اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

خمسه فتوى واتوصى


عنبو

Recommended Posts

اولاً السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا بقالى يمكن شهر بفكر فى الموضوع ده وكل لما اقول هكتبه انشغل فى الشغل بس انهارده قولت لازم اكتبه واشوف رأى الناس ونتحاور مع بعض

الموضوع ده بيتكلم عن منظومه كامله متكامله من الفساد والعشوائيه

طيب ايه الموضوع

الموضوع ببساطه هو التجرأ على الفتوى

طول عمرى نفسى أسأل اى شيخ عن فتوى ويرد يقولى الله اعلم او استنى هبحثلك فى الموضوع

طول عمرى نفسى أسأل شيخ عن فتوى ويدنى الفتوى كأنها بحث علشان اعرف هو ليه افتى بكذا

ولكى اكون محق انا شفت مره واحده دكتور فى الازهر وكان استاذ فى الفقه المقارن هو اللى بيعمل كده

نيجى بقى للمشايخ اساساً

كنت مره بناقش واحد صاحبى فى موضوع هل المشايخ مؤهل انه يكون شيخ وكان ردى عليا انهم طبعاً مؤهلين وانهم بحر علم والكلام

الكبير اللى بيتردد وكأنها اسطوانه مشروخه

قولت له طيب انا هعرف ازاى انه مؤهل ؟

مردش قولت له علشان ابسط لك الموضوع

قولته فلان الفلانى وسميت ليه واحد هو عارفه وانا عارفه الشخص ده بيشتغل مساعد طبيب بقاله عشر سنين

والكل بيشهد له بالكفأه كمساعد طبيب قولت له ينفع تخليه يعملك عمليه جراحيه وشوف هو حضر كام عمليه جراحيه

وكان رده عليا انت اهبل يابنى عمليه جراحيه ايه اللى يعملها فلان ده لا ياعم مينفعش لازم يكون طبيب ويكون حاصل

كمان على الدكتوراه ويكون له ابحاث هو الموضوع سهل قولت له سبحان الله

طيب ليه مش بتنفذ ده فى الدين تعالى نقيس الموضوع ده على الدين

قالى لا الدين يختلف تماماً

قولت له طبعاً الدين يختلف الدين اهم واكبر مليون مره من مجرد عمليه جراحيه

قولت له انا عاوز اى واحد هيطلع يتكلم فى الدين لازم يكون مؤهل علمياً ودراس تعليم اكاديمى وبرنامج معين

واسلوب معين علشان اضمن فى الاخر ان الناتج النهائى بتاع البرنامج ده هيطلع لى شيخ اثق فيه

مش تيجبلى واحد راح قرا له كتابين وحضر له درسين وفى الاخر يقول اناعالم

ليه منهتمش بالدين زى لما نهتم بالسؤال على مؤهلات الطبيب او المهندس .......الخ

المقصود من كلامى انا عاوز منظومه متكامله مدروسه وممنهجه لكى تطلع لى فى الاخر عالم دين فى تخصص معين

ويكون نظام الدراسه اكاديميه علشان اضمن ان الشخص ده مؤهل ان يتكلم باسم الدين

طيب واحد ممكن يقولى طيب الازهر فيه كده

هقوله الازهر فيه مشكله كبيره قوى ودى انا لمستها على ارض الواقع

الكليات الدينيه فى الازهر اللى المفروض اساساً اساس الازهر

بتاخد من مجموع ضعيف جداً ولكم ان تتخليوا انى لى اصحاب حاصلين على ليسانس الدراسات الاسلاميه ومبيعرفوش يقرأوا

الى جانب كمان فيه مشكله ان لما الكليات المهمه دى اللى هي الكليات الدينيه تاخد من مجموع ضعيف

فده دليل ان الطالب اساسا اللى فيها مش بتاع تعليم اساساً او بمعنى اصح فهمه على قده فى الناحيه العلميه

فكيف ننتظر منه انه يجتهد فى مسأله من المسائل او يدفع شبه عن الاسلام وذلك الامر الذى يتطلب مجهود علمى وعقلى فى نفس الوقت ده

علشان كده انا اتمنى اللى يجى اليوم اللى اشوف فيه الكليات الدينيه مبتخدش الا الطلاب المتوفقين فقط لا غير ويكن ليها حد ادنى للقبول مثل الكليات العلميه

الموضوع فى نقاط

1- التجرأ على الفتوى من اى واحد

2- التسرع فى الافتاء بدون اخذ وقت لدراسة المسأله ومعرف الجوانب المحيطه بالموضوع

3- لابد من وجود منظومه متكامله للتعليم الدينى

4- ضعف طلاب الكليات الدينيه فى الازهر

تحياتى

عنبو

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق
شارك

حسب ما فهمت من المداخلة إن المشكلة يا باشمهندس عنبو هي إن الكليات الدينية بتاخذ مجموع ضعيف ... طيب وهو من امتى مجموع الثانوية كان له علاقة بذكاء الطالب أو استعداده للتحصيل.

وبعدين يا سيدي ما كلية الحقوق بتاخذ أقل مجموع وبتطلع لنا مستشاريين وقضاة ومحاميين وكلية الزراعة بتاخذ مجموع تعبان وبلدنا قايمه على الزراعة (أو ده اللي المفروض يحصل) وكلية الشرطة والكليات العسكرية بتاخذ من خمسين في الميه وبتخرج ظباط مسؤولين عن أمن الوطن وسلامته.

فالمشكلة مش مقصورة على الأزهر أو الكليات الدينية علشان بس ماحدش يطلع لنا بفكرة المؤامرة ... منظومة التعليم كلها تحتاج إعادة نظر لأنه حتى معظم طلبة ما يسمى بكليات القمة بيبقوا متخرجين منها مش عارفين حاجه عن مجالهم.

