لوحة القادة
المحتوى صاحب التقييم الأعلى
عرض المحتوى صاحب أعلى تقييم في 03/24/15 في جميع الأقسام
-
انا من رأيي ان يتم مواجهة ما يقوله اسلام بحيري بنفس سلاحه وهو فكر بفكر لكنك عندما تضعف امام ابفكرة تضطر لكي تحاربها ان تلجأ لرئيس الدولة لو تلجأ للازهر او تعجز انت عن مواجهته لقلة حيلتك لا الازهر استطاع مواجهته ولا شيوخ السلفية استطاعو مواجهته حتى الان فهل يستطيع رئيس الدولة ان يواجهه فيكفيه ما يواجهه من مشاكل الدولة وعندما يجد وقت فراغ ساعتها يمكن له ان يواجهه مشكلة اسلام انه دخل عش الدبابير فالحل معه لن يختلف غن الحل الذي استخدم مع فرج فودة فهل ستكون نهاية اسلام مثل نهاية فرج فودة وكل من دخل عش الدبابير اتمنى الا يصيبه ما اصاب فرج فودة3 نقاط
-
عزيزي .. محاور .. المسألة لا تحتاج لإثبات كثير .. فهي سهلة الفهم على من فتح الله قلبه للإيمان .. مستعصية عسيرة على من اغتر بنفسه .. وظن أنه أتى بما لم يأت به الزمان .. الحق تعالى يقول " قل هو الله أحد * الله الصمد * لم يلد ولم يولد * ولم يكن له كفوا أحد " .. ها هو الحق تعالى يخبرنا عن نفسه .. بأنه لم يلد ولم يولد .. اعتقد أننا نختم هذه الآيات اعتقادا ويقينا بجملة " صدق الله العظيم " .. فيا ترى ماذا يكون حكم .. من كذّب الله .. ؟ ماذا يكون حكم من قال " كذب الله " .. فهو له ولد .. هل يكون مؤمنا ؟؟3 نقاط
-
:) حكيم روحانى حضرتك ؟ مادمت حتقعدلى على الساقطة واللاقطة يبقى خد دى عندك تحت الحساب لا تقل سيطرحاها قل سيطرحانها :) (يطرحان : فعل مضارع لم يسبقه ناصب ولا جازم)2 نقاط
-
أعتقد يا أستاذ محاور أن الأستاذ طارق والاستاذ أبومحمد يعنيان التحريف في دلالة الآيات أو بلفظ آخر التحريف في معانى الألفاظ القرءانية , وأنا أتفق معهما في حدوث ذلك منذ زمن بعيد وحتى عصرنا الحالى , ولكن قد أختلف معهما في الامثلة التى طرحاها أو سيطرحاها ..2 نقاط
-
بحث شامل ماتع يفصل التحريف بأنواعه من لفظى ومعنوى , سأضع رابطا له هنا بإذن الله وأقتبس منه بما يفيد في موضوعنا هنا .. وأبدأ بتلك الفقرة الهامة التى تتحدث عن التحريف في معانى القرءان ( وهو قصد الموضوع في ظنى ) : ولكى نسد الطريق على المعترضين بحجة أن في هذا نعطيل للإجتهاد أتبع المؤلف بقوله : يتبع إن شاء الله .2 نقاط
-
بسمة الله الرحمن الرحيم اولا تحيتي الخالصة للجمع المحترم الذي بعدت عنه اكثر من شهرين ,سأتحدث في ذاك لاحقا إن شاء الله تعالى. كلنا نعلم أن القرآن الكريم كتاب من عند الله تعالى وأن الله أخذ على نفسه عهدا بحفظة ليوم الدين ..لا خلاف في ذاك؛ ولم يحدث أن قرأنا أوسمعنا آية محرفة منذ أنزله الله تعالى. وبم أن القرآن كتاب هدي ودين في المقام الأول يتعبد بتلاوة آياته والإستماع إليها فما هنا مجال للتحريف اللفظي على ما أظن . أما عن الإستعاذة من الشيطان ..فنحن نقوم بها قبل كل عمل نريد التركيز فيه ..المذاكره مثلا كتابة مقال حتى عند قيادة السيارة نستعيذ من الشيطان؛فإن كان ذلك يحدث من باب أولى أن نفعل قبل البدء بتلاوة القرآن حتى يكون كل التركيز وكل الوجدان والشعور فيما نقرأ فلا يقترب منا الشيطان ويشغلنا بتوافه الأمور .كشعور بالجوع أو مكان شيء غائب عنا أو..أو...أما أنة يتدخل الشيطان ليحرف المعني فلن يحدث الا لمن بقلبه مرض. نأتي إلى ما تطرقتم إليه من مصادر التشريع: يتضح من سؤال المصطفى عليه السلام حين سأل أحد الولاه قبل ذهابه لولايته.بما تشرع ؟؟وتكون الإجابة--بكتاب الله أولا وتستمر الأسئلة من الحبيب المصطفى والوالي يجيب فإن لم أجد فبسنته عليه السلام . وهكذا المصادر 1-كتاب الله 2- سنته قولا وفعلا أو اقرارا 3-الأئمة والفقهاء اصحاب المذاهب الأربعة 4- إن لم نجد في كل هذا فالإجتهاد. كل هذا يجب أن يراعي أن لا يكون هناك خلاف مع النص(القرآن)وأي تشريع يخالفه فهو باطل--- ولم تعددت تلك المصادر ّ!!