اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مطلوب نظام جديد لرخص قيادة السيارات في مصر


Om Zayd

Recommended Posts

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

هاقتبس مشاركة ليا في موضوع

أقسم بالله لو حرب .. ما كان حصل كده ... نزززززيف الأسفلت

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

كنا على الدائري النهارده

دي يمكن تاني مرة بعد رجوعنا

صدقت و آمنت ان مصر محروسة

بجد

عدد الحوادث بطريقة السواقة اللي شفتها المفروض يكون اكثر من الواقع 100 مرة

اللي سايقين دول كلهم محتاجين إعادة تأهيل

ممكن قرد نعلمه يشغل العربية

لكن البني آدم مفروض انه بيتعلم "قيادة

الحل الوحيد يعملوا امتحان سواقة بجد

يدوا فترة انتقالية للي معاهم رخص سنة .. يتعلموا فيها سواقة على حق .. بعدين يمتحنوا تاني بجد .. و يدوهم فرصتين يمتحنوا ببلاش بعدها يدفعوا رسوم الامتحان

تعليم السواقة مش فهلوة و شطارة و ينفد من خرم ابرة و يلبّس اللي وراه في اللي قدامه و يخلع هو

تعليم السواقة مش ذوق و أخلاق

السواقة لازم تركز على الأمان و الانضباط

القيادة الآمنة

و يا ريت المسئول عن الرخص يكون هيئة جديدة مستقلة عن الداخلية تماما

يبعتوهم يتدربوا في دولة محترمة

و يدربوا مدربين يعلموا الناس السواقة الصح

و يخلوا دخول الامتحان برسوم غالية شوية .. عشان الواحد من دول ما يدخلش الامتحان غير و هم مستعد كويس عشان ما تروحش عليه الفلوس

ما ينفعش نسيب حاجة خطيرة زي دي رهن بذوق الناس و سلوكهم

لازم قانون صارم و عقوبات موجعة على الكل من أكبر راس لاصغر واحد في البلد

مافيش رخص من غير امتحان و نجاح

و امتحان صعب

بيركز على القيادة الآمنة

لأن دي أرواح ناس و مستقبل عائلات بيضيعوا

يا رب حد يتحرك و ينفذ الكلام ده

ممكن نحط اقتراحاتنا من تجاربنا و اللي شفناه في البلاد الثانية عن المرور و الرخص هنا؟

يمكن .. لعل و عسى .. حاجة تتنفذ

جزاكم الله خيرا

:egyflag:

رابط هذا التعليق
شارك

أختلف معاكي يا أم زيد

الموضوع مش موضوع سواقه وإعادة تأهيل لذوي الإحتياجات الخاصة

لأ الناس هناك بيعرفوا يسوقوا وكل حاجه ومحترفين كمان

لكن المآساة تكمُن في عدم وجود قانون في الشارع ينظم كل هذا ..

فبالتالي بقى في قانون " نفسي " أنا وبس .. أبرطع بعربيتي .. امشي عكس الإتجاه ... أعمل زي ما برنامج مصر النهاردة عرض للمرة الثانية خلال 3 شهور ما يحدث على الطريق الدائري في وضح النهار ... تريلات ماشية ومنطلقة في اليسار .... مطلع كوبري الناس عاملاه منزل ورايح جاي عادي جداً والحياة عبارة عن زبادي في الخلاط .... قهاوي شاي .. أه والله .. معموله فوق الكوبري وفي وسط الطريق .

كل ده في حماية الشرطة اللي هي العين الساهرة ...

مهما عملنا للناس مدارس سواقة وكليات كمان وخرجوا للحياة العملية لقوا العملية بتنجان .. فهايعملوا إيه ؟

هايحشوا بتنجان مع اللي بيحشوا

بيني وبينك ... ساعات باعمل كده في مصر .. .. بس بتنجان صغير مش كبير .. خفافي يعني ....

يعني طريقي 120 مثلاً .. لكن الشمال مرشوق تريلات .. طب أعمل فيها مؤدب وأعدي من الشمال .. طب إزاي ؟

باعدي يمين طبعاً ...

