اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

اللى تكسبوا العبوا

قلب ابيض

Recommended Posts

عاوزه اخد رأيكم فى المقوله دى ..

" اللى تكسب به العب به "

او زى ما بننطقها اللى تكسبوا العبوا...

هل هى صحيحه وتطلق على كل شىء فى حياتنا ؟؟

هل اصبحت من سمات عصرنا الحالى ؟

هل اتخلى عن دراستى و تخصصى لمجرد ان مكسبى المادى او ربما المعنوى فى شىء اخر تماما غير ماتخصصت فيه او درسته؟؟؟

هل قانون الحياه الان هو اللى اكسب به العب به؟؟

لى عوده اكيد

لنناقش ارائنا معا :clappingrose:

رابط هذا التعليق

سيدتي الجميلة

نقاش رائع

وسوف يكون من الحماقة أن أرد على مقولة بمقولة أخرى ولكن لا أظن ان كانت هذه المقولة تخصني

أنه في الظروف الغير طبيعة ... يكون من الغباء أن تستثمر حياتك بصورة طبيعية

وأعتقد أننا اليوم في ظروف غير طبيعية ظروف غير تلك الظروف التي نشأنا عليها

وألحقت بنا عاداتنا وتقاليدنا .... الطبيعية أيضا .

التغير أصل الحياه

ولذلك يثير جنوني من يقول أن الناس لا تتغير لأن التغيير يعتبر حرفيا هو الثابت الوحيد في كل العلوم .

ولكن محاولة الناس لمقاومة التغيير .. أمر غير طبيعي

طريقة تشبثنا بالأشياء لتبقى كما هي بدلا من قبولها على حالها

طريقة تشبثنا بالطرق القديمة عوضا عن تكوين أخرى جديدة .

التغيير أمر ثابت

وطريقة تجاوبنا مع التغيير ..... عائدة علينا

يمكن أن نراها كالموت

يمكن أن نراها فرصة جديدة في الحياة .

لذا ما المانع أن يعيش الناس بصورة غير طبيعة في الظروف غير الطبيعة

ما المانع أن يرى كل انسان ما يقدر على أن يرقي به نفسه معنويا وماديا

حتى لو كان بشكل غير تقليدي .

لذا ...... ( اللى تكسبوا العبوا)

ولكن .... مع معيار واحد فقط : اعرف نفسك .. وكن نفسك .. ولا تحاول أن تقلد الأخرين .

هذا رأيي البسيط .

استمتعت جدا لنقاشك

وأدام الله عليك نعمة التفكر والقلب الأبيض

كوني بخير كي أكون

تم تعديل بواسطة elkashif

رابط هذا التعليق

قلبي وعمرى الابيض وحشتينى جدا ولا زالت مقهوره جدا

ما سبق كان استهلالا لابد منه

اولا احيكى على الموضوع جدا جدا ويمكن انتى ياقمر عارفه ظروفي كويس وانى مهندسه وقلت هتنازل واشتغل سكرتيره يعنى تنازلت عن شهادتى وبعد هذا التنازل الناس فى الانرفيو بيقولوا دى اوفر كولفايد سبحان الله يعنى طب الواحد يعمل ايه تجبها يمين تجيلك شمال والان قررت ان قعدتى فى البيت او بالاصح مع عمر احلى شئ وانا شايفاه يكبر وتركت شهادتى وكل طموحى الى كان وانتهى بولادتى لحبيب قلبي عموره

