة...ما بصرفش لشاذين!!! هل لو اشتريت بيت و اكتشفت ان جارك راجل و مراته اللى هيا راجل برضه و متبنيين طفل...هتعزل...ولا هتكشر فى وشه... هتقوله انا آسف مش باتعامل مع شاذين... مع إن الخليج مليان و برضه بحكم شغلنا بنتعامل معاهم لو شغلك فيه خدمة عملا....و لا مؤاخذة ابقى افتح بؤك و عيب فى احد المواطنييين!!! بجد ...انا نفسى اتسديت... لأ ..الصراحة حاجة تموع النفس...اصل لازم الكلام كله يقولك كندا جنة الأطفال...ولا حياة من غير كندا... طيب لما نيجى بأه نحاول نفتح طاقة نور على موضوع مهم...هنحتك بيه عاجلا او آجلا بسبب المجتمع او المدرسة أو الشغل....يبقى عيب و حرام و هنغير مسار الموضوع...و خلينا فى الحاجات الخفيفة الظريفة الطيفة اللى دمها خفيف!!! اردم يا عم اردم اردم يا تهامى... و ممكن تردم على مداخلتى دى كمن بس بليز ميك شور ان الناس تقراها الأول عشان ما بحبش حد يكتم صوتى او يكمم بقى و يقولى ما تنطقيش و معلش ماليش نفس خلاص اكمل فى كندا التى رأيتها و عشتها كمان شكرا و سلام1 نقطة
-
1 نقطة
-
ينقصنا يا أخي إسلام ثقافة الإختلاف وهذا النقص لا يخص مصر فقط ولكنه سمة عامة في كل دول العالم الثالث أي حوار راقي المفترض أن يؤول الى نهايتين لا ثالث لهم : إما إقتناع أحد الأطراف أو تمسك كل طرف بوجهة نظره لعجز الطرفين عن تقديم الحجج القوية أو لعناد أحد الأطراف وجهله وتكون المشكلة عندما يحاول أحد اطراف الحوار أو كليهما عمل ( لمس أكتاف ) للأخر وهذا المصطلح لوصف هذه الحالة أتحفتنا به الأخت لماضة فى أحد الموضوعات وأعجبني جدا وكما قلت لك أن ثقافة الإختلاف تنقصنا جميعا إلا من رحم ربي وقليلا ماهم ولا أستثني نفسي في المقام الأول من حيث نقصان ثقافة الإختلاف1 نقطة
-
بس ... أصل يعني إيه فايدة إني أصرف مبلغ ضخم زي ده .. وبعد كده أستخسر وأوفر ولا أتعاقد مه شركة نظافة متحرمة بحيث احاسبها حساب الملكين لو قصرت .. وكمان أتعاقد مع شركة امن خاصة بدل العساكر الغلابة اللي بيقفوا عديمي الحيلة هناك فبالتالي الصرح الجميل ده محتاج إدارة قوية وحازمة ... ونسيبنا بقى من الإستجداء ونداءات العطف وإن دي حاجه جميلة وملكنا كلنا ولازم نحافظ عليها .... معليش الكلام ده مش بياكل معايا انا شخصياً لابد ان تكون هناك عقوبات مشددة لكل واحد يتعمد يسيء لهذا المكان ويستهبل ويرمي مخلفات او قاذورات أو حتى يدخن بداخله .... ولابد ان يكون هناك تشديد على ظاهرة الباعة الجائلين المنتشرين في المحطات والمسيئة لمنظر مصر ولابد ان تكون هناك خطة للاهتمام بالقطارات ونظافتها وامانها ... يا فرحتي عندي محطة حلوه قوي قوي .. لكن واقف فيها قطار تحس إنه قطار نقل مواشي مش نقل بني أدمين خصوصاً لما نعرف إن القطارات بتنقل يومياً حوالي 4 مليون راكب ومع ذلك هيئة السكة الحديد بتقول إنها بتخسر مبالغ فادحة .... طبعاً من السرقة والاهمال واللامبالاة والله يعوض علينا في مليارات الرخصة التالتة للمحمول اللي مبارك وكلابه سرقوها على حس تطوير السكة الحديد ولا شوفنا تطوير ولا نيلة على دماغه1 نقطة
-
كارلوس لاتوف .. أو رسام الثورة المصرية ... برازيلي من أصل لبناني لكن ساخر من الدرجة الاولى وكانه متربي وسطنا ------- بمناسبة ترشح الفريق أحمد شفيق لمنصب رئيس الجمهورية بعد ان حقق نجاح منقطع النظير في رئاستة للوزارة وكل التسليك حصل على ايامة ... شوفوا كارلوس كاتب إيه ومع اقتراب دخول فصل الشتاء... سيادة الفشيق أحمد فريق يعلن رسمياً عن ترشحه هو والبلوفر للإنتخابات الرئاسية القادمة!!! ----------- وقرررررررررررررررررررررررررررررب تعاله وشوف معانا... لاسحر ولا شعوذه...كله بالمجلس إتبرع ولو ببكرة صوف او إبرة تريكو لدعم حملة البلوفر لمعونة الشتاء الرجل البلوفر...... ... الرجل البمبوني.. الرجل الزومبي إللي قتل واتقتل.. سيادة الفشيق احمد فريق....... فشل ورفض شعبياً كرئيس وزراء رشح نفسة رئيس!!!! صحيح والله اللي إختشوا...ولعوا ----------- نقلا عن صفحة أنا آسف يا مخاليعو من دقائق أنا أسف ياريس أنتظروا قريباً أكبر حملة من أبناء مبارك لترشيح الفريق أحمد شفيق ..مين مستعد يشارك ---------- تعليق قارئ : حكومة شرف تواصل نجاحها منقطع النظير فى حلم التغيير فبعد تغيير الساعة وتغيير ارقام الموبيل تم بحمد الله تغيير ترددات القنوات ----------- لاحظ ثوار مصر أن بن علي هرب فقبضوا على مبارك ، و لاحظ ثوار ليبيا أن محاكمة مبارك لا تعيد إليهم حقوقهم فقتلوا معمر ! ليلتك سوداء يا بشار !! -----------1 نقطة
