اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

لوحة القادة

  1. tarek hassan

    tarek hassan

    الإشراف العام


    • نقاط

      2

    • إجمالي الأنشطة

      10319


  2. aghapy

    aghapy

    الأعضاء


    • نقاط

      2

    • إجمالي الأنشطة

      9


  3. Scorpion

    Scorpion

    الإشراف العام


    • نقاط

      1

    • إجمالي الأنشطة

      8438


  4. أبو محمد

    أبو محمد

    الإشراف العام


    • نقاط

      1

    • إجمالي الأنشطة

      18225


المحتوى صاحب التقييم الأعلى

عرض المحتوى صاحب أعلى تقييم في 02/20/20 في جميع الأقسام

  1. اغانى المهرجانات موجودة من زمان بس بطريقة مختلفة يعنى فى مطلع القرن العشرين ابان الحرب العالمية الاولى وما بعدها كانت هناك اغانى تشبه المهرجانات اغانى ( شفيقة القبطية وبهية المحلاوية وفاطمه سرى وفريدة مخيش وغيرهم ) مع اختلاف اللحن وفظاعه الالفاظ التى قد تخدش الحياء بجد الى درجه لا يتصورها عقل وكانت منتشرة فى القهاوى وقعدات المصاطب والافراح .. اللى اقصده ان النوع داه من الاغانى بيمثل فئة معينه من الشعب مش هنقدر نتجاهل ذوقهم هما مختلفين عننا فى كل حاجة من مستوى الفكر والثقافه وكل شيء وبعدين هى اذواق .. كان المفروض هانى شاكر يحط شروط معينه بدلا من التعنت والمنع . انا مش معاهم ولا بتعجبنى المهرجانات لكن مش لازم نتجاهل قطاع كبير من الشعب تحت خط الفقر والتعليم والحرمان ومبيفهموش غيرها .
    1 نقطة
  2. أسباب تدهور الذوق العام معروفة والكل يكتب ما يقدره الله على كتابته بشأنها مقال الأستاذ سيد على أرجع السبب إلى ظهور العشوائيات وأستطيع أن أمد الخط على استقامته (كمن يعمل عمل فى تمرين هندسة) إلى أزمة المساكن وأسبابها فقوانين المساكن الغبية أنشأت أزمة مساكن .. زاد فى حدتها اقتصاد الحرب الذى عشنا فيه طوال فترة الستينات فأنتجت تلك الأزمة أسوأ علاجين .. وهما "ظاهرة التمليك" لمن يملك مالا .. و"ظاهرة سكن المقابر والعشوائيات" لمن لا يملك وهناك نظرية ثبتت صحتها تقول : "الفن الهابط ، والانفلات الأخلاقى" ظاهرة تتفشى بعد الحروب وفترات الاضطراب السياسى والاجتماعى ونحن عشنا الحروب منذ حرب اليمن فى أوائل الستينات حتى أواسط السبعينات ثم خرجنا من فترة الحروب مضعضعى الاقتصاد ودخلنا بعد ذلك فى فترة ما أسماه الغرب بـ "الربيع العربى" كل ذلك والعشوائيات تنمو وتترعرع .. وتتوغل وتنتشر أعراض المرض ظاهرة .. والمرض تم تشخيصه .. بقى أن نعالجه وعلاجه فى رأيى يبدأ من "التربية" التى كانت مقترنة بـ "التعليم" ثم انفصلا وهذا العلاج لا يتوقع نجاحه بسرعة إلا حالم ، أو غافل ، أو جاهل هذا العلاج يحتاج إلى جيلين تعليميين وليس جيلا تعليميا واحدا والجيل التعليمى من 20 إلى 23 سنة (من الحضانة إلى انتهاء التعليم العالى) آسف إن كان رأيى يسبب إحباطا لأبناء جيلى الذين لن يروا الشفاء من المرض وأتمنى أن أكون مخطئا
    1 نقطة
  3. ولو .. سنظل أوفياء بسسسست ... سكوربيون .. ده الزمالك هو اللي كسب . بجد ؟؟؟ !!! ???? انا كنت متأكد . معأنى كنت شاكك.mp4
    1 نقطة
