اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

لوحة القادة

  1. اثار

    اثار

    الأعضاء


    • نقاط

      5

    • إجمالي الأنشطة

      347


  2. أبو يمنى

    أبو يمنى

    الأعضاء


    • نقاط

      5

    • إجمالي الأنشطة

      1383


  3. Ahmed Anwer

    Ahmed Anwer

    الأعضاء


    • نقاط

      4

    • إجمالي الأنشطة

      1636


  4. الدكتور ياسر

    الدكتور ياسر

    الأعضاء


    • نقاط

      4

    • إجمالي الأنشطة

      2404


المحتوى صاحب التقييم الأعلى

عرض المحتوى صاحب أعلى تقييم في 11/10/11 في جميع الأقسام

  1. في الصراعات الي تشهدها مصر حاليا بين التيارات المختلفة كل شيء مباح فكل شخص يهاجم معارضية بكل اسلحته وكل ما يملك سواء اكانت هذه الاسلحة اخلاقية أو غير ذلك الا من رحم ربي وفي هذا الاطار اردت ان اتحدث عن مفهومنا عن النقد من حيث تعريف : النقد , الناقد , النقد الساخر البناء , التجريح النقد لغة : هو بيان أوجه الحسن وأوجه العيب في شئ من الأشياء بعد فحصه ودراسته. الناقد هو : إنسان مهتم ومتابع وله دراية ادبية ولغوية وعلمية فيما ينتقده يفضل أن يكون مثقفا ودارسا وذو خبرة في المجال الذي ينتقده . النقد الساخر البناء : يستخدم لطرح آراء المتصف بهذا الأسلوب بطريقة ذكية ولكن غير جافة ولا جارحة والهدف منه بالأول والأخير هو تصحيح الأخطاء الواقعة , بدون تجريح لأشخاص بعينهم . التجريح : يكون إما بالإفتراء على الناس بأشياء غير موجودة أساسا فيهم أو التحدث عن عيوب الناس وليس هناك أي هدف من هذا الحديث سوى السخرية من المنتقد وفضحه بإبراز عيوبه واحراجه أمام الناس ويدخل في هذا المعني الحكم علي نوايا الاخرين . و بما ان مصر كلها تحولت بعد الثورة لنقاد فانا فقط اتمني من الله ان يكون اسلوب النقد مهذب وراقي وبعيد كل البعد عن الاسلوب المتدني في الحوار والتعدي علي حرمات الغير وان يكون الهدف من النقد الاصلاح والتغيير للافضل وليس مجرد الاساءه للغير .
    4 نقاط
  2. تحيّة لجميع المشاركين . تابعت الخبر أيضاً على موقع مصراوي ، ولي تعقيب : يجب أن نفرّق بين حالتين مختلفتين تماماً . الحالة الأولى : هي حالة المسلم الذي يرتكب المحرّم أو الكبيرة مع علمه بحرمة ذلك (فكلنا ذوو خطأ وخير الخطائين التوابون) . والحالة الثانية : هي حالة المسلم الذي ينكر معلوماً من الدين بالضرورة (مثل فرضية الحجاب مثلاً)، ويتنكر لشرع الله ، وهذا شأنه عظيم . وأحسب أن الفرق بين الحالتين واضح للزملاء الكرام . وكلام الأستاذ حازم كله كان منصباً على الحالة الثانية . ومن هنا نرى حجم المغالطة في عنوان الخبر -وهذا ما تعودّناه من الاعلام الموجّه ضد الاسلاميين . عنوان الخبر : "ابو اسماعيل: على غير المحجبة ترك العقيدة والاسلام"!
    4 نقاط
  3. نعم هي الجنة .. سلعة الله الغالية .. من دخلها لا يبأس أبدا .. و لا يمرض أبدا .. و لا يهرم أبدا .. و لا يموت أبدا .. ليس فيها حزن و لا ألم .. و لا نصب و لا ندم .. لا يعز فيها مطلوب .. فكل مطلوب بلا حساب موجود .. سرور بعد سرور .. و نعيم بعده نعيم .. لا ينفد و لا ينقطع .. هبة من رب رحيم .. سئل أحد الصالحين : متى يجد العبد طعم الراحة ؟ فقال : عند أول قدم في الجنة ؟ تضاءلت أمامها كل متع الدنيا فكان موضع قدم أحدنا في الجنة خير من الدنيا و ما فيها . كلما ازدادت الهموم و كثرت الأحزان و الأسقام تذكرنا نعيم الجنة و ما أعده الله فيها لعباده الصالحين فهان كل شيئ .. يقول رسول الله صلى الله عليه و سلم : يؤتى بأبئس رجل في الدنيا من أهل الجنة فيغمس غمسة و احدة في الجنة ثم يقال له هل رأيت بؤسا قط ؟؟ فيقول لا يا رب أنا في النعيم منذ خلقتني !! سبحان الله .. أبئس رجل في الأرض . قد يكون قد قضى حياته كلها جائعا, مريضا , بلا مأوى , وبلا قريب . نسي كل هذا بغمسة واحدة في الجنة! فكيف بمن سكنها فصارت مستقرا له ؟! يدعوا إليها الله عباده الصالحين (( والله يدعوا إلى الجنة و المغفرة بإذنه )) (( و الله يدعوا إلى دار السلام )) فسبحانه رحمته سبقت غضبه , فهو الرحمن الرحيم .. كانت تلك مقدمة بسيطة لحديث محبب إلى القلوب .. عن جنة الرحمن .. و نستكمل بعدها إن شاء الله الحديث عن وصفها و أهلها .. أسأل الله سبحانه أن يجعلنا جميعا من أهلها .. اللهم آمين ..
    2 نقاط
  4. رأيي أن سواء كان يتحدث بصفته واعظ أو مرشح رئاسي فكلامه صحيح مئة في المئة بل بالعكس يثبت لي أنه لا يهادن و يلون نفسه بغرض الوصول للحكم ما قاله في الحجاب ليس فقط برأي واعظ و لكنه يجب أن يكون اعتقاد كل مسلم و مسلمة حريص على اسلامه و يخاف حساب الله مسألة المسيحيات فأظن الكلام لا يمسهم من قريب أو بعيد، ده رأي الدين الاسلامي في حجاب المسلمة و زي المرأة المسيحية في مصر في الغالب محتشم و ده بطبيعة الثقافة و حتى الدين المسيحي في ظني لا يدعو إلى عدم الاحتشام بدليل ملابس الراهبات و بعض المسيحيات يلبسن إيشارب (كمدرسة مسيحية كانت تدرس لنا زمان في اعدادي) و هو لم يقل أنه سيفرض الحجاب بعد توليه الرئاسة أنا شخصيا رأيي زي ما كانوا مانعين المذيعات المحجبات من الظهور بالتلفاز المصري الرسمي فأيضا تمنع المذيعات المسلمات من الظهور بغير حجاب احنا دولة اسلامية و لازم نحترم ده و التليفزيون الرسمي ممثل للدولة و منبر تعليمي و تثقيفي و يضرب مثلا لأفراد الشعب
    2 نقاط
  5. كان نفسي يكون فيه تحالف هذه الفترة بين الحرية و العدالة و حزب النور .. و نقف يد واحدة ( التيار الإسلامي ) و نعطي الراية لمن هم أكثر خبرة في العمل السياسي .. http://www.youtube.com/watch?v=HofN8sq6p6o و مع ذلك أتمني لكم التوفيق من كل قلبي .. عماد - عضو في الحرية و العدالة ..
    2 نقاط
  6. الحجاب من فرائض الإسلام .. فهو ليس سنة أو فضل .. و إنكار فرضية الحجاب هو إنكار أمر معلوم من الدين بالضرورة .. فمن تركت الحجاب تهاونا به مع اعتقادها بفرضيته وقعت في المعصية و لم تخرج من الإسلام .. أما من تركته لعدما اقتناعها بفرضيته وقالت المقولة الغريبة الحجاب حجاب القلب فتلك على خطر عظيم و أعتقد أن الشيخ يقصد الأخيرة .. و المرأة الغير محجبة و إن كانت على خلق تأثم بعدد الناظرين إليها من الشباب .. بل و تمثل خطرا كبيرا على عفة المجتمع و صلاحه .. تحية من القلب للشيخ حازم صلاح أبو إسماعيل .. و الله سبحانه يغير بالسلطان ما لا يتغير بالقرءان .. و لكن رويدا رويدا .. تحياتى للجميع..
    2 نقاط
