اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

لحظات عابره لكنها مغيره

مغتربة

Recommended Posts

فى كل لحظه

اشياء جديده تمر علينا ساعات بتستوقفنا و ساعات بنمر عليها مرور الكرام

لكن الشيىء المؤكد انه لا شيىء عبثى

فى بعض الاحيان قد تكون من الشده انها تتطلب منا ان نفلسفها بشكل خاص لكى نستطيع العبور منها

و فى احيان اخرى قد تكون احداث عابره لكنها تلفت نظرنا لاشياء اكثر عمق

و قد تكون من التاثير انها تتسبب فى اتخاذ قرارات او تغيرها او حتى تغير نظرتنا للاشياء و للحياه ككل

دعونا نسلط الضوء قليلا على هذه اللحظات فى حياه كلا منا

و دعونا نتشارك فى الاجابه على التساؤلات الاتيه

هل مررت بلحظات من الصعوبه انها احتاجت منك فلسفه خاصه او نظره خاصه لتعبر منها بسلام

هل مررت بلحظات قد تكون عابره لكن غيرت شيىء فيك سواء بالسلب او الايجاب

هل مررت بلحظه استوقفتك لتعيد ترتيب تفكيرك بشكل مغاير لما كان

عن نفسى لدى الكثير لاتشارك معكم فيه

لكن اود ان اسمع منكم اولا.

تحياتى

تم تعديل بواسطة Salwa

ما اجمل الانوثه عندما تمتطى صهوه الحياه

رابط هذا التعليق

أحب أكون أول المشاركين في الموضوع مش بس المشاهدين

بصي الحقيقة فيما يخص أي جملة فيها كلمة فلسفة ... فأكيد ماليش فيها

لكن لو لحظة أو موقف غير تغيير كبير و كان علامة في حياتي فهو في موقف رهيب اتعرضت ليه و كان صعب جداً ... و لما أقول كدة يبا أكيد حاجة متعلقة بالأوسة حبيبة قلبي بنتي سلمى ... هأحكي الموقف للعبرة لأنه بجد فيه عبر كتير أوي

مكاوى ... بررررب

رابط هذا التعليق

اولا احييك على موضوعك يا مغتربة

حياة الانسان ماهى الا لحظات و مواقف تمر بيه احيانا يتفكر فيها و يحللها و يتعلم منها و ياثر فيها

واحيانااخرى تمر علية مرور الكرام كانها لم تكن و تدور الايام..... و لا يتعلم و يقع فى نفس الاخطاء ....بنفس الاسلوب

لانة ببساطة لم يتوقف... و يفكر ...و يتعلم

الانسان الذكى اللى وهبة الله نعمةالتفكير انة لايقف عند مواقف حياتة فقط بل يتعداها الى ان يتعلم من مواقف الاخريين

ليجنب نفسة اهوال الالم و الجرح

مواقف كتيرة مرت عليا لكنها للاسف لم تكن تاثر فيا تاثيرا جذريااا بل كنت من الاغبياء الذين يمرون على تلك المواقف مرور الكرام

الا ان فقدت اغلى ما عندى امى الله يرحمها

تغيرت حياتى من بعدها تغيرا جذريااا لم اتعلم انا من حياتى شيئا بقدر ما تعملت من حياة امى

شريط حياتها يمر امام ناظرى احلل فية و اتفحص بية كانى اراة لان مرة فى حياتى

اول مرة اشوفة من الخارج او مرة اراة بعين المشاهد و ليس من ابطال القصة

الوضع مختلف تماما

عرفت تعلمت من اخظائها هى و عاهدت نفسى الا اعيدها فى حياتى

تعلمت اول دروسها

ان العطاء ليس عطاء فقط بل عطاء لابد ان يقابلة اخذ

ان لا انسى نفسى فى سبيل امومتى

ان اعمل لنفسى ما احبة لانى لن اجد من يفكر فى اذا انا نسيت نفسى

[على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء

أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء

بحبها وهي مالكة الأرض شرق وغرب

وبحبها وهي مرمية جريحة حرب

بحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء

واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء

واسيبها واطفش في درب وتبقى هي ف درب

وتلتفت تلاقيني جنبها في الكرب

والنبض ينفض عروقي بألف نغمة وضرب

على اسم مصر

رابط هذا التعليق

موضوعك جميل ....كما هو معتاد لموضوعاتك يا مغتربة .......

وفعلا لكل واحد عندنا لحظة غيرت كثير من الامور وكانت درس صعب اتعلم منه

اسمحيلي اشارك لان كتير عدت على مواقف

واتعلمت منها واخدت قرار وترتيبات جديدة فى حياتى

اول درس واول تجربة شخصيه

اتعلمت ان ممنوع اى شخص يتدخل فى امورى الخاصة حتى ولو على سبيل الصداقة او القرابة او اى مسمي اخر لانهم ببساطة ممكن يدمروكى

اغابي

:blink:

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

احييكى يا مغتربة على موضوعك

فعلا الواحد بتمر علية مواقف بتعلم فية وبيتعلم منها حكمة مينسهاش ابدا

يعنى مثلا لقد تعلمت انى لااتدخل فى شؤن احد حتى لو دعانى احد لاكون محايد او منصف فى مشكلة بين طرفين

وطبعا النتيجة انى تدخلت وتعلمت حكمة مهمة جدا ( من تدخل فيما لا يعنية سمع ما لا يرضية )

ومن يومها لا اتدخل فى احد ابدا بس لوعاوزانى اتدخلك فى شيء يا مغتربة انا تحت امرك

انا بهدى النفوس كويس جدا جدا :blink: :lol:

رابط هذا التعليق

أحب أكون أول المشاركين في الموضوع مش بس المشاهدين

بصي الحقيقة فيما يخص أي جملة فيها كلمة فلسفة ... فأكيد ماليش فيها

لكن لو لحظة أو موقف غير تغيير كبير و كان علامة في حياتي فهو في موقف رهيب اتعرضت ليه و كان صعب جداً ... و لما أقول كدة يبا أكيد حاجة متعلقة بالأوسة حبيبة قلبي بنتي سلمى ... هأحكي الموقف للعبرة لأنه بجد فيه عبر كتير أوي