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق
شارك

انا اتفق مع اخى سين سين فى رايه واحب اضيف ايضا ان طالما بنعتمد على العنصر البشرى اللى هو العسكرى الغير مدرب اصلا بالاضافة الى الوساطة اللى شغالة فى مصر يعنى بتليفون صغير بتشيلى اى مخالفات انتى عايزاها لان عندك واسط

سيبقى الحال على ما هو عليه

الحل الصحيح هو تركيب كاميرات الكترونية تسجل المخالفة فوريا على الحاسب وبدون اى تدخل بشرى

حاجة كمان من اسباب الحوادث الرئيسية وهى ان اللى بيعمل مخالفة عارف انه مش هيتعاقب

بمعنى الميكروباص بيكسرو كل قواعد المرور سواء وهم واقفين او ماشيين على الطريق ولكن لانهم محميين بمناء الشرطة والاتاوات اللى بيدفعوها فبالتالى لا يوجد ما يردعه عن ارتكاب المخالفات التى نراها

سيارات النقل والتريلا محمية باصحابها اصحاب النفوذ وادينا شايفين قرار مجلس الشعب ورئيس الوزراء مش عارفين ينفذوه لسطوة وقوة اصحاب التريلات

صدقينى اختى ام زياد

السبب هو الواسطة والعنصر البشرى واكيد معاهم حالة الطرق

جملة حلوة توصف حال الواسطة عندنا بتقول : ان كان نيلك يا مصر صلصة مش هيكفى الكوسة اللى فيكى

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

اذا جالست الجهال فانصت لهم

واذا جالست العلماء فانصت لهم

فان فى انصاتك للجهال زيادة فى الحلم

وفى انصاتك للعلماء زيادة فى العلم

129042712.jpg

رابط هذا التعليق
شارك

بداية جزاكم الله خيرا على المشاركة

أختلف معاكي يا أم زيد

الموضوع مش موضوع سواقه وإعادة تأهيل لذوي الإحتياجات الخاصة

لأ الناس هناك بيعرفوا يسوقوا وكل حاجه ومحترفين كمان

لكن المآساة تكمُن في عدم وجود قانون في الشارع ينظم كل هذا ..

فبالتالي بقى في قانون " نفسي " أنا وبس .. أبرطع بعربيتي .. امشي عكس الإتجاه ... أعمل زي ما برنامج مصر النهاردة عرض للمرة الثانية خلال 3 شهور ما يحدث على الطريق الدائري في وضح النهار ... تريلات ماشية ومنطلقة في اليسار .... مطلع كوبري الناس عاملاه منزل ورايح جاي عادي جداً والحياة عبارة عن زبادي في الخلاط .... قهاوي شاي .. أه والله .. معموله فوق الكوبري وفي وسط الطريق .

كل ده في حماية الشرطة اللي هي العين الساهرة ...

مهما عملنا للناس مدارس سواقة وكليات كمان وخرجوا للحياة العملية لقوا العملية بتنجان .. فهايعملوا إيه ؟

هايحشوا بتنجان مع اللي بيحشوا

بيني وبينك ... ساعات باعمل كده في مصر .. .. بس بتنجان صغير مش كبير .. خفافي يعني ....

يعني طريقي 120 مثلاً .. لكن الشمال مرشوق تريلات .. طب أعمل فيها مؤدب وأعدي من الشمال .. طب إزاي ؟

باعدي يمين طبعاً ...

بالعكس .. ما اختلفناش ! انا قلت

السواقة لازم تركز على الأمان و الانضباط

القيادة الآمنة

و يا ريت المسئول عن الرخص يكون هيئة جديدة مستقلة عن الداخلية تماما

يبعتوهم يتدربوا في دولة محترمة

و يدربوا مدربين يعلموا الناس السواقة الصح

و يخلوا دخول الامتحان برسوم غالية شوية .. عشان الواحد من دول ما يدخلش الامتحان غير و هم مستعد كويس عشان ما تروحش عليه الفلوس

ما ينفعش نسيب حاجة خطيرة زي دي رهن بذوق الناس و سلوكهم

لازم قانون صارم و عقوبات موجعة على الكل من أكبر راس لاصغر واحد في البلد

مافيش رخص من غير امتحان و نجاح

و امتحان صعب

بيركز على القيادة الآمنة

يمكن اختلافنا على معنى "بيعرفوا يسوقوا" .. في مصر بنعتبر السواق المتمكن اللي يعدي من أقل فرصة

