لوحة القادة
المحتوى صاحب التقييم الأعلى
عرض المحتوى صاحب أعلى تقييم في 12/14/11 في جميع الأقسام
-
موضوع خفيف فضلت وضعه في باب هدى الإسلام . لاشك أن الكذب من المحرمات في كل الأديان ولا شك أنه لا يوجد في الإسلام كذب أبيض أو كذب أسود. و لكن أحيانا يقع المرء في مأزق , حيث أنه لو صرح بالحقيقة في امر ما قد يتسبب في مشكلة كبيرة لنفسه او لغيره. فهل من مخرج ؟ نعم هناك مخرج يسمى بال( معاريض ) ما تلك الكلمة الغريبة؟ :unsure: المعاريض (هي التورية في الكلام لإيهام السامع بمعنى غير مقصود لصرفه عن المقصود)؛ لما جاء في الآثار بسند صحيح، من قول عمر بن الخطاب رضي الله عنه: "أما في المعاريض ما يكفي المسلم عن الكذب" وقول عمران بن حصين رضي الله عنه: "إن في المعاريض لمندوحة عن الكذب" ولتقريب الأمر أضرب بعض الأمثلة الطريفة التى نقلتها من مصادر عدة: كان إبراهيم النخعي إذا أتاه أحد يكره الخروج إليه جلس في مسجد بيته وقال لجاريته: قولي له هو والله في المسجد. ومنه قول ابن جبير للحجاج حين أراد قتله وقال له ما تقول ؟ قال : قاسط عادل :happy: . فقال الحاضرون ما أحسن ما قال - ظنوا أنه وصفه بالقسط والعدل - قال الحجاج يا جهلة سماني مشركاً ظالماً ثم تلى ( وأما القاسطون فكانوا لجهنم حطبا) الآية ( ثم الذين كفروا بربهم يعدلون ) ودعي أبو هريرة رضي الله عنه إلى طعام فقال : إني صائم ، ثم رأوه يأكل فقالوا : ألم تقل إني صائم ؟ فقال : ألم يقل رسول الله صلى الله عليه وسلم : صيام ثلاثة أيام من كل شهر صيام الدهر :P وحين مات ابن لأبي طلحة فقال كيف الغلام قالت أم سليم هدأ نفسه وأرجو أن يكون قد استراح وظن أنها صادقة ..................................................................................................3 نقاط
-
خير اللي هو إيه ؟ يروحوا يزرعووا خيار وخس مثلاً ونشوف الإنتاج والخير ولا إيه بالظبط ؟ لو الامور السياسية بتمشي بالإحساس كانت الدنيا خربت يا ميدو وإلا كان إحساس الكثيرين إن الإسلاميين هايودوا البلد في داهية كان يبقى صحيح والدنيا كانت ولعت من غير ما الناس دي تاخد فرصة في الحكم .. صح ولا خيار برضوا ؟ وبعدين خلي بالك على مستوى العالم كده ... هناك دائماً حركات سياسية مجتمعية لا تسعى إلى أي حكم او أحزاب أو أو أو لكنها تُسمى حركات ضغط زي 6 إبريل وكفايه ومواطنون ضد الغلاء و و و و و وبالتالي خير إيه اللي إنت عاوز تشوفه منهم غير إنهم غيروا تاريخ مصر منذ أن ظهروا من سنوات قليلة جداً وقت أن كان الشعب المصري كله ماشي جنب الحيط وبيربي العيال وعايش اليوم بيومه ؟ الشيء الأخير عاوز تشوف الخير ؟ شوف موقف مبارك وعصابتة من الناس دي قبل الثورة .. ومعاهم الأخوان بالمناسبة واللي تلاقي مبارك بيكره اللي جابوه ومش طايق سيرته ... يبقى هو ده الخير كله بعد الثورة3 نقاط
-
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته خلوها تكون ساحة للاحلام اللي اكيد مش مستحيلة خلونا نجدد ايماننا ان كل يوم و كل لحظة ممكن يكون عمر جديد خلونا نطلع مارد الاحلام من القمقم اللي اتسجن في السنة اللي فاتت و تعالو نحلم سنة 2012 لونها ايه طعمها ايه انا حطيت امنياتي....في توقيعي يا تري انتوا تحبوا تتمنوا ايه و تكون دي بصمتكم للسنة اللي لسه هتتولد يا رب سنة جديدة عمر جديد و نقطة و من أول العمر2 نقاط
-
اللى عاوز يعرف أحب مكان لقلب البرادعى فى نيويورك وهو البار الأيرلندى -أو يحب يروح يسكر معاه الراجل الخمورجى ده- كما نشرت جريدة الفتح وكما قال "الشيخ" خالد عبدالله يتفضل يدخل الموقع بتاعه: ادخل يا مسلم وشوف الفجر والفسوق فى البار الأيرلندى2 نقاط
-
الحقيقة صدمني اليوم ان اجد بالجرائد تلك الدعوة من الصحفيين والاعلاميين إلى وقفة احتجاجية يوم الاحد القادم عادل حموده سعد هجرس عبد الله السناوي مجدي الجلاد ارباهيم عيسى وائل الابراشي خالد صلاح وغيرهم من أعضاء مجلس نقابة الصحفيين يدعون لهذه الوقفة الاحتجاجية .. لماذا لرفضهم الهجمة الشرسة على حرية الصحافة والاعلام و ترويع الاعلاميين كما ترفع شعار لا لحبس الصحفيين في قضايا النشر و اعلان التضامن مع زميلتين بجريدة الفجر صدر ضدهما حكم بالحبس شهرين مع ايقاف التنفيذ ثلاث سنوات وغرامة خمسة آلاف جنيه والسبب للحكم القضائي هو القضية المرفوعة من يوسف البدري ضدهما بعدما سجلا له بدون اذنه أوعلمه في منزلة قيامه برقية شرعية بأجر الحقيقة وحتى تكون الافكار مرتبه انا ضد كل أشكال الدجل والشعوذة بأجر أو بدون أجر وبرغم أن الرقية الشرعية حق ووردت في الشرع .. غير أني