اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

هو يوم الجمعة.....ليه أجازة؟!!

fatfouta

Recommended Posts

من ساعة ما إشتركت فى المحاورات وانا كل يوم جمعة الاقى المنتدى هاااااااااااااااادى لغايت مثلا المغرب ويبتدى هه يقول حاجة والناس تبتدى تهل بس برضو مش ذى كل يوم

وبعدين قعدت افكر لاقيت ان يوم الجمعة اجازة ومعظم الناس بتبقى مأنتخة من الشغل وقاعدة مأجزة....وفجاه جات فكرة شريرة فى دماغى وصدقتها وهى ان

هل معظم الناس بتدخل عالنت من الشغل؟؟؟ لانى لاحظت كمان ان يوم السبت بيبقى المنتدى هادى شوية غير يوم الاحد وباقى ايام الاسبوع

وكمان فيه ساعات معينة الاقى ناس كتيرة اون لاين وساعات تانية لأ

يا ترى انتوا بتوفروا الانترنت فى البيت وبتدخلوا من الشغل فعلااا؟؟

كل واحد يجاوب بصراحة لان معظم اساميكم مش بشوفها يوم الجمعة

ياللا اعترفواااااااااااا :kez:

رابط هذا التعليق

اكيد يعنى نص المحاوراتية بيدخلوا من الشغل :wub: :blink:

يوم الجمعة اجازة, و الواحد غالبا بيصحى متأخر... و كمان فيه صلاة الجمعة..

و فيه ناس كتير بتروح تزور اهلها يوم الجمعة... :kez:

رب أخرجنا من القرية الظالم أهلها...

Je suis Québécois et je suis fier de l'être

رابط هذا التعليق

أنا حتكلم عن نفسى

أنا عادتا بأدخل السبت لأنى أحازة لكن الجمعة غالبا لنبقى ملمومين كلنا

ولكن طبعا ساعات بدخل من الشغل لو اليوم مريح

رابط هذا التعليق

الـــــــــــــــــــــــــــغـــــــــــدا...

يوم الجمعة ...تقيل شوية ...

وبالتالى مابقدرش ..

اشوف قدامى كويس

وبيحصلى حالة دوخة وتوهان تنتهى بى بالسرير

رابط هذا التعليق

معنديش نت فى الشغل

بس ممكن اخش من الموبايل عادى

ولاااااااااااااايهمنى

﴿ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان فى الميزان حبيبتان الى الرحمن

رابط هذا التعليق

أيوه طبعا لازم نوفر الكهربا واستهلاك الكمبيوترات في البيت :rolleyes:

فعلا الواحد ممكن يستخدم النت من الشغل بس اعتقد ده شيء مش ظريف اننا بنضيع وقت الشغل في النت

احنا بناخد رواتب علشان نشتغل مش علشان نشارك في المحاورات :lol:

موضوع حلو والله وملاحظة في محلها

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

"وَذَا النُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَيْهِ فَنَادَى فِي الظُّلُمَاتِ أَن لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ (87) فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَنَجَّيْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَكَذَلِكَ نُنجِي الْمُؤْمِنِينَ "

(88) :: سورة الانبياء

Half Turkish

Half Egyptian

Proud to be both :)

رابط هذا التعليق

عندى نت فى البيت والشغل

ولكنى فى الشغل مابفضاش حتى اشرب مايه ,

فبدخل من البيت بعد الدوام

"‏{‏‏وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا‏} "

رابط هذا التعليق

والله برافو عليك على الملاحظة الذكية دي

وكان نفسي أعلق على ذلك ولكن لم يكن الأمر عندي لدرجة فتح موضوع

شقيق لي قالي عن ذلك وحكى أن الكفيل يدخل على الموظفين وهم يلعبون ويدخلون على أي شيء على النت ويدعي لهم ظانا أنهم يعملون ويقول لهم الله(( يعطيكم العافية))

