لوحة القادة
المحتوى صاحب التقييم الأعلى
عرض المحتوى صاحب أعلى تقييم في 02/25/15 في جميع الأقسام
-
اهلا وسهلا بك محاور في المنتدي ولو متأخره طبعا انا هنا بتكلم بشكل عام عندما اريد احدهم اقصده مباشرة ... كما اعتاد اهل المحاورات عدم الرد علي مداخلاتي وهذا المنحي مناسب جدا لردود افعالي غير المتوقعه ... شكرا لتفهمك ومرحبا بك مره اخري2 نقاط
-
مانحن عليه الآن أصحاب العقول علشان كده احنا مستريحين ومطمئنة قلوبنا2 نقاط
-
يا حفيدي العزيز انت مش كنت ناوي على وحدة إسلامية ؟!! يبقى منغير تقليب ... اللي في جيبهم في جيبنا .... شرعي :)1 نقطة
-
أنا طول عمري بقول على نفسي عبقرية :) لذلك مش مقتنعة بالاجابة بتاعتك يا حفيدي العزيز ... يعني ممكن اكون متربية تربية سليمة وكل حاجة تبقى سليمة طبعا من وجهة نظرنا الاسلامية و بعد كدا أسافر اليابان ألاقيهم متربين تربية سليمة بس مش اسلامية ... قوم ايه ... أبدأ و العياذ بالله أفكر وعقلي يودي و يجيب .... وأقول طيب يارب الناس الحلوة دي هتدخل النار ليه ؟!! ما هم قدموا حاجات مفيدة للبشرية وناس خلوقة و مؤدبة ... يارب سامحهم يارب وماتدخلهمش النار علشان هما مش مسلمين .... قوم بعض المسلمين اللي سمعوني بقول كدا يزعلوا مني و يتهموني بالكفر لانه ما يصحش أستغفر لغير المسلمين .. فيبدأ بقى الشك يدخل قلبي هو مين اللي صح ؟!! انا ولا المسلمين اللي كفروني ؟!! ويبدأ الانقسام ناس تقولي انتي صح وناس تقولي لأ اللي كفروكي هما اللي صح .... دا مثال و احد بس خطر على بالي .1 نقطة
-
ربنا يوعدنا بفلوس قطر و الشغل فى قطر.... حد طايل. :) الناس بتوع الخليج دول عندهم فلوس زى الرز... :D و احنا لازم نقلبهم فى الفلوس دى.1 نقطة
-
يا سلام يا أبا عمر .... أقول لك كما كانت تقول العرب : قضية وأبا حسن لها ..... والمقصود هذه المرة هو طارق حسن ..... ولكن لابد وأن يكون المتحدي قد على قدر التحدي ..... لو 1000 من عينة هذا الوغدي سيهزم بإذن الله وبدون شطارة مني ولكن لفرط جهله وبيان عوار كلامه الذي يعتقد به أنه خفيف الظل كما قلت من قبل أنني على استعداد تام لأناقش بإذن آيات الجهاد آية آية لنبين كيف حرفت في المعنى تحريفا ظاهرا كتحريف اليهود ليسفكوا بها الدماء وينتهكوا الأعراض وبما أن حديث وغدي غنيم يدور حول الأسير الطيار الأردني : معاذ الكساسبة والذي أجاز فيه كل ما أجاز مستشهدا بالآية ( فَإِذَا لَقِيتُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا فَضَرْبَ الرِّقَابِ حَتَّىٰ إِذَا أَثْخَنْتُمُوهُمْ فَشُدُّوا الْوَثَاقَ فَإِمَّا مَنًّا بَعْدُ وَإِمَّا فِدَاءً حَتَّىٰ تَضَعَ الْحَرْبُ أَوْزَارَهَا ۚ) فأريد أولا أن أسألك يا أبا عمر هل معاذ الكساسبة من الذين كفروا المقصودون بالآية تحديدا ؟ ومعنى إما وإما في الآية .... هو التخيير يا أبا عمر بين المن والفداء أي إمّا إطلاق سراحه من دون قيد أو شرط، أو إطلاق سراحه مقابل دفع غرامة مالية هي الفدية فهل ذكرت الآية خيارات أخرى فمن أضاف على كتاب الله خيارات أخرى من عنده وتجرأ على ذلك متقولا على الله ... سأترك لك الحكم عليه هناك الكثير والكثير من المغالطات والانحراف الفكري والأخلاقي الكبير عند هذا الوغدي بإمكانني أن أناقشها مع من لديهم العلم والصبر وطول النفس على المناقشة والخبرة باللغة وأعدك أن أفتح حوارا للمناقشة حول آيات القتال حينما أرجع من سفري إن شاء الله وأذن1 نقطة