مكاوى ... بررررب

اهلا استاذ مكاوى

بالطبع ليس شرط الفلسفه و انا لم اقصد الفلسفه بمعناها المعروف و انما قد يكون المعنى الاقرب لما قصدت هو الحكمه

فى انتظار مشاركاتك التى بالتكيد ستكون ثريه و بعد الشر عنك و عن اسرتك الكريمه اى موقف صعب

تحياتى لك

رابط هذا التعليق

الا ان فقدت اغلى ما عندى امى الله يرحمها

تغيرت حياتى من بعدها تغيرا جذريااا لم اتعلم انا من حياتى شيئا بقدر ما تعملت من حياة امى

شريط حياتها يمر امام ناظرى احلل فية و اتفحص بية كانى اراة لان مرة فى حياتى

اول مرة اشوفة من الخارج او مرة اراة بعين المشاهد و ليس من ابطال القصة

الوضع مختلف تماما

عرفت تعلمت من اخظائها هى و عاهدت نفسى الا اعيدها فى حياتى

تعلمت اول دروسها

ان العطاء ليس عطاء فقط بل عطاء لابد ان يقابلة اخذ

ان لا انسى نفسى فى سبيل امومتى

ان اعمل لنفسى ما احبة لانى لن اجد من يفكر فى اذا انا نسيت نفسى

كانك تتحدثين بلسانى يا ذهبيه المشاعر

حقا فقدى لامى علامه فاصله فى حياتى ساتكلم عن اثرها فى مداخله منفصله لانها من اهم المواقف التى تعرضت لها

و التى احتجت حقا الى فلسفه الامر حتى استطيع الخروج منها لانها كانت ذات وقع شديد على

كلماتك جميله و مشاعرك اجمل

لا تحرمينا من ثراء مشاركات اخرى

رابط هذا التعليق

اشارككم باول لحظه عابره ليست على و انماعلى شخصيه قريبه منى جدا

هى انسانه محترمه جدا و تعرف دينها و ربها جيدا و لكن للاسف لم تكن تصلى

لانها من صغرها لم يشدد عليها اهلها فى ذلك رغم ان جميع اهلها من المصلين

و بالتالى شبت و هى تصل يوم و عشره لا

و كثير ما حاولت الانتظام فى الصلاه لكنها لم تكن تصمد كثيرا

و فى يوم من الايام لاحظت انها وزنها زاد بشكل يستدعى منها التدخل

فالزمت نفسها بنظام غذائى و واظبت على الذهاب الى الجيم

و فى الجيم كانت تهلك نفسها فى اللعب يوميا لمده ساعتان لتنقص وزنها بسرعه

و فى يوم توقفت لتسال نفسها الا استحى ان انفق يوميا ساعتان فى الجيم اهلك نفسى فيهم و اكسر عظمى من اللعب و اتكاسل عن اداء خمس صلوات خفاف لن يستغرقوا على مدار اليوم اكثر من 20 دقيقه

الا اخجل من ربى

انبت نفسها طويلا و فى النهايه داومت على الصلاه و اصبحت تتحرى مواقيتها حتى بعد ان تركت الجيم بفتره طويله

لانها ادركت ان ما كان يمنعها عن الصلاه ليس مجهودها كما كانت توهم نفسها قبل ذلك و لكن لا شيىء الا الشيطان

و ان ضيق الوقت او الارهاق او ........الخ ما هى الا حجج نتحجج بها لانفسنا لاننا اذا اردنا تخطى كل هذا لتخطيناه بسهوله

رابط هذا التعليق

موضوعك جميل ....كما هو معتاد لموضوعاتك يا مغتربة .......

وفعلا لكل واحد عندنا لحظة غيرت كثير من الامور وكانت درس صعب اتعلم منه

اسمحيلي اشارك لان كتير عدت على مواقف

واتعلمت منها واخدت قرار وترتيبات جديدة فى حياتى

اول درس واول تجربة شخصيه

اتعلمت ان ممنوع اى شخص يتدخل فى امورى الخاصة حتى ولو على سبيل الصداقة او القرابة او اى مسمي اخر لانهم ببساطة ممكن يدمروكى

اغابي

:roseop:

الرقيقه اغابى

اشكر لك اطراءك الجميل على الموضوع

اول درس وضعتيه لنا هنا هو اهم الدروس فى نظره تحديد مسار حياتنا بخطوط حمراء افضل و اصح لنا بكل المقاييس

استباحه الخصوصيات بدعوى الصداقه او المعرفه اراه نوع من التطفل تحت ذريعه الاهتمام بنا

من يهتم بنا يراعى مساحاتنا الخاصه و لا يحاول التعدى عليها لمجرد الفضول

انتظر مشاركاتك القادمه

ارق التحايا

رابط هذا التعليق

احييكى يا مغتربة على موضوعك

فعلا الواحد بتمر علية مواقف بتعلم فية وبيتعلم منها حكمة مينسهاش ابدا

يعنى مثلا لقد تعلمت انى لااتدخل فى شؤن احد حتى لو دعانى احد لاكون محايد او منصف فى مشكلة بين طرفين

وطبعا النتيجة انى تدخلت وتعلمت حكمة مهمة جدا ( من تدخل فيما لا يعنية سمع ما لا يرضية )

ومن يومها لا اتدخل فى احد ابدا بس لوعاوزانى اتدخلك فى شيء يا مغتربة انا تحت امرك

انا بهدى النفوس كويس جدا جدا wst:: wst::

لا لا يا استاذ جو

النفوس هاديه من نفسها و الله

حتى شوف ازاى

po:: po:: po:: po::

شيلينك للتقيله يا ريس

:roseop: :) :rolleyes:

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كما تعودنا دائماً من العزيزة علي القلب ...مغتربة

موضوعات هامة .......... عرض شيق ........... معاني معبرة

موقف في الحياه .......... تعلمت منه

في واقع الأمر احاول جاهدة التعلم من كل موقف امر به مهما كان تافهاً

ولكني تعلمت درساً لن أنساه طوال حياتي ................ تعلمت ان ليس كل مايؤلمني يضرني ......... تعلمت ان استفيد من ألمي ...