  7. أرى ان الحملة التي تتم الان على الدكتور حازم تعليقا على كلامه الذي تفضلتي بوضعه يا أخت مغتربة هي حملة مبالغ فيها قليلا تعالوا وبهدوء نراجع ما ورد على لسانه ففي رأي أن معظم ما ورد على لسانه هو كلاما صحيحا , ولا يمنع هذا أن أختلف معه في نقطة واحدة وردت في كلامه : قال الرجل : هل هناك من يستطيع القول أن الحجاب ليس فريضة في الإسلام !!؟ والحجاب أجمع على فرضيته علماء الإسلام ولم يروج لمقولة أن الحجاب يندرج تحت الحرية الشخصية إلا بعض المفكرين او ما يسمون بالنخبة وهذا كلام صحيح جدا , والرجل يقول أن كلام هذه النخبة لا يؤخذ به عندما نتكلم عن علم شرعي , فهو علم يجب أن يؤخذ من متخصصوه وهم علماء الشريعة . نعم تفعيل الفرائض التي لا شك ولا خلاف بين العلماء على فرضيتها هو أمر من واجبات الحاكم ( ونحن هنا نتكلم عن واجبات الحاكم من وجهة النظر الشرعية ) والرجل أتبع ذلك بجملة أن التفعيل يجب أن يكون بالتروي والصبر . كلام صحيح مئة بالمئة , فبعض علماء الدين وتحت وطأة الضغط الشديد أضطروا أن يقولوا على بعض الفرائض أنها حرية شخصية حتى لا ينعتهم أحد بالتخلف أو الرجعية مثلا . هذه هي النقطة الوحيدة التي أختلف فيها مع الدكتور حازم أبو إسماعيل فأرى في نهاية الامر أن ترك الحجاب هو معصية من المعاصي وإن كانت معصية كبيرة , ولكنها معصية ولو عممنا هذا المبدأ للدكتور حازم فوجب علينا أن نقول لشارب الخمر مثلا أترك الإسلام إذا لم تنتهي عن ذلك , ونقول للزاني أترك الإسلام إذا لم تنتهي عن ذلك , ونقول للمرابي أترك الإسلام إذا لم تنتهية عن ذلك وهكذا صحيح كلها ذنوب عظيمة ومن الكبائر المهلكة ولكن فكرة تخيير من يأتي بذنبا أو كبيرة ما ما بين الإقلاع عنها أو ترك الإسلام أراها غير مستساغة بالنسبة لي على الأقل هي ذنوب لها عقوبتها في الإسلام , ولكن لا تجعل مقترفها أمام أمرين إما الإقلاع عنها أو ترك الدين كله .
    2 نقاط
  8. الفاضلة "مغتربة" هل قال ذلك بصفته واعظ أم بصفته مرشح رئاسة ؟ سؤالى هذا نابع من لقاء له مع ريم ماجد تابعته على قناة أون تى فى .. سألته عن تساؤل مناصريه على صفحته فى الفيس بوك تعليقا على خبر "نيته" الظهور فى برنامج ريم ماجد : "كيف يسمح الشيخ لنفسه أن يخرج على التلفاز مع مذيعة متبرجة" ؟ .. فكان رده ما خلاصته "إنه يظهر معها كمرشح للرئاسة فلن يتكلم معها عن الحجاب .. أما لو كان كواعظ فسيقول لها إن الحجاب فرض ويشرح لها هذا" !!!!! .. يمكن تسمية الرد بأسماء كثيرة .. ويعتمد ذلك على مدى تقبلك لمثل هذا الفكر أو رفضك له ربنا يرحمنا برحمته
    2 نقاط
  9. زمان لو كنت عايزة استفسر على أي حاجة في الدين كنت بسأل جدتي الله يرحمها. كانت مصدر موثوق فيه جدا بالنسبة لناس كتير. بعد وفاتها افتقدنا طبعا الميزة دي أكتر من غيرها.بعد كده في مصر بسهولة كنا نعرف المعلمومة من مصادر تانيه كتير وكانت المشكلة محلولة. بس بعد ما هاجرنا بره العالم العربي خالص الموضوع بقى اصعب. الحجات الغريبة اللي بسمعها كتير و لما احتاج أعرف معلومة أو اتاكد من حاجة سمعتها معنديش غير النت. والنت في حد ذاته طلع كارثة! البحث مش بيقف عند جوجل الموقع اللي بلاقيه بقعد بعديها ادرس الموقع نفسه مش بس عشان اتاكد انو مسلم سني, كمان عشان اتاكد إن لو مسلم سني الكلام اللي فيه معقول ومنطقي. كذا مرة اقع في موقع يقول سنة والاقي كلام عجيييييب بيتقال. في الحياة اليومية بصادف إني بسمع عن عادات اوقصص عن الاسلام أول مرة اسمعها في حياتي!! ببقى عايزة اتاكد هو الكلام ده صحيح ولا تبع حد غير السنة مثلا ! أنا ببقى جاية بالمعلومة تايهه...مش ناقصة توهان على المواقع كمان ! فممكن استاذن حضراتكم تقولولي على مواقع (وممكن منتديات) موثوق فيها سواء تفسير أو أحاديث أو تاريخ أو أي حاجة تخص الاسلام. شكرا مقدما
    1 نقطة
  10. السلام عليكم و رحمة الله و بركاته شوفي يا عبير متزعليش مني بس مداخلتك استفزتني ايون يعني هتخليني اقعد اقول كلام....و مش هقدر احوشه...مع اني عارفة ان يعني ممكن الناس تحدفني بايقونات البيض و الطماطم بس اللي هقوله اعتقد هيبقي فيه من وجهة نظري حل للموقف اللي انتي عرضتيه....(و ده السؤال اللي بقوله لنفسي ليه يا خالتي محكتيش الموقف من الاول مباشرة...اه يااااني) عبير انتي قولتي: طب انا هحط الكلمات اللي بالاحمر ديت تحت بعضيها و تعالي نضربهم في الخلاط و نشوف هيطلع لينا ايه القطة المغمضة عفة محافظة علي نفسها الامانة اللي شايلاها البنت اضربيهم في الخلاط عارفة هيطلع ايه هيطلع نموذج لمجتمع بيخاف يتكلم ع ال "تيكلم تيكلم" لكنه بيغلف بيه كل مفرداته و ممارسات حياته التيكلم تيكلم ده السيم اللي استاذي بيحب يستخدموه علشان يشرحلي تأدبا بدل ما يستخدما كلمة "الجنس" هتقوليلي و استاذك قليل الادب بيكلمك في الحاجات دي ليه سامعاكي انا ع فكرة بس هو في السبعين من عمره.....يعني يقدر يتكلم في ال "تيكلم تيكلم" براحته يعني و اصلا هو متبنيني و بيحكلي عن الحياة بحالها مجتمعنا للاسف بيقوم علاقة الزواج علي ال "تيكلم تيكلم" اجبن من انه يقول ده صراحة لكنه بيمارس الفكرة بكل ابعادها الولد لما بيختار يتجوز يفضل يقولك عريضة طويلة عن الفكر و المضمون و الدماغ و لما بيجي يتجوز بيختار ممشوقة القوام مليحة الوجه....صح و لا لا البنت بتفضل عاملة زي القطة المغمضة...مع انها برضه ممكن تبقي علي قدر من الحياء و فيه فرق بين الحياء و الغباءلكنها بتفضل تلعب في المنطقة الامنة.....علشان متضيعشي فرصتها في حد طول عمره نفسه في القطة المغمضة الناس بتفكر الف مرة في عفة "الجسد" لكنها ابدا لا تناقش عفة الافكار مع اني بشوف ان فكرة مريضة ممكن تقود صاحبها او صاحبتها انها تقع في خطيئة روح اشد قسوة من خطئية جسد الناس دايما بتمنح البنت "شرف" العفة.....و كانها حاجة بيتفضلوا بيها عليها...و نسيوا ان العفة مهياش ولد و بنت....ده ربنا لما قال في الحديث عن السبعة اللي بيظلهم الله في ظله يوم لا ظل الا ظله قال و شاب نشأ في طاعة الله قد يفهم منها هنا ان الخطاب للذكر و الانثي و قد يفهم منها انه خطاب للشاب فقط لان احتياجه مختلف....و في كلا الحالتين الناس مبتدورشي علي الشاب العفيف.....لا مفترضين ان كل شاب عفيف...يا حلاوة...لكن كل بنت لازم تخضع لاختبار العفة مش قولتلك.....انا لازم اتكلم مش بس كلام انا مقتنعة بما اكتب و مصدقة ان الشاب العفيف ربنا هييسر ليه بنت عفيفة و العكس بالعكس و يعنيني في المقام الاول انه يكون شاب نشا في طاعة اللهو قادر يعصم نفسه مهما كان حواليه من الفتن....دي العفة اللي بتتخطي حدود الجسد و حدود المجتمع المتغابي نيجي بقي لموضوعنا انطلاق من فهمنا للمجتمع ال"جميل" بتاعنا.....(طبعا بتريق بمرارة) "التيكلم تيكلم" هو السبب الاساسي ان الناس بتضطر تاخد قرار الجوازو تتحمل كل قرفه و مسئولياته علشان تروض الرغبة دي و ده شيء مش وحش ع فكرة... و علشان كده اعتقد ان الاتنين اللي بتتكلمي عليهم في مرحلة اعمق من انهم يركزوا علي الجانب ده...كل حد فيهم اكتشف ان ال "تيكلم تيكلم" ده شيء ثانوي جدا في الجواز و فيه حاجات تانية اهم بكتير ايه بقي الحاجات دي هما الاتنين اللي لازم يحددوها مع بعض و يفهموها مع بعض و يكون قراراهم سوا مع احترامي الشديد لتدخلك مش انتي اللي هتقرري هما مناسبين و لا لا هما اللي لازم يحسوا ده هي لازم تحس انها محتاجة تعيش.....بكل كلمة تعيش مع البني آدم دوت و لا لا... محتاجة تشاركه افكراري..محتاجة يكون اول شخص ترفع عليه سماعة نتليفون...