احنا الاول نتفق على حاجتين
طالما ان مفيش نص قطعى يحرم او يمنع من القران . يبقى لاحرمانيه فيه
الثانيه فى ما حلل الزواج من كتابيه . هنا حلال
طيب هنا بالعقل وبالمنطق ال حلل الزواج من الكتابيه يحلله من كتابى وبصفه خاصه ان مفيش التحريم القطعى له زى ما اتفقنا
ليه بقى بالصلاة على النبى . قول عليه الصلاة والسلام
لان الخطاب القرانى لم ينزل لطرف دون الاخر . اى نزل بصيغه الجمع . حل لكم . حرم عليكم . وهكذا
تانى
الكتابيه هنا مش مشركه . ولذالك حلل منها الزواج . اذن الكتابى ليضا ليس مشرك وحلل له ذالك
الا اذا كنتوا شايفين ان الكتابيه مؤمنه وان الكتابى مشرك .
هاروح الشغل وارجعلكوا . لان واضح اننا مش هنخلص من النقطه دى وهتاخد ايام ويمكن شهور ههههههه