ده أمر طبيعي الدولة تتسع ويدخل في الاسلام أمم اخرى وثقافات جديده وحضارات مغايرة فلا بد من ان نجمع كل هذا بتشريع واضح لا لبس فيه.نأتي آخر مصدر وهو .الإجتهاد.هذا غير متاح لكل من هب ودب كما نرى الحين الكل يفتي والكل يحرم ويحلل ومن حق الجميع قول الرأي في النصوص والآحاديث دون دراسة أو تروي-----الإجتهاد يا سادة للعلماء والفقاء الذين درسوا الفقه والحديث وحفظوا القرآن ولا غيرهم يكون لهم الحق في الإجتهاد،ونسيت ان يجب أن يكون على دراية كاملة باللغة العربية السليمة. اما عن التحريف في المعاني فهذا أمر قد يطول شرحه قد آتي اليه لاحقا ..فانا أحسب أني أطلت على حضراتكم. سومه2 نقاط
-
أخي محمود من سابق تجربة لي .. بقولك تعالى ومتخافش لأن موقفك سليم 100 % وتفاديا لأي مشاكل ( غير مؤثرة هدفها تضييع وقتك ) بلاش كفيلك السابق يعرف برجوعك وهنفترض إنه عرف لأي سبب إنت بقالك خارج المملكة أكتر من سنتين فـهتخلص من أول جلسة ربنا يكتبلك الخير .. وتنور الدمام2 نقاط
-
اعطي لهم بالطبع كل الحق في الغضب .. فهو يهاجم ثوابتهم و ما يعتقدونه مقدس .. و لكن اهذا هو دور رئيس الجمهورية .. القفز فوق القضاء .. اليس من المنطق ان يقومون بما قاموا به دائمآ ...رفع دعوي في المحاكم يتهمونه بازدراء الأديان .. ده المسيحيين عملوها في اللي اعتبروه بيهاجم ثوابتهم و ما يعتبرونه مقدس و حرق الأنجيل و اتهبد حكم خمس سنين .. يبقي القضاء فعلآ بيقوم بدوره .. ديته محامي و تترفع عليه قضية .. الموضوع مش محتاج رئيس الجمهورية يحله .. ده حتي كده بيتعمله بروباجندا بلوشي ..1 نقطة
-
بلاش انت يا استاذ طارق ... دورك جاي و حيشتكوك للسيسي انت راخر ..1 نقطة
-
ياريت بعد ما إسلام بحيري يحطم جميع الأصنام أن يعلق فأسه في النهاية في رقبة برهامي من زمان وبرهامي مش عارف يطلع بطلعة من طلعاته خايف من إسلام بحيرى اللي نشر كل الغسيل الوسخ بتاعهم1 نقطة
-
بعد سنين و سنين من التجارب و من مراقبة اللي بيجري حوالينا وصلت الي ان التفاؤل و التشاؤم شيء نسبي ... ما بقاش فيه معجزات خارقة ممكن تقلب حياتنا زي ما كان بيحصل ايام الأنبيا اللي عملوا اللي عليهم و سابونا بعد كده ندير حياتنا باسلوبنا ... ما بقتش اعتقد مثلآ ان فيه قوة علوية بتتفرج علي عشرة طاولة بين عم نجيب و الأسطي ثابت و في اللحظة الحرجة تخلي واحد منهم يجيب شيش دو يمسك بيها خشب .. ما بقتش اعتقد ان السماء ممكن تنحاز لفريق او مجموعة من الناس علي حساب مجموعة تانية .. مافيش حد ممكن يقنعني ان فيه قوة ممكن تسمح لحد بيزرع أرض قلقاس انها تطرح فول حراتي .. مهما كانت قوتها او قدرتها .. ظاهرة عمر ما الطبيعة عملتها ... القوانين اللي بتحكم الكون طول عمرها هي هي .. الشمس دايمآ بتغيب و تشرق في موعدها و عمرها ما بطلت تعملها .. و القمر طول عمره بيلف حوالين الأرض بنفس السرعة .. و لو ده ما حصلش فالحياة علي الأرض بدون ادني شك حتنتهي ... لو حطيت زيت علي ميه .. حينفصلوا .. و لو كررتها مليون مرة حينفصلوا .. و لما ادي الحرامي مفتاح الكرار فانا اللي بحكم علي نفسي بان الكرار حلاقيه بكره فاضي .. و لما اشحت من حد فمافيش كلام اني لازم اخضع لشروطه .. و لما استلف من بنك فلازم ارجع السلفيه بفوائدها .. و لما ابعزق ورث ابويا عمره ما حيطلع من القبر و يديني ورث جديد .. حستلفها من الأستاذ عادل و اقول جملته المميزة ." هذا استهلالآ لابد منه " كل المثلة السابقة دي دايمآ بتبقي بعيدة عن فكرنا هنا في مصر .. اللي من مئات السنين بتكرر نفس اخطائها .. ناخد منظر ثابت و نشوف اللي حصل فيه علي مر العصور .. تلاقي الناس قاعدين يكرروا ورا امام و يدعوا يا ربنا يا متجلي داهية تاخد العثمانلي .. و المتجلي يسيبهم تولتوميت سنة مع العثمانلي .. و بعد ال 300 سنة تلاقيهم قاعدين