محتاجة تزعق فيه....محتاجة وجوده في دايرة حياتها... و هو كمان لازم يستشعر اهمية وجودها في دايرة حياته و من خلال التفاصيل دوت دواير حياتهم راح تتقاطع مع بعضها...و علي حسب مساحة التقاطع علي حسب قرارهم هيكون ايه لو عايزة تساعديهم صحيح ساعديهم من بعيد ان كل حد منهم يسال نفسه انا اقدر اعيش من غير الشخص دوت و لا لا طب انا محتاج اكمل مع الشخص ده بعينه و لا لا الفتي نظرها و نظره لتفاصيل صغيرة بتقربهم من بعض او بيكتشفوا فيها مساحات الالتقاء و الاحتياج الانساني ساعديهم يتوهوا من بعض...و يرجعوا يختاروا بعض بارادتهم...مش بارادة الظروف الي جمعتهم بمساحة تشابه(اكيد مش ده السبب الرئيس ان العلاقة دي تنجح و تكمل و الاهم تطلع افضل ما فيهم هما الاتنين) هما اصحاب قرارهم و القرار مش بيتقاس انه اتاخد بسرعة و لا ببطء...بس المهم يتاخد صح و مهم اوي يتاخد من كلا الطرفين في نفس الوقت و كل منهم يكون بيجري علي التاني في نفس الاتجاه و يتقابلوا في النص لا سنتي زيادةو لا سنتي نقصان و لو قدروا يوصلوا للمرحلة دي صدقيني ارتباطهم هيبقي فوق الخيال و كل اللي بقوله ده...دماغي انا...يمكن هما كل حد فيهمم ليه دماغ تانية بس المهم كل واحد يخلي باله من لغلوغه...قصدي من دماغه ع هامش الدماغ و كدهوت معندكيش عروسة تكون بتلعب في السبعين ربيعا.....بفكر اجوز استاذي دوت و صدقيني مش راح تندم كتير ...ده حكاااااااااااية و انا سخصيا بحبه بس انا حاليا مصفرة العداد...للاسف :closedeyes:
    1 نقطة
  11. ألف مبروك يا ماستر سين سين .. دى أجدع من أ.د .. حاجة كده بتاعة بلدها ألف مبروك يا سنسن ياولدى :smart: طول عمرى أقول سنسن أذكى ولادى .. أهو قدامكم .. خد الشهادة العالية فى سنتين ، وبكرة يخش الكلية يالله ياخوانا علقوا الزينات .. وبلوا الشربات .. وهاتوا فرقة ولاد ابو الغيط :trumpet: واللى يحبنا ما يضربش نار .. أحسن ولدنا إسمه على اللستة بتاعة حبايبنا الحلوين
    1 نقطة
  12. السلام عليكم و رحمة الله و بركاته طب ارجع يا ابني مارشيدير لورا انا لما اتكلمت في المداخلة بتاعتي كانت اجابتي علي جزئية "صدق" الطرف الآخر في علاقة انسانية ما و بعدين لما قريت مداخلات حضراتكم لقيتكم بتتكلموا عن الخبرات السابقة و يا تري بتأثر علي الوضع الحالي طب الله يكرمكم حد يحط ايدي ع السؤال و انا اجاوب علي طول...(وش مورسي الزناتي و هو بيجاوب و هيفحمكم عن المنطق...يا متعلمين يا بتوع المدارس امممم الخبرات السابقة يعني حالة مقارنة يعني صورة بتفرض نفسها علي الحضور مع ان طرف فيها غايب و طرف اخر مختلف حاضر بقوة طب من فين الصورة الذهنية دي بتتستمد قوتها؟؟؟ ببساطة لانها يا اما كانت جميلة اوي يا اما كانت قاسية اوي لو الحالة الاولانية بيبقي الواحد نفسه يعيش احساس اللحظة "اللي كانت"...بس هينسي حاجة مهمة اوي في العلاقات الانسانية و هي حالة "بكارة المشاعر"...أنا مؤمنة جدا أن اجمل اللحظات و اللي بتوطد اي علاقة انك تقدر تكتشف مع شريكك مساحات "بكر" جواك....يعني حاجات و مفردات و احساس حتي لو كان احساس غضب او غيرة او غباء مثلا عمرك ما مريت بيه قبل كده و ده اللي بيدي مؤشر ان الارتباط ماشي في طريقه الانساني الصح مشكلة الحالة اللي بتبقي فيها حد مر بتجربة رائعة انه دايما حاسس انها مش راح تتكرر تاني...و الحقيقة بحس ان اوقات بنتلذذ اوي بالماضي و معندناش اي يقين ان بكرة اجمل جدا لان الماضي نفسه في حد ذاته كان اصلا مستقبل لماضي قبله بنفضل نقيد احساسانا بسلاسل حديد تفضل تجربنا لورا و ممكن يكون قدامنا باب و حد بيخبط عليه بس من كتر الرجوع للخلف ايدينا مش راح توصل لاوكرة الباب و تفتحه و تعيش حياة بجد الحالة التانية لما بتبقي الخبرة اللي فاتت قاسية جدا و ساعتها الطرف اللي معذرة في اللفظ "تلقي الصفعة" بيبقي عايز يحمي نفسه و للاسف بيفتكر انه اكيد كان فيه خطأ ما...و الحقيقة ان الواحد بيحمي نفسه لما يبتدي يفكر ان الخبرة دي مهما كانت مؤلمة او مفرحة هي جزء من "خطة قدرية" محكمة جدا مش بمقدرو اي مخلوق انه يغيرها و كون انك تعثرت بها في مشوارك يبقي ليها رسالة ما.....و الشطارة انك تعرف تقرا الرسالة بدري بدري و احيانا بتفضل تتعثر في الطريق و تقع و تقف و تتكعبل و تتمرمرط و بعدين تقف تاني علشان لسه قلبك مقدرشي يقرا الرسالة اوي الوجع مبيكونشي في الشخص اللي اذاي شخص بقدر ما بيكون في قدرتك علي انك تقلل سقف توقعاتك من الالي قدامك و انك تتتحكم في مشاعرك..حقيقي تكون عفوية..لكنها كمان تكون بتحميك...بتحميك من انك تنجرح تاني او تنساق باراتدك المرة دي انك تتكعبل تاني مافيش زرار هضغط عليه و اقول انا هبتدي اي ارتباط و انا ناسي اللي قلبه...انا بحس ان ده كلام مش حقيقي ليه تلغي مساحة من حياتك انك كبرت فيها و اتعلمت و فهمت نفسك اكتر انا مش هقارن الشخص الحالي بالشخص السابق لكن الاجدي اني اقارن نفسي انا في الارتباط الحالي و نفسي اللي اتوجعت او فرحت في الارتباط اللي قبله....بتفرق كتير لانها ببساطة بتخلي الواحد يحط ايده بالظبط هو عايز ايه من الارتباط ده...و يفهم نفسه اكتر و يعرف المقادير اللي تعمل ليه الطبخة اللي تريح قلبه و معدته و دماغه يبقي كده الخبرات السابقة هتفرض نفسها ...يبقي بس نعيد برمجتها و نعيد فهمنا ليه بس أسوا ما فيها اتن الطرف اللي بيستدعيها يعيشها و كأنها حقيقية مع طرف تاني للاسف كل ذنبه ان جه في توقيت خطأ الاستغراق في التفا صيل الخاصة بيها مش بس كفيل انك تخسر شخص قدامك ممكن حقيقي يكون مختلف لا بيخليك اسير ل "وهم" استحالة هيرجع...لانه ببساطة لو كان هيرجع اومال يا ريس انت قاعد بتعمل ايه دلوقتي مع المودام(ع اعتبار ماسيكون يعني) معناها انك لسهواقف علي نفس الصفحة و مش عايز تقلبها و ده قرار اخدته بارادتك و مش المفروض ان الكون بحاله يتوقف لغاية ما حضرتك يعني تنوي تقلب الصفحة....الحياة هتمشي و الصفحات هتتقلب و انت لسه واقف محل سر فيه ملحوظة برضه عشتها من خبرات اللي حواليا الولد مباح له جدا أن يتحدث عن "تجاربه السابقة" و احيانا يعني بياخدها سكة علشان يخش للفريسة اللي بعديها المجتمع رباه ان فيه علاقة طردية بين عدد تجاربك و بين تصنيفك في البوطاقة انت رااااااجل يا واااااد ناسين ان ابسط امر بديهي انه لو زادت علاقات او تجاربك السابقة يبقي معناها بديهي جدا انك راجل اينعم بس للاسف غير ناضج...او مش عايز تنضج...يعني عجبتك حالة التأرجح في علاقة تبدأ بانبهار و تنتهي بانكسار و تمارس فيها دور ثانوي و تتلذذ ان تكرره مرات و مرات....معناها انك مش عايز تنقل للصفحة اللي بعديها و تتحمل مسئولية علاقة مستقرة ثابتة بكل عيوبها و بكل مغامرتها و ع الناحية التانية البنت استحالة تتكلم عن تجرابها السابقة.....ايون تطبيقا لمبدا البنت زي عود الكبريت و الامثال الخايبة ديت...(دي وجهة نظري في تراثنا العظيم....وش حد متهكم) سمعاكم ع فكرة....هتقولوا يف سركم ايه البنت الجريئة ديت....