لست أرى أن يأتي شخص غريب ليرقيني وأفضل فعل ذلك لنفسي بنفسي .. الزوج يرقي زوجته أو الزوجة ترقي زوجها و أولادها والاب مع عياله والام مع اولادها وهكذا ومن ناحية اخرى .. لا ارتاح ليوسف البدري منذ وقعت عيناي عليه منذ عشرون عاما ونيف مضت لكن ما أثار حفيظتي في الأمر .. ان كثير من أهل الثقافة والعلم او من يدعي ذلك .. يهاجم بشده وقفات واحتجاجات فئوية لعمال او موظفين هنا وهناك غير ان المثير للدهشة ان الوقفة هذه المرة جاءت من اهل الصحافة والاعلام والتنوير لو كانت بسبب تلقي بعضهم تهديدات - وإن كنت أشك ان القصة بهذه الضخامة - لهان الأمر وبالتأكيد أنا ضد تهديد كل صاحب فكر وقلم جريء ومع نشر قضايا الفساد التي تهم شعب مصر لكن وقفة واحتجاج لغرض إلغاء الحبس في قضايا النشر .. هكذا بالمطلق .. غير مقبول كيف يعقل ان من يمتلك سلاح فتاك مثل الاعلام لا اضع له عقوبة رادعه من حبس وخلافه لزجر وردع أهل الأهواء والتدليس وأصحاب المصالح كيف لا أحمى المجتمع من شرور العابثين بأدمغة الخلق وعيونهم ووعيهم في صحافة واعلام هل وصل الاستبداد بمن يفترض فيهم العقل والحكمة هذا الحد الذي يطالبون فيه أن يكونوا فوق البشر وكأن الصحفي والاعلامي يقول ببساطه أنا فوق الكل ولا تطالني عدالة القصاص والجزاء الأغرب .. أن تأتي تلك الدعوة والاحتجاج من فريق ساقط الأهلية وفاقد المروءة أصلا والقائمة تطول والأكثر غرابة أن يتضامن معهم صحفي شريف أو أكثر تحت عنوان انصر أخاك ظالما و مظلوماً.. وكأن الموضوع حمية وعصبية هل صحيفة فضائحية صفراء مثل الفجر وأمثالها تستاهل الواحد يناصرها في وقفة احتجاجية كان أولى بهم وأجدر أن يجتمعوا على إقرار ميثاق شرف للمهنة يلتزم به الجميع ويوضح لائحة المخالفات ويحدد عقوبات أين العقل يا أصحاب العقل2 نقاط
-
الحياة كم من المشاعر لا يمكن ان تستقيم بدونها ابدا الحياة خليط من الحب الحنان الدفا الاحتواء2 نقاط
-
يا محمد يا نبى الله .....بقلمى ...اتمنى ان تعجبكم يا خيـــر من رأت العيــــون نوره كنـــور البدر ..وفـ السماء ضياكَ ملـــئت قلوب العالمين رحـــــمة فأدمعــــت عيوننا شوقـــا لرؤياكَ مالـــنا ان عظمــــت ذنــــوبنا فهل لنا فى الآخرة شفيــعا الاكَ يانبى ..الرحمة والعفـــو سماته فقد سامحت من قبل من أبكــــاكَ وانحنت لك جبــــاه القوم محـبـة فلن تعشق القلوب حبيبــا سواكَ يارب اغفر تقصيـــرنا فى نصره فقد اقســــمت بنصره فى علاكَ جزاك الله عنــــــا يا خير الورى واثابك من خيره ما تقر بيه عيناك َ2 نقاط
-
خير خلق الله طبت محمدا للعالمين مبشرا و نذيرا عليك الصلاة و التسليم مجددا ومن عمق القلوب حبا وتوقيرا أتيت بالأنوار و الخيرات مغردا ولكل فضل هاديا و دليلا عظم البلاء بموتك و الردى فأنت السراج و لاتزال منيرا2 نقاط
-
معلش انا مقدرتش اقرا كل الردود لاني مشغولة شوية النهاردة بس الموضوع لفت انتباهي اولا كلنا عارفين ان حركة 6 ابريل ظهرت سنة 2008 يعني ايام مبارك و ايام ما كان الكل خايف يكلم ثانيا معظم الشعب المصري تفاعل مع اضراب 6 ابريل ان لم يكن كله كلنا يوميها لا روحنا شغلنا و لا جامعتنا و كانت رسالة قوية جدا للنظام بانه كفاية عليه لحد كدة و باسلوب الاضراب دا خلت حتى الناس اللي ملهاش في المظاهرات تعبر عن نفسها و يستشعرو سعادة التعبير عن الرأي اما بالنسبة للانشقاق عن احمد ماهر فدا عادي انا عارفة ان في جبهة تانية اللي هى الجبهة الديمقراطية بتاعت محمد عادل و دا مش مشكلة ليه بقى ؟ لان الناس بتتجمع على الاهداف و اسلوب تنفيذها فهم تجمعو على اسقاط النظام و اسلوب الاسقاط لكن في اسلوب البناء لكل وجة نظر مختلفة و دا عادي و مرة كنت كتبت وجة نظر في الانشقاقات بالنسبة للاخوان حبقى احاول احطها هنا ان شاء الله و الموضوع هو هو بالنسبة ل6 ابريل و بالنسبة ان كفاية بردو معملتش حزب اما بالنسبة لتخوين الكل يا جماعة دا غلط الناس دي شكلت جبهة معارضة حقيقية ايام النظام و لو في عنصر او اتنين دخلاء فهم دخلاء عليهم قبل ما يكونو دخلاء على الشعب المصري و في كل جماعة او مجموعة افراد في مندسين بغرض التجسس او الدعاية السلبية و شكرا لك2 نقاط
-