وأتسأل معك هل أحد ممن يدخل على النت لأسباب شخصية مهما كانت فكر في أن هذا ممكن يكون حرام

أو فكر يستسمح صاحب العمل

طبعا مثل ذلك الهاتف الخاص بالعمل وغير ذلك

هل ضاعت الفرصة لنحيا كراما في دولة محترمة وشعب مصون؟؟؟

انتبه مصر تعود إلى الخلف

رابط هذا التعليق

شقيق لي قالي عن ذلك وحكى أن الكفيل يدخل على الموظفين وهم يلعبون ويدخلون على أي شيء على النت ويدعي لهم ظانا أنهم يعملون ويقول لهم الله(( يعطيكم العافية))

وأتسأل معك هل أحد ممن يدخل على النت لأسباب شخصية مهما كانت فكر في أن هذا ممكن يكون حرام

أو فكر يستسمح صاحب العمل

ما هو الدليل على ان لو واحد معندوش شغل وخلص شغله انه لو تصفح النت او عمل مكالمه خاصه يبقى حرام ؟؟

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

عادي يا فتفوتة

يوم الجمعة عادة هو إستعداد لأول الأسبوع الجديد

و يوم للمة الأسرة

:wub:

ربنا آتنا في الدنيا حسنة .. و في الآخرة حسنة .. و قنا عذاب النار

.. يا رب ..

احفظ مصر و المصريين

رابط هذا التعليق

من الشغل من الشغل من الشغل

انا بدخل نت من الشغل ... اصل معظم وقتي في الشغل علي النت .. سكرتير تنفيذي و جهازي متوصل بالانترنت و الفترة الصباحية عادة مش بيبقي فيها شغل خالص

فبسلي نفسي و اتصف المواقع الشخصية بتاعتي

مع خالص تحياتي

رابط هذا التعليق

أنا بأدخل من الشغل الصراحة لأني طول اليوم في الشغل و باكمل لما أروح البيت

بس ده لأني في الوقت اللي بأدخل فيه مبيكونش عندي شغل ... نظراً لطبيعة شغلي إنها خارجية مش مكتبية

إنما مكالمات لأ

مكاوى

رابط هذا التعليق

أو فكر يستسمح صاحب العمل

ما هو الدليل على ان لو واحد معندوش شغل وخلص شغله انه لو تصفح النت او عمل مكالمه خاصه يبقى حرام ؟؟

ممكن الرد على هذا السؤال بسؤال عكسه

ما هو الدليل على أن استعمال الحاسوب أوتصفحة عندما ينتهي الموظف من عمله حلال ؟؟؟

عموما أنا لست أهلا للفتيا وبإمكانك البحث عن مشروعية ذلك من عدمه

والذي نفسي مطمئنة له أن استعمال أي شيء خاص بالعمل غير مشروع حتى لو كان شحن المحمول هذا لو العمل حكومي

ولكن لو العمل خاص وصاحب العمل يعلم فلا شيء المهم إلا يكون السكوت نتيجة حياء منه وهو يكره ذلك

والمقايس في ذلك هل إذا دخل صاحب العمل على موظف عنده وهو يقوم بشيء ما غير العمل المنوط به على الحاسوب هل يظل على ما هو عليه ولايجد حرجا في اضطلاع صاحب العمل عليه أم سيخفي ذلك، وكلٍ أدرى بنفسه

ثم هل كان ذلك أمرا موجود في العقد فالمؤمنين على شروطهم ؟؟

درجات جودة العمل تختلف حتما بين

عمل به تقصير

عمل جيد

عمل وصل للإحسان والإبداع

و الأخيرة لا يستطيعها ألا المتفرغ لهذا العمل الذي يعطي له وقته وجهده وفكره

وزيادة في النفع لهذا الموضوع هذه فتوى بهذا الشأن لأحد مشايخنا الكرام

حكم استخدام الأدوات المكتبية أو الهاتف في العمل لغرضٍ خاص/ للشيخ محمد بن صالح العثيمين رحمه الله

