اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مسلسل «كويتى» يسىء للمصريين.. يُظهر مصر فى صورة «نبيلة الهبيلة».. ويصور المرأة المصرية بـ«الانتهازية وغير النظيفة» والشباب المصرى بمجموعة من «المتسولي


herohero

Recommended Posts

الاساءة الي الشخصية المصرية

اذهلنيهذه الثورة العارمة من قبل الاخوات المغربيات عشان مسلسل العار ومسلسل ابونبيل وابو قتادة الكويتي

لكن ما استجب منه ان هذه الاساءة ايضا وجهت لنا كمصريين

انا لا استغرب هذا ف الكويتيي خصوصا لهم حاله خاصة فهم يعتبرون انهم شعب الله المختار حتي مع السعوديين بيتعاملوا معهم باسعلاء شديد وانا لاحظت ده فترة عيشتي ف الكويت لكن ما اريد ان اعرفه هل ليس هناك اي وسيلة لاثارة الضحك الا ان نستهزأ ع شعوب الاخرين يعني هل لايوجد بديل الا بالاساءة

بالنسبة للمغرب تقدم اعتذار لها وبالغ الاسى والاعتذار لسيدات المغرب

طب سيدات مصر ليس لهم اي اعتبار

------------------------------

هذا نقلا عن موقع اليوم السابع

http://www.youm7.com/News.asp?NewsID=274973&

أثبتت حلقات المسلسل الكارتونى «أبونبيل وأبوقتادة» الذى تبثه قناة الوطن الكويتية يوميا فى رمضان،المرض النفسي الذي يسكن نفوس الكويتيين، وهو فكرة مستوحاة من حلقات مشابهة تنشر فى صحيفة الوطن، من تأليف رسام الكاريكاتير الكويتى محمد ثلاب، ويناقش فيها قضايا اجتماعية ببعض الإسقاطات السياسية، وفى إحدى حلقات المسلسل كانت القضية المثارة فيها هى قيام بعض الكويتيين بالزواج من مصريات ثم يتركونهن ويسافرون متجاهلين أبناءهم من هذه الزيجات للمصير المجهول، إلا أن صانعى الحلقة حاولوا جاهدين أن يثبتوا الآثار السلبية لتلك الظاهرة على حساب ما أظهروه على أنه طباع المصريين وأخلاقهم السيئة وتدهور أحوالهم، مقارنة بأخلاق الكويتيين المثالية ومعيشتهم الراقية.

الإساءات التى وجهها المسلسل للمصريين كانت واضحة منذ بداية الحلقة التى كانت بعنوان «نبيلة الهبيلة» وهى العبارة التى وضع أسفل منها صورة للأهرامات وأبى الهول فى إشارة لمصر، ثم توالت التلميحات المسيئة فى حوار زوجة كويتية مع زوجها حينما كانا يستعدان لمشاهدة برنامج تليفزيونى فقالت له إن البرنامج «بيناقش قضية الشباب الكويتيين اللى هادينهم فى مصر »، على حد وصف الزوجة التى علقت على ذلك بقولها «حسبى الله فيهم ما يخافون ربهم» تقصد المصريين، ثم يبدأ البرنامج بصبى يقول إنه كويتى لأن أباه تزوج من الكويت، ثم يظهر البرنامج والدته كفتاة مصرية تصطنع مشاعرها لتستدر عطف المشاهدين، وتحكى قصتها مع الكويتى الذى تزوجها ثم هرب إلى بلده، وتحكى ذلك بأسلوب رخيص، هنا يعلق المشاهد «أبونبيل» بأنه: «ماكو -مفيش- كويتى يخلى عياله فى مصر وما يسأل عنهم».

ثم تتصاعد حدة الإساءات مع ظهور الفتاة بطلة الحلقة «نبيلة الهبيلة» التى تبدو كأنها جمعت أسوأ الصفات التى يمكن أن يحملها طفل فى مثل عمرها، فهى «مدعية وفهلوية وتحب الردح» وتتقن التسول، حيث تقول معرفة نفسها «أنا كويتية وأبويا كويتى وأهلى سايبينى هنا فى الريف أكنس واغسل وأمسح»، وكأن الريف أصبح شيئا تُعير به مصر، ولعل النية غير السليمة لصناع المسلسل فى هذه النقطة هى التى أوقعتهم فى تناقض يعبر عن جهلهم، فأى ريف هذا الذى تتحدث الفتاة عن معاناتها به، بينما فى نفس الحلقة يبحثون عن عنوانها فى منطقة السيدة زينب التى تقع وسط المدينة.

