اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

موقف حكيم للكنيسه

باهى الطائر الحزين

Recommended Posts

اتخذت الكنيسه قرارا بعدم المشاركه فى التظاهر يوم 25 يناير وما يليه من تبعيات

واعتقد ان هذا كان قرار حكيم من الكنيسه،فلو انها امرت الاقباط فى مصر بالنزول الى الشارع

والمشاركه،لوجدت اثنتا عشره مليون قبطى فى الشارع،اذا لتحول سبعون مليون الى اخوان مسلمون

بدافع الحماسه او الغيره،ولكانت اشتعلت مصر عن بكرة ابيها،وحدث ما لا يحمد عقباه،خاصه وقدر

رآينا بعض المندثين،من بلاد اجنبيه،بين صفوف المحتجين،وهذا لم يمنع بعضهم ممن اخذتهم صهوة الوطنيه

من النزول الى الشارع ومشاركه المسلمون يدا بيد،ومنهم من اصيب ومنهم من استشهد،ودفع حياته

فى الزود عن الوطن،تماما كما فعلوا فى ثورة 19 وحرب اكتوبر،حقيقه الامر ان الكنيسه كانت حكيمه

فى اتخاذ هكذا قرار،ثم اعجبت وانا اشاهدت احد القساوسه على فضائيه يقول،غاب الامن فحمى المصريون

المسجد والكنيسه.حفظ ( الله ) مصر للمصريين (لا نفرق بين احدا من رسله)(صدق الله العظيم).

وكالريح لا يركن إلي جهه

إلا وهيأ لأخري راحله ...

رابط هذا التعليق

واعتقد ان هذا كان قرار حكيم من الكنيسه،فلو انها امرت الاقباط فى مصر بالنزول الى الشارع

والمشاركه،لوجدت اثنتا عشره مليون قبطى فى الشارع،اذا لتحول سبعون مليون الى اخوان مسلمون

بدافع الحماسه او الغيره،ولكانت اشتعلت مصر عن بكرة ابيها،وحدث ما لا يحمد عقباه،خاصه وقدر

رآينا بعض المندثين،من بلاد اجنبيه،بين صفوف المحتجين،وهذا لم يمنع بعضهم ممن اخذتهم صهوة الوطنيه

من النزول الى الشارع ومشاركه المسلمون يدا بيد،ومنهم من اصيب ومنهم من استشهد،ودفع حياته

فى الزود عن الوطن،تماما كما فعلوا فى ثورة 19 وحرب اكتوبر،حقيقه الامر ان الكنيسه كانت حكيمه

فى اتخاذ هكذا قرار،ثم اعجبت وانا اشاهدت احد القساوسه على فضائيه يقول،غاب الامن فحمى المصريون

المسجد والكنيسه.حفظ ( الله ) مصر للمصريين (لا نفرق بين احدا من رسله)(صدق الله العظيم).

للتوضيح

الكنيسة لم تتخذ قرارا ، فالمسيحيين مواطنون تابعون لدولة حمهورية مصر العربية وليس لدولة الكنيسة

ماحدث أن بعض القساوسة او كلهم أو معظمهم ( مش حاتفرق ) دعوا المسيحيين لعدم الإشتراك فى المظاهرات ، وفى المقابل فعلها الكثير من الشيوخ المسلمين من سلفيين وصوفيين وازهريين وحتى الإخوان المسلمين.

لذلك أرجوك لاتقول الكنيسة مالم تقله

وعموما اشترك المسلمون والمسيحيون معا فى المظاهرات

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

للتوضيح

الكنيسة لم تتخذ قرارا ، فالمسيحيين مواطنون تابعون لدولة حمهورية مصر العربية وليس لدولة الكنيسة

ماحدث أن بعض القساوسة او كلهم أو معظمهم ( مش حاتفرق ) دعوا المسيحيين لعدم الإشتراك فى المظاهرات ، وفى المقابل فعلها الكثير من الشيوخ المسلمين من سلفيين وصوفيين وازهريين وحتى الإخوان المسلمين.

لذلك أرجوك لاتقول الكنيسة مالم تقله

وعموما اشترك المسلمون والمسيحيون معا فى المظاهرات

الاستاذ / Mohammed

شكرا لإفاده والإيضاح والحميه

تم تعديل بواسطة طائر الليل الحزين

وكالريح لا يركن إلي جهه

إلا وهيأ لأخري راحله ...

