اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

لوحة القادة

  1. طارق مصرى

    طارق مصرى

    الأعضاء


    • نقاط

      4

    • إجمالي الأنشطة

      1363


  2.  همسة الغامدي

    همسة الغامدي

    الأعضاء


    • نقاط

      4

    • إجمالي الأنشطة

      995


  3. سهران

    سهران

    الأعضاء


    • نقاط

      3

    • إجمالي الأنشطة

      593


  4. pink rose

    pink rose

    الأعضاء


    • نقاط

      3

    • إجمالي الأنشطة

      4580


المحتوى صاحب التقييم الأعلى

عرض المحتوى صاحب أعلى تقييم في 04/27/13 في جميع الأقسام

  1. حتى وانت تفتقدنا (تقسو)يا ابازيد ماسبق كان عتابا لامفرمنه ....وبعد اكنت تعتبرني وامثالي ممن يقفون على الضفة الاخرى (لجانا الكترونية)؟ الم يزعجك انني وغيري قد تركنا مكانا احببناه بسبب هذه السياسة ؟؟ هل تفتقد وجودنا كاخوة تركوا فراغا برحيلنا ام تفتقدنا كخصوم يشاركونك الوطن ذاته ؟؟ وليس الاعجب من كلامك الا كلام من اتى بعدك وقد نضحت حروفهم بشماتة صارخة وكاننا كنا نقاسمهم انفاس الهواء لم يكتب احدهم كلمة حنين لمن كانوا بالامس تجمعهم طاولة واحدة .. وكاني اقرا بين سطورهم مشاعر لا اريد لقلبي ان يترجمها استاذ عادل ماذا كان يضيرك لو كتبت (نفتقد ابناء المحاورات )... ماذا كان سينقص من الدنيا لو سالت عن حالهم بدلا من الغمز من بعيد انهم كانوا يقومون بوظيفة وانتهت مهمتهم يحزنني جدا ان تكون هذه هي مشاعركم لمن يختلف معكم وانا التي رحلت ..فقط لاحافظ عليكم في نظري وفي قلبي كيف يمكن ان تراودني العودة وانا اقرا هذه الافتقاد الخالي من مشاعر الافتقاد ؟؟
    4 نقاط
  2. رجعت عمتي امبارح لمصر الحمدلله بالسلامة بعد رحلة عذاب و قلق من حلب لدمشق لبيروت و اخيرا مصر رجعت بلدها بعد ما يقرب من خمسين سنة في سوريا الشقيقة رجعت منهارة من الخوف و الرعب اللي شافته في بلدها التاني سايبة وراها بيتها و حياتها و ذكريات عمرها و سايبة هناك قلبها المخلوع على بعض اولادها الموجودين بسوريا رفضوا يخرجوا من بلدهم و اولادهم في الجيش العربي السوري الله يحفظه و على باقي اولادها و احفادها اللي اتفرق شملهم ما بين السعودية و لبنان اول ما شافت بابايا ( اخوها الوحيد ) انهارت من العياط و اول كلمة قالتها كنت خايفة ما اشوفكش تاني عمتي حالة من حالات كتير لاشقائنا من سوريا هي الحمدلله لسا عندها بلد تلجأ لها لكن السوريين نفسهم اصبحوا لاجئين و اد ايه كلمة صعبة و حالة مزرية يوصلها ناس كانوا عايشين في امان الله لعنة الله على من ايقظ الفتنة و استحل دم اهل بلده لعنة الله على كل من يشارك الناتو في هدم بلده و تشريد اهلها لعنة الله على تجار الدم لعنة الله على تجار الدم لعنة الله على تجار الدم
    3 نقاط
  3. ....... مرحبا بعودتك لبيتك أستاذة : همس .... وعلى عجل أقول ... إن كلمة لجان ألكترونية ليست سبة أو شتيمة ....وافتقاده وتمنيه في قوله : ليتهم يعودون هو افتقاد حقيقي وتمن حقيقي ... والاستاذ : عادل قد عبر عن حبه للجميع في موضوع آخر خصهم فيه بكلامه ... هذه شهادة حق .... تحياتي
