لوحة القادة
المحتوى صاحب التقييم الأعلى
عرض المحتوى صاحب أعلى تقييم في 04/22/15 في جميع الأقسام
-
الفاضل باهي .. عندما تأتي بمثال كحجة علي شيئآ ما .. فمن المفترض ان تكون علي علم تام بملابسات هذا المثال .. لن أشرح لحضرتك مثال الوزنات العشر للسيد المسيح .. و لكن ادعوك للبحث بنفسك .. و ستجد ان مثالك هذا لم يكن ابدآ رسالة من رسالات السيد المسيح للتلاميذ .. و لكن لهدف مخالف تمامآ لما اردت ان تثبته .. تحياتي ..2 نقاط
-
القصة الأولي قهوة أفرنجي قالت شهرزاد ..بلغني ايها الملك السعيد ...بأن في بلدة بالصعيد ... كان هناك شابآ يحلم بالعيد ... و لكنه لم يجد أبدآ إلا الوعيد .. حتي أتي اليوم الذي قرر فيه أن يكون طريد ... - صباح الخير يا رضوان - يسعد صباحك يا سيد - اخيرآ فرجت .. بكره الفجر تعدي عليا .. لازم نكون في الموقف من النجمة عشان نوصل قنا ..طالبين اتنين في رفاعي - لا يا سيد .. انا خلاص نويت ... انا سايب البلد باللي فيها - سايب البلد ... رايح فين يا ابن عمي ؟؟ - اطاليا ... ابويا باع ال 4 قراريط و اداني تمنهم .. و بكره لازم اكون في مرسي مطروح. و أدرك شهرزاد الصباح فسكتت عن الكلام المباح قطر الصعيد .... شنطة قماش بها قليلآ من الأغراض .. و مبلغ من المال ملفوف حول الوسط .... يوم بليلة ... كوباية شاي يا بلدياتنا .. يشربه مع قضمات من فطيرة جافة احضرها معه .. احلام تتراقص في عينيه ... اقعد هناك سنة و الا اتنين و ارجع ابني بيت من الطوب الأحمر ... و افتح قهوة افرنجي و احط فيها تليفزيزن ملون ... و اتجوز سعدية بنت حسين .... هدهدة القطار تجعله يشعر بالنعاس .. فيتمدد بطوله علي رف الشنط حيث وجد لنفسه مكانآ هناك و يخلد في نوم عميق ... يستيقظ علي صوت جلبة و تحركات .. يفتح عينيه ليجد نفسه في محطة مصر ... ينزل من القطار ليبحث بكل سرعة علي القطار المتجه الي الأسكندرية ... ثلاث ساعات أخري من السفر... و هناك يخرج باحثآ عن الأتوبيس المتجه الي مرسي مطروح .. يلقي بجثته علي أول مقعد خالي ليخلد في نوم عميق مرة اخري .. يتوقف الأتوبيس علي كافيتيريا لينزل الجميع ... يخرج هو ايضآ ... يدخل باحثآ عن دورة مياه و لكن لإزدحامها .. يخرج و يقضي حاجته في العراء ... يدخل و يطلب "ساندويتش جبنة و كوباية شاي".. يدخن سيجارة .. ثم يرجع الي مكانه مرة اخري ... عصرآ يصل الي مشارف مرسي مطروح ... و عندما يصل الي محطته النهائية يغادرها و ينظر يمينآ و يسارآ باحثآ عن الميكروباس الأزرق و سائقه ذو العقال ... و يجده فورآ فلقد كان الوحيد المتواجد خارج الموقف .. يتجه اليه و قد غادره كل التعب و قلبه يكاد يقفز منه من فرط الإثارة ... - السلامو عليكو يا حاج - و عليكو السلام يا بلدينا - مش ده برضه المكروباس اللي رايح ليبيا ... - قالولك علي حق السفرية يفك الربطة و يخرج ما بها و يناوله اياها .... - ايه دول ... لسه فاضل ميتين و خمسين جنيه - و الختمة الشريفة يا حاج ده كل اللي في حيلتي ... و النبي ما تردني ده انا بقالي يومين مسافر ... يتردد قليلآ ثم بامتعاض يومأ برأسه قائلآ : إطلع ... ربنا يتوب علينا من الشغلانة دي ... يتوافد آخرين ... و يدور نفس الحوار بصورة أو بأخري ... و في النهاية يبدأ السائق في التحرك .. و عند نقطة ما يترك الطريق المطروق ليدخل الي الصحراء و تبدأ رحلة بين وديان و كثبان ... و ينزل ظلام دامس ينيره كشافات السيارة و نجوم تلمع كفصوص الماس ... و أدرك شهرزاد الصباح فسكتت عن الكلام المباح أغنية الحلقة : ما تغربيناش1 نقطة