رابط هذا التعليق

بدافع الحماسه او الغيره،

الأخوان المسلمين لا يعادوا الأقباط ، الأقباط يعيشون مع المسلمين منذ قرون ، لكن هذا النظام هوه السبب الأول في هذه الفتنة

الا بذكر الله تطمئن القلوب

رابط هذا التعليق

بدافع الحماسه او الغيره،

الأخوان المسلمين لا يعادوا الأقباط ، الأقباط يعيشون مع المسلمين منذ قرون ، لكن هذا النظام هوه السبب الأول في هذه الفتنة

جويريه يا حبيبتى اعتذر بشده جداا جدااا كنت سأضغط لاعطيكى تقيما ايجابيا ...فتحرك اصبعى خطأ و اعطاكى سالبا ...

اسفه اسفه اسفه بشده ...سأصلح هذا الخطأ فى موضوع اخر

اسفه اسفه

سألني

احدهم ما أكبر دولة في العالم.. قلت له وبكل فخر (مصر).. قالي انت ملكش في

الجغرافيا.. قولتله انت اللي ملكش في التاريخ

رابط هذا التعليق

لا ننفى ما قالته اختنا جويريه ..ان لا يوجد عداء بيبننا و بينهم ...فأنا ممن تربوا على يد راهبات كاثوليك فى مدرستى

ولكنى اتساءل الان اين هم ...اليسوا من نسيج هذا الوطن؟؟؟

تم تعديل بواسطة المهندسه

سألني

احدهم ما أكبر دولة في العالم.. قلت له وبكل فخر (مصر).. قالي انت ملكش في

الجغرافيا.. قولتله انت اللي ملكش في التاريخ

رابط هذا التعليق

بدافع الحماسه او الغيره،

جويريه يا حبيبتى اعتذر بشده جداا جدااا كنت سأضغط لاعطيكى تقيما ايجابيا ...فتحرك اصبعى خطأ و اعطاكى سالبا ...

اسفه اسفه

مبارك كان الخطر الحقيقي الذي تأتي منه الفتنة في مصر

مبارك لم يحقق الأمن لا للمسلمين ولا للمسيحيين

الشعب المصري لا توجد عنده فتنة بين المسلمين والمسيحيين

كيف تكون هناك فتنة والناس الآن رأيتهم يخرجون من الصلاة ويذهبون لحراسة الكنيسة وجماعة أخرى ذهبت لحراسة مبنى مباحث أمن الدولة

الحكايات البطولية كثيرة في هذا الشعب ولها مجالها

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

(لا نفرق بين احدا من رسله)

فى الحقيقه كنت اود الحديث او الاشاره على مابين المسلمون والاقباط

من التناغم والتلاحم الذى بينهم وانهم على قلب رجل واحد فى الازمه الحاليه

وفى كل العصور،ولم اقصد ابدا النيل من الاخوان ولم يكن فى النيه اى سوء.

كتبت بحسن نيه ولا احمل ضغينه لأي من اصياف المصريين.ولكلٌ منكم الحق فى قبول

او رفض ما كتبت والاختلاف فى الرآي لا يفسد للود قضيه.

كامل الاحترام للجمع الموقر

وكالريح لا يركن إلي جهه

إلا وهيأ لأخري راحله ...

رابط هذا التعليق

معلش يا جماعه انا مش عايزة حد يزعل منى بس انا لي راى مخالف مع انى بحب الاخوة المسيحيين الا انى استغربت موقفهم من المظاهرة يعنى الى يشوفهم يوم تفجيرات راس السنه و سخطهم على مبارك و نظامه يقول دول هينزلوا فى المظاهرة معانا لاننا بنطالب بحقنا و حقهم لكن هم اثروا السلامه و قالوا ملناش دعوة و كانها مش بلدهم مع ان من البدايه المظاهرة سلميه و مكنش حد عارف ان ان هيبقى فى بلطجيه لكن هما سابوها علينا لو نفعت خير و بركه منفعتش يبقى هما مخسروش حاجه

انا شايفه ان هما كمصريين كان لازم ينزلوا كلهم لانها بلدنا زى ما هى بلدهم ولانهم زى ما بيقولوا مظلومين و مضطهدين فكان لازم يتظاهروا علشان ياخدوا حقهم

رابط هذا التعليق

معلش يا جماعه انا مش عايزة حد يزعل منى بس انا لي راى مخالف مع انى بحب الاخوة المسيحيين الا انى استغربت موقفهم من المظاهرة يعنى الى يشوفهم يوم تفجيرات راس السنه و سخطهم على مبارك و نظامه يقول دول هينزلوا فى المظاهرة معانا لاننا بنطالب بحقنا و حقهم لكن هم اثروا السلامه و قالوا ملناش دعوة و كانها مش بلدهم مع ان من البدايه المظاهرة سلميه و مكنش حد عارف ان ان هيبقى فى بلطجيه لكن هما سابوها علينا لو نفعت خير و بركه منفعتش يبقى هما مخسروش حاجه

انا شايفه ان هما كمصريين كان لازم ينزلوا كلهم لانها بلدنا زى ما هى بلدهم ولانهم زى ما بيقولوا مظلومين و مضطهدين فكان لازم يتظاهروا علشان ياخدوا حقهم

لااتفق نهائيا .

