اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

لوحة القادة

  1. se_ Elsyed

    se_ Elsyed

    الأعضاء


    • نقاط

      14

    • إجمالي الأنشطة

      25017


  2. نوران

    نوران

    الأعضاء


    • نقاط

      10

    • إجمالي الأنشطة

      2726


  3. الدكتور ياسر

    الدكتور ياسر

    الأعضاء


    • نقاط

      6

    • إجمالي الأنشطة

      2404


  4. raouf

    raouf

    الأعضاء


    • نقاط

      6

    • إجمالي الأنشطة

      1837


المحتوى صاحب التقييم الأعلى

عرض المحتوى صاحب أعلى تقييم في 03/15/12 في جميع الأقسام

  1. موضوع لا هو مضحك ولا مبكي ولا له معنى يا رؤوف بصراحة وبعدين إذا كان ولاد أبو إسماعيل بيعملوا كده وهو لسه على البر ...اعتقد إنه لو بقى رئيس صالح رشيد .. فولاد أبو إسماعيل هايمشوا بكبمرسورات في الشارع عشان ينفخوا اللي يجيب سيرته بالخير او بالشر .... إحنا لسه في شهر مارس .. يعني فاضل حوالي شهرين على الإنتخابات .. لكن أنا متأكد زي ما أنا متأكد من إسمي إن أبو إسماعيل سيجني عليه ولاد أبو إسماعيل ... والأيام بيننا ... إحنا لسه بدري علينا ... ييجي 20 او 30 سنة عشان نبطل عبادة العباد من دون رب العباد
    4 نقاط
  2. أثلجتى صدرى بردك الاخت الفاضله فولانه .. .. كنت على وشك ان اقترح على ادارة المحاورات تغيير اسم المنتدى من محاورات المصريين الى ((محاورات المصريين الليبراليين )) عشان بس الامور تبقى واضحه .. وكل واحد مننا يعرف حدوده .. والارض اللى واقف عليها .. ويشوف هل حينفع يكمل فى المحاورات بالشكل ده ..والا يعيد حساباته ..وعشان كمان تكون هناك شفافيه .. واتساق مع النفس من قبل حضراتكم كمشرفى المحاورات .. ولكن بما ان حضرتك قولتيها صريحه بان المنتدى ليس له توجه معين او انحياز نحو فصيل ما بعينه .. فده شئ يسعدنى .. وان كنت احيانا ألمس غير ذلك ((كعضو محايد لا انتمى سياسيا لليبرال او الاخوان والسلفيين)) ولكن انتم غير ملزمين بما ألمس .. وبما أظن .. ف إن بعض الظن إثم .. لذا مرغم انا .. إحتراما .. وثقة .. وتقديرا لكى .. ان اعطى لنفسى فرصه اخرى لتقييم التوجه العام للمحاورات .. وهل هو توجه عام .. ام توجه خاص .. وهو شئ يعنينى جدا شكرا اختى الفاضلة فولانه .. فقد دفعتينى للداخل خطوات .. بعد أن كنت للخروج دُر
    3 نقاط
  3. لا يا مدام عبير هنا أختلف معك بشدة من حقك ان تنتقدى اى أحد كما تشائين في حدود الأدب و اللياقة أما الإهانة.. فلست أدرى في الحقيقة كيف تؤكدين هكذا بمنتهى الثقة جوازها في حق من يتصدى للعمل السياسي .. ليس هذا في الشرع أو القانون أو العرف .. الإهانة تبقى إهانة ولا تشين إلا صاحبها فقط .. الحق لا يحتاج للإهانة لإظهاره .. تلك حجة من لا حجة له .. وأذكرك بما ذكرتينا به الأمس (( من كان يؤمن بالله واليوم الآخر فليقل خيرا أو ليصمت))
    3 نقاط
  4. غير مسموح بالسخرية من الأوامر والحدود الإلهية التي وردت بالقرآن الكريم عقيدتنا خط أحمر وضعها الله لنا لتطبق حتي قيام الساعة صالحة للتطبيق في أي وقت نحن لا تلزمنا القوانين الوضعية المستوردة من الغرب
    3 نقاط
  5. انا شايف ان الراجل بقت حالته صعبة قوى والهس هس زاد حد يعمل حاجة يا جماعة الراجل عنده عيال
    3 نقاط
  6. نحن هنا لا نحكي عن اساطير خيالية أو نريد الزمن أن يقف عند فترة معينة وخلاص أبداً .. لكننا نحكي عن حقائق مثبتة تاريخياً على سبيل المثال أنا بأعتبر إن عصر الامويين كان فيه كثير من المظالم وسفك الدماء ويكفي أن نذكر إسم الحجاج إبن يوسف الثقفي .... اللي كان رمز البطش والعنف وحكم العراق لفترة وكانت الزكاة اللي بتجمع من العراق حوالي 128 مليون درهم وبالرغم من البطش والعنف وامن الدولة بتاع الحجاج .. فإن الزكاة من نفس البلد أنخفضت إلى 18 مليون في ظل حكم الحجاج .. تخيلوا ؟ وبعدها بشهور تولى الخليفة العادل عمر بن عبد العزيز أمور الخلافة .. ونفس البلد دفعت عن طيب خاطر 138 مليون درهم وخلال 30 شهر فقط وصلت الأمبراطورية الإسلامية اللي كان المسيحيين واليهودة يعيشون فيها عصرهم الذهبي مع المسلمين جنباً إلى جنب في ظل العدل والمواطنة ... بسبب إن الحاكم بدأ بنفسه وطبق العدل على نفسه ولم يُنظر او يخطب خطب عصماء .. بل بدأ بنفسه وعاش عيشة البسطاء ومن ثم أنتشر العدل في الأرض إذن العدل هو أساس أي ملك ولا عدل اكثر من حماية المجتمع من الطبقة المفسدة ولا عدل أكثر من إن المجتمع كله يقف في وجة قاطعي الطرق وتجار السلاح والمخدرات
    3 نقاط