    2 نقاط
  4. و لا يهمك يا اخ محمود يجوز و من المستحب التعميم المخل و سوء الظن و السب و الاسقاطات الجنسية منها و الغير اذا كان الامر يخص الاخوان او التيارات الاسلامية اما لو على المسيحيين او اللبراليين فالويل و الثبور و عظائم الامور و متنساش خليك منصف و مدخلش الحب و الكره فى حكمك على خصومك السياسيين :D
    2 نقاط
  5. يمكن يا جماعة الخير الناس عندها امتحانات و بعد ما يخلصوا هيكملوا المسيرة ما هم مش زى البلطجية و اهل الصياعة اللى فاضيين طول الوقت
    2 نقاط
  6. مع احترامى .. انا ارفض ان اتهم المخالف لرأيى بأى شئ يشينه او ((يجرسه)) .. ما دمت لا املك الدليل القاطع على ذلك .. عن نفسى كنت من المؤيدين والمدافعين عن مرسى والاخوان ((حتى غيرت رأيى)) .. وغيرى الكثيرين من الاخوة المحترمين فى المحاورات كانوا ومازالوا .. مثل ابو ريم وام سلمى ونوران وغيرهم .. مع حفظ الالقاب .. فهل معنى هذا اننى .. وانهم .. من اللجان الالكترونيه !!!!!!؟ ... أتمنى أن نزن الامور بمبدأ ((الاختلاف فى الرأى لا يفسد للود قضيه)) .. لا بمبدأ (( من ليس معى .. فهو ضدى)).. ثم نكيل الاتهامات الجزافيه و((الجماعيه التعميميه)) .. على كل من يخالفنا .. نحن نختلف من أجل البحث عن وضع افضل للوطن .. ولا نختلف لمجرد الاختلاف .. والانتصار لارائنا حتى لو كانت خاطئه .......... مع الاحترام
    2 نقاط
  7. أعتقد إنهم إكتشفوا أن مجهودهم في محاولة تجميل ( الوش العكر ) لا داعي له !!! فما يريدون تنفيذه من سياسات و قرارات بلهاء قادرون على تنفيذه و فرضه بلا تبرير الهجوم المستفذ على القضاء يشير لذلك حتى الشعار ( تطهير القضاء) لفظ مستفذ و مشين ... جلدهم سميك ومش فارقة معاهم لا إنتقادات و لا هم راغبون في تحمل مشقة التبرير أظن شعارهم أصبح أفعال بلا أقوال ... و بلا تبرير و على المتضرر أن يكتأب و ياكل في بعضه و يتفرج على أمة يجتاحها جحافل الأغبياء[/]
    2 نقاط
  8. فعلا نفتقد اللجان الاليكترونية. اين انتم و ماذا تفعلون الان ؟ ما سبق كان استهلالا لابد منه لفترة طويلة كانت اللجان الاليكتروية في حالة استنفار دائم لكل راي تشتم منه رائحة المعارضة. فما الذي حدث ؟ هل تم الاستغناء عنهم. و لم يصبح لهم دور. ام انهم كافراد في مرحلة من مراجعة النفس. ام حالة الاحباط العام او الاكتئاب العام طالتهم ايضا ليتكم تعودون و
    1 نقطة
  9. ما فهمته أن الموضوع بخصوص اللجان الألكترونية الخاصة بالأخوان على مستوى كل قنوات التواصل الأجتماعي بشكل عام الملاحظ فعلا إن فيه حالة هدوء و إسترخاء نسبي مش بنفس معدل حماسهم السابق أظن الكلام موجه بشكل عام لما يسمى لجانهم الألكترونية و أظن لم يقصد أحد ضمن التعليقات أي زميل من زملاء المحاورات
    1 نقطة