و طبعا دوت اللفظ الدبلوماسي للبنت المنحلة بس التجربة السابقة ممكن تكون ارتباط زواج أو خطوبة او حتي علاقة حب توسمت فيها خيرا مش من حق البنت انها تتكلم فيه لو مكملتشي....و الكلام هنا مش معناه ان الواحدة المفروض تسلخ في فروة شخص غائب كما هو الحادث في مجتمعنا.... الكلام هنا معناها ان محدش بيسالها يا تري انتي كويسة.....قلبك لسه طيب...احساسك لسه بكر....ثقتك في الناس موجودة و لا اتهدت...دايما بتقولوا ان الست مشاعراها جياشة لكن محدش بيمنحها مساحاة تمارس فيها طقوس المشاعر ديت و لو مارستها و اتكلمت عن انفعالاتها او انكسارتها او حتي انتصارتها...فهما قطعا امرأة متمردة.....و تجعل من انفسها اما اضحوكة من قبل بنات جنسها نفسه....يا فريسة في عين الجنس الاخر دي وجهة نظري الشخصية و تأملاتي الخاصة من واقع بعيشه في قصص كتير حواليا يمكن اخطيء و يمكن اصيب بس قطعا انا بتعلم و بحاول افهم الدنيا و افهم نفسي بمفرداتي المخرج عمال يشاورملي و يقولي ايه الرغي ده كله بس اعمل ايه انتو اللي ادتوني المكروفن و نقول الووووو.... (صوت اسامة منير في انا و اللاب و .....و ليلة رايقة جدا
    1 نقطة
  13. أنا عضوة جديدة شدني الموضوع جدا و الأروع إسلوب عرضه اسمحلي اشارك فيه و تكون dy أول مشاركة لي على هذا المنتدى :) [ احتار ماذا أقول ..عرفت أم أعرف فهناك فرق بينهم ؟؟ لقد عرفته و لكني لم أجهله فقد أحسست كأني أعرفه منذ حييت .. لم أعد أراه من حين . و لكنه ما زال يسكنني.. عرفت معه معني الأخاء و الرجولة ،،المرؤة، فروسية الرجال التي لم تعد موجودة الأن في عالمنا العربي ..علمت إن ليسوا كل الرجال سواسية (غلاظا ) فإن له من طيبة القلب ما تكفي لضم كل البشر داخله ..تعلمت منه كيف تحب وطناً ليس بوطنك فيكون بمنزلة الوطن عندك، تعلمت منه كيف تحمل فيض من المشاعر في نفسك دون أن تبوح به بل و الأنكي أن تكون قادر على سيطرة هذه الأحاسيس فلا تتعدي مشاعر الأخوة ؟ و عندها فقط عرفت إنه من اتقى البشر و انقاهم و ربما أتعسهم؟
    1 نقطة
  14. معليش بس يا جماعة عشان نحلل القرشين اللي دفعناهم من لحم الحي في الشهادة من هنا ورايح الكل ينده لي ويقول لي يا أ. د. سين سين ولكم عندي هدية .. الكشف عندي مجاناً لمدة إسبوع وقطع الغيار هاتبقى أصلية ...
    1 نقطة
  15. الله يبارك فيكم ... أخيراً بعد مجهود سنتين أينعم أنا تلميذ خايب واللي فيه داء مش بيبطلة وكنت باذاكر أخر شهر بس .. لكن بعون الله بنقدر نسد وبندخل الإمتحان بصدرنا وبتيجي سليمة . نزل يا عم صينية الفتة باللحمة والكل ياكل ويهيص وياخد لفة معاه وههو مروح كمان
    1 نقطة
  16. موقع مجهول الهوية, و مجرد فكرة... ليس لديها اى اعتماد و ليس لديها اى وجود فى الولايات المتحدة الامريكية.. يبقى ازاى عايز الناس تساعدك و بتلومهم؟ دى مجرد كورسات عالنت.. انا ممكن اجيب لك فيديوهات لمحاضرات من جامعة هارفارد و ستانفورد و اعمل جامعة ههههههههه ممكن تكون فكرتها كويسة علشان التعلم.. لكن ممكن يكون ليها هدف تانى برضه.. الله اعلم.. يعنى الموضوع غالبا حقيقى, و لكن فى النهاية.. انتا مش واخد شهادة. حتى الشهادات اللى بتتاخد اونلاين, علشان يكون معترف بيها فى امريكا مثلا.. لازم تكون حضرت على الاقل 30% تقريبا من عدد الكورسات داخل حرم الجامعة.. و لما تتكلم عن حرم الجامعة, فانتا بتتكلم عن مساحة لا تقل عن مساحة معينة و مبانى مجهزة و دكاترة معترف بيهم و غيره من الامور اللى موجودة فى اى جامعة معترف بيها. المختصر المفيد.. دى مجرد كورسات.. علشان تتعلم لنفسك بس.. لكن مش هتفيدك فى اى حاجة تانية. بالتوفيق باذن الله.
    1 نقطة
  17. كل عام وأنت بخير أخي زهيري . لماذا خصصتني بهذا السؤال ؟! بالمناسبة أنا لن أرشح نفسي للرئاسة في هذه الدورة ، ربما بعد أربع سنوات . :)
    1 نقطة
  18. توضيح هام من حزب الحرية والعدالة بكفرالشيخ لوحظ أن لغطاً ما قد أثير عن علاقة الأستاذ إبراهيم طلحة إبراهيم فرج المرشح رقم 4 علي قائمة حزب الحرية والعدالة بالدائرة الأولي ومقرها كفر الشيخ بالحزب الوطني ولهذا كان من الواجب علينا أن نوضح النقاط التالية:- 1- أن الأستاذ إبراهيم طلحة فرج منذ بداية انشغاله بالعمل السياسي ارتبط بمسارات الإخوان المسلمين في حركتهم المجتمعية والسياسة حيث شارك معهم في انتخابات المحليات عام 92 وتعرض لما تعرضوا ا له من تزوير وإبعاد 2-في دورة المجلس المحلي 1996/2002وتحت إلحاح من عدد كبير من المواطنين دُفع دفعا إلى الترشح على قوائم الحزب الوطني والتي لم يكن هناك وسيلة لدخول المجلس المحلى سواها بقرار خاص منه اجتهد فيه ولو لم يكن صائبا في ذلك 3- رغم أدائه الرائع في خدمة المواطنين من خلال عضوية المجلس المحلى لمدينة كفر الشيخ إلا إن تقريرا أمنيا رفع إلى أمانة الحزب الوطني بالقاهرة عن عدم تجاوبه مع خطى ومسارات الحزب وعن علاقات لم تنقطع بالإخوان المسلمين أدت إلى أن تصدر أمانة الحزب بالقاهرة قراراً بفصله من عضوية الحزب الوطني. 4- ثم خاض الأستاذ إبراهيم طلحة فرج انتخابات مجلس الشعب 2005 مستقلاً وتعرض لما تعرض له الدكتور حسن أبوشعيشع مرشح الإخوان المسلمين من منع للناخبين في غرب مدينة كفر الشيخ (حيث معاقلهم الانتخابية)من الوصول إلى صناديق الاقتراع . 5- بالإضافة إلى ا ن الأستاذ إبراهيم طلحة فرج شخصية معروف عنها النزاهة حيث انه يعمل مفتش تموين ولم يذكره احد إلا بصفة الشفافية والحرص على خدمة الاهالى والمواطنين بكل ما يستطيع ونظن انه سيكون نائب فاعل وجيد وخادم للمرحلة القادمة في البرلمان . 6- نؤكد أن اختيار الأستاذ إبراهيم طلحة فرج ليكون على قائمة حزب الحرية والعدالة تم باستطلاعات رأى شعبية مختلفة في مدينة كفر الشيخ وخارجها علما بأنه طيلة عضويته بالمجلس المحلى وقبل أن يفصل من عضوية الحزب الوطني بالتقرير الامنى السابق ذكره لم يتول اى موقع تنظيمي داخل الحزب كبيرا كان أم صغيرا لعدم تفاهمه مع قيادات الحزب بل انه كان سببا في الإطاحة بابرز رموز الحزب فى مدينة كفر الشيخ من رئاسة المجلس المحلى فى المدينة وكذلك الإطاحة بأمين الحزب في بندر كفر الشيخ والبعض يعتبر أن هذا انجازا يذكر له اثناء فترة وجوده في الحزب الوطني وكل ما يثار من اشاعات للنيل منه هي محض افتراء لتشويه قائمة حزب الحرية والعدالة وفي الأخير فإن الأستاذ / إبراهيم طلحة فرج من أوائل من انضموا إلي حزب الحرية والعدالة - توضيح هام من حزب الحرية والعدالة بكفرالشيخ
    1 نقطة
  19. و دي بالمناسبه من اسرار نجاح المحاورات فهي تفرق بين من ينتقد بأدب و من يجرح و يشخصن فتسمح للأول بالإستمرار و تقصي الثاني من الحوار تدريجيا الى ان يطرد لو عملنا كده في مصر يبقى حالنا سيختلف كثيرا
    1 نقطة
  20. و عايز أضيف حاجة كمان (( البينة علي من أدعي و اليمين لمن أنكر )) يعني متروحشي تلقي التهمة و تطلب من المتهم إنه يجيب دليل براءته
    1 نقطة