بس بالنسبه لتغير التخصص ده منتشر جدا والدليل على كده الدكاتره اللى بسافروا يغسلوا صحون فى امريكا واللى بيسافر عامل نضافه مع انه جامعى وبرضه غير اللى فى البلد نفسها يعنى مهندس كميائي وبيشتغل فى محل عصير طب ليه بدل ما ابقي عاله على اهلى ده المبدأ اللى ماشي الايام دى هل اقعد فى البيت وابقي على عاله على اهلى بعد مااتخرجت واستنى الاقي شغله مناسبه ؟؟؟؟؟؟؟؟ ولا اشوف نفسي يمكن وانا بشتغل اى شغلانه الاقي حد يقدر يساعدنى ماهو الشغل معارف برضه حتى لو كان المعرفه فراش ومش قصدى انى اقلل من قيمه الفراش والله واعرف واحد هنا كان بيشتغل فى مصر مهندس بس بالعقد وكل سنتين يعملوا في حركه مش الى هى ويفنشوه واول ما يجلهم مشروع يرجعوه وهكذا لحد ما اشترى اقامه فى الكويت وجه اشتغل هنا مع عمه فى الفاعل تخيلي يا ماما وبعد سنه ونص عذاب فى الفاعل قابل مقاول خدمه ودخله الخرافي ودلوقتى الحمد لله وبسم الله ماشاء الله عليه مرتبه معدى الالف دينار بكتير فهو بدأ من الصفر لحد ما بقي حاجه كويسه وربنا يوفق الجميع

بس الظروف اللى حولينا هى اللى بتحكمنااننا نغير نتخصصنا ونرمى شهادتنا واحسن ما نقعد ونحط ايدينا على خدنا ولا ايه ؟؟؟؟؟؟

وخدى منى دى :clappingrose: :clappingrose: ودى كمان على الموضوع الرائع ده :give_rose:

تم تعديل بواسطة pocy

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"(الحمد لله الذي تواضع كل شئ لعظمته الحمد لله الذي استسلم كل شئ لقدرته)"

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

القول نفسه (اللى تكسبوا العبه) بالنسبة لى هو تعبير ذو دلالة مش لطيفة بحس فيها بمعنى الفهلوة والأونطة يعنى حاجة زى كدة

انما لو اعتبرناه دلالة على التكيف من الظروف الواقعية فمقبول على ان اكون استنفذت الطرق الصصحيحة والطبيعيةأو عندي خطة اني اقبل بعرض أقل من طموحي لحين تنمية نفسي الى ان اصل الى اللى انا عايزاه او ربنا يفرجها من عنده فشىء مقبول

وسبجان الله لا حيلة في الرزق (بكل انواعه)المهم اني قدام نفسي وربنا اني سعيت واجتهدت وده أفضل الموجود او يمكن مش أفضل ولا حاجة بس عندى أولوية اخرى في الوقت ده

تم تعديل بواسطة arkan

اللهم انك عفو كريم تحب العفو فاعف عنا

رابط هذا التعليق

"اللي تكسبّ بُه إلعبّ بُه" هو الصيغة العامية لمبدأ "الغاية تبرر الوسيلة" ..

:)

رابط هذا التعليق

سبحان الله كنت لسه هضع نفس المداخلة

ولكني أعتقد أن "اللي تكسب به إلعب به" أخف وأفضل وأطهر من الأخير، وبخاصة إذا كان اللي هلعب بيه نظيف

رابط هذا التعليق

الأستاذة الفاضلة قلب أبيض, موضوع رائع

بس مش عارف ليه ما بحبش موضوع التعميم المطلق , مبدا " اللى تكسبوا العبوا" موجود وسمة من سمات عصرنا بس مش هو قانون الحياة ولا هو كل شيء في حياتنا.

والمبدأ ده ليه اكثر من صورة واكثر من وجه , فيه صور ليه سيئة جدا وصور حسنة وكلنا بنشجعها.

كان لى صديق واحنا في ثانية كلية توفي والده رحمه الله , وكانوا اسرة متوسطة زي حالاتنا كلنا ولم يكن لهم اى دخل سوي دخل والدهم اللى انقطع بعد وفاته والمعاش بتاعه لقاه ضعيف ولا يكفي احتياجاتهم , اضطر صديقى ده انه يسيب الكلية ويخرج يشتغل في مصنع علشان يلبى متطلبات معيشة اخواته مع معاش والده , هل ده صح والا خطأ لما يتنازل عن كل احلامه في الدنيا, اكيد كلنا هنقول انه شاب رائع وندعيله كمان ان ربنا يكرمه ويجازيه خير على اللى عمله ووقفته جنب اخواته لحد ما اتعلموا كلهم واتخرجوا من الجامعات , طب ما ده صورة حسنة من مبدأ "اللى تكسبوا العبوا".