  10. العزيزة الغالية / همس .. اكتب فقط لأعبر عن سعادتي الكبرى بعودتك إلى المنتدى .. ليتك لا تطيلين الغياب .. فأمثالك هم حبات النسيم التي ترطب قليلا الصحراء السياسية القاحلة التي نعيشها
    1 نقطة
  11. قد اكون مُغالى او مُحِق.. لو وصفت تلك الحاله من الاحباط واليأس والكأبه التى نمر بها حاليا ... بنفس الحاله التى مر بها الشعب المصرى بعد نكسة 67 .. وصدمتهم فى النظام الناصرى ... الذى ((عمل للشعب من البحر طحينه)) .. ورفعهم لسابع سما .. ثم هوى بهم لإسفل سافلين .. وذلك هو تقريبا ما حدث للجيل الحالى بعد ثورة 25 يناير .. قد يكون الفرق ان النكسه جعلت الناس وقتها تلجأ الى التدين والى عون السماء .. وأدت الى بزوغ نجم الجماعات الاسلاميه على كافة مشاربها الوسطيه والمتشدده والجهاديه .. على عكس الثوره .. التى افقدت الناس الثقه فى الاحزاب والجماعات التى تحمل لواء الخلافه و((الاسلام هو الحل)) .. حتى وصل الامر لحد التطاول على الدين وعلى الشيوخ وعلى المساجد .. وظهور موجات الالحاد .. ورفض الكثير من المتدينين اصلا من ادخال الدين فى السياسه
    1 نقطة
  12. تم إخفاء بعض المداخلات التي خرجت عن السياق رجاء الإلتزام بأصل الموضوع فقط
    1 نقطة
  13. من تويتر إذا طعنك صديقك في الظهر . . . . . . . . . . اطعنه انت بعد العصر يكون الجو اتحسن
    1 نقطة
  14. الخبر جاء اليوم اليوم في جريدة الديلي تلجراف اللندنية عن خبر من معهد الخلايا الجذعية بجامعة هارفارد الأمريكية ارابط خبر الهورمون الجديد و فيه تم إكتشاف هورمون جديد مكن جسم حيوان التجارب من إنتاج انسولين 30 مرة انتاج الجسم العادي.
    1 نقطة
  15. اعتقد انهم لا يجيدون الحوار الا مع شريحة عقلية معينة اما اذا وجدوا فى بيئة عقلية لم بتعودا التدرب عليها فانهم ينسحبون
    1 نقطة
  16. انت فاكر المصرية هتخاف من الحجات دي , هتكسر وراك قلة , ايه يعني لما يتجوزو 12 الف ولا 100 الف ؟ ربنا يسعدهم خد اللي انت عايزها بدون ماتعيب فبنات بلدك محسسني انهم بيجرو وراك ويترجوك تتجوزهم , ماتجوز ياعم حد ماسكك ؟ خدلك بدل الوحده اربعه والسوريه ست محترمه بس ماتتكلمش عن بناتنا كدا اذا انت عرفت بنات مش متربيين وواخدين على قلة الادب وانها تتكلم حتى فليلة الدخله في النادي فالبيوت المصريه المحترمه بتطلع ستات بيوت زي الفل وستات رغم الفقر والقرف والحاجة والعوز بتسند جوزها وبتعيشله تخدمه وتخدم ولادها وبتصبر وبتتحمله على فقره ومرضه وبتتغرب معاه وبيطلعو ولادهم اطباء ومهندسين وناس تشرف اذا شوفت ناس تانيه ومجتمع منحط زي اللي بتوصفه فدا لايدل على انك شوفت المجتمع المصري مع الاسف انت شوفت فئة وحده هي الي تعاملت معاها واخدت عنها الفكرة دي عندنا مشكلة غلاء مهور وطلبات كتير دي مشكلة حقيقة بنعاني منها لكن ماتوصلش انك تتكلم في ادبها وتربيتها بالشكل دا الست المصرية بتطلع تشتغل وبترجع تشتغل وبتنام اخر انسانه في البيت وبتصحى اول وحده في البيت وبتذاكر لولادها وحريصه على تعليمهم وبتشيل هم كل واحد فيهم وعمرها بيضيع وهي بتجري على راحتهم وبتربي بناتها على طاعة جوزها وخدمته والصبر عليه انا شوفت امي وشوفت اخواتي فاتحين بيوت وشوفت بنات عمي وقريباتي وكلهم شايلين بيوتهم وحافظين ازواجهم واسرارهم متتكلمش تاني فبناتنا عايز سوريا اتكل على الله شوف سكتك ومحدش حايشك لانت ولا غيرك واي حد بيفكر بالطريقة دي احنا نتمنى انه ياخد من برا ويسيب بناتنا دي بركة ياراجل