الفتاة أيضا ظهرت كأن أى مبلغ من المال يكفى لإسكات صراخها، فعندما ظهرت فى البرنامج وحكت قصتها، وخاف والدها الكويتى من الفضيحة، سكتت لمجرد أنه قال لها إنه سيرسل إليها 2000 جنيه، أو عندما قالت لها «أم نبيل»: «باعطيكى 10 آلاف جنيه بس تقوليلى مين أبوكى»، وعندما ذهبت زوجته للبحث عنها فى مصر بدأ فصل آخر من التشويه، حيث صور المشهد منطقة السيدة زينب بأنها عشوائية وفى أسوأ حال، وبدت الزوجة ومرافقتاها كأنهن ملائكة هبطوا من السماء على تلك الرقعة القذرة، كما جمع المشهد ثلاث شخصيات كرتونية لشباب مصريين هم أسوأ مثل لشاب يمكن أن تراه فى حياتك «انتهازى، وليس فى وعيه بالكامل ومريب، وينظر لكل غريب على أنه فريسة»، وذلك الشاب الذى يتحدث بلكنة غريبة «يطجن» وهو يقول لها «تحبى تسمعى نكتة»، وبدا الشباب المصرى كالمتسولين الذين يلتفون حول أى زائر خاصة لو كان خليجيا، كما أراد المسلسل أن يخبرنا.

أما ذروة الإساءة فكانت حينما حكى المسلسل أن «أم نبيل» الكويتية، أخذت الفتاة للفندق «ونظفتها وغسلتها» بعدما لاحظت «قذارتها» وأبدت اشمئزازها أكثر من مرة، حتى أنها قالت لزوجها وهى تعاتبه «صدقت إنك قليل الحيا.. تاخد عليا مصرية وكمان فلاحة ها» كما قالت للفتاة بعد أن شمت رائحتها «ويش هادى الريحة انتى ما تستحمين» فردت عليها الفتاة «لا ده أنا باستحمى كل يوم فى الترعة»، وجميعها مشاهد تحمل إيحاءات تصور المصريات قليلات النظافة ولا يعرفن شيئا عن الرقى، وتحول مثال شاذ ربما يكون مؤلف المسلسل قد رآه فى أحد الشوارع المصرية، ليجعله فى هذا المسلسل نموذجا للمرأة المصرية.

النبرة المتعالية التى حاول صناع المسلسل أن يظهروها فى الحلقة نسفت جميع القيم التى حاولوا أيضا أن يرسخوها، كنزاهة الشخصيات التى فى المسلسل، وصدق عواطفهم وحبهم لفعل الخير، بينما كان سكان الدول الأخرى فى أغلب الحلقات مثالا للسلبيات والنواقص التى يأنفها الكويتيون، حتى إن الفتاة فى آخر المشاهد ترتعد وتصرخ لمجرد أن خيروها بين البقاء فى الكويت أو العودة لمصر، فتقول «أنا عايزة أقعد هنا فى الكويت.. ده أنا من بطنها»، وهى نظرة لا تليق لمسلسل من المفترض أنه يصحح مشاكل المجتمع ويقومها، لكنه يركن إلى عيوب الآخرين ويحولها إلى مادة للهزل، وبهذه الطريقة يرسخ للعنصرية، وهو تعال غير مبرر على شعوب أخرى ربما تكون أكثر تمدنا وحضارة ورسوخا فى التاريخ، وهم بذلك دون أن يدروا يزرعون كراهية بين المصريين والكويتيين ويدخلونهم فى حرب كلامية عرقية لا ناقة لهم فيها ولا جمل، إنما هى نتاج لطيش ورعونة صانعى المسلسل، ليتبادل الطرفان الشتائم مثلما حدث فى أزمة الجزائر الأخيرة، وتتحول مصر إلى الأخت الكبرى التى فقدت عقلها ودارت على إخوانها الصغار تتشاجر معهم وتناكفهم دون مبرر.