في نفس المكان بيدعوا يا ربنا يا عزيز داهية تاخد الفرنسيس... و ربنا ما ياخدش الفرنسيس .. و بعد سنين و سنين برضه تلاقيهم بيكرروا نفس الدعاء بس يشيلوا الفرنسيس و يحطوا مكانها الأنجليز .. و ربنا يسيب الأنجليز يلبدوا في ارابيزنا 70 سنة ... و لما يغوروا .. واخيرآ يجي علي العرش مصريين .. بقدرة قادر تلاقيهم اتجبروا و اتوحشوا و و ابتدوا هما كمان يسجنوا و يعذبوا .. ينهبوا و يسرقوا ... يرشوا و يفسدوا .. برضه هما هما تلاقيهم بيدعوا يا ربنا يا كريم إحفظ رئيسنا ... إهديه لصالح البلده و لصالحنا احنا الناس الغلابة .. يا رب نور بصيرته ... وبالرغم من أن الدعوات دي اتكررت مع كل رئيس مسك البلد .. و سمعناها يوميا في الجوامع و الكنايس .. قريناها علي صفحات الجرايد و دلوقتي عالفيس بوك و مواقع التواصل .. لكن مافيش اي حاجة بتتغير و الوضع بيبقي دايمآ زي ما هو بل بالعكس عمال يتنيل اكتر كل يوم .. بس الدعاة برضه لسه بتكرر دعواتها ..1 نقطة
-
علي فكرة .. الموضوع ده مش هجوم او تشكيك .. هو دعوة للحذر فقط .. يعني مثلآ اول تجربة حقيقية لمشروع جبار كان مشروع تفريعة قناة السويس بتمويل المصريين نفسهم .. لما تم الاعلان عنه اسعدني جدآ .. لكن مع السعادة اتحفظت علي الفترة الزمنية اللي ربط بيه السيسي نفسه و كنت شايف انه ما كانش ليها اي لازمة ... لكن كان فيه اللي واثقين مليون في الميه منه .. زي الأعزاء أبو محمد و محمد مع حفظ الألقاب .. لغاية دلوقتي من تقدم المشروع اللي واضح تمامآ ان مخاوفي ما كانتش في محلها .. و يا رب دايمآ كده .. المشكلة ان المرة دي اللي بيمول مش هما المصريين .. و آديني اهه بعلنها من دلوقتي .. لن أجدد ... لأ مش دي .. سوف اشك دائمآ ... لكن لن أُخّوِن ..1 نقطة
-
الحل بسيط ولا يحتاج إلا إلى الإرادة والإدارة والضرب بيد من حديد على من يقاوم مش حتصدق بساطة الفكرة يا سكوب لأنك حتنشغل بتعقيد التطبيق الحل هو فى إبعاد الفاسد عن المفسد الحل فى الشباك الواحد للوارد والشباك الواحد للصادر أو عن طريق المعاملات الإلكترونية إبعد الكبريت عن البنزين يا سنيور1 نقطة
-
اسم لحلوي اعشقها كنا نطلقه علي اخت لي ذات سطوه .. رحمها الله وبارك في عمر والدتك وشفها وعافاها ...1 نقطة
-
لأ .. كده يبقي عندنا مواد نفتح بيها موضوع لوحده نناقش فيها المصايب دي .. دلوقتي نرجع لموضوعنا الحالي و شكوكي المشروعة اللي لسه مجرد هواجس مالهاش حاليآ اي اساس يخليها حقيقة واقعة الا دروس الماضي اللي كانت نتيجتها كلها مش قد كده و الا ما كناش بنتكلم في الموضوع ده من اساسه ... الدرس الأساسي بيقول اننا لما نستلف لازم نرجع للبنك فلوسه و عليه فوائدها اللي ساعات بتبقي اكتر من القرض نفسه .. من فترة مش فاكر كان في جرنان او في الإذاعة كانوا بيتكلموا عن كتاب كتبه واحد اسمه بركنز بيتكلم عن ازاي ممكن يغتالوا الدول اقتصاديآ .. يعملوها ازاي ولاد ال... .. يعملوا دراسات جدوي حوالين مشاريع فرعونية كلها تفاؤل و يقدموا لرؤساء العالم التالت .. تعجبهم طبعآ و علي حسها يتقدملهم قروض .. يبتدوا يعملوا المشروع ده .. و هوبا اسعار تنفيذه تتضاعف طبعآ لأسباب كتيرة اولها فساد اللي ماسك المشروع نفسه و السبوبة اللي طلعتله من وراه .. و لما يخلص مكاسبه حتكون اقل من اللي كان متوقع لها بسبب الفساد و الغش و الجهل ... و تبتدي الدول دي الغطس بل و الغرق التام في ديونها و فوائد الديون دي .. و لما تبقي غرقان في ديونك ... خلاص .. بح .. مالكش حل .. مش حتقدر تتكلم بصفتك سيد قرارك .. لأنه ساعتها مش حيبقي ليك لا قرار و لا ارادة .. و ده مش كلام حصل للتانيين .. ده حصلنا احنا و مش مرة .. لأ حصل مرتين .. .