اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

بلاغة عامة المصريين


Cleo

Recommended Posts

كنا قد فتحنا من قبل موضوعا عن الأمثال الشعبية فى مصر... وتبارينا جميعا فى ذكر ما نحفظه من أمثال طريفة...

ولكن إذا تأملنا هذه الأمثال بالنقد و التحليل... نجد إنها رغم صدور أغلبها إن لم يكن كلها، عن عامة الشعب و البسطاء و الفلاحين... إلا أنها تنم عن بلاغة ذات مستوى أدبى عال...

تعالوا نشوف..

_16643_mubarak-olmert-5-6-06.jpg

وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

المائدة - 51

nasrallah1.jpg

مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق
شارك

يا فرحة ما تمت.. أخدها الغراب و طار

المصريين بطبعهم شعب متشائم... يخاف يفرح أحسن يتحسد فالفرحة تخلص.. فبياخدوها من الأخر ومايفرحوش..!!

والغراب فى الثقافة المصرية هو مصدر شؤم بسبب لونه الأسود وشكله القبيح و أجله الجيف و عيشه فى الأماكن الخربة...

وكلنا يذكر قصة الغراب الذى سرق قطعة الجبن من البقال...

فلم يجد المصريون أسوأ من الغراب لكى ينقض فرحهم و يسرقه منهم ويطير به بعيييييييدا...

_16643_mubarak-olmert-5-6-06.jpg

وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

المائدة - 51

nasrallah1.jpg

مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق
شارك

البيت بيت أبونا.. والغرب يطردونا

فإذا قال "البيت بيتنا" فقد يكون بيت حديث اشتريناه ولغيرنا حق فيه أو كذا... أما "بيت أبونا" فهو بيت ورثناه عن أبينا الذى ربما ورثه عن أبيه... فحقنا فيه متأصل... ومع ذلك يريد الدخيل الغريب طردنا منه و استخلاصه لنفسه

(يمكن جاى ينشر الديمقراطية على سطوح البيت أحسن مبلولة)

_16643_mubarak-olmert-5-6-06.jpg

وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

المائدة - 51

nasrallah1.jpg

مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق
شارك

سكتنالوا دخل بحماره

المثل ده بجد بينطبق علينا تمام يعني المصرين علشان طيبين و مش بيردوا لإساءة الناس بتسوء فيه فاكرين إن خلاص محدش ها يرد

ان لم أكن أخلصت في طاعتك****فانني أطمع في رحمتك

وانما يشفع لي أنني*******قد عشت لا اشرك في وحدتك

رابط هذا التعليق
شارك

اللى تحسبه موسى يطلع فرعون

المثل فى غنى عن الشرح... و لكن الملفت هو التناقض الصارخ بين موسى... نبى الله و كليمه... و بين فرعون الذى اختصه الله بدرجة من الندية من شدة كفره "يأخذه عدو لى"

وكان من الممكن مثلا عمل التناقض بين ابراهيم و النمرود مثلا... إلا أن المصرى أخذ هذا المثل من بيئته و تراثه و تاريخه... فموسى وفرعون كلاهما جزء من تراث مصر

_16643_mubarak-olmert-5-6-06.jpg

وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

المائدة - 51

nasrallah1.jpg

مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق
شارك

أيوه فعلا..الأمثال عامة دليل بلاغة الشعوب ..الأمثال المصرية تكمن بلاغتها , في رأيي, أنها تجمع بين أشياء متضادة و تربطها مع بعض بسرعة بديهة غريبة..كمان بلاغتها إنها تكمن فيها روح سخرية حتى لو كان المقصود في النهاية حاجة مش دمها خفيف

,, زي

"المتعوس متعوس و لو حطوا على رأسه فانوس "

يعني ما علاقة الفانوس بالمتعوس ؟ بس أهه .منطقي برضه!

" بكرة نقعد على الحيطة و نسمع الزيطة"

(المثل ده بيضحكني أوي :P .. ) برضه أيه المخ اللي يربط بين الدوشة و الحيطة في جملة واحدة ده :o ..

و للأسف ايضا يدل على طبيعة المصريين في أنهم يحبوا يجيبوا في سيرة الناس ! تستنبط كمان من الأمثال المصرية طبيعة المصريين التلقائية و أن "البساط أحمدي ".. في حين مثلا أن الأمثال في لغة أخرى كالفرنسية نجدها بليغة طبعا و لكن تخلو من هذه السخرية ..و بدلا منها نجد أنها ترتبط بالطبيعة ارتباط وثيق و تدل على هدوء الشعب الفرنسي و النزعة التأملية عندهم .. مثل : "العشب أكثر خضرة على الضفة الأخرى من النهر " و ده المقابل له عندنا " زي القرع يمد لبرة"!! :o

و مثل فرنسي أخر" لا يمكن أن تضع أصبع يدك بين جزع الشجرة و غلافها الخارجي" و ده طبعا بالعربي " يا داخل بين البصلة و قشرتها ما ينوبك إلا رحيتها" :D

