اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المنتظريين مقابلات كيبيك 9-2010

Recommended Posts

مبرووووووووووووووك لكل اللي نجحوا .بس الميشن دا الناس فية بخيلة اوووووووووووي.فية ناس لسة محكتش تفاصيل الانترفيو بالظبط

بدل ما تجيبولنا تورتة .احكوا التفاصيل .مش ارخص برضو

رابط هذا التعليق
شارك

• الردود 6.1k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

متشكر لكل الناس اللي دعيتلي و صليتلي

( فيلومينا +سمارت + محاسب مهاجر + معتز +مينا عدلي +د/ بطوط )

و ان شاء الله مع صلوات العدرا و القديسين ربنا يكمل المشوار لكن ياريت يا سان لوران تحكي لنا تفاصيل المقابلة قبل مادخلها بكرة

تم تعديل بواسطة mikymano

لكل شيء تحت السماء وقت

رابط هذا التعليق
شارك

dieu avec vous mikymano

هوذا عين الرب على خائفية الراجين رحمتة

انفسنا انتظرت الرب . معونتنا و ترسنا هو . لانه به تفرح قلوبنا . لاننا على اسمه القدوس اتكلنا . لتكن يا رب رحمتك علينا حسبما انتظرناك .

رابط هذا التعليق
شارك

الف مبروك لهانى /و هانى فيرى /و سانت لوران انا ان شاء الله المقابلة يوم12/6 ربنا يستر بصراحة خفت من الحج فيليب ده بس الموضوع على ربنا المهم انا كان ليا سؤال بالنسبة لشغلى انا معايا اكتر من اثبات انى بشتغل و ان خبرتى سليمة بس بالنسبة لورقة التأمينات انا معايا ورقة من التأمينات بس مش مختومة و فى نفس الوقت معايا ورقة من النت سايت بتاع التأمينات مدون فيه الخبرة بالظبط هل هينفع و لا لازم اجيب ورقة التأمينات مختومة مع العلم انى فعلا مش عارف اطلعها

صلواتكم يا رجالة على فكرة انا اختى و جوز اختى مقابلتهم يوم 1/6 اكيد هاوافيكم بالاخبار بس يا ريت اى حد يعمل انترفيو يحكى بالظبط كا اللى دار و لو قدر يكون بالفرنساوى

رابط هذا التعليق
شارك

Toutes choses concourent au bien de ceux qui aiment Dieu.

Bonjour à tous..

D'abord, mes félicitations à M. Hani, Hanyvery et à tous ceux qui ont une entrevue à passer bientôt..bonne chance

Excusez-moi d'être si tard à envoyer les détails de mon entrevue.

Je vous dis en vérité que j'apprécie vos voeux, prières et anxiété.

Mon entrevue avait prevue pour le 26 mai @ 15:00

J'ai atteint le centre un peu tôt et j'ai trouvé deux couples en attente de leurs tours.

Ils étaient tellement nerveux et stressés, essayant de mémoriser beaucoup de choses.

Ils étaient au point d'exporter leur stress pour moi, mais heureusement ils ont été appelés pour leurs entrevues et m'ont laissé tout seul dans la salle d'attente.

Alors, j'ai commencé à écouter de la musique à surmonter leur effet destructif!

Après une longue attente (plus d'une heure), un de deux couples est sorti.

Et puis M. Poulin a appelé mon nom.

Je lui ai suivi doucement jusqu'à la salle d'entrevue.

Mon entretien a commencé à 15:20 (20 minutes tard que c'est prévu.)

L'introduction est la même que vous savez tous ..

Premièrement, j'ai été interrogé sur mes visites précédentes au Canada. (puisqu'elles étaient principalement à l'Ontario)

Cela lui pose des spéculations que je n'ai pas l'intention de rester au Québec.

Alors, je lui ai dit simplement que j'ai soumis une demande de résidence permanente au Québec, alors je vais y vivre si je réussirais.