بس لفت نظري عبارة قلتها

علشان اضمن ان الشخص ده مؤهل ان يتكلم باسم الدين

مافيش حد يقدر يتكلم بإسم الدين إلا إذا كان نبي بينزل عليه الوحي ... كل مجتهد بيفتي برأيه في القضية المعروضة عليه حسب فهمه وتفسيره لأصول الدين.

زي بالظبط ما إن مافيش دكتور بيتكلم بإسم الطب أو مهندس بيتكلم بإسم الهندسة ... كل دول آراءهم استشارية وليست قطعية أو ملزمة إلا بقدر ما يفوض لهم صاحب الشأن من صلاحيات.

تم تعديل بواسطة أحمد سيف

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق
شارك

حسب ما فهمت من المداخلة إن المشكلة يا باشمهندس عنبو هي إن الكليات الدينية بتاخذ مجموع ضعيف ... طيب وهو من امتى مجموع الثانوية كان له علاقة بذكاء الطالب أو استعداده للتحصيل.

وبعدين يا سيدي ما كلية الحقوق بتاخذ أقل مجموع وبتطلع لنا مستشاريين وقضاة ومحاميين وكلية الزراعة بتاخذ مجموع تعبان وبلدنا قايمه على الزراعة (أو ده اللي المفروض يحصل) وكلية الشرطة والكليات العسكرية بتاخذ من خمسين في الميه وبتخرج ظباط مسؤولين عن أمن الوطن وسلامته.

فالمشكلة مش مقصورة على الأزهر أو الكليات الدينية علشان بس ماحدش يطلع لنا بفكرة المؤامرة ... منظومة التعليم كلها تحتاج إعادة نظر لأنه حتى معظم طلبة ما يسمى بكليات القمة بيبقوا متخرجين منها مش عارفين حاجه عن مجالهم.

اخي الفاضل

معك حق فيما تقول

اضف ان اللي بيجيب مجموع كويس بيفضل الكليات القمه

وبالتالي الكليات الدينيه مش بتلاقي الا اللي جايبين مجموع ضعيف

ماالحكومه نجحت انها تهمش دور الدين

عايزين الناس تطلع في الاخر ايه ؟؟؟؟؟

تحياتي

مهندس ابو يوسف

رابط هذا التعليق
شارك

أهلا عنبو..

العلم ليس حكراً على الأزهر فقط ، كما أنه ليس حكراً على المعاهد الدينية

رأيت بعيني في السعودية علماء كبار لم يدرسوا في أي كليات.. ويحضر في دروسهم في المساجد دكاترة في الجامعات الأكاديمية !!

لكن في نقطة أخرى غاية الأهمية، وهي إن من شروط المفتي أن يكون تقياً ورعاً، فلا يكفي العلم فقط،بل لابد معه من التقوى والورع

وللأسف كثير من علماء الأزهر في العهد المبارك (نسبة إلى الرئيس اللي متبّت في الكرسي) ممن تولوا المناصب، لا يُعرف عنهم ورع .. (وإن كان مجمع على علمهم)

فأنا عن نفسي لا آمن أن أستفتي مثلاً رجلا يدعي بأن النقاب بدعة وبأن ربا البنوك حلال و..... إلى آخر الطوامّ المعروفة.. ولو كان شيخ مشايخ الأزهر

ومــَنْ أَحْســــَنُ مِــنَ اللـَّـــــــهِ حُـكْــــمًا لِقـــــَوْمٍ يُوقِـنــــــــــُونَ

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق
شارك

أهلا عنبو..

العلم ليس حكراً على الأزهر فقط ، كما أنه ليس حكراً على المعاهد الدينية

رأيت بعيني في السعودية علماء كبار لم يدرسوا في أي كليات.. ويحضر في دروسهم في المساجد دكاترة في الجامعات الأكاديمية !!

لكن في نقطة أخرى غاية الأهمية، وهي إن من شروط المفتي أن يكون تقياً ورعاً، فلا يكفي العلم فقط،بل لابد معه من التقوى والورع

وللأسف كثير من علماء الأزهر في العهد المبارك (نسبة إلى الرئيس اللي متبّت في الكرسي) ممن تولوا المناصب، لا يُعرف عنهم ورع .. (وإن كان مجمع على علمهم)

فأنا عن نفسي لا آمن أن أستفتي مثلاً رجلا يدعي بأن النقاب بدعة وبأن ربا البنوك حلال و..... إلى آخر الطوامّ المعروفة.. ولو كان شيخ مشايخ الأزهر

أهلا بالاستاذ سهل جدا ... والله والحبايب كلهم اتجمعوا النهارده

أنا عاوز أسألك في ما تفضلت به ... حسبما فهمت أن من معاييرك للاعتراف بجدارة شيخ معين بالإفتاء أن تكون فتواه موافقة مع ما تؤمن أنه الحكم الديني الصحيح ... وقد ضربت امثلة على ذلك

ولكن من جانب آخر فإنه لكي يكون الحكم الديني صحيحا فإنه لابد أن يصدر عن شيخ موثوق

وهنا ندخل في حلقة مفرغة ... نحكم على الشيخ من خلال فتاويه ونحكم على الفتاوى من خلال الشيوخ الذين يقولونها

يعني مثلا لو استقر في قناعة شخص أن النقاب فرض مثلا ... فإنه لن يقبل الفتوى سوى من شيخ يقول بفرضية النقاب ... وطبعا هذا الشيخ لن يفعل شيئا سوى تأكيد القناعة الموجودة أساسا عند ذلك الشخص (وعلى فكره المثال ده بالتحديد حقيقي وحدث مع فرد من عائلتي).

