اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

لوحة القادة

  1. الدكتور ياسر

    الدكتور ياسر

    الأعضاء


    • نقاط

      9

    • إجمالي الأنشطة

      2404


  2. se_ Elsyed

    se_ Elsyed

    الأعضاء


    • نقاط

      6

    • إجمالي الأنشطة

      25017


  3. طارق مصرى

    طارق مصرى

    الأعضاء


    • نقاط

      5

    • إجمالي الأنشطة

      1363


  4. مصرية يعني مصرية

    • نقاط

      5

    • إجمالي الأنشطة

      1157


المحتوى صاحب التقييم الأعلى

عرض المحتوى صاحب أعلى تقييم في 10/30/11 في جميع الأقسام

  1. قرأت موضوع الأخ / سي السيد والمعنون ب ( مرة أخرى ولن نسكت ... نُحذر من ثورة الجياع في مصر ) قرأت فيه قول أحد البسطاء أنه رأي فى منازل أحد الأغنياء في مصر كم الرعاية الذي يتم توفيره للكلاب أعزكم الله داخل منزله وإطعامهم أطعمة خاصة وتوفير رعاية طبية على أعى مستوى مما جعله يتمنى لو كان كلبا ! كلمة ألمتني بشدة جعلتني أقول وبكل صراحة أنني غير متفائل بحدوث طفرة وتقدم في مصر المستقبل إذا إستمرت هذه الأوضاع بنفس الشكل هل عدم التفائل بسبب نقصان المال مثلا ؟ لا أبدا فالإنسان هو من يأتي بالمال وهناك من الإمكانات في مصر ما تجعل التغلب على هذا الأمر متاحا طيب هل عدم التفائل بسبب الزيادة السكانية مثلا ؟ لا أبدا , فهذه الزيادة هى نقطة قوة لمن يستطيع إستغلالها وتسخيرها لمصلحة الوطن طيب هل عدم التفائل بسبب الأخطار الخارجية على مصر ؟ لا أبدا , فمصر لم يسميها المؤرخون مقبرة الغزاه من فراغ سبب عدم تفائلي يكمن في غياب العدل وإنتشار الظلم نرى الغني والشريف تسانده سلطات الدولة ( وهو لا يحتاج لذلك لإمتلاكه أسباب القوة ) , مع أنه أسمى أهداف وضع القوانين في أي دولة هي حماية الضعيف وحماية من لا ظهر له من بطش القوي الفقير أو الضعيف لا يجد من يأخذ الحق له ولا يجد غير الله نصيرا إبن الغني يجد فرص العمل مفتوحة أمامه على مصرعيها في أفضل الوظائف ويحدث ذلك حتى ولو كان محدود القدرات والإمكانات ولكن بمجرد أنه إبن غني فقد ملك كل شىي إبن الفقير مهما كانت قدراته وإمكاناته يجد الأبواب موصدة أمامه , يتعب والده وينحت في الصخر لكي يعلمه أملا أن يجنب إبنه ما رأه في حياته من مشقة , وبعد أن يتخرج إبنه وبتفوق ويذهب للتقدم لوظيفة ما, فيرى أمام عينه إبن الغني الذي رأه فى إمتحان تحديد المستوى أضعف منه بمراحل وقد نال هذه الوظيفة إبن الفقير دخل الجامعة وإجتهد وكافح من أجل حلم الحصول على درجات عالية فيصبع معيدا , وبعد أن يصل لهدفه بجهد جهيد يجد أنه لم يتم تعينه كمعيد لأن المنصب قد تم حجزه لأحد ( من الموصى عليهم ) ولو كانوا درجاتهم أقل منه بمراحل وهكذا يظل أبناء الأغنياء محجوزة لهم أفضل الوظائف وأبناء الفقراء إما طحنتهم البطالة أو رضوا بأعمال لا تناسب مؤهلاتهم , فيبقى في هذه الحالة الغني غنيا هو واولاده بل ويزداد غنى , ويبقى الفقير فقيرا هو وأولاده بل ويزداد فقرا نرى شباب لا يملكون ثمن شراء أربعة جدران ولو حتى غرفة واحدة يستترروا فيها ويبدأوا حياتهم الأسرية , ونجد أسر لا تجد لها مأوى أو أسر ينامون عشرة أفراد في غرفة واحدة في الوقت الذي تجد فيه أعداد كبيرة من الفلل والقصور يتم إنشائها , وتجد من يملك عشرات العقارات له ولأحفاده ومغلقة لأنها لا تجد من يسكنها , وتجد تخصيص الأراضي لهم بمساحات ضخمة وبأسعار رمزية وتجد من يربون الكلاب والقطط ويوفرون لهم أغلى الاطعمة الخاصة بهم , ويوفرون الرعاية الطبية في وقت نجد أن هناك من المواطنين من يموت اطفالهم بأمراض مثل البرد أو الانفلونزا لأنهم لم يجدوا ثمن الذهاب للطبيب او شراء الدواء لهم تجد من ياتي بالأطعمة بطائرات من الخارج تكلفه الالاف في الوقت الذي يوجد فيه من لا يجد الطعام ليسد جوعه إلا من المهملات ( الزبالة ) أصاب الغني قسوة القلب فلم يعد يرأف بحال الفقراء ولا تأخذه بهم رحمة إلا من رحم ربي وقليلا ما هم في ظل هذه الأوضاع وغيرها الكثير الذي لا يخفى على أحد فأنا غير متفائل فالعدل هو أساس الملك وإن الله يقيم الدولة العادلة وإن كانت كافرة ولا يقيم الدولة الظالمة وإن كانت مسلمة" غير متفائل لأن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : (( إنما أهلك الذين قبلكم، أنهم كانوا إذا سرق فيهم الشريف تركوه، وإذا سرق فيهم الضعيف أقاموا عليه الحد )) ومن أصدق من الله قيلا يا إخوان ؟؟؟؟ الله سبحانه وتعالى بعدله جعل النصر والرفعة حليف الدولة التي ينعم من في أراضيها بالعدل حتى ولو كانت هذه الدولة تكفر به سبحانه وجعل التراجع والتقهقر حليف الدولة التي يظلم من فى أراضيها ويغيب العدل بين مواطنيها والمساواه حتى ولو كانت هذه الدولة يرفع فيها إسم الله كثيرا فالله سبحانه جعل للدنيا أسبابها وجعل للأخرة أسبابها جعل للدنيا أسبابها التي ما إن أخذ بها حتى الكافر إرتقى وعلى شأنه (( سنة الله في الذين خلوا من قبل ولن تجد لسنة الله تبديلا )) لي عودة إن شاء الله
    4 نقاط
  2. أنا .. أحبك مهما ذقت عذاب حبك أحبك عندما تتبعثر دموعي على وجنتي لأنها تذكرني بك أحبك عندما تتناثر كلماتي فوق طيات الورق لتسجل لوعة إشتياقي لك أحبك عندما أطلق العنان لزورق أفكاري ليتوه بين أمواج حبك الزاخر
    4 نقاط
  3. نفتقد الأخ الكريم : محمد علي لك مني كل حب وتقدير ينادي الله يوم القيامة على رؤوي الخلائق : أين المتحابون بجلالي ؟ اليوم أظلهم في ظلى .. يوم لا ظل إلا ظلى .. والذي فلق الحبة و برأ النسمة : نحن نحبك في الله ... وإن تباعدت بيننا المسافات أقطعها كلها في لحظة واحدة .. بدعوة صادقة من القلب : أسأل الله لك كل التوفيق و النجاح .. وأن يجمعنا بك عند حوض نبيه صلى الله عليه وسلم ..... آآميين ...