Il a commencé à me poser des questions sur mes études (géni) et mes preuves d'expérience (les atestations et cetificats d'assurance sociale) et demandé de les vérifier.

Il m'a demandé si j'ai des offres d'emploi.

Alors, je lui ai montré quelques offres spécialement celles des entreprises ou j'ai travaillé et celles des autres entreprises bien connues au Québec.

Il m'a demandé si j'ai contacté l'OIQ, alors je lui ai montré l'email.

Un des offres que je lui a montré est de mon employeur au Canada, mais à Vancouver.

Alors il a pris comme une intention de ne pas vivre au Québec.

Encore une fois, j'ai simplement répondu que je sais bien que cette offre n'est pas au Québec mais je voulais tout simplement lui montrer que mon domain d'expertise est bien en demande.

Puis il a vérifié la section de langue dans ma demande et m'a demandé pourquoi je régler mon niveau de français en tant qu'intermédiaire.

Il m'a dit qu'il trouve ma langue est si forte, et que mon niveau est avancé!

Puis, il m'a demandé ce que je sais du Québec , alors qu'il imprimait les documents..!!

Alors je lui ai dit ce que je sais à l'égard du system politique et judiciaire Québecois et les résultats de l'élection fédérale, de plus ceux du Québec.

Alors il m'a dit "vous savez sûrement que vous avez été accepté ...."

J'étais tout à fait muet!!!!

Et bien, finalement le CSQ est à moi! ;)

Mon entretien a duré jusqu'à 15:55 (35 minutes seulement!!!)

L'interview a été entièrement en français.

Il n'a pas demandé a verifier mes diplômes/certificats!

Mon conseil à vous est d'être «honnête» et «détendu»

Cet entrevue pourrait être votre meilleure expérience non seulement une entrevue de sélection.

Bonne chance à vous tous.

Que Dieu vous bénisse.

Puisqu'il s'est attaché à Moi, Je le délivrerai; Je le protégerai puisqu'il connaît mon Nom.

Ne crains pas, crois seulement.

J'ai mis devant toi une porte ouverte, que personne ne peut fermer.

L'Eternel des armées est avec nous, Le Dieu de Jacob est pour nous une haute retraite.

رابط هذا التعليق
شارك

الف مبروك لسانت لورانت على النجاح وربنا يوفقك باذن اللة فى باقى المشوار كدة الدور على ميكى مانو ربنا يوفقة يوم 29/5

بالتوفيق باذن اللة لهانى فرى وسانت لورانت ومنتظرين التفاصيل وعقبال باقى الميشن

ربنا يخليك يا محمد كلك ذوق ميرسي ليك و ربنا يطمنا عليك إن شاء الله و نفرح بيك و بنجاحك.

أنا عارف إن موضوع التأمينات قلقك شوية..ماتخافش.

موضوع التأمينات دة بس علشان يثبتوا مدة الخبرة إللي أنت قايل عليها خلال آخر خمس سنين بس

..حاول تثبت المدة ده بأي طريقة..شاهدات خبرة و كل حاجه أدامك تثبت بها.

أنا لي سنة وقعه ..

so I showed him the certficate of exp. from the company with its stamp on it.

متقلقش..

ربنا معاك

L'Eternel des armées est avec nous, Le Dieu de Jacob est pour nous une haute retraite.

رابط هذا التعليق
شارك

الف الف مبروك سان لوران

شغلتنا عليك ..

ربنا يكملك على خير ....

Thaaaaaaaank you.

I'm sorry. It was out of my hands really.

Rabena ma3ak :)

رابط هذا التعليق
شارك

الف مبروك يا سانت لوران علي ال csq و عقبال باقي الليستة

( متشكر قوي يا محمد كيبيك علي الدعوة الحلوة ) ايه يا جماعة محدش عايز يدعيلي و لا يصليلي تاني و لا ايه عامة اللي هايدعيلي دعوة هادعيله اثنين

Thank you Mikymano,

Don't worry, it's just as easy as all interviews you've passed by before.