لما شاب مثلاً خريج "معهد خدمة إجتماعية" مش هنقول علوم ولا طب ولا هندسة , في ظل الأزمات العالمية والمحلية الحالية , وضغوط الحياة وحاجاته انه ما يمدش ايده لأهله او لأي حد وحاجته انه يكون نفسه وتكون عنده شقته ويتزوج ويصبح اب , مع انتشار البطالة وعدم وجود فرص عمل لمن هم في نفس تخصصه وان وجدت لا تكفي قوت يومه , لما يضطر يروح يدور على وظيفة اخري في مكان آخر بمرتب افضل واحسن , يبقي ايه المشكلة طالما عمل حلال ورزقه من حلال

لكن فيه ناس والعياذ بالله منهم , بيستخدموا المبدأ ده في الوصول على اكتاف الناس واخذ حقوق ليست من حقوقهم , رشوة ماشي , اكل حقوق الناس ماشي , واسطة ماشي , كله عندهم ماشي وفاكرين ان دي فهلوة وحاجة كويسة طالما بيحققوا اللى هما عاوزينه و "اللى تكسبوا العبوا" , دول اللى يستهلوا الضرب بال ......

المشكلة ليست في المبدأ نفسه لكن في كيفية استخدامنا له.

مع تحياتي:roseop:

تم تعديل بواسطة nightmare

فداك أبي وأمي ونفسي ومالي يا رسول الله

http://www.youtube.com/watch?v=yOblBbK5FqI&feature=related

رابط هذا التعليق

ولكني أعتقد أن "اللي تكسب به إلعب به" أخف وأفضل وأطهر من الأخير، وبخاصة إذا كان اللي هلعب بيه نظيف

طب ماهو ده معناه إن لو الوسيلة نضيفة يبقى الغاية تبرر الوسيلة خفيفة ومفضلة وطاهرة ..

مازلت أرى إن "اللي تكسبّ بُه إلعبّ بُه" is absolutely analogous to "الغاية تبرر الوسيلة" ..

مافيش واحدة فيهم أخف وأفضل وأطهر من التانية ..

رابط هذا التعليق

و الله يا قلب ابيض موضوعك يحمل جانبين

الجانب الاول لو فية اختيار يعنى انا بمزاجى اللى مختارة المبدا دة فى حياتى يبقى هنا فية وقفة لية و علشان اية ؟؟

لكن الجانب الاخر و دة الاعم

مفيش اختيار

يعنى مطلوب منى اعمل اية و كل الدنيا مسدودة فى وشى

ساعاتها هاضطر اوافق باى عمل علشان اعرف اعيش عيشة كريمة

ياترى لما الاقى شهادتى متجيبش العيش الحاف فى مقابل مهنة ممكن تكون يدوية او بعيد جدا عن شهادتى و بالحلال اعرف اعيش منها مفيش اختيار فى الحالة دىىى

و بخبرتى الضغيرة جدااا اقدر اقول لحضرك

ان الانسان و هو بيعافر و يتعارك فى الحياة اكتشفت انك ممكن تكونى ماشية فى طريق

الدنيا تاخدك لطريق تانى خالص غير اللى كنتى بداتى منة او خططتى لة

راى

اى مهنة طالما حلال و باخدم غيرى مش باضر حد تانى يبقى اهلا و سهلا بيها

لو انا بصحتى و مصممة انى لازم اشتغل فى شهادتى ووظفتى و بس اصبحت عالة على غيرى يبقى لا و الف لا

[على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء

أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء

بحبها وهي مالكة الأرض شرق وغرب

وبحبها وهي مرمية جريحة حرب

بحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء

واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء

واسيبها واطفش في درب وتبقى هي ف درب

وتلتفت تلاقيني جنبها في الكرب

والنبض ينفض عروقي بألف نغمة وضرب

على اسم مصر

رابط هذا التعليق

سيدتي الجميلة

نقاش رائع

وسوف يكون من الحماقة أن أرد على مقولة بمقولة أخرى ولكن لا أظن ان كانت هذه المقولة تخصني

