لوحة القادة
المحتوى صاحب التقييم الأعلى
عرض المحتوى صاحب أعلى تقييم في 12/22/11 في جميع الأقسام
-
ضمن سلسلة مقالات الثقافة القانونية بقلم المستشار ق/ هانى عادل السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ببساطة وكل وضوح ما فيش حاجة اسمها عقد ايجار قديم !!!! @ازاي يا عم ؟ خلصت خلاص .. واي حد ييجي يقولك حاكتب لك عقد ايجار ونعمله بتاريخ قديم او على ورق عقد ايجار املاك بتاع زمان الحلو ده . عشان تقعد وتبرطع في الشقة براحتك . وحتدفع بس قرشين كده .. كام ألف .. زي خلو رجل .. بس اسمع .. حيتخصموا من الايجار .. وكمان حاكتبه ليك مشاهره .. ده واحد .. وانا أأأسف في اللفظ بيشتغلك .. @بيشتغلني .. مش ممكن .. قول كلام غير ده . اي عقد بعد 31-1-1996 هو عقد خاضع للقانون المدني .. وخارج اطار ونطاق وحدود قانون الايجار الغير طبيعي وغير شرعي المدعو الايجار القديم .. @ايه ده ؟ طب نعمل ايه يعني . انا عارف انك عايز تدخل شقة وتلبد فيها .. عشان تستقر.. وتعيش في تبات ونبات .. وتخلف كتاكيت وكتكوتات. @الله ينور عليييييييك . مش بقولك .. اللي مطلوب منك اولا انك تستعين بعد الله بمحامي .. صاحبك قريبك .. خالك عمك .. المهم حد بيفهم بجد في القانون .. وشغال في المهنه .. @موجود. وتشوف صاحب البيت .. عنده استعداد يأجر مدة طويله . @ازاي بقه من غير عقد ايجار قديم ؟ يا عم اسمع بس .. عقد الايجار الجديد ممكن يتكتب بأي مبلغ .. وبأي مدة @ايه ده ؟ بجد .. هوا مش تسع سنين بس ؟! مين اللي قال كده يا عبقري . @هوا . . تسع سنين ده رقم .. محدد عند الشهر العقاري لاثبات تاريخ عقد الايجار .. @واكتر من كده ما ينفعش.. لا .. ينفع . بس باجراءات تانية .. عشان تسجل العقد . المهم .. انك تقدر تكتب في العقد الجديد مثلا 50 سنة . والايجار بيزداد كل فترة بنسبه محدده .. وتاخد عليه صحة توقيع .. بعد ما تتأكد ان اللي مضى هو المالك الفعلي .. يعني ما عندوش شركاء .. على المشاع مثلا .. او ليه شركاء .. وهو النسبه الحاكمة . @بس صاحب البيت عايزني اطلع عواميد الشقة وابنيها كلها . حبيب قلبي !!! يا سلااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااام انت جيب على الحته اللي كان نفسي اسمعها منك . خد دي . @ابعت يا طيب . اي مبلغ .. واي اجراء .. واي همسه .. تنكتب في العقد . @ازااااااي؟ زي الناس .. لو انت حتكمل الشقة او تبنيها او تصرف عليها في اي شئ .. ينكتب في العقد . @بس العقد ما فهوش مكان اكتب ده كله . انا عارف اني حيجيلي شلل منك. يا سيدي اكتب عقد كاااااااااااااامل على الكمبيوتر العقد المطبوع ده اصلا مش المفروض يتباع .. لان العقد لازم اللي يكتبه ويشرف عليه محامي .. وبدرجة ابتدائي على الاقل . @آآآآه . الحمد لله .. وتكتب العقد الجميل .. ويتظبط .. ويتراجع .. وتتفاهم . @طب اعذرني .. ليه ده كله .. ما هو عقد وخلاص. لا يا حلو لان حييجي وقت .. في المستقبل .. انت او ولادك . ويقولوا كاااااااااااااان يا مكان .. في سالف العصر والاوان .. ابونا منه لله .. صاحب الملك ضحك عليه .. وكان السبب في طردنا من البيت اللي صرفنا فيه فلوسنا . @حيدعوا عليا ؟!! طبعا .. مش انت اللي استهترت . لازم تكتب كل فلوس بتدفعها .. وكل شئ اتفقتوا عليه .. النفووووووووووووووووووووووس بتتغير والورق ثابت . وممكن بعد سنة اتنين عشره .. ييجي صاحب الملك .. او اولاده .. يقولك بره يا خفيف .. او تدخل في قضايا تحرق دمك سنين .. وانت مهدد بالطرد من بيييييييييييتك . افهم بقه يا سيدي الفاضل @لا يا عم الحكاية كبيره باين .. انا أجيب محامي احسن يمشى في السكه دي معايا . ممكن تيجي معايا .. مش فاضي الحقيقة . (شكله حيتعب اعصابي) ==ارجو ان تكون الامور وضحت بشكل مبدئي للسادة القراء .. وقد آثرت وضعها في هذا الشكل كحوار .. ليكون اكثر بساطه في الفهم للمواطن العادي .. وأذكركم ان الرسول عليه الصلاه والسلام .. والقرآن قد أمرنا كل منهم ان نكتب العقود ولا نهمل فيها . بالتوفيق باذن الله وشقة سعيده عليكم .. احترامي المستشار ق/ هانى عادل7 نقاط
-
أستاذة بوسي الثوار بيخرجو بالاف وأحيانا بالملايين .. وأكيد طبعا مش كل الناس نيتها واحدة ومش كل الناس خارجة عشان الثورة .. فيها ناس خارجة تشوف ايه اللي بيحصل .. وفيه ناس خارجة تغير جو زي اخوانا اللي في الصورة وفيه ناس مدفوعلها فلوس عشان تخرب وتوقع الناس في بعض .. وده شيء طبيعي ومتوقع حتي في الهجرة مش كل الناس كانت نيتها واحدة .. الرسول عليه الصلاة والسلام قال : " إنما الأعمال بالنيات وإنما لكل امرئ ما نوى، فمن كانت هجرته إلى الله ورسوله فهجرته إلى الله ورسوله، ومن كانت هجرته لدنيا يصيبها أو امرأة ينكحها فهجرته إلى ما هاجر إليه" (متفق عليه). يبقي لما يطلع شوية متخلفين .. أو بلطجية .. أو جهلة في وسط شباب الثورة .. ده ميضرش الثورة أبدا .. ده يضر اللي بيقوم بالتصرف الاحمق لوحده ما أظنش ان فيه حد يقبل المنظر اللي في الصورة ده .. وكلنا مع خروج المرأة مع الثورة لان ده حقها بس زي مانتي قلتي .. مش لازم تبات في الشارع يعني .. ممكن تروح وترجع تاني يوم الصبح والدكاترة برضه درءا للشبهات وحماية ليهم يعملوا مناوبات زي الاخت نوران ما قالت .. ويخلوا البنات الصبح بس .. أمور تنظيمية بسيطة بس ممكن تحل حاجات كتيرة اوي بس برضه باقول .. احنا بنتكلم من بعيد منعرفش ايه اللي بيحصل علي ارض الواقع .. واتمني ان الثوار الحقيقيين يقدروا يفرزوا الشخصيات المتخلفة المأجورة اللي بتكون في وسطهم6 نقاط
-
انا ضد إعتصام الفتيات وبياتهن في الشارع وبالنسبة للمستشفي الميداني ، فالطبيبات ممكن يعملن فيه صباحا فقط والأطباء الرجال ليلا في المستشفيات العادية ، توجد حراسة وأمن وحجرة مجهزة لبيات الطبيبات النوبتجيات أما المستشفي الميداني بالشارع ليلا ، ووسط مواجهات مع شرطة أو جيش ، فالطبيبات والنساء المعتصمات يعرضن أنفسهن لخطر شديد ، فضلا عن إعتقادي بعدم جواز ذلك شرعا تحياتي لك5 نقاط
-
بصراحه حابه اعرف ايه رايكم فى الصوره دى ................؟؟؟؟؟؟ ******* اربع بنات .. وثلاث اولاد .. فى اوائل العشرينات.. وعز الشباب .. متكتلين.. او مجتمعين ..او متأزرين .. فى دفء و حميميه.. لسبب ما ..الله وحده اعلم به .. و((مهيسين )) و ((ومنعوسين)) على الاخر .. ولو كانت اختك كنت هتعمل ايه .....................؟؟؟؟؟؟؟ ********* بالطبع كمحمود البصيلى .. كبير البصيليه بحرى .. لن أسمح لاختى ان تكون فى وضع مثل هذا ..سواء مع غرباء .. او حتى اقرباء .. بس انا ليا عذرى .. انا راجل مخى صعيدى.. ورجعى .. ودقه قديمه .. وعندى غيرة بشكل مبالغ فيه.. على أهل بيتى من النساء .. طبيعتى كده .. فطرتى كده .. حتى لو كان الاختلاط ده له مبرراته ... وله ضرورته التى تبيح محظوراته ..من الناحيه الشرعيه .. مش حوافق طبعا .. بس هو انا كده مخى صعيدى .. وعلى فكره قد ابدو فى المحاورات متفتح .. او مستورد او اوروبى الفكر .. ولكنى فى الواقع متحفظ جدا جدا جدا فى الامور اللى زى دى وهل موافق ان البنت تخرج وتبات .............؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ******** اللى مرضهوش لاهل بيتى.. مرضهوش لغيرى .. ممكن تكون نظرتى للامور اللى زى دى ضيقه ومتخلفه .. بس اعمل ايه فى مخى الصعيدى .... دنا ميجليش نوم اساسا .. لو بنتى او مراتى او اختى .. بايته بره فى وضع زى ده . الا لو كان بغرض عمرة او حج .. وحتى فى الحاله دى .. لازم يكون معاها محرم وكمان بالمره رايك ايه فى البنت اللى فى المستشفي الميدانى وبايته هناك لانها بتعمل عمل جلل (ولها منى جزيل الشكر والتقدير والاحترام طبعا ) ********** عن نفسى لو هى تتبعنى وتخصنى..و مصممه تنزل تؤدى واجبها المهنى والانسانى .. رجلى على رجلها . .. او اى حد تانى من رجالة العيله ... لو مش قريبتى .. ده شئ يرجع لولى امرها ..كلكم راع وكلكم مسئول عن رعيته4 نقاط