    4 نقاط
  4. الفاضل / دكتور ياسر بما أنك فتحت الموضوع في باب هدي الإسلام ، فاعتقد أن الموضوع يجب أن يكون متكامل وليس مجرد دعاء لأحد أو دعاء على أحد. وبقراءة بسيطة لموضوعك إن صح أن نسميه موضوع نجد انك اوردت مقصوصات من احاديث نبوية على مقصوصات من أحاديث قدسية مع مقصوصات من آيات قرآنية وأستكملتها بنقط متقطعة ، ثم أتبعت ذلك بمواساتك للمظلوم وتبشيره بالجنة وبعقاب الله للظالم ثم توعدك للظالم بعقاب الله وأخيرا دعاءك على الظالم. لذلك أرى أن موضوعك ليس مكانه ( باب هدي الإسلام ) بل ربما باب شئون المحاورات. وبما ان السادة أعضاء المنتدى ليسوا بالبسطاء أو البلهاء حتى لايفهمون ماترمي إليه ، ألا ترى أن موضوعك هذا ماهو إلا " تلقيح كلام " ويفتقد اللياقة . الا تعتبر أن محاولة تدخلك في قرارات الإدارة بهذا الأسلوب يعتبر تدخلا في مالا يعنيك؟ الفاضل / دكتور ياسر ، نحن لسنا في مدرسة ولسنا في شركة أو مصنع أو مؤسسة عمالية ، نحن في صالون ثقافي ، يحترم كل منا الرأي الآخر وليس بالضرورة أن يتقبله ، ومن يحاول أن يثير الفتن والشغب ليس له مكان بيننا وهو ما استقر عليه هذا الصالون على مدار الإحدى عشر عاما الماضية ولن نقبل نظام الشللية الذي يحاول البعض أن يفرضه على المنتدى ولن نقبل بنظام الفكر الواحد الذي يحاول أن يفرضه البعض معتمدين على فكرة أنصر أخاك ظالما أو مظلوما بمفهومها القبلي وليس الإسلامي أو الحضاري. لذلك أنصحك بأن تحترم عقول من يقرأون لك . المنتدى ربما يكون ملكية خاصة ولكنه في نفس الوقت ملك لأعضائه ، وأعني انه لايوجد عضو يدفع لعضو آخر ولا يوجد مالك يعمل لديه بعض الأعضاء ، وبالتالي ففكرة الظلم التي تتحدث عنها ليس لها مكان هنا، مايطبق هنا هو اتفاق اتفقنا عليه حين انضممنا لهذا الصالون ، الإحترام المتبادل ، الإبتعاد عن النعرات الطائفية والتنابز الديني ، إحترام كل العقائد وعدم تحقير أي منها أو من معتنقيها أو محاولة التنظير بينها ، ومن يخالف ذلك الإتفاق يتعرض لإنذارات تتكرر بتكرار المخالفات وتنتهي بالإيقاف. لو كنت تشعر أنك تؤدي عملا لهذا الصالون ورفض صاحبه أن يؤدي اليك أجرك ، فقد ظلمك ، أما أن تكون ضيف وتقوم بالإخلال بنظام مضيفك وتنظيمه لصالونه ثم تدعي انه ظلمك عندما يحذرك مرة ومرات ثم يقول لك انت غير مرحب بك ، وتقوم بالدعاء عليه ، فاسمح لي أن أقول أن هذا هو قمة الظلم منك أو قمة السذاجة. شكرا لمرورك الكريم يا أستاذ محمد .. لك مطلق الحرية في ان تنقل هذا الموضوع الذى يفتقد إلى اللياقة إلى أى باب شئت .. و إن أردت إغلاقه أيضا فلا مشكلة .. لك كل الإحترام فأنت في عمر والدي ..
    3 نقاط
  5. عشان نوضح للجيل الصاعد المندفع اللي ما يعرفش مصطلح " علقوا له الرمانه " نقول والله المستعان ..... إن قتالين القُتلى لما يحب يتاووا جثة حد عشان ما حدش يعرف لها طريق جُره .... بيروحوا رابطين في رجلة كره حديد كده كبيرة وتقيلة بتبقى في المراكب وبيستعملوها زي الهلب عشان تخلي المركب ترسى لما تركن على المينا بعد ما تترمي طبعاً في قاع الماء .... الكره دي بقى بيبقى فيها جنزير كبير ... فبيلفوا الجنزير حواليين الجته ... ويروحوا زاقلينها هي والكورة في قاع المحيط .... السمك بقى يشوف شغله ويعمل على جتت الزبون عزومة بالصيادية ... وعُمر الجته ما تقب تاني يااااااااااااااااااه .. اما الخبر ده لو صحيح ... ده أبويا الحج مبارك مش هايلاحق رمان على الشعب المصري وخصوصاً العيال الثورجية بتوع النت ... وأنا من هنا اعلنها صراحةُ .. إني ما كتبتش ولا كلمة من الحاجات الثورية دي إلا تحت ضغوط شديدة ... أولها من ا عادل ... ومعاه طاقم الإشراف كله - ما انا مش هاشيل الليلة لوحدي - وقالوا لي يا تقول كده يا مش هاتبقى مُشرف ... وخصوصاً عبير .. أه اللي عماله تكتب في الميوزيكا إيطاليانو وشغاله في شغل الأسباجيتي .... قدامكم بس بتعلم كده .. لكن في باب الإشراف المخفي بتقعد تحرضنا على الثورة وتحمسنا بحاجات من عينة .. ثورة ثورة إلى الامام إلى الامام ... وبيت بيت وزنجا زنجا حضرتك كما يوجد لدينا رمان حريمي خاص .. يعني الجنزير اللي بيتلف حوالين الجته بيبقى مبطن بالحرير ... وألوان عشان ما يعورش ... وفي رمان بترتر وجانجاه كمان .... امام بقى البتاعه الكبيرة المكورة ففي منها بفيونكات وفي نوع تاني بشراشيب ... وفي عندنا حاجات تاني بتفوح منها عطور مختلفة .. ياسمين تلاقي ... زنجبيل تلاقي .... وفي عطور مخلطة كمان اعتقد الرمان الرجالي مش هاتفرق معانا .. خشنة خشنة يا عم هي موته ولا اكتر ... وكمان احنا قلبنا على مصر حتى أخر رمانه .. يعني هانقعد نكلف البلد ونعمل رمان بمواصفات خاصة وتكاليف وكدهوت هاموت بقى وأطلب منهم إن تيمور يتعلق قبلي . عشان أشوفه ساعتها هايعمل إيه ... وعارفين مين اللي هايشمت فينا ساعتها ؟ ... محمد الغنام وساعتها هايمسك صاجات وهو بيزفنا لمثوانا الأخير .... انا حبيبك يا محمد وما أديتكش إلا ييجي 20 سالب .... وخلي بالك إنت محامي كبير .. والميتيهم بريء حتى تيثبت إدانته ... يعني من حقي عليك إنك تترافع عني
    3 نقاط
