اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

لوحة القادة

  1. عماد حمدي

    عماد حمدي

    الأعضاء


    • نقاط

      6

    • إجمالي الأنشطة

      2994


  2. Howayda Ismail

    Howayda Ismail

    الأعضاء


    • نقاط

      5

    • إجمالي الأنشطة

      6454


  3. عادل أبو عمر

    عادل أبو عمر

    الأعضاء


    • نقاط

      5

    • إجمالي الأنشطة

      1242


  4. ابراهيم عبد العزيز

    • نقاط

      4

    • إجمالي الأنشطة

      2481


المحتوى صاحب التقييم الأعلى

عرض المحتوى صاحب أعلى تقييم في 11/18/11 في جميع الأقسام

  1. من المتابعة السريعة للصحف القومية وبعض الصحف الخاصة مثل اليوم السابع ومتابعة التليفيزون المصري يتبين للمتابع وجود لعبة ماكرة جدا لضرب هذا اليوم ووأده وتتمثل اللعبة في تصوير هذا اليوم على أنه يوم ( التيارات الدينية ) وأن هذه التيارات الدينية خرجت من أجل القضاء على وثيقة السلمي حتى تقوم بوضع الدستور حسب ما تريد وبالتالي يتم خلع أي صفة ثورية أو صفة شعباوية على اليوم بالطبع لعبة واضحة جدا لكل ذي بصيرة , ومحاولة لإفراغ اليوم عن مضمونه الحقيقي والذي يتمثل في أنه يوم يوجد فيه تيارات سياسية متعددة ومتنوعة وغير مقتصر على التيارات الدينية فقط , وأيضا هو يوم هدفع الأساسي ( ومطلبه الوحيد ) هو تحديد موعد لتسليم السلطة في أسرع وقت ممكن وبالتحديد قبل إبريل 2012 وليس بعد سنتين من الأن كما هو مراد هى ليست جمعة التيارات الدينية وليس جمعة إلغاء وثيقة السلمي هي جمعة شعبية متنوعة من كل التيارات والإتجاهات لتصحيح مسار الثورة ومنع أي محاولة لإطالة الفترة الإنتقالية لتفصيل نظام ( على المقاس )
    4 نقاط
  2. http://www.youtube.com/watch?v=7g89AiS8yDU&feature=player_detailpage الشيخ كان يقصد الجيش وليس المجلس العسكري الحاكم في خطبته ، ولا يري مانعا في انتقاد أداء المجلس علي الإطلاق الشيخ يطالب المجلس العسكري بعدم تأخير الإنتخابات وسرعة تسليم السلطة ويطالب بعودة الجيش لمكانه الطبيعي ليحمي حدود البلاد ويرفض أن يحكم البلاد رئيسا من العسكر ويري أن ما يصلح حال البلد ليس السوط والكرباج ( يقصد حكم العسكر ) وإنما إقامة الحق والعدل كما أعلن رفضه لوثيقة السلمي
    3 نقاط
  3. المنطقة الشمالية العسكرية مصطفى كامل
    3 نقاط
  4. شيء غريب جداً أن يزعم تيار معين انه يحمي الثورة وهو في الاساس التعلب اللي مسكوه مفتاح الكرار .. واعني هنا المجلس العسكري الاغرب ان تجد البعض بمنتهى السذاجة يصدق ذلك ويقنع نفسه يوم بعد يوم إنه هايسلم السلطة وإنه هايساهم في كتابة دستور محترم وإنه هايسمح بتكوين مجلس شعب حر يعبر عن رغبة الاغلبية وكل ده في المشمش لانها باينة من أولها
    2 نقاط
  5. مش مشكله نموذج ايه اللي يتطبق افغاني او ايراني او تركي او فرنسي المشكله انه يكون مفروض على الشعب وليس برغبته الحره المستقله انا شوفت وشوش نماذج كل التيارات اللي كانت موجوده النهارده سلفيين واخوان و ليبراليين و مالهمش ايدلوجيه محدده الكل كان على وشه نفس النظره الهاديه المليانه بالامل طبعا انا مكبوس شوية لاني كنت عاوز اننا نستغل فرصة الحشود اللي تخطت 2 مليون مصري ونقوم بالتصعيد ضد العسكر لكن الاغلبيه قررت انهاء اليوم والاكتفاء بارسال رسالة للعسكر اننا لسه موجودين وقادرين على الحشد مره تانيه وتالته مهما طال الوقت عن نفسي كنت اتمنى خلع الشرعية من العسكر واعتباره لايمثل القياده السياسية في مصر و تنصيب مجلس رئاسي مدني مؤقت يدير البلاد لحين انتخاب جمعيه تاسيسيه من 100 فرد بنفس آلية انتخابات مجلس الشعب لكن اللي اتناقشت فيه مع القاده وممثلين عن بعض التيارات اننا نحتفظ ببعض الكروت ولانلقي بهم جميعا في نفس اللحظة اليوم بوجه عام كان جميل ويبعث على التفاؤل ان الوعي الجمعي المصري لسه صاحي وفاهم ومتحد لكن ينقصنا بالفعل قيادة موحدة لها سلطة التصعيد واتخاذ القرار ,, الشيخ حازم حتى الآن عاجبني اداؤه الثوري جدا جدا رغم انه لا يتفق 100% مع الفكر التقليدي المحافظ الي يفضله اتباعه ومريديه
    2 نقاط
  6. الفاضلة نوران جزاكي الله كل خير على هذا الموضوع و جعله في ميزان حسناتك درس كبير يعطيه لنا الشيخ في منهج الاسلام في اختلاف الرأي و كما يطبقه السلفيون ممن فردت لهم الصفحات حتى طالت أعراضهم كلمات قليلة كافية قالها الشيخ ... كلمات مؤثرة جدا تهز كل ذي قلب حين يقول و عند الله تجتمع الخصوم و انا لا أكافئ من عصى الله في بأكثر من أطيع الله فيه اتمنى من الإدارة لو وضعت رد الشيخ هذا في نفس الموضوع الذي أغلق و الذي سجل الاتهام لتوثيق الرد مع الاتهام لاستكمال الموضوع في مكانه للتاريخ و لمن ياتي بعدنا ليقرأه . اللهم اغفر لنا ما شاركنا فيه من مناقشات تجاوز فيها حدود أدب الاختلاف فطال الشيخ بسببها ما لا نرضاه لأنفسنا . سبحانك اللهم و بحمدك نشهد أن لا إله إلا انت نستغفرك و نتوب إليك .
    2 نقاط
  7. على القناة الثانية أستضافوا سيدة كبيرة في السن بسيطة جداً فبيسألوها نازلة المظاهرات ليه .. فردت بمنتهى العفوية رداً يلخص فشل كل القائمين على مسئولية البلد بعد الثورة اللي تركناها لهم وقالت : الأسعار غليت وبقت نار .. ورغيف العيش لسه بنجيبة بالضرب وقدام عنينا الدقيق المدعم بينزل للفرن وبيقوم صاحب الفرن ببيعه وتهريبة عيني عينك .... والزبالة بنروح نرميها بإيدنا ومع ذلك لسه الحكومة بتدفعنا رسوم نظافة على فاتورة الكهربا !!!!!!