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته استاذي عادل كده عاملة زي كوباية الشاي بتاعت العصاري... عجبني اوي النضج و العمق اللي حضرتك طرحته بس خلينا اقتبس منك و اليك الصحة النفسية بين الزوجين دي نقطة بنغفلها جدا حضرتك قولت ان احنا لا نبدع و لا نجتهد في تربية اطفالنا بس انا نفسي اتعلم ازاي نبدع و نجتهد في الصحة النفسية بين الزوجين بجد موضوع كتير مهم اوي و لو ممكن ينفع نفتح بيه توبيك هفواتنا التي تصل لحد الخطايا احلامنا التي لا تلامس الارض العلاقات التي نجهل كيف نبنيها و نحافظ عليها و نعتمد علي الصدفة و القدر و النصيب و قائمة من الغيبيات متقدرشي تنجح علاقة...يمكن تخليها تبتدي...لكنها متستمرش و ان استمرت بقت خالية من الطعم و اللون...و الاهم الروح يمكن بنتعلم ازي نربي طفل بس مش بنعرف ازاي نربي زوجة او زوج موضوع مهم جدا محتاجة اسمع و اتعلم عنه كتير اوي شكرا لحضرتك علي اول الخيط بس مستنيين باقي البكرة...علشان نعمل شلة صوف....تدفي العلاقة الانسانية المتفردة دي صباح حضرتك انساني جدا و شكرا من القلب اوي الصحة مداخلة حضرتك من اكتر الكلمات اللي عجبتني اوي من امبارح حاجة2 نقاط
-
بحلم .. وبعيش .. غير حلمى.. مليش بحلم ببلدنا .. عمار .. وخضار .. وجناين فــرحه بحلم ببلدنا.. عـروسه جـميـله .. ولابسه الطرحه بحلم ببلدنا.. ســلام.. وأمــان .. وقلوب مِتسامحه بحلم .. وبعيش .. غير حلمى.. مليش بحلم من تانى .. بـ ثوره تاخُدنا .. لاعـظـم..وِحـده بحلم من تانى..الشعب المصرى .. يكون إيد واحده بحلم من تانى.. مـنــتــفــرقــش .. ونـصـبـح أهـــدا بحلم .. وبعيش .. غير حلمى.. مليش بحلم بالخير للغير .. وبقولها .. بصــوت مـسمـوع بحلم بالخير للغير.. أنا أصــلى .. بجـــد .. قــنــوع بحلم بالخير للغير .. ولا حـــد .. يِبـــــات مـوجـوع بحلم .. وبعيش .. غير حلمى.. مليش2 نقاط
-
لأ يا ريس .. السياسة مش كده لأن انا لو في السُلطة واملك أشياء كتيرة في إيدي .. وبأكره ميدو ... ممكن بين يوم وليلة أقعد أطلع عليه إشاعات وإنه عميل وإنه بميبريالي وبياخد معونات و و و ..... وأخلي الناس البسطاء يكرهوه ويرددوا تلك النغمات .. وعشان تعرف إن دي صفة المنافقين ... شوفت البرادعي لما أخد جايزة نوبل ؟ كانت العراق أحتُلت والدنيا خربت و و و و ومع ذلك كان إعلامنا بيتحزم وبيرقص لقرة العين وللراجل اللي رافع راسنا في كل مكان واخد أعلى الاوسمة من الدولة وهي وسام النيل .. أول بقى ما حب يخبط في الحلل ... هو هو نفس الإعلام اللي خلاه كان سايق دبابة وكان بيضرب في العراق .. تخيل ؟ ومن أنكر توفيق الله ؟ يبقى بنفس القياس ده ... نقول السابقون الأولون في التاريخ الإسلامي مثلاً لما خاضوا معركة بدر مع الكفار .. كان الكل هايقول إنها معركة غير متكافئة وأخرها هايعملوا منظر ويرجعوا بقتلى وجرحى ؟ مش صح كده ؟ لأ يا عزيزي ... لن يستوي أبداً الذين خرجوا وظلوا يخرجوا لمدة 5 سنوات وأكثر للنطح في سلطة جبارة ديكتاتورية لديها كل أنواع وأساليب البطش في العالم .... وبين من خرجوا بعد ذلك وبعد ان شاهد العالم بسالة هؤلاء وثباتهم على الحق ده حتى القرآن اللي هو كلام ربنا لم يساوي بين الذين أمنوا قبل فتح مكه وبعده ... ده حتى انت قولتها بمنتهى البسطاة كده وكانه كان نازل ياخد ورده أو حد يقول له عيب كده يا ولد إمشي روح عند أمك وما تعرفش إن ده جهاد بالنفس بعينه .... وأتحدى حد يقول غير كده .. وإلا يعرف لنا ما هو جهاد النفس وجهاد الكلمة وقول كلمة حق أمام مبارك الجائر ؟ بس إنت يا ميدو نسيت موضوع بيات ليلة واحدة في لاظوغلي حيث مقر امن الدولة الأُم ... وكل دول شرفوا هناك بل منهم من شرف لعدة شهور بعد أن تم إعتقالة في مظاهرة من المظاهرات .... وبمناسبة المعونات والحركات ... كنت إنت أو أنا يرضى بكام باكو ويبقى له ملف في امن الدولة ... او يتنفخ على 45 هناك مره واحده بس ... او والعياذ الله بنت بسيطة حُرة صعيدية تخرج عشان تقول لأ للظلم تتمسك ويتكشف على عذريتها ... او بتوع 19 مارس . فاكرهم ؟ بتوع رصيدنا لديكم يكفي ... يتلموا بربطة المعلم ويخلوعهم ملابسهم في معتقل الهايكستب اللي كان محطة تجنيد كلنا روحناها زمان وفجاة حولوها سجن حربي ... كل الشباب دول إتمسكوا وقلعوهم هدومهم كما ولدتهم امهاتهم ويترشوا بالمياه واحضروا مراوح هوائية ضخمة لتسليطها عليهم لزيادة التعذيب والترويش يعني .... يرضيك كام من أمريكا وتستحمل حاجه زي دي ؟2 نقاط
-
الطائرة الخاصـة بتوفيق عكاشة البطـة المرتاحة للسفر والسياحة2 نقاط
-
الاستاذ الفاضل اسلام المصري مش حضرتك كنت قبل كدة من المعترضين علي الشيخ صفوت حجازي انه اتهم 5 افراد من شباب الثورة من غير دليل دلوقتي علاء الاسواني بيتهم التيار الاسلامي ، او شيخ معين بالتمويل وشراء الاصوات واستغلال الفقراء و المتاجرة بدم الشهدا و عقد صفقات مع المجلس العسكري وكله بدون دليل ، وطبعا كل اللي قرأ المقال حيقول زي الزميل الفاضل تيمور المراغي يا تري مين الشيخ ده ؟ ويبدأ الواحد يشك في كل الشيوخ، او حيسقطها علي التيار الاسلامي كله زي ما قال الزميل الفاضل كريم ذا انجل مش لو علاء الاسواني عنده دليل علي حد كان يروح يقدم بلاغ بدل الاتهامات كدة وخلاص ؟ علي العموم خلينا نقول لكل جواد كبوة .2 نقاط