تعلمت انه لن يدواي جراحي سوي يداي

تعلمت الا اشكو الا للخالق عز وجل ..... والا اظهر جرحي لمخلوق مهما كان ........ فلا يمكن لجرح مكشوف ان يلتئم

تعلمت الصبر في الصعاب .............. وتعلمت الدعاء عند الشدائد

تعلمت أن الرياح لا تأتي دائماً بما تشتهي السفن ............. وانه ليت المطالب بالتمني ........

نعم .......... هناك الكثير من المواقف التي حدثت في حياتنا علمتنا كيف الحياه

ولكن !!!!

هناك الكثير من المواقف التي نخشي حدوثها ونزعر لمجرد التفكير فيها تعلمنا أكثر كيف سنواجه الحياه !!!!!

بعيداً عن الفلسفة

بالأمس القريب مررت بموقف علمني أن ليس كل من ينطق بعبارات براقة والفاظ جميلة شاعراً أو أديباً

وليس كل من اصادق يستحق الثقة

وليس كل من أكد أنه يزهد في شيء ما ......... هو في الحقيقة لا يحارب من أجل الحصول عليه

وليس كل من يحاول خداع الآخرين .......... لديه القدر الكافي من الدهاء لفعلها

ما الحياه الا لحظات ومواقف تمر علينا لتكسبنا مزيداً من الألم - ربما- أو الأمل .......... لحظات نعيشها رغماً عنا ....... ولكناا نختار الكيفية التي نريد الحياه بها

فنحن من يقرر التعلم من الحياه .......... أو نغمض أعيننا ونعطي لعقولنا أجازة طويلة راحة لها

تحياتي

:happy:

اللهم إرزقني بفرحة ... تجعلني أسجد لك باكية .

رابط هذا التعليق

تعلمت ان لا احب احد لدرجة ان ترتبط حياتى بية ..فيصبح بعد وقت.... هو سر سعادتى و سر شقائى

سر حزنى..... و سر ابتسامتى

و بعد مرور الايام ...... يكون لحياتى هدف وحيد انى ادور فى فلكة و حول نجمة الساطع

و اتدارى انا خلف السحب بعد ما يكون سحب منى كل الضوء و الانارة

بعد ان يكون كل هدفى اسعادة هو ......

و انسى فى خضم ذلك سعادتى انا .......

تعلمت ان اعرف ان القلوب تتغير ومن الغباء ان اجعل القلب هو لسان حالى

تعلمت من يرمى قلبة بلا ضامن ولا مقابل يدفع من عمرة الكثير و دائما يكون تمن قلبة ارخص بكثير مما كان يتوقع

[على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء

أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء

بحبها وهي مالكة الأرض شرق وغرب

وبحبها وهي مرمية جريحة حرب

بحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء

واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء

واسيبها واطفش في درب وتبقى هي ف درب

وتلتفت تلاقيني جنبها في الكرب

والنبض ينفض عروقي بألف نغمة وضرب

على اسم مصر

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كما تعودنا دائماً من العزيزة علي القلب ...مغتربة

موضوعات هامة .......... عرض شيق ........... معاني معبرة

موقف في الحياه .......... تعلمت منه

في واقع الأمر احاول جاهدة التعلم من كل موقف امر به مهما كان تافهاً

ولكني تعلمت درساً لن أنساه طوال حياتي ................ تعلمت ان ليس كل مايؤلمني يضرني ......... تعلمت ان استفيد من ألمي ...

تعلمت انه لن يدواي جراحي سوي يداي

تعلمت الا اشكو الا للخالق عز وجل ..... والا اظهر جرحي لمخلوق مهما كان ........ فلا يمكن لجرح مكشوف ان يلتئم

تعلمت الصبر في الصعاب .............. وتعلمت الدعاء عند الشدائد

تعلمت أن الرياح لا تأتي دائماً بما تشتهي السفن ............. وانه ليت المطالب بالتمني ........

نعم .......... هناك الكثير من المواقف التي حدثت في حياتنا علمتنا كيف الحياه

ولكن !!!!

هناك الكثير من المواقف التي نخشي حدوثها ونزعر لمجرد التفكير فيها تعلمنا أكثر كيف سنواجه الحياه !!!!!

بعيداً عن الفلسفة

بالأمس القريب مررت بموقف علمني أن ليس كل من ينطق بعبارات براقة والفاظ جميلة شاعراً أو أديباً

وليس كل من اصادق يستحق الثقة

وليس كل من أكد أنه يزهد في شيء ما ......... هو في الحقيقة لا يحارب من أجل الحصول عليه

وليس كل من يحاول خداع الآخرين .......... لديه القدر الكافي من الدهاء لفعلها

ما الحياه الا لحظات ومواقف تمر علينا لتكسبنا مزيداً من الألم - ربما- أو الأمل .......... لحظات نعيشها رغماً عنا ....... ولكناا نختار الكيفية التي نريد الحياه بها

فنحن من يقرر التعلم من الحياه .......... أو نغمض أعيننا ونعطي لعقولنا أجازة طويلة راحة لها

تحياتي

:unsure:

تصدقى يا رضوى

الناس الى انتى بتتكلمى عنهم دول انا اتكعبلت فيهم كتير قوى فى حياتى لدرجه انى فى فتره من الفترات كنت خلاص هقتنع ان النوع دا خلاص بقى هو الاساس فى البشر

كلماتك جميله وواضح انها نابعه من روح اجمل

تحياتى

رابط هذا التعليق

تعلمت ان لا احب احد لدرجة ان ترتبط حياتى بية ..فيصبح بعد وقت.... هو سر سعادتى و سر شقائى

سر حزنى..... و سر ابتسامتى

و بعد مرور الايام ...... يكون لحياتى هدف وحيد انى ادور فى فلكة و حول نجمة الساطع

و اتدارى انا خلف السحب بعد ما يكون سحب منى كل الضوء و الانارة

بعد ان يكون كل هدفى اسعادة هو ......

و انسى فى خضم ذلك سعادتى انا .......