ألن يوصلنا ذلك الى نقطة تكون فيها القناعات والأهواء الشخصية هي المحدد الاساسي للدين الذي نتبعه ... وكيف نخرج من هذه الحلقة المفرغة؟

أتمنى أن تكون النقطة قد وصلت.

تم تعديل بواسطة أحمد سيف

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق
شارك

أهلا عنبو..

العلم ليس حكراً على الأزهر فقط ، كما أنه ليس حكراً على المعاهد الدينية

رأيت بعيني في السعودية علماء كبار لم يدرسوا في أي كليات.. ويحضر في دروسهم في المساجد دكاترة في الجامعات الأكاديمية !!

لكن في نقطة أخرى غاية الأهمية، وهي إن من شروط المفتي أن يكون تقياً ورعاً، فلا يكفي العلم فقط،بل لابد معه من التقوى والورع

وللأسف كثير من علماء الأزهر في العهد المبارك (نسبة إلى الرئيس اللي متبّت في الكرسي) ممن تولوا المناصب، لا يُعرف عنهم ورع .. (وإن كان مجمع على علمهم)

فأنا عن نفسي لا آمن أن أستفتي مثلاً رجلا يدعي بأن النقاب بدعة وبأن ربا البنوك حلال و..... إلى آخر الطوامّ المعروفة.. ولو كان شيخ مشايخ الأزهر

أهلا بالاستاذ سهل جدا ... والله والحبايب كلهم اتجمعوا النهارده

أنا عاوز أسألك في ما تفضلت به ... حسبما فهمت أن من معاييرك للاعتراف بجدارة شيخ معين بالإفتاء أن تكون فتواه موافقة مع ما تؤمن أنه الحكم الديني الصحيح ... وقد ضربت امثلة على ذلك

ولكن من جانب آخر فإنه لكي يكون الحكم الديني صحيحا فإنه لابد أن يصدر عن شيخ موثوق

وهنا ندخل في حلقة مفرغة ... نحكم على الشيخ من خلال فتاويه ونحكم على الفتاوى من خلال الشيوخ الذين يقولونها

يعني مثلا لو استقر في قناعة شخص أن النقاب فرض مثلا ... فإنه لن يقبل الفتوى سوى من شيخ يقول بفرضية النقاب ... وطبعا هذا الشيخ لن يفعل شيئا سوى تأكيد القناعة الموجودة أساسا عند ذلك الشخص (وعلى فكره المثال ده بالتحديد حقيقي وحدث مع فرد من عائلتي).

ألن يوصلنا ذلك الى نقطة تكون فيها القناعات والأهواء الشخصية هي المحدد الاساسي للدين الذي نتبعه ... وكيف نخرج من هذه الحلقة المفرغة؟

أتمنى أن تكون النقطة قد وصلت.

أهلا دكتور أحمد

توضيح: المثالين اللي ضربتهم مسائل من المفترض أنها من المعلوم من الدين بالضرورة

أعني أن بدعية النقاب (بمعنى أن من ترتدي النقاب تكون مبتدعة وآثمة) لم يقل بها أحد على مدار التاريخ الإسلامي

كما أن تحليل فوائد البنوك الربوية لم يقل بها أحد -على حد علمي- قبل طنطاوي (شيخ الأزهر) ومن سار على دربه فيما بعد

فكان مقصدي أن إحداث آراء تخالف صريح الأدلة الشرعية والإجماعات المعروفة تجلعني لا أثق بمن يفتي بذلك.. وإن كان معه من الشهادات ما معه..

تحياتي :lol:

تم تعديل بواسطة سهل جدا

ومــَنْ أَحْســــَنُ مِــنَ اللـَّـــــــهِ حُـكْــــمًا لِقـــــَوْمٍ يُوقِـنــــــــــُونَ

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق
شارك

كل لحظة إبطاء في نيل المعتدين جزاءهم ... خطوة نحو كفر المجتمع بالعدالة، ودرجة على سلم إيمانه بشريعة الغاب

رابط هذا التعليق
شارك

اولاً السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

هقوله الازهر فيه مشكله كبيره قوى ودى انا لمستها على ارض الواقع

الكليات الدينيه فى الازهر اللى المفروض اساساً اساس الازهر

بتاخد من مجموع ضعيف جداً ولكم ان تتخليوا انى لى اصحاب حاصلين على ليسانس الدراسات الاسلاميه ومبيعرفوش يقرأوا

الى جانب كمان فيه مشكله ان لما الكليات المهمه دى اللى هي الكليات الدينيه تاخد من مجموع ضعيف

4- ضعف طلاب الكليات الدينيه فى الازهر

تحياتى

عنبو

السلام عليكم

ألا ترى أخي الكريم أن المشكلة ليست مقتصرة على خريج الأزهر فقط ولكن المشكلة عامة في كل الخريجين

قل من يتفوق كذلك في الأزهر

هناك خريجو كليات أخرى أزهرية وغير أزهرية ضعاف جدا في تخصصاتهم وهذا ما أراه في الواقع

فالأزهر مثلا يستعين بخريجي كليات أخرى لم يدرسوا في الأزهر للتدريس فيه ولا يكونون على المسنوى المطلوب

ولا أريد ان أضرب لك أمثلة فهي كثيرة

فالمجموع ليس هو السبب

ولكن الأزهري

درس العلوم الدينية والعربية مع حفظه للقرآن من الابتدائية حتى الجامعة

ففي الإعدادية درس التوحيد والفقه والتفسير والحديث والسيرة وكذلك في الثانوية

بالإضافة للعلوم العربية من كتب التراث

والمفروض ألا يتم الابتدائية إلا وقد حفظ القرآن كاملا

والقرآن كاملا لابد وأن يتمه في الكلية أيضا بواقع تسميع ربعه في كل سنة شفويا وتحريريا