  6. العدالة الشعرية في استخدام القنبلة الذرية !!! السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخواني اعلم ان المنتدى يمنع النقل ما لم يتبعه تعقيب لكن الموضوع الذي انقله اليكم مثير بمعنى الكلمة كما ان لدي تعليقا على و ما سانقله لكم هو حوار دار على الفيس بوك تعليقا على قصة تسمى حب في اغسطس للدكتور احمد خالد توفيق حكى فيها عن القنبلة الذرية عن طريق فتاة يبانية كانت تحلم و تحب الا أن شوهتها القنبلة الذرية و فقدت كل احبائها و ملامحها لتأخذ للولايات المتحدة و تخضع لعملية تجميل و تكون المهزلة الكبرى بأن عليها ان تشكر الشعب الامريكي شعب البر و الاحسان !!! نأتي الان للتعليق الذي اثار ذهنى و كان نصة على فكرة أنا لي رأي قد لا يعجب الكثيرون.. وهو إننا أولا ننظر إلى ما جرى في هيروشيما ونجازاكي من زاويةٍ إنسانيَّةٍ بحتةٍ ومحايدةٍ؛ بينما هي من وجهة نظر الأمريكيين كانت ضربات موجهةٌ إلى أعداء يقتلون جنودهم في المحيط، وللعلم أمريكا ظلَّت ترفض طلبات بريطانيا بدخول الحرب العالمية الثانية حتى قصفت اليابان بيرل هاربور بصورةٍ فجة ولا داعي لها، وحتى بعد ذلك لم يكن الرئيس روزفيلت يرغب في خوض الحرب ودخلها بعد ضغوط من الكونجرس والرأي العام.. ثانيا على الرغم من وحشية ما حدث ورفض أي منطقٍ إنسانيٍّ له، بجانب رفض الإسلام القاطع له؛ إلا أنه كان عقابًا إلهيًّا لليابانيين على ما ارتكبوه من فظائع في البلدان التي احتلوها.. كانوا يحفرون الأرض ويدفنون الصينيين والإندونيسيين والفلبينيين والكوريين أحياء.. كانوا متوحشين بمعنى الكلمة.. الإنسان بالنسبة لهم كان "شيء" مجرد شيء.. الفتيات للمتعة فقط والرجال إما للقتل أو للعمل ثم القتل ولا شيئا آخر.. أما الأطفال فلا يوجد لهم ذكرٌ أصلا.. لم يشهد العالم وحشيةً استعماريةً كما فعل اليابانيون في مستعمراتهم، ولذلك سلط اللهُ تعالى عليهم من هو أقسى منهم.. هذا قانونٌ أو ناموسٌ إلهيٌّ لا دخل لنا به.. هذا القدر اختاره الله تعالى لهم.. قال تعالى: "واتقوا فتنة لا تصيبن الذين ظلموا منكم خاصة"، وفي القرآن الكثير من المعاني التي تشير إلى أنَّه إذا ما ظلمت القرية ظلما فادحا فإنَّ عقاب اللهِ تعالى لا يبقي ولا يذر.. لا أحد يذكر تقريبا شيئا عن جرائم اليابانيين في تاريخهم قبل وأثناء الحرب العالمية الثانية.. ولكن لأنَّ أمريكا عدوتنا نذكر لها كل سيء.. هؤلاء وهؤلاء مجرمون لا شكَّ في ذلك.. ولكن ما فعله اليابانيون في أطفال الشعوب التي استعمروها فعله اللهُ تعالى في أطفالهم بأيدي مجرمين آخرين وهم الأمريكيون.. والله أعلم.. و تعليق اخر له يشكر من اتفق معه أشكرك أخي الفاضل.. صدقني أكثر ما تأخرنا به هو نظرتنا المثالية للأمور، وأنا لا أقصد طبعا كلام الدكتور أحمد خالد توفيق فله كل الاحترام كمعلم لنا وقدوة للكثير من الشباب لكن أنا بعمل كتاب عن النهضة وأسباب تأخر العرب والمسلمين فلقيت تعليق عجبني جدا إن من أسباب تخلفنا نظرتنا المثالية للأمور فلذلك نسعى لتحقيق ما لا نريد ولا نعرف ما الذي نريد.. وأؤكد أني لا أقصد كلام الدكتور أحمد أو ما كتبه على لسان عبير عبد الرحمن فهذا الرجل له عقل راجح جدا ويزن الأمور بشكل جميل ومنطقي وله نظرة عميقة للأمور.. حتى شخصياته كلها ثلاثية الأبعاد وليس مسطحة بلغة الأدب ولكن أنا أعقب على فكرة وليس على كلام الدكتور أحمد.. رد لشخص اخر استاذ احمد ليس هناك تناقض بين كلام الدكتور احمد وكلامك فانت ترى ان ما حدث هو نوع من العداله الشعريه وهذا لانك اخذت مقعدا عاليا ونظرت لما حدث نظره شامله.وهذا لا ينفى ان ما فعله الامريكان بشع بكل المقاييس ويرفضه اى عقل او دين ولو كان اى منا فى مكان هذا الميجور لجن لا محاله فهو سفاح هو ومن امروه بذلك وكذلك اليابانين.فلقد انتهى عهد الحروب الشريفه التى كان يوصى فيها بألا تقطعوا شجره او تهدموا بيتا او تقتلوا طفلا اوامرأه او شيخا عجوزا كانت هذه حروب الفرسان حقا.واننى ارى معك ان نظرتنا المثاليه للامور من اسباب تراجعنا فالمثاليه لمن يستحقها فقط. نأتي الان للتعليق الاهم و ما ذكرني بهذا الحوار و هى واقعة مقتل السفاح المسمى بالقذافي فبعد قتلة - و انا كنت من المؤيدين و السعداء بهذا – قال اوباما انه لم يكن يعرف ان الدين الاسلامي بهذة الوحشية و دعكم من كلام اوباما لانه فعل ضعف هذا في اسامة بلادن و فعلت امريكا الافاعيل باطفال العراق و افغانستان و تؤيد اسرائيل فيما تفعلة في اطفال غزة لذا فرأية لا يعني لي شيئا هو سفاح بيستهبل عشان يرضي الصهاينة لكن ما اثار ذعري من حزن لقول اوباما و لمقتل القذافي بعد اسره !!! ليه ليه يا جماعة لازم دايما نبقى بالمثالية دي القذافي دا سفاح و لو اتساب كان حيعمل فتنة مروعة عارفة ان دينا بيحض على الرحمة بس فعلا انا حطأ هناك من يبرر استخدام القنبلة الذرية و نحن نبكي لاننا لم نستطع ان نكرم سفاحا !!!!!
    2 نقاط
  7. بالطبع لن يحدث تقدم او تحسن إذا استمرت هذه الاوضاع لذا قامت الثورة الذى هدفها الاساسى تغيير الاوضاع و ليس تغيير مبارك فان كنا غيرنا رموز النظام او بعضها فى ايام فالطريق امامنا طويل جدا لتغيير العقول و العادات السيئة التى ترسبت عبر سنين من حكم الطواغيت
    2 نقاط
  8. يقول الله تعالى : إن الله لا يظلم مثقال ذرة .... ويقول أيضا : ونضع الموازين القسط ليوم القيامة فلا تظلم نفس شيئا .... ويقول أيضا : وسيعلم الذين ظلموا أي منقلب ينقلبون .... ويقول رسول الله صلى الله عليه و سلم : اتق دعوة المظلوم فإنه ليس بينها و بين الله حجاب يرفعها الله فوق الغمام و يقول و عزتى و جلالي لأنصرنك و لو بعد حين .... ويقول صلى الله عليه و سلم : ثلاث لا ترد دعوتهم و ذكر فيهم دعوة المظلوم ... ويقول أيضا : الظلم ظلمات يوم القيامة... ويقول صلى الله عليه و سلم : إن الله ليملى للظالم حتى إذا أخذه لم يفلته ... أيها المظلوم اصبر .. إن الله معك .. سبحانه لن ينساك بل سينصرك على من ظلمك و لو بعد حين ... أيها الظالم .. لا يغرنك ما تراه من حلم الله .. فهو سبحانه يمهل و لا يهمل ... إن ربك لبالمرصاد ... فلا نامت أعين الظالمين ...
    2 نقاط