  7. برغم إني أؤيد وبكل قوة تطبيق الحدود الرادعة التي جاءت بها الشريعة على كل من يهدد أمن الوطن وسلامة مواطنيه غير أني أتسائل .. من يطبق الحدود على من البلكيمي النائب المحترم في حزب النور السلفي واذلي كذب ودلس ودخل الدنيا في بعضها عشان مناخيره هو نفسه كان من المحركين لطلب تحويل زياد العليمي الى لجنة القيم بالمجلس الموقر وتوقيعه كان من أوائل الخمسين توقيع لخمسين نائب محترم انا اخاف بصراحة ان اول واحد يتطبق عليه حد الحرابة هو أنا وامثالي لاننا باختصار ثوار والزمن الذي نعيشه ليس زمن ثوار هو زمن تحالفات وتكتيكات بين من يرفعون لافتة الاسلام عاليا ولا يطبقونه واقعا على انفسهم هم أولا وبما إن الاعضاء المخلصون في المجلس العسكري والاعضاء المخلصون في التيار الذي يمتهن الاسلام وضعوا أيدهم سويا اظن اني ساعارض وبشدة أن يخرج مثل هذا القانون إلى النور في المستقبل المنظور وسوف نتذكر سويا هذه الكلمات بعد انتهاء المسخرة السياسية التي نسميها انتخابات الرئاسة
    2 نقاط
  8. والله كنت بدأت أتردد في انتخاب ابو اسماعيل وأفكر في ابو الفتوح أو العوا لكن بعد اللي بيحصل ده ، والفضل يرجع لكم :) bv:- حسمت أمري وانتهي نعم لحازم صلاح أبو اسماعيل رئيسا لجمهورية مصر العربية
    2 نقاط
  9. الاستاذ الفاضل سكوربيون الشيخ حازم صلاح وضح قبل كدة ان الجزية دي في حالة رفض دخول الجيش والدفاع عن البلد هل في حد من المسيحيين حيمتنع عن دخول الجيش او الدفاع عن البلد ؟ طالما مافيش يبقي مافيش جزية انما ليه حازم صلاح بيتكلم عن موضوع الجزية ، لانه بيشرح انها مش شئ وحش زي ما البعض متصور وضرب قبل كدة امثلة زي محمد علي كلاي اللي اتعاقب لانه رفض الدخول في حرب فيتنام مع امريكا فلو كان في امريكا وقتها شئ زي الجزية يسمحله يدفع مبلغ بسيط و ما يحاربش كان اكيد حيسعده ده جدا لكن للاسف ما كانش في وتحياتي لحضرتك
    2 نقاط
  10. من الملاحظ مؤخرا ..ميل الفاضل : كاتب المداخله الى الميل كل الميل والبعد عن الموضوعيه فالتهكم على دول بعينها ومنها دوله رمزا لأمه بعينها ؛ يعد إلتفافا للإساءه الى دين بعينه وانا وان كنت من دعاة الوسطيه ؛ إلا انى اعتبر هكذا سلوك يعد امرا غير مقبول جملة وتفصيلا . الزميل الفاضل : نعم للحوار المثمر البناء / لا للتسفيه والإزدراء
    2 نقاط
  11. طبعا السعودية مش جنة الله في ارضه لاننا للاسف لا نطبق الشريعة 100% .. لو طبقناها بحذافيرها كانت هتبقى الدنيا عسل مصفى احنا بنسدد ونقارب .. وعشان كدا والحمدلله بننعم بالبلد دي بالرخاء والامان .. يمكن فوق ما تتصور :closedeyes:
    2 نقاط
  12. معى انى محبش ارد على الموضوع بس انا شايف ان حضرتك يا خواجه مكبرها أوى شوف يا خواجه انت تقول ان المسيحيين صوتهم غير مؤثر على النتخابات الرئاسه كما كانو بالمجلسين !!1 لكنى شاهدت كيف كانت عمليه التجييش فى الصف المسلم والكما بالصف المسيحى حينها وصدقنى عندى دليل وصور وطبعآ عارف علاقاتى بالمسيحيين اصدقائى لدرجه اننا بنتناقش بس مش زى حضرتك كدة احنا فى الملعب ... المهم اؤكد للجميع مسلميين ومسيحيين ان الصوت المسيحى سيلعب دور خطير فى اختيار المرشح للرئاسه ان حدث تعادل وأعاده بين تيار اسلامى واخر يدعى الليبراليه وهنا اؤكد على انه سيتم الحسم بالصوت المشيحى لان الناخب المصرى تم اضعافه معنويآ وتم غسل دماغه من الاعلام فى خلال سنه ويذيد وهو الان سيكون خارج الحسابات فى الاعاده كما شاهدنا فى انتخابات المجلسين وعندها تاكد يا عزيزى ان الدور المسيحى سيكون مؤثر جدآ فى فصل الخطاب اذآ لا داعى ان تضع تصور حضرتك لموضوع الجزيه او ان هناك من يريد من التيارات الاسلاميه التضييق على المسيحيين وصدقنى الموضوع اسهل من كدة بس الاعلام وما يظهره من صوره الاسلام عمومآ داخل مصر يساعد الكثيرين من اتباع المسيحيه ان يشعرو بالخوف من القادم حتى لو اصبحت مصر تحكم من قبل شيوخ اسلاميين فصدقنى لن تكون هناك ضغوط على المسيحيين لا فى معيشتهم او اعمالهم فلو حدث لكم مكروة فى الحكم الاسلامى سابقآ ماكنا شاهدنا بمصر الان ايآ من معتنقى المسيحيه لان مصر والاسلام ليس كاسبانيا فى عهود او حكم المسيحيين اصحاب مهزله التاريخ التى تسمى بمحاكم التفتيش فأطمئن ليس من الاسلام فى شيء اسمه ظلم عباد الله فنحن جميعآ عباد لله ولايوجد ما يتزرع به اى انسان بالارض على ان الاسلام به محاكم تفتيش او عنصريه والتاريخ بيننا فان تخلل لك الخوف كا من الاولى ان يتخلل للمصريين جميعآ فكن متفائلآ
    2 نقاط
  13. بعد 4 سنين ارجع المحاروات الاقي برضه استاذ سكوربيون لسة بيقوم بدوره في اثراء كل مناقشة او موضوع يطرحه ّ :) بمنتهي الاختصار....مصر المسلمين مافتحهواش اول امبارح عشان يتم تطبيق الجزية...مانفعش تطبيق الجزية علي اللي بيدفع ضرايب وبيشارك في الانتخابات وبيتجند في الجيش...ده صاحب وطن وشريك فيه...هو بيدافع عن وطنه...مش بيدفع لي عشان احميه...ودي نقطة بالغة الاهمية وفي رأيي الشخصي اللي اكيد ناقص...ده بيناقض معايير فرض الجزية في الاسلام...ابو اسماعيل شخص بيطرح رؤية...وقدرته علي تنفيذ حاجة زي دي...انا شايف انها ضعيفة اوي !