-
( فَإِذَا لَقِيتُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا فَضَرْبَ الرِّقَابِ حَتَّىٰ إِذَا أَثْخَنْتُمُوهُمْ فَشُدُّوا الْوَثَاقَ فَإِمَّا مَنًّا بَعْدُ وَإِمَّا فِدَاءً حَتَّىٰ تَضَعَ الْحَرْبُ أَوْزَارَهَا ۚ ...) إذا التقى الجيشان في مواجهة مباشرة أحدهما جيش المؤمنين والآخر جيش الكفار المشركين من عبدة الأوثان فاقتلوهم وكنى عن القتل بضرب الرقاب فإذا أنهك جيش المعتدين وتحقق النصر لجيش المسلمين مع سابق السماحة منهم فبعده وليس قبله يكون الأسر والأسرى يعاملون معاملة حسنة وهناك خياران لا ثالث لهما في التعامل معهم 1- المن عليهم بإطلاق سراحهم 2- أو الفداء بأسرى مسلمين أو بالمال أسئلة تبحث عن إجابات -أين في الآية ذبح مسلمين لمسلمين أو ذبح مسلمين لأهل كتاب ؟ - وكيف يفسر الضرب بالذبح أو الجز بالسكين ؟ - ولماذا قال ضرب الرقاب ولم يقل ذبح الرقاب ؟ - وهل يكون الضرب للرقاب في المواجهة المباشرة أم بعد الأسر للأسرى ؟ - وأين في الآية إخفاء الوجوه ؟ - وأين في الآية الخطف من البيوت لغير المحاربين ؟ - وهل كان هناك خيار آخر في حق الأسير غير المن والفداء اللذان ذكرتهما الآية ؟ - هل ذكرت الآية الاسترقاق أو الذبح أو الحرق أو التغريق كخيارات أخرى ؟1 نقطة
-
حمد الله على السلامة يا حفيدي العزيز ...منور المحاورات و المناطق المجاورة :WelEgTks: هو انت كان عندك حظر تجول و لا ايه ؟!! لازم تعمل مليونية ... المنتدى دا مافيهوش ديموقراطية :P بالنسبة لموضوع اني ابقى شخص فوق العادة أنا يأست خلاص :giveup: كل حاجة تركيز تركيز ... واللي ماعندهوش تركيز ولا ذاكرة يشحت يعني ولا يعمل ايه ؟!! f((: ما تشوف لنا حاجة سهلة et:(1 نقطة
-
لوحة للفنان عمرو عشري وهي من اللوحات الرقمية أي المرسومة بالوسائل التقنية الحديثة اللوحة لزفاف الأمير وليام و كيت بعنوان ( I Am Always Here For You )1 نقطة
-
حكاية مطعم أسماك هو ده شعبان بتاع السمك اللى بيقولوا عليه بني على أطلال سوق حملة بونابرت .. ويجتذب الفنانين والأجانب بين أطلال السوق الفرنساوي بالمنشية الذي يعود إلى أيام الحملة الفرنسية، تتراص طاولات خشبية تتباهى بأشهى أطباق الأسماك يرمقها المارة وتتعلق أعينهم بلافتة أعلى المحل «هو ده شعبان بتاع السمك اللي بيقولوا عليه» موضوعة على واجهة من السيراميك، إنه مطعم شعبان للأسماك، البسيط في أجوائه والفريد في أطباقه. ويقع المحل خلف سينما ركس الشهيرة المتصدعة في حارة ضيقة تصدر عنها ضجة التهام الأطباق وتحدها لوكاندة قنال السويس العتيقة بشارع كريت ومن الناحية الأخرى جامعة سنجور الفرنسية، وفي وسط هذه الحارة الضيقة التي تظللها شجيرات خضراء تجد سايس ينادي «أهلاً يا باشا أهلاً يا هانم اتفضلوا» بينما يساعدك على حشر سيارتك وسط السيارات الفارهة التي تسد الحارة بعد معاناة اختناق المرور في المنشية العامرة بالأسواق التجارية. يعود تاريخ محل شعبان إلى أوائل القرن الماضي بحسب عم سيد شعبان (60 سنة) المسؤول عن إدارة