  9. السلام عليكم ورحمة الله... جزاك الله خيرا يادكتور ياسر.... موضوع "دعوة المظلوم " من الموضوعات التى تمس وجدانى ، بإعتبارى على يقين وإيمان مطلق بإستجابة الله سبحانه وتعالى لدعوة المظلوم ونصره ولو بعد حين اذن الموضوع بالنسبة لى شخصيا لا يحتاج إلى نقاش ، لأن النقاش يعتبر تشكيك فى رؤية الله عز وجل..وقد رأيته فى العديد من محطات حياتى... لكن السؤال الذى تبادر إلى ذهنى وأنا أقرأ موضوع حضرتك "اليوم"...هو: من هو المظلوم؟... هل المظلوم هو من يعادى هذا وذاك ويلمز ويهمز ويكيد ثم يقول " ربى انى مظلوم فإنتصر"؟ هل المظلوم لابد وأن يكون مسلم سلفى؟ هل المظلوم هو من يُحرم من إشباع رغباته فى النيل من الأخر والاستهزاء به وتكفيره ؟ هل هناك آية قرآنية تحدد ديانة أو مواصفات المظلوم والظالم ؟ على فكرة أنا بسأل بجد لأسباب شخصية... وأؤكد مرة أخرى على إنى يمكن أكون من أكثر الناس إيمانا بنصرة الله عز وجل للمظلوم ..ولكنى أحتار فى أمرى عندما أجد من ظلمنى مثلا يقول" روحى ياشيخة منك لله..الله ينتقم منك وحسبى الله ونعم الوكيل "..او ماشابه من الجمل المرعبة والدعوات والتحذيرات من العواقب الوخيمة لانى ظلمت الظالم....وأقول فى سرى " ياه ه ه ..هى آيات القرآن كمان بقت تتفصل وتتفسر تبعا للاهواء الشخصية "..واللى لسانه أطول هو اللى يكسب.. ولكن يقينى بالله يبث الطمآنينة فى قلبى دائما..وأتذكر قوله تعالى " ويمكرون ويمكر الله والله خير الماكرين" ومرة أخرى الله يبارك على موضوعك هذا خالص مودتى واحترامى
    2 نقاط
  10. على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء باحبها وهيّ مالكه الأرض شرق وغرب وباحبها وهيّ مرمية جريحة حرب باحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء وأكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء وأسيبها وأطفش في درب وتبقى هيّ ف درب وتلتفت تلاقيني جنبها في الكرب والنبض ينفض عروقي بألف نغمة وضرب على اسم مصر
    2 نقاط
  11. عايز تشوف لمصر صورة حية؟ شوف أي أم مصرية محدش قدها في عشقها لولادها و تقول أدعي على ابني و أكره اللي يقول آمين و لو كان مين لو حد ضايق ولادها تقسى عليهم تدور الضرب فيهم ليه وصلوهم يشتكوا و يشكوا لمين الام جلاد و قاضي تحكم و تنفذ بالكف اليمين عايزة ولادها أحسن ناس و مش مهم ينضربوا بالمداس بس يكملوا و يستحملوا لجل ما تفخر بيهم وسط الانام تكسر نفس ابنها قدام جوز اخته و تقول له انه شايل لحمه و لجل ما يحافظ عليها نعمل له تعظيم سلام شايل هم الكل كليلة تراضي مين والا مين و محدش فيهم بيرضى طلعوا نزلوا زعلانين ان خدتهم في حضنها اشتكوا مر السنين و ان سابتهم لغربتهم يشتكوا الشوق والحنين و ان بكيت دمعتها توجعنا ونجري عليها ايه فيكي يا أمي؟ و نبوس ايديها محتارة ليه و محيرانا؟ خليكي بس شوية معانا خلاص كبرنا اطمنيلنا و بطلي تشيلي همومنا دلوقتي نقدر نشيل الحمل وياكي ما تخافيش أبدا ده رب العزة معانا ومعاكي وبكرة تشوفي ولادك حيعوضوكي صبر السنين و بين الامم حيشرفوكي الصبر ياأمي مش حيحصل أمرّ م اللي حصل بكرة تدوقي و تحسي طعم حلاوة العسل عسل أبيض وزي الفل يستاهله بؤك يا ست الكل تكالك على الله واحنا دايما وراكي مايضيعش حقك طول ما احنا معاكي
    2 نقاط
  12. كل كلامكم عن الغردقة جميل .. أنا زرتها تلات مرات .. المرة الأولى لما كانت قرية "مجاويش" بإدارة فرنسية .. والمرة التانية كانت نفس القرية ولكن بإدارة "مصر للسياحة" .. والمرة التالتة كنت فى فندق .. بالنسبة لى الإقامة فى القرى أفضل من الفنادق .. ده رأى شخصى سنويا أذهب إلى شرم الشيخ .. عندى تايم شير هناك .. على هضبة "أم السيد" .. هى أفضل بكثير - فى رأيى - من خليج نعمة .. بقول كل كلامكم عن الغردقة جميل إلا اعتبارها "مصيف" .. بالنسبة لى البحر الأحمر - عموما - مشتى أكتر منه مصيف .. فى الشتا زى الأقصر وأسوان .. تى شيرت نص كم فى النهار .. وسكى جاكت وآيس كاب بالليل .. روعة الاستمتاع بفصلين فى نفس اليوم لو كنت من أصحاب القرار .. كنت أركز على السياحة الداخلية المظلومة لحساب السياحة الخارجية .. فى الأوقات التى تـُضرب فيها السياحة لأى سبب بتكون السياحة الداخلية هى اللى بتشيل القطاع المهم ده .. فهو قطاع مثل قطاع المقاولات .. وراؤه عشرات المهن والصناعات اللى بتزدهر بازدهاره .. يعنى مثلا لو بصينا لأى قرية أو فندق .. بيشتغل وراه مصانع أثاث ، ومصانع مفروشات ، وموردين أغذية ومشروبات ، وبنوك ، وشركات نقل وطيران .. وزى ما انتم عايزين تعدوا .. كان - منذ أكثر من عشر سنوات - أسعار الفنادق للمصرى نص أسعار الأجانب .. مش عارف ليه اتلغت الحكاية دى .. أعتقد بدعوى "السوق الحر المفتوح" .. كلمة حق يراد بها باطل .. المصرى - مثلا - له فى الأرض المخصصة أو المباعة لأصحاب القرى والفنادق ولازم ياخد مقابل حقه فى هذه الأرض .. مش لازم نص الأسعار ، ولكن يجب أن يأخذ المصرى مقابل أرضه التى خصصتها الدولة أو باعتها - فى الغالب بأسعار رمزية - لأصحاب المشاريع السياحية .. على العموم تمنياتى للجميع بأوقات ممتعة فى البحر الأحمر سواء الغردقة أو شرم الشيخ أو مرسى علم أو سفاجة .. وماتنسوش اسكندرية .. بنحبوها ونعزوها أوى .. :wub:
    2 نقاط
  13. يسلم ليد الاستاذ / ي ا س ق ========================== تعريف الليبرالية ---------------- انا اكره افكارك امقتها لكن اتعهد اني سادفع حياتي ثمن كي تعبر عن ارائك وتقولها بكل حرية ----------------------------------------------- مش كدا يا اساتذة ؟؟
    2 نقاط
  14. خلي الرمان ينفعك دلوقتي يا باشا ... طب ماله البردقان ..؟؟ دا كله فيتامينات .. ولا الجزر .. يقوي النظر برضه انا الحمدلله ماليش بالفواكه عموماً :closedeyes: نصيحة يا سي السيد .. مادمت لسه على البر .. غير اللوك تبعك وانسى المعرف بتاعك دا خالص .. بالاشراف والتقييمات اللي تتكاثر بالانشطار ( ما شاء الله ) وبصورة العيل اللي مش عايز يكبر دا .. وادخل بمعرف جديد وسمي نفسك " سيد الليل الحزين " .. وخليك بباب الشعر بس ، قول قصائد زي عمنا الطائر .. وخليك من تيمور و تحرشاته .. وعبير و كل الميوزك اللي بتخر منها كل شوية دي .. وخليك بس تقول : عيناك غابتا نخيل يا فاتنتي .. صحيح الكلام دا ممكن يوديك بداهية مع ام عمر .. بس على الاقل تضمن راسك على اكتافك وانا اقول تيمور مش ظاهر في الساحة ليه اليومين دي .. يظهر اتعلق له الرمانة بدري بدري