  4. اساسيات كل الاديان واحدة وما بتختلفش كلها تحت ليسته الوصايا العشرة ( لا تقتل . لا تزنى . لا تشهد بالزور . لا تشتهى امراه قريبك .. لا تسرق .. الخ ... )ولا يحيد عن الوصايا العشرة اى دين .. حتى البوذيين اصحابي هنا فى كندا لو تناقشت معهم فى اساسيات الدين بلاحظ تشابه كبير فى طريقة العبادة والصوم والملبس والصلاه ... الخ ما سبق كان استهلالا لابد منه ... "سرقتها من استاذنا الكبير " .. رغم تشابه الاديان لكن فى اديان عملت تحديث بمعنى انها بدات تركز على العبادة بمفهوم يناسب تطور المجتمعات ومنها المسيحية والدليل نهضة اوربا .. مش هينفع يبقى كل التقدم والتكنولوجيا دى موجودة وانا اخرج من بيتى بجلابية وقبقاب ولفه على راسي .. لان المظهر لازم يواكب العصر والحشمه بتختلف كمفهوم .. ممكن ابقى بدون حجاب بس بلبس حشمه وشكلى مقبول ومش معنى كدا ان اخلاقى وحشة او مش قريبة من ربنا لان العبادة هى قلب مرفوع لله وليس حجاب .. اما موضوع التوبيك بخصوص ابونا فلان داه وتصريحاته فهو انسان عادى جدا و له مصالح ومجاملات وحسابات فمتركزوش عليه هو له تصريحات غريبة كتير بس هو بالنسبالنا مش شيء مهم لان ممكن تلاقو انسان عادى جدا مؤمن اكتر منه مش لازم ابقى رتبة فى الكنيسة .. انا غالبا مش بحب اضيع وقتى فى الكلام عنه هو بيحب يجامل فى الجلسات العرفي اكتر من اللازم وفى حاجات ما ينفعش فيها مجاملات .. هتجامل على حساب بناتك اللى بيخرجو من الكنيسة ومنتظرين فى اى لحظة واحد يرشهم بميه نار او يهجم على رقبتهم بسكينه زى ما حصل للست فى شبرا الخيمه من اسبوعين لمجرد انها مش محجبة .. انت كرتبة كنسية بتجامل على حساب مين ؟؟ بتشجع فكر مش سائد فى مجتمعك الكنسي كان ممكن يقول الحشمه كلفظ مش لازم حجاب ويبقى ساب الفكرة كمفهوم عام افضل ... وما زااااااالت تنقصه الكثير من الحكمه شكرا
    1 نقطة
  5. مفيش سباب ولا شتم لا سمح الله يا دكتور فلان بن علان لك احترامك وتقديرك بالتأكيد كلمة تراث عفن اصبحت دارجة جدا قالها اسلام بحيري ورد عليه على جمعة تقريبا وقاله انت اللي معفن اعتبرني متحيز واعطيني المساحة اسلام بحيري عبر صح عن رأيه مع اني ممكن اختلف معاه فهو يقصد ونجح في رفع القداسة على جمعة شخصن واخطا ورد بالشتم على الشخص مع ذلك هناك دكتور كبير في جامعة الأزهر تراجع واعتذر واستقال من الجامعة لأنه كفر اسلام بحيري في التراث نفسه الفاظ منافية للآداب.... وانا مش هاعط أمثلة لاحاديث منسوبة توجيه الكلام للشخص عيب وصف الأشياء باي وصف اعتبره رأي وتقبله ورد عليه براحتك بوصف ما تراه فيه عادي تقبل تحياتي
    1 نقطة
  6. مش بس غياب الصدق وانتشار الكذب ولكن الاخلاق بشكل عام في تراجع والحل حتى لا نقع نحت طائلة من قال هلك الناس فهو اهلكهم ان يبدأ كل واحد بنفسه واولاده واهله ومن حوله تطهير في شكل دوائر تكبر و تتلاقى
    1 نقطة
  7. لا اقصد النشر من هنا لهناك يا استاذ ... عادل ... تقريبا العكس اقصد باب السوشيال ميديا وأعني به ١- الفيسبوك ... يعني التعليق هنا على ما ينشر على الفيسبوك ٢- تويتر .... يعني التعليق هنا ايضا على ما ينشر على تويتر ٣- يوتيوب .... هكذا وهذا أصبح واقعا حتى في برامج الفضائيات يخصصون فقرة في البرنامج تسمى سوشيال ميديا للتعليق على الموضوع المنشور في السوشيال ميديا
    1 نقطة
×
×
  • أضف...