اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

لوحة القادة

  1. التونسى

    التونسى

    الأعضاء


    • نقاط

      6

    • إجمالي الأنشطة

      3801


  2. أسد

    أسد

    الإشراف العام


    • نقاط

      4

    • إجمالي الأنشطة

      5345


  3. احمد رضوان

    احمد رضوان

    الأعضاء


    • نقاط

      3

    • إجمالي الأنشطة

      1587


  4. طارق مصرى

    طارق مصرى

    الأعضاء


    • نقاط

      3

    • إجمالي الأنشطة

      1363


المحتوى صاحب التقييم الأعلى

عرض المحتوى صاحب أعلى تقييم في 12/26/12 في جميع الأقسام

  1. شوفوا ... اللي بيحصل في مصر طبيعي ... الصورة صحيح مش وردية لكن اللي بيحصل إجراءات طبيعية نعم أنا تضررت على مستوى شخصي .. ولكن الإجراءات التي يتبعها البنك المركزي من منطلق وطني هي صحيحة 100% في الأرجنتين مثلاً .. منذ أزمة 1997 لازالت هناك قيود كبيرة على تحويلات الناس .. وعلى انتقال الأموال على الرغم من أن الإقتصاد تطور بدرجة كبيرة السلوك الجماعي الخاطئ هو ألد الأعداء.. وهو ما يساعد على انهيار الإقتصاد في عام 1986 إنخفض الجنيه بنسبة 100% بين عشية وضحاها.. فبعد أن كان الدولار بجنية أصبح بجنيهين لإقتصاد مصر في مطلع الثمانينيات كان أسوأ بكثير وفي السبعينيات كان أضعف بكثير إن شاء الله خير... لكن يجب أن يكون هناك حذر في التعامل ولولا القيود التي تفرض من البنوك .. لكان الدولار بأكثر من ذلك اليوم بعد عامين من استنزاف مصر انخفض الجنيه 5% فقط هذا رائع في حقيقة الأمر ... تفاءلوا بالخير تجدوه نعم سياسياً قد أكون ضد مرسي ولكن إقتصادياً .. كلنا مع مصر.. وكلنا في مركب واحد .. مفيش كلام
    3 نقاط
  2. المشكلة الرئيسية ليسن في اجراء الاستفتاء من عدمه المشكلة تكمن في التوافق على الدستور، دستور مجتمع تعيش فيه طوائف مختلفة، دولة عصرية في القرن الواحد والعشرون، وليس دستور لمجتمع مغلق تسكنه قبيلة واحدة. المشكلة في دستور توافق فيه فصيل وتيار واحد او له نفس التوجه "الاحادي الانغلاقي" ممكن يا حضرتك تقولى ازاى يحصل توافق بين النقيضين ؟ ممكن تقولى ازاى نرسم دائرة مربعه ؟ بشكل اساسى كان فيه فريقين فى التاسيسية فريق التيار الاسلامى و لب دعوته تطبيق الشريعه و هيمنتها على قوانين الدولة و الفريق الاخر التيار العلمانى و معه النصارى و لب دعوته فصل الدولة عن الدين ازاى يحصل بينهم توافق و احنا عارفين ان من اهم و اكبر المشاكل بين الطرفين هذه النقطة اللى عند كل طرف مبدا ثابت و عقيدة راسخة لا يمكن التنازل عنها , علشان كده و بما انهم نقيضين لن يلتقيا على توافق فما هو الحل ؟ اما حرب او استفتاء شعبى لذا كان الاستفتاء هو الاقرب للمنطق و للقانون كذلك حسب الاعلان الدستورى الذى ارتضاه الجميع
    2 نقاط
  3. اسفة اني هاقطع عليكم استرسالكم في الموضوع العظيم دا اللي في رأيي المتواضع احد كوارث زمانا الحالي واحد بني آدم بغض النظر هو مين انضرب و اتهان و تلاقي ناس بتشجب دا و ناس بتؤيده زي الفيديو اللي اتنشر بتاع ضرب السيد البدوي و العجيب الغريب اني الاقي ناس بتشيره و هي فطسانة على نفسها من الضحك مش عارفه هي القيم اتغيرت للدرجة دي بقت الاهانة سبب من اسباب الضحك في انهي دين دا الصراحة مش عارفة عموما خالوني ابعد عن الحوارات اللي خلاص لا تودي و لا تجيب انما اللي لفت انتباهي الجملة اللي فوق دي لاختنا نوران عبدالرحمن من شباب الثورة و الله قعدت اضحك مع اني شايفة الضحك عز اليومين دول حسيت ( مش من كلام نوران بس انما ناس كتير ) ان شباب الثورة دول تقولوش شهدوا بدر مثلا