يتبقى بعد كل هذه الإساءات أن نذكر أنه فى حلقة سابقة من نفس المسلسل كان هناك إيحاءات اعتبرتها الحكومة المغربية تحمل إساءة كبيرة لتاريخ وثقافة المغرب، وتنال من كرامة المرأة المغربية، فتقدمت باحتجاج رسمى للكويت على هذه الإساءات، مما دفع الأخيرة للاعتذار رسميا على ما ورد بالحلقة على لسان مصدر كويتى مسؤول قال فيه «إن وزارة الخارجية تعرب عن أسفها الشديد لما تضمنه ذلك البرنامج من إساءات» فهل يتحرك مسؤول مصرى للرد على الإساءات التى وجهت للمصريين عامة وللمرأة المصرية التى أظهرها المسلسل بأنها قذرة وانتهازية وتبيع نفسها وأطفالها من أجل المال

رابط هذا التعليق
شارك

ليه بنلوم على الناس انها بتصور ملابسنا القذرة رغم احنا من قام بنشر هذه الملابس

كل شعب يتعرف على الاخر من منظور مايعرضه من افلام ومسلسلات ومن مدة طويلة وافلام

المقاولات والافلام التى صورها فنانون مصريون فى لبنان اعطت انطباع غير سليم عن

المراة المصرية ومعذور من يرانا بهذه الصورة فهم لم يروا الا الراقصات والنسوة الفاسقات

لم يعرفوا امى واختى ولا امك و اختك لم يعرفوا ارامل شهداء اكتوبر وكفاحهم فى تربية اولادهم

او الست البسيطة الغلبانة اللى بتبيع شوية جرجير مساعدة زوجها المريض او تعليم ولادها فى الجامعة

وزادت من المصائب انتشار الفضائيات وسهولة مشاهدتهم لمسللاتنا التى كشفت عورات المصريين

كان هذا هو الواقع بكل مافيها من شذوذ وزنا محارم وخيانات زوجية ومخدرات وحوارى ضيقة وعشوائيات

وحدث ولا حرج

اصبحت المراة المصرية محصورة فى ايناس الدغيدى وغادة عبد الرازق بكل مافيهم من بجاحة وقلة ادب

اصبحت بيوتنا محصورة فى قصور مشيدة لفلوهية رجال لاعمال وتجار المخدرات واعضاء مجلس الشعب

وزوجاتهم وبناتهم المنحلين الماشين على حل شعرهم فى النوادى والملاهى الليلية وكانه لايوجد

رجال اعمال واعضاء مجلس شعب محترمين

او محصورة فى بذاءة العشوائيات من ردح وبنات ليل وكان الحارة المصرية لم يعد بها سوى هذه النوعية من البشر

رغم انه مازال وجود اسر محترمة بالمناطق الشعبية

والشواهد كتيرة فى افلام العيد واعلاناتها ومسلسلات رمضان شهر العفة والصوم

نحترم نفسنا الاول ونقدم اللى يعبر عن الاحترام ده وبعدين نعاتب على غيرنا لو جرح فينا

رابط هذا التعليق
شارك

كلامك صح لاغبار عليه

فعلا وده اللي مجنني ياترى اعلامنا مش حاسس بكده

مش حاسس انك وانت طالب ف الكويت لما بيحبوا يغيظوا ولد كويتي يتقال له يا ابن المصرية

اعلامنا مش حاسس بكده

ان الخليجيين وغيرهم بيفتكروا ستات مصر غاده عبد الرازق وفيفي عبده ودينا

ربنا يسامحهم

رابط هذا التعليق
شارك

... ومن مدة طويلة وافلام المقاولات والافلام التى صورها فنانون مصريون فى لبنان اعطت انطباع غير سليم عن

المراة المصرية ومعذور من يرانا بهذه الصورة ...

هو أنا شايف إن السبب الرئيسي إننا دولة ضعيفة، مش الصورة اللي بتعرضها السينما والتليفزيون هي السبب الرئيسي. لو كنا دولة قوية، كنا ببساطة ناقشنا في السينما والتليفزيون مشاكل المجتمع المصري بشكل طبيعي وموضوعي ودون الخوف من الغير لأن المناقشة دي في صالح المجتمع ولأنه لا يجرؤ أحد على إهانتنا. القوي هو من يناقش مشاكله بأمانة وموضوعية ولا يخشى أحدًا لأن قوته تحميه. احنا حاسين بالإهانة من الكلام اللي اتقال لأننا فعلاً دولة ضعيفة. لو كنا دولة قوية وكنا سمعنا نفس الكلام ده، كنا هنمر عليه ونضحك وننساه بسرعة، حتى لو كان حقيقي وفعلاً بيحصل.