The guys are so kind understanding. So take it easy.

Just be honest, relaxed & confident.

You'll get your CSQ in sha'Allah :)

Rabena ma3ak

رابط هذا التعليق
شارك

مبروك للناجحين انا قلت بردة اللستة دي سحرية وكنت متاكدة ان سانت لورينت هيعدي يلا عقبال الباقي

Thank you so much Dr. Gege,

We definitely trust you magical list! :D

Hopefully, in sha'Allah, all the names in the list will succeed & get their CSQs.

Thank you for your efforts & caring.

:)

رابط هذا التعليق
شارك

ألف مبرووووووووووووووووووك يا قمر

الف مبروووووووووووووووووك

انا كنت قلقان عليك جدا

طب رسالة من الموباين على المنتدى طمنا

يالله الحمد لله

بجد فرحت لك أوي و داخل دلوقتي مخصوص اقول يارب خير عن سان لوران

الف الف الف مبروووووووووووووك

يا وحش

قطعتهم

الله ينور

منتظرين التفاصيل على مهلك يا غالي :give_rose:

ميرسي كتير ليك..

ربنا يخليك..بجد اهتمامك و فرحتك لي و للكل زودت فرحتي..

إن شاء الله تكون من الناجحين و تحقق كل اللي بتتمناه.

ربنا معاك ويطمنا عليك.

رابط هذا التعليق
شارك

Filomina, smart, sophia, MizaBasha, MinaAdly,Dr. Battout, Morino & ISB (IbrahimSaidhomBolis :D)..

Thaaaaaaaaaaaank youuuuu aaaaaaaaaall..

I really appreciate it.

You made me even happier. :)

Soon we'll congratulate each & everyone of you... :)

Rabena ma3akom kollokom..

رابط هذا التعليق
شارك

انا فرحانلك من قلبى جدا يا سان لوران وبجد انت رائع فى اللغة سواء الانجليزية او الفرنسية هما هايكسبوك هناك بجد

ممكن بئه نصيحة على الماشى لمذاكرة اللغة علشان نبئه حلوين زيك كدا ان شاء الله

رابط هذا التعليق
شارك

الف مبروك لهانى /و هانى فيرى /و سانت لوران انا ان شاء الله المقابلة يوم12/6 ربنا يستر بصراحة خفت من الحج فيليب ده بس الموضوع على ربنا المهم انا كان ليا سؤال بالنسبة لشغلى انا معايا اكتر من اثبات انى بشتغل و ان خبرتى سليمة بس بالنسبة لورقة التأمينات انا معايا ورقة من التأمينات بس مش مختومة و فى نفس الوقت معايا ورقة من النت سايت بتاع التأمينات مدون فيه الخبرة بالظبط هل هينفع و لا لازم اجيب ورقة التأمينات مختومة مع العلم انى فعلا مش عارف اطلعها

صلواتكم يا رجالة على فكرة انا اختى و جوز اختى مقابلتهم يوم 1/6 اكيد هاوافيكم بالاخبار بس يا ريت اى حد يعمل انترفيو يحكى بالظبط كا اللى دار و لو قدر يكون بالفرنساوى

Sherbo,

I'd like first to thank you.

And please do not worry, M. Poulin is really a decent guy you'll feel so comfortable talkin to him.

About your question; yes, I guess you can provide the print-out & your personal page on NOSI website (actually I thought to do the same before getting the stamped one).

Of course the stamped certificat would be better, but I believe they can tolerate it as long as you can convince them.

Good luck.

Rabena ma3akom

رابط هذا التعليق
شارك

انا فرحانلك من قلبى جدا يا سان لوران وبجد انت رائع فى اللغة سواء الانجليزية او الفرنسية هما هايكسبوك هناك بجد

ممكن بئه نصيحة على الماشى لمذاكرة اللغة علشان نبئه حلوين زيك كدا ان شاء الله

Iwan,

Thank you so much. That's really so much.