    2 نقاط
  8. أمانة بكره بعد صلاة الجمعة نسلم على المصريين ونفكرهم بالتسجيل وياريت نوهب وقت من اليوم لاخوانا فى الخارج لتذكيرهم بالتسجيل ومساعدة من لا يستطيع منهم ذلك انا متاح من الساعة 1 ظ وحتى التاسعة م 0504299803 مسموح بنشر الرقم لاى مغترب بالسعودية
    2 نقاط
  9. السلام عليكم و رحمة الله و بركاته استاذنا اهلا بحضرتك معانا في المنتدي واضح من مشاركة حضرتك انك لسه جديد معانا هنا هوت بس ده مش راح يمنعني مثلا اني اخش في حضرتك مباشرة كدهوت و اسالك هو حضرتك عايز تتجوز ليه؟؟؟ لو جاوبت السؤال ده صدقني هتلاقي مفتاح الخريطة لو حضرتك "اخترت" انك تتجوز....و انا بقول هنا اخترت لان اوقات بيبقي فهي ناس بتختار انها متتجوزشي سواء ولاد او بنات و بيعيشوا حياتهم مبسوطين ككائنات سينجلاوية او ظروف حياتهم بتضطرهم لكده و برضه بيختارو ده و بيكونوا مبسوطين لو حضرتك اخترت انك تتجوز...علشان الناس كلها يا بنتي بتتجوز و دي سنة الحياة و الكلام دوت...(انا مش بتريق ع فكرة) بس بنفس القياس يبقي حضرتك هتعمل زي بقي ما بيقول بقية كتاب "سنة الحياة" يعني مثلا لو بصيت علي صفحة 127 من كتاب "انا عريس جاهز....و العروسة انا عايز" هيقولك التالي: 1- حضرتك تختار"دينامو العملية" و غالبا ده عنصر نسائي يتميز بكونه كائن اجتماعي متعدد العلاقات و في نفس الوقت عندها من سرعة البديهة و اللباقاة اللي تقدر انها تفهم دماغ حضرتك الاول علشان تقدر ترتب اقرب الاختيارات مشابهة ليك و كمان بينفع لو الموضوع تأزم و لا حاجة بيتلقي عن حضرتك الصفعات و كدهوت 2- حضرتك تتعاقد مع اول محل حلواني علي تقع عليه عينك لما تنزل مصر المحروسة و تستعد لزيارات مكوكية بين البيوت المختلفة علشان تحاول انك تشوف العروسة المنتقاة لغاية دلوقتي علي فكرة انا مش بتريق...ده بيحصل فعلننننن....و اعز اصدقائي اللي كنت فاكرة انه بقي دماغ و حركات خطب الاجازة اللي فاتت بالطريقة دي...مقدرشي اقيم التجربة كاملة...بس اللي اقدر اقوله لحضرتك هو كان سال نفسه السؤال المصيري انا عايز اتجوز ليه...و كانت الاجابة اصلي تعبت من الطبيخ و الغيسل...(لانه في غربة و كدهوت) 3- حضرتك في الزيارات ديت تحاول انك تقعد مع العروسة لوحدكم علي اد ما تقدر علشان تحاول تكون لقطة عامة عنها طب نيجي بقي لو حضرتك قولت انا عايز اتجوز علشان الاقي النص التاني انا عايز اتجوز علشان احس انها لا هتيجي قبلها و لا بعدها انا عايز اتجوز علشان انا محتاج "اكتمل" في علاقة انسانية حضرتك لو من الفصيل المنقرض اللي لسه بيفكر بالطريقة ديت يبقي برضه الحل انك تعرف نفسك انت الاول تعرف بتحب ايه بتكره ايه بتشجع مين هتنتخب مين و تبتدي تعيش حياتك من هاذ المنطلق و صدقني هتلاقي "وليفك" في طريقك و انت بتعمل حاجة بتحبها حاجة ليك انت و مكنشي في بالك اصلا انك بتدور علي حد تاني وجود حضرتك طبعا في السعودية مافيهوش مساحة كبيرة للتقارب الانساني لكن خليني اقول لحضرتك تجربة عابرة و برضه مقدرشي اعممها الجالية المصرية في البلاد المختلفة بتعمل تجمعات ليها في مناسابت مختلفة انا شفت ده ف الامارات و قطر و سمعت عنه ف الكويت و بريطانياومن خلاله كانت بتحصل كتير من الانشطة الاسرية اللي ممكن يحصل فيها تقارب نوع ماو هناك بيتم التعارف فقط بداية التقاط اول الخيط و بعدين بقي حضرتك عليك اكماله طب ليه متقولشي ده في محيط عملك مثلا....يعني لو عندك صديق تثق فيه و يكون متزوج ليه متطلبشي من صديقك لو زوجته تعرف بنت كويسة و ع فكرة توجد كثير من العائلات المصرية في السعودية يعني مش لازم تتجوزها و تشحنها من مصر...قصدي يعني مش لازم تيجي من مصر و كدهوت و بعد كل الرغي دوت حضرتك لسه عايز تتجوز:) ربنا يسعدك يا رب و دايما دايما ادعي من قلبك اوي و يا رب تفرحنا قريب و يكون ليك من اسمك نصيب مش حضرتك المصمم...يعني ب "تصمم" فكرة...و تفضل مصمم عليها يبقي اوقن بالفرح...صمم ليه صورة في ذهنك و افضل متبت فيهاو باذن الله ربنا هيقر عينك بزوجة تكون جنتك في الدنيا و طريقك لجنة الاخرة صباحك يقين ان كل عطاؤه خير ع الهامش انا كل اللي قولته فوق دوت مجرد اقتراحات من مشاهداتي الحياتية ممكن اخطيء فيها و ممكن اصيب فقط اردت انا اتشارك بنصيب في رحلة التعلم اللي كل واحد فينا بيخطي فيها في الحياة الزواج هو تجربة خاصة جدا غير قابلة اصلا للتعميم بس خلاص
    2 نقاط
  10. لماذا لا انتمي الي حزب ديني.....؟؟؟؟؟؟ أسباب كثيرة جداً لكن أخترت أبلغ... و اهدأ كلام... ربما بصفة مبدئية فقط ما علينا لأن الإنتماء إلى حزب ديني ليس من ركائز الإسلام ولا يضير اسلامي شيء إن لم أنتمي إلى هذا الحزب. فأنا مسلم قبل أن أعرفكم وأنا مسلم قبل أن تكون حزباً وأنا مسلم بعد زوالكم ولن يزول إسلامي بدونكم لأننا كلنا مسلمون، وليسوا هم وحدهم من أسلموا ... ... لأنني أرفض أن انتمي إلى حزب يستجدي عطفي مستنداً على وازعي الديني قبل أن يخاطب عقلي هو حزب سياسي قبل أن يكون ديناً وهو يمثل الفكر السياسي لأصحابه ولا يمثل المسلمين. لأنني أرفض أن استجدي ديني في صندوق إنتخاب، فديني لا أستجديه من غير خالقي، ويقول : "أتمني أن يصل الدين إلي أهل السياسة.. ولا يصل أهل الدين إلي السياسة" فإن كنتم أهل دين، فلا جدارة لكم بالسياسة وإن كنتم أهل سياسة فمن حقي أن لا اختاركم ولا جناح على ديني الشيخ محمد متولى الشعراوى