المشكلة في كل

هي تحول الامتحانات إلى مسرحية هزلية

عموما لم يخل عصر من العصور منذ العصر الفاطمي إلا وكان للأزهر دوره المشرف في رفعة الدين واللغة وكان له علماؤه الأجلاء وفقهاؤه بمؤلفاتهم وخطبهم ودروسهم

ولن تنتقد شيخا من شيوخه أخذ برأي غريب إلا وجدت العشرات والمئات ممن تثق برأيهم

الأزهر بخير

وهو وحده بيده الأمانة الآن

فلا تفقد الثقة في علمائه

فإنهم كانوا ومازالوا أهلا للثقة

تذكر العلماء الذين تحب أن تسمع لهم العلم الصحيح ستجدهم أزهريون في الغالب

الفوضى أتت من غير المتخصصين والأمثلة معروفة

وكان رده عليا انت اهبل يابنى عمليه جراحيه ايه اللى يعملها فلان ده لا ياعم مينفعش لازم يكون طبيب ويكون حاصل

كمان على الدكتوراه ويكون له ابحاث هو الموضوع سهل قولت له سبحان الله

الشيخ سيد طنطاوي رحمه كان عالما جليلا لولا أن الإعلام أظهر سيئاته وأضمر حسناته وقاموا عليه بحملات لا يتحملها بشر

وكذلك الشيخ أحمد الطيب وهو يسير على طريق الإصلاح وله أراؤه التي لا يظهرها الإعلام وإنما يريد التصيد فقط

ولا يستطع هذا الإعلام أن ينقص من قدر كبير آخر له القداسة والمناعة في ديانة أخرى وإن كانت آراؤه فيها ما فيها

شكرا

تم تعديل بواسطة tarek hassan

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

 

رابط هذا التعليق
شارك

أهلا عنبو..

العلم ليس حكراً على الأزهر فقط ، كما أنه ليس حكراً على المعاهد الدينية

رأيت بعيني في السعودية علماء كبار لم يدرسوا في أي كليات.. ويحضر في دروسهم في المساجد دكاترة في الجامعات الأكاديمية !!

لكن في نقطة أخرى غاية الأهمية، وهي إن من شروط المفتي أن يكون تقياً ورعاً، فلا يكفي العلم فقط،بل لابد معه من التقوى والورع

وللأسف كثير من علماء الأزهر في العهد المبارك (نسبة إلى الرئيس اللي متبّت في الكرسي) ممن تولوا المناصب، لا يُعرف عنهم ورع .. (وإن كان مجمع على علمهم)

فأنا عن نفسي لا آمن أن أستفتي مثلاً رجلا يدعي بأن النقاب بدعة وبأن ربا البنوك حلال و..... إلى آخر الطوامّ المعروفة.. ولو كان شيخ مشايخ الأزهر

أهلا بالاستاذ سهل جدا ... والله والحبايب كلهم اتجمعوا النهارده

أنا عاوز أسألك في ما تفضلت به ... حسبما فهمت أن من معاييرك للاعتراف بجدارة شيخ معين بالإفتاء أن تكون فتواه موافقة مع ما تؤمن أنه الحكم الديني الصحيح ... وقد ضربت امثلة على ذلك

ولكن من جانب آخر فإنه لكي يكون الحكم الديني صحيحا فإنه لابد أن يصدر عن شيخ موثوق

وهنا ندخل في حلقة مفرغة ... نحكم على الشيخ من خلال فتاويه ونحكم على الفتاوى من خلال الشيوخ الذين يقولونها

يعني مثلا لو استقر في قناعة شخص أن النقاب فرض مثلا ... فإنه لن يقبل الفتوى سوى من شيخ يقول بفرضية النقاب ... وطبعا هذا الشيخ لن يفعل شيئا سوى تأكيد القناعة الموجودة أساسا عند ذلك الشخص (وعلى فكره المثال ده بالتحديد حقيقي وحدث مع فرد من عائلتي).

ألن يوصلنا ذلك الى نقطة تكون فيها القناعات والأهواء الشخصية هي المحدد الاساسي للدين الذي نتبعه ... وكيف نخرج من هذه الحلقة المفرغة؟

أتمنى أن تكون النقطة قد وصلت.

أهلا دكتور أحمد

توضيح: المثالين اللي ضربتهم مسائل من المفترض أنها من المعلوم من الدين بالضرورة

أعني أن بدعية النقاب (بمعنى أن من ترتدي النقاب تكون مبتدعة وآثمة) لم يقل بها أحد على مدار التاريخ الإسلامي

كما أن تحليل فوائد البنوك الربوية لم يقل بها أحد -على حد علمي- قبل طنطاوي (شيخ الأزهر) ومن سار على دربه فيما بعد

فكان مقصدي أن إحداث آراء تخالف صريح الأدلة الشرعية والإجماعات المعروفة تجلعني لا أثق بمن يفتي بذلك.. وإن كان معه من الشهادات ما معه..

تحياتي :roseop:

ازيك يا حاج سهل

معلش اجابتك الأخيره لم تقدم جديد على تساؤل احمد سيف في المداخله السابقة لها و تبقى الحلقة المفرغة كما هي

شكرا :roseop:

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

أحمد سيف مشاركة بتاريخ أمس, 11:47 PM

حسب ما فهمت من المداخلة إن المشكلة يا باشمهندس عنبو هي إن الكليات الدينية بتاخذ مجموع ضعيف ... طيب وهو من امتى مجموع الثانوية كان له علاقة بذكاء الطالب أو استعداده للتحصيل.