كل لحظة إبطاء في نيل المعتدين جزاءهم ... خطوة نحو كفر المجتمع بالعدالة، ودرجة على سلم إيمانه بشريعة الغاب

رابط هذا التعليق
شارك

... ومن مدة طويلة وافلام المقاولات والافلام التى صورها فنانون مصريون فى لبنان اعطت انطباع غير سليم عن

المراة المصرية ومعذور من يرانا بهذه الصورة ...

هو أنا شايف إن السبب الرئيسي إننا دولة ضعيفة، مش الصورة اللي بتعرضها السينما والتليفزيون هي السبب الرئيسي. لو كنا دولة قوية، كنا ببساطة ناقشنا في السينما والتليفزيون مشاكل المجتمع المصري بشكل طبيعي وموضوعي ودون الخوف من الغير لأن المناقشة دي في صالح المجتمع ولأنه لا يجرؤ أحد على إهانتنا. القوي هو من يناقش مشاكله بأمانة وموضوعية ولا يخشى أحدًا لأن قوته تحميه. احنا حاسين بالإهانة من الكلام اللي اتقال لأننا فعلاً دولة ضعيفة. لو كنا دولة قوية وكنا سمعنا نفس الكلام ده، كنا هنمر عليه ونضحك وننساه بسرعة، حتى لو كان حقيقي وفعلاً بيحصل.

اسمح لى اختلف مع حضرتك فى الراى ده لان فى دول اضعف من مصر ورغم ذلك لايساء الى نساءهم ولا حتى

بالاشارة او التلميح لانهم مش بيعرضوا مانعرضه من مهانة وبذاءة فى مسلسلاتنا وافلامنا

قارن بين مسلسل باب الحارة السورى ومسلسل الحارة المصرى

عندك ليبيا حد سمع مرة حاجة عنهم حتى الممثلة الليبية غادة عادل محترمة فى افلامها

بلاوى الدنيا كلها بتتطلع من نساء خليجيات حد جاب سيرتهم

لسبب بسيط مش راجع لقوة البلد او ضعفها لكن لان المسلسلات والافلام المصرية هى الاكثر والاوسع انتشارا

من الاعمال السنيمائية لجميع الدول العربية

الشعوب لاتعرف حجم وقوة حكومة فى دولة ما لكن بتعرف شعب هذه الدولة من ثقافته وفنونه وما يعرضه

واحنا ممثلينا ومؤلفينا خلعوا برقع الحياء وظلمونا معاهم

رابط هذا التعليق
شارك

عندما زار المؤرخ الاغريقى هيرودوت مصر قبل الميلاد ، تجول بين أحياء

الشعب المصرى وراقب أسلوب معيشتهم وسجل الملاحظات الاتية : المراة المصرية معروفة بخصوبتها وهذا مرده للمناخ

وطبيعة الجو ، كما انها تهتم بشكل جيد بنظافة أبنائها وتقوم بغسلهم دائما ، ولاحظ أن المصريين يقتاتون

على العصيدة والخس والبصل والجبن ، وتجد الام تتلقف اولادها بين حجرها وتقوم باطعامهم العصيدة ....

مصر تاريخها يعود الى 5 الاف سنة وهى أول دولة فى التاريخ أقامت حكومة بموظفين وسجلات وتقسيم ادارى

والكويت - مع كل الاحترام والتقدير لشعبها العربى والمسلم - دولة أجتزأت من خارطة أمارة البصرة العراقية

على يد الانجليز فى اعقاب الحرب العالمية الاولى 1918 وبعد هزيمة تركيا على يد الانجليز بتحالف من جيش

الصحراء الذى الفه الشريف حسين فى شبه الجزيرة العربية -أى أن عمر تلك الدويلة المصطنعة لم يزد عن