    1 نقطة
  11. مرة كسبت في مسابقة حفظ قرأن والله العظيم استحرمت و خجلت اني احط الفلوس دي في جيبي او اصرفها لحاجة شخصية انا مش عارف الناس دي بيجيلها نفس ازاي تكسب بالبشاعة دي من الكلام في الدين وبعد كده يكلمك على الزهد والرضا بالقليل والصبر
    1 نقطة
  12. اعزائي المستمعين نحب نهني مستمع البرنامج استاذ مخ حلزوني...(مش دي ترجمة اسم حضرتك) و نحب نهديه علبة سمنة بمناسبة الصراحة المتناهية اللي شاركنا بيها الف مبروك استاذي منكن بقي تبتسم للكاميرا و كدهوت علشان ناخد صورة و انت بتستلم الجايزة الف الف مبروك و نكمل برنامج اتعلمي الصراحة و عيشي مرتاحة كان معكم لماضة....مزاجو رايق
    1 نقطة
  13. كما توقعت انتهي اليوم في التحرير بشعارات التيارات الاسلاميه وشعارات دوله دينيه لا مدنيه ولا غربيه ولا عزاء للتيارات اليبراليه التي شاركت في هذه المظاهره يارب تتعلم ياباشمهندس تيمور وتتعلم جماعه 6 ابريل ياريت تبطلوا تفرحوا بالاعداد الكبيره في الميدان بغض النظر عن العلم الذي يرفعوه والذي يكون غالبا ليس علم مصر طيب مش عاوزين تاخدوا النموذج التركي للدوله المدنيه علي الاقل اتعلموا من تونس وشوفوا راشد الغنوشي قال ايه بعد فوز حزبه في الانتخابات لكن يبدو ان النموذج الافغاني والصومالي هو اللي هيطبق في مصر
    1 نقطة
  14. هدلي بدلوي في الموضوع دا .. بما أني مُغترب أنا كمان .. و جربت أمشي في موضوع الخطوبة في الغربة ياعني إنسانه تكون مع أهلها هنا في الإمارات .. و مريت بثلاث تجارب مختلفين و فشلوا فشل كبير .. من البداية الأولي كانت فلسطينية و التانية كانت سورية و التالتة مصرية .. والتلاتة ترشيح من زوجة مديري في الشركة و الأتنين الأولانيين إترفض الموضوع من الأساس علشان أني مسيري مهما تطول الأيام أرجع بلدي مصر و أستقر فيها .. و أهلهم كانوا رافضين أنها تعيش في بلد غير بلدها .. شوفت برده موضوع مصرية .. و فشلت برده ، لية بقا أغلبهم ماديين جداً .. و عايشين طول عمرهم مع أهلهم هنا في الغربة و أخدوا علي مستوي معيشي مُعين .. و أنا لسة شاب في البداية الحمد لله رب العالمين الحال كويس و ميسور .. لكن مش هقدر أحقق لها برده كل أمانيها و لا هقدر أعيشها في نفس المستوي اللي هيا عايشة فيه مع أهلها .. لأنها إتعودت علي نمط حياه مُعين ، إتعودت أن كل اللي تطلبة أهلها ينفذوه .. متعبتش ياعني و لا عانت ،، و برده حتى لو هيا موافقة أهلها مش هيوفقوا .. و كمان ممكن في أي وقت تحت أي ظروف أنزل مصر .. و طبعاً مش هقولها خليكي بقا مع أهلك و أنا هنزل مصر !! لازم طبعاً تنزل معايا .. هل أهلها هيوفقوا .. أهلها اللي مستقرين و عايشين طول عمرهم هنا يوافقوا ان بنتهم تبعد عنه في بلد تانية غير البلد اللي قضت طول حياتها فيها و بعيد عن عينيهم .. ياعني أفتكر سألوني و هتسكنها فين .. قولت إستديو صغير علي قدنا لحد ما ربنا يرزقنا بالذرية الصالحة و بعدها أشوف شقه مثلاً .. يقولي بنتي تقعد في إستديو !! ياعم ما إيجاره في السنة أقل شيء أقل شيء 35 ألف درهم .. و معني كدة أني عملت إنجااااااااز لحد ما وضعي يتظبط ياعمو ، لقيته أحرجني بصراحة .. و حكالي علي العيشة و المستوي اللي بنته عايشاه .. الخ بصيت لنفسي كدة و قولت إنســـــــــــــــى و مشيت .. بس إستفدت خدت الجرأه أني ممكن أتكلم في موضوع جواز و الكلام دا .. أما لو واحده مش عايشة مع أهلها و بتشتغل هنا ، هو كويس لأنها بتعاني نفس اللي أنته بتعانية من موضوع العزوبية دا فتتلموا أنتوا الأتنين في بيت واحد و هيا شغالة و أنت شغال و هتبقي راضية لانها كانت عايشة نفس عيشتك بالظبط .. بس بالنسبة ليا رافضة لأسباب شخصية .. لذلك قررت لما أنزل مصر والدتي هيا اللي تختار واحدة من بلدي عارفه أصلها و فصلها و سألين عليها كتير .. و ليا شروط محددة 1- .... 2- ..... 3- .... شروط عامة بقول لوالدتي يا حاجة علشان منضيعش وقت دي شروطي .. و هيا تدور و تقولي لقيت فلانه بنت فلان و لقيت علانه بنت علان .. و دوري أني أشوف هيا تتناسب فكرياً بقا معايا و لا لا ، الشروط اللي طلبتها موجوده فيها و لا لا دماغها و تفكيرها و طموحتها .. و أسلوبها في الكلام .. و هما كام سؤال هسأله ليها و إجابتها و طريقه الإجابة نفسها هتحسم الأمر مبدئياً بالنسبة ليا .. و الموضوع يبقي واقف علي أني أصلي إستخارة و الموضوع خلص .. طبعا التواصل بعد كدة هيكون علي النت .. في الفترة دي تركز تسألها في كذا حاجة تشوف رد فعلها هتتصرف إزاي ياعني تكون أسئلة موضوعيه تستنتج منها البنت دي إية بالظبط .. تشاركها في مشاكلك مثلاً في الغربة و تاخد رأيها و تشوف هتحل المشكلة دي إزاي .. و بعد كدا كمّل حب و أغاني و كلام رومانسي ياعم براحتك ، بس خلي دايماً هدف المكالمة اللي قولتك عليه .. و متستعجلش أوعى .. بالنسبالي الأجازة الجاية ان شاء الله الصيف دا هنزل أشوف .. لقيت لقيت ملقتيش أأجل .. الجواز حياه تانية خالص الجواز وضع تاني خالص و مسؤليات الجواز مش مجرد واحدة تطبخلك و تغسلك و تكويلك .. بس . الجواز ياعني إنسانة تشاركك حلمك ، إنسانة طموحة شايفة بكرة أحلي و أجمل ، الجواز ياعني جسدين و روح واحدة .. الجواز مسؤلية .. الجواز ياعني تلاقي إنسانة تسمعك و تسمعها تحكيلك و تحكيلها .. الجواز ياعني الصبر .. الجواز ياعني إنسانه تبص للي أقل منها و تقول الحمد لله و تعرف إنها عايشة في نعمة .. الجواز إنسانة تفضفض معاها و تقولها اللي مضايقك و هي كذلك .. تبقوا إيد واحدة في كل حاجة ، في أي قرار .. تخططوا أنتوا الأتنين لبكرة .. ترسموا حياتكم بإيديكم .. لولادكم إن شاء الله ، الجواز مش مجرد أتنين مع بعض أكل و شرب و نوم و بس الجواز أكبر من كدة بكتيييير جداً .. إياك تستعجل أنا بحذرك أهو .. اللي حكيته ليك دا علشان أوصلك نقطتين :- 1- موضوع الجواز من الغربة مش بحبة و دا نابع من 3 تجارب مختلفة و فشلوا .. جنسية غير جنسيتي و ذكرت ليك السبب و من جنسيتي و ذكرت برده ليك السبب 2- الإستعجال بلاش .. يبقي الحل من بلدك عايشة نفس عيشتك و متربية في نفس البيئة اللي أنته أتربيت فيها .. و ربنا إن شاء الله يرزقك بالزوجة الصالحة و متنساش تدعينا علشان نيجي نفرح فيك ;)
    1 نقطة
  15. كان في فيلم قديم اسمه شنبو في المصيدة وكان فيه مقولة مشهور لشويكار بتقول فيها " إنت بتقول عز .... يبقى أنت اللي .... " وإسمح لي أعدل المقولة دي وأقول لك: إنت بتقول بن عساكر .... يبقى أنت اللي .... "
    1 نقطة
  16. جمعة تسليم السلطة | أهم ما جاء في كلمة حازم صلاح ابو اسماعيل من ميدان التحرير الآن #Tahrir #Egypt #Nov18 ** لقد اتعبتم انفسكم بعد 28 اكتوبر الماضي، وقد جاء 18 نوفمبر ونعلن انكم اننا عائدون من جديد . **اصبحت هناك صفوف مرابطة، المجلس العسكري اما ان يعمل من اجل الشعب اوسيلقي نفس مصير مبارك. ** دستور البلاد ليس عرضة للعبث أو اللهو . ** لابد ان نحرس الصنادئق والدوائر . **موعدنا 9 - 12 مرة آخري في جمعة جديدة للاجتماع مرة آخري في مليونية جديدة . ** نترك فترات زمنية محسوبة ونحددها بمواقيتنا وهذا أشهد عليهم ألف مرة . ** إذا حدث اي تلاعب في الانتخابات البرلمانية سنحتشد في نفس اليوم . ** أوجه ندائي إلي اخواني من اصحاب الاحزاب والائتلافات كونوا معنا كل جمعة. الشيخ حازم جاب من الاخر والمفيد
    1 نقطة
  17. بسم الله الرحمن الرحيم كثيرا ما يصف البعض أهل السنة بأنها احدي نقائصهم..و هي تقديم النقل علي العقل..و يعتقدون أن الموضوع مطلق..و يعتقدون أن معني تقديم النقل علي العقل..هو أن تأخذ النص بلا عقل..و من غير تفكير..و أردت هنا أن أوضح فقط معني الجملة التي يعتقدها البعض نقيصة..و هي علي العكس من ذلك تماما يقول الصحابة رضوان الله عليهم..تعلمنا الايمان قبل القرآن..فلما تعلمنا القرآن..ازددنا به إيمانا..و هذه الجملة قالها أكثر من صحابي جليل..رضوان الله عليهم جميعا..فما معناها..؟ معناها أن النص حينما يأتي في القرآن..أو علي لسان النبي عليه الصلاة و السلام..فإن أول شيء نفعله هو التصديق و الايمان به..لأنه صلي الله عليه و سلم كان لا ينطق عن هوي نفسه...ولا ينطق الا بوحي..لذلك فنحن نؤمن بما يقوله..ثم بعد ذلك نحاول أن نفهم النص..فهما موازيا للنص..و ليس فهما معارضا للنص. يعني مثلا ما ينفعش مع نص من نصوص القرآن اني أعامله زي معاملة الفلاسفة لبعض الحقائق..وهي الشك فيها ابتداءا الي أن يثبت اليقين..بل يجب أن أؤمن بها ابتداءا...ثم بعد ذلك أحاول أن أفهم ماذا أراد الله بهذا مثلا؟ يعني العقل مهم طبعا..و استخدامه لازم..و لكن أستخدمه..و أجتهد حتي أعرف مراد الشارع عز و جل من النص القرآني..أو من الأمر الذي أوحي به الي نبيه و جاء علي لسان نبيه..و هذا هو مفهوم أهل السنة لمقولة تقديم النقل علي العقل..ليس معناها خذ النص بلا عقل..بل معناها نؤمن ابتداءا أن كل ما أمر الله عز و جل به فيه الخير و المنفعة لنا .. سواء علمنا هذه المنفعة أم لم نعلمها..ثم نحاول أن نستخدم العقول في فهم مراد الله عز و جل من هذا الأمر..مع الأخذ في الاعتبار أحكام مشابهة أخري..حينها تضح الصورة. ولو كذبت كل نص يأتي بعقلك ابتداءا ثم حاولت اثباته بالعقل..لألغينا الكثر من نصوص الشريعة..ليس لأنها مخالفة للعقل..و لكن لأن الله تعالي وضعها من الغيبيات التي اختص بها نفسه عز و جل..يعني مثلا لو واحد حاول انه يكذب عذاب القبر..مع تواتر النصوص الشرعية فيه..وحاول اثباته بالعقل..هل سيتوصل لشئ؟..طبعا مستحيل لأنها من الأشياء التي يستحيل أن نراها.. لو أنكرنا وجود الملائكة..و الجنة و النار و حاولنا اثبات ذلك بالعقل..هل سنتوصل مثلا لمركبة فضاء في يوم من الأيام تستطيع أن تصعد الي السماوات لتشاهد الملائكة؟..بالطبع لا.. و قس علي ذلك الكثير من الأمثلة و التي امتن الله علينا بتصديقها غيبا..كما قال عز و جل.. "الذين يؤمنون بالغيب و يقيمون الصلاة و مما رزقناهم ينفقون".. فلو أن كل نصوص الشريعة خاضعة لسلطان العقل لما كان هناك غيبيات..و لكنها حكمة الله عز و جل.. أرجو أن أكون وفقت في توصيل المعني..
    1 نقطة
  18. هتافات مليون مصري في التحرير الآن الشعب يريد حازم أبو اسماعيل اللهم هيئ لمصر أمر رشد
    1 نقطة