لو عملت كده في امتحان السواقة برة .. تسقط

رغم انك عديت العربية التانية و ما لمستهاش

لكن سلوكك في القيادة خطر

يبقى ما فيش رخصة

رابط هذا التعليق
شارك

انا اتفق مع اخى سين سين فى رايه واحب اضيف ايضا ان طالما بنعتمد على العنصر البشرى اللى هو العسكرى الغير مدرب اصلا بالاضافة الى الوساطة اللى شغالة فى مصر يعنى بتليفون صغير بتشيلى اى مخالفات انتى عايزاها لان عندك واسط

سيبقى الحال على ما هو عليه

الحل الصحيح هو تركيب كاميرات الكترونية تسجل المخالفة فوريا على الحاسب وبدون اى تدخل بشرى

حاجة كمان من اسباب الحوادث الرئيسية وهى ان اللى بيعمل مخالفة عارف انه مش هيتعاقب

بمعنى الميكروباص بيكسرو كل قواعد المرور سواء وهم واقفين او ماشيين على الطريق ولكن لانهم محميين بمناء الشرطة والاتاوات اللى بيدفعوها فبالتالى لا يوجد ما يردعه عن ارتكاب المخالفات التى نراها

سيارات النقل والتريلا محمية باصحابها اصحاب النفوذ وادينا شايفين قرار مجلس الشعب ورئيس الوزراء مش عارفين ينفذوه لسطوة وقوة اصحاب التريلات

صدقينى اختى ام زياد

السبب هو الواسطة والعنصر البشرى واكيد معاهم حالة الطرق

جملة حلوة توصف حال الواسطة عندنا بتقول : ان كان نيلك يا مصر صلصة مش هيكفى الكوسة اللى فيكى

متفقة معاك تماما

إعادة تدريب السواقين و ترسيخ فكرة القيادة الآمنة و التشديد في الرخص لازم معاه قانون صارم منزوع الكوسة نهائيا

حد هيقولي اليبلد مديونة و غلبانة و ادخال الوسائل التكنولوجية دي هيتكلف كثير

اقوله مصادر التمويل كثير .. بس ما تتنهبش

و حياة الناس اللي بتروح دي تساوي كام؟

نفسي اللي بيتوسط لحد في رخصة و لا مخالفة يتقي اللهو يعرف ان دي ارواح ناس

رابط هذا التعليق
شارك

جزاكم الله خيرا

نفسي أفهم حاجة

المصريين مستعجلين على ايه؟

اسلوب السواقة العصبي و الل عايز يوفر دقايق و يستغل كل فرصة متاحة و في سبيل ده مش مهم اكسر على ناس تانيين او اعطلهم او اخبطهم حتى .. ليه .. الدقايق دي هتفرق معاهم ايه؟

الحاججة التانية

هيا حياتهم بقت رخيصة عليهم اوي كده؟؟؟؟؟

المشاة اللي بيعدوا الدايري بالليل في الضلمة وسط الصواريخ اللي معدية .. مش خافين على نفسهم؟؟؟؟

و اللي بيمشي عكس السير و طافي نوره .. مش خايف على نفسه؟؟؟

أنا بأيد موضوع ثورة تصحيح المرور و ادخال التكنولوجيا

و عارفين لو حد حاول ينفذ الكلام ده .. هيطلعله مليون واحدبيقول .. و اللي معاهم الرخصة ذنبهم ايه .. دول بيجروا على أيتام

و هيطلع اللي يشكك في نوايا القائمين على الموضوع

و المستفيدين من الفساد .. طبعا حملة شعواء

لازم حزم .. و حسم

39_17.png

39_18.png

رابط هذا التعليق
شارك

متفق معك تماما يا أم زياد ... صحيح جزء من المشكلة هو في القوانين ... لكن أيضا الناس بتسوق من غير ما تتعلم سواقه صح

في دول العالم المتقدمة أو حتى اللي بتحاول تبان متقدمة تعليم السواقه يتضمن أساسا التعود على قواعد المرور الأساسية ( تمشي في الحاره - تعطي اشارة قبل الانعطاف أو تغيير المسار - الالتزام بالسرعة - أولوية المرور عند التقاطعات - أولوية المرور للمشاة ... الخ) ... ولكن عندنا في مصر الناس مش عارفه الكلام ده وفاكره إنك مادمت بتعرف تظبط رجلك على "البنزين والدبرياش" وتغير "الفتيس" وتمسك "الطاره" تبقى انت بتعرف تسوق.