    2 نقاط
  14. لأ يا ريس المباديء لا تتجزأ .. إقرا الكلام تاني يا رفيق سكوب هاتلاقيني بأتكلم عن قطاع الطرق والحرامية اللي إنتشروا على الطرق وبيخطفوا الناس وبعدين القواعد الشرعية هي اللي بتقول إن الشك يُفسر لصالح المتهم .. يا كامل .. لا يشعر بالنار الا من أكتوى بها ... حصلت حادثة في منطقتي السكنية في مصر مؤخراً .. طفل خطفه واحد كلب وطلب فدية من أهله .. ولما حس إنهم توصلوا له .. خنق الولد يا كامل ورماه في الزبالة واعترف بكده ... تفتكر ده لو محامي شاطر جاب له 5 سنين سجن .. هل هذا يطفي نار العائلة المكلومة ؟ ده مش تأليف يا كامل .. إرجع كده لكل الشرائع والأديان .. هاتلاقيها بتتكلم عن نفس العقوبات تقريباً عمن يُفسدون في الأرض ويقتلون اعظم شيء خلقه الله وهي الروح البشرية على فكرة .. النهاردة بالصدفة إتحكم على المجرم اللي قتل المرحومة مروة الشربيني في ألمانيا لأن شكل حجابها إستفزه راح قاتلها .. إتحكم عليه بالسجن مدى الحياة ...
    2 نقاط
  15. أنا موافق مليون المية وأبصم بالعشرة .. خلي الكلاب ترتدع ويعرفوا إن الله حق وتزامن مشروع القانون ده مع مشروع اخر أعدتة اللجنة التشريعية بمجلس الشعب يقضي بإعدام كل من يمارس اعمال البلطجة أو السرقة بالإكراة أو القتل المقترن بسرقة .. وبرضوا الأزهر وافق على القانون .. ويارب يصدروه بسرعة خلي البلد تنضف وياريت يقترن ده كله بتنظيف قانون إجراءات التقاضي اللي القضية فيه بتقعد سنين لحد الجاني ما يتعاقب او المجني عليه ياخد حقة . .
    1 نقطة
  16. طبعا الموضوع ده فى باب الابتسام والغرض منه الضحك علشان محدش يزعل ولا ياخد الكلام على نفسه بس فى نهاية الموضوع عايز كل واحد يكشف على نفسه ويشوف هل هو مريض ولا لا من بعد ثورة يناير بدات تنتشر بعض الاعراض الغريبة على بعض المصريين هم مش مصريين قوى بس مصريين تايوانى وممكن مش تايوانى كمان اعتقد انهم مصريين صينيين يعنى يادوبك 50% مصريين المهم اعراض المرض غريبة جدا ماكنتش بتظهر قبل كده فهى ليست اسلاموفوبيا ولا مسيحوفوبيا ولكن اسمها اسماعيلوفوبيا طيب حد يسال ايه اعراضها دى يا عم رؤف ارد واقول هى اعراضها مش بتظهر قوى الا لما تقول كلمة ابو اسماعيل يعنى يكون الواحد واقف قدامك تقوله ابو اسماعيل تظهر اعراض المرض على طول وممكن بردو تقولوا اخوان بتظهر اعراض المرض برضوا بس باعراض اكثر شراسة والنوع ده مش منتشر بكثرة زى النوع الاولانى من اعراضه بقى ان الواحد يحس ان كل الناس بتتريق عليه وتشتمه تلاقى الواحد مش بيكلمه اصلا لكن حاطط فى دماغه انك بتكلمه هو تقوله يا عم انا مش باكلمك يقولك لا انت بتكلمنى انا ده العرض الاول العرض التانى اول ما تجيب الاسم السحرى يلم اصحابه ويحب يتخانق على طول طيب علاج المرض ده ايه يا عم رؤف؟ والله انا لسه مش لاقى علاج له سايب ناس تانية تدةور ليه على علاج بس مبدئيا قول بسم الله الرحمن الرحينم ممكن ينصرف وربنا يشفيك من عنده طيب واحد زكى يقول لى طيب انا مش باقتنع فى الكلام ده يا عم اقولعه اشرب اللبن قبل ما تنام واستغطى كويس بس اهم حاجة تقلع الشراب وانت نايم نيجى بقى للجزء الهام طرق الوقاية اول طريقة البس كمامة اول ماتقابل حد شاكك ان عند المرض ثانيا ابعد تماما عن اى مكان فيه مصريين تايوانى لان ناس كتير منهم مصابين بالمرض ده ثالث حاجة بقى كل ما تقابل حد قول ابو اسماعيل او اخوان لو ظهرت عليه المرض ابعد عنه فورا واوعى تكلمه لو ماحصلش حاجة يبقى راجل سليم وماجالوش المرض طيب بعد ده كله مفيش حد سالنى ايه الاسم العلمى للمرض يا حج اقوله ده مرض العصر اللى منتشر واسمه الهس هس ايه ايه ايه الهس هس الهس هس الهس هس على فكرة حاجة نسيت اكتبها من الطرق الفعالة للوقاية من المرض تقعد تقول هس هس كل يوم 100 مرة وقبل ماتنام تقولها 30 مرة يالله نبدأ مع بعض هس هس هس هس هس هس هس هس هس هس هس هس ملحوظة هذه القصة من وحى كاتبها ولا تمت الى الواقع باى صلة واى حد يجد ان اعراض المرض تنطبق عليه فهو من حكم الصدفة البحته
    1 نقطة
  17. الموضوع الآن قيد النقاش بين أعضاء فريق الإشراف لاتخاذ قرار بشأنه عن الإدارة أبو محمد
    1 نقطة