المحل مع شقيقه محمد، الذي استجاب لـ«الشرق الأوسط» بعد انتهائه من تلبية طلبات الزبائن بنفسه، وبدأ بالحديث قائلاً «المحل ده كان موجودا قبل كل محلات السمك في اسكندرية، أيوه، كان ده السوق الفرنساوي وفيه محلات الحدادين والسروجية وجزارين وسماكين ومنجدين، وكان المحل ده عبارة عن دكان صغير فيه أول قلاية في اسكندرية وكان ملك محمد مرسي عبد الرازق، وهو عم شعبان ولما مات تولى شعبان ادارة المحل، وكان محتارا يسمي المحل ايه، فاقترح عليه شيخ المنطقة الشيخ ابراهيم وكان رجلا مسنا روحه مرحة وقال تسموه «هو ده شعبان بتاع السمك اللي بيقوله عليه» وبعدين احنا ورثناه عنه وبدأنا نتوسع بشراء المحلات اللي جنبنا، لكن لسه في محلات تانية أصحابها شغالين فيها زي بتاع السفنج». وعن ذكرياته في هذه الحارة يقول «كان في فوق المحل مصنع شاي وبعدين قفل، ولوكاندة قناة السويس ديه كانت بتاعه خواجه يوناني وأيام التأميم باعها بـ500 جنيه عشان يسافر، اما السيما «ركس» كان صاحبها أجنبي برضه، وكانت التذكرة بـ3 صاغ ونص، وكان في الزقاق ده يقف بياعين التذاكر ويبيعوها قبل بداية الفيلم بخمسة صاغ، وكان بتاع البطاطا وبتاع المكرونة وبتاع اللب والتسالي يقفوا طول ما السيما شغالة.. كان مولد، وكنا نفرش تحت السيما طاولات للزباين ولكنها دلوقتي آيلة للسقوط وحتتهدم قريب، اما جامعة سنجور فديه كانت المنطقة اللي وقع فيها الطوربيد أيام الحرب العالمية التانية». الغريب أن معظم الاسكندرانية ليس لهم علم بمحل شعبان إلا القليل منهم الذين يترددون على المنشية لشراء احتياجتهم من أسواقها المتعددة، وعن سبب ذلك يقول عم سيد «صح، اكثر زباينا من القاهرة، واحد يقول لواحد علشان كده بيعرفوا المطعم، لكن قليل جدا من الاسكندرانية بيجوا وأكترهم بيطلب الوجبات الجاهزة ويعدوا ياخدوها ويمشوا، لكن بيجلنا مجموعات سياحية من دول العالم والحمد لله الأمور عال». يضع محل شعبان الزبون على كفوف الراحة، فبعد الاستقبال الحافل من كل العاملين، عليك أن تختار طاولتك سواء اذا كانت في الهواء الطلق أو داخل المطعم، بعدها عليك أن تختار الأسماك التي ستلتهمها، لتأخذ بون برقم المائدة، ما هي إلا ثوان وتأتي أطباق السلطة البلدي «خضراوات» وسلطة الطحينة والخبز الطازج وذلك في انتظار الوليمة، بعدها شوربة السي فود المميزة ولا تكاد تنتهي منها واذا بطلبك من الجمبري أو السبيط أو الكابوريا أو المياس والبربون يأتي ساخناً مستسلماً لك. يقول عم سيد «أكتر الزباين تطلب البربون المقلي والبوري السنجاري والمياس المشوي بالبطاطس والدينيس المشوي أو المقلي، ونقدم مع الوجبات سلطات وأرز ومشروبات غازية ومية معدنية». ولما سألناه عن أشهر زوار المطعم قال «أنا ما بخدش بالي منهم من كتر ضغط الشغل لكن الولاد في المحل عارفينهم، ومنهم أولاد عادل امام، ومعالي زايد وحنان ترك، وحسن كامي والراحل أحمد زكي وأحمد رزق وسهير المرشدي وحسن يوسف وأحمد رمزي وأحمد مظهر. تقدري تقولي أن كل الممثلين اللي بيجوا يصوروا في اسكندرية بيجيوا هنا، وأكترهم بياخدوا الاكل ويجلسوا في قهوة جنبنا، وبعضهم ما بيحبش السمك فنجبلوا لحمة من مطعم أبو غريب اللي جنبي علشان أبقى مطمن». عم سيد يبدأ يومه من الساعة الرابعة فجراً وهي رحلة البحث عن أشهى الأسماك في الإسكندرية، فيذهب لحلقة السمك في الأنفوشي أو صيادو أبوقير أو يأتي بها من المعدية بإدكو، ثم يذهب للمحل ويستعد من الساعة السابعة صباحاً، بتنظيف المحل جيداً ليبدأ في استقبال الزبائن وغالباً ما يبدأ العمل من الساعة واحدة ظهرا وحتى الواحدة مساء.