-
استمعت اليوم برنامج بإذاعة القرآن الكريم عن الوضوء و اكتشفت أني أخطيء في أحد أركان الوضوء طول عمري فعرفت أنه عند غسل اليدين إلى المرفقين يجب غسل اليدين من بداية الأصابع حتى المرفقين و أنا كنت أغسل من بداية الرسغ حتى المرفق فقط أحببت أن أعرض عليكم هذا الموضوع للإفادة3 نقاط
-
انا كنت في الميدان واعتصمت مرتين تلاته وماكانش فيه الروقان اللي في الصوره ده خالص كان كله كر فر وتحفز من الضرب والقتل ياريت ما حدش يجيب حالات شاذة لكي يوصم بها كل الشرفاء اللي كانوا هناك مش عارف ليه افتكرت تامر بتاع غمره وتلفزيون مبارك ايام الثورة الاولى3 نقاط
-
ماذا فعل بنا الطغاة و ماذا فعلت بنا الأيام ؟ ... و كيف وصلنا الى ما وصلنا أليه الكثيرون ظنوا أنهم سلبوا منا وعينا و بعض من أخلاقنا لم يتخيلوا أنهم سلبوا من الكثيرين فطرتهم السوية و كل ضمائرهم أهكذا تصرف حقير ... موغل في الحقارة تدينه الشياطين نجده هنا و هنا .. صالون ثقافي للصفوة ... نجده محل خلاف يدينه العالم أجمع و نجد عندنا من يبرره اللهم لا تهلكنا كما أهلكت بعض القرى الظالمة ... وأظننا اشد ظلما من بعضهم3 نقاط
-
أرتعد ... أرتجف ...أنتفض أدركوني... زملوني...دثروني وأسمع صوتا غاضبا ماذا أتى بكِ هنا؟ ألا تخجلين؟ ألا تستحين ؟ بلا حياء تتكشفين؟؟ أليس لديك أهل؟ كيف تركوكِ؟ ألا يحموكِ؟ أنهض و لا أشعر بجسدي أترنح و إحساسي بالألم شديد لا أقوى على تحريك ذراعي فأستر نفسي بذراعي الأخرى و أخطو خطوات بطيئة تلاحقني لعنات وسباب كنت أظنها أنها لمن فعل بي ذلك أكمل الخطى بعيدا مطأطأة الرأس دموعي تجري بلا توقف أمسحهم بكلتا يدي أرفع رأسي و انظر للأمام مخلفة ورائي بقايا من احاسيس وظنون كانت تجول بخاطري عن مفردات بادت و انتهت و كلمات رنانة جوفاء كانت تُقال في قديم الزمان و ابتسم بمرارة و تنتابني نوبة من الضحك الهيستيري و اتساءل كيف كنت أبدو و أنا ملقاة على الأرض ؟؟؟ و كيف بدا جسدي ؟؟؟ هل كانت صورتي جيدة ؟؟؟ أرجو أنها كانت كذلك و أواصل الضحك لينتهي بنحيب و شهقات تنذر بخروج قلبي من صدري أتماسك وآخذ نفس عميق لأسترخي هكذا علمونا في التنمية البشرية و أنفجر في الضحك لعلهم يقصدون بها العناية بجمال البشرة ؟؟؟ و أتحسس سجحة في كتفي من أثرالسحل تؤلمني ستحتاج الكثير من العناية لتعود كما كانت و أشعر برطوبة في ساقي أتوقف لأتفقد ساقي فأجدها تنزف بغزارة أشق جزء من ثيابي وألفها أعلى ساقي لأوقف النزيف وأواصل السير2 نقاط
-
نتقدم بارق واحلى التهانى لاختنا الحبيبة الغالية / Dreamwithme بمناسبة خطوبتها السعيدة غدا ان شاء الله ربنا يتمم لها بالف خير وعقبال مباركة زفافها قريبا باذن الله وعقبال جميع آنسات وشباب المنتدى ان شاء الله يمن عليهم بالازواج الصالحين2 نقاط
-
لو عملت في أي عمل لو التحقت بجيش أي دولة تقدم عملا وتأخذ مقابله مالا وفي جيش بلدك تقدم روحك وتقدم حياتك فداءا لوطنك ولاتأخذ أي مقابل من أجل ذلك فجنود الجيش ، حنود جيش أي دولة هم خير أجناد الأرض بالنسبة لشعب تلك الدولة. أثناء خدمتي في القوات المسلحة وأثناء الحرب لم أفكر يوما في حياتي ، وكان همنا الأول هو حماية بلدنا ، ألا أستحق ومن كانوا معي أن نحصل على لقب خير أجناد الأرض.2 نقاط
-
كيف نثأر(نقتص) لدماء الشهداء دون أن نتسبب في نزيف دماء جديدة? أطلب من نواب الشعب المنتخبين أن يعدوا أنفسهم ليكون على جدول أعمال المجلس في 25يناير القادم: 1-تعديل قانون السلطة القضائية بما يحقق قضاء مستقل لا يقبل توجيهات ولا تدخلات من جهات سيادية ليستكمل القضاء تحقيقات ومحاكمات جادة في كل جرائم قتل الشهداء منذ 25 يناير... الماضي وحتى اليوم. 2- تعديل قانون المحاكمات العسكرية ليوقف محاكمة المدنيين عسكريا 3- إستجواب حول (من قتل الشهداء) يوجه ضد وزير الدفاع ووزير المخابرات ووزراء الداخلية ووزير العدل وينتهي بإعلان الحقائق و طرح الثقة. 4- لجنة تقصي حقائق برلمانية تحقق سياسيا مع قيادات (عسكرية وأمنية ومخابراتية ) وتطلع على تقارير النيابة العامة ثم تعلن هي ما توصلت إليه من حقائق أمام 5- إصدار قانون إنتخابات الرئاسة بما يختصر الجدول الزمني ولكن من خلال إطار دستوري وقانوني صحيح. البرلمان يجب أن يترجم مطالب الميدان إلى إجراءات عملية تحقق مطالب وأهداف الثورة.من يضع البرلمان والميدان في مسارات متعارضة يضر بمسيرة الثورة.2 نقاط
-
السلام عليكم ورحمة الله أخي engineeer أولا أشكرك جزيلا على طرح هذا الموضوع الهام ثانيا : مصر تعرضت لإفساد وتخريب مخطط وممنهج سواء إقتصاديا أو إجتماعيا أو سياسيا وأخطر أنواع هذا الإفساد تمثل في تجريف شخصية الإنسان المصري ذاتها سواء من جهة تقاليده وعاداته المعروفة عنه والمتوارثة عبر التاريخ أو التجريف السياسي والثقافي والعلمي له ما نعانيه ونراه الأن هو للأسف نتاج هذا التجريف للشخصية الجميلة الشهمة للإنسان المصري التي كانت معروفة عنه عبر التاريخ والتي صنع بها الأمجاد في أحلك الظروف وبأقل الإمكانات المتوفرة من خطط لهذا التجريف لشخصية الإنسان المصري تيقن أن قوة مصر طوال التاريخ تكمن في مواطنها , فحدد هدفه بدقة وهو هذا المواطن طبعا مظاهر ما أصاب الشخصية المصرية من تخريب كثيرة وتراها بسهولة في الشارع مثل الألفاظ البذيئة التي تسمعها في الشارع , أو (الأنا) التي تفشت بشدة في المجتمع المصري أو السلبية وعدم الإكتراث , وإنتشار الفهلوة على حساب الخطوات العلمية الصحيحة في أداء الواجبات والمهام و تدني المستوى الثقافي لقطاع عريض من شعبنا وغير ذلك من الظواهر التي لم يكن المجتمع المصري معروفا بها مطلقا وكلنا بلا إستثناء نالنا ما نالنا من هذا التخريب لأننا جزء من هذه المنظومة ولكن بدرجات مختلفة فقط ولكن وعلى الرغم من كل ما سبق , فالجوهر الطيب مازال موجودا ولكن علاه التراب الكثيف فقط ويحتاج لمن يزيله بصبر ومجهود سنوات حتى يعود البريق مرة أخرى ومصر الثورة التحدي الأكبر أمامها هو إصلاح شخصية المواطن المصري , وهذا التحدي هو الأهم حتى من النواحي الإقتصادية نسأل الله صلاح الحال2 نقاط
-
المبادئ لا تتجزأ . ضرب النساء وسحلهن من جانب الجنود جريمة ووصمة عار على جبين من فعل هذا مهما كان الدافع ومهما كان السبب ومهما بلغ الخطأ منهن , هذا الأمر بالنسبة لى لا يحتاج إلى مبرر . اعتصام البنات وبياتهن في الميدان خطأ , وليس في هذا طعنا في عفتهن او امتهانا لكرامهتن , هن فوق الرأس والعين , ولكن الأمر كله من دافع الخوف عليهن من بلطجية و مأجورين وفاسدين مندسين , وبمنتهى الصراحة لا أرى أى خير في اشتراك البنات و الشبان في خيمة مشتركة , هذا ما نعرفه من تقاليدنا وديننا , وعلى المعترض أن يسأل نفسه , هل لو كان رسول الله صلى الله عليه وسلم حيا بيننا هل كان سيقر ذلك أم لا ؟ لا أرى من العقل بعدما رأيناه من إهانات للنساء في الميدان أن ينزلن بعدذلك , فمن الواضح أن الضمير والأخلاق قد انعدمت ,ولم يعد أبدا مستبعدا أن تتلقى طلقا ناريا من هنا أو من هناك , أو أن يتعرض لها بلطجى بالإيذاء البدنى أو اللفظى أو تتكرر معها مأساة الفتاة المسحولة أو أن يتم التحرش بها كما حدث مع الصحفيات والفيديوهات موجودة لمن يريد.2 نقاط
