اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ماالدافع وراء هذا السلوك المقزز ؟!!

لولا

Recommended Posts

منذ فترة طويلة أصبحت تنتابنى حالات غضب عندما المح ما يُسمى الكتابة / الشخبطة على الجدران فى الشوراع

أصبحت ارى فى السلوك قُبح يزداد كلما فكرت الناس دى بتعمل كده ليه ؟؟؟؟؟؟

كنت اسكن فى منطقه سكنية جديده بجوار مشأة عسكرية قبل مايقرب العام قامت هذه المنشأة بتجديد كامل السور المحيط بها والذى تبلغ مساحته

عدة كيلوات ، الحقيقه كان تجديد رائع وتم الصرف عليه كثيرا ثم بعد فترة لم تتجاوز الشهرين فوجئت بكتابات فظيعه وتافهه على السور بكميات كبيرة !!

حتى اننى لاحظت ان ارقى شوراع جدة المسمى بشارع التحلية لم يسلم من الموضوع مؤخرا !

طب ليه ؟؟ مش فاهمة اللى بيعمل كده بيستفاد ايه ؟؟

طب هو الناس دى فاهمة ان ده اعتداء على ملكيات خاصه وانهم هيتحاسبوا عليه يوم القيامه ؟؟ ولا مش فى بالهم اساسا ؟؟

معليش سؤال عبيط بس ديما بيلح على تفكيرى .

قبل فترة كده كنا متجهين لطريق مكه بالعربية فوجئت بأن اللوحة الإرشادية الكبيره جدا الخاصه بالطرق السريعه وتكون فى وسط الطريق متشخبط عليها !

يعنى مجرد محاولة التفكير الشخص دوت وصل هناك ازاى للإرتفاع ده عشان يشخبط مستحيلة ؟؟

هى الناس دى مريضه نفسيا ؟؟ يعنى ده مرض نفسي ليه اسم ولا دى ناس مش متربيه وخلاص ؟؟!!

لولا

طائره ورقيه

رياح شديده

خيط قصير

الطائره ليست بين السماء ولا الأرض

..هذه انا!!

لولا

رابط هذا التعليق

للأسف هذه العادة الممقوتة موجودة في شتى بلدان العالم واعتقد انها تعكس حالات نفسية وضغوطات حياتية

:Zamalek: راية في البلكونه...

شاره عالعربية....

زملكاوي عيلتي كلها زملكاويه :dance:  

رابط هذا التعليق

انا لاحظت نفس الشيء لما كنت في السعودية برضو

اللي بيكتبوا على الجدران دول بيبقى الدافع بتاعهم هو هو لأي نوع تخريب آخر.

مش ضروري 'مرضى نفسيين' بالظبط لكن اكيد عدم ثبات نفسي

" Feed Your Faith and your fears will starve to death "

Unkown~

رابط هذا التعليق

اعتقد ده بيعبر عن احساس داخل هذا الشخص بأن ليس له اثر في الحياة

وانه ليس له بصمة تدل على وجوده واهميته في الدنيا

فبيعمل كده عشان يثبت انه وضع بصمته ( مسكينه الناس مش لاقيه هدف تعيش ليه )

وللأسف القبح الكثير اللي ملأ حياتنا في كل شئ لم يجعل هذا الانسان يشعر بالجرم الفادح فيما يفعله

ولتعدي المجتمع والاباء والجميع على الجميع

جعله يعتقد انه انسان غير مؤذي لغيره بشكل كبير ...

قال الله تعالى في حديث قدسي

( أنا عند ظن عبدي بي فليظن بي ما شاء........... )

نستطيع تغيير حياتنا بهذا الحديث من الان

مع الأخذ بالأسباب............

رابط هذا التعليق

أضف إلى ذلك ما يحدث في مصر مثلاً ..

لصق الإعلانات التجارية على الجدران .. ولصقها بشكل قبيح جداً ..

أيام الإنتخابات ..