ليس هذا المقصود يا دكتور احمد ولكن انا اريد ان اضمن ان الطالب اللى داخل الكليات دى يكون بيحب القرأه والاطلاع ويحب تحصيل العلم

وده هيتضح لى من خلا مجموعه فى الثانويه العامه لكن تعالى انهارده شوف مين فى كلية اصول الدين والدارسات الاسلاميه هتلاقيهم كلهم ملهمش اساساً فى التعليم والاغلبيه عنده توك توك او شغال سواق على الميكروباص ده واقع والى جانب كمان نظرة المجتمع الى مثل هذه الكليات ؟

وبعدين يا سيدي ما كلية الحقوق بتاخذ أقل مجموع وبتطلع لنا مستشاريين وقضاة ومحاميين وكلية الزراعة بتاخذ مجموع تعبان وبلدنا قايمه على الزراعة (أو ده اللي المفروض يحصل) وكلية الشرطة والكليات العسكرية بتاخذ من خمسين في الميه وبتخرج ظباط مسؤولين عن أمن الوطن وسلامته.

انت بتتكلم جد يا دكتور احمد ؟

فالمشكلة مش مقصورة على الأزهر أو الكليات الدينية علشان بس ماحدش يطلع لنا بفكرة المؤامرة ... منظومة التعليم كلها تحتاج إعادة نظر لأنه حتى معظم طلبة ما يسمى بكليات القمة بيبقوا متخرجين منها مش عارفين حاجه عن مجالهم.

لا يا دكتور لا مؤامره ولا حاجه دى حاجه داخليه ميه فى الميه وسببها نحن ؟

بس لفت نظري عبارة قلتها

إقتباس

علشان اضمن ان الشخص ده مؤهل ان يتكلم باسم الدين

مافيش حد يقدر يتكلم بإسم الدين إلا إذا كان نبي بينزل عليه الوحي ... كل مجتهد بيفتي برأيه في القضية المعروضة عليه حسب فهمه وتفسيره لأصول الدين.

زي بالظبط ما إن مافيش دكتور بيتكلم بإسم الطب أو مهندس بيتكلم بإسم الهندسة ... كل دول آراءهم استشارية وليست قطعية أو ملزمة إلا بقدر ما يفوض لهم صاحب الشأن من صلاحيات.

متفق معاك تماماً فيما تقوله

ولكن تعمل ايه لما تلاقى مهندس بيتكلم فى الطب ويفتى ويقوم باجراء عمليات جراحيه كمان يبقى ايه الحل !!!!!!!!!

اللى قصده ان المفروض اللى يتكلم فى الامور الدينيه لابد ان يكون حاصل على شهادات من جهات معروفه ودراسه اكاديميه ممنهجه

لكن كل واحد راح قرأ له كتابين او حضر له درسين يتكلم فى الدين ويفتى فلا والف لا

انا عموما اكره العشوائيه وقلة التنظيم احب ان ارى منظومه كامله متكامله ليها قواعد ثابته ومنهج موضوع من قبل متخصصين

مهندس ابو يوسف مشاركة بتاريخ أمس, 11:56 PM

اخي الفاضل

معك حق فيما تقول

اضف ان اللي بيجيب مجموع كويس بيفضل الكليات القمه

وبالتالي الكليات الدينيه مش بتلاقي الا اللي جايبين مجموع ضعيف

ماالحكومه نجحت انها تهمش دور الدين

عايزين الناس تطلع في الاخر ايه ؟؟؟؟؟

تحياتي

مهندس ابو يوسف

معتقدش ان الحكومه قاصده الموضوع ده ولكن زى ما قال الدكتور احمد سيف ان منظومة التعليم كلها بحاجه الى تغير

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق
شارك

سهل جدا مشاركة بتاريخ اليوم, 12:02 AM

أهلا عنبو..

العلم ليس حكراً على الأزهر فقط ، كما أنه ليس حكراً على المعاهد الدينية

رأيت بعيني في السعودية علماء كبار لم يدرسوا في أي كليات.. ويحضر في دروسهم في المساجد دكاترة في الجامعات الأكاديمية !!

ازيك يا سهل جداًَ باشا خالص سلامك وصل ياعم

بص يا ستاذ سهل انا هنا اريد منظومه كامله ممنهجه يُراعى التخطيط ليها ان يقوم الطالب بدراسة كل ما يلزمه سواء علوم دينيه او اخرى مساعده ويتم تدريس ذلك من خلال متخصصون .

ممكن تقولى حضرتك العلماء الكبار درسوا فين وما هى الاليه التى تلقوا بها العلم وهل تصح هذه الطريقه فى تحصيل العلم فى زمننا هذا ؟

لكن في نقطة أخرى غاية الأهمية، وهي إن من شروط المفتي أن يكون تقياً ورعاً، فلا يكفي العلم فقط،بل لابد معه من التقوى والورع

وللأسف كثير من علماء الأزهر في العهد المبارك (نسبة إلى الرئيس اللي متبّت في الكرسي) ممن تولوا المناصب، لا يُعرف عنهم ورع .. (وإن كان مجمع على علمهم)

فأنا عن نفسي لا آمن أن أستفتي مثلاً رجلا يدعي بأن النقاب بدعة وبأن ربا البنوك حلال و..... إلى آخر الطوامّ المعروفة.. ولو كان شيخ مشايخ الأزهر

مهو التقوى والورع ده يا استاذ سهل دى حاجه علمها عند ربنا ؟

يعنى انا ممكن اكون صوتى هادى جداً وببربش بعينى وانا بتتكلم وملحتى ولابس توب قصير وسواك وكل حاجه ومع ذلك اكون لا تقى ولا اعرف حاجه عن التقوى؟

أحمد سيف مشاركة بتاريخ اليوم, 12:15 AM

ألن يوصلنا ذلك الى نقطة تكون فيها القناعات والأهواء الشخصية هي المحدد الاساسي للدين الذي نتبعه ... وكيف نخرج من هذه الحلقة المفرغة؟

أتمنى أن تكون النقطة قد وصلت.