  19. الله أكبر و لله الحمد الله أكبر و لله الحمد الله أكبر و لله الحمد هتافات التحرير الآن الشعب يريد حازم أبو اسماعيل الشعب يريد حازم أبو اسماعيل الشعب يريد حازم أبو اسماعيل الشعب يريد حازم أبو اسماعيل الشعب يريد حازم أبو اسماعيل الشعب يريد حازم أبو اسماعيل الشعب يريد حازم أبو اسماعيل الشعب يريد حازم أبو اسماعيل الشعب يريد حازم أبو اسماعيل الشعب يريد حازم أبو اسماعيل الشعب يريد حازم أبو اسماعيل و الله كفى بالتوحد نعمة بعد كرب هذه الشهور و من قبله كل تلك السنين اللهم هيئ لمصر أمر رشد
    1 نقطة
  20. الميدان فيه فرصة كبيرة جدا لتحقيق ما قامت من أجله الثورة في رأيي لو تم الالتفاف حول منصة الشيخ حازم صاحب الدعوة لهذه المليونية و يتم الغاء كافة المنصات لأنها تشتيت و تفتيت لقوة الميدان قوة الميدان بفضل الله أسقطت مبارك بعد أن كان حاكما على عرشه .. إلى سجينا ذليلا على سريره و قوة الميدان وحدها الآن بإذن الله قادرة على تحقيق مطالب المصريين أنا على اقتناع أن طلبات الشيخ حازم هي طلبات جميع المصريين بكل اتجاهاتهم الشعب أصبح مشتتا بين جميع التيارات و المجلس نجح في اللعب على وتر الاختلاف و ما من طرف برئ لأن الجميع ساهم إيجابيا أو سلبيا في تفريق كلمة الشعب بعد 25 يناير نحتاج لقائد هذا رأي سابق ذكرته ليلة 25 يناير و أعيده الآن لأني ما زلت مقتنعا به .. للأسف الدكتور محمد البرادعي يضيع حظه في التاريخ يوما بعد يوم بتأخره عن القيادة و كأننا ندفعه لها دفعا رغما عنه و كان الأولى أن يتقدم الصفوف مهما علت الأصوات ضده فكروا معايا كيف يكون شكل الميدان لو ظهر الدكتور البرادعي يده في يد الشيح حازم اليوم أو غدا الفرصة ما زالت قائمة في الميدان لو اجتمع هذين الاثنين فقط لاشتعل الميدان و توحد المصريون و قال المجلس سمعا و طاعة و سوف تحل المشكلة بين الاسلاميين و كل التيارات في مصر فقط لو أخلص الجميع النوايا في حب مصر قولا و فعلا
    1 نقطة
  21. يا ربّ الصّامتونَ عن الشّكوى أرح قلوبهم وارزقهم بثّ همومهم تحتَ سمائِك فتبلّلهم مطراً يغسِل أدمعهم ويفيض ببركاتكْ عليهم
    1 نقطة
  22. القائد ابراهيم منذ قليل المجمع النظرى لكيات جامعة اسكندرية شارع بوسعيد
    1 نقطة
  23. خمســـــة جاهلــــــي بينما كانت فتاة من بني قيقم تتمشى في الصحراء .. وجدت مصباحا عتيقا ،، فدعكته بيدها فخرج لها عفريت .. فتفاجات و قالت : يا الهي ، مااااااااارد ؟ فقال لها : لا سينجل فاغشى عليهما من الضحك .. و تزوجا و فتحا محل كنافة :lol: . ----------------------------------------------------------- في إحدى معارك العرب مع الفرس حيث سقط سيف مقاتل عربي فصرخ سيفي!! سيفي !! فرد عليه أحد جنود الفرس قائلاً سيفي ولا شتوي !! فضحك الجميع وتأجلت المعركة :D ----------------------------------------------------------- وجد رجل فارسي امرأة تبكي بحرقة ، فرق لحالها وسألها لماذا تبكين ? فاجابت لأن زوجي اسير.فقال اسير تفاح ولا برتقال? فضحكت المراة وتزوجت الفارسي وطنشت جوزها B) ----------------------------------------------------------- قال أعرابي لأبيه أصدقني القول هل كان جدي كريماً فقال له : كلا كان فازليناً .. فضحك الإثنين وفرحت العائلة وخرج أبيه من قبره ضاحكاً ليشاركهم الفرحه :D :lol: ----------------------------------------------------------- في عصر الجاهلية .. بينما يتمشى ابو لؤلؤة المجوسي في انحاء المنطقة التقى ببائع للنبيذ فقال له بكم اللتر فرد عليه البائع : بكم ولا زيدان ؟؟ فزاد انبساط ابو لؤلؤة وابتسم البائع , وعم الفرح على متجر الخمور , وكانت ليلة مليئة بالفواحش mft: ----------------------------------------------------------- ابان حرب طروادة ذهب اكيليس لمواجهة هيكتور امام حصن طروادة ، و ما ان وصل حتي نادي : هيكتور !! هل انت جاهز للتحدي لنري من الاقوي فينا ؟؟ فأجابه هيكتور : اقوي فينا ولا نستلة ؟ فسقط اكيليس من الضحك و نزل هيكتور و اخذوا يرقصون gt: ----------------------------------------------------------- حينما وصل ابى جهل إلى مصر ضمن زيارته الافريقيه ،استقبله عبد الحليم قائلا : من أين انت قادم يا ابى جهل ؟؟ فأجابه :من غانا ففرح العندليب مغنيا : غانا الهوى غانا و دمع الجميع و عم الفرح أرجاء المنطقة و صور احمد الحجار معهم فيديو كليب :lol: ----------------------------------------------------------- عندما كان صبية تلعب في الباحة الخلفية ، مر علهم لص ملثم يركض ، فساءلهم : الم تروا شرطي مر من هنا ؟ فرد عليه أخفهم ظلا : شرطي ولا بنطلوني ؟ فضحك الناس. كلهم و سلم اللص نفسه :lol:
    1 نقطة
  24. من سكات أهو ياعم من غير ما تتكلم :) هههههههههه
    1 نقطة