الكلام ده مش صحيح .

او ممكن نقول مش صحيح تماما.....ليه بقى ؟؟

بلاش ف الموقف ده نقول مسيحى ومسلم.ده اول شئ.

تانى شئ بقى ..........شفنا بنفسنا تلاحم الناس مسيحيين ومسلمين بس ايه اللى بيحصل ؟؟

لو حضرتك جبتى ورقة بيضاء ولونتيها كلها على بعضها بلون ازرق فاتح ...ولونتى بس عشر الصفحة بلون اخضر مثلا او ازرق غامق .....صعب تشوفى اللون اللى نسبته أقل..

المسيحى مواطن مصرى ..

المسلم مواطن مصرى ...

برضه مننساش ..أن الأقباط برضه فيه نسبة كبيرة منهم صدقت ان المسلمين ممكن يكونوا عملوا حاجات كتير فعلا .

وبعدين؟؟

ده من اهم مؤسسي حركة كفاية ....واحد مسيحى .جورج اسحاق .!!!

ويعنى مشوفتهوش حضرتك ؟؟؟

بلاش تبصى للنسبة اللى مراحتش ...أو اللى فضلت تبعد..

فيه ملايين المسلمين فضلوا ف بيوتهم برضه..

فيه واحد..مسلم..طلع اتكلم على البى .بى .سى ..........وقال انا طلعت علشان عايز اعيش ف امان وحرية ..

مش عايز اى شئ تانى ...

مليش دعوة لا ب ده...ولا ب ده.

بس دى كلمة حق حبيت اقولها ..

وفعلا الشباب ايد واحدة ...والشارع لمصرى فيه ظاهرة جميلة جدااا..

تعاطف مش معقول بين المصريين كلهم ...

خلينا بس نحب بلدنا.

خلينا نفكر ف مصر بس.

دى بلدنا كلنا ...دى بلدنا وبلدهم ...كلنا اتولدنا فيها واجدادنا عاشوا وماتوا واتدفنوا ف ترابها .

يارب احفظ مصر.. :clappingrose: :clappingrose: :clappingrose:

(وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً)

[النساء : 93]

رابط هذا التعليق

المصريين بكل أطيافهم شاركوا فى المظاهرات

المسألة نسبة وتناسب ،

يعنى لما يكون هناك مليون فى ميدان التحرير ، مش معقول ان نصفهم يكونوا مسيحيين ، اكيد عدد المسلمين سيكون اضعاف عدد المسيحيين وكان واضح مين اللى بيصلى ومين مش بيصلى ، اكيد اللى ماكانوش بيصلوا فيهم عدد كبير من المسيحيين ، لآنى أعرف مسيحيين كثيرين شاركوا وناس كثيرين ايضا لم يشاركوا سواء مسلمين او مسيحيين.

ياريت بلاش نتهم الناس من غير وثائق تدينهم.

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

بدافع الحماسه او الغيره،

اسفه اسفه

اشكرك اختي الفاضلة

الا بذكر الله تطمئن القلوب

رابط هذا التعليق

كم منا اصيب من اخآ لة فى الوطن ظنآ منة انة يقف منة لانة على دين يخالفة وتناسينا أننا جميعآ مدينين لهذا الوطن بدين كبير

كم هو عزيز على كلينا نعم هناك اخطاء لبعض المسلمين واخطاء كثيرة للأقباط المسيحيين لكن هل هذة الاخطاء كانت بسبب منا انها صنيعة نظام فاسد عكر صفو تلاحمنا وأخوتنا ونحمد الله على كشف الحقيقة ويجب علينا جميعآ ان نسابق الزمن لترميم الشرخ وبسرعة واعتقد ان الشرخ رممة وتم خياطتة بدماء الشهداء مصر .. مصر .. مصر تحيا مصر

صورة لبعض الاخوة المسيحيين يقفون لحماية اخوانهم المسلمين اثناء تأديتهم للصلاة

الله عليكى يا مصر بشعبك وشبابك ربنا يحميكى من كل شر ويخلصك من الشياطين

لا تقلق من تدابير البشر، فأقصى ما يستطيعون فعله معك هو تنفيذ إرادة الله .

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...