القرن من الزمان ، وبطبيعة الحال تصعب المقارنة التاريخية بين النموذجين

هذا من ناحية ومن ناحية أخرى لايعيب أبدا دولة أو شعبا أن يظهر مساوئه أو كما يقولون نشر الغسيل القذر

لأن من المفترض أن نكون صرحاء وواضحين مع أنفسنا قبل أن نكون مع الغير ، والدليل على ذلك أن اعلام الولايات

المتحدة الامريكية- أقوى وأعظم قوة عسكرية وأقتصاد فى العالم- لايخجل على الاطلاق من أظهار عورات ومثالب

وفقراء المجتمع الامريكى بل ويتعدى الامر الى نقد رموز السياسة والاقتصاد ورجال المال الامريكيين على

شاشات السينما فى هوليودبما فى ذلك الرئيس الامريكى ذاته ، ويعتبر بعض المفكرين العالميين أن أجواء

الصراحة والحرية ونقد مشاكل المجتمع الامريكى عاملا أساسيا فى أطالة مدة الامبراطورية الامريكية عن

غيرها من الامبراطوريات التاريخية السابقة والتى كان من أهم اسباب زوالها هو عدم تصحيح الاخطاء

والمشاكل اولا بأول وذلك عن طريق النقد الصريح والعنيف أحيانا لاظهار العيوب والاخطاء .

نحن مختلفون عن ما حولنا - وهذه ليست شوفينية هذا أقرارا بحقيقة ثابتة - وكون أن ظروفنا الحالية

اوقعتنا فى قبضة نظام حاكم مكون من اللصوص والتابعين ،جعلتنا نرتحل خارج ديارنا هربا من واقعنا الاليم

نسعى فى مناكب الارض بحثا عن لقمة العيش الشريف عند اخوة عرب ومسلمون قدمنا لهم الكثير من قبل

وكون أن نفس الظروف فى مرحلة تاريخية ما نقلت تلك الشعوب من ظروف معيشية واقتصادية صعبة للغاية

الى أثرياء بفضل الثروات النفطية التى تفضل الله عليهم بها ، لاتعنى أبدا أن تلك الظروف والاحوال دائمة

للأبد ولاتعنى أننا أقل منهم بل أن حجم الثروة الحقيقى فى مصر يفوق أضعاف مضاعفة ثروات تلك الدول

لانها تملك ما لايملكونه الا وهو ذلك العنصر البشرى المحمل بخبرات 5 الاف سنة حضارة وهو قادر على

ما لايقدر عليه أبناء تلك الثروة النفطية والتى مصيرها الى زوال .

رابط هذا التعليق
شارك

فعلا يا هند كلامك مظبوط

كمان المسلسلات التافهة والافلام السينمائية داه انا بخاف على اولادى يتاذو نفسيا من مناظر الافلام دى

فى افلام يا جماعة فيها الفاظ وتلميحات اخر قلة ادب بجد

ليه حال السينما المصرية يوصل للالفاظ دي ليه ان ما كنش الالفاظ والمناظر دى والعريان والرقص مش حتبقى سينما

عموما يا هيرو انت كنت عايش فى الكويت وعارف ان الكويتين اخلاقهم مش تمام دول مقتنعين بمبدأ غريب

بس مش حينفع احكيه احتراما لرقى منتدانا

كل الستات والرجالة الكويتين فى مبدأ كلهم متفقين عليه

وبينفذوه حاجة كدا باعتبرها انفصام فى الشخصية او ازاى يوصل التفكير لكدا

عموما احنا كمصريين برضوه مش عاملين لنفسنا كرامة ياريت نلاحظ تصرفاتنا يا جماعة

وهيئتنا ومظهرنا وكلامنا علشان يليق باسم مصر

وكل واحد عارف تاريخه ونفسه هما كخليجيين بوجه عام معروف اخلاقهم وضميرهم وطريقة افكارهم العجيبة الغريبة

وكفاية ان الام المصرية اعظم ام فى العالم - بتحب اطفالها وتراعيهم وهما شاغلها الاول والاخير

ودى معروفة مش تسيبهم للخدامة وتروح مع رفيجاتها يروحون الاسواق علشان الشوبنج وتسيب اطفالها مع خدامة طوووول اليوم