    2 نقاط
  15. بسم الله الرحمن الرحيم :) نسأل الله أن يوفقنا لاغتنام هذه الأيام المباركة التي أقسم الله بها في كتابه والتي شهد لنا النبي الكريم صلوات الله وسلامه عليه أنها أفضل أيّام الدنيا والتي فيها يوم عرفة ذاك اليوم العظيم الذي قال فيه نبينا الكريم صلوات الله وسلامه عليه "صيام يوم عرفه أحتسب على الله أنه يكفر السنة التي قبله والسنة التي بعده " [ رواه مسلم ]. قال رسول الله صلوات الله وسلامه عليه(ما من أيام العمل الصالح فيها أحب إلى الله من هذه الأيام ـ يعني أيام العشر ـ قالوا: يا رسول الله، ولا الجهاد في سبيل الله؟ قال: ولا الجهاد في سبيل الله، إلا رجل خرج بنفسه وماله ثم لم يرجع من ذلك بشيء) [رواه البخاري]. لنكن على تواصل خلال هذه الأيام المباركة نوصي بعضنا بعضاً بالأعمال الصالحات ونعين بعضنا البعض على القربات ونذكر بعضنا البعض بألوان الطاعات عسى أن يتقبّلنا الله من الفائزين في هذا الموسم العظيم .
    1 نقطة
  16. http://www.youtube.com/watch?v=hz3qPkZqGB0 :egyflag: بالورقة و القلم.. خدتينى ميت قلم.. انا شفت فيكى مرمطة.. و عرفت مين اللى اتظلم!! ليه اللى جايلك اجنبى..! عارفة عليه تطبطبى؟؟ و تركبى الوش الخشب.. و على اللى منك تقلبى؟؟؟؟؟؟! عارفة سواد العسل؟ اهو دا اللى حالك ليه وصل.. ازاى قوليلى مكملة!! و كل ده فيكى حصل.. با بلد معاندة نفسها.. يا كل حاجة و عكسها.. انسينى انا صبرى انتهى.. و مش هشوف فيكى أمل! ليه اللى جايلك اجنبى..! عارفة عليه تطبطبى؟؟ و تركبى الوش الخشب.. و على اللى منك تقلبى؟؟؟؟؟؟! طارداك و هى بتحضنك.. و هو ده اللى يجننك..!!!!! بلد ما تعرف لو ساكنها.. و لا هى بتسكنك؟ بتسرقك و تسلفك.. ظالماك و برضه بتنصفك. ازاى فى حضنك ملمومين.. و انتى على حالك كده؟؟
    1 نقطة
  17. خير اللهم اجعله خير ؟ والله العظيم بالصدفة أشتريت كرتونة رمان من كام يوم وعمال أعمل منها عصير واشرب لما أتدهولت خالص ... الكلام ده من كام يوم .... لحد النهاردة ما بأضرب بعيني كده في الفيس بؤ ولقيت الموضوع ده اللي بيفسر لي سر نهمي واقبالي على الرمان
    1 نقطة
  18. بسم الله الرحمن الرحيم الأخ الفاضل / emsadeck تحية طيبة و بعد ... أولاً جزاكم الله كل خير على تقييمك لي الدائم بالإيجاب . ثانياً : أحياناً و أثناء التنفيذ قد يحدث تعارض بين مسارات خطوط الكهرباء مع مسارات خطوط الصرف مع مسارت خطوط الغاز مع مسارات التليفونات مع مسارات المياة و بالتالي يتم عمل تعديل في مسار هذه الخطوط لتلافي هذه المشكلة البسيطة . وعلى فكرة كمعلومة عامة يكون هذا التعارض ناتج من ضعف دور المنسق العام أثناء مراجعة اللوحات التصميمة لهذه الأعمال مع بعضها قبل التنفيذ . خالص تحياتي مهندس / أشرف محمد
    1 نقطة
  19. قنديل: المجلس العسكري يقوم بتصفية الثورة \\ الرباط الخاص بي
    1 نقطة
  20. أظن فيلم أرض النفاق ده يمكن كان من الستينات ... لكن ها هو التاريخ يُعيد نفسه .. لأ وبعد الثورة إسمعوا الكليبين وأضحكوا ضحك كالبكاء http://www.youtube.com/watch?v=ljo4f059srI http://www.youtube.com/watch?v=EQYMa5nJgHY&feature=player_embedded
    1 نقطة
  21. ازيدكم من الشعر بيت واحد صديق لي حكى لي حكاية يندى لها الجبين والده راجل محترم وفاتح محل المهم الناس بتعتبره كبير المنطقة ولا بتاع مشاكل ولا يحزنون وفي يوم فجأة البوكس جه وخدوه في الكلابشات قدام الناس من غير ما يعرف التهمة وهناك بيت ليلة لحين العرض على النيابة وفي النيابة عرف انه عليه قضية لأنه مدفعش 10 جنيه نظافة للحي والراجل افتكر انه يومها الموظف بتاع النظافة تقريبا غلس عليه وماداهوش فلوس راح عمله قضيه علشان يربيه والنتيجة الراجل جاله اكتئاب مش محتاج اكمل ليكم او اقول تفاصيل شوفوا بقى بنزين العربية والموظفين والقضية والنيابة وووو وحاجة تانية وايه اللي يضمن ليا اني اعرف ان عليا فلوس مثلا ماهو ممكن الموظف ميقولش نكاية في س من الناس لسبب او لأخر صحيح صدق رسول الله قال نبينا الكريم صلى الله عليه وسلم: «إنما أهلك الذين قبلكم، أنهم كانوا إذا سرق فيهم الشريف تركوه...، وإذا سرق فيهم الضعيف أقاموا عليه الحد» [رواه البخاري] في كلمة لشيخ الإسلام ابن تيمية رحمه الله: "إن الله يقيم الدولة العادلة وإن كانت كافرة ولا يقيم الدولة الظالمة وإن كانت مسلمة" هداية للأمة في مرحلة التيه الحالية، وتفسير لحالة الاستقرار التي تنعم بها أوروبا وغيرها، وحالة الفوضى والفتن التي تعيشها أغلب بلادنا. ولما كانت هذه الأمة عادلة كانت عزيزة، فقد ذكرت كتب التاريخ أنه لما استُخلف عمر بن عبد العزيز وفد عليه قوم من أهل "سمرقند" رفعوا إليه أن قتيبة (قائد جيش الفتح الإسلامي) دخل مدينتهم وأسكنها المسلمين على غدر، فأمر عمر بن عبد العزيز عندها بعقد محكمة للنظر في تلك الشكوى ويكون مقرها سمرقند نفسها، وأقيمت المحكمة وأصدر القاضي المسلم حكما بإخراج المسلمين من سمرقند لأنهم دخلوها ولم يخيروا أهلها بين الإسلام أو الجزية أو الحرب، ليذهل أهل سمرقند من هذا العدل، ولتكون عاقبة هذا العدل الإسلامي دخول أهل سمرقند في دين الله.
    1 نقطة
