اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

لوحة القادة

  1. باهى الطائر الحزين

    • نقاط

      6

    • إجمالي الأنشطة

      9546


  2. Grandma

    Grandma

    الأعضاء


    • نقاط

      5

    • إجمالي الأنشطة

      2353


  3. tarek hassan

    tarek hassan

    الإشراف العام


    • نقاط

      5

    • إجمالي الأنشطة

      10319


  4. أبو محمد

    أبو محمد

    الإشراف العام


    • نقاط

      3

    • إجمالي الأنشطة

      18225


المحتوى صاحب التقييم الأعلى

عرض المحتوى صاحب أعلى تقييم في 10/06/15 في جميع الأقسام

  1. يظهر البتاعه دي طلعت صيني مضروبه هههههه
    2 نقاط
  2. يعني الراجل يدخل الإشراف صاغ سليم ما يمرش اسبوعين يحصله كده ! عملتوا فيه ايه ياظلمه ؟ لا حول ولا قوة إلا بالله ههههه
    2 نقاط
  3. كلامك سليم ومنطقي المضمون لا الشكل ماذا علي لو أتيت بقيام وذكر وركوع وسجود ؟.... أظنه هو مضمون الصلاة بعيدا عن الهيئات والأشكال والخلافات والاجتهادات من الروايات المحيرة بالنسبة لي رواية تشريع الأذان الرواية تقول إن الرسول صلى الله عليه وسلم في بداية الأمر أمر بناقوس وإن تشريع الإذان جاء من خلال منامية لأحد الصحابة لا أظن أن التشريعات الدينية يمكن أن تتأتى بهذه الصورة ليس معنى ذلك أنني منكر للأذان ولكن التبديل والتحريف لسنا معصومين منه نحن بني البشر
    2 نقاط
  4. جرت العادة ان يتم سرد ملابسات انضمام كل فرد جديد الي عائلة المنسقين بمحاورات المصريين .. و عليه .. ربنا ما يقطعلنا عادة .. و الدور علي العزيز طارق حسن .. المكان .. غرفة المعيشة الملحقة بادارة محاورات المصريين .. الشخصيات .. ابو محمد يتابع علي مونيتور الكومبيوتر تطور موضوع سياسي مبتسمآ في سخرية .. ثم ينهمك في الرد بتركيز شديد سكوب يكتب و يشطب في ورقة امامه هارشآ في راسه عدة مرات .. مدام عبير تأخذ مكانها امام النافذة الرئيسية تشاهد غروب الشمس و هي تتكأ بذراعيها علي الأرض ممدة قدميها علي هيئة حرف لا نفهم ما هو .. يتوقف سكوب عن الكتابة و ينظر جهة ابو محمد و يهم بالكلام و لكنه يراجع نفسه و ينظر الي مدام عبير .. - مدام عبير ... مدام عبير .. لكن مدام عبير لا ترد - مدام عبيــــــــــــــــــــــــــــــــــــر لا رد - انتي يا ست انتي - إفــــــــــف ... يا سكوب .. يا سكوب ميت مرة طلبت منكم اني لما بكون بعمل بيلاتيس ما حبش حد ابدآ يضيع تركيزي . - بطاطس ؟؟ بطاطس ايه دي اللي محتاجة تركيز ؟؟ انتو كمان حتعقدوا الطبيخ .. دي حيا الله بطاطس .. تتقشر و تترمي في الطاسة - بيلاتيس يا سكوب .. بيلاتيس .. دي رياضة روحية .. زي .. زي .... زي اليوجا كده - ده زبادي ؟ - لأ مش زبادي .. دي .. دي .. مش مهم ... نعم ؟ ... عايز ايه ؟ - شوفي لو كتبت ملك الضاد .. الضاد تبقي بالفتحة و الا الضمة و الا الكسرة ؟ يعني تتنطق ضادآ و الا ضادو .. و الا ضادي - ما عرفش انا مالياش في النحوي .. إسأل ابو محمد - لأ بلاش .. حاكم لما بيبقي مركز في الرد بتركبه عفاريت الدنيا لو حد قاطعه اومال انا بسألك انتي ليه - و انا بقول لك ما اعرفش .. - طب بلاش دي .. انا حبقي انقرشها بشوية تشكيل و في الزحمة ماحدش حياخد باله ... شوفي لو انا كتبت " إنهن نساء الحقول القرمزية في غياهب الغسق المسحول علي أيدي زبانية كهوف جبال الشجن الهادر" ممكن تتفهم علي انها مرثية .. والا لو غيرت القرمزية و خلتها الحقول الفحلقية حيبان المعني الحقيقي اللي بقصده في تقدير الفلاحة المصرية علي براعتها و هي بتخبز رغيف شمسي من اللي قلبك يحبهم ؟ - نعم ؟ - نعم إيه ؟ .. أنا بسألك سؤال - أيوه .. اللي هو ايه يعني ؟ - لو انا كتبت إنهن نساء الحقـ .... - أيوه ايوه .. أنا سمعت القصيدة كلها .. عايز ايه بقي ؟ - أعملها قرمزيو و الا فحلقية ؟؟؟ الله ! - أعملها زي ما انت عايز يا سكوب .. يا رب انا عملت ايه بس في دنيتي علشان ترزقني بالناس دي .. يعني هو انا بعمل بيلاتيس من شوية .. - تاني البطاطس بالزبادي بتاعك ده - حسبي الله و نعم الوكيل .. حسبي الله و نعم الوكيل .. انا ماشية يا سكوب .. ماشية .. حروح اجيب العيال من المدرسة و مش عايزة اتأخر عليهم .. إبقي إسأل أبو محمد عن القرمزية بتاعتك دي .. هو ذوقه حلو في الألوان .. ينظر اليها ابو محمد و يهمهم : بتدبسيني يا عبير ؟
    1 نقطة
  5. دى الخرزة الزرقاء اللى متعلقة على باب المنتدى .. ملهاش دعوة بالمشرفين .. و بعدين الحكاية فيها فلوس .. افهمها ..
    1 نقطة
  6. و اللهِ البنوتة الصغننة دي أجدع من المذيعة https://www.youtube.com/watch?v=n2chtS8cMqI
    1 نقطة
  7. نفسي أفهم اللي بيشك يقدم أدلة قاطعة ازاي ؟!!! انا بقولك اني قرأت ان الصلاة في البداية كان بيتخللها كلام وسلام ... وعرفت اننا مش لازم نقرأ سورة عقب قراءة الفاتحة في كل ركعة خصوصا في صلاة الظهر و العصر وكنت مذهولة من المعلومة دي وبعض الائمة الفاتحة عندهم مش واجبة رغم نها من اركان الصلاة .... وفيه اختلاف في صيغة و عدد التسبيحات عن المتعارف عليها في السجود والركوع و اللي احنا بننفذها اوتوماتيك بصيغة واحدة و 3 مرات كل سجود وركوع ... الرسول عليه السلام كان بيؤدي الصلاة و هو بيرتدي نعله ، مرة واحدة فقط خلعه لانه اتنجس ومن يومها وسرت العادة و السنة ان المصليين يخلعوه ولم يفرض عليهم الرسول ذلك بالعكس السنة اننا نصلي بنعالنا ... آدي اربع خمس اختلافات رصدتهم انا وحدي تغير الشكل اللي اتعودنا عليه مابالك لو حد عنده اختلافات تانية !!! ومع ذلك تجد الشيوخ بيختلفوا حول وضعية اليد اثناء قراءة الفاتحة هل هي تحت الصدر مباشرة ولا على البطن ولا مفرودة جنب المصلي !! قال يعني احنا بنعمل كل حاجة صح مش باقي لنا الا التفصيلة دي . كل حاجة ذكرتها اكتشفت ان لها دليل على النت يعني انا متذكرة كويس قراءتي القديمة وحضرتك ممكن تتأكد بنفسك... انا بكسل أضع لينكات يا استاذ اسلام حضرتك ما كنتش عاوز تدخل في تفاصيل فرعية وانت آهو اللي بتزقني على سكة تانية احنا كنا بنتكلم عن الحج على أي حال زي ما انا لم اطلع على صفحتك الشخصية أكيد برضو حضرتك لم تقرأ مداخلاتي لانك كنت هتفهم منها ان منهجي هو ( الشك ) دي طبيعتي و حضرتك واضح ان عندك يقين كبير ربنا يزيدك و يثبت قلوبنا .
    1 نقطة
  8. كل القطط لها مخالب الكلام إليك ياجاره ...
    1 نقطة
  9. ما تزعلش يا سكوب أنا فكرتك بتاخد حقاتك أول باول ومكتم عالعموم الأستاذ طارق كريم وانت تستاهل باقولك ايه يا أستاذ طارق شوفه بحاجة كده على ما أوسم أحسن انا شوفته امبارح قاعد مع السبكى على قهوة أنـَّح
    1 نقطة
  10. والتحية لك أيضا يا سيدى الفاضل فنحن لا نتحاور بغرض أن يغير أحدنا من اقتناع الآخر نحن نتبادل الأفكار فقط وبعد أن يغلق كل منا جهازه لا يبقى لكلينا سوى التفكير التفكير فيما يجلب المصالح ويدفع المفاسد خصوصا فيما وجدنا عليه آباءنا (وعلى الأخص فى العقيدة) ولا نجد له سندا من كتاب الله أو سنة قطعية الثبوت قطعية الدلالة خصوصا عندما تطغى مفاسده على مصالحه (كمقتل المئات مثلا) أرجو الرجوع إلى كتاب الشيخ شلتوت "الإسلام عقيدة وشريعة" تحت عنوان : "الفهم الإنسانى فى الإسلام ليس دينا يُتَّبع" والذى كان لى شرف التحاور معك فيه
    1 نقطة
  11. أكيد من حقك تأخذ بالرأي السائد وأكيد أنت مع الاجتهاد ومع مرونة الدين في التعامل مع المتغيرات وأكيد إنت مش ضد الرأي الآخر على مسئولية صاحبه لكن هل معك دليل أن الرسول حدد ما تحدده توقيتا ونهى عن سواه وهل أنت معي أن الأصل في الأمور الإباحة إلا بنص ؟ أنت مطلوب منك نص النهي لأن الإباحة موجودة بنص القرآن وعدم النهي تحديد المطلق أو تخصيص العام لا يكون إلا بنص أو دليل
    1 نقطة
  12. لا طبعا انت مطالبة بتقديم دليل يخالف ملايين المسلمون ادائهم للصلاة لان الاصل هو ما يؤديه المسلمون في صلاتهم وحضرتك شككتي في صحته يبقى حضرتك تقدمي الدليلكل الناس في المحاورات يعرفو ان اسمي اسلام المصري تيجي تيتة تقول لا ده ماسموش اسلام ده اسمه مجدي مثلا الناس هنا لن تصدقك الا اذا قدمت دليل على كلامك يعني مثلا انا شوفت بطاقته او انا اعرفه شخصيا وده ابن عمي مثلا اما بالنسبة للروايات فانا متفق معك فيها ويمكن حضرتك ما اطلعتيش على صفحتي الشخصية بتعمق وساعتها كنتي هاتعرفي اد ايه انا عانيت من الحكاية دي لكن الصلاة غير الرويات وابعد ما تكون عنها ولذلك لن تجدي استرسال في روايات الصلاة عن باقي الاشياء الاخرى يعني بالبلدي مافهش لعب ولك كتير لانها عبادة مشاهدة و ممارسة خمس مرات يوميا منذ زمن الرسول فاذا شككت فيها فعليك بتقديم ادلتك وتكون ادلة قاطعة وليست احتمالية