مش عارفة أيه الشعوب المتأنتكة دى !!المصري برضه له نكهة خاصة

:D

situations r a matter of mind, if u don't mind, they don't matter
رابط هذا التعليق
شارك

نقطة نظااااااااااااااااااام...... :D

اللى يكتب مثل هنا لازم يحلله تحليل أدبى.... يعنى تضاد، استعارة ، كناية.... :D

طبعا مش أوى كدة... لكن لازم يبقى فيه إبراز لما فى المثل من بلاغة و فصاحة... :o

_16643_mubarak-olmert-5-6-06.jpg

وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

المائدة - 51

nasrallah1.jpg

مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق
شارك

مثلا اللي اختشوا ماتو

يدل على انتهاء الحياء بعد ان ذهب وتوفى اصحابه

نهيتك ماانتهيت والطبع فيك غالب وديل الكلب ماينعدل ولو علقوا فيه قالب .....صورة حية تدل على غلبة الطبع على التطبع واستخدام لفظ الكلب للدلالة على ان الطباع المقصودة هي السيئة ولسيت الحسنة...قمة البلاغة

ان فاتك الميري اتمرغ في ترابه

تشبيه للوظيفة الحكومية(الميري) بالقطار لا ينتظر والتمرغ في التراب للتعبير عن الحسرة والألم

ابن الوز عوام

تشبيه لكل صاحب حرقة وحاذق لها بالوز في إجادة العوم وفي توريثها لأبنائه

رابط هذا التعليق
شارك

بعد إذن RMG أحب أعقب على الأمثال التى ذكرها..

اللي اختشوا ماتو

فعلا... المثل ده فيه مبالغة شديدة... و المبالغة على فكرة طبع متأصل فى المصريين.. وده كان تعليق سمعته من أحد الأخوة السوريين..

نهيتك ماانتهيت والطبع فيك غالب وديل الكلب ماينعدل ولو علقوا فيه قالب

الكلب فى الثقافة المصرية كناية عن الخسة و الوضاعة فلا نكاد نجد مثلا واحدا فى الثقافة المصرية الشعبية يذكر الكلب بخير..

فديل الكلب ما ينعدل يعنى الخسيس وضيع الأصل سىء الصفات لا ينصلح حاله أبدا...

ان فاتك الميري اتمرغ في ترابه

التراب هو أحقر ما يعلق بالشىء... الميرى من شدة جودته و خيره.. فإن حتى ترابه مكسب لا تتخلى عنه

_16643_mubarak-olmert-5-6-06.jpg

وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

المائدة - 51

nasrallah1.jpg

مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق
شارك

قال يا فرعون إيه فرعنك قال ملقتش حد يلمنى

الفرعون عند المصرين القدماء كان إله يعمل الى هو عايزه و محدش يقدر عليه و(عند المصرين دلوقتي برده )

لمهم المثل ده يبقي فى شخص محدش قادر عليه ومش بيخاف من حد

ان لم أكن أخلصت في طاعتك****فانني أطمع في رحمتك

وانما يشفع لي أنني*******قد عشت لا اشرك في وحدتك

رابط هذا التعليق
شارك

قال يا فرعون إيه فرعنك قال ملقتش حد يلمنى

الفرعون عند المصرين القدماء كان إله  يعمل الى هو عايزه و محدش يقدر عليه و(عند المصرين دلوقتي برده )

لمهم المثل ده يبقي فى شخص محدش قادر عليه ومش بيخاف من حد

برضه من مواطن الجمال فى المثل ده انه مستمد من التراث المصرى... يعنى مش مستورد فى معانيه ولا ألفاظه من لغات غريبة عن ثقافتنا...

_16643_mubarak-olmert-5-6-06.jpg

وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

المائدة - 51

nasrallah1.jpg

مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق
شارك

"المتعوس متعوس و لو حطوا على رأسه فانوس "

يعني ما علاقة الفانوس بالمتعوس ؟ بس أهه .منطقي برضه!

يمكن لأن المتعوس أو المنحوس دايما يقع فى الحفر اللى فى الشوارع... أو بيبقى مش شايف الطريق كويس...

فهو برضه هايقع فى الحفر أو كذا حتى لو علقوا على راسه فانوس يهتدى به...

فى رأيى المثل كله استعارة... :D

_16643_mubarak-olmert-5-6-06.jpg

وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

المائدة - 51

nasrallah1.jpg

مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق
شارك

بعد إذن RMG أحب أعقب على الأمثال التى ذكرها..

اللي اختشوا ماتو

فعلا... المثل ده فيه مبالغة شديدة... و المبالغة على فكرة طبع متأصل فى المصريين.. وده كان تعليق سمعته من أحد الأخوة السوريين..