    2 نقاط
  4. 2 نقاط
  5. يا ريت أحد الزملاء هنا دارس اقتصاد يقول لنا اشاعة زي دي ممكن تعمل ايه فى اقتصاد الدول لو تحولت لهلع يعم الناس منطق عليا وعلى أعدائي ممكن يخرب الباقي في البلد ، والمغتربين اعتقد بأن لهم اهل فى البلد اخوات وآباء وابناء وجيران ومستقبل يهم الحفاظ عليه واعتقد ان اللى يحب يغرق البلد بسبب ان غيره بيحكمها هو لا يحبها من الأساس ... ويفضل خرابها على ان حد تاني يمسك حكمها انتهى المولد ... وبقى من يحب البلد بالفعل ... ومن يحب فقط نفسه
    2 نقاط
  6. الرباط الخاص بي ياااااااااااااااه اتأخرتم اوي اوي لكن ما يضرش المهم انكم وصلتم بالسلامة اتمنى على الله ان تكون منارة العلم وليس منارة للهجاء والمدح اتفائل خيرا من كونها قناة ستتصدى للمدعين والرويبضة
    1 نقطة
  7. طيب بلاش التوافق على الدستور خلاص انتهينا منه ممكن نتوافق على أي حاجة تانية اصلاح سياسي اصلاح اداري اصلاح اقتصادي اصلاحات تشريعية التفاهم مع القضاء أشك في هذا التوافق ثقافة غائبة عند أصحاب المغالبة
    1 نقطة
  8. انا مريت بتجربة مشابهة ...الجواز بتاعى دخل القنصلية اول مرة واترفض ودخل تانى مرة واأتأخر وكل ماكنت ادخل موقع انجاز كان يقولى البيانات المدخلة غير صحيحة لحد امبارح اتغيرت الرسالة الى الطلب قيد الاجراء وادينى منستنى اهو ...بس برضة تابع المكتب بتاعك اول باول.....وربنا يسهل لينا جميعا يارب
    1 نقطة
  9. المشكلة هى فى الفهم الخاطئ لمعنى دستور .. والفهم الخاطئ لكيفية كتابته طالما أن هناك فئة تعتقد أن الدستور تكتبه "الأغلبية العددية" فى أى كيان فلا معنى للكلام عن "توافق" الأغلبيات السياسية تتغير بتغير المراحل والظروف وسيأتى اليوم الذى تشتكى فيه أغلبية اليوم من تجاهلها فى دستور الغد ووقتها سيكون الرد على الشكوى هو الجزاء من جنس العمل ثم تتغير أغلبية الغد لتأتى أغلبية أخرى لتفعل نفس الشئ الدستور هو عقد أو ميثاق بين طرفين أو أطراف متعددة والعقد يفسد (شرعا وقانونا) إذا لم يكن مبنيا على التراضى أى "التوافق"
    1 نقطة
  10. المشكلة الرئيسية ليسن في اجراء الاستفتاء من عدمه المشكلة تكمن في التوافق على الدستور، دستور مجتمع تعيش فيه طوائف مختلفة، دولة عصرية في القرن الواحد والعشرون، وليس دستور لمجتمع مغلق تسكنه قبيلة واحدة. المشكلة في دستور توافق فيه فصيل وتيار واحد او له نفس التوجه "الاحادي الانغلاقي" ممكن يا حضرتك تقولى ازاى يحصل توافق بين النقيضين ؟ ممكن تقولى ازاى نرسم دائرة مربعه ؟ بشكل اساسى كان فيه فريقين فى التاسيسية فريق التيار الاسلامى و لب دعوته تطبيق الشريعه و هيمنتها على قوانين الدولة و الفريق الاخر التيار العلمانى و معه النصارى و لب دعوته فصل الدولة عن الدين ازاى يحصل بينهم توافق و احنا عارفين ان من اهم و اكبر المشاكل بين الطرفين هذه النقطة اللى عند كل طرف مبدا ثابت و عقيدة راسخة لا يمكن التنازل عنها , علشان كده و بما انهم نقيضين لن يلتقيا على توافق فما هو الحل ؟ اما حرب او استفتاء شعبى لذا كان الاستفتاء هو الاقرب للمنطق و للقانون كذلك حسب الاعلان الدستورى الذى ارتضاه الجميع اسمحلى ياسيد طارق . الكلام ده غير دقيق بالمرة ويعتبر كلام مرسل او اى تصنيفات تليق به فى هذا الايطار لان لو سئلت حضرتك عن من .