تعلمت ان اعرف ان القلوب تتغير ومن الغباء ان اجعل القلب هو لسان حالى

تعلمت من يرمى قلبة بلا ضامن ولا مقابل يدفع من عمرة الكثير و دائما يكون تمن قلبة ارخص بكثير مما كان يتوقع

زمان امى قالتلى كلمه حكمه

يوم عن يوم الايام بتثبتلى صحتها

( التضحيه الى ما بتطلبش ما بتتقدرش )

و ايه اعظم من ان الواحد يضحى بقلبه و مشاعره و اهتماماته

يقدمهم بلا مقابل فيعتقد الطرف التانى ( اى طرف تانى )

انها بلا قيمه من الاساس

تحياتى

رابط هذا التعليق

انها بلا قيمه من الاساس

تحياتى

حقيقي من اجمل ماقرأت ..

=========

عن نفسي في موقف مريت بيه وفرق معايا كتير اوي بعدها .. مش عارفه لو كنت حكيته هنا قبل كده ولا لاه بس مفيش مانع اقوله تاني وعذرا لو كان مكرر بالنسبة لكم ..

في فترة ما كنت بمر باصعب لحظات حياتي .. كان ابني في الحضانة موصول بجهاز الرئة وحالته حرجة ومش عارفه ان كان هيطلع منها ولا لاه .. وان طلع هيكون سليم ولا هتترك معاناته فيها عليه اثر ..

طول الحمل كانت الامور ماشيه كويس وكنت كأي ام بدعي ان يطلع طفل جميل وذكي وسليم وكل الحاجات الحلوة الي اي حد يتمناها في ابن ليه ..

لما اتولد ونظرا لولادته المبكره ودخوله الحضانة تبدل دعائي وبقيت بس ادعي انه يطلع سليم .. بعد فترة مبقيتش بقول سليم بقيت ادعي بس يطلع منها وخلاص ويعيش وعلى اي حال يكون عليه ..

كنت بدعي بالحاح شديد .. كتير اوي وفي مواقف تانيه كنت بدعي ويمكن بالحاح اقل وكان ربنا بيستجيب دعائي ..

مكدبش عليكي في المرة دي كنت مستغربة شويه .. ليه مبيستجيبش لغايه دلوقت ..

يمكن احساس الام .. يمكن الشيطان .. يمكن اي سبب تاني خلاني بس خايفه .. طيب هتعملي ايه لو مستجابش ؟

وفضلت على الحال ده ثلاث او اربع ايام مرت علي زي السنوات بلا مبالغه .. وانا بدعي في كل وقت ومتعلقة بالامل ..

الى ان جاء يوم ..

كان زوجي مسافر يطمئن على والده في مدينة جنبنا .. وانا في بيت والدي والولد في الحضانة ..

اتصلت بي المستشفى الي هو فيها عشان يستعجلوني في احضار كيس بلازما دم ضروري لانه بيتغذى عليه مفيش طبعا له رضاعه او ماشابه ..

زوجي كان بيروح كل يوم بنك الدم يصرف له الكيس بورقة من المستشفى الي كان فيها .. في اليوم ده كان موصي اخويه يحل محله .. راح اخويه يجيب الكيس بعد الظهر .. اكشف ان الكمية الموجوده ( خلصت ) وان الفصيلة دي المفروض يتم صرفها في وقت مبكر شويه .. احنا مكناش نعرف

راح اخويه دور في كل المستشفيات.. مفيش .. اتصلنا بطواريء النجده .. قالوا في كيسين نفس الفصيله متوافرين بمستشفى في الدقي في القاهرة .. بس شرط نبعت حد من طرفنا ياخذهم في مقابل التبرع بكيسين دم تانيين من اي فصيله ..

طبعا المسافه من عندنا للدقي ذهاب وعوده فيها مالايقل عن 3 ساعات ..

عرضت على بتوع الدقي انهم يرسلوا الدم مع شخص من طرفهم ياخذ اي مبلغ وياخذ اي كميه دم يطلبوها بس توفير الوقت .. رفضوا رفضا قاطعا فدي اللوائح وده النظام ..

مكان في غير حل واحد ان حد يتبرع له بدم من نفس الفصيله وبنك الدم يفصله ويطلع منه البلازما المطلوبه .. الوحيد الي كان له نفس الفصيله هو والده .. اتصلت بيه عشان يجي باسرع مايمكن .. وطبعا محتاج حوالي ساعه على الاقل عشان يوصل المستشفى بخلاف الوقت اللازم للتبرع وفصل الدم ..

وفجأه لقيت نفسي في اصعب موقف مر علي في حياتي ..

الولد حالته بتتدهور والمستشفى كل شويه تتصل تستعجل كيس البلازما ..

مفيش اي بلازما من نفس الفصيلة في مكان قريب ..

مقيدة في السرير لاني لسه عامله قيصري من ثلاث او اربع ايام فقط ..

ومش قادره اتحرك ولا اعمل شيء .. يادوب تليفون على يميني وموبايل على شمالي وعماله اتصل استنجد بطوب الارض ان اي حد يقدم اي مساعده باي طريقة ..

وفجأه لقيت نفسي خلاص .. استسلمت ..

قعدت ابكي بحرقه ..

توجهت لربنا وقلت له يارب انا خلاص تعبت وعجزت ومعادش في ايدي شيء اعمله .. يارب لجات للناس كلها ومحدش قادر يعمل شيء .. يارب تدخل

بالفعل في اللحظه دي كنت في حاله عجز يمكن ممرتش علي في حياتي كلها .. كنت في حالة يأس عمري ماشفتها .. ربنا يسامحني لكني فعلا كنت حاسه ان لو في اكتر من كده فارجوك يارب انا خلاص مش قادره اتحمل اكتر ..

يمكن تفتكروني ببالغ لو قلت لكم اني يادوب خلصت دعائي .. يمكن يمكن مع آخر كلمه بل آخر حرف .. لقيت المحمول بيرن ..

رديت

كان خالي على التليفون وكنت كلمته قبلها عشان يدور لي على كيس بلازما بالفصيلة المطلوبه سواء عنده في المستشفى او في اي مستشفى تاني ..