-
واحد مسيحي بيقول لواحد صاحبه مسلم ،،، صباح الخير قاله صباحك حرية و عدالة قاله ليه كده بس ؟؟ قاله مش أحسن ما أقولك صباح النور2 نقاط
-
شكرا لك يا أخى الحبيب وخد منى الهدية دي مثال آخر لاستخدام المعاريض :) استخدمها أبوبكر الصديق رضي الله عنه، وهو في طريق الهجرة مع رسول الله صلى الله عليه وسلم. روى الإمام البخاري في صحيحه والإمام أحمد في مسنده عن أَنَس بن مالك رَضيَ الله عنه قال: أَقبَلَ نَبيُّ الله إلى المَدِينَةِ وهوَ مُردِفٌ أبا بَكر، وأَبو بكر شيخ يُعرَف، وَنَبيُّ الله شابٌّ لَا يُعرَف، قال فَيَلقَى الرَّجلُ أبا بكر فَيَقول يا أبا بكر مَن هَذا الرَّجُل الذِي بَينَ يَدَيك؟ فَيَقول هَذا الرجُل يَهديني السَّبيل، قال فَيَحسِبُ الحاسِبُ أنَّهُ إِنَّمَا يَعني الطَّريقَ، وَإنَّما يَعني سَبِيلَ الخيرِ. bv:- كان بإمكانه ان يخدعه دون الشعور بالذنب فهو في حالة حرب ومواجهة مع اعدائه ده طبعا رأى حضرتك الشخصي و لن أجادلك فيه . وحضرتك حر فيما تعتقد . مش الكذب مباح في حالة الحرب بردوا ولا انا معلوماتي غلط الكذب مباح في ثلاث حالات : 1- الحرب 2- الإصلاح بين المتخاصمين 3- كذب الرجل على زوجته بادعائه حبه لها. ولكن ابو بكر الصديق رضي الله عنه لم يكذب هنا يا أستاذ إسلام بل قال حقا وصدقا أن النبي صلى الله عليه وسلم يهديه السبيل ففهمها الرجل على نحو غير المقصود . وكان الهدف من ذلك حماية النبي صلى الله عليه وسلم وهذا هو التعريض يا أستاذ إسلام . وأرجو أن تراجع ما كتبته في كلام ابن القيم رحمه الله . وشكرا على مرورك الكريم .2 نقاط
-
أنا محسوبكم .. داكتور أُسطى بمسح جوخ .. وبشيل الشنطه عندى قــناه .. مليـانه أونــطه وانا و زبــايــدر.. نِن عيـــونى راح نقضى .. على كل ماسونى بس يا ريتــكــم .. تنتــخــبــونى رمزى..بدون تهــزيئ .. البـطـه ونا محسوبكم .. داكتور اُسـطـى2 نقاط
-
هالوووووووووو عليكم عملت عيش فينو هاحط صورته هنا و مش هاقول المقادير و الطريقة الا لما اسمع تصفيق حاااااااد اتفضلوا الصورة1 نقطة
-
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الاخ الفاضل حنظلة طيب أريد أن أسال سؤالا بعد إذن سيد حنظلة : على ماذا يحتج هؤلاء الصحفين ؟؟ صحفي قام بإنتهاك حرمة الحياه الشخصية لمواطن وتسجيل ما يفعله داخل بيته دون إذنا منه , وهي فعلة لا تجروء سلطات الأمن نفسها في أي دولة ( تحترم مواطنيها ) على القيام بها دون إذنا من النيابة , فما بالنا بصحفي يقوم بهذه الفعلة ؟؟؟ في مصر دائما ما نرى إساءة في إستخدام الحماية التي يمنحها القانون لبعض الوظائف وهي حماية يتم منحها لكي يتمكن أرباب هذه الوظائف من أداء مهام الوظيفة بكفاءة القانون يحمي الصحفيين لكي يأدو دورهم , لكن نرى بعض الصحفين حولوا هذه الحماية لوسيلة تجعلهم فوق القانون , أو شىء مقدس لا يمكن مسه حتى ولو أخطأ كذلك البرلمانين يمنحهم القانون الحصانة حتى يأدوا دورهم الرقابي على الحكومة دون خشية , لكن نرى بعض البرلمانين في مصر أو معظمهم يستمعل هذه الحصانة في تمرير مصالح شخصية دون وجه حق متى سنرى في مصر أرباب الوظائف المختلفة يستخدمون الادوات التي منحها لهم القانون بالوجه الصحيح دون تعدي ؟؟1 نقطة
-
تحقيق إيه بس ؟ الجاني كان واضح زي الشمس في مجزرة ماسبيرة و محدش أخد أي خطوة حتى في محمد محمود محدش اتحرك , لعن الله المجلس العسكري1 نقطة
-
رصاص حى رصاص مطاطى خرطوش رش بماء ساخن غاز مسيل للدموع غاز أعصاب سيوف على جمال سنج على خيول دهس بالمدرعات وأخيرا حواوشى مسمم ! تلك عشرة خبيثة كاملة ! وبرضه الثوره مستمره.... تحيه إلى شبابك يابلدى1 نقطة
-
1 نقطة
-
خالص التقدير و الإحترام للأستاذ عادل صاحب الفضل بعد الله في ظهور المحاورات بهذه الصورة الجميلة التى جذبتنا جميعا لنكون اعضاءا فاعلين فيها. أتفق معك يا سيدى أن في الآونة الأخيرة ظهرت لغة جديدة من البعض في الحوار لم نعهدها من قبل وتسيئ بالفعل لهذا الصالون المحترم. ولكن الحق يقال أنا أراها و الحمد لله محدودة إلى حد كبير , فالأغلب و الأعم هوالحوار الراقى المهذب . أتفق معك يا سيدى ان الكثير من المقاطع التى توضع هنا تكون غير منصفة حيث تأتى بأجزاء مبتورة من الحديث لا تعبر عن فكرة المتحدث بشكل عادل و الحق يقال أن هذا لا يحدث من أصحاب فكر واحد فقط بل يشترك في هذا أقلام كثيرة وتوجهات متباينة. وأنا أضم صوتى لصوت حضرتك في مطالبتك بالتصدى لتلك الظواهر بحسم للحفاظ على رونق و روعة هذا المكان. ولكن اسمح لى ياأستاذى أن أوجه إليك عتابا ممزوجا بالكثير من الخجل . فقد ساءنى كثيرا أن تصف الكتاب هنا بنسوة المناطق العشوائية بعد ان بدأت كلامك بوصفهم بخيرة المثقفين في مصر. وأرجو أن تتقبل عتابي هذا بصدر رحب يا أستاذى العزيز .1 نقطة