لصق إعلانات الناخبين .. وبقاءها حتى بعد إنتهاء الإنتخابات لسنوات طويلة ..

كتابة الدعايات الإنتخابية على الجدران أيضاً ..

كتابة دعايات تجارية ..

وهذه عادات سيئة جداً ..

الحقيقة أنها موجودة في أماكن كثيرة من دول العالم ..

ولكنها تأخذ مشهد سلبي جداً لدينا خصوصاً مع إضافة عبارات بذيئة أو مسيئة

تشتهر تلك العادة في السعودية على نطاق واسع بين الشباب ..

لوجود ضغط نفسي عليهم بسبب الفراغ

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

(من أقوال المازني في كتب حصاد الهشيم)

رابط هذا التعليق

تصدقى يا لولا انا كمان باخد بالى من المووع ده وبيضايقنى برضو لانك تلاقى الأسوار نظيفة وهما بمنتهى اللامبالاة بيكتبوا عليها ويبهدلوها

طب هو انتى جيتى عالكتابة عالحيطة بس؟!!

وعلى فكرة فى كل مكان هتلاقي الموضوع ده...

طب تصدقى انا كنت ساكنة فى منطقة بعد جوزاى لو كنتى تسيبى فيها عربيتك برا الجراج كنتى تصحى مش هقولك تلاقيها اذاى

اختى جت عندى وكانت هتبات وللأسف سابت عربيتها برا الشارع وعادى ماحطيناش فى بالنا صحيت الصبح عشان تروح شغلها عادى لقت كل الاكسيسوريز متشالة من العربية ومجرحين العربية بمفاتيح ولا ماتعرفيش بأيه!!!

ولما استغربنا واضايقنا قالولنا انتوا اللى غلطانين فى حد يسيب عربيته برا فى منطقة ذى دى

وحاجة كمان كنت زمان اشوف بعينى والله ناس بتحفر بايديها فى كراسى الاوتوبيسات والمينى باصات ويشيلوا الاسفنج

طب قوليلى دول هياخدوا ايه من الاسفنج ده؟!!

وحاجة كمان برضو المقاعد اللى فى الشوارع اللى هى بتبقى عالمحطات دى دااااااااااايما تلاقى خشبة منها ناقصة ومتشالة بالايد

يعنى هو اللى خدها هتفرق معاه حته الخشبة دى

فعلا هما مرضى اجتماعيين نتيجة ضغط معين...

بس فعلا هى كلها اشياء مقززة على رأيك

احييكى يا لولا :roseop:

رابط هذا التعليق

على فكرة الكتابة على الحوائط منتشرة أيضاً في الغرب

كما نشاهد في الأفلام الأجنبية ..

البعض يشوه الحوائط بألوان اسبراي ( ألوان في علب مثل البيروسول ) و هي موجودة في كل مكان الآن

و البعض يرسم بها رسوم رائعة .. و يعتبره فن

و بالفعل لو تم الرسم بهدف تجميل الجدران فهو شيء جميل

و أضم أيضاً لهذا السلوك المقزز ..الحفر عل الأشجار و الأحجار في الاماكن الأثرية

و لا أفهم قيمة رسم قلب و سهم على شجرة جميلة عتيقة

أو على جدران معابد هامة ك معابد الأقصر .. أو أحجار الأهرامات

يبدو أنه مرض عالمي !!

ربنا آتنا في الدنيا حسنة .. و في الآخرة حسنة .. و قنا عذاب النار

.. يا رب ..

احفظ مصر و المصريين

رابط هذا التعليق

للأسف هذه العادة الممقوتة موجودة في شتى بلدان العالم واعتقد انها تعكس حالات نفسية وضغوطات حياتية

فعلا اخى الكريم هى موجوده فى بلدان كثيرة فعلا وتختلف اشكالها فى الدول العربية عن الغربية ..

فى دولنا العريية عندما تنظر لهذه الشخبطات على الجدران والأسوار واللوحات الإعلانية تؤقن تماما ان ما تراه وتقرأه عينيك لا يصدر الا من انسان مريض نفسي !!