لقيته بيقولي خلاص الحمد لله لقينا كيس في مستشفى كذا ووحده من الموظفين عندنا اخذته وطالعه بيه للمستشفى دلوقت ..

مبقيتش مصدقة نفسي .. شكرته بحراره .. اتصلت بالممرضة الي كانت بتستعجلني عشان ابلغها ان خلاص فرجت .. اول ماكلمتها لقيتها بتقولي خلاص اطمئني عم ابنك كان لسه هنا من شويه جاي يزوره بالصدفة ولما عرف اننا محتاجين بلازما راح بنك الدم بتاع المستشفى يتبرع له هناك

فرجت ومن اوسع الابواب

لقيت نفسي مش عارفه اشكر ربنا ازاي .. قعدت اقول الحمد لله يارب .. انا مش فاكره قلت ساعتها ايه بالظبط بس كنت بقول يارب انت معايا ؟ طيب افيض علي من كرمك كمان .. والله اني في نفس اللحظه

لقيت خالي اتصل تاني واول كلمه منه

والله لا انساها ..

لقيته بيقولي ( هيصي ) لقينا لك كيس كمان وحطيناه في ثلاجه المستشفى عشان يبقى احتياطي في اي يوم نحتاج هنطلعه ونوديه المستشفى الي فيها الطفل

وقالي كمان من هنا ورايح متشيليش هم البلازما خالص احنا وصينا موظفة في المستشفى عندنا هتروح كل يوم الصبح بدري تشوف احتياجهم ايه وتوفره لهم قبل مايطلبوه على اساس ان دي وظيفيتها اصلا التعامل في بنك الدم ..

ساعتها حسيت زي ماكون في كنت نايمه وصحيت ..

تعجبت من الوضع تمام التعجب ..

كان بقالي ايام بدعي لربنا ومكنتش شايفه اجابه

كنت خلاص اوشكت على اليأس

لما حصل الموقف ده .. لما دعيت بحرقة وبيقين .. لما كانت الاجابة فورية وفي خلال ثواني

كل ده خلاني فقت

عرفت بقى انها مش مسألة ربنا مش معايا .. مش مسألة انه مش هيستجيب وانما انه سبحانه لحكمه يراها ابعد من ادراكي اجل الاجابة يمكن لان مش في اجابتي الخير ..

في اللحظه دي تبدل الي كنت بدعي بيه تماما ..

معدتش بقول يارب نجيه وعوزاه سليم وعوزاه وعوزاه .. بقيت بس بقول يارب اعمل الي فيه الخير واسعدنا بيه

بقيت بكررها بيقين وانا عارفه ان اياكان ماسيكون هيبقى خير

بقى دعائي بس اني مزعلش واني ( افرح ) بقضاء ربنا زي مايكون

كان عندي رغبه قبلها ان ابني يطلع من الحضانة حتى لو معاق بس يطلع حتى لو فيه ايه بس اشيله واضمه ويعيش معايا على اي شكل يكون عليه

من بعد الموقف ده مبقاش يهمني ابدا يطلع بقى كل الي يهمني ان لما ينفذ قضاء الله على اي وضع اني اكون راضيه ومسلمه بيه وان ربنا يتقبل عملي فيه

بعدها بأيام توفي ابني في الحضانة

مش هقول اني مزعلتش او معيطتش

لكن

لحظة تلقي الخبر اجتاحتني طمأنينه عجيبه .. حمدت ربنا وشكرت فضله وتاكدت انه اختار لي الخير .. يمكن انا مش محتاجه ابني في الدنيا اوي بقدر مانا محتاجاه وبشده في الآخره

هو ده بالظبط الي كنت عوزاه .. وهو ده الي كنت محتاجاه .. اني مكونش جزعه وقت حلول القضاء وان ربنا يلهمني الصبر عليه

حسيت ان ربنا كان معايا اوي من اول لحظه لآخر لحظه

صحيح في البدايه مكنتش حاسه كده بس في النهايه كان الامر عندي تحول الى يقين ..

ده كان اصعب موقف مر علي في حياتي تقريبا وهو موقف من اكثر المواقف الي اثرت في والي تبدلت نظرتي للامور بعده بكتير ..

سبحانه كان دائما موجود بس كان العيب عندي في الادراك .. وكان دائما مستعد للاجابة بس انا الي مكنتش دائما بحسن اختيار الطلب

ومعليش بقى سامحيني لو كنت اسهبت في الوصف او اطلت بس اصلي لما بستعيد ذكرى معين بحاول اقولها بكل تفاصيلها فاعتقد مكانش ينفع اختصر ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

مغتربة..... انا ليا في اسمك نصيب....و نصيب كبير كمان

بس اسمحيلي اني اختلف معاكي

دخلت النهاردة و لقيت توبيك...اسمه لحظات عابرة...لكنها مغيرة.....مقدرتش احشو نفسي اني ااقرا كل حرف هنا.....مش حروف جنب بعضيها...لا لحظات انسانية خاصة جدا....اصحابها (كلهم سيدات أحييهن)....عندهم القدرة انهم ينتقوا من شريط الحياة لقطة.....يقفوا عندها يتأملوها......يفهموه معناها بعمق......تملاهم نور....يساعدهم يشوفوا اللقطات في باقي شريط الحياة.

اكيد هي مش عابرة.....لانها لو كده مكناش لسه شايلينها جوانا أوي كده....مكناش اول ما كتبتي ع البانر لحظات عابرة كل حد فينا نورت في دماغه حاجة....بس اتردد يا تري يفتح باب قلبه و يدخل ناس تشاركه فيها....و لا يحتفظ باللحظة دي...في اعماقه

انا حاسة انها لحظات انسانية جدا........لانها بتحفر جوانا.....بتعلم فينا

انا شايفة انها لحظات نور بجد...بتنور سكتنا,........بتطلعنا من جهلنا و خوفنا و حيرتنا و بنتولد...و احنا بنزعق زي الاطفال.......... يااااااااااه انا فهمت......