مرة مع إسماعيل باشا و مرة مع السادات .. و لغاية لحظتنا دي بندفع التمن و لسه بنعاني منه لحد دلوقتي و آدينا اهه قدام موضوع مماثل حيتكررللمرة التالتة .. و التالتة تابتة ... يعني مع كل الإحترام و التقدير و التصديق ان دول ناس بيحبونا و عايزين يساعدوا مصر .. لكن لما فيه ممول يقدملي مدينة جديدة مصاريف انشاءها حتوصل "مبدئيآ" 45 مليار دولار و اضرب الرقم ده في 7.6 علشان نعرف بالجنية التكلفة حتكون كام بسعر النهارده .. يبقي بعد ما التعبان قرصني من حقي اشك ان الخواجا بركينز اخدله مطرحين و صالة في جاردن سيتي اليومين دول .. و يخليني اطالب الجميع بانهم يفنجلوا عينييهم 24 ساعة قبل ما يضرب ضربته و يسرق فرحتنا .. الحالة العامة هي نفسي الحالة العامة اللي انا شخصيآ افتكرها ايام السادات و اللي قارنها والدي ربنا يرحمه بايام ناصر و ازاي كانت واحدة .افراح و ليالي ملاح و احلام و امال و كله حيتدفع عالجُطن .. و لما ييجي ميعاد حصاد الجُطن نلاقي الدودة كلته .. مافيش ادني شك .. و باخلاص اقولها .. كلنا بنعتبر الجيش و السيسي كممثل اساسي لدرعنا الحامي كانوا ابطال انقذونا فعلا من براثن الإخوان و السلفيين .. و السيسي باقترابه من الناس و عدم نمطية تحركاته و طموحه بالقفز بينا و معنا لمستوي حقيقي تستاهله مصر .. شيء يجبر الجميع علي السعادة .. انا سعيد بالفعل بتواجده .. و لكني سعيد اكتر بواجبي كمواطن .. بواجبي اللي اهدته ليا المحاورات كمعارض يتمني له و لبلدي كل النجاح .. و دعواتي ليه هي دعوات من اجل بلدي مش لأني مفتون لأنه زاح عني كابوس الأخوان ... كل المطلوب اننا ما نتفائلش قوي و لا نتشائم قوي .. المطلوب اننا نفكر و ما نسيبش لأي حد انه يشتغل بالنيابة عنا و لا ندي كارت ابيض لحد مهما كان .. احنا اصحاب البلد و كلهم شغالين عندنا .. دورنا نراقبهم بعيون صقر ...1 نقطة
-
إيلين اسم جميل جداااا ربنا يشفيها ويخفف آلامها ويبرأ امراضها ويبارك في عمرها ويجازيها خيرا بعملها سكور ارجو ابلاغها اوعي تنسي1 نقطة
-
سبقتني يا محمد العزيز .. شفتها و عجبتني جدآ .. و فكرت لو كنت سالت السؤال ده في المحاورات يا تري كان فيه حد حيرد ... عالعموم الوالدة ربنا يخليها و يهون عليها امراضها و يجزيها خير علي كل اللي عملته في حياته العائلية و المهنية اسمها مدام إيلين ... :flr1:1 نقطة
-
اذا اردت إنجاز شئ فإن الله سيكون في عونك لكنه لن يعمل نيابة عنك ... عود احمد سكور .. لعلني اسهبت إذا خلفت سؤالا هنا وذهبت - بما اننا كدائما نحمل الحاكم مسؤولية تنبلتنا ...1 نقطة
-
السلام عليكم يا محاور إستنباط ايه اللى بتتكلم عليه ...ما تأخذنيش ده إستعباط تحس إنك قاعد فى قرايه فاتحه .. ناقص بس يكتبوا و حياه الأخوه و العيش و الملح . اول مره اشوف اتفاقيه بين دول تحدد شيئا خطيرا بهذا الشكل بدون اى الزام لا تاريخ و لا مواعيد و لا حصص مياه و لا اى ارقام و لا عقوبات او جزاءات اى عبث هذا الذى تساق اليه مصر . على كل حال الماء ليس اغلى من ...الدماء .1 نقطة
-
عزيزى الدكتور ياسر أصبت كبد الحقيقة بنقلك لهذه الفقرة وأسقطت ضوءا فى بؤرة الموضوع الذى نتناقش فيه نحن فى فتنة منذ أكثر من ثمانين عاما عندما تبنى فلاسفة جماعة شيطانية أفكار أبى الأعلى المودودى واستسهلوا تحريف كلام الله واستباحوا قرآنه كأسرع وأنجع وسيلة لإحياء ونشر فتنة "الحاكمية" القديمة التى تفضلت وضربت بها مثل الخوارج فى عصر الفتنة الكبرى فقامت تلك الجماعة - بعقول فلاسفتها الشيطانية - بتحريف كلمة الحكم بمشتقاتها فى آيات سورة المائدة لتعنى كرسى السلطان أو كرسى ولى الأمر الذى كان يتبوأه ملك (ظللت الكلمات التى تعنى - فى القرآن - الحكم السياسى الذى نعرفه) وابتلع العامة وبعض الخاصة الطعم وراحوا ينشرون الفتنة التى نعيشها منذ أكثر من ثمانين عاما1 نقطة
-