بينما فى الغرب غالبا تتأمل الرسومات والوان الكتابة وجمال الخطوط فتعرف ان هؤلاء اشخاص ربما يحتاجون اكثر للتوجيه لإستخدام وتفريغ هذه الموهبة بشكل صحيح .

وكما ذكر الفاضل أسد تتجلى فى مصر هذه الظاهرة بشكل كبير فى تخريب الإعلانات والكتابه عليها فى الشوراع وخاصه اعلانات الإنتخابات وما يُكتب عليها من الفاظ بذيئة احيانا .

لكنى لا ارى فى من يفعل ذلك مجرد شخص مضغوط فى حياته او يمر بأزمة لكنه خلل رهيب فى الإدراك وغياب للضمير والخوف من الله ..

تحياتى لحضرتك ..

لولا

طائره ورقيه

رياح شديده

خيط قصير

..هذه انا!!

لولا

رابط هذا التعليق

عاوزة اقول حاجة تانى

هو احنا مش عدنا ناس بيبقوا عندهم موهبة الرسم والفن ومش لاقيين يعرضوا فين او يعملوا ايه

طب ليه مانعملش ذى مابيعملوا برا...فى النمسا مثلا ولا فى انجلترا تحديدا لندن

خلوا الشباب يرسموا على عربات القطار بدل مايشخبطوا عالحيط

واهو اللى عنده كبت يطلعه فى حاجة مفيدة

طب ليه مانجملش شكل قطاراتنا...والله لو جبنا الشباب خريجين الكليات ذى فنون جميلة وتطبيقية وقولنالهم جملوا القطارات او الباصات المختلفة

وخليناها على شكل مشاريع وبأجور رمزية او حتى من غير احر خالص....اعتقد والله هنبقى عملنا حاجة حلوة وشغلنا طاقات معطلة

واهم يحسوا انهم عملوا حاجة لبلدهم...بس فين التفكير

بصوا القطارات فى النمسا بقت شكلها ايه لما خلوا الشباب يعملوا معارضهم عليها

وغيرها كتير من الاشكال طبعا

مش بدل التخريب نوجه عقولهم لحاجة مفيدة؟؟

رابط هذا التعليق

انا اكتر حاجة بتعصبنى هى المترو

يعنى لو عوزة تعرفى اتجاة المحطات وهتنزلى فين تلاقى اللاصق اللى محطوط فوق الباب مجرحينة علشان ميبانش

طيب دة تسمية اية؟

رابط هذا التعليق

انا اكتر حاجة بتعصبنى هى المترو

يعنى لو عوزة تعرفى اتجاة المحطات وهتنزلى فين تلاقى اللاصق اللى محطوط فوق الباب مجرحينة علشان ميبانش

طيب دة تسمية اية؟

انا عن نفسي بسميه "قلة ادب " !!

آه والله .. ناس معندهاش ريحة الدم ولا تعرف الأخلاق من اساسه :roseop:

لولا

طائره ورقيه

رياح شديده

خيط قصير

..هذه انا!!

لولا

رابط هذا التعليق

اختى جت عندى وكانت هتبات وللأسف سابت عربيتها برا الشارع وعادى ماحطيناش فى بالنا صحيت الصبح عشان تروح شغلها عادى لقت كل الاكسيسوريز متشالة من العربية ومجرحين العربية بمفاتيح ولا ماتعرفيش بأيه!!!