-
1 نقطة
-
عسكرى مرور أولادو الاتنين سقطوا فى امتحاناتهم مسك الواد الكبير ورزعوا علقة محترمة....وضرب الوادالصغير قلمين وسابو الواد الكبير بيقول للصغير هو ليه ماضربكش زيى قالوا انا طبقت 5 جنيه وحطيتهالوا فى ايدو1 نقطة
-
1 نقطة
-
1 نقطة
-
هزيمة الزمالك في عيون هؤلاء : حسن شحاته : لم اكن انتوى الفوز بالكاس العيسوى : معندناش نادى يسمى الزمالك أصلا الشعب : الاهلى و انبى ايد واحدة الاخوان : ساندنا مختار من دور الـ32 الليبراليين : صفقات بين مختار و اتحاد الكورة لتدريب المنتخب مستقبلا أنا اسف يا شحاتة : أجندات حمراء خلف فوز انبى 6 ابريل : يسقط يسقط حكم زاهر الجزيرة : 1000 شمروخ فى مدرجات الزمالك التلفزيون المصرى : فوز الترجى بمباراة الذهاب على الهلال المجلس الاعلى للقوات المسلحة: نهيب بجماهير الزمالك عدم الانسياق وراء فريقهم .. والله الموفق1 نقطة
-
حبيبة قلبي يا هند كنت عارفه انك هاتساْلي عني والله يابنتي دوامة المدارس متوهاني اليومين دول اصل عندي شهادتين السنه دي (ابتدائيه)( واعداديه). ده غير الشهاده الكبيره(الانسة سما) اللي بتتعلم المشي وعاوزه تروح باي علطول انا حاسه ان انا اللي باذاكر مش همه . خدي دي بقه على الماشي واحده قصيره بتقول لمحشش انا قصيره ؟ قالها مين قال كده ؟ قالتله كل الناس بتقول انا قصيره قالها طب اقفى كده اشوف ... قالتله ها ايه رايك ... . . . . . . ... قالها بطلى استعباط بقى واقفى1 نقطة
-
1 نقطة
-
وضع النشطاء الامريكين عنوان رئيسيا لمطالبهم وهو : (( نطالب بأن تتم استعادة نزاهة الانتخابات لدينا )) وهو عنوان مدهش فى الحقيقة , فإذا كانت امريكا يطالب البعض فيها بانتخابات نزيهة , فما هو الحال فى باقى الدول !!؟ وعلى طريقة الثورة المصرية وضع النشطاء الامريكين لائحة محددة بمطالبهم وهى : إيقاف تخفيضات انفاق اقرها الكونغرس لمواجهة قضية الديون الامريكية مع عدم المساس بنظم التأمينات الاجتماعية والرعاية الصحية على الاطلاق. توسيع برنامج الرعاية الصحية ليشمل جميع المواطنين. زيادة الضرائب على الشركات بشكل تصاعدي. وضع حلول سريعة وواضحة لتوظيف نحو 15 مليون أمريكي عاطلين من العمل .1 نقطة
-
بصوا بقى انا لاحظت ان فيه اتنين من الادارة دخلوا تحت بصوا على التوبيك ومحدش عبركوا ولحد دلوقتى المشكلات لم يتم حلها وكل شوية تدخلوا تحتجوا ويطلعوا ببيان يهديكوا ومفيش حاجة من المطالب بتتنفذ مع انها بسيطة وفى ايد الادارة (بهدى النفوس) :D بس طبعا تلاقيهم قالوا خليهم يتسلوا :) بصوا بقى انتوا تفضلوا هنا متجمعين ومعتصميين فى التوبيك ده وتقولوا ثورة ثورة حتى النصر وتظبطوا نفسيكوا مية على عصير وشوية سندوتشات واوعوا تنسوا الكنتاكى وكل واحد يجبله اجندة واما نشوف اخرتها معاكوا يا ادارة :)) طبعا بردوا الادارة ستستمر فى قمعكوا ومش هتستجيب لمطالب الشعب وهيعتبروها مطالب فئوية لازم تستمروا ولازم الثورة تنجح حتى النهاية هو ده امل المحاورات ومعلهش يعنى فى الكلمة ليه شباب زى الورد زيكوا بيتعبوا ويشاركوا فى المحاورات وميعرفوش يقيموا ويكتب تحت اسمه ميمبر نو رب .........اوعى تكون شتيمة (احلى تهدية للنفوس) انا هقوم انام ومع اول قلم والله لاعترف عليكوا واحد واحد انا مالى ياعم منا بعرف اقيم وزى الفل ولسه عاطى لواحد سالب النهاردة وتلاتة اخدوا موجب مشاكلكوا دى تحلوها بعيد عنى ------------------------------------------------ انا استطيع ان اقيم اذن فانا محاوراتى :)1 نقطة