I really appreciate it. :)

If I'm fit enough to give advices, my advice would be to listen to the language as much as you can.

That will help you to adapt the language, its tone, grammatical rules & vocabularies.

Reading is of a great help, but what you might miss reading it..your ears will get it. ;)

رابط هذا التعليق
شارك

Bonjour à tous..

D'abord, mes félicitations à M. Hani, Hanyvery et à tous ceux qui ont une entrevue à passer bientôt..bonne chance

J'ai atteint le centre un peu tôt et j'ai trouvé deux couples en attente de leurs tours.

Ils étaient tellement nerveux et stressés, essayant de mémoriser beaucoup de choses.

Ils étaient au point d'exporter leur stress pour moi, mais heureusement ils ont été appelés pour leurs entrevues et m'ont laissé tout seul dans la salle d'attente.

Premièrement, j'ai été interrogé sur mes visites précédentes au Canada. (puisqu'elles étaient principalement à l'Ontario)

Alors, je lui ai dit simplement que j'ai soumis une demande de résidence permanente au Québec, alors je vais y vivre si je réussirais.

Il a commencé à me poser des questions sur mes études (géni) et mes preuves d'expérience (les atestations et cetificats d'assurance sociale) et demandé de les vérifier.

Alors, je lui ai montré quelques offres spécialement celles des entreprises ou j'ai travaillé et celles des autres entreprises bien connues au Québec.

Un des offres que je lui a montré est de mon employeur au Canada, mais à Vancouver.

Encore une fois, j'ai simplement répondu que je sais bien que cette offre n'est pas au Québec mais je voulais tout simplement lui montrer que mon domain d'expertise est bien en demande.

Puis il a vérifié la section de langue dans ma demande et m'a demandé pourquoi je régler mon niveau de français en tant qu'intermédiaire.

Puis, il m'a demandé ce que je sais du Québec , alors qu'il imprimait les documents..!!

Alors je lui ai dit ce que je sais à l'égard du system politique et judiciaire Québecois et les résultats de l'élection fédérale, de plus ceux du Québec.

Cet entrevue pourrait être votre meilleure expérience non seulement une entrevue de sélection.

Que Dieu vous bénisse.

Puisqu'il s'est attaché à Moi, Je le délivrerai; Je le protégerai puisqu'il connaît mon Nom.

عجبتني اوي الجملة دي

ألف مبروك يا جميل

و مقابلة جميلة فعلا

يارب ميديكال ليا و لكل المنتظرين

كل سنة و أنتم طيبين

رمضان كريم

المتنبي

رابط هذا التعليق
شارك

Bonjour à tous..

Que Dieu vous bénisse.

Saint Laurent congratulation pour le CSQ tu est vraiment mérite de cette certificat, c'est claire de ton style en raconter ton entervue l'utilisation des mots, des verbes et les temps tu as une trés fort langue française aussi, je rappelle beaucoup le 35 minutes de mon entervue qui était le 8/12/2010 a alex

congratulation pour vous tous

quand le pays ne se change pas il faut changer le pays

رابط هذا التعليق
شارك

Mon ami Saint Lauran..je ne peux pas dire quelque chose sauf clp:: ...et parce que on est amis je veux te telephoner...est que c'est possible donner moi ton numero portable?? si tu accptes, alros l'envoyer a moi sur le prive..merci et felicitation

"هَا أَنَا مَعَكَ، وَأَحْفَظُكَ حَيْثُمَا تَذْهَبُ، وَأَرُدُّكَ إِلَى هذِهِ الأَرْضِ، لأَنِّي لاَ أَتْرُكُكَ حَتَّى أَفْعَلَ مَا كَلَّمْتُكَ بِهِ" (سفر التكوين 28: 15)