و نقدر نشمر دراعاتنا تاني و ننزل للدنيا تضرب فينا و نضرب فيها......بس خلاص السر بقي جوانا....و القوة اللي اديتهالنا اللحظة دي عاش جوانا....و كل ما الدنيا تفضل تخبط فينا ممكن تلاقينا هربنا ليها.....آه شفنا نفسنا جواها تاني.... عشان نتاكد و نطمن...ان الامور اكيد هتكون بخير....بس نستني شوية ...فيه نور....بس نستني شوية

انا نفسي احكي في حاجات كتير.......في ابتلاء المرض....في ابتلاء السفر....في الدنيا اللي بتبقي عاملة زي المرجيحة....و في كل لحظة بتحس انها بتاخد منك و بتديلك

بس عايزة احتفظ بمساحة خاصة لنفسي

هتابع الموضوع الثري انسانيا جدا

و في لحظة صدق.....ساكون حاضرة جدا

مساااااااااااكي لحظات بوح خاصة............

مسااااااااكي.............احساس انساني راقي جدا

كوني دوما أنتي

رابط هذا التعليق

بصراحة كمان موقف يا مغتربة يمكن يكون خاص جدا وشخصي

كتير بيقابلنا فى حياتنا ان الطريقة اللى نشأ بيها الطرف الاخر ( الزوج او الزوجة ) تختلف

بمعنى انا نشأت فى اسرة ليها طريقة فى تعاملها وزوجى نشأ فى معايير اسرة تختلف

ولتقريب وجهات النظر موضوع طويل ومراحل عدة ومنها مواقف قد تقابل احد الطرفين

واهم ما قد يقابلنا تصادم ما قد يحدث بين زوجك واهلك وهنا الزوجة تقف موقف الحيرة

بالنسبة لى كان لى قرار صارم ولم اتحير ابدا وتخذت القرار ومنه بدأت اللتنفيذ

- كلا الطرفين لا تعامل بينهما فى اى موقف الا مرورا على اولا - منعا من حدوث اى تصادمات او تجاوزات قد

تؤثر على العلاقة بيننا - وما زلت حتى الان مستمرة على هذه الطريقة بعد ان تعلمت الدرس جيدا

بفضل ان لايوجد احتكاك مباشر فى امور معينة بين زوجى واهلى ودائما اراعى مشاعر اهلى بطريقة تفكيرهم المختلفة وحساسيتهم فى بعض الامور وطريقة تفكير زوجى الذى افهمة جيدا دون البشر ولا اظلمه وانا الوحيدة التى تستطيع السيطرة على اى موقف

الدرس المستفاد - انى

انا الوسيط

والدبلوماسي

والحازم

والحكيم

والقاضي

فى اى شيء قد يحدث بين الطرفين

ولابد من الرجوع الى اولا

اغابي

:roseop:

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

انها بلا قيمه من الاساس

تحياتى

حقيقي من اجمل ماقرأت ..

=========

عن نفسي في موقف مريت بيه وفرق معايا كتير اوي بعدها .. مش عارفه لو كنت حكيته هنا قبل كده ولا لاه بس مفيش مانع اقوله تاني وعذرا لو كان مكرر بالنسبة لكم ..

في فترة ما كنت بمر باصعب لحظات حياتي .. كان ابني في الحضانة موصول بجهاز الرئة وحالته حرجة ومش عارفه ان كان هيطلع منها ولا لاه .. وان طلع هيكون سليم ولا هتترك معاناته فيها عليه اثر ..

طول الحمل كانت الامور ماشيه كويس وكنت كأي ام بدعي ان يطلع طفل جميل وذكي وسليم وكل الحاجات الحلوة الي اي حد يتمناها في ابن ليه ..

لما اتولد ونظرا لولادته المبكره ودخوله الحضانة تبدل دعائي وبقيت بس ادعي انه يطلع سليم .. بعد فترة مبقيتش بقول سليم بقيت ادعي بس يطلع منها وخلاص ويعيش وعلى اي حال يكون عليه ..

كنت بدعي بالحاح شديد .. كتير اوي وفي مواقف تانيه كنت بدعي ويمكن بالحاح اقل وكان ربنا بيستجيب دعائي ..

مكدبش عليكي في المرة دي كنت مستغربة شويه .. ليه مبيستجيبش لغايه دلوقت ..

يمكن احساس الام .. يمكن الشيطان .. يمكن اي سبب تاني خلاني بس خايفه .. طيب هتعملي ايه لو مستجابش ؟

وفضلت على الحال ده ثلاث او اربع ايام مرت علي زي السنوات بلا مبالغه .. وانا بدعي في كل وقت ومتعلقة بالامل ..

الى ان جاء يوم ..

كان زوجي مسافر يطمئن على والده في مدينة جنبنا .. وانا في بيت والدي والولد في الحضانة ..

اتصلت بي المستشفى الي هو فيها عشان يستعجلوني في احضار كيس بلازما دم ضروري لانه بيتغذى عليه مفيش طبعا له رضاعه او ماشابه ..

زوجي كان بيروح كل يوم بنك الدم يصرف له الكيس بورقة من المستشفى الي كان فيها .. في اليوم ده كان موصي اخويه يحل محله .. راح اخويه يجيب الكيس بعد الظهر .. اكشف ان الكمية الموجوده ( خلصت ) وان الفصيلة دي المفروض يتم صرفها في وقت مبكر شويه .. احنا مكناش نعرف

راح اخويه دور في كل المستشفيات.. مفيش .. اتصلنا بطواريء النجده .. قالوا في كيسين نفس الفصيله متوافرين بمستشفى في الدقي في القاهرة .. بس شرط نبعت حد من طرفنا ياخذهم في مقابل التبرع بكيسين دم تانيين من اي فصيله ..

طبعا المسافه من عندنا للدقي ذهاب وعوده فيها مالايقل عن 3 ساعات ..

عرضت على بتوع الدقي انهم يرسلوا الدم مع شخص من طرفهم ياخذ اي مبلغ وياخذ اي كميه دم يطلبوها بس توفير الوقت .. رفضوا رفضا قاطعا فدي اللوائح وده النظام ..

مكان في غير حل واحد ان حد يتبرع له بدم من نفس الفصيله وبنك الدم يفصله ويطلع منه البلازما المطلوبه .. الوحيد الي كان له نفس الفصيله هو والده .. اتصلت بيه عشان يجي باسرع مايمكن .. وطبعا محتاج حوالي ساعه على الاقل عشان يوصل المستشفى بخلاف الوقت اللازم للتبرع وفصل الدم ..