علشان نخرج من هذه الحلقه المفرغه لابد اولاً ان نتعلم ادب الاختلاف مع من يخالفونا فى الرأى

يعنى واحد شايف النقاب فرض وانا شايفه سنه وكل واحد فينا مستند الى رأى شيخ من المشايخ

يبقى خلاص كل واحد يعمل اللى يريحه طالما معاه دليل بس ميجيش اللى قال ان النقاب فرض ينكر عليا انى قولت ان النقاب سنه

ومجيش انا انكر عليه انه قال ان النقاب فرض طالما كل واحد فينا معاه دليل شرعى

وفيه بقى نقطه تانيه ان بعض الناس توهموا بانهم هم الفرقه الناجيه من النار وان الباقى هاااااااااالك لا محاله وده طبعاً يحتاج الى موضوع اخر ليس بصدد الحديث عنه الان

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق
شارك

tarek hassan مشاركة بتاريخ اليوم, 06:34 AM

السلام عليكم

ألا ترى أخي الكريم أن المشكلة ليست مقتصرة على خريج الأزهر فقط ولكن المشكلة عامة في كل الخريجين

قل من يتفوق كذلك في الأزهر

هناك خريجو كليات أخرى أزهرية وغير أزهرية ضعاف جدا في تخصصاتهم وهذا ما أراه في الواقع

فالأزهر مثلا يستعين بخريجي كليات أخرى لم يدرسوا في الأزهر للتدريس فيه ولا يكونون على المسنوى المطلوب

ولا أريد ان أضرب لك أمثلة فهي كثيرة

فالمجموع ليس هو السبب

ولكن الأزهري

درس العلوم الدينية والعربية مع حفظه للقرآن من الابتدائية حتى الجامعة

ففي الإعدادية درس التوحيد والفقه والتفسير والحديث والسيرة وكذلك في الثانوية

بالإضافة للعلوم العربية من كتب التراث

والمفروض ألا يتم الابتدائية إلا وقد حفظ القرآن كاملا

والقرآن كاملا لابد وأن يتمه في الكلية أيضا بواقع تسميع ربعه في كل سنة شفويا وتحريريا

المشكلة في كل

هي تحول الامتحانات إلى مسرحية هزلية

الاخ طارق حسان

انا عارف كل اللى حضرتك ذكرته لانى عشته بنفسى من خلال اصحابى ولكن مثلما تفضلت ان الامتحانات اصبحت مسرحيه هزيله بجد

عموما لم يخل عصر من العصور منذ العصر الفاطمي إلا وكان للأزهر دوره المشرف في رفعة الدين واللغة وكان له علماؤه الأجلاء وفقهاؤه بمؤلفاتهم وخطبهم ودروسهم

ولن تنتقد شيخا من شيوخه أخذ برأي غريب إلا وجدت العشرات والمئات ممن تثق برأيهم

الأزهر بخير

وهو وحده بيده الأمانة الآن

فلا تفقد الثقة في علمائه

فإنهم كانوا ومازالوا أهلا للثقة

تذكر العلماء الذين تحب أن تسمع لهم العلم الصحيح ستجدهم أزهريون في الغالب

الفوضى أتت من غير المتخصصين والأمثلة معروفة

انا اعلم تماماً ان يوجد فى الازهر علماء اجلاء ولكن لماذا يتم تهميشهم واعطاء المجال لمن هم غير مؤهلين ليتفوا ليل نهار ويكفر هذا ويثنى على هذا ؟

اين الازهر من هذه المهزله واين دور المجمتع فى مقاطعة هولاء الناس ؟

الشيخ سيد طنطاوي رحمه كان عالما جليلا لولا أن الإعلام أظهر سيئاته وأضمر حسناته وقاموا عليه بحملات لا يتحملها بشر

وكذلك الشيخ أحمد الطيب وهو يسير على طريق الإصلاح وله أراؤه التي لا يظهرها الإعلام وإنما يريد التصيد فقط

ولا يستطع هذا الإعلام أن ينقص من قدر كبير آخر له القداسة والمناعة في ديانة أخرى وإن كانت آراؤه فيها ما فيها

شكرا

الله يرحمه واتمنى من الله ان ارى الازهر يعود قوياً كما كان فى السابق

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق
شارك

اتفق تماما مع طرحك يا استاذ عينبو

الفتاوى والاشتغال بالفتوى وكأنه اصبح في زماننا هذا هو شغل من لا شغل له !!

شجع على ذلك .. الفضائيات والمنافذ التي يطل منها آلاف المفتين الغير مؤهلين !!

وكذلك تفشي الجهل و انحسار العلم بموت العلماء العاملين تباعاً

واستسهال الناس لطلب الفتوى من غير المتخصص !!

واحد صاحبي ع القهوة .. راجل مسن شفته في الجامع وعجبني سمته .. وهكذا ..

كما ان هناك اشكاليه اخرى تتمثل في فتاوى الهاتف .. التيك اواي .. برنامج في فضائية ..

هذه فتاوى لا وزن لها اطلاقا .. لماذا .. لان المفتي يجب ان يسال صاحب السؤال الكثير والكثير من الاسئلة ليستوضح ويستبين الموضوع

ثم يبدأ يكون رأي

ثم يفتي بدليل ظاهر قوي

وليس بالهوى ..

الاشكالية الاخير في موضوع الفتوى هي : استفت قلبك

كثير منا يقولها و يطمئن انها حديث شريف عن رسول الله ويفتي نفسه !!