من التيارات اللبراليه او العلمانيه وبقيه التصنيفات . من منهم لايريد الشريعه التى هى العقيده الثابته عند هذه التيارات الاسلاميه الاجابه هنا على هذا السؤال . أما ان تأتى بالتجاهل . واما ان تأتى بكلامهم الذى يروجون له بالكذب وبالتضليل من الان يرفض تطبيق الشريعه الاسلاميه هم انفسهم ذات العقائد الثابته وإلا كانوا اعلنوها على الاقل . بل بالعكس تماما التيارات اللبراليه وغيرها من الختلفه عنهم هم الذين يطالبوهم بتطبيق الشريعه . ويظل فقط الحديث عن اننا نريدها اسلاميه من اجل مكاسب شخصيه لنفس التيارات والتى اتت عليهم الان بوابل من الاعتراضات ولا يخفى على احد هذا . بل ان الكل الان اتهمهم بانهم غير مسلمين ولا يمثلوا الاسلام من الاساس . وانها فرق وضعت لتشويه الاسلام فنعلم جميعا انهم يريدوها دوله اخوانيه لاهى مدنيه ولا اسلاميه . يقر دستورها حسن البنا ورفاقه وتكون المرجعيه الى مكتب الارشاد فقط . والباقى بالطبع معروف من التيارات السلفيه والجهاد وغيرها سيصيبهم بعض المناصب للسكوت على عدم تطبيق الشريعه الاسلاميه فأين هم النقيضين الان وما موقعهم من الاعراب ؟ فاى توافق ايضا تتحدث عنه التيارات الاخرى تطلب منهم المستحيل بالنسبه لهم وهو دستور يمثل كل الطوائف المصريه . وبالطبع هم لايريدون ذالك يريردون دوله قانون وهم يقروا البلطجه . يتحدثوا عن استقلال القضاء ويحاصروا القضاء عن حريه الاعلام والصحافه ويحاصروا الاعلام ويقتلوا الصحفيين اقامه دوله الغابه والبقاء للاقوى وليست دوله القانون فمن من التيارات ايضا الاخرى تريد ان تشاركهم فى الحكم . هم يريدون دوله قانون تسرى على الكل سواء وليس مناصب اعتقد الان الكف عن الدوله الاسلاميه لمجرد الحديث عنها اصبح ممسوخ الان ولايرقى حتى الى القراءة او السمع
    1 نقطة
  11. كندا مالهاش علاقه اطلاقا بموقفك من التجنيد المصري :) اطلاقا كندا عايزه يكون سنك اقل من 40 سنه و عندك شهادات عاليه و عندك خبره عملية من سنه لاربع سنين على الاقل و اللغه الانجليزيه او الفرنسيه جيده جدا و يكون معاك قرشين يكفوك في الفتره الاولى ادخل اعمل اسيسمنت و انت تعرف موقفك انما موضوع الجيش ده اونطه خالص
    1 نقطة
  12. أسأل الله العظيم رب العرش العظيم أن يشفيك يا أستاذ عادل ويشفي سائر مرضي المسلمين شفاءا لا يغادر سقما آمين استسمحك سيدتي ان يكون الدعاء لكل المرضى و ليس المسلمين فقط او المصريين. المرض ماساة انسانية و الدعاء بظهر الغيب بالشفاء للمرضى. معنى جميل ادعو لك و للجميع بدوام الصحة
    1 نقطة
  13. - في طفولتي كان خطيب الجمعة يدعو اللهم انصر إخواننا في فلسطين .. ويلعن في الحكام العرب المتخاذلين - كبرت قليلا فأصبح خطيب الجمعة يدعو اللهم انصر إخواننا في فلسطين و أفغانستان .. ويلعن في الحكام العرب - ثم كبرت قليلا فدعا خطيب الجمعة اللهم انصر إخواننا في فلسطين و أفغانستان و الشيشان .. ويلعن في الحكام العرب - ثم كبرت فدعا خطيب الجمعة اللهم انصر إخواننا في فلسطين و أفغانستان و الشيشان و الصومال .. ويلعن في الحكام العرب - كبرت قليلا فدعا خطيب الجمعة اللهم انصر إخواننا في فلسطين و أفغانستان و الشيشان و الصومال و العراق .. ويلعن الحكام العرب - ثم كبرت فدعا خطيب الجمعة اللهم انصر إخواننا في فلسطين و أفغانستان و الشيشان و الصومال و العراق و سوريا .. ويلعن الحكام العرب - ثم أصبح خطيب الجمعة يدعو اللهم انصر إخواننا في فلسطين و أفغانستان و الشيشان و الصومال و العراق و سوريا و بورما .. ويلعن في الحكام العرب ..... ثم وبعد أن أُتيحت الفرصة لمن يتبعهم أن يصلوا للسلطة .. نسى الخطيب فلسطين والعراق والصومال وأصبح خطيب الجمعة يدعو اللهم اهلك المصريين الليبراليين العلمانيين أعداء الدين .. ماذا تريد المعارضة الحاقدة الهدامة من الرئيس .. هل يدخل حرب غير متكافئة ونحن غير جاهزون فتخرب مصر !!؟؟ — منقول