ولما استغربنا واضايقنا قالولنا انتوا اللى غلطانين فى حد يسيب عربيته برا فى منطقة ذى دى

وحاجة كمان كنت زمان اشوف بعينى والله ناس بتحفر بايديها فى كراسى الاوتوبيسات والمينى باصات ويشيلوا الاسفنج

وحاجة كمان برضو المقاعد اللى فى الشوارع اللى هى بتبقى عالمحطات دى دااااااااااايما تلاقى خشبة منها ناقصة ومتشالة بالايد

ياخبر .. تصدقى فعلا انتى لفتى نظرى كمان لحاجات اسخن من الشخبطه على الحيطان كانت تايهه عنى يمكن لأنى الى قصادى هنا هو الشخبطه

والتشويه وبتحسسنى بالغضب ، لكن اللى بتقولى عليه دوت مش عارفه لو بشوفه ممكن يحصلى ايه ؟!!!! mfb:

ضغط ايه بس يا فتفوته يا حبيبتى ؟؟ دى ناس فاتت الضغط من زمااااااااااااااااااااااااان ودخلو مرحلة عدوانية ورغبة فى "التدمير " مش " التنفيس "

دول اصبحوا ديناميت قابل للإنفجار فعلا !!

يعنى فعلا شخص يخلع خشبه من كرسى فى مكان عام ليييييييييييييييييه ؟؟ ليييييييييييييييه بجد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

يبوظ كراسي بيستفاد منها مليون شخص غيره ليييييييييييييييييييييييييه ؟؟ ليييييييييييييييييييييه ؟؟

الناس دى مفروض تتمسك على فكره .. مفروض يبقى فى قانون واضح وصاااااااااااااارم ان اى حد يتم التبليغ عنه انه قام بتخريب او تشويه ملكيه عامه او خاصه

يتحبس ويدفع غرامه .. وكمان ياريت يكشفوا كده يشوفوه سليم عقليا ولا ظروفه ايه !!

هى الظواهر دى كانت موجوده فى مصر فى الستينات والسبعينات يا جماعه ؟؟ ولا دى ابتدت بعد المرحلة الإنتقاليه للشعب لعهد السعادة والرخاء ؟؟ :roseop:

تحياتى يا فتفوته :roseop:

لولا

طائره ورقيه

رياح شديده

خيط قصير

..هذه انا!!

لولا

رابط هذا التعليق

ياخبر .. تصدقى فعلا انتى لفتى نظرى كمان لحاجات اسخن من الشخبطه على الحيطان كانت تايهه عنى يمكن لأنى الى قصادى هنا هو الشخبطه

والتشويه وبتحسسنى بالغضب ، لكن اللى بتقولى عليه دوت مش عارفه لو بشوفه ممكن يحصلى ايه ؟!!!! mfb:

ضغط ايه بس يا فتفوته يا حبيبتى ؟؟ دى ناس فاتت الضغط من زمااااااااااااااااااااااااان ودخلو مرحلة عدوانية ورغبة فى "التدمير " مش " التنفيس "

يعنى فعلا شخص يخلع خشبه من كرسى فى مكان عام ليييييييييييييييييه ؟؟ ليييييييييييييييه بجد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

يبوظ كراسي بيستفاد منها مليون شخص غيره ليييييييييييييييييييييييييه ؟؟ ليييييييييييييييييييييه ؟؟

الناس دى مفروض تتمسك على فكره .. مفروض يبقى فى قانون واضح وصاااااااااااااارم ان اى حد يتم التبليغ عنه انه قام بتخريب او تشويه ملكيه عامه او خاصه

هى الظواهر دى كانت موجوده فى مصر فى الستينات والسبعينات يا جماعه ؟؟ ولا دى ابتدت بعد المرحلة الإنتقاليه للشعب لعهد السعادة والرخاء ؟؟ :roseop:

تحياتى يا فتفوته mfb:

لولا

يا لولا يا حبيبتى انا عشت فى العشوائيات دى سنة بحالها والله شوفت العجب

تخيلى لو ركنتى ادام باب حد وبيبقى عالشارع برا تصحى تلاقى عربيتك مشوهة وبيعملوا ذى هنا بالضبط وبأى حاجة فى الكاوتش علطول

وتلاقى الفرد كلها نايمة عشان يحرموكى

انتى بتقولى عدوانية لا ابعد بكتير ده غللللللل

وفعلا هو ضغط يا لولا عاوزة ايه من واحد مش لاقى حق الجزمة ولامؤاخذة وفجأة يلاقى واحدة بتركن عربيتها وهو قاعد عالقهوة ونازلة منها