مرحبا بك اخى الكاشف

ما سطرته انت هو ما وددت التعبير او الاستفسار بشكل اوضح عنه

اذا دعتنى ظروف الحياه او احتياجات او متطلبات حياتى لان اغير نظام حياتى او حتى طريقه كسب العيش كشاب او شابه فى مقتبل عمرى على ان يكون بصوره شرعيه طبعا فما المانع ؟؟

وددت معرفه اراء الشباب واهل الخبره ايضا فى هذا حتى يتضح لى الامر ان كنت مخطئه ام على صواب ..ولاسيما ان ذكر كل منا تجربته فى ضوء هذه المقوله

الكاشف ...اشكر مرورك القيم

وللحديث بقيه :give_rose:

رابط هذا التعليق

طب ماهو ده معناه إن لو الوسيلة نضيفة يبقى الغاية تبرر الوسيلة خفيفة ومفضلة وطاهرة ..

مازلت أرى إن "اللي تكسبّ بُه إلعبّ بُه" is absolutely analogous to "الغاية تبرر الوسيلة" ..

سيدي الفاضل موضوع المناقشة قريب لمعنى الغاية تبرر الوسيلة بشكل عام

ولكن مقولة ميكافيلي الشهيرة يراد بها الأعمال الغير مستقيمة هكذا كان يقصد ميكافيلي حين قالها

حيث أن تلك المقولة تسمى الى الأن مقولة الشيطان وكلنا يعلم من هو ميكافيلي صاحب كتاب الأمير

لذلك لا يصح أن يدرج المعنى المستقيم لهذه المناقشة الرائعة والمثمرة أيضا لمقولة مثل هذه .

والا لما صح النقاش أساسا

كن بخير

رابط هذا التعليق

سيدي الفاضل موضوع المناقشة قريب لمعنى الغاية تبرر الوسيلة بشكل عام

ولكن مقولة ميكافيلي الشهيرة يراد بها الأعمال الغير مستقيمة هكذا كان يقصد ميكافيلي حين قالها

حيث أن تلك المقولة تسمى الى الأن مقولة الشيطان وكلنا يعلم من هو ميكافيلي صاحب كتاب الأمير

لذلك لا يصح أن يدرج المعنى المستقيم لهذه المناقشة الرائعة والمثمرة أيضا لمقولة مثل هذه .

والا لما صح النقاش أساسا

كن بخير

للأسف بجد .. أنا غير قادر إطلاقا إني أرى إن "اللي تكسبّ بُه إلعبّ بُه" هي مقولة الملائكة ..

للأسف .. مازلت أرى إن "اللي تكسبّ بُه إلعبّ بُه" ما هي سوى صيغة عامية من مبدأ "الغاية تبرر الوسيلة" سواء بمعناه اللفظي أو حتى بمعناه الدارج (الغير ملائكي)..

مازلت أرى إن محاولة عدم إقران "اللي تكسبّ بُه إلعبّ بُه" بـ"الغاية تبرر الوسيلة" ما هي سوى محاولة لتسمية الأشياء بغير أسماها ..

ستبقى "اللي تكسبّ بُه إلعبّ بُه" هي "الغاية تبرر الوسيلة" في نهاية المطاف .. وأي تبرير لـ"اللي تكسبّ بُه إلعبّ بُه" سواء في طريقة اللعب أو مدى احتياج المرء للمكسب ينطبق تماما في تبرير "الغاية تبرر الوسيلة" سواء في طريقة الوسيلة أو مدى احتياج المرء للغاية ..

أخيرا .. صدقني .. أنا أعلم ما يصح ومالا يصح :)

كن بخير :give_rose:

رابط هذا التعليق

القول نفسه (اللى تكسبوا العبه) بالنسبة لى هو تعبير ذو دلالة مش لطيفة بحس فيها بمعنى الفهلوة والأونطة يعنى حاجة زى كدة

انما لو اعتبرناه دلالة على التكيف من الظروف الواقعية فمقبول على ان اكون استنفذت الطرق الصصحيحة والطبيعيةأو عندي خطة اني اقبل بعرض أقل من طموحي لحين تنمية نفسي الى ان اصل الى اللى انا عايزاه او ربنا يفرجها من عنده فشىء مقبول

وسبجان الله لا حيلة في الرزق (بكل انواعه)المهم اني قدام نفسي وربنا اني سعيت واجتهدت وده أفضل الموجود او يمكن مش أفضل ولا حاجة بس عندى أولوية اخرى في الوقت ده

مرحبا بك اركان ..