وهذا من اصعب المسائل

يصح ان تستف قلبك في مسائل صغيره ليس فيها بيان واضح ودليل قوي وحجة ظاهرة

لكن كم من الناس الآن لديه قلب ينطبق عليه قول الرحمن (( إلا من أتى الله بقلب سليم ))

كم من الناس يملك هذا القلب السليم الذي هو بمثابة البوصلة توضح له موطن الشبهة وتنفي عنه مواضع الهوى والميل !!

فإن كان الحلال بين

والحرام بين

والاشكالية في المتشابه والشبهات

فلماذا لا نتحرى العلم عن تلك الشبهات قدر الاستطاعة .. لنظفر بالحلال و لا نلجأ الى اهل الفتوى الدليفري !!

رابط هذا التعليق
شارك

حسب ما فهمت من المداخلة إن المشكلة يا باشمهندس عنبو هي إن الكليات الدينية بتاخذ مجموع ضعيف ... طيب وهو من امتى مجموع الثانوية كان له علاقة بذكاء الطالب أو استعداده للتحصيل.

وبعدين يا سيدي ما كلية الحقوق بتاخذ أقل مجموع وبتطلع لنا مستشاريين وقضاة ومحاميين وكلية الزراعة بتاخذ مجموع تعبان وبلدنا قايمه على الزراعة (أو ده اللي المفروض يحصل) وكلية الشرطة والكليات العسكرية بتاخذ من خمسين في الميه وبتخرج ظباط مسؤولين عن أمن الوطن وسلامته.

فالمشكلة مش مقصورة على الأزهر أو الكليات الدينية علشان بس ماحدش يطلع لنا بفكرة المؤامرة ... منظومة التعليم كلها تحتاج إعادة نظر لأنه حتى معظم طلبة ما يسمى بكليات القمة بيبقوا متخرجين منها مش عارفين حاجه عن مجالهم.

اسمح لي اختلف معاك المرة دي سيدي الفاضل احمد سيف

كلية الحقوق بتاخذ اقل مجموع وبتطلع لنا عدد من ( العرضحالجية ) الي ( حافظين ) القوانين وبالتالي يفتوا في الي يصح والي ميصحش لكن الغالبية منهم مش ممكن تصوغ دستور جديد ولا تشرع قانون بحذافيره .. كان مكان خريج الحقوق زمان شبه محجوز في صفوف الوزراء ورجال مجلس الشعب .. النهردة وعشان عدم اشتراطها للمجموع الي حضرتك على مايبدوا مش شايف غضاضه في كونه مطبق على الكل فكلية حقوق اصبحت في ذيل الكليات وخريجيها بالتبعية اصبحوا كذلك

نيجي للكليات الدينية

اذكر من عدة سنوات قرات حوار حول الخضر عليه السلام وهل هو نبي او ولي من اولياء الله الصالحين . . مازلت اذكر جيدا الحجة المقدمه في اثبات نبوه الخضر لما قال احدهم بان الله تعالى وصف الخضر ( فوجدا عبدا من عبادنا آتيناه رحمة من عندنا )

ولما كان في آية تانيه بتقول

(( وقالوا لولا نزل هذا القرآن على رجل من القريتين عظيم (31) أهم يقسمون رحمة ربك))

والتي يفهم منها ان الرحمه المقصوده هي النبوه وعليه فيستنتج بان الخضر عليه السلام كان نبيا وان ماجرى على يديه من المعجزات كانت لهذا السبب

بالظبط كاني بقول بالتعويض بالمعادلة واحد في اثنين ينتج كذا وهو المطلوب اثباته ..

اعجبني الاستدلال جدا .. واكتشفت لاول مرة بان الدين والشريعه ليسا مواد حفظ وصم وانما منطق وفهم واننا نستطيع التعامل معهما بنفس طريقة تعاملنا مع المعادلات الرياضية او المسائل الفيزيائية ..

ولانه وبكل اسف زي ماتفضل الاستاذ عنبي ووضع الكليات الشرعية بتاخذ قاع المجاميع يعني قاع الطلبة الي مقدروش اصلا يذاكروا مناهج الثانوي عشان نتوقع منهم النبوغ في مناهج الجامعه فتوقع ماوصل اليه حال الافتاء وتوقع التضارب الفظيع الي حاصل وكل من عنده كلمه بيجي يقولها

كونا مازلنا في عصرنا ده بنعتمد على اراء فقهاء وعلماء صاغوها من اكتر من الف سنة فده راجع لتركنا مجال العلم الشرعي للناس ( العاديه ) وصرف المتميزين عن دراسته كونهم بشر طبيعي يبحثوا دائما عن التواجد وسط النخبه ليكونوا منهم فمش معقول واحد طالع الاول على الازهر وهيدخل اصول دين ويتساوى بالي جايب خمسين في المية

العالم العادي مهما حاول مش هيقدر يخرج عن النصوص الي لازم يدور في فلكها وحولها .. اما ( العلامة ) الي ربنا تفضل عليه من عنده بسعة الفهم فضلا عن علمه الي تتلمذ عليه فهو وحده القادر على الاستنباط وهو وحده القادر على الاتيان بجديد صحيح وقابل للاتباع

الشعراوي مثال حي على الكلام الي بقوله وكذلك القرضاوي .. الاثنين من النوابغ والاثنين سخروا ذكائهم واجتهادهم لدراسة دينهم وطبعا نتيجة ده واضحه لنا جميعا

بضم صوتي لصوت العنبي فيما دعى اليه فعلا منظومه التعليم كلها محتاجه تغيير لكن ياريت نعطي اهميه خاصه للتعليم الازهري الجامعي واولوية القبول فيه

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق
شارك

حسب ما فهمت من المداخلة إن المشكلة يا باشمهندس عنبو هي إن الكليات الدينية بتاخذ مجموع ضعيف ... طيب وهو من امتى مجموع الثانوية كان له علاقة بذكاء الطالب أو استعداده للتحصيل.