المصرية حتى لو عندها خدامة ما بتخرجش اليوم بطوله وتسيب اولادها دا

اذا خرجت بيبقى علشانهم تفسحهم وتعشيهم فى مطاعم وتوديهم الملاهى

الست المصرية هى الام المثالية

خلص الكلام

تحياتى للجميع

اغابي

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق
شارك

يا جماعة الإعلام المصري بيصورنا بصورة وحشة و بيبرز السلبيات و يؤكدها

ده شيء مفروغ منه

بس اسمحوا لي مش هو ده الرد على اللي حصل

تمام زي الأم اللي لما ابنها يقع

تقول له أحسن عشان قلت لك ما تتنططش

بدال ما تطبطب عليه و تشوفه اتعور و الا لا:blink:

و الا لما حد يضربه

تقول له عشان خايب و خيخة :ninja:

بدال ما تحاول تشوف المشكلة و تعلمه ازاي يطالب بحقه

اعلامنا مشين اوكيه

بس ده مش مبرر للهجوم السخيف ده علينا

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق
شارك

... لايعيب أبدا دولة أو شعبا أن يظهر مساوئه أو كما يقولون نشر الغسيل القذر

لأن من المفترض أن نكون صرحاء وواضحين مع أنفسنا قبل أن نكون مع الغير ...

متفق مع حضرتك تمامًا. وهذا مما يدعم ما أقول. إن قوة الدولة تحمي هذه الحرية في مناقشة المشاكل بصراحة وموضوعية ودون خشية أحد. أما ضعف الدولة فيجعلها هشة تخشى الكلمة والتلميحة هنا وهناك. تحجيم الإعلام والفن حل ظاهري شكلي سببه ضعف الدولة، الحل الجذري هو أن نكون دولة قوية.

كل لحظة إبطاء في نيل المعتدين جزاءهم ... خطوة نحو كفر المجتمع بالعدالة، ودرجة على سلم إيمانه بشريعة الغاب

رابط هذا التعليق
شارك

انا لما اثرت هذا الموضوع لان انا اهو 30 سنة واكيد هيفضل الوضع ده لحد ما يجلنا واحد زي عبد الناصر مع تحفظي عليه لكن واحد يقدر ينهض البلد ده

ياجماعه احنا كمصريين وكقادة ف الاهلام بنسلم نفسنا للخليجيين

ازلا الخليجيين بدو مع كامل احترامي وتقديري لكن البدو لهم نظامهم يعني من الاخر مش هم اللي هيستوعبوا سينيما الواقع اللي قارفنا بيها الباشمهندس خالد يوسف تخيلوا انه مهتندس عموما

اللي اقصده ليه ما يبقاش عندنا سينيما مش واقعيه اشمعنا اده مع ان عندنا زاقع جميل

هو يعني مصر كلها زي اللي ف مسلسل الحارة ياريت حد يشوف حلقه منه شيئ مقزز وكان فيه ممثل كويتي عبد الامام عبد الله برده فيه مشهد بيبين انبهار المصرية بالدوش والتفاح لما زارو الكويتي

انا عاوز اسال اشمعنا دراما السورية مش كده

الخليجيين بيروحوا سوريا ومع كامل احترامي فساد سوريا معدي مصر بمراحل سواء اخلاقيا ام سياسيا

لكن هناك توجه عام لاظهار الدراما السورية انها درما جميلة والحارة السورية شيئ ممتع فين الدراما بتاعت زمان فين ؟؟؟

كلنا شوفنا الشهد والدموع كلنا شوفنا زينب حد ينكر ان زينب ده يمكن 50% او اكتر من امهات مصر زيها

ايه يا اعلام الرياده خلاص امهاتنا بقت كلهم راقصات وعاهرات وابائنا بقوا مرتشين وتجار مخدرات

