اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

لوحة القادة

  1. أبو محمد

    أبو محمد

    الإشراف العام


    • نقاط

      5

    • إجمالي الأنشطة

      18225


  2. إمحوتب

    إمحوتب

    الأعضاء


    • نقاط

      2

    • إجمالي الأنشطة

      280


  3. eslam elmasre

    eslam elmasre

    الأعضاء


    • نقاط

      1

    • إجمالي الأنشطة

      4317


  4. herohero

    herohero

    الأعضاء


    • نقاط

      1

    • إجمالي الأنشطة

      5999


المحتوى صاحب التقييم الأعلى

عرض المحتوى صاحب أعلى تقييم في 06/13/13 في جميع الأقسام

  1. العنوان مستوحى من أوبريت الليلة الكبيرة للراحلين صلاح جاهين وسيد مكاوى ولكن الموضوع جد .. وليس فيه أى "دعوة للابتسام" هذه رسالة من "أبو كلوة" الصعيدى إلى مرسى و "الدَّجَّانة" ستعرفون معنى "الدَّجَّانة" من عم "ابو كلوة" بنفسه http://www.youtube.com/watch?v=1yNVakNnJns&sns=fb وهذا هو رأى "فلاحة فصيحة" .. ربما أم أو زوجة أو أخت أو بنت "الفلاح الفصيح" بتاع زمان http://www.youtube.com/watch?v=pqs8T7U3Nms
    2 نقاط
  2. ياريت عشان فعلا الزبالة كترت بعدما كنا فاكرينها مكنوسة أتارى فيه حد ضحك علينا وكان خافيها تحت السجادة الله يسامحه مطرح ما حيروح
    1 نقطة
  3. لن اكون اقل كرما منك مع إن عمرى ما كلمتى نزلت الارض بس تنزل المرة دى عشان خاطرك :) انا مش اجدع من الريس حنفى .. قصدى الريس مرسى
    1 نقطة
  4. بشكرك جدا على كرم أخلاقك وحسن ظيافتك معنديش مانع طبعا يشرفني الخط دا واضح ؟
    1 نقطة
  5. وأنا برضو بتكلم عن جماعة الإخوان بما فيهم مرسي بس الفرق إني بتكلم عن مسئولية الشخص اللي تولى الحكم وماله الإمام حسن البنا ؟ ممكن سؤال ! هو حضرتك ليه بتتعمد ( تُقحم ) القيادات في أي حوار عن مرسي ؟ مفيش على مرسي حاجة ؟ مفيش أي كلام يدينه ؟ طب نشوف أي حد بينتمي للجماعة صرح أي حاجة فأي سنة فأي موضوع نستغله فموضوعنا ؟ ماعلينا أنا هرد على مسألة الإمام حسن البنا اللي إتهمته في وطنيته رسالة المؤتمر الخامس "إن الإسلام قد فرضها فريضة لازمة لا مناص منها وأن يعمل كل إنسان لخير بلده وأن يتفانى في خدمته , و أن يقدم أكثر ما يستطيع من الخير للأمة التي يعيش فيها وأن يقدم في ذلك الأقرب فالأقرب رحما وجوارا حتى أنه لا يجز أن تنقل الزكوات أبعد من مسافة القصر – إلا لضرورة – إيثارا للأقربين بالمعروف فكل مسلم مفروض عليه أن يسد الثغرة التي هي عليها وأن يخدم الوطن الذي نشأ فيه ومن هنا كان المسلم أعمق الناس وطنية لأن ذلك مفروض عليه من رب العالمين وكان الإخوان المسلمون بالتالي أشد الناس حرصا على خير وطنهم وتفانيا في خدمة قومهم , وهم يتمنون لهذه البلاد العزيزة المجيدة كل عزة ومجد وكل تقدم ورقى , وكل فلاح ونجاح , و قد انتهت إليها رياسة الأمم الإسلامية بحكم ظروف كثيرة تضافرت على هذا الوضع