يا أخي الكريم عيب الكلام ده
لإن في زملاء أفاضل معنا ليسوا مصريين .. كمان أن بعضنا مصري ولكن لا يعيش داخل مصر وممكن أن يصدق أن هذا يحدث
إذا كان الواحد اللي تعرفه تخنث وإتقلب كده .. فهو حر .. إن شالله يقف على الناصية ويشتغل ميكروباص بالنفر
لكن أن تستخدم كلمة " إنتشر " و " معروف " فعيب جداً جداً
وياريت نوزن كلامنا قبل ما نقوله
هاسألك سؤال : هلى يوجد بيت مصري من أسوان للإسكندرية لا يوجد فيه مُجند أو شخص يخدم في القوات المُسلحة ؟
أتحدى ذلك
إذا فهل نحن وانت لك أقارب قد تحولوا إلى شواذ بمجرد دخولهم الجيش ؟
اللي عايز يتخنث ويلبس طرحه ويقعد في بيتهم عشان ما يخدمش بلده هو حر .. وأهو ريحنا والستات هايبقوا زادوا واحد ... بس مش هانسمح بنشر كلام من تلك العينة ...
واللي عايز يكذب الحديث النبوي الشريف الصحيح الذي يقول إن جند مصر خير أجناد الأرض ... يبقى هو حر في كفره وسيتلقى وعده دنيا وأخره ..
واللي عايز يقضي جيشة في العقاد مول أو دريم بارك .. يبقى يهرب من التجنيد ويلتحق بأي من هذين المكانين
أراني أقرأ وأسمع نفس تبريرات المجرمين ومدمني المخدرات بل والشواذ جنسياً أيضاً كهذا الشيء في فيلم عمارة يعقوبيان لما واحد بيلقح عليه كلام عشان هو شاذ .. فبيرد عليه ببرود ويقوله " إنت فاكر إن أنا لوحدي اللي كده .. لا ... ده في كثير زيينا "
نفس التبرير .. ونفس المنطق اللامنطقي
وأخيراً أقول : حرية الإختيار مكفوله للجميع .. اللي مش عاجبه الجيش وعايز يهرب هو حر .. واللي مش عاجبه بلده كلها وعايز يولع في نفسه برضوا هو حر
لكن أن تتكلم عن الشرفاء وتُطلق إشاعات بغضية عليهم لكي تُثبت لنفسك إنك على صواب .. كده إنت مش حر وهاتتحاسب .