    1 نقطة
  14. يااااااااه يا أستاذ عادل فكرتنى .. بأحلى أيام .. أيام ما كانت مصر هى مصر اللى بادوَّر عليها دلوقت مش لاقيها وفكرتنى كمان انك غمرتنى بكرمك واشتريت لى مسرحية "العباسة" من سنتين ولسه عنك لغاية دلوقت يومها كان الأستاذ عادل مشرفنى ومنور اسكندرية هو واخونا الجميل سكوربيون وقعدنا نتكلم عن أيام الدراسة .. وعن شغفى باللغة الفصحى اللى اتربيت عليها "فى المدرسة" وإنى لما كنت فى إعدادى دخلنا مسابقة المسرح بمسرحية فيما وراء الأفق لآيوجين أونيل وهى باللغة العربية .. ومن المسرح العالمى ثم وأنا فى أولى ثانوى اشتركنا بمسرحية شعرية بالعربية الفصحى لعزيز أباظة مسرحية "العباسة أخت الرشيد" وكانت تنافسنا مدرسة المرقصية بمسرحية "كاليجولا" وقام الفنان محمد وفيق بدور كاليجولا وتذكرت أمام الأستاذ عادل وسكوربيون بعض أبيات على لسان جعفر البرمكى الذى كنت أمثل دوره .. وهو وزير الرشيد .. حبيب وزوج العباسة "العباسة" علية بنت المهدي بن المنصور ، أخت الرشيد التى كان يحب مجلسها لثقافتها وتمكنها من الشعر والأدب وكان فى نفس الوقت يحب وزيره "جعفر" ابن يحيى البرمكى الذى تربى الرشيد على يديه والذى أرضعت زوجته الطفل هارون مع ابنها "الفضل بن يحيى البرمكى" كان الرشيد يحبهما .. أخته ووزيره .. ويحب مجلسهما ففكر فى أن يزوجهما حتى يتمكنا من مجالسته معا ولكنه اشترط ألا يكون بينهما ما يكون بين الزوجين فوافقا .. وجالسا الرشيد معا .. فأتنس بهما وأتنسا به .. وببعضهما وسرت مشاعر الحب بينهما واستبد بهما العشق والوجد إلى أن أخذ كل منهما حقه الشرعى وأثمر هذا الحب الحلال .. ثمرة حلال ولكنها كانت سببا فيما سمى "نكبة البرامكة" والتى كانت مقدماتها الطبيعية تنمو بفعل المكائد والوشايات السياسية لتثمر مذبحة بينما كان الحب ينمو بين العباسة وجعفر ليثمر إنسانا المسرحية زاخرة بأحداث الحب والسياسة ومؤامرات قصرالخلافة أرهقنى البحث على النت (إلى أن يحن الأستاذ عادل علىَّ بالكتاب) وما وجدت إلا قليلا وجدت مثلا هذا "المونولوج" على لسان العباسة شعر رقيق يصف ويشف عن روح عاشقة شفافة .. ما زلت أذكر طالبة كلية التجارة التى قامت بدورالعباسة .. وقد كان ذلك مسموحا به فى مسابقات الثانوى وقد صارت فيما بعد نجمة من نجمات إذاعة الاسكندرية كما وجدت أيضا هذا الديالوج بين الرشيد وزوجته زبيدة بعد أن علم بولادة إبن للعباسة وجعفر ويرسم الديالوج صورة مما كان يدور داخل القصر من كيد "حريم السلطان" المتزامن مع المكائد والدسائس من خارج القصر حوار مسرحى شعرى رصين يمثله على المسرح طلبة المرحلة الثانوية ليتعلموا اللغة والشعر والسياسة والتاريخ .. وليتنافسوا فيما تعلموه من الفن ما نقلته كان ما وجدته على النت أما مازلت أحفظه وألقيته على مسامع الأستاذ عادل وسكوربيون فقد كان الجزء الآتى من "المونولوج" الأخير للوزير جعفر والذى ألقاه فى وجه صديقه الخليفة بعد أن أصدر الحكم بإعدامه ليبدأ نكبة البرامكة بالقتل والتشريد ومصادرة الأموال والممتلكات وليضع حدا لنفوذ البرامكة (الفرس) السياسى فى الدولة العباسية كل ذلك كان فى الظاهر للعيان وفى نفس الوقت ليشفى غليله الداخلى لعصيان أمره ، ولينتقم لعرضه الذى اعتقد أن صديقه قد انتهكه فبعدأن أصدر الخصم والحكم حكمه صاح المحكوم عليه : والبيتان الأخيران لجعفر