  25. يعني الرجل بيعترف بصوته انه دخل المكان و قعد يكلّم الشباب امال فين الانكار بقى انه ماراحش اصلا؟؟ ده دخل و كلم الشباب و كانوا خارجين معاه كمان و قال ان ادارة الجامعة نزلوا الفرقة الموسيقية و البنات من ع المسرح مش قال الكلام ده بلسانه؟؟ حتى كلام هشام عباس اللي احد الزملاء استشهد بيه بيقول فيه انه ما شافش حاجة و قال جايز يكون ده حصل قبل ما يطلع ع المسرح حنمسك في كلام واحد بيقول ما شافش؟؟ و نسيب كلام الرجل نفسه اللي قال رحت و دخلت و اتكلمت؟؟؟!!! هو الحقيقة بينكر كلمة " اقتحام " جايز يكون متصور الاقتحام بمعنى آخر ؟؟ كلمة اقتحام كما افهمها هو دخول الشخص مكان ليس له التواجد فيه و البقاء فيه رغم ذلك اما تعليقي على كلامه كالعادة لف و دوران و كلام محفوظ و ممل و مكرر برتابة و امثلته و تشبيهاته بعيدة كل البعد عن الدقة فهو يشبه حاضري الحفلة بمصابي السرطان!!! و طبعا قصة التخصص الأزلية والمثير حقا للدهشة انه لما قال له انت مش طبيب قال له يعني حافهم زي وليم هارفي؟؟ و لفت نظري الاحساس بالدونية يعني هو معتبر انه حتى في تخصصه لن يفهم كما فهم الطبيب الانجليزي اللي اسس علم وظائف الاعضاء!!!!:blink: الفكرة مش بس تقديس السلف في العلوم الشرعية لا ده تقديس للأسلاف في كل النواحي و شتى المجالات ألا يذكرنا ذلك بقوله تعالى : ( بل نتبع ما ألفينا عليه آباءنا) هو احساس بعدم الثقة ان لنا عقول نفهم بهما كما الاباء و الأجداد هل هو حقا يعتقد ان ما فهمه وليم هارفي المتوفي سنة 1657 افضل مما يمكن ان يفهمه هو كطبيب سنة 2011 ؟؟؟!!! النقطة دي ينبغي ان نفرد لها موضوعا مستقلا ما لفت نظري ايضا هو مدى انبهاره بإعجاب الشباب به و التفافهم حوله و لا أعلم ان كان ذلك مجرد عُجب بالنفس أم انه اراد ايصال رسالة واضحة كثيرا ما نراها هذه الأيام ان فكرهم موجود و مسيطر حتى على الشباب داخل حفلة الغناء !!! بصرف النظر عن صحة الخبر من عدمه و إن كنت أعتقد إنه صحيح لكن ليس بنفس الصورة المتداولة فى الأعلامأريد أن أرد على بعض النقاط: أولا: لفظ إقتحام فى الخبر يوحى للقارئ أن الشخص إستخدم القوة فى دخول المكان و هو المعنى القريب و هذا ما فهمه أغلب القراء و ليس كما تقولين إنه دخل مكان ليس مناسب له فلابد من توضيح هذا الأمر لتجنب الألتباس ثانيا:أن الرجل دخل المكان بدون ترتيب و لا سابق نية لكن وجد زحام مرورى عند المكان و إستفسر عنه و وازع حبه للدين تقدم للنصح ثالثا: لم يتقبل منه النصح فغادر بكل أدب و إحترام فلم نجد أنه سفه أحدا أو شتمه رابعا: أن الأعلام له دور فى تضخيم المشكلة بمعنى لو أن شخصا عاديا ليس معروفا إعلاميا قام بمثل ما فعله لم يهتم الأعلام بنشر الخبر و هذا لأن معظم أجهزة الأعلام من المهاجمين للأسلاميين و يتصيدون لهم الحوادث البسيطة خامسأ: الأدعاء بأن الأسلاميين بأنهم يقدسون السلف فى العوم الشرعية فالأفضل قول إتباع السلف و هم بدورهم أكثر الناس إتباعا للقرأن و سنة الرسول صلى الله عليه و سلم فهم يعملون تحت قوله تعالى (وما أتاكم الرسول فخذوه و ما نهاكم عنه فانتهوا) و هذا هو الضابط فإذا إختلف المعاصرون مع الأقدمون فى حكم شرعى يقدم حكم الأقدمون فهم أقرب للرسول صلى الله عليه و سلم و أعلمهم بالمقصود و قد زكاهم الرسول بقوله (خير القرون قرنى ثم الذين يلونهم ثم الذين يلونهم) و هم الثلاث القرون الأولى المفضلة عند أهل السنة (300 عام من عهد الرسول صلى الله عليه و سلم) سادسا: الأستشهاد بالأية الكريمة( بل نتبع ما ألفينا عليه آباءنا) ليس فى محله فالقاصى و الدانى يعلم أنها نزلت فى الكفار ليبرروا إعراضهم عن الحق و شتان بين إتباع الحق و البعد عنه ولذلك الأية كاملة ما قال الله تعالى (وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللّهُ قَالُوا بَل نَتَّبِعُ مَا أَلفَينَا عَلَيهِ آبَآءَنَا أَوَ لَو كَانَ آبَآؤُهُم لاَ يَعقِلُونَ شَيئاً وَلاَ يَهتَدُونَ) سابعا: قولك لفت نظرك إنبهاره بإعجاب الشباب به و التفافهم حوله هذا تقدير شخصى لأن الداعية المخلص لا ينظر لنتيجة دعوته كما حدث مع نبى الله نوح فقد دعا قومه لعبادة الله (ألف سنة إلا خمسين عاما) فلا كل و لا مل من عبادتهم و فى نهاية 950 سنة كانت نتيجة دعوته ( وما أمن معه إلا قليل) و أخيرأ: أقول رفقا بالدعاة إلى الله فلا شك أنهم أعلم منا بكتاب الله و سنة نبيه فلا نسئ الظن بهم و هم يتحملون مشقة و أذى الناس و مع ذلك يصبرون إبتغاء مرضاة الله و عملا بقوله {فَاصْبِرْ كَمَا صَبَرَ أُوْلُوا الْعَزْمِ مِنَ الرُّسُلِ}الأحقاف أخوكم
    1 نقطة
  26. يا باشمهندس لما تدخل مكان مش من حقك تتواجد فيه يبقى ايه؟ مش اقتحام؟؟؟ و الا هو الاقتحام كان يبقى مفروض بالرشاشات و البنادق الآلية ؟؟؟!!! لا هو طالب في الجامعة و لا من العاملين فيها و لا من منظمي الحفل و لا حتى من الحضور يبقى بيعمل ايه هناك؟؟؟ ده مكان خاص مش عام على ما أعتقد يعني يعني مش أي حد ماشي في الشارع من حقه يدخله ( بدليل ان فيه امن على الباب) يبقى لما هو يدخل ده ما يبقاش اقتحام؟؟؟ اوافق حضرتك لو ناس قاعدين يغنوا في حديقة عامة و مفتوحة مثلا ساعتها يبقى وجوده طبيعي و مفيش مانع لو مارس ما يعتقده من أمر بالمعروف و نهي عن المنكر (بالحسنى طبعا) أما دخول مكان خاص بلا حق قهو اقتحام و لا كلمة أخرى تليق في هذا المقام وتصرف الامن بإدخاله تصرف غير صحيح و خيانة للأمانة الوظيفية ( و لا الغناء - لو سلمنا بحرمته - أشد حرمة من خيانة الأمانة؟!) و يجب ان تتم معاقبتهم على ذلك المفترض بهم الحفاظ على الأمن و عدم ادخال من ليس له حق الدخول و هو كمان دخوله نوع من التحايل و ليس من حقه ( بكلامه هو و مش افتراء مني انه انتهز فرصة ان الأمن سلموا عليه و رحبوا بيه) ده مش تحايل؟ و بتزعلوا لما نقول ان السلفية يتبعون منهج الغاية تبررالوسيلة تحياتي
    1 نقطة
  27. كارلوس لطوف فى احدث ابداعاته
    1 نقطة