-
متشكر جدا لحضرتك... و مداخلاتك دائما أتشرف بقرائتها.1 نقطة
-
لا يفتى ومالك -قصدي ووجدي- في المدينة، وجدي قال أن القتل والحرق والذبح أو ربانية وسنة نبوية ووافقه الرأي أبا عمر، إذن فلنقبل بذلك الرأيK ولنقر بأن الإسلام هو دين الإرهاب والقتل والرعب والذبح والحرق. وهيا بنا إلى ديانة الجاينية -Jainism- التي تحرم القتل والإيذاء للحيوان والنبات والإنسان.1 نقطة
-
لو قدرنا نفصل بين المطلق والنسبى كلنا حنرتاح ما ينفعش تتعامل مع المطلق بمعايير النسبى وما ينفعش تتعامل مع النسبى بمعايير المطلق1 نقطة
-
عندي اقتراح يابو محمد بخصوص مثالك الجميل بتاع القطار لازم المثال يبقى مناسب عقلا للمتلقي كده هيقولك لأ.....الراكب هنا لامس ارضية القطار بعكس الطياره اللي مش لامسه الارض لذلك اقترح تعديل بسيط بالمثال تخلي الراكب افتراضا راكب طياره صغيره داخل القطار و هيطير من كرسيه بالطياره للحمام رايح جاي وقتها هيكون مثالك مشابه تماما لموضوع الطياره و الارض1 نقطة
-
وهم كبير يا أستاذ ... وضحك على الدقون .... طيب يا أخي أختار لنا خليفة نتحد عليه بس أرجوك بلاش أبو بكر البغدادي وبلاش بديع ومرسي ولا قردوغان إن أمكن .. وهات لنا محل للخلافة بس رجاء تركيا بلاش .....يا أخي أنت منتظر المستحيل ولا يزالون مختلفين ... إتحاد إيه ..... وعلى إيه .....وليه ؟ هو الاتحاد قوة آية قرآنية ؟ ! ..... ولا أنت عايز القوة في إيه ؟ ...... وليه ؟ الامبراطوريات والخلائف والسلاطين دي مطالب دنيوية وليست دينية هو الدين لا ينتشر إلا من خلال الاستيلاء على السلطة وإكراه الناس على الدخول فيه عنوة كما ذهب مرسي وجماعته إلى ذلك دا أنا يا أخي قرأت إن المنتصرين دخلوا في دين المهزومين وهذا حدث من التتار ثم أنت يا أخي إزاي عايز تتوحد مع مسلمين أنت بتكفرهم وبتقتلهم وبتدبحهم وبتحرقهم وعايز تغرقهم يا أخي لا تتوحد معهم أعتزلهم وما يعبدون يرحمك الله إتركونا وسيبونا لله ولا تتألهوا علينا طبعا مش أنت أنا أقصد داعش والإخوان1 نقطة
-
دينهم هم و اسلامهم هم مش اسلامنا احنا1 نقطة
-
شوف يا سيدي انا مسيحي يهودي ماجوسي ماليش مله انت مال اهلك تحشر منخيرك ليه !! 300000 من الشواذ موليعين البلد والبلد فيها 12 مليون مسيحي هتقتلني هقتلك العين بالعين خربت البلد وقعدت علي تلها يا بتاع الخلافه !! طب بتلوم علي داعش ليه ! لما انت نفسك جواك داعش لو ان هذا الإسلام فهو كريه لكنه هذا اسلام الدواعش وهو برئ منهم ...1 نقطة
-
1 نقطة
-
ده اسكتش فكاهي لمقطوعة مشهورة تعزف ايضا في مصر اسمها "اسبانا كاني" غير معروف مؤلفها، وتعزف دائما في حلبات مصارعة الثيران https://www.youtube.com/watch?v=bP67TwGWUh41 نقطة
-