-
أنا لن أعلق على الصورة ولكن أحكيلكم تجربتى اثناء الدراسة بالكلية .. كنا نضطر الى المبيت اسبوع واسبوعين عند انهاء المشاريع الكبيرة لأن الورق كانوا يمنعون خروجه خارج الكلية وكان الدكاترة يلجئون لحيلة لذلك حتى يتجنبوا ان يأتى الطلبة بمشروع جاهز من الخارج .. كانت الحيلة ان تشد الاوراق على شاسية خشب 150 سم بعرض 100 سم ويوقع عليها الدكتور .. وكانت هذه هى الوسيلة الوحيدة لتسليم المشروع .. فكنا نواصل الليل بالنهار من اجل انهاء المشروع .. كان نومنا على ارضية المسجد او جالسين مكانا على طاولات الرسم .. كان الامن يعرف اسماء كل من يبيت بإذن مكتوب وموقع من الدكتور والامن ويمر دوريا ليدردش مع الجميع ويسلوا نفسهم بالمرة اثناء السهر .. وطبعا كانت البنات تذهب لتنام فى البيت الست ساعات وترجع تانى .. ممكن فى مشروع التخرج ومشاريع ثالثة بالذات شفت بنات بايتين لكن لم أرهم نايمين ابداً ..و بالطبع كانوا بيناموا فى مسجد الطالبات او سكشن بيقفلوه عليهم وكانت المسيحيات لا تبيت اطلاقا فى الكلية . اعتقد ان المسئولية الفردية كانت الهدف من مبيت من بتن لتوفر ساعة او اثنين فى المواصلات ولتستطيع انهاء مشروعها باعلى درحة ممكنة. واعتقد انه عندما لم تتيسر وسيلة للنوم كان حرص المسيحيات على الذهاب 12 بالليل والعودة من النجمة الى الكلية . واحنا الطلبة اللى كنا فعلا متمرطين لان الجامع كان لا يكفى الجميع وكنا نضطر الى النوم جالسين وده حالى شخصيا فلم أكن مستعداً ليداعب شراب أحدهم انفى وأنا نائم :) .. ده اذا عرفت انام من الريحة :closedeyes: اذا شبهنا المسئولية الفردية فى حالة الكلية بفرض العين .. يعنى على كل واحد منا بذاته وشخصه ان يسعى لتسليم مشروعه فى الوقت وباعلى كفاءة ممكنة.. فده دفع الناس انها تبيت داخل الكلية تحت سمع وبصر الامن والدكاترة .. كان فى دكتور بيعدى علينا بالليل من وقت للتانى فعلا وكان بالليل ألذ بكتيييير من الصبح. فماذا عن موقف الاعتصام فى اماكن مفتوحة ؟ .. انا اعتقد الى حد بعيد انه لو تجمعت نفس الدفعة ونفس الاشخاص ان موقفهم الجماعى سيكون فرض كفاية .. يعنى اللى يقدر يبات واللى ميقدرش يتوكل على الله ويجى الصبح وفى الحالة دى البنات لديها العذر الكافى جدا انها تروح وتيجى تانى يوم الصبح .. ولان الاعتصام عمل سلمى بالاساس وليس به واجب من واجبات الحراسة فالاولى بذلك الرجال .. وحتى فى حالة وجود تهديدات فالاولى بالحراسة الرجال نأتى للسؤال الذى وجتيه يا اخت بوسى : فبالطبع لن أقبل ان تبيت أختى أو بنتى او جارتى او أى فتاة فى الميدان او فى اى مكان يعرضهن لمخاطر صحية قبل ان يعرضهن لقيل وقال. واعتقد ان الله لم يكتب لى ان اقول كلمة الحق هذه فى الميدان .. وإلا لكنت الان من ضمن الشهداء !!!2 نقاط
-
شكرًا يا نوران و بوسي بالرغم من الظروف الصعبة اللي بلدنا بتمر بيها و اللي مأثرة علينا كلنا لكن اتصدمت لما عرفت إني عمري كله بتوضى غلط و قلت لازم أنبه يمكن فيه حد زيي2 نقاط
-
أخى الفاضل استاذ ابراهيم .. أستغرب منك أن تنحاز الى نصف الحقيقه .. وتتغاضى عن النصف الأخر منها ... تعودنا منك الموضوعية .. والاراء المتزنة المنصفه .. فماذا حدث .. وما الذى تغير فى اتجاهك العقلانى .. الذى ينظر دائما للمشهد بزاوية بانوراميه شامله ؟ السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شاعرنا الهمام محمود البصيلي : عندما يوجه أخ فاضل وعزيز مثلك إلي ملاحظات ومأخذ لرأي من أرائي تجاه واقعة فوجب علي أن أقف عندها وكلي أذان صاغية لو تقصد بنصف الحقيقة ما قام به بعض المندسون أو حتى الثوار أنفسهم من تخريب وحرق فقد أجمعنا كلنا على رفضها ومطالبتنا لمعاقبة من قام بها أنا في إنتظارك أخي لتوضح لي أكثر ما الذي تراه إنحيازا وعدم إنصاف في رأي تجاه هذا الموضوع , فقد أكون مخطئا وأنت على صواب تفضل بسم الله وإبدأ بالتوضيح وسأرد عليك إن شاء الله بما يرضي ضميري تحياتي لك أشكرك قبل أى شئ ..على سعة ..ورحابة صدرك .. .. أنت تعلم اخى العزيز .. نحن هنا .. فى المحاورات .. فريقين .. او كتلتين.. او فسطاطين ... فريق مع .. وفريق ضد .. وكلٌ ينحاز الى فريقه .. فلا يرى الا حسناته .. ويتجاوز عن سيئاته ((الا قليلا)) .. وفى نفس الوقت لا يرى الا سيئات الفريق الاخر .. ويتعامى عن حسناته ((الا قليلا)) .. وبين الفريقين ..هناك شخصيات محايده موضوعية .. مثل رمانة الميزان .. ليس لديها انتماء لهذا او لذاك .. شخصيات نحتاج دائما الى ارائها المتزنة الموضوعيه المنطقيه ..المنزهة عن اى هوى .. او عصبية .. او تحيز لفريق ما ... ... لتساعد فى الفصل والحسم والقطع ...فى اشكاليات كثيرة معقدة ..ومتشعبة ... وصعبة المراس .. وأحسبك واحد من هؤلاء الذين يقومون بهذا الدور الجليل بالمحاورات .. لذا أتمنى ان أتظل كما عاهدناك .. مؤديا لهذا الدور ((الاهم )) مداخلتى تلك .. وما قبلها .. ليس دعوة للجدال .. فلا احبه .. فهو يولد الجفاء والشقاق .. خصوصا ها هنا فى المحاورات .. مداخلتى تلك ..وما قبلها .. ليست نقد موجه إليك .. فأنا اقل من اقوم بذلك .. هى فقط مداخله أدعوك أن تتدبرها بينك وبين نفسك .. فلو رأيتها مجافية للواقع .. فاعتبرها كأنها لم تكن .. ولو رأيت فيها بعض الصحة .. فاعتبرها علامة مرور تنبهك الى العودة لمسارك الصحيح مع خالص ودى وتقديرى .. ولك ودي وإحترامي أيضا شوف أخي محمود : ما رأيناه خلال الأسبوع الماضي من تعامل عنيف مع المتظاهرين كان مدهشا ورهيبا الأمور المتعلقة بالحقوق والمظالم لا تحتمل أبدا الكلام الذي يمكن تفسيره على وجهتين هذه الأمور يجب فيها الكلام الواضح الفاصل , اقول بشكل مباشر وصريح لطرف أنت ظالم وللطرف الثاني أنت مظلوم , قد يكون الحكم جانبه الصواب , لكن المهم أن المرء إجتهد لتبيان الحق وقال الكلمة التي يراها حقا وعدلا دون أغراض أو هوى وهذا يشفع للمرء عند الله . لا أستطيع أبدا ولا يستوي مع فطرتي ومع ما نشأت عليه أن أرى مشهد لفتاه يتجمع عليها ما يزيد عن عشرون رجلا ( وليسوا رجال عادين بل مقاتلين عسكريين !!) لكي يوسعوها ضربا وسحلا وتتعرى ملابسها ويقوم أحداهم بضربها على صدرها بحذائه , ثم أتي بعد ذلك كله لأقول أن الضحية هي الظالمة ومن ضرب وسحل هو المظلوم !!! ثم أأتي بعد ذلك المشهد وأترك حادثة تعريتها وسحلها وأقول ( وهي ليه لابسة حمالة صدر لونها سماوي ؟؟ وليه مش لابسة بدي تحت العباية ؟ , وليه لابسة العباية على اللحم ؟ , وإيه اللي يمشيها في الشارع أصلا ؟؟ , وهي ليه تلبس عباية بكباسين المفروض كانت تكون العباية مقفولة بالخياطة ) , لالالالا أخي محمود لست هذا الرجل لا أستطيع أن أرى كل دول العالم وكل المؤسسات الدولية والكثير من علماء الدين في مصر والكثير من السياسين والمحللين تنتقد تعامل الأمن مع المتظاهرين وأأتي أنا لأكذبهم وأغرد خارج السرب لأنني لا أريد أن ألقي باللوم على المجلس العسكري لا أستطيع أخي محمود أن أنصر القوي على الضعيف ولو بالكلمة بلد لا يجد فيها المظلوم من ينصره ولو حتى بكلمة الحق فلا خير فيها , ومصر ليست هذه البلد , وبارك الله في الخيرين وفي الصالحين الذين إنتفضوا ليقولون كلمة الحق ويدافعون عن المتظاهرين وعن الفتاه المسحولة , وأخرهم المتحدث بإسم الجبهة السلفية في موضوع الأخ سي السيد وفوق كل هذا هالنا أن نرى من يحاول طمس الحقائق ولي الدلائل لكي يصور الضحية جاني والجاني ضحية !! هالنا أن نرى من يحلل دماء المقتولين ويقول ( دول يستاهلوا الحرق ) والحمد لله رب العالمين أنا راضي تماما تماما عن موقفي الذي أقابل به الله سبحانه وتعالى تحياتي لك2 نقاط