فاد اعلام الرياده بايه مسلسل زي زهرة

والغريب المسلسلات المحترمة ف هذا الزخم الفاسد مفيش عليها تركيز

معرفش مش لاقي مبرر لدولة بتحاول تشوه سمعتها وتخلي الكل يشوفها بعين سيئة

حد ينكر ان لبنان مفيش فيها فساد اخلاقي حالها زي حال اي بلد

صورة اللبناني ايه ف الخليج

الواد النظيف الروش تعالوا شوفوا مرتباتهم كم ف السعوديه

مع العلم لبنان خدت فلوس من السعوديه بمبالغ كبيرة

مع احترامي مصر مخدتش زيها

هل السعودي بيبص للبناني نفس البصه اللي بيبصها للمصري ف المجمل

ياجماعه بقيت احس ان اللبناني بيول للسعودي يحصلك الشرف انك تقدم مساعدات لبلدي

الخلاصه هناك شعب ودولة حريصه ع اعلاء قيمتها

اما نحن ف الغالب بنتعامل مع الغربة من منطلق محدش يعرفنا

تلاقي كثير من المصريين يهمل ف مظهره ويحاول يبقى باين انه حريص ع القرش قووووي

النتيجه صورة سلبية

طب ما السوري ماسك ولا بيغرم موبايلات زينا ولا هدايا بس محدش دريان بيه واللبناني جاي الخليج ليه ماهو عشان الفلوس

الواحد معبي من دولة وشعب الواحد منه وبيعاني انه يقنع الناس ياجماعه لازم نحافظ ع صورتنا ياجماعه نعمل لنفسنا قيمة مادام بلدنا هانتنا

عموما ادي لينك الحلقه

http://www.youtube.com/watch?v=ZwswMU_AmjQ

تم تعديل بواسطة herohero
رابط هذا التعليق
شارك

بجد بعد ما شفت الحلقة

شايفاها حاجة عادية جدا

و مش محتاجة نكبر الموضوع يا جماعة

البنت دي نموذج موجود فعلا في مصر

و كمان في أي حتة في الدنيا

و هي أصلا المصرية الشيك المتعلمة و المثقفة و اللي من الطبقات الراقية حتتجوز كويتي جاي مصر سياحة؟؟!!!

طبيعي جدا ان اللي ترضى بكدة تكون من طبقة وضيعة كل اللي يهمهم الفلوس

-_-

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق
شارك

محدش قال ان الموضوع محتاج يكبر وان ده شيئ غير مقبول

انا بتكلم ليه احنا كاعلام مصري كمان مصر على اننا نزيد تشويه صورة بلدنا

وملحوظة صغيره مش فيه كويتيين بيتزوجوا من سوريات ويمنيات وكلنا نعلم مفهوم الزواج السياحي

ليه اختار نموذج مصري وفي حلقه اخرى نموذج مغربي

طبعا ف المغرب انا فوجئت ردهم وزعلوا واضايقو ع الكلام ده وكمان مشهد البنت المغربية ف مسلسل العار

اللي اقصده كله بياخد الامور بحساسية اشمعنا احنا وليه مصرين ع زيادة الطين بله واعلامنا يشوه صورتنا كمان

رابط هذا التعليق
شارك

اسألوا بعض من هاجروا إلى هناك وأساءوا لنا بالسلوك والنموذج..

اسألوا صحفيي روزا وأخواتها الذين عملوا بقنوات الجاز لينشروا غسيلنا القذر لتسلية المجتمع المخملي في العالم العربي كله..

اسألوا صناع الدراما والإعلام الهابطين .. والمال السياسي .. وآخرين كثر..

خلص الكلام

Sherief El Ghandour<br /><br />a furious Egyptian

رابط هذا التعليق
شارك

محدش قال ان الموضوع محتاج يكبر وان ده شيئ غير مقبول

انا بتكلم ليه احنا كاعلام مصري كمان مصر على اننا نزيد تشويه صورة بلدنا

وملحوظة صغيره مش فيه كويتيين بيتزوجوا من سوريات ويمنيات وكلنا نعلم مفهوم الزواج السياحي

ليه اختار نموذج مصري وفي حلقه اخرى نموذج مغربي

طبعا ف المغرب انا فوجئت ردهم وزعلوا واضايقو ع الكلام ده وكمان مشهد البنت المغربية ف مسلسل العار

اللي اقصده كله بياخد الامور بحساسية اشمعنا احنا وليه مصرين ع زيادة الطين بله واعلامنا يشوه صورتنا كمان