  18. السلام عليكم ورحمة الله... لإنى ماصقفتش لابن ابو سماعين لما فسر كلمة بيبسى ..ولا زعلت ان فيه تعليقات على كلامه...خالص على فكرة..:) انا كنت مشرفة فقط فى الموضوع ده ..أه والنيعمة...فشعرت يعنى ان ممكن يكون فيه اعتراض على تدخلى الاشرافى لا سمح الله أما لو الاختلاف حول مداخلة العضوة العزيزة بيرو...فطبيعى برضه انى كمشرفة ارفض ان يتقال الاهانة مسموح بها واللى مش عاجبه يتفضل ...ما انا مشرفة شيرزة زى ما حضرتك عارف :)...لكن هى وضحت مقصدها ... الموضوع كله بس انى استغربت ليه انا اسمى مكتوب :)
    1 نقطة
  19. يعنى اللى يهين شعب بحاله ويقول له إن كلمة PEPSI دى اختصار Pay Every Penni Saving Israel (هو قالها كده يالضبط) يستاهل إيه يعنى لما نعرف إن شركة بيبسى دى اتأسست سنة 1902 لما كانت اسرائيل ووعد بلفور حتى فى علم الغيب ؟ .. هو بيضحك علينا ولا جاهل ؟ .. فى الحالتين يبقى ما ينفعش .. ولو فيه Interview بتتعمل للى بيرشحوا نفسهم ، يبقى يتقال له .. حنبقى نتصل بيك .. هل الشيخ حازم صلاح ابو اسماعيل "ذات مصونة لا تـُمس" زى ما كان الملك فى دستور 23 .. اللى يرشه بالمية يترش بالنار والتريقة والغمز واللمز .. حرام عليكم يا سادة اللى بتعملوه فى نفسكم ده .. مفيش مرشح من بقية أهلنا علشان اللى يمسه بكلمة تتفتح عليه النار من كل اتجاه .. دى شخصيات عامة .. دى مداخلة اتكتبت من حوالى 4 شهور .. الظاهر إنى كنت باكتبها لليوم ده هذا من ضمن قواعد المشاركة فى "محاورات المصريين" .. والحمد لله فإن إدارة الموقع تبذل فى المحافظة على أدب الحوار جهدا غير منكور المشكلة فى نقد الشخصيات العامة بل ومهاجمة فكرها وسلوكها سواء بأسلوب جاد أو أسلوب ساخر .. هناك من يتصدى للدفاع عن بعض الشخصيات العامة دفاعا قد يوقعه فى المحظور ويجعله يتخذ موقفا عدائيا ممن ينتقدون أو يهاجمون تلك "الشخصيات العامة" .. وقد يتمادى فى دفاعه إلى حد إهانة من يحاوره هناك خيط رفيع بين الهجوم على "الشخص" والهجوم على "الشخصية العامة" .. مفتى الديار يُهاجَم ، رؤساء الجمهورية ورؤساء الوزراء والوزراء يُهاجَمون ، الساسة ، الفنانون ، المفكرون ، .. ، .. ، .. كل هؤلاء يهاجَمون بصفتهم ولصفتهم ولأفكارهم ولسلوكهم .. أما الهجوم على أشخاصهم فهو المرفوض شرعا وعرفا وقانونا .. وكمثال ، ذلك الخلاف بين الحوينى والمفتى والذى وصل إلى القضاء أضم صوتى إلى صوتك يا سيدتى ، وأرجو أن نعطى المثل فى حوارنا هنا فى "المحاورات" العضو سكوربيون يهاجم مرشح رئاسة لأنه بيرفض أفكاره .. طيب ما كل الأعضاء هنا بتنزل تريقة على احمد شفيق "بلوفر" بكل الصفات والأوصاف ومن ضمنها كلمات مثل "كلب" .. ليه ما شوفناش دعاة الفضيلة دخلوا وقالوا ما يصحش يا جماعة .. ربنا كرَّم بنى وما يصحش نوصفه بالكلب .. وليه بدل ما يدعوا إلى الفضيلة بيشاركوا فى التهجم على احمد شفيق مرشح الرئاسة والتريقة عليه ؟ .. هل علشان ابن ابو اسماعيل بيسبق إسمه لقب "شيخ" ؟ .. نفهم بس علشان ما نحطش رقبتنا تحت المقصلة مش علشان حاجة تانية
    1 نقطة
  20. سؤال بس يا أستاذه عبير نسيت اسئله لستى الله يرحمها ستى دى يعنى جدتى زى مابتقولوا . اصل احنا فلاحين وكدهوت المهم فى الفرح ده كانت بتقول كلمه كده ( بتقول ال مربى خير من ال اشترى ودول عاوزين السك على طول ) ماتت ومعرفتش يعنى ايه السك ده باعتبار انه مصطلح نسائى بحت حد عارف منكن يعنى ايه السك ؟ السك ياسيدي والعلم عند الله هو الكبس مثل السكة ( العملة المعدنية المكبوسة بشعار الملك أو الخليفة ) ولم يقول لك " يسكه " على دماغه، يعنى كل مايرفع دماغه يقوم يدي له سكة على دماغه فمايعرفش يقيم دماغه، يعني لو واحد غطسان في ابحر زكل ماييجي يرفع دماغه علشان يشم شوية هواء يقوم اللي جنبه سكه على دماغه ويغطسه تاني. وكلمة يسكه أو السك دائما تقال على الشخص اللي مش بييجي بالذوق ، يقوم يقول لك مابيجيش إلا بالسك على دماغه. ولآدي ياسيدي اللي ستك ماقلتلكش عليه.
    1 نقطة
  21. تذكرت الأن كلمة للسيد صفوت اللاشريف أثناء الثورة في أول 18 يوم .. ففي إحدى تصريحاته وخلاص الرئيس بيفرفر والثوار مجهزين السكينة عشان يدبحوه هو وحزبة الوثني .. طلع وقال موافي ستالايت إنهم حزب بيسعى للإستقرار وإن ممكن بإشارة من إيده يخلي مش أقل من 5 مليون من أعضاء الحزب الوطني ينزلوا الشارع .. لكن مش هايعمل كده عشان ما تبقاش حرب اهليه هههههههههههههههههه فاكرين مسلسل سنبل ؟ خش برجالتك يا فرج وأقلبها ضلمه ... وبيبص وراه لقاهم كلهم ولوا الأدبار ومافيش خيال واحد معاه هههههههههههههه ------------
    1 نقطة