-
معلش أصل أنا نظري ضعيف فين بالضبط النيابة العامة تكذب المجلس العسكري؟ ليس لدي علم أن المجلس العسكري يجري تحقيقات ، ما أعلمه أنه أحال كل القضايا للتحقيق ، والخبر لايقول أكثر من ذلك. فين ياترى التكذيب؟ قولوا لي علشان ابقى عارف ، واعرف ارد لما حد يسألني.2 نقاط
-
الشرف و العرض ثوابت ليس فيها وجهات نظر!!! الرجل الحق كما أعرفه يستر العاهرة في موقف كهذا فما بالنا بشريفة ؟؟؟!!!! أين انكار المنكر ؟؟؟!!! أين؟؟؟ الساكت عن الحق شيطان أخرس اللهم عليك بالظالمين اللهم عليك بالظالمين اللهم عليك بالظالمين آمين آمين آمين2 نقاط
-
شكرا يا لونا والله انا كمان كنت بعمل نفس الخطأ ده علطول جزاكي الله علي تنبيهك لينا كل خير . . . آمين2 نقاط
-
انا سعيد ان حزب النور بيتطور وبيحاول انه ينخرط مع المجتمع ويعيش مشاكله واحزانه ولم يعد يتقوقع مثل ما كان يفعل من قبل اعضاءه السلفيين الحديث عن معاهدة السلام الان ليس له محل ومن يتكلم عن هذا الامر في هذا التوقيت يحاول هدم مصر من الخارج واذا كانت بالفعل تلك هي رؤية الحزب لمعاهدة السلام فانا احيهم على هذه الرؤية العاقلة والمتزنة2 نقاط
-
بصراحة بعد قراءة كثير من الردود المستفزة و مشاهدة فيديوهات بتقول ان الميدان فيه بلطجية و دول السبب حبيت انى مدخلش فى عراك مع اى شخص و اناقش الموضوع فى موضوع مستقل معلش هو انتم اول مرة تعرفوا ان بلدنا فيها بلطجية بيتاجروا و لا اول مرة تعرفوا ان عندنا اولاد شوارع كانوا بيتاجروا فى الانتخابات مش هيتاجروا الان عشان ينزلوا الميدان ايه المنطق فى كونهم انهم موجودين و بيعملوا مشاكل يبقى بدل ما نحتويهم سياسيا و اجتماعيا لا ننزل نموتهم و نسحلهم و نضربهم ايه المنطق فى اننا بدل ما نقبض عليهم و على اللى وراهم لا ننزلهم مدججين بالاسلحة نقتل 12 و نصيب 800 و ناخذ الثائر بذنب البلطجى انتم عايزين تفهمونى ان الجيش و الشرطة مش عارفين يقبضوا على بعض البلطجية من غير ما تموت و تسحل و تعذب فيهم و فى بقية الثوار حتى لو معاهم عصيان و شماريخ امال هيعملوا ايه فى الجماعات الارهابية او فى الحروب اللى بيكون معاهم اسلحة متقدمة انتم مسمعتوش عن اعمال الشغب فى جميع دول العالم ده بيحصل و بيكون فيه شماريخ و طوب و ده عادى بس اللى مش عادى ان يكون الرد بقتلهم و محدش يقولى اصل فى اليونان مات واحد و فى انجلترا اداس على رقبة واحد و اتصاب ديه حواذث فردية اما هنا ده منهج على العموم انا معاكم دول بلطجية و اطفال شوارع فبدلا من ان نستخدم معهم حل سياسى جاد و اكرر جاد و اكرر جاد او حل اجتماعى جاد يقلل من ثورتهم و يعطيهم احساس بانهم بنى ادمين تانى لا احنا نموتهم و نسحلهم و نعذبهم و عشان طبعا الموقف ده اكيد هيتكرر تانى لان اكيد دول مش هيختفوا بين يوم و ليلة وواضح ان الامن مش لاقى اى حل غير العنف معهم احنا نرمى صاروخين على كل مناطق العشوائيات و نخلص منهم مرة واحدة و الله حرام حرام لما الاقى بنى ادم بيقول على اخر جاهل معذب و مغيب و فقير و مش لاقى اى حاجة انه يستاهل يموت و يتعذب عشان غلط او حتى عمل جريمة و هى حرق مبنى ما كم واحد فيكم فكر انه كان ممكن يكون مكان البلطجى ده او ابن الشوارع ده ......كم واحد فيكم فى يوم ملس على شعر طفل من اطفال الشوارع او حاول يعمل معاه اى حاجة دول مش كلاب جالهم سعار نقتلهم دول بنى ادمين دول انسان زى و زيك بس حظه اتعس منى و منك لو المجلس العسكرى مش قادر يتحكم فى البلطجية حتى بعد فرض قانون الطوارئ يبقى ييغير اسلوبه بحل تانى حل سياسى سلمى جاد مش تمثيلية و بما انه مش هيتغير فليعود الى سكناته مرة اخرى او يقتل كل البلطجية و يريحنا1 نقطة
-
كنت قد كتبت تعليق علي موضوع عن الفتاه التي انتهك عرضها في شوارع مصر ولكن للحقيقه اري ان الموضوع لا علاقة له بالثورة او الوضع الحالي سياسيا ولكنه يمثل ناقوس خطر شديد يحدق بالشخصية المصرية .....فبغض النظر عن الموقف السياسي ومن يقف مع من ومن يقف ضد من لكن الملاحظه العجيبة هي تجرأ الكثيرين في التباري في استمراء الحديث عن الفتاة و عرضها و ايجاد المبرارت لماحدث لها ....الموضوع يا ساده لا علاقة له الا بقيم النخوة و الرجولة في المجتمع المصري وقد كان تعليقي كالتالي : والله اني لاحس بالخجل علي قلة نخوة هؤلاء الذين يتحدثون و يسهبون و يفسرون و يبررون ماحدث لعرض مصرية ...ايها الرجال ذو النخوة والشهامة و الدين والرجولة لا الامر يتعلق بدقة تحليلاتكم السياسية العظيمة عن خيانة 6 ابريل ولا 7 مايو ولا عن عظمة المجلس العسكري و عبقريته ولا عن طعم لعق الاحذية في افواه المنافقين ولا استقرار ولا اقتصاد ...الامر يا ذوي النخوة هو عرض الفتاه عرض المصرية و شرف رجال مصر الذين ان لم يرفضوا كشف عرض فتاه ولو كانت عاهره ولو كانت داعره فهم في نفق غريب من ضياع قيم الرجولة....هل مقبول في اي حرب من مسلم او مسيحي او حتي كافر ان يعري النساء لو وقعوا اسري مثلا ؟ اتقوا الله ولا تكتبوا ما يعبر عن مدي انهيار النخوة في المجتمع المصري و استروا علي انفسكم ان كنتم لا تريدون الستر لنساء مصر فاستروا عوراتكم السيئه التي تظهرونها بفخر ....انعدام النخوه هو نتيجة اعوام من استمراء الكثيرين لمتعة الذل و العبودية مادام الطعام و الامن موجوديين وهي نفس امنيات الكائنات الاخري غير الانسان الطعام المستمر والامن والدفء والانسان يمتاز فوق ذلك برغبته ايضا في الحرية و الكرامة و الاحساس بالعزة لا الذل ....انتجت اعوام الكبت اناس يستمتعون بطعم احذية الحاكم اي حاكم مبارك اولا و العسكري ثانيا ويطلبون من نفس الفصيلة اي وريث لكي يستمروا في استمتاعهم بطعم الاحذية في افواههم .......اتقوا الله وتكلموا عن المجلس و الانتخابات و الخونة و الاخوان و الليراليين و البرادعي و شفيق وابعدوا السنتكم و افكاركم الجهبذيه عن عرض و شرف بنات مصر واوقفةا تحليلاتكم المرضه عن مدلول لون وتصميم ملابس المسكينة التي انتهك عرضها ..... استروا جثة نخوتكم التي كشفتموها اكثر من كشف الجنود لعورة نساء مصر1 نقطة
-
عزيزي و حبيبي المعتصم : ارجوك لا تعتصم باسمي مرة اخري .... فلقد قمت و معي خمسة و عشرين مليون بانتخاب من يمثلنا و يحقق اهدافنا او هكذا نظن ... و هو بالطبع ليس انت .... و اذا جائك جيشي يفض اعتصامك بالقوة فاعلم انني انا من ارسله لانه من أمن العقوبة اساء الادب .... و ارجوك لا تحدثني عن عنف و عنف مفرط ...... فانا اعرف عنف فوق المفرط قد ينتج عنة مئات و الاف القتلي و قد يحرق بلادي ..... و اذا ثبت عندي انك تحرق بلدي فسأقتلك بنفسي و لن ارسل جيشي ..... فانت لا شرعية لك و انت جار مشاغب لي في وطن اريد ان ابنيه ..... تختار انت المعارك و تريدنا جميعا ان نتحمل نتائج تهورك (و اعلم ان عدم وجود قيادة ليس ذنبك و لا ذنبي) ..... تتجاهل انت كل سنن الكون في التدرج و تكفر بالديموقراطية اذا لم تعجبك و تظن ان الصوت العالي هو الحق المطلق ... لا و الف لا .... اما اذا مت فانا خصيمك امام الله يوم القيامة حيث يغلب علي ظني انك القيت بنفسك الي التهلكة و ووقعت بغشامة في الفتنة و انا ادعو الله ان ينتقم من قاتلك اين ما كان ....... و ان لم تسلم السلطة في 1 يوليو فسننزل معا و لن نعود حتي نموت معا .... قبل التاريخ ده انت في نظري اما متأمر او اهبل ... او متأمر و اهبل .... ....... مواطن مصري Copied1 نقطة