-
استاذي الفاضل عادل ابو زيد ..تحياتي الخالصة لشخصكم الكريم و اشكركم على هذا الموضوع الحيوي و المحوري في ذات الوقت..و كما ذكرت سيادتك فان تاثير هذا المد من استخدام مقاطع الفيديو المبتورة و المشوهة قد امتد و بقوة لمنتدي المحاورات..لا استطيع ان ازيد كلمة على كلام حضرتك لكن ساضم صوتي لصوتك و انادي بمقاطعة الفيديوهات المبتورة و المشوهة و العودة لمفهوم التحاور. تحياتي1 نقطة
-
حتى ان ظن البعض منا ان ليس بهم خيرا هناك كثيرين من خارج مصر يقفون لهم احتراما ويجدونهم قدموا كل الخير لنا نالت أسماء محفوظ اليوم جائزة "سخاروف" العالمية لحرية الفكر والتعبير وحقوق الإنسان والديمقراطية لعام 20111 نقطة
-
ليس كل مايكتبه الاسواني يعجبني وهذه المقال اصنفها في باب الخطأ والنسيان وما استكرهوا عليه علاء يعلى من انتمائه للتيار الليبرالي لدرجة انه يكتب احيانا لمجرد الكتابة والانتصار للفريق فتأتي مقالة مثل هذه فاقدة للطعم واللون والرائحة مع إنه متمكن من صنعته وأقصد الكتابة فالاسواني لم نعرفه طبيبا برغم الشهادات ولكن عرفناه أديبا ثم ثوريا واعجبنا به مدافعاً عن وجيعتنا ومطالبنا لكنه ومع الاسف مثل غيره من الموجودين على الساحه - من هنا وهناك - يسقط في فخ التفكير بمنطق القبيلة وبالتالي سأصنف المقال في خانة ما استكرهوا عليه بدافع الولاء لفريق ومناصرته عاطل وباطل التيار الاسلامي ليس (كل) لنهاجمه كله بتهمة واحدة ونرميه بسهم واحد والعيار اللي مايصيبش يدوش ليس الوقت مناسب للدوشة والضجيج والبكاء والعويل بعدما افرز لنا الصندوق ملامح فوز فريق لايعجبنا ولانتفق على طرحه كان الاجدر بعلاء وبفريقه أن يتعلم من التاريخ (أو تونس على الاقل) ويحترم إرادة الناس وينظر في طرق تفعيل تعاونه مع من جاء به الصندوق بل إن الوقت متاح لان الصندوق لم يغلق بعد ياليت اهل اليسار والعلمانية والليبرالية يكونوا أكثر ليبرالية من ذلك لنسعد بجهودهم في صالح مصر وياليت علاء يكون أكثر تحديداً وواقعية1 نقطة
-
هههههههههههههه ياعم انت حاطط الاخوان فى دماغك ليه ... انا انتخبتهم اه بس مش تبعهم ثم لو مصر على المقارنة يبقى ماينفعش تقارن 70 سنة تنظيم وتخطيط ب5 سنين طيش شباب....هههههههه صح الدهن فى العتاقى وطيش الشيوخ ولا طيش الشباب و هذا ما لدى اهو ده بقى الكلام اللى يزعل ليه يا ايمن ؟؟ عشان مش كل من قعد مع حد من امريكا اتشبه .. مش منطق اقعد مع اى حد من امريكا زى ما انت عايز بس المهم بتقولوا ايه؟؟؟؟ ثم واضح ان الصورة فى مصر يعنى هما اللى طلبوا يقعدوا مع ممثلى الاخوان...لانهم ناس بتشوف مصلحتها اولا فبتقعد مع الفصيل اللى هايظهر فى الساحة السياسية فى الفترة الجاية ..اردم على مبارك وشلته خلاص اتحرقوا شوف اللى جاى ثم مقلتلناش بقى نتيجة الجلسات دى ايه هل باعوا البلد مثلا ... هل خدوا تعليمات لعدم زراعة القمح لامؤاخذة يعنى السياسة بتخليك تشوف مصلحتك فقط... اقعد مع اى حد من غير ما تخسر او تورط بلد او شعب1 نقطة
-
شكرا لكل المشاركين . لكم منى جميعا كل الإحترام و التقدير. ولكن اسمحوا لى أن أخرج قليلا من الموضوع الذى و ضعته من باب الخروج من المواضيع المعتادة التى نناقشها يوميا ونتشاحن مع بعضنا البعض فيها في حالة الإختلاف بصورة تدعوا للأسف , ومع ذلك لم يسلم هذا الموضوع أيضا من التشاحن! فأسوأ شيئ عند الإختلاف هو تسفيه رأى المخالف و محاولة فرض الرأى قسرا بالرغم أن لكل فريق أدلته المعتبرة التى بنى عليها حكمه. ليتنا نعود إلى منهج السلف الصالح عند الإختلاف وما أجمل قولهم : رأيي صواب يحتمل الخطأ و رأى غيري خطأ يحتمل الصواب. ولو كلما اختلف مسلمان في أمر تشاحنا و تخاصما لما بقيت بين المسلمين عصمة و لا أخوة . أن تأخذ برأى واحد فهذا شأنك ولكن أن تحاول حمل الآخرين عليه و تسفيه آرائهم التى لم يأتوا بها من الفراغ فهذا هو الغبن بعينه.1 نقطة
-
قد يحدث في بعض الأحيان أن أخرج متعجّلاً إلى العمل دون أن أتناول وجبة الافطار . وربما تتصل الوالدة بعدها لتسألني هل تناولت الافطار ؟ ولعلمي أن اجابتي لها بالنفي قد تؤلم قلبها ، فأجيبها بأنني تناولت الافطار (وأنا أعني بذلك تناولي للافطار في أي يوم سابق) . واحتسب في ذلك الأمر . وأعيد اقتباس الضابط الذي أورده شيخ الاسلام :1 نقطة