    1 نقطة
  17. تعالى ازرع الاحلام على اغصان الشجر .. تعالى و غنى لى الموال فى ليال السمر .. و اغزلى من ضى القمر فرحة تنور ليل السهر .. بس اوعى الفجر يجى قبل القلب ينسى حزنه .. او تنسى ترسم الشمس على كفى دافية .. ولا اقولك خلى الليالى زى ما هية تمشى غافية .. راق لى حرفك استاذى دمت بكل خير تحياتى
    1 نقطة
  18. رد من الفاضل احمد رضوان تم الارسال 27 August 2012 - 03:19 AM تعليق على جزئية الإرهابيين يا فنان فريضة الجهاد ليس فيها جدال ، ولكن لها ضوابط لأن الجهاد غير الرباط غير الدفع وكل منهم له محدداته وضوابطه وفقهه ، حتى لا يخرج عن الهدف الذي شرع من أجله فينقلب عدواناً وإثماً ، وهذا هو لب الخلاف ، وليس ترديداً لأحد من غير المعقول أن نبيح قتل الأبرياء والمدنين والأطفال ، وهو ما نهى الرسول عنه ، ونقول ان ذلك جهاد ، هنا نكون قد اخطأنا فى حق الدين ووصمناه بعيوب نحن من صنعها ، ونزيد على ذلك أن نقف عند بعض الغزوات لنفسر ما قام به الرسول صلى الله عليه وسلم وهو كان يتلقى الأمر من الله عز وجل ، ولا نلتفت حتى لما قام به الخلفاء وهم أعرف منا بالدين ، ونبتكر أعداء مباشرين وآخرين غير مباشريين وغير غير مباشرين ونقول ان هذا جهاد أنت رأيت قتل الجنود المصريين على الحدود من عدة أيام ... هل تطلق على من قام بمثل هذا الفعل إرهابي أم مجاهد ؟؟ هون عليك فالكثيرون لا ينخدعون بالمسميات ولكنها الموائمات حتى يأتي فرج الله
    1 نقطة
  19. معاكم برنامج: مطبخ ام الخير لك يا سيدتي هذا البرنامج: احضري خمسه كيلو بطاطس مصريه تشجيعاً للفلاح المصري. قشريهم بسكينه كبيره ، وطلعي منهم يجي تلاته كيلو قشر بطاطس ، عشان تخربي بيت جوزك الشقيان التعبان. احضري طشت الغسيل وضعيه على وابور الجاز يسخن . ضعي معلقة سمنه فلاحي ، في الطشت ، وسيحيها. ارمي البطاطس في الطشت ، وادلوءي عليها شربة البطه. قشري شوال بصل ، وادلوءيهم على البطاطس اللي في الطشت. طن من الطماطم.... بعد تقطيعها شرائح.... كبيها في الطشت. هاتي البطه وضعيها على وش الطشت. نادي على جارتك ام اسماعيل عشان تساعدك في حمل الطشت. مع بعض دخلي الطشت في الفرن على نار هاديه ولمده عشرين ساعه بالضبط. ولاتنسي ان تضعي كبد وقوانص البطه ايضاً ، وبلاش طفاسه ، ومتشوحهمش وتدلقيهم على بؤك. لحسه سمنه ، على وش الطشت والبطه قبل ان تضعيهم في الفرن. . تشمي شياط ولايهمك، الفرن يدخن، ولايتهز شعرك. بعد العشرين ساعه ........ طلعي الطشت......... وارميه في الشارع. واتصلي بالدليفري واطلبي بيتزا ، وطفحيها لابو العيال ، او ابعتيه ياكل عند امه. تحياتي سقراط