  22. سبحان الله رب العالمين .. لا يكون شيئ في هذا الكون إلا بعلمه وتدبيره , فما يلحق بك من النفع و الضر لا يكون إلا بمشيئته سبحانه مهما اجتمعت عليك الأسباب .. قرأت في كتاب الله : (( قل لا أملك لنفسي نفعا ولا ضرا إلا ما شاء الله ولو كنت أعلم الغيب لاستكثرت من الخير وما مسني السوء إن أنا إلا نذير وبشير لقوم يؤمنون )) وقرأت في الحديث الشريف : ((احفظ الله يحفظك ، احفظ الله تجده تجاهك ، إذا سألت فاسأل الله ، وإذا استعنت فاستعن بالله ، واعلم أن الأمة لو اجتمعت على أن ينفعوك بشيء ، لم ينفعوك بشيء إلا قد كتبه الله لك، وإن اجتمعوا على أن يضروك بشيء لم يضروك إلا بشيء قد كتبه الله عليك ، رفعت الأقلام وجفت الصحف . )) وقرأت اليوم كلاما جميلا للشيخ محمد حسان : فلماذا اللجوء والشكوى لغيره ؟؟ فغيره لم ولن يخرج أبدا عن مشيئته ..
    1 نقطة
  23. بما إن قصر الرئاسة مفتوح على المشاع دلوقت وأي مواطن مصري محترم ممكن يتقدم يسحب ورقة ترشيح على أساس إننا هنعمل قُرعة علانية لإختيار السيد الرئيس فبقت العملية سلطة وتقدم لسحب الورقة كل أنواع المهن وأخرها واحد طباخ النهاردة وأمبارح واحد حانوتي فتعالوا كل واحد يتخيل نفسة في مهنة بيحبها ويكلمنا عن برنامجه الرئاسي انا هابدأ ------------- أحب اعرفكم بنفسي الأول : الإسم : المعلم سين سين الشهير بالمعلم " توكُل " المهنة : حانوتي .... و أصحابي الاناتيم المجاورين لي من الحانوتية بيسموني " اندر تيكر " العنوان : المجاورة التانية .. تُرب الغفير برنامجي الإنتخابي - أنا مش باحب اتكلم كتير ومؤمن بالمثل اللي بيقول " اقوال لا أفعال " وحدووووووووووووووووووووووووووه .. انا ناوي بعون الله أغسل البلد دي من كل القاذورات اللي فها .. وأشيع كل انواع الفساد .. واكفن أي حد شايف نفسه او يبلطج عالشعب ... وبإذن الله حاسس إن أيامي هاتبقى فاتحة خير عالشعب اللي إتعذب وعمره ما حس إنه مرحوم من حد .... وهايبقى شعاري دايماً البقاء للأفضل .... وبعون الله بعد سنتين هايكون الكل شاهد على إنجازاتي .. اللي هاتحول التراب لدهب .. واحب أقول لمنافسيني على الكرُسي إن ماحدش واخد منها حاجه .... والبدلة الرئاسية زي الكفن مالهاش جيوب واللي خدته القرعة - المخلوع يعني - يبقى ياخده أبو الشعور - حمدين صباحي رمز السشوار ... وأثناء إلقاء خطابه الرئاسي الحماسي .. تنطلق أصوات الكورس في الخلفية لتُردد " سين سين يا سادة ... هايشربهالكو سادة " واحب أشكر كل المؤيدين اللي إشتركوا في خرجتي .. قصدي في حملتي وأقول لهم .. لا أراكم الله مكروهاً في رئيس لديكم .... اخوكم سين سين .. رمز القطنة .. وعلى رأي المثل " القطنة ما بتكدبش "
    1 نقطة
  24. ماشي هانشوف ... وبإذن الله الشعب دائماً ينتصر ولن يقبل أن يُختار له أو ينزل عليه واحد ببارشوت ويقولوا له " بالهنا والشفا ... إشرب " وارد أن يكون دة غرور وممكن يكون الراجل فعلا حاسبهاعلى أساس عدد الأعضاء الفعلى وذويهم وممكن بيرمى كلام لغرض معين أو لإستمالة طرف بعينه بس دة لو غرور يبقى باى باى للى هايدعموه الإخوان حتى لو شايفين نفسهم أكثر عددا "ويوم حنين إذ أعجبتكم كثرتكم فلم تغن عنكم شيئا" صدق الله العظيم
    1 نقطة
  25. الاستاذ الفاضل ال مصريم بصفتي واحدة من مؤيدي الشيخ حازم صلاح للرئاسة ، اشكر حضرتك علي وصفي باني مسطحة للفكر وعديمة العلم الديني تحياتي
    1 نقطة
  26. السلام عليكم ورحمة الله... اختياار موفق جدا يابيرو... من أجمل الاغانى فعلا... بس ايه فينه هشام عباس دى؟؟ تقريبا فى مارينا :)
    1 نقطة
  27. ماهو استاذ كابيتشينو كلام حضرتك ده يمشى على الجانبين يعنى اللى يهين الاسلام او اللى يهين المسيحية.. وده دور الاشراف بقى... اما لو تركنا الحبل كده علشان كل واحد يسمع من التانى مالايسره ونغز المطوة فى جنبه والحاجات دى..يبقى فعلا هنا مش المكان المناسب لمثل هذه التهديدات ... والله اتمنى فعلا ان كل عضو يعبر عن وجهة نظره بطريقة محترمة..سواء فى الحديث عن الديانات او عن اى حاجة... لكن ان يكون هناك ارهاب فكرى بالشكل ده وماحدش عارف يتكلم ولا يعبر عن رأيه ولا ينتقد اوضاع شايفها خاطئة... يبقى نقول على الثورة السلام..ويالا نرجع كلنا للمربع صفر ..خايفين ..مرعوبين نتكلم ..ومنتظرين الفرج...علشان اللى حيتكلم حنحط السيخ المحمى فى صرصور ودنه...
    1 نقطة
  28. الأن تأكدت .. " للمرء من اسمه نصيب "
    1 نقطة
  29. صديقى كابوتشينو اوعى تكون زعلت لما ردى جه بعد ردك انت كمان وكان فيه كلمة هس هس لا خالص يا روؤف وعلشان اثبت لك انى مش زعلان منك هاتوسط بينك وبين سكوربيون اقصد يعنى هاضع تعليق بعد كلام سكوربيون مباشرة وانت خد راحتك بعد كده
    1 نقطة
  30. ربنا يهديك اللهم لا تؤاخذنا بما فعل ..........
    1 نقطة
  31. مسحورٌ... مفـتـون... بِـهـَوَسٍ... بجـنـون !!! إبداعٌ .. قد تجلى .. فى مُحَيَّا .. وعـيـون
    1 نقطة