-
مره ولد بيسأل أبوه بتعرف تكتب فى الظلمه قاله أيوه طبعا طيب اطفى النور وامضى الشهاده smk:1 نقطة
-
الحمد لله والفضل من الله سبحانه وتعالى جزاك الله خيرا فى هذا الامر وهذا ما نسميه الكذب الحلال .......... وهو الاعراض ...........واتذكر انى لا استخدمه الا ف المواقف الصعبه فقط اتذكر يوما كان والدى عائدا من العمل الساعه 11.30 مساءا لان كان فى عمره فى الشركه التى يعمل بها وكان مجهد جدا وعندما جاءت عربه الشغل حتى تستدعيه مره اخرى فى الواحده مساءا وعلمت انهم الشغل نظرت الى والدى المجهد وهو يحاول ان ينام من الالام قدميه .........وتعبه فخرجت اليهم وقلت انه ليس موجود واعرضت هنا انه ليس هنا (أى ليس موجود معى فى الصاله ......) وعندما سألنى الرجل اين هو ..... أعرضت ايضا وقلت مع اختى .....(وكانت اختى بالفعل تحاول ان تظبط إذاعه القران الكريم لان والدى يحب سماعها قبل نومه ) والرجل فهم ان ابى ذهب الى اختى الثانيه المتزوجه فهو ليس بالبيت إذن ........ فاعتقد ان الاعراض هذا جاء رحمه فى هذه المواقف فلو كنت قلت ان والدى موجود كان سيضطر ان يذهب للعمل والا نال جزاء هذا حتى لو قال انه متعب ولن يستطيع الوقوف على قدميه مره اخرى فلقد رجع بالامس الساعه 1.30 فجرا وكان يذهب صباحا كل يوم الساعه 6.30 فلكم ان تتخيلوا كم هذا العمل والله يجازيه عنا وعن اخواتى كل الخير فلقد أصبحنا جميعا مهندسين ومهندسات ودكاتره ولله الحمد بفضل مجهوده هذا ...... فاقول لك اخى الفاضل ان الاعراض هو رحمه بالعباد من منا يحب الكذب لا أحد ولكن هناك اشياء اضطراريه تجعل الاعراض هو الحل الامثل ...........1 نقطة
-
شكرا على الموضوع يا دكتور ياسر أحيانا تكون المعاريض هي الحل الوحيد لبعض المشاكل و معلش ملاحظة أخيرة ليست في صميم الموضوع لكن مازلت العلاقة بين الحجاج وسعيد بن جبير من أغرب العلاقات الإنسانية التي أتوقف عندها متعجبا .. أما و قد أفضوا إلى بارئهم .. فلا أملك إلا الوقوف على روعة الشخصيات .. و الدعاء لهم بالرحمة و المغفرة تحياتي للجميع1 نقطة
-
على نص السنة الجديدة هايكون فيه حكومة تانية الله أعلم بقى الوزير ده هايكمل ولا لأ، وكالعادة لازم اللي يجي جديد يهد ويبدأ م الأول1 نقطة
-
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ ۖ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَىٰ أَلَّا تَعْدِلُوا ۚ اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ (المائدة:8) من لهؤلاء الشهداء والمصابين .. أين المطالبون بالثأر ؟ 12 ساعة كاملة منذ أن وضع الفاضل dawn walker الخبر وفتح الموضوع .. زار الموضوع 6 أعضاء فقط وأنا السابع .. ولا تعليق فى رايى أنهم يستاهلوا على الأقل الدعاء لهم بطلب الرحمة والأجر والشفاء ولله الأمر من قبل ومن بعد1 نقطة
-
1 نقطة
-
قال ـ ابن القيم في كتابه ـ إعلام الموقعين ( 3/ 184) : " و المعاريض إذا كان المقصود بها دفع ضرر غير مستحق فهو جائز ، كقول النبي صلى الله عليه وسلم : (( نحن من ماء )) ، و قول الصّدّيق : ((هادٍ يهدني السبيل )) أما لو تضمن التعريض كتمان شهادة أو إقرار أو علم أو نصيحة مسلم ، أو التعريف بصفة معقود عليه في بيع أو نكاح ، أو إمارة أو نحو ذلك ، فإنه غش مُحرّم . قال شيخ الإسلام : والضابط أن كل ما وجب بيانه فالتعريض فيه حرام ، لأنه كتمان وتدليس ، و يدخل في هذا الإقرار بالحق ، و التعريض في الحلف عليه ، و الشهادة على العقود و وصف المعقود عليه ، و الفُتيا والحديث والقضاء .1 نقطة
-
ببساطة ياريت يتم تطبيق نفس القاعدة على هذه المداخلات . . . . أمريكا و بريطانيا و فرنسا ... يتنافسون في مغازلة الدكتور البرادعي .. طبعا في هذه الحالة ده شيء عادي ... . لا تعليق1 نقطة
-