وعلشان كده برضه لما المصري بيروح دول الخليج لو كان بيسوق في مصر عادة بيعاني على ما ينجح في امتحان السواقه بعكس اللي بيسوق أول مرة في الخليج ... وأنا أعرف ناس دخلت الامتحان سته وسبع مرات لحد ما نجحت مع الرأفة. والمشكلة إن المصريين فاكرين نفسهم معلمين سواقه وبيتريقوا على سواقة الأجانب ومش عارفين إن اسلوب سواقتهم غلط وهو السبب في أغلب الحوادث المرورية.

وأنا شايف إن الحلول التي اقترحتها للمشكلة ممتازة ... وأضيف اليها أن نستعين بخبرة الدول الصديقة اللي عندها نظام كويس للتدريب على السواقة وتقييم السائقين ... مش لازم نعيد اختراع العجله زي ما بيقولوا.

تعرفي أنا أكثر شعار بيضايقني في مصر هو " احترس من أخطاء الغير" ... حاسس إنه بيدّي الحق للناس تغلط وبيجعلني أنا المسؤول عن تفادي أخطائهم ... المفروض الشعار هو "امشي صح لإنك لو غلطت هتتحمل نتيجة غلطك" ... زي كده ما بنقول للستات ما تطلعوش من البيت علشان الشباب الصايع ممكن يتحرش بيكم ... هي دي للأسف طريقة التفكير اللي مرجعانا وره.

تم تعديل بواسطة أحمد سيف

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق
شارك

عيب السواقة عندنا حاجتين اساسين

الرخص بتتطلع بالواسطة بمعنى الواحد المهم عنده حصوله على الرخصة ومن غير امتحان وبعدين يتعلم السواقة من معارفه

واخواته فى الشوارع ليلا على اقل من مهله وكل ده بالتليفون فلان تبعى اعمله اللازم

وازدواجية المعاملة القانونية للمخالفين نفس الواسطة دى تقدر تشيل المخالفات وتجدد الرخص وتعديك من

مخالفات المرور سواء حزام امان او تجاوز سرعة او حتى سير فى اتجاه مضاد وياسلام لو كانت من ضابط او نائب برلمان

لكن لو مواطن عادى عمل نفس الحاجة بيتبهدل وممكن يقطعوا رقبته كمان

المصيبة فى الناس اللى بتفرح ان اطفالهم بيعرفوا يسوقوا

تلاقى الولد من دول رجله مش محصلة الفرامل ولاباين من الكرسى وابوه او امه قاعدين منشكحين جنبه

الكارثة لما يكون لوحده مع اصحابه مع حبة فلحسة وحتة امريكانى بتقع الحوادث والكوارث وناس غلابة تموت

والحل سهل دفع دية لاهل القتيل وخلصنا وده بيتكرر كتير من شبان واطفال ناس واصلة وفوق القانون

كمان التحاليل اللى بتغفل عنها جهات تجديد الرخص لان معظم سائقى الميكروباصات والنقل الثقيل من متعاطى

المخدرات مع ان هناك تحاليل تكشف عن المخدر لفترة اكثر من 3 او 6 شهور سابقة

لااحد يستطيع منع الحوادث ولكن محاولة تفاديها باقل خسائر وذلك

-بمنح الرخص لمن ينجح فى الاختبارات فى اماكن محايدة موثوق فيها غير تابعة للداخلية

-عدم قبول الوساطات لمنح الرخص

-تطبيق القانون على الجميع الوزير قبل الغفير

- اجراء تحاليل دورية وخاصة عند تجديد الرخص لان هناك اناس تاتى لهم كومة سكر مثلا وهو سايق او يعانى الكبد

ويحدث له شبه اغماءات ده غير متعاطى المخدرات والمنبهات

- التخلص من كارثة التكاتك اللى انتشر بسواقة اطفال حدث ويتسبب فى وقوع كثير من الحوادث

رابط هذا التعليق
شارك

والمشكلة إن المصريين فاكرين نفسهم معلمين سواقه وبيتريقوا على سواقة الأجانب ومش عارفين إن اسلوب سواقتهم غلط وهو السبب في أغلب الحوادث المرورية.

وأضيف اليها أن نستعين بخبرة الدول الصديقة اللي عندها نظام كويس للتدريب على السواقة وتقييم السائقين ... مش لازم نعيد اختراع العجله زي ما بيقولوا.