التعبير يكون ذو دلاله مش لطيفه على حد قولك بحسب استخدامنا له ...يعنى لا اقدم رشوه مثلا لاخذ حق غيرى لنيل ميزه ما فى مجال ما واقول الغايه تبرر الوسيله او اللى اكسب به العب به

لاء طبعا

ما قصدته واضح ...

عندي خطة اني اقبل بعرض أقل من طموحي لحين تنمية نفسي الى ان اصل الى اللى انا عايزاه او ربنا يفرجها من عنده فشىء مقبول

هنا ما قصدت تماما .. bv:-

وفقك الله وايانا لكل الخير ..

MaYousof عندنا يا مرحبا يا مرحبا :give_rose:

" بدون استعمال لسلطتك الجديده " الف مبروك على المسئوليه الجديده

انا مع غريب ومش معاك ...براى المقوله وان كانت تحمل المعنى ذاته ولكننا عند استعمالها نجد الاولى غير التانيه انظف بقى او اطهر او اشيك او او فى النهايه كلمه الغايه هى المراد او ما اصبو اليه او اطمح له فكونى استخدم اى وسيله اينكانت للوصول له فده يوضح بشكل او باخر ان الوسيله من الجااااائز جدا ان تكون مش نظيفه او مش شرعيه

ولكن لما اقول اللى اكسب بيه يعنى اللى اعرف انه يكسبنى او فى مقدورى استخدامه لللفوز

يمكن الالفاظ مش مسعانى فى الوقت الحالى لتوضيح المعنى ولكنى مع القول الاخر بشكل اكبر من التانى ....ومافيناش من زعل

خد دى بقى :clappingrose:

رابط هذا التعليق

أنا معاك يا أخي أن الكلمتين يلتقيان، وإن كان أحدهم ركز على البداية وهو "اللي تكسب به.." ، والآخر ركز على النهاية "الغاية تبرر الوسيلة" ، ولكن في الأستخدام تجد أن أستخدام "اللي تكسب به.." في الأشياء الطاهرة النظيفة كما أسلفت ، أنما أستخدام الثاني "الغاية تبرر الوسيلة" تستخدم عادة في الأمور التي تكون غايتها غير نظيفة

رابط هذا التعليق

الأستاذة الفاضلة قلب أبيض, موضوع رائع

بس مش عارف ليه ما بحبش موضوع التعميم المطلق , مبدا " اللى تكسبوا العبوا" موجود وسمة من سمات عصرنا بس مش هو قانون المشكلة ليست في المبدأ نفسه لكن في كيفية استخدامنا له.

مع تحياتي:roseop:

صح لسانك يا نايت يا اخويا ....المشكله مش فى المبدا..لكن فى كيفيه استخدامنا له

دمت بخير :clappingrose:

و الله يا قلب ابيض موضوعك يحمل جانبين

الجانب الاول لو فية اختيار يعنى انا بمزاجى اللى مختارة المبدا دة فى حياتى يبقى هنا فية وقفة لية و علشان اية ؟؟

لكن الجانب الاخر و دة الاعم

مفيش اختيار

يعنى مطلوب منى اعمل اية و كل الدنيا مسدودة فى وشى

ساعاتها هاضطر اوافق باى عمل علشان اعرف اعيش عيشة كريمة

ياترى لما الاقى شهادتى متجيبش العيش الحاف فى مقابل مهنة ممكن تكون يدوية او بعيد جدا عن شهادتى و بالحلال اعرف اعيش منها مفيش اختيار فى الحالة دىىى

و بخبرتى الضغيرة جدااا اقدر اقول لحضرك

ان الانسان و هو بيعافر و يتعارك فى الحياة اكتشفت انك ممكن تكونى ماشية فى طريق

الدنيا تاخدك لطريق تانى خالص غير اللى كنتى بداتى منة او خططتى لة

راى

اى مهنة طالما حلال و باخدم غيرى مش باضر حد تانى يبقى اهلا و سهلا بيها

لو انا بصحتى و مصممة انى لازم اشتغل فى شهادتى ووظفتى و بس اصبحت عالة على غيرى يبقى لا و الف لا

ذهوبه ...