-
الله يخرب بيتك يا مبارك بوظت كل حاجه في البلد لدرجة ان نظام التعليم اهو افرز داخلية لا تستطيع الكذب المنمق ، مجرد مجموعة من الهواة خبر 6 إبريل كاذب والصورة من سوريا1 نقطة
-
اعزائي الصالون الثقافي الذي يجمعنا أعتبره صورة مصغرة من المجتمع المصري ويضم شرائح اجتماعية متعددة و متباينة و ننتمي جميعا لتيارات فكرية مختلفة و بالطبع آراءنا تتقاطع مع بعضها و طبيعي جدا أن نختلف هناك مقولة تقول : الاختلاف في الرأي لا يفسد للود مؤخرا لعلنا لاحظنا جميعا أن الود في طريقه للاختفاء بيننا و أصبح البعض يستميت في ابراز آراءه بل و فرضها بشكل ممل ما رأي حضراتكم؟ وكيف السبيل لعودة الود الذي لا يُفسد قضيته الاختلاف في الرأي؟؟؟1 نقطة
-
في حاله انتخاب مجلس شعب وفق ما يجري من انتخابيه حره ونزيهه . فلا مجلس عسكري ولا رئيس حكومه يقدر يقف في وجهها . مجلس الشعب هو من يمثل مصر ( الممثل الشرعي والوحيـد للشعب المصري ) فهو صاحب الشرعيــه الدستوريه الحقيقه وسيلتف حوله المصريي لانه هو من انتخبــه فلو استمراو حاول العسكر ان يقلبو موازين الثوره , فلن ولن يستطيعو في ظل مجلس شعب منتخب من حق مجلس الشعب ان ينصب من بين اعضائه من يقوم باداره البلاد فتره انتقاليه ويسحب البساط من تحب المجلس العسكري ولكنني لا اتمني هذا السيناريو لانه اخر المطاف بنا .1 نقطة
-
من مدة دار بيني وبين "أمين" حوار في (النادي) عن سبب إصرار الثوار على رحيل المجلس العسكري وعدم ثقتهم فيه. "أمين" كان شايف إن مينفعش نستغنى عن المجلس العسكري ومفيش حد تاني أصلح من المجلس العسكري عشان يحكم، لأنه بيمثل أقوى مؤسسة في مصر ومعاه قوة وسلاح دا غير إنه هو اللي حمى الثورة. حمى الثورة؟!! إنت فعلاً شايف كدة يا "أمين"؟!! دي كدبة كدبوها وعملنا مصدقينها من باب خليك مع الكداب، لكن الحقيقة إن المجلس إشترى نفسه عشان ميدخلش في صدام مع الشعب وعشان ميتعرضش لإنشقاقات في صفوفه لو الضباط الأشراف رفضوا الإنصياع لأوامر الضرب. دا كان ردي عليه اللي خلاه يضحك ويستغرب اوي ويقول لي جيش ايه اللي يخاف من الشعب، انتي مش شايفة ليبيا؟؟ طبعاً الكلام دا كان قبل نجاح ثورة ليبيا وقبل سقوط ومقتل القذافي وأبنائه، و"أمين" كان شايف إن جيشنا العظيم والمجلس العسكري مفيش أي سبب (في الدنيا) يضطرهم إنهم يختاروا جانب الثوار غير إنهم ((مع الحق)) وإن لولا جيشنا كان زماننا زي ليبيا. هو فعلاً يا "أمين"، لولا جيشنا، للأسف، كان زماننا زيهم. المهم، بعيداً عن ردي عليه سواء أنا أو باقي القاعدين ورأينا في المجلس العسكري، إلا إنه فضل مصمم على رأيه في نزاهة وشرف وأمانة المجلس العسكري وكونه الأصلح الأوحد للحكم. الله!! أمال ايه اللي نزل "أمين"؟!! طيب مبدئياً نعرف الأول مين "أمين" دا أصلاً. "أمين حلمي" هو شاب مصري عمره 33 سنة، مهندس إتصالات، من أسرة ميسورة الحال. والده (رحمه الله) كان مستشار تجاري، ووالدته (خالتي) سيدة فاضلة وربة منزل، وهو غير تابع لأي حزب او أي حركة سياسية. وأنا باقدمه بالطريقة دي متضايقة لأني أنا شخصياً يكفيني انه بني آدم أولاً ومصري ثانياً، ولو هو شخص معرفوش ميهمنيش أعرف تعليمه او مهنته او اهله او مستواهم وميفرقش عندي مهندس ولا بائع سريح. الكل متساوي في حقوق الانسان وحقوق المواطنة، بس نعمل ايه بقى، للأسف ولاد (المواطنين الشرفاء) مخلوش لولاد (البني آدمين) حاجة. طيب بردو ايه اللي نزل "أمين"؟!! لما المجلس استمر في المماطلة والاخلال بالوعود وعدم الاستجابة لأي مطالب، ولما الامن المركزي اعتدى ع الثوار في اكتر من واقعة تحت سمع وبصر الجيش والتصريحات الرسمية كلها بتنكر كل اللي بنشوفه وبتستعبط الناس في البيوت، "أمين" بدأ ينزل عشان يشوف بنفسه ايه اللي بيحصل. نزل عشان لما يسمع ان في ناس بتطالب بحقها وبتضرب بالغاز والخرطوش وبمنتهى العنف مينفعش يفضل قاعد ومينزلش حتى يشوف في ايه. "أمين" كان بينزل لوحده من غير ما يتفق مع حد ولا يحشد حد ولا حتى يقول لاخوه ينزل معاه. حتى مكانش بيتفق مع اللي نازل من شباب العائلة. احنا فجأة اكتشفنا إن "أمين" بينزل التحرير وساعات بيبات، وانا عن نفسي مكنتش اعرف متى تحديداً غير رأيه. نزل في أحداث نوفمبر ونزل في الأحداث الأخيرة في ديسمبر، وهو كل اللي بيعمله إنه بيشارك بوجوده في الميدان مع اخواته المصريين بالهتاف أو أي مساعدة يقدر عليها، المهم انه يبقى موجود. "أمين" لما شاف الضرب والوحشية حس انه لازم يفضل ينزل، حتى لو مش حيعمل حاجة، بس ع الاقل ميقعدش في البيت والناس في الشارع بتتضرب. "أمين" كان بينزل لأنه مؤمن ان الناس دي معاها حق في اعتراضها ع المجلس لأنه (فشل) في ادارة البلد وفي رد حقوق الناس. مجرد (فشل)، لا خان ولا تواطأ ولا باع ولا سرق الثورة. هو بس كان شايفه (فشل) في الادارة. "أمين" بطبيعته ميعتبرش شخص ثوري ومندفع، بالعكس هو مسالم ومهذب و(جنتل) اوي، بس الصراحة بردو هو شهم جداً وحنبلي اوي لما يشوف حاجة غلط، بس دائماً اعتراضه مهذب زيه. حتى أنا لما انفعلت قفشت وأنا باتكلم معاه في الحوار اللي ذكرته فوق، واتغاظت من كونه مستنكر ان المجلس ممكن يخون الأمانة رغم كل الدلائل، هو فضل هادئ وخلاني قلتله اوعى تكون زعلت من قفشي، قالي "أبداً أبداً، ازاي تقولي كدة". ايه اللي حصل ل"أمين"؟!! "أمين" مبيعتصمش في التحرير، وإنما بينزل يقعد كام ساعة، أو يبات ليلة ويرجع الصبح يشوف اللي وراه، ويبقى ينزل تاني. بيحاول على قد ما يقدر يساعد أو يهدي الناس، ولو شاف حد ماسك طوبة أو بيجري ناحية العسكر يحاول يمنعه، حتى لو هو عاذر الشخص دا في انفعاله بسبب انتهاكات الجيش، بس يحاول انه يمنع حصول فتنة على قد ما يقدر. "أمين" رغم كل الوحشية اللي شافها في تعامل الجيش مع المواطنين، كان شايف الموضوع على انه فتنة ومش عاوزها تكبر. فجر يوم الأحد 18/12/2011 وحوالي الساعة 3:00 ص، كان "أمين" قاعد على قهوة في شارع "محمد محمود" مع بعض شباب تعرف عليهم هناك، وكانت الاشتباكات حاصلة في شارع القصر العيني بين الجيش والمتظاهرين. كل اللي عمله انه قرر يقوم يشتري زجاجات مياة عشان يوزعها ع الناس. وفجأة شاف وهو ماشي مجموعة كبيرة من جنود الجيش جايين بيجروا اتجاهه، ولقى كل الناس اللي في المنطقة جريوا بس هو مجريش مش من باب التحدي او عدم الخوف لكن لأنه مبيعملش ومعملش حاجة غلط. (أيوة يا جماعة ابن خالتي من الناس اللي لسة فاكرة انه عشان يحصله حاجة من العسكر أو يتقبض عليه، لازم يكون عمل حاجة غلط). المهم، ان الناس جريت والعسكر وقفوا ومجريوش وراهم، ورجعوا تاني لمكان ما جم. وبعد دقايق لما الناس رجعت تتحرك في المنطقة عادي، الجنود اتقدموا ناحيتهم بنفس الطريقة ففي ناس جريت بردو، وناس قليلة وقفت فاكرينها تهويشة زي أول مرة. وطبعاً "أمين" بما انه مجريش أول مرة فمش حيجري في التانية بردو هو لسة شايف انه (معملش حاجة غلط). للأسف المرة دي مكانتش تهويشة وهو