ويقول سيد «انا عندي 60 سنة واشتغل هنا من عمر 8 سنين، وبمجرد أن أرى السمكة أعرف هي طازة ولا لأ». أما في شهر رمضان لا تختلف مواعيد العمل عند شعبان، لكنه يعمل حتى مدفع الإفطار، ويكون المشروب المصاحب للوجبات هو الخروب، ويظل فاتحاً أبوابه حتى ينتهي المفطرون من أكلهم وينتهوا من جلسات السمر التي تعقب الإفطار ولا يستمر العمل حتى السحور. وتكون أكثر الطلبات على الوجبات الجاهزة التي يرسلها للمؤسسات والشركات والقرى السياحية والمنازل. ويؤكد عم سيد بحدة «الاسماك عندي طازة يوم بيوم فاذا خلصت بنوقف الشغل ولا نشتري كميات جديدة علشان ما تستناش لتاني يوم، وشعارنا هو السعر أقل والجودة أعلى. واحنا بنعامل الجميع واحد الاجنبي زي المصري، والقريب زي الغريب ولو حد حب يزود عليه، نقوله لأ، ونطلب ان احنا اللي نحاسبوه، علشان الكل واحد، لما بيجيلي عربجي بسياح ويطلب انه يزود عليهم الحساب بديله قهوته وأراضيه، وأقوله لأ مش حنزودوا عليهم صاغ». وعن الزبائن الأجانب، يقول: فيه أجنبي على قد معدته يطلب 4 جمبريات أو4 ترانشات، لكن مثلاً اليابانيين بيحبوا الوجبة بالكيلو والاتنين»، ويضيف «في فرق بين الزباين زمان ودلوقتي طبعا، كنا زمان نجيب طاولتين سمك بريالين وكانت حوالي 40كيلو وكانوا بيخلصوا وبنشطب الساعة 2 أو 3 الضهر، لكن دلوقتي مع تغيير عادات الأكل عند الناس وأكلهم بره في المطاعم أصبحت الكميات مضاعفة علشان تلاحق على الطلبات». وعند جلوسك في هذا المطعم البسيط ستشعر بروح الود تجمع بين كل العاملين فيه، ويشير عم سيد قائلاً «كلنا بنشتغل ايد واحدة، مثلا اللي واقفين على القلاية عيالي (أولادي)، مافيش صنايعيه ياما، علشان كده السمك أرخص، احنا بنعمل كل حاجة، وكل ساعتين نغير الزيت، لأنه ما يفرقش عندي لكن المهم أن الزبون يقوم وهو مبسوط، عشان كده السمك المقلي بيطلع ابيض زي الفل، كمان احنا موظفين سايس علشان ياخد باله من العربيات، وكمان في 3 أفراد امن علشان يحافظوا على الممتلكات الشخصية للزباين». ويفكر عم سيد وأخوه في افتتاح فرع آخر في الإسكندرية ولكن عندما تكتمل الاموال فهو لا يحب الاقتراض من البنوك. بقلم الكاتبة السكندرية داليا عاصم1 نقطة
-
الفاضل الأستاذ طارق كامل تقديري لما اسلفت ولكن انا هنا استشهد بنص من انجيل لوقا برقم الأصحاح ورقم الأيه .. ودفع الفاضل اسكور تماما كما دفوع شيوخنا الأجلاء .. عموما ادعي بكوني ادري الناس عن تعاملهم واخلاقهم وجم ادبهم واشهد علي ان ما اوردته حضرتك صحيح فالآيه ليست عليهم بقدر ما هي لهم إذ اوقفوا فعليا العمل بها او انا بجهلي اخطأت فهمها ...1 نقطة
-
استاذ سكور بعتذر لحضرتك وللفاضل صاحب الموضوع وللسيدات الفاضلات الزميلات العزيزات والساده الأفاضل الزملاء المحترمين ... احترامي وتقديري لشخصك ولمعتقدك ولكن آلا تري انها التبريرات نفسها ؟! ممنون لسعة صدرك1 نقطة
-