وفجأه لقيت نفسي في اصعب موقف مر علي في حياتي ..

الولد حالته بتتدهور والمستشفى كل شويه تتصل تستعجل كيس البلازما ..

مفيش اي بلازما من نفس الفصيلة في مكان قريب ..

مقيدة في السرير لاني لسه عامله قيصري من ثلاث او اربع ايام فقط ..

ومش قادره اتحرك ولا اعمل شيء .. يادوب تليفون على يميني وموبايل على شمالي وعماله اتصل استنجد بطوب الارض ان اي حد يقدم اي مساعده باي طريقة ..

وفجأه لقيت نفسي خلاص .. استسلمت ..

قعدت ابكي بحرقه ..

توجهت لربنا وقلت له يارب انا خلاص تعبت وعجزت ومعادش في ايدي شيء اعمله .. يارب لجات للناس كلها ومحدش قادر يعمل شيء .. يارب تدخل

بالفعل في اللحظه دي كنت في حاله عجز يمكن ممرتش علي في حياتي كلها .. كنت في حالة يأس عمري ماشفتها .. ربنا يسامحني لكني فعلا كنت حاسه ان لو في اكتر من كده فارجوك يارب انا خلاص مش قادره اتحمل اكتر ..

يمكن تفتكروني ببالغ لو قلت لكم اني يادوب خلصت دعائي .. يمكن يمكن مع آخر كلمه بل آخر حرف .. لقيت المحمول بيرن ..

رديت

كان خالي على التليفون وكنت كلمته قبلها عشان يدور لي على كيس بلازما بالفصيلة المطلوبه سواء عنده في المستشفى او في اي مستشفى تاني ..

لقيته بيقولي خلاص الحمد لله لقينا كيس في مستشفى كذا ووحده من الموظفين عندنا اخذته وطالعه بيه للمستشفى دلوقت ..

مبقيتش مصدقة نفسي .. شكرته بحراره .. اتصلت بالممرضة الي كانت بتستعجلني عشان ابلغها ان خلاص فرجت .. اول ماكلمتها لقيتها بتقولي خلاص اطمئني عم ابنك كان لسه هنا من شويه جاي يزوره بالصدفة ولما عرف اننا محتاجين بلازما راح بنك الدم بتاع المستشفى يتبرع له هناك

فرجت ومن اوسع الابواب

لقيت نفسي مش عارفه اشكر ربنا ازاي .. قعدت اقول الحمد لله يارب .. انا مش فاكره قلت ساعتها ايه بالظبط بس كنت بقول يارب انت معايا ؟ طيب افيض علي من كرمك كمان .. والله اني في نفس اللحظه

لقيت خالي اتصل تاني واول كلمه منه

والله لا انساها ..

لقيته بيقولي ( هيصي ) لقينا لك كيس كمان وحطيناه في ثلاجه المستشفى عشان يبقى احتياطي في اي يوم نحتاج هنطلعه ونوديه المستشفى الي فيها الطفل

وقالي كمان من هنا ورايح متشيليش هم البلازما خالص احنا وصينا موظفة في المستشفى عندنا هتروح كل يوم الصبح بدري تشوف احتياجهم ايه وتوفره لهم قبل مايطلبوه على اساس ان دي وظيفيتها اصلا التعامل في بنك الدم ..

ساعتها حسيت زي ماكون في كنت نايمه وصحيت ..

تعجبت من الوضع تمام التعجب ..

كان بقالي ايام بدعي لربنا ومكنتش شايفه اجابه

كنت خلاص اوشكت على اليأس

لما حصل الموقف ده .. لما دعيت بحرقة وبيقين .. لما كانت الاجابة فورية وفي خلال ثواني

كل ده خلاني فقت

عرفت بقى انها مش مسألة ربنا مش معايا .. مش مسألة انه مش هيستجيب وانما انه سبحانه لحكمه يراها ابعد من ادراكي اجل الاجابة يمكن لان مش في اجابتي الخير ..

في اللحظه دي تبدل الي كنت بدعي بيه تماما ..

معدتش بقول يارب نجيه وعوزاه سليم وعوزاه وعوزاه .. بقيت بس بقول يارب اعمل الي فيه الخير واسعدنا بيه

بقيت بكررها بيقين وانا عارفه ان اياكان ماسيكون هيبقى خير

بقى دعائي بس اني مزعلش واني ( افرح ) بقضاء ربنا زي مايكون

كان عندي رغبه قبلها ان ابني يطلع من الحضانة حتى لو معاق بس يطلع حتى لو فيه ايه بس اشيله واضمه ويعيش معايا على اي شكل يكون عليه

من بعد الموقف ده مبقاش يهمني ابدا يطلع بقى كل الي يهمني ان لما ينفذ قضاء الله على اي وضع اني اكون راضيه ومسلمه بيه وان ربنا يتقبل عملي فيه

بعدها بأيام توفي ابني في الحضانة

مش هقول اني مزعلتش او معيطتش

لكن

لحظة تلقي الخبر اجتاحتني طمأنينه عجيبه .. حمدت ربنا وشكرت فضله وتاكدت انه اختار لي الخير .. يمكن انا مش محتاجه ابني في الدنيا اوي بقدر مانا محتاجاه وبشده في الآخره

هو ده بالظبط الي كنت عوزاه .. وهو ده الي كنت محتاجاه .. اني مكونش جزعه وقت حلول القضاء وان ربنا يلهمني الصبر عليه

حسيت ان ربنا كان معايا اوي من اول لحظه لآخر لحظه

صحيح في البدايه مكنتش حاسه كده بس في النهايه كان الامر عندي تحول الى يقين ..

ده كان اصعب موقف مر علي في حياتي تقريبا وهو موقف من اكثر المواقف الي اثرت في والي تبدلت نظرتي للامور بعده بكتير ..