وبعدين يا سيدي ما كلية الحقوق بتاخذ أقل مجموع وبتطلع لنا مستشاريين وقضاة ومحاميين وكلية الزراعة بتاخذ مجموع تعبان وبلدنا قايمه على الزراعة (أو ده اللي المفروض يحصل) وكلية الشرطة والكليات العسكرية بتاخذ من خمسين في الميه وبتخرج ظباط مسؤولين عن أمن الوطن وسلامته.

فالمشكلة مش مقصورة على الأزهر أو الكليات الدينية علشان بس ماحدش يطلع لنا بفكرة المؤامرة ... منظومة التعليم كلها تحتاج إعادة نظر لأنه حتى معظم طلبة ما يسمى بكليات القمة بيبقوا متخرجين منها مش عارفين حاجه عن مجالهم.

اسمح لي اختلف معاك المرة دي سيدي الفاضل احمد سيف

كلية الحقوق بتاخذ اقل مجموع وبتطلع لنا عدد من ( العرضحالجية ) الي ( حافظين ) القوانين وبالتالي يفتوا في الي يصح والي ميصحش لكن الغالبية منهم مش ممكن تصوغ دستور جديد ولا تشرع قانون بحذافيره .. كان مكان خريج الحقوق زمان شبه محجوز في صفوف الوزراء ورجال مجلس الشعب .. النهردة وعشان عدم اشتراطها للمجموع الي حضرتك على مايبدوا مش شايف غضاضه في كونه مطبق على الكل فكلية حقوق اصبحت في ذيل الكليات وخريجيها بالتبعية اصبحوا كذلك

نيجي للكليات الدينية

اذكر من عدة سنوات قرات حوار حول الخضر عليه السلام وهل هو نبي او ولي من اولياء الله الصالحين . . مازلت اذكر جيدا الحجة المقدمه في اثبات نبوه الخضر لما قال احدهم بان الله تعالى وصف الخضر ( فوجدا عبدا من عبادنا آتيناه رحمة من عندنا )

ولما كان في آية تانيه بتقول

(( وقالوا لولا نزل هذا القرآن على رجل من القريتين عظيم (31) أهم يقسمون رحمة ربك))

والتي يفهم منها ان الرحمه المقصوده هي النبوه وعليه فيستنتج بان الخضر عليه السلام كان نبيا وان ماجرى على يديه من المعجزات كانت لهذا السبب

بالظبط كاني بقول بالتعويض بالمعادلة واحد في اثنين ينتج كذا وهو المطلوب اثباته ..

اعجبني الاستدلال جدا .. واكتشفت لاول مرة بان الدين والشريعه ليسا مواد حفظ وصم وانما منطق وفهم واننا نستطيع التعامل معهما بنفس طريقة تعاملنا مع المعادلات الرياضية او المسائل الفيزيائية ..

ولانه وبكل اسف زي ماتفضل الاستاذ عنبي ووضع الكليات الشرعية بتاخذ قاع المجاميع يعني قاع الطلبة الي مقدروش اصلا يذاكروا مناهج الثانوي عشان نتوقع منهم النبوغ في مناهج الجامعه فتوقع ماوصل اليه حال الافتاء وتوقع التضارب الفظيع الي حاصل وكل من عنده كلمه بيجي يقولها

كونا مازلنا في عصرنا ده بنعتمد على اراء فقهاء وعلماء صاغوها من اكتر من الف سنة فده راجع لتركنا مجال العلم الشرعي للناس ( العاديه ) وصرف المتميزين عن دراسته كونهم بشر طبيعي يبحثوا دائما عن التواجد وسط النخبه ليكونوا منهم فمش معقول واحد طالع الاول على الازهر وهيدخل اصول دين ويتساوى بالي جايب خمسين في المية

العالم العادي مهما حاول مش هيقدر يخرج عن النصوص الي لازم يدور في فلكها وحولها .. اما ( العلامة ) الي ربنا تفضل عليه من عنده بسعة الفهم فضلا عن علمه الي تتلمذ عليه فهو وحده القادر على الاستنباط وهو وحده القادر على الاتيان بجديد صحيح وقابل للاتباع

الشعراوي مثال حي على الكلام الي بقوله وكذلك القرضاوي .. الاثنين من النوابغ والاثنين سخروا ذكائهم واجتهادهم لدراسة دينهم وطبعا نتيجة ده واضحه لنا جميعا

بضم صوتي لصوت العنبي فيما دعى اليه فعلا منظومه التعليم كلها محتاجه تغيير لكن ياريت نعطي اهميه خاصه للتعليم الازهري الجامعي واولوية القبول فيه

استاذتي الفاضلة ضحى

لم يكن في نيتي ابدا ايجاد مبررات للوضع الحالي أو الدفاع منه وربما خانني الألفاظ في التعبير عما أقصده ... كل ما اردت قوله أن المشكلة ليست مقصورة على كليات الشريعة ولكنها أيضا توجد في كليات تقبل أقل المجاميع لتخرج لنا من يعملون في مناصب حساسة كالقضاة وظباط الجيش والشرطة والمهندسين الزراعيين. وأسباب تلك الظاهرة منها ما يتعلق بسياسة التعليم ومنها ما يتعلق بثقافة المجتمع.

ومتفق معك تماما في أننا بحاجة لخريج الكليات الشرعية الفاهم مش الحافظ ... من يستطيع أن يجتهد ويجدد في تطبيق الشرع على الواقع بما يحقق مقاصد الشريعة ومصلحة الأمة وليس من يكتفي بترديد أقوال من سبقوه والدفاع عنها عاطل على باطل بأسلحة التكفير والتبديع.

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
×
×
  • أضف...