السؤال: بارك الله فيكم يقولهذا السائل فضيلة الشيخ استخدام الأدوات المكتبية أو الهاتف في العمل لغرضٍ خاص عندالضرورة فقط هل يعد ذلك من المحرمات

الشيخ: إذا كانت المكتبية هذه لغيرك سواءٌ كانت للحكومة أو لشركة أو لشريكٍ أيضاًفإنه لا يجوز استخدامها واستعمالها ولا عند الضرورة

نعم لو وجدت ضرورة لا بد منهافقد يقال بالجواز إن كان الإنسان قد نوى أن يرد مثلها أو خيراً منها أم أن يستخدمهاعلى وجهٍ تتلف فيه ولا

يرد بدلها فهذا لا يجوز بأي حالٍ من الأحوال وقد بلغني أنبعض الناس يتساهل في هذا الأمر في المكاتب الحكومية فيستعمل الأبواك الرسميةويستعمل آلات التصوير الرسمية لحاجته الخاصة يستعمل هذه الأشياء لحاجته الخاصة فهذالا يجوز والواجب على المرء الذي

يتقي الله عز وجل أن لا يستعمل هذه الأشياء إلابإذنٍ ممن له الإذن في ذلك وقولي ممن له الإذن في ذلك لئلا يقول إن رئيسي

المباشرأذن لي في هذا فإن إذن الرئيس المباشر إذا كان النظام العام منع هذا الشيء لا يعتبريعني إذا أذن الرئيس المباشر لك أن

تفعل شيئاً والنظام العام يقتضي أن لا تفعله فإنه لا حق لك أن تفعله ولو أذن الرئيس المباشر لأن الرئيس المباشر نفسه لا يحق لهأن

يستعملها لنفسه ولا أن يأذن بذلك لغيره وهو مؤتمن فلا يحل له أن يأذن في شئٍيقتضي النظام العام منعه وهذه مشكلة يقع فيها كثيرٌ

من الناس أعني أن بعض الرؤساء المباشرين يأذن لمن تحت يده في أمرٍ يمنع منه النظام العام يريد بذلك التسهيل والتيسير والإحسان وهذا في غير محله اللهم إلا إذا أوكل إليه ذلك بأن قال المسئولالأول في الدولة أو من ينوب منابه لا بأس أن ترخص في هذا أحياناً جلباً

للمودة وتأليفاً للموظفين لأنه ربما يكون التشديد التام على الموظفين سبباً في نفرتهم منهذا العمل والانتقال إلى وظيفةٍ أخرى.

المصدر

http://www.ibnothaimeen.com/all/noor/article_8398.shtml

هل ضاعت الفرصة لنحيا كراما في دولة محترمة وشعب مصون؟؟؟

انتبه مصر تعود إلى الخلف

رابط هذا التعليق

انا مش بخوش من الشغل لان اساسا شغلي مباشوفش فيه كمبيوتر خالص

و مش بخوش الجمعة اوي عشان محدش تاني بيخوش :closedeyes:

" Feed Your Faith and your fears will starve to death "

Unkown~

رابط هذا التعليق

الدكتورة أم أحمد مشاركة بتاريخ اليوم, 09:33

ممكن الرد على هذا السؤال بسؤال عكسه

ما هو الدليل على أن استعمال الحاسوب أوتصفحة عندما ينتهي الموظف من عمله حلال ؟؟؟

القاعده الفقهيه بتقول من لم يرد فيه نص بتحرميه فهو حلال

عموما أنا لست أهلا للفتيا وبإمكانك البحث عن مشروعية ذلك من عدمه

والذي نفسي مطمئنة له أن استعمال أي شيء خاص بالعمل غير مشروع حتى لو كان شحن المحمول هذا لو العمل حكومي

ولكن لو العمل خاص وصاحب العمل يعلم فلا شيء المهم إلا يكون السكوت نتيجة حياء منه وهو يكره ذلك