جزاكم الله خيرا على اثراء الموضوع

اقتراح الاستعانة بخبرة دول سبقتنا مهم جدا

العزيزة هند

جزاكم الله خيرا

-بمنح الرخص لمن ينجح فى الاختبارات فى اماكن محايدة موثوق فيها غير تابعة للداخلية

-عدم قبول الوساطات لمنح الرخص

-تطبيق القانون على الجميع الوزير قبل الغفير

- اجراء تحاليل دورية وخاصة عند تجديد الرخص لان هناك اناس تاتى لهم كومة سكر مثلا وهو سايق او يعانى الكبد

ويحدث له شبه اغماءات ده غير متعاطى المخدرات والمنبهات

- التخلص من كارثة التكاتك اللى انتشر بسواقة اطفال حدث ويتسبب فى وقوع كثير من الحوادث

يبقى احنا كده في نقاط

من مشاركاتكم الثرية

  1. فصلها عن وزارة الداخلية
  2. لا بد من التدريب على القيادة الآمنة
  3. امتحان حقيقي يقيس مدى أمن قيادة المتقدم
  4. تغليظ العقوبات و تطبيقها بصرامة على المخطئ أيا كان
  5. الاستعانة بالوسائل التكنولوجية في مراقبة الطرق و احتساب المخالفات
  6. الاستعانة بخبرات الدول التي سبقتنا في هذا المجال
  7. اجراء تحاليل دورية وخاصة عند تجديد الرخص لان هناك اناس تاتى لهم كومة سكر مثلا وهو سايق او يعانى الكبدويحدث له شبه اغماءات ده غير متعاطى المخدرات والمنبهات
  8. الفحص الحقيقي للسيارات (في انجلترا بتتعمل في ورش خاصة مش تبع الحكومةلكن عليها رقابة و واخدة ترخيص بكده و يا ويله اللي يضرب شهادة لعربية
  9. تحديد مسارات للدراجات و التكاتك (و يا ريت الموتوسيكلات
  10. اشارات الطرق و تعليماتهاتكون واضحة (مش سايبينها للخبرة او حاطينها في مكان غلط

هل من إضافة؟؟

يا ريت لو حد يعرف ازاي نثير الموضوع ده يمكن .. لعل و عسى حد ربنا يهديه و يستجيب

تم تعديل بواسطة Om Zayd
رابط هذا التعليق
شارك

  • بعد 1 شهر...

صباح لوي الدراع

حصل موقفين النهاردة بالصدفة .. والله لو مؤلف فيلم مش هايعرف يعمل الكومباريزون دي

- باتصل بأخويا في مصر النهاردة الساعة 10 بأطمن عليه .. فسمعت حواليه زحمه . قال لي ده أنا واخد كل الناس اللي شغالين معانا وكل أصحابنا وبأطلع لهم رخص سواقة .. قلت له إشمعنى هما بيفرقوا زيت وسمنه عالرخص ؟

قال لي إدارة المرور عاملة أوكازيون ولو عرفت تفتح باب العربية .. بيقول لك مبروك إنت أخدت الرُخصة والظباط بقوا في منتهى الوداعة ..

قلت أه يا ثورة .. حرام عليكم يا ظلمه إحنا ما كناش متفقين على كده

-----------

وبالصدفة ..

بعدها بساعتين أو أقل لقيت اختي بتتصل بي من الدنمارك وهاتك يا عياط أنا قلت في كارثة وقلبي وقع .. المهم هديت شويه ولقيتها بتقولي : أنا في مدرسة السواقة دلوقت وسقطت في الإمتحان عشان دوست عالخط ...بعد دراسة لمدة 6 شهور - ملحوظة معاها رخصة مصرية من 5 سنوات وعندها عربية أخر موديل -

طبعاً بعد ما شتمتها عشان كانت هاتموتني بالسكتة القلبية ... قلت لها في داهية الرخصة والعربيات كلها .... تقوم تقول لي : والنبي أمانة عليك تروح تعمل لي عُمره وتدعي لي في مكه عشان أنجح وأعدي أحسن أنا زهقت وحاسه إني هاموت ومش هاخد الرخصة في أم البلد دي ..

-----------

تفتكروا الدنمارك محتاجه ثورة هي كمان ؟

أو نصدر لهم شوية ثوار يعملوا " ثورة الزبدة " عشان الأمور تتسهل عندهم ؟

39_17.png

39_18.png

رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
×
×
  • أضف...