ومع ذلك هو لاقى حق سيجارة البانجو اللى بيشربها عالقهوة سورى يعنى

انا شوفت الحاجات دى بعينى....ناس مش عاوزة تشتغل وبس تسرق عشان السجارة بتاعة بالليل

عاوزاهم يعملوا ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ياريت تردى

اختى جالها ذهول وقعدت تعيط وبعدها بقت تجيلى بتاكسى :happy:

لا ولما بنتكلم ادام اخو جوزى قالها انتى الغلطانة وده كان رأية هو والميكانيكى

اقسم بالله انا شوفت بعينى منظر لن انساه واحد واقف ادام صناديق الزبالة اللى هى الكبيرة دى بيفك المفصلات بتاعتها وكنا راجعين متأخر فى رمضان قرب الفجر فى نفس المنطقة دى

وبعدها الحى بطل يحط الصناديق عشان اتفكت واتسرقت

وبقت تسيب الناس ترمى الزبالة برا وفى الشتا الهوا يقعد يودى ويجيب فى اكياس الزبالة وطبعا بتفضى فى الشارع

قوووووووووووم ايه تصحى الصبح تلاقى الشوارع المتفرعة من الشارع الرئيسى مليان اكياس فاضية.....هى ايه بقى الاكياس الفاضية دى؟؟؟؟؟؟ اكياس الزبالة يا حبيبتى والله

شفتى التخريب بيوصلنا لايه؟؟

ده فيه موقف تكاتك جمع توك توك يعنى مكان كده ذى جراج لتو توك كل يوم كانوا يلاقوا توك توك مسروق منه حاجة واهو جراج وليه حارس

طب التوك توك الغلبان ده بيتسرق ما بالك بقى العربية؟؟؟؟؟؟؟

اقول ايه تانى

انتى فتحتى علينا فتحة ليه؟؟ خلينا ساكتين :roseop:

رابط هذا التعليق

تحياتى يا فتفوته mfb:

لولا

يا لولا يا حبيبتى انا عشت فى العشوائيات دى سنة بحالها والله شوفت العجب

تخيلى لو ركنتى ادام باب حد وبيبقى عالشارع برا تصحى تلاقى عربيتك مشوهة وبيعملوا ذى هنا بالضبط وبأى حاجة فى الكاوتش علطول

وتلاقى الفرد كلها نايمة عشان يحرموكى

انتى بتقولى عدوانية لا ابعد بكتير ده غللللللل

وفعلا هو ضغط يا لولا عاوزة ايه من واحد مش لاقى حق الجزمة ولامؤاخذة وفجأة يلاقى واحدة بتركن عربيتها وهو قاعد عالقهوة ونازلة منها

ومع ذلك هو لاقى حق سيجارة البانجو اللى بيشربها عالقهوة سورى يعنى

انا شوفت الحاجات دى بعينى....ناس مش عاوزة تشتغل وبس تسرق عشان السجارة بتاعة بالليل

عاوزاهم يعملوا ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ياريت تردى

اختى جالها ذهول وقعدت تعيط وبعدها بقت تجيلى بتاكسى :happy:

لا ولما بنتكلم ادام اخو جوزى قالها انتى الغلطانة وده كان رأية هو والميكانيكى

اقسم بالله انا شوفت بعينى منظر لن انساه واحد واقف ادام صناديق الزبالة اللى هى الكبيرة دى بيفك المفصلات بتاعتها وكنا راجعين متأخر فى رمضان قرب الفجر فى نفس المنطقة دى

وبعدها الحى بطل يحط الصناديق عشان اتفكت واتسرقت

وبقت تسيب الناس ترمى الزبالة برا وفى الشتا الهوا يقعد يودى ويجيب فى اكياس الزبالة وطبعا بتفضى فى الشارع

قوووووووووووم ايه تصحى الصبح تلاقى الشوارع المتفرعة من الشارع الرئيسى مليان اكياس فاضية.....هى ايه بقى الاكياس الفاضية دى؟؟؟؟؟؟ اكياس الزبالة يا حبيبتى والله