من خلال التعامل المباشر أستاذ : باهي أرى أنه من صميم إسلامي ألا أجامل وألا أداهن وألا أكذب وألا أجمل أحدا عندي هناك فرق كبير بين اليهود والصهيونية وبين المسيحية والصليبية وبين الإسلام والمتأسلمين الخوارج أتراني أكذب وأنافق إذا قلت : إن المسيحي المصري لم يتعد على مسجدي كما تعدى سفهاؤنا على أماكن عبادتهم وأن المسيحي المصري لم يفجر المسلمين في أعيادهم كما فعل سفاؤنا وأنهم لم يضيقوا علينا في الطرقات كما يفعل سفهاؤنا ولم يذبحونا كما ذبحهم سفاؤنا دائما عندما أظلم أتذكر ظلمي طوال حياتي ولا أنساه ويظل يلازمني ذنبي دائما ويؤرقني كلما تذكرته كنت قد شتمت هنا البابا شنودة في نقاش مع إحدى الزميلات العزيزات المسيحيات مع ما يمثله لهم من رمزية عظيمة فوجدت الأخت الفاضلة تقابل ذلك بسماحة كبيرة وعبرت عن ذلك في رسالة خاصة مع ما كان بيننا من نقاش حاد متواصل وأصبحت الآن بفضل الله أخت عزيزة طبعا لا أنسى نقاشات شبيهة بما يحدث الآن على اختلاف في الأسلوب والمستوى العلمي والأخلاقي كان الأستاذ سكربيون فيها الطرف المتسامح حتى إنه ابتعد لفترة وكذلك الأخ ويت هيرت الذي يبتعد لفترات مع أخلاقه التي شهد له بها الجميع هنا وأتذكر موقفا للأستاذ : سكربيون .... حينما كتبت الأستاذة هبة ( عضوة قديمة ) مشاركة فيها بعض آيات القرآن ولم تحسن كتابتها وحكت أنه اتصل بها وأرشدها إلى موقع فيه القرآن مكتوبا لتنقل منه بصورة صحيحة أنا أبدا لا أقول بأفضلية لأحد على أحد مطلقا وأرى أن القاعدة إن أكرمكم عند الله أتقاكم والواقع هو الذي يحدد فلا نتعصب إلا للواقع وللحقيقة أيا كان الطرف الذي عليها1 نقطة
-
1 نقطة
-
الزملاء الأفاضل تم حذف بعض المداخلات التي خرقت قواعد الكتابة في المحاورات و بالتالي الردود عليها .. عن فريق الإشراف و التنسيق1 نقطة
-
1 نقطة
-
إلي كل أهلي وأحبتي وأصدقائي داخل مصر وخارج مصر سلم لي عليه فيروز https://www.youtube.com/watch?v=sZ6gl0VAbwU1 نقطة
-
اذا جاك الموت يا وليدي ..موت على طول. اللي اتخطفوا فضلوا أحباب صاحيين في القلب كإن ماحدش غاب. واللي ماتوا حتة حتة ونشفوا وهم حيين.. حتى سلامو عليكم مش بتعدي من بره الأعتاب أول مايجيك الموت .. افتح. أو ماينادي عليك .. إجلح. إنت الكسبان. إوعى تحسبها حساب.!! بلا واد .. بلا بت.. ده زمن يوم مايصدق .. كداب.!! سيبها لهم بالحال والمال وانفد إوعى تبص وراك. الورث تراب وحيطان الأيام طين وعيالك بيك مش بيك عايشين..!! يو.....ه يا زمان.. رحمك الله ..1 نقطة
-
أنا بالوطن مسكون .. وكِلمتى حُرَّة... عارف حاموت مسجون .. فى السجن.. أوْ بَرَّه!! رحم الله الأبنودي1 نقطة
-
السلام عليكم احسنت اخى باهى بالوصول مباشره للب الموضوع على الرغم من بعض التباينات فى الرؤى فى مجمل ما تفضلت به إلا انى اوافقك تماما فى تعمد تغييب الصعيد عن التنميه و التطوير فحدث ما وصلنا إليه من جهل و تخلف و ضعف دوله القانون هناك تخيل يا مؤمن ان خام الحديد يتم نقله من محاجره فى اسوان و نقله إلى القاهره ليتم تصنيعه فى حلوان التى كانت يوما ما المشفى و المنتجع الصحى العالمى المشهور بالعيون الكبريتيه هناك ماذا كانت النتيجه ..إفتقر الصعيد أكثر و خسرنا حلوان ايضا . الفضلاء جميعا قديما قالوا ..من أمن العقوبه أساء الأدب . يسقط يسقط حكم العسكر اللى عمل كده فى اقباط مصر و زعل سكوربيون .1 نقطة