  21. الفاضلة همسات تحياتي لحضرتك الموضوع اللي حضرتك اخترتيه مطابق لإسمك فهو مجرد همسة مصرية في ضجيج الصراع الحالي و الذي بدأ من بعد الاستفتاء و الله أعلم إلى متى سيستمر في نقطة الناقد اسمحيلي أن أضيف أن الناقد لكي يكون عنده مصداقية يجب أن محايدا و ليس منافسا لمن ينتقده في نفس المجال أو يكون له رأي معلن يخالف رأي من ينتقده . و هو ما افتقدناه من كثير . وإجمالا مما ذكرتيه حضرتك في نقاط أربع .. لم نلاحظ في اسلوب نقد الصراع الحالي سوى التجريح و أصبح صاحب الصوت الأعلى .. وممكن حضرتك تضيفي بند خامس و سامحيني اسمه النقد السخيف وهو للأسف سبب أساسي لزيادة الصراع بين الأطراف مع أن هذا الأسلوب لا يتبعه إلا كل مفلس ليس لديه ما يقدمه أكرر كلام حضرتك و أتمنى أيضا من الله ان يكون اسلوب النقد مهذب وراقي وبعيد كل البعد عن الاسلوب المتدني في الحوار والتعدي علي حرمات الغير وان يكون الهدف من النقد الاصلاح والتغيير للافضل وليس مجرد الاساءه للغير .
    1 نقطة
  22. دون الدخول في تفاصيل حكم الحجاب .. فمشاركتي هنا هي فقط تختص بما لاحظته عند مشاهدتي للمقطع .. عندما رأيت هذا الموضوع و رأيت أنه قد جاوز الصفحتين من الردود قررت أن أشاهد المقطع أولاً قبل قراءة أي رد حتى لا أتأثر بهذه الردود .. و سأرسل هذا الرد بعد مشاهدة الفيديو ثم ساقرأ بعده الردود .. http://videohat.masrawy.com/view_video.php?viewkey=94b083de4f801af0d464 و قد شاهدت المقطع الخاص بالموضوع عاليه فكانت ملاحظتي الأولى بعد انتهائه مباشرة هي .. أين الجملة التي قال فيها حازم أبو اسماعيل أن من تريد أن لا تتحجب فعليها أن تخرج من الإسلام .. و استغربت (بل و حزنت على نفسي) أنني لم ألحظ قوله حيث فوجئت بنفسي فقط أستمع لجملة المذيع و هو يقول : "أنا كده ف مشكلة .. يعني حقول للواحدة الغير مُحجبة لو انتي عاوزة تفلتي من دا فتغيري العقيدة مثلاً .." و قد قال حازم صلاح أبو اسماعيل جملة سريعة جداً ربما حتى قبل انتهاء هذا المذيع من وضعه لكلام على لسان الشيخ حازم "لم يقله" لكنه قاله في سياق رده الذي نقلته عاليه بطريقة جعلت رد الشيخ المباشر و السريع جداً و الذي جاء ملتحماً بنهاية الجملة الغريبة التي لم يقلها الشيخ و هي الجملة الدخيلة التي قالها ذلك المذيع، فكانت كلمة الشيخ التي أحسبها من قبيل تكميل بنية الحديث حيث لم يكن من المتوقع أن يقول المذيع هذه الفرية على الشيخ بدون أن يكون الشيخ قد قالها .. فالجملة تحمل معنى لم يذكره الشيخ و تعدى ما قاله الشيخ بكثير حين قال أن من يدخل الكلية الحربية فعليه أن يلتزم بقوانينها .. و كذلك من كان مسلماً فعليه ان يلتزم بأوامر الإسلام .. و هذا معنى بديهي كلنا سواءً مسلمين (بجميع درجات الالتزام : ملتزم جداً - ملتزم - غير ملتزم بكل شي - غير ملتازم بأي شئ) كلنا لا نجد أي اعتراض على مقولة : أن من كان مسلماً فعليه أن يلتزم بأوامر الإسلام .. و لكننا لا ننسى أمر الرسول صلى الله عليه و سلم "ما أمرتكم به فأتوا منه ما استطعتم" لذلك كان تشبيه الشيخ حازم صلاح ابو اسماعيل في محله حين قال أن "لا إكراه في الدين" تشابه عبارة "لا إكراه في دخول الكلية الحربية" .. إلا أن تحوير هذا المذيع لمعنى المقارنة التي لا يختلف عليها اي مسلم ، و وضعه (في سياق الحديث المسترسل) من عندياته جملة جديدة تحمل معنى جديد لم يذكره الشيخ أدت لأن يستكمل الشيخ السياق و الجمل المسترسلة (بما فيها هذه الجملة الدخيلة و التي تحمل معنى تجاوز بكثير معنى المقارنة المقبول الذي فهمناه جميعاً من كلام الشيخ ليتجاوز هذه المذيع من عنده هذا المعنى و يقول أنه هكذا سيقول لمن ليست محجبة أنه لتفلت من دا ( و ما هوا دا؟ لا أدري إلا انه لوم المجتمع المسلم المحافظ لها و الذي يلوم كل مقصر عادي يعني)فقال المذيع مخترعاً من عنده جملة أنه سيقول لمن تريد أن تفلت من (دا) أن تغير عقيدتها .. و لما كانت هذه القنبلة و ذلك اللغم الذي وضعه ذلك المذيع للشيخ في طريقه و تحت موطئ قدمه .. فما كان إلا أن سبق لسان الشيخ موطئ قدمه في تسلسل الحديث فقال كلمة "بالظبط" - و راي الشخصي هو أن المذيع لم يكن ينبغي له ان يقول ما لم يقوله الشيخ و بناءً على السياق التالي للحديث بينهما يتبين ان الشيخ حتى قد أشار بالموافقة على أمر آخر غير ما قاله ذلك المذيع من الخروج عن العقيدة ، أي قبل ان يقول المذيع لفظة الخروج عن العقيدة .. مما ينفي عن الشيخ انه قد وافق حتى عليها ، و أن مولفقته بكلمة "آه" ثم بكلمة "بالظبط برافو عليك" كانت موافقة على المعني السليم للمقارنة كما سيتضح.. و لننظر لها السياق فيما يلي: =المذيع في الدقيقة 3:05 "أنا كده ف مشكلة .. أنا حقول للواحدة اللي هي غير مُحجبة لو انتي عاوزة تفلتي من دا" = الشيخ في الدقيقة 3:10 "آه" ---------- و ذلك قبل أن ينطق المذيع بكلمته التالية التي فيها لفظة الخروج عن العقيدة ------ =المذيع في الدقيقة 3:11 "فتغيري العقيدة مثلاً .." = الشيخ في الدقيقة 3:12 "بالظبط" ثم صمت لثانية و كأنه لم يكن يتوقع أن المذيع سيضع هذه اللفظة الغريبة التي تنص على الخروج من العقيدة بينما كان المتوقع هو أن يقول المذيع ""أنا كده ف مشكلة .. أنا حقول للواحدة اللي هي غير مُحجبة لو انتي عاوزة تفلتي من دا فهذا لا يصح لأنكِ قبلت بالدين فلازم تلتزمي باوامر الدين لأنك أصبحت كمن رضي بدخول بالكلية الحربية و عليه أن يلتزم بقوانينها" ، و بهذا يكون موافقة الشيخ ليست على هذا الأمر الذي اخترعه المذيع من عنده. و حيث أننا أشخاص قادرون على الاستماع الجيد و فهم ما يقال .. و حيث أننا أيضاً نعلم بوجود من استمع للحديث و هو يبحث فيه ليتصيد من الألفاظ التي يقولها الشخص ما يمكن تحميله أكثر مما يحتمل، لذلك فلا ينبغي لذوي العقول أن يسيروا وراء من تصيد هذا الموقف العادي جداً و الذي و حسب السياق عاليه ، لم يذكر فيه الشيخ حتى الالفاظ التي بنى عليها المهاجمون له هجومهم بل هي جملة دخيلة غير متوقعة قالها المذيع و لم يقلها الشيخ بل ان الشيخ لم يقل حتى معناها بل هو معنى جديد (الخروج من العقيدة - الخروج من الإسلام) .. شئ و الله العظيم يضحك (و يبكي) أن ننساق نحن الذي نستطيع أن نزن الكلام و نفهم معناه وراء هؤلاء .... خيبة أمل لا توصف .. من نبل التحاور أن يتغاضى الخصم عن خصمه إن علم أنه لم يقصد معنى معين حتى و لو تلفظ بما قد يحمل معناه طالما وقر في نفسه ان ذلك الخصم لم يقصده .. فليس من النبل في الحوار تصيد مثل هذا .. و أؤكد أني لا أقصد أن أقول بأن الشيخ حازم أتى بهذا اللفظ الغير مقصود لكن نبل الحديث يحتم علينا التغاضي عنه .. لا لا .. بل أن الشيخ لم ياتي منه حتى تلك الألفاظ ذات المعاني التي ذكرت .. ففي بداية طرحه للقضية قال "الحاكم من دوره أن يفعل ذلك .. و أن هذا الكلام عند تطبيقه الله أعلم يخلص في سنة ولا ف 20 سنة و برفق بالغ .. و بحنانٍ و مودة .. و صبرٍ و تؤدة .. مع شعور الناس بانهم معاً .. جميعاً في لُحمة واحدة .. و ليس بشئ أكثر من هذا) يعني عاوز يقول و ليس بعنف و ليس بإكراه الناس و حتى لو أخذ 20 سنة .. يعني واضح ما يعنيه .. و لذلك أنا مستغرب من لي المعاني و نسبة ما لم يقوله له !! لذلك لم أكن أتوقع أن يسير الناس الفاهمين النبلاء وراء من له غرض مثل النيل من الخصم بخساسة إما بتحميل ما قاله أكثر مما يحتمل .. أو بوضع على لسانه ما لم يقله بجد يا جماعة إنتوا مقتنعين إنكم بتناقشوا مقولة قالها الشيخ حازم .. و لا انتوا عارفين كا الكلام اللي فوق داه بس ماشيين مع الموجة؟ داه رأي الأولي في الفيديو و في المذيع و في رد فعل المهاجمون له في مواقع الفيس بوك و التويتر .. دلوقتي خليني بقى أبدأ أقرأ أراء عقول أعضاء محاورات المصريين .. سلام.