فيهما إشارة للنكبات التى كانت من أهم الأحداث السياسية فى التاريخ الإسلامى وخاصة فى التاريخ العباسى .. كنكبة أبى مسلم الخراسانى ومقتله على يد الخليفة العباسى "أبو جعفر المنصور" جد هارون الرشيد .. وكذلك نكبة "آل سهل" فيما بعد ويختتم عزيز أباظة المسرحية بمونولوج صراع داخلى - جميل - لهارون الرشيد يوازن فيه بين الصداقة وصلة الرحم من جهة فيبكى صديقه وصهره وبين السياسة ومصلحة الدولة من جهة أخرى فيعلن أن : كنا نقدم هذه المسرحية فى الخمسينيات وهو وقت كان فيه ذكر "المـُلك والمـَلِك والمـَلـَكيَّة" من الموبقات المحرمات فقام أستاذ اللغة العربية بتغيير جملة النهاية إلى : "الشعب فوق الأهل والأصحاب" ربما أكتب عن تلك المسرحية ومسرحيات عالمية وشعرية أخرى بعد أن أستلم الكتاب من الأستاذ عادل :)
    1 نقطة
  15. خطاب الدكتور مرسى النهارده للى مش هايشوفه يا شعب مصر العظيم ............ والسلام عليكم ورحمة الله بس خلاص
    1 نقطة
  16. وده عشمى فيك والله يا استاذ اسد .. كرجل وطنى ومخلص للبلد دى ... لا اخفيكم سرا .. انا معظم مدخراتى فى مصر .. والبنك بتاعى فى انجلترا عارف كده .. ومن حوالى سنتين وحتى الان وهما بيغرونى انى احول فلوسى لانجلترا .. واستثمارها فى شراء منزل جديد .. وهما حيساعدونى بمبلغ كبير جدا كقرض عقارى وبتسهيلات خرافيه .. لانى عميل متميز بالنسبه لهم وتاريخى معاهم رائع .. ورغم ذلك رفضت .. لانى فعلا نيتى ورغبتى انى افيد بلدى بمدخراتى .. ونيتى ايضا انى ارجع لمصر ومش عايز شئ يخلينى استقر وارتبط بانجلترا .. رغم ان بلدى مقدمتش ليا شئ ملموس سواء وظيفه او شقه او ارض او حتى كرامه ((قبل الثوره)) .. ولكنها تظل بلدى اللى بحبها .. الحب مش بس اقوال وغنا ومزايدات فارغه .. الحب فعل وتضحيه واخلاص .. عشان كده بتمنى اننا لا ننساق الى تلك الدعاوى التخريبيه من الناس اللى كارهين مصر زى العقيد عمر عفيفى كده اللى انطلقت من عنده تلك الاخبار .. ونسيب فلوسنا فى بلدنا .. بل وندعم البلد بفلوس اخرى .. وان شاء الله مصر حتعدى الفتنه دى وحتهرب من الاسفين الجديد
    1 نقطة
  17. أهى لميس الحديدى جبتها على بلاطه اهو هههههههههههههههههه .. وعبرت بدقه عن اتجاه الاغلبيه الاعم من معارضين مرسى ((يا نعيش عيشه فل يا نموت احنا الكل)) و ((على وعلى أعدائى يارب)) و ((يا فيها يا خفيها )) ..يعنى استمرار الهجوم الشرس على مرسى بلا موضوعيه او مهنيه او اخلاق .. عشان يخلوا حياته مرار .. ويؤلبوا عليه الشعب ..حتى ينصاع لهم صاغرا .. وده اللى عمال أهاتى فيه فى معظم مداخلاتى بالمحاورات .. وفى الشارع .. وعلى الفيس بوك .. واليوتيوب .. مش حيرحموا مرسى .. ومش حيرحموا البلد .. حتى يأتى النظام على هواهم .. ولن ياتى ابدا نظام على هواهم ... سواء مع مرسى او غيره .. لان اتجاهات واهداف المعارضه الحاليه مختلفه ومتناقضه ((المعارضه خليط من احزاب وفلول وثوار )) .. فيه عبده مشتاق اللى طمعان وش فى السلطه .. وفيه اللى عايز اعادة المحاكمات عشان حق الشهداء .. وفيه اللى عايز عدم اعادة المحاكمات اصلا((شوفتوا المفارقه)) والطرمخه على القضايا .. وفيه اللى عايز الفساد يستمر فى تعيينات النيابه والقضاء .. وفيه اللى عايزها علمانيه .. والتانى اللى عايزها اشتراكيه .. والتالث اللى عايزيها تبعيه .. والرابع اللى عايزها عسكريه .. طب حترضى كل دول ازاى !!!!!!!؟.. والله فى سماه .. لو ربنا نزل عليهم نبى مرسل بمعجزات تفوق معجزات عيسى عليه السلام .. لن يستطيع ارضائهم ابدا .. وقد يلاقى هذا الرسول الموحى اليه مصير بشع على يد هؤلاء قد يذكره التاريخ بعد ذلك عبرة وعظة لمن لن يتعظ اللى يبحلم به مستر زوهيرى من رئيس توافقى يرضى جميع الاطراف مستحيييييييييييييييييييييل ..مع الاعتذار عشان كده انا ريحت جمجمتى وواقف مع مرسى حتى النهايه ((نهاية فترته الرئاسيه)) حتى يأتى للبلد من هو اصلح لقيادتها .. او مرسى يتعدل ويتظبط .. ويدينا ويديكم طولة العمر اللى بتبلغ الامل