طيب متقول للتايم ان البيج بوص قال للمصريين ال مش عاجبه يمشى يمكن يغيروا رأيهم فوكك انته عارف التيارات دى بتفكرنى بمين بتفكرنى بجد برياسه الوزراء على كف عفريت هههههههه كل ال يستلم البلد وهى ف حالات الفوضى يفشل يعنى المرحله حرجه جدا . تعرف ياسيد عمر لو هما اذكياء فعلا كانوا استنوا لما حد تانى ياخد الفتره دى ويخشوا هما بقه على نضافه لان كده هيشيلوا الليله ومعدلات الفشل ليهم اقرب من النجاح بكتير فى ظل شعب ستين فى الميه منه عبيط ومن متخلفات مبارك ومراته . يعنى على تكه ومستنى الفانوس السحرى بتاع الاخوان وممكن يخلفوا الظن ويظبطوا الليله وساعتها الدنيا كلها هتشيلهم على راسها وانا اولهم اما بقه لو لعبوا بديلهم معاهم ربنا واتنين من المنيا او من اسيوط وخلى بالك اى شماعه ليهم مرفوضه . البلد احنا استلامناها بايظه والديون والذى منه والاسطوانه مبارك القديمه واحنا مش وقته خالص اننا ننتظرهم هما كمان تلاتين سنه زى الزبون وهو بيدور على الاصلاح الاقتصادى يعنى هو الاصلاح الاقتصادى ده تايه اصلا عشان ندور عليه كمان تلاتين سنه ومش عارفين نجيبه اعملوا اعلان عنه فى الجرايد ياعم واصلاح تايه ياولاد الحلال البلد فيها موارد تقومها فى ظرف سنه كامله بس يعنى يعنى لو البلد دى على الاحمر وبس فاضل التشطيب الموارد ال فيها تقومها بسرعه الصاروخ اقولك على مواردها المنهوبه ولا عارفها1 نقطة
-
هذا النوع من التحركات يهدف إلى إشاعة الشعور بالأمن عند المواطنين لأن الأمن في الأساس هو شعور داخلي , وهذه المحاولة لإشاعة الشعور بالطمأنينة مرضية في الوقت الحالي وكهدف قصير الأجل , لكن هذه التحركات لن تحل المشكلة من جذورها لأن الخارجين عن القانون يتوارون فقط بمجرد إنتشار رجال الشرطة في الشوارع وبمجرد غيابهم يعودوا مرة أخرى للظهور لممارسة أعمالهم, لذلك يجب أن يكون الهدف طويل الأجل هو تجفيف منابع الإجرام أصلا طبعا الهدف طويل الأجل لا نطالب به الحكومة الإنتقالية ويكفيها فقط إشاعة الإحساس بالأمن حاليا , لكن الحديث عن الهدف طويل الأجل جاء في سياق الموضوع تحياتي أبو ريم1 نقطة
-
لا معلش انا شفت اللقاء ده و للامانة الرجل قال ان مفروض المسجد يستضيف المرشح هذا و مع ذاك و يحصل مناظرة و هكذا يعنى كل المرشحين يتناظروا تحت قباب المساجد لاعادة المسجد لدوره الاجتماعى المهم فى الاسلام و الله كلامه كان حلو جدا جدا كداعية و كانسان محترم لم يمارس العمل السياسى و محدش يقولى بتناقضى نفسك لانى ما زلت عند موقفى الرجل رائع كداعية1 نقطة
-
ومن قال أن المسجد يجب ان يكون للصلاة فقط ؟ ومن الذى يجزم أن مناقشة الأمور السياسية على المنبر حرام؟ إن المسجد له دور دعوى وتربوى ولا يمكن حصر رسالته فقط على أداء الصلوات.1 نقطة
-
لا (( نـــور )) .. ولا ((إخـــوان)) لا (( وســـط )) .. ولا ((بِتِـنجان)) لا (( كُتله )) .. ولا حتى (( وفد )) ولا أى (( نــائـــب )) ...... كـــان فـُــوكَـــك... واهــــتــِـف ..معــــايا ((يا خِــى .. طُــــظ .. فى البرلمان)) ((يا خِــى .. طُــــظ .. فى البرلمان)) شرعـــــية إيــــــــه .. يا سِيــــدنا !!!!؟ بـــــلاش .. كــــــلام .. جِنــــــــان شرعــــية إيــــــــه .. يا شيــــخنا !!!!؟ أنــــا .. رايــــح .. عــــ الميـــدان والشعـــب .. يا صاحــبى .. رأيُـــه مـلـــــــوش .. عنــــدى .. مــكــان فـُــوكَـــك... واهــــتــِـف ..معــــايا ((يا خِــى .. طُــــظ .. فى البرلمان)) ((يا خِــى .. طُــــظ .. فى البرلمان)) لا تــــقـــول لى ..... أغـــلـــبــيــه لا تــــقولى لى ......ديمـــوقراطيه دى عـــالم .. يابــــنى .. فــــاضيه و نـــــاس .. جــاهله .. وغــبــيــه دانـا .. ثــــــورى .. وبس وحـدى إلــلـى .. مــعــايــا .. الشــرعــيـه فـُــوكَـــك... واهــــتــِـف ..معـــايا ((يا خِــى .. طُــــظ .. فى البرلمان)) ((يا خِــى .. طُــــظ .. فى البرلمان)) مــلــــيــش ...مـــزاج ... أفـــــكـــر ولا حـــد .. يـقـــول لى ... إصــبُــر مـــحــروق .... كــــل المـــجالِــس نَــفَــض .... إحـــلــق .... وِ كَــبَــر دانا ثـــــــورى ..... وللنـــهــايــه ولا بــيـخـوفــنـى .... عــــســكـــر فـُــوكَـــك... واهــــتــِـف ..معــــايا ((يا خِــى .. طُــــظ .. فى البرلمان)) ((يا خِــى .. طُــــظ .. فى البرلمان)) قصيدة تستبق الاحداث ..وتستقرئ المستقبل .. يارب يخيب ظنى محمود البصيلى 4 ديسمبر 20111 نقطة
-
اعتقد ان الشعب المصري واعي ولا يتأثر بالاعلام أيا كان وهذا فيه تجني على عقول الشعب – فنحن كمصريين نستطيع التمييز حتى بين طوائف الائمة بين فاسد و موالي و صالح وتقي... لا اعتقد ان الرئيس سيكون عسكريا او ستكون للمجلس العسكري صلاحيات موسعة – فالكل بمختلف التيارات متوافق على هذا المطلب حتى لا نعيد انتاج نظام عسكري ولكنها تكهنات منك و لك كل الاحترام مشكلة اصحاب الفكر الليبرالي في مصر انهم لا يعرضون فكرتهم بشكل واضح و لا يوجد منظرين حقيقيين للفكر الليبرالي( بمفهومه المصري بالطبع) فاي ليبرالية يقصدون هل الليبرالية الكلاسيكية ام ليبرالية ايمانويل كانط ام الليبرالية الجديدة – فالكلام عنها في