  32. أنا عايز أعرف الأخ اللى فاتح الموضوع دة مش عاجبو المرشح ولا مش عاجبو ايه بالظبط؟؟؟؟؟؟ شايف ان المرشح ثقافتو أقل من مستواك يبقى ما تنتخبهوش شوف المرشح اللى عاجبك واكتبلنا عنو يمكن تقنعنا وننتخبوا لكن تنطلنا فى كل مكان وتكتب دعوة للإبتسام على مرشح إسلامى وكمان اضحك مع مجلس الشعب وحاطط مقاطع كلها عن الاسلاميين وكمان كام واحد شغال معاك على النغمة دى يبقى انت فيه حاجة فى دماغك بقى !!!!!!
    1 نقطة
  33. التراس : هي كلمة لاتينية تعني الفائق والزائد وهي فئة من مشجعين كرة القدم بدات في امريكا اللاتينية واوروبا ثم انتقلت الى مختلف انحاء العالم ... وعرفت اول فرقة التراس في البرازيل عام 1940م. مباديء الالتراس الاساسية ... هي الانتماء والحب في تشجيع فريقها وافناء الروح في سبيل هذا الحب والانتماء. (وهذا له دور كبير في نجاح الفكرة) يعتمد الالتراس على التمويل الذاتي بين اعضائة سواء بالتبرع او ببيع بعض المنتجات الرياضية لبعضهم البعض او لمن يريد ان ينضم اليهم مع رفضهم الكامل الدعم من اي جهة خارجية رافضين بذلك وصاية اي جهة على افكارهم وسياستهم وانتمائهم الكامل لفريقهم . يعد الالتراس من اهم واكبر الكيانات المنظمة حيث يتوحد الهدف بين اعضائها في حب وانتماء فريق معين والاتفاق على الرأي مما يجعل التدخل في شؤونهم او تغيير سياستهم ضربا من المستحيل... كما انهم يعتبرون ما ينتمون الية هو القائد الاول لهم فلا قائد من البشر يمكن ان يصيب او يخطأ بل هم جميعا جنود في الدفاع والتضحية خلف هذا القائد (الفريق) والذي يجعلهم دائما اكثر تنظيما ونجاح. ومع توحد الرأي والوقوف امام هدف واحد حتى لا ينشغل اعضاء الالتراس باي اهداف اخرى قد تثنيهم عن هدفهم الاسمى وسياستهم الموحدة التي لا تستطيع اي سياسة ان تتغلل بها وتؤثر عليها من اي اطراف خارجية. ومع استعراض فكرة المنظمات والجماعات السياسية وعن مدى نجاحها من فشلها فقد يحدث هذا نتيجة سياسات هذه المنظمة او الجماعة نتيجة تضارب الافكار السياسية وتلاعب رؤساء المنظمات واعضائها بالاهداف الرئيسية نتيجة لمصالحهم الخاصة او اندساس اعضاء من منظمات اخرى بداخلهم حتى يتم تدمير المنظمة وتجريدها من افكارها ... ويبدوا هذا واضحا في جماعة الاخوان المسلمين في مصر ومدى نجاح النظام السابق في التغلل في اهداف الجماعة وتحويلها الى مسخ من المعارضة شأنة شأن الكثير من المسوخ التي تحولت من معارضة حقيقية الى معارضة كاذبة خادمة للنظام بالاساس ... ومن يتابع تاريخ الاخوان المسلمين منذ بدايتة على ايدي الامام حسن البنا ويعقد مقارنة سريعة بما وصلت الية الجماعة الاسلامية الآن سيعرف الفرق بين اهداف الجماعة ومدى تدخل الانظمة الحاكمة في مسيرتها. وهذا لم يحدث بكل تأكيد مع الالتراس الذي اتخذ طريقا واضحا منذ البداية واهدافا محددة لا تستطيع اي انظمة او اجهزة فاسدة ان تتغلل بداخلة حتى تفرغة من مضمونة . وبإلقاء الضوء على الثورة المصرية ومدى تدخل النظام الفاسد فيها لتحويلها الى ذكرى مؤلمة بتبني الثورة المضادة وتحويل الثورة المصرية المجيدة الى حالة من الانفلات الامني وتحويل الثوار الشرفاء الى مخربين وداعيين للفوضى وهذا بفضل بقاء النظام الفاسد في السلطة المتمثل في المجلس العسكري المفوض من رأس النظام الفاسد وايضا بفضل الثوار الذين لم يفطنوا جيدا الى ماهية ثورتهم وان يكون لها قائد يلتف حولة الجميع وتصبح للثورة اهداف معروفة ومحددة ولا تتحول الى ثورة بلا هدف ولا طريق مثلما حدث ... فعندما تنحى مبارك لم يكن يعلم الثوار ماهي الخطوة القادمة وماذا سيفعلون بعد الاعتصام وبعد التظاهرات ومن ثم التنحي . وان كانت الثورة المصرية في طريق الاكتمال الممهد بالالغام والصعوبات والتواطئات بين المجلس العسكري وبعض الاحزاب القديمة الجديدة مثل حزب الحرية والعدالة وغيرها من الاحزاب الكارتونية بمجلس الشعب فما تبقى للثورة من امل يكمن في الثوار الذين لم ولن يقبلوا ان تنهار ثورتهم امام فقر الشعب وحاجتهم الى الاستقرار ودعوات التشوية التي طالتهم وحولتهم من ثوار شرفاء الى مخربين لمصر وبقاء الحلم مستمر حتى تتحول الثورة من ثورة على الفساد الى ثورة للبناء بعد ان يسقط النظام الفاسد بكامل اركانة. وعلى الرغم من مشاركة الالتراس في الثورة المصريدة المجيدة الا انهم وبعد احداث بورسعيد الدامية التي زادت من العداء مع النظام الفاسد اصبحت جماهير الالتراس بمختلف انتمائتها سواء للنادي الاهلي او نادي الزمالك على قلب رجل واحد وبايمان كامل بانهم في مواجهة واحدة امام نفس المصير وامام نفس العدو الذي لا يعرف في طريق الحرب سوى الغدر والخيانة؟ وما يدعي للامل ويزيد من الثقة في نجاح الثورة ان يتحد مع الثوار قوة كبيرة من ابناء مصر الشرفاء اصحاب التنظيم المتميز والاهداف المحددة والروح العالية حتى وان كانت ارواحهم ثمناً. وهم دفعوا بالفعل ثمن حبهم وانتمائهم لفريقهم اكثر من اربعة وسبعون شهيدا بالاضافة لما قدموه من شهداء اثناء ثورة يناير المجيدة وفي احداث محمد محمود وكان النظام الفاسد هو العدو الاول لهم ... حتى يتوحد هدف الثوار مع الالتراس في اسقاط النظام الفاسد لينضم الى جنود الثورة ما قد يصبحوا درعها الواقي وقوتها التي تستطيع بها ان تقضي على الفساد وتكتمل بها اهداف الثورة. حتى تنجح الثورة وتعبر مصر جسور الفساد ... الى بر البناء والنهضة . http://alaalasheen82.blogspot.com/2012/03/blog-post_15.html