واللي وقفوا الجنود هجموا عليهم ضرب بالعصي بمنتهى الوحشية، و"أمين" اتضرب واتسحل من عساكر وضباط رغم ذهوله ومحاولات اقناعه ليهم بانه مش بلطجي ولا ارتكب جريمة (بدليل انه مجريش). هو فعلاً فاكرهم بيتفاهموا او حتى بيفهموا، ميعرفش ان كونه (مجريش عشان مش غلطان) دي حاجة ميفهمهاش شخص جبان معدوم الرحمة والضمير. راسه اصيبت اصابات غائرة من كتر الضرب، دا غير انه عشان كان بيحاول يحمي راسه بذراعه الأيسر، فطلع ب6 كسور في ذراعه، غير "تفتيت" 3 اصابع من نفس الذراع. دا غير الكدمات والورم اللي في باقي جسمه من كتر الضرب. بعدها سحلوه لداخل مجلس الشعب هو وتعساء الحظ اللي معاه، وكملوا عليهم ضرب واهانات وسباب حقير واستجواب جوة. سألوه مين اللي باعتك ومدفوعلك كام، قال لهم انا مش محتاج فلوس اصلاً عشان آخذ من حد، وانا نازل عشان بلدي وولاد بلدي، ودي بردو من الحاجات اللي مبيفهموهاش. جاكت "أمين" وموبايله و200 جنيه كانوا في جيبه وحتى نظارته النظر، كل دا أخذوه منه. دا غير ان الضرب والاهانة والسباب بالأهل وبالأم استمر حوالي 3 ساعات حتى الساعة 6:00 ص. بعد كدة جاله دكتور ميداني تابع للجيش خيطله جروح رأسه 42 غرزة، وقالهم دا دمه بيتصفى رد أحد الجنود "سيبه يتصفى دا دم نجس". وعلى حوالي الساعة 9:00 ص، الدكتور وجده شبه فاقد للوعي وضغطه منخفض جداً، فقال للضباط اللي واقفين، لو ماراحش مستشفى حيموت هنا، وطبعاً لعدم رغبتهم في تسليمه للاسعاف اضطر أحد الضباط انه ياخده في سيارته الخاصة إلى مستشفى هليوبليس بحجة انه يبقى مستشفى قريب من بيته (بس طبعاً مفهوم ان الهدف ابعاده عن المستشفيات المحيطة حتى لا تسجل الواقعة)، وقال له "انت مشفتناش واحنا مشفناكش"، واداله 20 جنيه ومشي. "أمين" بيقول انه كان اقل واحد اتضرب وكل اللي جراله دا ميجيش حاجة في الناس اللي كانت معاه. بيقول لما أخذوا أوراقه ولاقوه مهندس وحسوا انه ابن ناس، ركزوا في الاهانة والشتيمة اكتر من الضرب. أحد الضباط وهو بيضربه كان بيقوله "إنت مبتعيطش ليه؟؟؟" مستغربين انه مبيعيطش وانه مبيترجاش وانه متماسك، بس "أمين" فضل متماسك بردو عشان "معملش حاجة غلط". "أمين" في المستشفى بكى بس مش على نفسه، بكى على حال البلد. لأن صدمته كانت شديدة لأنه لآخر لحظة رغم رفضه لوحشيتهم في التعامل بس كان بيقول "الله أعلم" يمكن بيضربوا ناس مجرمين أو شافوهم "عملوا حاجة غلط او جريمة". "أمين" رغم كل اللي جراله مشتمش فيهم ولا خونهم، كان تعليقه على كيفية ضربهم ليه وللناس اللي معاه، انهم (جهلة) و(مغسول مخهم) و(مفهمينهم) إننا أعداء ومجرمين. ولما قلتله لو العساكر جهلة، الضباط مش جهلة وازاي ساكتين على كدة، قاللي ضرب الضباط كان أشد من العساكر أصلاً، بس كلهم بيضربونا كأننا شياطين أو أعداء للوطن. لا إال إلا الله، بردو؟؟!! يالله، معلش ابن خالتي وانا عارفاه ومؤدب ومبيخونش حد. ربنا يشفيك يا "أمين" ويقومك بالسلامة انت وكل المصابين ويرحم شهدائنا وينتقم لك وينتقم لهم من كل ظالم وفاسد ومعدوم ضمير أو ساكت عن حق ومدلس للحقائق وانتهازي وكل جبان. قولوا آمين! يمكن مشاهدة باقى الصور فى هذه الصفحة : ايه اللي نزل "أمين" ؟!!1 نقطة
-
1 نقطة
-
الأصل المشووه :_ عزيزي و حبيبي المعتصم السلمي الشريف : ارجوك اعتصم باسمي مرة اخري .... فلقد.. قمت و معي خمسة و عشرين مليون بانتخاب من يمثلنا و يحقق اهدافنا او هكذا نظن ... و هو بالطبع بفضلك انت .... و اذا جائك جيشي او قوات شرطتنا يفض اعتصامك بالقوة فاعلم انني لست من ارسله لانه من أمن العقوبة اساء الادب و هكذا حال حكامنا .... و ارجوك تحدث عن العنف و العنف المفرط ...... فانا أجلس علي الكنبة و عرفت عنف فوق المفرط نتج عنة مئات و الاف القتلي في هذا العام و حده و أضعافه خلال الـ 60 عاما الماضيه و قد يحرق ...بلادي ..... .. فانت لا زلت الشرعية و لكن انتبه هناك جار مشاغب و طامع لي في وطن اريد ان ابنيه ..... تعلم أنت أنها مسرحية و لن يدع مجلس معاشات العسكر لنا وطنا لنبنيه فهم يظنونه التكيه و لهم وحدهم نبنيه (و اعلم ان عدم وجود قيادة ليس ذنبك و لا ذنبي و لكن ذنب مجلس معاشات العسكر) ..... تتجاهل انت كل مسرحية المجلس القديمة و تكفر بالديموقراطية الكاذبة و تظن ان عام 1954 لن يعود... لا و الف لا .... اذا مت فأدعو الله أن يحتسبك شهيدا و أن يجمعنا علي حوض نبيه و انا ادعو الله ان ينتقم من قاتلك اين ما كان ....... انت في نظري بطل تريد انقاذ بلدى من لؤم مجلس المعاشات ان الثورة اطلق شرارتها قليل من شباب مصر وشارك فيها كل الشعب المصرى و يريد مجلس المعاشات العسكري ان يقودها لاتجاه ما غير واضح المعالم منقووول طبعا1 نقطة
-
احسنت الكلام اخي الكريم والامل فعلا في ان ينفض المصريين عنهم ما علق عليهم من خبث وخبائث علي شخصيتهم ويظهر الاصل الطيب الذي تربينا عليه وانا قاربت علي الخمسين ورايت فيما مضي من عمري حقيقة نخوة ورجولة الرجال المصريين متمثلة في اخلاق جدي و ابي واسال الله الكريم ان يمن علي مصر بتمام الخلاص من العهد القديم و ان اري مصر يحكمها رئيس منتخب ليس من اذناب السابق ولا اخلاقه ولا عمره وانا علي يقين ان شاء الله ان الشباب الذين كتبوا كلام لا يمكن ان يقبله رجل سوف يغيرون افكارهم بعد ان يتمتعوا بالعزة و الحرية و الكرامة في اوطانهم1 نقطة
-
جزاك الله خيرا الحقيقة ممكن مجازا نقول فى فنيات بتعدى على كتير مننا منها موضوع الاصابع و منها طلاء الاظافر يد او رجل لانها تعمل طبقة عازلة على الاظافر فلا يصل لها الماء فيصبح الوضوء خاطئا و منها عدم الحرص على وصول الماء الى اطراف الاعضاء مثل المرفق (بوز الكوع ) - حدود الوجه (منبت الشعر - اسفل الفك بداية ) و منها عند من اصابع رجليه ملتفه او يوجد بعضهم فوق بعض يجب تخليل الماء بينهم و منها المسح على الخف حيث البعض يظن انه المسح تحت الخف و هو فوق الخف فقط و بشرط ان لابسه يكون قد لبسه على وضوء و تم نقض وضوئه و هو مازال يلبسه هذا ما اذكره الان1 نقطة
-
كلامك صحيح تماما اي رجل هذا الذي يتكلم ولا ينكر هذة الخسة و النذالة ممن يكشفون اعراض النساء ولو كن عاهرات حتي ويطمئن قلبه و تنام عينه بعدما كتب الف كلمه مفسرا رايه الجهبز في عهر الفتاه لانها ترتدي لون معين والله بئس اشباه الرجال الذين نتجت نخوتهم الضائعه من ثلاثين عام من القهر حتي اصبحوا يتمتعون بذل العبيد و يرفضون حرية الرجال1 نقطة
-
إلى من ملكت الحكمة والمعرفة والصبر والحماس والقوة والتحمل والمهارة وأرضعتنى كل ذلك أهدى خالص حبى ووفائى لكى يا أمى :wub: وإلى مرآتى الصغيرة التى أرى فيها نفسى بكل ما فيها من مزايا وعيوب .. أهدى خالص حبى وامتنانى لكى يا ليلى وإلى المرآه الاخرى التى ارى فيها مزايا وعيوب زوجتى :happy: أهدى خالص حبى وامتنانى لكى أيتها الأميرة سميرة وإلى نصفى الآخر ... لا أستطيع الحياة من دونك .. فاقبلينى يا حبيبتى مجنونك شكرا يا طائر على الموضوع الجميل ده1 نقطة
-