الاعلام كلام مرسل وليس له تفاصيل نستطيع من خلالها الحكم عليها ففي الغرب الليبراليات متعددة و تختلف باختلاف البلد و الظرف التاريخي لكل بلد يعني ممكن الليبرالية نفسها تتغير من زمن لاخر في نفس البلد و الغرب نفسه كله حصلت له مراجعات فكرية كثيرة لتطوير فكرة الليبرالية اما في مصر فالليبرالية كفكرة موصومة بكثير من الانحلال الاخلاقي و الفساد و الديكتاتورية تربت منذ اكثر من قرن من الزمان و استئثار محمد علي بالسلطة و محاولاته تغريب البلاد هو و احفاده و الذي استمر حكمهم قرن و نصف من الزمان الى ان جاءت ثورة 52 و التي القت بنا في مستنقع الحكم العسكري(وليس هذا معناه ان ماقبل محمد علي كان جيدا بل كان نظاما استعماريا صرفا) خلال تلك الفترة كانت الليبرالية حكرا على النخبة المثقفة و التي كان يتم استقطابها بطرق مختلفة و التي كانت في أغلبها اقطاعية احتكارية غنية الاموال في نفس الوقت و خلال تلك المدة تطور الخطاب المضاد من قبل علماء الاسلام في مصر للرد على افكار التغريب و التي غلب على معتنقيها الكبر والصلف و التعالي على المصريين انهم جهلاء – وهذا كما نسمعه و نراه الان في الاعلام فالموقف الذي تراه الان على الارض و الذي ظهر في الانتخابات هو نتيجة طبيعية للصراع الاسلامي- ليبرالي و الذي بدأ منذ قرنين من الزمان تقريبا بالاضافة ان مع ان الليبراليين كانت لهم الساحة مفتوحة في الاعلام اكثر من الاسلاميين حتى منذ ايام عبد الناصر الا انهم لم يغيروا من منهجهم في طرح الفكرة فكان اسلوبهم هو (إن اوريكم الا ما أرى و ما اهديكم الا سبيل الرشاد) و مع التجييش الرهيب الذي استمر منذ عقود طويلة تربت في نفس الوقت حملة مضادة من المفكرين الاسلاميين على مدار الزمن – بعضهم حاول احتواء افكار الليبرالية داخل المنظومة الفكرية الاسلامية كالشيخ محمد عبده و الافغاني و اخرون ذهبوا للتنظير لفكرة اسلامية اخرى خالصة من التجربة التاريخية الاسلامية مع اعتبار الواقع الفقهي للمجتمعات الحديثة و منهم الشيخ الغزالي و الشعراوي و القرضاوي اما على الجانب الليبرالي فانك لا تكاد تجد كتابا يتحدث و ينظر للفكرة و كيفية تطبيقها على واقع مصر و المشاهد لليبراليين الان في الساحة المصرية يجد انه مع انهم يمتلكون اعلاما قويا جبارا - الا ان ترفعهم عن الشعب هو الذي ادى بهم الى ذلك المنحدر و في نفس الوقت ادى الى انزواء الليبراليين الشرفاء جانبا و انعزالهم في المجتمع بسبب ما سببته بنخبة اعلام البكيني بقدحها في المصريين و عقائدهم بل تشويهها للفكر الليبرالي نفسه1 نقطة
-
هأقولك من واقع تجربة عملية تسمع عن حزب شبابي تحت التأسيس اسمه حزب التيار المصري ده مشهور إعلاميا بإنه حزب شباب الأخوان (( رافضون هذا التصنيف )) بالتالي مفهوم إنه حزب محافظ في الإجتماع التعريفي سألهم واحد من الحضور ما بلاش مناورة و تقولوا إسلامي (( صيغة إتهام )) ردوا إحنا مش هنخسر حاجة خالص لو قلنا إسلامي ، تاني يوم هنلاقي تمويل ، مش هنلاحق علي الأعضاء ، هنخلص التوكيلات نفهم من كده آيه ؟؟ مرفوض للتالي :_ 1- كوني حزب مصري فبالضرورة لي مرجعية إسلامية لا داعي لتأكيد المؤكد ( أصبح يؤكد حاليا حتي من حزب المصريين الأحرار فقط للدفاع ) 2- لا يوجد تصنيف سياسي علمي اسمه (( إسلامي )) التصنيف السياسي ،،، يمين - وسط - يسار زي مافيه تصنيف للطب (( باطنة - عيون - جراحة ،،،، آلخ )) مفيش حاجة اسمها دكتور إسلامي !!!! 3- بتصنيف نفسك (( إسلامي )) فأنتا بتقصي شرائح كبيرة من المجتمع ، و الوطن في حاجة لجهودهم جميعا . وجهة نظر لحزب الوسط و بيصنف نفسه صاحب مرجعية (( حضارية )) إسلامية 4- تصنيف نفسك (( إسلامي )) و هيا كلمة مطاطة جدا و غير واضحة المعالم يفترض فيك إحتكار الإسلام و تفرض تفسيرك معني ذلك لو فشل حزبك فقد فشل الإسلام و حاشا لله و لذلك حزب زي حزب العدل مصنف نفسه وسطي (( سياسيا )) و ليس (( دينيا )) و عندما يسألوا عن مرجعية الحزب فمرجعيته (( دستورية )) - الدستور اللي هيحطه المصريين لنفسهم و الدستور بيقول الشريعة الإسلامية المصدر الأساسي للتشريع مين بقه يحدد و يفسر الكلمة دي ؟؟ مش حزب العدل و لا أي حزب آخر و لكن الدستور و القوانين و فقهاء القانون و التوافق المجتمعي ،،،، آلخ الخلاصة أرفض تصنيف (( إسلامي )) لأي حزب سياسي و أحترم كل الأحزاب التي ترفض هذا التصنيف حتي لو خسرت1 نقطة
-
1 نقطة
-
1 نقطة
-
ملاهي الفقراء يعني احنا ... بس و احنا صغيريين بس لما كبرنا عملنا فيها سياسيين اسلام و علمانية و ليبراليين نسينا نفسنا ... ونسينا احنا بنتكلم عن مين1 نقطة