    1 نقطة
  20. س س وهو يقول في عقل باله من جوه : سبحان الله .. بقى ناس فاضل لها أيام معدودة وحريتها تتكتف ويمكن تأخد إعدام بحقنة مية فول .. وناس تانية فجأة نصبت سويقة وأنتشر فيها الباعة الجائلون وبائعي الأغذية المكشوفة للعيال الصغيرة .. وناس تالتة عماله تأز أز لب وترمي في قفا اللي قدامها .... هيييييييه دنيا ( وترغرت عيناه بالدموع .. وتدحرجت العبرات كاللؤلؤ المنثور من مقلتيه .. وضاع العمر يا ولدي ) آدفايزر : إنت يا فندي .. هانفضل كده كثير مستنيين سيادتك تاخد نفسك وتشرب لك بؤ ميه .. إتكلم إخلص ورانا قضايا متلتلة .. س س : حاضر يا باشا .... هاكمل .. وهنا يأتي صوت نسائي صارخاً من أخر القاعة أوشا : يا سيادة القاضي ... يا سيادة القاضي .... الراجل داهوه بريء .. والراجل ديكهوا ميفتيري .. وإحنا عارفينه .. وغاوي يرمي بلاه عالخلايق . آدفايزر : إيه يا ست إنت ده ... داخله قاعة المحكمة وسحبه وراكي عيلين .. وجايه تتكلمي من غير إذن .. وفي الأخر عماله تديني خيارات .. داهواه وديكهوا .... دي ما بقيتش محكمة .. دي بقت حلقة سمك ... قربي هنا لوحدك وقعدي العيال دول على حجر حد وتعالي هنا وفسري عايزة تقولي إيه . آوشا : حاضر يا مستر قاضي .. يا باشا أنا إسمي أوشا .. إسكندرنية .. بس عايشه في بلاد بره ... وبأجي المنتدى من حين لأخر بأشوف الناس وكده يعني ... وفعلاً أنا قريت توقيعات هذا السقراط .. ولم تجرحني ولم تهز مشاعري .. لإن الحمد لله عندنا واحد زمينا إسمه بودا لهلوبه في الطبيخ .. وبالتالي فهو مش حارمنا من حاجة .. حتى لبن العصفور ممكن يدينا وصفته .. وبالتالي لما سي سين سين الزنكلوني كان نفسة في طبق فول باللمون والزيت الحار .. ما أتكلمش ليه وطلب من بودا ؟ ولا هي رمي جتت وخلاص . سقراط وهو يصرخ بشكل هستيري وممزقاً بقية ملابسه ة المهترئة : يحيا العدل ... يحيا العدل ... ظهر الحق ... الله أكبر فوق أيدي الميفتيري .. آدفايزر : بس يا جدع إنت بدل ما أرميك برا القاعة ، تعالى لي بقى يا سي سين سين ده إنت وقعتك غبرا ومونكن دلوقت تتحول من شاهد ملك إلى صاحب بلاغ كاذب ومش بعيد إن ما طسيتك فيها قد 3 سنين أشغال شاقة .. س س : سيدي الرئيس .. حضرات المشرفين .... قضيتنا اليوم ليست قضية طبق فول . ولا لمونه معصورة عليهم .. ولا كوباية شاي بنحبس به بعد الأكل ... ولكن يا سيدي القضية ابعد من ذلك . آدفايزر : أبعد كام كيلو يعني ؟ س س : سيدي الحبيب ... القضية هي قضية جيل بأكمله .. هي قضية أُمه – أُمه يعني بلد مش مامته يعني - .. قضية إغتراب نفساني متقوقوع جوه قلوبنا .... يعني هو أنا مش قادر أروح أشتري قدرة فول وأخدلي فيها غطس .. وألا أنزل أجيب لي قد كيلو شاي ليبتون وأعملي جردل شاي ؟ أحبائي الكرام ... أعزائي الصغار .. القضية يا سادة تتمحور في فقداننا لطعم الحياة نتيجة الغربة ... فأصبحنا نعيش حياة مُعلبة – زي البلوبيف والسردين والهوت دوج الصوابع – يُتبع بعد الإفطار ..
    1 نقطة
×
×
  • أضف...