هى فكرة اننا فى فتنه هى فكره مطروحه وبقوه ولها تيارها المعتبر الذى يتبناها ويعبر ويدافع عنها سواء فى الفضاء الالكترونى او على ارض الواقع .. والفكره دى ((فكرة الفتنه)) بزغت اول ما بزغت ولكن بشكل طفيف وعلى استحياء فيما بعد ثورة 25 يناير بايام معدوده .. وتحديدا بعد خطاب مبارك العاطفى بيوم اى اليوم الذى شهد موقعة ما يسمى بموقعة الجمل .. طبعا انا بتكلم عن مصر بصفه خاصه لانى عايشت تقريبا كل احداثها الساخنه عن قرب رغم انى مقيم بالخارج فوق ال12 عام .. لكن شاءت الظروف والاقدار انى اكون متواجد فى مصر فى اغلب احداثها الساخنه التى مرت عليها خلال الاربع سنوات العجاف الماضيه والتى كانت سنة مرسى أكثرها (عجافه) اذا صح اللفظ لاسباب عده لا مقام للخوض والاسهاب فيها حتى لا اشتت شمل الطرح الاصلى لو حنحاول نصنف الفتنه دى ممكن نقول انها بدات بانقسام كان كالشرخ الذى ضرب جدار وحدة الشعب المصرى ((سياسيا)) ما بين مؤيدين للثوره ومعارضين لها .. ما بين أبناء أو محبى مبارك وكارهوه .. انها فتنه جعلت الشعب البعيد عن السياسه طيلة 60 عام ((الاقليلا)) يغرق فى بحور من الجدل والتطاحن والاراء المتضاربه والاختلاف ((الغير صحى)) فى الاراء والرؤى بعض الخواطر حول الموضوع أتعشم ان تكون فى صلبه ومجاله1 نقطة
-
لا خالص يا أخى الكريم... انا مش بتنرفز خالص لا تقلق. :) انا ممكن اتحاور فى الرد الواضح, اما ردود السخرية الجوفاء, فتعكس انك لا تمتلك ردا, و هى محاولة للهروب لا داعى لها.1 نقطة
-
بعيدا عن كلام وجدى غنيم... القتل و القتال و الجهاد مذكورين فى القرآن... و لكن بسبب كل الفتنة اللتى مر بها العالم الاسلامى, فقدنا الحاكم اللذى يقوم بدوره, و ينظم مسألة الجهاد و القتال. فيشرد البعض و تظهر الجماعات اللتى تظن انها تدافع عن الاسلام. اما بالنسبة لرد الاخ الكريم زوهيرى, فردوده دائما ما تسعدنى طالما انها لا تحوى شخصنة. :)1 نقطة
-
واحدة واحدة يا تيتة .. واحدة واحدة .. الخراب أخد راحته فى الوقت والإصلاح بياخد وقت أطول .. العمارة بتتهد فى أسبوع وتتبنى فى سنة :) إن شاء الله حتيجى مبسوطة1 نقطة
-
1 نقطة
-
استاذى الكريم... انت تعرف اكثر منى ان الدين عند الله هو الاسلام, و ان هناك فارق بين الدين و الديانة... اذاً فحتى ما يطلق عليه المسيحية و اليهودية هما اسلام ايضا و الدين كله دين واحد عند ربنا سبحانه و تعالى - إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الإِسْلامُ الاسلام يا استاذى الكريم هو ان تسلم وجهك لله رب العالمين... و هذا معناه تلقائيا و بديهيا يعنى ان سيدنا آدم لغاية آخر مؤمن و موحد بالله, كلهم مسلمون... لان الاساس العقائدى واحد, و هو ان تسلم وجهك لله رب العالمين الواحد الاحد. و لو حضرتك شايف كلام تانى او معنى تانى, يشرفنى انى اتعلم من حضرتك.1 نقطة
-
فلنحتويه يا استاذ محمد .. فلنحتويه و نتحدث معه بالحسني .. و نفهمه بهدؤ انه غلطان .. يقوم يفهم و يرجع عن الفكر ده .. و بعدين تدور علي كل واحد سمعله و اقتنع بكلامه و نفذها بالحرف و نحتويهم و نفهمهم بهدؤ انهم سمعوا و اقتنعوا بكلام مش مظبوط .. يقوم يقتنعوا .. و بعدين ندور علي ولادهم اللي شربوا الكلام ده و نحتويهم و نفهمهم ان اهاليهم اقتنعوا بكلام واحد رجع في كلامه ... و بعد 80 سنة ان شاء الله حنبقي كلنا حلوين و حبايب و نمسك ايد بعض و نعمل دايرة كبيرة و نقول فتحي يا وردة ... قفلي يا وردة ...1 نقطة