    1 نقطة
  23. الفاضلة مغتربة تحياتي لحضرتك أسمحيلي أجاوب على سؤال حضرتك من الشق السياسي و ليس الديني و هو على ما اعتقد الهدف من طرح حضرتك للموضوع النقطة الأساسية هي ظروف السؤال نفسه ... هل السؤال موجه له بصفة مرشح لمنصب ( رئيس جمهورية مصر العربية ) و لا مرشح لمنصب ( حاكم مصر ) ما هو المقياس الذي يمكن ان نبني عليه تخوفنا من أنه لو قدر الله و فاز الشيخ حازم في انتخابات الرئاسة هيقدر أصلا يطبق ما قاله هنا على أرض الواقع ؟ هل يمكن لرئيس ينتخبه الشعب المصري أن يستلم رئاسة الدولة و فيها برلمان وحكومة منتخبة من الشعب و جيش قوي ومن قبل كل ذلك شعب الثورة ... و بعد هذا كله يستطيع أن يتحول من ( رئيس ) جمهورية مصر العربية إلى ( حاكم ) مصر و المتحكم فيها ؟
    1 نقطة
  24. يقول الله سبحانه و تعالى (( إلا من رحم ربك و لذلك خلقهم )) و يقول جل و علا (( وما خلقت الجنّ والإنس إلا ليعبدون )) فالله سبحانه وتعالي يبين لنا في هاتين الآيتين أنه خلقنا لنعبده فنسعد بعبادته فيرحمنا . فالله سبحانه وتعالي غني عن تعذيب عباده .. خلقنا ليرحمنا .. و يسعدنا و يسكننا جنته يقول تبارك و تعالى في الحديث القدسي (( أعددت لعبادي الصالحين ما لا عين رأت و لا أذن سمعت و لا خطر على قلب بشر )) و يقول سبحانه في محكم التنزيل (( فلا تعلم نفس ما أخفي لهم من قرة أعين جزاء بما كانوا يعملون )) .. اللهم اجعلنا من أهل الجنه
    1 نقطة
  25. اولا اتفق معكم جميعا فى كل ما ذكرتوه بس عندى نقطتين فقط بس هانقل حكم ترك الصلاة لتوضيح رايى الصلاة فرض واجب على كل المسلمين ومن تركها كافر باجماع العلماء صح ؟ بس ده امتى ؟ لما ينكرها فى الاساس اما لو تركها تكاسلا مثلا يستتاب من الحاكم برضوا الحجاب نفس الشىء اول هل من لا ترتدى الحجاب ايه وجهة نظرها ؟ هل هى تتبرج ولا ترتديه مثلا لمحالفة التقاليد ( لو تعيش باوربا مثلا ) حتى تتقى الايذاء ؟ او ان والها ووالدتها مثلا يرفضون حجابها ؟ ( والله رايتها بعينى الاب والام بيشهروا ببنتهم لانها عايزه تلبس الحجاب ) ام انها لا تعتقد ان الحجاب فريضة من الاساس ؟ فى الاول والثانية لها حكم شرعى لانها مجبرة فلا اثم عليها ام الثالثة فهى تنكر امرا اساسيا فى الدين ومن اوامر الله وتخالف اراء كل العلماء يبقى كلام الشيخ صحيح ولا يدعو لاى ضجة اوافقكم لو كان الكلام على النقاب اما الحجاب لا يووجد من ينكره
    1 نقطة
  26. (( نعم تفعيل الفرائض التي لا شك ولا خلاف بين العلماء على فرضيتها هو أمر من واجبات الحاكم ( ونحن هنا نتكلم عن واجبات الحاكم من وجهة النظر الشرعية ) والرجل أتبع ذلك بجملة أن التفعيل يجب أن يكون بالتروي والصبر . )) النقطة دي من نقاط إختلافي الأساسية مع الإسلام السياسي أولا أ / ابراهيم ،،، ما دليلك لا أتكلم عن الدليل عن صحة الفرائض و لكن أتكلم علي إن من واجب الحاكم (( تفعيل الفرائض )) لماذا لا يوجد حد ترك الصلاة و حد إفطار رمضان و حد التبرج و حد غض البصر كيفية (( تفعيل الفرائض )) هنعين لكل مواطن بدلا من ملكين الحساب علي كتفيه ،، اثنين أمناء شرطة ؟؟ كيف يظن البعض أن من تركه الله للإنسان حرية و هو قادر أن يجعل كل الناس ميلمين مؤمنين ملتزمين ،،، ستنجح الدولة في فرضه !!! بحساب المصالح و المفاسد ،، و فقه الأولويات هل من المفيد أن تستنفذ إمكانيات و طاقة الدولة في محاولة تفعيل الفرائض علي شعب 85 مليون مواطن 95% منهم مسلمين ،،، و مش ماشيين ماسكين آزايز الخمرة في ايديهم و الفاحشة مش شائعه بينهم للدرجة الخطيرة بمعني آخر مش مشكلتهم الكبيرة في المقابل مفاسد تهدد بدولة شمولية تتدخل في أخص الشئون الشخصية للمواطن و الله أعلم هتستغل إزاي في الواقع أنا أكثر ميلا لأراء إسلاميين آخريين زي د/ العوا و حزب الوسط إن دي حرية شخصية و ليكن دور الدولة أن تبني الإنسان فيديو د/ العوا http://www.youtube.com/watch?v=7IqbF3RjQnk&feature=player_embedded
    1 نقطة
  27. أولا : أى شخص إلا رسول الله صلى الله عليه وسلم مهما كان هذا الشخص ليس من حقه أن يطلب من مسلم ترك دينه لاصراره على ذنب و لكن بالنسبة لكلام الشيخ حازم أنا رأيت مضمونه بطريقة أخرى و هو أنه يوبخ و يؤنب و يذم من يقول انه مسلم و ينكر فى نفس الوقت أحكام مجمع عليها من الامه أو أمور يطلق عليها المعروف من الدين بالضرورة مثلما قال النبى صلى الله عليه وسلم ( إن مما أدرك الناس من كلام النبوة الأولى : إذا لم تستحي ، فاصنع ما شئت ) فهل يقول النبى لمن لا يستحى افعل اى ذنب و لا تشغل بالك ؟!! بالطبع لا و لكنه يوبخ و يذم من لا يستحى فاعتقد أن الشيخ حازم يقول يا من تقول انك مسلم وتنكر اصول و احكام لا خلاف عليها فى الاسلام لا يستقيم اسلامك و انكار هذه الاصول فالاولى لك ان تؤمن بهذ الاصول و الا (انكارا و توبيخا) فاترك الدين ان لم يعجبك -- و الله أعلم
    1 نقطة
  28. أ / نور العين ،، ما دي لعبة إعلام قذر بيصور الأمر إنه مواجهة بين العسكر و الإسلاميين و ده لو نجح هيحاسب الإسلاميين علي المشاريب إستغلالا لبلهاء الليبرالية من أصحاب الإسلام فوبيا لأن أغلبية الليبراليين المحترمين ضد الوثيقة و ضد تطويل الفترة الإنتقالية
    1 نقطة
  29. والله من دقيقة واحدة كنت داخل افتح موضوع عن هذا الخبر بعد ما قرأته في مصراوي وكنت ناوي افتح الموضوع بعنوان" من يريد فرصة لمهاجمة الشيخ حازم يدخل هنا" وقلت خليها تيجي مني وطبعا انا متوقع مسبقا الكلام اللي هيتقال والتهويل والتضخيم وعارف مين اللي هينتفد لمجرد النقد واهي فرصة لمهاجمة اي تيار او مرشح اسلامي وعارف مين اللي هيدافع - وقبل ما حد يقولها اقولها انا " الشيخ حازم ليس فوق النقد وليس شخص مقدس " " وطالما رشح نفسه للرئاسة لازم يكون كلامه محسوب - بس عاوز اقول حاجة لهواة التضخيم، وياريت بس يتقبلوها ويفكروا فيها كويس لما الواحد يكون له ابن او بنت وعارف انه لو مذاكرش دروسه سيسقط ثم يأتي والده ليقول له " لو مش عاوز تذاكر وتجتهد يبقى شوف لك صنعة او سيب المدرسة للي يستحقها " ياتري لما الاب يقول لابنه كده يبقى يقصد انه يطلع ابنه من المدرسة ولا بيبقى بيحفزه للمذاكرة والاجتهاد - اللي بينتقد الشيخ حازم او اللي بيسمع اللي بيقوله وهو يفكر فيه بقلب المحب او حتى المحايد سيفهم ما قاله بنفس الفهم للمثال السابق اما من يريد الاصطياد والنقد للنقد بدون هدف ولاغاظة الطرف الاخر فسيرى الامر بطريقة مختلفة ويالا. نبدأ. هجووووووووووووووم