إذا كان رأيك في الآخر انه لا يستحق أن يعبر عن أفكاره .. و إذا أنت سمحت لنفسك أن تقودك قناعتك هذه عنه (و هي قناعتك التي لا يجوز أن تسحبها على الآخرين) لأن تستخدم ضده موهبتك في الكتابة الساخرة لحرمان ذلك الآخر من حقه في التعبير عن نفسه و أن يقول رأيه و اعتبرته بناءً على هذه القناعة الشخصية الخاصة بك بأنه ليس أهلاً لقول رأيه فهذا هو قمة التعنت ضده و هذا هو ما يفسد للود قضية. أيضاً حرمانك له من أن يقول رأيه لا يستلزم أن تكون ذا سلطة تستطيع من خلالها أن تمنعه فعلياً من التفوه بما يريد، أو كتابة ما يريد، لا، بل من الممكن أن يكون الإسلوب الساخر الذي متعك الله بموهبة استخدامه هو نوع الترهيب للآخر الذي تحاول من خلاله منع المخالف لرأيك من التحدث برأيه خوفاً من سلاطة الفواكه (سوري قصدي سلاطة اللسان) الساخر الذي قد يتعرض له منك، و الذي لن يحب أن يجاريك فيه، و لا ان يقع في مآزق محاولة تبرير ما تصفه به من خلال سخريتك برأيه، أو تخوينك له .... إلى غير ذلك من المآزق الأخرى .. التي لا يحب الوقوع فيها معك. و أرى أن المناقشات المحترمة التي لا تفسد للود قضية و التي تفيدنا جميعاً و تفيد المجتمع الذي نهتم بالوصول به لبر الآمان .. هي تلك التي يتم فيها السماح لجميع الأطياف بالإدلاء بأرائهم في آمان و دون خشية ما ذكرته عاليه .. أي هي التي يتم فيها تجنب استخدام أسلوب السخرية من الرأي الآخر .. و عوضاً عن ذلك السلاح الذي يشعر مالكه بالسيطرة على زمام النقاش من خلال موهبته في السخرية و ما تلاقيه هذه السخرية من (ليس استحسان و لكن) نوع تشويق للقارئ حيث هي عادتنا كمصريين نحب الكوميديا في كل شئ .. لكن هنا و من أجل الوصول للصالح العام (حيث لا وقت كبير متسع بقي لدينا لتضيعه في الدفاع ضد اتهام أو الضحك على سخرية) بل يتم استخدام الاسلوب المنطقي لسرد الآراء و مناقشتها و محاولة كل طرف تفنيد ما يرد به على من يخالفه الرأي، مع التركيز على محاولة الوصول للأفضل من قبل الجميع، و ليس محاولةإقناع الآخر بأن رأي ذلك الآخر غير سليم و أن الرأي السليم هو ما يقوله هو .. فإذا كان الهدف هو الوصول للأفضل (الرأي الاصوب و الأنفع في قضية ما) دون التحزب لرأي مسبق .. و دون استخدام اسلوب التجريح و السخرية و التخوين .. هنا سيكون الاختلاف في الرأي لا يفسد للود قضية.1 نقطة
-
أفهم من كده أن العريس من الثوار؟! :blink: و طبعا الزفاف 25 يناير و شهر العسل في خيمة في التحرير طبعا ألف مبروك تاني مرة يا عسل و ربنا يسعدكم يارب لا يا بيرو الكعبلة ماكنتش في التحرير .... الكعبلة كانت منفصلة تماما عن الثورة بالعكس بأه العريس مش ثوري خالص ولغاية وقت قريب كان بيدافع عن المجلس العسكري بس بدأ يغير رأيه لكن هو متقبلني زي ما أنا ومتقبل اختلافنا في الأراء وبيحترم رأيي جدا المهم انه عاجبك يا قمر ده أهم شيء في الموضوع :wub: ومهم جدا حتة الاحترام دي أنا فرحانة اوي بيكي انتي تستاهلي كل خير يا حبيبة قلبي ربنا يرزقكم خير بعض ويكفيكم شر بعض ربنا يبارك لك فيه يارب ويتم لكم على خير و يسعدكم و يهنيكم طول العمر يارب آمين آمين آمين1 نقطة
-
عندما ندرك ان الاختلاف فيما بيننا ميزه ينبغي ان نستغله في ان نكمل بعضنا لا في التناحر والعداء ثم اذا كانت كل الاراء واحده من اين يأتي التجديد ؟1 نقطة
-
لعلنا لاحظنا جميعا أن الود في طريقه للاختفاء بيننا ؟ و أصبح البعض يستميت في ابراز آراءه بل و فرضها بشكل ممل ما رأي حضراتكم؟ وكيف السبيل لعودة الود الذي لا يُفسد قضيته الاختلاف في الرأي؟؟؟ نعم لاحظت يا عبير .. ولكنى شخصيا((ولا أملك الا ترف الحديث عن نفسى)) .. لم يأخذنى الاختلاف فى الرأى ..الى منعطف البغض او الكراهية .. اوالعداء مع الاخر ..وأظنه لن يأخذنى ابدا هذا الاختلاف فى الرأى الى تلك الدرجة الحرجه .. لأننى ببساطه .. حر العقل والفكر .. لا تكبلنى أفكار أو اتجاهات معينه .. ولا تقيدنى اى انتماءات سياسيه او حزبيه .. تجعلنى مستعد من أجلها ان اعادى العالم فى سبيل نصرتها .. التحرر من الانحياز عند الادلاء بالرأى((اى رأى)) هو السبيل لحفظ ماء الود بيننا .. فأنا مثلا دائما ما اكتب وجهة نظرى .. ولدى استعداد داخلى باننى مخطئ .. فلو اثبت احدهم فعلا خطأ وجهة نظرى .. اراجع نفسى فورا ..و لا تاخذنى العزة بالاثم .. فاعترف بخطئى فى وجهة نظرى ..حتى ولو بينى وبين نفسى .. لان غرضى وهدفى هو الحقيقه .. وليس الانتصار ((عمال على بطال)) للحزب او الاتجاه الذى ((يستعبدنى)) فكريا1 نقطة
-
لا حول ولا قوه الا بالله ..............عندما عرضت الصوره لم أقصد ان اهين اى بنت او اقول شوفوا الثوار كانوا عاملين ازاى مع بعض او ما الى ذلك ........... ووجدت هجوم من ناس كانهم مصدقوا انهم مسكوا غلطه واعتقد هو عارف نفسه كويس بس اللى انا متكده ان فى ناس فهمت قصدى وعرفت انا ليه حطيت الصوره ولو كانت الصوره فى رحله فى الجامعه او فى الميدان او فى اى مكان فهى صوره غير مقبوله ومهما كان تفاصيل الاعتصام ده ايه الشكل العام خاطئ وحرام جدا هناك ضوابط شرعيه ...وهناك ضوابط اجتماعيه تربينا وتعلمنا عليها ............. ولن اضيف على كلام دكتور ياسر والاخت الزهره وام زيد جزاها الله عنى كل الخير و.............واخرون جزاهم الله كل الخير ....... أسئلتى كانت واضحه وكنت اتمنى الرد عليها وليس الخروج عن المنطوق بكلام هوجائي وكلام لا يمت للموضوع بصله ............وايضا الكل يعلم ان ما قصدته هنا واضح جدا فى اسئلتى ............... جزيتم كل الخير ..............1 نقطة
-
الأخ وطني حر على ما يبدو إنك عايش في كوكب تاني او بتتكلم عن أحداث في دولة تانية بتتكلم عن فتاة لابسة جاكت !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!... الان تأكدت غنك لم تشاهد الصورة أصلاً ولم تقرا أي مداخلة أو موضوع أصلاً .. انصحك بالتريث والقرأة على مهل وحاول تعيش على الأرض شويه وده دليل اخر على إنك لا تتابع أي شيء داخل أو خارج مصر دي اخر جملة هارد بها على اي كلام أو مداخلات لك لحد ما تيجي وتعترف إنك بتقرأ كل أو معظم ما يكتب كلامك عن المظاهرات اليمنية باطل تماماً .. فالفتاة اللي إتعرت يا أخ وطني يا حر كانت منقبة وتلبس عباءة سوداء ... وعفواً وأسف لكل فتاة يمنية أرجل من مليون راجل ... ما كشفناش عليهم حضرتك عشان نشوف ملابسهم الداخلية ملونه ولا لأ الغريب إنك تغني وترد على نفسك تتكلم عن إعتصامات الفتيات اليمنيات وتُنكر ذلك على الفتيات المصريات اللي الصورة كانت تخزق عين كل كفيف حتى وتعرف إن البنت كانت واقفه عادي في التحرير وحصل عليها الهجوم1 نقطة
-
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الدقهلية ـ صالح رمضان وشريف الديب تمكن فريق عمل مصرى "أولاد النيل" من إنتاج جهاز يوضع بالسيارة فى مكان خفى لا يعلمه إلا صاحب السيارة، وعن طريق هذا الجهاز يستطيع التحكم فى السيارة من أى مكان فى العالم وبعيدا عن السيارة ويصلح الجهاز لجميع أنواع السيارات بدأ من أحدث طراز ونهايتا بالمنوال أقل طراز (فيات 127). ويتمتع الجهاز بإمكانية فتح وغلق أبواب السيارة وفتح الشنطة وتشغيل وإيقاف محرك السيارة، وفى حالة السرقة يتصل الجهاز بصاحب السيارة بمجرد لمس الجهاز أو إذا علم بسرقتها فيستطيع الاتصال بها وتحديد موقعها عند فهم الجهاز أن الذى يتعامل معه ليس صاحب السيارة يتم تشغيل الإنذار والاتصال بصاحب السيارة وتعطيل السيارة وعدم تشغيلها كما يمكنك تسجيل كل ما بداخل السيارة أثناء السرقة وإمكانية تتبع السيارة عن طريق شبكة الاتصالات الخاصة برقم السيارة والمنتج مصرى 100 % فكر وتصميم وتنفيذ ودعاية وتسويق شباب مصرى ويستطيع تحمل جميع العوامل المؤثرة فى السيارة من حرارة وخلافه. وقال المهندس أسامة محمد "أحد أعضاء الفريق" بدأ المنتج بفكرة موجودة بالأسواق والكل يحكى ويتحاكى بها وهى التحكم بالسيارة من الخارج سواء بالريموت وبعد فترة توصلنا لفكرة مميزة وهى أن يعمل هذا الجهاز عبر الهاتف المحمول أو الهاتف الأرضى الثابت فى المنازل، مضيفاً أن المنتج لا يحمل صاحبه فاتورة تليفون لأنه لا يسحب رصيد، ودعا شركات المحمول للتعاون مع الفريق لعمل فكرة خاصة بالجهاز بخدمة تابعة لكل شركة ويستفيد منها كل العملاء. الرباط الخاص بي1 نقطة