  22. بسم الله الرحمن الرحيم الإخوة الكرام / أعضاء المنتدى تحية طيبة وبعد ... 34 ألف مواطن سددوا المقدم في قرعة الإسكان تسليم الأراضي بداية يناير المقبل و الإعلان عن القرعة الثانية منتصف ديسمبر صرح المهندس / أمين عبد العزيز - نائب رئيس هيئة المجتمعات العمرانية الجديدة لقطاع و تنمية المدن الجديدة بأنه سيتم تسليم أراضي قرعة الإسكان العائلي التي تم طرحها ضمن برنامج الإسكان الإجتماعي في أوائل شهر يناير المقبل حيث يتم حالياً القيام بتعديل بسيط في المرافق بها لتكون جاهزة لتسليمها للمستفيدين كاملة المرافق . هذا و قد كشف عن أنه سيتم الإعلان عن القرعة الثانية في منتصف ديسمبر القادم و التي ستضم عشرة آلاف قطعة مؤكداً أنه جار حالياً ترفيق الأراضي من مياة و صرف صحي لتكون جاهزة لتسليمها للمستفيدين خلال شهر مارس القادم كاملة المرافق أيضاً . وعن مشروع إبني بيتك أكد عبد المنعم أنه سيتم الإنتهاء من توصيل أعمال الكهرباء لستة مناطق بالمشروع على أن يتم الإنتهاء منها بالكامل بداية العام الجديد مشيراً إلى أن المنطقة السابعة هي الوحيدة التي سيتأخر توصيل المرافق بها لتنتهي في شهر مارس المقبل حيث أن تأخر العمل بها نظراً لمشكلة قيود الإرتفاعات بالمنطقة . خالص تحياتي مهندس / أشرف محمد
    1 نقطة
  23. طيب بتعمل بلوك و لا ايجنور ده فى عالم النت طيب فى الطبيعة بتعمل ايه؟ أنى رايى لو قابلت حد من دول فى الطبيعة على طول ارزعه بوكس ماركة تايسون و رقعله صداغه بقلمين ظباطى طبعا هيتنرفز و يولع على طول تقوله بس الاسلام يحض على التسامح و الرحمة اذا كنت عاوزنا نسامح اللى عذب ونهب وسرق وقتل شعبه لاكثر من 42 سنة مش هتسامحنى فى حاجة بسيطة زى دى ؟!! :happy: :closedeyes:
    1 نقطة
  24. السلام عليكم في القضايا الهامة تتكون المحكمة من ثلاثة قضاة أو أكثر ، بالإضافة للمحلفين في الدول التي تعمل بنظام المحلفين ، بالإضافة طبعا للمحامين الموكلين عن المتهم وممثل الإدعاء أو النيابة. والمقصود من ذلك هو ضمان العدل في إصدار الحكم. وحالة القذافي حدثت مثلها أحداث في مصر ضد بلطجية ، ورأينا من سره أن يتم القصاص بيد الشعب بدون صدور حكم قضائي ورأينا أيضا من إعترض على تنفيذ القصاص بيده بدون اللجوء للقضاء. فلماذا تنتقدون وجهات نظر من رأوا أن يتم القصاص عن طريق القضاء والسلطة؟ ممكن أن أقول رأيي بصراحة ولكن في نفس الوقت لايجب أن أقلل من رأي المخالفين لأن بالتأكيد آرائهم لها وجاهتها وحجتها وخاصة عندما يتعلق الأمر بشأن فيه قصاص. وعلى فكرة موضوع اليابان وأمريكا يستحضر دعاء " اللهم اضرب الظالمين بالظالمين " لو جاز ان نطلق على امريكا ظالمة في ذلك الوقت. تحياتي للجميع
    1 نقطة
  25. نقلا عن مصراوي محاكمة القرن..رفعت يطل حزينا في جلسة لم تستغرق أكثر من دقيقة عملية جراحية " للديب" ما تتهد بأه ياض منك ليه.. "اشتباكات طفيفة" منع الإعلامين "رفعت الحزين"..وأسرع الجلسات فعلا..زي ما واحد قاللي قبل كده..في الأول بدأت المحاكمة بعلانية و تمت ااذعتها في التليفزيون بعد كده..منع البث التليفزيوني بعد كده..حظر النشر و في النهاية..القاضي هيقول للمتهمين و مدعي الحق المدني..قوموا بوسوا بعض يا ولاد..ده شيطان و دخل بينكوا
    1 نقطة
  26. يعنى ايه كلمة وطن؟ http://www.youtube.com/watch?v=T38eWVjErkM يعنى إيه كلمة وطن ؟ يعنى أرض حدود مكان ؟ و لا حالة م الشجن ؟ و لا إيه ؟ و لا إيه ؟ و لا إيه ؟ شاى بالحليب على قهوة فى الضاهر هناك نسمة عصارى السيدة و دير الملاك يعنى إيه كلمة وطن ؟ نشع الرطوبة فى الجدارو لا شمس مغرقة برد النهار و لا أمك .. و لا أختك و لا عساكر دفعتك و الرملة نار يعنى إيه كلمة وطن ؟ يعنى ريحة يعني صوت أيام تشبه بعضها و سنين تفوت و أما نسافر و الحدود يفصل ما بينها ألف ميل نسيب سنين الحب و العمر الجميل و لا إيه و لا إيه و لا إيه ؟ ولا بناخد كل دول هزة فرح او ليل هموم وحنا بنحلم بالوصول حتى بعرقنافي الهدوم بتشدنا حالة شجن هو دا معنى الوطن هو هو هودا معنى الوطن
    1 نقطة
  27. الفاضل / دكتور ياسر بما أنك فتحت الموضوع في باب هدي الإسلام ، فاعتقد أن الموضوع يجب أن يكون متكامل وليس مجرد دعاء لأحد أو دعاء على أحد. وبقراءة بسيطة لموضوعك إن صح أن نسميه موضوع نجد انك اوردت مقصوصات من احاديث نبوية على مقصوصات من أحاديث قدسية مع مقصوصات من آيات قرآنية وأستكملتها بنقط متقطعة ، ثم أتبعت ذلك بمواساتك للمظلوم وتبشيره بالجنة وبعقاب الله للظالم ثم توعدك للظالم بعقاب الله وأخيرا دعاءك على الظالم. لذلك أرى أن موضوعك ليس مكانه ( باب هدي الإسلام ) بل ربما باب شئون المحاورات. وبما ان السادة أعضاء المنتدى ليسوا بالبسطاء أو البلهاء حتى لايفهمون ماترمي إليه ، ألا ترى أن موضوعك هذا ماهو إلا " تلقيح كلام " ويفتقد اللياقة . الا تعتبر أن محاولة تدخلك في قرارات الإدارة بهذا الأسلوب يعتبر تدخلا في مالا يعنيك؟ الفاضل / دكتور ياسر ، نحن لسنا في مدرسة ولسنا في شركة أو مصنع أو مؤسسة عمالية ، نحن في صالون ثقافي ، يحترم كل منا الرأي الآخر وليس بالضرورة أن يتقبله ، ومن يحاول أن يثير الفتن والشغب ليس له مكان بيننا وهو ما استقر عليه هذا الصالون على مدار الإحدى عشر عاما الماضية ولن نقبل نظام الشللية الذي يحاول البعض أن يفرضه على المنتدى ولن نقبل بنظام الفكر الواحد الذي يحاول أن يفرضه البعض معتمدين على فكرة أنصر أخاك ظالما أو مظلوما بمفهومها القبلي وليس الإسلامي أو الحضاري. لذلك أنصحك بأن تحترم عقول من يقرأون لك . المنتدى ربما يكون ملكية خاصة ولكنه في نفس الوقت ملك لأعضائه ، وأعني انه لايوجد عضو يدفع لعضو آخر ولا يوجد مالك يعمل لديه بعض الأعضاء ، وبالتالي ففكرة الظلم التي تتحدث عنها ليس لها مكان هنا، مايطبق هنا هو اتفاق اتفقنا عليه حين انضممنا لهذا الصالون ، الإحترام المتبادل ، الإبتعاد عن النعرات الطائفية والتنابز الديني ، إحترام كل العقائد وعدم تحقير أي منها أو من معتنقيها أو محاولة التنظير بينها ، ومن يخالف ذلك الإتفاق يتعرض لإنذارات تتكرر بتكرار المخالفات وتنتهي بالإيقاف. لو كنت تشعر أنك تؤدي عملا لهذا الصالون ورفض صاحبه أن يؤدي اليك أجرك ، فقد ظلمك ، أما أن تكون ضيف وتقوم بالإخلال بنظام مضيفك وتنظيمه لصالونه ثم تدعي انه ظلمك عندما يحذرك مرة ومرات ثم يقول لك انت غير مرحب بك ، وتقوم بالدعاء عليه ، فاسمح لي أن أقول أن هذا هو قمة الظلم منك أو قمة السذاجة.