  28. أنا ما زلت مؤمن بأحاديث الرجم إلى ان اصل من العلم مرحلة تجعلنى اجتهد و يتبين لى من الادله عكس ذلك او ياتينى الخبر ممن اثق فى علمهم الشرعى و بالالة ايضا
    1 نقطة
  29. يافندم مش مختلفين الاربعة شهود دول على واقعة الزنا لو ما توفروش يتحول الادعاء على المرأة إلى قذف و يُجلد المدعي على المرأة وده شبه مستحيل ان يتوفر اربعة شهودعلى واقعة الزنا الا اذا كان الزنا بيتم في الشارع!!! و بعد الاثباتات اللي ربنا صعبها جدا فإن عقوبة الزنا اللي اوردها القرآن الكريم هي الجلد فقط و هي دي نقطة الخلاف اللي بيدور حواليها الموضوع كله إن عقوبة الرجم غير مذكورة في القرآن الكريم فهناك فريق انا منهم لا أعترف بأحاديث تخالف كلام الله تعالى ( و ذلك ليس بدعا مني مع وجود الكثيرجدا من الأحاديث المكذوبة و الموضوعة ) و فريق آخر يورد أحاديث و روايات و أقوال علماء رفعوها لحد المقارنة بكلام الله تعالى!! اعتقادي الشخصي و لا ألزم به أحدا أن السنة الصحيحة هي ما ورد على لسانه صلى الله عليه و سلم و ليس ما ورد عنه و هي تفصيل ما أجمله القرآن الكريم كبيان الصلاة و ركعاتها و كيفيتها مثلا فهو تفصيل لما هو موجود فعلا في كتاب الله جل و علا أما الروايات عن الرسول صلى الله عليه و سلم فهي " سيرة نبوية " و لا ترقى - في رأيي - لمنزلة السنة المطهرة كتشريع تحياتي و احترامي
    1 نقطة
  30. جزاك الله خيرا أستاذ تامر علي الفيديو واضح من الفيديو الجديد تراجع كبير في موقف دكتور محمود الرضواني وكان يحاول تبرير ما صدر منه في الفيديو القديم وقال إن الفيديو الأول تم تصويره من عدة أشهر وظهوره الآن هو محاولة للإيقاع بين المشايخ وذكر أيضا تقديره للشيخ محمد حسان !!! هجوم الشيخ محمود على محمد حسان فى الفيديو الاول لا نقاش في انه قاله بكل وضوح و الكلام ميحتملش اللبس و مينفعش يتجمل انا مش مع حد ضد حد لان كل شيخ منهم له مقامه اللى بحترمه و هفضل احترمه الى ان يتبين لى العكس بادلة لا شك فيها
    1 نقطة
  31. بص يا عمدة التقييم رجع والموجب كمان ..... ودة لازملة تفتيح مخ ههههههههههههههههههههههههه هتدفع ولا نقيم برة ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
    1 نقطة
  32. جزاك الله خيراً . وبانتظار تعليقات الذين هاجموا الشيخ حازم على ذلك .
    1 نقطة
  33. بالعكس يا فندم .. أنا فاهم الموضوع من أول مرة و الله :) . بس تعليقي بقول سبحان الله أقصد الصُدفة الغريبة دي .. بالنسبة لي ياعني ان الخاصية تتحجب و تاني يوم يحصل التطورات الجميلة دي و ترجعلي تاني !! أنا ليس لدي علم بما يحدث بكواليس الإشراف و خلف الستار .. علشان كدة بقول اللي حصل دا صُدفة جميلة علشان نيتي سليمه ياعني المسببات بقا معرفهاش ، بخصوص العضويات اللي سجلت .. الخ أكيد اللي عمل كدة ( مريض نفسي و إنسان ضعيف ) .. دا رآي الشخصي فيه تحيـــاتي
    1 نقطة
  34. دخل الاعرابى الى الحانه ونادى على الساقى قائلا اعطينى كأس رد الساقى : الكأس اخذه انبى فضحك الجميع و قتل الاعرابى الساقى لان الاعرابى كان زملكاوى -_-
    1 نقطة
  35. بردوا مالوش دعوة ومش من حقه يفعل ذلك وحقه الوحيد انه يقول رأيه في برنامجه فقط لا غير لكن يعتلي المسرح ويقول انا بأمر بالمعروف وبنهى عن المنكر ايه اللي وداه اصلا وايه اللي نزله اصلا ياريت يتعلم من الداعية السوري بتاع امبارح السؤال هو هل ما قام به تصرف صحيح من الناحية الشرعية أو لا؟ و الأجابة نعم لقول الرسول صلى الله عليه و سلم : (من رأى منكم منكرا فلغيره بيده فإن لم يستطع فبلسانه فإن لم يستطع فقلبه و ذلك أضعف الأيمان) أما إذا حكمت على الأمر بالهوى الشخصى الغير موافق للشرع فسترفضه مفيش شرع يقول انك تقتحم على الناس تجمعاتهم ثم تقول انا ادعوهم للمعروف وانهاهم عن المنكر يعني ينفع الاقي زحمة على خمارة اقوم داخل اشوف ايه سبب الزحمة دي اقوم الاقي نفسي بدعوهم للمعروف وانهاهم عن المنكر لفت نظرك زحمة ولما نزلت وجدت ان الزحمة دي بسبب حفلة غنائية التصرف الطبيعي انك تاخد بعضك وتمشي من المكان مش توعظلي فيهم وتقولي انا بنفذ تعاليم ديني طب نتخيل العكس كده حصل وجاء هشام عباس واقتحم محاضرة للشيخ وقاله ايه اللي انتوا بتعملوه ده قام قعد يغنيلهم في المكان ويفرض وجهة نظره وقناعاته عليهم اكيد هايموتوه ضرب بالنعال لانه اقتحم عليهم تجمعهم ياريت يخليه في حاله احسن لان كل الناس عارفة هي بتعمل ايه ومش مستنين شومان ده يجيلهم ينصحهم يروح ينصح نفسه اولى مرة ثانية أقول لا تحكم على الأمر باهوى الشخصى أو رأيى هو ده و إلا لا يوجد مجال للنقاش أما إذا كان لديك دليل من القرأن أو فعل و أقوال الرسول فقدمه و لكن أنا أعطيك مثال مختلف تخيل إنك فى مكان و فيه أحد يدخن و أنت تكره التدخين فستطلب منه أن يتوقف أو تنصرف كذلك فيه حفل راقص وفيه من إفساد الشباب فى منطقتك فبدورك إذا أرت الخير للشباب من الأفساد فتسدى لهم النصيحة و إذا لم يتقبلوها فستنصرف لو تخيلت نفسي في مكان به واحد يدخن هاطلب منه ان يطفيء سيجارته واذا لم يلتزم ساطلب له البوليس وممكن من غير ما اطلب منه ان يطفئها سأطلب له البوليس مباشرة لانه يخالف القانون وكثيرا ما نشاهد افراح في الشوارع بها راقصات ومغنيات وتدخين مخدرات وشرب بيرة وخمور لكن نأخذ جانبا ونمشي في شارع اخر لان هذا ليس شأني ولكن شأنهم هم وكل واحد متعلق من عرقوبه زي ما المثل بيقول وكما نقل لنا الاستاذ محمد ارى ان هذا الشيخ بتصرفاته الغير مسؤولة قد يحدث فتنة في البلد بتدخله السافر في امر لا ناقة له فيه ولا جمل والمفروض اقصى ما يفعله هو اعراضه عن ذلك الحفل لا اقتحامه له بإختصار لا تعليق هشام عباس ينفى اقتحام أحد الشيوخ لحفلته الغنائية بالمنصورة http://www.youm7.com/News.asp?NewsID=534569 هدانا الله إلى الحق