شفتى التخريب بيوصلنا لايه؟؟

ده فيه موقف تكاتك جمع توك توك يعنى مكان كده ذى جراج لتو توك كل يوم كانوا يلاقوا توك توك مسروق منه حاجة واهو جراج وليه حارس

طب التوك توك الغلبان ده بيتسرق ما بالك بقى العربية؟؟؟؟؟؟؟

اقول ايه تانى

انتى فتحتى علينا فتحة ليه؟؟ خلينا ساكتين :roseop:

تصدقى بالله انا جالى اكتئاااااااااااااب .. شخبطة ايه بس اللى بتنرفزنى بعد اللى بتقوليه .. طب ياريت يشخبطوا احسن من الغللللل والإجرام دوت .

خديتنى لمنطقه تانيه الله يسامحك يا فوتفوت ..

لاحول ولا قوة الا بالله ..

والناس لسه واقفه فى مظاهرات تطلب زيادة رواتب قيمتها ميه جنيه !!

السلم فعلا لازم يتغسل من فووووووووووووق ..

لما البنى آدم يعيش فى بلد ارخص حاجه فيها البنى آدم حتبقى الإفرازات ايه ؟!

مش بقولك خدتينى لهناك ليه بس .

لولا

طائره ورقيه

رياح شديده

خيط قصير

..هذه انا!!

لولا

رابط هذا التعليق

والله انا برضو قولت لولا هيجيلها اكتئاب يا عينى mfb:

خلاص مش هتكلم مع انى كنت عاوزا اقول كتير :roseop:

خدى الوردة دى :roseop:

تم تعديل بواسطة fatfouta
رابط هذا التعليق

عموما تعليقي البسيط هذا يحدث ف الاماكن اللي سكانها بيشعروا بلفظ المجتمع لهم يعني حتى فامريكا والدولالتانية بيحصل لكن ف المناطق المنسية من الحكومة

حتى ف مصر بصوا كده هلتاقوا المناطق الراقيه مش كده الا لما زائر عشوائي بيجي

وانا اللي يهمني وكان مجنني هو موضوع المفتاح اللي تلاقي الواد ماشي كده عنده حقد اجتماعي ع العربيات

انا شوفت جدارية مرسومة ع كبوت عربية بي ام جديده لانج انا شوفت صاحبها واقف هيعيط والله راسم البيه بيت وشجرتين

وطبعا تليفونات ميناتل العيال بيشدوا السماعه طب هيعمل ايه بيها ولا حاجه تخريب " وده طبعا تاثير النشأة في مجتمع واطي"

وياما اتكلمت يابني غلط عيب كده لما تشوفي ده ف مصرنا العزيزة وتتكلمي ولا حد بيعبر فيكي تحسي ان البلد ده متسابة كده سداح مداح

غطيان بلاعات بتتسرق وكابلات تليفونات بتتسرق كل ده سلوكيات مقززة باختصار الناس حاسه انها مش بلدها فاقده الولاء والانتماء للوطن

بلاش نفتح كلام ف مواضيع يزعل واطلع ف الاخر انا وحش عشان نشاتي ف مكان وحش فبلبس نظارة سوداء بشوف بيها مصر

الحل انا قولته مليون مرة " السلم بيتمسح من فوق " والله العظيم نفسي الاقي حل لمسح السلم غير كده ياريت حد يقولي

هل ممكن نمسح السلم من تحت

ف انتظار الحل ساعتها نبقى نعرف ايه السبب ف هذا السلوك المقزز اللي شايفه ماشي جدا مع اللوحه الكاملة من زبالة ف الشارع وبيه يرمي الزباله من عربيته وهانم ترميها من البلكونة يعني جدارية رائعه بفضل الحكومة البهية