    1 نقطة
  28. على باب سفارة كندا http://www.youtube.com/watch?v=vh8qFVFnfVw على باب سفاره كندا لمحت أبليس وف أيده أستماره بقوله على فين؟ قالى بص يا هجره يا أعاره يا عم كفرت زهقت ألاقيش معاك سيجاره أنا أنتهيت خلاص لا نافع وسواس ولاخناس ولا ليا عيش وسطالناس دى عالم مجرمين عندكوا فائض ف الفساد فى كل البلاد ومش محتاجين شياطين مليش عيش ف البلد دى بقالى سنين عاطل وأنتوا بتعرفوا تقلبوا الحق باطل وتسلكوا القاتل وتمشوا ف جنازه المقتول ومفيش مشاكل يا عم ده أنا بقيت أوسوس بالمقلوب وأقول للحرامى كفايه بقىتـــوب أنت هتعمل كل الذنوب لوحدك وأنا أبليس أشتغل واعظ ولا كمسارى ف أتوبيس؟! يا عم دا أنا زمان كنت أستنى حد ينسى يسمى وهو بيأكل لقمته دلوقتى كل أكلكم ملوث وبصراحه الواحد خايف على صحته ده مفيش ضمير أساسا علشان أموته كل واحد بمزاجه خربانه ذمته يا عم دا كل حاجه أتسرقت وكده الأجيال الجديده من الحراميه... أتظلمت يا راجل دا من كتر ما لطشت معايا خرجت ف مظـــاهره مع الناس اللى بتقول كفايه !!وبرضـــه مفيش فايــــده
    1 نقطة
  29. الأخ الفاضل محمد علي ستبقى في قلوبنا فأنت من الاشخاص المحترمة...وانفعالك بسبب استفزازك امر يحدث لكل الناس وطبيعي ان يخرج الانسان عن شعوره عندما يتم استفزازه وليست كل الناس تستطيع ان تتحكم في انفعالها لذلك اتمنى ان تقوم ادارة المحاورات بالإكتفاء بوقفك لفترة ، على ان تعطيك العضوية مرة اخرى لأني اخشى لو استمر الحال هكذا سيكون اعضاء المحاورات كلهم من طرف واحد واصحاب الرأي الواحد ، وتفقد المحاورات بريقها... لانه لا يمكن ان يتحاور الانسان فقط مع من يؤيده ويتفق معه تحياتي لك وان شاء الله تعود قريبا..واتمنى أن إدارة المحاورات تراعي ما حدث...وتعطيط حتى الفرصة لكي ، تتصالح مع من اخطأت معهم في لحظة انفعال
    1 نقطة
  30. لن أزيد على كلامك يادكتور بارك الله في الاخ محمد علي ونسأل الله ان يبارك له ويحفظه أمين يارب العالمين
    1 نقطة
  31. http://www.youtube.com/watch?v=ExFS6uJ97Rw عصام علي عطا علي .. محاكم عسكري.. قتل تعذيبا بطريقه بشعه على ايدي ضباط سجن طره في السابع والعشرين من أكتوبر 2011 ..الفيديو شهادة اخيه محمد على الأحداث..صورت هذه الشهاده ليلة مقتل عصام عقب مغادرة المشرحه ..
    1 نقطة
  32. يقول الله تعالى : كل عمل ابن آدم له إلا الصوم ، فإنه لي وأنا أجزي به ، ولخلوف فم الصائم أطيب عند الله من ريح المسك . الراوي: أبو هريرة المحدث: البخاري - المصدر: صحيح البخاري - الصفحة أو الرقم: 5927 خلاصة حكم المحدث: [صحيح] ما بالك بالصوم في مثل هذه الأيّام المباركة ؟!
    1 نقطة
  33. يا من ملكت قلبي و سكنت فيه ثم عمدا أضعت مفتاحه ألا رفقا بقلبي فإنك فيه شمسه ونوره وصباحه ♥ ♥ ♥
    1 نقطة
  34. أستاذ محمد علي والله ما عهدناك إلا قويا في الحق غيورا علي الدين لا تخشى في الله لومة لائم نحسبك علي خير ولا نزكيك علي الله أدعو الله أن يجعل كل ما كتبت خالصا لوجهه الكريم وفي ميزان حسناتك ... آمين
    1 نقطة
  35. كل ما يشغلنا الآن وما يحدث عندنا من صراع بين النقل والعقل أو بين الالتزام بما جاء في ديننا كما هو دون تطوير وبين استخدام المنتجات و الإمكانيات العقلية التي تطورت للإنسان في زمن لم يصبح هو نفس الزمن ، كل هذا حدث في مجتمعات أوروبا من زمان فلم ينتقلوا من الدينية للعلمانية هكذا بين ليلة وضحاها ، بل كان هناك صراع ، أو مخاض فكري اجتماعي أخذ زمن طويل ، ومثال قضية الربا والفائدة ، فكانت الفائدة مرفوضة ومحرمة في بداية ظهور البنوك ، ثم بدأ اليهود والبروتوستانت يقبلونها ، ثم بعد ذلك قبلت من بقية الطوائف الدينية ومن يدعي الخصوصية فهو خاطيء ، خصوصية الدين أو المجتمع ، والاختلافات بين المجتمعات كمية وليست نوعية ، أو الاختلافات في التفاصيل وليس في الأساسيات بالإضافة أن المجتمعات تؤثر في بعضها بعضا بسبب التعاون أو الصراع ، وخاصة في هذه الأيام ، فيلزمك التعاون أو الصراع بأشياء لم تكن عندك في الحسبان إن عاجلا أم آجلا إذا فطريق التطور واحد ومراحله معروفة ، ولكن الفرق أن دول أوروبا أخذت وقتها وعلى راحتها ولم تكن في عجلة من أمرها فلم تكن مهددة من قوى أعظم ، ولكن الصراع كان في داخل أوروبا بين قوى متكافئة ، وهذا ليس متوفر لنا الآن فالزمن يلاحقنا ويستعجلنا وميزان الصراع ليس في صالحنا
    1 نقطة
  36. والله واحشني زمانك ,,,, جلسك ,,,حضنك ,,حنانك وكل ما .. ظنيت شوقي لك..! مع الوقت يــهــــدآ أشتــــــــــآق لك أكثر . . .
    1 نقطة
  37. كأنى ،، استشعرُ وللمكان قداسه أليس بوسعى وهذهِ رحاب سوى الخشوع فى هكذا محراب صاغر السمع مُكب البصر منصتا .. وتغريدة هذى الترانيم حين الكلمات البيض ،، غزلت احرفها من نور انامل بتول .. كربيع يلتقى ومواسم الذبول سيدتى : جدا خجول // ومنكِ ؟!
    1 نقطة
  38. عظيم جداً ... وفهمنا أحنا فين ؟ يعني المفسرين العظماء الكثر خلينا نقول اللي في العصر الحديث موقفهم إيه ؟ أنا عن نفسي أعشق تفسيرات وابحار الشيخ الشعراوي ... وهو مُفسر ومجدد من مجددي هذا العصر بالإضافة إلى إن إعجاز القرآن نفسه في تجددة مع كل عصر ولم يقف عند تفسير السلف الصالح فقط
    1 نقطة