الكريم , و إن حب المدينة لم يمنع رسول الله أن يحن إلى مكة و أن يقول لأصيل , و قد أخذ يصفها (يا أصيل دع القلوب تقر) و أن يجهل بلالا يهتف في قرارة نفسه : ألا ليت شعري هل أبيتن ليلة بواد وحولي إذخر وجليـل وهل أردن يوما ميـاه مجنة وهل يبدون لي شامة وطفيل فالإخوان المسلمون يحبون وطنهم , ويحرصون على وحدته القومية بهذا الاعتبار لا يجدون غضاضة على أي إنسان يخلص لبلده , وأن يفنى في سبيل قومه وأن يتمنى لوطنه كل مجد وكل عزة وفخار , هذا من وجهة القومية الخاصة . " رسالة دعوتنا في طور جديد "إننا مصريون بهذه البقعة الكريمة التي نبتنا فيها ونشأنا عليها . ومصر بلد مؤمن تلقي الإسلام تلقياً كريماً وذاد عنه العدوان في كثير من أدوار التاريخ وأخلص في اعتناقه و طوى عليه أعطف المشاعر وأنبل العواطف ، وهو لا يصلح إلا بالإسلام ولا يداوى إلا بعقاقيره ولا يطب له إلا بعلاجه . وقد انتهت إليه بحكم الظروف الكثيرة حضانة الفكرة الإسلامية والقيام عليها فكيف لا نعمل لمصر و لخير مصر ؟ وكيف لا ندفع عن مصر بكل ما نستطيع ، وكيف يقال إن الإيمان بالمصرية لا يتفق مع ما يجب أن يدعو إليه رجل ينادي بالإسلام ويهتف بالإسلام! إننا نعتز بأننا مخلصون لهذا الوطن الحبيب عاملون له مجاهدون في سبيل خيره ، وسنظل كذلك ما حيينا معتقدين أن هذه هي الحلقة الأولي في سلسلة النهضة المنشودة ، وأنها جزء من الوطن العربي العام ، وأننا حين نعمل لمصر نعمل للعروبة والشرق والإسلام . " المسألة مفهاش فصال حب الوطن بيسري في عقول وقلوب وعروق الإخوان عقيدة وتربية وفكر وعشق أبدي ماحدش يازيد ومش معنى إني مصري يعني مايهمنيش العرب والمسلمين والإخوان يهمهم أمرهم دا لايعني إنتاقص من وطنيتهم في شيء بما إن حضرتك عايز تسمع رأيي الشخصي جدا في مسألة الوطن والحاكم المسلم فأنا بشوف إن الوطن هو مصر و الحاكم اللي هيوصل ( مواطن مصري ) هينتخبه الشعب المصري ( مسلم , مسيحي الشعب اللي يقرر ) والجهاد في أي دولة إسلامية غير مصر من أي مواطن مصري ( تعاطف فردي ناتج عن إيمان شخصي داخلي ) والتيار اللي يجيبه الشعب يحكم بسياساته بغض النظر عن إتفاقي أو إختلافي معاها أنا في النهاية مهمتي أوصل ( معلومة ) أحاور ( فكر ) بما أعتقده إقتنع بالطيب أهلا وسهلا مش عاجبه برضو أهلا وسهلا انا بمجرد توصيلي لفكرتي أديت المهمة وأنا شخصيا ضد النطق بإسم الدين في الحكم السياسي لكن طالما وصل بشكل شرعي يبقى نسانده ( لحد ) ما يتكون تيار متبني أفكارنا لكن بدون مايؤثر على الناس ( سلبا أو ايجابا ) بالدين أو بأي شيء آخر لكن الفترة الحالية ( الدين ) إظاهره مهم الأهمية دي بتخدم الدين و الوطن بعد فترة هيكون ( إخفاءه ) بيخدم الدين والوطن و شخصيا عارف إن مش هيجي اليوم اللي يخلص فيه المصريين المسلمين عشان نحتاج حاكم مسلم من أي دولة تانية والإنتخابات متاحة للشعب المصري بإمكان الشعب يجيب أي تيار بكل سياساته و أيديولوجيته فالكلام في الموضوع دا ممنوش فايدة اساسا سوى الجدال ( نقطة ) وكلامي دا مابيخلفش مبدأ الإسلام في أي شيء وبما إنكم مابتخدوش أي تصريحات سوى التي ليس لها برهان يعني آلاف التصريحات لها برهان ؟ واللي بتستدل بيه ملوش برهان ولا يتحقق منه شيء ؟ يعني حضرتك عارف إن التصريحات اللي على شاكلة "طز في مصر" ليس لها برهان من الواقع ؟ طب إستخدمتها في سياق غير سياقها ليه ؟ ممكن توضح الأيديولوجية اللي بتقصدها ؟ العقيد اللي بتقصدها ؟ قصدك يعني إن الإخوان عندهم إنتماء لكل ماهو إسلامي بغض النظر عن ( الجنسية ) حتى لو كان دا مابيؤثرش على حبهم لوطنهم ووطنيتهم وحفاظهم على أرضهم ؟ مالها الإيديولوجية دي ؟ ماحدش إعترض يعني عن إيديولوجيةالناصريين! ومحدش إتكلم عن القومية العربية لما طلعت من غير الإخوان ؟! بقيت ( ريحتها وحشة ) عشان طالعة من الإسلاميين ؟ وليه مصدق أيديولجيتهم ومش قادر تصدق تصريحاتهم ووعودهم اللي نابعه من أيديولجيتهم! أما مقال الأستاذ الخرباوي فهو مليئ بالمغالطات ومش هقف أرد على كل نقطة بالتفصيل لإن الإنترنت مليء بالتناقضات فيما يتعلق بمسائل الإغتيال السياسي وعموما الإغتيالات النابعة من الإجتهاد الشخصي مرفوضة كليا في فكر الجماعة والقاضي إياه حكم على سفاح ب7 سنوات بعد ممارسة الشذوذ الجنسي مع أطفال وقتل الـ 7 أطفال ! فإن كان هذا المجرم بريء حكم عليه ليه ؟ ولو جاني حكم عليه بـ 7 سنوات بس ليه ! وحكم على إمرأة من السادة عذبت خادمتها بشكل وحشي ووضعت سيخ من حديد داخل جسدها حتى ماتت من العذاب حكم عليها بسنة مع إيقاف التنفيذ ! أما معاهدة ( الشرف والإستقلال ) اللي كان بيتلفظ بيها هذا النجس في محكمة على أرض مصر على إن الجنود الإنجليز ( السكرانين ) كانوا ( حلفاء ) و موجودين بيدافعوا عننا ! وإن كان دا قانونيا وقتها , لكن برضو قتله كان مبرر وطني وقتها ومن القى القنابل شباب من ( حزب مصر الفتاة ) واللي تضامن في قتل هذا الخائن جميع التيارات ومن بينهم الإخوان ولو كان وجهة نظره قانونية مكنش يجب إستفزاز الناس بكلمات من هذا القبيل اللي بتدل على تأصل الخيانة في عروقه وشايف شرعية وجود الإنجليز في مصر وإستعداده التام ورضوخه للمحتل ( بحجة إن القانون بقول كدا ) فما بين الشباب الوطني الذي ألقى القنابل على المحتل سجن 10 سنوات ومابين المغتصب قاتل 7 أطفال مصريين 7 سنوات ومابين الحكم بسنة على معذبة خادمتها كان الغضب الشديد من المصريين والتيارات السياسية إتجاهه ومكنش بس الإخوان و الخوف العام من خطورة هذا الشخص على المصريين اللي بيقوموا بعمليات ضد المحتل مستقبلا توجه عام من جميع التيارات ضد أي شخص يقف عقبة في تحرير الأرض من المحتل كان ( الإغتيال ) أما أحمد ماهر فكان قاتله ينتمي للحزب الوطني ولم يكن للإخوان علاقة بمقتل ودافع عنه فتحي رضوان زعيم الحزب الوطني وقتها وأفرج عن حسن البنا بعد إعتراف العيسوي فالمسألة لا تتعدى شوية تزييف للحقائق على شوية إلصاق تهم أما مقتل النقراشي فكانت الجماعة بلا قيادة وبلا مركز كانت حلت والإمام والقادة معتقلين فكان توجه فردي من شخص تأكد له عمالة النقراشي بعد مجزرة الطلاب المصريين اللي إحتجوا على وضع البلد تحت الإحتلال وحاصروهم فألقوا نفسهم من كوبري النيل بعد ما هجموا عليهم الشرطة وغيرها كتير من الأحداث اللي كانت له مواقف معادية للمصريين ويعني سكتوا ؟ ماهم إغتالوا الإمام اللي مكنش له أي علاقة بالحادث ولا توجيه وشافوا الإخوان عصر أسود وبعدين إزاي حضرته بيتكلم عن قتل النقراشي وقتل السيد فايز مع بعض ! ما اللي خطط لقتل النقراشي كان السيد فايز ! ولا كل الحوادث تترص جنب بعض بما إننا مابنفهمش إلا من سيادته ! متعاطف ولا مزيف ! أما الشهيد سيد فايز رحمه الله فلم يثبت إدانة السندي بمقتله وعموما من قتله لم يراعي كونه في بيته ولم يراعي وجود شقيقه الاصغر والمارين في الشارع تجرد من كل معاني الإنسانية عموما حتى لو صدق القائل بأن قاتله هو السندي ف السندي عليه دوائر كثيرة و أخطاء عديده وتصرفات فردية كثيرة و له حسنات ايضا رحمه الله فهو في دار الحساب الآن ومفيش شك الإخوان حصل بينهم فتنة في فترة من الفترات وخلافات شديدة وبعد تشييع الفايز أُبعد السندي عن الجماعة وقد يكون دا مؤشر للشك فيه من القيادات و في نفس الحقبة الزمنية كانت الإغتيالات بتحصل من جميع التيارات وبرضو دوافع وطنية من وجهة نظرهم ضد المحتل الأجنبي وكل من يواليه لكن طريقة الخرباوي مكشوفة جدا في محالة رص عدد من الأحداث لتصوير للمتلقي إن الجماعة شوية قتلة وإرهابيين بدون حتى توضيح رأيه في المسألة ومقالش حضرته كان متعاطف مع مين ؟ أنا مش عارف الخرباوي كان هدفه إيه أصلا من المقال وإيه الفكرة اللي عايز يوصلهالنا ؟ يعني الهدف النهائي عايز يقولنا الإمام تبرأ من القتل اللي حصل تحت ضغوط حكومية ؟ لا بجد فعلا ؟ وأنا حتى مفهمتش حضرتك إيه اللي عايز تقوله ؟ دا أساسا بيدل على وطنيته وغيرتهم على طنهم فحضرتك جايبه تستشهد بيه على عدم وطنيتهم يعني ؟ إيه علاقة إغتيال القاضي المجحف بحق المصريين اللي إتتفق على ظلمه كل التيارات وأحمد ماهر اللي قتله شخص منتمي للحزب الوطني والنقراشي اللي كان مناهض لأي تصرف عدائي ضد الإنجليز وسيد فايز الإخواني أساسا بالوطنية والمواطنة ؟ إسمحلي مفهمتش يعني إيه ( أستاذية العالم ) ؟ ومين قالك إن الوطن تافه وحدود لاقيمة لها ! كلام حضرتك بيمثل - وجهة نظر - بلا أي أدلة ومش بس كدا وجهة نظر بتتكلم عن ( معتقدات ) وهمية مش موجودة إلا في خيال المعارضة أو حتى مش موجودة حتى في خيال المعارضة لا طبعا انا قلت الشخص قال الكلام في سياق مختلف وملوش أي صفة سياسية حاليا ولا موجود على الساحة وكلامه اساسا قبل 6 سنين ولا بيدل على فكر ولا توجه الجماعة فيما يتعلق بمسألة الوطن اظن أنا وضحت بما فيه الكفاية مسألة الوطن والمواطنة في فكر الإخوان من الإمام نفسه أما كلمة كنا نتعبد بالإغتيالات فأغشى أنك تحتاج لدليل على إثابت أنها من أقوال الهضيبي أنا شايف حضرتك بتنتقي جمل ماتتعداش 20 حرف عشان تحاول تثبت بيها تاريخ يتعدى 80 سنة وياريت بتدل على هذا السياق بل يتم ( إقحامها في سياق مختلف تماما ) فهي إن دلت على شيء فهو دليل على أن المعارضة لا تملك شيء بشكرك !