    1 نقطة
  30. صدقوني لو اجتمعتم كلكم كبيركم وصغيركم على صعيد واحد وتحديتوني كلكم بقضكم وقضيضكم وذكركم وانثاكم وصغيركم وكبيركم وانسكم وجنكم لتغلبوني كلكم نفر نفر ... وانا اتفرج ولو كنت العب بخمسين وزير :closedeyes: شطرنج ايه دا اللي باتحدى فيه لا ياعم ملناش بالحاجات دي .. بس قابلوني بلعبة البلوت .. لاهزمكم كلكم نفر نفر الذكاء والدهاء والمكر كله في لعبة البلوت :closedeyes:
    1 نقطة
  31. كنت اظن اننا احدثنا ثورة حقيقية تحدث عنها العالم الحر ووقف لها فى صمت يرقب احداثها وتداعياتها كنت اظن اننا مصريين جميعآ سنحتفل بالحرية لكنى خاب ظنى التقط بعض المغرضيين واصحاب المنافع وتجار الحروب الخيط عندما انتهت اعمال الثوار الاحرار ومعهم الشعب بالميدان وعملو على اسقاط اى شيء مخالف لمصالحهم ولنشاهد من كانو يتشدقون بحقوق الانسان الان يتصارعون على كرسي بالمجلس انها فاجعة ناهيكم عن تشتت الفكر الذى كان قبل الثورة يريد ان نثور ولهم مداخلات عظيمة كانت تحث على النظال الثورى واسقاط النظام حتى انهم كانو يريدون رأس النظام فقط وعليت مطالبهم ونحن معهم لاشك طالبنا بالتنحى ومن ثم بالتغيير لكن سرعان ما انكشف المستور الكل انكشف انها الاطماع وتم نصب المعركة فى جميع الميادين ومن اهمها ميدان الانترنت على الكيبوردات تخوين واقصاء الجميع تقمص شخصية المخلص كأنهم انبياء وتناسو انها سياسة وحنكة تمتلك مطالب لكن تحقيقها يتطلب وحدة صف كما فعلنا بالميدان انة الجهاد الذى افسد الثورة وصور بشعة وقذرة نشاهدها من اقصاء للفكر المضاد او المخالف ناهيك عن الشتائم والتنكيل واخراج الفضائح او الثغرات حتى لو مر عليها عشرات السنيين انها مأساة نخب مثقفة عندما تدخل على الفيس بوك تشاهد حرب شنيعة من كل التيارات واقصاء بل وتخوين حتى هنا اصدقاء لهم فكر ليبرالى واخرين لهم توجة اسلامى نقاش الى مالا نهاية تخوين وسب وتكفير والمخذى ان اشاهد هنا بالمحاورات اساتذة يحشدون اشخاص جدد من منتديات صديقة لمساعدتهم فى الهجوم على من يخالفهم الفكر والرآي اننا نعيش ماساة امتدت الى المحاورات التى عشقتها منذ ما يقرب من ال6سنوات وتعلمت منها الكثير وتفتحت على يدى مثقفيها عقول من مثلى وهم كثيريين لكنى صدمت من ترك الساحة والكلام الذى يطرحة البعض من تحريض علنى وترحيب يبرز ان من هو قادم وحديث الاشتراك معنا اتى بفعل فاعل وهناك مداخلات تقول بدون خجل عايزينك تولعها وتشعللها اين الادارة المحترمة من كل هذا العبث انى افتقد المشرفين فى محاورات المصريين وماهى نتيجة الفقد ان نشاهد مواضيع كل ثقلها هى السب واللعن والأقصاء والتطفيش لدرجة اننى قرات مداخلة لعضو يتباهى انة كان سبب مؤثر وعظيم فى طرد اعضاء ينتمون لفكر مضاد لفكرة اننا امام كارثة ظهرت عندما اصبحنا فى اواى حرية اتمنى الا نصل لدرجة اعلى من الحرية لانى اعتقد اننا سنصل الى ماهو ابعد من هذا العبث وأخشى التقاتل فيا مجاهدون على الكيبوردات يامن ترون الحياة بلون انتمائاتكم ارحمونا وارحمو انفسكم ويا أدارة الخروج من هذا العبث بيدكم فهل اطمع فى ان تناقشو تلك المصائب وترجعو لى محاورات المصريين محترمة كما كانت وستظل اننى اناشدكم راجعو المداخلات يامن تأمنون بالحرية اليس من الحرية الحوار العاقل الذى يتيح للجميع فرد وشرح افكارهم بدون اقصاء او تخوين او استعمال التكتل على الفكر من اجل اخراجة عن طورة وتغيير وجهتة عنوة ماذا نفعل غدآ عندما تأتى النتائج فى غير هوانا هل سيستمر التعارك والى اين تأخذنا الكيبوردات
    1 نقطة
  32. اوقات كتير بحس ان احنا بنلجأ لل "كبار" بنفتكر انهم فاهمين و بنكتشف في الحقيقة...ان احنا الاتنين لسه "صغيرين"
    1 نقطة
  33. لن اقوم بالرد علي الباز افندي لانه مازال مصمم علي استخدام اسلوب السخرية في الحوار وكل الشكل والتقدير لكل الاخوة المشاركين في الحوار واسلوبهم الراقي علي الرغم اننا نختلف في وجهات النظر الا ان الحب والحوار الراقي هو السمة الغالبة علي موضوعنا
    1 نقطة
  34. الله يبارك فيك اخي عادل و يا رب يكتبلك حج السنة الجاية ان شاء الله و حمدالله على سلامتك انت كمان فرحت لما رجعت لقيتك اسمك موجود هنا لان حضرتك و الله يشهد على كلامي انه صدق انك من الناس المحترمة جداااااااااااا و اي مكان يتشرف بوجود حضرتك فيه نخش ع الشغل زي ما بتقول قبل الحج بفترة يمكن 10 ايام تقريبا انا امتنعت عن الدخول للمحاورات بمزاجي لاني كنت شايفة حاجات كتير مش عاجباني و لقيتني بقيت زعلانة ان المكان الحلو اللي بنتجمع فيه كمصريين بقى اغلبه خناقات و اتهامات و حاجات كتير ما احبش انها تكون هنا لاني باحب المكان دا بجد المهم روحت الحج و رجعت حتى لسا و الله ما رجعت بيتي و فتحت اعيد عليكم و اقولكم اني دعيتلكم و دعيت لمصر و المصريين كلهم مسلمين و اقباط و قررت في نفسي و ان شاء الله ربنا يعيني على قراري دا اني احافظ على الصفحة البيضاء الله ربنا من عليا بيها ان شاء الله و ان شاء الله مش هاتيح فرصة لحد او موضوع انه يحرق دمي او يخرجني عن شعوري و اغلط او اقول شئ يضيع حجي او حتى اشيل في نفسي زي كا كنت شايلة من ناس معينة قبل كده و الحمدلله و الشكر لله قبل ما اسافر الحج كتبت على الفيس عندي جملة و كنت صادقة فيها مع نفسي و الحمدلله و هي اني باعتذر لكل حد زعلته و اني مسامحه اي حد زعلني و دا ينطبق على هنا كمان و في كل دائرة معارفي الدنيا صدقني مش مستاهلة و لا محتاجة لكده ابدا و اللي بيفضل و يدوم دايما العمل الطيب و المعاملة الطيبة و السيرة الكويسة ربنا يهديني و يهدي الجميع و يروق الحال و يحفظ مصر اللهم آمين
    1 نقطة
  35. حزب الحريه والعداله التعريف اول من خان الثورة المصريه واول المستفيدين بها ومش عاوز اى حد على الساحه غيره واى حدد ينافس اصبح كافر وفيه العبر تركوا الناس تموت فى الميدان وراحوا عملوا لقاء سرى مع سياده النائب السابق للقضاء على الثورة والمقابل البرلمان بعد اجتماعهم السرى مع سليمان زرعوا شرف فى التحرير وآوهموا الناس انه مطلب شعبى حسب ما خطط ليهم ولمعوه على الاخر ونزل شرف التحرير وترك فى البيت على الرف لجنه السياسات . والاخوان وانصارهم هييييييييييييييه ولبسوا العمه للشعب ومن ساعتها ملهمشى دعوة بالتحرير تانى وكل جمعه يطلعوا فيها القطط الفاطسه ويحاربوها على المنابر نزلوا بس جمعتين فقط من ساعه ما قامت الثورة الى الان واحده للاسقاط الجمل والتانيه جمعه ابو لهب فى التحرير ال قالوا فيها يامشير يامشير ولادك اهم فى التحرير . ويامشير يامشير انته الامير واشتغلوا على نغمه اللبرالى والعلمانى وكل ماتطلع جمعه رغم اى مكاسب للجمعه دى يبقوا لا على حامى ولا على بارد خدوا المكاسب واتحولوا من غمضه عين وضحهاها من المحظورة الى المحظوظه وده ال يهمهم البرلمان البرلمان طيب ماهما كانوا فى البرلمان المرة ال فاتت ولا عملوا اى شىء نهائى والتبريرات ربنا ما يحرمهم منها . موجوده كلها . على كل شكل وعلى كل لون يابطسطه . يتبع