    1 نقطة
  13. الأستاذ / محمد الشيخ لعلك بخير ...
    1 نقطة
  14. خوليو اجلاسيس https://www.youtube.com/watch?t=36&v=iDRwaV5VM6o
    1 نقطة
  15. يا استاذ اسلام انا لا أملك يقين زي اللي عندك ... اللي عنده اليقين ومتأكد من كلامه هو اللي يقدم الدليل عليه . المنطق بيقول ان الواحد مش لازم ياخد كل اقوال و افعال من سبقوه على انها أمر صحيح 100% لازم يكون حصل فيها اختلاف بفعل الزمن وتعاقب الاجيال . وعلى هذا ما تقوليش هذا ما وجدت عليه أبائي . أما انا فبستخدم الطريقة العلمية في التوصل لمعارفي و الطريقة العلمية اللي اتعلمناها في المدارس كانت عن طريق التجربة / المشاهدة / الاستنتاج طيب لو عملنا التجربة دي هنستنتج ايه ؟ التجربة : ألف قصة واحكيها لعشر أشخاص ثم أعد الاستماع لنفس قصتك بعد يومين من عشر اشخاص ... و بعد شهر من اشخاص مختلفة تماما لم يسمعوا قصتك منك وانما من العشرة اللي رويت لهم القصة . استمع لنفس القصة من اي شخص سمعها بعد ان يمر عشر اعوام ثم خمسين عام . المشاهدة : القصة بعد يومين هيرويها كل شخص بطريقته و هيزود أو ينقص منها حدث حسب ذاكرته و حسب انفعاله ورؤيته للحدث ... بعد شهر هتجد ان القصة حصل فيها اختلافات كثيرة جدا خصوصا وان رواتها اشخاص مختلفين ولم يستمعوا للقصة من مصدرها الأصلي ... بعد مرور عشر سنوات القصة هتتفرع لكذا قصة مع اختلافات شديدة في نهايتها واحداثها ومغزاها ...بعد خمسين سنة ممكن تتحول القصة لاسطورة فيها الكثير من الخيال و الخوارق و العجائب اللي مش موجودة في القصة البسيطة الأصلية . الاستنتاج : بعد مرور زمن طويل لا يبقى حدث او قصة ولا رواية غير مكتوبة كما هي بكل حذافيرها و تفاصيلها الدقيقة اللي رويت بها اول مرة .. وبالتالي لا يمكن الاعتماد على دقة التواتر زي ما قولتلك اللي يقدم ادلة هو حضرتك ومع ذلك انا قدمتلك دليل فوق و التجربة زي ما بيقولوا هي خير برهان . وعلى فكرة انا كنت قرأت من فترة طويلة ان على زمن الرسول عليه السلام كان الناس ممكن تتكلم في وسط الصلاة للضرورة ... يعني ممكن حضرتك ما بين قرأة الفاتحة و السورة تنبه على ابنك يوطي صوت التلفزيون و تتابع الصلاة .. لكن الرسول منع هذا بعد ان كثر الكلام . يعني المفروض نستنتج من دا اننا لو اتكلمنا بكلمتين خارج الصلاة للضرورة القصوى في وسط الصلاة فصلاتنا صحيحة ... انا ليه بقول الكلام دا علشان احنا اصبحنا بنهتم بالشكل اوي اكتر من المضمون ...وبرضو بنحاسب الناس على الشكل مش المضمون فأصبحنا نرتدي الحجاب و الجلباب و نطيل الذقون كدليل على شدة الايمان لكن الحقيقة ان من بره هلة هلة ومن جوة يعلم الله وعلشان كدا مجتمعنا في انحدار .
    1 نقطة
  16. يبدو أن هناك سر في الموضوع غير معقول إن الفاضل طارق و فودافون و مو موبينيل عاملين اتفاق على العبد لله ما سبق كان إستهلالا. لابد منه سأرفق هنا الدليل القاطع. إنهم طلبوا مني جنيه. أكرر جنيه مصري كامل في اليوم من أجل خطبة الفاضل طارق يا أستاذ طارق. ... الرحمة حلوة مش كده والا إيه