على جنب كده ..وحشتينى ووحشتنى مداخلاتك

طيب تفتكرى لو عممنا المبدا ده على حاجه تانيه غير العمل او الكسب المادى ممكن يكون ايه ؟؟؟؟

وازاى يطبق ؟؟

رابط هذا التعليق

للأسف بجد .. أنا غير قادر إطلاقا إني أرى إن "اللي تكسبّ بُه إلعبّ بُه" هي مقولة الملائكة ..

للأسف .. مازلت أرى إن "اللي تكسبّ بُه إلعبّ بُه" ما هي سوى صيغة عامية من مبدأ "الغاية تبرر الوسيلة" سواء بمعناه اللفظي أو حتى بمعناه الدارج (الغير ملائكي)..

مازلت أرى إن محاولة عدم إقران "اللي تكسبّ بُه إلعبّ بُه" بـ"الغاية تبرر الوسيلة" ما هي سوى محاولة لتسمية الأشياء بغير أسماها ..

ستبقى "اللي تكسبّ بُه إلعبّ بُه" هي "الغاية تبرر الوسيلة" في نهاية المطاف .. وأي تبرير لـ"اللي تكسبّ بُه إلعبّ بُه" سواء في طريقة اللعب أو مدى احتياج المرء للمكسب ينطبق تماما في تبرير "الغاية تبرر الوسيلة" سواء في طريقة الوسيلة أو مدى احتياج المرء للغاية ..

أخير .. صدقني .. أنا أعلم ما يصح ومالا يصح :)

عزيزي ...

نحن في نقاش وصاحبة النقاش قامت بإعطاءنا عدة عناصر نقوم عليها النقاش

نحن لسنا هنا لنناقش ملائكية المقولة أو شيطانيتها

نحن هنا لنرى هل كيفية العمل بأليات تلك المقولة في أوضاعنا المتردية

وهل تلك المقولة صالحة للعمل بها أم لا ..

ومقصدي عندما قلت لما صح النقاش فيها على أساس اننا لا يصح أن نناقش كيف تكسب كثيرا بلعب القمار

أي اننا نناقش فعالية الكلمة بأعمالنا الشرعية

لا كيف أن نصلح حالنا بالفردية الشرسة وحب التمّلك والغيرة الجنونية التي تدفع الإنسان إلى إرادة السيطرة

أتمنى من الله أن تعرف دوما يا يصح ومالا يصح وأتمنى أن أصل لتلك الهبه التي أعطاها الله إليك والأهم أن أسلك الصحيح دائما

كن بخير

رابط هذا التعليق

سيدتي الجميلة

نقاش رائع

مرحبا بك اخى الكاشف

ما سطرته انت هو ما وددت التعبير او الاستفسار بشكل اوضح عنه

اذا دعتنى ظروف الحياه او احتياجات او متطلبات حياتى لان اغير نظام حياتى او حتى طريقه كسب العيش كشاب او شابه فى مقتبل عمرى على ان يكون بصوره شرعيه طبعا فما المانع ؟؟

وددت معرفه اراء الشباب واهل الخبره ايضا فى هذا حتى يتضح لى الامر ان كنت مخطئه ام على صواب ..ولاسيما ان ذكر كل منا تجربته فى ضوء هذه المقوله

الكاشف ...اشكر مرورك القيم

وللحديث بقيه :give_rose:

أشكرك على اتاحة الفرصه على التعرف على الكم المذهل من المحاورين والمحاورات

فعلا انهم صفوة

وفي انتظار رأيك الشخصي المفصل

كوني بخير

رابط هذا التعليق

MaYousof عندنا يا مرحبا يا مرحبا :give_rose:

" بدون استعمال لسلطتك الجديده " الف مبروك على المسئوليه الجديده

انا مع غريب ومش معاك ...براى المقوله وان كانت تحمل المعنى ذاته ولكننا عند استعمالها نجد الاولى غير التانيه انظف بقى او اطهر او اشيك او او فى النهايه كلمه الغايه هى المراد او ما اصبو اليه او اطمح له فكونى استخدم اى وسيله اينكانت للوصول له فده يوضح بشكل او باخر ان الوسيله من الجااااائز جدا ان تكون مش نظيفه او مش شرعيه

ولكن لما اقول اللى اكسب بيه يعنى اللى اعرف انه يكسبنى او فى مقدورى استخدامه لللفوز

يمكن الالفاظ مش مسعانى فى الوقت الحالى لتوضيح المعنى ولكنى مع القول الاخر بشكل اكبر من التانى ....ومافيناش من زعل

خد دى بقى :clappingrose:

بالتأكيد يا ماما قلب مافيش زعل .. ربنا ما يجيب زعل خالص ..

إحنا هنا كل واحد بيقول رأيه ..

وانا هنا بتكلم كعضو عادي وبيقول رأيه مش أكتر ..

ومش شرط يبقى رأيي هو الصح .. لكن رأيي أكيد هو اللي أنا مقتنع بيه بناء على الشواهد اللي مرت عليَّ ..

لو واحد المفروض يأقلم ظروفه على الوضع اللي هو فيه لحين قدوم فرصة أحسن يبقى نقول مَثَل زي "الظروف تحكم" أو "إيه اللي رماك على المر!" أو "لا يأس مع الحياة" أو "طريق الألف ميل يبدأ بخطوة" أو على قد لحافك مد رجليك"

المهم إني لازم مازرعش مبادئ ظاهرها طيب بينما عواقبها وخيمة ..

ومبدأ "اللي تكسبّ بُه إلعبّ بُه" هو مبدأ عام .. ولا يحتوي في طياته ما يضمن نزاهة اللعب .. ولا حتى نزاهة المكسب ..

يبقى فيه أكيد أمثال وأقوال تانية أوضح وأكثر صراحة ولا يمكن إساءة استخدامها ..

أنا مازلت بشكل شخصي بحت غير مقتنع بإن "اللي تكسبّ بُه إلعبّ بُه" مختلف عن "الغاية تبرر الوسيلة" ..

وده رأي شخصي خاص بي .. ومن غير زعل والله :give_rose:

رابط هذا التعليق

عزيزي ...

ومقصدي عندما قلت لما صح النقاش فيها على أساس اننا لا يصح أن نناقش كيف تكسب كثيرا بلعب القمار

لا كيف أن نصلح حالنا بالفردية الشرسة وحب التمّلك والغيرة الجنونية التي تدفع الإنسان إلى إرادة السيطرة

أتمنى من الله أن تعرف دوما يا يصح ومالا يصح وأتمنى أن أصل لتلك الهبه التي أعطاها الله إليك والأهم أن أسلك الصحيح دائما

كن بخير

عزيزي ...

إذا كنا لا نناقش ملائكية المقولة أو شيطانيتها فلا ضير لأحد في إقراني لهذه المقولة بتلك .. فليس عندئذٍ لملائكية إحداهن أو شيطانيتها محل ..

أحمد الله تعالى على نعمه ورزقه وأسأله تعالى وحده دوامها .. وهو تعالى على كل شيء قدير ..

كن بخير

رابط هذا التعليق

عزيزي ...

كن بخير

عزيزي ...

إذا كنا لا نناقش ملائكية المقولة أو شيطانيتها فلا ضير لأحد في إقراني لهذه المقولة بتلك .. فليس عندئذٍ لملائكية إحداهن أو شيطانيتها محل ..

أحمد الله تعالى على نعمه ورزقه وأسأله تعالى وحده دوامها .. وهو تعالى على كل شيء قدير ..

كن بخير

عزيزي ...

اذا أنت تفتح نقاشا جديدا غير الذي نحن فيه

لا ضير من ذلك أبدا

ولكن يبقى النقاش الأساسي هو الأصل

دعنا نستكمل النقاش الأساسي ثم يكون لحديثنا بقية بإذن الله

كن كما أنت ... بخير

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...