  39. ازيك يا دكتور mshehab الدكتور زوهيرى من الناس ال دمها خفيف جدا وهو من النوع الخدوم جدا ولو حضرتك تباعتى مواضيعه هتلمسى ده كويس جدا من كلامه وهتعرفى اد ايه هو بيستعين بناس فى مواضيعه لو حد سال على حاجه هو مش عارفها ودى انا بحيها جدا فيه (مش بيحب يفتى من الاخر ) وكلامه فى المشاركه الماضيه هى كانت واضحه قوى انه بيحاول يخلى دكتور توهامى يرد عليه ما كنتش شايف انه قصدك بتاتا وهو اتكلم على اساس هزار حضرتك فى ان الدكتور تهامى هيخرط فهو ببساطه بيناغش صاحبه دون التعرض لقراءه وعلى العموم انا متابع الناس الحلوة دى دكتور تهامى والفاضل زوهيرى والمهندس ايهاب والدكتور مو من زمان عملوا اثراء لمواضيع كفايه ان تقرئيها هتخدى معلومات قيمه صدقينى الناس دى حلوة وليها حق .انا متابع ليهم من زمان فى صمت لكن حضرتك فعلا خلتينى ارد مش تعصب ليهم لا سمح الله لكن من باب رد الجميل وبصراحه حضرتك شخصيه مرحه ازاى قفشتى كده على الرجل
    1 نقطة
  40. صباح يحمل طعم العنب صباحى .... اضغاث آمااااااان بك !! لولا
    1 نقطة
  41. (وقضى ربك ألا تعبدوا إلا إياه و بالوالدين إحسانا ......)
    1 نقطة
  42. السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة أخي العزيز الفرق بين تأشيرة العامل والفني والمهندس كالفرق بين الدكتور والممرض والمريض الدكتور (المهندس) دة راجل ليه وظيفة محدد بيتقاضى عليها راتب والتأشيرة بتاعة المهندس دي معناها ان العقد اللي الراجل جاي يشتغل عليه مهندس وتتيح له أن يستقدم زوجتة وان يقوم بعمل زيارات لأهلة ولو حصل معاة مشكلة بيروح مكتب العمل وبيتعاملو معاة انه مهندس الفني (الممرض) دة راجل ليه وظيفة محددة غالبا بتكون اقل من الدكتور بكثير جدا والفني مسموح ليه بالاستقدام في حالات محددة ولو انت جيت على عقد مهندس والتأشيرة فني وحصلت مشكلة وروحت مكتب العمل هايعاملك على اساس انك فني العامل (العيان) دة طبعا راجل لا حول له ولا قوة بيستنى الدكتور يديلة حقنة تلحقة او الممرض يداوي الجرح بتاعة طبعا تأشيرة العامل (العيان) لا يقدر يستقدم ولا يقدر يجيب ناس زيارات الا بطلوع الروح والكفيل مطلع عين أهلة وفيها مخاطرة كبيرة على حياتة (لانه عيان) الا العامل فعلا يعني صاحب الصنعة او صاحب الحرفة الغير متعلم دة عامل فعلا وحقوقة هياخدها على قد الوظيفة بتاعتة ولو راح مكتب العمل يطلعو عين اهلة وفي الاخر حقة لا يساوي عقدة ودة بيدي افضلية وقوة لصاحب العمل هل ينفع الدكتور المتعلم (المهندس) يشتغل ممرض ؟؟ أحيانا ينفع لو الممرض مش موجود يبقى الدكتور بيقوم بدور الممرض هل ينفع الممرض يقوم بدور الدكتور ؟؟ لا هايستنى الدكتور لما يجي علشان يحل المشكلة ولو حتى يعرف لن يعترف بقرارتة لانه (ممرض) طيب العيان ايه دورة ؟ دة واحد مستني الدكتور يشخص حالتة او الممرض يديلة حقنة الى الان الاستنتاج الاتي المهندس هو الشخص المتعلم الذي اضاع سنوات عمرة في الدراسة والعمل والخبرة الفني هو الشخص الذي تعلم شيء تقني ومارسة بخبرة ويؤدي الدور اللي عليه العامل هو الشخص الذي لم يكن له حظ في التعليم او شخص متعلم ولكنة صاحب حرفة يؤدي دور محدود جدا وفي السعودية له حقوق كثيرة لا ياخذها كالزواج والزيارة غير انه ساعة المشاكل بيعامل على اساس وظيفتة المهم الرضا لو انت راضي تبقى عامل وتعامل كعامل دة شيء كويس ولو انت راضي تبقى مهندس تتعامل كعامل برضة دة شيء كويس حقوقك انت ادرى بيها والسلام ختام
    1 نقطة
  43. ماذا سيكون حالك مع كتاب الله خلال هذه العشر ؟ قال رسول الله صلى الله عليه وسلّم : المؤمن الذي يقرأ القرآن ويعمل به كالأترجة ، طعمها طيب وريحها طيب والمؤمن الذي لا يقرأ القرآن ويعمل به كالتمرة ، طعمها طيب ولا ريح لها ومثل المنافق الذي يقرأ القرآن كالريحانة ، ريحها طيب وطعمها مر ومثل المنافق الذي لا يقرأ القرآن كالحنظلة ، طعمها مر ، أو خبيث ، وريحها مر الراوي: أبو موسى الأشعري المحدث: البخاري - المصدر: صحيح البخاري - الصفحة أو الرقم: 5059 خلاصة حكم المحدث: [صحيح]
    1 نقطة
  44. التكبير ينقسم إلى نوعين : التكبير المطلق: من أول يوم من العشر إلى آخر يوم من أيام التشريق فهو ثلاثة عشر يومًا التكبير المطلق لا يتقيد بشيء ، فيُسن دائماً ، في الصباح والمساء ، قبل الصلاة وبعد الصلاة ، وفي كل وقت التكبير المقيَّد: من فجر يوم عرفة إلى عصر آخر يوم من أيام التشريق. التكبير المقيّد هو الذي يتقيد بأدبار الصلوات . وفي يوم عرفة والأيام التي بعده يجتمع المطلق والمقيَّد جميعًا . http://www.youtube.com/watch?v=swSpZwCU9lw
    1 نقطة
  45. لا تقل أن الدنيا تعطيني ظهرها .. فربما أنت من يجلس بالعكس؟! .
    1 نقطة
  46. السلام عليكم و رحمة الله و بركاته إلي...... انا اسفة مش بتعمد اتعصب عليكي...أو عليه انا بس بحس ان الخوف اللي جواكي عليا...بيقتلني بالبطيء انا فعلا اوقات بتغابي بس اللي انتي متعرفهوش اني كبرت مش هقول عقلت اديني بحاول و الوجع اللي بتحاولي اني معيشهوش...عشته و خفيت منه و الحياة اللي بتكسر كل الناس حاولت تجرب معايا و تكسرني...بس مكسرتنيش...خلتني اعرف اقوم و اعاند و اقف علي رجلي و كتاب القصص الخيالية اللي حفظته لسه شايلاه جوه مني....بس في حتة مخفية أنا بجد بتغير بس ليه مش قادرة تشوفي فيا اني بتغير ليه مش قادرة تشوفي فيا غير البنت ام زعرورتين و بتحب الزحاليق ليه مش قادرة تشوفي فيا اني فعلا بتغير و اوقات كتير ببقي مش عايزة اكبر بس آدي اللي حصل و كبرت انا اسفة اني عليت صوتي بس كان لازم يعلي علشان تشوفي اني بتغير و متتخضيش انا اسفة تاني و عاشر...و مليون و مش هعلي صوتي تاني حقك عليا
    1 نقطة
  47. حسام يوسف .. عد قبل شروق السمس ..
    1 نقطة
  48. المجلس العسكري بقى عامل زي العاهره اللي قلعت برقع الحياء خلاص كله منك يا شعب الفلول الله يخرب بيتك
    0 نقاط
×
×
  • أضف...