    1 نقطة
  18. انا قلت تعاطف .. مش حب يا مان .. شفت ازاى انت بنيت مداخلتك على اساس غلط العمليه يا مان ملهاش دعوه بالحب والكره .. العمليه لها علاقه بالمصلحه .. انا مصلحتى ايه مع الراجل ده اللى هو رئيس بلدى .. دا منطق برجماتى بحت ... واعتقد انك فى كندا بتلمسه .. فيه ناس بتتعامل معاك رغم عنصريتها وكرهها للمسلمين وللعرب عشان بينهم وبينك مصالح .. وممكن يفضلوا التعامل معاك لان مصلحتهم معاك انت للاسف يا مان رغم انك عايش ((بره)) لكن لسه بتفكر بتفكير ((جوه)).. والحب والكره بيأثروا على تفكيرك واسلوب تعاملك مع من لهم مصالح مشتركه معك أعتقد يا شاعر مداخلتك الأولى فى الموضوع شاهدة عليك حضرتك مش عايزنا نفتح بقنا بأى كلمة على الريس لأن نقده ما هو إلا تقليل من قيمته أنا مش عارف أفسر ده بإيه ؟ حب .. تعاطف .. عشق .. إحترام .. براجماتية اللى انا عارفه إنك فكرتنى بدويتو قديم لمحمد فوزى وليلى مراد النار هاتصبح جنة معاك والجنة نار وأنامش وياك بقى كده ؟ وأكتر من كده ياسلام على كده ياسلام .. ياسلام .. ياسلام وبما إن حضرتك بره .. والمايسترو بره فأحب أقولك - من جوه - ما يقوله أهل بره The existence of a worse thing does not justify a bad thing يعنى فعلا ياريت مشجعى الريس وجماعته يبطلوا نغمة مقارنته بمبارك .. وكأنهم يقولون لنا إحمدوا ربنا واشكروا فضله على اللى انتو فيه .. وحطوا فى بقكم (....) قديمة طبعا هى مقارنه ظالمه منى انى اقارن المجرم مبارك .. براجل طيب زى مرسى لكنى اضطررت لهذا لان الاتنين تقلدوا نفس المنصب اولا اعترف انى بحب الرئيس مرسى .. وبحترمه على الجانب الانسانى ... ومتحفظ على ادائه بشده .. رغم انى عارف انه بيتعرض لحملة شعواء من اجل افشاله .. لكنه يظل يتحمل جزء كبير من مسئولية ما يحدث له بسبب سوء اختياره لمستشاريه .. ولقراراته المتردده والمتسرعه والخاطئه .. ولفشله الذريع فى احتواء الثوار والمعارضين ((الشرفاء الوطنيين)) .. ولكنى أجد انه من الشهامة والوطنية والنخوة ان اقف معه واسانده بكل قوه من اجل مصلحة بلدى العليا .. على الاقل حتى انتهاء مدته الرئاسيه .. اظن انى واضح جدا وكلامى مفهوش لبس ..بس
    1 نقطة
  19. عندنا في اسكندرية بيسموا اللي بيشتهي الرجال والعيال اسم على مسمى بس طبعا مايصحش اني اقوله هنا من كام يوم بالصدفة بقلب في القنوات لقيت السخص ده عامل برنامج في مخروبة من المخروبات بتاعتهم وشوفت حاجة اول مرة اشوفها في حياتي الصخص ده جايب تقرير بلقاءات مع بعض المشاهدين الرافضين للدستور ويجيب المشاهد وهو بيتكلم ويبدأ تعليقه علي ما قاله وكان تعليقه عبارة عن ضحك هستيري على اقوال المشاهدين وهو بيشاور عليه يعني انا لو واقف ادامه وهو بيعمل الحركة دي في وشي كنت قلعت اقدم جزمة عندي ونزلتها على دماغه انا قلت قبل كده ان القراميط مخلوق معفن ونتن ومحرم اكله دوليا لانه من اقذر المخلوقات على وجه الارض وهذا الحقير عمره ما يظهر في الماء الصافي ولكنه يظهر في الماء العكر وينشط كلما تعكرت المياة ثم يظهر لنا بشواربه المليئة بالعفن والقذارة فبعد الثورة ظهر هذا المخلوق المعفن امام الجميع بعد ان سكن بالفيديو..''