    1 نقطة
  34. تحية للمشاركين الكرام . النائب نزار غراب -وهو رجل قانون - يوضّح في مداخلته التالية أن نص القانون يتعلق بمن كانت جريمته "قلب نظام الحكم" أو المشاركة في تنظيم يدعو لذلك . فالمستفيد من هذا القانون هو من كانت جريمته محاولة اسقاط نظام حكم مبارك ، ومن هؤلاء من لا يزال في السجن حتى الان . http://www.youtube.com/watch?v=CgwcaC9NkT4 وهذه مداخلة أخرى ذات صلة للنائب حلمي الجزار : http://www.youtube.com/watch?v=5VbsVYfQwew
    1 نقطة
  35. فى روايه .. ان سيدنا عمر امسك بسارق فسأله عند من تعمل فقال الرجل عند فلان ذهب به الى رب العمل ثم قال له : ان سرق هذا قطعت يدك انت ! من يريد تطبيق الحدود ' فليدأ برأس الأهرامات ؛ والذين نهبوا المليارات كما فعل النبى مع المرآة من اشراف قريش ... واقسم لو فعلتها فاطمه وكانت قرة عينه ' لقطع يدها .
    1 نقطة
  36. هذا القانون يفتح ابوابا كثيرة جدا الأولى لمن تم تلفيق تهمة له فى العهد السابق الاخذ بالطرق القانونية لتبرئة ساحته لكن ليه الان يريدون تمرير هذا القانون و من يريدون تبرئة ساحته سريعا ؟
    1 نقطة
  37. قلبي على باب قلبك يدق مطرقه لا تمل النضال ' احبكِ ... حتى اذا اطلق عنان الخيال كنتِ جبيرة هذى الأمانى الكسيحه وريشُ جناحا مهجه تحلق جريحه ببعض آمال ' !!
    1 نقطة
  38. أشكرك يا عبير على بحثك وعلى ضمك للموضوعين ... روح وجو يشجع على الإستمرار بصحيح الــة الناي.... الناي آلة موسيقية شرقية هوائية لايخلو منها التخت الموسيقي الشرقي فهي من الآلات الأساسية في الموسيقى العربية. يصنع الناي من نبات القصب البري، وهو عبارة عن قصبة جوفاء، مفتوحة الطرفين، وقد استخدم الناي منذ القدم فقد أستخدم البابليون وقدماء المصريين هذه الآلة. الناي عموما نوعان منه القصير ومنه الطويل. يتكون الناي من تسع عُقَل بها ستة ثقوب على استقامة واحدة وثقب آخر من الخلف يتحكم به الإبهام. يصدر الناي النغمات بتون ونصف التون وثلاثة أرباع التون بدقة كبيرة، لذا ما يستخدم العازف أكثر من آلة ناي لتغطية ما تحتاجه المقطوعة الموسيقية من نغمات مختلفة قد لا تكفي ناي واحد لإصدارها. http://www.youtube.com/watch?v=qZ0nje91P-g الــة الناي .... آلة الناي مصنوعة من القصب السكري المجوف ذات صوت شجي لها ستة ثقوب من الأمام كل ثلاثة ثقوب مبتعدة قليلاً عن الثلاثة الأخرى وله ثقب رابع من الوراء في منتصف الناي وهذه الثقوب مفتوحة بموجب نسب حسابية مقررة حسب نسب السلم الموسيقي العربي ومن فصيلة الناي آلة الشبابة وهي قصبة جوفاء في جوانبها ثقوب ينفخ فيها وبعض ثقوبها مفتوحة والأخرى مسدودة كما تشبه هذه الآلة الزلامي وهو المزمار المصنوع من قطعتين منفردتين على شكل قصبة جوفاء مفتوحة الجانبين ومثقوبة الجوانب الأخرى وينفخ فيها بقصبة أخرى نحيلة وقصيرة توصل الهواء إلى جوفها فيخرج الصوت حاداً وسريعاً ويوجد نوع آخر من القصب يسمى التيكر أو تيكي وهذه الآلة بسبعة ثقوب تسمى في الموسيقى العربية المسبع. والتيكر نوع من الزمر ينفخ فيه بواسطة قطعة دقيقة من القصب الرفيع توضع في مكان الفم ويوجد نوع آخر من القصب يسمى المجوز البلدي أو الأرغول وقد ذكر في التوراة باسم أوقاب واقتبس اليونان شكل هذه الآلة وسموها مون أولوس أي مزمار الحب. إن آلة الناي في الأجواق العربية لا يمكن أن تقتصر على ناي واحد أو نايين فلكل طبقة صوتية ولكل نغمة ناي خاص بهما وعدد النايات المستعملة عند عازفي هذه الآلة في الأجواق العربية أربعة وعشرون ناياً لاستخراج أربعة وعشرين طبقة صوتية والأساس في هذه النايات هما نايان الشاه والمنصور فالأول يعتبر أساساً أو قراراً لنغمة البياتي من الحسيني أو الحسيني والثاني يستخرج منه قرار نغمة الراست ناي عربي http://www.youtube.com/watch?v=kZUjFm87JbM نأخذ أولاً ستة نايات لدراسة خصائصها فالأول تستخرج منه نغمة البياتي من الراست ودرجتها دو وقرار هذه الدرجة المنصور والدرجة الثانية بياتي الدوكاه وطبقتها ره والدرجة الثالثة نغمة البوسليك ودرجتها سي والدرجة الرابعة بياتي من الجهار كاه وطبقتها فا والدرجة الخامسة نغمة بياتي نوا وطبقتها صول والدرجة السادسة