-
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ليه كثير افترضوا ان بوسي أساءت بهم الظن؟ هي تعرض صورة.. و لم تعمم و لم تقطع برأي ولعل الهدف هو مناقشة مشاركة المرأة في الظروف الحالية و حدودها و ضوابطها1 نقطة
-
يا بنت الإيه يا دريم وأنا عمال اقول هي راحت فين وسابت الثورة وثوابتها الف الف مبروك ويارب يتمم لك على خير1 نقطة
-
المكان اللي هما قاعدين فيه اللي باين في الخلفية ده لشركة بنها للصناعات الالكترونية اول شارع طلعت حرب يعني في ميدان التحرير امام مخرج مترو الانفاق التلات بنات قاعدين علي ما يشبه درجة سلم عاليه والشاب اللي جنبهم ساند راسه علي عمود بارز وليس شخص بجواره والبنت اللي في الامام سنده ضهرها علي نفس العمود ليه الشباب بيختاروا المكان ده علشان ده مكان بعيد عن تيارات الهواء لان الميدان بيبقي قارس البروده الموضوع وضح ... طب وليه ما نفترض حسن الظن ونقول انهم من عائلة كبيرة واحدة (اولاد عم او اولاد خاله) وخصوصا انه والي الان فيه عائلات بكاملها مازالت تبيت بالميدان1 نقطة
-
احنا جيل البلاي ستيشن والسيجا والاتاري ، وعارفين كويس أوى إننا لازم نموت 100 مرة قبل ما نهزم الوحش وننتصر ... و معانا شفرات كمان ممكن تعدينا من الوحش.. و بنقفل و بنعيد اللعب من الأول و عادي جدا و مبنزهقش علي فكرة ... و هنقفّل الثورة يعني هانقفّلها ........:)1 نقطة
-
رؤيتي الشخصية الثورة قامت علشان فيه اخطاء وفيه انهيار شبه كامل على جميع المستويات وأزعم ان من ضمن ذلك خلل في منظومة الأخلاق نتجت عن خراب النظام التعليمي وارتفاع قيمة المادة على حساب القيم الخلقية النبيلة وانهيار القيم بعد ارتفاع قيمة الراقصة والممثلة ولاعب الكرة وانشغال الأهل عن تربية الأخلاق في أبنائهم بالسعي على القوت الثورة قامت علشان نتخلص من كل ده ونعيد تصحيح الوضع ونعيد لقيمة الأخلاق حقها المسلوب ونعيد ترتيب المنظومة الخلقية للمجتمع الصورة الموضوعة هي جزء يعبر عن المنظومة التي نحاول تصحيحها من خلال الثورة على نظام فرضها علينا ، ولازم نعترف ان دول جزء من الثوار ولكن ليسوا كل الثوار لأن هناك آخرون شرفاء وعلى خلق مرتفع وثقافة وتربية عالية ، الثورة تضم جميع فئات الشعب المتعلمين والمثقفين والعلماء والأدباء ورجل الشارع بثقافته وقاموسه ولغته التى تربى عليها واحضرها معه ... ده شعبنا ومش حنستورد شعب لابس سموكن علشان يثور بالنيابة عننا ميراث ثقيل ولكن الثورة يجب ان تعيد تصحيح الوضع الحالى للمنظومة الأخلاقية لو كنا نريد بناء قواعد لمسقبل مصرنا الغالية أخفاء الرأس في الرمال لن يغير شئ من الحقيقة ... الإعتراف بوضعنا اول طريق الإنطلاق لتصحيح مع الإعتراف ان مشاركة الفتاة في الثورة أمر رائع ربما لم ينضبط بعد ولكن نحن على الطريق1 نقطة
-
اصعب شىء ان تتدعى الحكمه لتخبىء جبنك او نفاقك او خيانتك عنبو1 نقطة
-
والله حرام عليكوا فيه الف مبرر للصورة دى من انكوا تنشروها بالبساطة دى يعنى الناس دى كانت من عشر شهور ابطال وملايكة ونشيلهم فوق الراس ودلوقتى نرميهم بالباطل ونقول ...... حد يعرف ملابسات الصورة دى؟ حد يعرف من اللى فى الصورة؟ حد يعرف هما اخوات ولا مخطوبين ولا ايه العلاقة اللى بينهم ولنفرض انهم غلطوا وكدة نوجههم للصح ولا نشهر بهم خلاص كلنا بقينا تقاة ومعندناش غلطة وسبنا كل الفجور والهلس اللى فى المصايف وفى بعض الجامعات وجايين نمسك فى دول مش بعفيهم من الغلط اذا ثبت عليهم لكن انا مش ربنا عشان احاسبهم او ارميهم بما اكره على نفسى بالله عليكوا اتقوا ربنا وكل واحد يخليه فى نفسه ------------ لو بعتوا الصورة دى لعالم من علماء الدين لتسمعوا رايه بالتاكيد هيقولك هو ايه ملابسات الموقف ده عشان يقعدوا كدة وايه علاقتهم ببعض مش هيرمى عليهم الاحكام من غير ميسمع منهم ------------ من حق الصورة ممكن تكون فوتوشوب زى ما المجلس العسكرى بيقول (ولا المجلس العسكرى بس اللى بيتعملهم فوتوشوب) تانى حاجة هو تاريخ الصورة امتى يعنى قبل الثورة ولا بعدها ولا ايام الكلية ولا غلطوا وتابوا ولا كانوا فى المصيف ولا فى بيتهم1 نقطة
-
عايزة اقول رائع تصويرك ياعبير الخير. ولكن مش قادرة اقول غير ......أنه مؤلم جداا لأنه صادق جداا. تخيلى حزننا لمجرد التخيل ؟؟؟ خجلنا لمجرد تخيلنا مكانها ؟؟؟ افاقة وصدمة ....الطعنة تأتى ممن كنت اظن أنه سينصفنى .. ترك اللب وتمسك بالقشور بحجة الحفاظ على ....ثوابت واساسيات؟؟؟ أى ثوابت وأى اساسيات تسمح بالاهانة ؟؟؟ ألم يذكروا قصة ...واكثر من قصة تدل على الخطأ الأكبر والخطأ الأصغر ؟؟ وأين هو الخطأ الأكبر أن لم يكن هذا التصرف بوحشية مع...نفس بشرية . ولن اصنف هنا....رجل كان او امرأة . ألم تقم الدنيا ولم تقعد....فى مصرنا الحبيبة ...عندما تم التعامل بوحشية مع .. العميل رقم مليون وسبعمائة ؟؟؟ولقبه ...سعيد؟؟؟ كلنا عملاء ياعبير الخير........هنا. كلنا عملاء وعلينا نحن...اثبات أى شئ مغاير. كلنا عملاء .....ومن حقهم التعامل معنا بكل ...خزى مشرف ..او...شرف مخزى . شيئان لايتحدا ابدااا لكنهما امتزجا عندهما تحت شعار ...حماية الأمن . هل هى برتقالة ؟؟؟....أم انها تفاحة ...تتخفى تحت جلد برتقال ؟؟؟ لايهم ... المهم اقصاءها من هنا .....المهم رفضها...ألمهم رفضها حتى لو كان قلبها بلون ناصع .. وطعمها عسل مصفى . كل شئ أصبح محير... وعن نفسى اصبحت حتى أدعى الصمم حتى لا استمع الى حشرجات ادعاءاتهم. لكنى أرى .. وأحكم بعيونى ....وتركت للعقل اجازة مفتوحة .. كل تقديرى ....و...مؤازرتى . :clappingrose: لنا الله وهو ارحم الراحمين .1 نقطة
-
أشكر لك تجاوبك أستاذنا الكريم . إذا كان الفيديو مبتور كما تظن حضرتك ، فالأصل أن البينة على من أدعى ، وعلى الصحيفة إذن أن تأتي بالفيديو الكامل ! في المقطع السابق الشيخ ياسر يقول : لا شك أن استعمال العنف والسحل والضرب بهذه الطريقة العنيفة وقتل الناس بطريقة غير مبررة ، نعم لا شك أن هناك اعتداءات ونحو ذلك ولكن يمكن دفعها بالأهون فالأهون ، وعندما قاطعه أحد الحضور بأن هناك تجاوز ، قال : أنا اعلم أن هناك تجاوز ولكن لا يجوز أن يكون هذا الرد الفظيع ، العنف بهذه الطريق أمر غير مبرر ولا بد أن يسأل ويحقق في هذا الباب ويعرف من الذي يعطي الأوامر بهذه الطريقة . كلام متزّن . بخصوص كلام الشيخ ياسر في نهاية المقطع وقوله : صورة المنقبة تبين أنها لم تكن منقبة وإنما لبست النقاب لاستثارة الأحداث ، فأظنه يتحدث عن الصورة التي نشرتها جريدة اليوم السابع (الجمعة، 16 ديسمبر 2011)امرأة منتقبة تضرب بواسطة بعض الجنود : الرابط على اليوم السابع . مع التحية .1 نقطة
-
الحمد لله ان الجزيرة كانت تعمل طوال اليوم امس ادخلت اولادى الى غرفهم حتى لا يسمعون الفاظ ال( ثوار ) البذيئة وادعو الجميع لعدم الاشتراك فى المظاهرات او النزول لمشاهدتها فلن تعرف ابدا من يطلق الرصاص من الخلف بكل جبن وخسة وحقارة وإلى الجحيم يا تجار الدماء1 نقطة