رابط هذا التعليق
شارك

معلش يا مسيو هاني و هاني فري...الف مبروك ليكم و انا عارف انها جت متاخر بس اعذروني...بجد الواحد بيفرح لاي حد بينجح مش عشان ظروف البلد و الكلام دة...لكن بيفرح لما يشوف الناس بتتعب و ربنا بيكافئها على تعبها...ربنا يكمل المشوار ليكوا على خير و مستنين مايكيمانوا لما يرجع و معاه الشهادة انشالله...سلام ليكم جميعا :give_rose:

"هَا أَنَا مَعَكَ، وَأَحْفَظُكَ حَيْثُمَا تَذْهَبُ، وَأَرُدُّكَ إِلَى هذِهِ الأَرْضِ، لأَنِّي لاَ أَتْرُكُكَ حَتَّى أَفْعَلَ مَا كَلَّمْتُكَ بِهِ" (سفر التكوين 28: 15)

رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 9
      عايزين نعدى عقبة الفرنساوى بسهولة دلوقتى انا محتاج delf b2 علشان ملفى يتقبل اساسا ف كيبيك لان نقاطى قليلة قعدت ادور فى النت على كتب تساعدنى وعلى اليوتيوب اولا : اليوتيوب هتلاقى عليه سلسلة تعليمية اسمها imagier >>وليهم موقع اسمه imagier.net دا هتلاقى عليه دروس متتابعة 17 units وكمان دروس متفرقة فى vocabulary دا خطوة مبدئية كويسة جدا لتعريفك باللغة وانك تاخد على النطق وتحفظ كلمات جديدة وتفهم القواعد بعدين عندك الكتب المهمة الى هتعتمد عليها فى انك تعدى الامتحان ان شاء الله Connexi
    • 1
      السلام علكم انا عضو جديد اخواني جزاكم الله اجرا كثيرا قدمتم مجهود كبيرالله اجزيكم اريد ان اسالكم سوءال ان كان ممكن تقدم لي نصح الله اجزيكم خير لاني ذاهب الى كيبيك انا وزوجتي من اجل الاستقراروالعمل هناك وليس الدراسة انا لا اجيد اللغة الفرنسية قليلا والانجلزية لا اعرفها بثاتا زوجتي تعمل هنا في المغرب ممرضة في الدولة مع وزارة الصحة وتجيد اللغة الفرنسية والانجلزية قليلا و انا اعمل سائق شاحنة كبيرة مع العلم انني غير متوفر على اي دبلوم او شهادة ولا اتقن اي عمل معاذا السياقة احنا فوتنا كل شيء وبعثو ل
    • 0
      كم تاخد الزوجة التي تعمل في كيبيك اجازة عند الولادة و هل الاجرة تبقا لها ام يقطعون عنها الجرة
    • 40
      كل وسنة واحنا كلنا طيبين سنة سعيدة علينا جميعا باذن اللة السنة دى ناخد السى اس كيو والسنة اللى جاية نكون فى كيبيك عايزين نقرا عن مقابلات ناجحة وتجارب سابقة وسؤال واجابة صحيحة
    • 0
      تم تعديل قوانين كيبيك للاسف للاسؤ طبعا و بكده يكونوا بداوا في اتباع طريقة الفيدرالي في تقليل الاعداد لحد كبير جدااااااااااا لينك الخبر من الموقع الرسمي http://www.immigration-quebec.gouv.q...ge-skills.html التعديل باختصار شديد الزام بشهادة لغة فرنسية للمقدم الرئيسي و التابع و الزام المقدم الرئيسي بشهادة ايلتس للغة الانجليزية في حالة عدم ارسال اي من شهادات اللغة سوف يحصل المقدم او التابع علي صفر في اللغة التي لم يرسل لها شهادة معترف بيها تم تحديث القوانين اليوم و لكن بدا العمل بها من امس
  • أضف...