سبحانه كان دائما موجود بس كان العيب عندي في الادراك .. وكان دائما مستعد للاجابة بس انا الي مكنتش دائما بحسن اختيار الطلب

ومعليش بقى سامحيني لو كنت اسهبت في الوصف او اطلت بس اصلي لما بستعيد ذكرى معين بحاول اقولها بكل تفاصيلها فاعتقد مكانش ينفع اختصر ..

الغاليه ضحى

جسدت لنا بحروفك ملحمه حقيقه للحادث بكل ملامحه و ادق تفاصيله

تجسيد جعلنا من القدره ان نعرف ما هو لون الامل و ما ملمس الالم و ما هو طعم الرجاء

ان كان هذا هو الاسهاب

فلنعم الصفات هو

لا املك الا ان ادعو الله ان يؤجرك فيما فقدت و يخلفك احسن منه باذن الله تعالى

تحيه لشجاعتك التى انارت حكمتك و انتى فى خضم كل هذا الابتلاء

و ارجو الا تحرمينا من لحظات اخرى تستحق التامل

ارق التحايا

تم تعديل بواسطة مغتربة

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

مغتربة..... انا ليا في اسمك نصيب....و نصيب كبير كمان

بس اسمحيلي اني اختلف معاكي

دخلت النهاردة و لقيت توبيك...اسمه لحظات عابرة...لكنها مغيرة.....مقدرتش احشو نفسي اني ااقرا كل حرف هنا.....مش حروف جنب بعضيها...لا لحظات انسانية خاصة جدا....اصحابها (كلهم سيدات أحييهن)....عندهم القدرة انهم ينتقوا من شريط الحياة لقطة.....يقفوا عندها يتأملوها......يفهموه معناها بعمق......تملاهم نور....يساعدهم يشوفوا اللقطات في باقي شريط الحياة.

اكيد هي مش عابرة.....لانها لو كده مكناش لسه شايلينها جوانا أوي كده....مكناش اول ما كتبتي ع البانر لحظات عابرة كل حد فينا نورت في دماغه حاجة....بس اتردد يا تري يفتح باب قلبه و يدخل ناس تشاركه فيها....و لا يحتفظ باللحظة دي...في اعماقه

انا حاسة انها لحظات انسانية جدا........لانها بتحفر جوانا.....بتعلم فينا

انا شايفة انها لحظات نور بجد...بتنور سكتنا,........بتطلعنا من جهلنا و خوفنا و حيرتنا و بنتولد...و احنا بنزعق زي الاطفال.......... يااااااااااه انا فهمت......

و نقدر نشمر دراعاتنا تاني و ننزل للدنيا تضرب فينا و نضرب فيها......بس خلاص السر بقي جوانا....و القوة اللي اديتهالنا اللحظة دي عاش جوانا....و كل ما الدنيا تفضل تخبط فينا ممكن تلاقينا هربنا ليها.....آه شفنا نفسنا جواها تاني.... عشان نتاكد و نطمن...ان الامور اكيد هتكون بخير....بس نستني شوية ...فيه نور....بس نستني شوية

انا نفسي احكي في حاجات كتير.......في ابتلاء المرض....في ابتلاء السفر....في الدنيا اللي بتبقي عاملة زي المرجيحة....و في كل لحظة بتحس انها بتاخد منك و بتديلك

بس عايزة احتفظ بمساحة خاصة لنفسي

هتابع الموضوع الثري انسانيا جدا

و في لحظة صدق.....ساكون حاضرة جدا

مساااااااااااكي لحظات بوح خاصة............

مسااااااااكي.............احساس انساني راقي جدا

كوني دوما أنتي

الغاليه لموضه

لمست بكلماتك الجميله الهدف الاساسى الذى فتحت له هذا الموضوع

احييك على بصيرتك الشفافه و روحك المتوهجه

انتظرك هنا عزيزتى

انتظر لحظه الصدق كما وصفتيها

و ليس شرط التعدى على المساحات الخاصه اطلاقا

بل يكفى الخطوط العريضه

يكفى فقط الحكمه الانسانيه المستخلصه

ارق التحايا

:lol: :roseop: :lol:

رابط هذا التعليق

بصراحة كمان موقف يا مغتربة يمكن يكون خاص جدا وشخصي

كتير بيقابلنا فى حياتنا ان الطريقة اللى نشأ بيها الطرف الاخر ( الزوج او الزوجة ) تختلف

بمعنى انا نشأت فى اسرة ليها طريقة فى تعاملها وزوجى نشأ فى معايير اسرة تختلف

ولتقريب وجهات النظر موضوع طويل ومراحل عدة ومنها مواقف قد تقابل احد الطرفين

واهم ما قد يقابلنا تصادم ما قد يحدث بين زوجك واهلك وهنا الزوجة تقف موقف الحيرة

بالنسبة لى كان لى قرار صارم ولم اتحير ابدا وتخذت القرار ومنه بدأت اللتنفيذ

- كلا الطرفين لا تعامل بينهما فى اى موقف الا مرورا على اولا - منعا من حدوث اى تصادمات او تجاوزات قد

تؤثر على العلاقة بيننا - وما زلت حتى الان مستمرة على هذه الطريقة بعد ان تعلمت الدرس جيدا

بفضل ان لايوجد احتكاك مباشر فى امور معينة بين زوجى واهلى ودائما اراعى مشاعر اهلى بطريقة تفكيرهم المختلفة وحساسيتهم فى بعض الامور وطريقة تفكير زوجى الذى افهمة جيدا دون البشر ولا اظلمه وانا الوحيدة التى تستطيع السيطرة على اى موقف

الدرس المستفاد - انى

انا الوسيط

والدبلوماسي

والحازم

والحكيم

والقاضي

فى اى شيء قد يحدث بين الطرفين

ولابد من الرجوع الى اولا

اغابي

:lol:

قرار رائع يا اغابى

احييك على شجاعتك فى اتخاذه

و الاهم استمراريتك فى تنفيذه

قد يستصعب الناس حسم الامور بهذا الشكل المحدد

لكن لو قدروا حجم المشاكل الناتجه عن تمييعها و تركها على البركه

و النزيف النفسى و العصبى الذى سيدفعونه فى مقابل هذه المشاكل

لاختاروا الحسم فورا و بلا تردد

تحياتى

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...