رابط هذا التعليق

عموما تعليقي البسيط هذا يحدث ف الاماكن اللي سكانها بيشعروا بلفظ المجتمع لهم يعني حتى فامريكا والدولالتانية بيحصل لكن ف المناطق المنسية من الحكومة

حتى ف مصر بصوا كده هلتاقوا المناطق الراقيه مش كده الا لما زائر عشوائي بيجي

وانا اللي يهمني وكان مجنني هو موضوع المفتاح اللي تلاقي الواد ماشي كده عنده حقد اجتماعي ع العربيات

انا شوفت جدارية مرسومة ع كبوت عربية بي ام جديده لانج انا شوفت صاحبها واقف هيعيط والله راسم البيه بيت وشجرتين

وطبعا تليفونات ميناتل العيال بيشدوا السماعه طب هيعمل ايه بيها ولا حاجه تخريب " وده طبعا تاثير النشأة في مجتمع واطي"

وياما اتكلمت يابني غلط عيب كده لما تشوفي ده ف مصرنا العزيزة وتتكلمي ولا حد بيعبر فيكي تحسي ان البلد ده متسابة كده سداح مداح

غطيان بلاعات بتتسرق وكابلات تليفونات بتتسرق كل ده سلوكيات مقززة باختصار الناس حاسه انها مش بلدها فاقده الولاء والانتماء للوطن

بلاش نفتح كلام ف مواضيع يزعل واطلع ف الاخر انا وحش عشان نشاتي ف مكان وحش فبلبس نظارة سوداء بشوف بيها مصر

الحل انا قولته مليون مرة " السلم بيتمسح من فوق " والله العظيم نفسي الاقي حل لمسح السلم غير كده ياريت حد يقولي

هل ممكن نمسح السلم من تحت

ف انتظار الحل ساعتها نبقى نعرف ايه السبب ف هذا السلوك المقزز اللي شايفه ماشي جدا مع اللوحه الكاملة من زبالة ف الشارع وبيه يرمي الزباله من عربيته وهانم ترميها من البلكونة يعني جدارية رائعه بفضل الحكومة البهية

لو سمحت يا استاذ هيرو السلم لازم يتغسل من فووووووق ..المسح مش هيجيب نتيجه :roseop:

بس مش معاك ان التصرفات المقززة هى لناس معندهاش انتماء للوطن .. دى ناس معندهاش انتماء لأى شيء من اساسه..

ناس مريضه وحاقده وعندها انحرافات نفسيه اكيد .

لولا

طائره ورقيه

رياح شديده

خيط قصير

..هذه انا!!

لولا

رابط هذا التعليق

و أضم أيضاً لهذا السلوك المقزز ..الحفر عل الأشجار و الأحجار في الاماكن الأثرية

و لا أفهم قيمة رسم قلب و سهم على شجرة جميلة عتيقة

أو على جدران معابد هامة ك معابد الأقصر .. أو أحجار الأهرامات

يبدو أنه مرض عالمي !!

قيمة رسم قلب وسهم على شجرة او جدران معبد ..

تعرفى انا مش عارفه ليه فى الإعلام مفيش اعلانات تتكلم عن المواضيع دى ؟؟

ده جهل وسطحية بجد ومحتاج توعية .. يعنى موضوع الشجر ده ناس كتير بتعمله وكأنه حاجه لطيفه ورومانسيه !!

المصلحة الخاصه بتعلى على المصلحة العامة ! ده فكر بقت الحياة ماشيه بيه يا لونا ..

كتير ببقى مش عارفه ساعات البث الفضائى الرهيبه دى كلها فى مختلف القنوات فيها ايه لما بتبقى مخصصه اوقات للتوعية

اوقات لحاجات مفيدة وتنمى احساس ايجابى عند الإنسان بدل السوااااااد فى سواااااااااااد فى سواااااااااااد اللى مالى كل البرامج..

بس للأسف الشحن السلبى هو اللى شغال والجهل كل يوم بيزيد .

تحياتى ليكى :roseop:

لولا

طائره ورقيه

رياح شديده

خيط قصير

..هذه انا!!

لولا

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...