يقال ان لهذا المثل قصه هذا هو محتواها

كان هناك حادثة في احد حمامات زمان العامه حيث شب حريق فيه فخرج الناس عرايا إلا البعض منهم ممن لهم حياء واستحوا ان يخرجوا عرايا فماتوا من الدخان او الحريق

ويقصد من هذا انه لم يصبح هناك حياء بين الناس او ممكن تاويله لتشجيع الناس علي الجرأة والإقدام وعدم الحياء

تم تعديل بواسطة Farah
رابط هذا التعليق
شارك

أنا مغرمة جدا بالأمثال و باستخدمها كتير فى حياتى لدرجه انى ساعات باخاف الناس تبص لى على انى من مخلفات الحرب العالميه او انى باشبه خالتى بمبه بس هوايه عندى انى استعين بالأمثال فى حياتى و الأنكى بقه انى باعلم معانيها لبنانى لما بقوا اواريب

خدو عندكم شويه امثال و التفسير جاى بعدين :

حبيبك يبلع لك الزلط و عدوك يتمنى لك الغلط

يا بخت من كان النقيب خاله

امشى سنه و لا تعدى قنه

ستى شاطرة و انا أشطر منها تعد اللحمه و انا أقطع منها

جبتك با عبد المعين تعينى لقيتك يا عبد المعين عايز تنعان

قالوا المريض شفى قلت من بخت الطبيب

ربك رب العطا يدى البرد على قد الغطا

على قد لحافك مد رجليك

تعرف فلان اعرفه عاشرته لأ تبقى ما تعرفوش

*اللهم انى اشكو اليك ضعف قوتى و قلة حيلتى و هوانى على الناس

*اللهم و لى امورنا خيارنا و لا تول امورنا شرارنا

* الساكت عن الحق شيطان أخرس

* الشعوب تستحق حكامها

رابط هذا التعليق
شارك

"المتعوس متعوس و لو حطوا على رأسه فانوس "

إقتباس 

يمكن لأن المتعوس أو المنحوس دايما يقع فى الحفر اللى فى الشوارع... أو بيبقى مش شايف الطريق كويس

بيتهيالي أن النحس مرتبط عندنا باللون الأسود (مش بنقول حظه أسود ضلمة!)

..و المثل بيقول إن المتعوس حظه أسود دائما حتى لو جبناله مصدر الضوء فوق رأسه!! :huh:

ربما تكون البلاغة في عمل صورة فيها contrast ألوان الأبيض و الأسود..

cnst:

situations r a matter of mind, if u don't mind, they don't matter
رابط هذا التعليق
شارك

أنا هكتب المثل و أشرحة على قدر معرفتى بالنحو و البلاغة عشان أنا كنت علمى علوم ....

ضل راجل ولا ضل حيط

أنا بحب المثل ده ... و ديما بردده للزوجه لما أكون داخل أصلح ما بين زوجين على وش طلاق ... طبعا المعنى الللغوى واضح , فهو يشبه الرجل بالحائط الساتر المنيع الذى يحمى امرأته من غدر الزمان و نظرات الطامعين , مهما كان مريض أو ضعيف ..

رابط هذا التعليق
شارك

جى جى كتبت :

مثل : "العشب أكثر خضرة على الضفة الأخرى من النهر " و ده المقابل له عندنا " زي القرع يمد لبرة"!! 

فى اعتقادى أن :

" زمار الحى لا يطربه " .. أو.. " لا كرامة لنبى بين أهله "

أقرب للمثل الفرنسى الذى ذكرتيه ....

بينما زى القرع تقال مثلا حينما يتزوج الشاب من خارج العائلة بينما العائلة بها الفتيات الجميلات ...

رابط هذا التعليق
شارك

يا اخواناالى يحط مثل هنا يشرح مواطن الجمال اللغوى فيه مش يشرح معناه!!!!! يعنى افى اانور واقلب الكراسى واقفل الدكان !!!! :huh:

_16643_mubarak-olmert-5-6-06.jpg

وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

المائدة - 51

nasrallah1.jpg

مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق
شارك

صاحبة الدكان كتبت :

يا اخواناالى يحط مثل هنا يشرح مواطن الجمال اللغوى فيه مش يشرح معناه!!!!! يعنى افى اانور واقلب الكراسى واقفل الدكان !!!! 

انتى عايزة ايه بالظبط ؟؟؟؟؟!!!!

قولتى حط مثل ... قولنا حااااضر ... قلتى اشرحوه ..... قلنا حااااضر ...قلتى فسروه .... قلنا حااااضر ...

مواطن الجمال دى بقى ليها حاجتين .... مورد و مضرب ... حلو لغاية كدا ...

المورد دى هى بداية نشأة المثل و و كيفية ولادته ...

المضرب دى هى المناسبة المشابهه للمصدر و التى يجب أن يقال فيها هذا المثل و ذلك للتأكيد على المعنى المطلوب ابرازة من خلال سياق الحديث ....

و تلك هى مواطن الجمال فى الأمثال ...

مين ( افى اانور ) ده ....؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟... mf)

رابط هذا التعليق
شارك

أنا هخلينى فى الأمثال الألمانية , عشان أولا انا ثقافتى المانى .... ثانيا محدش يقولى مواطن جميله و مواطن مش جميله ....

"لا تشترى البصل من بائع التفاح "

أظن سهل و واضح و مفسر نفسه و فى منتهى الجمال ....

لو عايزين ألمانى انا عندى للدجى .....

رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
×
×
  • أضف...