    1 نقطة
  17. لا انصحك ابدا بقبول مثل هذا العرض 1500 جنية في مصر مع أسرتك احسن من 1700 ريال في السعودية وهاتكون لوحدك وعايش مع ناس مش عارفهم صدقني مش جايبه همها فكرة انك تعيش في السعودية مع اسرة بالمبلغ دا تكاد تكون مستحيلة ارخص وأسوا سكن لن يقل باي حال عن 500 ريال وهايكون سكن غير ادمي بالمرة غير كدا تأشيرة عامل منزلي لن تسمح لك بالعمل بشكل قانوني صحيح هاتدخل البلد بشكل قانوني لكن مكتب العمل لو جه يفتش على المكتب اللى هاتشتغل فيه ولما يشوف ان مهنتك عامل منزلي هاتكون في مشكلة كبيرة لانك بتشتغل في وظيفة غير اللى في اقامتك غير كدا فكرة تغييرها بعد كدا صعبة جدا لانها عامل منزلي يعني حتى مينفعش تنقل كفالة على شركة تانية لازم دائما تشتغل عند اشخاص خليك في مصر ومع راتبك الحالي وشوية شغل اضافي ممكن تجمع المبلغ دا او قريب منه غير كدا لما تكون ظروف العمل سيئة جدا بالشكل دا توقع مقالب كتير من كل الناس اللى حواليك علشان المنافسة هاتكون شديدة باختصار عرض زي دا = بهدلة بدون عائد
    1 نقطة
  18. اللى ما يعرفش مين "ينِّى" يكتب إسمه فى نافذة بحث اليوتيوب https://www.youtube.com/watch?v=Iq3zo432sAU
    1 نقطة
  19. الحمد لله إني زاملت الأستاذ : محمد هنا في المحاورات زمنا وتعلمت منه الكثير وكان من الناس اللي غيرت مساري الفكري أو بالأحرى حررت تفكيري من قيود التبعية وهذا شيء مهم جدا في حياة الإنسان حتى إنه لا يكون الإنسان إنسانا إلا إذا تحرر وفكر بنفسه وقرر بنفسه دون وصاية من أحد الأستاذ : محمد من الناس اللي بحب دائما إنها تكون موجودة وبفتقده جدا لما بيغيب والحمد لله على السلامة والعودة المباركة الطيبة بعد هذه التجربة التي أدعو الله أن تكون في ميزان حسناته جيلك أستاذ محمد ميتعوضش بفكره وأخلاقه وإحنا جيل بعدكم أتعبناكم لحد ما تفهمونا وصبرتم علينا كتير أنتم عملتم قبل ما تتكلموا واتكلمتم عن عمل وعلم ولكن إحنا الوقتي بنتعامل مع جيل يتكلم بدون عمل ولا علم أحييك يا أستاذ : محمد على إرادتك وعلى أخلاقك وعلى قلبك الطيب
    1 نقطة
  20. الحمد لله دلوقتي اقدر اجلس بنفسي في السرير واقف واذهب للحمام بدون مساعدة، ربما بخطوات مهزوزة ولكن كل هذا بفضل الله. يكفي ان اقول ان البداية كانت وقوعي في البانيو واحتباسي به لمدة ستة ساعات كاملة لا استطيع الخروج منه ولي بجانبي تليفون ومعزول عن العالم حتي ظننت ان البانيو سيكون مقبرتي الي ان اعانني الله في لحظة بقوة خارقة دفعتني خارج البانيو لاحبو الي غرفة النوم وارتدي بعض الملابس وانتظر حتي الصباح لاتصل بصديقي ليطلب لي الاسعاف. نسيت ان اقول انني كنت افتح الشاور من ان لاخر لشرب بعض الماا
    1 نقطة
×
×
  • أضف...