كل واحد فينا في شغله يعرف جيدا المرتشي والكسول والغبي والشاطر والمجتهد ومش شرط عشان اقول ان ده مرتشي او تدور حوله الشبهات ان تقوم الشرطة باثبات الجريمة في حقه هكذا الحال في السابقين كانو يعلمون جيدا من اللوطي ومن الورع ومن الضلالي ومن الحقاني يكفيني ان يتكلم في شخص بهذا الامر المشين حتى انكر كل ما ينقله من حديث لانه سيء السمعة وكان الاحرى له ان يقيم مجلس علمه في خرابة فهي المكان الذي يليق بامثاله1 نقطة
-
يا عم ابو عمر هو انا جبت الكلام ده من عندي ولا كنت معاصر ليهم انا بنقل اللي كتبوه ودوري ودورك نحلل الكلام ده يحيى بن اكثم كان لوطي بلاش لوطي يا عم كانت تدور حوله الشبهات وتكلمو في هذا الامر بصورة عارضة لانها كانت سمة ذلك العصر يحيى بن اكثم كانت رتبته صدوق يخطيء ولما ترجع لكتاب تهذيب الكمال هاتلاقيه بيشير الى تلك التهمة (وقال مُحَمَّد بْن جَعْفَر الخرائطي عَنْ فضلك الرازي: مضيت أنا وداود الأصبهاني إلى يَحْيَى بْن أكثم ومعنا عشرة مسائل فدخلنا إلى داره فإذا هُوَ فِي الحمام فانتظرناه حَتَّى خرج فألقى داود عليه خمس مسائل فأجاب فيها أحسن جواب فلما كَانَ فِي المسألة السادسة دخل عليه غلام حسن الوجه فلما رآه اضطرب فِي المسألة فلم يقدر يجيء ولا يذهب فَقَالَ داود: قم فإن الرجل قد اختلط ) (وكَانَ الْحَسَن بْن عُبَيْد اللَّهِ بْن الْحَسَن العنبري قاضيا عندنا وكَانَ عباسا كالحا فتقدمت إليه جارية لبعض أهل البصرة تخاصم فِي ميراث وكانت حسنة الوجه فتبسم وكلمها فَقَالَ فِي ذَلِكَ عبد الصمد بْن المعذل ) وكمان كان بيضعف ادام الجواري ويغير حكمه من اجلهم راجل صاحب مزاج الحقيقة ولمزيد من الاطلاع من موقع معتمد http://library.islamweb.net/hadith/display_hbook.php?bk_no=527&hid=909&pid=0 وهناك ستجد العجب العجاب عن سيرة هذا الرجل اللي مزعلني فعلا انه كان شيخ من شيوخ البخاري اتعب شوية في البحث يا ابو عمر1 نقطة
-
https://www.youtube.com/watch?v=Ax3ASp7jQcs&spfreload=10 يا ترى الناس دي بتجيب الأحكام دي منين أقصد حكم تفجير نفسه حكم تفجير الجيش والشرطة في دولة مسلمة .... بتهمة إنهم جايين يقبضوا عليه طيب مش مهم كل ده حكم تفجير بيته واللي فيه أسرته علشان الهدف النبيل وهو قتل ضابط1 نقطة
-
كويس انك جبت سيرة يحيى بن اكثم وهو نموذج من نماذج الفسق والضلال في عهده وهو يمثل عصر من عصور الخلافة العباسية في اوج قوتها وعنفوانها فكان واضحا ان الشذوذ كان سمة هذا العصر وخصوصا مع الغلمان بدليل ان رجال الجرح والتعديل لم يذكروا هذا الامر كأنه شيء مشين بل ذكروه بصورة عابرة كأنه من اساسيات الحياة من اول الخليفة ورجال الدولة ووصولا للعامة والدهماء وكل ما يذكره الحنابلة وفاءا لهذا الجميل انه اعترض على قول المعتزلة بخلق القرأن وغفروا له زلاته على اعتبار انها كانت من مفردات الحياة اليومية في العصر العباسي الاول ابن اكثم كان مفتونا بالصبيان( بتاع عيال) وحاول ان يلوي النص لصالح شهواته الغير طبيعية والدليل على ان الامر كان في اطار الطبيعي هو رغم انه معروف شذوذه الا ان الخليفة عينه قاضي القضاة فهذا يعني احد امرين اما ان الخليفة يفعل ما يفعله واما انه امر درج عليه العباد هذه نوعية من النوعيات التي عاصرت جمع الحديث وكانت لها بصمة في هذا المجال المفاجأة في هذا الامر ان يحيى بن اكثم كان شيخا من شيوخ البخاري في غير الصحيح وروى عنه بعض الاحاديث وسمع منه و جالسه في مجالس العلم قصدي كان بيجالسه في خرابة العلم فرجل بهذه الاخلاق لا يكون مجلسه الا في خرابة1 نقطة
-
2257086021 مهندس الكتروني عام 1434/08/13 مفيش اي مشكله عندك وتوكل علي الله1 نقطة
-
(( وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا شَيَاطِيْنَ الإِنْسِ وَالْجِنِّ يُوْحِيْ بَعْضُهُمْ إِلَى بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُوْرًا وَلَوْ شَاءَ رَبُّكَ مَا فَعَلُوْهُ فَذَرْهُمْ وَمَا يَفْتَرُوْنَ * وَلِتَصْغَى إِلَيْهِ أَفْئِدَةُ الَّذِينَ لاَ يُؤْمِنُونَ بِالآخِرَةِ وَلِيَرْضَوْهُ وَلِيَقْتَرِفُواْ مَا هُم مُّقْتَرِفُونَ * أَفَغَيْرَ اللَّهِ أَبْتَغِي حَكَمًا وَهُوَ الَّذِي أَنْزَلَ إِلَيْكُمُ الْكِتَابَ مُفَصَّلًا ... )) فيه دلالة واضحة على اشتراك شياطين الإنس والجن في الافتراء للقول المزخرف الذي تصغي إليه أفئدة غير المؤمنين بالآخرة وأن هذا القول لا يمكن الاستناد إليه واتخاذه حكما ودستورا بعد ما أنزل الله الكتاب الإلهي مفصلا عرفنا أن هذا الإفتراء ومثله الذي يبتدعه شياطين الإنس والجن إنما هو افتراء لكلام كاذب أو لمعاني فاسدة مغايرة للمعنى الإلهي لتقوم مقام كلام الله حتى يكون مثله عند الناس وذلك لإضلالهم وصرفهم عن الصراط المستقيم ألم يقل الشيطان (( قَالَ فَبِمَا أَغْوَيْتَنِي لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَكَ الْمُسْتَقِيمَ (16) ثُمَّ لَآَتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَيْمَانِهِمْ وَعَنْ شَمَائِلِهِمْ وَلَا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شَاكِرِينَ ))1 نقطة
-
عندما تقوم بفعل الخير... قد يكون هذا الفعل فى الخفاء أحيانا... و فى العلن أحيان أخرى, لكى تشجع الاخرين , و من ثم يشجعونك بدورهم على فعل الخير و الاستمرار فيه... و من هذا المنطلق, فكرت ان افتح هذا الموضوع لكى أذكر نفسى و اذكركم جميعا بقرائة يومية للقرآن الكريم... اليوم أبدأ تلاوة جديدة للقرآن الكريم, و قد قرأت اول 3 ارباع من الجزء الاول. والله المستعان.1 نقطة
-
أعتقد أن هذين المثالين فيهما من البعد الشديد والشذوذ والذي أشك أن يستدل بها أحد يمكن أن يعتد بكلامه وأشك أن يكون دكتور مرسي بغض النظر عن البعد السياسي قال هذا الكلام اللهم إلا أن يكون زلة لسان1 نقطة
-
اى حد اتفرج على مسلسل جمعة الشوان هيعرف نكتة محطة المطار السرى, اللى الكمسرى كان بينده عالركاب اللى عايز ينزل عندها... مش محتاجة ذكاء ولا ان تكون من جيل معين... كله متسجل. لكن اتفاق مصيرى زى ده ماينفعش يبقى سرى... لازم نفهم هو مضى على ايه, لانه بيمضى بإسم مصر و المصريين... ده مش بيمضى على شيكات شخصية هيتحملها لوحده... ده بيمضى على حاجة ستمس اجيال قادمة, و قد نضطر للدخول فى حرب عشان نتراجع عن الكارثة اللى هو عملها.1 نقطة
-
كلامي كان يبدو غريبا ... عند البعض .... ولكن الحمد لله بدأت تذهب السكرة وتأتي الفكرة على يد واحد في مقام الدكتور : ياسر أنا عايز أقول وأنا بناقش أحد الناس استفهم منه ما دليلك على كفر أهل الكتاب ؟ فأجده مثلا يستشهد بقوله تعالى (( ... وَقَالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمَنُ وَلَدًا. لَقَدْ جِئْتُمْ شَيْئًا إِدًّا. تَكَادُ السَّمَاوَاتُ يَتَفَطَّرْنَ مِنْهُ وَتَنشَقُّ الأَرْضُ وَتَخِرُّ الْجِبَالُ هَدًّا..... )) فأبحث عن الكفر في الآية فلا أجد .... ولا أجد فيما يشبه هذا المقام مطلقا كلمة الكفر صحيح هو شيء عظيم تتفطر له السماوات وتنشق له الأرض وتخر له الجبال .... وأنا لم أسأل عن ذلك سألت عن اللفظة .... من العته تحميل هذه الآيات لفظة ليست فيها قل ما شئت من المعاني عن الألفاظ الموجودة من كلام العرب وتعبيراتهم وأوجه التفاسير الصحيحة ولكن لا تضع لفظا غير موجود في كلام الله فتجعله فيه وهو لم يقله ... اسكت عما سكت عنه ... لا تحكم بما لم يحكم به ... أو سيقضي بينهم فيه يوم القيامة وهو العالم بقلوب العباد هل اطلعت على قلوب عباد الله وعرفت مقصدهم ؟ (( ...وَقَالَتِ الْيَهُودُ وَالنَّصَارَى نَحْنُ أَبْنَاءُ اللَّهِ وَأَحِبَّاؤُهُ قُلْ فَلِمَ يُعَذِّبُكُمْ بِذُنُوبِكُمْ بَلْ أَنْتُمْ بَشَرٌ مِمَّنْ خَلَقَ يَغْفِرُ لِمَنْ يَشَاءُ وَيُعَذِّبُ مَنْ يَشَاءُ ... )) أنت هتحط تفكيرك وعقلك وهواك في الآيات هتفرض رأيك هنا يا أخي ليس شأنك ألم يكفيك أن يوضع الكلام عنوة على ألسنة الناس ؟ فتذهب أيضا وتتعامل مع الله بنفس المنطق لم افتراء الكذب ياريت نتعامل مع المنزل بدون التزود عليه أو تحريفه أو صرف معانية الحقيقية لمعاني أخرى وفق الهوى ومن السفه في التعامل مع كتاب الله تعميم الخاص بجعل الطائفة أو الفريق من الناس هم كل الناس يجعل الحكم عاما بكفر الكل بسبب كفر البعض في زمن ما أو في مكان ما وفي ظروف ما الأمور تتقدر بقدرها1 نقطة