مقصدش ان حضرتك بتكبر الموضوع

أنا كل قصدي اننا بدال ما نستنى موقف من حكومتنا الرشيدة

و اللي مش حيحصل

و بدال ما نمر بمشاعر غيظ و حنق

و نقعد نلوم الحكومة اللي مش عايزة تتحرك

و نلوم اعلامنا اللي بيشوه صورتنا

و نقعد نطلع سلبيات في الشعب الكويتي و نقعد ندور على ايه الوحش فيهم

بدال ده كله

لازم نبطل جلد الذات

و لازم تكون ثقتنا في نفسنا و في شعبنا أكبر من كده

في مقولة بتقول

رأيك عني لا يمثلني بل يمثلك أنت

إذا همة شايفينا كده

فده شيء غير ملزم لينا اننا نتقبله

و كمان لا نرفضه

و اذا عايزين رأيي

المفروض حتى لا نسعى إلى تغييره

نفسي نهتم بنفسنا أكثر من اهتمامنا بنظرة الآخرين لينا

نحسن من نفسنا علشانا احنا

مش عشان صورتنا في عيون الآخرين

خللي اللي يتكلم يتكلم

هو الكلام بفلوس

و لا هي الشتيمة بتلزق؟؟!!!:lol:

نفسي نبطل شكوى و نبطل نزعل من كل حاجة

ما تخليهم يتكلموا زي ما همة عايزين

هو احنا يعني حنخسر ايه لما يشتمونا

و الا حنزيد ايه لما يشكروا فينا

كل سنة وحضرتك طيب

:roseop:

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق
شارك

  • بعد 8 شهور...

ليه بنلوم على الناس انها بتصور ملابسنا القذرة رغم احنا من قام بنشر هذه الملابس

كل شعب يتعرف على الاخر من منظور مايعرضه من افلام ومسلسلات ومن مدة طويلة وافلام

المقاولات والافلام التى صورها فنانون مصريون فى لبنان اعطت انطباع غير سليم عن

المراة المصرية ومعذور من يرانا بهذه الصورة فهم لم يروا الا الراقصات والنسوة الفاسقات

لم يعرفوا امى واختى ولا امك و اختك لم يعرفوا ارامل شهداء اكتوبر وكفاحهم فى تربية اولادهم

او الست البسيطة الغلبانة اللى بتبيع شوية جرجير مساعدة زوجها المريض او تعليم ولادها فى الجامعة

وزادت من المصائب انتشار الفضائيات وسهولة مشاهدتهم لمسللاتنا التى كشفت عورات المصريين

كان هذا هو الواقع بكل مافيها من شذوذ وزنا محارم وخيانات زوجية ومخدرات وحوارى ضيقة وعشوائيات

وحدث ولا حرج

اصبحت المراة المصرية محصورة فى ايناس الدغيدى وغادة عبد الرازق بكل مافيهم من بجاحة وقلة ادب

اصبحت بيوتنا محصورة فى قصور مشيدة لفلوهية رجال لاعمال وتجار المخدرات واعضاء مجلس الشعب

وزوجاتهم وبناتهم المنحلين الماشين على حل شعرهم فى النوادى والملاهى الليلية وكانه لايوجد

رجال اعمال واعضاء مجلس شعب محترمين

او محصورة فى بذاءة العشوائيات من ردح وبنات ليل وكان الحارة المصرية لم يعد بها سوى هذه النوعية من البشر

رغم انه مازال وجود اسر محترمة بالمناطق الشعبية

والشواهد كتيرة فى افلام العيد واعلاناتها ومسلسلات رمضان شهر العفة والصوم

نحترم نفسنا الاول ونقدم اللى يعبر عن الاحترام ده وبعدين نعاتب على غيرنا لو جرح فينا

تحليلك صح مئة بالمئة يا اخت هند ويوزن بالذهب

قبل ان نلوم الكويتين على مسلسلهم

فلنلوم المخرجين المصرية فى الاونة الاخيرة الذين انتجوا دراما لا نبالغ اذا قلنا انها جريمة فى حق مصر وتاريخها ومواطنيها

نلوم مخرجينا ومنتجينا الذين لا يرون فى مصر إلا كباريهات شارع الهرم والمناطق الشعبية التى فى رايهم لا يفكر اهلها إلا فى المخدرات والجنس وهو شىء لا يراه سواهم

الله يسامح مخرجنيا قبل ان يسامح المخرجين على مسلسلهم

تم تعديل بواسطة ابراهيم عبد العزيز

22a6e3c5-9edb-4f2a-8ffd-d5374f952097.jpg

رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
×
×
  • أضف...