أبوإسلام'' يعتذر لـ''باسم يوسف'' على الهواء ويدعوه للغداء في منزلهالجحور والمغارات سنين وسنين المشكلة ان القرموط نفسه طويل جدا وبيحب الدنيا جدا عشان كده متمسك بيها وعشان نخلص منه ومن عفنه بنموته بطريقة بشعة ولكنها للاسف الطريقة الوحيدة عشان نخلص منه وهي بان نضربه بمرزبة على نفوخه لغاية ما تتفتت للاسف مافيش غير الطريقة دي [url="http://www.masrawy.com/news/Egypt/Politics/2012/December/25/5471200.aspx'>الرباط الخاص بي بالفيديو..''أبوإسلام'' يعتذر لـ''باسم يوسف'' على الهواء ويدعوه للغداء في منزله"]بالفيديو..''أبوإسلام'' يعتذر لـ''باسم يوسف'' على الهواء ويدعوه للغداء في منزله قبل الحكم على المعلم عبد الله بدر بسنة سجن كانو طايحين في الناس شتيمة وقلة ادب بعد الحكم الجميع نخ وطبق نظرية الجبن سيد الاخلاق لكن اللي عملة ابو إسلام ليس نقدا او اتهام ولكنه جريمة بكل المقاييس ولا يمكن التجاوز عنها باعتذار مثل ما فعله المدعو ابو اسلام لانه اتهمه في شرفه ورجولته واذا قبل باسم يوسف اعتذاره سيكون من الخطأ ذلك لانه اتهام قذر وحقير ووضيع هذا من جهة ومن جهة اخرى اكثر اهمية لنا كمسلمين استمعنا الى اتهامات غاية في الدنائة لرب العالمين بانه سباب وكذلك رسوله الكريم وصحابته وهذا لا يمكن السكوت عليه واطالب بتحويله الى محكمة الجنايات بتهمة ازدراء الاديان والتقول على الله عز وجل وكذلك رسوله الكريم العظيم اعتذارك غير مقبول يا ابو اسلام (خسارة فيك الاسم الجميل ده )
    1 نقطة
  20. حضرتك شايف ان معتصمي الإتحادية كانوا سلميين ؟؟ وان بتوع هيستيريا الجبنة هم الغلطانين بس ؟ ولم تجبني عن أسئلتي ... هل يحق للبعض الإعتصام عند القصر الرئاسي ولا يحق لغيرهم الإعتصام عند المحكمة الدستورية ؟؟ هل رأيتها حضرتك في أكثر الدول تحضر .. أن يُسمح بالإعتصام عند المقر الرئاسي ونصب الخيام ؟؟ وحضرتك كل ما تراه في الإقتباس التالي هو مجرد تجاوزات ؟؟!! !!!! يا فندم لو افترضنا جدلا ان المعتصمين السلميين عند الاتحادية و المحاصرين للمحكمة الدستورية بهدف منع القضاة من الدخول و سبهم و ارهابهم بشكل يمنعهم من القيام بواجبهم لو افترضنا ان كلا الأمرين مرفوض يبقى الفيصل هنا و الذي يجب ان يجرمه القانون و يحاسب من فعله أن التيار المدني لم يقم بالهجوم على محاصري الدستورية لأن هذه مهمة الدولة باجهزتها المنوط بها حفظ الأمن مهمة الشرطة مش ميليشيات الاخوان و الا تبقى غابة ما حدش يا فندم راح عند الدستورية هد الخيام و هاجم و أعتدى و اسر و ربط في الأسوار ما حدش راح عند مدينة الانتاج الاعلامي و اخرج محتويات الخيام و طلّع اللحمة الجملي و العجّالي و الخرفان زي ما الأخوان طلعوا الجبنة النستو !!! و لم نرى تحقيقا في هكذا جريمة موثقة بالصوت و الصورة و بوجوه من ارتكبوا سابقة خطيرة يضرب و يهين و يأسر فيها مصري أخيه المصري
    1 نقطة
  21. هو كل اللي ضد مرسي لازم تقولوله انت بتحب مبارك ؟؟؟ ده ايه النايبه دي بس يا ربي؟؟؟؟ ماهو انا مابحبش الاتنين و فيه زيي ملايين بطلوا النغمة القديمة دي بقى الله يرضى عليكم
    1 نقطة
  22. صح الكلام ... المغتربين لازم يقفوا جنب اقتصاد البلد فى الظروف دي ... ولو لم يساندوا البلد الآن فمتى سيدعمونها ولكن أليس من العدل أيضا الطلب ممن يسكنون داخل الدار ترك الحجارة فى موضعها حتى يبقى البنيان قائما يأوي الجميع ... فليس من الحكمه نزع الحجارة والإعتماد على من هم خارج الدار أنهم سيقيمونها وحدهم .... فلكل طاقته ... وهذا دور المتعلمين والمثقفين ، واذكركم بالأم التى تركت ابنها لمدعية على أن يشق لنصفين اتركوا البنيان قائماً قليلاً فلن تسقط البلد وهي قائمة ، ولكنها حتما ستسقط عندما ينزع سكانها حجارتها أرجوكم لا تنشروا الهلع بين الناس