    1 نقطة
  6. وآدى رسالة من الحاجة فاطمة مفيش أبلغ من كده http://www.youtube.com/watch?v=KWVVza_LJ_4
    1 نقطة
  7. ............................................................................................................................................................................................................................................................................................................... سبحان الله قبل ان اقرأ مشاركتك قبل الدخول الي المنتدي بثوان تساءلت لماذا لم تشارك او تزور قصتي المكرمة // (( همس )) المليئة بالمشاعر الغريبة والجريئة والجميلة ........... شكرا لك سيدتي الليبرالية .
    1 نقطة
  8. ما يصيبني بالتعجب والاندهاش ان مصر طلع نظام حكمها وادارتها ممتاز جداااااااااا طب ليه احنا عايشين برة مصر وع فكرة كثير مننا مرتاح ف عيشته ف الخارج وحاسس بحياة مريحة ونيفة والامور متفاوتة لكن ده الحقيقة بينزل الاجازة ما بيبقاش عارف يسوق عربيته وطبعا انا لا يمكن ان اتحدث عن الانجازات الجبارة ف ال30 سنة لان كلامي مش هيعجب ومازلت بقول اللي ما شافش وانا عموما ليا موقف ن الادارة العسكرية للحياة المدنية واشتغلت مع العسكريين اللي اداروا ادارات دنية وشوفت اسلوبهم كويس عموما التوبيك كان لها هدف ثاني واحنا حاليا بنكرر نفس الكلام والاشخاص الافاضل هنا بتكرر نفس الكلام وانا وكلنا لان ده قناعاتنا الشخصية وكل واحد حر فيها لكن تحقيق الانجازات شئ نسبي والانسان حسب ما بيشوف وبيعيش ماهو معجزة حضارية ف مصر ف دول أخرى شئ عادي جداااااااااااا
    1 نقطة
  9. الإخوة الأعزاء بارك الله فيكم يوم الجمعة قبل الماضي حدثت لي ازمة قلبية نتجية جلطة في الشريان التاجي وبحمد الله تم نقلي واسعافي في ساعة يطلقون عليها الساعة الذهبية بعد ان ذهبت في عالم ثاني وبعد ان نطقت الشهادة عدة مرات كان لي بقية عمر ثم حدث بعد ثلاثة ايام لزوم استقرار الحالة عمل قسطرة علاجية و تركيب دعامة في احد الشرايين التاجية وفي اثناء تركيب الدعامة حدث هرج ومرج وشعرت بعدها بدون اجلي و من فضل الله ان تمكنت من نطق الشهادة وبعدها لم اري الحياة ثم صحوت على نطرة جسمي من خلال الصدمات الكهربائية والتي يلجأون اليها عادة في اللحظات الاخيرة من حياة الانسان ولم يكن على لساني سوى كلمة الحمد لله الحمد لله الذي لا يحمد على مكروه سواه فقد كانت هذه الازمة بمثابة تقييم للموقف الحياتي لي فنظام حياتي في الفترة الاخيرة كان من الحتمي ان تكون نهايته جلطة وكانت تلك فرصة لاعادة تنظيم حياتي من جديد الحمد لله
    1 نقطة
×
×
  • أضف...