والمقايس في ذلك هل إذا دخل صاحب العمل على موظف عنده وهو يقوم بشيء ما غير العمل المنوط به على الحاسوب هل يظل على ما هو عليه ولايجد حرجا في اضطلاع صاحب العمل عليه أم سيخفي ذلك، وكلٍ أدرى بنفسه

ثم هل كان ذلك أمرا موجود في العقد فالمؤمنين على شروطهم ؟؟

شوفى حضرتك راجل الاعمال مش هيقعد يشوف ده بيتصفح على النت او مش بيتصفح على النت المهم بالنسبه له ان الشغل يخلص او بمعنى اصح انت بتدخل له كام اخر السنه

بالنسبه للفتوى بتعت الامام بن عثيمين فهو يتحدث عن استعمال حاجات خاصه بالشغل لاغراض شخصيه يعنى لما واحد يستعمل تليفون الشغل لعمل مكالمات شخصيه

وده موضوع تانى خالص لكن لما يجيلى تليفون على الموبيل بتاعى وارد عليه يبقى حرام عليا !!!!!!

شكراً

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

انا مش عاوزه افتي بس عن نفسي لو بشتغل في شغل بيوفر النت استحرم ادخل النت منه لاستخدامي الشخصي ..

ببساطه الحديث بيقول (( والاثم ماحاك في صدرك وكرهت ان يطلع عليه الناس ))

يعني وكقاعده عامة فالفيصل بين الصح والغلط انك تقيسها انت بنفسك .. هل لو حد عرف الي انا بعمله ده هيبقى حاجه كويسه ولا حاجه الافضل اخبيها ؟

وبناء عليه فكل واحد يسأل نفسه هل لو صاحب الشغل او المدير او اي حد مسؤول هنا طب علي فجاه ولقيني في اللحظة دي قاعد بتصفح موقع يخصني ملوش علاقه بالشغل هل ده امر يبسطني ؟

هل لو في ايدي اختار انه يعرف او ميعرفش اختار ميعرفش ؟

في حالة كانت اجابتك انك متحبش حد من المسؤولين في شغلك يعرفوا انك بتدخل النت من الشغل يبقى الي بتعمله ده اثم ـ ومش عاوزه اقول حرام ـ

اما لو عادي عندهم وانت عارف ومتاكد انك ان صاحب الشغل مش هيمانع لانه عارف ظروف شغلك مثلا فيها وقت فراغ كتير او ماشابه يبقى خلاص مظنش فيها حاجه خاصه لو العملية مش هتكلف الشغل شيء والنت كده كده مشبوك فيه ..

وفي النهايه اتقوا الشبهات وده افضل وكل واحد يدخل من البيت بس ويحاول قدر امكانه يشغل نفسه بالشغل بشيء يعود بالنفع على الشغل نفسه ..

ده رايي المتواضع والي مقتنعه بيه ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

أنا عن نفسي بادخل من الشغل بس طبعا طول ما انا فاضي ومعنديش شغل وغالبا الصبح أول ما بروح المكتب باقعد أخلص اللي ورايا وبعد كده أبدأ أدخل عالنت وخصوصا أن الجهاز بتاعي متوصل بالنت DSL

ولأن مكتبي موقعه الإستراتيجي يقع بين مكاتب 3 مديرين إذا ففي حالة طلب أحدهم أي شغل فلزمن ولا بد أنفذه في الحال وإلا ............. ومش هنخلص بقى .

وطالما معندناش شغل بتلاقي كل اللي عنده نت في المشروع بتاعنا ( شغاااااااااااااااااااال يونيفيرسال ) اللي بيحمل أفلام واللي بيقرأ رسايل الإيميل واللي زي حلاتي منتديات حتى أوقات بنبعت للمديرين رسايل وأفلام جديده متحمله من النت وهما على علم بكده .