    1 نقطة
  36. السلام عليكم قام الآستاذ عادل أبوزيد مشكورا بمجهود يستحق الثناء في موضوع خاصية التقييم. حيث تم رفع استخدام خاصية التقييم السالب والإبقاء على خاصية التقييم الموجب. الإدارة
    1 نقطة
  37. السلام عليكم قام الآستاذ عادل أبوزيد مشكورا بمجهود يستحق الثناء في موضوع خاصية التقييم. حيث تم رفع استخدام خاصية التقييم السالب والإبقاء على خاصية التقييم الموجب. الإدارة
    1 نقطة
  38. على فكرة أنا قرأت البرنامج الانتخابي لكثير من الإسلاميين، ولاقيت إن عندهم تصور شامل لكل مشاكل البلد (ابتداء من تحديد حد أدنى للأجور- الاكفتاء الذاتي من الزراعة- العدالة الاجتماعية- التأمين الصحي- نشر الأمن -.......إلخ)، وعندهم حلول منطقية وجميلة جداً لك المشاكل.. طبعاً أنا لا أنكر إن في بعض الأشخاص محسوبين على الإسلاميين لكنهم في الحقيقة بيسيئوا ليهم، ولا يمثلوا رأي الأغلبية... المهم أنا كنت داخل بس عشان أقول: إن الفرق الوحيد بين الإسلاميين وغيرهم في السياسة، هو إن الإسلاميين بينظروا إلى الدنيا والآخرة معاً، أما غيرهم فلا ينظروا إلا إلى الدنيا فقط.. هايوضح مقصدي أكثر الآية الكريمة: {... فَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا وَمَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ خَلَاقٍ (200) وَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ (201)} سورة البقرة
    1 نقطة
  39. 1 نقطة
  40. اهو حاجة بيرفعوا بيها روحهم المعدنية صحيح .. احسن بعد انتخابات تونس بقت روحهم المعدنية فى الارض ! خد دي بدل التقييم .. شوية كمان و الورد يتمنع .. بحجة إمتصاص الأكسجين ;)
    1 نقطة
  41. إلى الأستاذ إنسان مخنوق أنا أنتقلت من محل إقامتى فى الدقهلية إلى المدينة منذ ثلاث سنوات فالمدينة تمتاز عن باقى المدن الجديدة بجوها الرائع فى الصيف و نظامها التخطيطى لكن تحتاج إلى إستكمال المشروعات الباقية مثل الجامعات و القرى السياحية و الذكية و أيضا هناك بطئ نوعا ما فى تسليم الأراضى فى الأحياء الباقية الثالث و الخامس لكن عندما تكتمل هذه المنشأت ستكون إن شاء الله واحدة من أجمل و أفضل المدن الجديدة و يميزها أيضا قربها من الميناء و المشاريع الصناعية و الملاحظ فى الفترة الأخيرة تزايد أسعار الأراضى نظرا للأقبال عليهافالأسعار زادت خلال الشهرين الماضيين بنسبة تتراوح بين 20-30% و أفضل المناطق الحالية للشراء بأسعار مناسبة هى الثالث و الخامس و إن كان الخامس أقل نوعا ما لكن لن تستطيع السكن فيه قبل 3-5 سنوات على الأقل حتى إستكمال الخدمات فيه لكن مستقبله أفضل من الأحياء الحالية من و جهة نظرى و سيتم طرح الحى السادس بالقرعة و يتميز بوجوده بمدخل و قربه من وسط المدينة و كذلك جامعة الأزهر و بالتوفيق إن شاء الله أخوك مهندس أبو يوسف
    1 نقطة
  42. إلي الاستاذ / إنسان مخنوق لو حضرتك مش من دمياط وعايز تقدم فيها كل المطلوب منك تعمل عقد إيجار في أي مكتب عقاري إن شالله حتي في قرية المهم تكون تابعة لمحافظة دمياط أو محافظة الدقهلية أو بورسعيد و أكيد هايكون لك اصحاب او قرايب في اي محافظة من الـ 3 دول او حتي لو ملكش اصحاب هاتروح تأجر شقة في أي مركز او قرية او مكان رخيص وعلي فكرة إيجار صوري يعني من الآخر هاتدفع للمكتب 200 جنيه او ماشابه وتاخد العقد وهايطلع معاك المؤجر اللي هايجيبه المكتب وتوثقه في الشهر العقاري وفي نفس اليوم تروح تعمل بطاقة رقم قومي ( مستعجل ) تقريبا بـ 30 جنيه وانت بتكتب البيانات اكتب محل الاقامة الجديد وارفق صورة العقد مع اوراق البطاقة وخد معاك اصل عقد الايجار والموظف هايثبتلك محل الاقامة الجديد والف مبروك بقيت من مقيمين اي محافظة تحب تكون مقيم فيها ، نقول تاني بإختصار 1 - هاتروح لمكتب عقاري تعمل عقد ايجار وتفهمه انه عقد صوري بكل صراحة بهدف تغيير محل الاقامة وماتقلقش ده موضوع عادي جدا بالنسبة لهم وقانوني 100% وهاتدفعله فلوس علشان يسجله شهر عقاري وخليه يحط شرط الاخلاء برغبة المالك ( هما عارفين الكلام ده )علشان يبقوا مطمنين بس . 2 - هتوثق العقد في الشهر العقاري 3 - ها تروح تقدم علي بطاقة رقم قومي مستعجلة لتغيير محل الاقامة وهاتكتب محل الاقامة الجديد ( وده شيء متعارف عليه جدا سواء أيام التقديم علي الوظايف او اي شيء مرتبط بتوزيع اقليمي ) * نصيحة لما تعمل الموضوع ده اعمله في اي قرية او مركز تابع لدمياط او الدقهليه علشان ماحدش يستغلك في المنصورة او دمياط علشان المدن بتبقي اغلي والمكاتب اللي في القري والمراكز متساهله جدا في الموضوع ده وعارفينه * مفيش حد هايقدر يمنعك تاخد ارض في بلدك حتي لو كان رئيس جمهورية ولا وزير انت مواطن لك كل الحقوق لا تترك حقق ولا يضيع حق ومن ورائه مطالب وياريت حد يقول للوزير إن كان هو مصري فا إحنا مش هنود
    1 نقطة
×
×
  • أضف...