نغمة بياتي الحسيني وطبقتها لا ثم هناك ستة نايات أخرى ترتفع طبقتها الصوتية ثلاث كومات تقريباً وستة نايات أخرى تنخفض ثلاث كومات وكذلك هناك ستة أخرى تنخفض بين الأربع والخمس كومات تقريباً هذه هي خصائص الطبقة الصوتية لمجموعة النايات الأربع والعشرين ومن قواعد تصنيع هذه الآلة أولاً أن لا يقطع القصب من أرضه قبل نضوجه ثانيا أن يثقب من الداخل بدءاً من طرف الفم إذ يكون الثقب صغيرا ويتدرج في التوسع حتى نهايتها ويكون الثقب في نهايتها بحجم قطر القصبة ويقص ثلث العقدة الأولى تقريبا والناي يصنع من قصبة عادية وعدد عقدها ثمانية وأطوال المسافات التي بين العقد تسعة قصار بنسب واحدة تثقب هذه القصبة من نصف المسافة الخامسة تماماً وبذلك يكون من كلا طرفي المسافة المثقوبة أربعة مسافات ويكون هذا الثقب من خلف الناي ثم يقسم النصف السفلي إلى أربعة أرباع ويقسم الربعان الأوسطان كل منهما إلى أرباع المسافة وبعد ذلك يشار إلى مسافات الأرباع بخطوط عددها سبعة تثقب الثلاثة العليا والسفلى ويترك الخط الأوسط وتكون الثقوب من الطرف الأمامي. وبذلك تأخذ آلة الناي شكلها الكامل وتصلح للعزف ولفتح ثقوب الناي طريقة أخرى إذ تقسم الناي إلى ستة وعشرين مسافة متساوية وعند المسافة الرابعة تثقب الثقب الأول من الأسفل من الأمام وعند المسافة الخامسة تثقب الثقب الثاني وعند السادسة تثقب الثالث وتترك المسافة السابعة بدون ثقب وعند المسافة الثامنة تثقب الثقب الرابع وعند التاسعة تثقب الخامس وعند العاشرة تثقب السادس وعند المسافة الثالثة عشرة يثقب الثقب الخلفي وهي نصف مسافة الناي تماماً ولم تقف حدود هذه الآلة في إطار الميدان الموسيقي الغنائي بل تعدته ودخلت مواطن الطرق الصوفية في التكايا والزوايا.
    1 نقطة
  39. أتى احد الولاة إلى سيدنا عمر بن الخطاب يسألة - يتاكد منه يعني - كيف يتصرف مع السارق فقال له عمر : تُقطع يده لكن وخدوا بالكم من لكن لأن ديننا مش دين حدود فقط وأكمل سيدنا عمر وقال له : لكن لو جائني فقير يشكي الفقر فسأقطع يدك عشان كده تاريخياً إن في عصر الرسول ومن بعده الخلفاء الراشدين الأربعة تكاد تكون حالات الحدود تعد على اليد فهل يُعقل إن إقامة الحدود أو بمعنى اخر تكييفها مع العصر الذي نعيش فيه تُخيف الأمنين والناس العاديين اللي بيخافوا على مالهم ونفسهم وعرضهم ودينهم ؟ أما الخوف من خطأ التطبيق .... فهو خطأ في غير محلة زي اللي خايف يسقط لو دخل الإمتحان فبيفضل كده على البر ومتردد ...
    1 نقطة
  40. لا حول ولا قوة الا بالله الراجل لسع وجاله هسهس
    1 نقطة
  41. اخي الفاضل عاجبتني كلمة بالساتالايت والانترنت نصيحة من الافضل الاختلاف بين جهتي العمل وعدم اعطاء المقاول متكامل لانه ممكن ان يوفر على حساب المون او على حساب الجوده انا لااشكك في سعر المهندس لكن لابد من وجود مراجع - استشاري وراه- لان غلطة الخرسانات بتبقى مكلفة جدا وهو مهندس مبتديء فضمانا لحضرتك جيب اي استشاري يستلم منه لضمان تنفيذ الخرسانات كما هو مصمم في اللوحات الهندسية ربنا يوفقكم جميعا تحياتي
    1 نقطة
  42. كلامك مظبوط يا سين سين لازم فعلا تبقى عنينا مفتحه ومتابعين ومراقبين كل اللى بيحصل ومنسكتش عن اى غلط نشوفه بس لما نبقى فى زمن مفيش فيه اسهل من الكدب والافتراء والاشاعات يبقى لازم نبعد نفسنا عن اننا نكون جزء من منظومه الكدب والاشاعات ولما نلاقى خبر زى دى نتحقق وندور ونسال بنفسنا عن صحه الخبر يعنى مثلا خبر زى دى كان مشوار صغير لحد مجلس الشعب وكانت الحقيقه هتبان سوا اللى يعمل المشوار دى صحفى صغير او حتى مواطن عادى او واحد مننا هنا فى المنتدى انما للاسف مفيش اسهل من السخريه والشماته والكذب بالذات لو كانت على حد بنختلف معاهم فى وجهات النظر
    1 نقطة
  43. هو الموضوع عن سيارة الكتاتنى ولا عن نواب مجلس الشعب وان مافيش حاجة اتغيرت وعلشان برده الزملاء يكونو عارفيين موقفى . انا مش راضى اطلاقا عن اداء المجلس ولا معظم نوابه بس لما ننتقد يكون النقد بناء ... علشان مصر لو كانت مهمة لكم. تحياتى للجميع وهذه اخر مشاركة لى في مواضيع ال BMW .
    1 نقطة
  44. دكتور معتز بالله عبد الفتاح :
    1 نقطة
  45. نسيت أقول لكم إن لي صديق قديم أعرفه أولاده الأتنين كانوا في مدارس غانا .... ما شاء الله إبنه وبنته الأن في كلية الهندسة بالجامعة الأمريكية في مصر .. ولما كنت أقعد معاهم لما كانوا هنا كنت بأندهش من اللكنة الأنجليزي اللي مش من السهل توصل لها ... وكمان لي زميل في العمل باكستاني أولاده هناك وبيشكر فيها ... وصديقة لزوجتي أولادها هناك في الصف السادس وبرضوا راضية تماماُ عن مستوى المدرسة ... ومازال تجميع الداتا مستمر
    1 نقطة
×
×
  • أضف...