    1 نقطة
  36. 1 نقطة
  37. فى الحقيقة أنا الان أجد نفسي مائلا للدكتور حازم صلاح أبو اسماعيل كرئيس لمصر لأنني أراه الأفضل من بين كل من اعلنوا الترشح للانتخابات الرئاسية حتى الان ولو لم يجد جديد الفترة القادمة و ياتي من هو أفضل ممن أعلنوا الترشح للانتخابات حتى الأن فإن شاء الله سيكون الدكتور حازم هو المرشح الانسب للمرحلة القادمة من وجهة نظري وسبب تفضيلي له يمكن في انني أشعر باخلاصه وسلامة نيته وقصده لهذا الوطن وهذه الصفات فى نظري هى المطلوبة في الفترة الرئاسية القادمة والتي يمكن إعتبارها استكمالا للمرحلة الانتقالية الحالية وهذا طبعا بالاضافة الي برنامجه العملي الذي قدمه
    1 نقطة
  38. العرض الي يعجبك ضعه هنا وأنا اقولك اذا كان المكان كويس واذا كان الكلام حقيقي ولا مش حقيقي..لو حاجة عايز تستفسر منها و لو صغيره قبل أو بعد سفرك ضعها هنا وربنا حييسر امرك إن شاء الله
    1 نقطة
  39. أعرف امرأة تبحث عن رجل لتحتمى به من الحياة ,, وأعرف رجلا يبحث عن امرأة ليحيا معها الحياة . الفرق بين الرغبتين شاسع ! لولا
    1 نقطة
  40. الاخت safaalabana دعاء جميل جدا محتاجينه كلنا في البلد دي يارب لك مثله...لكن المعظم عانينا من نقص المعلومات اول ما جينا البلد و ما كانش في حد يقولنا شخصبا ده اثر فيا جامد و لما شوفت المنتدي الجميل ده و الله الواحد نفسه اتفتحت لان فعلا الباكستان بيساعدوا الباكستان البنغالين بيساعدوا البنغالين و هكذا الا العرب الا من رح ربي طبعا ااسئل الله العظيم يوفق كل من في هذا المنتدي الجميل الي ما يحب و يرضي
    1 نقطة
  41. ياسبحان الله الفرق شاسع بجد لاء وامريكا اعدائكم فكر مريض بجد عشان نتلخم فى اعداء بعيد عنهم الراتب ده كان بيخدو مربى كلب الرئيس ال كان حطه فى قصر بمفرده من دم المصريين الغلابه ال متلئحين فى العشوائيات والمقابر ودول لوحدهم بيساوى كام دوله لوحدهم يعنى بالمختصر المزيل كام دوله رموها فى العشوائيات والمقابر احياء فى حين ان دخلنا السنوى من الدخل القومى للبلاد بيعدى امريكا وما وراء امريكا من كنوز ملهوفه فى بطونهم الشويه العصابه ال ربنا هيولع فيهم بجاز وسخ باعتراف السعوديه نفسها ان دخل بس قناه السويس بيعادل دخلها من البترول يعى السعوديه بالرخاء ال عايشه بيه ومعيشه امريكا معاها دخلها بيوازى قناء السويس ال لهفينه العسكر لوحدهم فى بطنهم الهى يطفحهوها ياشيخ . ده غير الذهب والبلاتين والبترول والغاز والسياحه ووو وهلمه جارة سيارات ال بى ام دبليو ال مصر جبتها للشرطه المصريه من دم الشعب مش موجوده فى الشرطه الامريكيه ولا الشرطه البريطانيه نفسها يعنى بريطانيا التى لاتغيب عنها الشمس معندهاش السيارات دى باختصار شديد الاجهزة الامنيه واخده فى بطنها دخل مصر والشعب مرمى فى الشوارع ربنا يولع فيكوا اه والله
    -1 نقاط
  42. خزب الحريه والعداله كفروا الدنيا واتهموها بالعماله نغمه العماله التى لايتوفقوا لحظه واحده عنها لكل من يعارض فكرهم المريض والوثنى لعباده رموزهم من دون الله فكفروا المسلمين ومدحوا فى الرافضه وكتب الشعر والشعراء فى حسن البنا وجعلوه فوق مراتب الانبياء احيوا البدع ما طاب ولذ منها حسب الاهواء والرغبات وما يوافق تشريعهم الجديد للدنيا ولا يكفوا حتى عن اتهامهم للعلماء الذين يظهرون على الجزيرة واتهامهم بالعماله للصهيونيه حتى العلماء لم يسلموا منهم بايعوا الخمينى وكتب فيها الشعر الخمينى زعيمى وامامى هد صرح الظلم لايخشى الحمام قد منحناه وشاحا ووساما من دمائنا ومضينا للامام ندمر الشرك ونجتاح الظلام ليسود الكون نورا وسلاما فى العراق اتهموا صدام حسين بالكفر بل اشد كفرا من الشيطان عندما حارب ايران وسرعان ما تبدل القول لديهم وحولوه من الشيطان المارد الى البطل المغوار فى حرب الخليج وايدوه فى كل الدنيا فسبحان مغير الاحوال والمبادىء اترككم الان مع اقوال علماء السنه والجماعه وارائهم فى الاخوان المسلمين من واقع الرابط الاسلامى حقيقتهم كامله من واقع العلماء http://vb.islam2all.com/showthread.php?t=58312
    -1 نقاط
  43. مهو ده الفيديو ال بيلفو بيه على النت اليومين دول الفيديو ده يدين الاخوان مش ال فيه اولا الشخص ده موتور اصلا بيجيب الكلام ويفسره على مذاجه على اساس ان الشعب عبيط يعنى محتاجين احنا تفسرياته وكلام واحد زى الحمزاوى ده ال لحس هو كمان بيادات العسكر وقال على المتواجدين فى التحرير بلطجيه والشخصيات ال جابها التانيه بتاع المخرجه دى ايناث الدغيدى وال معاها دول اصلا موجودين من زمن الزمن يعنى الاراء دى قديمه جدا تعدى الخمس ست سنين بس مشفناش عليها تعليق من الاخوان الا دلوقتى عشان يستخدموا ده فى الانتخابات ويصوروا للناس ان اى مرشح يبقى هو ده . والعالم دى اصلا خارج الجو السياسى من الاصل هى ايناث الدغيدى مرشحه فى الانتخابات ولا بتمثل الاحزاب السياسيه ولا ال معاها دول كان فين تصريح الاخوان يوم ما قالت الكلام ده . ولا تعليق طبعا . ومن امته الاخوان بيهمهم الكلام ده مهما تركوا شنوده ورجالته يسبوا الدين الاسلامى والقران وانتهاك اعراض المسلمين من قبل رجاله شنوده وسويرس ولا شفنا اى تعليق نهائى منهم منتدياتهم الى الان بتسب فى الاسلام والرسول والقران والله نقسه وبرده ولا تعليق من الاخوان ال المسلمين ومطلوب بقى من اللبراليين والعلمانيين انهم يردوا مكانهم ده واحد من رجاله شنوده طلع علنا وقال القران محرف ولا واحد منهم رد عليه يبقى قضيتكم مش مصر ولا الاسلام يبقى تسموا نفسكوا الاخوان وخلاص متتمسحوش بالاسلام لان التمسح عنا باطل بالصوت والصورة اهو اجيبلك بالصوت والصورة عشان متقولشى كلام مرسل ومن غير هدف والذعبلات دى لاحد رجال الكنيسه وهو بيقول ان القران اندس عليه ايات مزورة عشان تعادى النصارى هاتلى بقه واحد منهم علق عليه ولا دافع عن القران ولا على ال حرق المصحف لكن لو الراجل ده دخل الانتخابات هتلاقى الفيديوهات بتاعه سبه للاسلام والقران بتلف زى النحله فى الانتخابات تجارة رخيصه لكام كرسى هيخدوهم فى البرلمان والباقى هيتزور للوطنى وهما عارفين الكلام ده كويس
    -1 نقاط
  44. الرابع اهلا بيك فى السلخانه المفتوحه دى ربنا يسهل ونكمل عشرة عشان هتموتوا موت يعنى بعون الله
    -1 نقاط
  45. هديه مقبوله من صاحبه الانفراد بالخط الذتونى الاخضر ياريت بقه حد يفكر بحاجه كده زى دى . يعنى لوحه ونلعب عليها اخت دى بالظبط بس ازاى نعملها دى . وربنا يبقى اسد ال يوصل لفكرة زى دى بانها تكون متحركه ونبتدى المذبحه . قصدى اللعب يعنى . يعنى نبدء المشوار وعشان هديتك الجميله دى يبقى لازم احنا كمان نهدى احلى موسيقى لك ولكل ال شرفونا http://www.youtube.com/watch?v=T7sUpSoavL8&feature=related
    -1 نقاط
  46. هههههههههههههههههههههههههه زهر ايه بس ياعمنا قصدك مفهاش الهابيك او الدرجى هههههههه واضح انك حريف بس بتهزر راكب معانا
    -1 نقاط
  47. تبقى البلاطه كده نمشيها بخمسين رسمى
    -1 نقاط
×
×
  • أضف...