    1 نقطة
  23. اللى انا فهمته من الفيديو ان الشيخ بيقول ان الدستور لازم يكون عليه توافق من كافه الفصائل و لا يعرض للاستفتاء لان هذا هراء على حد رايه و ان هذا هو الصحيح و المتسق مع السنة عاوز استفسر عن شىء هو صحيح الدول المتحضرة تم اقرار دستورها بالاستفتاءات ؟ و فى هذه الحالة لو التيار الاسلامى طالب بعدم الاستفتاء اسوة بالسنة كان طبعا الرفض التام من التيار العلمانى و اليسارى و اللى عندهم حساسية مفرطة من الشريعه و لو مش صحيح ان الدول المتحضرة عملت استفتاءات و كان بالتوافق بين رموز القوى فى المجتمع ثم اقراره فلماذا وافقت التيارات العلمانية و اليسارية و غيرها على المادة 60 من الاعلان الدستورى اللى كان بينص انه سيتم الاستفتاء على مواد الدستور ؟ فلماذا اللوم على التيار الاسلامى لوحدة ؟
    1 نقطة
  24. لا يا احمد كلنا مش فى مركب واحده .. ومش حيرحموا البلد .. مش حيرحموها .. شفت يا احمد .. شفت بنفسك أد إيه فيه ناس عماها تعصبها.. وغلف عقولها وقلوبها جدار سميك من الصلف والقسوه ..وصل بهم جنون التعصب والكره انهم يتمنوا انهيار البلد اقتصاديا عشان خاطر الاخوان لا ينجحوا وبالتالى يرحلوا عن حكم مصر .. بس ان شاء الله البلد مش حتقع ... ياااااااااااااااااه يا بلدى .. ياما دقت على راسك طبول .. ومن ولادك قبل أعدائك
    1 نقطة
  25. افهم من كده ان العرض غير قائم :) أستاذ / أحمد رسلان حسب ماتم الإفادة به (( جاري تغيير المهنة بالبطاقة وأنا منتظر أستلمها بس )) وبمجرد ما أستلمها سأتصل بك بإذن الله ربنا ييسر لك الامور لان بصراحة تغيير البطاقات اليومين دول بقي شيئ ممل و متعب ... عموما لازال عرضي قائم و انا مرتبط بوعدي معاك .
    1 نقطة
  26. اسمحوا لي اسأل سؤال هو الموضوع ده اتحول ليه عن الاخوان ؟ اذا كان المجموعة اللي نزلوا يهتفوا ضد الزند دول شباب من الثوار تبع حركات مختلفة زي صامدون و ضباط 8 ابريل و غيرها و الاخوان ما لهمش اي علاقة بيهم غالبا دول ناس ثوريين من اللي كانوا بينزلوا مظاهرات في اول الثورة و في محمد محمود ناس زهقوا من الزند و عبد المجيد و راحوا يهتفوا ضدهم ادي واحد من اللي كانوا موجودين بيحكي حكايته و اللي اتعمل معاه هو وزمايله و عددهم كان حسب كلامه اقل من 8 http://www.youtube.com/watch?v=Oqa3l2pLobs
    1 نقطة
  27. انت بقيت فظيع يا شاعر يا فنان و الله بقولها بكل صدق تنصر اخاك مظلوما ماشي ظالما بأن ترده عن ظلمه ماشي لكن تنصره ظالما بأن تؤيده في ظلمه ....بصراحه مكنتش متخيلك كده الله يخرب بيتك يا مرسي ياللي لخبط الناس كلها بما فيهم انا يا مان عبدالله بدر ولا اخويا ولا اعرفه .. ولا بدافع عنه هو شخصيا .. انا نفسى اساسا يختفى من الساحه الاعلاميه نهائيا هو ومن على شاكلته لانهم يسيئون للدعاة الدينيين أيما إساءه .. انا اتحدث عن مبدأ يا فنان .. والموضوع ملوش علاقه من قريب او بعيد بمرسى او الصراع السياسى القائم حاليا .. إنما فيه ناس اعتدت على المقدسات الدينيه وناس قتلت الثوار وناس سرقت وناس نهبت وناس شتمت الرئيس .. وكل دول خدوا برااااااااااااااااءه .. وعبدالله بدر اللى اتعاقب .. وكل ده بسبب قانون ساكسونيا
    1 نقطة
×
×
  • أضف...