-
السلام عليكم .. قرأت بالفعل عن التحريف المعنوى لكلام الله , وهو يعنى الاتيان بمعان تخالف ظاهر الآيات وتخالف المشهور من أقوال المفسرين ومثال لذلك : قوله تعالى في الآية الكريمة : (يَهَبُ لِمَنْ يَشَاءُ إِنَاثاً وَيَهَبُ لِمَنْ يَشَاءُ الذُّكُورَ * أَوْ يُزَوِّجُهُمْ ذُكْرَاناً وَإِنَاثاً وَيَجْعَلُ مَنْ يَشَاءُ عَقِيما) وهي تعني أن الناس تجاه (إنجاب الذرية) على أربعة أقسام، فقسم لا يولد له إلا الإناث وقسم لا يولد له إلا الذكور، وثالث: يولد له الاثنان معاً. ورابع: لا يولد له أي واحد منهما. بل يظل عقيماً! ولكن يحيى بن أكثم وكان يعانى من الشذوذ الجنسي اقتطع هذه الجملة من القرآن(يُزَوِّجُهُمْ ذُكْرَاناً وَإِنَاثاً) وفصلها من سياقها العام، لكي يرضي أهواءه وشهواته ويستدل بها ان القرءان والعياذ بالله يبيح الزواج بالمرأة والرجل على حد سواء .. والله أعلم ..1 نقطة
-
الشىء الاكيد والمهم ان تكون اقامتك السابقة فى المملكة قدت انتهت مدتها1 نقطة
-
الاخ الفاضل ممكن اي حد يرد بدون معلومه ويدمر شخص ويخليه يصرف مبلغ وقدر فلابد الصبر حتي نتاكد من المعلومه ونوصلها لصاحبها صح1 نقطة
-
اتوكل على اللة لايوجد اى مشكلة طالما اخذت الفيزا من السفارة عند قدومك سوف يتم اخذ البصمة من جديد فى المطار المهم انة لايوجد اى قضايا او اى شىء مخل بالشرف1 نقطة
-
لا اعتقد بأن فيما اوردته من حديث كلمات تتحمل معنيين حتي يحدث لبس او التباس في فهمها علي احد من منا لا يخطئ في منطوق بعد الكلمات عند قراءة جمله من اصغر طالب للعلم حتي رأس الدوله ؟ ما قصدته بأفراد موضوع له هو نفسه ما يحدث هنا الأن كتجربه عمليه ومثال حقيقي سواء عن قصد او بدون ... اخي الكريم ماهي مؤهلات من يناقشك حتي يصدر فتوي اما معنا او ضد فنقيم عليك الحد كأبن رشد ؟! اليس من اعتمد علي عقله ضل ؟! تقول الشياطين بما اني ممثلهم والناطق الرسمي لهم هنا وكم متعوذ بالله منا تعوذ منه الأرض والسماء ... بالنسبه لما طلبته وظني ان لا احد سيجيبك هنا وهم يعرفون ذلك ويعتمدون عليه و اتذكر المنظمات الحقوقيه التي تطالب بحقوق المسجونين من القتله والإرهابيين وتتناسي حقوق المجني عليهم هو نفس الكيل بمكيالين بدعوي الحريه والديمقراطيه فعلينا الحفاظ هنا علي ارواح الخاطفين والمخطوفين لأستشعار الحرج ...1 نقطة
-
هو ده دليلك؟ ان احنا لازم نستعيذ بالله من الشيطان الرجيم قبل ما نقرأ القرآن؟ بصراحة انا منبهر من الدليل ده... و مش فاهم ايه علاقة الاية دى اصلا بإن القرآن محرف كما تقول!!! مرة أخرى يا سيد طارق... هل لديك دليل على ان حفظ القرآن ليس حفظا كاملا؟ للأسف معندكش اى دليل... احنا عايزين آية بتتكلم عن الموضوع مباشرة... يعنى آية يكون معناها ان ربنا حافظ القرآن من التحريف لغويا فقط. عموما انا هكتب لك نفس كلام الاخ الكريم ابو عمر بس بطريقة مختلفة. - اللغة العربية واضحة يا سيد طارق و معانيها واضحة, حتى و ان حملت الكلمة اكثر من معنى. - العقيدة و الايات اللتى تتناول العقيدة لا تحتمل تأويلا و تكون واضحة, و لا تحتمل اكثر من معنى... لانها عقيدة... اى اساس. - الفهم و التباس الفهم و تعدده من رحمة ربنا علينا, لان الزمان و المكان بيختلفوا و الافكار بتختلف من بيئة لاخرى, و لكن يجب ان يكون هذا الفهم على اساس عقائدى سليم... أى ان يكون الفهم فى إطار العقيدة و ليس منافيا لها ولا متضاربا او متناقضا معها. - هناك فارق رهيب جدا بين سوء الفهم و بين التحريف... فشتان بين الاثنين يا سيد طارق... يعنى حتى لو الواحد فاهم غلط, فلا يعتبر سوء فهمه تحريف للقرآن, لان صاحب سوء الفهم هو فقط المسئول عن فهمه... و ليس القرآن يا سيد طارق. - الكذب و الادعاء على القرآن بما ليس فيه... هل هذا تحريفا؟ ده مش تحريف... ده قلة ادب و سفالة... زى ما بقول لك كده؟. :) يعنى اللى بيدعى ان القرآن يحمل معانى مخالفة لصحيح العقيدة السليمة, تفتكر مثلا انه كده بقى مسلم؟ يعنى لو واحد مثلا فهم ان القرآن يحرض على الزنا او القتل او السرقة او نهب ثروات الناس... هل هذا الشخص مسلم فعلا؟ و هل القرآن يتحمل سوء فهمه؟ ولا الشخص الغبى ده هو اللى هيتحمل النتيجة لوحده؟ سواء بقى كان غبى او بيستعبط, ففى النهاية استعباطه على نفسه. و فى النهاية لا يصح إلا الصحيح.... يعنى اى حد هيفضل يقول ان القرآن بيقول كذا و كذا... او اى حد بيدعى و بيكذب و يقول ان القرآن تم تحريف معانيه... هل اكاذيبه و ادعائاته و ضلالاته هتحميه من جهنم؟ او معناها ان كلامه صح؟ قُلْ أَرَأَيْتُمْ إِنْ أَهْلَكَنِيَ اللَّهُ وَمَن مَّعِيَ أَوْ رَحِمَنَا فَمَن يُجِيرُ الْكَافِرِينَ مِنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ. صدق الله العظيم يعنى الكافر اللى بيكفر بالله سبحانه و تعالى و بيكفر بوجود الجنة و النار... هل كفره هذا يعنى عدم وجود الله؟ او سيحميه من النار؟ او سيمنع عنه مصيره الاسود البائس؟1 نقطة
-
أعيد ما ذكرته من قبل بطريقة أخرى وهي هواية قديمة عندي حيث أحب أن أكرر المعنى لمرات عديدة بألفاظ مختلفة أقول إن التحريف في آيات الله المنزلة 1- إما لفظي ومعنوي : وهو التحريف الافترائي وكان يحدث في الأمم السابقة عامة وعند فريق من اليهود والنصارى خاصة ومنه قوله تعالى : (( أَفَتَطْمَعُونَ أَن يُؤْمِنُواْ لَكُمْ وَقَدْ كَانَ فَرِيقٌ مِّنْهُمْ يَسْمَعُونَ كَلاَمَ اللّهِ ثُمَّ يُحَرِّفُونَهُ مِن بَعْدِ مَا عَقَلُوهُ وَهُمْ يَعْلَمُونَ )) 2- ويكون معنويا ... لأنه لما يئس إبليس اللعين وأعوانه من التحريف ولو في حرف واحد من القرآن الكريم لجأوا على تحريف معاني الآيات القرآنية إلى معان غير مرادة منها لصرف الناس عن حقيقة البيان الإلهي في آيات الكتاب الكريم بتوجيه المعنى الإلهي إلى معنى غير مراد أو غير موجود في الآيات وقلت أيضا : أن الله قد تكفل بحفظ القرآن وأكرر حفظ ولكن على كل قاري أن يستعيذ بالله من الشيطان الرجيم عند قراءته للقرآن لأن قراءتنا للقرآن غير معصومة من إبليس اللعين الذي يمكن أن يتدخل ويعمل على تغيير منطوقنا الغير معصوم لبعض الكلمات القرآنية عند النطق في القراءة وتدخل الشيطان هنا بالتأكيد في المنطوق وليس المفهوم لأن المفهوم يخص السامع وليس القاريء ولذلك كانت الآية موجهة للقاريء ولذلك أمره في قوله تعالى : (( فَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ )) أما السامع فقال له : (( وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنْصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ )) وفي النهاية أقول : وَكَم مِن عائِبٍ قَولاً صَحيحاً, وَآفَتُهُ مِنَ الفَهمِ السَقيمِ.1 نقطة
-
السلام عليكم رواد المنتدي الكرام وسلام خاص لصاحب الجهد الرائع المميز " أ / خالد " اولا مبروك علي العاصمة الجديدة ومبروك لكل سكان بدر وخاصة الحي المتميز المطل علي مدينة المستقبل والقريب جدا من العاصمة الجديدة ملاحظة لم اقصد بمدينة المستقبل انها العاصمة الجديدة لا فعلا هذا اسم مدينة مستقلة علي طريق السويس قبل العاصمة ب 2 ك ومطلة علي الحي المتميز وجاري العمل فيها حاليا نسأل الله العظيم ان يتم المشروع بنجاح ويحمي مصرنا الحبيبة من كل مكروه1 نقطة