لكن للأمانه ولله الحمد الناس هنا قريبه من بعضها كأنها اسره رغم المشاكل اللي ممكن بتحصل من وقت للتاني بسبب الشغل .

ومن البيت عندي USB مودم من السعوديه للإتصالات شغال عليه طول ما حرمنا المصون مبتكلمش مامتها ( حماتي يعني )

وبخصوص الجمعه فأنا بأعتبره يوم للعائله أقضيه مع مرتي وعيالي علشان طول الأسبوع بيجي ايام مبيشفونيش كأني قاعد في فندق :ranting:

تحياتي :roseop:

تم تعديل بواسطة عاشق الترحال

قولوا لا إله إلا الله تفلحوا

إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

إضغط هنا لقراءة القرآن الكريم من المصحف الشريف

إضغط هنا لزيارة موقع رسول الله

إضغط هنا لعرض البث المباشر من المسجد الحرام

تردد قناة الرحمه الجديد على النايل سات التردد 10873 معدل الترميز 27500 رأسي 3\4

تردد قناة الرحمه الجديد على العرب سات التردد 12149 معدل الترميز 27500 أفقي 3\4

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      لو كانوا حلفوا ليا أني هركب أتوبيس 7 ساعات علشان أروح مرسى مطروح مكنتش هصدق.بسمع طول عمرى عن جمالها ومياهعرض المقال كاملاً
    • 0
      هذه الحكايات حكايات من وحى خيال الكاتب والرسام وليست لها أى علاقة بالواقع الجميل حكاية أب شايف المصلحة وعارعرض الصفحة
    • 8
      بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمة الله وبركاته طبعا الموضوع دا مهم جدا وخصوصا للناس اللى بتقع فيه وخصوصا برضه اللي خدموا فى الجيش كجندي بدون مقدمات كتير هندخل فى الموضوع بعض الناس بيكون بيخلص ورق سفر ويفاجىء بجواب استدعاء أو يكون نازل أجازة سعيدة ويفاجىء بشيخ الحارة جايب له جواب استدعاء ظريف ويقولك لازم تستلم ولو مستلمتش هبلغ عنك و .. محكمة الحل بسيط إن شاء الله كالتالي: أولا: افتح صدرك ، وجمد قلبك ومتخافش طالما انت على الله لا تبالي ، استلم الجواب وامضى أيوووووووون ا
    • 1
      السلام عليكم. .عندى حالة محتاج رأيكم فيها وياريت عن تجربة ان امكن...الموضوع زميل نزل بعربيته مصر خروج وعودة عادى لمدة شهرين حصلتله ظروف فى مصر منعته من الرجوع للسعودية و كل متعلقاته فى السعودية هيحاول يصرف حد يبعتهاله لمصر ..المشكلة فى العربية اللى معاه فى مصر هى على فكرة ملكه ومفيش عليها أقساط فى السعودية ولا حجوزات ولا اى مشاكل علشان محدش يظن ظن سيء...وضعها ايه بعد انتهاء الشهرين وهى لسه فى مصر يعنى لو اتمسك بيها ايه موقفها فى المرور المصرى..وايه رأيكم فى الآراء دى...يبلغ سرقة عنها ويبيعها خرد
    • 4
      السلام عليكم و رحمة الله أنا رئيس حسابات و فى مندوب معانا فى الشركة ناوى ينزل أجازة خروج و عودة وعليه قرض للبنك لكن القريبين منه عارفين انه مش راجع تانى س : هل فى مسئولية على الشركة تجاه البنك سألت موظف البنك : قال فى حالة هروب المندوب و عليه قرض يتم تعويض البنك من البنك المركزى فقط ..ولا مسئولية على الشركة بس كدة . سألتهم : طيب و الموظف الهارب مصيره أيه ... كان الرد مايدخلش المملكة إلا فى حالة تغيير الجواز و بعد فترة من ابلاغ كفيله بالهروب الكلام ده مش داخل دماغى .. أيه الصح .. ؟
  • أضف...